Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:47
Falco schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Een snelle zoektocht leert mij dat deze platenspeler een phono voorversterker ingebouwd heeft. Je hoeft deze dus niet aan te sluiten op een aparte voorversterker en je kan het op een gewone lijn ingang van een versterker aansluiten.
Daarmee heb je de muziek vanaf de platenspeler nog niet multiroom overigens, daarvoor zou het dan eerst digitaal gemaakt moeten worden om vervolgens te verspreiden, tenzij je voor een versterker gaat die meerdere speakersets aan kan sturen, zone A en/of B zeg maar. Daar voorziet de Wiim volgens mij niet in. Heb zo ook geen voorbeeld welke versterker dat wel kan.
Ah, hier doel ik wel op. Ik dacht namelijk dat ik de phono-out vanaf mijn platenspeler naar de phono-in op de WiiM Ultra kan zetten en dan via de WiiM-app het muziek van verspreiden naar meerdere ruimtes.

Edit: topic gemaakt in https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82067108

[ Voor 4% gewijzigd door MikaB op 31-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MikaB schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:48:
Goedemorgen,

Ik ben vrij nieuw in het Hi-Fi-wereld(je), maar ben zeer geïnteresseerd. Mijn platencollectie is flink aan het groeien en sinds januari een platenspeler. Ik ben alleen op zoek naar een streamer en voorversterker - met multi-room ondersteuning, zodat ik in mijn keuken ook kan genieten van mijn platen. De WiiM Ultra en AMP interesseren mij het meest. Ik gebruik Tidal of Apple Music - is mij om het even - en de Pro-Ject Debut Carbon Evo met haar ingebouwde phono-versterker. Ik word alleen gek van de termen 'phono', versterker en voorversterker dus ik vraag mij af welke het meest geschikt is.

Moet ik voor de WiiM Ultra nog een voorversterker/versterker kopen? Zo ja; wat is aan te raden?

P.S.: als speakers wil ik de Elac Debut 3.0 B6.3 aanschaffen.
Voor aankoopadvies moet je een eigen topic openen in Beeld en geluid koopadvies

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 13:50

SannrHerr

Furor Teutonicus!

[b]Waypoint in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"Als ik dan toch wat moet kopen wil ik ook graag radio (FM of dab)
Radio kun je toch ook streamen?

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:46

Zalmanman

So long,

Vraagje over de USB DAC van de Denon PMA-1700NE.

Op dit moment heb ik een combinatie staan van de PMA-800NE versterker en de DNP-800NE audiostreamer (en een DCD-800NE, maar die mag blijven ;)) Mooie hardware, maar HEOS bevalt me erg slecht. De app is enigszins instabiel op Android en schakelen van bestanden op m'n NAS naar een radio stream van bijvoorbeeld TuneIn is een ramp. Meestal lukt het wel na een poosje klooien, maar erg prettig is het niet.

Daarom denk ik eraan om die twee te verkopen en een Denon PMA-1700NE (want Denon en MM/MC phono) aan te schaffen in combinatie met een Raspberry Pi. De RPi zou ik dan Volumio willen laten draaien met USB output naar de versterker. Alle muziek is MP3, Flac, WAV of DSF, dus dat zou de versterker moeten kunnen hebben als ik de handleiding geloof. Als het goed is kan ik de versterker dan via MPD configuratie instellen als output device, kan de DAC van de versterker de rest doen.

Klinkt leuk in theorie, maar ik heb geen idee wat de praktijk doet. Is het inderdaad zo simpel als ik het doe lijken, of zitten er nog wat stappen tussen? Ik kan me qua signaal ergens nog wel voorstellen dat een HAT verstandiger is, omdat ik niet zeker weet hoe veel ripple er op de USB poorten van de RPi zit - als dat al een ding is.

Sidenote: t.z.t. wil ik de twee Q Acoustics 2020i (of 2000i?) boekenplankluidsprekers nog vervangen voor twee vloerstaanders, maar dat lijkt me prima kunnen met een PMA-1700NE. Denk qua prijs ongeveer aan de range DALI OBERON 5 - Bowers & Wilkins 603 S3.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:06
Zalmanman schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:46:

Op dit moment heb ik een combinatie staan van de PMA-800NE versterker en de DNP-800NE audiostreamer (en een DCD-800NE, maar die mag blijven ;)) Mooie hardware, maar HEOS bevalt me erg slecht. De app is enigszins instabiel op Android en schakelen van bestanden op m'n NAS naar een radio stream van bijvoorbeeld TuneIn is een ramp. Meestal lukt het wel na een poosje klooien, maar erg prettig is het niet.

Daarom denk ik eraan om die twee te verkopen en een Denon PMA-1700NE (want Denon en MM/MC phono) aan te schaffen in combinatie met een Raspberry Pi. De RPi zou ik dan Volumio willen laten draaien met USB output naar de versterker. Alle muziek is MP3, Flac, WAV of DSF, dus dat zou de versterker moeten kunnen hebben als ik de handleiding geloof. Als het goed is kan ik de versterker dan via MPD configuratie instellen als output device, kan de DAC van de versterker de rest doen.

Klinkt leuk in theorie, maar ik heb geen idee wat de praktijk doet. Is het inderdaad zo simpel als ik het doe lijken, of zitten er nog wat stappen tussen? Ik kan me qua signaal ergens nog wel voorstellen dat een HAT verstandiger is, omdat ik niet zeker weet hoe veel ripple er op de USB poorten van de RPi zit - als dat al een ding is.

Sidenote: t.z.t. wil ik de twee Q Acoustics 2020i (of 2000i?) boekenplankluidsprekers nog vervangen voor twee vloerstaanders, maar dat lijkt me prima kunnen met een PMA-1700NE. Denk qua prijs ongeveer aan de range DALI OBERON 5 - Bowers & Wilkins 603 S3.
Als die Denon gewoon een USB DAC is, dan is het zo eenvoudig als je je voorstelt. Een HAT hoeft er dan niet meer tussen, je bent uiteindelijk dan afhankelijk van de kwaliteit van de DAC.

Kwaliteit van een RPI4 hoef je je overigens geen zorgen over te maken
https://www.audiosciencer...or-streaming.62048/unread

Qua streaming software kan ik je ook moOde audio aanraden, volledig open source en geen betaalmodel zoals Volumio.
https://moodeaudio.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:02
Zalmanman schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:46:

Als je op de raspberry toer gaat, waarom niet een raspberry i.c.m. uitbreidingsmodule met digitale uitgang? De PMA-1700NE alleen voor de USB input kopen lijkt mij zonde van je geld. Ook zwaar overkill voor je huidige speakers.

Voor zaken als ripple op usb poorten is het elven kabel topic wellicht beter geschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
greentea schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:37:
[...]

Als je op de raspberry toer gaat, waarom niet een raspberry i.c.m. uitbreidingsmodule met digitale uitgang? De PMA-1700NE alleen voor de USB input kopen lijkt mij zonde van je geld. Ook zwaar overkill voor je huidige speakers.

Voor zaken als ripple op usb poorten is het elven kabel topic wellicht beter geschikt.
Ik lees nu de originele vraag nog eens, ik zou inderdaad geen nieuwe versterker kopen als je blij bent met de huidige. Dan kan je inderdaad of voor een module met digitale uitgang gaan, maar die PMA-800NE heeft volgens hifi Klubben een eenvoudige D/A converter.

Mijns inziens kan je dan beter een losse USB DAC kopen. Bijvoorbeeld een Topping of SMSL DACje.
Dan krijg je RPI --> USB DAC ---> vrije RCA ingang op je PMA-800NE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Falco schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:20:
[...]

Als die Denon gewoon een USB DAC is, dan is het zo eenvoudig als je je voorstelt. Een HAT hoeft er dan niet meer tussen, je bent uiteindelijk dan afhankelijk van de kwaliteit van de DAC.

Kwaliteit van een RPI4 hoef je je overigens geen zorgen over te maken
https://www.audiosciencer...or-streaming.62048/unread

Qua streaming software kan ik je ook moOde audio aanraden, volledig open source en geen betaalmodel zoals Volumio.
https://moodeaudio.org/
Dank, moOde ziet er inderdaad een stuk beter uit. Het is dat ik bekend was met Volumio dat het mijn suggestie werd.
greentea schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:37:
[...]

Falco schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:55:
[...]

Ik lees nu de originele vraag nog eens, ik zou inderdaad geen nieuwe versterker kopen als je blij bent met de huidige. Dan kan je inderdaad of voor een module met digitale uitgang gaan, maar die PMA-800NE heeft volgens hifi Klubben een eenvoudige D/A converter.

Mijns inziens kan je dan beter een losse USB DAC kopen. Bijvoorbeeld een Topping of SMSL DACje.
Dan krijg je RPI --> USB DAC ---> vrije RCA ingang op je PMA-800NE.
Even deze twee bij elkaar quoten :) Ik waardeer de input (hihi), het helpt me om de oogkleppen af te doen en naar alternatieven te kijken. Dank!

Zoals @Falco al aangaf, de D/A van de PMA-800NE is inderdaad niet denderend. Vandaar dat ik liever geen digitaal uit van de RPi de versterker in stuur, omdat er een gelimiteerde aantal codecs wordt ondersteund.

Dat het zwaar overkill is voor mijn huidige speakers, dat ben ik volledig met je eens. Nu gaan we gelukkig binnenkort verhuizen, dus de vloerstaanders komen er wel binnen afzienbare tijd. Dat gezegd hebbende, ik vind het idee om RPi > DAC > PMA-800NE te gaan helemaal niet gek. Het is een fijne versterker waar echt niks mis mee is, het gaat me puur om van HEOS af te komen eigenlijk.

Dan komt de vraag: welke merken zijn interessant in de DAC wereld? Ik zie je Topping en SMSL aanraden. Bedoel je dan de SMSL DL200/AL200 hoek? Topping heeft ook een goede bak aan DACs, dus het is even uitzoeken wat interessant is. Dat zijn merken die ik verder niet ken, maar ik ben er ook al even uit. Een Cambridge Audio DacMagic 200M zou ook nog net kunnen denk ik, de reviews zijn positief in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
Zalmanman schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:36:
[...]

Dank, moOde ziet er inderdaad een stuk beter uit. Het is dat ik bekend was met Volumio dat het mijn suggestie werd.

[...]

[...]

Even deze twee bij elkaar quoten :) Ik waardeer de input (hihi), het helpt me om de oogkleppen af te doen en naar alternatieven te kijken. Dank!

Zoals @Falco al aangaf, de D/A van de PMA-800NE is inderdaad niet denderend. Vandaar dat ik liever geen digitaal uit van de RPi de versterker in stuur, omdat er een gelimiteerde aantal codecs wordt ondersteund.

Dat het zwaar overkill is voor mijn huidige speakers, dat ben ik volledig met je eens. Nu gaan we gelukkig binnenkort verhuizen, dus de vloerstaanders komen er wel binnen afzienbare tijd. Dat gezegd hebbende, ik vind het idee om RPi > DAC > PMA-800NE te gaan helemaal niet gek. Het is een fijne versterker waar echt niks mis mee is, het gaat me puur om van HEOS af te komen eigenlijk.

Dan komt de vraag: welke merken zijn interessant in de DAC wereld? Ik zie je Topping en SMSL aanraden. Bedoel je dan de SMSL DL200/AL200 hoek? Topping heeft ook een goede bak aan DACs, dus het is even uitzoeken wat interessant is. Dat zijn merken die ik verder niet ken, maar ik ben er ook al even uit. Een Cambridge Audio DacMagic 200M zou ook nog net kunnen denk ik, de reviews zijn positief in ieder geval.
Je kan eens op audio Science review neuzen in de testen. Maar feitelijk heb je alleen dac nodig, geen voorversterker of iets.

Dus dan zijn simpele en uitstekend geteste DACs als smsl su-1, topping d10s een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Zalmanman even uit mijn hoofd zijn die Denon versterkers tegenwoordig ook digitaal qua interne verwerking. Betekent dat een analoog signaal gedigitaliseerd wordt, versterkt en dan weer analoog naar buiten gaat.
Dan heeft het dus weinig nut om de boel vanaf een Pi met externe DAC te sturen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:55
The Eagle schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:53:
@Zalmanman even uit mijn hoofd zijn die Denon versterkers tegenwoordig ook digitaal qua interne verwerking. Betekent dat een analoog signaal gedigitaliseerd wordt, versterkt en dan weer analoog naar buiten gaat.
Dan heeft het dus weinig nut om de boel vanaf een Pi met externe DAC te sturen.
*knip* Zo gaan we niet met elkaar om.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 15-04-2025 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
Zalmanman schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:36:

Die Denon ondersteunt tot 192khz /24bit 2 kanaals PCM, wat zou je hieraan missen? Overigens zijn er meerdere onderzoeken die het hoorbare verschil tussen DACS ontkrachten.

Niet om hier de maanlicht elven discussie aan te wakkeren, maar zou vooral investeren in gebruiksgemak. (en goede speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Falco schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:04:
[...]

Je kan eens op audio Science review neuzen in de testen. Maar feitelijk heb je alleen dac nodig, geen voorversterker of iets.

Dus dan zijn simpele en uitstekend geteste DACs als smsl su-1, topping d10s een prima keuze.
greentea schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:04:
[...]

Die Denon ondersteunt tot 192khz /24bit 2 kanaals PCM, wat zou je hieraan missen? Overigens zijn er meerdere onderzoeken die het hoorbare verschil tussen DACS ontkrachten.

Niet om hier de maanlicht elven discussie aan te wakkeren, maar zou vooral investeren in gebruiksgemak. (en goede speakers)
Wat ik mis aan mijn Denon qua digitale audioverwerking is de ondersteuning voor DSD. Er staan ook wat gedigitaliseerde SACDs op mijn NAS, maar dat is niet iets wat de Denon ondersteunt. Vandaar mijn voorkeur om iets te zoeken wat wel DSD ondersteunt.

Die combinatie heb ik gevonden in een RPi 5 + SMSL SU-1. De kosten hiervan zijn een fractie van wat ik van plan was, dus dank daarvoor. De RPi 5 heb ik aangeschaft i.c.m. de originele adapter, een kastje en een microSD kaart. De originele adapter omdat de SMSL SU-1 zowel voeding als data over USB doet, dus dan heb ik liever die vreemde 5V/5A adapter van ze.

Het is lekker weer wat Tweakeren binnenkort, kan ik ook gedag zeggen tegen HEOS. moOde ziet er erg leuk uit en de SMSL SU-1 ondersteunt zo'n beetje alles wat ik kan bedenken (USB doet max PCM 32bit 768kHz en tot en met DSD512). Als het goed is doet moOde ook WavPacks, dus dan kan ik de SACD bestanden gaan comprimeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
Zalmanman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:28:
[...]

[...]

Wat ik mis aan mijn Denon qua digitale audioverwerking is de ondersteuning voor DSD. Er staan ook wat gedigitaliseerde SACDs op mijn NAS, maar dat is niet iets wat de Denon ondersteunt. Vandaar mijn voorkeur om iets te zoeken wat wel DSD ondersteunt.

Die combinatie heb ik gevonden in een RPi 5 + SMSL SU-1. De kosten hiervan zijn een fractie van wat ik van plan was, dus dank daarvoor. De RPi 5 heb ik aangeschaft i.c.m. de originele adapter, een kastje en een microSD kaart. De originele adapter omdat de SMSL SU-1 zowel voeding als data over USB doet, dus dan heb ik liever die vreemde 5V/5A adapter van ze.

Het is lekker weer wat Tweakeren binnenkort, kan ik ook gedag zeggen tegen HEOS. moOde ziet er erg leuk uit en de SMSL SU-1 ondersteunt zo'n beetje alles wat ik kan bedenken (USB doet max PCM 32bit 768kHz en tot en met DSD512). Als het goed is doet moOde ook WavPacks, dus dan kan ik de SACD bestanden gaan comprimeren.
Mooi werk, succes ermee! RPI5 is wellicht zelfs wat overkill, RPI4 is ruim voldoende voor moOde. Mocht je nog tegen issues of onduidelijkheden aan lopen, Tim Curtis de hoofd ontwikkelaar van moOde is heel actief op het forum. Sowieso zijn er een heel aantal hulpvaardige mensen daar.

https://moodeaudio.org/forum

En die SMSL SU-1 heb ik er zelf ook 2 van, dat is echt set and forget. Je kan eventueel zelfs nog andere digitale bronnen aansluiten. Enige 'nadeel' is dat je dan met de hand een knopje in moet drukken voor een andere input....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:02
Weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag, maar ik ben op zoek naar nieuwe stands voor mijn speakers. Ik heb de Wharfedale Linton met de bijbehorende standaards, maar ik wil ze iets lager geplaatst hebben. Iemand een idee voor goede alternatieven? Ik kom nergens goeie tegen, behalve op Etsy, maar zou graag nog wat opties willen bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Falco schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:06:
[...]

Mooi werk, succes ermee! RPI5 is wellicht zelfs wat overkill, RPI4 is ruim voldoende voor moOde. Mocht je nog tegen issues of onduidelijkheden aan lopen, Tim Curtis de hoofd ontwikkelaar van moOde is heel actief op het forum. Sowieso zijn er een heel aantal hulpvaardige mensen daar.

https://moodeaudio.org/forum

En die SMSL SU-1 heb ik er zelf ook 2 van, dat is echt set and forget. Je kan eventueel zelfs nog andere digitale bronnen aansluiten. Enige 'nadeel' is dat je dan met de hand een knopje in moet drukken voor een andere input....
Dit was allemaal zo mogelijk nog makkelijker in te stellen dan de Denon :9
Ik kom nog uit de Squeezebox-tijd met z'n uren aan indexen. NAS via NFS toegang gegeven (R/O op Music), kwartiertje later klaar met indexen en alles was geregeld. DAC werd direct herkend en die hangt nu aan mijn versterker. Ik hoor absoluut geen verschil in kwaliteit - misschien het omgekeerde wel. Ik had me niet gerealiseerd dat die SMSL zo klein is. Ding is bijna net zo groot als een RPi met behuizing, hilarisch.

Nu nog uitzoeken hoe ik alles op Album Artist kan sorteren in de Tag interface. Dat gaat nog niet helemaal lekker. Artist column op "Album Artist", Show genres uit en zowel Album view sort als Tag view sort op Artist en done. Verder gaat alles inderdaad geweldig goed - DSD64 en DSD128 worden zonder problemen verwerkt (tags werken ook zonder probleem!), maar ook de hoge kwaliteit FLACs zijn geen probleem. En schakelen tussen lokaal en radio gaat ook zonder probelemen. Helemaal heppie, nu nog eens kijken of ik wat moois kan maken met die API :P Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door Zalmanman op 17-04-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

panbami schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:34:
Weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag, maar ik ben op zoek naar nieuwe stands voor mijn speakers. Ik heb de Wharfedale Linton met de bijbehorende standaards, maar ik wil ze iets lager geplaatst hebben. Iemand een idee voor goede alternatieven? Ik kom nergens goeie tegen, behalve op Etsy, maar zou graag nog wat opties willen bekijken.
Zoals je in het grote venster van de topicwaarschuwing kunt zien: aankoopadvies moet in een eigen topic. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
Zalmanman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:23:
[...]

Dit was allemaal zo mogelijk nog makkelijker in te stellen dan de Denon :9
Ik kom nog uit de Squeezebox-tijd met z'n uren aan indexen. NAS via NFS toegang gegeven (R/O op Music), kwartiertje later klaar met indexen en alles was geregeld. DAC werd direct herkend en die hangt nu aan mijn versterker. Ik hoor absoluut geen verschil in kwaliteit - misschien het omgekeerde wel. Ik had me niet gerealiseerd dat die SMSL zo klein is. Ding is bijna net zo groot als een RPi met behuizing, hilarisch.

Nu nog uitzoeken hoe ik alles op Album Artist kan sorteren in de Tag interface. Dat gaat nog niet helemaal lekker. Artist column op "Album Artist", Show genres uit en zowel Album view sort als Tag view sort op Artist en done. Verder gaat alles inderdaad geweldig goed - DSD64 en DSD128 worden zonder problemen verwerkt (tags werken ook zonder probleem!), maar ook de hoge kwaliteit FLACs zijn geen probleem. En schakelen tussen lokaal en radio gaat ook zonder probelemen. Helemaal heppie, nu nog eens kijken of ik wat moois kan maken met die API :P Thanks!
Ik denk dat het je al gelukt is, maar had je de setup guide gezien? Staan nog wel wat tips&tricks in.
https://github.com/moode-...tup_guide.md#setup-guide-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 06:07
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens voor mijn nieuwe hobbyruimte om een 5.1 of 7.1 receiver te kopen. Ik wil daarbij mijn huidige (grote) luidsprekers gebruiken als front speakers.

Echter het valt me op dat de meeste, allicht bijna alle 5.1 en 7.1 receivers 8ohm of hoger zijn.
Mijn (front) speakers echter zijn 4ohm, het betreffen hier een set luidsprekers, De Mivoc SB210 ,die ik al ruim 10 jaar in bezit heb maar nog steeds geweldig muziek leveren en er nog steeds strak en nieuw uit zien. Foto's hieronder puur te illustratie.

Maar hoe ga ik deze speakers gebruiken in een 5.1 of 7.1 setup?
De enige gedachte die ik zou kunnen verzinnen is een 2e set van deze speakers ergens op de kop tikken en ze serieel op elkaar aan te sluiten (van versterker naar +, van + naar -, van - naar +, van - terug naar de versterker), dan krijg je 2 x 4 ohm = 8 ohm. Of het lijkt is een 2e. :? (de ruimte is er wel overigens)
Iemand een andere suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/AlLdW2AQ7BSrX8g5Z6HvaZCa.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/GkxN7ulFtbl9WdnXwXezHjRa.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Snowwie Bij vrijwel alle combinaties van gangbare passieve speakers en receivers zijn Watt en Ohm totaal geen issue en past alles prima op elkaar. Alleen als je soms heel exotische merken of modellen wilt combineren kan het uitmaken, maar doorgaans merk je er niks van. Als je het voorheen had aangesloten op een gangbare versterker of receiver, dan kan je dat nu ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:53
Snowwie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:22:
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens voor mijn nieuwe hobbyruimte om een 5.1 of 7.1 receiver te kopen. Ik wil daarbij mijn huidige (grote) luidsprekers gebruiken als front speakers.

Echter het valt me op dat de meeste, allicht bijna alle 5.1 en 7.1 receivers 8ohm of hoger zijn.
Mijn (front) speakers echter zijn 4ohm, het betreffen hier een set luidsprekers, De Mivoc SB210 ,die ik al ruim 10 jaar in bezit heb maar nog steeds geweldig muziek leveren en er nog steeds strak en nieuw uit zien. Foto's hieronder puur te illustratie.

Maar hoe ga ik deze speakers gebruiken in een 5.1 of 7.1 setup?
De enige gedachte die ik zou kunnen verzinnen is een 2e set van deze speakers ergens op de kop tikken en ze serieel op elkaar aan te sluiten (van versterker naar +, van + naar -, van - naar +, van - terug naar de versterker), dan krijg je 2 x 4 ohm = 8 ohm. Of het lijkt is een 2e. :? (de ruimte is er wel overigens)
Iemand een andere suggestie?

[Afbeelding][Afbeelding]
Mocht je echt lastige luidsprekers hebben kan je ook een receiver kopen met pre outs. Mijn Marantz cinema 70 heeft bijvoorbeeld pre outs voor alle kanalen en daar kan je dus een eindversterker op aansluiten. Maar zelfs de cinema 70, wat een instapmodel is, heeft een setting voor 4 ohm luidsprekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 06:07
Jorgen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:36:
@Snowwie Bij vrijwel alle combinaties van gangbare passieve speakers en receivers zijn Watt en Ohm totaal geen issue en past alles prima op elkaar. Alleen als je soms heel exotische merken of modellen wilt combineren kan het uitmaken, maar doorgaans merk je er niks van. Als je het voorheen had aangesloten op een gangbare versterker of receiver, dan kan je dat nu ook doen.
Ik begrijp niet helemaal volledig wat je hier bedoeld te zeggen? De combinatie van de woorden "passieve speakers" en het niet zo zeer van toepassing zijnde 'wattage' komt mij nogal vaag over. Verder wordt er niets genoemd over exotische merken. De versterker die ik nu heb is een 2.0 versterker, die een 'range' heeft van 4-16ohm (1 speaker paar 4-16 ohm, 2 speaker paren 8-16 ohm). Maar zoek op de tweakers Pricewatch dan vind je geen enkele receiver die 5.1 of 7.1 is met een impedantie van 4 ohm. In het kort, ik snap niet helemaal wat je precies wilt zeggen. :)
ErikG2 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:59:
[...]

Mocht je echt lastige luidsprekers hebben kan je ook een receiver kopen met pre outs. Mijn Marantz cinema 70 heeft bijvoorbeeld pre outs voor alle kanalen en daar kan je dus een eindversterker op aansluiten. Maar zelfs de cinema 70, wat een instapmodel is, heeft een setting voor 4 ohm luidsprekerd.
De luidsprekers niet zijn niet 'lastig', het vinden van een receiver die 4ohm front speaker accepteert, dat is lastig :+

Hmmm.....optie inderdaad, maar dan gaat het wel dubbel op. Je verwacht op z'n minst dat je onder alle receivers die je hier op de Pricewatch tegen komt dat er ook wel eentje tussen staat die 4ohm front speakers accepteert? En zoals gezegd, ik kan eventueel op zoeken gaan naar een 2e identieke set luidsprekers, ze serieel aansluiten en voor wat betreft de mancave maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Snowwie op 18-04-2025 13:22 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Snowwie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:18:
[...]

Ik begrijp niet helemaal volledig wat je hier bedoeld te zeggen? De combinatie van de woorden "passieve speakers" en het niet zo zeer van toepassing zijnde 'wattage' komt mij nogal vaag over. Verder wordt er niets genoemd over exotische merken. De versterker die ik nu heb is een 2.0 versterker, die een 'range' heeft van 4-16ohm (1 speaker paar 4-16 ohm, 2 speaker paren 8-16 ohm). Maar zoek op de tweakers Pricewatch dan vind je geen enkele receiver die 5.1 of 7.1 is met een impedantie van 4 ohm. In het kort, ik snap niet helemaal wat je precies wilt zeggen. :)

[...]

De luidsprekers niet zijn niet 'lastig', het vinden van een receiver die 4ohm front speaker accepteert, dat is lastig :+

Hmmm.....optie inderdaad, maar dan gaat het wel dubbel op. Je verwacht op z'n minst dat je onder alle receivers die je hier op de Pricewatch tegen komt dat er ook wel eentje tussen staat die 4ohm front speakers accepteert? En zoals gezegd, ik kan eventueel op zoeken gaan naar een 2e identieke set luidsprekers, ze serieel aansluiten en voor wat betreft de mancave maakt het niet zoveel uit.
Mijn oude Onkyo kon ook 4 ohm speakers aan. Ik zou zelf de gebruiksaanwijzing lezen voordat je wat aanschaft, daar staat namelijk in of de receiver 4 ohm speakers aankan. Maar aangezien zelfs mijn instap model het kan zouden alle hogere modellen dat ook zeker moeten kunnen. De pricewatch is hier dus niet leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:40
Ik heb in onze woonkeuken een TV aan de ene wand en daar tegenover in een kastje de AV receiver met alle speaker aansluitingen.

Daartussen lag een HDMI kabel.
Nu is de kabel kapot (ergens waar ik niet bij kan, en niet kan vervangen en ook niet repareren)

Is er een oplossing voor audio door de lucht zonder tijdsvertraging? Iets met Bluetooth werkt niet.

Een expert een goed idee misschien?

Moet ook een dolby atmos signaal kunnen overbrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 18-04-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Technician- schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:24:
Ik heb in onze woonkeuken een TV aan de ene wand en daar tegenover in een kastje de AV receiver met alle speaker aansluitingen.

Daartussen lag een HDMI kabel.
Nu is de kabel kapot (ergens waar ik niet bij kan, en niet kan vervangen en ook niet repareren)

Is er een oplossing voor audio door de lucht zonder tijdsvertraging? Iets met Bluetooth werkt niet.

Een expert een goed idee misschien?

Moet ook een dolby atmos signaal kunnen overbrengen.
48Gbps draadloos zonder vertraging, gaat voorlopig nog niet lukken. Nieuwe kabel aan de oude vastmaken en doortrekken geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Snowwie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:18:
[...]

[...]

Precies wat ik zei: je hoeft bij 99,99 % van de passieve speakers en bij 99,99 % van de versterkers of receivers helemaal niet naar Watt of Ohm te kijken. Het kan gewoon op elkaar en werkt probleemloos.

Mocht je overigens specifieker aankoopadvies willen of dieper op de materie in willen gaan, daarvoor is dit topic niet geschikt. Dan moet je een aankoopadviestopic aanmaken in Beeld en geluid koopadvies of een topic met gerichte vragen/discussie opstarten in Audio en hifi

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 18-04-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
greentea schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:57:
[...]

48Gbps draadloos zonder vertraging, gaat voorlopig nog niet lukken. Nieuwe kabel aan de oude vastmaken en doortrekken geen optie?
Nee. Niet in buis in vast plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Technician- schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:41:
[...]

Nee. Niet in buis in vast plafond.
Heb je een andere optie voor de vervangend kabel via een volledig andere route? Kruipruimte, plinten, achter gordijnen, kabelgoten, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Jorgen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:42:
[...]

Heb je een andere optie voor de vervangend kabel via een volledig andere route? Kruipruimte, plinten, achter gordijnen, kabelgoten, etc?
Maar dat mag dan wel een versterkte kabel zijn want er zat 10m in en dat ging ook niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Technician- schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:02:
[...]

Maar dat mag dan wel een versterkte kabel zijn want er zat 10m in en dat ging ook niet goed
Er zijn mogelijk allerlei opties. HDMI over UTP uitvoering: ACT 4K HDMI 2.0 extender set over CAT6 UTP met IR ondersteuning, ... bijv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wou net zeggen, er moeten toch opties zijn?
Zoals E-Arc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 15:50
Dag allemaal,

Ik ben sinds kort in bezit van Argon Audio Forte A55 Wifi speakers. Deze vooral gekozen omdat het actieve speakers zijn en dat ik dus geen versterker en dergelijke nodig heb.

Ondanks alle Wifi snufjes die de speakers hebben, heb ik het geluid voor zo'n 95% via mijn desktop computer lopen. Momenteel gaat het geluid van mijn desktop naar mijn TV (welke ook als computer monitor dient) over HDMI, en heb ik de speakers weer aangesloten via optisch.

Er is ook echter de mogelijkheid om via HDMI-ARC de speakers te verbinden vanuit de TV.

Welke situatie heeft theoretisch de hoogste kwaliteit? De huidige opzet met HDMI naar TV -> Optisch naar speakers, of HDMI TV -> HDMI speakers? Ik dacht dat optisch namenlijk ongecomprimeerde stereo kan leveren, maar ik zit met een "omweg" naar de speakers dus mogelijk vervalt dat. Is het de moeite waard om het geheel over HDMI te laten lopen?

Heb geen extra HDMI kabel liggen om het even te testen, maar als het de moeite waard is dan ga ik er wel een halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Denizz op 25-04-2025 21:14 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 18:31
Denizz schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:13:
Dag allemaal,

Ik ben sinds kort in bezit van Argon Audio Forte A55 Wifi speakers. Deze vooral gekozen omdat het actieve speakers zijn en dat ik dus geen versterker en dergelijke nodig heb.

Ondanks alle Wifi snufjes die de speakers hebben, heb ik het geluid voor zo'n 95% via mijn desktop computer lopen. Momenteel gaat het geluid van mijn desktop naar mijn TV (welke ook als computer monitor dient) over HDMI, en heb ik de speakers weer aangesloten via optisch.

Er is ook echter de mogelijkheid om via HDMI-ARC de speakers te verbinden vanuit de TV.

Welke situatie heeft theoretisch de hoogste kwaliteit? De huidige opzet met HDMI naar TV -> Optisch naar speakers, of HDMI TV -> HDMI speakers? Ik dacht dat optisch namenlijk ongecomprimeerde stereo kan leveren, maar ik zit met een "omweg" naar de speakers dus mogelijk vervalt dat. Is het de moeite waard om het geheel over HDMI te laten lopen?

Heb geen extra HDMI kabel liggen om het even te testen, maar als het de moeite waard is dan ga ik er wel een halen.
Volgens de manual doet hdmi ARC alleen dit: 2.0 PCM only "When using the TV ARC input, you might need to set the digital sound output on your TV to PCM. For some TVs, you need to disable the eARC function so that the TV uses ARC instead. Consult your TV manual to see how. "

Er staat niets over codecs die de speakers over optical kunnen ontvangen, mogelijk is dat ook alleen maar PCM, maar maybe ook beter, dat staat niet echt ergens aangegeven. stel de speakers kunnen Dolby Digital aan via optical aan, dan zou ik het dus lekker via optical houden zoals je nu hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

Denizz schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:13:
Ik dacht dat optisch namenlijk ongecomprimeerde stereo kan leveren...
HDMI kan alles wat optisch kan, en meer. Waar optisch ophoudt bij 2.0 PCM en compressed Dolby Digital/DTS kan HDMI meer kanalen ongecomprimeerd (hoeveelheid kanalen afhankelijk van de versie) dragen en zijn de lossless varianten van Dolby (Dolby TrueHD) en DTS (HD Master Audio) mogelijk.

Alleen mogen we "HDMI" in deze niet over één kam scheren. Methode van aansluiten, welke HDMI connectie je legt maakt uit. Uncompressed surround via HDMI IN (BRON - HDMI - receiver/speaker) kan al jaren, sinds HDMI 1.3. Als je de TV als hub gebruikt maakt de versie van HDMI ARC uit. HDMI ARC heeft dezelfde specs als optisch met 2.0 PCM en compressed surround (al kan ARC Dolby Digital Plus dragen wat optisch niet kan). eARC kan wel het maximale uit HDMI halen. Puur theorie aangezien er niet meer uit de Argon set te halen valt dan 2.0 PCM.

Ik heb zo niet duidelijk of de HDMI van Argon alleen voor HDMI ARC dient of dat HDMI ook als directe HDMI in gebruikt kan worden.
maar ik zit met een "omweg"...
TV als hub gebruiken kan als gevolg hebben dat bepaalde tracks niet worden ondersteunt, is afhankelijk van fabrikant TV. Al heb je een spiksplinternieuwe TV met HDMI eARC, als de fabrikant geen DTS licentie heeft gekocht zal de TV deze track niet doorzetten. Echter met deze 2.0 setup heb je hier geen last van. Je hebt de kanalen voor surround niet en de Argon heeft geen Dolby dan wel DTS decoders.

Bovenstaande vooral gericht op wat HDMI kan versturen qua audio. Audio is ook het enige wat optisch draagt , HDMI doet beeld én geluid (resolutie/refreshrate afhankelijk van HDMI versie).

HDMI kan ook communiceren met aangesloten apparatuur, via HDMI CEC, optisch heeft een dergelijke functie niet. Idee is bijvoorbeeld als je een bron met HDMI aan zet dat de TV ook aan gaat en naar het goede kanaal springt. Nadeel is dat HDMI CEC door elke fabrikant naar eigen inzicht geïmplementeerd mag worden. Oftewel nul garantie dat devices onderling werken of blijven werken. Als de HDMI CEC keten werkt is mogelijk het gedrag ongewenst. Als ik de receiver aan zet hoeft lang niet altijd de TV ook aan te gaan. HDMI CEC kan daar toch voor zorgen. Puur als voorbeeld en extreem kort samengevat.
ramonlambal schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:28:
[...]
...mogelijk is dat ook alleen maar PCM...
Yes, vandaar TV op PCM zetten voor mocht de bron wel een Dolby signaal aanbieden.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 27-04-2025 08:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 15:50
Enorme dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

De TV betreft een ietwat verouderde LG OLED55E7N uit 2017 en heeft alleen HDMI-ARC en dus niet het nieuwere e-arc.

Het ging mij inderdaad puur om het ongecomprimeerde 2.0 stereo geluid. Ik luister ook wel eens naar de hogere kwaliteit streams welke bijvoorbeeld Apple Music biedt, en het zou zonde zijn als ik die al vernaggel doordat mijn setup ervoor zorgt dat er iets van te voren wordt gecomprimeerd. En daar kwam ik niet helemaal uit of dat wel of niet het geval was met de TV als hub.

Ik heb op mijn TV nu ook een instelling gevonden welke vroeg of je PCM of Dolby wilde hebben. Deze stond al PCM. Die op Dolby zetten zorgde voor een onaangenaam storingsgeluid dus inderdaad kunnen de speakers daar niets mee.

Dus ik zit lekker naar een ongecomprimeerde 2.0 te luisteren zoals de intentie was :). Het zijn overigens mijn eerste "echte" set speakers ooit, het mag dan wel een budget merk zijn maar dit is nou echt een aanschaf geweest waarvan ik dacht had ik dit niet even een paar jaar geleden kunnen doen. Erg blij mee!

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:15:
[...]

HDMI kan alles wat optisch kan, en meer.
Het enige wat HDMI niet direct kan, is galvanisch isoleren. ;)

Uiteraard bestaan daar wel isolators voor, maar dat is niet standaard zo.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0eladn
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:18
Ik hoop dat deze vraag hier opgelost kan worden / geen nieuw topic voor nodig is.

Het probleem is alsvolgt:

Ik heb net een klein versterkertje gekocht om speakers op mijn TV aan te sluiten.

Ik gebruik hierbij een 3.5mm jack in de audio out (headphones aansluiting) van de TV. (tevens ook de enige audio output van de TV, behalve digital out)

Dan van 3.5mm jack naar een rode en witte tulpstekker aangesloten op de versterker.

Nu krijg ik in plaats van goed geluid, een lichte storing in de speakers, en er is wel geluid, maar dit geluid is heel zacht en niet hoog te krijgen.

Als ik test op dezelfde 3.5mm jack op mijn PC aan te sluiten, is het geluid wel zonder storing en harder te krijgen, zoals het hoort te zijn.

Andersom, als ik een headphone aansluit aan de TV, krijg ik ook goed geluid in de headphones zonder storing.

Dus dat lijkt er op te wijzen dat de versterker het in theorie doet, en ook de audio out van de TV.

Ik heb al geprobeerd een andere kabel voor de 3.5mm jack te gebruiken, maar dit helpt niet.

Wat raar is, is dat ik volgens mij vroeger een andere versterker heb gebruikt, die ook via de 3.5mm headphone jack van dezelfde TV aangesloten was, en dat werkte toen volgens mij allemaal prima.

Enig idee wat dit kan zijn? Waarom het geluid via de PC wel prima is maar via de TV niet? En hoe zou dit op te lossen kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@r0eladn Wat gebeurt er als je de 3,5mm plug in een andere bron stopt, bijv. een laptop?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 21:58
RichieB schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:47:
@r0eladn Wat gebeurt er als je de 3,5mm plug in een andere bron stopt, bijv. een laptop?
Dat is al geprobeerd (PC als bron) en werkte wel als verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan zit vermoedelijk je 3,5mm plugje niet diep genoeg, of maakt het niet voldoende contact binnenin.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het kan ook zijn dat het uitgaand vermogen te laag is via de koptelefoon aansluiting op de televisie. Iets wat je dan niet merkt met een redelijk gevoelige koptelefoon maar wel met een versterker. Is mogelijk op te lossen met een pre-amp/gain functie van die versterker wat in te stellen is of op een andere input zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:48
r0eladn schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:04:

Ik gebruik hierbij een 3.5mm jack in de audio out (headphones aansluiting) van de TV.
Heb je een andere audio uit op je TV om te gebruiken? Meestal zit er nog wel een optische of HDMI ARC op.

Ik had gekraak en geknetter op de 3.5" jack audio uit op mijn TV en dat was gewoon niet op te lossen. Het lag in elk geval niet aan de kabel of de preamp.

Zet wel even de geluidsinstellingen op default op je TV, als ie bv geoptimaliseerd is voor spraak, zal het ook erg dun klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Denizz schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:51:

Ik heb op mijn TV nu ook een instelling gevonden welke vroeg of je PCM of Dolby wilde hebben. Deze stond al PCM. Die op Dolby zetten zorgde voor een onaangenaam storingsgeluid dus inderdaad kunnen de speakers daar niets mee.
@r0eladn Zoals een post hierboven, misschien even de Dolby instellingen nakijken.

Edit: verkeerde user aangesproken, my bad

[ Voor 8% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-05-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:19
In onze camper hebben wij een ”mediabox”. Als ik bv mijn gsm koppel kan ik muziek afspelen via de luidsprekers van de camper zonder dat de radio aan staat en de startaccu niet kan leeglopen.

Ik zou nu graag een radio inbouwen (12 volt) die het geluid via Bluetooth kan doorsturen. Ikzelf vind niet meer dan mp3 spelers en zou graag een soort van scherm inbouwen zodat de rest van het gezin makkelijk de radio kan aan zetten en het een beetje mooi kan worden ingebouwd in de want.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
chundo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:01:
In onze camper hebben wij een ”mediabox”. Als ik bv mijn gsm koppel kan ik muziek afspelen via de luidsprekers van de camper zonder dat de radio aan staat en de startaccu niet kan leeglopen.

Ik zou nu graag een radio inbouwen (12 volt) die het geluid via Bluetooth kan doorsturen. Ikzelf vind niet meer dan mp3 spelers en zou graag een soort van scherm inbouwen zodat de rest van het gezin makkelijk de radio kan aan zetten en het een beetje mooi kan worden ingebouwd in de want.

Iemand een suggestie?
Tablet inbouwen? Of een oude telefoon als een tablet te groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

chundo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:01:

Iemand een suggestie?
Hi @chundo Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor mag je zijn in Beeld en geluid koopadvies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:45
Ik ben opzoek naar een stekker voor mijn Pioneer AV Receiver VSX-52
iemand enig idee welke ik hier voor moet hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2V9Wihvd6OpyIPcWkrje2BCpqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wveo8bH4txlGTjYAeTvG8xkt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onderstaande stekker al geprobeerd maar deze blijft niet goed zitten?

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=465

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BP14 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:57:
Ik ben opzoek naar een stekker voor mijn Pioneer AV Receiver VSX-52
iemand enig idee welke ik hier voor moet hebben?

[Afbeelding]

Ik heb onderstaande stekker al geprobeerd maar deze blijft niet goed zitten?

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=465
Je hebt iig de juiste stekker te pakken. SOms zijn volmetalen stekkers wat stugger / strakker. Wat je even kunt proberen is een tangetje op de mantel zetten om hem iets te kijpen, blijft ie beter zitten.
Overigens is de kern het belangrijkste, dus zolang die er in zit en de mantel een beetje contact maakt zit je eigenlijk al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:45
The Eagle schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Je hebt iig de juiste stekker te pakken. SOms zijn volmetalen stekkers wat stugger / strakker. Wat je even kunt proberen is een tangetje op de mantel zetten om hem iets te kijpen, blijft ie beter zitten.
Overigens is de kern het belangrijkste, dus zolang die er in zit en de mantel een beetje contact maakt zit je eigenlijk al goed.
Een beetje contact is niet voldoende. ik heb nu veel ruis / slecht ontvangst omdat de stekker niet goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BP14 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Een beetje contact is niet voldoende. ik heb nu veel ruis / slecht ontvangst omdat de stekker niet goed contact maakt.
Weet je dat zeker? In de zin dat: als de stekker past en er gewoon goed op gaat, garandeert dat nog steeds niet een goede ontvangst - dat heeft met de antenne zelf te maken.

Maar beiden kunnen een oorzaak zijn, al dan niet in combinatie.

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 12-05-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0eladn
Een beetje een late reactie maar toch.

Bedankt voor de reacties!
vlaaing peerd schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Heb je een andere audio uit op je TV om te gebruiken? Meestal zit er nog wel een optische of HDMI ARC op.

Ik had gekraak en geknetter op de 3.5" jack audio uit op mijn TV en dat was gewoon niet op te lossen. Het lag in elk geval niet aan de kabel of de preamp.
Ik heb een optical digital audio out.

Bestaat er dan een kabeltje die van die optical naar tulp stekkertjes gaat?

Want dat probeer ik dan graag, en bestel ik even zo een kabeltje (weet niet of ik die zelf ga vinden op Conrad.nl), en zie ik wel of dat werkt.

De setup van versterker is trouwens voor een nieuwe LG tv die ik binnenkort van plan ben aan te schaffen.

Dit probleem is op een oudere LG TV.

Mocht ik op de één of andere manier een garantie hebben dat het allemaal wel werkt op de nieuwe TV, dan is het probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
r0eladn schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:16:

Ik heb een optical digital audio out.

Bestaat er dan een kabeltje die van die optical naar tulp stekkertjes gaat?
Nee, optical is digitaal en tulp/RCA is analoog. Dit heeft een conversie nodig. Dat kan met een optical to RCA converter, wat ongeveer één of twee tientjes zal moeten kosten.

Heeft je versterker geen ingang voor optical spdif? Laat anders even weten welk model versterker je hebt.

P.S.
Had je nog gekeken of je TV instellingen op PCM of Dolby is in te stellen (zoja dan: PCM)

[ Voor 19% gewijzigd door vlaaing peerd op 13-05-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0eladn
Nee, de versterker heeft alleen de tulp ingangen.

(gaat om deze: https://www.conrad.nl/nl/...luetooth-usb-2521586.html )

als er een converter is die je aanbeveelt hoor ik het graag.

edit: hij staat op PCM

[ Voor 4% gewijzigd door r0eladn op 14-05-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Welke eartips met foam zijn aan te raden voor de Apple Airpods pro, eerste generatie?

Ik gebruik nu de standaard tips die erbij geleverd werden, de standaard maat ook (denk een L?).

Het doel is er voor zorgen dat ze minder snel uit me oren glijden in de sportschool, vooral als ik begin te zweten.
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6