Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Met de Quicklook plugin van Betterzip (en itt Betterzip zelf is deze plugin gratis). Tools als Forklift en Pathfinder kunnen dit ook (je kunt ze als Finder vervanger gebruiken). Op de commandline kun je het met de uitpakkers zelf ook doen (je krijgt dan een listing van wat er in de archive zit, check hiervoor de manual van het commando).Timo002 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 10:32:
Hoe kan ik een zip file inkijken, zonder te unzippen? Heb "The unarchiver", maar die begint ook direct te unzippen!
Een beetje een open deur intrappen maar toch: hou er rekening mee dat een inbreker ook aan de haal kan gaan met je laptop en dan zomaar in je accounts kan. Als je dan ook nog eens een password manager hebt zou het zomaar kunnen dat je hele privé-gebeuren op straat ligt met toegang tot al jullie accounts... Just saying dat iets banaals als een wachtwoord ingeven je kan behoeden voor een heleboel miserie.Saiyan Extreme schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:44:
Ik krijg het niet voor elkaar om de passwords van mijn vriendin's account en die van mijzelf eraf te gooien.. Aangezien mijn Macbook eigenlijk nooit de deur uit gaat wil ik kunnen inloggen in mijn account zonder iedere keer een wachtwoord te moeten invoeren.
Maar na wat zoekwerk op internet heb ik het idee gekregen dat dit helemaal niet mogelijk is. Klopt dat?
Het enige dat lukt is om één van de twee accounts in te stellen als "automatische login" account. Maar dat is niet wat ik zoek. Ik zoek de optie om vanuit het login screen met onze beide accounts te kunnen inloggen zonder password.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Daar had ik nog niet eerder bij stil gestaan, goede tip!Darkstar schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:53:
[...]
Een beetje een open deur intrappen maar toch: hou er rekening mee dat een inbreker ook aan de haal kan gaan met je laptop en dan zomaar in je accounts kan. Als je dan ook nog eens een password manager hebt zou het zomaar kunnen dat je hele privé-gebeuren op straat ligt met toegang tot al jullie accounts... Just saying dat iets banaals als een wachtwoord ingeven je kan behoeden voor een heleboel miserie.
Fijne oplossing dit.
* Nog niet getest(!)
Je dumpt er een hoop foto's in en het systeem maakt er een leuke compilatie van met hippe effecten.
A life? Where can I download it??
Ik heb een macbook pro 13 late 2011 die maar 1440xnogwattes heeft. Ik ga het eens proberen binnenkort, maar zover ik weet als ik het scherm van de macbook op mijn imac wil hebben, stuurt hij gewoon 1440xnogwattes aan en niet 25XXnogwattes (excuses, geen zin om het op te zoekenmartijnmartijn schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:26:
Je kunt altijd de hoogste resolutie gebruiken? Ik weet natuurlijk niet welke Macbook je precies hebt, maar mijn rMBP kan prima de maximale resolutie van mijn iMac aan.
MacBook Pro 13 heeft maar 1280*800. De Air heeft 1440*900.Yzord schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:05:
[...]
Ik heb een macbook pro 13 late 2011 die maar 1440xnogwattes heeft. Ik ga het eens proberen binnenkort, maar zover ik weet als ik het scherm van de macbook op mijn imac wil hebben, stuurt hij gewoon 1440xnogwattes aan en niet 25XXnogwattes (excuses, geen zin om het op te zoeken)
De resolutie van het interne scherm boeit toch helemaal niet als je een extern scherm aansluit?Yzord schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:05:
[...]
Ik heb een macbook pro 13 late 2011 die maar 1440xnogwattes heeft. Ik ga het eens proberen binnenkort, maar zover ik weet als ik het scherm van de macbook op mijn imac wil hebben, stuurt hij gewoon 1440xnogwattes aan en niet 25XXnogwattes (excuses, geen zin om het op te zoeken)
Kan zijn dat ik spoken zie, maar na deze Safari update haal ik weer met gemak 9 tot 10 uur op een volle batterij waar dit voorheen slechts zo'n 7 tot 8 uur was. Mijn gebruik is verder hetzelfde gebleven én safari gebruik ik altijd verreweg het meeste op mijn rMBP. Lijkt een prima update!Montana schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:50:
nieuwe Safari 8.0.2 staat klaar
Heb je "verminderde doorzichbaarheid" uit of aan staan?dafmay schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:26:
[...]
Kan zijn dat ik spoken zie, maar na deze Safari update haal ik weer met gemak 9 tot 10 uur op een volle batterij waar dit voorheen slechts zo'n 7 tot 8 uur was. Mijn gebruik is verder hetzelfde gebleven én safari gebruik ik altijd verreweg het meeste op mijn rMBP. Lijkt een prima update!
Huh?satya schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:15:
[...]
Heb je "verminderde doorzichbaarheid" uit of aan staan?
[ Voor 14% gewijzigd door dafmay op 14-12-2014 16:45 ]
Systeemvoorkeuren > Toegankelijkheid > Beeldscherm.dafmay schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:21:
[...]
Huh?Zoals gezegd geen verschil in gebruik, maw met gelijke settings.
Als je het aanvangt, dan loopt het beeld niet meer door bovenin je beeld, en zie je bij ander programma's de tranclucancy niet meer. Bij mij deed dit het batterijverbruik naar een normaal nivo terugbrengen op een MB 7.1 unibody.
Nee ik heb de tranclucancy setting wel gewoon altijd aanstaan. Maar nogmaals daar gaat het allemaal niet om. Het verschil op mijn rMBP na de laatste Safari update is aanzienlijk...scheelt zo'n 1-1,5 uur accuduur tov met voorheen. Al met al dus een puike updatesatya schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:47:
[...]
Systeemvoorkeuren > Toegankelijkheid > Beeldscherm.
Als je het aanvangt, dan loopt het beeld niet meer door bovenin je beeld, en zie je bij ander programma's de tranclucancy niet meer. Bij mij deed dit het batterijverbruik naar een normaal nivo terugbrengen op een MB 7.1 unibody.
Enkele grote(re) OSX releases later op Mavericks nog eens Safari gaan proberen, mede door de changelogs gelezen te hebben waaruit vaak naar voren kwam dat Safari energiezuiniger is geworden maar ook snellere en betere prestaties levert. De plugins die ik gebruik in Chrome ook gaan gebruiken in Safari alsmede mijn bookmarks. Heb het destijds ongeveer 2 weken gebruikt om het gebruiksgemak(waarvoor Safari staat aangeschreven) te ondervinden. Ook toen had ik het idee dat het toch niet helemaal naar mijn voorkeuren werkt en weer back-to-Chrome gegaan.
Nu op OSX Yosemite ben ik sinds 1,5 week ook weer Safari gaan gebruiken om te kijken of doorgevoerde veranderingen nu wel volstaan. Ook nu vindt ik (nog steeds) niet dat het een fijnere browser is dan Chrome.
Ik ben benieuwd wie er allemaal wel op Safari werken onder Yosemite. En wat hiervan de ervaringen zijn. Zaken die ik heb ondervonden zijn:
- Accuduur, op dit punt wint Safari het makkelijk ten opzichte van Chrome
- AdBlock werkt een stuk minder goed als in Chrome. Ads op bijvoorbeeld Dumpert en Youtube komen op Safari wel te voorschijn en Chrome niet. I know, dit ligt eerder aan de add-on dan aan Safari
- Tevens het idee dat pagina's sneller en eerder laden in Chrome dan in Safari
- Op internet ook ooit ergens eens gelezen dat Safari veiliger is dan Chrome. Iemand die dit kan bevestigen dan wel ontkrachten?
Heb nooit wat te klagen gehad over Safari. Soms waren er wat compatibility issues, maar dit lag dan eerder aan de website, dan aan Safari. Deze zijn hedendaags gelukkig niet meer te vinden, op de websites waar ik kom dan.
Ik heb Adblock Plus gebruikt en ik gebruik sinds kort AdGuard, beide blokkeren prima alle ads op de websites.
Zou het niet gewoon een gewenning zijn, omdat je zolang al Chrome gebruikt (en ik dus Safari)? Ik zie namelijk geen verschil in snelheid met andere browsers (met een 100/100 verbinding).
Ik loop in het dagelijkse gebruik wel tegen een probleem aan. Op mijn bookmarkbar heb ik grotendeels folders in plaats van individuele links. Je kan die folders openen, en alle links in die folders, door een rechtsklik. Er komt dan een menu waar je zoiets als 'open all links' kunt kiezen.
Als je dat doet verdwijnen echter de webpages die je op dat moment al open had staan. Je kunt ze terughalen door een swipe naar rechts of door op de 'terug' knop linksboven te klikken.
Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik een folder kan openen terwijl de webpages die ik al open had zichbaar blijven. Dat zou ik graag voorelkaar krijgen. Zie ik iets over het hoofd? Graag advies.
Open gewoon een nieuw safari venster(cmd + n), en open daar je folder met bookmarks. Niet optimaal, maar werkt prima. Als het echt een probleem is kun je dan vervolgens de tabbladen van het oude venster in het nieuwe venster slepen. Maar 2 vensters is echt het einde van de wereld niet zou ik zo zeggen.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Dat is een goed alternatief. En zo simpel dat ik me afvraag waarom ik zelf niet op dat idee ben gekomen.MenN schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:15:
@Hawk999
Open gewoon een nieuw safari venster(cmd + n), en open daar je folder met bookmarks. Niet optimaal, maar werkt prima. Als het echt een probleem is kun je dan vervolgens de tabbladen van het oude venster in het nieuwe venster slepen. Maar 2 vensters is echt het einde van de wereld niet zou ik zo zeggen.
Waarschijnlijk omdat ik altijd met tabs werk en nooit met meerdere vensters.
Bedankt in ieder geval.
Idem hier. Als Chrome nu net zo zuinig met de battery zou omgaan als Safari, zou ik alleen nog chrome gebruiken.Cyleo schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:50:
Ik gebruik Safari, maar ik zou liever Chrome gebruiken. Ik gebruik Safari omdat het soepeler loopt en zuiniger is, maar ik mis de flexibiliteit en de synchronisatie van Chrome wel (2 pc's en een mobiel).
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
Ik gebruik Safari omdat ik het fijner vind dan Firefox, mijn tweede browser. Op de pc gebruik ik IE en Firefox.Trezzahn schreef op maandag 15 december 2014 @ 07:59:
Ik ben benieuwd wie er allemaal wel op Safari werken onder Yosemite. En wat hiervan de ervaringen zijn. Zaken die ik heb ondervonden zijn:Juist van een browser die is geïntegreerd in het OS verwacht ik meer gebruikers gemak dan een van een derde partij. Ben dan ook op zoek naar de ervaring van jullie(van Safari onder OSX Yosemite, want intussen is er veel veranderd). Want als het veiliger is en energiezuiniger zie ik mezelf liever Safari gebruiken. Maar als pagina's niet zo snel laden in Safari vind ik dit weer een reden om terug te gaan naar Chrome.
- Accuduur, op dit punt wint Safari het makkelijk ten opzichte van Chrome
- AdBlock werkt een stuk minder goed als in Chrome. Ads op bijvoorbeeld Dumpert en Youtube komen op Safari wel te voorschijn en Chrome niet. I know, dit ligt eerder aan de add-on dan aan Safari
- Tevens het idee dat pagina's sneller en eerder laden in Chrome dan in Safari
- Op internet ook ooit ergens eens gelezen dat Safari veiliger is dan Chrome. Iemand die dit kan bevestigen dan wel ontkrachten?
Over de accuduur kan ik niets zinnigs zeggen omdat ik bijna altijd met de adapter aangesloten werk. Adblockers gebruik ik ook niet. Wat ik belangrijk vind zijn de plugins voor 1Password en Pocket en de mogelijkheid om geopende tabs later op een iPad te openen. Verder stel ik blijkbaar niet heel hoge eisen.
Chrome gebruik ik eigenlijk alleen als ik iets wil testen of als ik ergens met Google moet inloggen (gmail, youtube). Na gebruik gooi ik altijd direct de prefs en overige bestanden in ~/Library weg. Ik wil geen Google-producten of -diensten en gebruik nog liever Opera dan Chrome.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Als ik OF AdBlock Plus gebruik OF AdGuard dan laat hij ads zien. Als ik ze beiden activeer blokkeren ze ads blijkbaar wel(vooralsnog, wat ik getest heb).RnB schreef op maandag 15 december 2014 @ 09:57:
Ik gebruik Safari sinds Snow Leopard en ik ben altijd bij Safari gebleven. Daarvoor draaide ik nog Windows en ook toen gebruikte ik regelmatig Safari, omdat het naar mijn gevoel wat smoother en sneller werkte.
Heb nooit wat te klagen gehad over Safari. Soms waren er wat compatibility issues, maar dit lag dan eerder aan de website, dan aan Safari. Deze zijn hedendaags gelukkig niet meer te vinden, op de websites waar ik kom dan.
Ik heb Adblock Plus gebruikt en ik gebruik sinds kort AdGuard, beide blokkeren prima alle ads op de websites.
Zou het niet gewoon een gewenning zijn, omdat je zolang al Chrome gebruikt (en ik dus Safari)? Ik zie namelijk geen verschil in snelheid met andere browsers (met een 100/100 verbinding).
Verder iedereen bedankt voor de reacties.
Iemand die weet hoe het zit met de security van Safari t.o.v. Chrome?
Sinds kort moet ik werken op een Macbook Air. Heb nooit echt naar Apple producten gekeken, als ik de keuze had dan had ik automatisch voor Windows gekozen puur vanwege het feit dat ik niet anders gewend ben(was).
Ik zal kort mijn ervaringen beschrijven, misschien dat iemand het leuk vind om te lezen en misschien heeft iemand wel tips voor dingen die ik niet weet.
+ Ten eerste, ik vind OS X een stuk mooier dan Windows. Alles ziet er wat gelikter uit en het is duidelijk dat over het design meer is nagedacht.
+ Dock werkt fijner dan de taakbalk van Windows. Hier was ik al snel aan gewend.
- Ik mis Windows verkenner, ik ben na twee weken nog niet gewend aan Finder.
+ Spotlight Search. Werkt vele malen beter en sneller dan de zoekfunctie van Windows. Bij Windows gebruikte ik de zoekfunctie nooit, maar bij OS X is het zeer nuttig.
- Ik mis een functie om naar het bureaublad(heet dit ook zo in OS X?) te gaan zonder dat ik elk scherm moet minimaliseren.
- Als ik een nieuwe versie van een bestand opsla, dan maakt hij er een (1, 2, 3 etc) van. Ik heb liever dat hij vraagt of hij het bestaande bestand moet overschrijven. Kan dit?
+ Meerdere desktops kunnen openen, Ik heb vaak veel schermen open en het is handig om ze te kunnen organiseren op meerdere desktops. Zo kan ik snel switchen van schermen.
- Misschien wel het grootste nadeel tot nu toe voor mij, voor sommige functionaliteiten moet je apps downloaden (lees: kopen). Vaak zijn ze ook nog aan de prijzige kant. Op mijn werk zijn een aantal Apple kenners. Als ik dan vraag hoe moet dit in OS X krijg ik vaak het antwoord dat ik beter app x moet kopen. Bijvoorbeeld een andere finder, of een functionaliteit om bijvoorbeeld het scherm in tweeën te delen.
Maar uiteindelijk ben ik positief over OS X, iets wat ik vooraf niet had gedacht. Veel van mijn minpunten zullen gewenning of onwetendheid zijn. Het kost natuurlijk tijd om een nieuw OS te leren kennen nadat ik mijn hele leven alleen Windows ervaring had.
Als ik privé een laptop zou kopen, dan zouden Macbooks zeker een overweging zijn. Iets wat in het verleden nooit het geval zou zijn geweest.
Al met al ben ik blij dat ik nu ook OS X kan leren kennen en zelf kan ervaren waar sommige mensen zo positief over zijn. Ben benieuwd of ik in de toekomst ook om ben en privé ook overstap op OS X.
Finder is gewoon een kwestie van wennen! Met CMD+F3 gaan alle venster opzij waardoor je het bureaublad te zien krijgt.Nitrambabo schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:53:
Hoop dat dit het geschikte topic is hiervoor.
Sinds kort moet ik werken op een Macbook Air. Heb nooit echt naar Apple producten gekeken, als ik de keuze had dan had ik automatisch voor Windows gekozen puur vanwege het feit dat ik niet anders gewend ben(was).
Ik zal kort mijn ervaringen beschrijven, misschien dat iemand het leuk vind om te lezen en misschien heeft iemand wel tips voor dingen die ik niet weet.
+ Ten eerste, ik vind OS X een stuk mooier dan Windows. Alles ziet er wat gelikter uit en het is duidelijk dat over het design meer is nagedacht.
+ Dock werkt fijner dan de taakbalk van Windows. Hier was ik al snel aan gewend.
+ Spotlight Search. Werkt vele malen beter en sneller dan de zoekfunctie van Windows. Bij Windows gebruikte ik de zoekfunctie nooit, maar bij OS X is het zeer nuttig.
- Ik mis een functie om naar het bureaublad(heet dit ook zo in OS X?) te gaan zonder dat ik elk scherm moet minimaliseren.
- Als ik een nieuwe versie van een bestand opsla, dan maakt hij er een (1, 2, 3 etc) van. Ik heb liever dat hij vraagt of hij het bestaande bestand moet overschrijven. Kan dit?
+ Meerdere desktops kunnen openen, Ik heb vaak veel schermen open en het is handig om ze te kunnen organiseren op meerdere desktops. Zo kan ik snel switchen van schermen.
- Misschien wel het grootste nadeel tot nu toe voor mij, voor sommige functionaliteiten moet je apps downloaden (lees: kopen). Vaak zijn ze ook nog aan de prijzige kant. Op mijn werk zijn een aantal Apple kenners. Als ik dan vraag hoe moet dit in OS X krijg ik vaak het antwoord dat ik beter app x moet kopen. Bijvoorbeeld een andere finder, of een functionaliteit om bijvoorbeeld het scherm in tweeën te delen.
Maar uiteindelijk ben ik positief over OS X, iets wat ik vooraf niet had gedacht. Veel van mijn minpunten zullen gewenning of onwetendheid zijn. Het kost natuurlijk tijd om een nieuw OS te leren kennen nadat ik mijn hele leven alleen Windows ervaring had.
Als ik privé een laptop zou kopen, dan zouden Macbooks zeker een overweging zijn. Iets wat in het verleden nooit het geval zou zijn geweest.
Al met al ben ik blij dat ik nu ook OS X kan leren kennen en zelf kan ervaren waar sommige mensen zo positief over zijn. Ben benieuwd of ik in de toekomst ook om ben en privé ook overstap op OS X.
Of met 4 vingers (duim plus 3 vingers) spreiden op de trackpad.EValentino schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:56:
[...]
Finder is gewoon een kwestie van wennen! Met CMD+F3 gaan alle venster opzij waardoor je het bureaublad te zien krijgt.
Whole lot of stars ***
XtraFinder. Plug-in voor de default Finder waar ik niet zonder kan. Zoek dit topic maar ff door op die plug-in, is al vele malen de revue gepasseerd.Nitrambabo schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:53:
[...]
[...]
@Nitrambabo: mocht je het nog zoeken, er is een speciaal topic voor switchers van Windows waar je verhaal beter thuishoort: Het grote Windows naar Mac switchers topic.
Bestanden opslaan als ze al bestaan doe je het handigst door eerst het reeds bestaande bestand te selecteren want dan vraagt ie wel of hij deze moet vervangen. Als je direct op save klikt of op enter drukt werkt het niet.
XtraFinder zoals hierboven al genoemd isNitrambabo schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:53:
CMD+F3- Ik mis een functie om naar het bureaublad(heet dit ook zo in OS X?) te gaan zonder dat ik elk scherm moet minimaliseren.
Welk programma? Want met saven moet je gewoon versioning aan kunnen houden? Niet continue een nieuwe bestandsnaam nodig. Is het bestand toevallig gelocked/beveiligd?- Als ik een nieuwe versie van een bestand opsla, dan maakt hij er een (1, 2, 3 etc) van. Ik heb liever dat hij vraagt of hij het bestaande bestand moet overschrijven. Kan dit?
Ik zou sowieso eens een kijkje nemen in het onmisbare tools topic. Daar kom je genoeg tegen aan handige software. Er is genoeg gratis te vinden of tegen een heel gering bedrag. Andere Finder is gratis, BetterSnapTool voor Window-spanning. Kost je geen cent- Misschien wel het grootste nadeel tot nu toe voor mij, voor sommige functionaliteiten moet je apps downloaden (lees: kopen). Vaak zijn ze ook nog aan de prijzige kant. Op mijn werk zijn een aantal Apple kenners. Als ik dan vraag hoe moet dit in OS X krijg ik vaak het antwoord dat ik beter app x moet kopen. Bijvoorbeeld een andere finder, of een functionaliteit om bijvoorbeeld het scherm in tweeën te delen.
[ Voor 2% gewijzigd door ankhie op 17-12-2014 22:22 . Reden: BetterSnapTool ipv BetterTouchTool ]
Thanks voor hoe je de min- en pluspunten benoemd; erg fijn om (in mijn ogen) nu eens een reëel relaas te horen i.p.v. de altijd-en-eeuwige windows of OSX rants over hoe goed de één is en hoe crappy de ander is.Nitrambabo schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:53:
Hoop dat dit het geschikte topic is hiervoor.
Alhoewel ik het volledig met je eens ben dat OSX prima werkt en ik er ook een sterke voorkeur voor heb,
verdien ik mijn geld met windows en werk er al jaren mee. Elk pakket heeft zijn voordeel en ook nadeel.
Zo is OSX en/of iOS ook zeker niet foutloos.
Ik zie dat meerderen al gereageerd hebben en goede punten aangedragen hebben, dus daar hoef ik niet (veel) meer aan toe te voegen. Ik wilde je gewoon erg bedanken voor een realistische blik, zeker van iemand die (net als ik enkele jaren geleden) alleen windows kende en daar erg aan vast hield. Ik heb ook diverse keren mensen die OSX zo ophemelden en zo hielden van Apple apparatuur flink gek gevonden en soms zelfs uitgelachen.
Maar als je ervoor open staat is het grappig, maar echt waar: je ziet dan dat er een hele wereld voor je open gaat. En voor de één is dat heerlijke, voor de ander een hel. maar ik zal nooit meer zo over iemand denken.
Zal ook nooit vergeten hoe ik windows-minded achter iTunes en iPhoto ging zitten. Wááár zijn vredesnaam mijn files? Grappig: dat hoef je niet te weten. Je kunt ze zo uit die pakketten kopiëren door ze te slepen of CMD+C / V. En verdiep je ook eens in Time Machine; echt superoplossing om een set-and-forget back-up in te stellen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus ik ben supertevreden. Alhoewel ik ook andere verhalen heb gehoord, ben ik er toch heel blij mee.
Ik wens je veel plezier met je nieuwe aanwinst en hou dit forum goed in de gaten; er zitten een hoop goede mensen met prima adviezen!
Overigens: je kunt ook via systeemvoorkeuren -> mission control -> interactieve hoeken 'bureaublad' aan één van de hoeken ' toewijzen. Als je dan je muis naar die hoek beweegt, dan krijg je direct je bureaublad te zien. ga je weer die hoek in, dan krijg je al je windows weer terug.
Veel plezier!
Er word vaak vergeten dat er "onderhuids" heel veel power zit in OSX (commandline) maar ook zaken zoals automator waar vanalles mee geautomatiseerd kan worden.Nitrambabo schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:53:
....
Het geklaag over finder ontgaat mij altijd een beetje - wat zit men dan altijd te doen met files dat ze zo "beperkt" zijn ? Ik gebruik hier een aparte desktop voor, waar 2 finder windows open staan.
Ik denk dat het vaak komt doordat mensen files verplaatsen of knippen en plakken en de view in Finder dan niet altijd handig is.z1rconium schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:33:
[...]
Er word vaak vergeten dat er "onderhuids" heel veel power zit in OSX (commandline) maar ook zaken zoals automator waar vanalles mee geautomatiseerd kan worden.
Het geklaag over finder ontgaat mij altijd een beetje - wat zit men dan altijd te doen met files dat ze zo "beperkt" zijn ? Ik gebruik hier een aparte desktop voor, waar 2 finder windows open staan.
Ten opzichte van Verkenner worden nieuwe mappen horizontaal naast elkaar gezet waardoor de Finder al snel in een scroll-view komt (van links naar rechts) en binnen Verkenner loop je daar niet snel tegenaan doordat de mappen "Onder elkaar" beginnen en je dus makkelijk weer directories terug of verder kan.
Ook is de linkerzijbalk in Verkenner uitgebreider en kan je mappen en submappen auto laten listen.
In Finder is de linkerbalk by default beperkt tot de hoofdmappen zoals Downloads/Afbeeldingen etc. maar submappen moet je zelf erbij voegen. (en meerdere submappen onder de hoofdmap dus ook handmatig terwijl het +je op een map in Verkenner automatisch alles list)
Erg onduidelijk maar ik hoop dat mensen mij begrijpen anders zal ik Screenshots plaatsen?
Ja dat is eigenlijk het doel ook van Apple, dat de systemen/apparaten die je gebruikt juist de controle hebben over jou, of beter gezegd, controle over jou bestanden etc.Zonnetje83 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:39:
[...]
Thanks voor hoe je de min- en pluspunten benoemd; erg fijn om (in mijn ogen) nu eens een reëel relaas te horen i.p.v. de altijd-en-eeuwige windows of OSX rants over hoe goed de één is en hoe crappy de ander is.
Alhoewel ik het volledig met je eens ben dat OSX prima werkt en ik er ook een sterke voorkeur voor heb,
verdien ik mijn geld met windows en werk er al jaren mee. Elk pakket heeft zijn voordeel en ook nadeel.
Zo is OSX en/of iOS ook zeker niet foutloos.
Ik zie dat meerderen al gereageerd hebben en goede punten aangedragen hebben, dus daar hoef ik niet (veel) meer aan toe te voegen. Ik wilde je gewoon erg bedanken voor een realistische blik, zeker van iemand die (net als ik enkele jaren geleden) alleen windows kende en daar erg aan vast hield. Ik heb ook diverse keren mensen die OSX zo ophemelden en zo hielden van Apple apparatuur flink gek gevonden en soms zelfs uitgelachen.
Maar als je ervoor open staat is het grappig, maar echt waar: je ziet dan dat er een hele wereld voor je open gaat. En voor de één is dat heerlijke, voor de ander een hel. maar ik zal nooit meer zo over iemand denken.
Zal ook nooit vergeten hoe ik windows-minded achter iTunes en iPhoto ging zitten. Wááár zijn vredesnaam mijn files? Grappig: dat hoef je niet te weten. Je kunt ze zo uit die pakketten kopiëren door ze te slepen of CMD+C / V. En verdiep je ook eens in Time Machine; echt superoplossing om een set-and-forget back-up in te stellen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus ik ben supertevreden. Alhoewel ik ook andere verhalen heb gehoord, ben ik er toch heel blij mee.
Ik wens je veel plezier met je nieuwe aanwinst en hou dit forum goed in de gaten; er zitten een hoop goede mensen met prima adviezen!
Overigens: je kunt ook via systeemvoorkeuren -> mission control -> interactieve hoeken 'bureaublad' aan één van de hoeken ' toewijzen. Als je dan je muis naar die hoek beweegt, dan krijg je direct je bureaublad te zien. ga je weer die hoek in, dan krijg je al je windows weer terug.
Veel plezier!
In Windows moet je juist zelf de controle houden, prima voor de gemiddelde tweaker, maar ik zie er zoveel 'leken' mee de mist in gaan, dat ik vaker denk dat ze veel beter af zouden zijn met Apple.
En nee ik ben geen Apple fanboy, thuis ook een windows bak staan waar ik dagelijks nog op werk, macbook voor onderweg en op school.
Wat betreft je window management: BetterTouchTool heeft een optie waarmee je Aero snap naar OS X brengt en dat werkt fantastisch. Daarnaast gebruik ik het voor een paar handige features (bijv. 4 vinger klik = middelste muisknop, heel handig om extra tabs te openen).
Ik heb een MacBook Pro 15 inch. Voorheen kon ik altijd vanaf mijn smartphone via bluetooth bestanden verzenden naar mijn mac. Sinds de nieuwe update (Yosemite) kan ik dat niet meer. Andersom kan wel (van mijn mac naar mijn phone). Hebben meer mensen daar last van? Weet iemand een oplossing?
Heb je een Android? Zo ja: Ik gebruik voor items versturen Airdroid.
Met bluetooth werk ik nooit, dus geen ervaring mee hoe het wel kan in Yosemite.
Als ik ethernet aan de macbook(mid 2009) koppel dan komt die meteen met de melding ik kan niet connecten omdat het ip-adres door een ander apparaat in gebruik is. Het rare hieraan is dat ik voor ethernet heb aangegeven dat die een ip moet krijgen via DHCP. Zelfs als ik een statisch ip opgeef dan weigert die verbinding te maken.
Als ik de NAS (het apparaat wat dus de boosdoener is volgens mijn macbook) statisch een ander ip-adres geef dan vind de macbook het allemaal prima. Beats me!
Netwerk ziet er als volgt uit:
-- ziggo modem/router --> linksys wrt610n als AP ingesteld
Linksys doet het wireless deel als AP en het ethernet deel. De NAS staat op de Ziggo modem/router aangesloten. De ziggo modem/router is ook de DHCP server en dat werkt prima. Nooit een issue gehad, tot nu dan met de ethernet aansluiting op de macbook.
Ander issue is misschien niet eens OSX gerelateerd maar plug-in gerelateerd. Ik merk namelijk dat flash/filmpjes via websites (youtube, autoblog etc.) erg traag laden en naar verloop van 20sec ongeveer pas vloeiend beginnen te worden. Herkenbaar voor iemand?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
En dat kan prima wanneer je 2 schermen naast elkaar zet. Iets dat je met Windows Verkenner ook zo zou doen dus mij ontgaat ook de kritiek op Finder. Het lijkt er vaak vooral eentje te zijn die neerkomt op "het ziet en werkt niet zoals Windows Verkenner". You don't say!GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:44:
Ik denk dat het vaak komt doordat mensen files verplaatsen of knippen en plakken en de view in Finder dan niet altijd handig is.
Als je echte geavanceerde dingen wil doen dan voldoet geen enkele Finder replacement. Enige die daar uitkomst biedt is de commandline. Dan kun je pas echt geavanceerde dingen met files en directories uitvoeren.
Die view moet je dan wel eerst kiezen want standaard is de icon view gekozen. Naast deze 2 views heb je ook de list view (in Windows Verkenner bekend als "details") en coverflow. De tree view zoals de Verkenner die kent zit dan weer niet echt in Finder. List view komt er het dichtste bij in de buurt (de column view die je hier bedoelt is een goede tweede trouwens).Ten opzichte van Verkenner worden nieuwe mappen horizontaal naast elkaar gezet waardoor de Finder al snel in een scroll-view komt (van links naar rechts)
De grootste kritiek is inderdaad dat Finder directories en files niet van elkaar scheidt. Finder maakt geen verschil tussen de twee en sorteert alles op alfabetische volgorde (by default, kun je aanpassen). Finder kan tegenwoordig echter wel middels de "arrange by" de boel op "kind" laten sorteren waardoor je die scheiding wel krijgt maar hij ook de diverse files van elkaar gaat scheiden.en binnen Verkenner loop je daar niet snel tegenaan doordat de mappen "Onder elkaar" beginnen en je dus makkelijk weer directories terug of verder kan.
De zijbalk bij Finder is vergelijkbaar met de favorites/libraries in de Verkenner. De Verkenner voegt daar nog die hiërarchische view van folders aan toe. Bij Finder staat dat eerder in het hoofdscherm en is wat beperkter.Ook is de linkerzijbalk in Verkenner uitgebreider en kan je mappen en submappen auto laten listen.
In Finder is de linkerbalk by default beperkt tot de hoofdmappen zoals Downloads/Afbeeldingen etc. maar submappen moet je zelf erbij voegen. (en meerdere submappen onder de hoofdmap dus ook handmatig terwijl het +je op een map in Verkenner automatisch alles list)
Dat zijn allemaal view opties die niets te maken hebben met file operations zelf. Die zijn namelijk tussen Windows Verkenner en Finder echt niet anders. Als je op dat vlak iets geavanceerds wil doen zul je naar de commandline moeten. Er zijn vrijwel geen grafische bestandsbeheerders die dat kunnen doen.
Bedankt voor de tip. Scheelt al een hoop. Al die keyboard shortcuts zijn wennen voor me. Puur gewenning dus.EValentino schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:56:
[...]
Finder is gewoon een kwestie van wennen! Met CMD+F3 gaan alle venster opzij waardoor je het bureaublad te zien krijgt.
Sluit mijn MBA op het werk altijd aan op externe schermen en toetsenbord, muis. Dus trackpad is iets waar ik meestal niet aan zit. Maar bedankt voor de tip, handig voor als ik het trackpad gebruik.Rudios schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:21:
[...]
Of met 4 vingers (duim plus 3 vingers) spreiden op de trackpad.
Heb hem gedownload, zeker handige plug-in. Helpt met de gewenning aan Finder.Grin schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:12:
[...]
XtraFinder. Plug-in voor de default Finder waar ik niet zonder kan. Zoek dit topic maar ff door op die plug-in, is al vele malen de revue gepasseerd.
Ja dat opslaan komt wellicht door de website waar ik gebruik van maakte. Deze downloadde het in plaats van opslaan, dus dan is het logisch dat hij niet vraagt of hij het bestaande moet vervangen. Dat doet windows ook niet. Net even getest met Word en dan lukt het wel. Lag dus aan mijppl schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:18:
Dingen als XtraFinder en TotalFinder zijn wat kleine aanpassingen op Finder. Als Finder je niet ligt dan liggen deze twee je ook niet bepaald. Zeker niet als het je om de interface van Windows Verkenner te doen is. Dan kun je het beter bij applicaties als PathFinder, Forklift en Transmit gaan zoeken.
@Nitrambabo: mocht je het nog zoeken, er is een speciaal topic voor switchers van Windows waar je verhaal beter thuishoort: Het grote Windows naar Mac switchers topic.
Bestanden opslaan als ze al bestaan doe je het handigst door eerst het reeds bestaande bestand te selecteren want dan vraagt ie wel of hij deze moet vervangen. Als je direct op save klikt of op enter drukt werkt het niet.
Ik heb geen fanboy type, wie de fabrikant is maakt me niks uit. Privé kies ik gewoon de producten die het beste aansluiten bij mijn wensen.
En uiteindelijk maakt het allemaal niks uit. Windows en OS X doen allebei wat ze moeten doen, alleen op een andere manier. En uiteindelijk is het gewoon wennen na een switch.
Bedankt voor de tips.
Na je post gelezen te hebben had ik even gekeken wat column layout is, en gelijk aangezet en kan nu al niet meer zonder. Echt super handig. Bedankt voor de tipCyleo schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:09:
Finder vond ik ook even wennen, maar ik vind die column layout zo briljant, dat mis ik nu echt in windows. Wat betreft files organiseren kan het nog wel wat verbeteringen gebruiken, dingen slepen en kopiëren/plakken is soms erg onlogisch en ben ik langer mee bezig dan nodig.
Wat betreft je window management: BetterTouchTool heeft een optie waarmee je Aero snap naar OS X brengt en dat werkt fantastisch. Daarnaast gebruik ik het voor een paar handige features (bijv. 4 vinger klik = middelste muisknop, heel handig om extra tabs te openen).
BetterTouchTool zal ik nog even opzoeken, werk weinig met touchpad dus misschien dat het niet super handig is voor mij.
Dat hij folders en bestanden niet scheid is wat me nu een beetje irriteert. Maar het is niet zo dat ik Finder slecht vind, het is gewoon anders dan Windows. Dus het is even wennen voor iemand die van jongs af aan Windows gewend is. Heb wel dankzij een Tweaker de Column view ontdekt, en dat is zeker een groot pluspunt tegenover Windows.
Ik ben vanuit Windows gewend om netwerk drive's te mappen. Nu wil ik dit in OSX ook graag doen. Alleen weet ik niet of ik dit op de juiste manier gedaan heb.
Het probleem is namelijk, dat als de network drive niet in het netwerk is, ik ongeveer een minuut of 2 moet wachten voordat OSX daar achter is en het hele OS als het ware "hangt". Na een tijdje krijg ik dan deze melding.

Deze melding komt 2 a 3 keer voorbij en daarna kan ik weer verder werken.
Om de drive te mappen bij opstarten, heb ik hem in de lijst met onderdelen gezet welke geopend moeten worden bij opstarten.

Doe ik nu iets fout? Kan dit op een andere manier?
'Folders on top' @ XtraFinderNitrambabo schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:16:
[...]
Dat hij folders en bestanden niet scheid is wat me nu een beetje irriteert. Maar het is niet zo dat ik Finder slecht vind, het is gewoon anders dan Windows. Dus het is even wennen voor iemand die van jongs af aan Windows gewend is. Heb wel dankzij een Tweaker de Column view ontdekt, en dat is zeker een groot pluspunt tegenover Windows.
Thanks
In het weekend maar even alles ontdekken. Heb weinig tijd gehad om echt alles te bekijken omdat ik gelijk aan het werk moest met de macbook.
Onder de DP geprobeerd maar toen werkte het versies lang niet..
Ik teken nergens meer voor
Ik heb dit probleem zelf niet altijd, maar af en toe heb ik hetzelfde probleem zoals jij het beschrijft.Arthur-M. schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:58:
Als ik in safari met mijn touchpad terug swipe naar de vorige pagina, dan bevriest mijn safari ongeveer. Heel irritant. Iemand die dit probleem herkent?
Is een bekend probleem. Je moet nu eerst Safari afsluiten, daarna even de touch functies voor muis/trackpad in de systeemvoorkeuren uitschakelen en weer inschakelen en tot slot kun je nu weer Safari starten en de swipes wel gebruiken.Arthur-M. schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:58:
Als ik in safari met mijn touchpad terug swipe naar de vorige pagina, dan bevriest mijn safari ongeveer. Heel irritant. Iemand die dit probleem herkent?
[ Voor 36% gewijzigd door ppl op 19-12-2014 16:09 ]
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Heb het ook af en toe, zeker niet altijd gelukkig. Is stront irritant namelijk.kevinkrs schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:55:
[...]
Ik heb dit probleem zelf niet altijd, maar af en toe heb ik hetzelfde probleem zoals jij het beschrijft.
Toegepast, werkt nu gewoon weerppl schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:08:
[...]
Is een bekend probleem. Je moet nu eerst Safari afsluiten, daarna even de touch functies voor muis/trackpad in de systeemvoorkeuren uitschakelen en weer inschakelen en tot slot kun je nu weer Safari starten en de swipes wel gebruiken.
Oplossing is slechts een workaround, geen directe oplossing. Twee dagen later heb je weer hetzelfde probleem.Arthur-M. schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:23:
[...]
Heb het ook af en toe, zeker niet altijd gelukkig. Is stront irritant namelijk.![]()
[...]
Toegepast, werkt nu gewoon weer. Bedankt.
Dat is erg jammer, want de touchpad vind ik toch één van de beste features van MacBooks ten opzichte van iedere andere laptop. Het maakt het scrollen vele malen vloeiender en dus fijner, en het gebruiken van multi-touch gestures is werkelijk waar fantastisch. Ik kan niet meer zonder de twee vinger-scroll en drie vinger-swipe tussen verschillende bureaubladen.Nitrambabo schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:16:
BetterTouchTool zal ik nog even opzoeken, werk weinig met touchpad dus misschien dat het niet super handig is voor mij.
Als je je MacBook altijd op een externe monitor hebt aangesloten, kan ik je aanraden naast het toetsenbord en de muis ook een Apple Trackpad ernaast te zetten. Ik muis en klik nu met rechts, terwijl ik met links scroll. Werkt heerlijk
BetterTouchTool kan trouwens nog véél meer, dus is sowieso de moeite waard om te checken.
enige probleem dat bettertouchtool of bettersnaptool nog niet goed werkt met office en yosemite. vensters snappen niet terug naar hun originele sizeSublimnAll schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 21:25:
[...]
Dat is erg jammer, want de touchpad vind ik toch één van de beste features van MacBooks ten opzichte van iedere andere laptop. Het maakt het scrollen vele malen vloeiender en dus fijner, en het gebruiken van multi-touch gestures is werkelijk waar fantastisch. Ik kan niet meer zonder de twee vinger-scroll en drie vinger-swipe tussen verschillende bureaubladen.
Als je je MacBook altijd op een externe monitor hebt aangesloten, kan ik je aanraden naast het toetsenbord en de muis ook een Apple Trackpad ernaast te zetten. Ik muis en klik nu met rechts, terwijl ik met links scroll. Werkt heerlijk![]()
BetterTouchTool kan trouwens nog véél meer, dus is sowieso de moeite waard om te checken.

Sinds kort heb ik met mijn Macbook Pro (medio 2012) enkele WIFI problemen in combinatie met OSx Yosemite, echter kan ik mij niet herinneren dat ik deze problemen had sinds de eerste update naar Yosemite. Het probleem is dat met regelmaat mijn WIFI niet meer reageert. Rechts bovenin wordt nog wel aangegeven een verbinding te hebben (zoals op de bijgevoegde afbeelding te zien is), maar bij de beschikbare netwerken kan ik alleen kiezen uit in- of uitschakelen. Pas naar het herstarten van mijn Macbook zijn de WIFI instellingen weer hersteld.
Op internet heb ik gevonden dat het kon helpen de map 'Bibliotheken > Preferences > SystemConfiguration' te verwijderen. Echter heeft dit mijn problemen niet opgelost. Daarnaast heb ik een aantal virusscanners geïnstalleerd en laten draaien, maar ook dit heeft de problemen helaas niet opgelost.
Via Google kon ik verder helaas geen informatie vinden welke mij tot een oplossing heeft kunnen brengen.
Hopelijk kan een van jullie mij hiermee verder helpen. Wel vond ik veel over andere WIFI problemen van OSx Yosemite, uitroepteken door het WIFI icoon etc. Ook deze oplossingen zoals een nieuwe WIFI locatie aanmaken, alle netwerken verwijderen etc. heb ik geprobeerd, zonder succes. Met Ethernet werkt alles als een zonnetje trouwens.
Posts zoals [iMac] Wifi verbinding valt steeds weg?, Wifi problemen en Wifi probleem macbook pro retina 2014 leken helaas ook niet te werken..

[ Voor 7% gewijzigd door Ronnyrr op 29-12-2014 20:11 ]
Ik heb het probleem namelijk ook en een klapperende UPC verbinding....dan is het helemaal om gek van te worden
De makkelijkste work-around imo is de klep van je macbook ff dicht en open doen. Werkt bij mij altijd.Arthur-M. schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:58:
Sidenote: deze bug zit al sinds jaar en dag in OS X. Net als de bug waarbij het downloadbalkje in je dock blijft staan (workaround: in je terminal typen: killall Dock). Heb de koppige laksigheid van Apple altijd raar gevonden m.b.t. het oplossen van sommige simpele bugs.
NOSIG
Nu heb ik problemen met mijn ipod binnen itunes, synct mijn ipod niet meer. Heb nu op internet gelezen dat er blijkbaar meerdere mensen met dit probleem zitten. Weet er iemand hoe ik terug richting 10.10.1 kan? Zodat alles terug werkt?
Wat ik doe is even het icoon omhoog slepen (niet loslaten, dan wordt het verwijderd van de dock) en weer terugslepen_Christiaan_ schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:29:
[...]
De makkelijkste work-around imo is de klep van je macbook ff dicht en open doen. Werkt bij mij altijd.
Sidenote: deze bug zit al sinds jaar en dag in OS X. Net als de bug waarbij het downloadbalkje in je dock blijft staan (workaround: in je terminal typen: killall Dock). Heb de koppige laksigheid van Apple altijd raar gevonden m.b.t. het oplossen van sommige simpele bugs.
Bij mij wel hoor.Saven schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 21:29:
[...]
enige probleem dat bettertouchtool of bettersnaptool nog niet goed werkt met office en yosemite. vensters snappen niet terug naar hun originele size
Zonet Yosemite geïnstalleerd op mijn hackintosh, hiervoor 10.9 geruime tijd gedraaid. Zo nu en dan heb ik last van spontane reboots. Zijn niet gelinked aan systeem belasting.
Wie weet hoe ik dit het beste kan trouble-shooten?
Heb al gekeken met dmesg en in /var/log/system.log maar ik kan bij de laatste log message niet iets vinden wat op de oorzaak kan wijzen.
Any tips?
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Mmm die term ken ik niet, even googelen. Is dat ook voor hackintosh? Ik heb overigens net een verse installatie gedaan, het klinkt alsof het iets is wat je na een lange tijd zou moeten doen?RobV schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:15:
PRAM/SRAM reset gedaan?
Heb je de NullCPUPowerManagement.kext wel geinstalleerd? Als de standaard Apple CPU Powermanagement is geinstalleerd, wil de Hackintosh wel eens heel onstabiel worden....Red devil schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:02:
Beste Yosemite-gebruikers
Zonet Yosemite geïnstalleerd op mijn hackintosh, hiervoor 10.9 geruime tijd gedraaid. Zo nu en dan heb ik last van spontane reboots. Zijn niet gelinked aan systeem belasting.
Wie weet hoe ik dit het beste kan trouble-shooten?
Heb al gekeken met dmesg en in /var/log/system.log maar ik kan bij de laatste log message niet iets vinden wat op de oorzaak kan wijzen.
Any tips?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Staat niet in het DSDT lijstje dus proberen waard, bedankt voor de tipOgWok schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:42:
[...]
Heb je de NullCPUPowerManagement.kext wel geinstalleerd? Als de standaard Apple CPU Powermanagement is geinstalleerd, wil de Hackintosh wel eens heel onstabiel worden....
Als je nog eens Hackintosh vragen hebt dan heb je hier meer kans op het goede antwoordRed devil schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:47:
[...]
Staat niet in het DSDT lijstje dus proberen waard, bedankt voor de tip
Alt + u voor het trema, dan de letter waar je het trema op wilt (in dit geval dus de e).html schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:05:
Is het mogelijk om bijvoorbeeld een "ë" te typen net als in Windows? (" e) inplaats van de letter e ingedrukt te houden? Bij het schrijven van een document vind ik dit namelijk niet heel erg fijn.
Bedankt voor de snelle reactie! Dat wordt aanleren, jammer dat het niet net als in Windows kan dat is eigenlijk het enige wat ik mis in OSX.thaan schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:08:
[...]
Alt + u voor het trema, dan de letter waar je het trema op wilt (in dit geval dus de e).
Je bedoelt: jammer dat het in Windows niet kan zoals in OSX?html schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:10:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie! Dat wordt aanleren, jammer dat het niet net als in Windows kan dat is eigenlijk het enige wat ik mis in OSX.
Als je net over gestapt bent moet je meteen stoppen met vergelijken: wat jij gewend bent is niet 'normaal' of 'zoals het hoort', wat je gewend bent is hoe het in Windows werkt.
Je werkt nu met OSX en dat is natuurlijk anders, dus sommige dingen zijn anders; blijven hangen in Windows workflows maakt de overstap onnodig moeilijk en je workflow vooral heel traag: alles wat ik in OSX doe, gaat vele malen sneller dan toen ik 10 jaar geleden nog met Windows werkte.
[ Voor 41% gewijzigd door thaan op 01-01-2015 23:24 ]
Dat kan zeker welhtml schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:10:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie! Dat wordt aanleren, jammer dat het niet net als in Windows kan dat is eigenlijk het enige wat ik mis in OSX.
Bijvoorbeeld de e ingedrukt houden geeft: éëêèęėē
Type het cijfer van je keuze en voila!
Hoef je geen ingewikkelde toetscombinaties te onthouden.
Dit doe ik ook meestal. En anders laat ik de spellingscontrole het lekker oplossen, ideaal.ThinkAboutIt schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:49:
Je kan ook de lettertoets ingedrukt houden, je krijgt na ongeveer een halve seconde een lijstje met opties.
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
Super tip, man man wat liep ik te kl....n ik kon maar niet wennen aan die combinaties. THX!ThinkAboutIt schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:49:
Je kan ook de lettertoets ingedrukt houden, je krijgt na ongeveer een halve seconde een lijstje met opties.
http://slur.io
Ik had een vergelijkbaar gedrag een aantal weken geleden; met een andere website. Ik weet niet meet welke, maar het was echt een vrij "onschuldige" site. Ik heb géén Safari extensions geïnstalleerd en m'n Yosemite install is nagenoeg "fresh".
[ Voor 35% gewijzigd door smeerbartje op 03-01-2015 15:28 ]
En hoe heten die files? Wat voor soort files?smeerbartje schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:24:
Willen jullie de volgende website eens openen? Als ik deze met Safari open, dan worden er automatisch een drie-tal files gedownload. Open ik de site met Chrome, dan gebeurt dit niet. Hebben jullie hetzelfde?
http://slur.io
Ik had een vergelijkbaar gedrag een aantal weken geleden; met een andere website. Ik weet niet meet welke, maar het was echt een vrij "onschuldige" site. Ik heb géén Safari extensions geïnstalleerd en m'n Yosemite install is nagenoeg "fresh".
Het zijn er in totaal 4:OgWok schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:24:
[...]
En hoe heten die files? Wat voor soort files?
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/AgIuzr0jp1o
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/EbTByOTUtmY
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/FQwWHM735zM
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/LLN79g-mmxY

[edit]
Hier wel iets gevonden: http://www.symantec.com/b...age=content&id=TECH176888
Online virusscan results staan hier: https://www.virustotal.co...162f/analysis/1420300004/
[edit2]
exifTool geeft aan dat het type application/x-shockwave-flash betreft. Vreemd dat Safari de files downloadt, ipv negeert. Ik heb overigens geen flash geïnstalleerd op m'n Mac.
[ Voor 33% gewijzigd door smeerbartje op 03-01-2015 17:04 ]
Tof, bedankt!asterisk schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:33:
[...]
Dat kan zeker welZie hier: http://www.appletips.nl/1...n-zonder-de-option-toets/
Verwijderd
Ik heb alle devices opnieuw opgestart, en aangezien het toch tijd was heb ik mijn MBA zelf een clean install gegeven, maar het mocht niet baten. Het enige wat ik nog niet gedaan heb is van al mijn devices de iCloud uitloggen en inloggen, dit las je destijds op sommige plekken, omdat ik mijn accounts ook vanuit iCloud gebruik en als ik wil uitloggen de laptop begint te klagen over lokale wachtwoord etc., en ik weet niet zeker of ik dan weer terug kan naar deze situatie waarin iCloud mijn password etc., beheerd.
Het enige wat veranderd is, is de security update van Apple, en ik was wat laat met iOS op m'n iPad te updaten naar 8.1.2.
Hebben meer mensen dit? en if so, is dit opgelost bij iemand?
de eerste keer in 10 jaar dat ik echt klaag over mijn mac
www.weefab.com
Zal het geen malware zijn a la CoinVault achtige rommel?smeerbartje schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:44:
[...]
Het zijn er in totaal 4:Inhoud is binary, kan niet achterhalen wat voor soort files het zijn.
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/AgIuzr0jp1o
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/EbTByOTUtmY
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/FQwWHM735zM
- https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/LLN79g-mmxY
[afbeelding]
[edit]
Hier wel iets gevonden: http://www.symantec.com/b...age=content&id=TECH176888
Online virusscan results staan hier: https://www.virustotal.co...162f/analysis/1420300004/
[edit2]
exifTool geeft aan dat het type application/x-shockwave-flash betreft. Vreemd dat Safari de files downloadt, ipv negeert. Ik heb overigens geen flash geïnstalleerd op m'n Mac.
Die word op OSX natuurlijk genegeerd en ook als je geen Flash hebt maar ik vermoed als je die site middels Windows IE gaat benaderen je dan gelijk vol zit met rommel?
Ik ben zelf weken geleden getroffen door CoinVault en vermoed ook door een browser plugin. Ik had even tijdelijk een Windows laptop in gebruik ivm reparatie van mijn Macbook.
Wanneer je de agenda app opent en daar 'sluit' met command + W blijft de app actief, tot je met een ander programma naar full screen gaat. Zowel op mijn iMac als MacBook gaat het zo.
Het is maar iets kleins, maar wel irritant. Of moet ik dit niet als een 'bug' zien en is het normaal? (Aangezien je tab''s ook zo kunt sluiten)
[ Voor 100% gewijzigd door CyBeR op 06-01-2015 17:13 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heb de publieke beta draaien en heb toch nog problemen met de wifi. Vooral als de computer uit slaapstand komt, heeft hij last om terug een connectie te maken met de wifi.Soul__assasin schreef op maandag 05 januari 2015 @ 07:26:
PFFFF ik hoop echt dat 10.10.2 de oplossing brengt voor de wifi problemen... Heb thuis een 160mbit lijn die binnen komt en ik gebruik er maximaal 30mbit van en minimum 1mbit (hang er van af hoeveel zin mijn mac heeft)
de eerste keer in 10 jaar dat ik echt klaag over mijn mac
Bij mij blijft calendar gewoon actief na command-W.CyBeR schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:11:
Dat is niet echt normaal. iCal hoort tegenwoordig af te sluiten als je 't window sluit en van app wisselt. Of die andere app full-screen is, is op zich irrelevant.
Bij "File" staat bij comand-W "close".
Ik zou dus niet verwachten dat calendar afsluit van een command-W.
Afsluiten doe ik altijd met command-Q (quit).
[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 07-01-2015 13:42 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
De fix van een paar weken geleden heeft bij mij de problemen praktisch opgelost. Wel heb ik nog heel vaak problemen om uit slaapstand te komen als hij er net in is gegaan.zwasie schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:59:
[...]
Heb de publieke beta draaien en heb toch nog problemen met de wifi. Vooral als de computer uit slaapstand komt, heeft hij last om terug een connectie te maken met de wifi.
dat is natuurlijk geen bug van het OS, maar een bug in je hersenen, overblijfsel van windows-gebruik.martijnmartijn schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:00:
Meer mensen last van deze gekke 'bug'?
Wanneer je de agenda app opent en daar 'sluit' met command + W blijft de app actief, tot je met een ander programma naar full screen gaat. Zowel op mijn iMac als MacBook gaat het zo.
Het is maar iets kleins, maar wel irritant. Of moet ik dit niet als een 'bug' zien en is het normaal? (Aangezien je tab''s ook zo kunt sluiten)
cmd+w(indow sluiten)
cmd+q(uit)
Je sluit een tab (=window) met cmd+w, maar je browser sluit je met cmd+q
Applicaties blijven actief totdat je ze quit.
Het heeft ook niets met "fullscreen" te maken, maar met het menu (lees: applicatie) die actief blijft als je het window hebt gesloten, klik maar eens op je desktop zodra je het window hebt gesloten, dan veranderd je menu naar finder (die dan actief word).
[ Voor 18% gewijzigd door z1rconium op 08-01-2015 10:17 ]
Het OS heeft altijd problemen gehad, vooral de disk scheduler is geen donder waard en dat zijn dingen waar ik mee heb leren leven. Maar Mavericks en Yosemite hebben me allebei tijd gekost door die incompetentie van hen. Mavericks vanwege het idiote aantal bugs, Yosemite vanwege de bugs en de waardeloze performance.
M'n ethernet poort is onbruikbaar, die klapt er zonder reden gewoon uit, soms wel tot 20 minuten. Ligt niet aan de switch of de kabel, want ik kan die kabel dan ergens anders in stoppen en dan werkt het gewoon. Stop ik hem weer terug in de Mac, blijft die fijn aangeven dat er geen kabel verbonden is. De multimeter is het ook met me eens dat het niet aan de kabel ligt. Goed, dan maar WiFi...of niet, want ook dat klapt er soms zonder reden uit. Gelukkig is dat meestal maar een minuut of 2, maar prettig is anders. En ja, dat ligt aan Yosemite, want in Windows werkt dat zonder problemen (en voorheen in Mavericks ook, na de patches). De bug (in elk geval op mijn model MBP) met de interne USB hub is ook nog steeds niet opgelost (als je iets aansluit op de externe USB poorten hangt de interne hub een seconde of 2 en reageert dus zelfs het toetsenbord niet). En breek me de bek niet open over de performance, disk I/O is iets beter dan onder Mavericks maar 60 FPS haalt hij niet (ik heb Quartz Debug regelmatig lopen en de afgelopen weken bewust opgestart om te zien hoe Yosemite draait). Hij haalt meestal maar net de 50, wat betekent dat er niets vloeiend loopt. Dat is gewoon heel irritant werken. En als ik naar m'n collega's met Retina modellen kijk is het daar nog erger. Zit je dan met je "premium" laptop die "just works".
En voordat er iemand gaat beweren dat het aan mij of m'n Mac ligt: verse installatie van Yosemite (en helaas kan ik voorlopig nog niet terug naar Mavericks in verband met m'n werk) op een mid-2012 non-retina met i7, 16 GB geheugen, 256 GB SSD. Energy saving heb ik bewust uit gezet, dus hij draait altijd op de GT650. Heb het ding al eens na laten kijken maar er is niets mis met het moederbord volgens hen.
Het is gewoon ronduit belachelijk dat zo'n systeem het OS niet eens naar 60 FPS kan brengen, laat staan het feit dat Apple niet in staat is om die paar hardware configuraties van ze fatsoenlijk te ondersteunen. Zoiets als de WiFi bugs mag gewoon niet voorkomen (ze hoeven er met pijn en moeite een handvol te ondersteune, op hun eigen WiFi stack, kom op zeg) en dat heeft alles te maken met het feit dat ze alles steeds meer willen afsluiten. De drivers zijn gewoon waardeloos. Ik kan Windows 7 verdorie op een oude Pentium D, 2 GB RAM en een onboard 7050 installeren en dat draait dan vlekkeloos. Maar dit gesloten systeem dat slechts bedoeld is voor een extreem beperkt aantal systemen niet. Ik vind dit gewoon mateloos irritant, want Macs zijn in verhouding gewoon duur, dus dan verwacht ik ook dat alles werkt. Maar na Snow Leopard zijn de échte verbeteringen in het OS op 1 hand te tellen (en dat terwijl Leopard en Snow Leopard nu juist de versies waren die het OS brachten waar het hoorde qua snelheid en stabiliteit), terwijl het op vele vlakken gigantisch achteruit gaat. En was het nou zo dat je mooi op SL kon blijven hangen, was dat niet zo'n probleem, maar dat kan dan weer niet (technisch wel, praktisch niet).
Sorry voor de rant, moest m'n frustraties even kwijt. Mijn ervaringen met Yosemite is samen te vatten als "uitermate irritant".
Sinds ik alle overbodige devices uit mijn netwerkstack heb weggegooid (preferences/network) draait het als een zonnetje hier. Alleen de Wifi en de VPN zitten in het profiel. Je hebt gelijk, het is te gek voor woorden dat je een work around moet gebruiken, maar voor mij is het probleem hiermee tijdelijk opgelost.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Is uitschakelen genoeg of moet ik ze er echt helemaal uit gooien?
Jouw ervaring rijmen iig niet met mijn ervaringen, dus ik vrees dat het ergens anders ligt.