Dankjewel! Ja updates zoals Itunes, garageband etc. heb ik gekregen. Maar niet heel veel OSX updates. Maar waarschijnlijk komt dit omdat de laptop geïnstalleerd binnenkwam met 10.10.3 en daarna geüpdate naar 10.10.4 dus in die delta-updates zullen ook veel securityfixes zitten denk ik.kevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:16:
[...]
Een update als el capitain wordt gezien als een nieuwe release, dus dit zul je zelf moeten installeren en downloaden. Maar als je de optie uitzet zoals jij hebt gedaan krijgt je meldingen van updates als 10.10.4 en toekomstige updates. Hij download het dan, maar je zult zelf moeten installeren en herstarten. Het heeft verder geen gevolgen, je krijgt gewoon een icon te zien bij de app store dat er een update is.
Je krijgt ook updates als itunes etc via de appstore nog steeds. Dus het heeft verder geen gevolgen.
Beter gezegd, ik heb dezelfde optie uitstaan om mijn accu te besparen wanneer ik het nodig heb. Of wanneer ik juist mijn bandbreedte nodig heb
O.a. maar je krijgt beveiliging-updates, zeker kritische ook los geïnstalleerd. Maar op dit moment is 10.10.4 de nieuwste update. Bij OS X is het niet zo dat je heel je zaterdag kwijt bent aan het installeren van alleen maar updates.dennis_rsb schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:20:
[...]
Dankjewel! Ja updates zoals Itunes, garageband etc. heb ik gekregen. Maar niet heel veel OSX updates. Maar waarschijnlijk komt dit omdat de laptop geïnstalleerd binnenkwam met 10.10.3 en daarna geüpdate naar 10.10.4 dus in die delta-updates zullen ook veel securityfixes zitten denk ik.
Dan zal het wel goed zijn want ik heb 10.10.4 geïnstalleerd van de week!kevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:36:
[...]
O.a. maar je krijgt beveiliging-updates, zeker kritische ook los geïnstalleerd. Maar op dit moment is 10.10.4 de nieuwste update. Bij OS X is het niet zo dat je heel je zaterdag kwijt bent aan het installeren van alleen maar updates.
Puur uit nieuwsgierigheid, welke macbook heb je? 2013 of 2015 model?dennis_rsb schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:38:
[...]
Dan zal het wel goed zijn want ik heb 10.10.4 geïnstalleerd van de week!
2015! rMBP met 256 GB SSD, 13 inch.kevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:40:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid, welke macbook heb je? 2013 of 2015 model?
Ah ik heb sinds een paar maanden de late 2013 model 13" met 500GB ssd. Moet toegeven dat ik tussen 2013 model en 2015 bijna geen verschil zie qua prestaties.
Al zorgt yosemite ervoor dat alles een beetje jurcky loopt.
Klopt de hardware veranderd minimaal nog. Hij is op elk vlak wat sneller dan zijn voorganger. De vraag is of je dat merkt. Belangrijkste is dat er een SSD inzit. In het 2015 zit wel force touch en langere support.kevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:44:
[...]
Ah ik heb sinds een paar maanden de late 2013 model 13" met 500GB ssd. Moet toegeven dat ik tussen 2013 model en 2015 bijna geen verschil zie qua prestaties.
Al zorgt yosemite ervoor dat alles een beetje jurcky loopt.
Support zal nog wel even blijven, voordat de support afloopt heb ik hem al weer gedumpt. De 2015 model ssd is iets sneller en de cpu is iets sneller. Force touch is nieuw en zal misschien in de eerste paar batches wat kinderziektes bevatten.dennis_rsb schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:51:
[...]
Klopt de hardware veranderd minimaal nog. Hij is op elk vlak wat sneller dan zijn voorganger. De vraag is of je dat merkt. Belangrijkste is dat er een SSD inzit. In het 2015 zit wel force touch en langere support.
Nadeel is dat de 2015 model best duur is, is, ik had de 2013 model voor maar 900 euro kunnen bemachtigen, van een vriend van me. Is maar twee keer aan geweest
Voor 900 een nagenoeg nieuwe 2013 MBP dan zou ik het ook wel wetenkevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:00:
[...]
Support zal nog wel even blijven, voordat de support afloopt heb ik hem al weer gedumpt. De 2015 model ssd is iets sneller en de cpu is iets sneller. Force touch is nieuw en zal misschien in de eerste paar batches wat kinderziektes bevatten.
Nadeel is dat de 2015 model best duur is, is, ik had de 2013 model voor maar 900 euro kunnen bemachtigen, van een vriend van me. Is maar twee keer aan geweest
Goh, ik wist niet dat we nog in de jaren 90 zaten...ik maar denken dat we vandaag de dag in het jaar 2015 zitten en Windows al sinds 7 niet zoveel reboots verwacht. Grappige is dat OS X een tijdje heeft gehad dat het aantal reboots voor updates enorm omhoog is gegaan. Pas sinds Mavericks waarbij alle updates in 1x gaan is dat nu weer terug naar het oude niveau. Microsoft heeft in de tussentijd ook niet stilgezeten en kent hetzelfde systeem. In Windows 10 is het nog verder uitgebreid waarbij niet alleen de updates automatisch gaan maar ook de reboots. Dat kan OS X niet, ook niet in El Capitan.kevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:00:
Je krijgt dan de melding maar hij download de updates niet automatisch. De updates van os x zijn een fors stuk minder dan bij Windows, waar je 2x per dag moet herstarten.
De realiteit is gelukkig een stuk beter dan wat jij hier nu afspiegelt. Die weinig updates voor OS X kun je overigens ook als nadeel zien; je zou kunnen spreken van te weinig. Als je kijkt wat er vaak in die grote updates aan oplossingen en verbeteringen zit kun je je wel een beetje afvragen of ze zo lang hadden moeten wachten. Soms is het beter om de releases klein te houden zodat oplossingen en verbeteringen veel sneller hun weg naar de eindgebruiker vinden.
[ Voor 20% gewijzigd door ppl op 04-07-2015 22:04 ]
Helaas start ik mijn computer wekelijks nog steeds op. Dat Windows 10 automatisch de computer herstart wil ik helemaal niet, er is een reden waarom mijn computer altijd in standby staat. En om dat te kunnen doen moet je toch windows updates uitzetten.ppl schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:01:
[...]
Goh, ik wist niet dat we nog in de jaren 90 zaten...ik maar denken dat we vandaag de dag in het jaar 2015 zitten en Windows al sinds 7 niet zoveel reboots verwacht. Grappige is dat OS X een tijdje heeft gehad dat het aantal reboots voor updates enorm omhoog is gegaan. Pas sinds Mavericks waarbij alle updates in 1x gaan is dat nu weer terug naar het oude niveau. Microsoft heeft in de tussentijd ook niet stilgezeten en kent hetzelfde systeem. In Windows 10 is het nog verder uitgebreid waarbij niet alleen de updates automatisch gaan maar ook de reboots. Dat kan OS X niet, ook niet in El Capitan.
De realiteit is gelukkig een stuk beter dan wat jij hier nu afspiegelt. Die weinig updates voor OS X kun je overigens ook als nadeel zien; je zou kunnen spreken van te weinig. Als je kijkt wat er vaak in die grote updates aan oplossingen en verbeteringen zit kun je je wel een beetje afvragen of ze zo lang hadden moeten wachten. Soms is het beter om de releases klein te houden zodat oplossingen en verbeteringen veel sneller hun weg naar de eindgebruiker vinden.
Wat jij aangeeft is dat een rolling release beter is. Wat dat betreft ben ik het wel met je eens, langzamere aanpassingen zijn beter dan grote releases waar van alles mis kan gaan.
Kleine updates zonder te herstarten kunnen Windows en OS X samen nog niet, Linux wel sinds hun nieuwe 4.0 kernel
Zoals je vandaag de dag je updates doet in Windows, zo doe je die eigenlijk ook in Windows 10. Je hebt alleen de extra optie om niet alleen de updates automatisch te installeren waarna je lastiggevallen wordt door een boodschap dat je moet rebooten maar om ook die reboot automatisch te laten doen. Als je kiest voor handmatig rebooten kun je een tijdstip aangeven of kiezen voor het tijdstip die Windows je voorschotelt. Aangezien jij je machine eens per week reboot kun je dat mooi met elkaar matchen. Mocht je eerder willen rebooten dan geen probleem, Windows update openen en op "restart now" klikken.kevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:44:
Helaas start ik mijn computer wekelijks nog steeds op. Dat Windows 10 automatisch de computer herstart wil ik helemaal niet, er is een reden waarom mijn computer altijd in standby staat. En om dat te kunnen doen moet je toch windows updates uitzetten.
Daarnaast kun je Windows updates ook niet meer uit zetten. De enige optie die je hebt is die voor automatisch rebooten of handmatig rebooten (downloaden over zogenaamde metered connections doet ie dan weer niet ivm extra kosten die daarmee gemoeid kunnen zijn).
Wat ik aangaf met de kleinere updates heeft niets met rolling release te maken, sterker nog, dat is wel het meest slechtste scenario voor computers. Je bent ofwel veel tijd kwijt aan het continu installeren van de updates ofwel het fixen van de verschillen in updates omdat je niet tijdig de updates hebt gedaan ofwel je moet alles automatisch doen waardoor je niks voortijdig kunt testen en het risico dat er iets stukgaat ineens groter wordt. Rolling release is ongecontroleerd en dat moet je niet willen. Wat je wel wil is dat updates op gezette tijden komen zoals iedere maand ipv 3x per jaar. Je kunt de updates dan kleiner houden waardoor het makkelijker testen is en je hebt vaste maintenance windows. Dat werkt beter dan 3x per jaar een enorme update. Het gaat hier dus eerder om zogenaamde quick releases dan rolling releases.Wat jij aangeeft is dat een rolling release beter is. Wat dat betreft ben ik het wel met je eens, langzamere aanpassingen zijn beter dan grote releases waar van alles mis kan gaan.
Dat updaten zonder herstarten kunnen zowel Windows als OS X als Linux prima, het geldt alleen niet voor alle soorten updates, ook niet bij de 4.0 Linux kernelKleine updates zonder te herstarten kunnen Windows en OS X samen nog niet, Linux wel sinds hun nieuwe 4.0 kernel
Heeft iemand ervaring met third-party bluetooth toetsenborden/muizen op OS X?
Ik heb zojuist de Microsoft Designer Bluetooth Desktop set binnen. Mooi toetsenbord en muis, die via bluetooth gekoppeld moeten worden. Vreemd genoeg werkt dit in OS X 10.10.4 niet via System Preference > Keyboard > Set up Bluetooth Keyboard (blijft scannen maar ziet niets) of Set up Bluetooth Mouse. Ik kan beide devices alleen koppelen via System Preference > Bluetooth, waarna ze prima werken.
Tot een herstart.
In het login-scherm worden zowel toetsenbord als muis niet automatisch gepaired, dus ik kan niet inloggen. Start ik even door met mijn oude Apple keyboard, dan worden bij het doorstarten naar de desktop de Microsoft-devices wel gekoppeld.
Microsoft Answer Desk zegt: je moet bij Apple zijn. Apple zegt: je moet bij Microsoft zijn. Heeft iemand van jullie enig idee? Voor de duidelijkheid: op de verpakking van de Designer Bluetooth Desktop set staat netjes een icoontje met Mac OS 10.10 compatibility.
Ik heb zojuist de Microsoft Designer Bluetooth Desktop set binnen. Mooi toetsenbord en muis, die via bluetooth gekoppeld moeten worden. Vreemd genoeg werkt dit in OS X 10.10.4 niet via System Preference > Keyboard > Set up Bluetooth Keyboard (blijft scannen maar ziet niets) of Set up Bluetooth Mouse. Ik kan beide devices alleen koppelen via System Preference > Bluetooth, waarna ze prima werken.
Tot een herstart.
In het login-scherm worden zowel toetsenbord als muis niet automatisch gepaired, dus ik kan niet inloggen. Start ik even door met mijn oude Apple keyboard, dan worden bij het doorstarten naar de desktop de Microsoft-devices wel gekoppeld.
Microsoft Answer Desk zegt: je moet bij Apple zijn. Apple zegt: je moet bij Microsoft zijn. Heeft iemand van jullie enig idee? Voor de duidelijkheid: op de verpakking van de Designer Bluetooth Desktop set staat netjes een icoontje met Mac OS 10.10 compatibility.
Met dat soort antwoorden zou ik zeggen: lekker terug naar de winkel en geld terug voor die "Designer" spullen......
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Iemand hier die wifi problemen heeft na de 10.10.4 update? Hier stopt mijn pro na een minuut of 10 met het laden van internet pagina's. Ik moet dan de wifi uit/aan doen en dan werkt het weer even. Niks aan mijn wifi setup gewijzigd, andere apparaten hebben nergens last van.
Ik lees weinig problemen hierover, wel dat de 10.10.4 juist wifi problemen op zou lossen. Dergelijke problemen had ik met 10.10.3 in elk geval niet.
Ik lees weinig problemen hierover, wel dat de 10.10.4 juist wifi problemen op zou lossen. Dergelijke problemen had ik met 10.10.3 in elk geval niet.
Gebruik al sinds jaar en dag Logitech (momenteel m705) en nog nooit problemen mee gehad met pairen of niet werken.cordswires schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:46:
Heeft iemand ervaring met third-party bluetooth toetsenborden/muizen op OS X?
Tot een herstart.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Welke netwerkapparatuur en internetprovider heb je?Aghanim schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:46:
Iemand hier die wifi problemen heeft na de 10.10.4 update? Hier stopt mijn pro na een minuut of 10 met het laden van internet pagina's. Ik moet dan de wifi uit/aan doen en dan werkt het weer even. Niks aan mijn wifi setup gewijzigd, andere apparaten hebben nergens last van.
TP-link WNR1043 en Ziggo. Op het werk (ander wifi netwerk) heb ik geen problemen gehad bedenk ik me nu.sebastius schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:18:
[...]
Welke netwerkapparatuur en internetprovider heb je?
Ik had exact hetzelfde met Ziggo en een Time Capsule. Uiteindelijk het modem in bridge-modus gezet en de TC het routerwerk laten doen. Alle problemen waren meteen verdwenen.
Ik heb het hier andersom. Ziggo modem doet DHCP en bedraad netwerk, AirPort met TC schijf doet het serveren van WiFi en delen van de TC schijf. Met de AirPort heb ik tenminste volledige bandbreedte van de WiFi specificatie en bij de Ziggo modem haalde ik maar een fractie. Daarvan heb ik dan ook de WiFi radio uit staan. De Ziggo modem zit ik het hoekje van de kamer onder een kast, en de AirPort bedraad naar halverwege de huiskamer voor goede 5GHz dekking ik t hele huis.sebastius schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:32:
Ik had exact hetzelfde met Ziggo en een Time Capsule. Uiteindelijk het modem in bridge-modus gezet en de TC het routerwerk laten doen. Alle problemen waren meteen verdwenen.
Ja en als je écht wilt blazen, ook naar je internet toe, schakel je die gore router van Ziggo uit en laat je je Airport Extreme of TC het allemaal doen. Pings zijn beter, down en uploadsnelheid is stukken beter, verbinding is stabieler, geen rare drops in WiFI, Wake on Lan gebeuren werkt veel beter, minder naam/IPconflicten van apparaten.
Wellicht eens naar kijken. Tot nu toe heb ik bedraad op de Ziggo router geen problemen met de verbinding en altijd de volledige snelheid. WiFi drops ook geen last van omdat deze toch via AirPort gaan.sebastius schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:39:
Ja en als je écht wilt blazen, ook naar je internet toe, schakel je die gore router van Ziggo uit en laat je je Airport Extreme of TC het allemaal doen. Pings zijn beter, down en uploadsnelheid is stukken beter, verbinding is stabieler, geen rare drops in WiFI, Wake on Lan gebeuren werkt veel beter, minder naam/IPconflicten van apparaten.
Moet wel zeggen, ben nog altijd super tevreden over hoe stabiel de AirPort werkt na zoveel jaar.
Ik kan inderdaad eens kijken of dat de problemen oplost, maar het werkt hier al 2 jaar perfect met deze setup, totdat ik 10.10.4 installeerde. Vind het ook weer zonde om dan alles te wijzigen met het risico een probleem te creëren op 1 van de andere apparaten.
Mijn TC is alweer van 2010. Heb er wel een keer een nieuwe disk in moeten zetten (omdat ik de TC van 2 meter hoog liet kletteren) maar verder werkt ie uitstekend!
Mijn WiFi probleem merkte ik pas toen ik een vaste Macbook had (nu een maand geleden), daarvoor had ik wel vage dingen op de iPhone/iPad dat een pagina soms niet laadde. Nu niks vaags meer en alles bloedsnel.
Mijn WiFi probleem merkte ik pas toen ik een vaste Macbook had (nu een maand geleden), daarvoor had ik wel vage dingen op de iPhone/iPad dat een pagina soms niet laadde. Nu niks vaags meer en alles bloedsnel.
[ Voor 39% gewijzigd door sebastius op 08-07-2015 21:51 ]
Hier ook Airport Extreme en Ziggo in bridge mode. Sterker nog, voor de 802.11/g clients (jawel) heb ik een 3e wifi router met DD-WRT aan de andere kant van het huis. De 802.11/g clients trokken mjn WiFi onderuit. Sinds ik deze 3e wlan erbij gezet heb haal ik 600Mbit/s (en soms wel 900) op de Airport.sebastius schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:39:
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Sinds Yosemite heb ik ook veel problemen met wifi gehad. Toen ik overschakelde naar 5Ghz had ik met 10.10.3 geen last meer van wifi problemen. Van de week geupdate naar 10.10.4 en ja hoor de wifi problemen zijn weer terugAghanim schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:46:
Mm, dat zou niet moeten. Met 10.10.4 zijn ze juist weer terug gegaan naar de oude network stack. Ik heb nog geen problemen gehad tot nu toe (even afkloppen, draait nog maar een paar dagen).Mr.C4 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:10:
[...]
Sinds Yosemite heb ik ook veel problemen met wifi gehad. Toen ik overschakelde naar 5Ghz had ik met 10.10.3 geen last meer van wifi problemen. Van de week geupdate naar 10.10.4 en ja hoor de wifi problemen zijn weer terug. Niet zo erg als bij jou maar wel een enkele keer per avond dat ik de wifi aan en uit moet doen. Ben nu weer aan het experimenteren met instellingen.
http://www.zdnet.com/arti...veryd-network-issues-fix/
Ik heb gisteren besloten nog maar niet de beta's te installeren en in plaats daarvan OS X 10.10.4 en iOS 8.4 opnieuw geïnstalleerd. Binnenkort ga ik afstuderen dus wil nu nog maar even een stabiel systeem zodat bijvoorbeeld iCloud ook overal goed werkt om incompatibiliteit te voorkomen. Daarnaast was Office 2016 officieel verschenen (had de beta's al) en om een paar irritatiepuntjes weg te werken maar weer met schone lei beginnen. Tevens heb ik mijn router, een Asus AC87U van nieuwe firmware voorzien. Ik was er namelijk helemaal klaar mee dat safari op alle apparaten zo raar deed af en toe en om alles uit te sluiten de hele mikmak dus opnieuw geïnstalleerd.
Wie denkt dat opnieuw installeren alleen bij Windows machines (half)jaarlijkse kost is heeft het mis. Man wat een verbetering op Yosemite. Ik was bijna vergeten dat ik een snelle laptop had: MBPr 15" max. Ik ben van plan om in aanloop naar El Capitan niet teveel te installeren zodat ik dan opnieuw een schone installatie kan doen zonder weer veel te moeten gaan schuiven en kopieren enzo. Dan staat nu het nodige erop voor het afstuderen en kan ik alles wat ik nu op de NAS heb staan eens gaan archieveren, want ik had best veel rommel gespaard de afgelopen maanden/jaren.
Yosemite heeft met al die updates mijn systeem niet goed gedaan. Het voelde allemaal niet zo vlot aan en de batterijduur was ook niet om over naar huis te schrijven. Nu gaat alles als de bliksem. Wi-Fi werkt uitstekend, safari gaat als een speer, apps laden snel.. ik had het eerder moeten doen! Nu het zo fijn werkt is de nood ook niet hoog om alvast van El Capitan te proeven
Wie denkt dat opnieuw installeren alleen bij Windows machines (half)jaarlijkse kost is heeft het mis. Man wat een verbetering op Yosemite. Ik was bijna vergeten dat ik een snelle laptop had: MBPr 15" max. Ik ben van plan om in aanloop naar El Capitan niet teveel te installeren zodat ik dan opnieuw een schone installatie kan doen zonder weer veel te moeten gaan schuiven en kopieren enzo. Dan staat nu het nodige erop voor het afstuderen en kan ik alles wat ik nu op de NAS heb staan eens gaan archieveren, want ik had best veel rommel gespaard de afgelopen maanden/jaren.
Yosemite heeft met al die updates mijn systeem niet goed gedaan. Het voelde allemaal niet zo vlot aan en de batterijduur was ook niet om over naar huis te schrijven. Nu gaat alles als de bliksem. Wi-Fi werkt uitstekend, safari gaat als een speer, apps laden snel.. ik had het eerder moeten doen! Nu het zo fijn werkt is de nood ook niet hoog om alvast van El Capitan te proeven
Vreemd, ik deel je ervaring niet. Ik kom van 10.7 en altijd gewoon de update er over gedaan. Op geen enkele manier last van traagheid, behalve dat het opstarten even nodig heeft voor alles wat ik extra aan apps in wil laden. Met een beetje onderhoud op z'n tijd (dat wel) moet het prima lukken.sww89 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:38:
Wie denkt dat opnieuw installeren alleen bij Windows machines (half)jaarlijkse kost is heeft het mis.
Ik normaal gesproken ook niet maar nu is het toch echt zo. Yosemite heeft aardig wat updates nodig gehad voor het allemaal eindelijk eens fatsoenlijk werkte en iOS8 is nog erger. En ik gebruik de nieuwste Apple's dus daar zou je het in eerste instantie dan niet in zoekensatya schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:35:
[...]
Vreemd, ik deel je ervaring niet. Ik kom van 10.7 en altijd gewoon de update er over gedaan. Op geen enkele manier last van traagheid, behalve dat het opstarten even nodig heeft voor alles wat ik extra aan apps in wil laden. Met een beetje onderhoud op z'n tijd (dat wel) moet het prima lukken.
Als ik nu El Capitan zou installeren over mijn Yosemite installatie dan zou ik ook veel bugs tegenkomen. Terwijl als ik een clean install van El Capitan zou doen dan zou het veel beter moeten werken. Zo ervaarde ik dat tenminste de afgelopen jaren met een nieuwe beta's. Maar dan kan je nog beargumenteren dat dat dan beta software betreft. Maar final software is beta software met minder bugs. Althans zo zie ik het. Dus dan zou het best kunnen dat bij het installeren van grote of kleine updates veel code werd toegevoegd of vervangen over bestaande code wat dan weer nieuwe performance problemen kan geven. Aangezien Yosemite veel nieuwe functies introduceerde en de interface op de schop is gegooid vind ik het geen gekke gedachte dat deze voor OS X uitzonderlijke update een impact heeft gehad op mijn trouw functionerende installatie.
Maar het is ook niet dat ik voor het herinstalleren last had van traagheid. Meer dat safari niet zo goed meewerkte en het een puinhoop was geworden van allerlei bestanden. Pas na de installatie merkte ik dat performance verschil. Ik wist dus eerst niet beter
Heeft er iemand een tof appje voor websites te bouwen op osx?
Ik zou hier graag eens mee aanvangen.
Ik heb van Yosemite ook een clean install gedaan, want toen ik de upgrade deed was het helemaal niet zo vlot.
Ik zou hier graag eens mee aanvangen.
Ik heb van Yosemite ook een clean install gedaan, want toen ik de upgrade deed was het helemaal niet zo vlot.
Enkele voorbeelden:Lyca schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 09:10:
Heeft er iemand een tof appje voor websites te bouwen op osx?
- Bleufish
- Komodo edit
- Textwrangler
Jakkes, lijkt alles net lekker te lopen, en heb ik een zee van batterijtijd tot m'n beschikking, bevriest mijn MB na z'n regelmatige slaapje. Eindeloze strandbal, en programma's die niet willen starten. Rondlezend op de apple community ben ik niet de enige.
Combo-update er maar eens overheen gedraaid.
[ Voor 8% gewijzigd door satya op 12-07-2015 22:19 ]
En hielp de combo-update?satya schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:34:
Jakkes, lijkt alles net lekker te lopen, en heb ik een zee van batterijtijd tot m'n beschikking, bevriest mijn MB na z'n regelmatige slaapje. Eindeloze strandbal, en programma's die niet willen starten. Rondlezend op de apple community ben ik niet de enige.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Verwijderd
Ik heb 9GB aan programma's diverse GB aan films en muziek.
Maar wat zijn die 26GB aan overige?
edit: daarbij moet ik regelmatig (net gedaan) een nieuwe indexering doen omdat de GB van vooral programma's niet kloppen. Deze lopen op tot c.a. 40GB.
edit: daarbij moet ik regelmatig (net gedaan) een nieuwe indexering doen omdat de GB van vooral programma's niet kloppen. Deze lopen op tot c.a. 40GB.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 15:00 ]
Probeer eens de applicatie:Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:59:
Ik heb 9GB aan programma's diverse GB aan films en muziek.
GrandPerspective
Die kan een grafische outline maken van he HDD/SSD zodat je kan zien waar de meeste data zich bevind. Wat overig is, is eigelijk alles behalve muziek en applicaties. Daaronder vallen dan dus de downloads, documenten, etc.
Verwijderd
Het vervelende is ook dat ik dus vaak een nieuwe indexering moet doen.
Nu is het overige bestand 13,81GB groot.
Is dit een probleem van Yosemite of van deze macbook air?
Nu is het overige bestand 13,81GB groot.
Is dit een probleem van Yosemite of van deze macbook air?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 18:40 ]
Yosemite en Wifi. Ik wordt er helemaal gek van. Soms nergens last van en soms (als mijn Mac uit slaap komt) wel. Wifi uit en aan. Wisselen van 5 naar 2.4. En soms wéér rebooten. Ook houdt ie er soms gewoon mee op, tijdens het kopiëren naar mijn NAS. Heel leuk en totaal niet irritant.Aghanim schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:46:
Hopelijk is het straks in El Capitan over en dan zal ik eens een cleane install doen.
I hear ya...al heb ikzelf de ervaring na de laatste Yosemite update dat wifi connectie nu juist niet meer wordt verbroken als scherm in slaapstand gaat. Dat was voorheen altijd en zeer hinderlijk. Lijkt nu te zijn opgelost.
Deze ochtend weer een eindeloze strandbal nadat de MB uit slaapstand kwam.
Maar eens een pram reset uitgevoerd.
Wauw! M'n netwerkproblemen zijn na de laatste update opgelost. Wifi nu al een dag stabiel waar het voorheen om de 10 minuten wegviel.
If it aint fixed, it's broken.
Ik heb regelmatig dat bepaalde vensters "verspringen". Bijvoorbeeld als je de locationbar van Safari aanklikt, dan krijg je eronder zo'n venstertje met favorieten. Die staat dan niet recht eronder. Ook bij het slepen van files in de finder is de 'dropzone' er niet. In alle gevallen moet je de rand van het venster pakken (resizen). Zodra je dat doet, dan verspringt het venster ineens een flink stuk. Op de nieuwe plek doen die zaken het wel goed. Terugzetten heeft geen zin. Ik heb al een schone installatie van OS X gedaan.
Iemand een idee? Ik weet ook niet goed waar ik op moet zoeken.
Iemand een idee? Ik weet ook niet goed waar ik op moet zoeken.
Momenteel draai ik nog 10.8 (zakelijk gebruik, snel en stabiel). Zit nu toch te denken aan Yosemite. Na diverse updates lijkt dat nu stabiel te draaien en zijn de meeste bugs eruit, toch?
Wat ik me afvraag, als ik via cmd-r de schijf formatteer wordt er via internet een nieuwe OSX gedownload. Is dat automatisch de nieuwste (Yosemite), of wordt de OSX gedownload waar het systeem oorspronkelijk mee was voorzien (10.8)?
Wil graag een schone install met Yosemite.
Wat ik me afvraag, als ik via cmd-r de schijf formatteer wordt er via internet een nieuwe OSX gedownload. Is dat automatisch de nieuwste (Yosemite), of wordt de OSX gedownload waar het systeem oorspronkelijk mee was voorzien (10.8)?
Wil graag een schone install met Yosemite.
Bron: OS X: About OS X RecoveryWhich version of OS X is installed by OS X Recovery?
• If you use the Recovery System stored on your startup drive to reinstall OS X, it installs the most recent version of OS X previously installed on this computer.
• If you use Internet Recovery to reinstall OS X, it installs the version of OS X that originally came with your computer. After installation is finished, use the Mac App Store to install related updates or later versions of OS X that you have previously purchased.
Ligt er maar net aan wat je aan software gebruikt. Er zijn er die sinds het begin geen problemen hebben gehad of maar een paar en er zijn er een aantal die nu nog steeds problemen ervaren. Of je op dit moment over moet schakelen naar Yosemite is een beetje de vraag. El Capitan is aangekondigd en die richt zich vooral op het verbeteren van stabiliteit en performance. De eerste beta's zijn zeer veelbelovend dus wellicht is het een veel beter idee om in de herfst over te schakelen naar El Capitan en Yosemite over te slaan.DJH schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 11:54:
Momenteel draai ik nog 10.8 (zakelijk gebruik, snel en stabiel). Zit nu toch te denken aan Yosemite. Na diverse updates lijkt dat nu stabiel te draaien en zijn de meeste bugs eruit, toch?
Via internet recovery krijg je de oorspronkelijke versie die bij je systeem hoort.Wat ik me afvraag, als ik via cmd-r de schijf formatteer wordt er via internet een nieuwe OSX gedownload. Is dat automatisch de nieuwste (Yosemite), of wordt de OSX gedownload waar het systeem oorspronkelijk mee was voorzien (10.8)?
Installer downloaden en wanneer hij de installer start deze afsluiten. Daarna kun je met Diskmaker X een usb stick (minimaal 8GB groot!) een opstartmedium maken. Kun je de schijf helemaal formatteren en een schone installatie doen.Wil graag een schone install met Yosemite.
[ Voor 0% gewijzigd door ppl op 20-07-2015 15:41 . Reden: typo ]
Verwijderd
Bij mij zorgde de laatste update van Yosemite (10.10.4) op een Mac mini (Mid 2011) voor een enorm probleem: ik kon namelijk na de update niet meer inloggen. Het inlogscherm laadt wel, maar bij het klikken op mijn username komt er geen wachtwoordveld maar "flasht" het scherm zwart waarna weer het inlogscherm er staat. Soms zie je eerst een loading icoon waarna het scherm weer even op zwart gaat.
Als je onderaan op de iconen "Restart" of "Shutdown" klikt, krijg je het zelfde gedrag. Sterker nog: het maakt niet uit waar je in je inlogscherm op klikt: het scherm springt kortstondig op zwart en je kan niet uiteindelijk niet inloggen.
Ik heb middels Time Machine een backup van voor de update terug moeten zetten om m'n systeem weer werkend te krijgen. Werkelijk waar: wat een rommel is die 10.10.4 update. Ongelooflijk dat ze dat durven uit te geven. Sowieso is het kommer en kwel de laatste tijd en ik draai als sinds OS9 mee, maar dit is echt om te huilen. Men moet zich schamen.
Als je onderaan op de iconen "Restart" of "Shutdown" klikt, krijg je het zelfde gedrag. Sterker nog: het maakt niet uit waar je in je inlogscherm op klikt: het scherm springt kortstondig op zwart en je kan niet uiteindelijk niet inloggen.
Ik heb middels Time Machine een backup van voor de update terug moeten zetten om m'n systeem weer werkend te krijgen. Werkelijk waar: wat een rommel is die 10.10.4 update. Ongelooflijk dat ze dat durven uit te geven. Sowieso is het kommer en kwel de laatste tijd en ik draai als sinds OS9 mee, maar dit is echt om te huilen. Men moet zich schamen.
Dat, en als ik zo rondkijk zie ik ook meer problemen met 10.10.4 dan met 10.10.3. Nu moet ik zeggen dat bij mij alles als een zonnetje loopt eigenlijk. 10.10.4 heeft mijn wifi en slaapproblemen opgelost. Het enige waar ik van baal is dat Flashlight (Spotlight plugin) niet meer werkt.ppl schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 17:18:
[...]
Ligt er maar net aan wat je aan software gebruikt. Er zijn er die sinds het begin geen problemen hebben gehad of maar een paar en er zijn er een aantal die nu nog steeds problemen ervaren. Of je op dit moment over moet schakelen naar Yosemite is een beetje de vraag. El Capitan is aangekondigd en die richt zich vooral op het verbeteringen van stabiliteit en performance. De eerste beta's zijn zeer veelbelovend dus wellicht is het een veel beter idee om in de herfst over te schakelen naar El Capitan en Yosemite over te slaan.
Inderdaad! Zit puur alleen daarvoor te overwegen (tijdelijk) terug te gaan naar 10.10.3..mis die app ontzettend!Cyleo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:19:
Het enige waar ik van baal is dat Flashlight (Spotlight plugin) niet meer werkt.
Zoals eerder aangegeven is het niet de bedoeling om je vragen te dumpen in grote topics. Open gewoon een nieuw topic
. Verder mag dit helaas niet besproken worden, omdat je hiermee in strijd handelt met de voorwaarden van YouTube.
[ Voor 95% gewijzigd door Hoedje op 11-08-2015 19:11 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Er is een fix! Eindelijk weer Flashlight terugCyleo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:19:
Het enige waar ik van baal is dat Flashlight (Spotlight plugin) niet meer werkt.

https://gist.github.com/selaromi/59666a71387d39b5bfac
Is bij jullie Agenda ook zo tergend traag? Ik heb een koppeling met onze Exchange server en als ik een afspraak in wil plannen met collega's en bijvoorbeeld mensen toevoeg voor uit te nodigen of de afspraak met de muis wil verschuiven naar een andere dag/tijd krijg ik iedere keer het 'laden/reageert niet' gekleurde rondje te zien als muiscursor. Overal zit een vertraging van een seconde of 3 op.
Wanneer ik mijn Mac Mini uit sluimerstand ontwaak dan flikkert het scherm een paar keer en krijg ik voor een paar seconde een scherm te zien met zo lijkt het op korrels in verschillende kleuren vooral grijs en wit.
Dit heb ik ook al jaren.. Externe scherm is aangesloten via Thunderbolt. Tot op heden nog geen oplossing voor kunnen vinden..ralphjxss schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:56:
Wanneer ik mijn Mac Mini uit sluimerstand ontwaak dan flikkert het scherm een paar keer en krijg ik voor een paar seconde een scherm te zien met zo lijkt het op korrels in verschillende kleuren vooral grijs en wit.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Ik via HDMI. Vreemd... In Windows nooit last van gehad btwErulezz schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:55:
[...]
Dit heb ik ook al jaren.. Externe scherm is aangesloten via Thunderbolt. Tot op heden nog geen oplossing voor kunnen vinden..
Het is inmiddels zo'n gewoonte geworden dat als ik het externe scherm aangesloten heb en ik de Mac ontwaak ik eerst op Cancel druk en dan weer ontwaak uit de slaap, dan werkt het wel. Hopelijk zit hier bij El Capitan verbetering in!ralphjxss schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:56:
[...]
Ik via HDMI. Vreemd... In Windows nooit last van gehad btw
Ik heb het hier al vaker genoemde probleem met Wifi, dat deze simpelweg stopt met werken. Wifi uit, Wifi aan, probleem opgelost. Ik heb dit uitsluitend met mijn MacBook Pro (Mid 2012) en Yosemite 10.10.4. Andere devices (zoals Windows laptop, iPhone, etc.) werken zonder problemen.
Als ik het goed heb begrepen is er geen fix, correct? Heb alles wat hier als mogelijke oplossing wordt aangedragen al geprobeerd: http://osxdaily.com/2014/...i-problems-os-x-yosemite/
Ik word er intussen gek van en gooi die Mac het liefst uit het raam, maar da's ook weer zonde van een laptop van 3000 euro. Maar het is voor mij intussen iig onwerkbaar.
Als ik het goed heb begrepen is er geen fix, correct? Heb alles wat hier als mogelijke oplossing wordt aangedragen al geprobeerd: http://osxdaily.com/2014/...i-problems-os-x-yosemite/
Ik word er intussen gek van en gooi die Mac het liefst uit het raam, maar da's ook weer zonde van een laptop van 3000 euro. Maar het is voor mij intussen iig onwerkbaar.
Als je je laptop uit het raam gaat gooien, geef mij dan even een belletje dan kan ik hem opvangen.
Sinds El Capitan geen WiFi issues meer hier. Dus of installeer de laatste public beta, of wacht tot de uitrol eind september of zo.
Sinds El Capitan geen WiFi issues meer hier. Dus of installeer de laatste public beta, of wacht tot de uitrol eind september of zo.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ik ga er maar even van uit dat je alles geprobeerdt hebt wat in het lijstje staat.Bananeman schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:41:
Ik heb het hier al vaker genoemde probleem met Wifi, dat deze simpelweg stopt met werken. Wifi uit, Wifi aan, probleem opgelost. Ik heb dit uitsluitend met mijn MacBook Pro (Mid 2012) en Yosemite 10.10.4. Andere devices (zoals Windows laptop, iPhone, etc.) werken zonder problemen.
Heb je de combo-update 10.10.4 al eens er overheen gezet?
Heb je dit op alle netwerken of alleen thuis?
Is de tijd waarop je wifi er uit gat na een vaste periode? Heb je nog een link met je router open staan en kun je die nog pingen als je internet er uit licht?
Nog een trick, ipv6 op link local zetten bij de settings.
Wat bedoel je daarmee? Ik heb iig alle updates geïnstalleerd via Software Update, er staan geen OS updates klaar ofzo.satya schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:23:
[...]
Heb je de combo-update 10.10.4 al eens er overheen gezet?
Ik gebruik de MacBook alleen thuis, dus heb het nog niet geprobeerd met andere netwerken/routers. Voorheen had ik dit probleem niet, het is pas iets van de laatste tijd maar er is m.i. niets veranderd. Ik heb iig geen andere router gekocht, ik gebruik de Asus RT-AC66U al geruime tijd.Heb je dit op alle netwerken of alleen thuis?
Overigens lijkt het probleem alleen op te treden op 5 GHz. Maak ik gebruik van 2.4 GHz, dan lijkt de verbinding stabiel, maar het scheelt enorm in snelheid uiteraard. Vandaar dat ik 5 GHz wil blijven gebruiken.
Niet na een vaste periode, er valt geen peil op te trekken wanneer het gebeurt. En als internet op mijn MacBook down is, heb ik wel gewoon nog internet op andere devices zoals iPhone. De router is dus niet down.Is de tijd waarop je wifi er uit gat na een vaste periode? Heb je nog een link met je router open staan en kun je die nog pingen als je internet er uit licht?
Ga ik naar kijken, thx!Nog een trick, ipv6 op link local zetten bij de settings.
Thanks. Ik had al van alles geprobeerd qua alternatieven, maar Flashlight vind ik toch het lekkerst werken.SublimnAll schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:16:
[...]
Er is een fix! Eindelijk weer Flashlight terug![]()
https://gist.github.com/selaromi/59666a71387d39b5bfac
De update via het systeem haalt niet alles binnen, maar voert een pariteele upgrade uit. De COMBO-update is het volledige paket. Ik had na de upgrade ook wat issues, toen maar de combo-update eroverheen gezet.Bananeman schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:32:
[...]
Wat bedoel je daarmee? Ik heb iig alle updates geïnstalleerd via Software Update, er staan geen OS updates klaar ofzo.
https://support.apple.com/kb/DL1820?locale=nl_NL
Zit er iemand anders in de buurt op hetzelfde kanaal? Standaard zitten die rourters op vol vermogen te stoeien in combinatie met de hoogste doorvooersnelheid. Als je je snelheid insteld op 150mbps ipv 300 of 600 ga je daar weinig van merken, maar de stabiliteit en het bereik van je wifi neemt wel toe.Bananeman schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:32:
[...]
Ik gebruik de MacBook alleen thuis, dus heb het nog niet geprobeerd met andere netwerken/routers. Voorheen had ik dit probleem niet, het is pas iets van de laatste tijd maar er is m.i. niets veranderd. Ik heb iig geen andere router gekocht, ik gebruik de Asus RT-AC66U al geruime tijd.
Overigens lijkt het probleem alleen op te treden op 5 GHz. Maak ik gebruik van 2.4 GHz, dan lijkt de verbinding stabiel, maar het scheelt enorm in snelheid uiteraard. Vandaar dat ik 5 GHz wil blijven gebruiken.
Ben hem aan het downloaden, zo ff installeren. Thanks, hopelijk maakt dit een verschil. edit: geïnstalleerd.satya schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:42:
[...]
De update via het systeem haalt niet alles binnen, maar voert een pariteele upgrade uit. De COMBO-update is het volledige paket. Ik had na de upgrade ook wat issues, toen maar de combo-update eroverheen gezet.
https://support.apple.com/kb/DL1820?locale=nl_NL
En wat betreft interference van anderen: ook aan gedacht, heb verschillende kanalen geprobeerd, maar haalt helaas niet uit.
Er staat nu weer een nieuwe update voor je klaar, 10.10.5. Misschien zijn je problemen daarin verholpen?Bananeman schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:54:
Helaas, heeft niet geholpen.
Sinds 1.10.4 heb ik bij het uit slaap wekken van de Mac Mini 2014 dat het langer duurt dan voorheen. Bovendien werkte het magic trackpad altijd meteen, nu is de verbinding weg en na een aantal seconden probeert de computer pas om verbinding te maken. Is iemand bekend met dit probleem, of heeft iemand een idee wat ik hieraan zou kunnen doen?
[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 13-08-2015 21:03 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hier de combo update:Erulezz schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:01:
[...]
Er staat nu weer een nieuwe update voor je klaar, 10.10.5. Misschien zijn je problemen daarin verholpen?
https://support.apple.com/kb/DL1832?locale=nl_NL
Thanks, ga deze ook weer proberensatya schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:35:
[...]
Hier de combo update:
Vandaag overgestapt van een Samsung Syncmaster S24B300BL naar een Dell U2414H en het probleem heeft zich niet meer voor gedaanralphjxss schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:56:
Ik ben in ieder geval blij dat het opgelost is, maar wel dubieus...
Nog steeds HDMI kabel gebruikt...
Bluetooth verbinding werkt bij mij sinds 10.10.2 al een beetje wonky. Verlies best vaak de verbinding met mijn magic mouse. Je zou even kunnen kijken bij je bluetooth instellingen, en dan geavanceerd: Kijk daar even of hij ze niet te snel in slaap gooit.breinonline schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:20:
Sinds 1.10.4 heb ik bij het uit slaap wekken van de Mac Mini 2014 dat het langer duurt dan voorheen. Bovendien werkte het magic trackpad altijd meteen, nu is de verbinding weg en na een aantal seconden probeert de computer pas om verbinding te maken. Is iemand bekend met dit probleem, of heeft iemand een idee wat ik hieraan zou kunnen doen?
Zojuist gekeken, maar dat staat goed. Ik heb ook het idee dat de computer dieper slaapt eigenlijk. Maar ik neem aan dat die instelling niet met de update naar 10.10.4 gewijzigd wordt. Onder 10.10.5 hetzelfde euvel trouwens.
Ik bedenk ineens dat hij het niet altijd doet, maar na langere tijd. Op een pagina van Apple vond ik dit:
Ik bedenk ineens dat hij het niet altijd doet, maar na langere tijd. Op een pagina van Apple vond ik dit:
Dit zou ik heel goed kunnen ervaren, het is me alleen nooit eerder opgevallen en ik heb een late 2012 Mini.For Mac computers that are started from an solid-state drive, OS X includes a deep sleep mode known as Standby Mode. Mac computers manufactured in 2013 or later enter standby after one to three hours of regular sleep. A computer with a fully charged battery can remain in standby for up to thirty days without being plugged in to an AC power source.
To wake your Mac from standby mode, press a key on the keyboard, or press its power button.
[ Voor 60% gewijzigd door breinonline op 14-08-2015 12:50 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Helaas, probleem blijft. Net al drie keer in een paar minuten tijd gehad.satya schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:35:
[...]
Hier de combo update:
Ga maar klaar staan om te vangen
Had je het met ouder versies ook al last van? 10.8 / 10.9 ?Bananeman schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:39:
[...]
Helaas, probleem blijft. Net al drie keer in een paar minuten tijd gehad.
Ga maar klaar staan om te vangen
Wie wet is het een gecorrumpeerde firmware update.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201518
Geen idee wat er gerbeurt als je de laatse versies van SMC of EFI opnieuw zou installeren,
maar je kunt in elk geval nagaan of je de laatste versie hebt.
Ik denk dat het tijd wordt voor een volledige re-install. Heb ik overigens nog nooit gedaan sinds ik de MacBook heb (2012). Lijkt wel op Windows zo
Je zou eerst een reinstall uit kunnen voeren waarbij alles wat je hebt bewaard blijft. Nadat ik dat bij de MB van mijn dochter had gedaan deden zich daar geen issues meer voor. sc6Bananeman schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 00:20:
Ik denk dat het tijd wordt voor een volledige re-install. Heb ik overigens nog nooit gedaan sinds ik de MacBook heb (2012). Lijkt wel op Windows zo
Tweakers, wie weet raad. Ik word helemaal gek van de dock. Op mijn MacBook heb ik 2 externe schermen aangesloten en klep van de MacBook dicht (staat open, maar met een magneetje denkt de MacBook dat hij dicht is).
Ik heb de dock ingesteld dat hij niet verbergt, dus altijd aanwezig. Echter staat hij maar op 1 scherm aanwezig. Als ik wissel van het scherm waar ik op werk, dan kan ik op dat scherm de dock ook activeren en verdwijnt hij op de andere. Het activeren van de dock op het andere scherm duurt vervolgens weer erg lang en soms komt hij helemaal niet tevoorschijn op dat scherm. Om knettergek van te worden.
Graag wil ik dat de dock altijd aanwezig is op beide schermen en zich nooit verbergt. Is dit in te stellen? Of is er eventueel een applicatie die dat kan doen? Op Windows gebruikte ik altijd UltraMon voor het vergelijkbare doel.
Ik heb de dock ingesteld dat hij niet verbergt, dus altijd aanwezig. Echter staat hij maar op 1 scherm aanwezig. Als ik wissel van het scherm waar ik op werk, dan kan ik op dat scherm de dock ook activeren en verdwijnt hij op de andere. Het activeren van de dock op het andere scherm duurt vervolgens weer erg lang en soms komt hij helemaal niet tevoorschijn op dat scherm. Om knettergek van te worden.
Graag wil ik dat de dock altijd aanwezig is op beide schermen en zich nooit verbergt. Is dit in te stellen? Of is er eventueel een applicatie die dat kan doen? Op Windows gebruikte ik altijd UltraMon voor het vergelijkbare doel.
Ik heb iets lastig met Safari de laatste tijd. Ik heb vaak dat één van tabbladen blokkeert, en dan verschijnt er een melding dat de pagina geblokkeerd is wegens een fout of iets dergelijks en dat de pagina herladen moet worden.
Al een paar keer gehad op Tweakers terwijl ik een lange post schreef en alles is dan vervelend genoeg weg, teruggaan werkt helaas niet. Heb ik een halfjaar geleden voor het eerst gehad en tegenwoordig komt het enkele keren per dag voor. Daarna biedt Apple steeds aan om een 'rapport' te sturen, maar als ik daar op klik dan blokkeert m'n hele computer en moet ik weer enkele minuten wachten tot ik weer wat kan doen. Dit is dus het geval in Yosemite op een MacBook Pro 13" early 2011.
Al een paar keer gehad op Tweakers terwijl ik een lange post schreef en alles is dan vervelend genoeg weg, teruggaan werkt helaas niet. Heb ik een halfjaar geleden voor het eerst gehad en tegenwoordig komt het enkele keren per dag voor. Daarna biedt Apple steeds aan om een 'rapport' te sturen, maar als ik daar op klik dan blokkeert m'n hele computer en moet ik weer enkele minuten wachten tot ik weer wat kan doen. Dit is dus het geval in Yosemite op een MacBook Pro 13" early 2011.
MacBook Air 13' M1 | iPad mini 2022 | iPhone 14 Pro | Watch S7
Ik wil toch even dit onder de aandacht brengen hier. Hoe gaan jullie hiermee om?
Heel simpel vraagje, maar is het mogelijk om vanuit iMessage direct de webcam in de mac aan te spreken om snel een foto te maken net zoals op iOS? Of moet je dus eerst een omweg via Photo Booth maken? Ik kan het namelijk niet vinden of het mogelijk is.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Ik gebruik al 10 jaar 2 Hotmail-addressen die altijd perfect gewerkt hebben met Apple Mail. Sinds eergisteren weigert Mail om nieuwe mail van deze adressen binnen te halen, en zijn er uitroeptekentjes zichtbaar. Op m'n iOS devices werkt het gewoon dus het ligt niet aan de instellingen. Rebooten van de machine helpt niet en het duurt nu toch wel erg lang. Meer mensen met dit issue?
Never mind... probeer je eens een virusscanner, verkloot ie je mail
Never mind... probeer je eens een virusscanner, verkloot ie je mail

[ Voor 8% gewijzigd door Exirion op 07-09-2015 19:08 ]
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Heb je geen add-ons draaien? Hier draait Safari echt als een zonnetje.Lothiriel schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:32:
Ik heb iets lastig met Safari de laatste tijd. Ik heb vaak dat één van tabbladen blokkeert, en dan verschijnt er een melding dat de pagina geblokkeerd is wegens een fout of iets dergelijks en dat de pagina herladen moet worden.
Hi,
Ik had iets waar ik niet uit kom en hoop dat dit de goede plaats is om te vragen of iemand mij kan helpen hiermee.
Het volgende, mijn vriendin en ik hebben beide een iPhone 5s 16GB en een iMac 21.5 uit 2011. We willen nu met de nieuwe prog Foto's in Yosemite onze foto's en filmpjes van de iPhone af halen en die op de iMac zetten en dan later weer op een NAS (Synology DS212j).
Onze beide iPhone's zitten vol, komt omdat er een kleine man rond loopt van 19 maanden, en ja iCloud zit ook al aan de max van 5GB :-) We dachten met de Foto's dat het heel makkelijk moet kunnen. Dit omdat als je het via WIFI doet rechtstreeks naar de NAS dat het niet goed gaat. Bv heb je 2000 foto's op je iPhone staan en als het dan klaar is met kopieren naar de NAS en je gaat kijken in de juist map dat je ziet dat er maar bv 1800 foto's in staan.
Daardoor het idee om de iPhone's aan te sluiten via USB aan de iMac en zo dan met Foto's te kopieren op de iMac. Als dat lukt ze via de iMac door te sturen naar de NAS wat beide bekabeld aangesloten zit doormiddel van een CAT6 kabel.
Maar het lukt mij niet om alle foto's van de iPhone te kopieren naar de iMac via Foto's. Hij ziet niet alle foto's, hij wilt alleen de nieuwste importeren zeg maar maar de andere honderde foto's "ziet" die op 1 of andere manier niet. Kijk je op 1 van de iPhone's zie je dat ze er wel allemaal gewoon op staan.
Wat ik dus wil, is alle foto's en filmpjes van beide iPhone's kopieren/verplaatsen naar de iMac en niet een deel. Mijn vraag, hoe kom ik zeg maar beide de "oude" fotos in de Foto's app of is er een andere/betere manier om dat te doen? Bv met een andere software pakket of zo.
Hoor het graag.
Ik had iets waar ik niet uit kom en hoop dat dit de goede plaats is om te vragen of iemand mij kan helpen hiermee.
Het volgende, mijn vriendin en ik hebben beide een iPhone 5s 16GB en een iMac 21.5 uit 2011. We willen nu met de nieuwe prog Foto's in Yosemite onze foto's en filmpjes van de iPhone af halen en die op de iMac zetten en dan later weer op een NAS (Synology DS212j).
Onze beide iPhone's zitten vol, komt omdat er een kleine man rond loopt van 19 maanden, en ja iCloud zit ook al aan de max van 5GB :-) We dachten met de Foto's dat het heel makkelijk moet kunnen. Dit omdat als je het via WIFI doet rechtstreeks naar de NAS dat het niet goed gaat. Bv heb je 2000 foto's op je iPhone staan en als het dan klaar is met kopieren naar de NAS en je gaat kijken in de juist map dat je ziet dat er maar bv 1800 foto's in staan.
Daardoor het idee om de iPhone's aan te sluiten via USB aan de iMac en zo dan met Foto's te kopieren op de iMac. Als dat lukt ze via de iMac door te sturen naar de NAS wat beide bekabeld aangesloten zit doormiddel van een CAT6 kabel.
Maar het lukt mij niet om alle foto's van de iPhone te kopieren naar de iMac via Foto's. Hij ziet niet alle foto's, hij wilt alleen de nieuwste importeren zeg maar maar de andere honderde foto's "ziet" die op 1 of andere manier niet. Kijk je op 1 van de iPhone's zie je dat ze er wel allemaal gewoon op staan.
Wat ik dus wil, is alle foto's en filmpjes van beide iPhone's kopieren/verplaatsen naar de iMac en niet een deel. Mijn vraag, hoe kom ik zeg maar beide de "oude" fotos in de Foto's app of is er een andere/betere manier om dat te doen? Bv met een andere software pakket of zo.
Hoor het graag.
Is het niet toevallig zo dat photos ze al heeft ?
Niet dat ik weet. Als ik kijk zie ik ze nergens staan.z1rconium schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:09:
Is het niet toevallig zo dat photos ze al heeft ?
Als die klaar is met importeren heeft die alleen de laatste 2 a 300 geimporteerd zeg maar.
probeer het eens niet met fotos. Maar probeer de tool Image Capture (fotolader). Gewoon in spotlight intikken en de tool kan je starten. Daar moet het vast mee lukken.
http://www.appletips.nl/fotolader-de-snelste-manier-om-fotos-te-importeren/
http://www.appletips.nl/fotolader-de-snelste-manier-om-fotos-te-importeren/
[ Voor 33% gewijzigd door MenN op 09-09-2015 14:59 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Heb al een hele tijd last van een trager Calender/Agenda app waarbij ik regelmatig beachballs krijg als ik bijvoorbeeld een afspraak in wil plannen of iemand wil toevoegen aan een afspraak. Maak gebruik van 1 account welke op basis van Exchange werkt (mijn werk agenda). Zodra ik de app opstart loopt het geheugengebruik in een aantal seconden op naar zo'n 600MB. Als ik de Exchange agenda disable zakt dit direct terug naar 20MB. Het opnieuw toevoegen van de account heeft geen effect gehad.
Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen? Heb eigenlijk geen zin om Outlook te moeten gaan gebruiken omdat de agenda functie van OSX bij mij niet lekker werkt.
Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen? Heb eigenlijk geen zin om Outlook te moeten gaan gebruiken omdat de agenda functie van OSX bij mij niet lekker werkt.
Mijn vrouw heeft een heel raar probleem met haar wifi; ze heeft een macbook air 13" van 2014. Overdag heeft ze nergens last van maar rond 18:00 verliest de wifi de verbinding. Alle andere apparaten (windows laptops, iphones, ipad, libratone etc) hebben nog gewoon wifi. Rebooten heeft geen enkele zin. Andere netwerken connecten ook niet. Dan geeft ze op en de volgende dag doet ie het weer.
Rara hoe kan dat? In welke log moet ik kijken?
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Hmm, als het op een vast tijdstip gebeurt lijkt het er op dat de lease voor je connectie verlopen is. Welke router heb je, en is de firmware daarvan up-to-date?Spam schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 19:12:
Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort, maar ik wil voor het eerst in mijn leven een clean install van OS X doen. Ik heb een bootable USB met daarop El Capitan gemaakt. Opgestart en de option toets ingedrukt.
Toen ging ik naar schijfbeheerprogramma en daar zie ik dus ook OS X Install ESD en OS X Base System staan. Moet ik hier gewoon lekker van af blijven en enkel de Macintosh HD wissen?
Alvast bedankt!
Toen ging ik naar schijfbeheerprogramma en daar zie ik dus ook OS X Install ESD en OS X Base System staan. Moet ik hier gewoon lekker van af blijven en enkel de Macintosh HD wissen?
Alvast bedankt!
Alleen Macintosh HD formateren inderdaad.
Let wel dat je in de root van de bootable disk ook de .dmg's hebt staan die in de root van InstallESD.dmg staan. Anders gaat je installatie mis (en dit is me meermalen gebeurd, zit je dan met lege Mac en een bootable disk die niet werkt
).
Let wel dat je in de root van de bootable disk ook de .dmg's hebt staan die in de root van InstallESD.dmg staan. Anders gaat je installatie mis (en dit is me meermalen gebeurd, zit je dan met lege Mac en een bootable disk die niet werkt
verkeerde topic
[ Voor 90% gewijzigd door Mrk87 op 06-10-2015 18:52 ]
Hi,
Weet niet of dit het goede forum is.
Maar heb thuis een iMac staan en zoek een prog waarmee je de WIFI kanalen in je buurt kan zien.
Zeg maar welke beschikbaar zijn en welke erg druk zijn.
Nog niet zo lang geleden over gegaan van Windows naar Apple en daarom nog beetje zoekende welk programma ik moet hebben voor wat.
alvast bedankt voor jullie hulp
Weet niet of dit het goede forum is.
Maar heb thuis een iMac staan en zoek een prog waarmee je de WIFI kanalen in je buurt kan zien.
Zeg maar welke beschikbaar zijn en welke erg druk zijn.
Nog niet zo lang geleden over gegaan van Windows naar Apple en daarom nog beetje zoekende welk programma ik moet hebben voor wat.
alvast bedankt voor jullie hulp
Zit standaard in de wireless diagnostics programma op je mac. Niet heel visueel maar je krijgt gewoon een tabel met elk wifi netwerk en wel kanaal ze gebruiken.
Ga naar
wireless diagnostics dan in de menubalk open je window, en dan kies je voor de scan optie. Dan krijg je de info te zien die je zoekt.
Ga naar
wireless diagnostics dan in de menubalk open je window, en dan kies je voor de scan optie. Dan krijg je de info te zien die je zoekt.