Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het gaat me dan ook niet om de kabels @vlaaing peerd ;)

Driade model 3S liep ik de ruimte in, ging op zoek naar een subwoofer. Die was er niet, waren gewoon twee goede vloerstaanders. Die serieus goed en in balans klonken :)
Tweedehands doen ze ca 5k het paar, nieuw 9k.

En idd, qua materiaal zal er misschien voor een aantal 1000en euros in een Borresen of andere high end speaker zitten. De rest is R&D en omdat je op een niche zit moet dat door relatief weinig kopers betaald worden, dus hogere prijs.

Wil je betaalbaarder, kom je bij de grotere merken uit die meer in massa kunnen produceren.
Was zelf ook goed te spreken over Dynaudio vorig jaar, net als Totem.

Maar als je op zon'n beurs veel speakers luistert, merk je wel dat ze allemaal anders klinken en dat sommige muziek gewoon slecht of juist goed klinkt op bepaalde speakers.
En bedenk je ook: DAE is een high end beurs. Vrij weinig mensen komen om daar naar instapmodellen te luisteren. Al staan ze er vaak wel, maar niet in een werkende demo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Nou audiofielen, kom er maar in...
Even wat heiligschennis schoppen hier...

Mijn PC luidsprekers stammen nog af uit de jaren 2000 wat volgens mij een prima tijd was (Creative Inspire 5300). Ik ben gewoon verknocht geraakt op deze speakertjes vanwege de (subjectief!) goede geluidskwaliteit en als ik zit te werken heb ik er nog altijd veel plezier van. Zoveel plezier dat ik zelfs een 2de setje op de kop getikt heb.

Dus straks, 2 woofers, 10 satelietjes. Hiermee heb ik drie ideëen:
1. Dit: YouTube: I built an INSANE speaker system CHEAP
2. De speakers uit hun enclosure halen en zelf een luidspreker set maken
3. een soort audio ring maken van 10 satelieten rondom een stoel, en links en rechts een subwoofer. Ik zit alleen te denken hoe krijg je dat kwalitatief goed aangestuurd.

Mijn vraag is, gaat dat resultaat opleveren, of beter niet aan beginnen.

Ben verder niet helemaal van God los op audio vlak, maar het lijkt me een leuk project
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgToiFMYXd30Yvq52RoJP8160Ps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6gNHYlbutZH7v8SWas8sfW88.jpg?f=user_large

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

2 en 3: zeer zeker niet. Je krijgt geluid, that's it. Bovendien kunnen die speakertjes ongeveer het vermogen van een wekkerradio aan, dus aan een gewone versterker hangen wordt hem niet. En al helemaal niet zonder scheidingsfilter (welke nu in de subwoofer amp zit en niet los kan).

1 zou je kunnen doen, maar ook dan zit je met de aansturing en de het vrij beperkte frequentiebereik van de satellieten. In dat filmpje worden een hoop DSP's gebruik, reken op 2 a 300 euro per stuk.
Als je die kant in gaat zou ik iig ook wat geld in fatsoenlijk drivers steken ipv die vrijwel niet belastbare melkpakjes die je nu hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:29
Ik ben aan het overwegen om een Denon PMA-1700NE aan te schaffen en te koppelen aan mijn X3800H AV versterker voor beter stereo geluid.

Mijn vraag is hoe ik de subwoofer aansluit zodat ik zowel met stereo (muziek) luisteren als met films kijken gebruik maak van de subwoofer? Op de 1700 zit zover ik kan achterhalen geen subwoofer aansluiting..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Morpheus2003 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:44:
Ik ben aan het overwegen om een Denon PMA-1700NE aan te schaffen en te koppelen aan mijn X3800H AV versterker voor beter stereo geluid.

Mijn vraag is hoe ik de subwoofer aansluit zodat ik zowel met stereo (muziek) luisteren als met films kijken gebruik maak van de subwoofer? Op de 1700 zit zover ik kan achterhalen geen subwoofer aansluiting..

Alvast bedankt!
De vraag is of dit überhaupt een betere ervaring kan geven. Receivers zijn namelijk evengoed in stereo als versterkers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Jorgen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:51:
[...]

De vraag is of dit überhaupt een betere ervaring kan geven. Receivers zijn namelijk evengoed in stereo als versterkers.
Ik snap je opmerking maar dat was mijn vraag niet 😉 Kan jij of iemand anders mijn vraag beantwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Morpheus2003 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:13:
[...]

Ik snap je opmerking maar dat was mijn vraag niet 😉 Kan jij of iemand anders mijn vraag beantwoorden?
Ik vind het vooral belangrijk om iedereen eerlijk en no-nonsense tips mee te geven die aansluitgedoe en geld besparen kunnen. Maar, audio is ook beleving en daarbij moet je doen waar je jezelf het beste bij voelt. Ik heb in dat geval geen antwoord op de vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De aansluiting die je hebt zal je moeten gebruiken. En dan checken of LFE actief is bij het doorsturen van stereo.
Er bestaat dus een kans dat je hoe-vraag vals is. Omdat het antwoord "Niet." kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:31

FeaR

In GoT we trust

Morpheus2003 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:44:
Mijn vraag is hoe ik de subwoofer aansluit zodat ik zowel met stereo (muziek) luisteren als met films kijken gebruik maak van de subwoofer?
Een vraag die veel makkelijker te beantwoorden is door ook merk en type van "de subwoofer" te benoemen. Als deze zowel High- als Low Level ingangen heeft maakt het aansluiten een stuk makkelijker. Al neigt het in dat geval ook naar een RTFM betreffende de subwoofer.

Anyhow, basics:
Heb je beide aansluitingen (High en Low) dan kan de surround receiver op Low en de stereo op High. Heb je alleen Low Level dan hangt het weer af welke/hoeveel. Is het één enkele RCA (LFE) dan houdt het op. Heb je een dubbele RCA (L en R) dan kan je High to Low Level Converters nemen. Makkelijkst is dan als de subwoofer beide afhankelijk zou hebben, LFE en daarnaast L/R. Indien gecombineerd wordt het switchen. Surround receiver heeft maar één RCA nodig, stereoversterker altijd twee omdat je het laag van beide kanalen los aanbiedt. Uitgezonderd stereoversterkers met processing en daarmee een Sub Out maar dat is in dit geval niet aan de orde.
Verwijderd schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:41:
De aansluiting die je hebt zal je moeten gebruiken. En dan checken of LFE actief is bij het doorsturen van stereo.
Er bestaat dus een kans dat je hoe-vraag vals is. Omdat het antwoord "Niet." kan zijn.
Doorsturen van stereo is in de beoogde setup niet van toepassing. Het idee van een stereoversterker achter een surround receiver is dat je stereo bronnen direct op de stereo versterker aansluit. Idee is dat een stereoversterker een betere voor- en eindversterking heeft. Met muziek/stereo gebruik je dat apparaat dan los. Oftewel, puur stereo/muziek staat de surround receiver uit. Met surround zet men de stereoversterker in "HT Mode" (bij genoemde Denon aansluiting "EXT Pre IN") wat de voorversterker uitschakelt zodat je alleen de eindversterker gebruikt. Voorversterker voor alle kanalen is dan de surround receiver. Eindversterker voor Front Left en Front Right is dan de stereoversterker, eindversterker voor de andere kanalen de surround receiver.

Sluit je alle (dus ook stereo) bronnen aan op de surround receiver en zet je daar nog een stereoversterker achter is het zonde en kan je beter voor een losse eindversterker gaan. Dit omdat je dan niet de voorversterker van de stereoversterker gebruikt. Sluit je de surround receiver aan op een normale ingang van de stereoversterker (dus één die niet de voorversterker uitschakelt) heb je twee voorversterkers in de keten, de surround receiver en de stereo.

[ Voor 82% gewijzigd door FeaR op 05-09-2024 08:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Morpheus2003
FeaR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:00:
[...]

Een vraag die veel makkelijker te beantwoorden is door ook merk en type van "de subwoofer" te benoemen. Als deze zowel High- als Low Level ingangen heeft maakt het aansluiten een stuk makkelijker. Al neigt het in dat geval ook naar een RTFM betreffende de subwoofer.

Anyhow, basics:
Heb je beide aansluitingen (High en Low) dan kan de surround receiver op Low en de stereo op High. Heb je alleen Low Level dan hangt het weer af welke/hoeveel. Is het één enkele RCA (LFE) dan houdt het op. Heb je een dubbele RCA (L en R) dan kan je High to Low Level Converters nemen. Makkelijkst is dan als de subwoofer beide afhankelijk zou hebben, LFE en daarnaast L/R. Indien gecombineerd wordt het switchen. Surround receiver heeft maar één RCA nodig, stereoversterker altijd twee omdat je het laag van beide kanalen los aanbiedt. Uitgezonderd stereoversterkers met processing en daarmee een Sub Out maar dat is in dit geval niet aan de orde.

[...]

Doorsturen van stereo is in de beoogde setup niet van toepassing. Het idee van een stereoversterker achter een surround receiver is dat je stereo bronnen direct op de stereo versterker aansluit. Idee is dat een stereoversterker een betere voor- en eindversterking heeft. Met muziek/stereo gebruik je dat apparaat dan los. Oftewel, puur stereo/muziek staat de surround receiver uit. Met surround zet men de stereoversterker in "HT Mode" (bij genoemde Denon aansluiting "EXT Pre IN") wat de voorversterker uitschakelt zodat je alleen de eindversterker gebruikt. Voorversterker voor alle kanalen is dan de surround receiver. Eindversterker voor Front Left en Front Right is dan de stereoversterker, eindversterker voor de andere kanalen de surround receiver.

Sluit je alle (dus ook stereo) bronnen aan op de surround receiver en zet je daar nog een stereoversterker achter is het zonde en kan je beter voor een losse eindversterker gaan. Dit omdat je dan niet de voorversterker van de stereoversterker gebruikt. Sluit je de surround receiver aan op een normale ingang van de stereoversterker (dus één die niet de voorversterker uitschakelt) heb je twee voorversterkers in de keten, de surround receiver en de stereo.
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb een SVS-SB3000.

Welke suggesties die je aangeeft zijn voor mij mogelijk en wat is de beste keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:31

FeaR

In GoT we trust

Morpheus2003 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:09:
[...]
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb een SVS-SB3000.

Welke suggesties die je aangeeft zijn voor mij mogelijk en wat is de beste keuze?
Nope, beetje eigen onderzoek mag ook wel. Ik heb de opties gegeven, aan jou te zien/checken welke opties er überhaupt mogelijk zijn. Oftewel
[...]
.... RTFM betreffende de subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Morpheus2003
FeaR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:31:
[...]

Nope, beetje eigen onderzoek mag ook wel. Ik heb de opties gegeven, aan jou te zien/checken welke opties er überhaupt mogelijk zijn. Oftewel

[...]
Ik heb de handleiding bekeken en zie mij situatie er niet in terug. Zover ik van de handleiding begrijp kun je of de LFE poort gebruiken of de input L/R. Ik wil alleen zowel de pre-amp als de AV receiver koppelen met mijn subwoofer.

Als dat al lukt kunnen er ook nog crossover problemen ontstaan lees ik. Ik kan niet zo snel vinden of de PMA amp deze heeft.

Is anders de Emotiva BasX TA1 een optie? Deze heeft een subwoofer ingang. Alleen ik kan bij deze weer niet vinden of deze HT bypass ondersteund?

Hopelijk wil je me verder helpen.

Verwijderd

[....]

[...]

Ik ging natuurlijk uit van een scenario waarbij de sub voor beide amps bruikbaar zou zijn. Dan ontkom je niet aan doorsturen (via line-out), als de stereo-amp geen sub-aansluiting heeft. Maar goed, line-out is natuurlijk ook een domme oplossing. :P

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goedemiddag! De installatie in mijn huiskamer is ondertussen alweer een jaar of 9 oud en het begint weer een beetje te kriebelen om up te graden. De set bestaat nu uit een Marantz SR6009 in combinatie met een set Quadral Platinum M5 speakers. Beiden doen het gewoon nog.

Om makkelijk(er) muziek te streamen en DAB+ radio te kunnen luisteren zat ik te denken aan een Yamaha R-N1000A ter vervanging van de Marantz. Ook voor de aansturing van de speakers leek me dat een upgrade - van een oude AV receiver naar een nieuwe, goede stereoreceiver. Technisch gezien kan ik echter ook via de TV (of daarop aangesloten Chromecast) de Tidal / Spotify app gebruiken en/of internetradio luisteren, en dat gaat via arc ook gewoon naar die SR6009 toe.

Ik vraag me dus af: gaat zo'n upgrade naar die Yamaha ook echt hoorbaar een verschil maken? Iemand ervaringen hiermee of met gelijkwaardige upgrades?

[ Voor 3% gewijzigd door rodie83 op 25-09-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
rodie83 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:05:
Goedemiddag! De installatie in mijn huiskamer is ondertussen alweer een jaar of 9 oud en het begint weer een beetje te kriebelen om up te graden. De set bestaat nu uit een Marantz SR6009 in combinatie met een set Quadral Platinum M5 speakers. Beiden doen het gewoon nog.

Om makkelijk(er) muziek te streamen en DAB+ radio te kunnen luisteren zat ik te denken aan een Yamaha R-N1000A ter vervanging van de Marantz. Ook voor de aansturing van de speakers leek me dat een upgrade - van een oude AV receiver naar een nieuwe, goede stereoreceiver. Technisch gezien kan ik echter ook via de TV (of daarop aangesloten Chromecast) de Tidal / Spotify app gebruiken en/of internetradio luisteren, en dat gaat via arc ook gewoon naar die SR6009 toe.

Ik vraag me dus af: gaat zo'n upgrade naar die Yamaha ook echt hoorbaar een verschil maken? Iemand ervaringen hiermee of met gelijkwaardige upgrades?
Kan je streamen en radio niet gewoon met een Raspberry Pi met daarop bijvoorbeeld moOde OS (https://moodeaudio.org/) doen? Of een Wiim streamer (https://www.wiimhome.com/index) aansluiten als je het plug & play wilt hebben?

[ Voor 2% gewijzigd door Falco op 25-09-2024 14:50 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Falco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:26:
[...]

Kan je streamen en radio niet gewoon met een Raspberry Pi met daarop bijvoorbeeld moOde OS (https://moodeaudio.org/) doen? Of een Wiim streamer (https://www.wiimhome.com/index) aansluiten als je het plug & play wilt hebben?
Ik moet je bedanken voor het opnieuw onder de aandacht brengen van de Wiim Ultra - ik heb hem aangeschaft en nu twee dagen in bezit. Analoog uit naar de Marantz, Marantz op pure direct en ja, placebo vast, maar damn het klinkt zo lekker! Mooi speelgoed zo 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rodie83 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:05:

Kort verhaal: nee. Een upgrade van je receiver of versterker heeft zin als je aansluitingen te weinig hebt voor apparaten of speakers, opties mist zoals 4k passthrough of Spotify, of als er iets kapot is. Mooier geluid ga je er niet uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:12
Jorgen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:44:
[...]

Mooier geluid ga je er niet uit halen.
Dus versterkers klinken allemaal hetzelfde?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DaanTriple7 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:52:
[...]

Dus versterkers klinken allemaal hetzelfde?
Goed werkende versterkers en receivers wel. Op Pure Direct en op exact hetzelfde volume is er niemand die in blinde testen verschil hoort. Als een versterker dat wel doet, dan doet ie niet wat ie doen moet en dat is beeld/geluid onbewerkt doorgeven van de bron naar de speakers.

Wat wel kan is dat er equalizersettings zijn die verschil maken. Of bijv volumeverschillen. Luider vinden we vaak mooier. En dan is er nog de psycho-akoestiek. Als je meer geld uitgeeft aan een luxer product, dan willen onze hersenen ook graag verschil horen.

Gezien dit een beladen onderwerp is onder audioliefhebbers, verwijs ik je voor verdere discussie hierover naar Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

• Falco
  • Nu online
rodie83 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:11:
[...]

Ik moet je bedanken voor het opnieuw onder de aandacht brengen van de Wiim Ultra - ik heb hem aangeschaft en nu twee dagen in bezit. Analoog uit naar de Marantz, Marantz op pure direct en ja, placebo vast, maar damn het klinkt zo lekker! Mooi speelgoed zo 8)
Ah top dat het bevalt!

Ik heb zelf de RPi route gekozen, en heb 3 RPis in gebruik als streamers. Gekoppeld aan een topping d10s en smsl su-1 dacs, en daarna versterker of actieve speakers.

Dat speelt ook top en ik hou van het knutsel en open source aspect.

• Falco
  • Nu online
@rodie83

Puur uit nieuwsgierigheid, maakt het nog verschil of je bijvoorbeeld de TV op de Marantz of de Wiim ultra aansluit?

Volgens mij kan het beide, maar geen idee wat de beste keuze is.

• rodie83
  • Niet online
Falco schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:31:
@rodie83

Puur uit nieuwsgierigheid, maakt het nog verschil of je bijvoorbeeld de TV op de Marantz of de Wiim ultra aansluit?

Volgens mij kan het beide, maar geen idee wat de beste keuze is.
Ik heb 'm nu op de Wiim aangesloten, maar nog niet veel gebruikt. Kinderen en vrouw des huizes vinden vaak de TV speaker prima 7(8)7, en ik kijk zelf nauwelijks TV. En de muziekapps op de TV gebruik ik nu natuurlijk niet meer :P

Nog wel een update: Het is me wel gebleken dat het binnenkomend geluid via ARC een heel laag volume heeft. Bij de Wiim kan je dat gelukkig zelf boosten (tot 10 dB), maar bij mijn Marantz kan dat niet. Daarnaast zie ik nu dat de TV via ARC altijd een 48K 24 bit PCM signaal uitstuurt bij gebruik van muziekapps. Dat betekent dat de TV toch eerst een digitale conversie uitvoert, want het bronmateriaal via Spotify / Tidal is dat vrijwel nooit. Die conversie + volumeaanpassing maakt die ARC poort een stuk brakker dan ik eigenlijk altijd dacht :o

[ Voor 33% gewijzigd door rodie83 op 30-09-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-07 12:29
Hallo,
Ik heb een -denk ik- simpele vraag.
Ik heb een voorversterker in bezit gekregen zonder voeding. De uitgang geeft aan 24 vdc en 100mA.
Nu heb ik in mijn bak met stekkers een voeding gevonden van een ander merk met de kenmerken Input AC 230V- 50hrz en output DC 6V-550mA.

Kan ik deze voeding zonder problemen gebruiken op mijn voorversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Nee?
24 is toch niet gelijk aan 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-07 12:29
Sorry, ik kwam er later pas achter dat vdc gewoon volt is. De adapter is dus niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritsvdb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 17:57
Hoi, ik heb een setje Fenris A4's aangesloten op mijn desktop met een optische kabel. Af en toe hoor ik ruis/storing.

Is het nodig om deze apart te gronden aan de tafelpoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Mauritsvdb schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:38:
Hoi, ik heb een setje Fenris A4's aangesloten op mijn desktop met een optische kabel. Af en toe hoor ik ruis/storing.

Is het nodig om deze apart te gronden aan de tafelpoten?
Als je andere apparaten aansluit op die speakers, heb je dan ook die ruis / storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:29
Jorgen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:57:
[...]

Goed werkende versterkers en receivers wel. Op Pure Direct en op exact hetzelfde volume is er niemand die in blinde testen verschil hoort. Als een versterker dat wel doet, dan doet ie niet wat ie doen moet en dat is beeld/geluid onbewerkt doorgeven van de bron naar de speakers.

Wat wel kan is dat er equalizersettings zijn die verschil maken. Of bijv volumeverschillen. Luider vinden we vaak mooier. En dan is er nog de psycho-akoestiek. Als je meer geld uitgeeft aan een luxer product, dan willen onze hersenen ook graag verschil horen.

Gezien dit een beladen onderwerp is onder audioliefhebbers, verwijs ik je voor verdere discussie hierover naar Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
De vraag is dan dus of @rodie83 gebruikt maakt van de geavanceerde features die zulke AVR's meebrengen, in het bijzondere de automatische ruimtecalibratie.

Als ik de specs er op nasla ondersteunt de Marantz Audyssey MultEQ XT. Dat is een inmiddels toch wel verouderde versie:

https://www.audiosciencer...q-xt32.14786/#post-460377

Geluidstechnisch is het dus wel mogelijk om hier een upgrade te doen. Ook overstappen van Audyssey naar een versterker met Dirac Live is een optie natuurlijk, het algoritme waar ik helaas geen ervaring mee heb, maar wat wel een hoop lof oogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Cid Highwind schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:04:
[...]

De vraag is dan dus of @rodie83 gebruikt maakt van de geavanceerde features die zulke AVR's meebrengen, in het bijzondere de automatische ruimtecalibratie.

Als ik de specs er op nasla ondersteunt de Marantz Audyssey MultEQ XT. Dat is een inmiddels toch wel verouderde versie:

https://www.audiosciencer...q-xt32.14786/#post-460377

Geluidstechnisch is het dus wel mogelijk om hier een upgrade te doen. Ook overstappen van Audyssey naar een versterker met Dirac Live is een optie natuurlijk, het algoritme waar ik helaas geen ervaring mee heb, maar wat wel een hoop lof oogst.
Een betere kalibratie kan inderdaad een keuze zijn om makkelijker bij de mooiste afstelling te komen.
Met dezelfde timings/afstand/volumes moet het geluid echter nog gelijk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:29
Jorgen schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:32:
[...]

Een betere kalibratie kan inderdaad een keuze zijn om makkelijker bij de mooiste afstelling te komen.
Met dezelfde timings/afstand/volumes moet het geluid echter nog gelijk blijven.
Dat laatste is theorie.
In de praktijk is geen enkel algoritme perfect en werkt het ene nu eenmaal beter dan het andere. Of in ieder geval anders. En zal het dus tot verschillende resultaten leiden waarvan beide fabrikanten hopen dat het het dichtste bij "hoe het zou moeten zijn" komt.

Sowieso heeft de meest actuele versie van Audyssey dus een veel hogere sample rate om tot de resultaten te komen en is men ook lovend over hoe de app gebruikt kan worden om resultaten verder te kunnen finetunen. Nu is dat laatste ook weer een risico, de kans dat je zelf beter finetunet dan dat het algoritme het kan, valt over te discussiëren. Maar wanneer je definitie van "beter" is dat wat jou beter klinkt, is het een meerwaarde.

En de optie tot Dirac Live, een algoritme wat vermeend is beter te zijn, zal dus tot de betere metingen en dus parameters komen om de juiste timings / afstand en vooral dus equalizing toe te passen.

Of je dat echt gaat horen? Geen idee, geen ervaring mee, kan enkel op berichten van ASR en andere fora afgaan. Evenmin of het dus significant is, of slechts geneuzel in de marge wanneer je het in relatie stelt tot het geld wat het kost.

offtopic:
Ik heb overigens ook heel lang nagedacht of ik met een nieuwe versterker beter af zou zijn (nu een Denon X4000), maar voor mij zou connectiviteit de primaire reden zijn. Een upgrade op bovenstaand vlak zou een leuke nice to have zijn, maar ik verwacht er geen wonderen van. Atmos en HDMI 2.1 zouden beweegredenen kunnen zijn, of wellicht integratie in een draadloze setup.

Alles wat ik nu dus nog niet gemist heb, en vanwege de adviezen hier heb ik me dus ook uit het hoofd kunnen praten dat ik met een andere versterker een significant beter geluid uit de speakers ga kunnen toveren.

Vergeleken met m'n referentiemateriaal, audiostudio luistersessies en bijbehorende koptelefoons, ben ik al erg tevreden met het huidige systeem en hoe het tenminste enigszins daarbij in de buurt komt, ondanks de gebrekkige ruimte. Eenmaal op dit niveau, slaan afhankelijk van je luisteromgeving (buren!) diminishing returns hard toe wat materiaal betreft.

Maar wanneer het dus om content gaat, zou ik het advies van @Falco gewoon volgen. Liever modulair dan een dure versterker kopen waarvan het de vraag is of de soft- of firmware bij de tijd blijft om bepaalde diensten te kunnen blijven ondersteunen.

En verder vooral lekker genieten van wat je hebt, dan mee te doen in een audiofiele ratrace die je toch niet kunt winnen, tenzij je de loterij wint :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 01-10-2024 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
Voor het geval dat iemand een Technics (pg-serie) cd-speler heeft die lang op zich laat wachten bij het lezen van een nieuwe cd:
Dat is een easy fix. Het is bij al die krengen dezelfde condensator die slecht wordt op de printplaat onder het cd-transport.

25V 47uF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3ErCmHQkq9wxJ0T2NVdFhXzevI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pfjKxSpiURh8v5jspyTuke5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzmveQBlHs378PB1iZ0xYNr90EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXxynO5q1feGkgPv6Dk7c27C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:49
Mede Tweakers,

Ik kan voor een prikkie een B&W zeppelin Air kopen via Markplaats echter zag ik op het laatste moment dat het een 30-pin versie betrof en niet de Lightning.
Nu heeft een oud collega van mij nog wel een defecte versie staan met Lightning. is deze zo om te wisselen door de interne connector los te halen en de mount te vervangen?
Ik hoop dat iemand het weet...

gr Bjorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ben nu al een langere periode mijn aan het spelen met de combinatie van een Rotel RB-991 eindversterker, Mytek Brooklyn DAC (pre), Bluesound node 2i en Dual CS704 platenspeler. Het geheel stuurt een paar Equation 3B speakers aan (accuton tweeter).

Nu begint het toch weer te jeuken. Zou een meer geïntegreerd systeem, een Class D, beter zijn?
Ben er even uit geweest. Zijn er zo is wat leuke suggesties om is naar rond te kijken in mijn verkenningsfase?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ThijsM schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:54:
Ben nu al een langere periode mijn aan het spelen met de combinatie van een Rotel RB-991 eindversterker, Mytek Brooklyn DAC (pre), Bluesound node 2i en Dual CS704 platenspeler. Het geheel stuurt een paar Equation 3B speakers aan (accuton tweeter).

Nu begint het toch weer te jeuken. Zou een meer geïntegreerd systeem, een Class D, beter zijn?
Ben er even uit geweest. Zijn er zo is wat leuke suggesties om is naar rond te kijken in mijn verkenningsfase?
Ja, andere speakers. Daar zit het grootste verschil in namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
Wat is 3B eigenlijk, een form factor oid? Ik zie het vaak staan bij 2-weg bookshelfs van diverse merken, maar ondanks een redelijke achtergrond in audio is me dat nooit duidelijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:53:
[...]

Wat is 3B eigenlijk, een form factor oid? Ik zie het vaak staan bij 2-weg bookshelfs van diverse merken, maar ondanks een redelijke achtergrond in audio is me dat nooit duidelijk geworden.
In dit geval weer ik niet meer dan het staat voor het model.
Uit de reeks is dit model 3B. De grootste zuil luidspreker uit deze lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zit te kijken naar een upgrade voor mijn sony 1080. Voornamelijk om paar kleine redenen.

- lijkt aan de weinige kant van vermogen te zitten. (we hebben gebi-amped en dat deed voor onze oren al een stuk verbetering en ja ik weet dat niet iedereen hier het mee eens is.)

- App en ondersteuning begint nu toch echt wel achter te lopen.

- Room correction - We hebben een stomme indeling waarbij 1 box al meer naar voren staat dan de andere.
1 box staat tegen een gordijn, andere tegen een muur. De bank staat in een nis.. met soms een gordijn erachter of glas.... Allemaal zaken die matig zijn.

Vandaar dat ik overweeg om de Onkyo rz 50 uit te proberen. Zo'n beetje de goedkoopste receiver met dirac Live. Heb al met een leverancier gesproken dat ik de reciever 1 a 2 weken mag testen.

Echter, en nu komt de korte vraag :) Zoek ik eigenlijk een Umik microfoon om te kunnen lenen om Dirac of Rew eens goed in te stellen. Dat kan uiteraard tegen een vergoeding of een alcoholische versnapering. Vond het zelf beetje overdreven om voor het testen meteen een microfoon te kopen en hij schijnt toch stuk beter te zijn dan de versie die Onkyo zelf meegeeft. Vriendin is ook nog niet echt overtuigd voor de noodzaak van een andere receiver.... (jullie kennen het vast wel).

Omgeving: Leiden zou handig zijn ;)

ps. heb deze ook in het REW topic gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
streafer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:49:
Ik zit te kijken naar een upgrade voor mijn sony 1080. Voornamelijk om paar kleine redenen.

- lijkt aan de weinige kant van vermogen te zitten. (we hebben gebi-amped en dat deed voor onze oren al een stuk verbetering en ja ik weet dat niet iedereen hier het mee eens is.)

- App en ondersteuning begint nu toch echt wel achter te lopen.

- Room correction - We hebben een stomme indeling waarbij 1 box al meer naar voren staat dan de andere.
1 box staat tegen een gordijn, andere tegen een muur. De bank staat in een nis.. met soms een gordijn erachter of glas.... Allemaal zaken die matig zijn.

Vandaar dat ik overweeg om de Onkyo rz 50 uit te proberen. Zo'n beetje de goedkoopste receiver met dirac Live. Heb al met een leverancier gesproken dat ik de reciever 1 a 2 weken mag testen.

Echter, en nu komt de korte vraag :) Zoek ik eigenlijk een Umik microfoon om te kunnen lenen om Dirac of Rew eens goed in te stellen. Dat kan uiteraard tegen een vergoeding of een alcoholische versnapering. Vond het zelf beetje overdreven om voor het testen meteen een microfoon te kopen en hij schijnt toch stuk beter te zijn dan de versie die Onkyo zelf meegeeft. Vriendin is ook nog niet echt overtuigd voor de noodzaak van een andere receiver.... (jullie kennen het vast wel).

Omgeving: Leiden zou handig zijn ;)

ps. heb deze ook in het REW topic gegooid.
Afhankelijk van waar je 'm voor gebruikt kan je ook overwegen (net zoals ik heb gedaan) bijvoorbeeld een Wiim Ultra aan te schaffen. Functioneert als arc ontvanger/streamer/voorversterker en doet ook aan room correction via de app op je mobiele telefoon. Voordeel is dat je dan up to date bent qua app en apparaat en je je oude versterker, die voor het versterken waarschijnlijk nog prima werkt, gewoon als zodanig kan inzetten (domme versteker).

[ Voor 5% gewijzigd door rodie83 op 16-10-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
rodie83 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Afhankelijk van waar je 'm voor gebruikt kan je ook overwegen (net zoals ik heb gedaan) bijvoorbeeld een Wiim Ultra aan te schaffen. Functioneert als arc ontvanger/streamer/voorversterker en doet ook aan room correction via de app op je mobiele telefoon. Voordeel is dat je dan up to date bent qua app en apparaat en je je oude versterker, die voor het versterken waarschijnlijk nog prima werkt, gewoon als zodanig kan inzetten (domme versteker).
Jammer genoeg niet.. geen pre out op de sony....
(of ik begrijp het verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DaanTriple7 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:27:
Voor het geval dat iemand een Technics (pg-serie) cd-speler heeft die lang op zich laat wachten bij het lezen van een nieuwe cd:
Dat is een easy fix. Het is bij al die krengen dezelfde condensator die slecht wordt op de printplaat onder het cd-transport.

25V 47uF
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog een oude Pioneer Micro system met een CD- issue van ongeveer dezelfde orde. Ben zelf niet soldeer-technisch / printplaat technisch, maar zou dus prima een expert daarin kunnen laten fixen als ik het zo zie. Micro systeem is namelijk een krachtig ding, 2.1, die al bijna 30 jaar mee gaat en ik geniet nog elke dag van het mooie geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
streafer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Jammer genoeg niet.. geen pre out op de sony....
(of ik begrijp het verkeerd)
Andersom, sony hoeft alleen maar line in te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:04
ThijsM schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:54:

Mijn advies, gebruiken tot het kapot gaat. En wat er kapot gaat kan je los vervangen. Zelf overgegaan op een alles in een oplossing. NAD C399, het apparaat is eigenlijk enkel ellende. Het positieve zijn de krachtige eindtrappen en een efficiënte werking daarvan. Daarvoor had ik natuurlijk ook gewoon een Hypex gebaseerde klasse D eindversterker kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
rodie83 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Andersom, sony hoeft alleen maar line in te hebben.
Ah dan heb ik dat fout. (overigens denk ik ook niet dat ik een line-in heb, als ik kijk lijkt alles output te zijn)

Stomme is dat mijn versterker niet "dom" is maar juist vermogen mist.. en geen functies heeft tot direct live room of REW correcties (wel sony's eigen systeem) Dit omdat ik hem dus niet echt kan koppelen aan andere hifi apparaten.

Of mis ik nu echt iets obvious ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 16:19
Even een korte vraag.
  • Ik stream vaak muziek vanaf de chromecast naar de TV.
  • De audio uitgang jack 3.5m van mijn TV is kapot gegaan.
  • Mijn versterker heeft geen HDMI uitgang.
Volgens mij zijn er twee oplossingen:
  1. HDMI naar stereo audio extractor
  2. Een D/A convertertje en een optische kabel (in TV) en een stereo analoge kabel (in versterker)
Heeft iemand ervaring met deze oplossingen? En zijn er nog voor/nadelen aan een van de oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

levik7 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:46:
Even een korte vraag.
  • Ik stream vaak muziek vanaf de chromecast naar de TV.
  • De audio uitgang jack 3.5m van mijn TV is kapot gegaan.
  • Mijn versterker heeft geen HDMI uitgang.
Volgens mij zijn er twee oplossingen:
  1. HDMI naar stereo audio extractor
  2. Een D/A convertertje en een optische kabel (in TV) en een stereo analoge kabel (in versterker)
Heeft iemand ervaring met deze oplossingen? En zijn er nog voor/nadelen aan een van de oplossingen?
Wat is je doel: het streamen van muziek of tv audio op je versterker.

Voor deel 1 kun je ook een simpele Bluetooth dongel ontvanger kopen voor aan je versterker.

Voor de tweede is jouw tweede oplossing beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 16:19
Get!em schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Wat is je doel: het streamen van muziek of tv audio op je versterker.

Voor deel 1 kun je ook een simpele Bluetooth dongel ontvanger kopen voor aan je versterker.

Voor de tweede is jouw tweede oplossing beter.
Bedankt voor je antwoord.

Bedoeling is om geluid van de tv (zowel muziek als films) te laten lopen via de versterker.
Waarom is daarvoor de D/A converter beter? T.o.v. een audio extractor?

[ Voor 3% gewijzigd door levik7 op 17-10-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

levik7 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Bedoeling is om geluid van de tv (zowel muziek als films) te laten lopen via de versterker.
Als je tv een optical out heeft, dan kan hij dat gewoon aansturen als audio apparaat.

Bij een HDMI dongel moet je maar afwachten of tv en dongel de arc ondersteunt/herkent.
Zeker als je vereiste niet meer is dan stereo, is optical daar prima in.
HDMI is prima, maar je moet dan dus een compatible hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Nu online
levik7 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Nadeel van muziek via de TV is wel dat die dan dus aan moet staan als je muziek wilt luisteren. Je zou specifiek voor muziek daarom ook nog een muziek spelertje kunnen overwegen. Iets als een WIIM of wellicht een RPI met daarop bijvoorbeeld moOde OS

Mits de juiste DAC (meerdere inputs) kan je zowel de TV (optisch) als de WIIM/RPI (optisch/coax/USB) op de DAC aansluiten en de DAC vervolgens aan je versterker.

Edit: nog ook weer een nieuwe versie van moOde zie ik

[ Voor 7% gewijzigd door Falco op 17-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Nu online
greentea schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Mijn advies, gebruiken tot het kapot gaat. En wat er kapot gaat kan je los vervangen. Zelf overgegaan op een alles in een oplossing. NAD C399, het apparaat is eigenlijk enkel ellende. Het positieve zijn de krachtige eindtrappen en een efficiënte werking daarvan. Daarvoor had ik natuurlijk ook gewoon een Hypex gebaseerde klasse D eindversterker kunnen kopen.
Wat is de ellende?
In mijn verkenningsfase is de NAD 399 op het lijstje gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 11-09 21:38
Heeft iemand ervaring met het converteren van Dolby True HD Atmos naar DTS HD (MA). Mijn receiver en TV hebben geen eARC en kan dus TrueHD en hoger niet afspelen maar DTS HD MA om 1 of andere reden wel.

DD+ heb ik nog geen ervaring mee omdat ik daar geen samples van heb maar dat is mogelijk ook een optie als dit wel via standaard ARC kan. 6 Mbit is immers zat voor high definition audio. Daarboven wordt het een beetje nitpicken wat mij betreft.

Alles onder DTS voor films vind ik gewoonweg onacceptabel omdat de kwaliteit van de audio dan een flinke hit neemt.

Ik heb zat opties gevonden naar AC3 maar dan vind ik gewoonweg niet te doen dus hoop dat er ergens een betere optie ik die ik nog niet ken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
ThijsM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:40:
[...]

Wat is de ellende?
In mijn verkenningsfase is de NAD 399 op het lijstje gekomen.
De twee grootste problemen;

- De subwoofer bonst bij o.a. het wisselen van bronnen en het wisselen van nummers via Blu-OS.

- Vervorming van geluid bij de combinatie van Blu-OS streaming. + subs + Dirac. Bekend probleem bij NAD/Blu-OS. Echter wordt het niet erkend.

Kleinere irritaties en "problemen":

- De afstandbediening is zwaar gedateerd en qua layout matched deze gewoon niet bij het apparaat.
- Bronnen die hernoemd zijn, bevatten bij willekeur ineens de gekste tekens.
- De menu structuur is om te huilen. Maar goed dat is in principe eenmalig een issue bij het instellen en mee te leven.
- HDMI ARC, niet compleet te verwijten aan NAD maar zo vaak als ik nu de boel opnieuw uit/aan moet zetten heb ik met Denon/Marantz nooit gehad.
- Bouwkwaliteit, is niet om over naar huis te schrijven.
- De voeding is te zwak om de volle potentie uit de Hypex eindversterkers te halen.

Ik heb het apparaat blind gekocht op basis van reviews, later de MDC module erbij gekocht en te weinig tijd gehad om het uitvoerig te testen. Steeds gehoopt dat een update het wel zou fixen.
Helaas ben ik pas later op verscheiden meldingen gestuit dat het helemaal niet z'n goed apparaat is. Sterker nog het ding is gewoon rondweg slecht ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonievS
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-08 15:32
Zojuist een nieuw huis aangeschaft en ik ben momenteel opzoek naar een home cinema set als uitbreiding op mijn huidige televisie.

Nou heeft de vorige eigenaar zelf een home cinema set gehad en hiervoor kabels door de muren getrokken zodat deze onzichtbaar zijn.

Is het mogelijk om zelf een optische aansluiting te monteren op de kabels en deze zo te gebruiken voor de
uitvoering: Samsung Cinematic Q-series HW-Q990C ?
Ik ben totaal geen audio nerd dus weet niet precies wat mijn opties qua aansluitingen zijn met deze kabels...
In totaal zijn er 4 van deze aansluitingen; 2 voor en 2 achteren maar ik ben van plan om enkel de achterste 2 te gebruiken icm een sub en soundbar van voren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ukjx_0PoXGWzw2WFfsjJ3tId3Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGue1viM9M5VZO09ehjkG7O6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
AnthonievS schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:12:
Zojuist een nieuw huis aangeschaft en ik ben momenteel opzoek naar een home cinema set als uitbreiding op mijn huidige televisie.

Nou heeft de vorige eigenaar zelf een home cinema set gehad en hiervoor kabels door de muren getrokken zodat deze onzichtbaar zijn.

Is het mogelijk om zelf een optische aansluiting te monteren op de kabels en deze zo te gebruiken voor de
uitvoering: Samsung Cinematic Q-series HW-Q990C ?
Ik ben totaal geen audio nerd dus weet niet precies wat mijn opties qua aansluitingen zijn met deze kabels...
In totaal zijn er 4 van deze aansluitingen; 2 voor en 2 achteren maar ik ben van plan om enkel de achterste 2 te gebruiken icm een sub en soundbar van voren.
[Afbeelding]
De soundbar die jij linkt werkt met draadloze speakers en subwoofer (wel stroom!).
De kabels uit de muur heb je dan helemaal niet nodig, of je moet die vervangen voor stroomkabels en dan heb je meteen stroom op juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonievS
streafer schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

De soundbar die jij linkt werkt met draadloze speakers en subwoofer (wel stroom!).
De kabels uit de muur heb je dan helemaal niet nodig, of je moet die vervangen voor stroomkabels en dan heb je meteen stroom op juiste plek.
En stel dat ik deze kabels wel zou willen benutten (puur voor het gemak) kan ik dan enkel wegkomen met een RCA aansluiting?
Voor zover ik heb gezien zijn er niet veel moderne sets meer die deze gebruiken :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Dit zijn geen RCA kabels.. dit zijn gewoon luidsprekerkabels. Rca is eigenlijk meer het type plug wat erop zit.
Rca is meer om van je tv -> soundbar. Al zou ik daar gewoon HDMI of iets dergelijks voor gebruiken ipv RCA.

Dus als je een actieve versterker hebt en passieve boxen gebruik je luidsprekerkabels.
Als de boxen wireless zijn heb je dus niks aan de stekker.. behalve als je er dus stroomkabels van maakt.

Mocht je een soundbar kopen met passieve boxen dan zijn deze kabels wel heel handig want dan heb je al luidsprekerkabels lopen.

Ps. hier is het wat beter uitgelegd. https://www.reddit.com/r/..._from_speaker_wire/?tl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonievS
streafer schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:04:
Dit zijn geen RCA kabels.. dit zijn gewoon luidsprekerkabels. Rca is eigenlijk meer het type plug wat erop zit.
Rca is meer om van je tv -> soundbar. Al zou ik daar gewoon HDMI of iets dergelijks voor gebruiken ipv RCA.

Dus als je een actieve versterker hebt en passieve boxen gebruik je luidsprekerkabels.
Als de boxen wireless zijn heb je dus niks aan de stekker.. behalve als je er dus stroomkabels van maakt.

Mocht je een soundbar kopen met passieve boxen dan zijn deze kabels wel heel handig want dan heb je al luidsprekerkabels lopen.

Ps. hier is het wat beter uitgelegd. https://www.reddit.com/r/..._from_speaker_wire/?tl=nl
Ah duidelijk, dan probeer ik iets te vinden met passieve boxen. Maakt het wel wat lastiger omdat eigenlijk bijna nergens specifiek hierop kan filteren haha
Maar thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
AnthonievS schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Ah duidelijk, dan probeer ik iets te vinden met passieve boxen. Maakt het wel wat lastiger omdat eigenlijk bijna nergens specifiek hierop kan filteren haha
Maar thx!
Wat je zoekt als je die kabels wil gebruiken is een receiver met een 5.1 speakerset. (2 voor 2 achter een center voor stemmen en een subwoofer) overigens ook veel beter wat mij betreft als een sound bar. Echter wel behoorlijk meer aan de prijs.

https://teufelaudio.nl/ul...800h-dab-51-set-107000519

Zoiets moet je dan aan denken. 2 grote speakers voor een staande speaker direct onder of boven je tv en 2 achter speakers voor surround geluid.

Het kan iets goedkoper maar helaas wil je een beetje geluid zit je toch aan een best prijsje vast qua speakers. Receiver heb je al vanaf 375 als je een beetje zoekt. Verder kan ik je niet helpen aan wat goed is en wat niet omdat ik er al weer 6 jaar geen onderzoek naar gedaan heb en mijn set het nog prima doet.

Maar geloof mij als je graag films kijkt met surround sound ga je geen spijt krijgen van een 5.1 set. Het verschil in ervaring met een goede audio bron is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 13:31
In mijn bureaulade ligt nog een oude B&W koptelefoon waar helemaal niets mis mee is, behalve dan het feit dat het 3,5mm jack heeft en niets van mijn apparaten dat nog heeft. Nu dacht ik zou het niet leuk zijn als ik zo'n dongeltje koop waarmee ik weer helemaal connected ben :)

Ik zou in principe vanaf 3 apparaten geluid op mijn koptelefoon willen krijgen, namelijk vanaf de Apple TV (75% van het gebruik), iPhone (20% gebruik) en MacBook (5% gebruik). Daarom dacht ik, ik moet goed opletten dat het dongeltje ook airplay ondersteunt want dat werkt veel soepeler en past beter bij hoe ik het wil gebruiken. Zo'n dongeltje kan ik dus nergens vinden.

Ik kwam wel op dingen zoals Belkin AirPlay 2 audio adapter, maar dat heeft allemaal geen accu, en dat moet wel. Anders kan ik net zo goed een oude AirPort Express kopen en gebruiken als AirPlay ontvanger. Ja, ik heb heel kort overwogen om dan een powerbank aan de Belkin te knopen, maar niet voor lang.

De tip dat ik ook gewoon een Beats koptelefoon kan kopen omdat dit out of the box doet wat ik wil heb ik al gehad, maar dat zou een beetje sneue uitkomst zijn voor iets wat begint met het willen gebruiken van mijn oude koptelefoon.

Mijn vraag is dus weet iemand zo'n Bluetooth 3,5 jack adapter met accu en die AirPlay ondersteunt?
Of moet ik gewoon niet zeuren over die AirPlay en is Bluetooth goed genoeg? Zo ja, met welk apparaatje heb je dan ervaring?
PS: op het snoertje van de B&W koptelefoon zit ook een microfoon dus het zou leuk zijn als het dongeltje dat ook ondersteunt.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Tweaker schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 03:57:
In mijn bureaulade ligt nog een oude B&W koptelefoon waar helemaal niets mis mee is, behalve dan het feit dat het 3,5mm jack heeft en niets van mijn apparaten dat nog heeft. Nu dacht ik zou het niet leuk zijn als ik zo'n dongeltje koop waarmee ik weer helemaal connected ben :)

Ik zou in principe vanaf 3 apparaten geluid op mijn koptelefoon willen krijgen, namelijk vanaf de Apple TV (75% van het gebruik), iPhone (20% gebruik) en MacBook (5% gebruik). Daarom dacht ik, ik moet goed opletten dat het dongeltje ook airplay ondersteunt want dat werkt veel soepeler en past beter bij hoe ik het wil gebruiken. Zo'n dongeltje kan ik dus nergens vinden.

Ik kwam wel op dingen zoals Belkin AirPlay 2 audio adapter, maar dat heeft allemaal geen accu, en dat moet wel. Anders kan ik net zo goed een oude AirPort Express kopen en gebruiken als AirPlay ontvanger. Ja, ik heb heel kort overwogen om dan een powerbank aan de Belkin te knopen, maar niet voor lang.

De tip dat ik ook gewoon een Beats koptelefoon kan kopen omdat dit out of the box doet wat ik wil heb ik al gehad, maar dat zou een beetje sneue uitkomst zijn voor iets wat begint met het willen gebruiken van mijn oude koptelefoon.

Mijn vraag is dus weet iemand zo'n Bluetooth 3,5 jack adapter met accu en die AirPlay ondersteunt?
Of moet ik gewoon niet zeuren over die AirPlay en is Bluetooth goed genoeg? Zo ja, met welk apparaatje heb je dan ervaring?
PS: op het snoertje van de B&W koptelefoon zit ook een microfoon dus het zou leuk zijn als het dongeltje dat ook ondersteunt.

Thnx!
Het YT-kanaal Darko Audio behandelt dit onderwerp vaak met verschillende productreviews. De apparatuur die hij gebruikt is heel erg prijzig, maar mijn persoonlijke ervaring is dat dit ook nodig is wanneer je kwaliteit wilt.
Ik heb in mijn auto een Topping BC3 liggen zodat ik m'n mobiel kan gebruiken voor streaming. Dat is een fijn apparaatje voor 'leuke' muziek, maar de geluidskwaliteit zou ik nooit accepteren bij koptelefoongebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillinR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 13:18
Ik heb onlangs een oude platenspeler (Thorens TD160 met Ortofon 2M blue cartridge) gekocht via marktplaats.

De vorige eigenaar heeft de originele kabel+tulpstekkers laten vervangen door een nieuwe kabel met een 5-polige DIN plug. De phono-voorversterker in m'n versterker heeft echter alleen tulpaansluiting.

Als tijdelijke workaround heb ik een goedkoop DIN-naar-tulp-kabeltje besteld bij Amazon, maar ik wil er eigenlijk gewoon weer een kabel met tulpstekkers van maken.

Het idee is:
  • Een goede tulp interconnectkabel kopen (zijn die van het Nederlandse merk RU Connect goed genoeg?)
  • De platenspeler openmaken en de bestaande DIN-kabel verwijderen (desolderen)
  • De nieuwe tulpkabel doorknippen, een kort stukje strippen van iedere ader, en de aders solderen aan de aansluitingen in de platenspeler.
Zie ik hierbij nog iets over het hoofd? Maak ik nog denkfouten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Of moet ik gewoon niet zeuren over die AirPlay en is Bluetooth goed genoeg?
Ik ken geen enkele 3d party hoofdtelefoon die apple airplay gebruikt. Volgens mij gebruiken airpods het niet eens.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
De Fiio BTR 7 staat bijvoorbeeld goed bekend. Die kan voor een dongle ook relatief veel stroom leveren, wat bij hifi-koptelefoons belangrijk kan zijn. Hij ondersteunt goede bluetooth-codecs zoals LDAC en aptX HD. Al is Apple verrassend slecht met bluetooth, omdat iPhones bij mijn weten niet beter dan AAC ondersteunen. Dus als je vanaf een iPhone wilt streamen is het overkill. Veel Androidtelefoons ondersteunen wel LDAC.

Bovendien heb je de vrijheid om de BTR 7 ook bedraad te gebruiken: er zit een USB-C aansluiting op die lossless audio ondersteunt (PCM). Veel Androidtelefoons ondersteunen dat ook; iPhone weet ik niet.

De BTR 7 is maar een voorbeeld hoor. Wel een populaire, met een erg goede prijs-kwaliteitsverhouding - maar we hebben het wel over hifi-spul, dus hij kost met €200 wel serieus geld. Afhankelijk van hoe hongerig naar stroom je koptelefoon is (googlen) kan je ook voor lager geprijsde opties als een BTR 5 gaan. Je koptelefoon werkt sowieso wel met weinig vermogen hoor. Alleen als er weinig stroom geleverd kan worden wordt hij wel beperkt in z'n kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Als aanvulling op bovenstaand: ik heb een BTR15, als die genoeg power levert voor je koptelefoon zou dat ook een optie zijn, is een goed apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
https://www.earsunlimited.com/product/fiio-bta30-pro/

139 euro...

Misschien is dat een oplossing voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:17
ChillinR schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:32:
Ik heb onlangs een oude platenspeler (Thorens TD160 met Ortofon 2M blue cartridge) gekocht via marktplaats.

De vorige eigenaar heeft de originele kabel+tulpstekkers laten vervangen door een nieuwe kabel met een 5-polige DIN plug. De phono-voorversterker in m'n versterker heeft echter alleen tulpaansluiting.

Als tijdelijke workaround heb ik een goedkoop DIN-naar-tulp-kabeltje besteld bij Amazon, maar ik wil er eigenlijk gewoon weer een kabel met tulpstekkers van maken.

Het idee is:
  • Een goede tulp interconnectkabel kopen (zijn die van het Nederlandse merk RU Connect goed genoeg?)
  • De platenspeler openmaken en de bestaande DIN-kabel verwijderen (desolderen)
  • De nieuwe tulpkabel doorknippen, een kort stukje strippen van iedere ader, en de aders solderen aan de aansluitingen in de platenspeler.
Zie ik hierbij nog iets over het hoofd? Maak ik nog denkfouten?
Verloopjes, zeker goedkope, zijn garantie voor gebrom en ander gezeik. Persoonlijk zou ik er nieuwe kabels aan solderen en meteen de aarding aanpassen. Mocht je dat zelf niet aandurven dan ben ik eventueel wel bereid om te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillinR
Duclaasie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:52:
Persoonlijk zou ik er nieuwe kabels aan solderen en meteen de aarding aanpassen.
Dank voor je reactie. Dat is precies wat ik bedoelde in mijn post. Ik heb dit toevallig afgelopen zondag gedaan. Ik heb uiteindelijk deze kabel gebruikt - zonder gebruik te maken van de losse aardedraad, aangezien de shielding van de kabel al voor een gemeenschappelijke 0 zorgt op beide kanalen (d.m.v. de versterker). De kabel was een stuk stugger dan ik verwacht had, dus het routeren van de kabels binnen de beoogde ruimte in de kast was een uitdaging.

Maar het is goed gelukt en de brom die geïntroduceerd werd door het tijdelijke verloopje is weg *O*

Ik moet de afwerking nog doen, maar ik ben blij met het resultaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:17
ChillinR schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

Dank voor je reactie. Dat is precies wat ik bedoelde in mijn post. Ik heb dit toevallig afgelopen zondag gedaan. Ik heb uiteindelijk deze kabel gebruikt - zonder gebruik te maken van de losse aardedraad, aangezien de shielding van de kabel al voor een gemeenschappelijke 0 zorgt op beide kanalen (d.m.v. de versterker). De kabel was een stuk stugger dan ik verwacht had, dus het routeren van de kabels binnen de beoogde ruimte in de kast was een uitdaging.

Maar het is goed gelukt en de brom die geïntroduceerd werd door het tijdelijke verloopje is weg *O*

Ik moet de afwerking nog doen, maar ik ben blij met het resultaat :)
Dat is een uitstekend kabel voor die toepassing. Juist die aarde over de min moet je afkoppelen. De aarde gaat dan aan die extra draad, zo voorkom je dat vervuiling van je aarde mee gaat over het signaal. Zelf geef ik de voorkeur aan een gebalanceerde kabel waarbij de mantel een bronzijde wordt samengevoegd met de aarde en via een separate draad naar de aarde aansluiting op de phono voorversterker gaat. Uit onderstaande afbeelding zou dat redelijk af te leiden moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XluQZ8u3JzSc0tyVx59ZkBYOn-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9pHLCkN8zk6Sq7kOE4YOWN6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hier nog meer info over hoe de hele bnde intern zit, ook qua bekabeling: https://audionostalgia.co.uk/thorens-td160-mki-upgrade/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
Duclaasie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Dat is een uitstekend kabel voor die toepassing. Juist die aarde over de min moet je afkoppelen. De aarde gaat dan aan die extra draad, zo voorkom je dat vervuiling van je aarde mee gaat over het signaal. Zelf geef ik de voorkeur aan een gebalanceerde kabel waarbij de mantel een bronzijde wordt samengevoegd met de aarde en via een separate draad naar de aarde aansluiting op de phono voorversterker gaat. Uit onderstaande afbeelding zou dat redelijk af te leiden moeten zijn.
Ah, interessant! M'n versterker heeft wel een aansluiting voor de aarde, dus dat zou zonder problemen moeten kunnen ja. Wel leuk om dat te proberen dan; ik ben wel nieuwsgierig. De huidige situatie lijkt ook goed te werken trouwens. Ruis is pas hoorbaar vanaf een volume dat veel hoger is dan wat ik ooit ga gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier weinig verstand van, dus maar even een vraag in dit topic.

Ik wil een stel nieuwe speakers kopen voor mijn Mac Mini. Op dit moment heb ik simpele Logitech Z120 speakers aangesloten, maar wil toch wat beter geluid zonder al te veel gedoe met kabels.

Edifier G2000 - 2.0 lijken mij prima/beter dan degene die ik nu heb, of zou je tegenwoordig ook prima een kleine soundbar kunnen aansluiten ipv een stel boxen?

Aankoopadvies moet in een eigen topic. Dat geldt evenzo voor welke richting je op wilt qua type apparaat en voor welk apparaat je precies moet aankopen

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 01-11-2024 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:14:

Ik wil een stel nieuwe speakers kopen voor mijn Mac Mini. Op dit moment heb ik simpele Logitech Z120 speakers aangesloten, maar wil toch wat beter geluid zonder al te veel gedoe met kabels.

Edifier G2000 - 2.0 lijken mij prima/beter dan degene die ik nu heb, of zou je tegenwoordig ook prima een kleine soundbar kunnen aansluiten ipv een stel boxen?
Ik denk niet dat de Edifier veel verbetering gaat geven op de Logitech. Wel ben ik van mening dat je het best af bent met stereo 2.0 speakers.

Alhoewel ik denk dat je met een geluidskaart + speakers pas echt vooruit gaat, vermoed ik dat je het liefst direct op je mini wilt aansluiten.

Tip: koop dan eerst een kabel van mini jack naar tulp. Dan worden je opties veel groter.

Dan zou je voor iets meer dan de Edifier bijvoorbeeld M-Audio hobbymonitors kunnen nemen, of deze Behringer Truth.

Zit je echt op het budget van de Edifier, dan zou je deze van Hercules kunnen overwegen.

Het punt is dat Logitech voor bureauspeakertjes helemaal niet zo beroerd is, en deze Edifier zal iets meer vermogen hebben, maar verder ook niet heel veel meer dan dat zal bieden.

Vind je dat genoeg en wil je ook niet teveel ruimte kwijt, dan is de Edifier prima. Wil je echt een grotere stap vooruit maken, overweeg dan stereo 2-weg speakers met tweeter en woofer zoals hierboven aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:14:

Ik heb een tijdje geleden deze aangeschaft.
uitvoering: Edifier MR4 Zwart
Zeer tevreden mee, al heb ik eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal voor speakertjes voor bij de pc.

Als je deze logitechs bedoeld uitvoering: Logitech Z120, dan verwacht ik dat de meeste speakers die fysiek groter zijn (dan bedoel ik de drivers) en ook meer vermogen hebben verbetering zal geven.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magistraaljager
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-09 17:16
Beste medetweakers,

Zojuist heeft mijn gamingheadset definitief de geest gegeven. Ik wil voor maximaal een aantal honderd euro een nieuwe desktop audiosetup.

Ik heb de DT 990 PRO 250 ohm van BeyerDynamic uitgekozen
https://tweakers.net/pric...rijs-zwart/specificaties/

Dit wil ik graag combineren met de 4e generatie scarlett solo van focusrite.
https://tweakers.net/pric...lo-4th-gen/specificaties/

Verder heb ik op mijn bureau al een stel mooie actieve monitorsspeakers staan en wil ik graag nog een losse XLR microfoon toevoegen.

Ik vroeg mij echter af of de focusrite scarlett solo 4 geschikt is om de DT990's te voorzien van geluid. Het internet laat me namelijk veel tegenstrijdige opinie's zien op dit specifieke onderwerp.

Alvast bedankt!

Aankoopadvies moet in een eigen topic. Dat geldt evenzo voor welke richting je op wilt qua type apparaat en voor welk apparaat je precies moet aankopen

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 01-11-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
Magistraaljager schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:52:

Ik vroeg mij echter af of de focusrite scarlett solo 4 geschikt is om de DT990's te voorzien van geluid. Het internet laat me namelijk veel tegenstrijdige opinie's zien op dit specifieke onderwerp.

Alvast bedankt!
Dat is gewoon te vinden in de specsheet op de webpagina van de fabrikant:

Headphone outputs
Frequency Response
20-20kHz ± 0.1dB @ 33Ω / 300Ω
Dynamic Range
112dB @ 33Ω
115dB @ 300Ω
THD+N
-97dB @ 33Ω
-102dB @ 300Ω
Maximum Output Level
2.5dBu into 33Ω
10dBu into 300Ω
Maximum Output Power
32mW into 33Ω
22mW into 300Ω
Impedance
50Ω

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Magistraaljager schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:52:
Beste medetweakers,

Zojuist heeft mijn gamingheadset definitief de geest gegeven. Ik wil voor maximaal een aantal honderd euro een nieuwe desktop audiosetup.

Ik heb de DT 990 PRO 250 ohm van BeyerDynamic uitgekozen
https://tweakers.net/pric...rijs-zwart/specificaties/
Bedenk wel dat dit een monitorkoptelefoon is, en daarom gemaakt is om problemen te duiden in muziekproducties.

Juist die koptelefoon gebruiken bij langdurig gamen kan misschien onprettig zijn omdat het door die eigenschappen snel luistermoeheid veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zidanexo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:01
Goedemorgen iedereen, ik heb sinds kort een denon AVR x1800H gekocht met een mooie korting en ben nu aan het sparen voor een 5.1 of 7.2 systeem. In de tussentijd wil ik deze AV gebruiken in combinatie met een oud Z906 systeem maar loop ik tegen het probleem aan met de speaker van de Bass, alle andere 5 de speakers werken maar ik krijg het niet voor elkaar met de bass.

Ik heb een Jack naar Tulp kabel gekocht (https://www.allekabels.nl...tulp-naar-jack-kabel.html) maar er komt geen geluid uit behalve wanneer ik nog de oude console van de Z906 gebruik maar dan komt er een constante basis bass geluid uit dat niet uit gaat, dus dat is niet bruikbaar.

Mis is iets of is het niet mogelijk in deze setup om de Bass van de Logitech te gebruiken? Hoor graag jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zidanexo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:29:
Goedemorgen iedereen, ik heb sinds kort een denon AVR x1800H gekocht met een mooie korting en ben nu aan het sparen voor een 5.1 of 7.2 systeem. In de tussentijd wil ik deze AV gebruiken in combinatie met een oud Z906 systeem maar loop ik tegen het probleem aan met de speaker van de Bass, alle andere 5 de speakers werken maar ik krijg het niet voor elkaar met de bass.

Ik heb een Jack naar Tulp kabel gekocht (https://www.allekabels.nl...tulp-naar-jack-kabel.html) maar er komt geen geluid uit behalve wanneer ik nog de oude console van de Z906 gebruik maar dan komt er een constante basis bass geluid uit dat niet uit gaat, dus dat is niet bruikbaar.

Mis is iets of is het niet mogelijk in deze setup om de Bass van de Logitech te gebruiken? Hoor graag jullie input!
Het probleem is dat je een systeem dat bedoeld is om zelfstandig te functioneren nu wilt aansluiten op een ander systeem dat ook bedoeld is om zelfstandig te functioneren. De subwoofer van de Logitech Z906 heeft namelijk ook de ingebouwde versterking en aansluitingen voor bronnen en dergelijke en gaat er vanuit dat je daar alles op aansluit en dat deze dan via de ingebouwde versterker alles zelf verwerkt en doorstuurt naar de Z906 speakers. Die speakers kan je gewoon hergebruiken, maar voor de subwoofer wordt het lastiger.

Op Reddit lees ik dat als je de subwoofer van de Z906 aansluit op zijn eigen decoder en deze dan aansluit op je LFE uitgang van de receiver in direct mode, dat het dan kan werken. Of dat daadwerkelijk zo is, moeten mensen met meer kennis van de materie bevestigen/ontkrachten. Normaalgesproken sluit je namelijk passieve speakers aan op een actieve aansluiting van een versterker of receiver en vice versa actieve apparaten op passieve bronnen zoals een tv of dvd-speler. Actieve speakers sluit je nóóit aan op een receiver. Subwoofers zijn ook actief, maar daar houdt de receiver speciaal rekening mee.

In dit geval gaat het via een omweg misschien wel, maar dat betekent ook dat je mogelijk rekening zult moeten houden met beperkingen en onmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:37
Ik heb op dit moment een 3.1 setup in de woonkamer en wil zone 2 op mijn versterker (AVR-X1600H) gebruiken om een enkele speaker in de keuken te plaatsen.

De versterker kan alleen stereo outputten in zone 2, geen mono.

Nu begrijp ik dat er speakers zijn waar je zowel L als R op kan aansluiten, maar ik kan ze niet zo goed vinden.

Is er een bepaalde term voor dit soort speakers die ik kan gebruiken om te zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

yeehaw schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:19:
Ik heb op dit moment een 3.1 setup in de woonkamer en wil zone 2 op mijn versterker (AVR-X1600H) gebruiken om een enkele speaker in de keuken te plaatsen.

Nu begrijp ik dat er speakers zijn waar je zowel L als R op kan aansluiten, maar ik kan ze niet zo goed vinden.

Is er een bepaalde term voor dit soort speakers die ik kan gebruiken om te zoeken?
LCR speaker is je zoekwoord :)
Zijn er niet zo heel veel though. Meen dat Dali ze heeft, voor de rest durf ik je niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekbed
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-08 23:18
Zidanexo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:29:

Probeer eens in de speakers/bass settings van je avrx1800 receiver "LFE" omzetten naar "LFE+main", mss helpt dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
yeehaw schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:19:

Volgens mij kun je die receiver combineren met HEOS (Denon Home) speakers. Is mogelijk een stuk praktischer. Klinken nog best goed ook, die kleine speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Weet iemand een stukje software die snel met hoge kwaliteit Dolby true hd atmos kan converterteren naar of DTS/DTS-HD of Dolby true hd sonder atmos os eventueel DD+ want 3000 kbps zou ook al prima zijn.

Ik heb geen links en rechts (7.1) of atmos speakers en ik krijg via de blue ray speler het geluid wel afgespeeld maar ik mis duidelijk wat kanalen. Het klinkt plat en er missen effecten. Ik vind de conversie naar aac met maar 640 kbps eigenlijk niet acceptabel.

De receiver ondersteund alle formaten wel maar de tv en blue ray hebben geen EARC dus het komt niet goed bij de receiver aan. (Onkyo NR676e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

computerjunky schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:16:
Weet iemand een stukje software die snel met hoge kwaliteit Dolby true hd atmos kan converterteren naar of DTS/DTS-HD of Dolby true hd sonder atmos os eventueel DD+ want 3000 kbps zou ook al prima zijn.

Ik heb geen links en rechts (7.1) of atmos speakers en ik krijg via de blue ray speler het geluid wel afgespeeld maar ik mis duidelijk wat kanalen. Het klinkt plat en er missen effecten. Ik vind de conversie naar aac met maar 640 kbps eigenlijk niet acceptabel.

De receiver ondersteund alle formaten wel maar de tv en blue ray hebben geen EARC dus het komt niet goed bij de receiver aan. (Onkyo NR676e)
Eerste gedachte is dat je VLC met de nodige plugins eens zou kunnen proberen om af te spelen. Moet je wel je laptop aan je receiver hangen.
Als losse decoder / encoder ga je het vermoedelijk niet vinden, om de simpele reden dat je dan al iets met twee hdmi aansluitingen moet hebben aangezien het tussen je BR en receiver zou moeten.

Je simpelste optie lijkt me een nieuwe receiver (aangenomen dat je BR speler atmos enzo wel ondersteunt, anders houdt het sowieso snel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
The Eagle schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:24:
[...]

Eerste gedachte is dat je VLC met de nodige plugins eens zou kunnen proberen om af te spelen. Moet je wel je laptop aan je receiver hangen.
Als losse decoder / encoder ga je het vermoedelijk niet vinden, om de simpele reden dat je dan al iets met twee hdmi aansluitingen moet hebben aangezien het tussen je BR en receiver zou moeten.

Je simpelste optie lijkt me een nieuwe receiver (aangenomen dat je BR speler atmos enzo wel ondersteunt, anders houdt het sowieso snel op).
Ik heb geen laptop die dat ondersteund. Ik speel nu alles af via of de blueray speler via usb or via usb op de tv player.

en nee het probleem ligt in de atmos kant. Ik heb een atmos receiver maar geen gewone 5.1 speakerset en dus word er geluid gestuurd naar kanalen die er niet zijn. dat is het hele probleem met true-hd atmos als audio formaat. Er moet dus een remix plaatsvinden.

True-HD Atmos kan ook alleen over EARC en niet voer gewoon ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@computerjunky Op welke uitgangen zitten je speakers nu aangesloten? Als je geluid mist kan het ook zijn dat je een deel van de speakers per ongeluk verkeerd hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Jorgen schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:48:
@computerjunky Op welke uitgangen zitten je speakers nu aangesloten? Als je geluid mist kan het ook zijn dat je een deel van de speakers per ongeluk verkeerd hebt aangesloten.
Nee DTS en DD+ enz werkt prima. Het geheel draait al 5 jaar.
Dolby True HD heeft EARC nodig en dat heb ik niet en dus zullen de streams gewoon nooit goed aankomen bij de receiver. Vandaar dat ik de streams wil omzetten. Het is ook geen bandbreedte ding maar gewoon een zwakte van Dolby True HD Atmos. DTS HD-MA werkt immers wel via gewoon ARC en heeft een hogere bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@computerjunky Gezien je vraag wat langer is, verwijs ik je naar Client software algemeen waar je een eigen topic kunt openen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 04-11-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
Ik heb 2 setjes van Klipsch speakers, een 5.1 met een Sub 8, ik denk deze, niet zeker want tweedehands en geen modellen op de speakers: en een 2.1 (sub is al weg), deze. Nu vroeg ik me af wat beter zou zijn. De 2.1 satellites gebruiken omdat die ook een extra woofer hebben of de 5.1 L+R satellites gebruiken omdat die wat zwaarder zijn en degelijker lijken.. De specs vind ik lastig te lezen helaas, denk dat dat niet aan mij ligt maar dat ze gewoon te beknopt zijn maar wellicht dat iemand anders het weet..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Laatst online: 10:50
datadevil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:50:
Ik heb 2 setjes van Klipsch speakers, een 5.1 met een Sub 8, ik denk deze, niet zeker want tweedehands en geen modellen op de speakers: en een 2.1 (sub is al weg), deze. Nu vroeg ik me af wat beter zou zijn. De 2.1 satellites gebruiken omdat die ook een extra woofer hebben of de 5.1 L+R satellites gebruiken omdat die wat zwaarder zijn en degelijker lijken.. De specs vind ik lastig te lezen helaas, denk dat dat niet aan mij ligt maar dat ze gewoon te beknopt zijn maar wellicht dat iemand anders het weet..?
Die HD 500 is best een leuke set. Ik heb zelf de 300 gehad en was daar best tevreden mee (ik gebruik ze nog als surround en atmos speaker naast een Oberon Vokal en 2 Oberon on Wall speakers). De 300 en 500 zijn nagenoeg gelijk alleen de 500 zijn wat groter. De 300 zijn 13 cm hoog. De 500 weet ik niet, maar daar moet je aan kunnen zien welke je hebt. Die andere set ken ik niet, maar de 500 geeft zeker een goed geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ErikG2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:01:
[...]

Die HD 500 is best een leuke set. Ik heb zelf de 300 gehad en was daar best tevreden mee (ik gebruik ze nog als surround en atmos speaker naast een Oberon Vokal en 2 Oberon on Wall speakers). De 300 en 500 zijn nagenoeg gelijk alleen de 500 zijn wat groter. De 300 zijn 13 cm hoog. De 500 weet ik niet, maar daar moet je aan kunnen zien welke je hebt. Die andere set ken ik niet, maar de 500 geeft zeker een goed geluid.
ik vind hem ook mooi klinken, het ging mij met name om het verschil met die andere.. mijn lekenverstand zegt meer midden maar of dat klopt en of het nog nodig met de subwoofer erbij..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikG2
  • Laatst online: 10:50
datadevil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:36:
[...]

ik vind hem ook mooi klinken, het ging mij met name om het verschil met die andere.. mijn lekenverstand zegt meer midden maar of dat klopt en of het nog nodig met de subwoofer erbij..
Ik weet niet of je er perse verstand van moeten hebben, het zijn jouw oren. Gewoon kiezen wat het mooiste klinkt voor jou is altijd de beste keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

datadevil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:50:
Even naar het frequentiebereik van de satellieten en subs kijken en evt overlap bepalen met de sub en crossover
Je 2.1 heeft een vaste crossover frequentie van 175Hz, daaronder pakt de sub alles op.
De Theater 500 heeft een crossover die variabel is tussen 0-200Hz, en de sats gaan tot 150Hz laag. Aangezien je crossover zo laag mogelijk wilt hebben (zeker geen 200Hz, dan zit je al in middentonen bereik) zou ik niet de 2.1 sats pakken
Daarbij zou ik al zeggen dat die van de 5.1 lager gaan qua sats. Niet zozeer vanwege de grootte van de drivers, maar vanwege dat je voor een stukje laag ook volume nodig hebt, en dat hebben die sats van de 2.1 niet.

Dus lekker bij dat 5.1 verhaal blijven. ZOu die 2.1 sats niet weggooien, maar gewoon ooit inzetten als je naar 7.1 gaat ofzo. Doen het prima als heights of andere effectspeakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
The Eagle schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:47:
[...]

Even naar het frequentiebereik van de satellieten en subs kijken en evt overlap bepalen met de sub en crossover
Je 2.1 heeft een vaste crossover frequentie van 175Hz, daaronder pakt de sub alles op.
De Theater 500 heeft een crossover die variabel is tussen 0-200Hz, en de sats gaan tot 150Hz laag. Aangezien je crossover zo laag mogelijk wilt hebben (zeker geen 200Hz, dan zit je al in middentonen bereik) zou ik niet de 2.1 sats pakken
Daarbij zou ik al zeggen dat die van de 5.1 lager gaan qua sats. Niet zozeer vanwege de grootte van de drivers, maar vanwege dat je voor een stukje laag ook volume nodig hebt, en dat hebben die sats van de 2.1 niet.

Dus lekker bij dat 5.1 verhaal blijven. ZOu die 2.1 sats niet weggooien, maar gewoon ooit inzetten als je naar 7.1 gaat ofzo. Doen het prima als heights of andere effectspeakers :)
Klinkt heel zinnig, ga ik die inzetten en inderdaad, ik leg ze in mijn kast voor een evt later gebruik want ze zijn zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiello
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 16:20
Niet meer nodig!

[ Voor 107% gewijzigd door Stiello op 06-11-2024 10:24 . Reden: antwoord gevonden ]

Stiello.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Alle posts over de speakeraansluing in de plint van @M-ThijZ en ieders reacties daarop vind je nu hier Speakeraansluiting maken in plint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Mijn "Undok" stream radio units - Roberts RS1 en Medion zijn allebei de Stream "kwijt", dat was de vorige keer met een factory reset op te lossen, maar dat werkt nu helaas niet.

Ik heb geen idee hoe "Frontier Smart Technologies" werkt, maar het is wel een vreemde actie on op die manier een hele partij buitenspel te zetten.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 18:15
Comp User schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:23:
Mijn "Undok" stream radio units - Roberts RS1 en Medion zijn allebei de Stream "kwijt", dat was de vorige keer met een factory reset op te lossen, maar dat werkt nu helaas niet.

Ik heb geen idee hoe "Frontier Smart Technologies" werkt, maar het is wel een vreemde actie on op die manier een hele partij buitenspel te zetten.
Ik heb een Kenwood UNDOK radio. Ik kan daar nog steeds internetradio luisteren. Dus als je bedoelt met 'de stream kwijt zijn' dat o.a. internetradio niet meer werkt dan is dat in ieder geval niet voor alle UNDOK-apparaten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Comp User schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:23:

Het wil wel eens helpen als je de radio's even helemaal uitzet, helpt dat niet dan even de modem uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:05
Vraag verplaatst naar een ander topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Cariernb op 16-11-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Cariernb Zulke vragen zijn zeker toegestaan, maar niet in het topic waarin je ze nu post. (Zie ook de topicwarning). Je kunt ze stellen in Beeld en geluid koopadvies waarna je alle vragen van het gegeven format (bij openen van een nieuw topic) uitgebreid beantwoordt.

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6