Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste
Acties:
  • 120.891 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Smithkj schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:38:
ja, maar ik ga 't niet zien en vind het prijsverschil wel groot t.o.v. metisse - Rockwool is nog goedkoper).
Persoonlijk zou ik gewoon voor Metisse gaan. Betaal je minder voor marketing.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Persoonlijk zou ik gewoon voor Metisse gaan. Betaal je minder voor marketing.
Ik heb juist een aantal post terug laten zien dat het er afhangt welk type van Metisse.

De Metisse die bij diverse bouwmarkten te koop is, is de variant met een lagere dichtheid.
En zeker niet degene van de bekende absorptie plaatjes.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:56:
Ik heb juist een aantal post terug laten zien dat het er afhangt welk type van Metisse.
Ik doelde op de PMA045.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
d:)b

Helemaal goed.
Ja, het kan anders namelijk nogal verwarrend worden.
PMA045 is niet te koop bij bouwmarkten volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 03-10-2022 00:02 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:00:
PMA045 is niet te koop bij bouwmarkten volgens mij.
Helaas ja. Toen ik er laatst op zocht kwam ik op de Gamma site terecht, maar die hebben het niet meer in het assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
jappas schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

Als ik het goed lees heb je een afbeelding op doek laten drukken en op een eigengemaakt frame geniet? Heb je toevallig nog wat foto's van de uitvoering daarvan?

Ik kom bij veel aanbieders alu frames tegen, beperkt tot gangbare maten van 19, 27 of 44mm. Overweeg dus sterk om zelf een frame te maken.

Waar halen mensen hier zoal hun afbeeldingen vandaan trouwens?
Dat klopt inderdaad. Ik heb een afbeelding van Adobe Stock gebruikt (https://stock.adobe.com/) en met Photoshop de afbeelding op de juiste maat geschaald. Deze vervolgens bij Drukwerkdeal op Decotex laten afdrukken. Het frame bestaat uit vier houten balken van 44x69mm met één verticale lat (12x69mm) om de vulling op de plek te houden (Akotherm D40 van 5cm). Het geheel hangt aan een z-beugel. https://www.amazon.de/-/e...age_o07_s00?ie=UTF8&psc=1

Helaas enkel deze foto gemaakt voor we het frame hebben gemaakt. Met behulp van een een hoekklem de balken in de juiste positie gezet, op elke hoek twee lange schroeven (6x110) erin geschroefd (eerst voor 2/3de voorgeboord met een kleinere diameter boor).

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyyfSgA3HI1_2D1D_DyLnpC5xik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f43WjJNPI3KVP8hKsZOukF1.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Gistermiddag iemand van Rivasono over de vloer gehad. Er is een RT 60 meting gedaan en op basis daarvan hebben we besproken wat voor mijn woonkamer nodig is om te komen tot een goede akoestiek. Exacte waarden weet ik zo niet meer (krijg ik nog wel).

Waarschijnlijk kan ik volstaan met twee panelen achter iedere luidspreker van 150 breed en 120 hoog en op de achterwand een paneel van 80 breed en 175 hoog.

Heb ook 12 panelen in bruikleen gekregen om te bekijken wat het effect van panelen is in mijn woonkamer. Heb het nu bij benadering staan zoals het eventueel zou kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p226544802-3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3714627-4.jpg

Moet hiermee een nagalmtijd kunnen bereiken van rond de 0,5

Panelen aan het plafond werd me afgeraden in verband met een te geringe plafondhoogte.

Kreeg ook nog het advies om een wat groter vloerkleed te kopen.

Met de panelen zoals ze er nu staan klinkt het al een stuk beter. Het verschil tussen luisteren met en zonder Roomperfect (DSP) van mijn versterker is een stuk kleiner.

In de loop van volgende week krijg ik een en ander uitgewerkt op de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Gewoon omdat het kan met de BuzziSpace RT60 app wat metingen gedaan. 1 met en 1 zonder panelen. Net als bij de meeting van Rivasono loopt de curve redelijk vlak.

Met de panelen die ik nu gebruik is de nagalmtijd nog wel wat hoger dan de waarde die de man van Rivasono noemde. Dit kan natuurlijk komen omdat ik op een andere manier meet of dat de panelen die ik nu gebruik minder doen dan de panelen waar de man van Rivasono is uit gegaan.

Het klink in ieder geval met panelen beter dan zonder.

Meeting zonder panelen
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1081011493-5.jpg

Meeting met panelen
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1081011479-5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Faxe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:43:
Gistermiddag iemand van Rivasono over de vloer gehad. Er is een RT 60 meting gedaan en op basis daarvan hebben we besproken wat voor mijn woonkamer nodig is om te komen tot een goede akoestiek. Exacte waarden weet ik zo niet meer (krijg ik nog wel).

Waarschijnlijk kan ik volstaan met twee panelen achter iedere luidspreker van 150 breed en 120 hoog en op de achterwand een paneel van 80 breed en 175 hoog.

Heb ook 12 panelen in bruikleen gekregen om te bekijken wat het effect van panelen is in mijn woonkamer. Heb het nu bij benadering staan zoals het eventueel zou kunnen worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet hiermee een nagalmtijd kunnen bereiken van rond de 0,5

Panelen aan het plafond werd me afgeraden in verband met een te geringe plafondhoogte.

Kreeg ook nog het advies om een wat groter vloerkleed te kopen.

Met de panelen zoals ze er nu staan klinkt het al een stuk beter. Het verschil tussen luisteren met en zonder Roomperfect (DSP) van mijn versterker is een stuk kleiner.

In de loop van volgende week krijg ik een en ander uitgewerkt op de mail.
Speakers mogen trouwens wel een stuk van de muur af (dat heeft niks te maken met nagalm trouwens).

Hoe is trouwens de meetprocedure gegaan? Ben wel benieuwd.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Speakers staan dicht bij de muur omdat in combinatie met Roomperfect van mijn Lyngdorf versterker het beste resulaat geeft.

Voor wat betreft de meeting kopieer en plak ik even de tekst van de Rivasono website

Hoe verloopt de akoestiekmeting
In de bestaande kamer(s) wordt met een alarmpistool een knal gegenereerd en gemeten hoe sterk en hoe lang het geluid door de wanden, vloer en het plafond wordt teruggekaatst.

In de knal van het alarmpistool zijn alle tonen aanwezig. Via het akoestisch meetsysteem wordt gemeten hoe lang het duurt voor het geluid na de knal uitgestorven is, de zogenaamde galmtijd.

De akoestische meting zelf duurt 3 minuten (per kamer). Tijdens de meting dienen eventuele aanwezigen even de kamer te verlaten, verder hoeft u niets te doen of voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Faxe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:40:
Speakers staan dicht bij de muur omdat in combinatie met Roomperfect van mijn Lyngdorf versterker het beste resulaat geeft.

Voor wat betreft de meeting kopieer en plak ik even de tekst van de Rivasono website

Hoe verloopt de akoestiekmeting
In de bestaande kamer(s) wordt met een alarmpistool een knal gegenereerd en gemeten hoe sterk en hoe lang het geluid door de wanden, vloer en het plafond wordt teruggekaatst.

In de knal van het alarmpistool zijn alle tonen aanwezig. Via het akoestisch meetsysteem wordt gemeten hoe lang het duurt voor het geluid na de knal uitgestorven is, de zogenaamde galmtijd.

De akoestische meting zelf duurt 3 minuten (per kamer). Tijdens de meting dienen eventuele aanwezigen even de kamer te verlaten, verder hoeft u niets te doen of voor te bereiden.
Meten ze dan enkel op 1 positie?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Bij mij hebben ze 3 keer gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59
B_FORCE schreef op donderdag 15 september 2022 @ 01:18:
@Jag
Was toevallig nog eens aan het kijken naar dat Métisse .

Wat evt nog een goede en goedkope oplossing is, is twee platen te nemen van 5cm, met daartussen een katoenen lap stof. Een of andere goedkoop laken of viltstof daartussen.
Dan "boost" je het laag van de absorptie een beetje.

Ik weet niet precies waar de tijk uit bestaat uit dat ene rapport.

Een andere goede tactiek, is een geperforeerde plaat (voor bedbodems ed) er tussen.

Wel nog iets, dat spul bij de Gamma lijkt de 25 kg/m3 variant te zijn.
Er is ook nog een 45 kg/m3 variant, welk bij Peutz is getest.

Zie ook https://www.dubomat.nl/ka...ie-platen-pm-25-kgm3.html
en https://www.dubomat.nl/ak...el-plaat-en-rol-45-k.html

Echt duidelijk is het allemaal niet.......wat je nu precies koopt.

edit:

[...]

Dat van de Gamma is dus duidelijk de 2e variant, bij lange na niet zo goed dus!

Komen we weer terug bij wat ik aanvankelijk dacht, zodra the dichtheid van dit soort materialen hetzelfde is, presteren ze allemaal nagenoeg hetzelfde.
Een pak 45mm Metisse 45 kg/m3 kost ongeveer 113 euro, dat is voor 9.36m² (13 platen).
Ik heb een kleine sprong in het diepe genomen en 6 pakken Metisse besteld :). Scheelde ongeveer 1500e, wel de moeite haha. Ook nog wel fijn idee dat het gerecylced materiaal is.

Ik denk dat ik ook de truc van de vilt ga toepassen. Iets anders is dat ik ook nog twee pakken Rockwool solid platen over heb van 20mm dikte (gebruikt voor zwevende dekvloer constructie). Deze hebben een hoge dichtheid van 130 kg/m3. Zou er een zinvolle sandwich te maken zijn met de Metisse platen (45mm)? En zo ja welke variant zou het beste werken, de rockwool solid aan binnen, buitenzijde of er tussen in?

Ik ga op 3 plekken absorptie platen aanbrengen achter woodupp panelen:
- achter de tv: 8m2 en 100mm diepte
- verlaagd plafond: 12.5m2 en +/- 120mm diepte

Naast keuken is maar 80mm diepte beschikbaar dus daar doe ik 2 lagen metisse 45mm (de woodupp panelen die er overheen komen mogen eventuel iets uitsteken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Ik heb een kleine sprong in het diepe genomen en 6 pakken Metisse besteld :). Scheelde ongeveer 1500e, wel de moeite haha. Ook nog wel fijn idee dat het gerecylced materiaal is.

Ik denk dat ik ook de truc van de vilt ga toepassen. Iets anders is dat ik ook nog twee pakken Rockwool solid platen over heb van 20mm dikte (gebruikt voor zwevende dekvloer constructie). Deze hebben een hoge dichtheid van 130 kg/m3. Zou er een zinvolle sandwich te maken zijn met de Metisse platen (45mm)? En zo ja welke variant zou het beste werken, de rockwool solid aan binnen, buitenzijde of er tussen in?

Naast keuken is maar 80mm diepte beschikbaar dus daar doe ik 2 lagen metisse 45mm (de woodupp panelen die er overheen komen mogen eventuel iets uitsteken).
Maak je de kamer niet TE dood :+
Zeker met die al vrij bundelende speakers.

Wel de juiste Metisse mag ik hopen?

Sandwichen kan altijd natuurlijk, dat gaat eigenlijk altijd van lage dichtheid naar hogere dichtheid.
Dan kun je dus ook nog eens dat steenwol lekker wegstoppen, ook minder last van vezels.
Je kun ook dat steenwol in een katoenen doek wikkelen.

Hoe goed dat werkt zul je echt moeten meten.
Als je ook nog eens de lagere frequenties wilt dempen, is het wel een idee misschien van dat gaatjes bord te nemen (normaal voor bedden enzo). Als je toch gaat sandwichen, werkt dat vrij mooi denk ik.

Die WoodUpp panelen zijn zelf ook goed te maken denk ik.
Het is niet heel veel meer dan wat latten met een laagje erachter.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Faxe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:37:
Bij mij hebben ze 3 keer gemeten.
Bedoel je dan 3 verschillende plekken?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
B_FORCE schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Maak je de kamer niet TE dood :+
Zeker met die al vrij bundelende speakers.
Het is een forse ruimte van met de open keuken mee gerekend 100m2. Met alles keihard: betonnen plafond, glazen pui van 9,5m, tegelvloer. Eventueel kan ik nog absorptie reduceren mocht dat nodig blijken :)
Wel de juiste Metisse mag ik hopen?
45 kg/m3 variant
Sandwichen kan altijd natuurlijk, dat gaat eigenlijk altijd van lage dichtheid naar hogere dichtheid.
Dan kun je dus ook nog eens dat steenwol lekker wegstoppen, ook minder last van vezels.
Je kun ook dat steenwol in een katoenen doek wikkelen.
Dus eerst 2 lagen metisse 45mm en dan erboven/erachter een laag 20mm rockwool? Ik kan er zeker een vilt laag tussen stoppen. Zou dat ook nog nuttig zijn tussen de 2 laagjes Metisse in?
Hoe goed dat werkt zul je echt moeten meten.
Dat ga ik denk ik wel eens doen, even de tijd voor vinden. Het valt allemaal samen met de verhuizing, dus denk dat de rest iets minder zit te wachten op harde meet sessies :)
Als je ook nog eens de lagere frequenties wilt dempen, is het wel een idee misschien van dat gaatjes bord te nemen (normaal voor bedden enzo). Als je toch gaat sandwichen, werkt dat vrij mooi denk ik.
als in tussen de dubbele laag metisse en de rockwool in?
Die WoodUpp panelen zijn zelf ook goed te maken denk ik.
Het is niet heel veel meer dan wat latten met een laagje erachter.
Ja dat heb ik ook nog wel gedacht, maar ze worden 13 oktober geleverd :). Na ja, om dat van eiken zelf te maken is te duur. En fineren is teveel werk. En ik vind ze wel erg mooi zoals ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

Het is een forse ruimte van met de open keuken mee gerekend 100m2. Met alles keihard: betonnen plafond, glazen pui van 9,5m, tegelvloer. Eventueel kan ik nog absorptie reduceren mocht dat nodig blijken :)

[...]

45 kg/m3 variant

[...]
Dus eerst 2 lagen metisse 45mm en dan erboven/erachter een laag 20mm rockwool? Ik kan er zeker een vilt laag tussen stoppen. Zou dat ook nog nuttig zijn tussen de 2 laagjes Metisse in?

[...]

Dat ga ik denk ik wel eens doen, even de tijd voor vinden. Het valt allemaal samen met de verhuizing, dus denk dat de rest iets minder zit te wachten op harde meet sessies :)

[...]
als in tussen de dubbele laag metisse en de rockwool in?

[...]

Ja dat heb ik ook nog wel gedacht, maar ze worden 13 oktober geleverd :). Na ja, om dat van eiken zelf te maken is te duur. En fineren is teveel werk. En ik vind ze wel erg mooi zoals ze zijn.
Afhankelijk hoeveel je wilt dempen, ik denk dat dit steenwol eerlijk gezegd meer dempt, zeker als het een hoge dichtheid heeft. Dus het kan ook met 1 laag metisse en 2 lagen rockwool natuurlijk.

Wat betreft die gaatjes plaat; ja tussen metisse en rockwool.

Afhankelijk hoeveel het is en waar/hoe je het gaat aanbrengen, maar je kunt natuurlijk altijd nadenken om de absorptie meer of minder te maken. Bv door een mooi shot ergens voor te schuiven (ik brainstorm maar even iets simpels).
Voor spraak kan teveel demping vaak leeg en ongezellig klinken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Vandaag het meet rapport van Rivasono ontvangen. Op basis van de ervaringen met de leenpanelen die ik nu heb ga ik er waarschijnlijk panelen aanschaffen. Kan zijn dat het nog wat anders wordt als in de meeting staat maar het zal niet heel anders zijn.
Volgens mij heb ik al een relatief lage nagalmtijd bij de lagere frequentie (125 hz). Bij de keuze van het achterpaneel is hier (denk ik) rekening gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1088682983.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Onder ruwweg 250Hz is er niet meer spraken van nagalmtijden.

Daar zijn de staandegolven (room modes) significanter dan eventuele nagalmtijden, en zal de waarde van de meting zeer sterk afhangen van de plaatsen van de microfoon en/of de bron.

Het is mij nog steeds niet duidelijk of er op meerdere posities is gemeten?

Als ik enkel naar de grafiek kijk, vind ik het helemaal niet zo heel slecht.
Wat vrij bijzonder is, maar ik ken de woonkamer niet.
Het is vrij constant, enkel het midden-midden/oog (boven de 800Hz ofzo) mag wat beter.
Ik heb veel erger gezien.

Ik zou persoonlijk voor een woonkamer niet onder een T60 van 0,5 gaan zitten.
Dat maakt een kamer namelijk wel heel erg dood.

Leuk voor muziek (afhankelijk van de speakers trouwens), maar voor alledaagse dingen en beleving is het niet zo heel fijn.
Maar goed, dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Er is gemeten op de plek waar ik naar muziek luister en erachter en opzij. Heb inmiddels akkoord gegeven op de offerte van Rivasono voor 2 CUSTO Fabric Panelen van 1,9*1,2 meter en 1 VISIO Design Paneel van 1,0x1,7. Dit moet een galmtijd opleveren van 0,5 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 17:50
Jag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Ik zit met ongeveer dezelfde vraag. Ik moet een scheidingswand (houten frame) en een voorzetwand (metalstud) ontkoppelen. Twijel tussen 1cm rubber granulaat of 1/2cm polypress schuim. Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de scheidingswand; maakt het uit als ik aan de kant van het geluid 3 lagen gips doe en aan de andere kant 1 of is 2 lagen aan beiden kanten effectiever? Ertussen komt 50mm rockwool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
schalk84 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

Ik zit met ongeveer dezelfde vraag. Ik moet een scheidingswand (houten frame) en een voorzetwand (metalstud) ontkoppelen. Twijel tussen 1cm rubber granulaat of 1/2cm polypress schuim. Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de scheidingswand; maakt het uit als ik aan de kant van het geluid 3 lagen gips doe en aan de andere kant 1 of is 2 lagen aan beiden kanten effectiever? Ertussen komt 50mm rockwool.
3 lagen gipsplaten?

Kun je dan niet beter voor gipsblokken gaan?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Faxe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:43:
Er is gemeten op de plek waar ik naar muziek luister en erachter en opzij. Heb inmiddels akkoord gegeven op de offerte van Rivasono voor 2 CUSTO Fabric Panelen van 1,9*1,2 meter en 1 VISIO Design Paneel van 1,0x1,7. Dit moet een galmtijd opleveren van 0,5 seconde.
Worden er naderhand nog metingen gedaan ter verificatie?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
B_FORCE schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:45:
[...]

3 lagen gipsplaten?

Kun je dan niet beter voor gipsblokken gaan?
Iets te lastig. Er zitten wat hoeken en andere uitdagingen in die ik met gips beter kan oplossen.
Ik heb geen ervaring met gipswanden dus geen idee of het overkill is. Het is wel om het geluid van een home cinema na de buren en rest vh huis te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
schalk84 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Iets te lastig. Er zitten wat hoeken en andere uitdagingen in die ik met gips beter kan oplossen.
Ik heb geen ervaring met gipswanden dus geen idee of het overkill is. Het is wel om het geluid van een home cinema na de buren en rest vh huis te isoleren.
Hoeken ed stellen met gipsblokken niet veel voor.
Rondingen kun je vervolgens gewoon zelf maken

Ik heb geen idee wat de bouwkwaliteit is van het huis, dus het is een beetje lastig daar in mee te denken.

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09
Met enkel een voorzetwand gaat het geluid alsnog via de vloer, plafond en zijmuren door het huis heen (en naar de buren). Maar de kosten zijn ook niet zo denderend hoog vergeleken met een zwevende doos-in-doos constructie dus proberen waard.
Voor metalstuds heb je deze dingen om het 'vast' te zetten aan de wand: https://www.akoestiekwink...dingswanden-voorzetwanden

Het raamwerk op de vloer kun je op stukjes regufoam laten rusten. Je moet even berekenen of navragen welke persing je nodig hebt voor het gewicht van de muur, dat moet in balans zijn. Als het te hard is geeft het de trillingen alsnog door en te zacht ook.
Gipsplaten kun je nog extra aan elkaar plakken met 'green glue', dat koppelt wel maar hardt niet uit zodat de platen bij elkaar massief maar flexibel blijven.
Ik heb hier in m'n homecinema in aanbouw 2 (of 3) lagen gips op bovenstaande wijze, maar de vaste muren zijn van beton en kalkzandsteen dus zo veel is er niet nodig. Het houten regelwerk is opgevuld met rockwool met een paar centimeter lucht. Belangrijk is dus dat de binnenmuur de buitenmuur nergens raakt. Eén schroef te ver er doorheen en je effect is weg 8)7

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
ShittyOldMan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:58:
Met enkel een voorzetwand gaat het geluid alsnog via de vloer, plafond en zijmuren door het huis heen (en naar de buren). Maar de kosten zijn ook niet zo denderend hoog vergeleken met een zwevende doos-in-doos constructie dus proberen waard.
Voor metalstuds heb je deze dingen om het 'vast' te zetten aan de wand: https://www.akoestiekwink...dingswanden-voorzetwanden

Het raamwerk op de vloer kun je op stukjes regufoam laten rusten. Je moet even berekenen of navragen welke persing je nodig hebt voor het gewicht van de muur, dat moet in balans zijn. Als het te hard is geeft het de trillingen alsnog door en te zacht ook.
Gipsplaten kun je nog extra aan elkaar plakken met 'green glue', dat koppelt wel maar hardt niet uit zodat de platen bij elkaar massief maar flexibel blijven.
Ik heb hier in m'n homecinema in aanbouw 2 (of 3) lagen gips op bovenstaande wijze, maar de vaste muren zijn van beton en kalkzandsteen dus zo veel is er niet nodig. Het houten regelwerk is opgevuld met rockwool met een paar centimeter lucht. Belangrijk is dus dat de binnenmuur de buitenmuur nergens raakt. Eén schroef te ver er doorheen en je effect is weg 8)7
Plafond en vloer worden erna ook aangepakt. Moet idd zo goed als mogelijk een doos in een doos worden.

Regufoam is wat prijzig maar ik zou het dus niet perse onder de hele lengte van de balk hoeven te leggen?
De scheidingswand komt deels aan de muur met de buren vast (stevige stenen muur, huis uit 89). Daar ga ik de dempers voor gebruiken. goede tip.
Green glue kende ik niet. Ik zat er wel aan te denken een viltstrook tussen het gips en hout te steken. Of gaat dat weinig effect hebben?

Is het beter als de rockwool een paar cm lucht heeft? Dan moet ik wat bredere staanders bestellen namelijk. Hoeveel cm wol heb jij?

Het is de zolder van een 2 onder 1 kap. Veel geluid zal dus misschien via het dak overgedragen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Je kunt 1 plaat in plakjes snijden en verdelen zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://www.akoestiekwinkel.nl/media/catalog/product/cache/fd9932e49580e8e73f8fbaafbd6d35f3/v/l/vloer_regufoam_1_.jpg
Je hebt dan dus een dikkere persing nodig ivm een kleiner oppervlak. Bij de wanden leg je wat meer blokjes dan de rest van de vloer omdat dat meer gewicht is.

Als je de vloer en plafond ook wilt aanpakken kun je beter nu met de vloer beginnen en vervolgens daar de wanden op zetten. Zowel lucht lekken als contact lekken moet je vermijden, dat gaat een heel stuk makkelijker als de vloer al ligt. Voor het plafond leg je (dikke) dwarsbalken op de nieuwe muren en daar komt dan het nieuwe plafond aan. Deze balken moeten behoorlijk zijn om de hele breedte van de ruimte te overbruggen dus houdt er rekening mee dat je aardig wat hoogte inlevert. Een zwevende vloer kost je ook wat hoogte, maar is aanzienlijk minder. Maargoed, al met al ben je dan al een doos-in-doos aan het bouwen, dat is best wat werk en kun je maar 1 keer goed doen, bij half werk kun je het net zo goed helemaal niet doen zou ik zeggen.

Een viltstrook heeft geen effect omdat je de gipsplaten aan het regelwerk moet vastschroeven. Tussen het gips en het regelwerk hoeft verder niks te zitten. De reden dat ik er wat lucht tussen heb zitten is omdat je het regelwerk een paar cm van de muur af wilt hebben om eventueel contact te vermijden. De rockwool platen pasten netjes tussen het regelwerk qua diepte (balken van 10cm) dus dan houdt je vanzelf een paar cm lucht over. Belangrijk is dus dat de voorzetwand, incl regelwerk, volledig los staat van alle andere wanden (op de rubbers en schuim na). Daarom is het ook makkelijker om met de vloer te beginnen en daar op de doos te bouwen omdat alle wanden elkaar dan vast houden (incl plafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
ShittyOldMan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:35:
Je kunt 1 plaat in plakjes snijden en verdelen zoals hier:
[Afbeelding]
Je hebt dan dus een dikkere persing nodig ivm een kleiner oppervlak. Bij de wanden leg je wat meer blokjes dan de rest van de vloer omdat dat meer gewicht is.

Als je de vloer en plafond ook wilt aanpakken kun je beter nu met de vloer beginnen en vervolgens daar de wanden op zetten. Zowel lucht lekken als contact lekken moet je vermijden, dat gaat een heel stuk makkelijker als de vloer al ligt. Voor het plafond leg je (dikke) dwarsbalken op de nieuwe muren en daar komt dan het nieuwe plafond aan. Deze balken moeten behoorlijk zijn om de hele breedte van de ruimte te overbruggen dus houdt er rekening mee dat je aardig wat hoogte inlevert. Een zwevende vloer kost je ook wat hoogte, maar is aanzienlijk minder. Maargoed, al met al ben je dan al een doos-in-doos aan het bouwen, dat is best wat werk en kun je maar 1 keer goed doen, bij half werk kun je het net zo goed helemaal niet doen zou ik zeggen.

Een viltstrook heeft geen effect omdat je de gipsplaten aan het regelwerk moet vastschroeven. Tussen het gips en het regelwerk hoeft verder niks te zitten. De reden dat ik er wat lucht tussen heb zitten is omdat je het regelwerk een paar cm van de muur af wilt hebben om eventueel contact te vermijden. De rockwool platen pasten netjes tussen het regelwerk qua diepte (balken van 10cm) dus dan houdt je vanzelf een paar cm lucht over. Belangrijk is dus dat de voorzetwand, incl regelwerk, volledig los staat van alle andere wanden (op de rubbers en schuim na). Daarom is het ook makkelijker om met de vloer te beginnen en daar op de doos te bouwen omdat alle wanden elkaar dan vast houden (incl plafond).
Top info, dankje!
Morgen maar eens de akoestiekwinkel bellen om uit te zoeken welke dichtheid in mijn situatie het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 11:10

Tijn96

In speed we trust

Ik heb een uitdaging mbt akoestiek. In ons nieuwe huis heb ik een aparte audio kamer alleen zoals de opstelling nu staat heb ik op de luisterplek teveel een dreunend geluid bij sommige nummers (Fleetwood mac - Dreams) is een goed voorbeeld. Zijn bass traps daar de meest effectieve oplossing voor?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Equalizen lijkt me de eerste oplossing. Bijvoorbeeld met Dirac of Audyssey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

willemd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:56:
Equalizen lijkt me de eerste oplossing. Bijvoorbeeld met Dirac of Audyssey.
Ik heb een primare i25 waar dit dan dus niet opzit

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:57
Tijn96 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Ik heb een primare i25 waar dit dan dus niet opzit
Een dsp er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Als je een halve tot een meter verplaatst is het dan weg of erger of gewoon anders? Zo ja dan kun je beter wat aan je akoestiek doen. Een eq/dsp doet dan iets voor die specifieke plek waar je het meet, maar werkt juist averechts op een andere plek. Als je altijd op dezelfde plek zit hoeft dat misschien geen probleem te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een 'bass trap' kan, maar is behoorlijk groot. Een DSP neemt niet zoveel ruimte in. Mocht je voor een 'bass trap' gaan, dan is eentje met een helmholtz-resonator het compactst. Die moet wel specifiek op de dreunende toon zijn afgestemd en op een positie staan waar deze toon sterk tot uiting komt. De precieze frequentie kan je opzoeken met een toongenerator. Het nummer dat je noemt heeft een sterke bas bij 38 - 44 - 50 Hz (en 88 - 99 - 132 - 149 Hz), de kick van het drumstel bij 36 Hz, dus begin met zoeken tussen 35 - 50 Hz. De positie kan je vinden door deze toon af te spelen en door de kamer te lopen. Het zal waarschijnlijk een hoek van je kamer zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 19-10-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Tijn96 Kun je een schets tekening geven van de situatie?

Een multisub opstelling met DSP lijkt me hier ook de makkelijkste (en misschien zelfs wel de goedkoopste) oplossing.

Dat werkt tevens ook op meerdere plekken @ShittyOldMan
Enkel EQ en DSP lukt dat idd niet, of minder goed.

In het subwoofer topic heeft @Jag een van onze stamgasten daar een vrij duidelijke tutorial over geschreven.
Zie; Het Grote Subwoofer Topic

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

B_FORCE schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:59:
@Tijn96 Kun je een schets tekening geven van de situatie?

Een multisub opstelling met DSP lijkt me hier ook de makkelijkste (en misschien zelfs wel de goedkoopste) oplossing.

Dat werkt tevens ook op meerdere plekken @ShittyOldMan
Enkel EQ en DSP lukt dat idd niet, of minder goed.

In het subwoofer topic heeft @Jag een van onze stamgasten daar een vrij duidelijke tutorial over geschreven.
Zie; Het Grote Subwoofer Topic
Tot zover mijn paint skills. De stereo staat overigens evenwijdig aan de muur en de bank idd van de muur af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIisoUUG-U1xTGPG2tS57wR98_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvfA64S3NGcDW5Ce72jS4rvh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jag
Agelopen dinsdag verhuisd. Eerst een hoop licht opgehangen, viel tegen hoeveel tijd dat kostte. Gisteren de eerste panelen geinstalleerd. Ging gemakkelijk. Eerst een steunende lat aan de onderkant gemaakt op klosjes waatr de panelen op rusten en zodat ze net onder de plint beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCq1ZvpXsX2fa9nyT_nu9bFq0YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Alaqgg0kXgBiAn57WRI8LAW6.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna horizontaal vuren houten latten gemonteerd waar de panelen op vast komen. En de ruimte achter de panelen opgevuld met 2 lagen 45mm Metisse 45 kg/m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK-3LEDrVPGTmYZ2MdDV1cWiCng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNnVvGyE3Yb37eTOTeqF0ups.jpg?f=fotoalbum_large

En de rest van de panelen erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwlG0KXLxoRG84BJN687R6O6_Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAojOoU6j61lRZyhSBXm7Z42.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn zeer blij met het resultaat, optisch en klank. En ik moet zeggen dat ik de akoestiek van de ruimte zonder panelen al best aardig vind. Maar wel een lange nagalm tijd (het is ook een behoorlijk grote ruimte). Dit wandje reduceert deze al merkbaar. Er komt nog veel meer, misschien dat ik zelfs niet alles ga opvullen met absorptie, dat wordt een kwestie van proberen. De lange kluslijst maakt dat ik geen nagalmtijd metingen heb kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Ik heb last van galm in mn werkkamer, als in de andere kant van de lijn heeft last als ik bel of videocalls heb. Dat wil ik graag oplossen, b.v. door een (deel van een) wand te bekleden met PET felt panelen (zoals deze https://www.refelt.com/nl...stische-pet-felt-panelen/).

Wat is jullie ervaring met/ menig over PET felt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een headset met een goede (noise suppression) microfoon aan een armpje zou je probleem misschien ook kunnen oplossen. Bijvoorbeeld de EPOS Sennheiser ADAPT 160T Stereo.

Bij de PET-panelen zit een meetrapport van Peutz. Uit de gegevens die daarin staan, leid ik af dat het eigenlijk alleen de hoge tonen absorbeert, als je het direct op de muur plakt. De panelen werken beter als je ze minimaal een paar centimeter van de muur af hangt, bijvoorbeeld op een frame van latjes. Als je de holle ruimte daarachter dan ook met steenwol opvult (optioneel), werkt het nog beter. Als je dan toch bezig bent met een frame met steenwol, heb je eigenlijk al een absorberend paneel gemaakt. De steenwol kan je afdekken met een laagje stof i.p.v. de PET-panelen. Een voordeel van de PET-panelen is wel dat je paneel dunner kan zijn bij dezelfde behaalde absorptie.

[ Voor 121% gewijzigd door TBTL op 24-10-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Dank voor je reactie @TBTL! Lees ik goed dat de PET panelen eigenlijk niet zoveel doen?

Een constructie met bv 50mm rockwool is snel gemaakt; voegt het PET paneel dan nog iets toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
PET felt werkt prima (ik heb veel Akotherm, is vergelijkbaar en ik dacht ook PET maar op het oog poreuzer en dikker), ik denk qua werking ongeveer vergelijkbaar met rockwool, maar het voordeel is dat het een fijnere stof is met minder/geen loslatende vezels, je kunt het direct in het zicht plaatsen zonder afdekking, in kleuren verkrijgbaar, het is wat stijver en praktischer naar mijn mening.

Maar inderdaad als je een frame gaat maken en dat afdicht kun je net zo goed rockwool gebruiken, helemaal bij diepere frames. Al heb ik in m'n huiskamer ook een frame met print gemaakt met Akotherm, omdat deze aan de achterkant open is, ik geen rockwool vezels wil en het uiteindelijk ook de kosten niet zijn in het geheel.

Eerder genoemd vilt ziet er overigens ook goed uit tov rockwool. Ik heb nog 1 galmende ruimte over dus wellicht een volgend project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ok, als ik het goed begrijp:

- pet-felt direct op de muur doet niet zoveel
- op 50mm frame doet het iets meer
- nog beter: 50mm frame vullen met steenwol

Voegt afdekken met pet-felt daarna nog (akoestisch) iets toe of is het meer cosmetisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Hmm ik zie nu dat het nog geen centimeter dik is en dan inderdaad vrij weinig doet. In het meetrapport is natuurlijk niet enkel rockwool meegenomen. Als het geen frame met opvulling wordt zou ik een ander materiaal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
unifi schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:26:
Ik heb last van galm in mn werkkamer, als in de andere kant van de lijn heeft last als ik bel of videocalls heb. Dat wil ik graag oplossen, b.v. door een (deel van een) wand te bekleden met PET felt panelen (zoals deze https://www.refelt.com/nl...stische-pet-felt-panelen/).

Wat is jullie ervaring met/ menig over PET felt?
Ik heb geen directe ervaring met PET, maar over het algemeen is de dikte en dichtheid bepalend voor bijna elk materiaal.
Daar zitten kleine marges in, maar geen super grote akoestisch verschillen.
Als ik het goed begrijp zijn deze matten maar 9mm dik?

Dat gaat dan ook niet zo heel veel doen, en dat lijkt idd ook overeen te komen met de metingen van dat rapport op bladzijde 16.

Misschien heb je een plattegrond of eventueel een foto?
Dan valt er namelijk wat meer te zeggen over de kamer.

Er zijn overigens ook zogenaamde "re-reverb" audio plugins.
Dat doet geen wonderen, maar kan het eventueel als iets dragelijker maken.
Dat enkel goed instellen voor video-calls kan wel weer een klusje zijn soms.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Tijn96 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Tot zover mijn paint skills. De stereo staat overigens evenwijdig aan de muur en de bank idd van de muur af.

[Afbeelding]
Dat is een lastige en toch wel minder optimale kamer voor audio.

Is er evt nog ruimte achter de bank voor iets?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

B_FORCE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Dat is een lastige en toch wel minder optimale kamer voor audio.

Is er evt nog ruimte achter de bank voor iets?
Er is inderdaad ruimte achter de bank. Wat kan ik daar mee doen? Wil tevens aan de muur een akoestisch doek hangen maar dat maakt voor lage tonen natuurlijk weinig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Tijn96 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Er is inderdaad ruimte achter de bank. Wat kan ik daar mee doen? Wil tevens aan de muur een akoestisch doek hangen maar dat maakt voor lage tonen natuurlijk weinig uit
Ik ken je huidige setup niet, maar twee subwoofers zou icm een DSP best wel veel kunnen doen hier.
Dus 1 subwoofer bij de stereo-opstelling en de andere achter de bank.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

B_FORCE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Ik ken je huidige setup niet, maar twee subwoofers zou icm een DSP best wel veel kunnen doen hier.
Dus 1 subwoofer bij de stereo-opstelling en de andere achter de bank.
En als ik het heel graag wil oplossen zonder subwoofer?
Mijn opstelling is als volgt:
Primare i25
Dynaudio Contour 30i

Onderstaand een beter beeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNA4i5VCIvwLS1KiBrl6sxI4PRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXvzdMo5P0HSWtIcJ3QBzkiA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWOTLUlpBvGYT0WQOxopckYNvRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8F3Jc8XZsLOgdUhsCFm3snwg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
B_FORCE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:30:
[...]

Ik heb geen directe ervaring met PET, maar over het algemeen is de dikte en dichtheid bepalend voor bijna elk materiaal.
Daar zitten kleine marges in, maar geen super grote akoestisch verschillen.
Als ik het goed begrijp zijn deze matten maar 9mm dik?

Dat gaat dan ook niet zo heel veel doen, en dat lijkt idd ook overeen te komen met de metingen van dat rapport op bladzijde 16.

Misschien heb je een plattegrond of eventueel een foto?
Dan valt er namelijk wat meer te zeggen over de kamer.

Er zijn overigens ook zogenaamde "re-reverb" audio plugins.
Dat doet geen wonderen, maar kan het eventueel als iets dragelijker maken.
Dat enkel goed instellen voor video-calls kan wel weer een klusje zijn soms.
Thanks! Zo'n plugin heb ik naar gekeken maar lost het echte probleem niet op - ik heb last met mn laptop/ videobellen maar ook met m'n telefoon. Dus wat dat betreft fix ik liever de kamer dan de devices :)

Ik ben even aan de slag gegaan met tekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9-RtW-QnOwHGQQnKO1T2F0Rwik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V2jflRi2FE9s1ePzyyjXmqYS.png?f=fotoalbum_large

Het is een redelijk vierkant hok, 3,60 x 3,30 x 2,35. Beton of gipsblokken wanden, laminaat op de vloer. Op de wand bij het raam hangt muurvullend vitrage (die voor de akoestiek vrij weinig doet). Wit blok: ikea kastjes, bruin blok: bureau, groen blok: ladderrek met een paar plantjes.

Plan is om op de de muur achter het bureau (rode stippellijn) iets te maken. Ik neig nu naar een constructie met steenwol er in, maar heb er verder (nog) niet zoveel verstand van, dus laat me graag adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Tijn96 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

En als ik het heel graag wil oplossen zonder subwoofer?
Mijn opstelling is als volgt:
Primare i25
Dynaudio Contour 30i

Onderstaand een beter beeld

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aangezien je redelijk dichtbij de muur zit, zou evt een parametrische EQ iets kunnen doen.
Dat gaat alleen niet werken voor de breedte van de bank.

Anders wordt het akoestisch met Helmholtz resonatoren. Dat is best veel rekenen, tunen en vooral bouwen/klussen.

One World Concepts

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Jag
Andere zijde ook panelen geinstalleerd. Dit was iets meer maatwerk met een licht aflopend plafond, een kruisende draagbalk en een rij inbouwdozen aan de onderzijde. Mooie gelegenheid voor de Makita invalzaag :).

Eerst weer regelwerk en absorptie achter de panelen geplaatst in 3 lagen: 1 laag 20mm hoge densiteit rockwool en 2 lagen 45mm metisse 45 kg/m3. Plus een houten paneel voor de ophang beugel van de tv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U52bH2Vtg77OHTQBhFk4QTBmsIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gULrUYDL2lMrb8Ivq3Nczwb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDzY78LnT52lv7HeWWaCBhWzFM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNmEpwyLpz7HAp5D2S7bW86Z.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen op maat gemaakt op de tijdelijke werkbank (vrouw des huizes was even de deur uit O-) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI3mGIS5DSBjJqrGx-ZPQpZA_Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2HdR9FAJGYKA7XdqtiqvpQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Deels ook na plaatsing op maat gemaakt om een strakke rand te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWVmDofiKzLtjlSnYuV-B5niHtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N28f7ChP0CtjSMz1iODWNdC2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd_4U-IQWJlq2THOmSiT4wb9txM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mq3KaNlD8kgjNjDmleFKywa0.jpg?f=fotoalbum_large

klaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baTeuvpmFLq6icq53VX0oLn-utg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwm2e4OkwzqWyCfQs7mfctGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aHf3TDcqwSpM2FcrK8wCk5jedM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq3UIs6ybHinwIpsebHD8o0C.jpg?f=fotoalbum_large

Nog genoeg plannen :)
Ik heb nog 1 paneel over (heb het 1 paneel smaller gemaakt dan gepland). Daarmee ga ik een koof maken aan de bovenkant waar het projectorscherm achter bevestigd wordt. Verder staan mijn speakers te wachten om geinstalleerd te worden. Het rechter lampje moet nog gemonteerd. En ik ga denk ik volgend jaar een nieuw av meubel maken ter vervanging van dit ikea ding.

Qua effect is het nu een heel erg rustig klinkende akoestiek. En het klinkt ook evenwichtig. Ik ben wel benieuwd of het niet teveel demping wordt als ik ook het plafond nog opvul. Ik heb nog heel wat balen absorptie platen staan. Misschien dat ik die wel achter gaatjes plaat doe om alleen maar LF absorptie nog toe te voegen. Kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
Ziet er netjes uit allemaal @Jag!

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 07-10 20:49

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Holy shit dude, dat ziet er mooi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 15:37
Jag schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:30:
Andere zijde ook panelen geinstalleerd. Dit was iets meer maatwerk met een licht aflopend plafond, een kruisende draagbalk en een rij inbouwdozen aan de onderzijde. Mooie gelegenheid voor de Makita invalzaag :).

Eerst weer regelwerk en absorptie achter de panelen geplaatst in 3 lagen: 1 laag 20mm hoge densiteit rockwool en 2 lagen 45mm metisse 45 kg/m3. Plus een houten paneel voor de ophang beugel van de tv.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De panelen op maat gemaakt op de tijdelijke werkbank (vrouw des huizes was even de deur uit O-) )
[Afbeelding]

Deels ook na plaatsing op maat gemaakt om een strakke rand te krijgen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

klaar :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog genoeg plannen :)
Ik heb nog 1 paneel over (heb het 1 paneel smaller gemaakt dan gepland). Daarmee ga ik een koof maken aan de bovenkant waar het projectorscherm achter bevestigd wordt. Verder staan mijn speakers te wachten om geinstalleerd te worden. Het rechter lampje moet nog gemonteerd. En ik ga denk ik volgend jaar een nieuw av meubel maken ter vervanging van dit ikea ding.

Qua effect is het nu een heel erg rustig klinkende akoestiek. En het klinkt ook evenwichtig. Ik ben wel benieuwd of het niet teveel demping wordt als ik ook het plafond nog opvul. Ik heb nog heel wat balen absorptie platen staan. Misschien dat ik die wel achter gaatjes plaat doe om alleen maar LF absorptie nog toe te voegen. Kwestie van proberen.
Super mooi gedaan! Nu zie ik dat je 2 kanten voorzien heb van deze absortie en panelen.

Mag ik vragen wat ongeveer het kost om bijvoorbeeld zo’n stuk te doen op deze manier zoals jou eerste muurtje? Kwa absorptie lijkt me dit superieur aan bijvoorbeeld alleen aku panelen van woodup en waarschijnlijk nog goedkoper, nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
nxt0206 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:56:
[...]

Super mooi gedaan! Nu zie ik dat je 2 kanten voorzien heb van deze absortie en panelen.

Mag ik vragen wat ongeveer het kost om bijvoorbeeld zo’n stuk te doen op deze manier zoals jou eerste muurtje? Kwa absorptie lijkt me dit superieur aan bijvoorbeeld alleen aku panelen van woodup en waarschijnlijk nog goedkoper, nietwaar?

Allereerst; het zijn woodupp panelen. Deze zijn 140e per stuk (ik heb echt twee weken na de prijs verhoging vanaf 125e besteld }:| ). Ze zijn het absoluut waard; zelf maken van massief eiken is te duur en zelf mdf fineren teveel werk. Dat eerste wandje zitten 4 panelen in plus een paar vuren houten latten en metisse platen. Bij elkaar ongeveer 650 a 700euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
Jag schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:38:
[...]

Allereerst; het zijn woodupp panelen. Deze zijn 140e per stuk (ik heb echt twee weken na de prijs verhoging vanaf 125e besteld }:| ). Ze zijn het absoluut waard; zelf maken van massief eiken is te duur en zelf mdf fineren teveel werk. Dat eerste wandje zitten 4 panelen in plus een paar vuren houten latten en metisse platen. Bij elkaar ongeveer 650 a 700euro.
Mag ik vragen waar je de metisse en rockwool vandaan heb? Op internet zie ik nogal uiteenlopende prijzen en ze zien er ook anders uit van elkaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
nxt0206 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:16:
[...]

Mag ik vragen waar je de metisse en rockwool vandaan heb? Op internet zie ik nogal uiteenlopende prijzen en ze zien er ook anders uit van elkaar..
Eco bouwmaterialen.nl heb ik de metisse pma045 gehaald (45kg/m3). En dun isoleren.nl de Rockwool solid vloer platen (120kg/m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPC60
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 15:06

MPC60

Game on

Halo allemaal. Ik kom hier terecht via Google. Ik heb akoestische wedge panelen gekocht en kom nu tot de conclusie dat er een verwarmingsbuis zit waar een paneel gaat komen. M’n panelen zijn 5 cm dik, dan blijft er ongeveer 4cm over tot de buis. Kan dat kwaad? Alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door MPC60 op 12-12-2022 18:56 ]

Xbox: SendexNL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faxe
Het projectje om de akoestiek in de woonkamer te verbeteren is afgerond. Achter de speakers hangen 2 panelen van 190 breed en 120 hoog en tegen de achterwand hangt een paneel van 100 breed en 170 hoog. Daarnaast een wollen vloerkleed aangeschaft dat ruimte opvult tussen de speakers en stoel die ik gebruik om naar muziek te luisteren. Ook heb ik nog duette gordijnen aangeschaft voor de grote raampartij die ik in mijn kamer heb. Weet niet of die ook nog wat doen qua akoestiek.

Resultaat ben ik heel tevreden mee. Als je net elkaar praat in de kamer gaat dat een stuk prettiger dan voorheen. Ook de muziek klinkt echt veel beter nu.

Wat plaatjes.

Twee panelen achter de luidsprekers. Het punt waar ze elkaar raken zit achter de poot waar de tv aanhangt.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1363143755-3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1363143763-4.jpg

Paneel op de achterwand met een geprinte afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1363144025-3.jpg

Met al het glas over duidelijk geen ideale ruimte qua akoestiek

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p1363144199-3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nxt0206
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYMQPB5WY68CothISK1rK-p5Hc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhxZ5NS3qRurTMuI0Oqwp47i.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi, zoals jullie zien ben ik bezig om mn huiskamer te renoveren. We zijn bezig met alles te strippen. Ook zijn we begonnen met het verlagen van het plafond. Nu heb ik een aantal metisse pma45 over. Stuk of 4. Heeft het zin om die boven de gipsplaten te plaatsen? Ik kom het niet zo snel terug vinden. Wat ik wel ergens las is dat gipsplaten geluid weerkaatst vandaar de twijfel of het zin heeft. Ik ga 1 hele wand wel bekleden met metisse en daarvoor een lattenwand. Geïnspireerd door @Jag . Wanneer die af is, zal ik een foto maken.

Ik ga morgenvroeg verder , dus 4 stuks metisse boven de gipsplaten verwerken ofniet? 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:38
Nee dat heeft geen zin als je de galm in de ruimte wilt verbeteren. Het geluid wordt inderdaad al weerkaatst door het gips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
nxt0206 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:34:
[Afbeelding]

Hoi, zoals jullie zien ben ik bezig om mn huiskamer te renoveren. We zijn bezig met alles te strippen. Ook zijn we begonnen met het verlagen van het plafond. Nu heb ik een aantal metisse pma45 over. Stuk of 4. Heeft het zin om die boven de gipsplaten te plaatsen? Ik kom het niet zo snel terug vinden. Wat ik wel ergens las is dat gipsplaten geluid weerkaatst vandaar de twijfel of het zin heeft. Ik ga 1 hele wand wel bekleden met metisse en daarvoor een lattenwand. Geïnspireerd door @Jag . Wanneer die af is, zal ik een foto maken.

Ik ga morgenvroeg verder , dus 4 stuks metisse boven de gipsplaten verwerken ofniet? 🫣
Zo dat ziet er uit als een grondig project. Heb je een plaatje van hoe het gaat worden?

Ik denk verder dat metisse achter gipsplaat wel een isolorende functie heeft maar geen absorberende :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nxt0206
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9qlsEdH92i9piF0KAjY_3jWuwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkHrmXb1yg5GrpOnXMTXoZvH.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige tussenstand, bestaande uit 2 lagen metisse, die gaten worden nog verder opgevuld. Daarover lattenwand, en tegelijkertijd een ombouw dat gaat functioneren als een soort boekenkast.. ik heb nog 8 platen over en 2 panelen over.. wellicht toch wel aan de tv zijde ook plaatsen🤣

Nu ff een vraag, wat is beter? De rearspeakers op een beugel op de lattenwand Op ca. 1,50m hoog? Of gewoon leggen op een timmerpaneel? Wat zal het beste werken qua akoestiek en surround beleving? Het idee wordt ongeveer zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwkoP62gu75zQaWz6ZWgO4dD3NY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yxefYJGKz2UF9xUbNrqpinnJ.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om kef r100 als rearspeakers. Ik heb eventueel de foamplugs die ik in de speaker kan stoppen.. heb helaas geen ruimte meer om ze op stands te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik gooi het graag nog eens in de groep. In mijn woning is de akoestiek niet echt denderend, vooral het laag is moeilijk onder controle te krijgen. De luisterpositie geeft hele grote verschillen in het laag bij een kleine verplaatsing onder de huidige omstandigheden.

Ik zit nu in de 'teen' van de L woonkamer en de audio installatie staat langs de lange muur.
Vooral het feit dat het een L woonkamer is, maakt het nogal een uitdaging qua akoestiek.
Volume is bijna 50m2. Luister vierkant is 27,5 m². De helft is dus aan aanhangsel van de L die qua akoestiek ook mee doet. De woonkamer in 2en opsplitsen is helaas geen optie.

Volgende week gaat de schilder hier alle kozijnen schilderen en plafond bijwerken, dus alles gaat de woonkamer uit.

Nu is mijn plan om (weer) de woonkamer om te draaien, Dus de installatie in de 'teen' van de woonkamer te zetten en de luisterpositie komt ongeveer 2 meter van de lange wand af. Dus niet meer met de rug kort tegen de muur aan.

Blijft een beetje een gok of dat qua akoestiek goed uitpakt. Maar het moet haast wel beter zijn dan wat het nu is. De afstand tussen de muren is best lang met 6,85m. In de huidige situatie zit ik té ver van de speakers af heb ik het gevoel.

Tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KipwXkfPfSVqLx6awHLUyrtXcGg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTtO7VGXKDrLIRzoB5gcDs2l.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu hebben we recent met de familie en een fotografe een reportage gemaakt. Daar is een prachtige foto van onze kinderen gemaakt.

Aangezien een akoestisch paneel waarschijnlijk een hoop gaat helpen in de akoestiek van de ruimte wil ik hier een groot exemplaar van ophangen die achter de luisterpositie komt te hangen. Groot in de zin van 125cm hoog en 250 cm breed. Exacte grootte zijn we nog niet precies uit. Het is nogal kolossaal en kostbaar. Wat gaat 3,125m² van 50mm dik akoestisch materiaal (αw = 0,90) precies uitmaken qua geluid. Met name het laag?

Deze: https://www.easy-noisecon...to-akoestisch-fotopaneel/

Als er betere merken of types zijn voor audio houd ik me aanbevolen.

Het is een vrij kostbaar grapje zo'n doek, dus ik doe dit graag in 1x goed.

Normale akoestische panelen zijn geen optie, want dan gaat de woonkamer er uitzien als een studio, maar zo'n grote fotoprint met akoestisch materiaal er achter is een mogelijk compromis.

Wat denken jullie hiervan? Alle commentaar en advies is welkom.

PS. Relevante hardware

2x B&W CM10 s2
2x B&W DB4s subwoofers
1x Rotel RC-1590 preamp
1x Rotel RB-1582 mkII
1x MiniDSP DDRC-24 met Dirac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
@Fairy Als je het paneel zelf maakt scheelt het zeker de helft in de kosten. Je hebt het over de laagweergave, die van je subwoofer? In dat geval doet een akoestisch paneel niet bijzonder veel, waarvan de werking vanaf 250hz merkbaar wordt.
Als het inderdaad om het laag van de subwoofer gaat, heb je deze al in verschillende posities geprobeerd en testmetingen gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrcmXFGQRfR8xfBBPtzbSmrP6ik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4IQZbFUpBSCxaeNCpqKDvZO2.jpg?f=user_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb verschillende posities geprobeerd, maar het blijft heel moeilijk om het goed te krijgen.

Behoorlijke dips in het laag, waardoor je op sommige plekken het laag helemaal niet hoort en op andere plekken is het weer te veel.

Ik ben ook bewust naar 2 subwoofers gegaan, om e.e.a. vlakker te krijgen, maar dat hielp helaas weinig nog.

Main speakers draaien uiteraard in highpass (via MiniDSP) en waren ook uitgelijnd qua timing.

1 subwoofer naar de andere kant van de kamer brengen helpt helaas ook niet. Dit klinkt gewoon niet goed en qua timing niet te doen. Dichter op de main speakers betekent verder weg van de subwoofer en andersom. Dan wordt je sweet spot nog veel kleiner.

[ Voor 53% gewijzigd door Fairy op 08-01-2023 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mjah hier is eigenlijk niet echt op een normale manier heel veel tegen te doen. Je hebt echt dikke en massieve lagen nodig om (sub)laag akoestiek echt goed te optimaliseren.

Een andere optie (maar ook bepaald niet eenvoudig te realiseren) is actieve akoestische maatregelen met meerdere anvullende subjes (hoeven geen enorme dingen te zijn) verspreid door de ruimte en per laagweergever (speakers + subs) DSP controle kan hebben en multi-sub optimizer gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 08-01-2023 13:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Fairy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:44:
Ik heb verschillende posities geprobeerd, maar het blijft heel moeilijk om het goed te krijgen.

Behoorlijke dips in het laag, waardoor je op sommige plekken het laag helemaal niet hoort en op andere plekken is het weer te veel.

Ik ben ook bewust naar 2 subwoofers gegaan, om e.e.a. vlakker te krijgen, maar dat hielp helaas weinig nog.

Main speakers draaien uiteraard in highpass (via MiniDSP) en waren ook uitgelijnd qua timing.

1 subwoofer naar de andere kant van de kamer brengen helpt helaas ook niet. Dit klinkt gewoon niet goed en qua timing niet te doen. Dichter op de main speakers betekent verder weg van de subwoofer en andersom. Dan wordt je sweet spot nog veel kleiner.
Zoals eerder gezegd zijn akoestische maatregelen echt alleen geschikt voor HF, pak hem beet >250 Hz.

Je hebt al 2 subs, daar moet het op zn minst redelijk mee te krijgen zijn. En waarschijnlijk gewoon goed. De uitdaging gaat zijn om een opstelling te vinden met je twee subs die het minste dippen geeft in de response. De rest corrigeer je wel.

Zijn je luisterposities ver uit elkaar?
Je subs moeten ook op akoestisch verschillende posities staan, anders is het effectief 1 sub die harder kan :).

Het makkelijkste is:
response op luisterposities middelen en dan met REW EQ filters aanmaken (doet REW voor je, gaat heel snel) en die globaal toepassen (dus op beide subs hetzelfde). Zoals dit voorbeeld: link

Screenshot van EQ filters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niGaHvZF9TETWqLdTaIujYvMHz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vJYZrsoEaLMRc3XkxoFAJgL.png?f=fotoalbum_large

Als het daarmee niet lukt, dan kan je een MSO sessie eraan spenderen. Dat is een grotere tijdsinvestering maar geeft je veel meer vrijheidsgraden. Daarmee heb je nog grotere kans van slagen / beter resultaat. Maar MSO kent een leercurve.

Voorbeeld van MSO sessie na correctie (met 4 subs op 4 posities in redelijk makkelijke setting)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeVcQz5IOt3FmyDGozL2FaIULL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRuuUpwFidCMH6sKOuBgt1gf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Millert
De akoestiek in de keuken was al langer een punt van irritatie. Erg gehorig en 'druk' wanneer je met meerdere personen aan tafel een gesprek probeerde te voeren, al helemaal gecombineerd met meerdere spelende kinderen :+.

Ervoor gekozen om twee akoestische panelen (180*120) boven de eettafel te hangen die we dan meteen een kwartslag gedraaid hebben (tafel stond eerst in de lengterichting), wat een veel ruimtelijker indruk geeft. Met hierin vier Hue spots voor de verlichting. Erg tevreden met het eindresultaat. Zowel qua uitstraling als akoestiek een grote verbetering d:)b.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPd2g4Y_Ok7DK9rAMJqRd9Nev2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xsSPLakA3LHRI4cleTQXHiS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:40
@Millert mooi gedaan! Waar komen deze platen vandaan?

Moet ze thuis ook nog overhalen :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
@LuisjeNL
Dankje! Ik heb ze besteld bij Akoestiek op werk.
https://akoestiekopwerk.n...ndeiland-kaderloos-cloud/

Zelf maken zag ik in dit geval niet zitten. Afwerking, zeker met verlichting komt wat nauwer dan bij een wandpaneel. Welke ik voor de woonkamer wel zelf heb gemaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door Millert op 03-02-2023 10:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nxt0206
Jag schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Zo dat ziet er uit als een grondig project. Heb je een plaatje van hoe het gaat worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0TKvANWPR3oDykK-9Cf2m3XCaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNJZGfkQGd6SmbKZPaS7eQUv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtpmQQRHFkDOc1Lq-_qTdLoGESk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBVovErJBjEzcWkob11gKnIb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 11:00

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Faxe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:54:
Paneel op de achterwand met een geprinte afbeelding

[Afbeelding]
Wat voor paneel is het?

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Visio Design paneel van Rivasono: https://rivasono.nl/akoes...anelen/visio-design-panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 07-10 20:49

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Een beetje off-topic, maar een vraagje over geluid wat van buiten komt. Ik heb een slaapkamer aan een drukke weg. Momenteel hebben we dubbel glas in de ramen en een suskas voor de ventilatie. Maar ik wil weten hoe dat verbeterd kan worden. Wat voor soort bedrijf moet ik me toe wenden om dat geluid tot een minimum te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik wil graag de akoestiek in mijn woonkamer verbeteren.
De maten van mijn woonkamer zijn niet echt fijn voor een audiofiel. 6,85m bij 10m. Dit in een L vorm, dus er is een vierkantje uit.

De geluidsinstallatie heeft eerst langs de lange muur gestaan, maar dit was dramatisch voor het geluid. De afstand tot de luisterpositie was véél te groot en in het laag had ik de bekende grote pieken en dalen (REW, Umik-1. Intussen een hoop ervaring mee opgedaan).

Op dit moment staat de installatie in de "teen" van de L vorm en is de luisterpositie op ongeveer 3/5 van de woonkamer. Dat gaf al een flinke verbetering. Bij de eerste opstelling gaf het bewegen van je hoofd, doordat je kort tegen de achterwand zat enorme verschillen in weergave.

Nu wil ik graag verder en de akoestiek nog meer verbeteren, maar dit wel zo dat het een woonkamer kan blijven. Recent hebben we familiefoto's laten maken door een fotograaf en daar is een prachtige plaat van mijn zoon en dochter uitgekomen die ik graag groot wil laten printen op een akoestisch paneel.
Aangezien ik niet de hele woonkamer kan volhangen wil ik graag 1 groot paneel achter de luisterpositie maken die de reverb wat gaat temperen.
Zo'n foto is een mooi kunstwerk en iemand die het niet kent zou het niet herkennen als een akoestisch paneel. De woonkamer moet geen studio worden, maar dat is heel moeilijk als je goed geluid wil.

In het laag gaat deze (helaas) niet veel doen, daar ben ik me van bewust. Basstraps in de hoeken is niet echt een optie. Optisch moet het ook leuk blijven.

Nu is het wel zo, dat zo'n paneel een behoorlijke uitgave is. Bij Easy-Noisecontrol betaal je voor een paneel van 250x125x5cm zo rond de 650 euro.

Wie heeft hier ervaring mee en kan het aan- of afraden. Zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Met vier subwoofers kan je de bas al beter krijgen, zeker als je hun aansturing optimaliseert. Het hoeven geen dure subwoofers te zijn. Meer info vind je hier.

Een akoestisch paneel kan goedkoper als je het zelf maakt van houten balkjes en steenwol met hoge dichtheid. Dan heb je alleen nog het bedrukte doek nodig. Als je hem 10 cm dik maakt of, bijna net zo goed (in geval van een paneel dat aan de achterzijde open is), een eindje van de muur hangt, werkt hij al vanaf de lage middentonen.

Luidsprekers die het geluid enigszins richten helpen ook. Dutch & Dutch 8C, Kii Audio Three en de grote hoornsystemen.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 27-02-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

TBTL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:41:
Met vier subwoofers kan je de bas al beter krijgen, zeker als je hun aansturing optimaliseert. Het hoeven geen dure subwoofers te zijn. Meer info vind je hier.

Een akoestisch paneel kan goedkoper als je het zelf maakt van houten balkjes en steenwol met hoge dichtheid. Dan heb je alleen nog het bedrukte doek nodig. Als je hem 10 cm dik maakt of, bijna net zo goed (in geval van een paneel dat aan de achterzijde open is), een eindje van de muur hangt, werkt hij al vanaf de lage middentonen.

Luidsprekers die het geluid enigszins richten helpen ook. Dutch & Dutch 8C, Kii Audio Three en de grote hoornsystemen.
Ik was van plan om het te verbeteren met de huidige audio hardware die ik heb. Extra subwoofers is geen optie. Er staat al voor 3000 euro aan subs nu :X . Los daarvan, nog meer subwoofers in de kamer neerzetten gaat geen wife approval krijgen O-) .

De huidige relevante hardware die ik gebruik:

B&W CM10 s2
B&W DB4s (2x)
Minidsp Flex Balanced
Minidsp Umik-1
Rotel RB-1582 MKII

Achter de speakers heb ik al zelfgemaakte akoestische panelen staan. Ik denk er wel over om deze een keer opnieuw te bouwen, met ander materiaal. Het frame is prima, maar er zit rockwool in (zware), maar dat verzakt toch enigszins. Ik kan ze dan ook nog wat breder maken en iets dieper, zodat het effect toeneemt.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 27-02-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 21:18
Heb je ook aan je plafond gedacht? Dat is vrijwel altijd het grootste harde vlak in een kamer. Daar verbetering/demping aanbrengen scheelt veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

teake schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:52:
Heb je ook aan je plafond gedacht? Dat is vrijwel altijd het grootste harde vlak in een kamer. Daar verbetering/demping aanbrengen scheelt veel.
Jawel, maar het plafond is voor mij geen optie om daar wat mee te doen. Dat wordt té zichtbaar. Onze woning leent zich er niet voor om panelen aan het plafond te bevestigen.

Overigens de probleemflequentie is bij mij echt de muur van 685cm. Die geeft een 25hz en 50hz piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik zie dat je een DSP en een microfoon hebt. Krijg je de pieken daarmee niet voldoende onderdrukt?

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 28-02-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:04

open trapgat / gang geluidsdicht maken

wij hebben in onze woning een open wenteltrap zie bijlage.

helaas is deze niet gunstig maar zijn we niet in staat om een andere trap te monteren.
deze komt rechtstreeks boven in de gang uit.
zie bijlage 2. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZzdZXmlGpMHZHQt5odvJiawEn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZpAH7DJSTbql0sEx3x5TcJP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H8gnoxsMBDI71sLRKYULvlfI4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87PXXFXMEjZA7W3XyCRwPCHe.jpg?f=fotoalbum_large

het is heel gehorig omdat het geluid rechtstreeks naar boven komt.
de vorige bewoners hadden dit dicht gemaakt maar maakte het een hele kleine donkere gang van, vandaar dat we beslist hebben om dit half open te maken.

het ziet er mooi uit heel ruimtelijk met veel lichtinval maar daardoor dus ook echt gehorig.

we zouden dit nu toch graag op een manier dichtmaken ( zie ook afb 2 ).

nu lopen we tegen 2 ideeen aan.

of de halfopen muurtjes met gyproc dichtmaken en hierin opvullen met isolatie en bekleden met akoestische wandpanelen. en een glazen schuifdeur plaatsen (geel) maar dit gaat de ruimte wel veel verkleinen weer en eng maken.

ofwel werken met glas maar dit isoleert minder en is ook weer een flink stuk duurder en zal de geluidsisolatie ook een stuk minder zijn.

onder afdichten is ook totaal geen optie omdat we dan echt veel woonruimte gaan verliezen en met gordijnen of iets dergelijks wil ik ook niet echt gaan werken.

heeft iemand anders misschien nog een idee wat wij over het hoofd zien ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Philtjens Je zou kunnen proberen of je met absorptiepanelen een akoestisch acceptabele situatie kunt maken,
Je kan dan bijvoorbeeld op de reflectiepunten (eigenlijk alle wanden en het plafond in het trapgat iets van absorptie maken om zo minder geluid te krijgen op de bovenverdieping.

Mocht dat dan nog niet voldoende zijn zou ik de halfopen wandjes dicht maken met glas zonder deur, dan heb je in ieder geval de directe geluidsgolven grotendeels ondervangen en met de absorptiepanelen heb je de reflecterende geluidsgolven al voldoende gedempt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Dank!

Ook nog enigszins betaalbaar.

Goeie ook, die panelen achter de speakers.

Ik ben benieuwd wat een fotopaneel van een beetje formaat doet. Eerdaags maar eens bestellen.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Philtjens schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:52:

open trapgat / gang geluidsdicht maken

wij hebben in onze woning een open wenteltrap zie bijlage.

helaas is deze niet gunstig maar zijn we niet in staat om een andere trap te monteren.
deze komt rechtstreeks boven in de gang uit.
zie bijlage 2. [Afbeelding]
[Afbeelding]

het is heel gehorig omdat het geluid rechtstreeks naar boven komt.
de vorige bewoners hadden dit dicht gemaakt maar maakte het een hele kleine donkere gang van, vandaar dat we beslist hebben om dit half open te maken.

het ziet er mooi uit heel ruimtelijk met veel lichtinval maar daardoor dus ook echt gehorig.

we zouden dit nu toch graag op een manier dichtmaken ( zie ook afb 2 ).

nu lopen we tegen 2 ideeen aan.

of de halfopen muurtjes met gyproc dichtmaken en hierin opvullen met isolatie en bekleden met akoestische wandpanelen. en een glazen schuifdeur plaatsen (geel) maar dit gaat de ruimte wel veel verkleinen weer en eng maken.

ofwel werken met glas maar dit isoleert minder en is ook weer een flink stuk duurder en zal de geluidsisolatie ook een stuk minder zijn.

onder afdichten is ook totaal geen optie omdat we dan echt veel woonruimte gaan verliezen en met gordijnen of iets dergelijks wil ik ook niet echt gaan werken.

heeft iemand anders misschien nog een idee wat wij over het hoofd zien ??
Lastig probleem. Volledig afsluiten werkt natuurlijk duidelijk beter dan gedeeltelijk, ook al is het "maar" glas. Mocht je toch iets willen proberen met gedeeltelijk en absorptie materialen op reflectie punten; ik zou het eerst proberen voor het definitief te maken want zelf denk ik dat dat onvoldoende dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:04
Jag schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Lastig probleem. Volledig afsluiten werkt natuurlijk duidelijk beter dan gedeeltelijk, ook al is het "maar" glas. Mocht je toch iets willen proberen met gedeeltelijk en absorptie materialen op reflectie punten; ik zou het eerst proberen voor het definitief te maken want zelf denk ik dat dat onvoldoende dempt.
Maak liever ook alles dicht dan enkel de aangrenzende muren inderdaad 🙂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik zie hele mooie oplossingen voorbij komen :)

Omdat ik in een huur appartement woon heb ik voor panelen die je zo aan de muur hangt gekozen. Anders was ik ook voor een frame aan de muur gevuld met demping gegaan.

De bass traps en panelen zijn van Addictive Sound.
Ik probeer alles zoveel mogelijk te matchen kwa kleur en symmetry.

Binnenkort ga ik de hele achterwand voorzien van panelen. Er komt nog een rij van die 50 bij 50 cm witte panelen boven de panorama te hangen. En nog een aantal bass traps die in de andere hoeken van de ruimte komen te staan. In de hoek waar nu die papieren lamp staat komen nog 2 dezelfde bass traps maar dan donker groen ipv blauw.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2yW2tMGV/A4190709-FF3-D-4-A4-F-BCA8-051-C73145-E1-D.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hPJCntw2/81482-CEE-CE54-4-E9-E-BA69-1-BA8-A33-F2114.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GpRzvJpf/A376553-C-C532-45-FB-B534-EB030-F05-DE17.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0yDc6H9m/0-B21-BA44-6-D1-A-49-F3-9-D75-556-EAF02-B96-C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wvZw0ghC/0545-A69-C-A54-C-4-F79-BA57-905-FC4494-EFF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/C1zvGzfC/428-D92-B3-E26-F-4-F25-AD7-D-7-C946-AFBEB08.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MKy9mkXL/874-F2405-5-EFC-4-C06-AAD6-DE107-EC46-F52.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fWS2kSsD/71-F968-EE-F222-4-A3-C-AC8-D-1-D4-A2-ADE9-E75.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YqcXF22g/8-F169-CC3-44-BE-40-CB-8472-93-D85538-E16-A.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zfdtHn3X/95-EEB35-C-1704-4-F84-BC94-8-B547-FD4-DCD3.jpg

Ik heb houten latjes aan de muur bevestigd zodat de panelen mooi zwevend lijken te hangen en de lelijke thermometer uit het zicht is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SxkDZZMx/D050-D8-CA-E027-4489-91-E3-6-E8-C3-FE46794.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Sxftk0h9/624324-FF-9707-40-A7-8-F5-A-8476873-E6155.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door BarryButsers op 04-03-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
BarryButsers schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:03:

Omdat ik in een huur appartement woon heb ik voor panelen die je zo aan de muur hangt gekozen. Anders was ik ook voor een frame aan de muur gevuld met demping gegaan.

Binnenkort ga ik de hele achterwand voorzien van panelen. Er komt nog een rij van die 50 bij 50 cm witte panelen boven de panorama te hangen. En nog een aantal bass traps die in de andere hoeken van de ruimte komen te staan. In de hoek waar nu die papieren lamp staat komen nog 2 dezelfde bass traps maar dan donker groen ipv blauw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb houten latjes aan de muur bevestigd zodat de panelen mooi zwevend lijken te hangen en de lelijke thermometer uit het zicht is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, daar is flink veel energie in gestopt. Nice hoor!
Kan je aangeven waarom je bepaalde stappen hebt genomen en waarom / op basis waarvan?
Hoe merk je het verschil? Metingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryButsers

Ik ben begonnen met uitzoeken op welke plek de luidsprekers moesten komen te staan. De stereo set heeft in het begin overal gestaan. Het was wekenlang experimenteren. Op deze plek klinken ze echt super.

De luidsprekers staan 120cm de kamer in. Hierdoor is het stereobeeld holografisch en komt het geluid helemaal los van de luidsprekers.

Voordat ik de akoestiek had aangepakt vond ik het geluid al mooi klinken maar er was wel wat reverb aanwezig.

Ik heb eerst de achterste muur aangepakt. De panelen met de zonsondergang en de kleinere daaronder zijn 100cm bij 50cm (en 50cm bij 50cm) en 11cm dik.

De andere panelen zijn 148cm bij 50cm (en 100cm bij 50cm) en 6cm dik

De basstraps zijn 100cm hoog en 30cm dik

Ik wilde een groot oppervlakte volhangen met zo dik mogelijke absorpsie. Omdat de panelen ook mooi uit moesten zien ben ik bij Addictive Sound uitgekomen.

Geluidsmetingen heb ik helaas niet.
Het geluid klinkt veel aangenamer nu. Er is geen “echo” meer hoorbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryButsers op 04-03-2023 20:43 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jag
Zo dat zijn geen halve maatregelen @BarryButsers ! Mooi die achterwand. Ben ook wel heel benieuwd hoe effectief je bass traps zijn, maar je hebt geen voor na metingen gedaan zei je. Heb je een meet mic?

Hier bezig met het verlaagde akoestische plafond. Nog twee frames gemaakt waar decotex op gespannen gaat worden. Moest precies passend zodat het mooi verzonken en aansluitend komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRoOdnx54bL9G0XdGVb8I2J0G4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJMsX2abspNF4CkGdlmIQQfz.jpg?f=fotoalbum_large

En de projector installatie. Scherm uitgezocht (260cm matwit tab tensioned rol scherm) en projector lift. Gisteren koof gemaakt voor het scherm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LWC9LC11vVKrnqhhASTf0N7j2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQDsoosXzs6IFXirYJTh3WSG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x44VrUJDiftvB_u4w5_Cyu61wGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiEtlFCuqLAiiivGUCN26Qgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Je leeft je lekker uit, Jag!

@BarryButsers ik heb evt nog wel een umik1 en minidsp ddrc24 over te nemen, mocht je wel willen meten.

Ik ga helaas verhuizen naar een huurwoning waar ik niks met akoestiek kan doen anders dan wat panelen staand/liggend plaatsen.

[ Voor 32% gewijzigd door Deleon78 op 05-03-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

TBTL schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:19:
Ik zie dat je een DSP en een microfoon hebt. Krijg je de pieken daarmee niet voldoende onderdrukt?
Onderstaande is mijn huidige meting. Ik denk alleen dat dit nog wel wat beter kan, ook de decay kan volgens mij nog verbeterd worden.

Ik sta uiteraard open voor goede suggesties :)

PS. De rolloff onder de 18hz (BW 24db/Oct) heb ik bewust zo ingeregeld. Daar reageert de kamer nogal heftig op heb ik het idee.

Het laag blijft vrij lang hangen heb ik het idee. Ik hoop daar nog verbetering in te krijgen, maar het blijft natuurlijk een woonkamer, dat is het lastige. Zoek nog onzichtbare basstraps voor in de hoeken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpkQ1yyLa1MpHXoBQf7durldWXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIZBVww62DSm9lgN4jyGAAKN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVu9SsNNTrD6fsyOi6DqW7L2Lbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0eHrZ2TCVzf4o3tMJT7DkKW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhLqbZDm5sAibiWbUGhY9bB_LXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vbS8j6TbGj7CKa4tlu3PCoQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 05-03-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Serieuze aanpak.

Zelf zou ik wel wat claustrofobisch worden van de inrichting. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryButsers
Jag schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:32:
Zo dat zijn geen halve maatregelen @BarryButsers ! Mooi die achterwand. Ben ook wel heel benieuwd hoe effectief je bass traps zijn.
Ik heb geen meetresultaten nee , maar wel zo’n standaardgrafiek van hun website.

Deze is van de bass trap
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NjVVkZ3d/60-C91839-DFB1-4499-BC99-A0-C8-D3-D05345.png

Deze is van de 11cm dikke panelen
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rs6QH0pn/F41-AC264-049-F-43-BD-B3-C1-826895092-CB4.png

En de 6cm dikke panelen
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J0bPCrD1/53-AEF08-F-70-CA-463-A-80-C1-9-E7-E3-B3-B6-C00.png

@Jag
Echt mooi die akoestische wand met die latjes en dat inbouw plafond. Zo is de absorptie echt strak en onzichtbaar weggewerkt (y)

@SannrHerr
Thanks ;)
Het staat goed vol ja :Y

@Deleon78
Dat is jammer. Maar er zijn genoeg mooie akoestische panelen die je aan de muur kunt hangen. Zelf meten lijkt me best lastig , ik heb me daar nog niet in verdiept. Misschien dat ik eens een meting laat doen zodra de rest van de panelen hangen. Dan weet ik wat het eindresultaat is.

[ Voor 38% gewijzigd door BarryButsers op 06-03-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-10 14:53
Geen idee waarom, maar ik heb dus gister helemaal een situatie schets gemaakt van bij mij thuis in het engels op Reddit en toen bedacht ik me in bed, wacht misschien heeft tweakers wel ook gewoon een akoestiek forum.

Ik weet niet of het mag, maar dit is het topic https://www.reddit.com/r/...owend_dimensions3d_model/

Lang verhaal kort:

Ik heb een vrij kleine kamer waar ik muziek in produceer, heb wat akoestics schuimrubber geplakt en daardoor is mijn high end sterk verbeterd, echter mijn lowends zijn echt beroerd nog. Ik heb met SoundId reference gekeken naar mijn ruimte en een filter op mijn KRK rokit 5 gezet om een zo Flat mogelijk geluid te krijgen maar het deed niet heel veel dus wil ik nu mijn low ends verbeteren.

Dimensies ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auJh9kvUX2PVbeIaHEgGrTDn2ME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLUTFwYQZuvcB2z94JduGNsB.webp?f=fotoalbum_large

Speaker plaatsing: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV7wlLoj5Z3R9Gv2qqlP2U6oQM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h8F0nNP9M97GLRtKy3d7E1pM.webp?f=user_large

Huidige panelen plaatsing high ends:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZS2rwyVxegNlnGDZMAQR0Fm8hU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCn7tm5VhR2tSzI2Fe7CuTSV.webp?f=fotoalbum_large

Ik kreeg o.a. te horen dat mijn kamer niet goed is voor low ends, echter kan ik geen grotere kamer toveren. Mijn voornaamste wens is om een betere representatie te krijgen, het hoeft niet 100% perfect te zijn, elke increase die ik kan behalen is voor mij mooi meegenomen.

Momenteel aan apparatuur:

PC
2 KRK rokit 5 monitors
2 hp schermen verticaal int midden tussen de boxen
keyboard

Ik ben niet helemaal thuis in akoestiek dus het voelt al gauw als rocketscience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dun schuim werkt helaas alleen in de hoge tonen. Je kan het ook in de middentonen laten werken, als je het 10 cm van de muur hangt. De ruimte tussen de muur en het schuim moet open blijven. Je mag het schuim dus niet op een plank lijmen. Een open frame van latjes of met touwtjes mag wel. Als de middentonen en hoge tonen hiermee acceptabel zijn, dan kan je een definitieve oplossing zoeken.

De lage tonen krijg je een stuk beter als je de frequentierespons opmeet op de luisterplaats, waarna je de pieken wegneemt d.m.v. een parametrische equalizer. Meten kan bijvoorbeeld met Room EQ Wizard (gratis) en een MiniDSP UMIK-1 (€ 110) met microfoonstatief, de equalizer kan je implementeren in Equalizer APO (gratis) en wellicht ook in je DAW.

Als je al een audio interface hebt waar een microfooningang op zit met 48 V fantoomvoeding, kan je ook een simpelere meetmicrofoon kopen. Je hebt ze al vanaf € 35.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 11-03-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag die basstraps van Addictive Sound en denk dat dit misschien ook wel wat voor mij is. Niet 2 op elkaar, maar in elke hoek 1 achter de subwoofer.

Hoe bevallen deze en heb je meetbaar verschil tussen met/zonder deze basstraps?

Als je metingen hebt in REW, o.a. RT60 metingen voor en na ben ik daar wel benieuwd naar.

Kleur is wel een lastige keuze, ze hebben zoveel. Als ik zwart neem lijkt het net een grote subwoofer, dus denk dat dit niet zo handig is. Neig het meeste naar wit op dit moment. De vrouw gaat zich er zo nog over buigen, dus kan zomaar eens knalrood gaan worden :z O-)

Denk er over om mijn zelfgemaakte absorbsiepanelen te vervangen door 2 van deze:

https://addictivesound.eu/en/soundwall-150x50-cm/ en die achter de speakers te plaatsen.

En dan 2 van deze in de hoeken achter de subs:

https://addictivesound.eu/en/bass-trap-premium-d-30cm/

Doordat de nagalmtijd in het laag nog vrij lang is bouwt dit nog behoorlijk op. Met de DSP heb ik intussen al een hele hoop verbeterd. De beste beslissing hiervan was om van Dirac af te stappen. Op een of andere manier konden wij geen vrienden worden. Ik doe nu alles handmatig instellen...

Daarna nog een grote foto achter de luisterpositie van 250 x 125 cm. Waarschijnlijk van EasyNoiseControl, tenzij iemand nog een betere weet.

Dan is er met relatief weinig zichtbare spullen aardig wat te bereiken denk ik. Iedereen gaat die grote foto prachtig vinden en ik heb mooi mijn akoestische demping 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 11-03-2023 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryButsers
Deze gast heeft een review van dezelfde bass traps.
(Hij heeft de normale bass traps )(de premium zijn hetzelfde maar hebben een piano gloss gelakte boven en onderkant en wat mooiere stof)

Hij heeft ook meet resultaten
YouTube: Bass Traps - Addictive Sound | Review

[ Voor 34% gewijzigd door BarryButsers op 11-03-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

BarryButsers schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:37:
Deze gast heeft een review van dezelfde bass traps.
(Hij heeft de normale bass traps )(de premium zijn hetzelfde maar hebben een piano gloss gelakte boven en onderkant en wat mooiere stof)

Hij heeft ook meet resultaten
YouTube: Bass Traps - Addictive Sound | Review
De resultaten die hij laat zien vind ik overigens wel heel gek. Te zien vanaf minuut 7. Verschil tussen met en zonder is echt extreem klein in zijn voorbeeld, ook al zegt hij dat hij flink verschil ziet.

Zijn plaatjes zijn ook helemaal niet duidelijk, want je ziet helemaal geen afloop van de tonen, alsof zijn signaal/ruis ratio heel erg klein is...
Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste