Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:
  • 117.422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Let op dat de verticale schaal een bereik heeft van 260 dB (!). Ook de horizontale schaal heeft een onnodig groot bereik tot 20 kHz. Dat impliceert dat hij niet zoveel verstand heeft van akoestische metingen. Daarmee verliezen de meetresultaten helaas een groot deel van hun waarde.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 12-03-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:11
Fairy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Onderstaande is mijn huidige meting. Ik denk alleen dat dit nog wel wat beter kan, ook de decay kan volgens mij nog verbeterd worden.

Ik sta uiteraard open voor goede suggesties :)

PS. De rolloff onder de 18hz (BW 24db/Oct) heb ik bewust zo ingeregeld. Daar reageert de kamer nogal heftig op heb ik het idee.

Het laag blijft vrij lang hangen heb ik het idee. Ik hoop daar nog verbetering in te krijgen, maar het blijft natuurlijk een woonkamer, dat is het lastige. Zoek nog onzichtbare basstraps voor in de hoeken ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De response loopt tot 10KHz maar het gaat nu even om het laag, dus tot 200Hz. Als je naar dat deel van jouw response kijkt, zie je een response die ongeveer 8dB boven en onder de basis lijn komt, dat is veel. De response op meerdere plekken hetzelfde krijgen is uitdagend voor de LF, maar op 1 positie een vlakke response moet haalbaar zijn met jouw gear. Heb je de stappen in deze post bekeken?
mxmemx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:56:
Geen idee waarom, maar ik heb dus gister helemaal een situatie schets gemaakt van bij mij thuis in het engels op Reddit en toen bedacht ik me in bed, wacht misschien heeft tweakers wel ook gewoon een akoestiek forum.

Ik weet niet of het mag, maar dit is het topic https://www.reddit.com/r/...owend_dimensions3d_model/

Lang verhaal kort:

Ik heb een vrij kleine kamer waar ik muziek in produceer, heb wat akoestics schuimrubber geplakt en daardoor is mijn high end sterk verbeterd, echter mijn lowends zijn echt beroerd nog. Ik heb met SoundId reference gekeken naar mijn ruimte en een filter op mijn KRK rokit 5 gezet om een zo Flat mogelijk geluid te krijgen maar het deed niet heel veel dus wil ik nu mijn low ends verbeteren.

Dimensies ruimte:

[Afbeelding]

Speaker plaatsing: [Afbeelding]

Huidige panelen plaatsing high ends:
[Afbeelding]

Ik kreeg o.a. te horen dat mijn kamer niet goed is voor low ends, echter kan ik geen grotere kamer toveren. Mijn voornaamste wens is om een betere representatie te krijgen, het hoeft niet 100% perfect te zijn, elke increase die ik kan behalen is voor mij mooi meegenomen.

Momenteel aan apparatuur:

PC
2 KRK rokit 5 monitors
2 hp schermen verticaal int midden tussen de boxen
keyboard

Ik ben niet helemaal thuis in akoestiek dus het voelt al gauw als rocketscience.
Het ziet er naar uit dat je al wat effort erin hebt zitten. Maar zoals @TBTL al opmerkte; jouw maatregelen zijn effectief voor de hoge tonen. Het helpt om te beseffen dat akoestiek voor hoge tonen en lage tonen echt een totaal andere ballgame zijn. Hoge tonen heb je reflecties en bij lage tonen heb je staande golven die min of meer vast bepaald worden door de ruimte. Dit geeft een sterk pieken en dalen patroon en zijn zeer bepalend voor hoe het laag klinkt. Deze staande golven laten zich het best electronisch temmen met de methode zoals @TBTL al voorstelde. De pieken die ontstaan hebben een hele hoge Q en het precies temmen ervan (belangrijk!) gaat dan ook het beste op basis van een nauwkeurige meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:57:
[...]

De response loopt tot 10KHz maar het gaat nu even om het laag, dus tot 200Hz. Als je naar dat deel van jouw response kijkt, zie je een response die ongeveer 8dB boven en onder de basis lijn komt, dat is veel. De response op meerdere plekken hetzelfde krijgen is uitdagend voor de LF, maar op 1 positie een vlakke response moet haalbaar zijn met jouw gear. Heb je de stappen in deze post bekeken?
Ik heb de stappen bekeken. Ik zit qua opstelling dat ik vrij weinig kan doen. Ik heb de main speakers en de subs naast elkaar staan, alles gespiegeld. Ik kan de subs eigenlijk ook niet op andere plekken kwijt.

Ik wil binnenkort 2 basstraps en 2 akoestische panelen bestellen en een akoestische fotowand. Zodra die geïnstalleerd zijn wil ik weer verder gaan tweaken.

MSO heb ik wel naar gekeken, maar ik moet zeggen ik vind dat behoorlijk ingewikkeld en dingen die ik ga toepassen wil ik wel een beetje begrijpen. Een paar metingen doen en dan een bestandje krijgen en deze klakkeloos in de Minidsp plakken doe ik liever niet.

Hoe dan ook moet ik zeggen dat het geluid intussen al echt stukken beter was dan eerst. Het grootste verschil heb ik met het omdraaien van de kamer en de overstap naar de MiniDSP Flex (waarom is mij ook een raadsel, maar de DDRC24 klonk bij mij een stuk minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Fairy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb de stappen bekeken. Ik zit qua opstelling dat ik vrij weinig kan doen. Ik heb de main speakers en de subs naast elkaar staan, alles gespiegeld. Ik kan de subs eigenlijk ook niet op andere plekken kwijt.

Ik wil binnenkort 2 basstraps en 2 akoestische panelen bestellen en een akoestische fotowand. Zodra die geïnstalleerd zijn wil ik weer verder gaan tweaken.

MSO heb ik wel naar gekeken, maar ik moet zeggen ik vind dat behoorlijk ingewikkeld en dingen die ik ga toepassen wil ik wel een beetje begrijpen. Een paar metingen doen en dan een bestandje krijgen en deze klakkeloos in de Minidsp plakken doe ik liever niet.

Hoe dan ook moet ik zeggen dat het geluid intussen al echt stukken beter was dan eerst. Het grootste verschil heb ik met het omdraaien van de kamer en de overstap naar de MiniDSP Flex (waarom is mij ook een raadsel, maar de DDRC24 klonk bij mij een stuk minder).
Soms is dat zo, dat je subs gewoon moeten staan waar ze staan. Maar als je naar jouw response kijkt zie je een bergen patroon waar zeker iets aan te doen is. Ik snap dat je MSO wat heftig vind, dat is idd ook niet super makkelijk. Met REW de response corrigeren is wel zeer goed te doen en ook zo gedaan. Ik gaf je daarvoor deze link. Daarin omschrijf ik hoe ik het thuis gedaan heb. Mocht je er niet uitkomen; je mag ook de response meten en het REW bestand (het liefst met de response op je verschillende luisterposities) naar mij sturen. Dan voeg ik de responses voor je samen en maak EQ filters aan en stuur ik het je terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:20

Hokkie

Hello

Graag wil ik stapsgewijs (over langere periode) de akoestiek in onze woning verbeteren en kan jullie inzichten en ervaringen goed gebruiken. Het betreft een twee-onder-een-kap woning uit 2000, klassiek gebouwd (dus geen houtskelet).

Onze benedenverdieping is U-vormig (zie plattegrond), waarbij de woonkamer met een open-verbinding naar de eethoek en keuken gaat. Plafond, muren en vloer is allemaal stucwerk, sierpleister en PVC. Daarnaast hebben wij een grote raampartij in de woonkamer en een schuifpui in het eetgedeelte. Kortom, een heerlijke lichte woning! Maar akoestisch nog veel winst te behalen.

Focus voor nu is de woonkamer (zitgedeelte is +/- 31m2), waar onze stereo hifi-installatie ook staat (belangrijk). Hier willen wij beginnen met een Akupanel als voorzetwand (zie markering op plattegrond) met extra absorptie aan de achterzijde. Ik heb zelfs nog wel wat speling om tussen de isolatie en buitenmuur wat ruimte te laten voor extra stilstaand lucht, maar de vraag is of dit écht meerwaarde heeft.

Natuurlijk wil je ook metingen uitvoeren met REW of RT60-meting. Maar gelet op mijn verhaal, denk ik dat je redelijk makkelijk een aantal verbeteringen ook zonder meting kunt doorvoeren. Primair ligt mij focus nu op verminderen nagalm.

Zit ik in de goede denkrichting of zouden jullie een andere aanpak hanteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB0QfW6YVVpJG2ILxaFTOveM83c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ggYdJfOKmjYNnLD5iwip7p1y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIJoJKYxj6im9yh0B4ANoVzucCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGkvJe8brq3qgH4j8mEOXZO6.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is genomen vanuit mijn luisterpositie. Ik zit middenin de ruimte (ongeveer 3/4 vanaf de hifi set bekeken). Ja, vloerkleedje is veel te klein voor de ruimte... die gaan we t.z.t. ook vervangen voor een 350cm x 400cm..

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het grootste probleem dat ik met deze opstelling heb, is hoe dicht de speakers tegen de zijmuren staan (met name links).

Zijn er daarnaast gordijnen?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:20

Hokkie

Hello

Mee eens, links staat inderdaad vrij dicht tegen de muur aan. Beetje ingedraaid, dat wel. De muur is een binnenmuur, en loopt door tot ter hoogte van onze zitplek. Akoestische panelen aan deze muur is geen overbodige luxe, denk ik.

Een andere opties is de wand voor de helft te bekleden met Akupanel en door te laten lopen de hoek om (aan de linkerkant dus). De wand totaal én hoek om, vinden wij wat te veel van het goede. Maar dan creeer ik mogelijk aan de rechterzijde een probleem/los ik rechts niets op.

[ Voor 37% gewijzigd door Hokkie op 16-03-2023 18:53 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:06

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik heb een vraagje. Ben nu bezig met het aanpassen van de huiskamer en heb daar een deels verlaags plafond geplaatst voor het weg werken van het beamer scherm en alle audi kabels

Nu alles nog open ligt is het misschien gelijk goed om eens te kijken of ik het moet opvullen.
Heb geen idee of dit stalen frame als een klank kast gaat dienen in de huiskamer.

Waarmee zou ik dit het beste kunnen opvullen en hebben mensen ervaring of dit misschien niet nodig is.
De hoogte van de ruimte is 15cm en alles word dicht gemaakt met gips plaat.
De atmos speakers komen onder het plafond te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dnHnSOVl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EXpReb4l.jpg

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
@Dark Angel Als je er akoestische demping in wilt verwerken dient de afwerking wel akoestisch transparant te zijn. Gipsplaat is dit niet.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03
Millert schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:53:
Iets waar andere fabrikanten mooi op inspelen,
https://akoestiekopwerk.n...oestische-houten-panelen/. Maar je kunt er natuurlijk ook zelf extra dempingsmateriaal achter aanbrengen.
EN @Jag

Jullie hebben mij wel op ideeën gebracht. In het kort: ik ben zelf producer in mijn privé tijd en heb dus een fijne studiokamer wat teven ook mijn werkkamer is (werk regelmatig thuis). Ik heb 3 forse panelen voor de akoestiek, 12cm rockwoll, die de grootste issues wel weg halen. Eén ding alleen: er zit vreselijk lelijk stof omheen wat me al een jaar irriteert >:)

Ik was dus al van plan om er iig een leukere stof op te laten zetten, maar eigenlijk lijkt het me veel mooier om er houten plankjes op te zetten zoals dus de panelen van oa Woodup. Scheelt me bakken met geld en mijn neefje van 14 is enorm handig met houtbewerking etc dus die vind dat ook een super leuk klusje. Idee was om eerst zwart vilt over de huidige stof te lijmen en daarop weer de dunne latjes zoals Woodup ook heeft.

Het is dus puur voor de looks want die latjes zullen zelf niks doen maar dat hoeft ook niet aangezien de rest van mijn panelen gewoon blijven zoals ze nu zijn: 12cm dik rockwoll. Mis ik nog iets of is dit prima te doen?

Mijn panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzDr88sw8EGcGAqx7CvN-T0zv_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I43FTUStpJ8Gf4FjgXmlbmqc.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ik het graag wil ala Woodup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFi5WrZXoeCBaBP79BYeFwPDX4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYWVaZkYVAxCxHz7iraRNOo3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 10:57 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:01
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]

EN @Jag

Jullie hebben mij wel op ideeën gebracht. In het kort: ik ben zelf producer in mijn privé tijd en heb dus een fijne studiokamer wat teven ook mijn werkkamer is (werk regelmatig thuis). Ik heb 3 forse panelen voor de akoestiek, 12cm rockwoll, die de grootste issues wel weg halen. Eén ding alleen: er zit vreselijk lelijk stof omheen wat me al een jaar irriteert >:)

Ik was dus al van plan om er iig een leukere stof op te laten zetten, maar eigenlijk lijkt het me veel mooier om er houten plankjes op te zetten zoals dus de panelen van oa Woodup. Scheelt me bakken met geld en mijn neefje van 14 is enorm handig met houtbewerking etc dus die vind dat ook een super leuk klusje. Idee was om eerst zwart vilt over de huidige stof te lijmen en daarop weer de dunne latjes zoals Woodup ook heeft.

Het is dus puur voor de looks want die latjes zullen zelf niks doen maar dat hoeft ook niet aangezien de rest van mijn panelen gewoon blijven zoals ze nu zijn: 12cm dik rockwoll. Mis ik nog iets of is dit prima te doen?

Mijn panelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja aanrader! Ik heb mijn wand helemaal voorzien van zulke panelen met rockwoll achter de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
mr.DJ95 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Ja aanrader! Ik heb mijn wand helemaal voorzien van zulke panelen met rockwoll achter de panelen.
Had je al rockwoll panelen dan? En heb je het dus ook gedaan hoe ik het mijn neefje wil laten doen? Dus lekker de panelen laten zoals ze nu zijn, alleen er ff zwart vilt over heen plakken en daarna mooie lichte houten latjes erop lijmen? En misschien een foto? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

@Juancho vilt is toch niet echt ademend? Je kunt beter een doek nemen dat juist meer geluid doorlaat, zodat je het isolatiemateriaal het werk laat doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
timovd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:19:
@Juancho vilt is toch niet echt ademend? Je kunt beter een doek nemen dat juist meer geluid doorlaat, zodat je het isolatiemateriaal het werk laat doen.
Ah ja ik dacht dat die panelen van Woodup ook zwart vilt hadden met daarop die latjes. Maar ik kan idd ook gewoon een simpel zwart doek erop spannen en daarop lichte houten latjes lijmen.... Al is dat zwarte doek misschien niet eens perse nodig aangezien er nu al donkergrijs doek op zit. En je ziet het, als ik zo kijk op de fotos van Woodup, bijna niet tussen de latjes door.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:01
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Ah ja ik dacht dat die panelen van Woodup ook zwart vilt hadden met daarop die latjes. Maar ik kan idd ook gewoon een simpel zwart doek erop spannen en daarop lichte houten latjes lijmen.... Al is dat zwarte doek misschien niet eens perse nodig aangezien er nu al donkergrijs doek op zit. En je ziet het, als ik zo kijk op de fotos van Woodup, bijna niet tussen de latjes door.
De panelen van WoodUpp zijn inderdaad vilt met latjes erop. Ik had hiervoor niks en mijn nieuwbouw woning klonk als een middeleeuwse put. Hierna een voorzet wand gemaakt met 44mm balken, rockwoll ertussen en dan de viltenpanelen. Ik heb overigens de originele panelen van Woodupp geen zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45

QuattroNL

It is I.

Het vilt van die woodupp panelen is wel wat dikker dan een simpel dun stukje stof.
Nou wegen die dunnen latjes niet veel en je panelen zijn niet zo groot maar alles bij elkaar weegt dat hout wel ietsje. Een dun lapje stof is dan wellicht te weinig om de houten latjes op te lijmen en het gewicht te dragen. Vandaar dat die woodupp panelen een dikkere viltlaag hebben.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:56:
[...]

EN @Jag

Mijn panelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even verder in dit topic. Leuk dat je ook met woodup panelen aan de slag gaat. Ze lijken erg populair momenteel! Houten latjes rechtsstreeks erop lijmen lijkt mij niet mooi worden. Bovendien moet je het dan ook zelf gaan fineren wat ook niet gratis is en bewerkelijk.

Ik zou het op vergelijkbare wijze doen: dus houten latten / rachels, daartussen rockwool en de panelen op de rachels vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Leuk project. Aangezien dit een showcase topic is, ben ik over je akoestische maatregelen verder gegaan in het grote akoestiek topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
QuattroNL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:37:
Het vilt van die woodupp panelen is wel wat dikker dan een simpel dun stukje stof.
Nou wegen die dunnen latjes niet veel en je panelen zijn niet zo groot maar alles bij elkaar weegt dat hout wel ietsje. Een dun lapje stof is dan wellicht te weinig om de houten latjes op te lijmen en het gewicht te dragen. Vandaar dat die woodupp panelen een dikkere viltlaag hebben.
Dat is in principe wel op te lossen door hele dunne extra latjes boven en onder in het bestaande houten frame te boren en daarop weer de losse latjes te boren ;). Dan komt er geen lijm aan te pas en zweven de latjes zeg maar iets boven het bestaande doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Jag schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Even verder in dit topic. Leuk dat je ook met woodup panelen aan de slag gaat. Ze lijken erg populair momenteel! Houten latjes rechtsstreeks erop lijmen lijkt mij niet mooi worden. Bovendien moet je het dan ook zelf gaan fineren wat ook niet gratis is en bewerkelijk.

Ik zou het op vergelijkbare wijze doen: dus houten latten / rachels, daartussen rockwool en de panelen op de rachels vastzetten.
Nou ik ga niks met Woodup doen he :). Ik wil het zelf gaan namaken qua looks op mijn al bestaande panelen. De 12cm rockwoll zit al netjes in een houten frame met daarover een (lelijk) stoffen doek. Dat aanzicht irriteert me mateloos haha.

Idee is dus:

1. Nieuwe zwarte ademende stof over het paneel
2. Aan de boven- en onderkant 2 dunne latjes vast schroeven in het al bestaande houten frame
3. Hier op kunnen vervolgens de dunne look a like Woodup latjes gemonteerd worden

Die dunne look a like latjes moeten natuurlijk wel mooi geschuurd, gelakt en geverfd zijn omdat ze het nieuwe 'aanzicht' worden van die forse panelen in mijn studie/werkkamer :)

Maar misschien zie ik nog iets belangrijks over het hoofd hoor, dan hoor ik het graag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Nou ik ga niks met Woodup doen he :). Ik wil het zelf gaan namaken qua looks op mijn al bestaande panelen. De 12cm rockwoll zit al netjes in een houten frame met daarover een (lelijk) stoffen doek. Dat aanzicht irriteert me mateloos haha.

Idee is dus:

1. Nieuwe zwarte ademende stof over het paneel
2. Aan de boven- en onderkant 2 dunne latjes vast schroeven in het al bestaande houten frame
3. Hier op kunnen vervolgens de dunne look a like Woodup latjes gemonteerd worden

Die dunne look a like latjes moeten natuurlijk wel mooi geschuurd, gelakt en geverfd zijn omdat ze het nieuwe 'aanzicht' worden van die forse panelen in mijn studie/werkkamer :)

Maar misschien zie ik nog iets belangrijks over het hoofd hoor, dan hoor ik het graag :)
Ah ok dan had ik je verkeerd begrepen. Wat had je voor de latjes in gedachten? Wil je een houtlook of gelakte latjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Jag schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Ah ok dan had ik je verkeerd begrepen. Wat had je voor de latjes in gedachten? Wil je een houtlook of gelakte latjes?
Weet ik eigenlijk nog niet, wat het mooiste is. Je kan wellicht kan en klare houten latjes halen die al een toffe look hebben of anders blanke latjes kopen, die schuren en in een leuk kleurtje verven.

Misschien is het eerste beter/makkelijker, moet ik wel ff een verkooppunt hebben die dit aanbiedt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:05

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Dark Angel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:42:
De atmos speakers komen onder het plafond te hangen.
Daadwerkelijk er onder of is het inbouw? Ik kan me namelijk voorstellen dat inbouw uit gaat van een dichte wand, in plaats van een (deels) open, geperforeerde of dempende wand?

Geen idee of dit het geval is, maar dit schoot me zo snel te binnen.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18
Voor wie bij de duitse grens woont is dit misschien een goedkoper alternatief voor Woodup panelen:

https://www.planeo.de/wan...eiche-natur-240x60cm.html

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik zit alleen nog een beetje met het vraagstuk dat hout natuurlijk glad en hard is, dus weerkaatst het geluid veel meer dan bijv. nu met rockwoll + ademend stuk stof erover. Het geluid, zeker de belangrijke lagere frequenties vallen als ware in een fijn zacht bedje en worden fijn opgevangen.

In een woonkamer en dus van die woodup panelen zal dat weinig uitmaken omdat die panelen sowieso maar minimaal iets doen op detail niveau, maar het gaat hier om een werkkamer en tevens muziek produceer studio. Die nare frequenties en staande golven wil ik dus zo goed mogelijk opvangen met 3 van die panelen. Dus in hoeverre hout echt hoorbaar een slechte keuze is... ik denk dat het wel mee zal vallen omdat je ook ziet dat er tussen de latjes, ook bij Woodup, een speling zit. Het geluid zal dus ook daar tussen gaan vallen.

Tis misschien een uniek geval, maar iemand ervaring met, eigenlijk zijn het basstraps, in een mooie houtlook verpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

SannrHerr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Daadwerkelijk er onder of is het inbouw? Ik kan me namelijk voorstellen dat inbouw uit gaat van een dichte wand, in plaats van een (deels) open, geperforeerde of dempende wand?

Geen idee of dit het geval is, maar dit schoot me zo snel te binnen.
Nee echt los er onder. Wilde alleen weten of het dus nut heeft om de holle ruimtes op tevullen in het plafon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dark Angel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Nee echt los er onder. Wilde alleen weten of het dus nut heeft om de holle ruimtes op tevullen in het plafon
Ik denk wel dat het iets doet met geluiden die door het plafond heen gaan richting de verdieping erboven en visa versa. Maar of het de akoestiek verbeterd kan ik geen uitspraak over doen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dark Angel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Inbouw overwogen?
Achter gipsplaat zal absorptie zeker niet veel doen. Mogelijk dat er nog een klein beetje midlaag doorheen komt wat gedempt wordt door de absorptie en daarmee wat holheid weghalen. Ik vul zelf ook de lege delen achter gipsplaat van mijn verlaagde plafond op, maar die zijn wel deels open. Als het helemaal afgesloten is zou er niet veel effect van verwachten.
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:05:
Ik zit alleen nog een beetje met het vraagstuk dat hout natuurlijk glad en hard is, dus weerkaatst het geluid veel meer dan bijv. nu met rockwoll + ademend stuk stof erover. Het geluid, zeker de belangrijke lagere frequenties vallen als ware in een fijn zacht bedje en worden fijn opgevangen.

In een woonkamer en dus van die woodup panelen zal dat weinig uitmaken omdat die panelen sowieso maar minimaal iets doen op detail niveau, maar het gaat hier om een werkkamer en tevens muziek produceer studio. Die nare frequenties en staande golven wil ik dus zo goed mogelijk opvangen met 3 van die panelen. Dus in hoeverre hout echt hoorbaar een slechte keuze is... ik denk dat het wel mee zal vallen omdat je ook ziet dat er tussen de latjes, ook bij Woodup, een speling zit. Het geluid zal dus ook daar tussen gaan vallen.

Tis misschien een uniek geval, maar iemand ervaring met, eigenlijk zijn het basstraps, in een mooie houtlook verpakken?
In de regel heb je teveel demping in het hoge bereik en te weinig in het lage bereik. De latjes die op woodup of vergelijkbare panelen zitten, reflecteren een klein beetje hoog. Maar het meeste gaat er gewoon omheen en wordt geabsorbeerd. Die latjes zijn ongeveer 2cm breed, een 17 Khz sinus heeft een golflengte van 2cm. Dus voor het grootste deel van het audio spectrum zijn die latjes klein. Ik denk dus dat het akoestisch gezien een goed idee is om latjes erop te doen.

Wat betreft het dempen van echte lage tonen: daar heb je heel dik absorptie materiaal voor nodig. Jij hebt 10cm dik materiaal. Dat werkt mooi breedbandig vanaf ongeveer 200Hz. Je hebt het geloof ik van de muur afhangen dus nog iets lager dan, maar van bass traps kan je niet spreken. Niet dat absorptie voor sublaag nou een effectieve oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 11:25
Zou ik toch echt afraden als je het binnenklimaat gezond wil houden, alsook niet recycleerbaar verlijmde composiet materialen. Kijk maar in het technisch Datenblatt. PET OLIE en de lijmstof wordt niet eens vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45

QuattroNL

It is I.

AntoniusDD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Zou ik toch echt afraden als je het binnenklimaat gezond wil houden, alsook niet recycleerbaar verlijmde composiet materialen. Kijk maar in het technisch Datenblatt. PET OLIE en de lijmstof wordt niet eens vermeld.
En dat Woodupp spul is dan wel goed? Oftewel: is het niet gewoon hetzelfde spul?
(heb de specs niet 1:1 vergeleken maar uiterlijk lijkt het allemaal wel erg op elkaar)

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Jag schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:46:
[...]
In de regel heb je teveel demping in het hoge bereik en te weinig in het lage bereik. De latjes die op woodup of vergelijkbare panelen zitten, reflecteren een klein beetje hoog. Maar het meeste gaat er gewoon omheen en wordt geabsorbeerd. Die latjes zijn ongeveer 2cm breed, een 17 Khz sinus heeft een golflengte van 2cm. Dus voor het grootste deel van het audio spectrum zijn die latjes klein. Ik denk dus dat het akoestisch gezien een goed idee is om latjes erop te doen.
Thanks! Ja die latjes zijn sowieso idd dun, smal en er zit wat ruimte tussen de latjes. Dus het geluid zal genoeg ruimte hebben om alsnog in het rockwoll te vallen om zo maar te zeggen :) . Welke latjes bij bijv. een bouwmarkt zou je dan aanraden? Bij Hornbach heb je bijv. deze die je nog wel even in de verf moet zetten wellicht:

https://www.hornbach.nl/p...2-x-48-x-2100-mm/5185380/
Wat betreft het dempen van echte lage tonen: daar heb je heel dik absorptie materiaal voor nodig. Jij hebt 10cm dik materiaal. Dat werkt mooi breedbandig vanaf ongeveer 200Hz. Je hebt het geloof ik van de muur afhangen dus nog iets lager dan, maar van bass traps kan je niet spreken. Niet dat absorptie voor sublaag nou een effectieve oplossing is.
Ik heb 2 van die grote panelen in beide hoeken, ik heb er nog 1 die ik voor het raam kan zetten en boven mij en achter mij (ruimte tussen kledingkast/plafond) heb ik nog een deel met van die foam tegels bedekt. Perfect krijg je het nooit, maar ik heb mijn kamer wel echt flink verbetert met deze aanpassingen. De echo is grotendeels weg en met Sonarworks heb ik nog software draaien die tijdens het produceren die overige grote pieken weg haalt zodat het zo goed als het kan is.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 29-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Moet dat niet gewoon voldoen aan bepaalde normen die sowieso veilig/goed zijn voor je in die ruimte waar de panelen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 11:25
QuattroNL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:56:
[...]

En dat Woodupp spul is dan wel goed? Oftewel: is het niet gewoon hetzelfde spul?
(heb de specs niet 1:1 vergeleken maar uiterlijk lijkt het allemaal wel erg op elkaar)
In Nederland kun je alles in je woonkamer zetten, zelfs als het brandgevaarlijk is. Vilt gemaakt van schapenwol brand niet dus dat is alleen al beter. Die panelen met 1mm eiken fineer zijn geolied, weet je dat Olie brandbaar is? En dan nog maar gezwegen over de luchtweg aandoeningen die dergelijke oliën als gevolg kunnen hebben. :+ Pet flessen plastic brand ook als de ziekte.

Als je echte interieur architecten vraagt of architecten weten die beslist wat materiaaltechnisch verantwoordelijk is. (niet allemaal, maar de meesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:21
AntoniusDD schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:09:
[...]

In Nederland kun je alles in je woonkamer zetten, zelfs als het brandgevaarlijk is. Vilt gemaakt van schapenwol brand niet dus dat is alleen al beter. Die panelen met 1mm eiken fineer zijn geolied, weet je dat Olie brandbaar is? En dan nog maar gezwegen over de luchtweg aandoeningen die dergelijke oliën als gevolg kunnen hebben. :+ Pet flessen plastic brand ook als de ziekte.

Als je echte interieur architecten vraagt of architecten weten die beslist wat materiaaltechnisch verantwoordelijk is. (niet allemaal, maar de meesten.
Gaan we het nu hier over de mogelijkheid van luchtweg aandoeningen hebben? Terwijl er genoeg mensen zijn die rockwool glas/steenwol in de woonkamer hebben staan. 8)7

Lijkt me dat een producent als Woodupp zich gewoon aan de regels zal houden. Maar controle hierop kan nooit kwaad. d:)b

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
AntoniusDD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Maar de emissieklasse (E1) voldoet gewoon aan de Europese norm voor wat betreft vrijkomende formaldehyde. De brandklasse A is ook dikke prima. Qua durzaamheid zie ik geen hele grote bezwaren. Het vilt wordt al gemaakt van gerecycled PET (iig bij woodup) en kan gemakkelijk losgemaakt worden van de lamellen. De lamellen zijn van MDF (wat in wezen al gedowncycled hout is), dat daar houtfineer op zit maakt niet zo gek veel uit. Want wat er aan MDF-recycling wordt gedaan is toch gericht op het herwinnen van houtvezels.

--

Bedankt voor die planeo-tip. Ik ga een schuin dak doen met dit soort panelen en op 28 stuks scheelt het een setje leuke speakers.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:39
audiojunk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:44:
Voor wie bij de duitse grens woont is dit misschien een goedkoper alternatief voor Woodup panelen:

https://www.planeo.de/wan...eiche-natur-240x60cm.html
Of nog dichter bij huis:
Gamma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18
Ja zag de aanbieding van de week ook.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Das een mooie prijs. Ben benieuwd of dit echt makkelijk zelf te monteren is, maar eens induiken.
[/offtopic]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb nu zelfgemaakte absorbers met rockwool achter mijn speakers staan (CM10 s2).

Nou was ik van plan om basstraps te kopen en dan meteen ook nieuwe absorbers voor achter de speakers te plaatsen. Bij Addictivesound hebben ze iets wat er heel erg op lijkt, maar ik vraag me af of die hier wel voor bedoeld zijn, of meer als scheidingswand, of dat het niets uitmaakt.

Gaat om deze: https://addictivesound.eu/en/soundwall-150x50-cm/

Normale absorbers voor aan de muur kan ik aan 1 kant namelijk niet kwijt. De achterkant van de speaker staat net een beetje voor het raam. De normale absorbers zijn ook maar 1 meter hoog. Mijn speakers zijn groter, dus 1,5m hoogte is een must.

Ik wil het combineren met deze in de hoeken achter de subwoofers: https://addictivesound.eu/en/bass-trap-premium-d-30cm/

Goed idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 31-03-2023 11:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:27
schilderstape schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:35:
[...]

Ik wil ook zoiets maken, maar twijfel nog over de randafwerking van de decotex. Zijn er mensen die ervaring hebben met de klittenbandafwerking? Dan kan de foto in de toekomst eenvoudig gewisseld worden mochten we er op uitgekeken zijn..
Inmiddels zijn we een flinke tijd verder, en hangt de absorber al naar volle tevredenheid aan de muur.

Uiteindelijk heb ik een frame gemaakt waar precies drie panelen steenwol (70mm) in passen. De bedrukking op decotex is ook echt fantastisch gelukt. Het verschil in nagalmtijd is ook zeker merkbaar, zeker met meerdere personen binnen. Ik zit nu op zo'n 0,7 seconde. Zonder absorber was het 0,9 seconde 8)7
Mag in de toekomst nog wel wat vanaf, maar de grootste hinder is wel verdwenen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jag
Twee weekenden verder zijn we weer een stuk opgeschoten. Surrounds hangen, 2 side surrounds en 4 atmos heights.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwjRsqE3l1raOgbIZdAwPb8FEFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG1CyePAucvFFxGWdTIxD8yn.jpg?f=fotoalbum_large

En het decotex op frames gespannen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-RCz_KarRZKtP5-EBI2Vk15MRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5ZGFuHAhLgXIuSpoxo501UU.jpg?f=fotoalbum_large

En hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzIC2OTLOiRihZhqfQNl7K9Tyao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MUs0oH5Aonc2RLdpAlrPQIK.jpg?f=fotoalbum_large

Het is te wit en schijnt nog teveel door. Dus we gaan nog een tweede laag eroverheen spannen na eerst de kleur met kleur staaltjes gekozen te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb ondertussen ook 2 van de 3 panelen die ik al had met een lelijke stoffen bedekking aangepakt met reststukken Woodup materiaal die ik via Markplaats van iemand kon kopen. Ik had super veel geluk dat het op maat zagen redelijk mee viel: 2 grote stukken en 1 latje extra over de hele lengte. Natuurlijk ziet het er niet super strak uit zoals je zou willen, maar ik vind dit prima. In de woonkamer zou ik het niet doen en wel echt investeren in gehele panelen, maar voor mijn studio/werk kamer vind ik het al veel en veel mooier, warmer, gezelliger! Precies wat ik wilde. En dat voor €30 euro. Ik krijg waarschijnlijk nog wat stukken zodat ik ook de zijkanten (in zicht) kan afdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27UStXheenUX66wJAjZn8Muddk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLatQZAP668jSDVT7I6GdYEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_TYGIEgP7Sin1adWuer-Nv_UiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AV7omxsKNNekApYDVib7ptJj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Juancho op 03-05-2023 16:12 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mischa Jacobi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-06-2023
Net nieuw hier:) Ik werk nu ongeveer 20 jaar in de akoestiek. Vele muziek studio's gebouwd. Luidsprekers ontworpen. Versterkers ontwikkeld. Jaren lang muziek geproduceerd.

Ik deel hier graag mijn kennis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
BarryButsers schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:03:
Ik zie hele mooie oplossingen voorbij komen :)

Omdat ik in een huur appartement woon heb ik voor panelen die je zo aan de muur hangt gekozen. Anders was ik ook voor een frame aan de muur gevuld met demping gegaan.

De bass traps en panelen zijn van Addictive Sound.
Ik probeer alles zoveel mogelijk te matchen kwa kleur en symmetry.

Binnenkort ga ik de hele achterwand voorzien van panelen. Er komt nog een rij van die 50 bij 50 cm witte panelen boven de panorama te hangen. En nog een aantal bass traps die in de andere hoeken van de ruimte komen te staan. In de hoek waar nu die papieren lamp staat komen nog 2 dezelfde bass traps maar dan donker groen ipv blauw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb houten latjes aan de muur bevestigd zodat de panelen mooi zwevend lijken te hangen en de lelijke thermometer uit het zicht is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw! Die achterwand achter de bank ziet er prachtig uit. Hoe bevalt het?
Goede demping is het zware kwaliteit?

Is precies wat ik ook zoek die achterwand plus de bastrap ook zo in de hoek naast de bank.

Ik kan alleen maar 4 panelen kwijt zal dat mooi staan denk je met de thema sunset? M'n breedte is maar 210 ongeveer achter de bank.
En dan kan ik in de hoek de bastrap kwijt van 1 meter hoogte zal dat voldoende zijn?

Edit. Bastrap past helaas niet omdat de bank te ver naar achteren gaat is namelijk een elektrische bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-05-2024
NicoHF schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Wauw! Die achterwand achter de bank ziet er prachtig uit. Hoe bevalt het?
Goede demping is het zware kwaliteit?

Is precies wat ik ook zoek die achterwand plus de bastrap ook zo in de hoek naast de bank.

Ik kan alleen maar 4 panelen kwijt zal dat mooi staan denk je met de thema sunset? M'n breedte is maar 210 ongeveer achter de bank.
En dan kan ik in de hoek de bastrap kwijt van 1 meter hoogte zal dat voldoende zijn?

Edit. Bastrap past helaas niet omdat de bank te ver naar achteren gaat is namelijk een elektrische bank
Hi
Thanks 🙂

Ze bevallen super. Ze dempen erg goed. De kwaliteit is zeer goed. De print is mooi , ze zijn gebouwd als een tank , ze zijn vrij zwaar en ze worden bom proof verzonden.

Als je de panorama koopt heb je de keuze uit 11cm of 6cm dikte. Die in 11cm zijn er maar in 1 formaat. 50cm breed bij 100cm hoog. Bij die van 6cm dik kun je kiezen , 50cm bij 100 cm maar ook 50cm bij 148cm

Een vriend van me heeft die van 148cm hoog. Helaas zijn die alleen in 6cm dik want ik vind deze nog mooier eigenlijk. Ik heb ze 11cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q7rXvNFS/5-A47-BF4-E-6643-4-E4-F-90-C0-9117115-E0651.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yNThgV4d/68-DFDC44-C8-EB-4-D17-9604-E2-E7-AFBA63-FF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GpRzvJpf/A376553-C-C532-45-FB-B534-EB030-F05-DE17.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rs6QH0pn/F41-AC264-049-F-43-BD-B3-C1-826895092-CB4.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J0bPCrD1/53-AEF08-F-70-CA-463-A-80-C1-9-E7-E3-B3-B6-C00.png

[ Voor 3% gewijzigd door BarryButsers op 12-06-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-05-2024
*

[ Voor 100% gewijzigd door BarryButsers op 12-06-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
BarryButsers schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Hi
Thanks 🙂

Ze bevallen super. Ze dempen erg goed. De kwaliteit is zeer goed. De print is mooi , ze zijn gebouwd als een tank , ze zijn vrij zwaar en ze worden bom proof verzonden.

Als je de panorama koopt heb je de keuze uit 11cm of 6cm dikte. Die in 11cm zijn er maar in 1 formaat. 50cm breed bij 100cm hoog. Bij die van 6cm dik kun je kiezen , 50cm bij 100 cm maar ook 50cm bij 148cm

Een vriend van me heeft die van 148cm hoog. Helaas zijn die alleen in 6cm dik want ik vind deze nog mooier eigenlijk. Ik heb ze 11cm dik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er veel belovend uit.

De panelen van 11cm worden het wel de 6cm zijn helaas veel te dun.

Zal dat mooi zijn 4 panelen, want kan er geen 7 kwijt en dan misschien wel een bastrap maar moet nog even goed kijken of dat gaat passen in de hoek.

Zo een bastrap van 1 meter hoog schuin achter de bank zal dat voldoende zijn?

Het klinkt nu nog hol binnen hoop dat het dan een heel stuk beter is en vooral de muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Hoe en waar is dit gemeten?

Ik vind een absorptie coëfficiënt van rond de 1 bij 160-200Hz met een enkel 10-15cm dik absorptie materiaal niet heel geloofwaardig namelijk. Ik ken echter de constructie niet helemaal.

Of is dat incl "bass"traps?

Het ziet er inderdaad wel ongelooflijk mooi uit.
Laat maar zien dat beetje akoestiek aanpassingen verre van lelijk moet zijn :)
Het werkt ook een stuk beter dan zo'n moswandje.
Die moswandjes zien er mooi uit, maar uiteindelijke doen ze akoestische niet heel erg veel.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@Jag Aangezien jij er veel verstand van lijkt te hebben, Zou ik misschien mogen weten wat jij zou adviseren?

Wat voor wandpaneel schilderij zou jij adviseren voor achter de bank?

Kan helaas geen verbouwing doen want het is een vrijesector huurwoning waar ik niet in mag verbouwen.

Die plek wil ik het eerste aanpakken omdat ik dat het meest logisch vind in m'n woonkamer,doel meer rust vind het nu teveel echo en betere muziek kwaliteit natuurlijk.
momenteel speel ik met de B&W 804 aangesloten op de NAD M12/M22

Zijmuren zijn geen optie helaas.

Achterwand aanpakken is beter dan de voorkant toch of is voorkant dus achter de speakers met akoestisch vilt van 5cm affectiever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:05

SannrHerr

Furor Teutonicus!

NicoHF schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:40:
B&W 804 aangesloten op de NAD M12/M22
Benieuwd hoe dat er uit ziet!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
SannrHerr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Benieuwd hoe dat er uit ziet!
Ziet er prachtig uit en klinkt ook goed, alleen wat minder door de akoestiek.
In de toekomst ga ik de versterkers wel upgraden denk ik naar een accuphase maar dat is pas over een flinke tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Oké ik ga beginnen met de achterwand aan te pakken achter de bank.

Zat te denken om zelf panelen te maken van zo een 15cm dik met een grote van 60x120x15 en dan aan de voorkant woodupp panelen, zal dat mooi zijn denken jullie?

Wat ik mij alleen afvroeg waar ik een beetje mee zit, de zijkanten worden van hout maar zijn dan bv 15cm dik.
Daar wordt geen geluid geabsorbeerd want logisch natuurlijk want het is massief, maar hoopt zich daar geen geluid op in de randen van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Heb een concept gemaakt met paint want heb momenteel even geen andere programma ter beschikking maar geeft een idee.

Afmetingen 240 breed, 220 ongeveer hoog en dikte 15cm max

De dikte wordt zo een 15 dik, zit nog te twijfelen tussen Metisse en Rockwool, qua kosten neig ik naar Rockwool, ook omdat het achter woodupp panelen komt en er dus geen contact met de lucht is ivm gezondheid.

Zat dan te denken om aan de zijkanten of dicht te laten of gaten te maken en dan ook afwerken met de woodupp panelen.

Wil dus die muur aanpakken, maar het is helaas een huurhuis dus kan geen grote verbouwing doen plus het moet enigsinds demontabel zijn om het mee te nemen en dan in mijn nieuwe huis weer te kunnen gebruiken.

Eisen moet er mooi uit zien enigsinds betaalbaar en minimale schade aan muur aanrichten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28ROxd-sAxiSCMsc0c0-ej7Ya0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwpg1MT80RW7fgMRSuLr5qk8.png?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie hiervan, zouden we een beetje kunnen brainstormen, dit topic is nu helaas aardig dood.

Misschien hebben jullie nog andere ideeen laat ze vooral horen, het gaat dus om de muur om die op te vullen.

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 19-06-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
Ik zou me akoestisch niet echt zorgen maken over de zijkanten van de panelen, maar wel dat het er enigszins goed uit komt te zien. 15 cm is natuurlijk best wel veel. Je zou misschien kunnen overwegen een paar latten van hetzelfde paneel daar tegenaan te zetten (geen idee of dat kan)

edit: Dat laatste schrijf je natuurlijk al 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door schilderstape op 19-06-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Of zoiets bv, maar weet niet of dat mooi is.
De voorkanten dan met woodupp panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6xjTSeNtflkg1ik8I_YlLYoZrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bx9bxfI5adrpCPuMvPUT1Yrl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
schilderstape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:52:
Ik zou me akoestisch niet echt zorgen maken over de zijkanten van de panelen, maar wel dat het er enigszins goed uit komt te zien. 15 cm is natuurlijk best wel veel. Je zou misschien kunnen overwegen een paar latten van hetzelfde paneel daar tegenaan te zetten (geen idee of dat kan)

edit: Dat laatste schrijf je natuurlijk al 8)7
Als de zijkanten dichtzitten zal daar dan geen geluid ophopen denk je?
Want dan werk ik de zijkanten af met hout en schilder ik dat mooi wit.

Dus de kaders bedoel ik dan.

Zal ook een hoop werk schelen en hoeft het ook allemaal niet zo perfect met de woodupp zit dan anders met de strakke hoeken en afwerking en weet niet of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
NicoHF schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Als de zijkanten dichtzitten zal daar dan geen geluid ophopen denk je?
Want dan werk ik de zijkanten af met hout en schilder ik dat mooi wit.

Dus de kaders bedoel ik dan.

Zal ook een hoop werk schelen en hoeft het ook allemaal niet zo perfect met de woodupp zit dan anders met de strakke hoeken en afwerking en weet niet of dat gaat lukken.
Ik weet niet wat je bedoelt met ophopen, maar in basis zal het 'hol' klinken altijd minder worden als je zoveel absorptie toevoegt. Die randen doen er dan niet zo toe.

Hoe het zit met muziek, geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
schilderstape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met ophopen, maar in basis zal het 'hol' klinken altijd minder worden als je zoveel absorptie toevoegt. Die randen doen er dan niet zo toe.

Hoe het zit met muziek, geen idee
In de hoeken van de kamer kan er geluiden bepaalde frequenties ophopen waardoor het een boemerig effect kan creëeren, vandaar dat je in de hoeken vaak ziet dat er basstraps gezet wordt.

Nu ben ik (wellicht onterecht?) beetje bang dat het ook kan bij de randen van de omlijsting van de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik heb een usb microfoon gevonden kan je daarmee ook REW meten?
ik las dat ik die dan kan aansluiten op de computer en dan middels USB A naar USB B kabel van PC aansluiten op de voorversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-02 11:26
Blij dat ik dit topic gevonden heb, was me al aan het oriënteren.

Allereerst voor in het thuiskantoor. Dit is ongeveer een kubus van 2,5x2,5x2,5. Ik heb met bellen enorm veel last van echo, mijn vriendin bijna niet. Ik heb een redelijk lage stem.

In de ruimte zijn 3 deuren aanwezig (het is de helft van de oorspronkelijke garage), een zit/sta bureau en een bench van de hond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqHtLGsthj9_IKyaBa5xubH_aBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCcyQGi0ATr20FnI2nG3A6oF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik overweeg een groot doek met print boven de bench te hangen, ben nog in dubio of ik ook rond het bureau nog zaken moet doen, omdat het een zit/sta bureau is, neig ik dan naar van die latten panelen over de gehele hoogte van de muur.

Zelf was ik de akoestische panelen van Hornbach aan het overwegen, maar ik zie hier veel woodup langskomen. Die zijn grofweg 2x zo duur. Waarom zijn deze zo populair?

@BarryButsers bedankt voor het delen van je ruimte, addictive sound is echt goedkoop vergeleken met wat ik gevonden heb! Zeer interessant!

Ik heb een Umik-1 overigens, maar weet niet zo goed wat voor metingen zouden kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMon
  • Laatst online: 19-05 20:34
Qupie1 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:22:

Allereerst voor in het thuiskantoor.

Ik heb een Umik-1 overigens, maar weet niet zo goed wat voor metingen zouden kunnen helpen.
Ikzelf heb in een aantal kamers Rockfon Sonar platen gehangen. aan kabeltjes zo'n 15/20cm van 't plafond.
Dit gaat in jouw ruimte denk ik ook direct een enorm effect op reflecties hebben.
niet perse goedkoop, wel heel goed. Tevens esthetisch niet verkeerd en je kunt er gewoon gaten in maken voor spotjes. Dus niet erg om over je lichtpunt te hangen.
https://www.rockfon.nl/pr...onar-activity/#Prestaties

Tevens 1 of liever meerdere muren ontgalmen gaat ook een flinke boost in de juiste richting geven.

Besef wel dat je enkel ontgalmt. Muziek vraagt om minder ontgalming dan film. Muziek vraagt ook om diffusie. Daar kan ik weinig raad in geven.

lage tonen pak je hier niet mee aan overigens. Dat kost meer moeite.

Je Umik zal dat ook uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor je reactie TMon,

Heb je die horizontaal of verticaal hangen?

Ik heb ook contact gehad met akoestiekwinkel.nl en zij raadde me juist aan om eerst de wanden aan te pakken. Ik was zelf van plan hun Akotherm D40 op het plafond te plakken.

Ik heb ook even een offerte opgevraagd bij Rockfon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMon
Qupie1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:10:
Bedankt voor je reactie TMon,

Heb je die horizontaal of verticaal hangen?
Aan 't plafond. Dus horizontaal. 4 van die spiraalveren met draad naar een haakje in 't plafond.
Voordeel is volgens mij ook, door die luchtlaag, je een minimale vorm van basstrap krijgt.

een ander punt, waar die winkel wel gelijk heeft natuurlijk. 4 muren aanpakken is meer dan 1 plafond.
omdat je dan ook automatisch 4x meer materiaal hebt.

Volgens mij is de vuistregel bij ontgalmen iets van 60% van 't totaal oppervlak van alle zijden van je kamer aan moet pakken. Plafond doet daar gewoon aan mee.

die rockfon is meteen een groot oppervlak, esthetish nog iets leuks van te maken en de enige plek waar je met je acoustisch materiaal makkelijk afstand tot de muur kunt creeeren zonder leefbaar volume van je ruimte in te leveren. Iets wat je voor lage tonen nodig hebt. Volgens mij heeft rockfon ook ergens een data sheet die laat zien dat dempfactor op lage tonen omhoog gaat bij xx afstand van de muur, ten opzichte van strak op de muur lijmen.

[ Voor 72% gewijzigd door TMon op 18-07-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online

Allereerst voor in het thuiskantoor. Dit is ongeveer een kubus van 2,5x2,5x2,5. Ik heb met bellen enorm veel last van echo, mijn vriendin bijna niet. Ik heb een redelijk lage stem.

In de ruimte zijn 3 deuren aanwezig (het is de helft van de oorspronkelijke garage), een zit/sta bureau en een bench van de hond.

[Afbeelding]

Ik overweeg een groot doek met print boven de bench te hangen, ben nog in dubio of ik ook rond het bureau nog zaken moet doen, omdat het een zit/sta bureau is, neig ik dan naar van die latten panelen over de gehele hoogte van de muur.

Zelf was ik de akoestische panelen van Hornbach aan het overwegen, maar ik zie hier veel woodup langskomen. Die zijn grofweg 2x zo duur. Waarom zijn deze zo populair?

@BarryButsers bedankt voor het delen van je ruimte, addictive sound is echt goedkoop vergeleken met wat ik gevonden heb! Zeer interessant!

Je zou de galm moeten wegkrijgen. Denk als je kleed neerlegd en paar panelen op de muur waar je monitoren staan je al een heel eind bent.

Qua panelen kan je het zo duur maken als je wilt.
Weet niet wat het budget is en of je het echt mooi wilt hebben maar anders zou je bv paar van zulke panelen kunnen ophangen dan ben je ook klaar.
Denk dat je aan 3 a 4 panelen plaat bent.
https://www.akoestiekwink...ic-d20-akoestische-platen

Zou dan de 5cm dikte pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor je reactie.

Hoe zou je die platen bevestigen? Akoestiekwinkel raadt lijm aan, maar daar zijn wij wat huiverig voor.
Het is namelijk een net opgeleverd huis, waar net behangen is. Daarom wil ik wil liever geen schuimplaten op de muur plakken. Als die eraf moeten moet er opnieuw behangen worden.
Zijn er goede alternatieve methoden om die schuim platen te monteren? Wellicht ook een klein stukje van de muur af?

Budget is rond de 500 euro, maar als het er mooi uit ziet mag het ook best iets meer zijn. Vandaar dat we op dit moment panelen van addictive sound overwegen. De muur boven het bureau 1 paneel van 5 cm dik (want bureau kan ook flink omhoog) en de muur achter het bureau 3 panelen van 11 cm dik.

Panelen zien er goed uit, Ik kan echter lastig objectieve reviews vinden van hun producten. De prijs is een beetje too good to be true als ik het vergelijk met andere producten zoals akoestiekshop.

Een kleed is een goed idee, maar zou voor mij een last resort zijn in deze ruimte. Het is ook de ruimte waar de hond ligt als we weg zijn dus een kale vloer is beter schoon te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Qupie1 op 19-07-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo'n dempingspaneel zit niet ingewikkeld in elkaar. Als de fabrikant de wol of het schuim enigszins goed kiest, verwacht ik dat de onderlinge verschillen niet groot zijn. Bij kant-en-klare panelen zit er een houten lijst om het schuim of de wol heen en is het geheel bespannen met open stof, waardoor je ze makkelijk kunt ophangen. Dat doet verder niks met de werking. Wat wel uitmaakt, is de dikte van het paneel: hoe dikker, hoe beter het de lage tonen dempt. De afstand tot de muur telt mee in deze dikte, als het paneel aan de achterkant open is. Een paneel van 10 cm dik dempt de laagste tonen van spraak beter dan een paneel van 5 cm. Veel dikker heeft weinig zin.

De panelen van Addictive Sound zijn gevuld met minerale wol. Dat dempt goed, is onbrandbaar en is goedkoper dan de polyesterwol waar Akotherm van is gemaakt. Er is discussie of de vezels van minerale wol een gezondheidsrisico vormen. Als het goed is, zit er een laag overheen die de vezels binnenhoudt. Maak je niet te druk, in systeemplafonds wordt dit spul ook massaal gebruikt.

Ik zie net dat de panelen van Addictive Sound ook een membraan hebben, om de lage tonen iets beter te dempen. Dat werkt alleen als ze een eind van de muur hangen.

[ Voor 31% gewijzigd door TBTL op 19-07-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Qupie1 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:28:
Bedankt voor je reactie.

Hoe zou je die platen bevestigen? Akoestiekwinkel raadt lijm aan, maar daar zijn wij wat huiverig voor.
Het is namelijk een net opgeleverd huis, waar net behangen is. Daarom wil ik wil liever geen schuimplaten op de muur plakken. Als die eraf moeten moet er opnieuw behangen worden.
Zijn er goede alternatieve methoden om die schuim platen te monteren? Wellicht ook een klein stukje van de muur af?

Budget is rond de 500 euro, maar als het er mooi uit ziet mag het ook best iets meer zijn. Vandaar dat we op dit moment panelen van addictive sound overwegen. De muur boven het bureau 1 paneel van 5 cm dik (want bureau kan ook flink omhoog) en de muur achter het bureau 3 panelen van 11 cm dik.

Panelen zien er goed uit, Ik kan echter lastig objectieve reviews vinden van hun producten. De prijs is een beetje too good to be true als ik het vergelijk met andere producten zoals akoestiekshop.

Een kleed is een goed idee, maar zou voor mij een last resort zijn in deze ruimte. Het is ook de ruimte waar de hond ligt als we weg zijn dus een kale vloer is beter schoon te houden.
Die panelen zou je haakjes in kunnen doen of met spijkers moet het ook wel lukken denk ik.
Schroeven niet want het spul gaat om de schroef heen draaien.
Denk het makkelijkst een spijker met een ring ervoor en dan eerst de spijker erdoorheen proppen en dan pas gaan slaan in de muur.
Maar je kan een ook een touwtje ofzo ervoor spannen het is maar net wat je wilt.

Maar als je mooi wilt hebben en toch het budget er voor heb zou je voor mooie panelen of een akoestisch schilderij nemen, desnoods van marktplaats.
Of zoiets ziet er wel strakker uit https://novisono.nl/products/xl-wit-akoestisch-paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor jullie input. Goed om te weten dat het eigenlijk niet zo veel uit maakt waar het paneel vandaan komt.

Novisono ziet er goed uit, met een eerlijke prijs. Ik ga een groot schilderij aan de achterwand hangen, en kijk daarna wat er nog meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik lees verschillende dingen over bass traps, dus misschien dat iemand hier de doorslag kan geven. Vooral bass traps van akoestisch schuim lijken weinig te doen.

Het is ook een beetje voorbarig, in mijn huidige kamer heb ik met basgitaar spelen soms last van staande golven. In mijn nieuwe kamer van 2,97 bij 5,74 zal dat waarschijnlijk ook zo zijn. Eigenlijk wil ik de kamer al inrichten, zonder dat ik nu al weet wat eventuele problemen met het geluid gaan zijn. Waarschijnlijk moet ik dus gewoon geduld hebben, en afwachten hoe erg het probleem daar is?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jag
Vandaag 2e laag decotex gespannen over de frames van het verlaagde plafond. Dat was nodig want ze waren nog te doorschijnend en hadden de verkeerde kleur. De tweede laag hielp enorm en het oogt nu alsof het gestuced is alleen dan is het akoestisch doorlatend met een dikke laag absorptie erachter plus 6 surrounds. Hier zoals het was.

Hier een frame al met tweede laag erop gespannen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwbQQMMAujnwYMsaEZHikZF1K_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7sIC4Y1pgIj4PBhWqxc1JTd.jpg?f=fotoalbum_large

En af :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H2yKwFhAuRb4D8gLez8fOikNx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4Snb1sihixuspi7g97eMD0k.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de projector nog wegwerken. Maar eerst een nieuwe uitzoeken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zit nog steeds te twijfelen wat ik zal doen met de achter wand.

Zit te denken om twee van zulke panelen op te hangen in het midden lijkt mij wel mooi en dan daarnaast twee andere adsorpie panelen.

Maar deze heeft diffusie en absorbsie, zal dit goed werken?
https://addictivesound.eu/en/abfuser-dots-wood-100x50-10-cm/

Doel reflectie en echo/galm verminderen

Zo een achter wand zie afbeelding. Zit erover na te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x4NQHaeOkR2fcEmtbYyWML0Gqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8u2CcE1gm1U3szQWd7gGbyvc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door NicoHF op 10-08-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Stel ik neem toch zo een akoestische voorzet wand met van akupanel panelen de afmetingen worden dan tot aan het plafond 265 en ongeveer 240cm breed.
Zal dat niet teveel demping geven of valt dat mee?

Luisterruimte dus de kant van de woonkamer waar geluisterd worden is zo een 260 breed en 350 diep.
Daar staat qua demping een kleed en stoffen bank.

Zat te kijken naar Rockwool maar kan niet vinden welke ik nou moet hebben zag dat er geadviseerd werd om 55kg/m3 te nemen maar de populaire metisse is 45kg/m3 en had rockwool gevonden die ook 45kg/m3 RockSono Solid zou die voldoende zijn? 10cm dik en dan daarvoor de panelen.

M'n plafond is 265 en zag dat woodupp maar tot 240 gaat en prijzig zijn, iemand tips voor alternatieve ervoor?

@B_FORCE en @Jag zouden jullie mij op weg kunnen helpen zag dat jullie daar actief mee bezig waren.

[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 12-08-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

NicoHF schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:57:
Stel ik neem toch zo een akoestische voorzet wand met van akupanel panelen de afmetingen worden dan tot aan het plafond 265 en ongeveer 240cm breed.

Luisterruimte dus de kant van de woonkamer waar geluisterd worden is zo een 260 breed en 350 diep.

Zat te kijken naar Rockwool maar kan niet vinden welke ik nou moet hebben zag dat er geadviseerd werd om 55kg/m3 te nemen maar de populaire metisse is 45kg/m3 en had rockwool gevonden die ook 45kg/m3 RockSono Solid zou die voldoende zijn? 10cm dik en dan daarvoor de panelen.

M'n plafond is 265 en zag dat woodupp maar tot 240 gaat en prijzig zijn, iemand tips voor alternatieve ervoor?

@B_FORCE en @Jag zouden jullie mij op weg kunnen helpen zag dat jullie daar actief mee bezig waren.
Ik heb zelf de gekocht mijn plafond is ook boven de 250
https://akuwoodpanel.nl/c...00+x+60+cm&sort_by=manual

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
NicoHF schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:57:

Ik zie dat je ook wat aan het plafond hebt hangen plus vloerbedekking. Het zal zeker een rustig klinkende ruimte worden als je ook de achterwand achter de bank volledig voorziet. Ik vind het zelf heel prettig klinken nabij de woodup panelen omdat je nog wel een klein beetje hoge tonen reflectie houdt door de latjes is het niet alsof iemand je oor dichthoudt. Ik ken zelf alleen maar de woodup panelen maar ik weet dat er inmiddels meerdere alternatieven zijn. de 45kg/m3 rockwool lijkt me geschikt, net als de metisse. Voor de metisse niet je keukenmes gebruiken trouwens, daar kan die niet tegen is gebleken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jag schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Ik zie dat je ook wat aan het plafond hebt hangen plus vloerbedekking. Het zal zeker een rustig klinkende ruimte worden als je ook de achterwand achter de bank volledig voorziet. Ik vind het zelf heel prettig klinken nabij de woodup panelen omdat je nog wel een klein beetje hoge tonen reflectie houdt door de latjes is het niet alsof iemand je oor dichthoudt. Ik ken zelf alleen maar de woodup panelen maar ik weet dat er inmiddels meerdere alternatieven zijn. de 45kg/m3 rockwool lijkt me geschikt, net als de metisse. Voor de metisse niet je keukenmes gebruiken trouwens, daar kan die niet tegen is gebleken :+
De foto was ter illustratie van een optie die ik overweegte.

Heb een PVC vloer met een kleed erop die ligt voor de stoffen bank. Verder nog geen akoestische aanpassingen.

Zal zo een achterwand van vloer tot aan plafond niet teveel dempen denk je?

M'n ruimte is niet zo heel groot.

De luisterplek is aan de rechterkant van de bank en rechts daar zit een deur waardoor de akoestische wand ook alleen achter me zit en dan ook links helemaal.

Wil het liefst niks aan plafond hebben omdat het een huurhuis is ivm gaten daar ga ik gezeur mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hoe hebben jullie trouwens de constructie gemaakt? Laten jullie nog de panelen rusten of stapelen jullie die gewoon op?

Ik ha de rockwool gebruiken van 45kg/m3 puur om de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1

[Afbeelding]

Ik heb inmiddels 2 akoestische panelen hangen van novisono. 1 van 155x117x5 de ander 125x65x5.
Helaas is mijn probleem niet echt verholpen. De ruimte voelt een stuk rustiger, maar de galm waar ik last van heb zit lager in het frequentiedomein. Ik heb hem opgemeten en de galm vind plaats op 120 hz.

De panelen van 5 cm zijn daar helaas veel te dun voor. Ik denk dat ik dus ook een bass trap toe moet voegen. Een basstrap als deze zou onder het bureau passen, maar is wellicht veel te klein: https://www.thomann.de/nl...basstrap_v2_anthrazit.htm

Zijn er ook bass traps die in de horizontale richting de meeste ruimte innemen, of moeten ze verticaal hoog zijn?

Andere tips om een staande golf van 120 hz uit deze ruimte te krijgen?

P.s. de panelen van novisono zijn wel echt een aanrader, ziet er erg mooi uit en goede service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Qupie1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Ik heb inmiddels 2 akoestische panelen hangen van novisono. 1 van 155x117x5 de ander 125x65x5.
Helaas is mijn probleem niet echt verholpen. De ruimte voelt een stuk rustiger, maar de galm waar ik last van heb zit lager in het frequentiedomein. Ik heb hem opgemeten en de galm vind plaats op 120 hz.

De panelen van 5 cm zijn daar helaas veel te dun voor. Ik denk dat ik dus ook een bass trap toe moet voegen. Een basstrap als deze zou onder het bureau passen, maar is wellicht veel te klein: https://www.thomann.de/nl...basstrap_v2_anthrazit.htm

Zijn er ook bass traps die in de horizontale richting de meeste ruimte innemen, of moeten ze verticaal hoog zijn?

Andere tips om een staande golf van 120 hz uit deze ruimte te krijgen?

P.s. de panelen van novisono zijn wel echt een aanrader, ziet er erg mooi uit en goede service!
Heb je last van de 120Hz puur met audio?
Dan is een active EQ en/of multi sub systeem met DSP een oplossing.

Ik verwacht dat die Thomann "basstraps" weinig zullen doen.
Het zijn vaker midbass traps.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Nee het is een brom die ik heb als ik bel achter mijn bureau. Mijn stem is dus de bron van het geluid.

Mijn vriendin heeft nergens last van 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Qupie1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:09:
Nee het is een brom die ik heb als ik bel achter mijn bureau. Mijn stem is dus de bron van het geluid.

Is de kamer vierkant of langwerpig? Anders je bureau verplaatsen in een andere richting kijken of dat helpt of wat je ook kan doen is je bureau naar voren trekken zodat je meer van de muur af zit probeer dat eens en kijk of het verbetering geeft.
Misschien zit je net in de geluid curve.

Als test kan je ook even de panelen tegen elkaar doen voor je bureau kijken of dat helpt, mocht dat helpen dan moet je een 10cm dik paneel hebben zodat die meer het laag absorbeert.

[ Voor 14% gewijzigd door NicoHF op 15-08-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

*Knip*

[ Voor 20% gewijzigd door CPM op 16-08-2023 08:44 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online

Heb je dan niet eerder last van 240Hz?

120Hz is voor een mens wel heel laag namelijk.
240Hz is met basstraps wel veel beter op te vangen.

One World Concepts

• TMon
B_FORCE schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Heb je dan niet eerder last van 240Hz?

120Hz is voor een mens wel heel laag namelijk.
240Hz is met basstraps wel veel beter op te vangen.
volgens wikipedia zit je d'r precies naast:
The voiced speech of a typical adult male will have a fundamental frequency from 85 to 155 Hz, and that of a typical adult female from 165 to 255 Hz.

• B_FORCE
  • Niet online
TMon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

volgens wikipedia zit je d'r precies naast:
The voiced speech of a typical adult male will have a fundamental frequency from 85 to 155 Hz, and that of a typical adult female from 165 to 255 Hz.
Het gaat niet om de grondtoon, maar hoe hoog die grondtoon in volume.

Een elektrische gitaar heeft in theorie ook een grondtoon van rond de 82Hz, echter is die tov 2e harmonische heel laag.

Wiki is helaas niet altijd een even goede bron voor zulke dingen.
Als we echter naar FFT plots kijken, lijkt het idd wel dat de grondtoon zo laag kan zijn met voldoende energie.

Hoe dan ook, het beste blijft gewoon eerst even meten. :)

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qupie1
Als ik een meeting verricht is het overduidelijk 120 hz. Die toon is normaal gesproken niet het hardste in mijn stem, maar als ik achter mijn bureau zit zeker wel. Ik heb sowieso een diepe stem.

Ik verdenk ook het bureaublad zelf nog een beetje, dat die (mee)resoneert. Ik ga binnenkort het bureau eens verplaatsen kijken wat er dan gebeurt. Ik houdt jullie op de hoogte 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:13
Ik zit met een vraagje;
In onze nieuwbouw hebben we een grote vide in onze eethoek (volledig open tot het plat dak). Hierdoor hebben we hier wel wat last van galm.
We willen hier nu een luster in hangen en om de galm te verminderen deze uit akoestische panelen laten komen die we tegen het planfond bevestigen.

De vraag: Een firma stelt voor om een meting te komen doen, maar dit kost €200 euro... Wel wat geld, maar weet niet goed of dit het waard zal zijn...
Anders optie is dat ik een paar goede panelen online bestel (ik dacht aan 4keer 120x120). Deze bevestigen en kijken of het voldoende is, anders nog een paar panelen (met foto's) tegen de wand.

Waarschijnlijk is de vraag al eens gesteld, maar dit is een lang topic om helemaal te doorlopen!
Bedankt al voor de input _/-\o_

PS. Ik heb echt niet de kennis om zelf een meting uit te voeren!

[ Voor 4% gewijzigd door GERMEY op 08-09-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:49
Voor galm heb je nmm geen meting nodig en kan je met standaard maatregelen het prima oplossen (panelen, gordijnen, kleed, etc).

Je kan de panelen ook gewoon neerzetten om te testen. Bevestigen hoeft niet. Als je omgeving Zutphen zit, kan je er wel een keer een paar lenen.

[ Voor 36% gewijzigd door Deleon78 op 08-09-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
Bedankt!
Zutphen is wat te ver voor mij. Is er veel verschil tussen verschillende merken? Ik dacht volgende panelen te bestellen: https://www.easy-noisecon...d-kaderloos-plafondeiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:44

The Legend

*Plop*

@GERMEY heb jij nog ervaring met Easy Noise Control? Ik lees hier veel doe-het-zelvers, maar daar begin ik niet aan :p We hebben een vervelende galm in de woonkamer / keuken. Typisch nieuwbouw probleem geloof ik. Lekker strak ingericht en harde materialen. Ik wil niet lukraak gordijnen o.i.d. gaan ophangen. Meten is weten. Maar heeft iemand ervaring met dat soort partijen? Easy Noise Control levert wel mooie plafondpanelen. Zoiets heeft wel mijn voorkeur boven vloerkleden en andere meubels. Maar is dat een soort universele oplossing voor dit soort akoestische problemen? Ze rekenen trouwens maar 149 euro incl btw voor een meting in huis. Heb nog gevraagd of dat inclusief afname verplichting is op hun materiaal.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Wat wil je meten? Klap in je handen en dan hoor je de echo ook.
En dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:04
@TheLegend het hangt denk ik van het doel af of zo’n meting interessant is. Wil je b.v. de akoestiek zoveel mogelijk optimaliseren voor muziek- en/of filmweergave, dan is een meting m.i. zeker slim om te doen. Is het vooral bedoeld om de verstaanbaarheid bij gesprekken te verbeteren, dan lijkt het mij overkill.

Als iemand ervaring heeft met de meting die Easy noise control kan uitvoeren, dan lees ik daar trouwens ook graag over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GERMEY
@The Legend wij gaan geen meting laten doen, is inderdaad een beetje overkill denk ik. Wij staan net op het punt om 4 panelen te bestellen, we zijn nog even bezig geweest met de verlichting te kiezen...

Binnen enkele weken kan ik laten weten hoe goed het zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Deleon78 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:37:
Wat wil je meten? Klap in je handen en dan hoor je de echo ook.
En dan? :)
Nou ik dacht dat je dan ook een specifiek advies kan krijgen over waar en hoeveel panelen je nodig hebt om de galm eruit te krijgen. Liefst zo min mogelijk wat mij betreft. Zonder meting is het dan toch een beetje lukraak wat doen? Of overschat ik wat je uit een meting kunt halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
The Legend schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Nou ik dacht dat je dan ook een specifiek advies kan krijgen over waar en hoeveel panelen je nodig hebt om de galm eruit te krijgen. Liefst zo min mogelijk wat mij betreft. Zonder meting is het dan toch een beetje lukraak wat doen? Of overschat ik wat je uit een meting kunt halen?
Voor gewoon echo-reductie verwacht ik weinig advies waar je niet zelf op kan komen met stelregels. De panelen plaats je waar je ze kwijt kan/wilt (lijkt mij, in een woonruimte itt Eén technische ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Deleon78 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Voor gewoon echo-reductie verwacht ik weinig advies waar je niet zelf op kan komen met stelregels. De panelen plaats je waar je ze kwijt kan/wilt (lijkt mij, in een woonruimte itt Eén technische ruimte)
Maar maakt plaatsing aan de wand of plafond dan bijvoorbeeld niet uit? Ik zou het liefst alleen wat aan het plafond hangen. Een paneel van 2,40 bij 1,20 boven de eettafel en dan misschien 2 van die panelen in de woonkamer. Maar of dat dan genoeg is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Woon je in de buurt van deventer? Anders kan je van mij wel wat panelen lenen. Dan kan je het testen (plaatsing en hoeveelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Bedankt voor je aanbod! Deventer is een half uurtje rijden dus dat is nog wel te doen. Alleen hang ik niet ff tijdelijk die platen aan het plafond denk ik :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:12
The Legend schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:08:
Bedankt voor je aanbod! Deventer is een half uurtje rijden dus dat is nog wel te doen. Alleen hang ik niet ff tijdelijk die platen aan het plafond denk ik :p
Leuke is dat je ze voor het effect ook op de grond kan leggen :) mits er niks onder staat, zo heb je toch een idee wat het doet.

Zeker als de vloer ook hard is.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb uiteindelijk nog contact gehad met Easy Noise Control. Zij komen dus voor 149 incl. btw langs om te meten en dan krijg je gewoon een rapport met advies hoeveel reductie je nodig hebt. Voor dat geld kan ik me er geen buil aan vallen dus ze komen hier volgende maand meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:04:
Ik heb uiteindelijk nog contact gehad met Easy Noise Control. Zij komen dus voor 149 incl. btw langs om te meten en dan krijg je gewoon een rapport met advies hoeveel reductie je nodig hebt. Voor dat geld kan ik me er geen buil aan vallen dus ze komen hier volgende maand meten :)
Netjes.

Doen ze dan meerdere metingen voor zowel bij de eettafel/keuken als je luisterplek?
Want je hebt het nu over 2 a 3 verschillende problemen die wellicht alle een andere aanpak nodig heeft.
Ligt ook een beetje aan hoe groot de ruimte is en of panelen die je bv bij de keuken doet effect heeft bij de eettafel of dat het toch te ver uit elkaar staat.
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste