Hoi!
Supervet topic, waarvoor dank.

Zo uitgebreid... Dubbel plus!
Heb me ingelezen en wat speeltjes gekocht, maar kom er toch niet helemaal uit helaas.
Ik heb sinds kort een ATAG ketel met daarop direct aangesloten de vloerverwarming.
6 groepen, het is een UPONOR installatie. (
deze, maar dan 1 groep extra.)
Er zijn geen radiatoren in huis.
Nu wilde het boven in huis maar absoluut niet opwarmen (alleen de badkamer (tegelvloer) werd iets comfortabeler), alleen de begane vloer werd goed warm.
En dat laatste heeft ook gewoon een volle dag draaien geduurd voordat het allemaal op temperatuur kwam.
Daarnaast hoorde je de ketel de hele tijd in/uitschakelen, ik denk dat ie steeds een paar minuten draaide en dan weer stopte - om weer aan te gaan. (Tijdsbestek: +/- 10 minuten). Volgens mij kost dat achterlijk veel gas, maar dat even terzijde. (Aan m'n statistieken te zien heeft het 15m3 gekost, op zich redelijk gezien de dag erna de begane grond op temperatuur is gebleven zonder dat ie aan is gegaan... Alleen boven koud!)
Het viel me op dat de aanvoertemperatuur ingesteld stond op 35 graden.
De daadwerkelijke aanvoer, volgens de ketel, lag op ongeveer 38 graden. (A0)
De retourtemperatuur was 30 graden.
Kan dit minimale verschil in aanvoer/retour ervoor zorgen dat de ketel constant in/uitschakelt?
... En is dat juist goed, en heb ik het fout begrepen

, of is dat inderdaad niet de bedoeling?
Volgens mij ramt ie ook nog eens koud water de leidingen in op het moment dat ie stopt met branden, wat weer lijdt tot tragere opwarming van de vloer. (denk ik... niet zo thuis in deze materie. Wilde gok

)
Ik heb nu de aanvoer omhoog geschroefd naar 40 graden.
De ketel rapporteert nu:
A0 = 44C. (40C ingesteld)
A1 = 30 a 31C (retour)
En het lijkt erop dat ie nu langer blijft branden. Hij gaat nog steeds af en toe uit (moduleren, gok ik?) maar het is in ieder geval een stuk minder.
De groepen krijgen, volgens de infraroodthermometer, nu het volgende:
(Van links naar rechts, hoe meer naar rechts; hoe dichter bij de ketel - en de laatste 3 zijn voor beneden)
Aanvoer1: 41.2
Aanvoer2: 41.3
Aanvoer3: 41.4
Aanvoer4: 41.9
Aanvoer5: 41.8
Aanvoer6: 41.3
(Komt dicht overeen met waarde van ~44C op A0)
Retour1: 27.5
Retour2: 29.0
Retour3: 24.5 (< ? Dit is van een van de kamers die maar koud bleef, dus wellicht daar mee te maken.)
Retour4: 28.6
Retour5: 30.2
Retour6: 31.1
(Komt dicht overeen met waarde van ~30 a ~31C op A1)
Wat concrete vragen:
1.) Mag je eigenlijk de temperatuur wel omhoog schroeven naar 40C (waarbij 44C daadwerkelijk de leidingen in wordt geduwd)? En heeft dat wel zin, of had ik het beter op 35C kunnen laten staan?
Ik weet niet of die 35C met een bepaald doel in was gesteld door de installateurs.
2.) Ik begreep maar weinig van het delta verhaal, is er nog iets dat nu niet (goed) klopt aan deze instellingen?
3.) Zijn er nog tips om dit allemaal goed in te regelen? Die kraantjes op de vloerverwarming hebben niet echt een normale knop. Sterker nog, als je ze te ver opendraait trek je zo het blauwe dopje eraf.
Is er een bekende methode waarmee je het kan inregelen dat het bijvoorbeeld boven 1 a 2 graadjes kouder is? Beneden staat ingesteld op 22.5C. Ik wil de slaapkamers wel comfortabel hebben, maar wil daar eigenlijk een max van rond de 20C proberen te bereiken. Ik snap dat dit lastig is zonder thermostaat in de ruimte zelf; maar ik neem aan dat dit toch enigszins in te stellen valt door te klooien met die knopjes?
Ik hoop dat iemand tips n tricks heeft, dit hele systeem is gloednieuw - en dus ook gloednieuw voor mij.
Ik heb overigens een Toon eraan hangen (die weigert in OpenTherm te babbelen met m'n ATAG, helaas - maar aan/uit moet in principe prima zijn voor VV). Ik zag in het "pomp hoogwaardige warmte je vloer in" gedeelte staan dat het 't beste werkt als je je vloer in bepaalde tijden opwarmt.
Heeft het dan dus zin, of snap ik dat verkeerd, als je in Toon de programma's dusdanig instelt dat hij bijvoorbeeld de hele winter door steeds even brand (door Toon te laten switchen naar programma met hoge temperatuur), en dan weer uitgaat (door Toon, etc.)? Of kan je het beter gewoon op een constante temperatuur instellen, Toon het lekker laten afhandelen en enkel 's nachts de temperatuur 1 of 2 graden omlaag rossen?
[
Voor 11% gewijzigd door
WhatsappHack op 08-10-2016 05:27
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)