Speakeraansluiting maken in plint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik ben van plan een aansluiting voor speakers te maken in een plint, zodat de luidsprekerkabels niet onder de plint vandaan over de vloer lopen, maar de luidsprekers netjes met een banaanstekker aangesloten kunnen worden.

Op Amazon heb ik deze binding posts gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suLEqx6vn3nbcx94goU-Iv275L4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHOXpUPTYMDbWGrTLBvs9SPa.png?f=fotoalbum_large

Deze past precies in een uitsparing die ik achter de plint heb.

Waar soldeer ik nu mijn luidsprekerkabel 2,5m² het beste aan? Op het lipje dat er onder uitsteekt, of meteen achter op het schroefdraad?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

M-ThijZ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:30:
Ik ben van plan een aansluiting voor speakers te maken in een plint, zodat de luidsprekerkabels niet onder de plint vandaan over de vloer lopen, maar de luidsprekers netjes met een banaanstekker aangesloten kunnen worden.

[Afbeelding]

Waar soldeer ik nu mijn luidsprekerkabel 2,5m² het beste aan? Op het lipje dat er onder uitsteekt, of meteen achter op het schroefdraad?
Op beiden, want je speakerdraad is twee-aderig :)
Rood gaat op de schroefdraad, zwart op het lipje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:49
The Eagle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:11:
[...]

Ik hoop dat je een grapje maakt, voordat iemand met volle sluiting in zijn eindtrap zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:11:
[...]

Dan heb ik kortsluiting in mijn versterker. ⚡️ Want weliswaar twee-aderig draad, maar ik heb wel een rode en zwarte banaanstekker.

Het lipje vind ik zelf wat wiebelig op het schroefdraad zitten, dus daar zou ik dan sowieso ook wat tin aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zo dan, ook Goeiemorgen. Ik had duidelijk wat koffie nodig toen ik mijn vorige post typte :X

Dus nee, ik wil je geen kortsluiting geven in je apparatuur :)

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61-ruU-ldJL._AC_UF350,350_QL80_FMwebp_.jpg

Hier een opengewerkte versie van genoemde plug. Zo te zien zit het lipje gewoon aan de schroef vast. Dan is aan het lipje solderen wel het makkelijkst, heb je wat meer houvast qua solderen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:48:
Zo dan, ook Goeiemorgen. Ik had duidelijk wat koffie nodig toen ik mijn vorige post typte :X

Dus nee, ik wil je geen kortsluiting geven in je apparatuur :)

[Afbeelding]

Hier een opengewerkte versie van genoemde plug. Zo te zien zit het lipje gewoon aan de schroef vast. Dan is aan het lipje solderen wel het makkelijkst, heb je wat meer houvast qua solderen.
Haha, gelukkig letten we nog wel op. ;)

Met een reststukje van de plint even getest. Het schroefdraad is toch net te kort om daar mooi op te solderen.

Dus op het lipje solderen en dan voor de zekerheid ook wat soldeertin bij het moertje doen? Hoe zou ik de verbinding goed kunnen testen voordat ik de plint vastmaak? Met een eenvoudige multimeter de weerstand meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGWyCJQfqwqGmNg7-vIHN8xYFyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4OKEziBBAZ9SffkKto2uipg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qteO-XBoDAA-_hbYoA0Z2WKdFmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cmum4iKxZ8hO6lZ7hY1V37Xl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR1wOb9IjcySHUu6m7ife5IBwz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ay4gIYg8hdOZMVwIkAGGbzLr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

M-ThijZ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:36:
[...]

Haha, gelukkig letten we nog wel op. ;)

Met een reststukje van de plint even getest. Het schroefdraad is toch net te kort om daar mooi op te solderen.

Dus op het lipje solderen en dan voor de zekerheid ook wat soldeertin bij het moertje doen? Hoe zou ik de verbinding goed kunnen testen voordat ik de plint vastmaak? Met een eenvoudige multimeter de weerstand meten?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kun je niet een kabelschoen op de kabel zetten en dan op het lipje schuiven? Hoef je niet eens te solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:48:
[...]

Kun je niet een kabelschoen op de kabel zetten en dan op het lipje schuiven? Hoef je niet eens te solderen :)
Ja, dat kan vast ook wel, maar ik het zelf meer vertrouwen in een soldeerverbinding. Dan weet ik zeker dat het contact goed is. Het zijn de aansluitingen naar mijn fronts, vanwege een zwevend TV-meubel dat ik later wil plaatsen. Als de plint eenmaal aan de muur zit, kan ik er niet meer bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je het echt goed wil doen pak dan Speakon connectoren van Neutrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Duclaasie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:03:
Als je het echt goed wil doen pak dan Speakon connectoren van Neutrik
Daar heb ik ook nog even aan gedacht, maar zijn die zo klein verkrijgbaar dat ik ze in een 19mm plint kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik heb nog een schema opgezocht, maar het lijkt met een Speakon connector toch te diep te worden. Het deel wat door de plint moet is al 21mm en dan steken de pinnen er ook nog achter uit. Als die 5mm zijn, dan kom ik 8mm te kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0PC3YnRO1sSb_6igQPccbv8h24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y9ENwG7ft0mOi34CO4vQzkxC.png?f=user_large

Er is ook een variant met pinnen naar beneden (NL4MDXX-H-2), maar die is ook 26mm diep.

Wel jammer, want met Speakon kun je met één stekker één speaker bi-ampen, nu moet ik vier banaanbussen monteren op de plint per speaker. Gelukkig maar een gaatje van 4mm door de plint, is eventueel later makkelijker te vullen dan een 24mm gat voor een Speakon connector.

Iemand anders nog ideeën over wat mooi zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:32
M-ThijZ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:55:
Ik heb nog een schema opgezocht, maar het lijkt met een Speakon connector toch te diep te worden. Het deel wat door de plint moet is al 21mm en dan steken de pinnen er ook nog achter uit. Als die 5mm zijn, dan kom ik 8mm te kort.

[Afbeelding]

Er is ook een variant met pinnen naar beneden (NL4MDXX-H-2), maar die is ook 26mm diep.

Wel jammer, want met Speakon kun je met één stekker één speaker bi-ampen, nu moet ik vier banaanbussen monteren op de plint per speaker. Gelukkig maar een gaatje van 4mm door de plint, is eventueel later makkelijker te vullen dan een 24mm gat voor een Speakon connector.

Misschien kan het helemaal niet wat ik zeg, maar kan je op de plek waar de stekkers moeten komen geen verdieping in de muur maken (voor je de plint zet). Dan kan je wel wat ruimte maken voor de Speakon. Daarna de plint ertegen en je ziet er niks van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:21
M-ThijZ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:30:

[Afbeelding]

Ik zou een oogterminal op de draad knijpen en die tussen de moer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie

[Afbeelding]

Kun je de connector niet aan de voorzijde uitvullen met (kunststof) ringen, zodat je aan de binnenkant meer ruimte krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Afgesplitst van het Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic omdat het onderwerp beter in een eigen topic past

[ Voor 71% gewijzigd door Jorgen op 07-11-2024 14:43 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
3dmazter schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:17:
[...]

Ik zou een oogterminal op de draad knijpen en die tussen de moer doen.
Goed idee, dus gewoon zo’n kabelschoen er op krimpen en daar de moer op draaien? Dat is misschien wel het makkelijkste.

https://www.elektramat.nl...sf-per-100-stuks-iciq24s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-09 18:22

Rob310

kermisfanaat

[Afbeelding]

i.p.v. uit de plint te laten komen op 90° uit de muur, waarom niet overdwars op de plint schroeven met een schroefje door het oog van de haakse lip. (Lijkt mij ook het ontwerp. De lip als montagebeugel en de draad achter de moer wikkelen).
Dan komt je kabel uit de plint, je kunt altijd nog bij de aansluiting en als je alle banaanstekkers hebt ingestoken kun je nog een stukje plint over de volle breedte van het tv meubel daar weer voor maken zodat je er letterlijk niets meer van ziet.

Ik heb geen plaatje om te duiden, hopelijk snap je zo wat ik bedoel?

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik geloof niet dat ik je helemaal volg, maar inmiddels zit de plint weer aan de muur.

Ik heb het nu zo opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f51NCVAYVs9fPd7Y8403HQz0fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGlo9ug4qEaoJyns2FH2wQr0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_M3tkDzQ2pV_9pubbbn1iwf8tk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFpRaCwJDXlMJB41IbaK58rG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSIDC-yccNm7PWPtaqdw9R3WbJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgW4sxbPHn5hbRnwayZfd1aT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXyN4GKC5iSRxQDN2xX2eZUUtts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lulQ4mDs691yY85LGrdAZDAl.jpg?f=fotoalbum_tile

Iedereen bedankt voor het meedenken en de input.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:12
Mooi tipic en mooie oplossing. Even een vraag die nog niet gesteld werd :) Welke plinten heb je gebruikt? Of zijn ze zelfgemaakt? Lijkt geen mdf te zijn? Ik moet ook nog plinten maken en evt met kabel er achter dus dit is wel mooi gedaan.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
pc_slopert schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:08:
Mooi tipic en mooie oplossing. Even een vraag die nog niet gesteld werd :) Welke plinten heb je gebruikt? Of zijn ze zelfgemaakt? Lijkt geen mdf te zijn? Ik moet ook nog plinten maken en evt met kabel er achter dus dit is wel mooi gedaan.
Volgens mij is het meranti, massief hardhout. Was een restant dat nog op zolder lag, van de vorige eigenaar.
Pagina: 1