Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
En beweren dat je jitter kunt horen is makkelijk op een forum, en ik wil je persoonlijke ervaring ook niet in twijfel trekken. Maar er is nog altijd een groot verschil tussen correlatie en causaliteit.
hebben jullie een dubbelblinde testopstelling staan?Jaapnr1 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:45:
Ik nodig jullie uit op kantoor bij Alpha Audio. Kan je het zelf horen op onze referentie set.
Ik heb een tijdje geleden een oude platenspeler van ons moeders overgenomen, maar die doet het niet lekker meer. Heb inmiddels wel wat platen verzameld en die zou ik graag blijven spelen. Dus ben op zoek naar een nieuwe platenspeler.
Bij mijn TV heb ik een soundbar waar ik nog een SP/DIF input open heb. Tevens zou ik evt via Bluetooth kunnen verbinden. Nu weet ik dat dat niet ideaal is voor audio kwaliteit, maar op dit moment heb ik niet het budget om de audio setup compleet te verversen.
Wat zou de beste optie zijn, SP/DIF of Bluetooth? Heb al wel wat gegoogled maar ik heb niet echt een duidelijke betere kunnen zien.
Ik zou zeggen spdif, maar dan heb je nog wel een analoog naar spdif converter nodig denk ik. Of zijn er platenspelers met spdif uitgang, dat lijkt me niet?Doctorbeat schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:39:
Hopelijk is deze vraag klein genoeg haha.
Ik heb een tijdje geleden een oude platenspeler van ons moeders overgenomen, maar die doet het niet lekker meer. Heb inmiddels wel wat platen verzameld en die zou ik graag blijven spelen. Dus ben op zoek naar een nieuwe platenspeler.
Bij mijn TV heb ik een soundbar waar ik nog een SP/DIF input open heb. Tevens zou ik evt via Bluetooth kunnen verbinden. Nu weet ik dat dat niet ideaal is voor audio kwaliteit, maar op dit moment heb ik niet het budget om de audio setup compleet te verversen.
Wat zou de beste optie zijn, SP/DIF of Bluetooth? Heb al wel wat gegoogled maar ik heb niet echt een duidelijke betere kunnen zien.
Je zou overigens die oude platenspeler nog kunnen (laten) nakijken of die nog gemaakt kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Falco op 16-06-2024 15:08 ]
In dat opzicht is een platenspeler met Bluetooth Out net zo'n vreemde eend. Beide opties zijn overigens verkrijgbaar.Falco schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:06:
[...]
Of zijn er platenspelers met spdif uitgang, dat lijkt me niet?
Mijn keuze zou ook vallen op S/PDIF, kabel versus draadloos. Waarbij de vraag niet zo zwart wit kan worden gezien als gesteld. "Bluetooth" als term is daar te breed voor. Het zegt bijvoorbeeld niets over de codec die de bron verstuurt, dan wel welke codec de ontvanger ondersteunt.
Mocht er een platenspeler gevonden worden zonder S/PDIF Out kan dit wel door een ADC (Analog to Digital Converter) om worden gezet. Let wel dat de platenspeler dan een Line Out moet hebben. Phono Out werkt qua kabels/converter hetzelfde maar je mist dan de versterking die de Phono Out wel nodig heeft. Platenspeler met Line Out zorgt zelf voor die versterking.
[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 16-06-2024 22:17 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Deel vooral je muziek en vertel waarom je dit een goed nummer vindt en welke details je zou moeten horen.
Dan kunnen we die lekker gaan luisteren 😊
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Recent wel 1 van Amazon besteld, maar die klinkt lang zo goed niet als de bij behorende all in one USB Type C headphones die bij mijn Smartphone zat.
Maar heb nog wel IEMS en nog wat andere koptelefoons die ik er graag op zou willen aan sluiten. Die wel meer dan degelijk klinken op mijn oudere Telefoon.
Iemand tips/advies referentie ervaringen!?
Alvast bedankt.
je zou eens kunnen grasduinen in dit lijstje (vanuit de review index op audiosciencereview.com)Psyonara schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:31:
Gezien nu smartphone hier en daar geen Headphone jacks hebben, Zoek een Type C headphone jack adapter gevalles.
Recent wel 1 van Amazon besteld, maar die klinkt lang zo goed niet als de bij behorende all in one USB Type C headphones die bij mijn Smartphone zat.
Maar heb nog wel IEMS en nog wat andere koptelefoons die ik er graag op zou willen aan sluiten. Die wel meer dan degelijk klinken op mijn oudere Telefoon.
Alvast bedankt.
/f/image/aBJnfhJLItbhVfLrab5xqred.png?f=fotoalbum_large)
of deze
/f/image/j7bIxXITRJRNusqu9vs42OPo.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf de Tanchjim Space en die bevalt mij uitstekend.
[ Voor 16% gewijzigd door Falco op 27-06-2024 13:51 ]
Kan je omschrijven wat het verschil is in klank en hoe je bias in je vaststelling hebt voorkomen?Psyonara schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:31:
Gezien nu smartphone hier en daar geen Headphone jacks hebben, Zoek een Type C headphone jack adapter gevalles.
Alvast bedankt.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
was een dongle van 5/6 Euro, en het klonk dof en modderig. Terwijl in vergelijk met mijn oudere Smartphone zelfde IEM's toch wel helder en strak klinkt.MerijnB schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:03:
[...]
Kan je omschrijven wat het verschil is in klank en hoe je bias in je vaststelling hebt voorkomen?
Zoek gewoon een simpele Dongle die zelfde geluid kan her creeeren of zo dicht bij mogelijk.
hoeft geen premium product te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Psyonara op 27-06-2024 14:14 ]
De kans is groot dat je waarneming door bias komt. 'Slechte' DAC's klinken meestal niet dof of modderig, maar dan krijg je ruis, gekraak, etc. Het is in dat geval vrij lastig om advies te geven. Je kan een duurdere dongel kopen, misschien vind je die beter klinkenPsyonara schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:13:
[...]
was een dongle van 5/6 Euro, en het klonk dof en modderig. Terwijl in vergelijk met mijn oudere Smartphone zelfde IEM's toch wel helder en strak klinkt.
Zoek gewoon een simpele Dongle die zelfde geluid kan her creeeren of zo dicht bij mogelijk.
hoeft geen premium product te zijn.
Is er misschien sprake van EQ die verschilt tussen beide situaties?
[ Voor 4% gewijzigd door MerijnB op 27-06-2024 14:29 ]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
De vraag is meer, is wat meetbaar is ook hoorbaar? Dat tonen al die mooie grafiekjes nl. niet aanJaapnr1 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:05:
En ja: het is hoorbaar... en dus ook meetbaar.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
De dongle nog even snel geprobeerd, Bass heavy, andere tonen die steken in de oren. en dan ook nog ruis erbij.
Kom van oorsprong altijd Sennheisers in ears gebruikt, en daarna vergelijkbare opvolgers aangeschaft.
Deze dingen hebben vaak helder neutraal geluid.
De Dongle klinkt gewoon super goedkoop, ( Was hij ook) Maar lastig gezien er zo weinig keuze is op de markt tenzij je gelijk al de Audiophile kant op gaat.
Okay er is wel veel keuze voor de normale consument maar krijg het idee dat het allemaal dezelfde chip e.d. heeft maar andere behuizing er om heen.
Snap ook dat wired headphones nu een kleine markt is geworden. Maar atlijd nog de voorkeur over gehad over Blue tooth of andere wireless alternatieven.
Maar gewoon jammer dat er niks duidelijks te vinden is in deze markt.
Normaal heb je wel je goto brands.
Dan heb je iig wat referenties
Heb zelf die met Sabre ES9318 chip. https://nl.aliexpress.com/item/1005001756964380.html
Serieus goed ding voor het geld, kun je nog mee bellen ook als het moet. Zelf aan een aantal KZ IEM's hangen (zs10pro resp zex) en klinkt echt heel erg goed
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bron(tv) audio uit naar subwoofer line in, line out naar versterker, twee speakers op de luidsprekeruitgangen. Voor de context, zie
Beerzoeper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:51:
Vraagje:
Ik heb een Russound R235 LS liggen. Ik wilde deze in een bijkamer gebruiken zonder de optie om ook versterkt luidsprekersignaal te ontvangen van een andere amp (waar dit ding voor bedoeld is). Er zit maar 1 RCA ingang op, en geen line out. Is het mogelijk om een subwoofer met line in en line out rechtstreeks op een bron te zetten (TV), en vervolgens deze Russound versterker aan de line out van de subwoofer, en dan aan de versterker twee luidsprekers?
Dus ipv een sub aan de line out van een amp, een amp aan de line out van een sub. Kan dit en zo ja, waar moet ik op letten?
Of bedoel je de speaker out van de sub?
En aangezien je vraag al twee weken oud is: wat let je om het gewoon te proberen? Zolang je geen twee ingangen met elkaar verbindt kan er ook niet heel veel stuk lijkt me.
Nu is het zo dat de versterker (marantz cinema 70) met Heos werkt. En misschien is het een beetje wennen maar ik mis volgens mij een boel op de interface van de toch al matige Tidal interface. De marantz heeft jammer genoeg ook geen Tidal connect dus ik ben een beetje zoekende.
Ik dacht ik heb nog een optie, namelijk een shield voor de film content met PLEX. En dus ook plexamp met Tidal gekoppeld.
Dat werkt, althans....het is PCM. Nou heb ik passthrough aangezet in de plex client. Maar het lijkt niet te lukken.
Doe ik iets fout? Of gaat het niet lukken op deze manier. Overigens zijn films en dergelijke wel in 5.1.
Wat had je dan verwacht? Dolby TrueHD? Het is en blijft 2.0 muziek en daarin is PCM de normale om te zien.ppeterr schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:03:
Dat werkt, althans....het is PCM. Nou heb ik passthrough aangezet in de plex client. Maar het lijkt niet te lukken.
Edit:
Blijkbaar heeft Tidal muziek met Dolby Atmos, ik neem aan dat je daar op doelt? Graag dat soort informatie volgende keer posten aangezien dat alles behalve standaard is.
Edit 2:
Volgens https://support.tidal.com.../360004255778-Dolby-Atmos komt er een melding als er terug wordt gevallen naar 2.0 PCM. Heb je die melding? Mogelijk is de track ook niet beschikbaar in Atmos.
[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 28-06-2024 11:46 ]
Atmos via Tidal werkt enkel als je de Tidal app op de Shield installeert en vanaf de Shield beheert. Streamen vanaf de telefoon gaat helaas niet. Ik heb zelf ook een Cinema 70s met een Shield en dit is de enige manier om het werkend te krijgen.ppeterr schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:03:
Ik ben sinds kort een beetje aan het stoeien met Tidal, en sinds gisteren ook de setup ervoor die het netjes kan afspelen.
Nu is het zo dat de versterker (marantz cinema 70) met Heos werkt. En misschien is het een beetje wennen maar ik mis volgens mij een boel op de interface van de toch al matige Tidal interface. De marantz heeft jammer genoeg ook geen Tidal connect dus ik ben een beetje zoekende.
Ik dacht ik heb nog een optie, namelijk een shield voor de film content met PLEX. En dus ook plexamp met Tidal gekoppeld.
Doe ik iets fout? Of gaat het niet lukken op deze manier. Overigens zijn films en dergelijke wel in 5.1.
Ok. Mijn excuus. Ik ben niet heel erg thuis meer op dit gebied.FeaR schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:35:
[...]
Wat had je dan verwacht? Dolby TrueHD? Het is en blijft 2.0 muziek en daarin is PCM de normale om te zien.
Edit:
Blijkbaar heeft Tidal muziek met Dolby Atmos, ik neem aan dat je daar op doelt? Graag dat soort informatie volgende keer posten aangezien dat alles behalve standaard is.
Edit 2:
Volgens https://support.tidal.com.../360004255778-Dolby-Atmos komt er een melding als er terug wordt gevallen naar 2.0 PCM. Heb je die melding? Mogelijk is de track ook niet beschikbaar in Atmos.
Het gaat dus om de geluidskwaliteit, Tidal speelt FLAC als ik het direct uit heos op de versteker afspeel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JUHjCeoK9V918OptZGRdGtX9.jpg?f=user_large)
En als ik vanaf plexamp iets start op de shield, start plex een audio stream naar de versterker.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ESQWpdCrdJ9saCEQlBfHwPD0.jpg?f=user_large)
Dus eigenlijk is mijn vraag of dit dan dezelfde geluids kwaliteit is.
Afhankelijk van de implementatie, kan de resampling van 44.1 naar 48 kHz (of andersom) volledig transparant zijn of hoorbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 28-06-2024 18:17 ]
En als je Tidal streamt naar de Chromecast van de Shield? Wat krijg je dan te zien?ppeterr schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:12:
[...]
Ok. Mijn excuus. Ik ben niet heel erg thuis meer op dit gebied.
Het gaat dus om de geluidskwaliteit, Tidal speelt FLAC als ik het direct uit heos op de versteker afspeel
[Afbeelding]
En als ik vanaf plexamp iets start op de shield, start plex een audio stream naar de versterker.
[Afbeelding]
Dus eigenlijk is mijn vraag of dit dan dezelfde geluids kwaliteit is.
Ga ik straks even proberen als ik weer thuis ben.ErikG2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:47:
[...]
En als je Tidal streamt naar de Chromecast van de Shield? Wat krijg je dan te zien?
Ik las trouwens op een ander forum, dat marantz bezig is met een firmware update die Tidal connect mogelijk zou maken. (medio Juni zou dat uitkomen). (wazige bron, dus of dat werkelijk zo is)
En tevens begreep ik dat de Heos app ook een iets mindere kwaliteit doorzet dan dat Tidal aanbied.
Dat van Tidal Connect had ik ook gelezen, ik hoop dat dat komt. Heos is gewoon niet goed met Tidal. Maar idd de bron was niet betrouwbaar. Fingers crossed!ppeterr schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:55:
[...]
Ga ik straks even proberen als ik weer thuis ben.
Ik las trouwens op een ander forum, dat marantz bezig is met een firmware update die Tidal connect mogelijk zou maken. (medio Juni zou dat uitkomen). (wazige bron, dus of dat werkelijk zo is)
En tevens begreep ik dat de Heos app ook een iets mindere kwaliteit doorzet dan dat Tidal aanbied.
Thanks, ik ga mij straks maar even inlezen over die audio formaten.TBTL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:16:
PCM en FLAC zijn beide ongecomprimeerd. De bitdiepte staat er niet bij dus we kunnen niet zeggen of hoe goed het is. In de praktijk is het meestal geen probleem bij muziekgerelateerde apparatuur.
Afhankelijk van de implementatie, kan de resampling van 44.1 naar 48 kHz (of andersom) volledig transparant zijn of hoorbaar.
Ben dus aan de gang gegaan met PlexAmp. En ik had goede hoop. Maar gisteren veel connectie problemen. En als hij wel verbonden is, en Plex op de shield start een stream, dan lijkt het even goed te gaan. Maar bij het selecteren van een ander nummer gebeuren er rare dingen. Opeens skipped hij de hele lijst door, en verbreekt/crashed de appErikG2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:56:
[...]
Dat van Tidal Connect had ik ook gelezen, ik hoop dat dat komt. Heos is gewoon niet goed met Tidal. Maar idd de bron was niet betrouwbaar. Fingers crossed!
Een chromecast stream pakt de marantz zo op, iets anders dus.ErikG2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:47:
[...]
En als je Tidal streamt naar de Chromecast van de Shield? Wat krijg je dan te zien?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dWna1f40XTnwAjTTO319tgXA.jpg?f=user_large)
Als ik op de shield zelf in plex een Flac afspeel, is het wederom PCM 48khz.
Maar goed, net weer PlexAmp geprobeerd, en dat werkt dus voor geen meter kwa verbinding.
[ Voor 14% gewijzigd door ppeterr op 29-06-2024 09:44 ]
Apple heeft een USB‑C-naar-mini‑jack-adapter voor €10 die prima klinkt.Psyonara schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:31:
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je zou nog eens BubbleUpnp kunnen proberen. Die kan ook Tidal streamen naar de Marantz. Ik heb het er bij mij echter weer uitgehaald omdat op de 1 of andere manier BubbleUpnp bleef draaien op de achtergrond en mijn batterij leegtrok (Tidal eruit gehaald en probleem opgelostppeterr schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:36:
[...]
Een chromecast stream pakt de marantz zo op, iets anders dus.
[Afbeelding]
Als ik op de shield zelf in plex een Flac afspeel, is het wederom PCM 48khz.
Maar goed, net weer PlexAmp geprobeerd, en dat werkt dus voor geen meter kwa verbinding.

Ow wauw, werkt gewoon in 1 keer met een paar klikjes. Nu eens kijken of de interface mij aanstaat.ErikG2 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:21:
[...]
Je zou nog eens BubbleUpnp kunnen proberen. Die kan ook Tidal streamen naar de Marantz. Ik heb het er bij mij echter weer uitgehaald omdat op de 1 of andere manier BubbleUpnp bleef draaien op de achtergrond en mijn batterij leegtrok (Tidal eruit gehaald en probleem opgelost)
Thx! Leuk!.
Ook deze nog gevonden, deze speelt ook MQA (wat trouwens morgen weg is bij Tidal) naar de Marantz:
https://www.extreamsd.com/index.php/uapp-trial
[ Voor 12% gewijzigd door ppeterr op 30-06-2024 15:51 ]
Op dit moment heb ik een NR1508 aangesloten op een LG OLED55BX6LB via HDMI arc. Tevens heb ik een platenspeler op deze receiver aangesloten. Tevens stream ik ook spotify vanaf mijn telefoon naar de receiver.
Af en toe gebeurd het wanneer ik muziek wil luisteren en ik de receiver aan doe, dat mijn TV dan ook aangaat. En als ik dan mijn TV uit doe, gaat mijn receiver ook uit (vanwege de HDMI arc als ik het goed heb).
Stel in de toekomst ik kom een nieuwe receiver tegen welke met eARC, kan dit dan ook gebeuren? Is dit gewoon een dingetje van HDMI arc/earc? Of kan ik dit met instellingen regelen?
Ik luister denk ongeveer 70% muziek en 30% van de tijd kijk ik wat series of een filmpje. Dus misschien kan ik net zo goed optical gaan gebruiken?
HDMI CEC, ARC is audio.3rNsT schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:16:
...vanwege de HDMI arc als ik het goed heb...
Afhankelijk van de instellingen, ja. Je zal een device moeten vinden waarbij HDMI CEC en ARC los in zijn te stellen. Bijvoorbeeld waar je in kan stellen dat HDMI CEC geen Power On mag doen van de TV. Hoeft niet perse in de receiver te zijn, check ook de instellingen van de TV of daar mogelijk instellingen zijn voor HDMI CEC.Of kan ik dit met instellingen regelen?
Hartelijk dank!, ik ga even wat uitproberen!FeaR schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:43:
[...]
HDMI CEC, ARC is audio.
[...]
Afhankelijk van de instellingen, ja. Je zal een device moeten vinden waarbij HDMI CEC en ARC los in zijn te stellen. Bijvoorbeeld waar je in kan stellen dat HDMI CEC geen Power On mag doen van de TV. Hoeft niet perse in de receiver te zijn, check ook de instellingen van de TV of daar mogelijk instellingen zijn voor HDMI CEC.
Zo niet, zijn er andere manieren om de versterker automatisch aan te zetten?
De specs van de WiiM staan hier: https://www.blog.wiimhome...igital-hub-for-your-music
[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 06-07-2024 14:40 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik denk het niet, wel een ingang om een remote control te delen met een ander apparaat.Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:53:
Heeft je Marantz een 12V input?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Sinds enkele dagen heb ik een audiolab 7000a in gebruik. Erg tevreden mee alleen loop ik nu tegen een probleem aan.
De audiolab is via hdmi aangesloten aan mijn LGBX55 en als ik nu een app op mijn tv open (YouTube/Disney/prime) heb ik last van audio stutter.
Geluid via phono en bluetooth is helemaal perfect.
Als ik via mijn telefoon naar mijn tv stream (Chromecast) dan is het geluid wel normaal.
Iemand enig idee wat ik kan proberen? Of dit al eens eerder gehad? Alvast bedankt
Output van de TV op 2.0 zetten. Grote kans dat je nu surround naar de 7000A stuurt, die dat niet snapt.3rNsT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:01:
Goedemorgen,
Sinds enkele dagen heb ik een audiolab 7000a in gebruik. Erg tevreden mee alleen loop ik nu tegen een probleem aan.
De audiolab is via hdmi aangesloten aan mijn LGBX55 en als ik nu een app op mijn tv open (YouTube/Disney/prime) heb ik last van audio stutter.
Geluid via phono en bluetooth is helemaal perfect.
Als ik via mijn telefoon naar mijn tv stream (Chromecast) dan is het geluid wel normaal.
Iemand enig idee wat ik kan proberen? Of dit al eens eerder gehad? Alvast bedankt
Ik heb in de audio-out een 3.5mm splitter zitten waar mijn koptelefoon en mijn speakerset in gaat. Dit doe ik zodat ik niet in windows hoef te wisselen tussen output device en gewoon tegelijk geluid heb. Als ik mijn koptelefoon op zet dan draai ik mijn speakers (meestal) dicht met de draaiknop op de speaker.
Nu is het mij opgevallen dat mijn geluidsniveau 'lager' is als ik dit doe. Hoe kan dat? En kan ik daar iets tegen doen? Het geluid uit de speakers komt (met dezelfde draaistand) er dus met minder volume en kracht uit als mijn headset ook in de splitter zit. En nog iets vreemds: op mijn headset zit ook een volume draaiknop, als ik daaraan draai verandert het volume op de speaker ook.
Komt omdat het vermogen verdeelt wordt.Bobmeister schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:52:
Ik heb een simpele vraag over mijn computer setup. Ik maak gebruik van de standaard audio driver op mijn moederbord: uitvoering: MSI MAG B550 Tomahawk.
Ik heb in de audio-out een 3.5mm splitter zitten waar mijn koptelefoon en mijn speakerset in gaat. Dit doe ik zodat ik niet in windows hoef te wisselen tussen output device en gewoon tegelijk geluid heb. Als ik mijn koptelefoon op zet dan draai ik mijn speakers (meestal) dicht met de draaiknop op de speaker.
Nu is het mij opgevallen dat mijn geluidsniveau 'lager' is als ik dit doe. Hoe kan dat? En kan ik daar iets tegen doen? Het geluid uit de speakers komt (met dezelfde draaistand) er dus met minder volume en kracht uit als mijn headset ook in de splitter zit. En nog iets vreemds: op mijn headset zit ook een volume draaiknop, als ik daaraan draai verandert het volume op de speaker ook.
Na verloop van tijd merk je dat je minder bas hebt omdat de woofer niet meer soepel zijn, beetje hetzelfde idee als dat je net nieuwe speakers hebt en ze moet inspelen of als ze een tijd opgeslagen staan en niet zijn gebruikt.
Als je even op hoog volume speelt dan komen ze weer los en heb je de lagere bassen weer mooi.
Aangezien dit heel geleidelijk gaat heb je het niet altijd door.
Mijn tip aan jullie is dan ook om het eens uit te proberen en te ervaren.
Maar dat probleem heb je alleen als je op normale/zachte volume speelt, speel je hard dan heb je geen last.
Zelf merkte ik het weer dus net me speakers even hard gezet en ze klinken nu weer mooi.
[ Voor 4% gewijzigd door NicoHF op 08-07-2024 15:15 ]
Of ligt het aan de Apple TV aangezien mijn andere TV (Nokia) en ook met Apple TV met Creative stage blijft de soundbar constant aanstaan (als je deze uitzet, dan gaat na 1 min weer automatisch aan) en als je de Apple TV start en dus ook TV aanzet, blijft het geluid uit (terwijl de soundbar aanstaat), ik moet eerst de Creative Stage uitschakelen en dan weer aanzetten, dit pas al de Apple TV en TV aanstaan.
Kan niet zeggen dat alles helemaal goed met elkaar werkt, zou namelijk maar één afstandsbediening willen gebruiken en niet steeds twee of drie.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Verwijderd
Ik denk trouwens dat je HDMI CEC bedoelt, niet HDMI ARC.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2024 14:02 ]
Wat qua implementatie hit or miss kan zijn omdat elke fabrikant naar eigen inzicht implementeert. Terugvallen op optisch heeft qua audio in het geval van een 2.0 versterker geen impact aangezien je toch 2.0 LPCM wilt versturen. De gelinkte SMSL kan zo te zien ook niets met andere tracks. Qua andere functies, HDMI biedt wel lip-sync.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:00:
Ik denk trouwens dat je HDMI CEC bedoelt, niet HDMI ARC.
Edit:
Over HDMI CEC implementeren gesproken, "niet" kan blijkbaar ook.Genoemde SMSL heeft geen HDMI CEC. Automatisch in- dan wel uitschakelen of volume bedienen met de remote van de TV zal daarom nooit werken.
Onderste regel uit onderstaande afbeelding, "does not support....":

Tevens ook op ASR genoemd dat HDMI CEC ontbreekt, https://www.audiosciencer...t-smsl-ao300.47897/page-2
[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 14-07-2024 16:26 ]
Nu gebruik ik echter een Sony STR-DN 1080 versterker en deze is aangesloten op HDMI 2, wat de ARC aansluiting van de TV is. De apparatuur wil ik nu het liefste allemaal op de versterker aansluiten, maar dan gebruik ik dus slechts 1 vast HDMI kanaal van de TV. Hoe kan ik het nu middels de versterker voor elkaar krijgen dat hij verschillende scènes "uit spuugt" naar de HDMI ingang van de TV, afhankelijk van welke HDMI input ik op de versterker gebruik?
Met een Logitech harmony (ultimate) afstandsbediening. Ook hier alles aangesloten op een Pioneer SC-LX801 av receiver en met 1 hdmi naar tv, werkt al jaren feilloos.Joster schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:39:
Toen ik mijn oude versterker nog via de 3,5 mm jack aansluiting had aangesloten op mijn TV gebruikte ik de verschillende HDMI inputs op mijn TV om apparatuur aan te sluiten. Ik gebruikte toen per HDMI kanaal op de TV een scène instelling: Dus films / series kijken via de Chromecast [HDMI 1 staat op scène bioscoop], gamen op de PS4 of Switch [HDMI 3 & 4 op gaming], of sport kijken via die Mi Box S [HDMI 2 stond op sport]
Nu gebruik ik echter een Sony STR-DN 1080 versterker en deze is aangesloten op HDMI 2, wat de ARC aansluiting van de TV is. De apparatuur wil ik nu het liefste allemaal op de versterker aansluiten, maar dan gebruik ik dus slechts 1 vast HDMI kanaal van de TV. Hoe kan ik het nu middels de versterker voor elkaar krijgen dat hij verschillende scènes "uit spuugt" naar de HDMI ingang van de TV, afhankelijk van welke HDMI input ik op de versterker gebruik?
Edit: @Joster Met een activiteit zet de AB je apparaten aan of uit en zet deze op juiste in en uitgangen.
(uitgezonderd Ps5 want Sony wil niet dat andere AB's dit apparaat aan of uit kunnen zetten
[ Voor 9% gewijzigd door BenEco op 20-07-2024 13:43 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
En door het selecteren van bepaalde activiteiten op de AB (bijvoorbeeld het gebruik van de PlayStation) kan je de juiste HDMI input op de receiver laten selecteren, de juiste beeld instellingen laten selecteren op de TV, etc?BenEco schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:01:
[...]
Met een Logitech harmony (ultimate) afstandsbediening. Ook hier alles aangesloten op een Pioneer SC-LX801 av receiver en met 1 hdmi naar tv, werkt al jaren feilloos.
Kan het zo snel niet vinden via Google
Vermoedelijk omdat ze Davis Acoustics MV One hetenDeruxian schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:30:
Nu op vakantie en in de airbnb staan twee enorme “DAVIS One MV” speakers. Waanzinnig geluid. Wat is zo ongeveer de nieuwprijs van (gelijkwaardig) iets?
Kan het zo snel niet vinden via Google
https://www.son-video.com...-one-master-bambou-teinte
Reken op ca 9k. Dat soort dingen hoor je wel idd
Medio dit jaar heb ik de receiver netjes in een zwevend, hoogglans wit audiomeubel geplaatst met enige aanpassing tbv de diepte. Helemaal tevreden..... bijna ...
Het probleem
Wanneer het kastdeurtje gesloten is (warmteprobleem heb ik opgelost), werkt de afstandsbediening niet, omdat het infrarood-oog zich achter het kastje bevind. Logisch!!
Nu heb ik van alles geprobeerd om dit op te lossen. Losse infrarood-ogen werken niet.
In de handleiding van Denon wordt gesproken over een IR-extender. En bij navraag aan een expert, weet men ook niet wat daarmee word bedoeld. En of je nu het nieuwste type hebt of zoals ik een apparaat van 10 jaar oud. De infra rood in- en uitgang zijn ongewijzigd. Evenals de beschrijving in de nieuwe en oude manuals.
Weet jij hier het antwoord op? Wat is de (beste) oplossing?
Pieter_Breda
[ Voor 101% gewijzigd door FeaR op 03-08-2024 15:08 . Reden: Hit and Run users verdienen geen antwoord ]
https://www.bol.com/nl/nl...NNIw.2_33.34.ProductImage
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VcWh25JPxVTjcP7HjJU8fCe3.jpg?f=user_large)
Ik zou graag speaker kabels op rol willen kopen voor een 5.1 Home Cinema systeem waarbij de grootste afstand tussen speaker en receiver ongeveer 13m is. Het is een vrij standaard receiver (max 180w per kanaal) en speakers (6 ohm).
Na wat googlen ben ik tot conclusie gekomen dat 2.5mm² qua doorsnede van de kabel wel zou moeten volstaan.
Maar is het ook nodig om shielded kabels te kopen?
http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerKabels.htm
Voor de rest maakt het eigenlijk geen donder uit, zeker niet met die alles in 1 setjes. Gaat echt geen vermogen door en 13 meter is niks.
Fwiw: mijn rears (Klipsch F1 vloerstaande te) hangen al 10+ jaar aan 20m dropveter van de bouwmarkt.
Bedankt voor de feedback.PAdam schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:21:
Ik vond dit destijds een vrij compleet en genuanceerd verhaal over kabels ook al is t vier jaar geleden voor t laatst bijgewerkt:
http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerKabels.htm
Na het lezen van de link, ben ik weer wat gerust gesteld dat shielding meer tot het subjectieve gevoel behoort.
Dan ga ik op zoek naar kabels op basis van de doorsnede.
Thx guys
De Denon staat op 8 Ohm en alle andere speakers inclusief de Pro-Ject's zijn 8 Ohm. Alle andere speakers, van verschillende merken, hebben overduidelijk meer volume wat eruit komt. Ook heb ik al 2 keer een thermal protection gehad bij m'n Denon sinds de Pro-Ject's er bij zijn aangesloten. Heb de bedrading al nagelopen, daar lijkt het niet in te zitten.
Pro-Ject's:
Sensitivity (1W/1m) 88 dB
Recommended amplifier power 10 to 150 Watts
Frequency response 55 Hz - 20 kHz
Nominal impedance 8 Ohms
Denon x2600h is 95W per kanaal bij 8 Ohm.
Ik heb ook een simpele Fosi Audio TB10A versterker en daarmee is het geluid van de Pro-ject's echt kraakhelder en genieten.
Iemand enig idee waar dit verschil/probleem in zit? Kan de Denon het simpelweg niet aan?
En je weet dat je het volume per speaker afzonderlijk kunt regelen?
Verder is je vraag geen kleine vraag en imho p I'ma een eigen topic waard
Tweemaal toe Audissey setup gedraaid met dezelfde resultaten. Ik heb de dB van alle andere kanalen al wat naar beneden bijgesteld maar het verschil met de Denon en zo'n eenvoudige Fosi is echt dag en nacht.. De Fosi is kraakhelder dat je er kippenvel van krijgt met die Pro-ject's en m'n Denon die veel krachtiger zou moeten zijn is het gewoonThe Eagle schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:18:
Na het aansluiten opnieuw audissey gedraaid?
En je weet dat je het volume per speaker afzonderlijk kunt regelen?
Verder is je vraag geen kleine vraag en imho p I'ma een eigen topic waard

Ook door die thermal protection vrees ik een beetje om de Pro-ject's naar boven bij te stellen.
Alle bananen pluggen langs, misschien dat je ergens een losse strain hebt die short of zo maar ook dat niet. Niks raakt elkaar.
Als een mod vind dat dit in een apart topic moet geen probleem natuurlijk!
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
De originele afstandsbediening is de RC660. Daar zijn wel alternatieven voor te vinden het en der.stickyfish schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:48:
Ik heb een Philips FA660 versterker. Werkt prima. Echter mist hij een afstandsbediening. Kan ze online niet vinden helaas. Is er een manier om er achter te komen of er een alternatief voor dit model is? Of weet iemand een plek waar je aan zo'n afstandsbediening kunt komen?
Origineel zou ik MP of eBay zoeken. Google zoeken op afbeeldingen helpt vaak ook
Edit: de RC675 is die van de receiver uit de zelfde serie, volgens mij moet die ook werken.
Is allemaal RC5 protocol, dus als je een remote hebt die dat doet ben je er al.
[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 06-08-2024 11:49 ]
Graag centraal houden in Draadloze microfoon op AV versterker (audio moet op 100%)
[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 08-08-2024 15:16 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Bedankt voor de info. Een originel of vervangende RC660 kan ik nergens vinden. Er is een website waar ze hem aanbieden maar helaas geen voorraad. Voor de rest krijg ik vooral TV afstandsbedieningen te zien met ongeveer zelfde model nummer.The Eagle schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:48:
[...]
De originele afstandsbediening is de RC660. Daar zijn wel alternatieven voor te vinden het en der.
Origineel zou ik MP of eBay zoeken. Google zoeken op afbeeldingen helpt vaak ook
Edit: de RC675 is die van de receiver uit de zelfde serie, volgens mij moet die ook werken.
Is allemaal RC5 protocol, dus als je een remote hebt die dat doet ben je er al.
Zal nog eens verder zoeken naar een RC5 protocol, maar ook daar zie ik veel TV afstandsbedieningen. Ik zoek nog nog even door.
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 07-08-2024 23:48 ]
Daarom wilde ik voor de zekerheid 2x1.5mm2 luidsprekerkabel gebruiken i.p.v. 2x2.5mm2 wat ik normaliter zou doen.
De afstand langs de muur tussen is ongeveer 9 meter, maar ik heb geen idee waar de loze leiding langs loopt. Dus misschien heb ik wel een meter of 15 nodig.
Zou dat nog kunnen met 1.5mm2 zonder teveel verlies of kan ik beter 2.5mm2 proberen, met de kans dat twee kabels te dik zijn om samen door een enkele loze leiding te passen?
Kan prima met 1,5mm2 https://www.cambridgeaudio.com/gbr/en/blog/speaker-cables (1,5mm2 = 1,382mm doorsnee dus zit tussen 16 en 14 AWG in als ik me niet vergis)M-ThijZ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:57:
[..]
Zou dat nog kunnen met 1.5mm2 zonder teveel verlies of kan ik beter 2.5mm2 proberen, met de kans dat twee kabels te dik zijn om samen door een enkele loze leiding te passen?
[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 09-08-2024 13:42 ]
Ik lees wat wisselende verhalen over de extractors.
Het is voor een karaoke setup, en ik moet vanaf mijn Nvidia shield met een HDMI splitter eerst het signaal splitsen en vervolgens moet ik vanaf 1 splitsing de audio weer gaan splitsen om aan te kunnen sluiten op een mengpaneel.
Niet met dat model maar wel met iets vergelijkbaars met dezelfde aansluitingen. Dat werkte prima.Wachten... schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:24:
Heeft iemand hier goede ervaringen met een HDMI audio extractor zoals deze
Ik lees wat wisselende verhalen over de extractors.
Dat moet lukken zolang het audio signaal PCM is en niet DTS of Dolby.Het is voor een karaoke setup, en ik moet vanaf mijn Nvidia shield met een HDMI splitter eerst het signaal splitsen en vervolgens moet ik vanaf 1 splitsing de audio weer gaan splitsen om aan te kunnen sluiten op een mengpaneel.
[ Voor 190% gewijzigd door RichieB op 09-08-2024 16:58 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Bron: LG 55C1
Versterker: Onkyo TX-SR505E
Speakers: pure acoustics dream 77
Bron op versterker aangesloten met spdif, speakers met veelste dikke kabel en aliexpress banana plugs.
Ik heb sinds kort een kraak in mijn rechterfront speaker. Het vind niet continu plaats, alleen bij bepaalde audio soorten en toonhoogten denk ik. Heb het tot nu toe alleen gehoord als ik stereo audio speel via Youtube of Nebula, en dan alleen in (bassige?) stemmen. Niet gemerkt in stereo of surround audio van wat ik dan ook via plex afspeel, niet gehoord in muziek. Als ik het hoor kan ik het ook verminderen of helemaal weg krijgen door te wisselen van audio modus op mijn versterker van Pure Audio naar All Channel Stereo.
Heeft iemand tips over hoe ik kan beginnen dit te troubleshooten? De tips die ik via google vind kan ik niet op betrouwbaarheid inschatten, en leken meer over actieve speakers te gaan.
Het probleem vind ongeveer een maand plaats, daarvoor jaren lang geen problemen ervaren.
Test signalen afspelen om te kijken of je kunt pinpointenFlamesz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:36:
Setup:
Bron: LG 55C1
Versterker: Onkyo TX-SR505E
Speakers: pure acoustics dream 77
Bron op versterker aangesloten met spdif, speakers met veelste dikke kabel en aliexpress banana plugs.
Ik heb sinds kort een kraak in mijn rechterfront speaker. Het vind niet continu plaats, alleen bij bepaalde audio soorten en toonhoogten denk ik. Heb het tot nu toe alleen gehoord als ik stereo audio speel via Youtube of Nebula, en dan alleen in (bassige?) stemmen. Niet gemerkt in stereo of surround audio van wat ik dan ook via plex afspeel, niet gehoord in muziek. Als ik het hoor kan ik het ook verminderen of helemaal weg krijgen door te wisselen van audio modus op mijn versterker van Pure Audio naar All Channel Stereo.
Heeft iemand tips over hoe ik kan beginnen dit te troubleshooten? De tips die ik via google vind kan ik niet op betrouwbaarheid inschatten, en leken meer over actieve speakers te gaan.
Het probleem vind ongeveer een maand plaats, daarvoor jaren lang geen problemen ervaren.
https://www.refoam.info/testsignals/
Beginnen met een sweep, op instelling pure.
Wel mee uitkijken, niet op te hoog volume afspelen, en er rekening mee houden dat er geluiden kunnen zijn die je speaker wel weergeeft maar je niet kunt horen (heel laag of hoog bijvoorbeeld).
Zou zo naar boven moeten komen waar het zit. En ik zou in eerste instantie over al je speakers testen, dan stereo en dan individueel (simpelweg draadje losmaken is voldoende om luidspreker tijdelijk uit te schakelen). Kan namelijk ook slechts 1 speaker zijn die een probleem geeft
Is een “opgeblazen” speaker optisxh waar te nemen? Of zou grondiger schoonmaken nog helpen? (Foto is na eerste schoonmaak
:strip_exif()/f/image/XDFtXLm45nfuDbk2s5Nhmcqx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l7YOCqCJTkwuA3mPzn3pOzG2.jpg?f=fotoalbum_large)
CISSP! Drop your encryption keys!
Ah dat helpt inderdaad wat dingen vaststellen.The Eagle schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:46:
[...]
Test signalen afspelen om te kijken of je kunt pinpointen
https://www.refoam.info/testsignals/
Beginnen met een sweep, op instelling pure.
Wel mee uitkijken, niet op te hoog volume afspelen, en er rekening mee houden dat er geluiden kunnen zijn die je speaker wel weergeeft maar je niet kunt horen (heel laag of hoog bijvoorbeeld).
Zou zo naar boven moeten komen waar het zit. En ik zou in eerste instantie over al je speakers testen, dan stereo en dan individueel (simpelweg draadje losmaken is voldoende om luidspreker tijdelijk uit te schakelen). Kan namelijk ook slechts 1 speaker zijn die een probleem geeft
De kraak zit inderdaad alleen in mijn Rechterfront toren, en dan lijkt het specifiek uit de bovenste driver/unit te komen. (weet niet of dat goede terminologie is.) verder hoor ik het met alle tonen van 500hz of lager, maar is het het duidelijkst merkbaar van 90 hz tot en met 120 hz.
Dat zou dus betekenen dat er iets met die cone(?) mis is? Zou intern schoonmaken oid daarvoor helpen, of een onderdeel vervangen?
[ Voor 0% gewijzigd door Lamah op 22-08-2024 21:32 . Reden: typo ]
Aanlopende woofer?Lamah schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:31:
Iemand die me een pointer kan geven waar te kijken? https://imgur.com/a/GxRagS4 (geluid aan)
Zijn het deze: https://www.hifi-review.c...-acoustics-dream-77f.htmlFlamesz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:15:
[...]
Ah dat helpt inderdaad wat dingen vaststellen.
De kraak zit inderdaad alleen in mijn Rechterfront toren, en dan lijkt het specifiek uit de bovenste driver/unit te komen. (weet niet of dat goede terminologie is.) verder hoor ik het met alle tonen van 500hz of lager, maar is het het duidelijkst merkbaar van 90 hz tot en met 120 hz.
Dat zou dus betekenen dat er iets met die cone(?) mis is? Zou intern schoonmaken oid daarvoor helpen, of een onderdeel vervangen?
Je zou de speaker even open kunnen maken en dan de interne bekabeling van de onderste en bovenste mid om kunnen draaien. Wisselt het probleem dan van plek dan is het idd de driver. Blijft het aanwezig dan moet je het in het filter zoeken.
Indien de driver, is het sowieso de vraag of de akoestische cone nog goed vast zit. Maar een optische inspectie kan dan al veel laten zien. Spelen met de driver uit de kast ook. Langzaam en voorzichtig de driver met je handen aandrukken en kijken of ie vrij kan bewegen is ook nog een goede test.
Dat is inderdaad de juiste speaker.The Eagle schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:47:
[...]
Zijn het deze: https://www.hifi-review.c...-acoustics-dream-77f.html
Je zou de speaker even open kunnen maken en dan de interne bekabeling van de onderste en bovenste mid om kunnen draaien. Wisselt het probleem dan van plek dan is het idd de driver. Blijft het aanwezig dan moet je het in het filter zoeken.
Indien de driver, is het sowieso de vraag of de akoestische cone nog goed vast zit. Maar een optische inspectie kan dan al veel laten zien. Spelen met de driver uit de kast ook. Langzaam en voorzichtig de driver met je handen aandrukken en kijken of ie vrij kan bewegen is ook nog een goede test.
Bedankt voor de concrete dingen om te checken. Met dat laatste, bedoel je denk ik ook van binnenuit aandrukken?
Moet denk ik als eerst uitvogelen hoe ik dat ding open krijg op een manier dat ie weer mooi in elkaar gaat. Ik zie niet echt schroeven zitten, en op de video's die ik van de binnenkant kan vinden ziet het er ook niet uit alsof ze gemaakt zijn om zomaar te openen en weer dicht te maken. Het eerste google resultaat met die vraag bied niet veel hoop haha.
Nee, met dat laatste bedoel ik als de driver uitstaat gewoon zachtjes en gelijkmatig op het papier rond de conus drukken (alsof je de driver beweegt) en kijken of ie ergens aanloopt.Flamesz schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:36:
[...]
Dat is inderdaad de juiste speaker.
Bedankt voor de concrete dingen om te checken. Met dat laatste, bedoel je denk ik ook van binnenuit aandrukken?
Zou ook eens rond die konuskegel kijken of de lijm toevallig een beetje losgelaten is. Dat kraken moet ergens vandaan komen en
Als ik dat zo zie op de video is de makkelijkste manier kijken of je de cover van de basdriver er af krijgt. Dat ding lijkt gewoon geschroeft te zitten. Of voorzichtig een de bovenste basreflexpijp losmaken.Moet denk ik als eerst uitvogelen hoe ik dat ding open krijg op een manier dat ie weer mooi in elkaar gaat. Ik zie niet echt schroeven zitten, en op de video's die ik van de binnenkant kan vinden ziet het er ook niet uit alsof ze gemaakt zijn om zomaar te openen en weer dicht te maken. Het eerste google resultaat met die vraag bied niet veel hoop haha.
Eigen risico
Ik heb overigens het vermoeden dat als je de pennetjes losmaakt waarmee het front aan de bovenkant vast zit, je de baffle los maakt of los kunt maken. Geen idee hoe die aan de onderkant vast zit though.
[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 23-08-2024 10:56 ]
Dat vermoeden had ik ook, en ik heb een vijfde schroef gevonden verstopt achter het merkplaatje.The Eagle schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:54:
Ik heb overigens het vermoeden dat als je de pennetjes losmaakt waarmee het front aan de bovenkant vast zit, je de baffle los maakt of los kunt maken. Geen idee hoe die aan de onderkant vast zit though.
:strip_exif()/f/image/gP0wTBUQUfU4hKEsxWfIfoBj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de front plate net verwijderd, en daarna de gebrekkige driver losgemaakt en geïnspecteerd.
Eerste wat opviel was dat de bekabeling gesoldeerd was. Omdat ik daar het gereedschap niet voor heb besloot ik niet de bekabeling te verwisselen met de goede driver die er onder zit.
Voor ik dat besloot had ik ze al wel beide losgehaald, wat hielp bij een visuele inspectie, want ik zag geen enkel verschil tussen de twee.
Ik heb ook geprobeerd de conus(?) zelf te bewegen door er omheen te duwen, wat lukte, zonder ongelijkheid of ruwheid te voelen.
:strip_exif()/f/image/SYht60enMo4m9zXERIHWMKgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3giSx6foduFCSZJTlUhi5DkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee waren de troubleshooting stappen die ik had voorbereid op maar was ik nog nergens. Uit willekeur maar geprobeerd te kijken of ik iets merk als ik ze buiten de behuizing test.
Gek genoeg was er geen kraak meer te horen, wat ik daarna heb bevestigd met een test in de behuizing, voor en na ze vast te schroeven. Speaker is inmidels weer helemaal netjes dicht en klinkt weer zo helder als gewend, al heb ik geen idee waarom.
In ieder geval bedankt voor de tips. Hebben iig wat zelfvertrouwen gegeven in het openbreken van dit ding, en al was het niet op de verwachte manier, is ook het beste resultaat behaald.
Ben mogelijk wel iets te onvoorzichtig geweest bij mijn eerste test, door deze te doen terwijl ze plat op hun onderkant lagen, geen idee of ze daar op gemaakt zijn. De goede lag zelfs of een metalen accent van mijn tv meubel, wat hopelijk niet voor ongewenste effecten heeft gezorgd. Bedacht dat dat misschien slecht was toen ik m in de hand wilde testen en ik het magnetisme voelde bij het oppakken.
Qua onvoorzichtig: zal wel loslopen. Ze kunnen best wat hebben, alleen de conus en de driver zijn wat gevoelig. Maar zolang eea niet gescheurd is ofzo loopt dat wel los.
Zeker, voor het derde jaar alweerPerseus schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:13:
Gaat er nog iemand naar DAE in Veldhoven? Ik heb kaarten besteld voor zondag.
Aanraders:
Borresen (Scandinavisch, stond vorig jaar een installatie van ca 1M en ja, dat hoor je. Wat een ding
Driade staat er vermoedelijk met een nieuw model (hoop ik).
Jammer dat Ilumnia er dit jaar niet is, al zou het me niet verbazen als de mannen van 432 daar mee gaan draaien.
Totem acoustics was vorig jaar wel heel erg overtuigend.
[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2024 21:46 ]
Tof! Ik ben zelf in de markt voor de Klipsch Heresy of Forte iii/iv's, die ik hoop te kunnen gaan beluisteren.The Eagle schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:26:
[...]
Zeker, voor het derde jaar alweer
Aanraders:
Borresen (Scandinavisch, stond vorig jaar een installatie van ca 1M en ja, dat hoor je. Wat een ding)
Driade staat er vermoedelijk met een nieuw model (hoop ik).
Jammer dat Ilumnia er dit jaar niet is, al zou het me niet verbazen als de mannen van 432 daar mee gaan draaien.
Totem acoustics was vorig jaar wel heel erg overtuigend.
Vorig jaar stond Klipsch er met name met home cinema spul iirc.Perseus schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:22:
[...]
Tof! Ik ben zelf in de markt voor de Klipsch Heresy of Forte iii/iv's, die ik hoop te kunnen gaan beluisteren.
Maar leg je oor ook zeker te luisteren bij andere merken. Je zult verbaasd zijn.
Wat voor muziek luister je meestal?
Voor jouw beeld; dit wordt ook mijn derde jaar. De eerste keer stond er wel een winkel met de Heritage lijn van Klipsch, vorig jaar inderdaad niet. Maar in het eerste jaar daar voor het eerst de Forte iii gehoord en was zwaar onder de indruk, naast de voor mij persoonlijke mooie retro looks. Afgelopen twee jaar zeker ook andere pareltjes mogen ontdekken, zoals Harbeth, maar ook verrassende teleurstellingen zoals Sonus Faber.The Eagle schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:15:
[...]
Vorig jaar stond Klipsch er met name met home cinema spul iirc.
Maar leg je oor ook zeker te luisteren bij andere merken. Je zult verbaasd zijn.
Wat voor muziek luister je meestal?
[ Voor 150% gewijzigd door OLVG op 29-08-2024 07:54 ]
Onze Samsung TV heeft alleen een jack output, type LH55DME (wordt vooral gebruikt als presentatiescherm, gekregen via via).
De Sonos Beam heeft alleen HDMI-in poort. Geen aux of optisch
Ik dacht aan opties:
1: Audio jack naar HDMI converter, bestaat dit?
2: Apple TV via Airplay met Sonos connecten. Doen we al met Sonos Era 300.
Dan nog het KPN TV-kastje naar de Sonos. Deze heeft een optische aansluiting. Optisch naar HDMI
Of heeft iemand een idee die ik over het hoofd zie?
Janusch schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:08:
Geen aux of optisch...
Bron:Connect to your TV's HDMI eARC/ARC port with the included HDMI cable. If your TV has an optical output only, use the included Sonos Optical Audio Adapter.
https://www.sonos.com/en/shop/beam
Moet je vanaf de TV (3,5 mm jack) nog steeds naar digitaal converten, maar het hoeft niet naar HDMI. Hoe dan ook, door alleen de 3,5 mm jack out heb je maximaal stereo.
KPN dan wel AppleTV zou rechtstreeks op de Sonos kunnen. KPN en Apple zijn de enige methode om surround te krijgen (in hoeverre je daarover kan spreken bij een Sound Bar). Dolby Atmos zit er niet in met optisch. KPN en AppleTV via de TV laten lopen is wel alle bronnen aan kunnen sluiten op de Sonos maar met dus max 2.0.
[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 29-08-2024 17:40 ]
Voxativ ooit gehoord? Breedband speaker. Fantastisch met stemmen, Til Lindemann's stem klonk alsof ie pal voor me stond.Perseus schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:23:
[...]
Voor jouw beeld; dit wordt ook mijn derde jaar. De eerste keer stond er wel een winkel met de Heritage lijn van Klipsch, vorig jaar inderdaad niet. Maar in het eerste jaar daar voor het eerst de Forte iii gehoord en was zwaar onder de indruk, naast de voor mij persoonlijke mooie retro looks. Afgelopen twee jaar zeker ook andere pareltjes mogen ontdekken, zoals Harbeth, maar ook verrassende teleurstellingen zoals Sonus Faber.
Alleen klonk de rest van Rammstein voor geen meter
De speakers hebben een xlr ingang, dat blijkt gebalanceerd de zijn.
Ik heb 2 xlr naar (grote) headphone jack kabels.
Ik heb een verloop adapter van 2 headphone jacks in naar 1 kleine headphone jack uit.
Die stop ik in mijn phone.
Een daarmee mis ik delen van geluid en krijg ik gekraak en gebrom.
Volgens mij heeft het te maken met gebalanceerd en niet gebalanceerd. Of een slecht verloop stukje dat van 2 jacks en kleine jack maakt..
Dus hoe zorg ik dat ik van mijn phone direct goed geluid krijg naar die speakers...
Welke kabel, welk verloop stukje?
:strip_exif()/f/image/Fvr1sdZzMn6ErDs5LZFiIwt0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit zelf te denken aan de volgende twee opties.
- Boven tegen het plafond aan en in de hoeken 2x Dali alteco's plaatsen.
- Twee boekenplank speakers maar dan op "oor hoogte" aan beide kanten van de bank. Exacte plaats moet ik dan nog even naar kijken.
Ik heb echter niet genoeg kennis om te bepalen of de altecos zo hoog tegen het plafond goed dienst kunnen doen als surround speaker. Ook omdat de bank volledig tegen de muur staat en de alteco's dan misschien niet goed tot zijn recht komen? Daarnaast als ik voor de andere keuze ga, is het een probleem als een speaker dicht bij een radiotor komt te staan?
Hier nog een twijfelaar, aangezien jaarlijks gaan iets te veel van het goede is. Vorig jaar vond ik vooral de set van Music 2 met Trafomatic, Blumenhofer en diverse draaitafels erg mooi spelen. Daarnaast viel de Kii Seven ook zeker niet tegen voor wie een actieve luidspreker zoekt.Perseus schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:13:
Gaat er nog iemand naar DAE in Veldhoven? Ik heb kaarten besteld voor zondag.
Begin maar eens met de headphone jack van je telefoon goed schoon te maken (uitblazen / stofjes er uit), dikke kans dat je dan al van veel ellende af bent. Als je delen van het geluid mist zit ie er waarschiujnlijk niet diep genoeg in (of kan ie dat niet wegens stof).Dekay99 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:52:
Hoi. Ik heb 2 oude jbl eon (versterkte) monitor speakers en die wil ik soms direct op een telefoon headphone aansluiten. Maar daar verlies ik delen van geluid en krijg ik gekraak en gebrom. Hoe kan ik dat het beste fixen?
Ik heb een verloop adapter van 2 headphone jacks in naar 1 kleine headphone jack uit.
Volgens mij heeft het te maken met gebalanceerd en niet gebalanceerd. Of een slecht verloop stukje dat van 2 jacks en kleine jack maakt..
Dus hoe zorg ik dat ik van mijn phone direct goed geluid krijg naar die speakers...
Alternatief: usb-c dac'je en een verloop van 3,5mm naar XLR stereo, dan ben je er meteen.
Of ineens van usb naar XLR met een balanced dacje, bij deze dac heb je dan wel een usb-c naar usb-b kabel nodig helaas...The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:14:
[...]
Begin maar eens met de headphone jack van je telefoon goed schoon te maken (uitblazen / stofjes er uit), dikke kans dat je dan al van veel ellende af bent. Als je delen van het geluid mist zit ie er waarschiujnlijk niet diep genoeg in (of kan ie dat niet wegens stof).
Alternatief: usb-c dac'je en een verloop van 3,5mm naar XLR stereo, dan ben je er meteen.
https://www.toppingaudio.com/product-item/d10-balanced
Update: wellicht nog zoiets, dan zou je zelfs via bluetooth je telefoon aan kunnen sluiten en vervolgens xlr uit naar je speakers.... Maar usb-c in kan ook
https://www.smsl-audio.com/portal/product/detail/id/789.html
[ Voor 14% gewijzigd door Falco op 03-09-2024 13:28 ]
Het is maar de vraag of dat zomaar kan, wat die verloopjes precies doen.Dekay99 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:52:
Hoi. Ik heb 2 oude jbl eon (versterkte) monitor speakers en die wil ik soms direct op een telefoon headphone aansluiten. Maar daar verlies ik delen van geluid en krijg ik gekraak en gebrom. Hoe kan ik dat het beste fixen?
Een aantal opties zijn:
- zoals eerder genoemd, een DAC die gebalanceerd uit doet
- een mengtafel ertussen die gebalanceerd uit doet
- 2 DI's ertussen (één voor elk kanaal)
*knip*The Eagle schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:26:
[...]
Zeker, voor het derde jaar alweer
Aanraders:
Borresen
Eventjes modellen opgezocht op de respectievelijke websites. Ik krijg er wel een enorm "elfen bij maanlicht" gevoel van.Driade
Zeker als er dan bij de speakerkabels staat vermeld: "De Driade Flow kabel geeft meer diepte; geeft meer ruimte tussen de instrumenten; het laag is veel meer gedefinieerd, zonder enige kleuring; de totale resolutie en informatie is opvallend toegenomen"
En dan mag je 'm aanschaffen voor :Set 2 meter Flow Reference 808 Cable met Flow Copper G connector € 1500,-
Nou geloof ik wel dat Borresen goeie speakers in elkaar zet, maar dat is €2000,- aan hardware, en de rest van de €30.000,- is een bult koeienpoep.
Er moeten toch ook merken zijn die wat minder koeienpoepmarge op hun producten gooien, maar toch goeie hifi speakers leveren?
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6