Ziet er fantastisch uit. Maar heel erg jammer van de aliasing. Vooral bij haren en objecten met een graat structuur (ventilator) is dat goed te zien. Toch lijkt er wel een vorm van aliasing te zijn toegepast want voor de rest valt het nog mee.
Ik haal 'm echter voor de PC. Zelf de grafische instellingen kunnen veranderen en mods maken de ervaring op de PC een stuk beter. Ik ben iemand die aliasing erg storend vind (Fifa 14, bijvoorbeeld, op de PS4 is verschrikkelijk qua aliasing). Dan zet ik op de PC de textures wat lager en de anti-aliasing omhoog
Dat vind ik zo jammer aan console games. De prioriteit van anti-aliasing is vaak het laagst. Toch is het zeker mogelijk. In de games van Naughty Dog zit ook aliasing, maar een stuk minder dan veel andere games. Uncharted 3 echter had t.o.v. 2 om een of andere reden meer aliasing.
Exclusive games lijken overigens altijd veel meer anti-aliasing te hebben. Zo ook Killzone: Shadowfall en The Order 1886 (wat een graphics

). In The Order 1886 speel je gewoon CGI. Niet normaal.
Meer games moeten SMAA gaan gebruiken. Om het niet technisch te maken. Je hebt heel veel varianten om kartelrandjes (aliasing) tegen te gaan in de vorm van algoritmes. De bekendste 2 zijn FXAA, die alles blurt dus naast de kartelrandjes ook de textures, en MSAA, die enkel kartelrandjes blurt.
- FXAA is een makkelijk algoritme en wanneer die is toegepast merk je geen tot weinig verschil in fps.
- MSAA is een moeilijker algoritme en heeft een flinke impact op de fps.
- SMAA is eigenlijk FXAA zonder dat de textures geblurt worden. SMAA is ontwikkeld door een developer van Crytek en 3 Spaanse studenten. Net als FXAA heeft het amper invloed op de fps (althans tot SMAA 4x), maar het is visueel zoals MSAA.
En nu komt het: het is open-source! Onbegrijpelijk dat niet alle games deze techniek in hun game bouwen. I.m.o. is deze techniek
revolutionair.
Sorry voor het technische in een PS4 topic. Maar het is wel Tweakers.net, hé
Bronnen:
- SMAA devlopers website
- AA analyse Crysis 3 door [H]ard|OCP en TweakGuides
Ik ga trouwens TLOU waarschijnlijk halen als die richting de 30 euro zakt. En The Order 1886 heb ik al in bestelling staan

.