Ik ben inmiddels ook al een tijdje bezig met het inregelen van mijn cv. Echter loop ik nu tegen een probleem aan. Situatie:
CV ketel: Intergas HRE 28/24
Goed geisoleerde woning: RC 7,0, triple glass, Quality Flow WTW
Vloerverwarming beneden, convectoren boven (staan altijd dicht)
Vloerverwarming is zonder aparte pomp, dus cv-ketel pompt rechtstreeks de vloerverwarming rond.
CV-ketel ingesteld: watertemperatuur op 40 graden, pompsnelheid op 1
In het tussenseizoen houden we de woonkamer op temperatuur door af en toe (eens in de 2-3 dagen) de verwarming een uurtje aan te zetten, na iets meer dan een uur begint namelijk de retour van de verdeler warmer te worden. Echter met de temperaturen van dit moment is dat te weinig. Het blijkt namelijk dat eigenlijk de vloer van maar 1 groep echt warm wordt, 1 groep wordt een beetje lauw en de laatste blijft vrijwel helemaal koud (alleen het eerste stukje in de wc wordt warm). Nu heb ik de verdeling van de groepen opgezocht en nu blijkt dat er nogal een lengte verschil in de verschillende groepen te zitten vanwege het bouwsysteem, namelijk ongeveer 1 groep van 60, 1 van 80 en de laatste is 100 m. Ik verwacht dat de problemen komen omdat ofwel de vloerverwarming uberhaupt niet ingeregeld is, ofwel dat deze is ingeregeld met de convectoren open, een watertemperatuur van 55 graden en de pompsnelheid op 3.
De oplossing is volgens mij om de groepen in te regelen. Echter wat is nu wijsheid (ik heb het forum doorgezocht maar kon geen vergelijkbare situatie, zonder aparte vloerverwarmingspomp, vinden):
Moet ik eerst alle groepen vol open zetten en dan de kortste langzaam dicht gaan draaien of moet ik zoals ze nu ingesteld zijn de langste groep wat verder open zetten? Ik wil natuurlijk namelijk niet de weerstand van het geheel te hoog maken.
Verder nog een praktisch vraagje: ik heb de verdeler bekeken en daar blijken geen eenvoudige draaiknoppen op te zitten, weet iemand hoe ik deze groepen kan instellen?
Edit:
Oke na het nog een keer goed bekijken van de afbeeldingen zag ik nummers staan op de afsluiters. Vervolgens ben ik nog eens gaan kijken bij de verdeler en nu lijken ze allemaal op standje 0 te staan, allemaal niet geknepen dus lijkt me. Ik heb het
WTH Technisch Handboek erbij gepakt en als ik het goed lees is het een Herz TS-98-V afsluiter. Het enige probleem is: hier heb je dus een aparte "voorinstelsleutel" voor nodig

Blijkbaar om te voorkomen dat onbevoegden de instellingen veranderen.... Gelukkig kosten die sleutels maar 1,5 euro dus voor 6 euro inclusief verzendkosten kan ik m thuis hebben liggen, helaas wel met een levertijd van 3 tot 4 weken....
[
Voor 16% gewijzigd door
Tieske88 op 19-01-2016 20:50
]