Dag tweakers,
Ik wil nog maal een update geven betreft mijn bevindingen met het overstappen naar Vodafone.
Het probleem begon bij een installatie afspraak te maken met Guidion. Deze hebben geen initiatief genomen om met mij een afspraak te plannen (Vodafone gaf als informatie dat Guidion contact met je opneemt als de twee weken bedenk tijd is afgelopen.)
Dit was in mijn geval dus niet zo. 1 week nadat de bedenktijd was afgelopen heb ik zelf contact moeten opnemen met Guidion voor een afspraak. Om er vervolgens achter te komen dat ze het te druk hadden en ik nog 2 weken moest wachten. Heb hierover met Vodafone contact gehad maar die konden me in eerste instantie niet helpen.
Bij ons gingen toen alle alarm klokken luiden. Ik heb immers internet nodig voor mijn werk. Via mijn vorige internet provider (tweakDSL ) heb ik kunnen afspreken dat ze mij langer van internet zouden voorzien. (nogmaals bedankt tweakdsl ). Uit voorzorg heb ik nog een WiFi kaart aangeschaft om in geval van nood toch me pc via me tel van internet te kunnen voorzien.
Na opnieuw contact Vodafone opgenomen te hebben konden ze de opleveren datum 3 dagen naar voren schuiven. (blijkbaar is het ook afhankelijk met wie je spreek bij Vodafone).
Het opleveren van de verbinding:
De Guidion monteur kwam langs en constateerde dat mijn vorige verbinding nog actief was. Hij kon de modem niet aansluiten. De monteur heeft toen contact opgenomen met Vodafone. Vodafone heeft de zaak snel opgepakt en koppelde diezelfde middag nog terug dat de dag erna een KPN monteur langs zou komen om het probleem op te lossen.
De dag erna kwam idd de KPN monteur, uiteindelijk bleek dat vdsl over het 2e ader paar geleverd was. De KPN monteur heeft toen alleen de twee draadjes omgewisseld. De KPN monteur vertelde mij verder dat dit werk voor de Guidon monteur was.
Verder mijn bevindingen met de Huawei hg659 modem. In het begin deed Wifi moeilijk. Dit had te maken met hoe de modem port forwarding toepast. Dit gebeurd om basis van Mac adres.
Nadat ik alle apparatuur had toegevoegd werkt WiFi uitstekend. Al heb ik nog af en toe problemen dat de modem “ een eigen wil” heeft. Zo doet port forwarding het niet altijd. Dan moet ik bv de computer verwijderen en opnieuw toevoegen.
Verder had ik nog een e-mail gestuurd naar Vodafone met de vraag over de ACL (Acess control list) omdat ik de Wan login wilde uitschakelen. Dit omdat als ik mijn internet IP-adres invulde ik het login scherm van de modem kwam. Vodafone heeft de e-mail snel opgepakt en mij verzekerd dat men niet van buiten kunnen inloggen. Dit heb ik toen uitgetest bij een bekende en dit klopte idd.
Al met al heb ik het idee dat Vodafone wel moeite doet om de dingen te regelen maar helaas toch afhankelijk zijn van externe leveranciers waardoor ze niet alles zelf in de hand hebben. In mijn geval was de grootste bron van ergernis dat Guidion geen afspraak met mij gemaakt had. Als ze gewoon meteen na de twee weken bedenk tijd, tijdig een installatie afspraak konden maken waren er waarschijnlijk geen probleem ontstaan. Tot nu toe ben ik tevreden over de snelheid van mijn internet verbinding. (76mbit down /20,6mbit up via ziggo speedtest

)