Corsa Nostra schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:34:
[...]
Wat is het type Blu-Ray speler dat je hebt? En heeft deze nog een menu waarin je aanpassingen kan maken? Of is die Recode Bitstream optie, juist van de Blu-ray speler?
Die PCM instelling zorgt er volgens mij voor dat de de decodering op de Blu-Ray speler zelf gebeurt, en dan de rauwe informatie doorstuurt naar je AVR.
Dan kan je wel op je AVR naar een DTS of Dolby formaat schakelen ipv. 4 channel, maar het is niet zo goed als Bitstreaming omdat je BluRay speler dus niet weet welke speakers jij wel of niet hebt.
Kan je wel zien op je AVR wat er binnen komt qua audiosignaal? Op de afstandsbediening via de Q of de I dacht ik.
Dat je de bass mist, en stemmen niet duidelijk zijn komt misschien door een instelling a lá, LFE+Main bij een binnenkomend pcm signaal. Voor de stemmen zou je nog eens kunnen kijken of er iets van Center Spread aan staat oid.
En een Atmos signaal vanuit de tv (bjjv. Netflix) naar de receiver lukt ook niet dus? Alleen DD+?
Dit had ik in het begin namelijk ook, maar een instelling op m'n tv verhinderde de volledige Atmos weergave.
Hebben we nog steeds het probleem van bitstreaming vanuit je BluRay speler natuurlijk.. Volgens de info van Onkyo moet het geen probleem zijn. Is een test vanuit de pc mogelijk?
Hdmi PC --> AVR? Dan kan je iig alle formaten a DTS en Dolby testen en zit je niet aan licentie beperkingen van bijvoorbeeld de BluRay speler en TV mochten die er zijn.
Mijn LG heeft bijvoorbeeld geen DTS en zendt dat dus ook niet door.
Ik ga nog wel even verder denken.
De recode bitstream is van de Blu-Ray speler inderdaad. Die kwam naar voren toen ik van automatisch naar geforceerd multischannel ging in de geluidsopties. Er zijn 2 remix opties 1 voor DTS en 1 voor Dolby. Al ik die op dolby zet krijg ik dus wel redelijk geluid mits ik de sub even naar -5 zet anders trillen de ramen.
Ik kan hem geforceerd op dolby surround of DTS:X zetten maar dat imiteert dan alleen DD/DTS:X het DD/DTS licht blijft uit omdat hij alleen PCM 2.0 input detecteert. Het klinkt ook niet zoals het zou moeten.
En ja standaard dts en standaard DD is het hoogste uit de tv en op bitstream uit de Blu-Ray speler is DTSHD MA of DD= het hoogst mogelijke. Ik vermoed dat de decoder gewoon geen True (Atmos) ondersteund.
E-AC-3 werkt dan wel weer vanuit de tv maar de hardware lijkt te traag omdat er haperingen optreden.
En nee pc test is niet 123 mogelijk dan moet ik het hele zooitje loskoppelen uit de kabelbinders halen en naar beneden verkassen dat is echt een drama.
Mijn tv heeft wel DTS maar geen DTS HD of hoger enalleen standaard Dolby (2019 model wat het laatste jaar was met DTS support) nieuwe modellen hebben als het goed is wel weer DTS.
Dus ik denk dat6 het probleem in de Speler zit. Ergens jeukt het om een Nvidia shield pro te kopen omdat die wel alle formaten ondersteund maarja dat ding is ondertussen ook 7-8 jaar oud dis mo nou zon oud model speler te kopen.
Ik ben er idd ook van overtuigd dat het probleem niet in de Onkyo zit omdat DTS True-HD MA wel gewoon binnen komt en hij ziet het formaat gewoon juist. Ook DD+ en standaard Dolby werken gewoon het is specifiek deze nieuwere codec. Ik heb helaas geen sample zonder Atmos dus DD True HD 5.1 om te testen of dat wel gewoon werkt om uit te sluiten of het probleem in het Atmos deel zit. Het lijkt wel of alle films met Dolby True HD ook meteen 7.1 Atmos zijn.
Ik heb wel een ondertussen redelijk oude Dell workstation laptop M4800 Maar daar krijg ik helemaal geen surround geluid uit omdat dat ding volgens mij alleen HDMI audio van de Quadro onboard heeft of een te oude HDMI versie.
Ik ken helaas ook niemand met een compatible speler of moderne laptop met 5.1 support die ik even in de receiver kan pluggen om te testen. Al je gaat kijken naar de opties dan zijn die ook zeer gelimiteerd.
Even in de handleiding gekeken en dan kom ik dit tegen:
Over Atmos word dus geen woord gerept en je zietrt dat DTS naar de receiver wel de juiste kanalen doorstuurt maar DOby naar pcm 2 channel gaat. oreciew degene met het probleem. En er word geen woord gerept over heel Atmos. (Samsung speler uit 2018).
Voor de grap even snel naar optical geswitched en ook dan blijft het stil met True HD Atmos.
Ik ga even mijn houten been en haak opzoeken en kijken of ik een sample met True HD zonder atmos kan vinden en dan testen op bitstream zonder recode om te kijken of hij die wel snapt.
[
Voor 10% gewijzigd door
computerjunky op 18-11-2024 21:42
]