Toon posts:

Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 78.963 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Let op dat de verticale schaal een bereik heeft van 260 dB (!). Ook de horizontale schaal heeft een onnodig groot bereik tot 20 kHz. Dat impliceert dat hij niet zoveel verstand heeft van akoestische metingen. Daarmee verliezen de meetresultaten helaas een groot deel van hun waarde.

[Voor 6% gewijzigd door TBTL op 12-03-2023 14:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21
Fairy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Onderstaande is mijn huidige meting. Ik denk alleen dat dit nog wel wat beter kan, ook de decay kan volgens mij nog verbeterd worden.

Ik sta uiteraard open voor goede suggesties :)

PS. De rolloff onder de 18hz (BW 24db/Oct) heb ik bewust zo ingeregeld. Daar reageert de kamer nogal heftig op heb ik het idee.

Het laag blijft vrij lang hangen heb ik het idee. Ik hoop daar nog verbetering in te krijgen, maar het blijft natuurlijk een woonkamer, dat is het lastige. Zoek nog onzichtbare basstraps voor in de hoeken ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De response loopt tot 10KHz maar het gaat nu even om het laag, dus tot 200Hz. Als je naar dat deel van jouw response kijkt, zie je een response die ongeveer 8dB boven en onder de basis lijn komt, dat is veel. De response op meerdere plekken hetzelfde krijgen is uitdagend voor de LF, maar op 1 positie een vlakke response moet haalbaar zijn met jouw gear. Heb je de stappen in deze post bekeken?
mxmemx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:56:
Geen idee waarom, maar ik heb dus gister helemaal een situatie schets gemaakt van bij mij thuis in het engels op Reddit en toen bedacht ik me in bed, wacht misschien heeft tweakers wel ook gewoon een akoestiek forum.

Ik weet niet of het mag, maar dit is het topic https://www.reddit.com/r/...owend_dimensions3d_model/

Lang verhaal kort:

Ik heb een vrij kleine kamer waar ik muziek in produceer, heb wat akoestics schuimrubber geplakt en daardoor is mijn high end sterk verbeterd, echter mijn lowends zijn echt beroerd nog. Ik heb met SoundId reference gekeken naar mijn ruimte en een filter op mijn KRK rokit 5 gezet om een zo Flat mogelijk geluid te krijgen maar het deed niet heel veel dus wil ik nu mijn low ends verbeteren.

Dimensies ruimte:

[Afbeelding]

Speaker plaatsing: [Afbeelding]

Huidige panelen plaatsing high ends:
[Afbeelding]

Ik kreeg o.a. te horen dat mijn kamer niet goed is voor low ends, echter kan ik geen grotere kamer toveren. Mijn voornaamste wens is om een betere representatie te krijgen, het hoeft niet 100% perfect te zijn, elke increase die ik kan behalen is voor mij mooi meegenomen.

Momenteel aan apparatuur:

PC
2 KRK rokit 5 monitors
2 hp schermen verticaal int midden tussen de boxen
keyboard

Ik ben niet helemaal thuis in akoestiek dus het voelt al gauw als rocketscience.
Het ziet er naar uit dat je al wat effort erin hebt zitten. Maar zoals @TBTL al opmerkte; jouw maatregelen zijn effectief voor de hoge tonen. Het helpt om te beseffen dat akoestiek voor hoge tonen en lage tonen echt een totaal andere ballgame zijn. Hoge tonen heb je reflecties en bij lage tonen heb je staande golven die min of meer vast bepaald worden door de ruimte. Dit geeft een sterk pieken en dalen patroon en zijn zeer bepalend voor hoe het laag klinkt. Deze staande golven laten zich het best electronisch temmen met de methode zoals @TBTL al voorstelde. De pieken die ontstaan hebben een hele hoge Q en het precies temmen ervan (belangrijk!) gaat dan ook het beste op basis van een nauwkeurige meting.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:57:
[...]

De response loopt tot 10KHz maar het gaat nu even om het laag, dus tot 200Hz. Als je naar dat deel van jouw response kijkt, zie je een response die ongeveer 8dB boven en onder de basis lijn komt, dat is veel. De response op meerdere plekken hetzelfde krijgen is uitdagend voor de LF, maar op 1 positie een vlakke response moet haalbaar zijn met jouw gear. Heb je de stappen in deze post bekeken?
Ik heb de stappen bekeken. Ik zit qua opstelling dat ik vrij weinig kan doen. Ik heb de main speakers en de subs naast elkaar staan, alles gespiegeld. Ik kan de subs eigenlijk ook niet op andere plekken kwijt.

Ik wil binnenkort 2 basstraps en 2 akoestische panelen bestellen en een akoestische fotowand. Zodra die geïnstalleerd zijn wil ik weer verder gaan tweaken.

MSO heb ik wel naar gekeken, maar ik moet zeggen ik vind dat behoorlijk ingewikkeld en dingen die ik ga toepassen wil ik wel een beetje begrijpen. Een paar metingen doen en dan een bestandje krijgen en deze klakkeloos in de Minidsp plakken doe ik liever niet.

Hoe dan ook moet ik zeggen dat het geluid intussen al echt stukken beter was dan eerst. Het grootste verschil heb ik met het omdraaien van de kamer en de overstap naar de MiniDSP Flex (waarom is mij ook een raadsel, maar de DDRC24 klonk bij mij een stuk minder).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
Fairy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb de stappen bekeken. Ik zit qua opstelling dat ik vrij weinig kan doen. Ik heb de main speakers en de subs naast elkaar staan, alles gespiegeld. Ik kan de subs eigenlijk ook niet op andere plekken kwijt.

Ik wil binnenkort 2 basstraps en 2 akoestische panelen bestellen en een akoestische fotowand. Zodra die geïnstalleerd zijn wil ik weer verder gaan tweaken.

MSO heb ik wel naar gekeken, maar ik moet zeggen ik vind dat behoorlijk ingewikkeld en dingen die ik ga toepassen wil ik wel een beetje begrijpen. Een paar metingen doen en dan een bestandje krijgen en deze klakkeloos in de Minidsp plakken doe ik liever niet.

Hoe dan ook moet ik zeggen dat het geluid intussen al echt stukken beter was dan eerst. Het grootste verschil heb ik met het omdraaien van de kamer en de overstap naar de MiniDSP Flex (waarom is mij ook een raadsel, maar de DDRC24 klonk bij mij een stuk minder).
Soms is dat zo, dat je subs gewoon moeten staan waar ze staan. Maar als je naar jouw response kijkt zie je een bergen patroon waar zeker iets aan te doen is. Ik snap dat je MSO wat heftig vind, dat is idd ook niet super makkelijk. Met REW de response corrigeren is wel zeer goed te doen en ook zo gedaan. Ik gaf je daarvoor deze link. Daarin omschrijf ik hoe ik het thuis gedaan heb. Mocht je er niet uitkomen; je mag ook de response meten en het REW bestand (het liefst met de response op je verschillende luisterposities) naar mij sturen. Dan voeg ik de responses voor je samen en maak EQ filters aan en stuur ik het je terug.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:57

Hokkie

Hello

Graag wil ik stapsgewijs (over langere periode) de akoestiek in onze woning verbeteren en kan jullie inzichten en ervaringen goed gebruiken. Het betreft een twee-onder-een-kap woning uit 2000, klassiek gebouwd (dus geen houtskelet).

Onze benedenverdieping is U-vormig (zie plattegrond), waarbij de woonkamer met een open-verbinding naar de eethoek en keuken gaat. Plafond, muren en vloer is allemaal stucwerk, sierpleister en PVC. Daarnaast hebben wij een grote raampartij in de woonkamer en een schuifpui in het eetgedeelte. Kortom, een heerlijke lichte woning! Maar akoestisch nog veel winst te behalen.

Focus voor nu is de woonkamer (zitgedeelte is +/- 31m2), waar onze stereo hifi-installatie ook staat (belangrijk). Hier willen wij beginnen met een Akupanel als voorzetwand (zie markering op plattegrond) met extra absorptie aan de achterzijde. Ik heb zelfs nog wel wat speling om tussen de isolatie en buitenmuur wat ruimte te laten voor extra stilstaand lucht, maar de vraag is of dit écht meerwaarde heeft.

Natuurlijk wil je ook metingen uitvoeren met REW of RT60-meting. Maar gelet op mijn verhaal, denk ik dat je redelijk makkelijk een aantal verbeteringen ook zonder meting kunt doorvoeren. Primair ligt mij focus nu op verminderen nagalm.

Zit ik in de goede denkrichting of zouden jullie een andere aanpak hanteren?

Deze foto is genomen vanuit mijn luisterpositie. Ik zit middenin de ruimte (ongeveer 3/4 vanaf de hifi set bekeken). Ja, vloerkleedje is veel te klein voor de ruimte... die gaan we t.z.t. ook vervangen voor een 350cm x 400cm..

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het grootste probleem dat ik met deze opstelling heb, is hoe dicht de speakers tegen de zijmuren staan (met name links).

Zijn er daarnaast gordijnen?

One World Concepts

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:57

Hokkie

Hello

Mee eens, links staat inderdaad vrij dicht tegen de muur aan. Beetje ingedraaid, dat wel. De muur is een binnenmuur, en loopt door tot ter hoogte van onze zitplek. Akoestische panelen aan deze muur is geen overbodige luxe, denk ik.

Een andere opties is de wand voor de helft te bekleden met Akupanel en door te laten lopen de hoek om (aan de linkerkant dus). De wand totaal én hoek om, vinden wij wat te veel van het goede. Maar dan creeer ik mogelijk aan de rechterzijde een probleem/los ik rechts niets op.

[Voor 37% gewijzigd door Hokkie op 16-03-2023 18:53]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik heb een vraagje. Ben nu bezig met het aanpassen van de huiskamer en heb daar een deels verlaags plafond geplaatst voor het weg werken van het beamer scherm en alle audi kabels

Nu alles nog open ligt is het misschien gelijk goed om eens te kijken of ik het moet opvullen.
Heb geen idee of dit stalen frame als een klank kast gaat dienen in de huiskamer.

Waarmee zou ik dit het beste kunnen opvullen en hebben mensen ervaring of dit misschien niet nodig is.
De hoogte van de ruimte is 15cm en alles word dicht gemaakt met gips plaat.
De atmos speakers komen onder het plafond te hangen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
@Dark Angel Als je er akoestische demping in wilt verwerken dient de afwerking wel akoestisch transparant te zijn. Gipsplaat is dit niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:49
Millert schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:53:
Iets waar andere fabrikanten mooi op inspelen,
https://akoestiekopwerk.n...oestische-houten-panelen/. Maar je kunt er natuurlijk ook zelf extra dempingsmateriaal achter aanbrengen.
EN @Jag

Jullie hebben mij wel op ideeën gebracht. In het kort: ik ben zelf producer in mijn privé tijd en heb dus een fijne studiokamer wat teven ook mijn werkkamer is (werk regelmatig thuis). Ik heb 3 forse panelen voor de akoestiek, 12cm rockwoll, die de grootste issues wel weg halen. Eén ding alleen: er zit vreselijk lelijk stof omheen wat me al een jaar irriteert >:)

Ik was dus al van plan om er iig een leukere stof op te laten zetten, maar eigenlijk lijkt het me veel mooier om er houten plankjes op te zetten zoals dus de panelen van oa Woodup. Scheelt me bakken met geld en mijn neefje van 14 is enorm handig met houtbewerking etc dus die vind dat ook een super leuk klusje. Idee was om eerst zwart vilt over de huidige stof te lijmen en daarop weer de dunne latjes zoals Woodup ook heeft.

Het is dus puur voor de looks want die latjes zullen zelf niks doen maar dat hoeft ook niet aangezien de rest van mijn panelen gewoon blijven zoals ze nu zijn: 12cm dik rockwoll. Mis ik nog iets of is dit prima te doen?

Mijn panelen:

Hoe ik het graag wil ala Woodup:

[Voor 21% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 10:57]

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:04
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]

EN @Jag

Jullie hebben mij wel op ideeën gebracht. In het kort: ik ben zelf producer in mijn privé tijd en heb dus een fijne studiokamer wat teven ook mijn werkkamer is (werk regelmatig thuis). Ik heb 3 forse panelen voor de akoestiek, 12cm rockwoll, die de grootste issues wel weg halen. Eén ding alleen: er zit vreselijk lelijk stof omheen wat me al een jaar irriteert >:)

Ik was dus al van plan om er iig een leukere stof op te laten zetten, maar eigenlijk lijkt het me veel mooier om er houten plankjes op te zetten zoals dus de panelen van oa Woodup. Scheelt me bakken met geld en mijn neefje van 14 is enorm handig met houtbewerking etc dus die vind dat ook een super leuk klusje. Idee was om eerst zwart vilt over de huidige stof te lijmen en daarop weer de dunne latjes zoals Woodup ook heeft.

Het is dus puur voor de looks want die latjes zullen zelf niks doen maar dat hoeft ook niet aangezien de rest van mijn panelen gewoon blijven zoals ze nu zijn: 12cm dik rockwoll. Mis ik nog iets of is dit prima te doen?

Mijn panelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja aanrader! Ik heb mijn wand helemaal voorzien van zulke panelen met rockwoll achter de panelen.

• Juancho
mr.DJ95 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Ja aanrader! Ik heb mijn wand helemaal voorzien van zulke panelen met rockwoll achter de panelen.
Had je al rockwoll panelen dan? En heb je het dus ook gedaan hoe ik het mijn neefje wil laten doen? Dus lekker de panelen laten zoals ze nu zijn, alleen er ff zwart vilt over heen plakken en daarna mooie lichte houten latjes erop lijmen? En misschien een foto? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Juancho vilt is toch niet echt ademend? Je kunt beter een doek nemen dat juist meer geluid doorlaat, zodat je het isolatiemateriaal het werk laat doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Juancho
timovd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:19:
@Juancho vilt is toch niet echt ademend? Je kunt beter een doek nemen dat juist meer geluid doorlaat, zodat je het isolatiemateriaal het werk laat doen.
Ah ja ik dacht dat die panelen van Woodup ook zwart vilt hadden met daarop die latjes. Maar ik kan idd ook gewoon een simpel zwart doek erop spannen en daarop lichte houten latjes lijmen.... Al is dat zwarte doek misschien niet eens perse nodig aangezien er nu al donkergrijs doek op zit. En je ziet het, als ik zo kijk op de fotos van Woodup, bijna niet tussen de latjes door.

[Voor 16% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 11:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:04
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Ah ja ik dacht dat die panelen van Woodup ook zwart vilt hadden met daarop die latjes. Maar ik kan idd ook gewoon een simpel zwart doek erop spannen en daarop lichte houten latjes lijmen.... Al is dat zwarte doek misschien niet eens perse nodig aangezien er nu al donkergrijs doek op zit. En je ziet het, als ik zo kijk op de fotos van Woodup, bijna niet tussen de latjes door.
De panelen van WoodUpp zijn inderdaad vilt met latjes erop. Ik had hiervoor niks en mijn nieuwbouw woning klonk als een middeleeuwse put. Hierna een voorzet wand gemaakt met 44mm balken, rockwoll ertussen en dan de viltenpanelen. Ik heb overigens de originele panelen van Woodupp geen zelfbouw.

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:09

QuattroNL

It is I.

Het vilt van die woodupp panelen is wel wat dikker dan een simpel dun stukje stof.
Nou wegen die dunnen latjes niet veel en je panelen zijn niet zo groot maar alles bij elkaar weegt dat hout wel ietsje. Een dun lapje stof is dan wellicht te weinig om de houten latjes op te lijmen en het gewicht te dragen. Vandaar dat die woodupp panelen een dikkere viltlaag hebben.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Jag
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]

EN @Jag

Mijn panelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even verder in dit topic. Leuk dat je ook met woodup panelen aan de slag gaat. Ze lijken erg populair momenteel! Houten latjes rechtsstreeks erop lijmen lijkt mij niet mooi worden. Bovendien moet je het dan ook zelf gaan fineren wat ook niet gratis is en bewerkelijk.

Ik zou het op vergelijkbare wijze doen: dus houten latten / rachels, daartussen rockwool en de panelen op de rachels vastzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Leuk project. Aangezien dit een showcase topic is, ben ik over je akoestische maatregelen verder gegaan in het grote akoestiek topic

• Juancho
QuattroNL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:37:
Het vilt van die woodupp panelen is wel wat dikker dan een simpel dun stukje stof.
Nou wegen die dunnen latjes niet veel en je panelen zijn niet zo groot maar alles bij elkaar weegt dat hout wel ietsje. Een dun lapje stof is dan wellicht te weinig om de houten latjes op te lijmen en het gewicht te dragen. Vandaar dat die woodupp panelen een dikkere viltlaag hebben.
Dat is in principe wel op te lossen door hele dunne extra latjes boven en onder in het bestaande houten frame te boren en daarop weer de losse latjes te boren ;). Dan komt er geen lijm aan te pas en zweven de latjes zeg maar iets boven het bestaande doek.

• Juancho
Jag schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Even verder in dit topic. Leuk dat je ook met woodup panelen aan de slag gaat. Ze lijken erg populair momenteel! Houten latjes rechtsstreeks erop lijmen lijkt mij niet mooi worden. Bovendien moet je het dan ook zelf gaan fineren wat ook niet gratis is en bewerkelijk.

Ik zou het op vergelijkbare wijze doen: dus houten latten / rachels, daartussen rockwool en de panelen op de rachels vastzetten.
Nou ik ga niks met Woodup doen he :). Ik wil het zelf gaan namaken qua looks op mijn al bestaande panelen. De 12cm rockwoll zit al netjes in een houten frame met daarover een (lelijk) stoffen doek. Dat aanzicht irriteert me mateloos haha.

Idee is dus:

1. Nieuwe zwarte ademende stof over het paneel
2. Aan de boven- en onderkant 2 dunne latjes vast schroeven in het al bestaande houten frame
3. Hier op kunnen vervolgens de dunne look a like Woodup latjes gemonteerd worden

Die dunne look a like latjes moeten natuurlijk wel mooi geschuurd, gelakt en geverfd zijn omdat ze het nieuwe 'aanzicht' worden van die forse panelen in mijn studie/werkkamer :)

Maar misschien zie ik nog iets belangrijks over het hoofd hoor, dan hoor ik het graag :)

[Voor 5% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 12:22]

• Jag
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Nou ik ga niks met Woodup doen he :). Ik wil het zelf gaan namaken qua looks op mijn al bestaande panelen. De 12cm rockwoll zit al netjes in een houten frame met daarover een (lelijk) stoffen doek. Dat aanzicht irriteert me mateloos haha.

Idee is dus:

1. Nieuwe zwarte ademende stof over het paneel
2. Aan de boven- en onderkant 2 dunne latjes vast schroeven in het al bestaande houten frame
3. Hier op kunnen vervolgens de dunne look a like Woodup latjes gemonteerd worden

Die dunne look a like latjes moeten natuurlijk wel mooi geschuurd, gelakt en geverfd zijn omdat ze het nieuwe 'aanzicht' worden van die forse panelen in mijn studie/werkkamer :)

Maar misschien zie ik nog iets belangrijks over het hoofd hoor, dan hoor ik het graag :)
Ah ok dan had ik je verkeerd begrepen. Wat had je voor de latjes in gedachten? Wil je een houtlook of gelakte latjes?

• Juancho
Jag schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Ah ok dan had ik je verkeerd begrepen. Wat had je voor de latjes in gedachten? Wil je een houtlook of gelakte latjes?
Weet ik eigenlijk nog niet, wat het mooiste is. Je kan wellicht kan en klare houten latjes halen die al een toffe look hebben of anders blanke latjes kopen, die schuren en in een leuk kleurtje verven.

Misschien is het eerste beter/makkelijker, moet ik wel ff een verkooppunt hebben die dit aanbiedt ;)

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-05 09:51

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Dark Angel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:42:
De atmos speakers komen onder het plafond te hangen.
Daadwerkelijk er onder of is het inbouw? Ik kan me namelijk voorstellen dat inbouw uit gaat van een dichte wand, in plaats van een (deels) open, geperforeerde of dempende wand?

Geen idee of dit het geval is, maar dit schoot me zo snel te binnen.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31
Voor wie bij de duitse grens woont is dit misschien een goedkoper alternatief voor Woodup panelen:

https://www.planeo.de/wan...eiche-natur-240x60cm.html

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Juancho
Ik zit alleen nog een beetje met het vraagstuk dat hout natuurlijk glad en hard is, dus weerkaatst het geluid veel meer dan bijv. nu met rockwoll + ademend stuk stof erover. Het geluid, zeker de belangrijke lagere frequenties vallen als ware in een fijn zacht bedje en worden fijn opgevangen.

In een woonkamer en dus van die woodup panelen zal dat weinig uitmaken omdat die panelen sowieso maar minimaal iets doen op detail niveau, maar het gaat hier om een werkkamer en tevens muziek produceer studio. Die nare frequenties en staande golven wil ik dus zo goed mogelijk opvangen met 3 van die panelen. Dus in hoeverre hout echt hoorbaar een slechte keuze is... ik denk dat het wel mee zal vallen omdat je ook ziet dat er tussen de latjes, ook bij Woodup, een speling zit. Het geluid zal dus ook daar tussen gaan vallen.

Tis misschien een uniek geval, maar iemand ervaring met, eigenlijk zijn het basstraps, in een mooie houtlook verpakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03

Dark Angel

Corvette LS Power

SannrHerr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Daadwerkelijk er onder of is het inbouw? Ik kan me namelijk voorstellen dat inbouw uit gaat van een dichte wand, in plaats van een (deels) open, geperforeerde of dempende wand?

Geen idee of dit het geval is, maar dit schoot me zo snel te binnen.
Nee echt los er onder. Wilde alleen weten of het dus nut heeft om de holle ruimtes op tevullen in het plafon

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dark Angel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Nee echt los er onder. Wilde alleen weten of het dus nut heeft om de holle ruimtes op tevullen in het plafon
Ik denk wel dat het iets doet met geluiden die door het plafond heen gaan richting de verdieping erboven en visa versa. Maar of het de akoestiek verbeterd kan ik geen uitspraak over doen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• Jag
Dark Angel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Inbouw overwogen?
Achter gipsplaat zal absorptie zeker niet veel doen. Mogelijk dat er nog een klein beetje midlaag doorheen komt wat gedempt wordt door de absorptie en daarmee wat holheid weghalen. Ik vul zelf ook de lege delen achter gipsplaat van mijn verlaagde plafond op, maar die zijn wel deels open. Als het helemaal afgesloten is zou er niet veel effect van verwachten.
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:05:
Ik zit alleen nog een beetje met het vraagstuk dat hout natuurlijk glad en hard is, dus weerkaatst het geluid veel meer dan bijv. nu met rockwoll + ademend stuk stof erover. Het geluid, zeker de belangrijke lagere frequenties vallen als ware in een fijn zacht bedje en worden fijn opgevangen.

In een woonkamer en dus van die woodup panelen zal dat weinig uitmaken omdat die panelen sowieso maar minimaal iets doen op detail niveau, maar het gaat hier om een werkkamer en tevens muziek produceer studio. Die nare frequenties en staande golven wil ik dus zo goed mogelijk opvangen met 3 van die panelen. Dus in hoeverre hout echt hoorbaar een slechte keuze is... ik denk dat het wel mee zal vallen omdat je ook ziet dat er tussen de latjes, ook bij Woodup, een speling zit. Het geluid zal dus ook daar tussen gaan vallen.

Tis misschien een uniek geval, maar iemand ervaring met, eigenlijk zijn het basstraps, in een mooie houtlook verpakken?
In de regel heb je teveel demping in het hoge bereik en te weinig in het lage bereik. De latjes die op woodup of vergelijkbare panelen zitten, reflecteren een klein beetje hoog. Maar het meeste gaat er gewoon omheen en wordt geabsorbeerd. Die latjes zijn ongeveer 2cm breed, een 17 Khz sinus heeft een golflengte van 2cm. Dus voor het grootste deel van het audio spectrum zijn die latjes klein. Ik denk dus dat het akoestisch gezien een goed idee is om latjes erop te doen.

Wat betreft het dempen van echte lage tonen: daar heb je heel dik absorptie materiaal voor nodig. Jij hebt 10cm dik materiaal. Dat werkt mooi breedbandig vanaf ongeveer 200Hz. Je hebt het geloof ik van de muur afhangen dus nog iets lager dan, maar van bass traps kan je niet spreken. Niet dat absorptie voor sublaag nou een effectieve oplossing is.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-05 11:31
Zou ik toch echt afraden als je het binnenklimaat gezond wil houden, alsook niet recycleerbaar verlijmde composiet materialen. Kijk maar in het technisch Datenblatt. PET OLIE en de lijmstof wordt niet eens vermeld.

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:09

QuattroNL

It is I.

AntoniusDD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Zou ik toch echt afraden als je het binnenklimaat gezond wil houden, alsook niet recycleerbaar verlijmde composiet materialen. Kijk maar in het technisch Datenblatt. PET OLIE en de lijmstof wordt niet eens vermeld.
En dat Woodupp spul is dan wel goed? Oftewel: is het niet gewoon hetzelfde spul?
(heb de specs niet 1:1 vergeleken maar uiterlijk lijkt het allemaal wel erg op elkaar)

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Juancho
Jag schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:46:
[...]
In de regel heb je teveel demping in het hoge bereik en te weinig in het lage bereik. De latjes die op woodup of vergelijkbare panelen zitten, reflecteren een klein beetje hoog. Maar het meeste gaat er gewoon omheen en wordt geabsorbeerd. Die latjes zijn ongeveer 2cm breed, een 17 Khz sinus heeft een golflengte van 2cm. Dus voor het grootste deel van het audio spectrum zijn die latjes klein. Ik denk dus dat het akoestisch gezien een goed idee is om latjes erop te doen.
Thanks! Ja die latjes zijn sowieso idd dun, smal en er zit wat ruimte tussen de latjes. Dus het geluid zal genoeg ruimte hebben om alsnog in het rockwoll te vallen om zo maar te zeggen :) . Welke latjes bij bijv. een bouwmarkt zou je dan aanraden? Bij Hornbach heb je bijv. deze die je nog wel even in de verf moet zetten wellicht:

https://www.hornbach.nl/p...2-x-48-x-2100-mm/5185380/
Wat betreft het dempen van echte lage tonen: daar heb je heel dik absorptie materiaal voor nodig. Jij hebt 10cm dik materiaal. Dat werkt mooi breedbandig vanaf ongeveer 200Hz. Je hebt het geloof ik van de muur afhangen dus nog iets lager dan, maar van bass traps kan je niet spreken. Niet dat absorptie voor sublaag nou een effectieve oplossing is.
Ik heb 2 van die grote panelen in beide hoeken, ik heb er nog 1 die ik voor het raam kan zetten en boven mij en achter mij (ruimte tussen kledingkast/plafond) heb ik nog een deel met van die foam tegels bedekt. Perfect krijg je het nooit, maar ik heb mijn kamer wel echt flink verbetert met deze aanpassingen. De echo is grotendeels weg en met Sonarworks heb ik nog software draaien die tijdens het produceren die overige grote pieken weg haalt zodat het zo goed als het kan is.

[Voor 6% gewijzigd door Juancho op 29-03-2023 12:17]

• Juancho
Moet dat niet gewoon voldoen aan bepaalde normen die sowieso veilig/goed zijn voor je in die ruimte waar de panelen zijn?

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-05 11:31
QuattroNL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:56:
[...]

En dat Woodupp spul is dan wel goed? Oftewel: is het niet gewoon hetzelfde spul?
(heb de specs niet 1:1 vergeleken maar uiterlijk lijkt het allemaal wel erg op elkaar)
In Nederland kun je alles in je woonkamer zetten, zelfs als het brandgevaarlijk is. Vilt gemaakt van schapenwol brand niet dus dat is alleen al beter. Die panelen met 1mm eiken fineer zijn geolied, weet je dat Olie brandbaar is? En dan nog maar gezwegen over de luchtweg aandoeningen die dergelijke oliën als gevolg kunnen hebben. :+ Pet flessen plastic brand ook als de ziekte.

Als je echte interieur architecten vraagt of architecten weten die beslist wat materiaaltechnisch verantwoordelijk is. (niet allemaal, maar de meesten.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:47
AntoniusDD schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:09:
[...]

In Nederland kun je alles in je woonkamer zetten, zelfs als het brandgevaarlijk is. Vilt gemaakt van schapenwol brand niet dus dat is alleen al beter. Die panelen met 1mm eiken fineer zijn geolied, weet je dat Olie brandbaar is? En dan nog maar gezwegen over de luchtweg aandoeningen die dergelijke oliën als gevolg kunnen hebben. :+ Pet flessen plastic brand ook als de ziekte.

Als je echte interieur architecten vraagt of architecten weten die beslist wat materiaaltechnisch verantwoordelijk is. (niet allemaal, maar de meesten.
Gaan we het nu hier over de mogelijkheid van luchtweg aandoeningen hebben? Terwijl er genoeg mensen zijn die rockwool glas/steenwol in de woonkamer hebben staan. 8)7

Lijkt me dat een producent als Woodupp zich gewoon aan de regels zal houden. Maar controle hierop kan nooit kwaad. d:)b

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

AntoniusDD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Maar de emissieklasse (E1) voldoet gewoon aan de Europese norm voor wat betreft vrijkomende formaldehyde. De brandklasse A is ook dikke prima. Qua durzaamheid zie ik geen hele grote bezwaren. Het vilt wordt al gemaakt van gerecycled PET (iig bij woodup) en kan gemakkelijk losgemaakt worden van de lamellen. De lamellen zijn van MDF (wat in wezen al gedowncycled hout is), dat daar houtfineer op zit maakt niet zo gek veel uit. Want wat er aan MDF-recycling wordt gedaan is toch gericht op het herwinnen van houtvezels.

--

Bedankt voor die planeo-tip. Ik ga een schuin dak doen met dit soort panelen en op 28 stuks scheelt het een setje leuke speakers.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:57
audiojunk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:44:
Voor wie bij de duitse grens woont is dit misschien een goedkoper alternatief voor Woodup panelen:

https://www.planeo.de/wan...eiche-natur-240x60cm.html
Of nog dichter bij huis:
Gamma

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31
Ja zag de aanbieding van de week ook.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Das een mooie prijs. Ben benieuwd of dit echt makkelijk zelf te monteren is, maar eens induiken.
[/offtopic]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb nu zelfgemaakte absorbers met rockwool achter mijn speakers staan (CM10 s2).

Nou was ik van plan om basstraps te kopen en dan meteen ook nieuwe absorbers voor achter de speakers te plaatsen. Bij Addictivesound hebben ze iets wat er heel erg op lijkt, maar ik vraag me af of die hier wel voor bedoeld zijn, of meer als scheidingswand, of dat het niets uitmaakt.

Gaat om deze: https://addictivesound.eu/en/soundwall-150x50-cm/

Normale absorbers voor aan de muur kan ik aan 1 kant namelijk niet kwijt. De achterkant van de speaker staat net een beetje voor het raam. De normale absorbers zijn ook maar 1 meter hoog. Mijn speakers zijn groter, dus 1,5m hoogte is een must.

Ik wil het combineren met deze in de hoeken achter de subwoofers: https://addictivesound.eu/en/bass-trap-premium-d-30cm/

Goed idee?

[Voor 6% gewijzigd door Fairy op 31-03-2023 11:28]

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
schilderstape schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:35:
[...]

Ik wil ook zoiets maken, maar twijfel nog over de randafwerking van de decotex. Zijn er mensen die ervaring hebben met de klittenbandafwerking? Dan kan de foto in de toekomst eenvoudig gewisseld worden mochten we er op uitgekeken zijn..
Inmiddels zijn we een flinke tijd verder, en hangt de absorber al naar volle tevredenheid aan de muur.

Uiteindelijk heb ik een frame gemaakt waar precies drie panelen steenwol (70mm) in passen. De bedrukking op decotex is ook echt fantastisch gelukt. Het verschil in nagalmtijd is ook zeker merkbaar, zeker met meerdere personen binnen. Ik zit nu op zo'n 0,7 seconde. Zonder absorber was het 0,9 seconde 8)7
Mag in de toekomst nog wel wat vanaf, maar de grootste hinder is wel verdwenen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Jag
Twee weekenden verder zijn we weer een stuk opgeschoten. Surrounds hangen, 2 side surrounds en 4 atmos heights.

En het decotex op frames gespannen

En hangen

Het is te wit en schijnt nog teveel door. Dus we gaan nog een tweede laag eroverheen spannen na eerst de kleur met kleur staaltjes gekozen te hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Juancho
Ik heb ondertussen ook 2 van de 3 panelen die ik al had met een lelijke stoffen bedekking aangepakt met reststukken Woodup materiaal die ik via Markplaats van iemand kon kopen. Ik had super veel geluk dat het op maat zagen redelijk mee viel: 2 grote stukken en 1 latje extra over de hele lengte. Natuurlijk ziet het er niet super strak uit zoals je zou willen, maar ik vind dit prima. In de woonkamer zou ik het niet doen en wel echt investeren in gehele panelen, maar voor mijn studio/werk kamer vind ik het al veel en veel mooier, warmer, gezelliger! Precies wat ik wilde. En dat voor €30 euro. Ik krijg waarschijnlijk nog wat stukken zodat ik ook de zijkanten (in zicht) kan afdekken.

[Voor 42% gewijzigd door Juancho op 03-05-2023 16:12]

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee