Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:29
Jorgen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:31:
@Cariernb Zulke vragen zijn zeker toegestaan, maar niet in het topic waarin je ze nu post. (Zie ook de topicwarning). Je kunt ze stellen in Beeld en geluid koopadvies waarna je alle vragen van het gegeven format (bij openen van een nieuw topic) uitgebreid beantwoordt.
Excuses!
Dan probeer ik het daar. Bedankt voor de terugkoppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Enkel Spotify - ik heb de andere, Medion / Aldi specifieke streams nooit gebruikt - lijkt het nog te doen.
Paulus73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb een Kenwood UNDOK radio. Ik kan daar nog steeds internetradio luisteren. Dus als je bedoelt met 'de stream kwijt zijn' dat o.a. internetradio niet meer werkt dan is dat in ieder geval niet voor alle UNDOK-apparaten zo.
Des te beter, dan kan ik dat iig uitsluiten.
Luukjr schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:09:
[...]

Het wil wel eens helpen als je de radio's even helemaal uitzet, helpt dat niet dan even de modem uitzetten.
Hoewel een factory reset,itt de vorige keer, niet het gewenste resultaat gaf, kan ik toch proberen, bedankt voor de tip.

Update; na nogmaals een powecycle werkt het spontaan weer, geen idee waarom ik het dan meer dan een week niet voor elkaar kreeg :? .

Zo lang het blijft functioneren vind ik het eigenlijk wel prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Comp User op 18-11-2024 01:01 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 15:29
computerjunky schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:24:
[...]

Ik heb geen laptop die dat ondersteund. Ik speel nu alles af via of de blueray speler via usb or via usb op de tv player.

en nee het probleem ligt in de atmos kant. Ik heb een atmos receiver maar geen gewone 5.1 speakerset en dus word er geluid gestuurd naar kanalen die er niet zijn. dat is het hele probleem met true-hd atmos als audio formaat. Er moet dus een remix plaatsvinden.

True-HD Atmos kan ook alleen over EARC en niet voer gewoon ARC.
Zou het een instelling zijn?
Hoe staat het aangesloten, Blu-Ray - AVR -- TV, of Blu-Ray -- TV -- AVR?

Mijn AVR (Onkyo TX-RZ900) heeft ook geen eArc, maar krijgt wel gewoon die formaten (True-HD, HD-Master, Atmos etc) binnen en stuurt het naar m'n respectievelijke speakers. (5.1.2)
Ik speel wel alles af via Media Player Classic op de PC, maar bitstream de audio naar de AVR, welke het dan decodeert.

[ Voor 11% gewijzigd door Corsa Nostra op 18-11-2024 17:11 ]

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 21:38
Corsa Nostra schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
[...]

Zou het een instelling zijn?
Hoe staat het aangesloten, Blu-Ray - AVR -- TV, of Blu-Ray -- TV -- AVR?

Mijn AVR (Onkyo TX-RZ900) heeft ook geen eArc, maar krijgt wel gewoon die formaten (True-HD, HD-Master, Atmos etc) binnen en stuurt het naar m'n respectievelijke speakers. (5.1.2)
Ik speel wel alles af via Media Player Classic op de PC, maar bitstream de audio naar de AVR, welke het dan decodeert.
De blu-ray speler zit direct in de receiver. Hij lijkt gewoon Dolby True HD Atmos niet direct te kunnen decoderen en door te kunnen sturen zodat de receiver het kan decoderen. PCM kan de audio wel doorsturen maar de receiver snapt er niets van en maakt er dus ook geen correcte 5.1 van (blijft op laatst gebruikte formaat staan bijvoorbeeld 4 channel stereo). Het klinkt alsof de subwoofer mist en stemmen zijn zacht. Alsof hij de 2 extra kanalen over de verkeerde lijn stuurt.
Met PCM kan je ook DTS weer niet doorsturen wat met bitstream perfect gaat en herkend wordt.
Als ik DTS-HD MA via de tv player afspeel word dit gedownsampled naat standaard DTS. Maar Dolby voorbij DD+ blijft stil.

Ik denk dat de player zelf gewoon dit formaat niet aan kan. Wel heb ik ondertussen een recode bitstream optie gevonden. Dan klinkt het wel redelijk goed al is de bas dan weer extreem ondanks calibratie. Die moet ik dus terug schalen. (Überhaupt een irritant probleem tussen DTS en Dolby) Maar ik moet dus voor iedere film steeds gaan kijken welke Audio het is en daarvoor moet de drive dus aan de pc. Super irritant.

Maar goed ik denk maar een keer een middagje het formaat in de naam van de files gaan zetten. Het feit dat ik steeds alles af moet stellen moetik dan maar accepteren. Voor nu maak ik alle nieuwe bronnen DTS only. Klinkt ook beter over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 15:29
computerjunky schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:53:
[...]

De blu-ray speler zit direct in de receiver. Hij lijkt gewoon Dolby True HD Atmos niet direct te kunnen decoderen en door te kunnen sturen zodat de receiver het kan decoderen. PCM kan de audio wel doorsturen maar de receiver snapt er niets van en maakt er dus ook geen correcte 5.1 van (blijft op laatst gebruikte formaat staan bijvoorbeeld 4 channel stereo). Het klinkt alsof de subwoofer mist en stemmen zijn zacht. Alsof hij de 2 extra kanalen over de verkeerde lijn stuurt.
Met PCM kan je ook DTS weer niet doorsturen wat met bitstream perfect gaat en herkend wordt.
Als ik DTS-HD MA via de tv player afspeel word dit gedownsampled naat standaard DTS. Maar Dolby voorbij DD+ blijft stil.

Ik denk dat de player zelf gewoon dit formaat niet aan kan. Wel heb ik ondertussen een recode bitstream optie gevonden. Dan klinkt het wel redelijk goed al is de bas dan weer extreem ondanks calibratie. Die moet ik dus terug schalen. (Überhaupt een irritant probleem tussen DTS en Dolby) Maar ik moet dus voor iedere film steeds gaan kijken welke Audio het is en daarvoor moet de drive dus aan de pc. Super irritant.

Maar goed ik denk maar een keer een middagje het formaat in de naam van de files gaan zetten. Het feit dat ik steeds alles af moet stellen moetik dan maar accepteren. Voor nu maak ik alle nieuwe bronnen DTS only. Klinkt ook beter over het algemeen.
Wat is het type Blu-Ray speler dat je hebt? En heeft deze nog een menu waarin je aanpassingen kan maken? Of is die Recode Bitstream optie, juist van de Blu-ray speler?

Die PCM instelling zorgt er volgens mij voor dat de de decodering op de Blu-Ray speler zelf gebeurt, en dan de rauwe informatie doorstuurt naar je AVR.
Dan kan je wel op je AVR naar een DTS of Dolby formaat schakelen ipv. 4 channel, maar het is niet zo goed als Bitstreaming omdat je BluRay speler dus niet weet welke speakers jij wel of niet hebt.

Kan je wel zien op je AVR wat er binnen komt qua audiosignaal? Op de afstandsbediening via de Q of de I dacht ik.
Dat je de bass mist, en stemmen niet duidelijk zijn komt misschien door een instelling a lá, LFE+Main bij een binnenkomend pcm signaal. Voor de stemmen zou je nog eens kunnen kijken of er iets van Center Spread aan staat oid.

En een Atmos signaal vanuit de tv (bjjv. Netflix) naar de receiver lukt ook niet dus? Alleen DD+?
Dit had ik in het begin namelijk ook, maar een instelling op m'n tv verhinderde de volledige Atmos weergave.

Hebben we nog steeds het probleem van bitstreaming vanuit je BluRay speler natuurlijk.. Volgens de info van Onkyo moet het geen probleem zijn. Is een test vanuit de pc mogelijk?
Hdmi PC --> AVR? Dan kan je iig alle formaten a DTS en Dolby testen en zit je niet aan licentie beperkingen van bijvoorbeeld de BluRay speler en TV mochten die er zijn.
Mijn LG heeft bijvoorbeeld geen DTS en zendt dat dus ook niet door.

Ik ga nog wel even verder denken.

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 21:38
Corsa Nostra schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:34:
[...]

Wat is het type Blu-Ray speler dat je hebt? En heeft deze nog een menu waarin je aanpassingen kan maken? Of is die Recode Bitstream optie, juist van de Blu-ray speler?

Die PCM instelling zorgt er volgens mij voor dat de de decodering op de Blu-Ray speler zelf gebeurt, en dan de rauwe informatie doorstuurt naar je AVR.
Dan kan je wel op je AVR naar een DTS of Dolby formaat schakelen ipv. 4 channel, maar het is niet zo goed als Bitstreaming omdat je BluRay speler dus niet weet welke speakers jij wel of niet hebt.

Kan je wel zien op je AVR wat er binnen komt qua audiosignaal? Op de afstandsbediening via de Q of de I dacht ik.
Dat je de bass mist, en stemmen niet duidelijk zijn komt misschien door een instelling a lá, LFE+Main bij een binnenkomend pcm signaal. Voor de stemmen zou je nog eens kunnen kijken of er iets van Center Spread aan staat oid.

En een Atmos signaal vanuit de tv (bjjv. Netflix) naar de receiver lukt ook niet dus? Alleen DD+?
Dit had ik in het begin namelijk ook, maar een instelling op m'n tv verhinderde de volledige Atmos weergave.

Hebben we nog steeds het probleem van bitstreaming vanuit je BluRay speler natuurlijk.. Volgens de info van Onkyo moet het geen probleem zijn. Is een test vanuit de pc mogelijk?
Hdmi PC --> AVR? Dan kan je iig alle formaten a DTS en Dolby testen en zit je niet aan licentie beperkingen van bijvoorbeeld de BluRay speler en TV mochten die er zijn.
Mijn LG heeft bijvoorbeeld geen DTS en zendt dat dus ook niet door.

Ik ga nog wel even verder denken.
De recode bitstream is van de Blu-Ray speler inderdaad. Die kwam naar voren toen ik van automatisch naar geforceerd multischannel ging in de geluidsopties. Er zijn 2 remix opties 1 voor DTS en 1 voor Dolby. Al ik die op dolby zet krijg ik dus wel redelijk geluid mits ik de sub even naar -5 zet anders trillen de ramen.

Ik kan hem geforceerd op dolby surround of DTS:X zetten maar dat imiteert dan alleen DD/DTS:X het DD/DTS licht blijft uit omdat hij alleen PCM 2.0 input detecteert. Het klinkt ook niet zoals het zou moeten.

En ja standaard dts en standaard DD is het hoogste uit de tv en op bitstream uit de Blu-Ray speler is DTSHD MA of DD= het hoogst mogelijke. Ik vermoed dat de decoder gewoon geen True (Atmos) ondersteund.
E-AC-3 werkt dan wel weer vanuit de tv maar de hardware lijkt te traag omdat er haperingen optreden.

En nee pc test is niet 123 mogelijk dan moet ik het hele zooitje loskoppelen uit de kabelbinders halen en naar beneden verkassen dat is echt een drama.

Mijn tv heeft wel DTS maar geen DTS HD of hoger enalleen standaard Dolby (2019 model wat het laatste jaar was met DTS support) nieuwe modellen hebben als het goed is wel weer DTS.
Dus ik denk dat6 het probleem in de Speler zit. Ergens jeukt het om een Nvidia shield pro te kopen omdat die wel alle formaten ondersteund maarja dat ding is ondertussen ook 7-8 jaar oud dis mo nou zon oud model speler te kopen.

Ik ben er idd ook van overtuigd dat het probleem niet in de Onkyo zit omdat DTS True-HD MA wel gewoon binnen komt en hij ziet het formaat gewoon juist. Ook DD+ en standaard Dolby werken gewoon het is specifiek deze nieuwere codec. Ik heb helaas geen sample zonder Atmos dus DD True HD 5.1 om te testen of dat wel gewoon werkt om uit te sluiten of het probleem in het Atmos deel zit. Het lijkt wel of alle films met Dolby True HD ook meteen 7.1 Atmos zijn.

Ik heb wel een ondertussen redelijk oude Dell workstation laptop M4800 Maar daar krijg ik helemaal geen surround geluid uit omdat dat ding volgens mij alleen HDMI audio van de Quadro onboard heeft of een te oude HDMI versie.

Ik ken helaas ook niemand met een compatible speler of moderne laptop met 5.1 support die ik even in de receiver kan pluggen om te testen. Al je gaat kijken naar de opties dan zijn die ook zeer gelimiteerd.

Even in de handleiding gekeken en dan kom ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1GEX1_oncgJ48jN8wkgRVuH3-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hiXC4MDZuxk9SEBbp6ajT3IC.png?f=user_large

Over Atmos word dus geen woord gerept en je zietrt dat DTS naar de receiver wel de juiste kanalen doorstuurt maar DOby naar pcm 2 channel gaat. oreciew degene met het probleem. En er word geen woord gerept over heel Atmos. (Samsung speler uit 2018).

Voor de grap even snel naar optical geswitched en ook dan blijft het stil met True HD Atmos.
Ik ga even mijn houten been en haak opzoeken en kijken of ik een sample met True HD zonder atmos kan vinden en dan testen op bitstream zonder recode om te kijken of hij die wel snapt.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 18-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:44
Alle audio liefhebbers, Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Zijn jullie van mening dat een Marantz 70s stereo, veel beter klinkt dan een Marantz Cinema 70s als je daaraan 2x de Dali opticon 1 speakers hangt, en muziek streamt vanaf Spotify? Of zijn de speakers teveel instap en is de audio van Spotify zo slecht, dat je geen verschil gaat horen tussen de 2 versterkers met die speakers?

De reden dat we eigenlijk kijken naar een cinema70s is dat we het liefst een center erbij hebben vanwege de spraak in films e.d. Dit vinden wij veel fijner dan stereo geluid. Dat gezegd hebbende is muziek voor ons het belangrijkste, want dat luisteren we het meeste. Ik weet dus alleen niet of je met dit soort spullen al echt een enorm verschil gaat horen als je een AV reciever gebruikt t.o.v een stereo receiver uit dezelfde lijn.

En voor de duidelijkheid. Uiteraard is een stereo speaker geoptimaliseerd en beter voor 2.0 audio. Ik ben echter dus benieuwd of je dat met relatief goedkope speakers en een simpele Spotify stream gaat merken?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/reacties.

[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 19-11-2024 19:31 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:11
Ik denk niet dat je veel verschil zal horen. Die speakers zijn prima maar behoeven echt geen zware versterker. Gezien de prijs en je behoefte aan center lijkt het me dan duidelijk waar je voor moet gaan.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:44
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:26:
Ik denk niet dat je veel verschil zal horen. Die speakers zijn prima maar behoeven echt geen zware versterker. Gezien de prijs en je behoefte aan center lijkt het me dan duidelijk waar je voor moet gaan.
Ik was niet getagged, dus had je bericht gemist.

Maar als ik het goed begrijp heeft het dan meer met de speakers te maken wanneer je verschil gaat horen? Of moet zowel de versterker als de speakers als de bron goed/beter zijn om echt daadwerkelijk een verschil te horen?

En is het virtuele geluid nog een optie om 2 stereo speakers ook als center te laten fungeren zoals de Marantz m1 kan? Of zijn dat gimmicks die echt totaal geen center kunnen nabootsen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wachten... schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:28:
Alle audio liefhebbers, Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Zijn jullie van mening dat een Marantz 70s stereo, veel beter klinkt dan een Marantz Cinema 70s
Nee
als je daaraan 2x de Dali opticon 1 speakers hangt, en muziek streamt vanaf Spotify? Of zijn de speakers teveel instap en is de audio van Spotify zo slecht, dat je geen verschil gaat horen tussen de 2 versterkers met die speakers?
Het heeft niks te maken met de bron of hoe duur de speakers zijn die je gaat kiezen. Versterkers en receivers klinken allemaal hetzelfde als je er dezelfde speakers op aansluit. De speaker bepaalt hoe het klinkt.
De reden dat we eigenlijk kijken naar een cinema70s is dat we het liefst een center erbij hebben vanwege de spraak in films e.d. Dit vinden wij veel fijner dan stereo geluid. Dat gezegd hebbende is muziek voor ons het belangrijkste, want dat luisteren we het meeste. Ik weet dus alleen niet of je met dit soort spullen al echt een enorm verschil gaat horen als je een AV reciever gebruikt t.o.v een stereo receiver uit dezelfde lijn.
Dat geldt niet alleen voor 'dit soort spullen' maar ook voor goedkopere én duurdere.
En voor de duidelijkheid. Uiteraard is een stereo speaker geoptimaliseerd en beter voor 2.0 audio. Ik ben echter dus benieuwd of je dat met relatief goedkope speakers en een simpele Spotify stream gaat merken?
Dat is een enorme audiofiele misvatting. Er is uiteraard géén verschil tussen apparaten die stereo en surround kunnen weergeven, want je gebruikt gewoon dezelfde technieken. Een versterker en een receiver doen maar 1 ding en dat is geluid vanuit een bron versterkt doorgeven aan een speaker. Op de pure direct stand (of hoe de fabrikant het ook noemt) is er geen enkel verschil tussen een surroundreceiver van Sony van 500 euro of een stereoversterker van NAD van 3000 euro. Blinde tests bewijzen dat. De enige verschillen die je kunt horen tussen de apparaten komen door equalizers waarbij je dus zelf het geluid aanpast; door volume verschillen, waarbij we luider als mooier ervaren; en door psychoakoestiek waarbij we onbewust aannemen dat duurder wel beter moet zijn. Dan heb je nog roomcorrectie die beter of minder kan zijn, maar ook dan geldt dat als je de speakers goed hebt afgesteld, er tussen versterker 1 en versterker 2 en receiver 3 geen enkel verschil meer is. Als je dan wél consequent verschil zou horen en in tests de apparaten eruit kunt pikken, dan is je versterker/receiver kapot.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/reacties.
Als je je geluid wilt verbeteren dan heb je verschillende opties:
  1. Koop speakers die je fijner vindt klinken
  2. Zet deze speakers op de juiste plaats (upfiring surround van een soundbar is onvergelijkbaar bij een echte speaker op de juiste locatie, bijv)
  3. Stel de speakers goed af op je versterker/receiver
  4. Pas de akoestiek van je luisterruimte aan

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:44
Jorgen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:56:
Dat is een enorme audiofiele misvatting. Er is uiteraard géén verschil tussen apparaten die stereo en surround kunnen weergeven, want je gebruikt gewoon dezelfde technieken. Een versterker en een receiver doen maar 1 ding en dat is geluid vanuit een bron versterkt doorgeven aan een speaker. Op de pure direct stand (of hoe de fabrikant het ook noemt) is er geen enkel verschil tussen een surroundreceiver van Sony van 500 euro of een stereoversterker van NAD van 3000 euro. Blinde tests bewijzen dat. De enige verschillen die je kunt horen tussen de apparaten komen door equalizers waarbij je dus zelf het geluid aanpast; door volume verschillen, waarbij we luider als mooier ervaren; en door psychoakoestiek waarbij we onbewust aannemen dat duurder wel beter moet zijn. Dan heb je nog roomcorrectie die beter of minder kan zijn, maar ook dan geldt dat als je de speakers goed hebt afgesteld, er tussen versterker 1 en versterker 2 en receiver 3 geen enkel verschil meer is. Als je dan wél consequent verschil zou horen en in tests de apparaten eruit kunt pikken, dan is je versterker/receiver kapot.

[...]

Als je je geluid wilt verbeteren dan heb je verschillende opties:
  1. Koop speakers die je fijner vindt klinken
  2. Zet deze speakers op de juiste plaats (upfiring surround van een soundbar is onvergelijkbaar bij een echte speaker op de juiste locatie, bijv)
  3. Stel de speakers goed af op je versterker/receiver
  4. Pas de akoestiek van je luisterruimte aan
En alle CD-Spelers, DAC’s en kabels klinken ook hetzelfde zeker…. Ik gun je de rust die dit mogelijk geeft, maar om dit als waarheid te poneren slaat mijn inziens als een tang op een varken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Duclaasie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:06:
[...]

En alle CD-Spelers, DAC’s en kabels klinken ook hetzelfde. Ik gun je de rust die dit mogelijk geeft, maar om dit als waarheid te poneren slaat mijn inziens als een tang op een varken
@Duclaasie Ik nodig je bij dezen uit om in dit topic Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 met bewijs te komen dat zou laten zien dat het niet zo is. Je zou wereldwijd de eerste zijn.

@Wachten... Mocht je graag verder over dit onderwerp willen discussiëren dan kan dat ook in het zilverenkabelstopic. Mocht je gericht aankoopadvies willen dan kan dat in een eigen topic in Beeld en geluid koopadvies

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 20-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als vuistregel: 90+ % van het geluid wordt bepaald door de speaker. En dan is er nog de akoestiek van de ruimte voor de rest :)

Bij een stereo vs home cinema receiver wil je verder nog wel eens iets als DSP vs non-DSP (lees: audissey en consorten) tegenkomen dat eea kan beïnvloeden. Maar dat is het wel zon beetje qua weergave.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Duclaasie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:06:
[...]

En alle CD-Spelers, DAC’s en kabels klinken ook hetzelfde zeker…. Ik gun je de rust die dit mogelijk geeft, maar om dit als waarheid te poneren slaat mijn inziens als een tang op een varken
Die klinken inderdaad allemaal hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Jorgen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:09:
[...]

@Duclaasie Ik nodig je bij dezen uit om in dit topic Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 met bewijs te komen dat zou laten zien dat het niet zo is. Je zou wereldwijd de eerste zijn.

@Wachten... Mocht je graag verder over dit onderwerp willen discussiëren dan kan dat ook in het zilverenkabelstopic. Mocht je gericht aankoopadvies willen dan kan dat in een eigen topic in Beeld en geluid koopadvies
Dat topic lees ik alleen als ik op zoek ben naar potsierlijk vermaak. De heersende rotsvaste overtuiging dat alles eender klinkt laat geen ruimte voor enige vorm van discussie, dus het heeft naar mijn idee geen zin om daar enige energie in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:01
Duclaasie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:52:
[...]

Dat topic lees ik alleen als ik op zoek ben naar potsierlijk vermaak. De heersende rotsvaste overtuiging dat alles eender klinkt laat geen ruimte voor enige vorm van discussie, dus het heeft naar mijn idee geen zin om daar enige energie in te steken.
Daar is absoluut ruimte voor discussie, maar je moet wel met inhoudelijke kennis en een technisch solide onderbouwing komen, onderbuikmeningen worden niet gewaardeerd.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik kan het niet beter verwoorden. En daarmee sluiten we ook het onderwerp in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:04
MerijnB schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:08:
[...]

Daar is absoluut ruimte voor discussie, maar je moet wel met inhoudelijke kennis en een technisch solide onderbouwing komen, onderbuikmeningen worden niet gewaardeerd.
En dan kan je altijd nog naar https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php
Maar daar moet je helemaal goed beslagen ten ijs komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
Ik gebruik een Wiim mini, die heb ik met een analoge kabel op mijn Yamaha B270D receiver aangesloten.

Deze receiver heeft naast de analoge ingang nog een optische ingang waar ik mijn televisie op heb aangesloten.
Als speakers gebruik ik de Cambridge Audio SX 50.

Ik maak dus gebruik van de interne DAC van de Wiim mini en ik vind het geluid best ok.

Echter lees ik dat een externe DAC voor een verbetering van het geluid kan zorgen.

Is deze verbetering alleen te horen met de duurdere DAC's, of ook met een DAC van een paar tientjes zoals die van Sounix, SMSL, etc. die op o.a. Amazon en Bol te koop worden aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
ruftman schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:52:
Echter lees ik dat een externe DAC voor een verbetering van het geluid kan zorgen.
Dit is nogal twijfelachtig en vaak gebasseerd op subjectieve ervaring en niet op basis van technische onderbouwing en/of metingen.

Als je kijkt naar de meting van de Wiim mini gedaan door ASR zie je dat de ruisvloer relatief hoog is, heb je last van ruis in je huidige setup?

De klank zal naar verwachting niet veel veranderen met een andere DAC.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
MerijnB schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:14:
[...]

Dit is nogal twijfelachtig en vaak gebasseerd op subjectieve ervaring en niet op basis van technische onderbouwing en/of metingen.

Als je kijkt naar de meting zie je dat de ruisvloer relatief hoog is, heb je last van ruis in je huidige setup?

De klank zal naar verwachting niet veel veranderen met een andere DAC.
Ik heb, voor zover ik weet, geen last van ruis. Misschien als ik met mijn oor naast de speaker ga zitten, echter is dat geen dagelijkse bezigheid van mij.
Mijn streven is ook om alles zo simpel mogelijk te houden, dus als ik de tussenkomst van een DAC kan besparen omdat het geluid toch niet veel gaat veranderen, dan wordt ik daar alleen maar blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
ruftman schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:17:
[...]

Ik heb, voor zover ik weet, geen last van ruis. Misschien als ik met mijn oor naast de speaker ga zitten, echter is dat geen dagelijkse bezigheid van mij.
Mijn streven is ook om alles zo simpel mogelijk te houden, dus als ik de tussenkomst van een DAC kan besparen omdat het geluid toch niet veel gaat veranderen, dan wordt ik daar alleen maar blij van.
Zoals gezegd is een ervaren verschil vaak een subjectieve ervaring, dus je zou wat kunnen bestellen bij een Bol en proberen, wordt je er blij van hou je het (het maakt onderaan de streep niet uit of jou betere ervaring subjectief of objectief is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:56:
....
• Stel de speakers goed af op je versterker/receiver
...
Heb je hier wat tips over? Aan speakers is toch meestal weinig af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik gebruik een Wiim mini, die heb ik met een analoge kabel op mijn Yamaha B270D receiver aangesloten.

Deze receiver heeft naast de analoge ingang nog een optische ingang waar ik mijn televisie op heb aangesloten.

Ik maak dus gebruik van de interne DAC van de Wiim mini en ik vind het geluid best ok.

Is deze verbetering alleen te horen met de duurdere DAC's, of ook met een DAC van een paar tientjes zoals die van Sounix, SMSL, etc. die op o.a. Amazon en Bol te koop worden aangeboden?
Beide niet. Er zit geen natuurkundige of biologische meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco

Ik denk niet dat je veel op gaat schieten met een externe dac eigenlijk. Qua upgrade zou ik eerder kijken naar een andere versterker, bij voorbeeld de Wiim amp of amp pro. Tenzij je de CD speler nog gebruikt natuurlijk...

Dan kan je de TV wellicht via hdmi/ARC aansluiten en afhankelijk van de wat je van de Wiim mini gebruikt kan die op marktplaats want de amp heeft al streaming protocollen ingebouwd. Dan wordt je setup nog compacter/eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Falco schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:13:
[...]

Ik denk niet dat je veel op gaat schieten met een externe dac eigenlijk. Qua upgrade zou ik eerder kijken naar een andere versterker, bij voorbeeld de Wiim amp of amp pro. Tenzij je de CD speler nog gebruikt natuurlijk...

Dan kan je de TV wellicht via hdmi/ARC aansluiten en afhankelijk van de wat je van de Wiim mini gebruikt kan die op marktplaats want de amp heeft al streaming protocollen ingebouwd. Dan wordt je setup nog compacter/eenvoudiger.
Aan de ene kant een goed idee om de versterker te vervangen, aan de andere kant ben ik eigenlijk nog behoorlijk tevreden met de Yamaha. Ik ben ook nog niet zover om afscheid te nemen van de CD speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Heb je zelf al eens geprobeerd wat er gebeurt als je de Wiim op de digitale ingang van je versterker aansluit tov de analoge ingang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wookson
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-09 19:34
Goedemiddag

Is het nuttig om de holle wand (nog te plaatsen in gyproc) waartegen de tv komt te voorzien van akoestische isolatie?

Gaat dit in mijn woonkamer een betere akoustiek geven? Het is dus niet om het geluid te isoleren naar de buren toe of zo, enkel om de geluidskwaliteit in mijn eigen woonkamer te verbeteren..
(7.2 Marantz cinema 60 met Dali Zensor speakers)

Zoja welke isolatie gebruik ik dan best?

Cross posten is niet de bedoeling

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 03-12-2024 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wookson schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:02:
Goedemiddag

Is het nuttig om de holle wand (nog te plaatsen in gyproc) waartegen de tv komt te voorzien van akoestische isolatie?

Gaat dit in mijn woonkamer een betere akoustiek geven? Het is dus niet om het geluid te isoleren naar de buren toe of zo, enkel om de geluidskwaliteit in mijn eigen woonkamer te verbeteren..
(7.2 Marantz cinema 60 met Dali Zensor speakers)

Zoja welke isolatie gebruik ik dan best?
Niet hier vragen, maar hier vragen: Het grote akoestiek topic ;)
(zoals ook al in je eigen topic gemeld; je zult vast ergens verkeerd geklikt hebben gok ik :P )

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 25-11-2024 16:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Ik heb jullie mening nodig.
Ik heb afgelopen zaterdag een upgrade gedaan van mijn speakers.

Vorig jaar met black Friday een hele mooie Marantz Stereo 70s gekocht.
Daarbij heb ik uit de kringloop ontzettend goede en mooie Jamo Concert II gekocht.
Deze wat liefde en aandacht gegeven, en klonken tot een goede twee a drie weken geleden behoorlijk.
Echter vlogen de hoge tonen eruit, en tja, het zijn boxen van ergens jaren 90 en weet de geschiedenis niet.
Beetje veel treble erbij (+4) en er zat weer een beetje leven in.

Toch eens rond gaan shoppen voor nieuwe en kwam eerst op de Dali Oberon 3 terecht.
Ik naar een winkel in Rotterdam.
Medewerker van de winkel had toevallig ook dezelfde versterker staan, plugt de Oberons in en ik denk... Nou dat is het niet.
Plat geluid, geen upgrade tegenover mijn Jamo's.

Hij steekt de B&W 606 S3's aan en DAMN wat een geluid.
Breed geluid, hoge tonen hoorbaar, zeer duidelijke stereo separatie.
Voor referentie zet hij ook de 706 aan, maar daar zei hij van, dat dat niet "lekker" gaat werken met mijn Marantz. En het klopt, niets bijzonders voor mijn versterker.

Afgelopen zaterdag de 606 s3's gekocht en aangesloten.
Versterker een reset gegeven, wat denk je....
Dof geluid.
Wel wat hoge tonen maar niet wat ik in de winkel hoorde.
Tevens maakte het niet uit welke bron ik gebruikte.
Of het nou vinyl, streaming of TV is, het is niet wat ik in de winkel hoorde.

Heeft iemand een idee of oplossing om diezelfde ervaring thuis te krijgen?
Of heb ik gewoon €600 in de prullenbak gegooid?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:50
Ik heb dezelfde receiver met Oberon on Wall en geven geen plat geluid, vreemd ook dat de Oberon 3's plat klonken, ik heb hier de 1s en die klinken alles behalve plat maar die b&w's zullen ook prima klinken.
Luister je in pure direct naar muziek? Of met de Audessy correcties? Heb je een nieuwe setup gedraaid nadat je de speakers hebt aangesloten? Wat is je bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zal wel niet maar heb je ze misschien bi-amped of bi-wire aangesloten en zit er wat los aan de HF zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
De Stereo 70s heeft geen Audessy.
Daarom een factory reset gegeven, zodat alles weer "fris" is.

Alles is handmatig. Dus afstanden, bass en treble kan je instellen en de balance, en dat is het.

Via een speciaal menu en de web interface kan ik wel aangeven van de impedantie moet zijn.
Volgens de handleiding van de 606's moet dat 8 Ohm zijn, en daar staat de versterker ook op.

Bi-amping heb ik nog niet gedaan, omdat ik dat nog niet gevonden had of de Marantz dat kon, dat kan ie.
Verder via de webinterface, kan ik de cut-off filter voor mijn sub aangeven. Altijd geleerd dat dat zo laag moet zijn. Dus die staat op 40hz.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 26-11-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
ruftman schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:17:
[...]

Als ik me niet vergis zag ik je in het verleden nog wel 's rondstruinen in het producerstopic (je woonde in de buurt van radioantennes, toch?). Die hobby geluidskaarten hebben vaak een nette AD/DA converter met een SNR van 120dB of meer.

Maar zoals hierboven al aangegeven zal het verschil nauwelijks te merken zijn. De DACs in consumenten hifi zijn van prima kwaiteit zolang het maar geen cheapo onboard geluidschip is. Dat lijkt me met de WiimHome prima.

Vraag me nu wel af hoe Cambridge Audio zulke goedkope speakers levert, meende dat het altijd een behoorlijk hi end merk was met veel hogere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:12:
De Stereo 70s heeft geen Audessy.
Daarom een factory reset gegeven, zodat alles weer "fris" is.

Alles is handmatig. Dus afstanden, bass en treble kan je instellen en de balance, en dat is het.

Via een speciaal menu en de web interface kan ik wel aangeven van de impedantie moet zijn.
Volgens de handleiding van de 606's moet dat 8 Ohm zijn, en daar staat de versterker ook op.

Bi-amping heb ik nog niet gedaan, omdat ik dat nog niet gevonden had of de Marantz dat kon, dat kan ie.
Verder via de webinterface, kan ik de cut-off filter voor mijn sub aangeven. Altijd geleerd dat dat zo laag moet zijn. Dus die staat op 40hz.
Ah ja, sorry. Niet goed gelezen. Ik heb de Cinema, niet de stereo. Heb je misschien iets veranderd in de ruimte waar je muziek luistert wat je akoestiek om zeep heeft geholpen?

Edit: en wat is je bron? Spotify, CD enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Niets veranderd aan de indeling. Boxen eraf, nieuwe boxen erop.
Bronnen:
Vinyl, zowel als Normaal als Pure direct, Spotify en BD-audio van Air en Bowie.
Tuurlijk hoor je meteen dat Spotify de mindere hierin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Vreemd. Het zou goed moeten klinken maar doet het niet.
Je hebt wel zachte materialen in de ruimte? Kleed op de vloer, gordijnen, zachte bank met kussens enz. Verder dan dat zou ik het niet weten. Misschien is er toch iets waar wat betreft het inspelen van speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Als je echt hoge tonen mist zou ik eerst mijn oor eens tegen de tweeter aanleggen om te checken of je daar überhaupt wel iets overheen hoort.

Ik heb mijn speakers bi-amped staan en vergeet soms de eindversterker die het hoog aanstuurt aan te zetten. Afhankelijk van de muziek en wat ik aan het doen ben kan het zomaar een minuutje duren voor ik me realiseer dat de tweeters niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Waar staan de speakers? Paradijsvogel Zeos zet zijn boekenplank speakers altijd op de kop, zodat de tweeter op oorhoogte staat.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:18:
Ik heb jullie mening nodig.
Ik heb afgelopen zaterdag een upgrade gedaan van mijn speakers.

Vorig jaar met black Friday een hele mooie Marantz Stereo 70s gekocht.
Daarbij heb ik uit de kringloop ontzettend goede en mooie Jamo Concert II gekocht.
Deze wat liefde en aandacht gegeven, en klonken tot een goede twee a drie weken geleden behoorlijk.
Echter vlogen de hoge tonen eruit, en tja, het zijn boxen van ergens jaren 90 en weet de geschiedenis niet.
Beetje veel treble erbij (+4) en er zat weer een beetje leven in.

Toch eens rond gaan shoppen voor nieuwe en kwam eerst op de Dali Oberon 3 terecht.
Ik naar een winkel in Rotterdam.
Medewerker van de winkel had toevallig ook dezelfde versterker staan, plugt de Oberons in en ik denk... Nou dat is het niet.
Plat geluid, geen upgrade tegenover mijn Jamo's.

Hij steekt de B&W 606 S3's aan en DAMN wat een geluid.
Breed geluid, hoge tonen hoorbaar, zeer duidelijke stereo separatie.
Voor referentie zet hij ook de 706 aan, maar daar zei hij van, dat dat niet "lekker" gaat werken met mijn Marantz. En het klopt, niets bijzonders voor mijn versterker.

Afgelopen zaterdag de 606 s3's gekocht en aangesloten.
Versterker een reset gegeven, wat denk je....
Dof geluid.
Wel wat hoge tonen maar niet wat ik in de winkel hoorde.
Tevens maakte het niet uit welke bron ik gebruikte.
Of het nou vinyl, streaming of TV is, het is niet wat ik in de winkel hoorde.

Heeft iemand een idee of oplossing om diezelfde ervaring thuis te krijgen?
Of heb ik gewoon €600 in de prullenbak gegooid?
Zou het kunnen dat de jamo's niet stuk zijn gegaan maar de versterker? Het is wel toevallig dat je bij zowel de oude als de nieuwe speakers de hoge tonen mist. Heb je een andere versterker om de speakers mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Dj Neo Ziggy weet je zeker dat de bruggen achterop de speakers goed vast zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
The Eagle schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:35:
@Dj Neo Ziggy weet je zeker dat de bruggen achterop de speakers goed vast zitten?
Ik ga morgen kijken. De woonkamer zit nu vol met pubers.
Ik ga sowieso morgen bi-ampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Met een 70s kan je alleen bi-wiren, niet bi-ampen. Je hebt maar twee eindtrappen.

Voordelen van bi-wiren zijn discutabel m.i. maar het kan geen kwaad natuurlijk ;) Dan wel zorgen dat alles goed aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Nou dat was dus de truuk.
Bi-amp en de cut-off naar 60hz.

Heerlijk ruimtelijk geluid zonder overdreven te veel bass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
vlaaing peerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:40:
[...]

Als ik me niet vergis zag ik je in het verleden nog wel 's rondstruinen in het producerstopic (je woonde in de buurt van radioantennes, toch?). Die hobby geluidskaarten hebben vaak een nette AD/DA converter met een SNR van 120dB of meer.

Maar zoals hierboven al aangegeven zal het verschil nauwelijks te merken zijn. De DACs in consumenten hifi zijn van prima kwaiteit zolang het maar geen cheapo onboard geluidschip is. Dat lijkt me met de WiimHome prima.

Vraag me nu wel af hoe Cambridge Audio zulke goedkope speakers levert, meende dat het altijd een behoorlijk hi end merk was met veel hogere prijzen.
Ik struin(de) inderdaad ook in dat topic rond (tijd dat ik weer eens iets ga produceren, ik heb genoeg ideëen), maar ik kan me niet herinneren dat ik in de buurt van radioantennes woon.

Die speakers heb ik voor 200 euro in de Correct koopjeskelder gekocht en deden bij een luistertest ter plaatse niet onder voor duurdere bekenplankspeakers van B&W en Klipsch. Dus dan was de keuze snel gemaakt, totaal geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
Ik zoek een Ultra High Speed hdmi kabel van 4m.

Iemand die me 1 kan aanraden?

Is om van een Marantz cinema 60 naar een lg oled g4 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wookson schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:08:
Ik zoek een Ultra High Speed hdmi kabel van 4m.

Iemand die me 1 kan aanraden?

Is om van een Marantz cinema 60 naar een lg oled g4 te gaan.
Dit is geen wat moet ik kopen topic, zoals in de topicwaarschuwing staat.
Overigens voldoet binnen die 5 meter gewoon iedere ultra high speed kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
Jorgen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:14:
[...]

[mbr]Dit is geen wat moet ik kopen topic, zoals in de topicwaarschuwing staat.[/]
Overigens voldoet binnen die 5 meter gewoon iedere ultra high speed kabel
Ik had mijn vraag anders moeten formuleren inderdaad. Wat ik bedoelde was eigenlijk of er verschil zit tss de zeer dure merken van hdmi kabels en de beter betaalbare. Uit je antwoord kan ik afleiden dat dat niet het geval is. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wookson schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:34:
[...]

Ik had mijn vraag anders moeten formuleren inderdaad. Wat ik bedoelde was eigenlijk of er verschil zit tss de zeer dure merken van hdmi kabels en de beter betaalbare. Uit je antwoord kan ik afleiden dat dat niet het geval is. Bedankt!
Dat klopt inderdaad. Als een kabel niet voldoet/werkt heeft dat doorgaans een paar simpele redenen: de kabel is kapot; de kabel mist de juiste bandbreedte of de afstand is te lang. 5 meter moet binnen de HDMI spec probleemloos werken en gezien het een digitaal signaal betreft, werkt het wel of het werkt niet. Een duurdere kabel maakt het niet beter. Dus als je bij Amazon of de lokale fysieke winkel voor een paar euro een Ultra High Speed kabel haalt, zit je net zo goed als wanneer hij 10 x zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ruftman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:00:
maar ik kan me niet herinneren dat ik in de buurt van radioantennes woon.
Ik kan me goed vergissen hoor, er zat iemand in dat topic die radiosignaal overal oppikte en we later erachter kwamen dat hij op korte afstand woonde van een groot zendstation, dat zal dan iemand anders moeten zijn dan.

Maar inderdaad, gewoon die DAW weer aanzwengelen, en als je wat af hebt uiteraard in het topic plempen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
Falco schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:13:
[...]

Ik kom toch terug op mijn besluit om geen nieuwe versterker te kopen. Ik heb namelijk afgelopen weekend mijn desktop klasse D versterker (Foxilon A200, volgens mij gewoon een Fosi audio kloon oid) op mijn Cambridge Audio speaker aangesloten met de WIIM mini op de analoge aansluiting en......het klonk 10 keer beter dan de Yamaha receiver! Helaas heeft de de Foxilon geen afstandsbediening en dat vind ik toch wel handig in de huiskamer.
Nu overweeg ik toch om de Wiimamp te kopen, aangezien deze toch ook goed moet schijnt te klinken, een afstandsbediening heeft en over voldoende aansluitmogelijkheden voor in de huiskamer heeft.
CD's speel ik dan wel op de blurayspeler af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
ruftman schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:49:
[...]
de WIIM mini op de analoge aansluiting en......het klonk 10 keer beter dan de Yamaha receiver! Helaas heeft de de Foxilon geen afstandsbediening
Ik ben ook een zeer tevreden WiiM mini gebruiker. Bediening via de app van Wiim of via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Prisma16 schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:02:
[...]

Ik ben ook een zeer tevreden WiiM mini gebruiker. Bediening via de app van Wiim of via Home Assistant.
De app is inderdaad super. Mede daardoor overweeg ik om de Wiim amp te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Ik heb een Bose bluetooth speaker gekocht (Bose SoundLink Flex v2) en ik vraag mij af hoe ik het volgende kan instellen:

Ik wil als de muziek aanstaat liever niet dat ik het geluid via mijn telefoon harder/zachter kan zetten, maar puur via de speaker. Ik vind het irritant dat ik bij een simpel filmpje dan telkens schakel tussen de box terwijl ik gewoon alleen 1 kanaal (spotify) over de box wil laten gaan en verder geen geswitch omdat ik toevallig even een facebook reel oid bekijk...

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

GustavSan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:30:
Ik heb een Bose bluetooth speaker gekocht (Bose SoundLink Flex v2) en ik vraag mij af hoe ik het volgende kan instellen:

Ik wil als de muziek aanstaat liever niet dat ik het geluid via mijn telefoon harder/zachter kan zetten, maar puur via de speaker. Ik vind het irritant dat ik bij een simpel filmpje dan telkens schakel tussen de box terwijl ik gewoon alleen 1 kanaal (spotify) over de box wil laten gaan en verder geen geswitch omdat ik toevallig even een facebook reel oid bekijk...

Iemand suggesties?
Nope. Dat is hoe BT werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 09-09 15:20
Ik heb een Denon X2800H AVR gekoppeld aan een Apple TV 4K. Als ik de YouTube app gebruik is de output stereo en gebruikt hij alleen linksvoor en rechtsvoor wat logisch is. Ik zou graag ook de center gebruiken aangezien de meeste content gesproken is. Hoe kan ik dat doen?

Er is wel een All Zone Stereo mode maar die moet je iedere keer handmatig aan en uitzetten en dan doen ook de rears mee niet echt wat ik wil. Op mijn vorige vrij oude Onkyo TX-SR606 kon ik dat wel instellen zodat hij automatisch omschakelde bij een stereo signaal.

Update: Ah als ik de Dolby Surround Movie audio mode kiest dan gebruikt hij wel alle speakers bij stereo automatisch en bij 5.1 of Atmos schakelt hij automatisch om. Dat is al beter.

[ Voor 14% gewijzigd door Skidmarks op 22-12-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Denon onthoudt zijn instelling per input. Er is een automatische optie over hoe met signalen om te gaan, maar die pakt bij een stereo signaal (imho terecht) stereo, en bij een multichannel optie logischerwijs alle kanalen. En de center is geen stereo kanaal ;)
Dus works as designed zou ik zeggen.

Als je stemmen niet duidelijk zijn via stereo dan moet je denk ik eens naar je speakers kijken en je afvragen waarom die kennelijk niet fatsoenlijk in staat zijn om stemmen weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
The Eagle schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:51:
Denon onthoudt zijn instelling per input. Er is een automatische optie over hoe met signalen om te gaan, maar die pakt bij een stereo signaal (imho terecht) stereo, en bij een multichannel optie logischerwijs alle kanalen. En de center is geen stereo kanaal ;)
Dus works as designed zou ik zeggen.

Als je stemmen niet duidelijk zijn via stereo dan moet je denk ik eens naar je speakers kijken en je afvragen waarom die kennelijk niet fatsoenlijk in staat zijn om stemmen weer te geven.
De stemmen zijn wel duidelijk maar als iemand praat klinkt het raar als het niet uit de center speaker komt, dat is het meer.

Ik snap dat een AVR stereo correct output op alleen links en rechts en sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Skidmarks schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:29:
[...]

De stemmen zijn wel duidelijk maar als iemand praat klinkt het raar als het niet uit de center speaker komt, dat is het meer.

Ik snap dat een AVR stereo correct output op alleen links en rechts en sub.
Dat heel geluidsbeeld, en dat hangt ook een beetje samen met hoe groot de zgn sweetspot is.
Welke speakers heb je? En al eens geprobeerd om ze in te draaien? En heb je de boel ingeregeld met audissey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
The Eagle schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:41:
[...]

Dat heel geluidsbeeld, en dat hangt ook een beetje samen met hoe groot de zgn sweetspot is.
Welke speakers heb je? En al eens geprobeerd om ze in te draaien? En heb je de boel ingeregeld met audissey?
Mijn speakers is een oude Harman Kardon HKTS 11 set uitvoering: Harman Kardon HKTS 11

Ingeregeld met Audissey op de Denon. Speakers staan gedraaid richting de main plek op de bank. Ik heb verder met films e.d. geen klachten, maar ben ook geen expert op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Skidmarks schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:38:
Ik heb een Denon X2800H AVR gekoppeld aan een Apple TV 4K. Als ik de YouTube app gebruik is de output stereo en gebruikt hij alleen linksvoor en rechtsvoor wat logisch is. Ik zou graag ook de center gebruiken aangezien de meeste content gesproken is. Hoe kan ik dat doen?

Er is wel een All Zone Stereo mode maar die moet je iedere keer handmatig aan en uitzetten en dan doen ook de rears mee niet echt wat ik wil. Op mijn vorige vrij oude Onkyo TX-SR606 kon ik dat wel instellen zodat hij automatisch omschakelde bij een stereo signaal.

Update: Ah als ik de Dolby Surround Movie audio mode kiest dan gebruikt hij wel alle speakers bij stereo automatisch en bij 5.1 of Atmos schakelt hij automatisch om. Dat is al beter.
Geen idee of de Denon ook de mogelijkheid heeft, maar op mijn Marantz cinema 70 kan ik 2 speaker profielen maken. Je kan dan 1 extra profiel maken waar je alleen de speakers in zet die jij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Skidmarks schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:02:
[...]

Mijn speakers is een oude Harman Kardon HKTS 11 set uitvoering: Harman Kardon HKTS 11

Ingeregeld met Audissey op de Denon. Speakers staan gedraaid richting de main plek op de bank. Ik heb verder met films e.d. geen klachten, maar ben ook geen expert op dit gebied.
Tsja, dat bevreemd me niet heel erg met dergelijke melkpakjes. Bereik van die dingen is niet je dat. Maar daar gaat je center ook niet aan helpen, want die is net zo groot.
Zou ze vervangen voor een paar leuke bookshelves, hoeft tweedehands niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Ik geloof dat mijn vraag hier wel kan. Ik overweeg een soundbar + subwoofer.

Vraag 1)
Ik begrijp nog niet goed wat de functie is van de subwoofer. Communiceert die met de soundbar zodat al het geluid uit de soundbar komt of komen de daadwerkelijke geluiden daadwerkelijk uit de subwoofer?

Vraag 2)
Moet een subwoofer met het lage geluid persé onder de tv staan of mag het ook wat meer weggestopt in een hoek van de kamer (ongeveer 6 meter van de tv) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geluid komt daadwerkelijk uit de subwoofer.
Mag ook elders staan, heb je wel een lange kabel nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:07

GerCor

Zonder dallen geen pieken

MetalSonic schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:13:
Ik geloof dat mijn vraag hier wel kan. Ik overweeg een soundbar + subwoofer.

Vraag 1)
Ik begrijp nog niet goed wat de functie is van de subwoofer. Communiceert die met de soundbar zodat al het geluid uit de soundbar komt of komen de daadwerkelijke geluiden daadwerkelijk uit de subwoofer?

Vraag 2)
Moet een subwoofer met het lage geluid persé onder de tv staan of mag het ook wat meer weggestopt in een hoek van de kamer (ongeveer 6 meter van de tv) :)
Hangt ervan af welke soundbar en welke subwoofer. Ik heb Sonos. De subwoofer neemt de lage tonen over van de soundbar zodat die soundbar meer aandacht kan geven aan de midden en hoge tonen. De subwoofer kan erg laag, zo laag dat je het 'voelt'. Plaatsing bij Sonos is geen probleem omdat het draadloos is (op 230v na). Mijn subwoofer staat achter de bank. Het is altijd even zoeken naar de beste plaats. Eerst had ik de subwoofer naast de TV maar toen klonk het alsof de lage tonen uit de TV kwamen en bij een subwoofer is het de bedoeling dat je niet kunt aanwijzen waar de subwoofer staat.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Vraag!

Ik wil mijn Focal Shape 65 uit de studio gaan ophangen in de woonkamer als hifi speaker.

Het is een actieve speaker met XLR in, en behoeft dus geen versterker. Probleem is nu:
  • DACs en geluidskaarten hebben een PC nodig, terwijl ik juist geen PC ertussen wil (tenzij ik specifiek vanaf een PC wil afspelen).
  • Studiogeluidskaarten hebben vooral jack en XLR ingangen, maar mijn hifi apparatuur heeft tulp/HDMI/digitaal uit
  • via tulp wil ik aansluiten: draaitafel, CD, radio en TV (TV mag ook via HDMI)
  • Eventueel ook de PC/laptop, maar niet in een setup dat die constant aan moet staan vanwege aangesloten geluidskaart/DAC
Nu vind ik wel wat (retedure) standalone DACs, maar die hebben allemaal een ingebouwde versterker. Ik weet dat dit nogal klinkt als aankoopadvies, maar kan iemand mij de juiste richting in schoppen om een actieve speaker aan te sluiten in de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
vlaaing peerd schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:45:
Vraag!

Ik wil mijn Focal Shape 65 uit de studio gaan ophangen in de woonkamer als hifi speaker.

Het is een actieve speaker met XLR in, en behoeft dus geen versterker. Probleem is nu:
  • DACs en geluidskaarten hebben een PC nodig, terwijl ik juist geen PC ertussen wil (tenzij ik specifiek vanaf een PC wil afspelen).
  • Studiogeluidskaarten hebben vooral jack en XLR ingangen, maar mijn hifi apparatuur heeft tulp/HDMI/digitaal uit
  • Eventueel ook de PC/laptop, maar niet in een setup dat die constant aan moet staan vanwege aangesloten geluidskaart/DAC
Nu vind ik wel wat (retedure) standalone DACs, maar die hebben allemaal een ingebouwde versterker. Ik weet dat dit nogal klinkt als aankoopadvies, maar kan iemand mij de juiste richting in schoppen om een actieve speaker aan te sluiten in de woonkamer?
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er hier 'in het midden' zit, een receiver? Dus wat zit er tussen de draaitafel, CD, etc en de aktieve speakers? Zit daar een tulp uitgang op die je kunt gebruiken? Dan twee passieve DI's er tussen (of één passieve stereo DI).

Overigens hebben 'studiogeluidskaarten' (in hoeverre dat een ding is) eigenlijk ook altijd gebalanceerde uitgangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:22

FeaR

In GoT we trust

Nu vind ik wel wat (retedure) standalone DACs, maar die hebben allemaal een ingebouwde versterker.
DAC met ingebouwde versterker? Bedoel je dan een receiver? Doe eens een voorbeeld. Mits de receiver Pre Out voor Front Left en Right heeft gaat dat werken. Je betaalt wel voor de versterker maar gebruikt hem niet. Er zijn receivers zonder versterking, pre/voorversterker maar die zijn aanzienlijk duurder omdat ze een andere markt bedienen.
Ik weet dat dit nogal klinkt als aankoopadvies, maar kan iemand mij de juiste richting in schoppen om een actieve speaker aan te sluiten in de woonkamer?
Hangt van de specifieke apparatuur af of je een DAC nodig hebt. Als de bron analoog uit heeft valt de DAC af. Indien dat hij alle bronnen het geval is zou je alleen een switch/mengpaneel hoeven te hebben om alle bronnen te koppelen en naar één output te sturen. Ik zou de XLR van Focal niet al te lastig maken en van RCA naar XLR verlopen indien dat je uit de brand helpt en met RCA (unbalanced) aansluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
Vraag!

Het is me nog niet geheel duidelijk wat je geluidsbron is, zoals @FeaR en @MerijnB al vragen, maar een dac met balanced out hoeft niet extreem duur te zijn.
Afhankelijk van de hoeveelheid apparatuur die je aan wilt sluiten kan je beginnen bij een Topping D10 balanced.

https://www.toppingaudio.com/product-item/d10-balanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou zeggen: lekker alles analoog via tulp aansluiten opeen mengpaneel, en van daar uit naar je Focal's. Alleen voor de TV heb je dan een dacje of iets van een hdmi audio extractor (naar tulp) nodig.

Alternatief is idd een voorversterker, of een versterker met pre-outs. Of, als je wat meer hobbymatig wilt werken, een paar level converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
NAD C658 heeft DAC en analoog in als een van de weinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiWjS3Ew-7Wa-LjZcwNka7izldo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E055Z4HHK1tPan0jz66SF6s.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren een hw 800d. Installeren was eveb gekloot omdat een instelling in mijn tv niet goed stond maar daarna alleen maar plezier.

Op geluid 14 van de 50 ofzo al best hard. Earc werkt fijn eenmaal aangesloten. Netflix films geven nu bijna het bioscoop gevoel.

Vraag, hoe makkelijk is het voor buren/ andere mensen om via blue tooth verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je post had prima alleen die laatste zin kunnen zijn ;)

Antwoord: niet moeilijker of makkelijker dan met een willekeurig bt device. Zou het gewoon uitzetten als dat kan. Voegt namelijk niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dank voor de reacties allemaal! :9
MerijnB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:43:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er hier 'in het midden' zit, een receiver? Dus wat zit er tussen de draaitafel, CD, etc en de aktieve speakers?
De audiospelers hebben allemaal tulp en staan op dit moment op een 16 kanaals Mackie mengpaneel, het mengpaneel staat weer op de speakers. Het mengpaneel moet dus de woonkameruit voor een vrouwvriendelijker kastje met volumeregeling (ik luister alleen source direct en behoef geen EQ), maar dat kastje mag dus niet versterken.
Overigens hebben 'studiogeluidskaarten' (in hoeverre dat een ding is) eigenlijk ook altijd gebalanceerde uitgangen.
Klopt, en die kaarten voldoen in principe (en hebben vaak goede AD/DA, maar die hebben dus aansluiting op een PC nodig om te werken.
FeaR schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:56:
[...]

Ik zou de XLR van Focal niet al te lastig maken en van RCA naar XLR verlopen indien dat je uit de brand helpt en met RCA (unbalanced) aansluiten.
Aaaah dat is me helemaal ontgaan, maar er zit een ongebalanceerde jack ingang achterop. Voor de woonkamer heb ik niet persé gebalanceerd nodig, dus dat zou meer opties moeten geven.
The Eagle schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:31:
Ik zou zeggen: lekker alles analoog via tulp aansluiten opeen mengpaneel
Zo staat het op dit moment aangesloten, maar de vrouw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@vlaaing peerd is https://www.schiit.com/products/saga_2 wellicht een optie? Sowieso, Schiit is een optie met redelijk hoge waf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
The Eagle schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:31:
@vlaaing peerd is https://www.schiit.com/products/saga_2 wellicht een optie? Sowieso, Schiit is een optie met redelijk hoge waf :)
Dat is bijna precies ongeveer zo'n beetje nagenoeg redelijk accuraat grofweg in de richting wat ik zoek inderdaad!

Ik zie zo snel nog niet een phono aansluiting, maar zal straks even uitgebreider doorbladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

vlaaing peerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:41:
[...]

Dat is bijna precies ongeveer zo'n beetje nagenoeg redelijk accuraat grofweg in de richting wat ik zoek inderdaad!

Ik zie zo snel nog niet een phono aansluiting, maar zal straks even uitgebreider doorbladeren.
Dan haal je voor een paar tientjes een losse phono preamp en ben je er ook. Maar iirc heeft Schiit er ook wel wat in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Podracer77
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:50
Hallo allemaal, ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag voor advies. Ik heb namelijk recentelijk van mijn schoonvader 5 JVC SX XD55F speakers en een XD55C gekregen. Nu moet ik zelf nog opzoek naar een subwoofer en een versterker/receiver om er een compleet plaatje van te maken. Ik heb zelf al een soundbar bij de tv staan en het idee was ook om deze speakers in de keuken neer te zetten (27m² en een plafond van 4 meter hoog). Ik zit nu alleen te kijken wat ik moet halen hiervoor. Ik zat zelf al een beetje op marktplaats te kijken met de gedachte om niet meer dan €100-200 uit te geven aan een versterker en een sub, volgens mij heb ik dan een actieve sub nodig en een versterker met genoeg power aangezien die speakers 100 watt aan kunnen. Is iemand bekend met deze speakers? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten met het uitkiezen van een versterker? Stel dat deze speakers van 8 ohm nodig heeft, kan ik er dan mee wegkomen door deze 6 ohm speakers er op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 20:30
Ik heb een vraagje. Ik ben recent verhuist en heb daarbij een andere TV gekregen. Nu had ik altijd actieve Edifier 1280's via jack op mijn TV aangesloten. Nu ben ik hier redelijk tevreden over, al zijn stemmen soms niet goed te verstaan. In de toekomst zou ik daarom wel willen upgraden, maar op dit moment heb ik daar geen geld voor. :P

Mijn nieuwe TV heeft echter alleen een HDMI of Optische uitgang. De Edifiers hebben deze aansluiting niet. Nu begrijp ik na wat gegoogle dat ik een DAC moet aanschaffen en zit ik een beetje te kijken naar een SMSL SU1 of PS100.

Ik zie ook een SMSL A50 pro voorbij komen wat meer een versterker is. Deze voegt ook nog bluetooth toe wat wel makkelijk is. Nu is mijn vraag eigenlijk vooral: Zit er in de A50 pro dan ook een DAC? En kun je op een versterker ook actieve speakers aansluiten of is dat niet aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 22:45
t mac schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:46:

Mijn nieuwe TV heeft echter alleen een HDMI of Optische uitgang. De Edifiers hebben deze aansluiting niet. Nu begrijp ik na wat gegoogle dat ik een DAC moet aanschaffen en zit ik een beetje te kijken naar een SMSL SU1 of PS100.
Als het doel is om de speakers aan te sluiten dan zou je een DAC kunnen overwegen maar daarmee ga je de stemmen niet beter kunnen verstaan dan in de eerdere situatie. Wel ben je dan een bak extra geld kwijt en kun je dit niet later makkelijk upgraden.

Actieve speakers kunnen meestal ook niet op de receiver worden aangesloten (de volumeregeling gaat dan sowieso niet via de receiver).

Misschien is dit het moment om een receiver + passieve speakers 2e hands aan te schaffen via marktplaats. Dat kan vaak voor enkele honderden euros al een mooi resultaat opleveren en is dan ook aan te sluiten via optisch / HDMI. Voor heldere stemmen raadt men hier vaak een center speaker aan.

De Edifiers kan je dan een mooi tweede leven geven.

Als je verder advies wil zou ik je aanraden een eigen topic te openen met aankoopadvies en daar ook precies aan te geven welke apparatuur (tv, console?, streamer?) je verder nog wil aansluiten en wat de wensen zijn qua uitbreiden in de toekomst. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Podracer77 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:25:
Hallo allemaal, ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag voor advies. Ik heb namelijk recentelijk van mijn schoonvader 5 JVC SX XD55F speakers en een XD55C gekregen. Nu moet ik zelf nog opzoek naar een subwoofer en een versterker/receiver om er een compleet plaatje van te maken. Ik heb zelf al een soundbar bij de tv staan en het idee was ook om deze speakers in de keuken neer te zetten (27m² en een plafond van 4 meter hoog). Ik zit nu alleen te kijken wat ik moet halen hiervoor. Ik zat zelf al een beetje op marktplaats te kijken met de gedachte om niet meer dan €100-200 uit te geven aan een versterker en een sub, volgens mij heb ik dan een actieve sub nodig en een versterker met genoeg power aangezien die speakers 100 watt aan kunnen. Is iemand bekend met deze speakers? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten met het uitkiezen van een versterker? Stel dat deze speakers van 8 ohm nodig heeft, kan ik er dan mee wegkomen door deze 6 ohm speakers er op aan te sluiten?
Wat speakers aankunnen is niet vergelijkbaar met wat er daadwerkelijk doorheen gaat. Vaak is dat maximaal een paar Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
t mac schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:46:
Ik heb een vraagje. Ik ben recent verhuist en heb daarbij een andere TV gekregen. Nu had ik altijd actieve Edifier 1280's via jack op mijn TV aangesloten. Nu ben ik hier redelijk tevreden over, al zijn stemmen soms niet goed te verstaan. In de toekomst zou ik daarom wel willen upgraden, maar op dit moment heb ik daar geen geld voor. :P

Mijn nieuwe TV heeft echter alleen een HDMI of Optische uitgang. De Edifiers hebben deze aansluiting niet.
Zie mijn vraag enkele posts hierboven, actieve speakers moet direct op de bron of via een preamp (die meestal meer gebouwd zijn op muziekinstrumenten input), er mag dus geen eindversterker tussen. In mijn geval bied een preamp uitkomst.

Aannemende dat een preamp wat teveel van het goede is, kan je overwegen om Bluetooth te gebruiken, dan kan je ook meerdere mediaspelers op je Edifiers aansluiten.

Als je TV het niet ondersteunt is een dongle wel betaalbaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Tweakers, volgens mij het juist topic voor mijn vraag, zo niet hoor ik graag welke dan wel.

Geruime tijd heb ik een Anthem MRX 720 waar ik happy mee ben. Deze kerstvakantie eindelijk eens de moeite genomen om de speakerkabels aan de achterzijde van de receiver vast te zetten met banana stekkers. Ik zag toen, dat ik nog 2 aansluitingen over heb voor speakers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrP19wPvJUkc21iWHKH-KAIigXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPmEXgx70b0AKYRXDXB4xlGT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een 5.0 opstelling, ik heb geen subwoofer, geen behoefte aan. De 2 surround speakers hangen naast de bank, aan de muur.

Ik zou wel naar 5.0.2 opstelling willen. Dit is een screenshot uit de handleiding van de MRX 720:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7Vz0vSw1cV7KrDlDoKcJ5Vjee0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cx1wAM14Nuuigr7NQ0Lbr0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Lees ik het nou goed (bij MRX 720) dat ik die "BACK R" en "BACK L" niet perse als speakers achter me hoef te plaatsen, maar dat deze dus ook Atmos speakers kunnen zijn en aan plafond of muur voor me kunnen komen te hangen?

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 22:56
Ik had het idee om de zone2 op mijn AV-receiver (nog aan te kopen, het idee is een Denon X2800H aan te schaffen) te gebruiken om het terras van audio te voorzien.
Aangezien dit slechts bedoeld is voor achtergrondmuziek was ik van plan om 1 audiokabel te leggen om zo 1 passief outdoor-speaker aan te sturen.
Nu heb ik navraag gedaan bij Denon of zij een instelling hebben die deze zone2 in mono aanstuurt ipv stereo, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Kans is dus groot dat als bepaalde bronnen stereo op de AV zetten, we op het terras maar half geluid te horen krijgen.
Spotify kan je wel in mono zetten vond ik terug, maar voor DAB of andere audio sources zal dit niet altijd het geval zijn.

Voorzie ik best direct 2 speakers in stereo? Of zijn er andere oplossingen mogelijk?
Ik heb het gevoel dat ik enorm simpele oplossingen over het hoofd zie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

hjuk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:22:
Ik had het idee om de zone2 op mijn AV-receiver (nog aan te kopen, het idee is een Denon X2800H aan te schaffen) te gebruiken om het terras van audio te voorzien.
Aangezien dit slechts bedoeld is voor achtergrondmuziek was ik van plan om 1 audiokabel te leggen om zo 1 passief outdoor-speaker aan te sturen.
Nu heb ik navraag gedaan bij Denon of zij een instelling hebben die deze zone2 in mono aanstuurt ipv stereo, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Kans is dus groot dat als bepaalde bronnen stereo op de AV zetten, we op het terras maar half geluid te horen krijgen.
Spotify kan je wel in mono zetten vond ik terug, maar voor DAB of andere audio sources zal dit niet altijd het geval zijn.

Voorzie ik best direct 2 speakers in stereo? Of zijn er andere oplossingen mogelijk?
Ik heb het gevoel dat ik enorm simpele oplossingen over het hoofd zie...
En gewoon HEOS, de draadloze speakers die je op Denon en Marantz kunt aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 22:56
Jorgen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:18:
[...]

En gewoon HEOS, de draadloze speakers die je op Denon en Marantz kunt aansluiten?
Die had ik inderdaad ingepland voor keuken en badkamer. Reden waarom ik deze niet zag voor buiten, is omdat ik geen IP-waarden terugvond voor dit toestel.
Daarom het idee om passieve speaker te gebruiken die geschikt is voor buitengebruik.

De heos kan wel als mobiele oplossing om mee te nemen naar buiten als het mooi weer is, dat is me ook net binnen gevallen. Maar dat is al weer richting "Neem een bluetooth speaker mee" als oplossing, met als bijkomend nadeel dat je bij de Heos sowieso een stopcontact nodig hebt...
Dus dan lijkt een Heos speaker meenemen een dure en zelf minder makkelijke oplossing voor bijna hetzelfde te bekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

He simpele antwoord is idd: pak een BT speaker. Speaker buiten kan uiteraard,maar niet mono. Je zit met potentieel blote kabels, kabel isolatie etc.
Dus: pak een BT speaker voor die paar keer, tenzij je het echt in weer en wind wilt laten hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
The Eagle schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:31:
De Schiit is binnen, al moest ik boven op de €279,-nog import betalen omdat de EU leverancier geen voorraad had. Maargoed, voor iets meer dan 350,- zit ik zowat source direct naar mijn studiomonitors te luisteren, dat had ook duizenden Euro's duurder gekund zonder noemenswaardige verbetering.

Ik heb nog verder gekeken naar preamps, maar eigenlijk niks vergelijbaars gevonden en al helemaal niet voor de prijs. Ik wou alleen inputs en een volumeknop, de Schiit Saga 2 doet dat, dus maar besteld.

De Focals klinken lekker in de woonkamer, ze zijn niet zo direct als mijn Yamaha monitors en ze zijn wat wijder in het stereobeeld, wat ze ook geschikter maakt om als Hifi speaker in te zetten.

Nu nog even kijken wat ik er voor de phono ertussen moet zetten, maar dat is niet eerste prioriteit.

Ben blij dat ik het (zonder mengpaneel) aan de praat heb gekregen, dus iedereen bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:24:
[...]

De Schiit is binnen, al moest ik boven op de €279,-nog import betalen omdat de EU leverancier geen voorraad had. Maargoed, voor iets meer dan 350,- zit ik zowat source direct naar mijn studiomonitors te luisteren, dat had ook duizenden Euro's duurder gekund zonder noemenswaardige verbetering.

Ik heb nog verder gekeken naar preamps, maar eigenlijk niks vergelijbaars gevonden en al helemaal niet voor de prijs. Ik wou alleen inputs en een volumeknop, de Schiit Saga 2 doet dat, dus maar besteld.

De Focals klinken lekker in de woonkamer, ze zijn niet zo direct als mijn Yamaha monitors en ze zijn wat wijder in het stereobeeld, wat ze ook geschikter maakt om als Hifi speaker in te zetten.

Nu nog even kijken wat ik er voor de phono ertussen moet zetten, maar dat is niet eerste prioriteit.

Ben blij dat ik het (zonder mengpaneel) aan de praat heb gekregen, dus iedereen bedankt voor de tips!
Prachtig ding die Saga2! Met veel humor in de gebruiksaanwijzing https://www.schiit.com/pu...%202%20manual%201_2_1.pdf

Ontwerp doet mij sterk denken aan een Quad 33, slecht 4 transistoren in de signaal-weg en ook klasse A.
Als is klasse A voor een voorversterker nietszeggend, maar het klinkt wel stoer.

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 07-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:51
Packetloss schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:20:
Tweakers, volgens mij het juist topic voor mijn vraag, zo niet hoor ik graag welke dan wel.

Geruime tijd heb ik een Anthem MRX 720 waar ik happy mee ben. Deze kerstvakantie eindelijk eens de moeite genomen om de speakerkabels aan de achterzijde van de receiver vast te zetten met banana stekkers. Ik zag toen, dat ik nog 2 aansluitingen over heb voor speakers:

[Afbeelding]

Ik heb een 5.0 opstelling, ik heb geen subwoofer, geen behoefte aan. De 2 surround speakers hangen naast de bank, aan de muur.

Ik zou wel naar 5.0.2 opstelling willen. Dit is een screenshot uit de handleiding van de MRX 720:

[Afbeelding]

Lees ik het nou goed (bij MRX 720) dat ik die "BACK R" en "BACK L" niet perse als speakers achter me hoef te plaatsen, maar dat deze dus ook Atmos speakers kunnen zijn en aan plafond of muur voor me kunnen komen te hangen?
Dit kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Dank voor je reply; en hoe dan verder? De instellingen vd mrx720 zijn beperkt, ik zie niet een optie om in te stellen “doe de atmos track maar via back l en r, die hangen namelijk aan het plafond”. Bij wijze van spreken.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Packetloss schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Dank voor je reply; en hoe dan verder? De instellingen vd mrx720 zijn beperkt, ik zie niet een optie om in te stellen “doe de atmos track maar via back l en r, die hangen namelijk aan het plafond”. Bij wijze van spreken.
Via de ARC software op je pc. YouTube: Anthem MRX 720 Unboxing & Dolby Atmos Setup | Anthem Room Correction

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_5nEdF9-Ss2aAbETxdoCdUZgP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUkOk7USqRzRp3b56CT5a2aV.png?f=fotoalbum_large

Back amp > Height 1
Height 1 > Front ceiling of On wall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
Ik twijfel..
Heb een half jaar geleden een Sonos Amp samen met de KEF Q550's en een Dali Sub C-8-D gekocht.
Het is hem net niet. Wellicht is het de kamergrootte maar er mist een boel midrange ofzo. Heb al uren lopen tweaken in de app van Sonos, en ook een subwoofer crawl gedaan.

Wellicht dat de rare combi van gear een oorzaak is? Anyway, ik zit er aan te denken de Kefs te vervangen voor een Sonos Arc Ultra samen met een Sonos Sub4. Ik weet het, niet helemaal audiophile waardig.

Ik wil gewoon een setje dat goed klinkt en waarbij ik makkelijk later surrounds kan toevoegen zonder al te veel kabelwerk. Het feit dat ik de subwoofer dan overal kan zetten waar stroom is is ook een pluspunt. Daar loop ik nu tegenaan.

Ik hoop gewoon dat dit hét is, en dat ik kan wennen aan het idee van een soundbar. In mijn hoofd is een 2.1 set nog altijd beter. Maar de lovende reacties online maken me aan het twijfelen of daar nu met de soundmotion techniek verandering in is gekomen.

Ik kan ook geen dikke Kef Q750's neerzetten of ander soortgelijke towers (vrouwlief) dus het is nu gewoon een ondermaatste setup imo.

Wat vinden jullie?

[ Voor 16% gewijzigd door Basxt op 22-01-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Basxt plaatsing, en vermoedelijk de gevoeligheid van je speakers icm de Sonos amp.
In dit geval zou ik je willen adviseren eerst eens met andere amp te proberen. Dikke kans dat je speakers dan veel meer tot leven komen ;)
Wellicht kun je er ergens eentje lenen, of via MP of kringloop op de kop tikken.

En je Sonos amp heeft ook geen Dsp inregeling met meetmicrofoon volgens mij. Dat kan ook een hoop schelen :)

Maar: wat mis je eigenlijk precies dat het het net niet is? :)

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 21-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 23:19
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het maken van een PEQ profiel met behulp van apps zoals REW of House Curve en een Dayton iMM-6 microfoon? Ik denk er over om hiermee aan de slag te gaan met mijn Wiim Mini en Qudelix 5k om het maximale uit mijn huiskamer stereo te halen, maar ben (voordat ik een microfoon aanschaf) benieuwd of dit een zinvolle onderneming is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Aziraphale schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:12:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het maken van een PEQ profiel met behulp van apps zoals REW of House Curve en een Dayton iMM-6 microfoon? Ik denk er over om hiermee aan de slag te gaan met mijn Wiim Mini en Qudelix 5k om het maximale uit mijn huiskamer stereo te halen, maar ben (voordat ik een microfoon aanschaf) benieuwd of dit een zinvolle onderneming is.
Zeker. Ook goed te leren en eventueel op afstand hulp aan te bieden. Wel is het belangrijk te realiseren dat lage tonen en hoge tonen akoestiek wezenlijk verschillen en dat eq voor lage tonen heel goed werkt maar dat je dit voor hoge tonen anders moet aanpakken. Wat mij betreft een conversatie die een grotere vraag is en neer in het grote akoestiek topic thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 23:19
Jag schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:32:
[...]

Zeker. Ook goed te leren en eventueel op afstand hulp aan te bieden. Wel is het belangrijk te realiseren dat lage tonen en hoge tonen akoestiek wezenlijk verschillen en dat eq voor lage tonen heel goed werkt maar dat je dit voor hoge tonen anders moet aanpakken. Wat mij betreft een conversatie die een grotere vraag is en neer in het grote akoestiek topic thuishoort.
Dank! Dan crosspost ik hem daar ook even.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Basxt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:22:
Ik twijfel..
Heb een half jaar geleden een Sonos Amp samen met de KEF Q550's en een Dali Sub C-8-D gekocht.
Het is hem net niet. Wellicht is het de kamergrootte (nog 1,5 meter achter wat de foto toont) maar er mist een boel midrange ofzo. Heb al uren lopen tweaken in de app van Sonos, en ook een subwoofer crawl gedaan.

Wellicht dat de rare combi van gear een oorzaak is? Anyway, ik zit er aan te denken de Kefs te vervangen voor een Sonos Arc Ultra samen met een Sonos Sub4. Ik weet het, niet helemaal audiophile waardig.

Ik wil gewoon een setje dat goed klinkt en waarbij ik makkelijk later surrounds kan toevoegen zonder al te veel kabelwerk. Het feit dat ik de subwoofer dan overal kan zetten waar stroom is is ook een pluspunt. Daar loop ik nu tegenaan.

Ik hoop gewoon dat dit hét is, en dat ik kan wennen aan het idee van een soundbar. In mijn hoofd is een 2.1 set nog altijd beter. Maar de lovende reacties online maken me aan het twijfelen of daar nu met de soundmotion techniek verandering in is gekomen.

Ik kan ook geen dikke Kef Q750's neerzetten of ander soortgelijke towers (vrouwlief) dus het is nu gewoon een ondermaatste setup imo.

Wat vinden jullie?

[Afbeelding]
De grootte van de ruimte is het probleem niet. Ruimte achter je luisterpositie doet het geluid enkel ten goede.

Hoe ik het zou doen:

- Crossover op de Sonos op 70hz instellen.
- LFE input op de sub gebruiken, zodat de crossover op de sub niet in gebruik is.
- Front speakers verder uit elkaar zetten en de sub tussen de Fronts in.
- Ondanks dat Kef het niet aanraadt, zou ik toch experimenteren met het indraaien van de Fronts.
- Als alles staat het fine tunen van het sub volume en de crossover.

Een andere versterker zonder DSP/room correction zal het verschil niet maken. Speakers van Sonos (en veel andere soundbars) hebben een house curve welke vergelijkbaar is met een loudness mode van vroeger. Vooral op lagere volumes vinden vele dit beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
greentea schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:36:
[...]

De grootte van de ruimte is het probleem niet. Ruimte achter je luisterpositie doet het geluid enkel ten goede.

Hoe ik het zou doen:

- Crossover op de Sonos op 70hz instellen.
- LFE input op de sub gebruiken, zodat de crossover op de sub niet in gebruik is.
- Front speakers verder uit elkaar zetten en de sub tussen de Fronts in.
- Ondanks dat Kef het niet aanraadt, zou ik toch experimenteren met het indraaien van de Fronts.
- Als alles staat het fine tunen van het sub volume en de crossover.

Een andere versterker zonder DSP/room correction zal het verschil niet maken. Speakers van Sonos (en veel andere sounders) hebben een house curve welke vergelijkbaar is met een loudness mode van vroeger.
Vooral op lagere volumes vinden vele dit beter klinken.
Dankje, ga ik proberen. Als dat niet werkt, denk je dat de arc ultra in combi met sub gen 3/4 verschil gaat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
@Basxt Van een 2.1 setup met “echte” speakers naar een soundbar is m.i. een flinke downgrade. Echter is mijn ideale geluid wellicht heel anders dan jouw ideaal.

Vond je de Kef speakers in de winkel wel goed klinken?
Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6