Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.724 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:32:
Wanneer ik naar de cv installatie hier kijk lijkt het alsof er een vertakking gebeurt direct aan de ketel met dan aparte aanvoer en afvoer leidingen voor elke radiator in huis. Is mijn vermoeden correct dat dit soort systeem minder nood heeft aan waterzijdig inregelen gezien elke radiator hier min of meer individueel/gelijkwaardig van water wordt voorzien of loopt het water toch nog eerst naar de eerste radiator, dan komt het terug, dan naar de tweede,...
Dat tweede deel van de laatste zin is niet het geval. De radiatoren staan gewoon parallel dus ze krijgen gelijktijdig water aangevoerd.
Als alle radiatoren identiek aan elkaar zijn en de aanvoerleidingen zijn even lang dan is het systeem al in balans. Zijn de radiatoren echter verschillend van grootte dan heeft het zeker zin om het systeem in te regelen.

Stel radiator A is vrij klein met een waterinhoud van 6 liter, plus nog 1 liter in de aanvoerleiding, samen dus 7l. En radiator B, een joekel in je woonkamer die een wat langere leiding heeft, 18 liter waterinhoud van de radiator en 2l in de aanvoerleiding. Dat is dan 7l tegen 20l.
Dat zou betekenen dat radiator A al helemaal warm is en warm retourwater begint te leveren terwijl radiator B nog niet eens voor de helft warm is. Zeker als radiator A niet in je referentieruimte (woonkamer waar de thermostaat hangt) zit maar bijvoorbeeld in een halletje of de badkamer heeft het wel degelijk zin om hier te gaan inregelen.

Hierbij geef ik de voorkeur aan de "Oxellaarmethode": regel het systeem zodanig dat de relevante radiatoren ongeveer tegelijkertijd helemaal warm zijn en warm water retour beginnen te geven.
In mijn voorbeeld zou radiator A dus ongeveer 1/3e van zijn huidige volumestroom moeten krijgen om A en B in deze balans te krijgen.

In jouw geval hangt het dus voornamelijk af van de afmetingen en type (en dus de waterinhoud) van je radiatoren en hoeveel warmte je op welke plek wil hebben.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 08:10:
Ik zou de radiator in de woonkamer ook lekker terug open zetten. Het instellen op dT wordt op dit forum veel verkeerd begrepen. Een grote dT maakt de installatie niet zuiniger. De grote radiator in de te verwarmen ruimte (vaak woonkamer), moet in principe volledig open staan. De overige radiatoren kunnen dan op dT worden ingesteld.
Afhankelijk van je situatie en installatie. Als ik hier de pomp van 1 naar 2 zet, wordt het sneller warm, vliegt de aanvoertemperatuur naar boven en hou ik een zeer kleine Delta T over. Omgekeerd geldt ook en dan met een nette Delta T van 10. Als ik alle radiatoren volledig openzet in woonkamer worden ze bij mij ongelijk warm met 4 verschillende aanvoerleidingen. En de grootste zit op de kortste aanvoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vorige week hebben wij op alle radiatoren de Heimeier Eclipse kranen gezet. Het verschil was meteen merkbaar; alle radiatoren werden beter verwarmd! Nu ben ik nog aan het priegelen met de pompsnelheid van de CV-ketel omdat er best een behoorlijke afstand zitten tussen sommige radiatoren. Zo hoorde ik onlangs stromingsgeluiden bij een of twee radiatoren, terwijl dat bij de meest verre radiatoren niet was. Ik moet nog eens kijken bij welke stand(en) alle radiatoren netjes volledig warm worden.

Daarnaast ben ik bezig met de vloerverwarming van het toilet en de badkamer. Begrijp ik het goed dat ik het ventiel van de verdeler zo ver kan knijpen tot het punt dat ik nog wel de juiste temperatuur in de vloer krijg? Vervolgens wil ik een betere balans krijgen tussen de twee groepen van de vloerverwarming. Daar heb ik temperatuurmeters voor gekocht. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 21-09 22:31
@ musicmasters
Er zijn natuurlijk altijd specifieke situaties waarin bepaalde algemeenheden niet gelden. Het sturen op dT wordt vaak onjuist toegepast en bij een normale situatie moet de verwarming in de woonkamer altijd volledig open staan.

Alle situaties die hiervan afwijken, die zijn blijkbaar afwijkend :)

[ Voor 118% gewijzigd door blissard op 22-01-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
vraagje, wanneer pendelt een ketel? wat is de definitie? als ie vaker dan x aanslaat per uur? of is dat per situatie afhankelijk?

ik heb nooit echt gemerkt dat onze ketel pendelt, maar then again, als ie 3-4 keer aanslaat per uur, is dat dan per definitie pendelen? :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nee, dat is geen pendelen.
Pendelen is, wanneer er meer dan 6x per uur warmtevraag komt vanuit de ruimtethermostaat.

Een toestel wat uit gaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, maakt een "regelstop"

[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 23-01-2016 07:20 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Pendelen zou ik toch anders omschrijven. Immers een kamerthermostaat is instelbaar op meer dan 6 keer schakelen per uur, bijvoorbeeld als sprake is van luchtverwarming. Pendelen ontstaat veelal als de max keteltemperatuur wordt bereikt en er geen juiste antipendeltijd is ingesteld. Of wanneer de combinatie van OT thermostaat en ketel niet optimaal is. Als voorbeeld: de thermostaat vraagt aan de ketel een aanvoertemperatuur van 45 graden, de ketel gaat aan en bereikt snel deze gevraagde temp en slaat weer af. Als dit proces zich meteen weer herhaalt omdat de aanvoertemp onder de 45 zakt dan is sprake van pendelen. Het gaat dan om heel veel vaker starten en stoppen van de brander. Softwarematig wordt eea opgelost door een grotere hystherese op de aanvoertemp toe te passen. Maar ook antipendeltijden dan wel branderwachttijden worden toegepast. 6 keer per uur start/stop van brander is bij gebruik van radiatoren gebruikelijk, voor vloerverwarming volstaat 3 keer per uur, voor luchtverwarming 9 of zelfs 12 keer per uur. Bij OT thermostaten waarbij de ketel de informatie terugkoppelt aan de thermostaat dat bij het laagste brandervermogen de gewenste aanvoertemp wordt overschreden wordt overgegaan in een zogenaamde low load regeling en dat betekent dat de thermostaat de ketel bijv 6 keer per uur laat starten en stoppen met het laagste brandervermogen. Op sommige kamerthermostaten kan je de minimale aan-tijd van de ketel instellen, bijv minimaal 1 minuut, deze waarde gebruik ik zelf. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dank voor de reactie. wij stoken met iets te lage (denk ik) aanvoertemperatuur van 52 graden en ik hoor aan de kickspare hoe vaak de ketel aansluit. alleen is dat niet helemaal representatief omdat de kickspace langer doorblaast dan dat de ketel brandt.

ik ben dan ook benieuwd of mijn ketel pendelt. het huis wordt altijd iets te laat warm (vanwege de lage aanvoer denk ik) en start vaker in het uur. maar nooit precies bijgehouden hoe vaak dat dan is.

was dus benieuwd wanneer een ketel per definitie pendelt.

ik ga het nu eens bijhouden voor een uur, hoe vaak ie start.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:01:
dank voor de reactie. wij stoken met iets te lage (denk ik) aanvoertemperatuur van 52 graden en ik hoor aan de kickspare hoe vaak de ketel aansluit. alleen is dat niet helemaal representatief omdat de kickspace langer doorblaast dan dat de ketel brandt.

ik ben dan ook benieuwd of mijn ketel pendelt. het huis wordt altijd iets te laat warm (vanwege de lage aanvoer denk ik) en start vaker in het uur. maar nooit precies bijgehouden hoe vaak dat dan is.

was dus benieuwd wanneer een ketel per definitie pendelt.

ik ga het nu eens bijhouden voor een uur, hoe vaak ie start.
Een aanvoer van 52 graden is gewoon een nette temperatuur en 6 x per uur aanslaan om warm te houden is heel normaal. Het te laat warm zijn van uw huis ligt waarschijnlijk aan het feit dat u waarschijnlijk geen zelflerende klokthermostaat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
u mag wel jij zeggen :+

ik heb een iSense icm Calenta 40C. denk zelf dat de aanvoertemperatuur te koud is. stook al vanaf begin van seizoen. heb hem nu week gegeven om in te leren nadat de temperatuur ineens lager werd, en hij komt steeds dichter bij de gewenste tijd. maar toch net niet :|

ik ga de starts eens tellen. moet het nu niet ineens zonnig zijn door de pui op zuiden!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 11:03
Ik moest in verband met het koude weer met aanvoer weer verhogen van 60 graden naar 65 graden :(

Mijn huis koelt dan ook in 1 nacht af van 20 graden (22:00) naar 15 graden (05:00), dus niet super geïsoleerd zo te zien :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:06:
u mag wel jij zeggen :+

ik heb een iSense icm Calenta 40C. denk zelf dat de aanvoertemperatuur te koud is. stook al vanaf begin van seizoen. heb hem nu week gegeven om in te leren nadat de temperatuur ineens lager werd, en hij komt steeds dichter bij de gewenste tijd. maar toch net niet :|

ik ga de starts eens tellen. moet het nu niet ineens zonnig zijn door de pui op zuiden!
Ik had bij mij met koud weer de radiatoren boven erbij open gezet en schuur. Duurt hier nu dus ook een 1/2 uur voordat hij de laatste 0,5 graad erbij had. Volkomen normaal. Nu weer warmer buiten dus met radiatoren boven dicht zal hij nu wel even doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik lees al een flinke tijd mee in dit topic en heb vandaag de IR thermometer ontvangen. Ik ben ook maar gelijk door het huis gegaan omdat hier nog nooit naar gekeken is sinds we hier wonen. Thermostaat op 25 graden gezet en electra tape op de leidingen geplakt.

We hebben nogal een mix van kachels hier. Namelijk een paar radiatoren, LTV in de woonkamer, plintverwarming in de keuken en vloerverwarming in de badkamer door elkaar. Ik sta er dan ook niet heel erg van te kijken dat alles zo uit balans is :9 :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tW2g4ypzALumBp8FkKPWD8m1/full.png

De CV (Intergas HRE-A 28/24 CW4) aanvoer temperatuur staat ingesteld op 65 graden en we gebruiken daarbij de honeywell chromotherm modulerende thermostaat.

Klopt het dat het sowieso beter is om die twee oude radiatoren ook te vervangen door LTV om zo de aanvoertemperatuur van de CV te kunnen verlagen en de boel beter op elkaar af te kunnen stemmen? De CV staat nu volgens mij alleen op 65 graden omdat die twee kachels anders niet meer op temperatuur komen. :?

[ Voor 6% gewijzigd door .SnifraM op 23-01-2016 16:41 . Reden: aanpassing ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

waarom geeft je cv 75 graden af als je maar 65 vraagt ?

daarnaast kan je prima oude radiatoren met 50 graden voeden. Zolang die ruimte dan warm genoeg wordt is er niets aan de hand.

stook zelf al een paar jaar nu op 50 graden max aanvoer

met een retour wat je nu hebt van 64 graden zit je buiten je HR bereik, daar valt zeker winst te halen

voor je idee ik stook hier 50 om 33 retour. maximaal condensatie :)

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 23-01-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:44:
waarom geeft je cv 75 dragen af als je maar 65 vraagt ?
Ja goeie, geen idee. ik dacht eigenlijk precies hetzelfde tijdens het meten. 8)7

Op je andere stuk: Thanks dat is inderdaad goed om te weten, dan hoef ik deze nog niet te vervangen. Kost ook weer onnodig geld.

[ Voor 20% gewijzigd door .SnifraM op 23-01-2016 16:59 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
En ik vraag me af waarom en grote ltv bij deze aanvoer temp een dT heeft van slechts 4 graden. Is dit allemaal wel goed aangesloten, of staat de pomp misschien veel te hard te pompen? Of kloppen je metingen wellicht niet.

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 23-01-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
Waar maak je uit op dat de instelling begrensd zou moeten zijn op 65 graden? Op de ketel, op de thermostaat of wat de installateur heeft geroepen? Mogelijk is de begrenzing genegeerd omdat je de thermostaat ineens een grote delta T voor zijn kiezen krijgt (25 graden)?

Opmerkelijk is ook dat de dichte radiator in de slaapkamer achter toch wel water doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!

@Blissard, ik moet mij nog even beter verdiepen in welke mogelijkheden deze pomp überhaupt heeft (hij hangt net 3 maanden). De oude CV ketel had namelijk een schakelaar op de pomp zelf voor 3 verschillende standen. Op de pomp in mijn nieuwe ketel zit geen standenknop meer en de installateur zei toen dat de pompsnelheid van deze ketel automatisch geregeld wordt en niet meer instelbaar is.

De meting heb ik gedaan door zwarte electra tape om de leidingen te doen en daar de IR meter op gezet (lees: tegenaan gehouden). Ik had hem eerst op een aantal cm afstand gehouden, maar toen gaf hij vrijwel iedere keer een andere waarde (soms zelfs een aantal graden verschil). Is het verkeerd als ik hem er tegenaan zet?

@joepie de p, die 65 is de waarde die op het display van de CV ketel wordt weergegeven. Die stond na de installatie, als ik het goed herinner, op 85 en die heb ik verlaagd naar 65. Op de thermostaat beneden kan ik niet veel instellen behalve een tijdschema\programma met gewenste temperatuur of continu temperatuur. Het was mijn aanname dat dat de max aanvoer temperatuur dus die 65 van het display zou moeten zijn.

De dichte radiator in de slaapkamer zit met zowel de aan- als afvoerleiding aangesloten op de 'hoofdleidingen' die van zolder naar de woonkamer gaat (2 verticale leiding). Er zit maar max. 15cm leiding tussen die radiator en de hoofdleidingen. Dat is denk ik de reden. Het is dus niet zo dat die radiator ergens aan het einde van een leiding hangt, dan zou je verwachten dat de temperatuur gelijk zou moeten zijn, toch?

Ik ga de leidingen allemaal nog even nalopen om een duidelijke tekening te maken van het stelsel in mijn huis (waar lopen de aanvoer en afvoer precies en hoe zitten de radiatoren daar op). Dan kan ik ook met zekerheid zeggen of de radiatoren allemaal goed aangesloten zijn (niet verkeerd om qua retour enzo). Die tekening zal ik ook plaatsen zodra die er is.

Edit, zie hier het resultaat, best mooi geworden al zeg ik het zelf _/-\o_ .
Rode bolletjes zijn de radiatorkranen \ vloerverwarming verdeler kraan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DdyR2trvhtjMe0ELntZB4XJR/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door .SnifraM op 23-01-2016 21:51 . Reden: overzicht toegevoegd ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
Tja, schiet mij maar in een kapotje.
Ik denk ook dat de pomp veel te hard draait. Ik zou het volgende doen:
1) Temperatuur terugbrengen naar 50 graden aanvoer.
2) Pompsnelheid terugbrengen
3) Metingen opnieuw uitvoeren.

Je zou in de handleiding moeten opsnorren hoe je 1 en 2 kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Thuis heb ik een Remeha Avanta waarbij de pomp maar 2 standen heeft. Op dit moment staat de pomp in de laagste stand, maar ondanks de lage stand, fluiten alle kachels. Graag wil ik informatie winnen wat betreft het plaatsen van een condenstator. Mijn kennis wat betreft elektronica is schaar maar ik kan wel schema's lezen / solderen, echter het berekenen van welke condensator je nodig hebt en waar deze geplaatst dient te worden heb ik geen weet van. Heeft iemand hier misschien tips en/of goed artikel over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
joepie de p schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:40:
Tja, schiet mij maar in een kapotje.
Ik denk ook dat de pomp veel te hard draait. Ik zou het volgende doen:
1) Temperatuur terugbrengen naar 50 graden aanvoer.
2) Pompsnelheid terugbrengen
3) Metingen opnieuw uitvoeren.

Je zou in de handleiding moeten opsnorren hoe je 1 en 2 kan regelen.
Ik heb de temperatuur omlaag gezet, op 50. Nog steeds zie ik de CV aanvoer op 60 komen, dus dat zal wel normaal zijn als ik de thermostaat ineens op 25 zet.

In de handleiding van mijn ketel heb ik gevonden hoe je via het service menu aanpassingen kan doen. Daar heb ik de 'maximum capaciteit modulerende CV pomp' setting van 80% (default) naar 70% verlaagd. Straks maar even opnieuw meten of er verschil is.

Ook heb ik in de retourleiding van 1 van de LTV dit ding gevonden. Ziet er naar uit dat dit een afsluiter is.
Kan ik hier de kachel mee afknijpen door hem een stukje dicht te draaien?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/98ELkGQMhAJXtOKOlrrhULrX/thumb.jpg

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
.SnifraM schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:29:
[...]

Ook heb ik in de retourleiding van 1 van de LTV dit ding gevonden. Ziet er naar uit dat dit een afsluiter is.
Kan ik hier de kachel mee afknijpen door hem een stukje dicht te draaien?

[afbeelding]
Dat zou kunnen maar daar zijn ze niet voor bedoeld.
Het is een kogelafsluiter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:39
.SnifraM schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:29:
[...]

Ik heb de temperatuur omlaag gezet, op 50. Nog steeds zie ik de CV aanvoer op 60 komen, dus dat zal wel normaal zijn als ik de thermostaat ineens op 25 zet.
Heb je dit ook aangepast in de installateursinstelling van je thermostaat (code 0018 - max aanvoer temp) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 17:14
Weet iemand of er een geschikte manier van bypassen is voor permanent gebruik. Ik wil als een bepaalde 3-weg in mijn circuit dichtstaat dat er automatisch een bypass opengaat wat zorgt dat de 3-weg gebypassed wordt.
Is dit mogelijk, of zijn de gebruikelijke bypasses niet geschikt voor permanent gebruik?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:08:
Weet iemand of er een geschikte manier van bypassen is voor permanent gebruik. Ik wil als een bepaalde 3-weg in mijn circuit dichtstaat dat er automatisch een bypass opengaat wat zorgt dat de 3-weg gebypassed wordt.
Is dit mogelijk, of zijn de gebruikelijke bypasses niet geschikt voor permanent gebruik?
Een goedkope bypass is niet echt geschikt om continu te gebruiken, ze maken vaak veel geluid en zijn onnauwkeurig.
Een duurdere, bijvoorbeeld van Danfoss is wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Advies gevraagd mbt verkrijgen meer vermogen in woonkamer (106m3).

Al een jaar veel aan het lezen in dit topic en bij het inregelen vorig jaar erachter gekomen dat bij een radiator in de woonkamer de retour en aanvoer verkeerd om waren aangesloten.

Nu pas erachter gekomen dat ik flink wat vermogen mis in de woonkamer, wel 2750 Watt bij een aanvoer van 75/65 graden. Mijn berekening zal ik jullie besparen.
In de woonkamer heb ik slechts 2 radiatoren (een T33 voor en een convectorput achter) en niet echt plek om iets bij te hangen.

Nu is het plan om de losse convector in de put te vervangen voor een met het meeste vermogen.

Er zit nu een Betherma Alumaxx in van 2880 watt (75/65-20), afm.2000x150x80.

Kan ik deze vervangen voor een iets bredere en hogere Betherma Alumaxx van 5380 Watt met afmetingen 2000x200x160 ? Deze is dus breder en hoger, wel net zo lang.
De afmetingen van de put zijn 2200x340x580. Als dit kan zou ik 2500watt meer vermogen hebben dan nu waardoor het tekort aan nog maar 250w is.

Zou ik hier goed aan doen of is er een andere, misschien betere oplossing?

Mvg Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:44:
[...]

Een goedkope bypass is niet echt geschikt om continu te gebruiken, ze maken vaak veel geluid en zijn onnauwkeurig.
Een duurdere, bijvoorbeeld van Danfoss is wel geschikt.
Ik heb helaas wat over het hoofd gezien en denk dat ik niet weg kom met een AVDO. Misschien ook niet heel handig met een WP mbt debiet, of is zo'n AVDO niet heel erg debiet beperkend als hij open staat?
Appie Heijn in "Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@raw b
Welk probleem wil je oplossen? Is het niet warm, wil je zuiniger stoken, wil je je berekening kloppend maken?

Om eens wat te proberen zou je de convector kunnen voorzien van ventilatoren. Daarmee heeft de convector direct een veel hoger vermogen. Kost niet veel,men je kunt het resultaat direct beoordelen.

[ Voor 46% gewijzigd door blissard op 25-01-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:24:

Kan ik deze vervangen voor een iets bredere en hogere Betherma Alumaxx van 5380 Watt met afmetingen 2000x200x160 ? Deze is dus breder en hoger, wel net zo lang.
De afmetingen van de put zijn 2200x340x580. Als dit kan zou ik 2500watt meer vermogen hebben dan nu waardoor het tekort aan nog maar 250w is.

Zou ik hier goed aan doen of is er een andere, misschien betere oplossing?

Mvg Rob
Heb je een foto van de situatie in de put?
Als het goed is staat er een schot in de put aan de zijde van de woonkamer. Hier kan koude lucht naar de onderkant van de converter stromen.
Ik vraag me af of er wel genoeg ruimte is om een bredere convector te plaatsen. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6n3vMRAe33BfuG5wrHNB7gq5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:20
Ik wil graag mijn CV bijvullen, aangezien deze (volgens de manometer bij een verwarming) nu op 1,2 bar staat. Ik heb al geprobeerd de waterdruk te verhogen door de CV bij te vullen. Mijn vriendin woont echter op drie hoog en de waterdruk is niet zo denderend. Ik heb de waterdruk al kunnen verhogen van 1,1 naar 1,2, maar verder gaat hij niet. Nog tips om de waterdruk te verhogen?

Nu wil ik controleren of de waterdruk daadwerkelijk 1,2 is, door te kijken naar de waterdruk die de ketel aangeeft (Intergas Kompakt HRE 24/18). In de handleiding staat dat de waterdruk weergegeven moet worden als je het apparaat uit/in standby zet. Het display blijft nu echter leeg. Heeft iemand hier een oplossing of verklaring voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:17
HRE 24/18 geeft de waterdruk op de display als je dat ding met de aan/uitknop uit zet. Als je je ketel aan zet zonder warmtevraag is de display leeg, denk dat daar je verwarring vandaan komt.
Verder is 1.2 bar voor een Intergas HRE ketel voldoende, zolang de druk maar niet onder de 1bar komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Geheel op eigen risico: als de wateraansluiting correct is gedaan zit er een terugslagklep in de bijvulleiding, dus als je de bijvulkraantjes de hele dag laat openstaan dan zal je CV circuit opgevuld worden tot de hoogste druk die er die dag is geweest. Zolang de waterdruk dan niet opeens te hoog wordt is dat geen probleem....

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Weet iemand of de stand van een VC2010 3-weg uit te lezen is? Dit is een NIET modulerende klep, dus link of rechts that's it.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/197074887_3-atag-vc2010-10-motor-s4334910.jpg
Wat ik niet uit dit schema haal is of er ook stroom blijft staan op de bruine of zwarte draad nadat de omschakeling voltooid is, hoe gaat dit met de meeste 3-wegkleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dit is afhankelijk van de driewegklep. Niet elke driewegklep is spanningsloos in de aan of uitstand.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dat wordt dus even meten 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:57:
Geheel op eigen risico: als de wateraansluiting correct is gedaan zit er een terugslagklep in de bijvulleiding, dus als je de bijvulkraantjes de hele dag laat openstaan dan zal je CV circuit opgevuld worden tot de hoogste druk die er die dag is geweest. Zolang de waterdruk dan niet opeens te hoog wordt is dat geen probleem....
De druk is in de ochtend en nacht vaak het hoogste. Jouw manier kan ook, maar heeft wel een risico, maar als je thuis bent wel te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

_JGC_ schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:43:
HRE 24/18 geeft de waterdruk op de display als je dat ding met de aan/uitknop uit zet. Als je je ketel aan zet zonder warmtevraag is de display leeg, denk dat daar je verwarring vandaan komt.
Verder is 1.2 bar voor een Intergas HRE ketel voldoende, zolang de druk maar niet onder de 1bar komt.
Ow? Ik vul hem altijd to netjes 2 Bar, welke na een winter weer naar ~1,2 zakt en daar blijft. Elke winter weer.

Dat laatste snap ik overigens niet helemaal; expansievat is nagekeken en goed bevonden dus ik gok dat er ergens een lek zit in de kruipruimte. Precies het gedeelte waar ik niet bij kan, aangezien het gedeelte waar ik wél bij kan lekvrij is.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:43:
1.0 bar is veel te laag. Pas geleden nog een presentatie gehad van Wilo. Daar werd er echt op gewezen dat voor pompen de druk minimaal 1.5 tot 2 bar moet zijn.
De koeling van de as en lagers is niet voldoende bij lage drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:29:
@raw b
Welk probleem wil je oplossen? Is het niet warm, wil je zuiniger stoken, wil je je berekening kloppend maken?

Om eens wat te proberen zou je de convector kunnen voorzien van ventilatoren. Daarmee heeft de convector direct een veel hoger vermogen. Kost niet veel,men je kunt het resultaat direct beoordelen.
Het idee is om zuiniger te stoken. Mijn Calenta 40C met iSense stoken nu vrij lang op hoge temperaturen. Aanvoer op max 75 gezet en lager kan haast niet zodra het vriest buiten.
Ventilatoren ga ik misschien ook wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Wat meet je nu aan retour bij de ketel RAW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:02:
[...]

Heb je een foto van de situatie in de put?
Als het goed is staat er een schot in de put aan de zijde van de woonkamer. Hier kan koude lucht naar de onderkant van de converter stromen.
Ik vraag me af of er wel genoeg ruimte is om een bredere convector te plaatsen. [afbeelding]
Hierbij de FOTO van de situatie. De nieuwe losse convector zou 5 cm breder zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het zal wel de foto zijn maar zitten die leidingen die uit de kruipruimte komen nu zo ruim in grote gaten? Dan stook je de lucht uit de kruipruimte naar boven?

Verder zoals al gezegd, even een fan proberen (PC fan aan een USB voeding onder je rooster hangen als test) en dan zou het al warmer moeten worden. Op 5volt loopt het ook erg stil.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Waterkoker schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:43:
Thuis heb ik een Remeha Avanta waarbij de pomp maar 2 standen heeft. Op dit moment staat de pomp in de laagste stand, maar ondanks de lage stand, fluiten alle kachels. Graag wil ik informatie winnen wat betreft het plaatsen van een condenstator. Mijn kennis wat betreft elektronica is schaar maar ik kan wel schema's lezen / solderen, echter het berekenen van welke condensator je nodig hebt en waar deze geplaatst dient te worden heb ik geen weet van. Heeft iemand hier misschien tips en/of goed artikel over?
Iemand een idee wat betreft bovenstaande vraag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Ik dacht vanavond even lekker de CV (Nefit Economy VR 24) te gaan tunen om de gasrekening nog wat verder omlaag te krijgen, maar dat was van korte duur ...

Ik heb een woonruimte met open keuken van 30m2 met daarin twee radiatoren, dat is ook de enige ruimte in mijn complete huis waar ik verwarming nodig heb/gebruik. Één radiator is enorm groot (300x50x20cm), en de andere is vrij klein (65x95x8cm).

Ik ging dus waterzijdig inregelen, en moest de kleine radiator al meteen enorm knijpen om een beetje balans te krijgen. En toen was het waterzijdig inregelen al klaar? Om vervolgens de radiators meer warmte te laten afgeven wou ik de pompsnelheid verlagen, maar de pomp heeft geen schakelaar erop zitten. Dus dat hield ook al op.

Het enige wat ik daarna nog gedaan heb is:
- De aanvoertemperatuur verlaagd van stand 7 naar 6 (75 graden naar 68 graden).
- Het tapwater verlaagd van stand 10 naar 8 (63 graden naar 56 graden).

Vermogen van de ketel verlagen heeft schijnbaar niet zoveel nut, omdat er morgen een modulerende thermostaat (Nefit Moduline 30) komt.

Iemand nog tips om meer te besparen?

[ Voor 3% gewijzigd door ImmortalSoul op 25-01-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
fabstar81 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:46:
dit is afhankelijk van de driewegklep. Niet elke driewegklep is spanningsloos in de aan of uitstand.
Net gemeten met de multimeter.
Wanneer tussen de 2 standen meet ik het volgende verschil:
26,2V op één kant en 21,3V op de andere dit blijf ook zo na sluiten/openen klep. Uiteraard wisselen de voltages zodra ik de klep aanstuur.

Nu nog iets verzinnen om dit uit te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Waterkoker schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:53:
[...]

Iemand een idee wat betreft bovenstaande vraag? :)
Heb je de zoekfunctie al een keer gebruikt?

Staat genoeg over in beide topics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ImmortalSoul schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:58:
Ik dacht vanavond even lekker de CV (Nefit Economy VR 24) te gaan tunen om de gasrekening nog wat verder omlaag te krijgen, maar dat was van korte duur ...

Ik heb een woonruimte met open keuken van 30m2 met daarin twee radiatoren, dat is ook de enige ruimte in mijn complete huis waar ik verwarming nodig heb/gebruik. Één radiator is enorm groot (300x50x20cm), en de andere is vrij klein (65x95x8cm).

Ik ging dus waterzijdig inregelen, en moest de kleine radiator al meteen enorm knijpen om een beetje balans te krijgen. En toen was het waterzijdig inregelen al klaar? Om vervolgens de radiators meer warmte te laten afgeven wou ik de pompsnelheid verlagen, maar de pomp heeft geen schakelaar erop zitten. Dus dat hield ook al op.

Het enige wat ik daarna nog gedaan heb is:
- De aanvoertemperatuur verlaagd van stand 7 naar 6 (75 graden naar 68 graden).
- Het tapwater verlaagd van stand 10 naar 8 (63 graden naar 56 graden).

Vermogen van de ketel verlagen heeft schijnbaar niet zoveel nut, omdat er morgen een modulerende thermostaat (Nefit Moduline 30) komt.

Iemand nog tips om meer te besparen?
Ik zou gewoon eens max aanvoer 55 graden proberen. Je kan altijd weer naar boven. Tevens het verlagen van je tapwater vind ik persoonlijk onzinnig. Hier gezin met kinderen en het levert mij een besparing van, als ik me goed herinner, 2 m3 per maand = €1,20 per maand. Gemeten in de zomer als er dus helemaal niet gestookt wordt tbv verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Een nefit economy VR is denk ik geen HR toestel, maar een VR.. Daarom heb je geen profijt van het verlagen van je cv retourwater. Niet heel erg nuttig dus om je max aanvoertemp in te stellen. Waterzijdig inregelen is nog steedsgoed voor het comfort.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:30:
[...]

Ik zou gewoon eens max aanvoer 55 graden proberen. Je kan altijd weer naar boven. Tevens het verlagen van je tapwater vind ik persoonlijk onzinnig. Hier gezin met kinderen en het levert mij een besparing van, als ik me goed herinner, 2 m3 per maand = €1,20 per maand. Gemeten in de zomer als er dus helemaal niet gestookt wordt tbv verwarming.
als je net als ons schommelt rond de 500 m3 grens, kan dat net die 24 m3 per jaar zijn dat je eronder komt. :+

vandaar ook dat er bij ons een klein elektrisch boilertje aan het systeem is toegevoegd, om met ons stroomoverschot die laatste m3 per jaar te elemineren. Ook al is dat duurder dan gas.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Kroonkurk schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:05:
[...]

Heb je dit ook aangepast in de installateursinstelling van je thermostaat (code 0018 - max aanvoer temp) ?
Ik heb hier naar gezocht maar volgens mij is dit niet mogelijk via de thermostaat zelf. Ik vond de volgende installateurs handleiding (zie pagina 5): URL

De output op mijn thermostaat is alsvolgt:

T3: leeg scherm
ST4: 60 graden
T4: 40 graden
T5: 52.0
T6: --.-
ST7: --.- (deze kan ik niet instellen op de thermostaat, zou wel moeten kunnen)
CT: 89.0

De T5 is "aanvoermediumtemperatuur (gemeten waarde)" en die staat nu op 52.0 graden.

De 0018 waar jij het over hebt kan ik niet terugvinden. :'(

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:39
Ik dacht dat je een TH8210M1003 had, daarop is het wel instelbaar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:30:
[...]

Ik heb de max aanvoer nog verlaagd naar 55 graden, de ruimte warmt opzich nog steeds prima op. De radiatoren zijn wel merkbaar minder warm, iets wat goed is lijkt me?

Het verlagen van tapwater veranderd op dit moment nog niks aan het comfort, dus als dat een 15 euro per jaar oplevert dan vind ik dat wel prima.
prein2 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:09:
Een nefit economy VR is denk ik geen HR toestel, maar een VR.. Daarom heb je geen profijt van het verlagen van je cv retourwater. Niet heel erg nuttig dus om je max aanvoertemp in te stellen. Waterzijdig inregelen is nog steedsgoed voor het comfort.
Het is geen HR toestel inderdaad, maar heeft het verlagen van de aanvoertemp totaal geen nut? Het waterzijdig inregelen was overigens zo gedaan met twee radiators. Zou het beter of slechter zijn om één radiator dicht te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Oxellaar schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 07:01:
[...]

Heb je de zoekfunctie al een keer gebruikt?

Staat genoeg over in beide topics ;)
Klopt, maar werd er niet wijzer uit hoe ik de formule moet toepassen en hoe de condensator geplaatst dient te worden. Had de posts al doorgelezen, maar wellicht diegene die ik nodig heb over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:18
ImmortalSoul schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:02:
[...]

Ik heb de max aanvoer nog verlaagd naar 55 graden, de ruimte warmt opzich nog steeds prima op. De radiatoren zijn wel merkbaar minder warm, iets wat goed is lijkt me?

Het verlagen van tapwater veranderd op dit moment nog niks aan het comfort, dus als dat een 15 euro per jaar oplevert dan vind ik dat wel prima.

[...]

Het is geen HR toestel inderdaad, maar heeft het verlagen van de aanvoertemp totaal geen nut? Het waterzijdig inregelen was overigens zo gedaan met twee radiators. Zou het beter of slechter zijn om één radiator dicht te draaien?
Bij een lagere temperatuur is minder energie nodig om het water te verwarmen. Alleen zal je denk ik wel tegen de top qua efficiëntie aan komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
In m'n jaren 50 rijtjeshuis van 90M2 heb ik vanaf 18-mei tot nu 230M3 verbruikt en dat zonder dak, vloer of muur isolatie. De prognose staat op 406 en in januari had ik 0,239M3/daggraad.

Ik heb Vaillant VHR 18/22-C CW3 ketel en een modulerende klokthermostaat. Alles waterzijdig ingeregeld naar een DeltaT van zo'n 15 graden. Vanwege het sterke afkoelen 's nachts laat ik de ketel ook in de ochtend eventjes stoken (naar 16 graden toe)

Ik heb tot nu toe erg geluk gehad met de winter, besef ik me goed. Als ik weer tijd heb en kan gaan isoleren wil ik dat ochtendstoken ook uit zetten.

Ik denk niet dat er veel euro's bespaard gaan worden, maar het comfort level zal wel enorm gaan stijgen...

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Dus je stook op 16 graden? :o
Mooie prognose overigens!

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Gedurende de nacht staat de thermostaat op 14 ingesteld...
Wanneer het echt koud is koelt de kamer ook af tot 14, dat vind ik geen probleem zolang ik slaap, maar met 14 krijg je mij m'n bed niet uit, haha.

Daarom dat de thermostaat staat ingesteld dat het van 6:45 tot 7:15 16 graden moet zijn, de wekker staat op 7 uur meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

16 graden, pff. Daar krijg je me ook niet het bed mee uit. Zo kan ik ook besparen op mijn gasverbruik.

[ Voor 101% gewijzigd door zonoskar op 27-01-2016 15:51 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

zonoskar schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:48:
16 graden, pff. Daar krijg je me ook niet het bed mee uit. Zo kan ik ook besparen op mijn gasverbruik.
Moet je dan ook doen ! :+

Nah, 16 is wel erg hardcore. 18 graden is hier de setpoint wat voor velen als bitter koud is te noemen (voor mij t-shirt weer). Maar het is uiteraard wel je eigen insteek. Wellicht is 16 graden warm zat voor deze meneer :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

No way! Ten eerste geen draagvlak wegens te lage WAF en zelf moet ik ook niks van die kou hebben. Ik stook in dezelfde periode 330 m3 aan gas, maar ik heb mijn huis geïsoleerd, een CV+warmtepomp en zonnepanelen. Zo kan ik het lekker 21C houden de hele dag. Dat levert mij meer plezier op dan met 16C moeten opstaan en dan kunnen zeggen dat ik maar 200 m3 gas verbruik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

liquid_ice schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:36:
Gedurende de nacht staat de thermostaat op 14 ingesteld...
Wanneer het echt koud is koelt de kamer ook af tot 14, dat vind ik geen probleem zolang ik slaap, maar met 14 krijg je mij m'n bed niet uit, haha.

Daarom dat de thermostaat staat ingesteld dat het van 6:45 tot 7:15 16 graden moet zijn, de wekker staat op 7 uur meestal
En hoe hoog komt ie te staan als je 's avonds relaxed in je bank of stoel zit?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

zonoskar schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:58:
[...]

No way! Ten eerste geen draagvlak wegens te lage WAF en zelf moet ik ook niks van die kou hebben. Ik stook in dezelfde periode 330 m3 aan gas, maar ik heb mijn huis geïsoleerd, een CV+warmtepomp en zonnepanelen. Zo kan ik het lekker 21C houden de hele dag. Dat levert mij meer plezier op dan met 16C moeten opstaan en dan kunnen zeggen dat ik maar 200 m3 gas verbruik.
Ik neem aan dat je de :+ zag, correct? :P

16 Krijg ik er hier ook niet in en, tbh, ik zou dat ook niet willen. 18 is voor mij behagelijk waar 21 te warm zou zijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Notna schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:00:
Ik neem aan dat je de :+ zag, correct? :P
Tuurlijk, daarom quotte ik hem ook mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

zonoskar schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:02:
[...]

Tuurlijk, daarom quotte ik hem ook mee :)
Overigens denk ik (na het nog een keer gelezen te hebben) dat deze user bedoelt dat hij de thermostaat, voor hij naar zijn werk gaat , naar 16 laat komen omdat met 14 op staan te gortig is. Wat dan de temp is overdag, of in de avond, laat hij even in het midden.

Ik werk zelf vanuit huis, dus voor mij is dat geen optie. Maar ik kan best begrijpen dat je, als je naar je werk gaat in de ochtend en de rest van de dag uit huis bent, de CV niet eens aan laat gaan in de ochtend. Of juist wel in dit geval omdat het anders echt te koud is.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 27-01-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik het idee dat - net na groot onderhoud aan de ketel - er een gaslucht hangt vlakbij de brander. Miniem maar toch...

Hoort niet lijkt me? Is er een manier om dit te checken?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Ik stook pas om 12uur naar 18 graden en later hoger als ik thuis ben de hele dag. Na het douchen in de ochtend heb ik het een tijd toch nooit koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
S0epkip schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:17:
Ik het idee dat - net na groot onderhoud aan de ketel - er een gaslucht hangt vlakbij de brander. Miniem maar toch...

Nee, dat hoort zeker niet. Direct je installateur bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
S0epkip schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:17:

eerst maar even goed ventileren en zorgen dat er geen vonkjes / vlammetjes in de buurt komen!!
Dan pas bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Notna schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:08:
[...]
Overigens denk ik (na het nog een keer gelezen te hebben) dat deze user bedoelt dat hij de thermostaat, voor hij naar zijn werk gaat , naar 16 laat komen omdat met 14 op staan te gortig is. Wat dan de temp is overdag, of in de avond, laat hij even in het midden.
Klopt helemaal...
Overdag is er meestal niemand thuis, dan staat de thermostaat weer op 14.
's avonds wanneer ik thuis ben staat ie meestal rond de 18,5

Ik heb mijn thermostaat 'geijkt' ten opzichte van mijn VOC-luchtkwaliteitsmeter. Wanneer ik die VOC meter mee neem naar andere mensen merk ik dat er veel speling (in themperatuur) is tussen verschillende thermostaten.

Vaak heb ik wel en warme trui aan, maarja het is ook 'winter' (of wat er op moet lijken dan)

[ Voor 5% gewijzigd door liquid_ice op 28-01-2016 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien leuk om snel een check uit te voeren of je isolatie voldoende is
https://www.slimwoner.nl/thermocard/

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Dus gewoon met de IR of een andere thermometer de muurtemperatuur meten. Hoe kouder hoe slechter de isolatie.

De geven dit alleen weg zodat ze je daarna vet vaak gaan bellen met een "goed" aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Onlangs is de CV ( Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30) van mijn ouders onderhouden. Hierbij heeft de onderhoudsmonteur de water aanvoer Van de radiators veranderd van 60 naar 80 graden, de ventilatorsnelheid van 50% naar 70%. Pompstand van 2 naar 3 verhoogd.

Op het moment dat ik dit hoorde van mijn ouders heb ik de monteur gebeld om zijn argumentatie aan te horen wbt de veranderingen. Nu vroeg ik mij af of onderstaande argumentatie van hem klopt.

1. Het schijnt dat de ventilatorsnelheid verlagen ervoor zorgt dat er minder water uit de kraan komt.

2. Het aanpassen van de parameters maakt de CV niet zuiniger.

3. Laten staan zoals het nu staat omdat het beter is voor de cv

Verder wist hij niet wat er nog meer aangepast was (dat moet ik nog even checken verder, maar goed).

Nu vraag ik mij af of k verkeerde zaken aangepast Wat niet goed is voor de cv of heb ik met iemand te maken die de fabrieksinstellingen strikt naleeft?

Het gaat om een intergas CV ketel en het huis werd met de oude instellingen prima warm en het tapwater heeft genoeg kracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 11:03
Dat was geen monteur maar een vervanger.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Waterkoker schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:50:
Onlangs is de CV ( Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30) van mijn ouders onderhouden. Hierbij heeft de onderhoudsmonteur de water aanvoer Van de radiators veranderd van 60 naar 80 graden, de ventilatorsnelheid van 50% naar 70%. Pompstand van 2 naar 3 verhoogd.

Op het moment dat ik dit hoorde van mijn ouders heb ik de monteur gebeld om zijn argumentatie aan te horen wbt de veranderingen. Nu vroeg ik mij af of onderstaande argumentatie van hem klopt.

1. Het schijnt dat de ventilatorsnelheid verlagen ervoor zorgt dat er minder water uit de kraan komt.

Verder wist hij niet wat er nog meer aangepast was (dat moet ik nog even checken verder, maar goed).

Nu vraag ik mij af of k verkeerde zaken aangepast Wat niet goed is voor de cv of heb ik met iemand te maken die de fabrieksinstellingen strikt naleeft?

Het gaat om een intergas CV ketel en het huis werd met de oude instellingen prima warm en het tapwater heeft genoeg kracht
Typisch een gevalletje van CV-ophangen-en-ik-kijk-er-verder-niet-naar-om-monteur. IK zou terstond een ander zoeken voor onderhoud van mijn ketel...!

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Volgens mij ben je vergeten het starttopic te lezen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hem bellen en vragen of hij de situatie weer zsm terug wil brengen naar de oude situatie. Stel hem voor de gein eens de vraag of hij weet wanneer een HR ketel in zijn HR gebied werkt. Als je een beetje hebt meegelezen hier heb jij ondertussen genoeg argumenten waarom de ketel zo stond. Als je je huiswerk een beetje had gedaan had je je tweaks gecontroleerd middels bijvoorbeeld Mindergas.nl.

Het bewijst maar weer eens dat zo ongeveer alle ketels in NL verkeerd staan te draaien. Vorige week toen het zo koud was leek het bij mij in de buurt wel of Sinterklaas binnen kwam met zijn boot met al die stoomboten. Ik stookte met een aanvoer toen van 52 graden, pomp op 1 en geen pluim te zien. Nu kom ik al weer niet hoger dan rond de 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:53
Ik volg dit forum al jaren en ik heb nu advies nodig want ik kom er nog niet uit. Probleem is dat ik onze studeerkamer van 2,8 x9,0m en gemiddeld 3m hoog niet voldoende warm krijg. Cv systeem is gefine tuned voor ons hele huis met topline 30 kW ketel ( ja te groot). Vloerverwarming beneden op 25 graden c bij de grote ramen alu radiator en koperen spiraal in convectorput op 20,5 ingesteld met thermostaat kranen, gang, slaapkamers en zolder stalen verwarming studeerkamer convector jaga 2,4m x 40 cm x 16. Alles thermostat kranen behalve badkamer radiator, stroomt altijd door. Temp cv water min 40 en max 55 graden, weersafhankelijk stoken. Ik verlies 5 graden voordat ik de convector in studeerkamer inga, delta is 8 graden bij 41 graden cv water. Hoe krijg ik mijn studeerkamer warm op 21 graden ? O ja huis is van 1995 goed geisoleerd, beneden hr++ glas,

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Grotere radiator in die kamer?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Inderdaad lijkt mij wat weinig voor de ruimte die ene radiator ondanks de afmetingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:17
TweakersAddict schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:15:
[...]

Typisch een gevalletje van CV-ophangen-en-ik-kijk-er-verder-niet-naar-om-monteur. IK zou terstond een ander zoeken voor onderhoud van mijn ketel...!
Ik heb een onderhoudscontract bij Energiewacht. Voldoet op zich goed, maar je krijgt gewoon een willekeur aan monteurs over de vloer. Ik heb tot nu toe gehad:
- iemand die thuis ook alles op en top afstelt en alles logt
- iemand die in het verleden leeft en automatische ontsteking kut vindt, had liever de waakvlam terug, dat beetje gas...
- iemand die 80/60 cv/tap naar 60/55 instellen gekloot aan de ketel vindt en dat ook duidelijk laat merken, maar bij terugstellen van die opties kijkt ie verder niet naar installatiemenu en pompstand (gelukkig)
- personen die gewoon het werk doen waar ze voor komen, wat dingen nakijken en verder alles wel best vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Daannn1987 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:23:
Inderdaad lijkt mij wat weinig voor de ruimte die ene radiator ondanks de afmetingen
Ik had tot vorige week een dubbele plaat radiator van 220 x 50cm hangen en 2400 W en deze vervangen door de jaga convector die 5200 W is. Het probleem echter blijft hetzelfde, kamer wordt niet warm genoeg en koelt ook erg snel weer af.
Moet ik deze jaga convector ook inregelen met voetventiel, ik heb metingen verricht en het voetventiel vervolgens ingeregeld maar zag weinig effect.
Wat voor radiator / convector moet ik hier dan ophangen ?
Of zou ik de buitengevel isoleren ?
Of minimale watertemperatuur nog hoger instellen, 45 graden ?

[ Voor 4% gewijzigd door corsat op 30-01-2016 14:54 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
}:| Eén frikkin' onderdeeltje niet in m'n OpenTherm Gateway kit.. |:(

En bedankt Kiwi Elektronics :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verkeerd topic...

[ Voor 188% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Ik wou toch even wat zeggen over monteurs van 'bedrijven'.
Helaas zijn er veel monteurs die een kunstje kunnen waar ze geld mee kunnen verdienen. Dit zijn helaas ook monteurs die strikt aan fabrieksinstellingen houd omdat het anders niet werkt of ze het zelf niet snappen. Of erger, durven een eigen bedrijf te beginnen omdat ze weten hoe ze 5 leidingen van de ketel op de installatie kunnen knopen.
Ook zijn er monteurs die het fijne er vanaf weten, technisch kunnen onderbouwen, wet en regelgeving in acht nemen, maar dat zijn net de monteurs die niet bij jullie thuis de cv onderhouden ;) omdat die qua kennis veel beter in ketelhuizen of technisch beheer etc past (en te duur voor de particulier)

Dat was voor mij in ieder geval de reden om de cv markt vaarwel te zeggen met hun gebeun.

En als ik jou was zou ik naar een ander onderhoudsbedrijf zoeken en je instellingen even terugzetten.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
corsat schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:52:
[...]

Ik had tot vorige week een dubbele plaat radiator van 220 x 50cm hangen en 2400 W en deze vervangen door de jaga convector die 5200 W is. Het probleem echter blijft hetzelfde, kamer wordt niet warm genoeg en koelt ook erg snel weer af.
Moet ik deze jaga convector ook inregelen met voetventiel, ik heb metingen verricht en het voetventiel vervolgens ingeregeld maar zag weinig effect.
Wat voor radiator / convector moet ik hier dan ophangen ?
Of zou ik de buitengevel isoleren ?
Of minimale watertemperatuur nog hoger instellen, 45 graden ?
Werk je ook met zones? Zo nee, dan slaat de ketel niet aan als je woonkamer op temperatuur is.

Bij welke toevoertemperatuur is de jage 5200W?

Ik zou de minimale watertemperatuur zeker niet verhogen. Eventueel de maximale watertemperatuur 5 graden omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
>:)
nokiaan958GB schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 21:18:
[...]

Werk je ook met zones? Zo nee, dan slaat de ketel niet aan als je woonkamer op temperatuur is.

Nee maar denk er over na om voor begane grond en boven te scheiden door kleppen, zone regeling.

90/70. Geldt voor oude plaat radiator en jaga convector
Ik zou de minimale watertemperatuur zeker niet verhogen. Eventueel de maximale watertemperatuur 5 graden omhoog?

Instelling is weersafhankelijk en tot 5 graden buiten neemt system alijd de laagste temp. aan. Bij -10 is max tem 55.
Heb vandaag de pompsnelheid van 70 naar 60% verlaagd en toevoerleiding naar jaga extra geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 21:18:
[...]

Merk het hier zelf ook...
Stoken hier alleen in de badkamer en woonkamer/keuken.
Woning is goed geïsoleerd en woonkamer/keuken wordt verwarmd d.m.v. vloerverwarming.
Badkamer wordt verwarmt d.m.v. 1 grote radiator.

Tijdens het op temperatuur brengen van de woning (dus woonkamer/keuken + badkamer), is het lekker in de badkamer..
Maar de warmte blijft veel beter behouden in de woonkamer dan in de badkamer.

Dit zou je met zone's wellicht kunnen inregelen, maar ik vindt het wel best zo.
Werk ook vanuit huis, maar dan gewoon vanuit de woonkamer (geen kinderen).

In de slaapkamers wordt het ondanks dat we hier niet stoken niet kouder dan 17 graden.

Wanneer er ooit kinderen komen kan dit natuurlijk wel als probleem worden ervaren, en zou ik evt ook naar zone regeling kunnen gaan kijken.

Kortom, ik ben van mening dat zonder zone regeling een combinatie van vloerverwarming + "normale" radiatoren niet ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

De Remeha Avanta 28c staat hier op 18kW vermogen. Dit terwijl voor de ruimtes die verwarmt dienen te worden maar 9kw nodig is volgens berekening. Kan ik zonder problemen de maximum toerental verlagen naar 2000 (10kw)?

Daarnaast kost het Op dit moment +-2 uur om de ruimte (90m3) van 16 op 20 graden te krijgen met aanvoer temperatuur van 55 graden omdat boven de radiator direct een vensterbank zit waardoor de lucht niet circuleert. Is de opwarmtijd normaal? Wellicht moet ik aanvoer op 60 graden zetten zodat stooktijd korter is, of maakt dat qua gasverbruik weinig uit?

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoker schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:27:
De Remeha Avanta 28c staat hier op 18kW vermogen. Dit terwijl voor de ruimtes die verwarmt dienen te worden maar 9kw nodig is volgens berekening. Kan ik zonder problemen de maximum toerental verlagen naar 2000 (10kw)?

Daarnaast kost het Op dit moment +-2 uur om de ruimte (90m3) van 16 op 20 graden te krijgen met aanvoer temperatuur van 55 graden omdat boven de radiator direct een vensterbank zit waardoor de lucht niet circuleert. Is de opwarmtijd normaal? Wellicht moet ik aanvoer op 60 graden zetten zodat stooktijd korter is, of maakt dat qua gasverbruik weinig uit?

Wat zijn jullie ideeën hierover?
Met een goede modulerende thermostaat wordt zowel het vermogen als de aanvoertemperatuur netjes geregeld. Indien je op de ketel 55 graden hebt ingesteld en je thermostaat vraagt 60 zal het langer duren voor je kamer opwarmt.

Ik heb hier ook met 4 radiatoren een 1/2 uur nodig bij koud weer (vorige week) om een graad omhoog te gaan. Dit kan ik versnellen door pompsnelheid te verhogen maar dan gaat de aanvoer weer veel te snel omhoog en ik heb het liever langzaam (aanvoer rond de 45 graden bij dit weer) en geleidelijk, dus zuinig. Overigens komt bij mij dan weer de temperatuur niet onder 18 graden in woonkamer, kwestie van isoleren (jaren 70 woning).

Zet de ketel gewoon eens op 60 graden en kijk wat het doet. Beste is isoleren (kom je niet meer op 16 graden) en/of radiatorvermogen verhogen. Bereken eens wat je radiatorvermogen is en zoek even op (info genoeg op internet) wat je nodig zou hebben. Vermoed dat je te weinig hebt hangen. Ik heb ook een ingebouwde radiator en heb er vorig jaar 1 bijgehangen en dat is een verschil van dag en nacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Vermogen van de ketel gewoon afblijven. Ik heb ook een ketel die veel te zwaar is voor mijn woning (28 kW op 56m2), maar ik zie in m'n OTGW logging dat zelfs bij -5 °C buiten de ketel niet boven z'n minimumvermogen uitkomt. Oftewel: dat zoekt de ketel zelf wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
ThinkPadd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:19:
Vermogen van de ketel gewoon afblijven. Ik heb ook een ketel die veel te zwaar is voor mijn woning (28 kW op 56m2), maar ik zie in m'n OTGW logging dat zelfs bij -5 °C buiten de ketel niet boven z'n minimumvermogen uitkomt. Oftewel: dat zoekt de ketel zelf wel uit.
Vreemd. Na contact te hebben gehad met Remeha vonden ze het een prima idee om o.a. de maximale stookcapaciteit te verlagen naar ongeveer 50% van mijn Quinta 35C. Resultaat is een veel rustigere ketel met opstarten CV verwarming. Geen tikkende leidingen meer, geen loeihete radiatoren (verlaging aanvoer temperatuur) en te snel te hoge radiator afvoer temperatuur van het CV water.

Just my two cents...

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

TweakersAddict schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:09:
[...]

Vreemd. Na contact te hebben gehad met Remeha vonden ze het een prima idee om o.a. de maximale stookcapaciteit te verlagen naar ongeveer 50% van mijn Quinta 35C. Resultaat is een veel rustigere ketel met opstarten CV verwarming. Geen tikkende leidingen meer, geen loeihete radiatoren (verlaging aanvoer temperatuur) en te snel te hoge radiator afvoer temperatuur van het CV water.

Just my two cents...
Dan ga ik toch maar experimenteren met de maximale vermogen. De retour uit de meeste radiatoren is te hoog en leidingen fluiten, tussen de pomp moet nog een condensator, maar nog geen idee waar bij de remeha :p nog even uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Heel sterk afhankelijk van het merk en type van de ketel. Some regelen af-fabriek al netter en andere moet je dit een beetje aanleren. Kan best dat een quinta af fabriek vaak loeit. Veel ketels doen dat echter helemaal niet. Ik weet niet hoe de avanta regelt, maar als hij niet loeit, heeft afstellen max vermogen weinig zin. Het wordt er iig niets zuiniger van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het begrenzen van het maximale vermogen heeft geen invloed op je dT bij een Quinta, de pomp draait namelijk altijd op hetzelfde toerental.
Ook bij een Avanta heeft het geen nut, ook daar zit geen modulerende pomp in.
Ik ga er dan wel vanuit dat er waterzijdige balans is in het systeem...

Tikkende leidingen kan wel iets minder zijn door het begrenzen van het vermogen, de stijgsnelheid van het water is lager. Hierdoor zetten leidingen langzamer uit.
Loeihete radiatoren heeft ook niets met het maximale vermogen te maken, maar met de maximale aanvoertemperatuur.

In mijn geval wil ik juist dat de maximale aanvoer (55c) zsm bereikt word, de ketel mag gewoon naar 25kW.
Als ik van 17 naar 20.5 graden opstook, dan wil ik niet het eerste halfuur water van 35 graden hebben.
Het opstoken duurt dan onnodig lang.
Nu is die 55 graden binnen 10 minuten bereikt en warmt de ruimte het snelste op.
Met een verbruik van ongeveer 400m3 voor verwarming geloof ik best dat dit een zuinige manier van stoken is :)

Bij het op temperatuur houden van de ruimte word zowel het maximale vermogen als maximale aanvoer nooit bereikt

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 31-01-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Oxellaar schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:10:
Het begrenzen van het maximale vermogen heeft geen invloed op je dT bij een Quinta, de pomp draait namelijk altijd op hetzelfde toerental.
Ook bij een Avanta heeft het geen nut, ook daar zit geen modulerende pomp in.
Ik ga er dan wel vanuit dat er waterzijdige balans is in het systeem...

Tikkende leidingen kan wel iets minder zijn door het begrenzen van het vermogen, de stijgsnelheid van het water is lager. Hierdoor zetten leidingen langzamer uit.
Loeihete radiatoren heeft ook niets met het maximale vermogen te maken, maar met de maximale aanvoertemperatuur.

In mijn geval wil ik juist dat de maximale aanvoer (55c) zsm bereikt word, de ketel mag gewoon naar 25kW.
Als ik van 17 naar 20.5 graden opstook, dan wil ik niet het eerste halfuur water van 35 graden hebben.
Het opstoken duurt dan onnodig lang.
Nu is die 55 graden binnen 10 minuten bereikt en warmt de ruimte het snelste op.
Met een verbruik van ongeveer 400m3 voor verwarming geloof ik best dat dit een zuinige manier van stoken is :)

Bij het op temperatuur houden van de ruimte word zowel het maximale vermogen als maximale aanvoer nooit bereikt
Pomp draait wel zeker op verschillende toerentallen. Dat hoor je al op het moment dat de CV aanslaat voor warm CW water. Pomp gaat eerst even max, dan minimaal en weer oplopend naar max naar mate de ketel opwarmt. Radiatoren zijn hier idd ingeregeld.
Pomp is hier softwarematig teruggezet op "43", dat wil dus zeggen op 30% op de langzaamste stand en 40% van maximale pompsnelheid op de hoogste stand. Hierdoor stroomt het water heel veel langzamer dan met de standaard fabrieksinstelling, ruisen de radiatoren niet meer en is de opwarming veel gelijkmatiger. Celcia 20 thermostaat leert en regelt het allemaal zelf. Ik haal nu dagen met boven de 20% besparing t.o.v. vorig jaar zelfde maand, uiteraard gecorrigeerd met de graaddagen. Hoe kouder des te meer besparing, ronduit fantasties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
TweakersAddict schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:10:
[...]

Pomp draait wel zeker op verschillende toerentallen. Dat hoor je al op het moment dat de CV aanslaat voor warm CW water. Pomp gaat eerst even max, dan minimaal en weer oplopend naar max naar mate de ketel opwarmt. Radiatoren zijn hier idd ingeregeld.
Pomp is hier softwarematig teruggezet op "43", dat wil dus zeggen op 30% op de langzaamste stand en 40% van maximale pompsnelheid op de hoogste stand. Hierdoor stroomt het water heel veel langzamer dan met de standaard fabrieksinstelling, ruisen de radiatoren niet meer en is de opwarming veel gelijkmatiger. Celcia 20 thermostaat leert en regelt het allemaal zelf. Ik haal nu dagen met boven de 20% besparing t.o.v. vorig jaar zelfde maand, uiteraard gecorrigeerd met de graaddagen. Hoe kouder des te meer besparing, ronduit fantasties.
De pomp in een Quinta moduleert niet adhv het vermogen of temperatuur van de ketel. Tijdens cv vraag draait hij altijd op de stand die jij hebt ingesteld, 40% dus.
Tijdens nadraaien na cv vraag is dat dus 30%. Bij tapvraag gaat hij op 100% draaien.

Quote uit de handleiding:
Bij tapwaterbedrijf draait de pomp altijd op zijn maximale stand, maar dit is in de meeste gevallen tijdens cv-bedrijf
niet nodig, zodat de pomp dan op een lagere stand draait (fabrieksinstelling: 70%).
Tijdens de nadraaiperiode gaat de pomp naar een nog lagere stand (fabrieksinstelling:
30%) om zo het elektrisch energieverbruik tot een minimum te beperken.

Vandaar mijn punt over het verlagen van het vermogen en de invloed op de pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoker schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:47:
[...]

Dan ga ik toch maar experimenteren met de maximale vermogen. De retour uit de meeste radiatoren is te hoog en leidingen fluiten, tussen de pomp moet nog een condensator, maar nog geen idee waar bij de remeha :p nog even uitzoeken
Vermogen beperken heeft waarschijnlijk geen enkel nut. 9 vd 10 keer wordt dit toch overruled door een opentherm modulerende thermostaat. Fluiten vd leidingen los je hier niet mee op. Dit los je alleen op met verlagen pompsnelheid of je hebt de radiatoren veel te veel geknepen. Misschien warmt door het knijpen ook je kamer daardoor veel te langzaam op. Dan kan hij zijn warmte niet kwijt en wordt aanvoer automatisch te laag door een ketel die zijn aanvoer gaat beperken, dus vermogen automatisch terugschroeft. Of dit is de oorzaak of nogmaals een gebrek aan radiatorvermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Probleem hier is dat de radiatoren hun warmte niet kwijt kunnen omdat de vensterbank direct op de radiator zit. Bij het verlagen van aanvoer van 70 naar bijvoorbeeld 55/60 begint de cv te pendelen omdat aanvoer temp te snel bereikt wordt (code 5). Als de draaiknop van de radiator op 80% staat begint het fluiten al. Enige manier om het fluiten tegen te gaan is alle vier de radiatoren op de begane vloer voor minstens 80% open te zetten. Of ik moet een condensator plaatsen, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik dat bij een Remeha Avanta kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Klinkt alsof je pomp veel te snel draait. Mocht een condensator niet lukken dan zou je wellicht een regelbare pomp (Marktplaats?) erin kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De pomp in een avanta zit met de motor op een kunststof hydroblok gemonteerd, een echte OEM pomp dus.
Het kan vrij lastig zijn om daar een geschikte pomp voor te vinden, ik spreek uit ervaring.
De diameter van de waaier kan nogal afwijken.

Pagina: 1 ... 35 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.