HDMI kan alles wat optisch kan, en meer. Waar optisch ophoudt bij 2.0 PCM en compressed Dolby Digital/DTS kan HDMI meer kanalen ongecomprimeerd (hoeveelheid kanalen afhankelijk van de versie) dragen en zijn de lossless varianten van Dolby (Dolby TrueHD) en DTS (HD Master Audio) mogelijk.
Alleen mogen we "HDMI" in deze niet over één kam scheren. Methode van aansluiten, welke HDMI connectie je legt maakt uit. Uncompressed surround via HDMI IN (BRON - HDMI - receiver/speaker) kan al jaren, sinds HDMI 1.3. Als je de TV als hub gebruikt maakt de versie van HDMI ARC uit. HDMI ARC heeft dezelfde specs als optisch met 2.0 PCM en compressed surround (al kan ARC Dolby Digital Plus dragen wat optisch niet kan). eARC kan wel het maximale uit HDMI halen. Puur theorie aangezien er niet meer uit de Argon set te halen valt dan 2.0 PCM.
Ik heb zo niet duidelijk of de HDMI van Argon alleen voor HDMI ARC dient of dat HDMI ook als directe HDMI in gebruikt kan worden.
maar ik zit met een "omweg"...
TV als hub gebruiken kan als gevolg hebben dat bepaalde tracks niet worden ondersteunt, is afhankelijk van fabrikant TV. Al heb je een spiksplinternieuwe TV met HDMI eARC, als de fabrikant geen DTS licentie heeft gekocht zal de TV deze track niet doorzetten. Echter met deze 2.0 setup heb je hier geen last van. Je hebt de kanalen voor surround niet en de Argon heeft geen Dolby dan wel DTS decoders.
Bovenstaande vooral gericht op wat HDMI kan versturen qua audio. Audio is ook het enige wat optisch draagt , HDMI doet beeld én geluid (resolutie/refreshrate afhankelijk van HDMI versie).
HDMI kan ook communiceren met aangesloten apparatuur, via HDMI CEC, optisch heeft een dergelijke functie niet. Idee is bijvoorbeeld als je een bron met HDMI aan zet dat de TV ook aan gaat en naar het goede kanaal springt. Nadeel is dat HDMI CEC door elke fabrikant naar eigen inzicht geïmplementeerd mag worden. Oftewel nul garantie dat devices onderling werken of blijven werken. Als de HDMI CEC keten werkt is mogelijk het gedrag ongewenst. Als ik de receiver aan zet hoeft lang niet altijd de TV ook aan te gaan. HDMI CEC kan daar toch voor zorgen. Puur als voorbeeld en extreem kort samengevat.
Yes, vandaar TV op PCM zetten voor mocht de bron wel een Dolby signaal aanbieden.
[
Voor 7% gewijzigd door
FeaR op 27-04-2025 08:26
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.