Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

SneaKz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:55:
[...]
Daarom was mijn aanname dat de receiver DTS ondersteund
Als de Denon DTS (of DD) zou ondersteunen zou deze de betreffende track/codec op de display/OSD moeten laten zien. Indien er PCM staat dan is de track reeds uitgepakt door de bron, in dit geval door de TV.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneaKz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-09 13:17
FeaR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:22:
[...]

Als de Denon DTS (of DD) zou ondersteunen zou deze de betreffende track/codec op de display/OSD moeten laten zien. Indien er PCM staat dan is de track reeds uitgepakt door de bron, in dit geval door de TV.
Aha logisch, top, bedankt voor de verheldering! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneaKz
  • Laatst online: 05-09 13:17
Laatste vraag hierover, ik lees dat DTS / DD meer een functie is voor de 5.1 of hoger setjes.
Dus in mijn geval met 2 zuilspeakers, heeft het waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurera
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-09 08:35
LA-384 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:07:
[...]

Dat vind ik geen goede vergelijking. Een sportwagen (of auto in het algemeen) koop je niet vanwege de maximale snelheid, hooguit wanneer geld geen rol speelt en de eigenaar graag opschept (mensen zijn gevoelig voor hogere getallen, precies de reden waarom er bij audio zo vaak met vermogen geadverteerd wordt). Vergeleken met dat 60pk bakje zal het rijgedrag van de sportwagen ook aanzienlijk vlotter zijn. Denk aan optrekken, bochtenwerk, afremmen. Daarentegen zal een luidspreker bij lage volumes op een 20w versterker niet anders klinken dan diezelfde luidspreker op een 200w versterker (eq verschillen daargelaten). Vermogen bij audio zegt alleen wat op hogere volumes, volumes die je in de praktijk niet gebruikt. Ga je het wel vaker gebruiken, dan zijn daar betere speakers voor.

Pak je nou als vergelijking twee exact dezelfde (elektrische?) auto's, waarbij de een begrensd is op 140km/u en de ander op 200km/u, dan heb je nog een punt. Praktisch is er dan evengoed geen meerwaarde in de auto die op 200km/u is begrensd (mits je je altijd aan de maximale snelheid houdt en/of niet op sommige wegen in Duitsland rijdt*), maar als er mee geadverteerd wordt, zal de 200km/u versie waarschijnlijk meer verkocht worden, om precies de reden dat we gevoelig voor hogere getallen zijn.

* er zijn wegen waar je zonder ongemak 200km/u kunt rijden, er zijn geen situaties waar je muziek zonder ongemak op maximaal vermogen kunt beluisteren. Bij meer personen of buiten heb je wel meer vermogen nodig, maar daar zijn dergelijke speakers zelden geschikt voor.
Als je het vergelijk bij sportauto’s houdt, dan zou ik het eerder vergelijken met de 0-100 tijd. Een sportauto zal dit sneller en met meer souplesse voor elkaar krijgen dan een simpele personenauto. Daarmee wil ik zeggen dat een versterker met meer vermogen het geheel toch met meer souplesse kan aansturen. Zeker bij luidsprekers met daarvoor een complex wisselfilter kan het mis gaan met een versterker met onvoldoende vermogen.

Ikzelf had een Denon PMA-700AE versterker met 50 watt vermogen. Op Marktplaats heb ik tijdje terug B&W 683S2 luidsprekers (drieweg) gescoord voor een scherpe prijs. Deze versterker maakte er een rommeltje van, terwijl met gewone boekenplankluidsprekers de versterker prima tot zijn recht komt. Kortgeleden heb ik een upgrade gedaan naar een krachtigere Yamaha R-N803D (100 watt vermogen), en alles gaat nu perfect :)

Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik heb gelezen dat de B&W 683S2 in het laag de weerstand van de gehele luidspreker naar c.a. 3-ohm zakt. Dit schijnt nogal moeilijk te zijn voor versterkers met onvoldoende vermogen. Je zal dus wel enige rekening moeten houden met vermogen van de versterker bij aanschaf van speakers (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01

Jag

Die vergelijking gaat, zoals zo vaak, mank. Een sportauto kan meer power geven om snel te accelereren. Een versterker die een hogere max power heeft, geeft exact hetzelfde signaal als een amp met lagere max power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
LA-384 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Indien een nieuw apparaat kun je em beter retour sturen voor reparatie/vervanging.

Indien geen nieuw, maar niet oud apparaat kun je het retour sturen onder garantie.

Indien geen garantie kun je het laten onderzoeken en repareren door een reparateur. Of wanneer je zelf handig bent, de spullen hebt en weet wat je doet, dit zelf onderzoeken en repareren.

Dat lijkt me de meest succesvolle weg tot een oplossing, hier in een forum blijft het toch bij gissen. Ik snap dat je graag meer info over mogelijke oorzaken wil, voordat je het laat repareren, maar zonder meten zal je niet verder komen dan "dat er in de elektronica iets mis is". En stel dat er een suggestie komt, ga je dan zelf dingen vervangen zonder het eerst te bevestigen met een meting?

Geen ervaring met actieve audio die een dergelijk gedrag vertoont, wel een pc die de eerste keer starten niet wilde "doorstarten". Vervanging van de voeding was daar de oplossing.
Ik heb vandaag eens gevraagd in de kringwinkel waar ik 'm kocht hoeveel tijd er doorgaans zit tussen testen en te koop stellen. Dat is 3 weken tot een maand.
Op een forum las ik verschillende meldingen van mensen die terugkwamen uit vakantie en vaststelden dat de woofer niet meer wilde starten.
Die kringwinkel geeft een jaar garantie.
Ik testte hem de avond van kopen. Stekker in, audiosignaal actief, woofer aan. Led oranje, en blijven klikken tot ik uitzette en na enige tijd terug aan, hij toen wèl in bedrijf ging (groene led).
Dus ga ik hem een maand niet gebruiken, en als hij daarna terug zo een klikken kuur krijgt, ga ik ermee terug / doe ik beroep op garantie.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Josio schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:31:
[...]

Ik heb vandaag eens gevraagd in de kringwinkel waar ik 'm kocht hoeveel tijd er doorgaans zit tussen testen en te koop stellen. Dat is 3 weken tot een maand.
Op een forum las ik verschillende meldingen van mensen die terugkwamen uit vakantie en vaststelden dat de woofer niet meer wilde starten.
Die kringwinkel geeft een jaar garantie.
Ik testte hem de avond van kopen. Stekker in, audiosignaal actief, woofer aan. Led oranje, en blijven klikken tot ik uitzette en na enige tijd terug aan, hij toen wèl in bedrijf ging (groene led).
Dus ga ik hem een maand niet gebruiken, en als hij daarna terug zo een klikken kuur krijgt, ga ik ermee terug / doe ik beroep op garantie.
Ik kan je beloven dat je meer geluk krijgt als je hem terug brengt en je geld probeert terug te krijgen. Harman Kardon producten zijn gedoemd om kapot te gaan. Bijzonder slechte QC.
Dus of wisselen tegen een nieuw exemplaar bij HK zelf. Of proberen bij de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:38
Ik heb mijn eerste subwoofer ooit besteld (komt dinsdag binnen) , namelijk een Jamo S810.Nou is daar een review van op Tweakers en daarin staat dat de meegeleverde kabel van slechte kwaliteit is. Kan dat bij een subwooferkabel? In andere user reviews op Amazon bijvoorbeeld wordt daar niet over gesproken, maar die gaan natuurlijk niet zo de diepte in qua audio kennis. Maargoed, iets met elven en maanlicht.

De subwoofer zal worden aangesloten op een Pioneer VSX932 in combinatie met een Jamo HCS426 set (nog altijd tevreden mee als eerste set).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Heilige Kaas schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Ik kan je beloven dat je meer geluk krijgt als je hem terug brengt en je geld probeert terug te krijgen. Harman Kardon producten zijn gedoemd om kapot te gaan. Bijzonder slechte QC.
Dus of wisselen tegen een nieuw exemplaar bij HK zelf. Of proberen bij de winkel.
Dat eerste lukt maar als ze het probleem kunnen reproduceren.
Daartoe moet ik kunnen uitleggen hoe.
Ik kocht de woofer, en de eerste poging tot gebruik resulteerde in dat relaisgeklik en de oranje led die niet groen werd - hij wilde niet aan.
Uitzetten, na een tijd weer aan, werkte hij wel.
3 dagen later, werkte hij ook direct.
Naar wat ik vernam in de kringwinkel zitten er 3-4 weken tussen testen en te koop plaatsen.
Naar wat ik las op internet, komen mensen terug van vakantie en werden ook met dit probleem geconfronteerd.
Beide termijnen zijn in elkaars buurt.
Dus rest me om het ding een maand de stekker niet in te steken, en dan nog eens te pogen.
Als ie dan opnieuw niet (direct) aanwil, heb ik de hoe-te-reproduceren methode.
Ze zullen dan wel een maand nodig hebben om te verifieren en ik de 70 euro die ik voor de woofer betaalde terug krijg.
Alles wijst erop dat je gelijk hebt dat Harman Kardon eerder aan de rommelkant van de audiosector zit. Ik lees veel problemen met allerhande van hun toestellen.
Onnozele kul.
Spijts wat ze propageren - de meeste van de kringwinkels die ik bezoek testen de boel nauwelijks of niet. Het is sterk aanbevolen om alles al voor koop goed te bekijken, en nadien asap te testen.
Gisteren nog, ik koop een door hen dichtgeplakte doos met HQ Mood002 led vloer sfeerverlichting en ik merk dat op tegen een personeelslid en vraag of ik erop kan rekenen dat alles erin zit. Ja zeker alles moet erbij zijn - volledig - daarom doos ook dichtgeplakt om te voorkomen dat mensen er zaken uithalen.
Bij openen verpakking thuis tref ik de bol aan zonder de afstandsbediening. Stekker erin, hij springt van ene kleur naar andere (allicht laatste of fabrieksinstelling) en niks om te veranderen. En dit is de zoveelste ervaring.
Straks rij ik ermee terug.
Ik ben intussen zo achterdochtig geworden dat ik me niks meer aantrek van dichtgeplakte dozen, ik snij/scheur ze open om toch te kunnen kijken, en ik merk dat andere mensen dat ook doen. De reden die ze opgeven voor hun dichtplakken is hun eigen schuld.
Je kunt er goede koopjes doen, maar het is erg opletten. Ook gisteren: koop een trolley, kom buiten en merk 1 van de wielkassen half losgebroken - er valt niet meer mee te rijden. Winkel terug binnen en geld terug gehad. Zulke dingen zouden nooit in hun rekken mogen raken. En toch, opnieuw en opnieuw...

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

vinom schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:40:
Ik heb mijn eerste subwoofer ooit besteld (komt dinsdag binnen) , namelijk een Jamo S810.Nou is daar een review van op Tweakers en daarin staat dat de meegeleverde kabel van slechte kwaliteit is. Kan dat bij een subwooferkabel? In andere user reviews op Amazon bijvoorbeeld wordt daar niet over gesproken, maar die gaan natuurlijk niet zo de diepte in qua audio kennis. Maargoed, iets met elven en maanlicht.

De subwoofer zal worden aangesloten op een Pioneer VSX932 in combinatie met een Jamo HCS426 set (nog altijd tevreden mee als eerste set).
Ik heb ook maar even daar gereageerd, voordat er nog meer mensen aan het twijfelen gemaakt worden. Kabels klinken alleen maar anders als je erin gelooft. Als het geblindeerd wordt, of je meet het, dan is er geen verschil (uitgezonderd hele extreme scenarios). Maar eigenlijk hoort dit in het elven topic thuis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Gisteren hield mijn Pro-ject platenspeler er opeens mee op, nu lijkt het er sterk op dat de voeding/adapter is overleden, want de multimeter geeft geen enkele uitslag. Speler is vorig jaar gekocht bij hificorner, die kort daarna ermee ophielden.

Heeft iemand enig idee hoe de garantieafhandeling loopt voor apparatuur die bij hificorner is aangeschaft?

en vraag twee.. kan een adapter die 12v afgeeft ipv de 15v die de orginele afgaf kwaad om te gebruiken? De speler draait netjes rond, maar vraag me af of het verstandig is.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Garantie: meestal val je dan terug op de importeur. Dat zou in dit geval http://www.oosterveldaudio.nl/pro-ject/ zijn.

Die kunnen ook ongetwijfeld zeggen of een andere voedig gaat werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DeFeCt schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:18:
en vraag twee.. kan een adapter die 12v afgeeft ipv de 15v die de orginele afgaf kwaad om te gebruiken? De speler draait netjes rond, maar vraag me af of het verstandig is.
Mij is altijd verteld dat je het voltage gelijk moet houden maar dat het Amperage wel hoger mag zijn.

Garantie is overigens meer een dingetje voor Shopping Forum, dus mogelijk kan je beter daar een topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

DeFeCt schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:18:
Gisteren hield mijn Pro-ject platenspeler er opeens mee op, nu lijkt het er sterk op dat de voeding/adapter is overleden, want de multimeter geeft geen enkele uitslag. Speler is vorig jaar gekocht bij hificorner, die kort daarna ermee ophielden.

Heeft iemand enig idee hoe de garantieafhandeling loopt voor apparatuur die bij hificorner is aangeschaft?

Nou kapot gaat het waarschijnlijk niet van te weinig spanning, van teveel wel natuurlijk. Maar helemaal uit te sluiten is het niet dat het schadelijk is, je kan je nog voorstellen dat als een motortje er net van gaat draaien maar wel warmte ontwikkeling heeft dan kan oververhitten. Maar dat is wel ver gezocht en als het goed werkt zal het vast goed gaan. Maar ik zou zelf wel een 15v voeding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ik heb enkel het speakerset van een 5+1 home theater set (Philips HTS3357) met volgende specs:
- Speler/versterker Output power RMS 4x75W, 2x150W
- 4 luidsprekers satelliet front right/left rear right/left impedantie 3 ohm
- 1 luidspreker center impedantie 6 ohm
- 1 subwoofer impedantie 6 ohm

Ik heb enkel de actieve subwoofer van een ander (merk) 5+1 speakerset (Harman Kardon TS11 - ja zie eerdere vraag hier) met volgende specs:
- 2 luidsprekers front right/left 120W impedantie 8 ohm
- 2 luidsprekers surround right/left 120W impedantie 8 ohm
- 1 luidspreker center 120W impedantie 8 ohm
- 1 subwoofer amplifier 200W RMS.

Ik denk, momenteel gewoon als een probeersel, bovenstaande te doen samenwerken.
Mijn doel is niet 5.1 maar stereo weergave.
Is dit mogelijk, of zijn de verschillen te groot om acceptabel mee te werken?
De speakerimpedanties lijken me een eerste (enige?) groot punt: 3 ipv 8 ohm.

[ Voor 13% gewijzigd door Josio op 05-07-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Josio schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:39:
Ik heb enkel het speakerset van een 5+1 home theater set (Philips HTS3357) met volgende specs:
- Speler/versterker Output power RMS 4x75W, 2x150W
- 4 luidsprekers satelliet front right/left rear right/left impedantie 3 ohm
- 1 luidspreker center impedantie 6 ohm
- 1 subwoofer impedantie 6 ohm

Ik heb enkel de actieve subwoofer van een ander (merk) 5+1 speakerset (Harman Kardon TS11 - ja zie eerdere vraag hier) met volgende specs:
- 2 luidsprekers front right/left 120W impedantie 8 ohm
- 2 luidsprekers surround right/left 120W impedantie 8 ohm
- 1 luidspreker center 120W impedantie 8 ohm
- 1 subwoofer amplifier 200W RMS.

Ik denk, momenteel gewoon als een probeersel, bovenstaande te doen samenwerken.
Mijn doel is niet 5.1 maar stereo weergave.
Is dit mogelijk, of zijn de verschillen te groot om acceptabel mee te werken?
De speakerimpedanties lijken me een eerste (enige?) groot punt: 3 ipv 8 ohm.
Ik volg deze niet. Je hebt de speakers van de Philips en de actieve subwoofer van de Harman Kardon. Wat doen de specs van de speakers van de Harman Kardon en de specs van de subwoofer van de Philips er dan toe? Dat de speakers bij de Harman Kardon 8 Ohm zijn heeft niets te maken met de subwoofer die er bij hoort. De subwoofer van de Harman Kardon is actief dus daar heb je sowieso geen omkijken naar betreffende de specs. Als je de subwoofer van de Philips aan wilde sluiten was het een ander verhaal geweest. Niet eens per se op weerstand maar op dat er maar weinig receivers een passieve subwoofer aan kunnen sturen. Als je de weerstand van de speakers ergens tegen af wilt zetten zal dat de receiver/versterker zijn die je gaat gebruiken en die mis ik in het verhaal. Niet dat het in de praktijk uit maakt. In de gemiddelde huiskamer loopt vermogen en weerstand allemaal niet zo'n vaart. 3 Ohm is lager dan het gemiddelde van (4-)6-8 Ohm wat je ziet maar als een all-in-one het aan kan sturen dan lukt een losse receiver dat zeker ook wel.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 05-07-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:47:
[...]
Ik volg deze niet. Je hebt de speakers van de Philips en de actieve subwoofer van de Harman Kardon. Wat doen de specs van de speakers van de Harman Kardon er dan toe en de specs van de subwoofer van de Philips? De subwoofer van de Harman Kardon is actief dus daar heb je sowieso geen omkijken naar betreffende de specs. Als je de weerstand van de speakers ergens tegen af wilt zetten zal dat de receiver/versterker zijn en die mis ik in het verhaal. Dat de speakers bij de Harman Kardon 8 Ohm zijn heeft niets te maken met de subwoofer die er bij hoort. Niet dat het in de praktijk uit maakt. In de gemiddelde huiskamer loopt vermogen en weerstand allemaal niet zo'n vaart.
De Harman Kardon actieve subwoofer heeft toch "HIGH LEVEL IN/OUT" L en R?
Ik dacht dat die de L/R signalen daar versterkt naar zijn "LINE LEVEL OUT" L en R?
En niet enkel versterkt naar de subwoofer?
Op pricewatch: Harman Kardon HKTS 11
staat toch:
Frontspeakervermogen (RMS) 120W
Centerspeaker vermogen (RMS) 120W
Subwoofer vermogen (RMS) 200W
Indien juist kan ik dan niet(?), compatibele (en vandaar de relevantie van de speakerspecs) speakers aansluiten op de subwooferkast, en alzo een (min of meer?) fullrange klankweergave realiseren?

Heb zonet de 2 vloerstaanders rear left/right van het Philips set aangesloten op de L/R HIGH LEVEL OUT schroefklemmen van de Harman Kardon subwoofer.
Ik hoorde er niks in. Enkel de lage tonen boemboem van de subwoofer zelf.
Het lijkt dus zoals ik dacht niet te werken, OF de Philips LS'en zijn kaduuk, OF hun 3 ipv 8 ohm doet de subwoofer niks uitsturen. Ik gok maar.
De HK TS11 subwoofer zat weer te relais-klikken na aanzetten zonder signaal.
Led oranje > kort blauw > terug oranje, enz.
Schakelde hem uit, weer aan, hetzelfde.
Echter toen ik hem klanksignaal gaf, werd ie quasi instant blauw en bleef zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Josio op 05-07-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Josio schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:30:
[...]
De Harman Kardon actieve subwoofer heeft toch "HIGH LEVEL IN/OUT" L en R?
Ik dacht dat die de L/R signalen daar versterkt naar zijn "LINE LEVEL OUT" L en R?
High Level is puur aftappen van de lage tonen. Oftewel het gehele signaal komt binnen op High Level In, alles onder de crossover wordt dan naar de subwoofer gestuurd. De rest van de frequentie gaat naar de speakers aangesloten op High Level Out. De subwoofer voegt geen vermogen toe richting de speakers via High Level Out. Er is ook geen koppeling tussen High Level in Low Level Out waarbij Low Level niet versterkt is en puur signaal. Je kan dus niet via Low Level in naar de subwoofer en dan via High Level Out naar de speakers (of vice versa).

Maar wederom: op welke versterker ga je dit aansluiten? Mogelijk heb je de High Level niet nodig en heeft de versterker een Low Level Out. Indien het een receiver is en je gaat High Level aansluiten dan de speakers op "large" zetten zodat de subwoofer het volledige bereik krijgt gestuurd.

Ik heb al vaker verzocht niet geheimzinnig te doen en te posten wat je van plan bent en welke apparatuur je hebt. Nu is het vaak gissen en mist er informatie. Het aansluiten via High Level had de vraag mogelijk duidelijker gemaakt.

[ Voor 52% gewijzigd door FeaR op 05-07-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Laatst online: 19-08 20:11
Volgens de handleiding werkt de High Level output alleen als de High Level input wordt gebruikt, dus dat lijkt mij gewoon een doorlus en zal dus verder niets versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:26:
[...]

High Level is puur aftappen van de lage tonen. Oftewel het gehele signaal komt binnen op High Level In, alles onder de crossover wordt dan naar de subwoofer gestuurd. De rest van de frequentie gaat naar de speakers aangesloten op High Level Out. De subwoofer voegt geen vermogen toe richting de speakers via High Level Out. Er is ook geen koppeling tussen High Level in Low Level Out.

Maar wederom: op welke versterker ga je dit aansluiten? Mogelijk heb je de High Level niet nodig en heeft de versterker een Low Level Out.

Ik heb al vaker verzocht niet zo geheimzinnig te doen en gewoon te posten wat je van plan bent en welke apparatuur je hebt. Nu is het vaak gissen en mist er informatie. Het aansluiten via High Level had de vraag mogelijk duidelijker gemaakt.
Ik wilde deze actieve subwoofer als versterker gebruiken.
Die heeft immers speakeruitgangen.
Dat was het uitgangspunt van mijn vraag.
Als deze actieve subwoofer dat niet kan, dan is mijn vraag niet eens aan de orde geweest.
En je zegt hier van niet ("geen vermogen toegevoegd").
Waarmee mijn vraag wegens dat foute uitgangspunt vervalt.
Heb mijn tijd zitten verprutsen dus.
Nog altijd een versterker nodig.
Het "actieve" van de subwoofer heb ik dan alleen maar nodig als de versterker die ik zou gebruiken het vermogen niet kan leveren (wat ook al niet het geval is).
En daar ik geen receivers heb (al mijn apparatuur is gewoon stereo) is die subwoofer een foute koop geweest op basis van die foute gedachte.

[ Voor 17% gewijzigd door Josio op 05-07-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Josio schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:38:
[...]
Ik wilde deze actieve subwoofer als versterker gebruiken.
Die heeft immers speakeruitgangen.
Dat was het uitgangspunt van mijn vraag.
Als deze actieve subwoofer dat niet kan, dan is mijn vraag niet eens aan de orde geweest.
Dus kan dat nu, of niet?
Vanwaar stel je dan die vraag niet gewoon in eerste instantie? Dat was toch veel concreter geweest:" Kan ik de subwoofer van de HKTS 11 als versterker voor aangesloten speakers gebruiken?".

Wat je wilt doet geen één subwoofer. Daar is de High Level ook niet voor bedoelt. Het is een doorlus-methode om een deel van het aangeboden frequentiebereik af te vangen en niet om speakers mee aan te sturen/van vermogen te voorzien.

Edit:
"Geen één" even nuanceren. Dat slaat op de HiFi Subwoofers en gaat niet op bij bijvoorbeeld PC setjes of de all-in-one home cinema waar de subwoofer de versterker is voor alle speakers (maar daar heeft de subwoofer veelal ook de ingangen voor externe apparatuur). Maar dan zal het ook geen "High Level" heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Vanwaar stel je dan die vraag niet gewoon in eerste instantie? Dat was toch veel concreter geweest:" Kan ik de subwoofer van de HKTS 11 als versterker voor aangesloten speakers gebruiken?".
Omdat ik die vraag niet had in de eerste plaats - ik had (klaarblijkelijk onvoldoende) basis om te denken dat het kon. Zoals gezegd: dat uitgangspunt was dan fout.
Daarom stelde ik die vraag niet, en ging direct over naar vraag rond speakercompatibiliteit.

Het is ook wat verwarrend,
De HK apparatuur wordt omschreven als "Harman Kardon HKTS 11 5.1 Home Theater Speaker System"
De Philips apparatuur als "DVD home theater system".
Wat is het verschil: het eerste is enkel speakers (waaronder een "ingebouwde" lagetonen specifieke versterker), het laatste is alles.
En de forumlink die ik hier vond:
pricewatch: Harman Kardon HKTS 11
zegt:
"Frontspeakervermogen (RMS) 120W
Centerspeaker vermogen (RMS) 120W
Subwoofer vermogen (RMS) 200W"
Als de versterker enkel voor de subwoofer is, wat staan die front/center speaker vermogens daar dan bij te doen?
Er staat zelfs in de titel:
"Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 440 Watt RMS"
Dat klopt toch allemaal niet?

[ Voor 47% gewijzigd door Josio op 05-07-2020 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Mij is altijd verteld dat je het voltage gelijk moet houden maar dat het Amperage wel hoger mag zijn.

Garantie is overigens meer een dingetje voor Shopping Forum, dus mogelijk kan je beter daar een topic openen.
Correct. En @DeFeCt uiteraard opletten of de adapter DC of AC uitgeeft, dat mag je uiteraard ook niet verwisselen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Josio schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:48:
[...]
Het is ook wat verwarrend,
De HK apparatuur wordt omschreven als "Harman Kardon HKTS 11 5.1 Home Theater Speaker System"
De Philips apparatuur als "DVD home theater system".
Wat is het verschil: het eerste is enkel speakers (waaronder een "ingebouwde" lagetonen specifieke versterker), het laatste is alles.
Heel zwart-wit zou er bij de Philips ook nog iets van "versterker" moeten staan. Want de Philips heeft een Blu-rayspeler met ingebouwde versterker. Puur op naamgeving klopt het aangezien de Harman Kardon "Speaker" in de naam heeft staan. Maar ik kan ook begrijpen dat iemand denkt helemaal compleet te zijn door het gebruik van het woord "System".
Als de versterker enkel voor de subwoofer is, wat staan die front/center speaker vermogens daar dan bij te doen?
Eigenlijk helemaal niets, zie verderop.
Dat klopt toch allemaal niet?
Die gedachtengang kan ik inkomen. Deels al boven beschreven maar hier nog even verder.

Speakers hebben geen vermogen, vermogen komt vanuit de versterker. Dat Philips het opgeeft snap ik aangezien dat een complete set is (dat men op die manier kan patsen met hoge vermogens die niets zeggen om consumenten te trekken is een andere discussie). Dus speakers en versterker (en Blu-rayspeler) bij de Philips. Bij de Harman Kardon geeft men het waarschijnlijk ook om die reden op, hoge getallen zodat de gemiddelde consument daar op valt. En mogelijk ook - denk ik - zodat men een matchende versterker kan kopen. Dat vermogen er niet toe doet met de uiteindelijke keuze is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee na ja, dat is wel een klein beetje semantiek. Speakers leveren geen vermogen maar hebben natuurlijk wel een max belastbaarheid. Dat die max belastbaarheid ook sterk frequentie en al helemaal sterk tijdsduur afhankelijk is, is uiteraard wel een belangrijke nuance. En zeker kan je je sowieso afvragen waarom je het uberhaupt belangrijk vindt. Ik kijk er zelf nooit naar iig in mijn zelfbouw speaker ontwerpen. Voor een vaste PA installatie in een kroeg, ik noem maar eens een dwarsstraat van audio die grote kans maakt mishandeld te worden, zou dat anders zijn.

@Josio ik zie jou ongeveer om de week met een nieuw setje van de kringloop (?) en met vragen over belastbaarheid: ik snap je doel niet zo goed. Het lijkt niet om audio kwaliteit te gaan iig. Of zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:30:
Bij de Harman Kardon geeft men het waarschijnlijk ook om die reden op, hoge getallen zodat de gemiddelde consument daar op valt. En mogelijk ook - denk ik - zodat men een matchende versterker kan kopen. Dat vermogen er niet toe doet met de uiteindelijke keuze is een andere discussie.
Het is niet Harman Kardon maar die review op dit forum. Die "totaal 440W". Dat is een samentelling van 2 x 120W passief en 1 x 200W actief. Dat is toch verwarrend?
Zo interpreteerde ik het alsof de versterker in de subwoofer 440W kon leveren en dacht ik ook foutief dat hij voor andere toonbereiken speakers versterkte.

Ik zit nu dus met 2 onvolledige systemen waarvan ik de componenten ook niet los kan gebruiken elders wegens mijn stereo, niet surround apparatuur.
Misschien kom ik nog een receiver tegen voor een prijsje, maar surround valt eigenlijk buiten het doel dat ik me totnogtoe stelde. Ik wil alleen maar muziek weergeven, dit is niet om films of zo te bekijken.
Wat ik met de HK subwoofer ga doen weet ik nu nog steeds niet zeker. Hij klikte weer (geel>blauw>geel>blauw...) vandaag na aanzetten na een dikke week uit. Maar hij werd en bleef wel prompt blauw na starten muziek, die hij dan weergaf.
Zo "proberen" met 1 sec interval kan toch geen ontwerpkeuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jag schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:51:
Nee na ja, dat is wel een klein beetje semantiek. Speakers leveren geen vermogen maar hebben natuurlijk wel een max belastbaarheid.
Helemaal waar maar in dit geval snap ik de verwarring die @Josio heeft ten opzichte van bijvoorbeeld een Philips set waar ook de vermogens worden genoemd en de versterker wel in de set zit ten opzichte van de Harman Kardon.
Josio schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:58:
[...]
Het is niet Harman Kardon maar die review op dit forum. Die "totaal 440W". Dat is een samentelling van 2 x 120W passief en 1 x 200W actief. Dat is toch verwarrend?
Het is geen review maar een vermelding in de Tweakers Pricewatch. Die klopt vaker niet op het vlak van audio apparatuur. In deze kloppen de waardes maar je hebt deze verkeerd geïnterpreteerd.
Zo interpreteerde ik het alsof de versterker in de subwoofer 440W kon leveren en dacht ik ook foutief dat hij voor andere toonbereiken speakers versterkte.
Punt is dat je een aanname deed die in het begin al niet klopte. Dan gaan alle verdere gedachtes gebaseerd op die basis ook fout natuurlijk.

Ik ben het eens dat het mogelijk verwarrend is maar met het lezen van handleidingen dan wel bekijken van foto's kon mogelijk al gezien worden dat het niet werkte zoals je gedacht had. Zo heeft de Harman Kardon vijf speakers en de subwoofer slechts één paar High Level In en High Level Out. Waar hadden die drie andere speakers dan door aan moeten worden gestuurd?
Misschien kom ik nog een receiver tegen voor een prijsje, maar surround valt eigenlijk buiten het doel dat ik me totnogtoe stelde. Ik wil alleen maar muziek weergeven, dit is niet om films of zo te bekijken.
Met een surround receiver kan je ook slechts twee speakers aansluiten en muziek luisteren. Niemand verplicht je om alle kanalen van een receiver te benutten. Zoals hierboven gezegd zou de lokale kringloop of tweedehands winkel voor een paar tientjes al apparatuur moeten hebben staan die doet wat jij wilt. De Harman Kardon is qua aansluitingen geen verkeerde subwoofer met zowel High Level als Low Level ingangen. Die kan je daarmee altijd aansluiten op welke versterker/receiver die je ook koopt.

[ Voor 66% gewijzigd door FeaR op 05-07-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
De HK TS11 actieve woofer heeft een matrix van 4 paar klemmen. Ik dacht dat dat uitgangsklemmen waren (dus 4 luidsprekers), de mogelijkheid dat een woofer 2 paar speaker level ingangsklemmen kon hebben kwam niet eens bij me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:00:
[...]
De Harman Kardon is qua aansluitingen geen verkeerde subwoofer met zowel High Level als Low Level ingangen. Die kan je daarmee altijd aansluiten op welke versterker/receiver die je ook koopt.
Inzake dit, als ik het goed begrijp, kan ik de stereo / 2 uitgangs/speaker kanalen van de versterkers die ik heb op High Level IN klemmen van de TS11 subwoofer aansluiten, en dan de speakers die anders op de versterkerklemmen gingen aangesloten geweest zijn, op de High Level OUT klemmen van de subwoofer?
Resulterende in de subwoofer die, misschien afhankelijk van een switch erop, het lage toonbereik ofwel "extra" (naast de gewone speakers) weergeeft, ofwel in de plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Josio schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:02:
[...]
Inzake dit, als ik het goed begrijp, kan ik de stereo / 2 uitgangs/speaker kanalen van de versterkers die ik heb op High Level IN klemmen van de TS11 subwoofer aansluiten, en dan de speakers die anders op de versterkerklemmen gingen aangesloten geweest zijn, op de High Level OUT klemmen van de subwoofer?
Dat is het idee inderdaad. Maar dan ga je er al vanuit dat de versterker geen Low Level uitgang heeft. Met de Harman Kardon kan je eigenlijk alle kanten op. Heeft de versterker een Subwoofer Pre Out dan sluit je één RCA op de "Sub" Low Level ingang van de Harman Kardon aan. Heeft de versterker geen Subwoofer Pre Out maar wel een Front Left en Front Right dan sluit je deze op de "L" en "R" Low Level ingangen van de Harman Kardon aan. Heeft de versterker geen Low Level dan kan je op High Level overstappen. Overigens kan je altijd voor High Level kiezen al heeft de versterker/receiver Low Level. Puur om aan te geven dat je qua aansluiten alle kanten op kan met deze subwoofer.
Resulterende in de subwoofer die, misschien afhankelijk van een switch erop, het lage toonbereik ofwel "extra" (naast de gewone speakers) weergeeft, ofwel in de plaats?
Puur afgaande op de handleiding:
High Level en de L/R Low Level tappen, zo te lezen, signaal af (vanaf 120 Hz) en sturen dat deel niet meer door. Althans, zo interpreteer ik "uitfilteren". In jouw woorden zou het dan het laatste zijn, in de plaats van. Mogelijk speelt de Harman Kardon met het Filter op "OFF" wel het gehele bereik maar dat wil je helemaal niet aangezien je met High Level of Low Level L/R het gehele bereik richting de subwoofer stuurt, je wil dan iets van het bereik halen om dat door de subwoofer te laten doen. De subwoofer alles tot en met 20.000 Hz laten doen is niet grappig.

Nadeel van de Harman Kardon is dan wel dat deze met het filter alles onder de 120 Hz oppakt en alles daarboven naar de speakers stuurt. Die 120 Hz past mogelijk voor de speakers die er origineel bij horen maar 120 Hz is mogelijk te hoog voor een beetje boekenplank (of grotere) speaker en mogelijk te laag voor een speaker van een kleiner formaat (melkpakje). Veelal kan je op een subwoofer dit kantelpunt/crossover zelf instellen afhankelijk van speakers en smaak. Dat mist de Harman Kardon.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 05-07-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasbont
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-07 20:39
Beste lezers,

Heeft iemand een goede aanbeveling voor een zaak die oudere (jaren '90) standluidsprekers kan repareren in Rotterdam en omstreken? De tweeter van een van mijn twee Elac El141 speakers heeft het begeven, maar ik kan op internet geen zaak vinden die specifiek aangeeft dit soort mankementen te kunnen repareren. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, bij voorbaat dank voor een reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 08:39
Help! Ik heb via een vriend een Marantz SR5012 over kunnen nemen, ter vervanging van mijn el cheapo Yamaha receiver. Laatstgenoemde wordt eigenlijk alleen voor surround-functionaliteit gebruikt, en ook eigenlijk alleen bij gamen en films kijken, in combinatie met een simpele JBL surround-set. Daarnaast staat een oldschool Marantz-stereoset met Tannoy Sensys DC2 speakers eraan, puur om cd's te draaien.

Mijn vraag: kan ik deze beiden combineren? De nieuwe Marantz heeft namelijk bijvoorbeeld HEOS-integratie, waar ik meer 'slimme' speakers van heb, dus het zou ideaal zijn als ik dat kan gebruiken op de fatsoenlijke speakers ipv over een surround-setje. Kan ik die Tannoy's op de nieuwe receiver als stereospeakers aansluiten, en deze ook meteen gebruiken als front left en right in een surround-opstelling?

Ik kan natuurlijk de nieuwe receiver doorlussen naar de oude stereo-versterker, maar dan moet ik die dus altijd handmatig inschakelen.

TL;DR: grote vloerstaanders in combinatie met 'kleine' surroundspeakers, gaat dat of loop ik dan tegen problemen aan?

Edit: bijkomend voordeel is dat ik dan twee speakers 'overhoud' die ik eventueel als height-speakers zou kunnen gaan gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door ethereal81 op 08-07-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Moet je volgens mij kunnen combineren hoor. Oude receiver gewoon stof laten staan happen. Weet niet welk JBL setje je hebt, maar je kunt eea over het algemeen prima combineren.
Verder wel inregelen, dan zal ie ws automatisch herkennen qua speakers en mogelijke frequenties.
thomasbont schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:56:
Beste lezers,

Heeft iemand een goede aanbeveling voor een zaak die oudere (jaren '90) standluidsprekers kan repareren in Rotterdam en omstreken? De tweeter van een van mijn twee Elac El141 speakers heeft het begeven, maar ik kan op internet geen zaak vinden die specifiek aangeeft dit soort mankementen te kunnen repareren. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, bij voorbaat dank voor een reply!
Ik zou zelf gewoon een tweedehands tweeter zoeken en die er in schroeven. Makkelijkste optie. In Dordrecht zit een vintage repair winkel, die zouden dat ook voor je kunnen doen lijkt me. Maar zo moeilijk is het niet :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 08-07-2020 12:14 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:46

DaffyDuck43

MF-lurker

thomasbont schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:56:
Beste lezers,

Je kan eens informeren bij https://www.servi-q.nl/se.../elac-service-informatie/
en dan zoals Eagle schrijft zelf een nnieuwe tweater plaatsen.
als je twijfelt of het geluidsbeeld anders wordt, zou je ervoor kunnen kiezen om de tweater van de andere speaker ook meteen te vervangen, dan heb je 2 gelijk geconfigureerde speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@thomasbont begeven als in: helemaal geen geluid meer? Of wat gekraak? Of iets anders? En kwam het door hard muziek afspelen of was het 'opeens' zo uit het niets?

Het eerste wat ik zou doen is even de tweeter losschroeven, 4 schroefjes is te doen. Voorzichtig een stukje van de behuizing liften, de bedrading heeft wel een decimetertje speling ofzo. Dan even kijken of er soms 1 van de 2 aansluitdraden losgekomen is, je zal niet de eerste zijn. :)

Volgende stap is dan, als de tweeter er toch uit is, even de typenummers achterop de tweeter fotograferen zodat je hierop kan googlen. ;)

Waarschijnlijk zijn het huis-eigen tweeters, dat is wel typisch Elac. Ze zijn geen doorsnee speakerbouwer die drivers van anderen leent maar ontwikkelen veel zelf. Wellicht is de tweeter nog te bestellen bij Elac zelf. Bereid je wel voor op een pittige prijs.

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 09-07-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 08:39
The Eagle schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:12:
Moet je volgens mij kunnen combineren hoor. Oude receiver gewoon stof laten staan happen. Weet niet welk JBL setje je hebt, maar je kunt eea over het algemeen prima combineren.
Verder wel inregelen, dan zal ie ws automatisch herkennen qua speakers en mogelijke frequenties.
Thanks, inderdaad geprobeerd en de Marantz herkent ze direct als zijnde full range. Klinkt ineens stukken beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasbont
@Cap Ik heb de Tweeter inderdaad al even uit de behuizing geschroefd om te kijken wat eraan mankeert, de conus is deels gescheurd dus helaas is 't wat dat betreft echt niet meer te repareren. Ik ga vanavond eens kijken wat het typenummer is en zoeken naar vervanging, hopen dat het een beetje betaalbaar is...
Weet jij of 't eventueel mogelijk zou zijn om een generieke Tweeter te installeren? Heb al enkele losse vervang modules gevonden die niet specifiek Elac zijn, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat eventueel zou moeten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

thomasbont schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:24:
@Cap
Weet jij of 't eventueel mogelijk zou zijn om een generieke Tweeter te installeren? Heb al enkele losse vervang modules gevonden die niet specifiek Elac zijn, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat eventueel zou moeten monteren.
Dat kan met mitsen en maren, indien de originele echt niet meer te vinden is. Je moet dan wel de tweeters van beide speakers vervangen om onbalans in het geluid te voorkomen. Verder moet er een tweeter uitgezocht worden die dezelfde parameters (specs / akoestisch gedrag) heeft als de oude, dus dan moet dit eerst van de originele tweeter achterhaald worden. Als je de goede tweeter hebt is het een kwestie van 1 op 1 vervangen (2 draden verbinden per tweeter. Hoogstens heb je nog wat problemen met de montage ivm verschillende maatvoering.

PS bij dome (bolletje) tweeters heet het geen conus maar een diafragma. ;)

Ben benieuwd wat het typenr van de tweeter is, dit zijn zo te zien best speciale modelletjes...

Afbeeldingslocatie: https://scontent.fams2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/22289770_1499844166769573_1700492497421070149_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=ksyAtKluEQgAX_WlKIR&_nc_ht=scontent.fams2-1.fna&oh=1f59a2604adaa5804b770ec36e27ba9d&oe=5F2B1648

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 09-07-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_klaver
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-09 19:17
Wil iemand met mij meedenken?

Ik heb de Maschine mk3 gekocht en die wil ik graag aansluit en op mijn Edifier 1280DB luidsprekers, Dat kan via Line2 Maar wat gaat daarin? De tulpstekkertjes voor jack-naar-rca lijken mij veel me te klein. Volgens mij zijn ze geschikt voor audio mini-jack. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jeuj, weer een echt klein vraagje :). Die mixer heeft gebalanceerd uit met een 6,3mm jack. Een voor links en een voor rechts. Die sluit je normaal aan op een studiomonitor, met een XLR connector.

Deze moet je hebben om hem op RCA aan te kunnen sluiten:
https://www.bax-shop.nl/j...eter/product-details.html

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 09-07-2020 23:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Laatst online: 12-09 22:06
Zat me gisteren iets af te vragen waarbij als ik dat moet gaan googelen of zelf onderzoeken ik me afvraag of ik de verklaring ooit ga vinden, dus wellicht iemand hier.

De audio doe onder de verschillende streaming services zoals Netflix zit, ik ben daar geen fan van eigenlijk.. Ik vind het vaak flets, zonder detail.. Het is ook niet meer dan DD+ op max 640 kb/s natuurlijk, maar toch. Toen zat ik gisteren iets fysieks op mijn NAS te kijken en was ik eigenlijk verbaasd over het verschil in geluid tov de stream services. Meer detail, meer dynamiek, zuiverder. Dus ik kijken, en ook gewoon DD+ op max 640 kb/s..

Dus nu begin ik aan mezelf te twijfelen, daar hoort gevoelsmatig toch niet zo veel verschil in te zitten? De lijn die er ligt kan de stream prima aan dus er wordt niet geknepen lijkt me. Zou daar een logische verklaring voor zijn of verbeeld ik me nu gewoon dingen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasbont
@Cap Het zijn inderdaad nogal bijzondere modellen, heb met het serienummer niks kunnen vinden op internet dus denk dat losse verkoop sowieso niet bestaat. Het serienummer is: 1460131092. Wordt dan denk ik toch een speciaalzaak zoeken of even contact zoeken met Elac zelf voor vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:50
Dirrukje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:49:
Zat me gisteren iets af te vragen waarbij als ik dat moet gaan googelen of zelf onderzoeken ik me afvraag of ik de verklaring ooit ga vinden, dus wellicht iemand hier.

De audio doe onder de verschillende streaming services zoals Netflix zit, ik ben daar geen fan van eigenlijk.. Ik vind het vaak flets, zonder detail.. Het is ook niet meer dan DD+ op max 640 kb/s natuurlijk, maar toch. Toen zat ik gisteren iets fysieks op mijn NAS te kijken en was ik eigenlijk verbaasd over het verschil in geluid tov de stream services. Meer detail, meer dynamiek, zuiverder. Dus ik kijken, en ook gewoon DD+ op max 640 kb/s..

Dus nu begin ik aan mezelf te twijfelen, daar hoort gevoelsmatig toch niet zo veel verschil in te zitten? De lijn die er ligt kan de stream prima aan dus er wordt niet geknepen lijkt me. Zou daar een logische verklaring voor zijn of verbeeld ik me nu gewoon dingen? 8)7
Heb je misschien andere instellingen aan staan voor die bepaalde ingang. Denk ook aan opties zoals geluidsverbetering. Diverse receivers hebben een optie om gecomprimeerd geluid te verbeteren (wat je daar ook van mag vinden).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
B-Bandit schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Heb je misschien andere instellingen aan staan voor die bepaalde ingang. Denk ook aan opties zoals geluidsverbetering. Diverse receivers hebben een optie om gecomprimeerd geluid te verbeteren (wat je daar ook van mag vinden).
Kan het me haast niet voorstellen, zal vanavond eens rondstruinen in de instellingen of ik ergens een verschil/afwijking kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Wie heeft er wel eens een backbox gemaakt voor inbouwspeakers?
De situatie is als volgt: Ik ga straks 4 atmos speakers in mijn nieuwe plafond bouw, en 2 stereo speakers in de ombouw van de keuken. De B&W backboxen die hierbij horen passen niet (te breed voor de keuken en de diep voor het plafond). Ik daarom zelf aan de slag om toch een backbox te maken. De inhoud zal ongeveer hetzelfde zijn als die van de B&W backboxen, maar dan andere dimensies.

Is een simpele doos van gipsplaat voldoende? Wat steenwol erin tegen de randen aan en that's it? Of moet deze ook gekit worden oid?

Het betreffen hier btw 4x CCM663 en 2x CWM663 speakers.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dirrukje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:49:

Dezelfde film? Want films kunnen onderling wel flink anders afgemixt zijn natuurlijk. Maar dit zou ook prima iets kunnen zijn wat door je verwachting wordt veroorzaakt :P. Dolby DIgital (zelfs de 384kbps paupervariant) is eigenlijk voldoende om in zeer goede kwaliteit, met volledige 100db dynamiek, 20-20.000Hz signaal zonder noemenswaardige compressieartifacten door te geven. Netlfix doet ook niets met dat signaal (is gewoon data :))

Als ik mijn mediaplayer laat decoden en dan via HDMI 6 kanaals signaal doorgeef, staat er in het display van mijn receiver "Multi-in", ik heb dan ook altijd het idee dat het minder goed klinkt dan wanneer ik de mediaplayer op "pasthrough" zet en er op het displayvan mn receiver DTS of DD+ komt te staan. Waarschijnlijk totale onzin, maar toch heb ik ook atijd het idee dat het lekkerder klinkt als de versterker het decode :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@JvS nav die kleine vraag over balanced aansluiten: heb je daar echt 3 aders per kanaal voor of kan dat ook anders?
Achtergrond: subje bij schoonvader waarbij er voor en deel van de bekabeling reeds door de muur getrokken stereo speakerkabels gebruikt wordt. Niet ideaal, maar het werkt.
Alleen het zijn oude kabels en het bromt als de installatie uit staat. Omdat die kabels in de muur vervangen lastig is (inbouw dozen etc) zou ik eigenlijk een balanced signaal willen. Maar zijn dus maar vier aders totaal.
Installatie is een B&O, die geeft een preamped stereo uitgang via 5 pins DIN. Zit een verloop van DIN naar tulp op, dan tulp contra naar kroonsteentje en dan de speakerkabel in. Andere kant van de muur zit een streep-punt speakeraansluiting. Daar zit een verloop op naar tulp en dan met tulp in stereo naar de sub. Was de enige manier waarop ik de bestaande bekabeling kon laten werken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb niet zo heel veel kennis van balanced, maar je hebt er 3 aders voor nodig: 1 signaal+, 2 signaal 0 en 3 ground / chassis (of hoe dat ook heet :P). Ik zie niet helemaal de meerwaarde in die setup, geen van beide apparaten kan iets gebalanceerd leveren / ontvangen en je kabel is niet gebalanceerd gemaakt....

Ik zou daar eerder kijken wat de oorzaak is. Bromt het bijvoorbeeld niet als de kabel aan de versterkerkant los is? Dan zou ik dat galvanisch scheiden als eerste stap. Tweede stap is direct van 5 pins din naar dat kroonsteentje gaan (scheelt weer een connectie)

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 10-07-2020 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57
Eens met @JvS. Stuurt de versterker balanced uit en verwacht de sub balanced? Is het antwoord op een van beide nee dan heeft balanced geen zin (is het überhaupt een aktieve sub?).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Geen van beide kanten heeft ooit van balanced gehoord, en ja, actieve sub.
Point being, ik weet dat als ik rechtstreeks aansluit met dubbel tulp naar din/tulp converter, er geen brom is bij uitzetten. Moet dus in die dropveter zitten die er al 30 jaar ligt. Daarvan weet ik dat ie bij normale speakers prima is en niet bromt, maar dus bij een niet versterkt signaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@The Eagle als de sub waarschijnlijk toch gewoon mono signaal gebruikt zou je nog het signaal naar mono kunnen omzetten, dan met een signaaltrafo naar gebalanceerd over 3 aders omzetten en met een trafo aan de andere kant weer terug. Maar met onafgeschermde of niet-getwiste kabels ga je sowieso verstoringen krijgen (zeker met tig verloopjes |:( ) Ik zou zelf de kabels vervangen, maar je zou ook nog met een draadloze signaaloverdracht kunnen werken. Dat is bij een sub wel te doen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Kabels vervangen heb ik wel aan zitten denken, maar dan moet ik de kruipruimte bij mijn schoonouders in en daar kijk ik niet naar uit ;)
Nof afgezien van de ruimte die er her en der in de dozen is, en het feit dat het inbouwmateriaal uit begin jaren 90 stamt en niet meer te krijgen is.
Sub snapt ook stereosignaal. De B&O installatie is stereo en kent helaas geen mono pre-out, alleen links of rechts. Dient als aanvulling bij muziek dus moet beide kanalen ontvangen. Beetje caught between a rock and a hard place, zeg maar. Schoonpa is prima tevreden zo, maar ik eigenlijk niet ;)
Maar goed, balanced hem niet gaat worden over die dropveters. Ik zag dat als een mogelijke quick fix maar ik denk dat ik het er maar bij laat. Thx voor het meedenken iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:06:
@JvS nav die kleine vraag over balanced aansluiten: heb je daar echt 3 aders per kanaal voor of kan dat ook anders?
Achtergrond: subje bij schoonvader waarbij er voor en deel van de bekabeling reeds door de muur getrokken stereo speakerkabels gebruikt wordt. Niet ideaal, maar het werkt.
Alleen het zijn oude kabels en het bromt als de installatie uit staat. Omdat die kabels in de muur vervangen lastig is (inbouw dozen etc) zou ik eigenlijk een balanced signaal willen. Maar zijn dus maar vier aders totaal.
Installatie is een B&O, die geeft een preamped stereo uitgang via 5 pins DIN. Zit een verloop van DIN naar tulp op, dan tulp contra naar kroonsteentje en dan de speakerkabel in. Andere kant van de muur zit een streep-punt speakeraansluiting. Daar zit een verloop op naar tulp en dan met tulp in stereo naar de sub. Was de enige manier waarop ik de bestaande bekabeling kon laten werken :X
Er loopt dus speaker kabel naar de sub? Stereo?

Als de sub high level input heeft, kan je misschien daarvan gebruik maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:06:
[...]

Er loopt dus speaker kabel naar de sub? Stereo?

Als de sub high level input heeft, kan je misschien daarvan gebruik maken?
Op zich goed idee, maar een B&O heeft geen versterkt signaal waar je van af kan tappen. Kan je oplossen met een versterker, maar da's wel een lekker paardenmiddel om een niet-echt-probleem mee op te lossen. Het gaat wel werken, speakersignaal is niet echt gevoelig voor oppikken van storingen :). Wel jammer dat het in de sub direct weer wordt gereduceerd tot een lijnsignaal :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:11:
[...]

Op zich goed idee, maar een B&O heeft geen versterkt signaal waar je van af kan tappen. Kan je oplossen met een versterker, maar da's wel een lekker paardenmiddel om een niet-echt-probleem mee op te lossen. Het gaat wel werken, speakersignaal is niet echt gevoelig voor oppikken van storingen :). Wel jammer dat het in de sub direct weer wordt gereduceerd tot een lijnsignaal :P.
Werkt b&o met actieve luidsprekers dan? Dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
JvS schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Dezelfde film? Want films kunnen onderling wel flink anders afgemixt zijn natuurlijk. Maar dit zou ook prima iets kunnen zijn wat door je verwachting wordt veroorzaakt :P. Dolby DIgital (zelfs de 384kbps paupervariant) is eigenlijk voldoende om in zeer goede kwaliteit, met volledige 100db dynamiek, 20-20.000Hz signaal zonder noemenswaardige compressieartifacten door te geven. Netlfix doet ook niets met dat signaal (is gewoon data :))

Als ik mijn mediaplayer laat decoden en dan via HDMI 6 kanaals signaal doorgeef, staat er in het display van mijn receiver "Multi-in", ik heb dan ook altijd het idee dat het minder goed klinkt dan wanneer ik de mediaplayer op "pasthrough" zet en er op het displayvan mn receiver DTS of DD+ komt te staan. Waarschijnlijk totale onzin, maar toch heb ik ook atijd het idee dat het lekkerder klinkt als de versterker het decode :).
Het ging om een serie, maar niet dezelfde.. En hoewel ik me kan voorstellen dat de beste test natuurlijk met hetzelfde materiaal zat er met verschillende bronnen al dusdanig verschil in dat er vraagtekens boven mijn hoofd verschenen. Nog niet in de gelegenheid geweest om wat te testen want daar gaat nu ff wat tijd in zitten.. Had wellicht verwacht dat vanuit hier er wel een duidelijke verklaring richting de streamservices zou komen.

Ik heb alles vanuit de mediaplayer op passthrough staan, en de receiver staat qua modus altijd op de source. Als het DD/DD+/DD TH/DTS/.. iets laat ik de modus hier op staan en ga ik niet andere settings installeren. Dus daar kan het niet aan liggen.

Het streamen gaat via de native app in de TV, dus via ARC terug naar de receiver.. Vanaf mediaplayer komt het dus via aparte HDMI de receiver in. Wellicht ligt hier nog iets? Alhoewel het niet aan de kabels kan liggen, want 4k60hz (Gemini Man) gaat goed, dus de bandbreedte is in orde. Wellicht dat binnen ARC nog iets gebeurt qua compressie of iets dergelijks? Naja ga er pas echt achter komen als ik dezelfde bron ga testen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dirrukje schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Het ging om een serie, maar niet dezelfde.. En hoewel ik me kan voorstellen dat de beste test natuurlijk met hetzelfde materiaal zat er met verschillende bronnen al dusdanig verschil in dat er vraagtekens boven mijn hoofd verschenen. Nog niet in de gelegenheid geweest om wat te testen want daar gaat nu ff wat tijd in zitten.. Had wellicht verwacht dat vanuit hier er wel een duidelijke verklaring richting de streamservices zou komen.
De verklaring is toch duidelijk? Waarschijnlijk een andere soundmix (want andere serie) of helaas je hersens die je voor de gek houden.
Ik heb alles vanuit de mediaplayer op passthrough staan, en de receiver staat qua modus altijd op de source. Als het DD/DD+/DD TH/DTS/.. iets laat ik de modus hier op staan en ga ik niet andere settings installeren. Dus daar kan het niet aan liggen.
Uiteraard niet, je mist mijn punt denk ik. Mijn punt is dat ik denk dat het uitmaakt, en ik ook meen te horen dat het minder is, maar ik weet dat dat totale onzin is :)

Kabels hebben ook 0,0 invloed. Het gaat hier om een datasignaal (DTS/DD) en dataverbindingen. De enige reden die netflix heeft om dingen minder te laten klinken is bandbreedte, maar zoals ik zei: Bandbreedte is riant groot genoeg om goede dynamiek te hebben. De oorspronkelijke dolby digital mix past er prima in. Dat het door spotify word gestreamd heeft geen invloed.

Een soundmix door producenten van een serie kan daarentegen dynamiek met gemak om zeep helpen.

Het is mogelijk niet wat je als eerste dacht, maar het is allemaal wel vrij logisch :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:13:
[...]

Werkt b&o met actieve luidsprekers dan? Dat wist ik niet.
Ja, al jaren. Meeste speakers zijn actief, voorzien van ingebouwde DSP etc. In eerste instantie was bekabeling vnl via 5 pins DIN (Powerlink). Huidige systemen gebruiken bekabeling met RJ45 aansluiting. Dat kan dus ook gewoon door een patchkast als het moet.

Je moet maar eens bij https://soundsheavenly.com kijken wat er allemaal boor verloopjes zijn. Kan vanaf morgen 12 juli, website staat nog even op hold ivm corona.

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 11-07-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Yes, een Marantz PM310 op de gok besteld via MP.nl, ja op de gok, dat lees je goed. Bij binnenkomst laat ik jullie horen of ie werkt.
Ik heb al een defecte PM310 is huis. Dus die dient nu als donor.

Het zal de huidige ren werkende Marantz SR1100 vervangen en die nu PC-speakers aanstuurt. Ik wil VU-meters en die heeft een SR1100 niet. Desalniettemin is een SR1100 een robuuste versterker...
Een zilveren PM4000 was ook goed geweest. maar die had geen VU-meters.

[ Voor 16% gewijzigd door MedionAkoya op 11-07-2020 21:25 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:19
MedionAkoya schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:23:
Yes, een Marantz PM310 op de gok besteld via MP.nl, ja op de gok, dat lees je goed. Bij binnenkomst laat ik jullie horen of ie werkt.
Ik heb al een defecte PM310 is huis. Dus die dient nu als donor.

Het zal de huidige ren werkende Marantz SR1100 vervangen en die nu PC-speakers aanstuurt. Ik wil VU-meters en die heeft een SR1100 niet. Desalniettemin is een SR1100 een robuuste versterker...
Een zilveren PM4000 was ook goed geweest. maar die had geen VU-meters.
Je kan op MP toch gewoon van tevoren vragen of die werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Verkeerde topic. 8)7

[ Voor 112% gewijzigd door MedionAkoya op 12-07-2020 00:00 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Gisteren vond ik langs de baan een tuner versterker Denon DRA-350.
Een glaszekering aan de netspanningsingang heeft onderbroken.
Hij is aangeduid als T1.2A.
Het schema in de servicemanual duidt echter 2A aan, dus die 1.2 zou dan in normaal bedrijf al onderbreken bij hoger volume.
Ik ga als ik tijd heb 1 en ander eens meten.
Maar kan ik aannemen dat ik de zekering veilig door een 2A kan vervangen, of is er een reden mogelijk om het bij die 1.2 te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Weet je zeker dat het de juiste servicemanual is? Een Europees model heeft een andere voeding dan een Amerikaans of Japans model, je moet dus wel de manual voor het EU/internationaal 220-240V model hebben. Meer schade aan het circuit of zelfs brandgevaar wil je natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Josio schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:45:
Het schema in de servicemanual duidt echter 2A aan, dus die 1.2 zou dan in normaal bedrijf al onderbreken bij hoger volume.
Maar kan ik aannemen dat ik de zekering veilig door een 2A kan vervangen, of is er een reden mogelijk om het bij die 1.2 te houden?
De 2A is waarschijnlijk voor 120 volt (Japans/Amerikaans model). :+
Pak een handleiding voor Europees, Brits of Australisch model. Deze handleidingen gaan van 220 volt tot 240 volt.

[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 12-07-2020 12:08 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Als je twijfelt / de documentatie tegenstrijdig is neem je altijd de lage waarde ivm de veiligheid. Althans, dat zou ik doen. Oh ja, wel weer een T(rage) zekering nemen he, dus geen F of TT. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 12-07-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Cap schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:02:
Weet je zeker dat het de juiste servicemanual is? Een Europees model heeft een andere voeding dan een Amerikaans of Japans model, je moet dus wel de manual voor het EU/internationaal 220-240V model hebben. Meer schade aan het circuit of zelfs brandgevaar wil je natuurlijk niet.
In de servicemanual staan beide spanningen, https://manualsbrain.com/en/manuals/1810579/?page=3 zelfde zekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
MedionAkoya schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:02:
[...]

De 2A is waarschijnlijk voor 120 volt (Japans/Amerikaans model). :+
Pak een handleiding voor Europees, Brits of Australisch model. Deze handleidingen gaan van 220 volt tot 240 volt.
Ja dat had een mogelijkheid kunnen zijn - lagere spanning = hogere stroom voor zelfde vermogen, maar zie de service manual link, daar staat de 240 en 220 beide wel degelijk met 2A zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Volg dus gewoon de waarden op die horen bij het exacte model, dan zit je goed. Dus modelnr + regio suffix op de sticker van het apparaat checken en als die overeenkomt met 1 van de versies in de service manual kan je daar vanuit gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 12-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Josio schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:45:
Ik zou zoiets eerder interpreteren als: zekering T1, 2 ampere.
Moet zeggen dat ik ook nog nooit een glaszekering ben tegen gekomen van 1,2A. Wel van 1, anderhalf en 2.
Is er toevallig ook nog een zekering T2? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The Eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Ik zou zoiets eerder interpreteren als: zekering T1, 2 ampere.
Moet zeggen dat ik ook nog nooit een glaszekering ben tegen gekomen van 1,2A. Wel van 1, anderhalf en 2.
Is er toevallig ook nog een zekering T2? :)
T1.25A bestaat ook. kijk maar op Reichelt.nl

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Prima, dan nog lijkt het me zinnig om te checken wat er nou echt bedoeld wordt. Dr zal vast nog wel een zekering in dat ding zitten ergens gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Beste,

Ik denk over na om een Velleman luidsprekerbeveiliging K4700 aan te schaffen.
Weet je iemand hoe een Velleman luidsprekerbeveiliging K4700 moet worden aangesloten op een stereoversterker?
https://www.velleman.eu/p...ountry=nl&lang=nl&id=9233

maar je hebt ook dit.
LUIDSPREKER DC BEVEILIGING (< 30W) M4701A
https://www.velleman.eu/products/view/?id=18938

Ik wil alleen de plop bij een Marantz PM310 wegkrijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 15-07-2020 19:46 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

MedionAkoya schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:44:
Beste,

Ik denk over na om een Velleman luidsprekerbeveiliging K4700 aan te schaffen.
Weet je iemand hoe een Velleman luidsprekerbeveiliging K4700 moet worden aangesloten op een stereoversterker?
https://www.velleman.eu/p...ountry=nl&lang=nl&id=9233

maar je hebt ook dit.
LUIDSPREKER DC BEVEILIGING (< 30W) M4701A
https://www.velleman.eu/products/view/?id=18938

Ik wil alleen de plop bij een Marantz PM310 wegkrijgen.
Kun je gewoon vinden onder de downloads op die pagina :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWHfAjguLujoUJ6r3UtcHCs2DV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/55ZcP3sgSj3cjYcHIkvIoeNG.png?f=user_large
Dit dus. Echter wat moet ik met de resterende twee draden doen van elk speaker? bijv de min-kant? Bij aarde van K4700 insteken?

[ Voor 23% gewijzigd door MedionAkoya op 15-07-2020 22:01 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik wil een utp kabel bij de rest van m'n audiokabels in een kabelgoot leggen. Echter wanneer ik de utp kabel in de kabelgoot leg gaat het signaal van 1Gbit naar 100mbit op m'n router. Haal ik de utp kabel uit de goot wordt het weer 1Gbit. Dat duidt dus op storing denk ik?

Door de kabelgoot lopen allerlei soort kabels; speaker kabels (atmos dus veel kabels), subwoofer kabels en ook hdmi kabels. Maar het enige wat ik kan bedenken wat storing geeft zijn speaker kabels. Gaat het dan verschil maken als ik een S/FTP kabel ga gebruiken? De lengte van de netwerkkabel is 20 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
Ik heb in de 22 jaar dat ik met utp kabels werk nog nooit van dit soort storingen gehoord. Twisted pair is extreem goed bestand tegen storingsinvloeden van buitenaf. Als je apparatuur terugschakelt naar 100 Mbps duidt dit eerder op kabelbreuk. Dat kan in de kabel zijn, maar logischer is in de RJ45 connectoren. Staat de kabel onder spanning als je hem in de goot legt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57
@Justevo is het ook 100Mb als alle audio apparatuur die aan die atmos en hdmi kabels vastzit uitstaat?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Justevo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:53:
Ik wil een utp kabel bij de rest van m'n audiokabels in een kabelgoot leggen. Echter wanneer ik de utp kabel in de kabelgoot leg gaat het signaal van 1Gbit naar 100mbit op m'n router. Haal ik de utp kabel uit de goot wordt het weer 1Gbit. Dat duidt dus op storing denk ik?

Door de kabelgoot lopen allerlei soort kabels; speaker kabels (atmos dus veel kabels), subwoofer kabels en ook hdmi kabels. Maar het enige wat ik kan bedenken wat storing geeft zijn speaker kabels. Gaat het dan verschil maken als ik een S/FTP kabel ga gebruiken? De lengte van de netwerkkabel is 20 meter.
Da's kras, ik zou niet zomaar een storing verwachten. Ik denk eerder dat je je connectors eens na moet kijken, klinkt als een los contact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Justevo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:53:
Ik gok dat de pluggen niet goed op de kabel zitten. Je hebt te maken met symmetrische signalen. De kabel werkt wel als niet alle signalen (goed) aangesloten zitten, maar je haalt niet de hele snelheid. Als van 1 signaal maar 1 helft doorkomt, dan is de kabel gevoelig voor instraling van storende invloeden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 19:29
JvS schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:22:
[...]Netlfix doet ook niets met dat signaal
Klopt dat? Ik heb sterk het idee dat Netflix met de meeste, of alle, audiosporen wél wat doet.
Ten eerste vind ik het ook bij veel films erg vlak en flets klinken, en ten tweede streamt Netflix volgens mij vrijwel altijd DD+ 5.1 terwijl de meeste Bluray-Discs er een andere codering op hebben staan. Ook moet ik het geluid meestal een stuk of 5 dB-stapjes hoger zetten voor een zelfde gevoelsmatig volume, wat gek genoeg juist het omgekeerde is van wat je zou doen bij geluid waarvan de dynamiek gecomprimeerd is.
Precies hetzelfde geldt trouwens voor glasvezel-TV van KPN.
Weet iemand wat die streambedrijven met surroundsignalen doen? Of krijgen ze een anders bewerkt surroundsignaal om uit te zenden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@MarijnvdZaag ik heb sterk hetzelfde vermoeden! Zo zijn de series die van Amerikaanse tv zenders afkomen vaak zeer sterk gecompressed; dat als even niemand praat je heel hard het achtergrond geluid hoort, en dat iemand dan wat zegt en achtergrond helemaal wegvalt (attack) en daarna weer langzaam terugkomt (release). Niet naar te luisteren. Beter heb je de blu-ray versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dr staat nu een mooi artikeltje op de FP waarin ook aan bod komt welke compressie er bij Netflix gebruikt wordt. Voor video iig, maar dan snap je ook meteen dat dat voor audio ook zal gelden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:30:
Dr staat nu een mooi artikeltje op de FP waarin ook aan bod komt welke compressie er bij Netflix gebruikt wordt. Voor video iig, maar dan snap je ook meteen dat dat voor audio ook zal gelden,
Nog een paar jaar en de 'Sloot Compressie' is á REAL thing :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
Heb je hier een link van? De zoekfunctie levert hier geen recente artikelen over op: https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=Netflix

[ Voor 52% gewijzigd door RichieB op 25-07-2020 08:59 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dynamische compressie werd hier bedoeld he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afgelopen nacht kwam ik er achter dat mijn Yamaha RP-U200 niet in staat bleek de instellingen bij stroomuitval (in dit geval uitzetten stekkerdoos) te onthouden, het enige dat ik hierover in de manual kan vinden is dat ie dat een week zou moeten kunnen.

Weet iemand toevallig hoe Yamaha dit in zijn apparatuur opvangt, zit er ergens een batterij verstopt? In de service manual zag ik niet zo gauw iets.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

RichieB schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:25:
[...]

Heb je hier een link van? De zoekfunctie levert hier geen recente artikelen over op: https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=Netflix
Alstu. reviews: Chaos en orde rond videocodecs - De strijd tussen h265, av1, vp9 en ... Gaat idd over dynamische compressie maar geeft imho ook voor audio een redelijk beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Alstu. reviews: Chaos en orde rond videocodecs - De strijd tussen h265, av1, vp9 en ... Gaat idd over dynamische compressie maar geeft imho ook voor audio een redelijk beeld.
Dat artikel gaat over datacompressie. Dat is hetzelfde waargenomen beeld of geluid met minder data opslaan.

Jag heeft het over dynamsiche compressie van het geluid, dus simpel gezegd dat harde stukken relatief zachter afspelen en zachte stukken geboost. Dat is het geluid dus doelbewust veranderen (in geval van audio dynamische compressie: op lage niveaus op matige speakers van een TV nog verstaanbaar zijn). Ik zie daar in dat artikel niet echt iets over staan.

Op TV uitgezonden series hadden dat vroeger idd weleens en dan was de bluray ineens wel goed. (lost, breaking bad), tegenwoordig weet ik niet zeker of dat nog steeds gebeurt. Maar hercompressie van films door Netlix lijkt me zo dom om standaard te doen. Biedt dan een optie "better sound at low volumes" met een dynamsich gecompressed audiospoor. Tegenwoordig kan dat gewoon :).

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 26-07-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het antwoord is vast zo simpel als ik denk, maar toch even checken:
Vloerstaanders zonder volledige "line of sight" vs boekenplankluidsprekers met sub achter de bank, maakt dat veel verschil?

Ik ben aan het twijfelen over vloerstaanders omdat mijn kamer niet genoeg ruimte heeft om ze vrij op te stellen. De helft van zo'n speaker zal in de schaduw van een bank staan, maar op dat stuk zitten helemaal geen drivers bij de speakers die ik op het oog heb, die steken (bijna) helemaal boven de bank uit. Wat wel helemaal achter de bank zit is de basreflexpoort.

Conventionele wijsheid is dat je een subwoofer overal in de kamer kan plaatsen, ook achter of onder de bank kan plaatsen, omdat die lage golven toch overal omheen gaan. Mijn simpele geest zegt dan dat er geen wezenlijk verschil is tussen de bas in een subwoofer en de bas in een vloerstaander. Oftewel, dat het niet uit maakt dat de onderste helft van (een van) de vloerstaanders achter de bank staat.
Is het zo simpel of zie ik iets belangrijks over het hoofd? (Mijn sub heeft z'n uitgang bv naar beneden gericht, wellicht maakt dat verschil in deze situatie).

Ik kan me er ook nog wel iets bij voorstellen dat je voor je speakers zo veel mogelijk vrij ruimte wil hebben zodat de geluidsgolven vrij kunnen bewegen, maar wellicht maak ik me zorgen om een theoretisch probleem.

Overigens, ook met vloerstaanders zal ik er een sub bij nemen om een complete home theatre oplossing te hebben. Je kan de vraag dus ook lezen als "Gaat de bas uit de vloerstaanders het geluid van de sub verpesten als de vloerstaanders niet ideaal staan opgesteld?"

PS. Ik heb het puur over het beste geluid, niet over het beste geluid per euro, het prijs verschil tussen vloerstaanders en monitors met standaard is verwaarloosbaar klein.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:25:
Conventionele wijsheid is dat je een subwoofer overal in de kamer kan plaatsen, ook achter of onder de bank, omdat die lage golven toch overal omheen gaan.
Die gaat mijns inziens ook al fout. Het klopt dat de tonen die de subwoofer produceert (dus alles onder de 100 Hz, niet een subwoofer die als halve middentoner acteert ter ondersteuning van echt kleine speakers) niet met het oor te lokaliseren zijn. Dat de subwoofer daarmee overal neer kan worden gezet is echter te kort door de bocht.

* FeaR gaat even twijfelen of deze vraag hier op zijn plek is of meer past in Het Grote Subwoofer Topic dan wel Het grote akoestiek topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 19:29
Het antwoord is vast zo simpel als ik denk, maar toch even checken:
Vloerstaanders zonder volledige "line of sight" vs boekenplankluidsprekers met sub achter de bank, maakt dat veel verschil?

Ik ben aan het twijfelen over vloerstaanders omdat mijn kamer niet genoeg ruimte heeft om ze vrij op te stellen. De helft van zo'n speaker zal in de schaduw van een bank staan, maar op dat stuk zitten helemaal geen drivers bij de speakers die ik op het oog heb, die steken (bijna) helemaal boven de bank uit. Wat wel helemaal achter de bank zit is de basreflexpoort.

Conventionele wijsheid is dat je een subwoofer overal in de kamer kan plaatsen, ook achter of onder de bank, omdat die lage golven toch overal omheen gaan. Mijn simpele geest zegt dan dat er geen wezenlijk verschil is tussen de bas in een subwoofer en de bas in een vloerstaander. Oftewel, dat het niet uit maakt dat de onderste helft van (een van) de vloerstaanders achter de bank staat.
Is het zo simpel of zie ik iets belangrijks over het hoofd? (Mijn sub heeft z'n uitgang bv naar beneden gericht, wellicht maakt dat verschil in deze situatie).

Ik kan me er ook nog wel iets bij voorstellen dat je voor je speakers zo veel mogelijk vrij ruimte wil hebben zodat de geluidsgolven vrij kunnen bewegen, maar wellicht maak ik me zorgen om een theoretisch probleem.

Overigens, ook met vloerstaanders zal ik er een sub bij nemen om een complete home theatre oplossing te hebben. Je kan de vraag dus ook lezen als "Gaat de bas uit de vloerstaanders het geluid van de sub verpesten als de vloerstaanders niet ideaal staan opgesteld?"

PS. Ik heb het puur over het beste geluid, niet over het beste geluid per euro, het prijs verschil tussen vloerstaanders en monitors met standaard is verwaarloosbaar klein.
Als je drivers maar line of sight hebben dan lijkt het me allemaal prima wat je zegt, mits je de speakers en subwoofer goed op elkaar instelt, of beter automatisch laat instellen, bijvoorbeeld met audissey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FeaR schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:33:
Dat de subwoofer daarmee overal neer kan worden gezet is echter te kort door de bocht.
Tnx voor je reactie, ik besef me dat dit een versimpeling was. Ik bedoelde voraal dat het niet erg is om een sub achter de bank te plaatsen als dat een goede plek is. Met vloerstaanders heb je minder vrijheid hebt in de opstelling, die moeten eigenlijk min of meer symmetrisch naast de TV staan. Ik heb mijn vorige bericht een tikkie aangepast om dit beter te formuleren.

[ Voor 11% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 26-07-2020 14:18 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat wel helemaal achter de bank zit is de basreflexpoort.
Bij speakers wordt soms aangeraden om die poort af te sluiten (wat wat stof of schuim, dus niet “luchtdicht”) als de speaker net wat teveel bas produceert en bij andere speakers zit ie zelfs aan de achterkant. Maar in het laatste geval mag die speaker dan weer niet te dicht tegen de muur staan.
Bij mijn vorige (boekenplank) speakers werden zelfs stukken schuim op maat meegeleverd om de poort af te sluiten.
Dus ik zou de vraag stellen hoe dicht die bank bij de speakers staat. Het is volgens mij niet erg om geen line of sight met de basreflexpoort te hebben maar hij heeft wel wat ruimte nodig. Is die ruimte er niet dan kun je er beter een sok in stoppen en dat compenseren met de subwoofer. Die moet toch ingeregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolveres
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb sinds dit weekend een nieuwe sub, een SVS PC-2000, die ik wil verbinden met mijn Denon PMA 720 AE stereo receiver. Hiervoor wil ik mijn oude (maar kwalitatieve) Y kabel gebruiken. Echter heeft de receiver een L en R pre-out uitgang en de sub ook een L en R ingang. Dus nu zit ik met een kabel die 3 stekkers heeft, voor 4 aansluitingen van mijn equipment.

Is het nu het beste om de L en R pre-out van de stereo receiver aan de L van de sub te koppelen, of juist de L en R van de sub aan de L van de receiver? Of moet ik de Y kabel gewoon vergeten en een kabel met een L en R stekker aan beide kanten kopen?

[ Voor 17% gewijzigd door Wolveres op 26-07-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat eerste sowieso niet, want dat werkt niet qua uitgang / ingangsimpedanties. Je mag het signaal splitten, maar niet samenvoegen.

Dat tweede is op zich prima, maar ik zou liefst het derde doen. Maakt allemaal niet zoveel uit, onder de 100Hz is alles toch ongeveer mono. Maar voor het idee zou ik het laatste doen (L+R aansluiten). Er is vast wel een of ander waanzinnig gemixt nummer te vinden dat sublaag in L en R niet hetzelfde heeft :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolveres
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-01-2024
JvS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:46:
Dat eerste sowieso niet, want dat werkt niet qua uitgang / ingangsimpedanties. Je mag het signaal splitten, maar niet samenvoegen.

Dat tweede is op zich prima, maar ik zou liefst het derde doen. Maakt allemaal niet zoveel uit, onder de 100Hz is alles toch ongeveer mono. Maar voor het idee zou ik het laatste doen (L+R aansluiten). Er is vast wel een of ander waanzinnig gemixt nummer te vinden dat sublaag in L en R niet hetzelfde heeft :o.
Dat eerste had ik kort gedaan totdat ik het weer omdraaide. Hopelijk heeft dat geen schade berokkend :'(
Nu een dagje op receiver L pre-out naar sub L+R. Goed om te weten dat het zo werkt. Geen haast om direct nieuwe kabels te bestellen in ieder geval :P
Alhoewel ik het mij wel afvraag hoe iemand het zou doen als iemand met een stereo receiver maar een enkele ingang heeft op een sub. Aangezien die dan ook niet met een Y kabel de L+R naar de enkele sub ingang mag aansluiten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan gewoon L of R aansluiten of een correct convertertje kopen. Stereoversterkers met pre-outs en subs de enkel een mono input hebben zijn een beetje een uitzonderingsituatie denk ik.

Kwam er geluid aan met de Y aan de inputs aangesloten? Zou gek zijn, uitgangsimpedantie is < 600ohm en de sub > 10.000ohm, als je twee uitgangen op elkaar aansluit zou je niet verwachten dat er signaal naar de hoogohmige ingang gaat...

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 26-07-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@JvS waarom niet? Zo'n pre-out werkt voornamelijk als spanningsbron. Dan is een hoogohmige aansluiting aan de andere kant precies wat je wil!?

@Wolveres ik denk dat het beter is gewoon een stereo tulp-tulp kabel te gaan gebruiken, aangezien je geen mogelijkheid hebt tot aansluiten van een mono sub signaal. Is gelukkig behoorlijk goedkoop in de aanschaf. Je beseft wel dat je nu geen hoogdoorlaatfilter op je mainspeakers hebt en je dus beperkt gemak hebt bij het instellen van je sub?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Tnx voor je reactie, ik besef me dat dit een versimpeling was. Ik bedoelde voraal dat het niet erg is om een sub achter de bank te plaatsen als dat een goede plek is. Met vloerstaanders heb je minder vrijheid hebt in de opstelling, die moeten eigenlijk min of meer symmetrisch naast de TV staan. Ik heb mijn vorige bericht een tikkie aangepast om dit beter te formuleren.
Woofers achter een bank is geen probleem. Dat heeft geen grote invloed. De bas reflex poort moet wel open zijn, niet geblokkeerd. Maar +/- 10cm ruimte zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@Wolveres die pre-outop jouw PMA720 is een volledige preout, geen subwoofer preout. Komen dus ook meer dan alleen lage tonen uit. Ik zou hem gewoon in stereo aansluiten met een goede interlink of dubbele subwooferkabel. Betekent dus ook dat je je sub echt goed apart af moet regelen qua crossover enzo.

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6