Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik speel (bijna altijd) met de bass en treble knoppen volledig open. Nu merkte ik bij het gebruik van de platenspeler dat een heel groot deel van de treble verloren gaat zolang de bass knop volledig opengedraaid is. Pas wanneer ik de bass terugdraai komt de treble weer terug. Bij het luisteren via de streamer of een CD is dit absoluut niet aan de hand. Kan iemand mij hier een verklaring voor geven?
Technics SU-A800S eind
Technics SL-Q3 platenspeler
Technics SB-7000 luidsprekers
Technics SL-PS770D cd-speler
Technics RS-AZ7 cassettedeck
Technics ST-GT550 Tuner
Technics SH-GE90 equalizer (alleen voor grafische weergave, ik gebruik hem niet voor aanpassing van geluid)
WiiM Pro Plus streamer
SMSL SU-1 DAC
En een technics kermis 5-cd wisselaar
[ Voor 16% gewijzigd door DaanTriple7 op 27-01-2025 13:25 ]
Ik heb momenteel 2 hoogtespeakers aangesloten voor Atmos ervaring. Ik vraag mij of of deze receiver nu nog capabel is voor mijn huidige setup.
Video's speel ik af via mijn LG Oled met eARC. Omdat de Denon alleen ARC heeft is dit dus gecomprimeerd en dus maximaal Dolby Digital. Aangezien de streamingplatformen dit ook aanbieden is mijn receiver hiervoor geen beperking. Klopt dat?
Gamen doe ik met de PS5 rechtstreeks aangesloten op de Denon. Aangezien het geen HDMI 2.1 betreft betekent het dus geen 4K 120Hz mogelijkheid. Dit is voor mij geen bezwaar. Wat geluid betreft ondersteund de Denon zo wel Dolby TrueHD en mis ik hier niets aan. klopt dit?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hmm, dat ga ik controleren door de koptelefoon te gebruiken. Thanks. Had ik nog niet aan gedacht.Duclaasie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:38:
Heb je niet gewoon akoestische feedback via je meubel?
Inmiddels iets verder in verdiept en blijk ook o.a. HDR10+ niet te kunnen afspelen. Aangezien de LG dit niet ondersteund is ook dit geen bezwaar. Verder nog in mij ogen aantal functies die voornamelijk voor het gamen iets toevoegen (VRR/Low Latency mode). Omdat het geluid het belangrijkste is blijft mijn conclusie dat de receiver nog wel volstaat. Mocht ik nog iets over het hoofd zien dan verneem ik dat graagZitilites schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:51:
vraag m.b.t. mijn iets oudere receiver (Denon X1300W):
Ik heb momenteel 2 hoogtespeakers aangesloten voor Atmos ervaring. Ik vraag mij of of deze receiver nu nog capabel is voor mijn huidige setup.
Video's speel ik af via mijn LG Oled met eARC. Omdat de Denon alleen ARC heeft is dit dus gecomprimeerd en dus maximaal Dolby Digital. Aangezien de streamingplatformen dit ook aanbieden is mijn receiver hiervoor geen beperking. Klopt dat?
Gamen doe ik met de PS5 rechtstreeks aangesloten op de Denon. Aangezien het geen HDMI 2.1 betreft betekent het dus geen 4K 120Hz mogelijkheid. Dit is voor mij geen bezwaar. Wat geluid betreft ondersteund de Denon zo wel Dolby TrueHD en mis ik hier niets aan. klopt dit?
Surfin' paradise!
Die koptelefoon heeft een microfoon bij je oor in plaats van bij je mond; dat werkt niet goed met vergaderen als je een ruimte deelt met collega's. Gebruik een headset die geschikt is voor vergaderingen; een callcenter headset, zeg maar. Eentje met een microfoon bij je mond.Snappie88 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:43:
We gebruiken op ons werk nu de Sony WH-1000XM4 uit gemak, maar horen van gesprekspartners 'klachten' dat de omgevingsgeluiden aan onze kant luid zijn. Heeft de opvolger hiervan ook dit probleem, of zijn er andere goede alternatieven hiervoor beschikbaar?
Dit was het probleem inderdaad.Duclaasie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:38:
Heb je niet gewoon akoestische feedback via je meubel?
Mooi, dan was het dus simpel op te lossen!
Nu zat ik laatst te meten, en bij mij is oorhoogte op de bank zo rond de 100-105 cm. De tweeter van mijn speaker zit rond de 25 cm vanaf de onderkant van de speaker. Volgens deze berekening heb ik dus een stand nodig van 75-80 cm. Die zijn echter bijna niet te krijgen. Het gross van de goede stands zit rond 60 cm.
Waarom is dit? Ik ben toch niet de enige met 100-105 cm als luisterhoogte?
Rebuilding knowledge database
[ Voor 100% gewijzigd door Aziraphale op 20-02-2025 20:34 . Reden: Topic gestart in aankoopadvies. ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
[ Voor 8% gewijzigd door Grozno op 19-02-2025 17:45 ]
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Puur voor de elektrische kant. Dat het voor de kwaliteit van de audio niet uitmaakt weet ik, maar ik ben nogal gehecht aan mijn huidige set.Grozno schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:43:
Wil je een aanrader voor de elektrische kant of de audiokant? Want voor het tweede maakt het allemaal niks uit, zolang je apparatuur wat betreft het eerste maar intact blijft.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Als je met bass en treble vol open speelt zou ik geen aandacht meer aan mijn audio-installatie geven maar snel bij een KNO-arts langs gaan.DaanTriple7 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:02:
Ik heb een vraag waar ik op ipnternet geen antwoord op kan vinden:
Ik speel (bijna altijd) met de bass en treble knoppen volledig open. Nu merkte ik bij het gebruik van de platenspeler dat een heel groot deel van de treble verloren gaat zolang de bass knop volledig opengedraaid is. Pas wanneer ik de bass terugdraai komt de treble weer terug. Bij het luisteren via de streamer of een CD is dit absoluut niet aan de hand. Kan iemand mij hier een verklaring voor geven?
Voor die USB, bedoel je? Dat is voor mijn Wiim Mini en mijn Toslink switch niet zo spannend. Voor de Rpi is dat meer het geval, maar die kan ik wel aan een oplader hangen.Duclaasie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:19:
Kijk dan wel even hoeveel stroom die outputs mogen leveren.
Het is meer wat qua merk te adviseren is en wat ik er voor budget voor in moet ruimen. Ik zie Brennenstuhl, Belkin, APC, ATC, Eaton enz in voor prijzen van 2 tientjes tot over de 100€. Qua formfactor spreekt de Audioquest Powerquest met wel aan, maar dat ding is zelfs gebruikt nog wel hysterisch duur voor een stekkerblok.
Ik heb altijd een Playstation 5, Nintendo Switch en apple tv 4k direct op mijn LG oled aangesloten.
Dit had ik omdat ik hdmi 2.1 wilden benutten en mijn soundbar dit niet door kon passen.
Dus ik had alleen de soundbar aan de eARC hangen voor het geluid.
Nu heb ik sinds kort een Denon receiver die wel 4k 120 hz door kan geven.
Voor het gemak heb ik nu nog steeds alle apparaten op mijn TV aan gesloten en de eARC alleen naar de Denon receiver.
Zouden jullie de boel ompluggen naar de receiver en die de pass through laten regelen? Of is dit een kwestie van, wat werkt, werkt, lekker laten zitten.
Voor aankoopadvies mag je een eigen topic starten in Beeld en geluid koopadviesAziraphale schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:13:
[...]
Voor die USB, bedoel je? Dat is voor mijn Wiim Mini en mijn Toslink switch niet zo spannend. Voor de Rpi is dat meer het geval, maar die kan ik wel aan een oplader hangen.
Het is meer wat qua merk te adviseren is en wat ik er voor budget voor in moet ruimen. Ik zie Brennenstuhl, Belkin, APC, ATC, Eaton enz in voor prijzen van 2 tientjes tot over de 100€. Qua formfactor spreekt de Audioquest Powerquest met wel aan, maar dat ding is zelfs gebruikt nog wel hysterisch duur voor een stekkerblok.
Meestal is het best practice om alles op je receiver aan te sluiten, zodat je geen gedoe hebt met beperkingen via toslink, ARC etc. Een receiver is immers ook als hub bedoeld en hoeft dan alleen maar beeld door te geven aan de tv. Enkel als de receiver te oud is, of aansluitingen mist, ga je dan devices op de tv aansluiten. Als je tv in staat is om alles onbewerkt terug te sturen via eARC dan is het op zich niet zo erg, maar je receiver heeft gewoon veel meer opties qua individuele bronnen instellen, audioverwerking, etc.maDDog83 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:17:
Benieuwd wat jullie zienswijze hierop is..
Ik heb altijd een Playstation 5, Nintendo Switch en apple tv 4k direct op mijn LG oled aangesloten.
Dit had ik omdat ik hdmi 2.1 wilden benutten en mijn soundbar dit niet door kon passen.
Dus ik had alleen de soundbar aan de eARC hangen voor het geluid.
Nu heb ik sinds kort een Denon receiver die wel 4k 120 hz door kan geven.
Voor het gemak heb ik nu nog steeds alle apparaten op mijn TV aan gesloten en de eARC alleen naar de Denon receiver.
Zouden jullie de boel ompluggen naar de receiver en die de pass through laten regelen? Of is dit een kwestie van, wat werkt, werkt, lekker laten zitten.
Done.Jorgen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:09:
[...]
Voor aankoopadvies mag je een eigen topic starten in Beeld en geluid koopadvies
Tnhx voor je reactie. Ik ga er toch maar eens voor zitten om dat even om te prikken dan.Jorgen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:13:
[...]
Meestal is het best practice om alles op je receiver aan te sluiten, zodat je geen gedoe hebt met beperkingen via toslink, ARC etc. Een receiver is immers ook als hub bedoeld en hoeft dan alleen maar beeld door te geven aan de tv. Enkel als de receiver te oud is, of aansluitingen mist, ga je dan devices op de tv aansluiten. Als je tv in staat is om alles onbewerkt terug te sturen via eARC dan is het op zich niet zo erg, maar je receiver heeft gewoon veel meer opties qua individuele bronnen instellen, audioverwerking, etc.
Bijkomend voordeel is ook dat er 3 hdmi kabels minder onder mijn tv vandaan komen op deze manier.
[ Voor 117% gewijzigd door Icebear1079 op 22-02-2025 21:43 ]
We kijken alles via de AppleTV. (HDMI - rgb hoog. Audiostructuur - stereo)
Probleem wat we hebben dat wanneer we een stream oid een tijdje op pauze hebben gezet, dat het geluid dan gaat haperen. Om de 5sec valt het even weg. AppleTV herstarten en dan gaat het weer goed. Ik heb echter niet het idee dat het aan de Apple ligt maar aan de tv. (Geluid staat op Digital out - stereo uncompressed).
Iemand nog ideeën waar het aan kan liggen?
Zo niet, probeer de audiouitgang op de TV te veranderen van Stereo Uncompressed naar Dolby Digital of een andere optie (sommige TV’s bieden PCM als alternatief)
Of probeer op de Apple TV bij Instellingen > Audio en video de Audiostructuur te wijzigen van Stereo naar Dolby Digital 5.1 (sommige versterkers accepteren dat beter)
[ Voor 66% gewijzigd door bert pit op 02-03-2025 21:17 ]
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Met name de term ofc koperdraad is al sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw onderwerp van menige discussie. In een Duits HiFi tijdschrift werd na een uitvoerige test aanbevolen om coax kabel te gebruiken met name de bijna 10 mm dikke RG 8 U.
Het enige bezwaar is mogelijk de stijfheid van deze kabel tijdens het wegwerken .
Maar qua geluidskwaliteit verslaat deze kabel alle veelal veel duurdere oplossingen .
Met vr.gr. Harm.
Marantz Pm 14, cd17 en Xanadu ds30
Groot verschil. Ik had kritiek op het afwezig zijn van de bass.
Bass en treble zijn erg toegenomen tov de vorige bekabeling.
Ook mij werd een HDMI kabel van 65€ geleverd bij de nieuwe TV, maar niemand merkt het verschil met een HDMI kabel van 10 €. Maar goed een Omega horloge geeft dezelfde tijd aan als Seiko horloge.
Dus alles is relatief.
Groetjes,
Harm.
Zie de topic warning hieronder, voor kabeldiscussies moet je in een ander topic zijnDutchharm1 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:50:
Het is ook niet een wat-moet-ik-kopen maar wat kan je beter gebruiken in plaats van al die dure speciale kabels.
Ook mij werd een HDMI kabel van 65€ geleverd bij de nieuwe TV, maar niemand merkt het verschil met een HDMI kabel van 10 €. Maar goed een Omega horloge geeft dezelfde tijd aan als Seiko horloge.
Dus alles is relatief.
Groetjes,
Harm.
En groeten doen we hier op GoT sowieso niet
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dus jij hebt al je speakers draadloos aangesloten?
Verder wat @The Eagle zegt: de vermeende kwaliteit van kabels is een religie die het best besproken wordt met elfen bij zilver maanlicht, ofzoiets.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Daar was ik het helemaal mee eens. Met die filosofie blijf ik thuis ook actief niets aanpassen. Toch kan ik niet om het verschil heen wat ik dus recent heb ervaren.RichieB schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:52:
[...]
Dus jij hebt al je speakers draadloos aangesloten?![]()
Verder wat @The Eagle zegt: de vermeende kwaliteit van kabels is een religie die het best besproken wordt met elfen bij zilver maanlicht, ofzoiets.
Het mooie van perceptie is, dat het realiteit is voor de waarnemer. Ofwel, het klinkt dus beterRichieB schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:52:
[...]
Dus jij hebt al je speakers draadloos aangesloten?![]()
[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 04-03-2025 10:25 ]
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Als ik 3000 euro aan een nieuwe toonarm uitgeef eist mijn brein verschil te horen.
Maar.. ik ben team OFC, punt.
Bij de Xanadu DS30 kon je voor 500 euro meer de originele coax kabels krijgen. Best dunne maar stugge dingen. Omdat een connector los zat stonden ze sinds de laatste wissel van setup met normale (dikke) ofc kabels aangesloten.
De luidsprekers hebben een heel hoog bereik en zijn ook in staat om het diepe goed over te brengen, maar dat laatste bleef uit.
Ik vond dat m'n schoonvader eens moest gaan draaien aan de toonknoppen op de versterker, maar "die horen in het midden te staan". Veel nummers die ik door en door ken klonken kleurloos, en de zwaardere instrumenten kwamen niet tot hun recht door het uitblijven van de lage tonen.
Nu liep ik enkele dagen geleden binnen bij m'n schoonvader terwijl hij muziek op had, en ik vroeg hem of hij het eindelijk had aangedurfd om aan de knoppen te draaien.. want de kleur was er weer.
Het hoog was nu ook dusdanig sterk dat ik die zelfs wat zou dimmen.
"Nope, ik heb de originele kabels van nieuwe connectoren voorzien en die gemonteerd."
https://manuals.plus/m/69...b1891177113aa6a3620c6.pdf
Hier eind februari gewoon € 10,99GT-R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:01:
Meer mensen hier met Tidal? Bij mij is er deze maand ineens €24 afgeschreven in plaats van de gebruikelijke €12,99. Ook op een heel andere datum.
Receiver met :
- Phono input
- Meerdere HDMI Input, 1 out
- Goede kwaliteit audio
- Multi room support
- Wifi ingebouwd
Ik zit nu aan het Yamaha Musiccast systeem te denken. Waarbij later dan extra musiccast speakers bijgehaald kunnen worden. Ik heb een budget van €400 voor de receiver voor nu.
Zit ik in een beetje een goede richting voor een systeem te denken? Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, en hebben jullie eventueel suggesties voor de juiste receivers waar ik de komende tijd naar moet gaan zoeken? Alles mag tweedehands zijn!
Dus een versterker of receiver heb je nodig. Yamaha is verder degelijk en mag je goede verwachtingen hebben van geluidskwaliteitBartQuaink schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:57:
Ik ben op zoek naar een systeem wat de volgende dingen kan:
Receiver met :
- Phono input
- Meerdere HDMI Input, 1 out
- Goede kwaliteit audio
- Multi room support
- Wifi ingebouwd
er is een hele reeks aan multicast producten tre vinden, dus ik weet niet welke je specifiek op het oog hebt met €400,-Waarin ik voor nu 2 extra speakers gemakkelijk wil verbinden en ze dus allemaal ook in sync moeten kunnen zijn. Ze zullen allemaal op hetzelfde netwerk zitten.
Ik zit nu aan het Yamaha Musiccast systeem te denken. Waarbij later dan extra musiccast speakers bijgehaald kunnen worden. Ik heb een budget van €400 voor de receiver voor nu.
Zit ik in een beetje een goede richting voor een systeem te denken? Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, en hebben jullie eventueel suggesties voor de juiste receivers waar ik de komende tijd naar moet gaan zoeken? Alles mag tweedehands zijn!
- Kan je een linkje plaatsen?
- kun je meer uitleggen wat je uiteindelijk wil, begrijp ik goed dat je op een later tijdstip meerdere speakers in andere kamers wilt aansluiten op het systeem?
Hier ook geen gekke zaken.GT-R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:01:
Meer mensen hier met Tidal? Bij mij is er deze maand ineens €24 afgeschreven in plaats van de gebruikelijke €12,99. Ook op een heel andere datum.
Discussies over de zin en onzin van dure kabels en andere tweaks MOET in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
En iedere vorm van aankoopadvies MOET in Beeld en geluid koopadvies ook als het maar een kort vraagje betreft.
Zo blijft dit topic voor echte korte vragen. Ook als er uit je korte vraag een langer probleem blijkt of een uitgebreide oplossing nodig is, maak je een eigen topic. Vergeet ook niet om te checken of er ergens al een ervaringentopic voor is, want dat is dat de logische plek voor je vraag.
[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 05-03-2025 09:03 ]
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu geen linkje, maar zat vooral te kijken op Marktplaats naar de RX-A1070 die ik tot nu toe veel rond de 400 euro gezien heb.vlaaing peerd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:52:
[...]
Dus een versterker of receiver heb je nodig. Yamaha is verder degelijk en mag je goede verwachtingen hebben van geluidskwaliteit
[...]
er is een hele reeks aan multicast producten tre vinden, dus ik weet niet welke je specifiek op het oog hebt met €400,-
- Kan je een linkje plaatsen?
- kun je meer uitleggen wat je uiteindelijk wil, begrijp ik goed dat je op een later tijdstip meerdere speakers in andere kamers wilt aansluiten op het systeem?
En later inderdaad zou ik a la Sonos een kleine speaker in de badkamer willen (deze wordt met 6 maanden verbouwd, dus nu geen prio), en een semi degelijke in de woon/eetkamer, waar ik naar de MusicCast 20 zat te kijken. Als het uiteindelijk maar een goede is voor in de woonkamer (met beamer/goede muziekinstallatie en platenspeler) en deze multicast heeft wat goed werkt (musiccast leek me daarom het best om binnen Yamaha te blijven).
Heb je mijn mededeling en/of het grote vlak onder je bericht gezien?BartQuaink schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu geen linkje, maar zat vooral te kijken op Marktplaats naar de RX-A1070 die ik tot nu toe veel rond de 400 euro gezien heb.
En later inderdaad zou ik a la Sonos een kleine speaker in de badkamer willen (deze wordt met 6 maanden verbouwd, dus nu geen prio), en een semi degelijke in de woon/eetkamer, waar ik naar de MusicCast 20 zat te kijken. Als het uiteindelijk maar een goede is voor in de woonkamer (met beamer/goede muziekinstallatie en platenspeler) en deze multicast heeft wat goed werkt (musiccast leek me daarom het best om binnen Yamaha te blijven).
Aankoopadvies moet in een eigen topic in het juiste subforum.
Niet gezien! Zal het daar posten, bedankt voor de info.Jorgen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Heb je mijn mededeling en/of het grote vlak onder je bericht gezien?
Aankoopadvies moet in een eigen topic in het juiste subforum.
Gaat een eenvoudige doorsnee speakerkabel (Norstone / Essentials / misschien voordeligste Audioquest) daar moeite mee hebben? Ik wil geen kabel die met enkele jaren bros wordt of juist verweekt/plakkerig. Leer graag of ik me daar zorgen om moet maken en waar dan op te letten.
Lijkt me een prima aankoop, en op de specs bekeken voldoet ie aan de eisen die je hebt genoemd.BartQuaink schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu geen linkje, maar zat vooral te kijken op Marktplaats naar de RX-A1070 die ik tot nu toe veel rond de 400 euro gezien heb.
Houdt alleen nog rekening met je Wifi bereik door het huis. Als de badkamer slecht bereikbaar is, zal je dat ook merken bij de draadloze speakers.
UV bestendig is ook gewenst voor wat niet in de zon hangt? En / of gaat het je ook om andere voor deze toepassing prettige eigenschappen van PVC?Duclaasie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:28:
Als je voor een kabel kiest met PVC mantel (UV bestendig) dan blijft de kabel best lang goed.
De kabel heeft geen aansluitingen 'halverwege', alleen op de speakers zelf. Daar moet ik het doen met hoe deze gemaakt zijn (maar dat is wel voor buitenIk zou mij eerder zorgen maken over de kabel overgangen, waar het koper bloot ligt. Als je het goed wil doen zou ik IP-65 of IP-67 Speakon connectoren gebruiken
Gewoon snoer van de bouwmarkt gebruiken. Drie aderig en dan twee gebruiken kan prima, zeg maar het type dat je ook voor een gemiddelde lamp gebruikt - maar gewoon tweelingsnoer kan ook.Gwaihir schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:17:
De audio gaat zich uitbreiden naar een onverwarmde schuur en tot onder een afdak los in de tuin. Geen direct zonlicht, wel lage temperaturen e.d..
Gaat een eenvoudige doorsnee speakerkabel (Norstone / Essentials / misschien voordeligste Audioquest) daar moeite mee hebben? Ik wil geen kabel die met enkele jaren bros wordt of juist verweekt/plakkerig. Leer graag of ik me daar zorgen om moet maken en waar dan op te letten.
In mijn schuur (houten schuurtje, open ventilatie naar buiten) heb ik een lamp zo opgehangen (snoer aan een stekker) en dat hangt al 10+ jaar zo. Omhulsel geen enkel probleem. Zal met tweelingsnoer niet anders zijn, is niet dat ze daar specifiek heel erg ander plastic voor gebruiken (zou in de massaproductie veel te duur zijn).
En genoeg mensen die gewoon elektradraad gebruiken om speakers mee aan te sluiten, want dikker koper.
In een PVC mantelbuis kan, maar zal niet perse hoeven, zeker als het uit de regen / in de schaduw hangt.
de versterker is een kleine SMSL AD18. Deze gaat juist storen / vervormen wanneer ik de settings naar Digital zet. (desnoods zoek ik hier een andere voor, ik heb een kleine bouwvorm nodig ivm kastruimte)bert pit schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:08:
@clements Gebeurt het ook als je het geluid rechtstreeks via HDMI op de tv afspeelt?
Zo niet, probeer de audiouitgang op de TV te veranderen van Stereo Uncompressed naar Dolby Digital of een andere optie (sommige TV’s bieden PCM als alternatief)
Of probeer op de Apple TV bij Instellingen > Audio en video de Audiostructuur te wijzigen van Stereo naar Dolby Digital 5.1 (sommige versterkers accepteren dat beter)
het heeft even geduurd voordat ik het probleem gereproduceerd kreeg. Maar het issue trad op en toen heb ik de audiospeakers van de TV geselecteerd voor het geluid. Probleem weg. Wanneer ik weer terugschakelde naar Optisch kwam het probleem weer ‘terug’
[ Voor 6% gewijzigd door clements op 07-03-2025 22:59 ]
@B-Bandit Ben je uiteindelijk voor een oplossing gegaan waar de vloerstaander in een wandmeubel is verwerkt? Ben benieuwd naar je ervaringen.B-Bandit schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:57:
In onze nieuwe woning krijgt mijn Klipsch RP 8000F een plekje in een wandmeubel op maat (zie schets).
[Afbeelding]
Nu ben ik ook aan het orienteren.. We willen een mooi wandmeubel over de volle breedte van de "tv muur", maar ja, wat doe je met je speakers. De bekende WAF komt weer eens om de hoek kijken.
Qua stijl spreekt dit ons wel aan, met dan de 2 vloerstaanders achter gaasdoek:
:strip_exif()/f/image/Qq8IhTT7l5ybKoKKlQ9QzX5v.png?f=user_large)
Heb nu de Dali Oberon 5 als fronts, zeer tevreden mee, maar de BR poort zit achterop.
Ik las dat @JvS daar destijds al een punt over maakte, dat je daar dan op inlevert.
Maar ja, wat zijn andere opties? Zijn er goede "inbouwspeakers" hiervoor die fatsoenlijk geluid geven? En resonantie naar de buren willen we absoluut voorkomen (met de losse zuilen geen klachten, maar zodra iets dat trilt tegen de betonnen woningscheidende muur komt dan staan de buren dezelfde dag nog voor de deur).
Voorbeeld: DALI PHANTOM H-60 R
[ Voor 42% gewijzigd door TBTL op 16-03-2025 16:54 ]
edit: kwam dit al tegen: https://www.hifiklubben.n...ik-een-backbox-gebruiken/
Ook in de handleiding een "optimum rear volume" gevonden, voor de Dali H-60 is dat 20 liter.
Enige wat ik vind zijn die typische Amerikaanse setups in van die houten huisjes met gipswanden, waarbij er bij zo'n beetje elke multimedia-DIY video op YouTube een rechthoekig gat in een gipswand wordt gezaagd
Ben bang dat het allemaal minder gaat klinken dan de huidige setup (of erger: hoorbaar geluid voor de buren), en eenmaal zo'n kast ingebouwd er weinig meer mogelijk gaat zijn.
Zijn er ergens opstellingen in showrooms van zoiets? Zal eens rondbellen, maar als iemand het weet hoor ik het graag.
Zijn er overigens geen zuilen die wel in een nis kunnen? De Dali Vokal Center heeft zn bass port aan de voorkant zitten en heb ik nu ook al in een meubel neergezet.
Is het te simpel om te stellen dat als de bass reflex poort aan de voorzijde zit (of in zn geheel ontbreekt), deze dan mogelijk wel in een nis geplaatst kan worden?
[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-03-2025 16:00 ]
En daarnaast ben je een stuk minder flexibel dan met losstaande speakers. Die kun je nog een keer verzetten/richten en zodoende spelen met je opstelling mocht bijvoorbeeld je zitopstelling eens veranderen in de toekomst (en vrouwen willen de boel nog wel eens omogooienCyBeRSPiN schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:32:
@TBTL thanks, dat vermoede ik al. Kan echter maar weinig echte ervaringen vinden waarin deze zijn ingebouwd in een houten wandkast, en wat de do's and don't zijn. Bijvoorbeeld wel/geen holte houden in de wandkast waar die inbouw inhangt, en zijn vibraties een probleem, of is dat voldoende opgelost door het ontwerp van zo'n inbouwspeaker?
Enige wat ik vind zijn die typische Amerikaanse setups in van die houten huisjes met gipswanden, waarbij er bij zo'n beetje elke multimedia-DIY video op YouTube een rechthoekig gat in een gipswand wordt gezaagd(wel erg praktisch dat alle kabels daar dan ook magisch in de muur weggewerkt zijn).
Ben bang dat het allemaal minder gaat klinken dan de huidige setup (of erger: hoorbaar geluid voor de buren), en eenmaal zo'n kast ingebouwd er weinig meer mogelijk gaat zijn.
Zijn er ergens opstellingen in showrooms van zoiets? Zal eens rondbellen, maar als iemand het weet hoor ik het graag.

Nee, het grootste probleem is de luchtspleet tussen de luidspreker en de rand van de nis. Dat kan je eventueel oplossen door die met latjes dicht te maken, maar dat moet dan wel naadloos aansluiten op de voorzijde van de luidspreker. Geluid dat langs de voorzijde van de luidsprekerkast strijkt, moet zonder stapjes uitkomen bij de voorzijde van het wandmeubel. Een stap van 5 mm is al te veel.CyBeRSPiN schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:32:
Zijn er overigens geen zuilen die wel in een nis kunnen? De Dali Vokal Center heeft zn bass port aan de voorkant zitten en heb ik nu ook al in een meubel neergezet.
Is het te simpel om te stellen dat als de bass reflex poort aan de voorzijde zit (of in zn geheel ontbreekt), deze dan mogelijk wel in een nis geplaatst kan worden?
Een tweede, kleiner, probleem is dat een luidspreker meer bas en lage middentonen krijgt, als je hem in een muur of wandmeubel inbouwt. Bij in-wall-luidsprekers is daar al rekening mee gehouden.
Op je andere vragen kan ik geen antwoord geven.
[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 17-03-2025 22:30 ]
Ik snap dat men het mooi vindt, maar zo van die boekenplanken en andere gaten direct naast een inbouwspeaker (en elke andere speaker), zoals op de foto, is alles behalve aan te raden.CyBeRSPiN schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:27:
[...]
@B-Bandit Ben je uiteindelijk voor een oplossing gegaan waar de vloerstaander in een wandmeubel is verwerkt? Ben benieuwd naar je ervaringen.
Nu ben ik ook aan het orienteren.. We willen een mooi wandmeubel over de volle breedte van de "tv muur", maar ja, wat doe je met je speakers. De bekende WAF komt weer eens om de hoek kijken.
Qua stijl spreekt dit ons wel aan, met dan de 2 vloerstaanders achter gaasdoek:
[Afbeelding]
Heb nu de Dali Oberon 5 als fronts, zeer tevreden mee, maar de BR poort zit achterop.
Ik las dat @JvS daar destijds al een punt over maakte, dat je daar dan op inlevert.
Maar ja, wat zijn andere opties? Zijn er goede "inbouwspeakers" hiervoor die fatsoenlijk geluid geven? En resonantie naar de buren willen we absoluut voorkomen (met de losse zuilen geen klachten, maar zodra iets dat trilt tegen de betonnen woningscheidende muur komt dan staan de buren dezelfde dag nog voor de deur).
Ik weet niet hoe handig je bent, maar iets zelfbouwen is hier denk ik wat beter op zijn plaats.
Qua hoogte en ruimte kan daar namelijk prima mooie twee-weg + stereo subs bij.
Wat is het budget?
Hoe zie je dat voor je? Je bedoelt om van die inbouwspeakers op maat in te bouwen in zo'n wandmeubel?B_FORCE schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:56:
[...]
Ik weet niet hoe handig je bent, maar iets zelfbouwen is hier denk ik wat beter op zijn plaats.
Qua hoogte en ruimte kan daar namelijk prima mooie twee-weg + stereo subs bij.
Niet echt over na gedacht nog, de hele verbouwing gaat sowieso een hoop duiten kosten, zeker als we zo'n kastenwand door een meubelmaker laten doen. Ik ben wel redelijk handig, maar heb er de werkplaats en het gereedschap niet voor.Wat is het budget?
Qua audio ca 1500 euro.
Heb nu al een mooie set (2x Dali Oberon 5, Dali Vokal, 2x Oberon 1 en een SVS SB-1000 sub (die naast de luisterpositie staat nu), met een Marantz SR6015), alles wat ik kan hergebruiken is mooi meegenomen..
Zit ook nog te overwegen om hoogte/plafond-speakers aan de verbouwing toe te voegen.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-03-2025 13:24 ]
Als een meubelmaker toch bezig gaat, valt het dan niet te overwegen het eea te combineren?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:09:
[...]
Hoe zie je dat voor je? Je bedoelt om van die inbouwspeakers op maat in te bouwen in zo'n wandmeubel?
[...]
Niet echt over na gedacht nog, de hele verbouwing gaat sowieso een hoop duiten kosten, zeker als we zo'n kastenwand door een meubelmaker laten doen.
Als ze dan toch bezig zijn, zijn een paar extra plankjes en wat afwerking + wat gaten frezen een extreem kleine moeite.
Mijn ervaring is dat het in zo goed als zelfde budget kan.
In dat geval zouden enkel de Dali Oberon 5 komen te vervallen en eventueel de center speaker.Qua audio ca 1500 euro.
Heb nu al een mooie set (2x Dali Oberon 5, Dali Vokal, 2x Oberon 1 en een SVS SB-1000 sub (die naast de luisterpositie staat nu), met een Marantz SR6015), alles wat ik kan hergebruiken is mooi meegenomen..
Zit ook nog te overwegen om hoogte/plafond-speakers aan de verbouwing toe te voegen.
(welke variant is dat precies?)
Naar mijn mening zijn die sowieso een beetje mismatched, omdat er een subwoofer aanwezig is.
Full-range fronts hebben dan niet zoveel zin, sterker nog, om het laag goed te krijgen liever zelfs niet.
Zie: Het Grote Subwoofer Topic
Ik ken de Marantz niet helemaal, maar even snel zoekresultaat laat zien dat er pre-outs zijn en dat highpass filter van de speakers aangepast kan worden.
Dat biedt mogelijkheden!
Als je het helemaal mooi wilt doen, juist voor het hele gezin, is een multi-sub opstelling hier wel netjes.
In dat geval komen er twee subs bij die in de wandkast geplaatst kunnen worden.
Dan is enkel nog een DSP + extra versterker nodig.
Als ik zo even een grove begroting maak, kan dat allemaal prima in het budget.
Ja precies, en dan met inbouwspeakers is het minder een issue dat ernaast een "open" vak zit in de kast, of is dat volgens jou alsnog wel een aandachtspunt?B_FORCE schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:49:
[...]
Als een meubelmaker toch bezig gaat, valt het dan niet te overwegen het eea te combineren?
Als ze dan toch bezig zijn, zijn een paar extra plankjes en wat afwerking + wat gaten frezen een extreem kleine moeite.
Mijn ervaring is dat het in zo goed als zelfde budget kan.
De Oberon VokalIn dat geval zouden enkel de Dali Oberon 5 komen te vervallen en eventueel de center speaker.
(welke variant is dat precies?)
Ok, heb eea goed ingeregeld met Audessey XT32 en ben nu zeer te spreken over de lage tonen, muv dat ik idd denk beter uit te zijn met 2 subs.Naar mijn mening zijn die sowieso een beetje mismatched, omdat er een subwoofer aanwezig is.
Full-range fronts hebben dan niet zoveel zin, sterker nog, om het laag goed te krijgen liever zelfs niet.
Zie: Het Grote Subwoofer Topic
2 speciale "inbouw" subs erbij en dan de SB-1000 weg? Of de SB-1000 toch in de wandkast plaatsen en daar nog een van nemen? Ben nu eigenlijk wel echt dik tevreden met de SB-1000 linksachter, en overweeg daar dan een 2e van rechts voor.Ik ken de Marantz niet helemaal, maar even snel zoekresultaat laat zien dat er pre-outs zijn en dat highpass filter van de speakers aangepast kan worden.
Dat biedt mogelijkheden!
Als je het helemaal mooi wilt doen, juist voor het hele gezin, is een multi-sub opstelling hier wel netjes.
In dat geval komen er twee subs bij die in de wandkast geplaatst kunnen worden.
Een open vak is altijd een issue direct naast een luidspreker.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:33:
[...]
Ja precies, en dan met inbouwspeakers is het minder een issue dat ernaast een "open" vak zit in de kast, of is dat volgens jou alsnog wel een aandachtspunt?
Tweeter in het midden en twee mids aan de zijkanten, daar worden we niet zo gelukkig van
Tenzij je echt PAL voor de center zit.
Ik zou persoonlijk de SB-1000 houden en twee subs erbij en inbouwen in de kast.Ok, heb eea goed ingeregeld met Audessey XT32 en ben nu zeer te spreken over de lage tonen, muv dat ik idd denk beter uit te zijn met 2 subs.
[...]
2 speciale "inbouw" subs erbij en dan de SB-1000 weg? Of de SB-1000 toch in de wandkast plaatsen en daar nog een van nemen? Ben nu eigenlijk wel echt dik tevreden met de SB-1000 linksachter, en overweeg daar dan een 2e van rechts voor.
Op die manier valt het laag heel goed te regelen!
Bestaande speakers/zelf in wandkasten plaatsen voelt wel heel erg als een houtje-touwtje oplossing als er toch zo'n hele mooie opmaat gemaakte wandkast komt.
Ik ben niet zo bekend met Audyssey XT32, maar als er een mogelijkheid is om twee extra subs uit te sturen, is er enkel nog een extra versterker nodig oid.
[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 18-03-2025 15:45 ]
Zie ook mijn vorige reactie én de topicwarning van dit topic.
Alle aankoopadvies én dus ook de vriendelijk bedoelde hulp daarbij *MOET* in het juiste subforum, in een eigen topic aldaar. We gaan dus ook niet het gesprek in dit topic voortzetten, hoe behulpzaam en aardig dat ook bedoeld is.
Datzelfde geldt voor verwijzen naar ervaringentopics. Daar is vanzelfsprekend veel over de materie te lezen, maar ook die topics zijn niet bedoeld voor aankoopadviesvragen. Wel voor uitleg en discussie over specifieke dingen die je wilt weten over mogelijkheden, etc.
Ik verplaats alle posts hierover naar een eigen topic, wat daarna wel aan de juiste voorwaarden moet voldoen om open te kunnen blijven.
Ik heb dit verlengkabeltje gekregen bij een draadloze microfoonontvanger om de antenne mee te verbinden
:strip_exif()/f/image/h2TPdy54nDz0D563M7WG01N6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou echter de antenne nog wel wat verder willen hangen (ongeveer 5 meter)
Maar wat voor soort kabel heb ik dan nodig? Ik heb die aansluitingen al eens bekeken met Google Lens, maar dat geeft me geen uitsluitsel.
Is dit een female en male SMA connector? Er staat ook nog RG-58/U op. Maakt dat uit als ik hier een verlengkabel tussensteek die een hogere RG heeft? Bedankt voor de info.
Lijkt idd sterk op SMA. Daar kun je gewoon verlengkabels voor halen: https://www.kabelshop.nl/...10BK50-i15892-t24885.html
Ben je voor 7 euro ex verzenden de man. En is ook gewoon 50Ohm. Al maakt dat voor reguliere antenne weinig uit.
Weet niet wat je er exact mee wilt doen, maar ik heb als FM antenne al jaren gewoon een koperdraadje a la luidsprekerkabel, verder niet heel erg geisoleerd. Werkt prima
Edit: misschien toch niet
[ Voor 40% gewijzigd door itcrowd op 21-03-2025 20:08 ]
https://www.campbellsci.com/blog/ins-outs-rf-connectors
Ik vind hem het meest op TNC lijken, Threaded Neill–Concelman. @itcrowd zat in de buurt, het is namelijk de schroefbare variant van BNC, Bayonet Neill–Concelman.
[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 22-03-2025 20:20 ]
[E-B-X]
Thanks, die zal het inderdaad zijn. Handig overzicht van die stekkers, trouwens.TBTL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:12:
Overzicht stekkers voor radio:
https://www.campbellsci.com/blog/ins-outs-rf-connectors
Ik vind hem het meest op TNC lijken, Threaded Neill–Concelman. @itcrowd zat in de buurt, het is namelijk de schroefbare variant van BNC, Bayonet Neill–Concelman.
Niemand hier heeft een glazen bol, en de kans dat hier iemand is die inzicht heeft in de sales roadmap van HK is ongeveer -1ebx schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:33:
Weet iemand waneer de Enchant 900 van Harman & Kardon beschikbaar zal zijn ? En vooral of die een nieuwe Google Audio chip heeft ? (De citations zijn absoluut onbetrouwbaar)
Als je het echt wilt weten: mail HK even
Op de nieuwsberichten van februari/januari 2025 werd steeds gesproken over beschikbaar in Maart -- waar mail je zo een mannen ? en reageren ze daar effectief op ? :-)The Eagle schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:12:
[...]
Niemand hier heeft een glazen bol, en de kans dat hier iemand is die inzicht heeft in de sales roadmap van HK is ongeveer -1
Als je het echt wilt weten: mail HK even
[E-B-X]
https://www.harman.com/contact-usebx schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:49:
[...]
Op de nieuwsberichten van februari/januari 2025 werd steeds gesproken over beschikbaar in Maart -- waar mail je zo een mannen ? en reageren ze daar effectief op ? :-)
ik heb sinds kort een sony ta 1000 av receiver met klipsch speakers
als ik via de tv van zender wissel dolby digital naar pcm zenders dan hoor ik een plop in mijn speakers
als ik op de dolby zenders blijft is het geen probleem
wat kan ik hier aan doen,ik had voorheen een sonos arc ultra set en daar hoorde ik niks op.
Ik ben al een tijdje zo af en toe aan het kijken om een platenspeler toe te voegen aan mijn systeem. Daarbij ook diverse posities in m'n kamer aan het overwegen.
1 daarvan is naast de bank, maar dat betekent dat de kabel al snel een meter of 8 lang moet worden. Daarbij zal deze langs een 2tal paar speakerkabels lopen.
@heuveltje Is wel handig om te noemen ja. Kabel vanaf de platenspeler naar de reciever die ik ook voor mijn tv en surround gebruik. Deze heeft een specifieke ingang voor een platenspeler (phono ingang).
Kan dat kwaad met betrekking tot storingen en dergelijke?
Bedenkt mij nu net dat dit wel de achter speakers zijn, als ik gewoon stereo luister zullen die speakers nier gebruikt worden. Maar ik kan ook kiezen om alle speakers te gebruiken.
[ Voor 37% gewijzigd door thijsco19 op 28-03-2025 12:32 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
De kabel van wat naar wat ?thijsco19 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:15:
Een snelle vraag.
Ik ben al een tijdje zo af en toe aan het kijken om een platenspeler toe te voegen aan mijn systeem. Daarbij ook diverse posities in m'n kamer aan het overwegen.
1 daarvan is naast de bank, maar dat betekent dat de kabel al snel een meter of 8 lang moet worden. Daarbij zal deze langs een 2tal paar speakerkabels lopen.
Bedenkt mij nu net dat dit wel de achter speakers zijn, als ik gewoon stereo luister zullen die speakers nier gebruikt worden. Maar ik kan ook kiezen om alle speakers te gebruiken.
bij Luidsprekers is 8m kabel geen probleem.
Normale lijn ingang worden al wat gevoeliger. maar dat zou ook nog moeten kunnen
Als het is van de platenspeler naar de phono-versterker. Dan vermoed ik dat dat signaal te zwak is, maar heb het nooit echt getest tbh
Daarbij ga ik uit van "duidelijk hoorbaar verschil" . Maar elke vraag over geluidskwaliteit heeft wel een engel/maanlicht gehalte
[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 28-03-2025 11:22 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik heb ooit een poging gedaan met een kabel van zes meter tussen de platenspeler en de phono ingang van de versterker. Volgens mijn oren miste ik wat hoge tonen.thijsco19 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:15:
Een snelle vraag.
@heuveltje Is wel handig om te noemen ja. Kabel vanaf de platenspeler naar de reciever die ik ook voor mijn tv en surround gebruik. Deze heeft een specifieke ingang voor een platenspeler (phono ingang).
Er een phonovoorversterker tussen geplaatst, kabel van 1,5 meter van platenspeler naar phonovoorversterker en dezelfde kabel van 6 meter naar een lijningang vd versterker. Geluid was echt een pakske beter.
De phonoversterker:
https://www.cambridgeaudi...n/products/hi-fi/alva/duo
De voorkeurslocatie is ook wel naast de reciever. Alleen is mijn tv meubel niet heel diep waardoor een platenspeler er precies op past, alleen dan mis ik nog een paar cm als de kap open wilt doen.
Nouja dat is een probleem die ik dan wel weer oplos.
Sowieso is het nog niet 100% zeker of er een komt, eerst nog maar even verder er in verdiepen.
Oh, misschien nog wel een leuke vraag. Ongeacht je smaak of de muziek genre, welke plaat MOET je hebben?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Van je favoriete band.thijsco19 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:38:
Oh, misschien nog wel een leuke vraag. Ongeacht je smaak of de muziek genre, welke plaat MOET je hebben?
En anders Legend van Bob Marley & The Wailers.
[ Voor 40% gewijzigd door Glarioo op 28-03-2025 20:00 ]
Ik lees dat hier prima mee te luisteren is als je de voorversterker maar dicht bij de platenspeler zet. Dus een korte kabel tussen platenspeler en voor/phono-versterker en een lange kabel tussen voor/phono-versterker en vermogensversterker.thijsco19 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:38:
Duidelijk dus, niet aan beginnen.
De voorkeurslocatie is ook wel naast de reciever. Alleen is mijn tv meubel niet heel diep waardoor een platenspeler er precies op past, alleen dan mis ik nog een paar cm als de kap open wilt doen.
Nouja dat is een probleem die ik dan wel weer oplos.
Sowieso is het nog niet 100% zeker of er een komt, eerst nog maar even verder er in verdiepen.
In de car audio wereld zijn lengtes van 5 a 10 meter voor cinch geen enkel probleem, dus wellicht je licht daar eens opsteken
Anders: gebalanceerde kabel kopen, dan kun je prima naar 100m zonder noemenswaardig verlies. Moet je wel die aansluiting ergens kunnen maken, maar er zijn verloopjes iirc.
Meer info en discussie bij de buren: https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=13445.0
Ja, mijn conclusie was wat redelijk snel en wat te simpel.Prisma16 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:00:
[...]
Ik lees dat hier prima mee te luisteren is als je de voorversterker maar dicht bij de platenspeler zet. Dus een korte kabel tussen platenspeler en voor/phono-versterker en een lange kabel tussen voor/phono-versterker en vermogensversterker.
Zo maar effe een platenspeler naast de bank zetten met daarbij een kabel van +- 8 meter is niet zo simpel. Er komt dus wat meer bij kijken.
Een voorversterker gebruiken is dus een optie. En de ingebouwde voorversterkers?
Als ik bijvoorbeeld deze platenspeler koop en de ingebouwde voorversterker gebruik icm een goede kabel zou het dus nog wel kunnen?
Een losse voorversterker kopen zal al snel boven budget uit komen. Evenals lange kwaliteit (dure) kabels.
De voorversterker in de platenspeler is uiteraard ook OK. Het gaat er om dat je een wat sterker signaal over de lange kabel stuurt. Heb je minder last van storingen. (signaal/ruis verhouding in jargon)thijsco19 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:28:
[...]
Ja, mijn conclusie was wat redelijk snel en wat te simpel.
Zo maar effe een platenspeler naast de bank zetten met daarbij een kabel van +- 8 meter is niet zo simpel. Er komt dus wat meer bij kijken.
Een voorversterker gebruiken is dus een optie. En de ingebouwde voorversterkers?
Als ik bijvoorbeeld deze platenspeler koop en de ingebouwde voorversterker gebruik icm een goede kabel zou het dus nog wel kunnen?
Een losse voorversterker kopen zal al snel boven budget uit komen. Evenals lange kwaliteit (dure) kabels.
Losse voorversterker koop je voor twee tientjes bij amazon, bij alie of zijn neefjes waarschijnlijk voor nog minder.
:strip_exif()/f/image/fUHgK6oyRGtEDmezYOSACh52.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Prisma16 op 29-03-2025 15:46 ]
Vandaar dat ik graag in de keuken tegelijkertijd met de b&w’s een draadloze speaker wil aansturen van bijv Sonos of Denon.
Als ik dan toch wat moet kopen wil ik ook graag radio (FM of dab) en streaming van spotify.
En bij voorkeur ook Bluetooth koptelefoon kunnen aansturen voor als ik ga Xboxen.
Mijn eerste gedachte was een streamingbox zoals argon audio solo, dit puur voor de draadloze speaker. Maar als ik dan zie dat je voor wat euro’s meer al een complete versterker hebt met meer opties zoals de AVR-X1700HBKE2 (400 bij correct) zit ik op het spoor voor een nieuwe Denon versterker .
Ik wil niet meer dan 2 bedrade speakers aansluiten dus het voelt wat overkil. De streamingboxen zijn vaak ook wel 2/300 euro.
Klopt mijn beredenering dat de meerwaarde van een losse streaming box dermate beperkt is dat je beter een nieuwe versterker kan kopen (in mijn geval)?
[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 30-03-2025 11:12 ]
Voor aankoopadvies moet je een eigen topic aanmaken in Beeld en geluid koopadvies en het format dat je krijgt bij een nieuw topic uitgebreid invullen.Waypoint schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:14:
Ik heb twee b&w CM1s2 achter een oudere NAD versterker hangen met een hele oude chromecast. Op zich bevalt dat maar ik mis muziek in de keuken (draadloos).
Vandaar dat ik graag in de keuken tegelijkertijd met de b&w’s een draadloze speaker wil aansturen van bijv Sonos of Denon.
Als ik dan toch wat moet kopen wil ik ook graag radio (FM of dab) en streaming van spotify.
En bij voorkeur ook Bluetooth koptelefoon kunnen aansturen voor als ik ga Xboxen.
Mijn eerste gedachte was een streamingbox zoals argon audio solo, dit puur voor de draadloze speaker. Maar als ik dan zie dat je voor wat euro’s meer al een complete versterker hebt met meer opties zoals de AVR-X1700HBKE2 (400 bij correct) zit ik op het spoor voor een nieuwe Denon versterker .
Ik wil niet meer dan 2 bedrade speakers aansluiten dus het voelt wat overkil. De streamingboxen zijn vaak ook wel 2/300 euro.
Is mijn gedachte logisch voor een nieuwe denon ivm heos of beter wel een losse streaming box ? Kan iemand mij op weg helpen ?
[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 30-03-2025 10:52 ]
Dat weet ik. ik zoek geen specifiek aankoop advies maar ik wil graag weten of mijn beredenering klopt dat de meerwaarde van het kopen van een losse streamer heel beperkt is .Jorgen schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:52:
[...]
Voor aankoopadvies moet je een eigen topic aanmaken in Beeld en geluid koopadvies en het format dat je krijgt bij een nieuw topic uitgebreid invullen.
(Edit: even aangevuld in m’n vraag)
[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 30-03-2025 11:12 ]
Ik vind persoonlijk audiostreamers een onzinnig product. Als je een versterker/receiver koopt, heb je een veelzijdiger product en als die apps mist, kan je dat oplossen met een mediaspeler voor een paar tientjes.Waypoint schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Dat weet ik. ik zoek geen specifiek aankoop advies maar ik wil graag weten of mijn beredenering klopt dat de meerwaarde van het kopen van een losse streamer heel beperkt is .
Ik ben vrij nieuw in het Hi-Fi-wereld(je), maar ben zeer geïnteresseerd. Mijn platencollectie is flink aan het groeien en sinds januari een platenspeler. Ik ben alleen op zoek naar een streamer en voorversterker - met multi-room ondersteuning, zodat ik in mijn keuken ook kan genieten van mijn platen. De WiiM Ultra en AMP interesseren mij het meest. Ik gebruik Tidal of Apple Music - is mij om het even - en de Pro-Ject Debut Carbon Evo met haar ingebouwde phono-versterker. Ik word alleen gek van de termen 'phono', versterker en voorversterker dus ik vraag mij af welke het meest geschikt is.
Moet ik voor de WiiM Ultra nog een voorversterker/versterker kopen? Zo ja; wat is aan te raden?
P.S.: als speakers wil ik de Elac Debut 3.0 B6.3 aanschaffen.
Wat voor platenspeler heb je? Afhankelijk daarvan heb je uberhaupt wel of niet een phono-voorversterker nodig.MikaB schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:48:
Goedemorgen,
Ik ben vrij nieuw in het Hi-Fi-wereld(je), maar ben zeer geïnteresseerd. Mijn platencollectie is flink aan het groeien en sinds januari een platenspeler. Ik ben alleen op zoek naar een streamer en voorversterker - met multi-room ondersteuning, zodat ik in mijn keuken ook kan genieten van mijn platen. De WiiM Ultra en AMP interesseren mij het meest. Ik gebruik Tidal of Apple Music - is mij om het even - en de Pro-Ject Debut Carbon Evo met haar ingebouwde phono-versterker. Ik word alleen gek van de termen 'phono', versterker en voorversterker dus ik vraag mij af welke het meest geschikt is.
Moet ik voor de WiiM Ultra nog een voorversterker/versterker kopen? Zo ja; wat is aan te raden?
P.S.: als speakers wil ik de Elac Debut 3.0 B6.3 aanschaffen.
Share and Enjoy!
Het gaat om de Pro-Ject Debut E Carbon Phono.WCA schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:57:
[...]
Wat voor platenspeler heb je? Afhankelijk daarvan heb je uberhaupt wel of niet een phono-voorversterker nodig.
Een snelle zoektocht leert mij dat deze platenspeler een phono voorversterker ingebouwd heeft. Je hoeft deze dus niet aan te sluiten op een aparte voorversterker en je kan het op een gewone lijn ingang van een versterker aansluiten.
Daarmee heb je de muziek vanaf de platenspeler nog niet multiroom overigens, daarvoor zou het dan eerst digitaal gemaakt moeten worden om vervolgens te verspreiden, tenzij je voor een versterker gaat die meerdere speakersets aan kan sturen, zone A en/of B zeg maar. Daar voorziet de Wiim volgens mij niet in. Heb zo ook geen voorbeeld welke versterker dat wel kan.
https://fwd.nl/audio/revi...nyl-toegankelijk-gemaakt/
https://projectaudio.nl/p...ed?variant=48782932115795
[ Voor 37% gewijzigd door Falco op 31-03-2025 11:22 ]
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6