kevinkrs schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:44:
Helaas start ik mijn computer wekelijks nog steeds op. Dat Windows 10 automatisch de computer herstart wil ik helemaal niet, er is een reden waarom mijn computer altijd in standby staat. En om dat te kunnen doen moet je toch windows updates uitzetten.
Zoals je vandaag de dag je updates doet in Windows, zo doe je die eigenlijk ook in Windows 10. Je hebt alleen de extra optie om niet alleen de updates automatisch te installeren waarna je lastiggevallen wordt door een boodschap dat je moet rebooten maar om ook die reboot automatisch te laten doen. Als je kiest voor handmatig rebooten kun je een tijdstip aangeven of kiezen voor het tijdstip die Windows je voorschotelt. Aangezien jij je machine eens per week reboot kun je dat mooi met elkaar matchen. Mocht je eerder willen rebooten dan geen probleem, Windows update openen en op "restart now" klikken.
Daarnaast kun je Windows updates ook niet meer uit zetten. De enige optie die je hebt is die voor automatisch rebooten of handmatig rebooten (downloaden over zogenaamde metered connections doet ie dan weer niet ivm extra kosten die daarmee gemoeid kunnen zijn).
Wat jij aangeeft is dat een rolling release beter is. Wat dat betreft ben ik het wel met je eens, langzamere aanpassingen zijn beter dan grote releases waar van alles mis kan gaan.
Wat ik aangaf met de kleinere updates heeft niets met rolling release te maken, sterker nog, dat is wel het meest slechtste scenario voor computers. Je bent ofwel veel tijd kwijt aan het continu installeren van de updates ofwel het fixen van de verschillen in updates omdat je niet tijdig de updates hebt gedaan ofwel je moet alles automatisch doen waardoor je niks voortijdig kunt testen en het risico dat er iets stukgaat ineens groter wordt. Rolling release is ongecontroleerd en dat moet je niet willen. Wat je wel wil is dat updates op gezette tijden komen zoals iedere maand ipv 3x per jaar. Je kunt de updates dan kleiner houden waardoor het makkelijker testen is en je hebt vaste maintenance windows. Dat werkt beter dan 3x per jaar een enorme update. Het gaat hier dus eerder om zogenaamde quick releases dan rolling releases.
Kleine updates zonder te herstarten kunnen Windows en OS X samen nog niet, Linux wel sinds hun nieuwe 4.0 kernel

Dat updaten zonder herstarten kunnen zowel Windows als OS X als Linux prima, het geldt alleen niet voor alle soorten updates, ook niet bij de 4.0 Linux kernel

Is bij andere systemen overigens niet veel anders. Maakt ook niks uit, daar hebben we maintenance windows voor