Heb je het stuk gelezen? Het ligt (volgens dat stuk) aan AirDrop.ThomasG schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:07:
[...]
Het is een probleem wat optreed bij WiFi-netwerken met een bepaalde configuratie, in combinatie met een Apple-computer. De vraag is dan: ligt het aan Apple, of zit er ergens een fout waar andere besturingssystemen coulanter mee om gaan? Duidelijk is dat Apple iets heeft gewijzigd in de recente OS X en iOS versies, maar daardoor zitten zij niet per se fout. Ik hop dagelijks van hot naar her, gebruik verschillende WiFi verbindingen, en heb het probleem niet een keer ondervonden.
Volgens mij begrijp jij het niet. Dat de "storing" ontstaat als AirDrop aanstaat/gebruikt wordt, betekend het niet automatisch dat AirDrop de oorzaak is. Er zijn heel veel mensen die het aan hebben staan/gebruiken en nergens last van hebben. Misschien is er wel iets niet in orde met het desbetreffende WiFi netwerk wat je normaal niet ziet, maar door AirDrop boven water komt. Het houd zich bijvoorbeeld niet goed aan de standaard, o.i.d. Het kan natuurlijk ook zijn dat Apple een fout heeft gemaakt, maar dan is het vreemd dat het maar bij een kleine groep gebruikers optreed.Smultie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:26:
[...]
Heb je het stuk gelezen? Het ligt (volgens dat stuk) aan AirDrop.
Er is een work-around voor de bug in opslagschermen (Save sheets).
Zie http://sixcolors.com/post...f-the-50-foot-save-sheet/
Zie http://sixcolors.com/post...f-the-50-foot-save-sheet/
Ik ben in het bezit van een medio 2009 MacBook Pro, destijds de iets duurdere met een 2.66 ghz core 2 duo.
Hier heb ik later 8GB ram in geplaatst, en een sdd.
Toen 10.10 uitkwam had ik het gevoel dat dat mijn mac even snel, dan wel sneller was dan mavericks.
Nu na het een tijdje in gebruik te hebben, en de laaste update geinstalleerd te hebben, is mijn mac veel trager geworden.
Het browsen in firefox is een verdriet, films afspelen naar mijn apple tv deed ik altijd met beamer, maar dit werkt tegenwoordig bijna niet meer, er moet de hele tijd gebufferd worden. ik werk altijd met een 2e scherm naast mijn mac, maar ik heb het gevoel dat dit de zaak nog trager maakt.
Natuurlijk weet ik dat wij hier over een machine van 5 jaar oud praten, maar hoe is het mogelijk dat deze met een updat zo aftakeld.
Al met al, mijn bevindingen met 10.10 waren zeer goed te noemen, maar over 10.10.1 ben ik absoluut niet te spreken.
Toen 10.10 uitkwam had ik het gevoel dat dat mijn mac even snel, dan wel sneller was dan mavericks.
Nu na het een tijdje in gebruik te hebben, en de laaste update geinstalleerd te hebben, is mijn mac veel trager geworden.
Het browsen in firefox is een verdriet, films afspelen naar mijn apple tv deed ik altijd met beamer, maar dit werkt tegenwoordig bijna niet meer, er moet de hele tijd gebufferd worden. ik werk altijd met een 2e scherm naast mijn mac, maar ik heb het gevoel dat dit de zaak nog trager maakt.
Natuurlijk weet ik dat wij hier over een machine van 5 jaar oud praten, maar hoe is het mogelijk dat deze met een updat zo aftakeld.
Al met al, mijn bevindingen met 10.10 waren zeer goed te noemen, maar over 10.10.1 ben ik absoluut niet te spreken.
Voor wat het waard is, ik heb een MBP 17" early 2009 2,93Ghz & 8GB & 1TB SSD en Yosemite werkt vloeiend op deze bijna 6 jaar oude machine. En dan draait Yosemite ook nog eens op 'slechts' de geïntegreerde videochip en niet de discrete. Het kan dus wel vloeiend werken, maar wel vervelend voor je.kipneck schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:27:
Ik ben in het bezit van een medio 2009 MacBook Pro, destijds de iets duurdere met een 2.66 ghz core 2 duo.
[...]
Ja, lost niets op.Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:25:
Je weet waar je ze zichtbaar/onzichtbaar maakt?
Op mijn MacBook Air 13" uit 2011 werkt het goed. Heel af en toe wordt hij echter zeer traag en blokkeert hij bijna. Ik moet dan in de activity monitor het proces "safari web content not responding" afsluiten, waarna alles weer goed werkt. Iemand die dit herkent?
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Destijds een update gedaan, of een nieuwe installatie?Lounge Deluxe schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:56:
[...]
Voor wat het waard is, ik heb een MBP 17" early 2009 2,93Ghz & 8GB & 1TB SSD en Yosemite werkt vloeiend op deze bijna 6 jaar oude machine. En dan draait Yosemite ook nog eens op 'slechts' de geïntegreerde videochip en niet de discrete. Het kan dus wel vloeiend werken, maar wel vervelend voor je.
Gaaf zeg, die mini weergave modus in iTunes :-)
[ Voor 3% gewijzigd door satya op 30-11-2014 00:12 ]
Die zit er als in sinds iTunes 11 (OSX Mountain Lion)satya schreef op zondag 30 november 2014 @ 00:12:
Gaaf zeg, die mini weergave modus in iTunes :-)
Ook door op het album icoon naast de volumeregelaar te drukken?Pyrone89 schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:40:
[...]
Die zit er als in sinds iTunes 11 (OSX Mountain Lion)
Waar ik de laatste twee OSX versies tegenaan loop als ik een bestand wil verplaatsen naar mijn NAS is de volgende melding: "Can't move files - The operation can’t be completed because the item is in use".
Alleen als ik uitlog en opnieuw aanlog is het probleem verholpen.
Zelfs "DiskUnmountWatcher" killen in Activity monitor helpt niet.
Op het internet is dit een bekend fenomeen (bug?!), maar niemand lijkt het antwoord hierop te hebben.
Hebben jullie nog tips?
Op het internet is dit een bekend fenomeen (bug?!), maar niemand lijkt het antwoord hierop te hebben.
Hebben jullie nog tips?
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!
Twee vraagjes:
1) Weet iemand een makkelijke manier om handmatig duplex te printen in OS X? Ik heb een Samsung laserprinter met onder Windows een EasyEco Driver die de printopdracht onderschept en dan de helft afdrukt, mij dan een melding geeft en dan kan ik de rest afdrukken. Ik heb deze driver niet voor OS X gevonden maar het lijkt mij dat zoiets toch moet bestaan?
2)Externe schermen aansluiten op mijn MBPr via HDMI zien er altijd extreem "fuzzy" uit, vooral bij text is dit erg irritant, je krijgt er oprecht hoofdpijn van. Is er een eenvoudige manier om mijn Mac te zeggen dat niet alles wat via HDMI wordt aangesloten een tv is?
1) Weet iemand een makkelijke manier om handmatig duplex te printen in OS X? Ik heb een Samsung laserprinter met onder Windows een EasyEco Driver die de printopdracht onderschept en dan de helft afdrukt, mij dan een melding geeft en dan kan ik de rest afdrukken. Ik heb deze driver niet voor OS X gevonden maar het lijkt mij dat zoiets toch moet bestaan?
2)Externe schermen aansluiten op mijn MBPr via HDMI zien er altijd extreem "fuzzy" uit, vooral bij text is dit erg irritant, je krijgt er oprecht hoofdpijn van. Is er een eenvoudige manier om mijn Mac te zeggen dat niet alles wat via HDMI wordt aangesloten een tv is?
Jasatya schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:50:
[...]
Ook door op het album icoon naast de volumeregelaar te drukken?
Probeer eens het programma 'Whats Keeping Me'Ruidasilva schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:23:
Waar ik de laatste twee OSX versies tegenaan loop als ik een bestand wil verplaatsen naar mijn NAS is de volgende melding: "Can't move files - The operation can’t be completed because the item is in use".
Hebben jullie nog tips?
En uit je reactie blijkt dat je spoken ziet. Ik heb niks ontkent noch bevestigd, alleen geageerd tegen de manier van concluderen en het gebrek aan zoeken naar oorzaak en oplossing.Smultie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:03:
Ook uit dát stuk blijkt dat het een specifiek Apple probleem is, iets was jij maar bleef ontkennen...
Daarnaast staat er op die link ook alleen een mogelijke oorzaak die weer voor een deel van de mensen zal gaan werken en voor een deel niet. Het verbaasd mij eerlijk gezegd ook niks omdat die awdl eigenlijk niks meer dan een adhoc wifi netwerk is en dat kan natuurlijk de gewone wifi weer storen. We kennen ook de verhalen wel van bluetooth en wifi die elkaar storen (een Surface Pro en Surface Pro 2 werkt alleen fatsoenlijk op de wifi wanneer bluetooth uit staat bijv.). Het zal mij ook niks verbazen als Apple weer wat heeft lopen tweaken met bepaalde waarden (bij welke rssi ga je roamen?) waardoor dit weer problemen oplevert bij anderen. Niet voor niets dat de 10.10.1 update voor een klein deel van de mensen de wifi problemen wel heeft opgelost en voor de rest niet. Wifi is gewoon complex en kent een waslijst aan problemen. Zo heb ik sinds Yosemite op werk problemen met wifi maar is het thuis en elders stabiel. Verklaar dat maar eens...
Dat is iets wat in de driver zit en waar de fabrikant van de printer voor moet zorgen. Je bent dus aan hun overgeleverd.Cyleo schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:54:
Twee vraagjes:
Er zijn een aantal beeldschermen waarbij dit goed gaat, bij de rest lijkt hdmi-dvi de oplossing te zijn. Verder kun je maar heel beperkt in de System Preferences wat instellen aan resolutie en overscan. Dit is echt een PITA deel.2)Externe schermen aansluiten op mijn MBPr via HDMI zien er altijd extreem "fuzzy" uit, vooral bij text is dit erg irritant, je krijgt er oprecht hoofdpijn van. Is er een eenvoudige manier om mijn Mac te zeggen dat niet alles wat via HDMI wordt aangesloten een tv is?
Ik heb last van een vreemd probleem: sinds vorige week ben ik over van Ziggo naar KPN (glasvezel). Sindsdien zegt Spotify steeds dat het offline is wanneer ik mijn iMac uit sluimer haal. Zowel draadloos als bedraad blijf ik het probleem houden, opnieuw opstarten is het enige wat dan helpt. Ook opnieuw inloggen werkt niet. Heb ik Spotify al een keertje opnieuw geïnstalleerd. Andere programma's geven deze problemen helemaal niet.
Iemand enige idee wat het kan zijn?
Edit: Dat is vreemd, ineens doen Twitter en Safari ook niets meer?! Terwijl ik nu met Chrome werk...
Edit: Dat is vreemd, ineens doen Twitter en Safari ook niets meer?! Terwijl ik nu met Chrome werk...
[ Voor 9% gewijzigd door MartijnMartijn op 02-12-2014 15:25 ]
Je hebt wel verbinding met Chrome? Als in, als je naar een willekeurige website gaat, krijg je die daadwerkelijk te zien?martijnmartijn schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:17:
lijkt me sterk dat safari niet werkt en chrome wel.
Iets handmatig ingesteld onder je netwerken?
2e apparaat werkt wel? als in smartphone? tablet? etc
Iets handmatig ingesteld onder je netwerken?
2e apparaat werkt wel? als in smartphone? tablet? etc
Ik teken nergens meer voor
Ik gok dat het resolven van DNS niet helemaal lekker gaat. En dan werkt Chrome nog wel want die heeft dan de verbinding nog open ofzo. Klopt dat? Als Chrome op dat moment wel werkt en je opent een site waar je nog niet bent geweest vandaag, dat zou dan moeten mislukken.
Alle sites werkte gewoon in Chrome, terwijl dus Twitter, Spotify en Safari er mee waren opgehouden. Mijn rMBP werkt gewoon via het draadloos netwerk en daar doet Safari het wel gewoon op. Evenals mijn iPad en iPhone.
Had de laatste tijd sowieso veel problemen met Yosemite op mijn iMac (vastlopers, mail wilde ook al niet meer versturen, etc.) dus heb er nu maar even een herinstallatie tegenaan gegooid. Ik hoop dat het werkt. Maar zelfs dat liep niet soepel want voor de installatie liep hij vast op het herstart scherm.
Had de laatste tijd sowieso veel problemen met Yosemite op mijn iMac (vastlopers, mail wilde ook al niet meer versturen, etc.) dus heb er nu maar even een herinstallatie tegenaan gegooid. Ik hoop dat het werkt. Maar zelfs dat liep niet soepel want voor de installatie liep hij vast op het herstart scherm.
Het valt me op dat het geluid bij een nieuw mailtje een halve minuut later afgespeeld wordt, iemand nog meer deze bug? Beetje simpel, je ziet een mailtje bij notifications binnen komen en een half minuut later komt nog eens dat lullig 'nieuw mail' geluidje.

Whole lot of stars ***
Is volgens mij een bekend probleem in Yosemite. Ik heb het in ieder geval ook...een beetje apart is het wel.
Raar inderdaad, maar nog vreemder is dat ik hetzelfde probleem ook op mn Iphone heb hahaRudios schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:59:
Het valt me op dat het geluid bij een nieuw mailtje een halve minuut later afgespeeld wordt, iemand nog meer deze bug? Beetje simpel, je ziet een mailtje bij notifications binnen komen en een half minuut later komt nog eens dat lullig 'nieuw mail' geluidje.
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Mijn iPhone wil soms het geluidje nog wel eens dubbel afspelen ondanks dat er maar op 1 plek voor 1 account het geluidje ingesteld staat. Op Yosemite daar gelukkig geen last van (afgezien van het feit dat je doodgegooid wordt met notificaties als je meerdere iOS devices en/of Macs hebt).
Ik heb dit ook soms, was ook al in Mavericks.Rudios schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:59:
Bij mij is het geen halve minuut, maar tien seconden ofzo, maar onder Mavericks had ik dat ook al, en z'n voorganger ook.Rudios schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:59:
Dit heb ik geprobeerd, maar het wordt er helaas niet beter op.CyBeR schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:59:
Mensen met wifi issues: https://medium.com/@mario...mance-issues-3029a164ce94
Wat wel heeft geholpen met het verminderen van de freezes en strandballetjes is 1: Disable The Eye Candy Transparent Windows & Effects van: http://osxdaily.com/2014/10/24/speed-up-os-x-yosemite-mac/
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Ik dacht altijd dat ik de enige was met dit “probleem” Soms komt het geluidje pas nadat ik een bericht heb gelezen en verwijderd.Pyrone89 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:06:
[...]
Ik heb dit ook soms, was ook al in Mavericks.
Ik ook, het geluid van de email komt standaard te laat. Maakt niet uit welk mail account, zowel iCloud.com adressen alsmede gmail.
Werd net gebeld op m'n iPhone, Handoff staat aan op m'n Mac Mini. Na opgenomen te hebben begon de Mac pas over te gaan en tijdens het gesprek vrolijk door te toeteren..
Er liggen nog aardig wat bugs die geplet kunnen worden is mijn indruk na 2 dagen OSX gebruik.
Er liggen nog aardig wat bugs die geplet kunnen worden is mijn indruk na 2 dagen OSX gebruik.
Het heeft weinig met handoff van doen, daarbij werkt het hier prima, dus of het een bug is kun je vraagtekens bij zetten.Boefs schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:25:
Werd net gebeld op m'n iPhone, Handoff staat aan op m'n Mac Mini. Na opgenomen te hebben begon de Mac pas over te gaan en tijdens het gesprek vrolijk door te toeteren..
Na het installeren van yosemite had ik geen 5g WiFi meer, wat bleek de router stond op de regio verenigde staten ingesteld, nadat ik de regio op Europa had gezet, was 5g weer terug.
Ik vond juist de conversaties in Apple Mail wel fijn. Maar nu pakt hij ook berichten die totaal niets met elkaar te maken hebben als 1 conversatie. Hoe kan je dit voorkomen/verhelpen?
Ik weet hoe ik conversaties uitschakel, maar dat hoeft niet want het is juist wel fijn.
Ik weet hoe ik conversaties uitschakel, maar dat hoeft niet want het is juist wel fijn.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Niet. Je kunt die optie aan of uit zetten. De sorteren doet ie op basis van message-id en ook de onderwerpregel. Deze sortering is in iedere mailclient terug te vinden en helaas zorgt ie ook in iedere mailclient voor problemen (verkeerde dingen bij elkaar gezet).
Een aan Apple Mail app gerelateerde opmerking/vraag. Ik merk daar namelijk vaak dat mijn Gmail account (te)veel connecties gebruikt na verloop van tijd, en dan een melding geeft. Ik moet Apple Mail dan afsluiten en opnieuw opstarten. Dit is m.n. wanneer je bezig bent met een bericht waarbij deze steeds tussentijds wordt bewaard als concept. Ik zie dan ook mega-veel verwijderde concept berichten in de deleted items map. Vreemd verschijnsel en vroeg mij af anderen dit bekend voorkomt? In Outlook 2011 heb ik daar geen last van, alleen binnen Apple Mail.
Had hier ook last van. Heb dit 'opgelost' door concepten niet meer op te slaan op de server. Voorkomt ook 99+ drafts in gmail.dafmay schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:05:
Een aan Apple Mail app gerelateerde opmerking/vraag. Ik merk daar namelijk vaak dat mijn Gmail account (te)veel connecties gebruikt na verloop van tijd, en dan een melding geeft. Ik moet Apple Mail dan afsluiten en opnieuw opstarten. Dit is m.n. wanneer je bezig bent met een bericht waarbij deze steeds tussentijds wordt bewaard als concept. Ik zie dan ook mega-veel verwijderde concept berichten in de deleted items map. Vreemd verschijnsel en vroeg mij af anderen dit bekend voorkomt? In Outlook 2011 heb ik daar geen last van, alleen binnen Apple Mail.
Dank! Is dat een specifieke setting binnen Apple Mail? Ik heb de MBP even niet bij mij momenteel dus kan zelf niet nakijken.Cyleo schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:38:
[...]
Had hier ook last van. Heb dit 'opgelost' door concepten niet meer op te slaan op de server. Voorkomt ook 99+ drafts in gmail.
Edit : setting inmiddels gevonden.
[ Voor 4% gewijzigd door dafmay op 04-12-2014 16:59 ]
Zet "previews" eens uit in Finder.Ruidasilva schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:23:
Hebben jullie nog tips?

Hebben meer mensen last van als je je macbook air uit slaapstand haalt (openklappen) dat je dan een niet werkende lockscreen krijgt, vervolgens moet je daar je wachtwoord invoeren.
Daarna komt het lockscreen wel in juiste design en moet je nogmaals je wachtwoord invoeren.
Dit vind ik echt 1 van de meest irritante bugs die ik heb, iemand enig idee hoe ik daar vanaf kom?
Daarna komt het lockscreen wel in juiste design en moet je nogmaals je wachtwoord invoeren.
Dit vind ik echt 1 van de meest irritante bugs die ik heb, iemand enig idee hoe ik daar vanaf kom?
Nieuwe beta release..
Hopelijk begin jan 10.10.2
met meeste bugs gekilled.
Ik hoop op performance verbeteringen..
Hopelijk begin jan 10.10.2
Ik hoop op performance verbeteringen..
Inderdaad, ik heb daarom al sinds jaren besloten om gewoon de traditionele view te houden. Iets dat Gmail niet meer kan in de app, wat een extra reden was om ervan weg te gaanppl schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:19:
Niet. Je kunt die optie aan of uit zetten. De sorteren doet ie op basis van message-id en ook de onderwerpregel. Deze sortering is in iedere mailclient terug te vinden en helaas zorgt ie ook in iedere mailclient voor problemen (verkeerde dingen bij elkaar gezet).
Gaat erg goed. Het is toch een van mijn favoriete opties in Yosemite.Lyca schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 20:34:
antwoorden op een sms via messages? gaat dat eigenlijk.
Hij probeert het continu als een imessage
SMSjes en iMessage berichten werken perfect. Als het niet lukt op je Mac, dan even uitloggen met je iMessage account en opnieuw. Ik zag laatst iets dergelijks hetzelfde op mijn iPad en na opnieuw aanloggen werd het netjes weer geactiveerd
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Dit werkt maar vorige keer had ik als optie "Send as text message" in die message app in osx, nu vind ik dit niet meer als ik rechter klik op de ballonOkselFris schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 20:40:
[...]
Gaat erg goed. Het is toch een van mijn favoriete opties in Yosemite.
SMSjes en iMessage berichten werken perfect. Als het niet lukt op je Mac, dan even uitloggen met je iMessage account en opnieuw. Ik zag laatst iets dergelijks hetzelfde op mijn iPad en na opnieuw aanloggen werd het netjes weer geactiveerd
Hij stuurt al m'n reply's als imessages terwijl mijn ontvanger sms zit te sturen, echt vervelend dat ik dan continu op m'n iphone dit moet gaan liggen sturen als sms
Zou geen probleem moeten zijn. Hij stuurt het alleen als iMessage als de ontvanger die kan ontvangen. Dit voorkomt juist dat je alsnog onnodig SMS gebruikt (zeker aangezien in veel bundels 1 sms als 1 minuut geldt, wat absurd is maar helaas de praktijk).
Hoe staat de persoon in je contactenlijst? In Contacts kun je namelijk bij iemands telefoonnummer aangeven of het een "iPhone" nummer betreft of een 'gewoon' "mobiel" nummer. Wellicht dat het helpt om bij dit contact expliciet aan te geven dat het om het laatste gaat.
Dat maakt niet uit. Ik heb zelf iedereen als 'thuis' of 'werk' en het werkt gewoon prima.
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe Macbook met OSX Yosemite. Maar ik krijg mijn Google Agenda niet aan de gang. Calendar geeft op een gegeven moment een melding dat er iets fout is gegaan, en ook via Accounts in Systeemvoorkeuren krijg ik de Agenda niet gesynct.
Hebben meer mensen hier last van?
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
Sinds Yosemite moet ik op mijn mid2014 MBP steeds een halve minuut wachten voordat ik beeld krijg nadat ie even op standby is gegaan. Scherm is dus opengeklapt, hij springt op zwart, ik druk op een toets en dan duurt het echt 20-30 sec voor ik weer kan inloggen.
Ben tevreden over de hardware maar OS X valt me toch zwaar tegen. Denk dat ik er maar eens Windows op ga knallen binnenkort.
Ben tevreden over de hardware maar OS X valt me toch zwaar tegen. Denk dat ik er maar eens Windows op ga knallen binnenkort.
[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 06-12-2014 14:25 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ja ik denk niet dat dit mag uitmaken toch? Want de persoon in kwestie heeft wel een iPhone, maar heeft niet altijd 3G bij de hand. Het rare van de zaak is dat ik vorige keer kon rechterklikken op de ballon en aanduiden "Send as Text Message", maar nu vind ik dat niet.SublimnAll schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 23:22:
Hoe staat de persoon in je contactenlijst? In Contacts kun je namelijk bij iemands telefoonnummer aangeven of het een "iPhone" nummer betreft of een 'gewoon' "mobiel" nummer. Wellicht dat het helpt om bij dit contact expliciet aan te geven dat het om het laatste gaat.
Dat kan zo lang ie nog undelivered is met iMessage.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Misschien even een fresh install van Yosemite doen? Ik heb daar in ieder geval totaal geen last van, binnen 1 seconde staat ie klaar.Phusebox schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:24:
Sinds Yosemite moet ik op mijn mid2014 MBP steeds een halve minuut wachten voordat ik beeld krijg nadat ie even op standby is gegaan. Scherm is dus opengeklapt, hij springt op zwart, ik druk op een toets en dan duurt het echt 20-30 sec voor ik weer kan inloggen.
Ik vind Yosemite echt een verademing, het nieuwe design ziet er echt super uit en de Continuity en Handoff features zijn zo fijn. En Safari is zo heerlijk snel. Alleen moet mijn Calendar wel met mijn Google agenda gaan syncen, die heb ik echt nodig.
Wat voor foutmelding krijg je precies?Ik heb ook een probleem gehad met google kalender/gmail, maar het bleek achteraf dat ik een apparaat specifiek wachtwoord moest aanmaken voor mijn mac. (inloggen bij google) daarna werkte het prima.Mr Ton schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:18:
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe Macbook met OSX Yosemite. Maar ik krijg mijn Google Agenda niet aan de gang. Calendar geeft op een gegeven moment een melding dat er iets fout is gegaan, en ook via Accounts in Systeemvoorkeuren krijg ik de Agenda niet gesynct.
Net begon hij plots te werken en mijn afspraken wel in te laden. Nu even in de gaten houden of hij het ook in sync houdt, of dat er vaker problemen zijn met die synchronisatie.
Nadat ik een clean herinstall van Yosemite had gedaan ivm Finderproblemen, kwam ik er achter dat ik per ongeluk 2 beheerdersaccounts had aangemaakt en er is ook nog een gast account.
Nu gebruik ik de Imac alleen, dus een account is voor mij genoeg.
Is het mogelijk om nu maar 1 beheerdersaccount aan te maken, zonder dat er wat verloren gaat en met mogelijkheid om alles te kunnen gebruiken en te veranderen(gastaccount mag blijven ivm evt testen).
Een beheerdersaccount ziet er uit als mijn"oude" account, nl met mijn foto welke ik ook op Maverick had. In gebruikers en groepen zie ik dat bij deze account de gebruiker beheert deze pc een vinkje en ook nog 2 opties die niet aangevinkt zijn, nl dat ww opnieuw mag worden ingesteld met Apple id en dat ook ouderlijk toezicht mag worden ingeschakeld,
De andere beheerdersaccount staat een icoon van een rugbybal op met vinkje dat pc beheert mag worden. De optie ww wijzigen staat hier niet bij.
Is het mogelijk om nu maar 1 beheerdersaccount aan te maken, zonder dat er wat verloren gaat en met mogelijkheid om alles te kunnen gebruiken en te veranderen(gastaccount mag blijven ivm evt testen).
Een beheerdersaccount ziet er uit als mijn"oude" account, nl met mijn foto welke ik ook op Maverick had. In gebruikers en groepen zie ik dat bij deze account de gebruiker beheert deze pc een vinkje en ook nog 2 opties die niet aangevinkt zijn, nl dat ww opnieuw mag worden ingesteld met Apple id en dat ook ouderlijk toezicht mag worden ingeschakeld,
De andere beheerdersaccount staat een icoon van een rugbybal op met vinkje dat pc beheert mag worden. De optie ww wijzigen staat hier niet bij.
Mijn OS X regel 1:doggy1 schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:01:
[...]
[...]
Altijd een beheerder account maken en een normaal account. Het normale account is het account waar je altijd mee inlogt en werkt, het admin account is er alleen voor installaties etc. Je werkt alleen bij hoge uitzondering onder je admin account.
De reden? Security denk ik?!Grin schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:25:
[...]
Mijn OS X regel 1:
Altijd een beheerder account maken en een normaal account. Het normale account is het account waar je altijd mee inlogt en werkt, het admin account is er alleen voor installaties etc. Je werkt alleen bij hoge uitzondering onder je admin account.
Is dit de voornaamste of zijn er meer redenen?
Maar is dit in de praktijk ook wel handig? Op je useraccount een programma downloaden en dan switchen naar je adminaccount om deze te installeren omdat je normale account er geen toegang toe heeft.
Uiteraard is dat veiligheid. Google maar ff waarom, daar zijn al zoveel stukken proza over geschreven, is in mijn ogen net zoiets als je gordel dragen in een auto.Trezzahn schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:27:
[...]
De reden? Security denk ik?!
Maar is dit in de praktijk ook wel handig? Op je useraccount een programma downloaden en dan switchen naar je adminaccount om deze te installeren omdat je normale account er geen toegang toe heeft.
Onder unox-achtigen werk je alleen bij hoge uitzonderingen onder je admin account. Default moet je m.i. niet werken met admin privs. Wanneer je een programma wilt installeren dan vraagt OS X alleen de credentials van je admin account, je hoeft niet te switchen.
[ Voor 11% gewijzigd door Grin op 07-12-2014 12:34 ]
Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag is nu, hoe kan ik van 2 beheerders accounts naar 1 beheerdersaccount?
Of kan ik van een beheerdersaccount(bv die met de rugbybal) een normale account maken?
Of kan ik van een beheerdersaccount(bv die met de rugbybal) een normale account maken?
[ Voor 28% gewijzigd door doggy1 op 07-12-2014 14:09 ]
System Preferences, Users & Groups: verwijder vinkje bij 'Allow user to administer this computer'.doggy1 schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:51:
Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag is nu, hoe kan ik van 2 beheerders accounts naar 1 beheerdersaccount?
Google gebruikt uitsluitend nog CalDAV, als je dat instelt werkt het prima.Mr Ton schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:18:
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Alu hoedjes security in dit geval waarbij er heel slecht nagedacht wordt. Het admin account kan standaard iets meer dan een user account en in theorie kan dat een probleem zijn bij malware. Je kunt met een gewone admin account zonder problemen in /Applications wat doen, met een standaard useraccount niet. De enige uitzondering hierop zijn de ingebouwde apps en die van de app store. In veruit de meeste gevallen wordt er om je username en password gevraagd.Trezzahn schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:27:
De reden? Security denk ik?!
En daar schuilt het probleem. Of je nou een gewoon account hebt die naar een admin moet of een admin account, als je klakkeloos dat scherm invult ben je het haasje. De meeste malware richt zich hier dan ook op. Veel mensen denken een onschuldige applicatie te installeren welke in feite gewoon malware is. In de praktijk is het gebruik van een apart admin account en useraccount dus eigenlijk meer schijnveiligheid dan echte veiligheid. Zeker wanneer we het over gemiddelde gebruikers hebben, bij techneuten die weten wat ze doen ligt dat anders maar daar maakt die scheiding dan ook weer niet uit.
Of je nou admin of user bent, je zult in dat geval sowieso een username en wachtwoord in moeten voeren. Het enige verschil is dat wanneer je admin bent je username al is ingevuld, bij een gebruiker moet je dat zelf doen. Als je systeemvoorkeuren gaat aanpassen zul je als gewone gebruiker ook wat vaker een admin username en wachtwoord in moeten vullen. Verder zul je in het dagelijks gebruik het verschil tussen admin en gewone gebruiker niet merken.Maar is dit in de praktijk ook wel handig? Op je useraccount een programma downloaden en dan switchen naar je adminaccount om deze te installeren omdat je normale account er geen toegang toe heeft.
Ware het niet dat je een admin account nodig hebt wanneer je beheer doet aan de machines. In dat geval maakt het weinig uit of je nou met su (dus een complete admin omgeving) of met sudo werkt. In beide gevallen heb je namelijk admin rechten en kan iemand die het account buitmaakt van alles en nog wat doen. De reden waarom je vooral met sudo wil werken zit hem in het fijnmazig uit kunnen delen van die adminrechten en de logging die erbij hoort (je kunt sudo voor alles instellen of alleen een paar commando's). Zo kun je terughalen wie wat heeft gedaan en dat is handig voor blaming en security. Dat is geen geval van "hoge uitzondering" maar de normaalste zaak van de wereld binnen UNIX systemen (en vergelijkbaren).Grin schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:33:
Onder unox-achtigen werk je alleen bij hoge uitzonderingen onder je admin account. Default moet je m.i. niet werken met admin privs.
BedanktGrin schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:33:
[...]
Uiteraard is dat veiligheid. Google maar ff waarom, daar zijn al zoveel stukken proza over geschreven, is in mijn ogen net zoiets als je gordel dragen in een auto.
Onder unox-achtigen werk je alleen bij hoge uitzonderingen onder je admin account. Default moet je m.i. niet werken met admin privs. Wanneer je een programma wilt installeren dan vraagt OS X alleen de credentials van je admin account, je hoeft niet te switchen.
Heeft Apple dat nog niet verwerkt in de wizard dan? Ik heb me nu gewoon aangemeld via het Google logo en nu werkt het prima voor zover ik gemerkt heb. Of werkt het beter via de Webdav knop?Ethirty schreef op zondag 07 december 2014 @ 16:02:
[...]
Google gebruikt uitsluitend nog CalDAV, als je dat instelt werkt het prima.
Kun je kort uitleggen welke risico's en gevaren je door het gebruiken van een normaal account vermijdt?
Ik ben het niet altijd met ppl eens, maar vanaf de tweede regel kan ik me prima vinden in z'n post. Zelf werk ik al tien jaar onder OS X met een adminaccount. Wat had er fout kunnen gaan of is er al fout gegaan?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Graag..!Canaria schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:50:
[...]
Kun je kort uitleggen welke risico's en gevaren je door het gebruiken van een normaal account vermijdt?
Ik ben het niet altijd met ppl eens, maar vanaf de tweede regel kan ik me prima vinden in z'n post. Zelf werk ik al tien jaar onder OS X met een adminaccount. Wat had er fout kunnen gaan of is er al fout gegaan?
Werk ook al aantal jaar met 1 account op de MBP, met dus admin-rechten.
Aardige discussie hierover bij MacRumors die ook de nodige inzichten geeft: Why shouldn't I use my Mac as an administrator? Misschien hier ook als los topic indien er animo voor is?
Voorzichtige conclusie:
- Een adminaccount onder OS X is iets anders dan root onder Unix-achtige systemen.
- Om wijzigingen in het systeem uit te voeren moet je een admin credentials invoeren. Als je ingelogd bent als admin betekent dat het invoeren van je password, een normale gebruiker moet daarnaast ook nog een adminaccountname invoeren.
- Er zijn tot op heden geen exploits geweest waarbij de computer met een ingelogde admin wél kwetsbaar was en met een ingelogde normale gebruiker niet.
- Een adminaccount heeft toegang tot meer bestanden dan een normale account maar zonder elevation betreft dat vooral read only access.
- In een gecontroleerde en centraal beheerde bedrijfsomgeving is het beter om gebruikers een normaal account te geven zodat ze het OS niet slopen. Ben je zelf de enige gebruiker op de computer en weet je wat je doet, dan kun je net zo goed onder een adminaccount inloggen.
- Een adminaccount onder OS X is iets anders dan root onder Unix-achtige systemen.
- Om wijzigingen in het systeem uit te voeren moet je een admin credentials invoeren. Als je ingelogd bent als admin betekent dat het invoeren van je password, een normale gebruiker moet daarnaast ook nog een adminaccountname invoeren.
- Er zijn tot op heden geen exploits geweest waarbij de computer met een ingelogde admin wél kwetsbaar was en met een ingelogde normale gebruiker niet.
- Een adminaccount heeft toegang tot meer bestanden dan een normale account maar zonder elevation betreft dat vooral read only access.
- In een gecontroleerde en centraal beheerde bedrijfsomgeving is het beter om gebruikers een normaal account te geven zodat ze het OS niet slopen. Ben je zelf de enige gebruiker op de computer en weet je wat je doet, dan kun je net zo goed onder een adminaccount inloggen.
Zoals ik het begrijp, moet je voor sommige admin taken sudoén. Dat betekend dat je onder de huidige omstandigheden dus geen "full administrator/root" op het systeem bent. Om dit altijd wel te zijn moet je wat truken uithalen om bepaalde wijzigingen (in terminal) uitvoeren. Althans ot en met osx lion...
http://support.apple.com/en-us/ht1528
http://support.apple.com/en-us/ht1528
Ik ervaar een vreemd iets met Safari/Firefox op Yosemite tijdens een speedtest.net sessie.
Download en upload snelheden zijn prima, echter de ping is tijdens de test te hoog.
Als ik via het netwerk tooltje van OSX tweakers.net ping: < 9ms, zoals dat ook jaren met Ubuntu geweest is.
Echter tijdens een speedtest.net test is de ping herhaardelijk >30 ms. Op een andere pc met Ubuntu wel < 9ms.
Firefox doet hetzelfde, heb geprobeerd de firewall uit te schakelen maar dat helpt niet.
Heb het idee dat dit een java/flash issue is, herkenbaar?
Download en upload snelheden zijn prima, echter de ping is tijdens de test te hoog.
Als ik via het netwerk tooltje van OSX tweakers.net ping: < 9ms, zoals dat ook jaren met Ubuntu geweest is.
Echter tijdens een speedtest.net test is de ping herhaardelijk >30 ms. Op een andere pc met Ubuntu wel < 9ms.
Firefox doet hetzelfde, heb geprobeerd de firewall uit te schakelen maar dat helpt niet.
Pure bangmakerij door een stelletje paranoia dus. Ik blijf lekker op mijn admin account doorwerken want ik vind elke keer m'n wachtwoord invoeren al moeite genoeg.Canaria schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:23:
Een beetje kort door de bocht - security + verschillen tussen elevated accounts zijn ingebouwd als beveiliging voor jou als user, dat heeft niets met paranoia te maken maar meer met common sense en bewustzijn.SublimnAll schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:56:
[...]
Pure bangmakerij door een stelletje paranoia dus. Ik blijf lekker op mijn admin account doorwerken want ik vind elke keer m'n wachtwoord invoeren al moeite genoeg.
Op het moment dat je je password moet invullen voor iets wat je installeert moet er een alarmbelletje gaan rinkelen (de popup is het alarmbelletje).
Dat ben ik met je eens, maar het werd de laatste weken verspreid met berichten als "serieus lek in de beveiliging van OSX" en dat je "gevaarlijk bezig" was als je doorgaans op je admin account werkt en dat als de wiedeweerga moest veranderen.z1rconium schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:02:
Een beetje kort door de bocht - security + verschillen tussen elevated accounts zijn ingebouwd als beveiliging voor jou als user, dat heeft niets met paranoia te maken maar meer met common sense en bewustzijn.
Verder uitzoekwerk bewijst hier dat er (nog) geen enkele sprake is van een bedreiging voor de gebruikers met enkel een admin account, een groep die ik vermoed 99% van de gemiddelde gebruikers bevat.
Uiteraard. Maar laten we eerlijk zijn: heel veel waarde heeft dit ook niet als je het zelfs moet doen voor de meest bekende apps en tools die er zijn en die je direct van hun website downloadt. Als je overál je wachtwoord voor moet invoeren, hoe moet je als gebruiker dan beoordelen welke app veilig is en welke niet?Op het moment dat je je password moet invullen voor iets wat je installeert moet er een alarmbelletje gaan rinkelen (de popup is het alarmbelletje).
Verwachten men nu werkelijk dat ik ga uitleggen waarom je, uitzonderingen daargelaten, niet onder een OS X admin account zou moeten werken? Dat ga ik namelijk niet doen. Daarnaast zijn de legendarische argumenten inmiddels de revue gepasseerd:
- 'Er zijn tot op heden geen exploits[...]'
- '[...]Ben jezelf de enige gebruiker op de computer en weet je wat je doet[...]'
- 'Pure bangmakerij door een stelletje paranoia'
Ik ben nog geen geldige argumenten tegengekomen om het niet te doen en ik ben daar wel oprecht benieuwd naar.Grin schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:42:
Daarnaast zijn de legendarische argumenten inmiddels de revue gepasseerd
[...]
"Zoek het even zelf uit" vind ik te simpel en niet afdoende. Die moeite heb ik gedaan, zoals je kunt zien. Misschien is er een belangrijke reden die ik en velen met mij niet kennen, anders zou je er niet zo stellig over zijn. Die stelligheid is wellicht gerechtvaardigd, maar zonder verdere uitleg komt het niet heel vriendelijk over.
Waarom je dat per se alleen via mail of DM wilt bespreken is me overigens een raadsel.
+1Canaria schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:09:
Die stelligheid is wellicht gerechtvaardigd, maar zonder verdere uitleg komt het niet heel vriendelijk over.
Ik schaar mijzelf onder de gemiddelde gebruikers (lees: ik ben een onverantwoordelijke idioot die op een admin account werkt en van alles lukraak installeert en uitprobeert), maar ik houd van open discussie omdat ik daar wat van kan leren. Excuseer mij dan ook als ik openlijk toegeef nog niet overtuigd te zijn op grond van de huidige gedeelde kennis (die nog beperkt is).
En misschien een rare vraag, maar als het dan oprecht gevaarlijk is, waarom wordt bij ingebruikname van een nieuwe Mac dan niet meteen een standaard gebruikersaccount aangemaakt voor de gebruiker, naast een admin account? Hoe logisch is het überhaupt om als enkele gebruiker van een computer met meerdere accounts met verschillende rollen te moeten werken?
Eerlijk gezegd ben ik ook benieuwd..
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om user: Admin in te vullen met een admin password dan alleen een password bij het installeren van een app.
Ik ben een tijd geleden gestopt met het illegaal installeren van software. Ik heb geen idee wat er geïnstalleerd wordt en beschouw dit als grootste risico voor het ontvangen niet gewilde zooi.
Hier en daar doe ik wat in terminal maar het liefst wijzig ik zelf niks... Oke ik weet het, niet echt tweaker minded maar ik houd van een schoon en snel systeem..
Dus graag hoor ik ook waarom ik per direct moet overstappen naar een normale user account plus een aparte admin account.
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om user: Admin in te vullen met een admin password dan alleen een password bij het installeren van een app.
Ik ben een tijd geleden gestopt met het illegaal installeren van software. Ik heb geen idee wat er geïnstalleerd wordt en beschouw dit als grootste risico voor het ontvangen niet gewilde zooi.
Hier en daar doe ik wat in terminal maar het liefst wijzig ik zelf niks... Oke ik weet het, niet echt tweaker minded maar ik houd van een schoon en snel systeem..
Dus graag hoor ik ook waarom ik per direct moet overstappen naar een normale user account plus een aparte admin account.
Ping is ook hier in safari rond de 30 ms. Gebruik ik een andere website, bijvoorbeeld het op html5 gebaseerde http://speedof.me dan krijg ik wel netjes 7 ms. Overigens wordt speedtest ook gesponsorde door ISP's, dus sowieso goed om even te dubbelcheckenBoefs schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 01:15:
Ik ervaar een vreemd iets met Safari/Firefox op Yosemite tijdens een speedtest.net sessie.
Omdat het tot nu toe nog niet gebeurd is wil niet zeggen dat het nooit kan gebeuren, daar gaat het om. Het is een beetje zoals een verzekering afsluiten: je hebt dit in principe nooit nodig tot er tóch wat gebeurd. En als dan blijkt dat je niet verzekerd bent ben je de pineut...SublimnAll schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:56:
[...]
Pure bangmakerij door een stelletje paranoia dus. Ik blijf lekker op mijn admin account doorwerken want ik vind elke keer m'n wachtwoord invoeren al moeite genoeg.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
*zucht*
Dat ik dit moet toelichten met een (schrijnend) voorbeeld -op GoT nota bene(!)- verwonderd mij ten zeerste.
Nogmaals: zoekt u het aub zelf even op/uit. Vriendelijkheid kan ik prima opbrengen maar wanneer men dit beginsel niet kan of wil erkennen dan houdt het op.
Dat ik dit moet toelichten met een (schrijnend) voorbeeld -op GoT nota bene(!)- verwonderd mij ten zeerste.
Nogmaals: zoekt u het aub zelf even op/uit. Vriendelijkheid kan ik prima opbrengen maar wanneer men dit beginsel niet kan of wil erkennen dan houdt het op.
Maar kun je ook uitleggen waarom rootpipe een probleem is? Voor zover ik weet is dat alleen van toepassing als de belager daadwerkelijk toegang heeft tot je systeem. Wanneer je deze dus onbeheerd en onvergrendeld ergens achter laat of een hacker via het we toegang heeft tot je systeem.
In beide gevallen heb je een groter probleem dan het admin account gebruiken.
Dat je het wachtwoord bij een sudo commando kan omzeilen is leuk, maar zolang jij geen toegang hebt tot een systeem kun je nog niets.
Ik zie dit hele gebeuren ook als niets meer dan paranoïde alu hoedjes geschreeuw tot iemand daadwerkelijk een goed argument heeft waarom op een admin account werken daadwerkelijk gevaarlijk is.
In beide gevallen heb je een groter probleem dan het admin account gebruiken.
Dat je het wachtwoord bij een sudo commando kan omzeilen is leuk, maar zolang jij geen toegang hebt tot een systeem kun je nog niets.
Ik zie dit hele gebeuren ook als niets meer dan paranoïde alu hoedjes geschreeuw tot iemand daadwerkelijk een goed argument heeft waarom op een admin account werken daadwerkelijk gevaarlijk is.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Het is mij nu daadwerkelijk onverschillig; mijn advies is goed bedoeld en middels één ernstig praktijkvoorbeeld onderbouwd. Wanneer men nu nog het belang niet onderkent dan is dat prima maar dan eindigd voor mij de discussie. Deze exploit is één voorbeeld maar onderstreept m.i. exact waarom je alleen in uitzonderlijke gevallen moet werken met admin. Wanneer u een andere mening is toegedaan dan hebben we een fundamenteel verschil van mening, inzicht, etc. Prima!
Heb het even geprobeerd en inderdaad, <10 ms. Best een mooie test trouwens vergeleken met speedtest.net.Cyleo schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:07:
[...]
Ping is ook hier in safari rond de 30 ms. Gebruik ik een andere website, bijvoorbeeld het op html5 gebaseerde http://speedof.me dan krijg ik wel netjes 7 ms. Overigens wordt speedtest ook gesponsorde door ISP's, dus sowieso goed om even te dubbelchecken
Ben inmiddels thuisgekomen en heb nu de tijd om enkele reacties nader te behandelen.
Bijzondere redenering trouwens: "[...]tot iemand daadwerkelijk een goed argument heeft[...]"
Wat bedoel je daar? Ik mag toch niet hopen: tot het een ernstig lek betreft kijk ik niet pro-actief vooruit?
Daarnaast, deze discussie ('dit hele gebeuren') van mede tweakers wegzetten als "paranoïde alu hoedjes geschreeuw". Dit vind ik een onnodige respectloze bejegening van note bene een moderator. Werkelijk...woorden schieten tekort.
Ik sta met grote verwondering te kijken dat ik dit allemaal moet uitleggen, toelichten en -voor de respectloze bejegening- helaas ook moet lezen.
Canaria schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:23:
Voorzichtige conclusie:
- - Een adminaccount onder OS X is iets anders dan root onder Unix-achtige systemen.
- - Om wijzigingen in het systeem uit te voeren moet je een admin credentials invoeren. Als je ingelogd bent als admin betekent dat het invoeren van je password, een normale gebruiker moet daarnaast ook nog een adminaccountname invoeren.
- - Er zijn tot op heden geen exploits geweest waarbij de computer met een ingelogde admin wél kwetsbaar was en met een ingelogde normale gebruiker niet.
- - Een adminaccount heeft toegang tot meer bestanden dan een normale account maar zonder elevation betreft dat vooral read only access.
- - In een gecontroleerde en centraal beheerde bedrijfsomgeving is het beter om gebruikers een normaal account te geven zodat ze het OS niet slopen. Ben je zelf de enige gebruiker op de computer en weet je wat je doet, dan kun je net zo goed onder een adminaccount inloggen.
- Naar de geest van die conclusie, correct.
- Even afhankelijk van een aantal settings, in beginsel correct/default.
- Onjuist.
- Wat wil je hier zeggen? Het woord 'maar' i.c.m. 'zonder elevation' en 'vooral' maken je punt voor mij troebel.
- Zin 1: Beter dan wat? Zodat ze het OS niet slopen, wat bedoel je daar? Zin 2: Als dat een vraag is dan is mijn antwoord: nee. Als het een statement is dan ben ik het niet met je eens.
Kan men zicht voorstellen dat, wanneer er zo wordt gereageerd, ik daarna wat minder vriendelijk reageer?SublimnAll schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:56:
[...]
z1rconium schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:02:
[...]
Een beetje kort door de bocht - security + verschillen tussen elevated accounts zijn ingebouwd als beveiliging voor jou als user, dat heeft niets met paranoia te maken maar meer met common sense en bewustzijn.
[...]
Het kan misschien als zgn. 'stepping stone' worden ingezet, dus als onderdeel van een andere aanval/malware.Spike_wolf schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:12:
Bijzondere redenering trouwens: "[...]tot iemand daadwerkelijk een goed argument heeft[...]"
Wat bedoel je daar? Ik mag toch niet hopen: tot het een ernstig lek betreft kijk ik niet pro-actief vooruit?
Daarnaast, deze discussie ('dit hele gebeuren') van mede tweakers wegzetten als "paranoïde alu hoedjes geschreeuw". Dit vind ik een onnodige respectloze bejegening van note bene een moderator. Werkelijk...woorden schieten tekort.
Ik sta met grote verwondering te kijken dat ik dit allemaal moet uitleggen, toelichten en -voor de respectloze bejegening- helaas ook moet lezen.
Pro actief vooruit denken is uitstekend natuurlijk, maar tot nu toe heb ik nog niets gezien dat aanduidt dat dit daadwerkelijk een probleem is. Totdat iemand mij met feiten kan laten zien dat op de stoep lopen levensgevaarlijk is blijf ik ook ook vrolijk op de stoep lopen.Grin schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:00:
Ben inmiddels thuisgekomen en heb nu de tijd om enkele reacties nader te behandelen.
[...]
Het kan misschien als zgn. 'stepping stone' worden ingezet, dus als onderdeel van een andere aanval/malware.
Dat je de opmerking als respectloos opvat is jammer en wellicht enigszins terecht, excuus als hij bot overkomt maar zo is hij zeker niet bedoeldDaarnaast, deze discussie ('dit hele gebeuren') van mede tweakers wegzetten als "paranoïde alu hoedjes geschreeuw". Dit vind ik een onnodige respectloze bejegening van note bene een moderator. Werkelijk...woorden schieten tekort.
Hoe het in mijn ogen overkomt is roepen "De straat oversteken moet je nooit doen want dat is levensgevaarlijk! Je wordt zo door een auto aangereden!".
Tuurlijk is de kans aanwezig dat je aangereden wordt, maar daar zitten wel een hoop voorwaarden aan vast: dat jij oversteekt op een onveilige plaats, zonder zelf goed op te letten en zonder adequaat te reageren op een auto die op je af komt. Plus dat er daadwerkelijk een auto moet zijn die niet oplet of je moedwillig omver wil rijden. Maar daar hoor je ze niet over. Alleen dat je aangereden wordt, de omstandigheden die voor het bericht erg relevant zijn worden weg gelaten.
Wat ik persoonlijk dan weer zonde vindt is dat je diet nu "allemaal hebt moeten uitleggen en toelichten" zonder daadwerkelijk iets uit te leggen of toe te lichten. Je hebt niet meer gemeld dan voorheen, en dat is niet meer of minder dan "Het is gevaarlijk en onverstandig". De beredenering waarom dat dan zo is ontbreekt nog steedsIk sta met grote verwondering te kijken dat ik dit allemaal moet uitleggen, toelichten en -voor de respectloze bejegening- helaas ook moet lezen.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Dank je voor de uitleg! De link die je hierboven postte was heel verhelderend, dat was eigenlijk wat ik zocht.Grin schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:00:
[...]
- Naar de geest van die conclusie, correct.
- Even afhankelijk van een aantal settings, in beginsel correct/default.
- Onjuist.
- Wat wil je hier zeggen? Het woord 'maar' i.c.m. 'zonder elevation' en 'vooral' maken je punt voor mij troebel.
- Zin 1: Beter dan wat? Zodat ze het OS niet slopen, wat bedoel je daar? Zin 2: Als dat een vraag is dan is mijn antwoord: nee. Als het een statement is dan ben ik het niet met je eens.
Bovenstaande conclusie is niet mijn mening maar meer een samenvatting van wat ik in de MacRumors-thread had gelezen en op basis waarvan ik zeker niet overtuigd was. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat een adminaccount voldoende veilig was zolang je niet overal je password invoert. Nu begrijp ik beter het belang van een normaal account en het is ook nog eens supersimpel om een bestaand adminaccount om te zetten (nieuw adminaccount aanmaken en daarmee een vinkje weghalen bij het bestaande account, meer is het niet). Dat ga ik dan ook binnenkort doen.
Het is niet informatie die de gewone gebruiker zomaar tegenkomt, dus ik vindt dat Apple dit ook zou moeten faciliteren zodra je een Mac in gebruik neemt. Ik vind mezelf wel een poweruser maar dat is meer op het gebied van applicaties en niet op security.
Ik begrijp ook wel dat je geïrriteerd raakt als je het keer op keer moet uitleggen, maar aan de andere kant kwam je stellingname bij mij en andere users behoorlijk kortaf over. Dus nogmaals dank dat je (alweer?) de moeite hebt genomen om een toelichting te geven. Op deze manier overtuig je veel meer lezers (in ieder geval mij dus), wat de algemene veiligheid van OS X ten goede komt
Zullen we het nu dan maar weer Back on Topic gaan?
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
EensRobV schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:27:
Zullen we het nu dan maar weer Back on Topic gaan?
Je bent gewoon full admin op de machine maar een full admin is nog steeds geen root. Qua permissies zit je in de volgorde van: root, admin, user, guest. Wil je veilig zitten dan moet je dus ook geen gewoon user account hebben maar een guest accountsatya schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:27:
Zoals ik het begrijp, moet je voor sommige admin taken sudoén. Dat betekend dat je onder de huidige omstandigheden dus geen "full administrator/root" op het systeem bent.
Een admin is een user die middels elevation pas iets als admin kan doen. Er zit wel een kleine maar bij want de user wordt ook toegevoegd aan de admin usergroup (die met sudo overigens alle rechten krijgt uitgedeeld wat je ook zou verwachten). Die groep wordt ook in de ACL van diverse system folders gebruikt waardoor admin users wel toegang tot zo'n folder hebben itt gewone users en guests. Dat is een reden waarom je beter als gewone user dan als admin kunt draaien. Loop je een besmetting op dan kunnen ze wat makkelijker bij files & folders die niet van jou zijn (bij een gewone user blijft het binnen dat profiel).
Een summier verhaal dat niet bepaald verder komt dan "je kunt root worden maar hoe vertellen we nog niet" dus niet zo erg handig om als voorbeeld te nemen. Die uitleg laat nog even op zich wachten aldus het artikel (responsible disclosure):Grin schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:56:
*zucht*
Het enige wat je hier kunt doen is het zekere voor het onzekere nemen en het gegeven advies opvolgen totdat zeker is dat het inderdaad een probleem is met het admin account. Of het ook allemaal terecht is kunnen we nu niet zeggen omdat we nu nog niks weten. In dat opzicht is dit dus een slecht voorbeeld waarbij je iemand anders op z'n blauwe ogen geloofd (social engineering maar dan de andere kant op zoals het nu lijkt).Details over de kwetsbaarheid wil de onderzoeker echter pas geven als Apple het probleem heeft gepatcht, wat waarschijnlijk in januari volgend jaar zal zijn.
Als we even in de security notes gaan rondspitten van OS X dan komen we legio voorbeelden tegen waarbij een stukje malware root-rechten kon verkrijgen. Veelal was dit via Safari. Ook sudo was de vorige keer de sjaak. Als dat nu weer is dan heeft dat weinig met een admin user te maken maar juist alles met sudo. Een gewone user kun je namelijk ook los in sudo opnemen. Let wel: sudo wordt binnen OS X alleen voor de commandline gebruikt, niet voor de grafische omgeving; er zit een behoorlijk verschil tussen deze twee systemen (wat voor de een geldt hoeft dus niet noodzakelijkerwijs ook voor de ander te gelden).
Buiten dat is het ook wel verstandig om even stil te staan bij de ernst van zo'n zaak. Als je fysiek bij de computer aanwezig moet zijn is het natuurlijk al van een geheel andere orde dan wanneer je dat remote moet doen. Als iemand je account buit moet maken dan heb je als thuisgebruiker al een heel groot probleem omdat diegene bij jouw data kan komen. Dat ie ook nog root kan worden boeit dan totaal niet meer. Voor een bedrijf is dat anders want dat laatste kan ervoor zorgen dat men verder rondhackt en de schade dus nog groter is. Ik mis in het hele verhaal de risicoanalyse, het doet mij meer als paniekvoetbal aan.
Wil je antwoord op die vragen dan zul je eerst moeten nagaan wat een admin user nou is, wat ie wel kan en wat ie niet kan. Dan weet je ook waarom je een gewone user juist wel of geen admin zou moeten/willen maken. Rare vragen van iemand die loopt te waarschuwen voor vermeende security risico's bij gebruik van een admin user, daarvan verwacht je dat ie dit al weet. Het komt tegenstrijdig over.Grin schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:00:
• Zin 1: Beter dan wat? Zodat ze het OS niet slopen, wat bedoel je daar? Zin 2: Als dat een vraag is dan is mijn antwoord: nee. Als het een statement is dan ben ik het niet met je eens.
Dat zie je bij speedtest.net wel vaker. Niet iedere server is even snel en niet iedere server heeft een goede ping tijd. Switch eens naar een andere server (hij pakt gewoon de eerste de beste in de buurt). Zo heb ik al diverse malen een lage ping en lage snelheden gezien net als een hoge ping met hoge snelheden. Nota bene op dezelfde plek ook nog.Boefs schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 01:15:
Overigens heeft hier het pingen van tweakers.net geen enkele zin. De ping test van speedtest.net gaat namelijk naar de gekozen speedtest.net server en niet naar een willekeurige website zoals tweakers.net.
Ik ben het zeker niet altijd eens met ppl, maar in dit geval heeft hij echt gelijk. Je moet onder de admin account ook gewoon een wachtwoord opgeven, alleen is de gebruikersnaam al gevuld, wat weer tijd scheelt.
Ook het feit dat Apple het standaard zo instelt zegt genoeg. Die zijn meestal nogal van het handje vasthouden.
[ Voor 13% gewijzigd door Pyrone89 op 10-12-2014 01:06 ]
Was nooit beledigend naar jou toe bedoeld. Jammer dat het zo hoog op moet lopen door een domme, ongenuanceerde opmerking van mij.Grin schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:00:
Kan men zicht voorstellen dat, wanneer er zo wordt gereageerd, ik daarna wat minder vriendelijk reageer?
Nog een laatste vraag over die rootpipe kwestie die ik nog niet (goed) beantwoord zie en ik wel relevant vind, ook voor iedereen die meeleest: in welke context is dit gevaarlijk? In andere woorden, aan welke voorwaarden moet de situatie voldoen zodat iemand van deze exploit gebruik kan maken?
Zoals de ontdekkers al aangaven kunnen ze pas inhoudelijk ergens begin volgend jaar inhoudelijk over de kwestie uitweiden. We zullen dus nog even geduld moeten hebben, tot die tijd is het gissen naar wat ze nou exact hebben gevonden.
Hoe kan ik een zip file inkijken, zonder te unzippen? Heb "The unarchiver", maar die begint ook direct te unzippen!
Ik krijg het niet voor elkaar om de passwords van mijn vriendin's account en die van mijzelf eraf te gooien.. Aangezien mijn Macbook eigenlijk nooit de deur uit gaat wil ik kunnen inloggen in mijn account zonder iedere keer een wachtwoord te moeten invoeren.
Maar na wat zoekwerk op internet heb ik het idee gekregen dat dit helemaal niet mogelijk is. Klopt dat?
Het enige dat lukt is om één van de twee accounts in te stellen als "automatische login" account. Maar dat is niet wat ik zoek. Ik zoek de optie om vanuit het login screen met onze beide accounts te kunnen inloggen zonder password.
Maar na wat zoekwerk op internet heb ik het idee gekregen dat dit helemaal niet mogelijk is. Klopt dat?
Het enige dat lukt is om één van de twee accounts in te stellen als "automatische login" account. Maar dat is niet wat ik zoek. Ik zoek de optie om vanuit het login screen met onze beide accounts te kunnen inloggen zonder password.

Als je geen wachtwoord instelt, doet hij dan niet precies wat je wil?Saiyan Extreme schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:44:
Ik krijg het niet voor elkaar om de passwords van mijn vriendin's account en die van mijzelf eraf te gooien.. Aangezien mijn Macbook eigenlijk nooit de deur uit gaat wil ik kunnen inloggen in mijn account zonder iedere keer een wachtwoord te moeten invoeren.
Dat is 'm! Erg simpel, maar persoonlijk vind ik dit niet een hele logische manier om dit voor elkaar te krijgen, haha.tumke schreef op donderdag 11 december 2014 @ 18:26:
[...]
Als je geen wachtwoord instelt, doet hij dan niet precies wat je wil?