Je vroeg het mij niet, maar zelf heb ik nooit echt hoogte kunnen krijgen van Thief. Het heeft zo zijn leuke momentjes maar er zitten toch echt veel gameplayelementen in die toch wel irritant zijn (ik heb de originele Thiefs nooit gespeeld):
-De beperkte bewegingsvrijheid van de hoofdpersoon. Het niet normaal kunnen springen (en daardoor niet op locaties kunnen komen die in principe makkelijk te bereiken zijn) doet afbreuk aan de beleving van een masterthief. Je kunt echt enkel maar op de door de developer bedachte paden wandelen, waardoor het geheel wat beperkt aanvoelt. Ze hadden beter wat naar Dishonored kunnen kijken. Dat waren echt goede controls. Het vechtsysteem in Thief is ook vrij bedroevend, alhoewel je in Thief eigenlijk niet hoeft te vechten als je het goed doet.
-De loading screens en de tijd die je kwijt bent aan het openen van gesloten ramen. Wat een drama is dat zeg. Zelfs op de vorige generatie consoles lijkt me dit al frustrerend, laat staan op deze generatie. Daarnaast ben je gewoon 10 seconden bezig om een gesloten raam te openen door iedere keer maar weer een quick time event te doorlopen. Je bent soms langer kwijt met het in en uit een kamer te sneak dan de loot te jatten.
-Teveel loot. Ik ben een hoarder in een game (dit is wel toepasbaar:
http://penny-arcade.com/comic/2011/11/14). Het looten heeft totaal geen doel, behalve de collectibles. Wilde de eerste paar chapters alles verzamelen, maar kwam een paar keer in een scenario waarbij ik gewoon niet meer kon backtracken en blijkbaar 1 item niet gevonden had. Dan is de lol er vrij snel af.
-Upgrades zijn niet echt boeiend en hebben vrij weinig impact op hoe je het spel speelt.
-De AI is niet gezegend met een hoge i

.
Als je nog twijfelt zou ik aanraden om even wat gameplay footage te kijken.
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.