Dat tweede deel van de laatste zin is niet het geval. De radiatoren staan gewoon parallel dus ze krijgen gelijktijdig water aangevoerd.Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:32:
Wanneer ik naar de cv installatie hier kijk lijkt het alsof er een vertakking gebeurt direct aan de ketel met dan aparte aanvoer en afvoer leidingen voor elke radiator in huis. Is mijn vermoeden correct dat dit soort systeem minder nood heeft aan waterzijdig inregelen gezien elke radiator hier min of meer individueel/gelijkwaardig van water wordt voorzien of loopt het water toch nog eerst naar de eerste radiator, dan komt het terug, dan naar de tweede,...
Als alle radiatoren identiek aan elkaar zijn en de aanvoerleidingen zijn even lang dan is het systeem al in balans. Zijn de radiatoren echter verschillend van grootte dan heeft het zeker zin om het systeem in te regelen.
Stel radiator A is vrij klein met een waterinhoud van 6 liter, plus nog 1 liter in de aanvoerleiding, samen dus 7l. En radiator B, een joekel in je woonkamer die een wat langere leiding heeft, 18 liter waterinhoud van de radiator en 2l in de aanvoerleiding. Dat is dan 7l tegen 20l.
Dat zou betekenen dat radiator A al helemaal warm is en warm retourwater begint te leveren terwijl radiator B nog niet eens voor de helft warm is. Zeker als radiator A niet in je referentieruimte (woonkamer waar de thermostaat hangt) zit maar bijvoorbeeld in een halletje of de badkamer heeft het wel degelijk zin om hier te gaan inregelen.
Hierbij geef ik de voorkeur aan de "Oxellaarmethode": regel het systeem zodanig dat de relevante radiatoren ongeveer tegelijkertijd helemaal warm zijn en warm water retour beginnen te geven.
In mijn voorbeeld zou radiator A dus ongeveer 1/3e van zijn huidige volumestroom moeten krijgen om A en B in deze balans te krijgen.
In jouw geval hangt het dus voornamelijk af van de afmetingen en type (en dus de waterinhoud) van je radiatoren en hoeveel warmte je op welke plek wil hebben.
www.wigle.net