Daar was ik mij van bewust. Wilde eerst zeker weten dat het goed was aangesloten alvorens te gaan fine tunen. Van de week maar eens een degelijke stereo interlink label aanschaffenThe Eagle schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:44:
@Wolveres die pre-outop jouw PMA720 is een volledige preout, geen subwoofer preout. Komen dus ook meer dan alleen lage tonen uit. Ik zou hem gewoon in stereo aansluiten met een goede interlink of dubbele subwooferkabel. Betekent dus ook dat je je sub echt goed apart af moet regelen qua crossover enzo.
Gezien ik het antwoord niet gevonden krijg, en voor deze simpele vraag geen nieuw topic wil starten, ga ik het hier proberen.
Ik zoek een manier om mijn telefoon oortjes incl. microfoon te gebruiken met "gamen", specifiek in Modern Warfare. Ik speel slechts af en en toe multiplayer met vrienden, hiervoor is een "headset" met microfoon een behoorlijke plus. Nu heb ik reeds geprobeerd met Bose QC 35 ii te gebruiken, dit is echter geen succes. Dus ik dacht, laat ik de oortjes van mijn telefoon gebruiken. Echter lijkt mijn PC het geluid, en microfoon als aparte uit- en ingang nodig te hebben. Mijn oortjes, hebben maar één jack.
Kan ik deze splitten d.m.v. het volgende verloopje: https://www.allekabels.nl...r-microfoon-en-audio.html
Omdat ik al een Bose QC 35 ii bezit, en slechts enkele keren multiplayer met vrienden speel, zie ik het niet zitten om een groot bedrag uit te geven aan een extra headset puur voor gaming. Vandaar dat ik een goedkope oplossing zoek.
Ik zoek een manier om mijn telefoon oortjes incl. microfoon te gebruiken met "gamen", specifiek in Modern Warfare. Ik speel slechts af en en toe multiplayer met vrienden, hiervoor is een "headset" met microfoon een behoorlijke plus. Nu heb ik reeds geprobeerd met Bose QC 35 ii te gebruiken, dit is echter geen succes. Dus ik dacht, laat ik de oortjes van mijn telefoon gebruiken. Echter lijkt mijn PC het geluid, en microfoon als aparte uit- en ingang nodig te hebben. Mijn oortjes, hebben maar één jack.
Kan ik deze splitten d.m.v. het volgende verloopje: https://www.allekabels.nl...r-microfoon-en-audio.html
Omdat ik al een Bose QC 35 ii bezit, en slechts enkele keren multiplayer met vrienden speel, zie ik het niet zitten om een groot bedrag uit te geven aan een extra headset puur voor gaming. Vandaar dat ik een goedkope oplossing zoek.
Zou moeten werken. Je kan ook deze overwegen:
https://www.mediamarkt.nl...er-microfoon-1642150.html
En dat in combi met je QC35 die je dan niet als headset (met jaren 80 kwaliteit audio als je de microfoon gebruikt), maar als koptelefoon gebruikt. Microfoontje is erg goed en die combi werkt en klinkt prima. Je moet alleen windows ff vertellen dat de QC35 als hoofdtelefoon en niet als mic-headset verbindt als je met bluetooth verbindt, verbinden met het kabeltje werkt ook prima.
https://www.mediamarkt.nl...er-microfoon-1642150.html
En dat in combi met je QC35 die je dan niet als headset (met jaren 80 kwaliteit audio als je de microfoon gebruikt), maar als koptelefoon gebruikt. Microfoontje is erg goed en die combi werkt en klinkt prima. Je moet alleen windows ff vertellen dat de QC35 als hoofdtelefoon en niet als mic-headset verbindt als je met bluetooth verbindt, verbinden met het kabeltje werkt ook prima.
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 26-07-2020 22:14 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Snap ik. Interlinks zijn overigens vrij prijzig; voor veel minder heb je twee coaxiale kabels, die precies het zelfde doen. Is uiteraard een beetje afhankelijk van hoeveel lengtje je nodig hebt. Maar hoe langer, hoe groter het verschil volgens mij.Wolveres schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:20:
[...]
Daar was ik mij van bewust. Wilde eerst zeker weten dat het goed was aangesloten alvorens te gaan fine tunen. Van de week maar eens een degelijke stereo interlink label aanschaffen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Waarom hoor ik een brom op mijn Marantz versterker uit 1981, als ik een MP3-speler aanhangt?
Als ik de mp3 inschakelt, dan is de brom opeens weg.
Als ik de mp3 inschakelt, dan is de brom opeens weg.

Trein?
De KLIPSCH R-120SW Subwoofer ( @ 311,-- incl. porto ) is dat wat voor aan een Harman Kardon Enchant 800 soundbar ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mJ47rhxZr36vYFp4GwVkcDK9.jpg?f=user_large)
[ Voor 49% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-07-2020 11:34 ]
Nope,WiLLoW_TieN schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:08:
De KLIPSCH R-120SW Subwoofer ( @ 311,-- incl. porto ) is dat wat voor aan een Harman Kardon Enchant 800 soundbar ?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LPM6Df208I6OPNCntCpMh8Wy.jpg?f=fotoalbum_large)
De foto's op google afbeeldingen laten geen subwoofer pre out zien. Of uberhaupt een pre out, dit is overigens ook erg zeldzaam op een soundbar. Je zal vast zitten aan de door Herman Karton geselecteerde subwoofers.
Ik ben bezig met het opknappen van een set Tannoy Mercury M20 speakers. Helaas is het diafragma van een van de tweeters stuk. Weet iemand een Nederlandse leverancier die zo'n diafragma kan leveren? Ik heb zelf al contact gehad met speakerenco en heb ook op de website van speakerrepairshop.nl gekeken. Googlen levert geen resultaat op.
Het gaat om een diafragma voor een Audax hd100d25, die kan worden vervangen door de Audax TW0-25-A0. Deze heb ik op deze website gevonden, maar ik ken de partij niet. Daarnaast is het onderdeel niet leverbaar op dit moment.
Ik durf de tweeter niet helemaal te vervangen, omdat dit bij anderen een gigantisch geluidsverschil heeft opgeleverd.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Het gaat om een diafragma voor een Audax hd100d25, die kan worden vervangen door de Audax TW0-25-A0. Deze heb ik op deze website gevonden, maar ik ken de partij niet. Daarnaast is het onderdeel niet leverbaar op dit moment.
Ik durf de tweeter niet helemaal te vervangen, omdat dit bij anderen een gigantisch geluidsverschil heeft opgeleverd.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
[ Voor 8% gewijzigd door AMD1800 op 27-07-2020 23:01 ]
Een klein vraagje met betrekking tot het regelen van frequenties/crossovers.
Met mijn stereo receiver kan ik niet de crossover regelen van de lage frequenties. Dus zowel mij KEF Q700 torenspeakers als mijn svs pc 2000 sub krijgt het volle geluidssignaal toegestuurd.
Nu vermoed ik dat er onnodige nulls en peaks in het laag zijn omdat mijn torenspeakers (die tot 36hz gaan) en mijn sub tegen elkaar aan het tegenwerken zijn. Dit is vooral merkbaar in de 30-50 Hz regio. Ik heb al geprobeerd de sub op andere plekken te zetten, zonder veel resultaat.
Op zich ben ik tevreden met mijn stereo receiver. Het enige wat ik nog wil is dat alleen puur de sub al het laag regelt, en de KEFs de rest. Is hiervoor een simpele/goedkope oplossing voor zonder de stereo receiver te vervangen?
Met mijn stereo receiver kan ik niet de crossover regelen van de lage frequenties. Dus zowel mij KEF Q700 torenspeakers als mijn svs pc 2000 sub krijgt het volle geluidssignaal toegestuurd.
Nu vermoed ik dat er onnodige nulls en peaks in het laag zijn omdat mijn torenspeakers (die tot 36hz gaan) en mijn sub tegen elkaar aan het tegenwerken zijn. Dit is vooral merkbaar in de 30-50 Hz regio. Ik heb al geprobeerd de sub op andere plekken te zetten, zonder veel resultaat.
Op zich ben ik tevreden met mijn stereo receiver. Het enige wat ik nog wil is dat alleen puur de sub al het laag regelt, en de KEFs de rest. Is hiervoor een simpele/goedkope oplossing voor zonder de stereo receiver te vervangen?
Crossover op de subwoofer instellen?Wolveres schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:35:
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Die gaat helaas niet lager dan 50hz. En ongeacht de sub crossover krijgen de speakers dan nog steeds alle frequenties van de stereo receiver.
Crossposten is niet toegestaan.
[ Voor 96% gewijzigd door FeaR op 28-07-2020 11:48 ]
In principe is meer laagweergevers = beter (multisub). Ik zou dit proberen op te lossen met je faseknop op je sub en de positie van de sub.Wolveres schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:35:
Een klein vraagje met betrekking tot het regelen van frequenties/crossovers.
Nu vermoed ik dat er onnodige nulls en peaks in het laag zijn omdat mijn torenspeakers (die tot 36hz gaan) en mijn sub tegen elkaar aan het tegenwerken zijn.
Heb je je speakers weleens gewoon uitgezet en gekeken of de sub dat gebied dan ineens wel doet?
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 28-07-2020 12:45 ]
Sinds vanmorgen ben ik helaas een speaker kanaal kwijt op mijn Onkyo NR 414.
De speaker doet het prima op andere kanalen en het probleem doet zich voor op alle inputs en settings.
Ik heb een vermoeden dat het dus wel eens hardware zou kunnen zijn. Nu wilde ik toch al een nieuwe receiver kopen maar het model waar ik naartoe wil komt pas over 1,5 maand uit.
Is dit iets dat je nog zelf zou kunnen troubleshooten? Ik heb al wat zitten zoeken maar ik kom nogal tegenstrijdige adviezen tegen. Mocht iemand ervaring hebben of een goede guide weten dan hoor ik dat graag. Ik zou mezelf wel handig noemen maar ben zeker geen expert op dit gebied
De speaker doet het prima op andere kanalen en het probleem doet zich voor op alle inputs en settings.
Ik heb een vermoeden dat het dus wel eens hardware zou kunnen zijn. Nu wilde ik toch al een nieuwe receiver kopen maar het model waar ik naartoe wil komt pas over 1,5 maand uit.
Is dit iets dat je nog zelf zou kunnen troubleshooten? Ik heb al wat zitten zoeken maar ik kom nogal tegenstrijdige adviezen tegen. Mocht iemand ervaring hebben of een goede guide weten dan hoor ik dat graag. Ik zou mezelf wel handig noemen maar ben zeker geen expert op dit gebied
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Misschien een dummies vraag, maar "interlinks" zijn toch gewoon RCA of tulp stekkers?The Eagle schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:41:
[...]
Snap ik. Interlinks zijn overigens vrij prijzig; voor veel minder heb je twee coaxiale kabels, die precies het zelfde doen. Is uiteraard een beetje afhankelijk van hoeveel lengtje je nodig hebt. Maar hoe langer, hoe groter het verschil volgens mij.
Die zijn toch niet duur?
Het kan héél onzinnig duur.Fireshade schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:00:
[...]
Misschien een dummies vraag, maar "interlinks" zijn toch gewoon RCA of tulp stekkers?
Die zijn toch niet duur?
[ Voor 12% gewijzigd door MerijnB op 28-07-2020 15:02 ]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Klopt, een interlink is gewoon een stereo tulpaansluiting. Dat kan een dropveter van 2 euro of een elfenkabel van 2000 euro zijn.Fireshade schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:00:
[...]
Misschien een dummies vraag, maar "interlinks" zijn toch gewoon RCA of tulp stekkers?
Die zijn toch niet duur?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik maak al tijdje gebruik van de onderstaande setup:
Speakers: Argon ALTO55 MK2
Receiver: Denon RCDN10
Wat ik me momenteel afvraag is in hoeverre het uitmaakt voor het afspelen van muziek.
Momenteel speel ik bijvoorbeeld muziek af vanaf mijn laptop als ik aan het werk ben via bluetooth naar de Denon receiver. Heel af en toe merk ik weleens dat het hapert, laptop is met WiFi op 5GHz verbonden dus zou de bluetooth signaal minimaal moeten storen.
Of zou het beter zijn om het via de Heos app af te spelen zodat het direct vanuit de receiver afgespeeld wordt? Ik speel voornamelijk lossless muziek af vanaf een NAS of via Tidal streaming in HiFi / Master kwaliteit.
Hopelijk hoort deze vraag in deze topic thuis
Speakers: Argon ALTO55 MK2
Receiver: Denon RCDN10
Wat ik me momenteel afvraag is in hoeverre het uitmaakt voor het afspelen van muziek.
Momenteel speel ik bijvoorbeeld muziek af vanaf mijn laptop als ik aan het werk ben via bluetooth naar de Denon receiver. Heel af en toe merk ik weleens dat het hapert, laptop is met WiFi op 5GHz verbonden dus zou de bluetooth signaal minimaal moeten storen.
Of zou het beter zijn om het via de Heos app af te spelen zodat het direct vanuit de receiver afgespeeld wordt? Ik speel voornamelijk lossless muziek af vanaf een NAS of via Tidal streaming in HiFi / Master kwaliteit.
Hopelijk hoort deze vraag in deze topic thuis
Klopt. Mits ze niet verkeerd met elkaar botsen en elkaar opheffen (null) of te veel versterken. Dit doet me wel denken dat ik wat het beter kan oplossen met de phase knop en sub positie tegelijk, aangezien deze variabel is en niet alleen een 0/180 switch is. Bedankt!JvS schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:44:
[...]
In principe is meer laagweergevers = beter (multisub). Ik zou dit proberen op te lossen met je faseknop op je sub en de positie van de sub.
Heb je je speakers weleens gewoon uitgezet en gekeken of de sub dat gebied dan ineens wel doet?
Ik heb laatst een paar DynaVox "Perfect sound" besteld voor weinig, maar toen ik een van de stekkers openschroefde bleek dat gewoon dropveter in een chique jasje. (Klopt op zich ook wel met de prijs.The Eagle schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:26:
[...]
Klopt, een interlink is gewoon een stereo tulpaansluiting. Dat kan een dropveter van 2 euro of een elfenkabel van 2000 euro zijn.
Afhankelijk van wat je zoekt wel of niet een aanrader. Ze zien er op zich netjes uit, maar qua "perfect sound" hoef je geen wonderen te verwachten.
Maar dat hoef je van geen enkele kabel echt
Een interlink is niet per definitie een tulpaansluiting en ook niet stereo. Een mono subwooferkabel of een digitale coaxkabel is ook een interlink. En je hebt interlinks met XLR connectoren in plaats van RCA.The Eagle schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:26:
Klopt, een interlink is gewoon een stereo tulpaansluiting. Dat kan een dropveter van 2 euro of een elfenkabel van 2000 euro zijn.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ach das waar ook ja.
* The Eagle zijn blik is soms wat vertroebeld door wat ie zelf heeft staan
Veel verder dan spdif optisch, (digitale) tulp en hdmi kom ik niet
* The Eagle zijn blik is soms wat vertroebeld door wat ie zelf heeft staan

Veel verder dan spdif optisch, (digitale) tulp en hdmi kom ik niet
Ik heb een vraag over audio kwaliteit. Ik luister veel muziek op mijn Cambridge receiver. Zowel internetradio als Tidal. Het valt me op dat de internetradio veel helderder klinkt dan muziek van Tidal. Het klinkt ook zachter. Iemand die dit ook zo ervaart ?
Nu heb ik voor 5 euro een setje T+A Triton s150 kunnen kopen bij de tweedehands winkel. Voor deze prijs erg tevreden en een mooie vervanging voor de bookshelf Onkyo speakers die ik had staan. De enige informatie die ik kon vinden over deze speakers was op de duitse hifi wiki waar staat dat ze in 1980 voor 1000 Deutsche mark(500 euro) over de toonbank gingen.
https://www.hifi-wiki.de/index.php/T%2BA_Triton_S_150
Nu vroeg ik mij af of deze speakers nog wat waard zijn of dat ze door ouderdom al helemaal afgeschreven zijn? Kan ik verder zelf nog wat doen om de speakers te onderhouden?
Nu vroeg ik mij af of deze speakers nog wat waard zijn of dat ze door ouderdom al helemaal afgeschreven zijn? Kan ik verder zelf nog wat doen om de speakers te onderhouden?
Je zou kunnen kijken of de speaker randen nog goed zijn, als deze van schuim zijn verteren ze langzaam en moeten ze vervangen worden. Anders hangen/bewegen ze excentrisch en kan de spreekspoel beschadigen als deze in aanraking komt met de magneet.hoppertje1997 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:37:
Nu heb ik voor 5 euro een setje T+A Triton s150 kunnen kopen bij de tweedehands winkel. Voor deze prijs erg tevreden en een mooie vervanging voor de bookshelf Onkyo speakers die ik had staan. De enige informatie die ik kon vinden over deze speakers was op de duitse hifi wiki waar staat dat ze in 1980 voor 1000 Deutsche mark(500 euro) over de toonbank gingen.
Verder verouderen de componenten in het wissel filter, met name condensatoren hebben niet het eeuwige leven. Die kan je nameten en eventueel vervangen.
Wat de speakers waard zijn durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk niet veel meer als hetgeen je er voor betaald hebt, ik zou onderhoud dan ook meer zien als hobby of nobel doel om een langer leven te geven aan speakers die je wellicht erg prettig vind klinken 🙂
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
T+A is een serieus hifi merk dat behalve speakers ook versterkers en zo bouwt. Als ze nog goed werken heb je daar voor bijna niks een hele goede set aan.hoppertje1997 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:37:
voor 5€ heb je een heel gaaf setje speakers gevonden, dat zal wel uit een woningruiming zijn gekomen!hoppertje1997 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:37:
Nu heb ik voor 5 euro een setje T+A Triton s150 kunnen kopen bij de tweedehands winkel.
Ik zou als ze nog goed spelen meteen 150€ op plakken, maar liever zelf houden.
Beste mensen, ik probeer m'n TV geluid op een 30 jaar oude versterker aan te sluiten, alleen zit er een 50Hz bromtoon op.
De kabel is iets meer dan 3 meter, met 3.5mm plug vanaf TV, 3 meter kabel, 3.5mm female naar male, en dan nog 20cm kabel en dan RCA stekkers naar de versterker. De bromtoon is iets minder geworden door de audio kabel van de 230V 50Hz wisselstroom kabels af te halen, maar nog niet opgelost. Enkel op het kanaal van de TV is dit ruis aanwezig, op andere kanalen niet.
Heeft iemand ideeën op dit op te lossen? Zijn er andere kabels beter geschikt?
De kabel is iets meer dan 3 meter, met 3.5mm plug vanaf TV, 3 meter kabel, 3.5mm female naar male, en dan nog 20cm kabel en dan RCA stekkers naar de versterker. De bromtoon is iets minder geworden door de audio kabel van de 230V 50Hz wisselstroom kabels af te halen, maar nog niet opgelost. Enkel op het kanaal van de TV is dit ruis aanwezig, op andere kanalen niet.
De simpelste eerste check die je zou moeten uitvoeren is stuk voor stuk de stekkers van alle apparaten die door wat voor kabel dan ook met elkaar verbonden xijn, 180 graden om te draaien in de wandcontactdoos/stopcontact.Slaut schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:03:
Beste mensen, ik probeer m'n TV geluid op een 30 jaar oude versterker aan te sluiten, alleen zit er een 50Hz bromtoon op.
Dit kan soms al een bromtoon of aardlus oplossen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Klinkt als een zgn ground loop. Jammer genoeg hebben zowel tv als versterker waarschijnlijk geen randaarde op de stekker. Zoals gezegd kan je proberen de stekkers om te draaien. Gebruik liefst hetzelfde stekkerblok.
Als dat allemaal niet helpt, zoek dan naar een ground loop isolator, aardlus isolator of ontstoringsfilter.
Als dat allemaal niet helpt, zoek dan naar een ground loop isolator, aardlus isolator of ontstoringsfilter.
Bedankt voor de tips! Versterker heeft wel een randaarde, maar de TV inderdaad niet. Ik zal stekkers draaien (dus neutraal en fase laten wisselen).
Als de brom vermindert door het verleggen van de kabels gok ik dat het geen aardlus is, maar instraling op de kabels. 3 meter moet met de juiste kabel geen probleem zijn, maar als het al met verloopjes aangesloten is verwacht ik dat het probleem daar ligt. Een goede (dubbel) afgeschermde kabel met de juiste pluggen aan weerszijden is imho de oplossing.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Wie heeft er zelf wel eens een backbox gemaakt voor inbouwspeakers?
Ik heb plafond en muur inbouw speakers, maar ik kan door de afmetingen de backboxen niet kwijt. Nu heb ik wel backboxen gemaakt met dezelfde inhoud, maar met andere afmetingen (breder en hoger ipv diep). Nu is mijn vraag of die dingen helemaal 100% dicht moeten zijn (dus moet ik met kit aan de gang) en of het raadzaam is om er nog wat isolatiemateriaal aan de binnenkant in te stoppen (steenwol)? Zou steenwol alleen, zonder planken dus, ook al voldoende zijn geweest als backbox?
Ik heb plafond en muur inbouw speakers, maar ik kan door de afmetingen de backboxen niet kwijt. Nu heb ik wel backboxen gemaakt met dezelfde inhoud, maar met andere afmetingen (breder en hoger ipv diep). Nu is mijn vraag of die dingen helemaal 100% dicht moeten zijn (dus moet ik met kit aan de gang) en of het raadzaam is om er nog wat isolatiemateriaal aan de binnenkant in te stoppen (steenwol)? Zou steenwol alleen, zonder planken dus, ook al voldoende zijn geweest als backbox?
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Ik kende het hele begrip niet, maar een korte google lostte dat op 
https://www.hifiklubben.n...ik-een-backbox-gebruiken/
Als ze luchtdicht zijn zou het niet zo heel veel uit moeten maken qua isolatie (heel diep is het toch niet), maar kwaad kunnen doet het ook niet. Vergelijk in een autodeur. Helpt denk ik meer tegen trillingen dan akoestisch in dit geval. Maar kwaad kan het niet lijkt me.
Wat ik zelf zou doen is in eerste instantie een stukje isolatie (gewoon rubber net als in andere speakers) en dan testen. Kitten kan altijd nog.
https://www.hifiklubben.n...ik-een-backbox-gebruiken/
Als ze luchtdicht zijn zou het niet zo heel veel uit moeten maken qua isolatie (heel diep is het toch niet), maar kwaad kunnen doet het ook niet. Vergelijk in een autodeur. Helpt denk ik meer tegen trillingen dan akoestisch in dit geval. Maar kwaad kan het niet lijkt me.
Wat ik zelf zou doen is in eerste instantie een stukje isolatie (gewoon rubber net als in andere speakers) en dan testen. Kitten kan altijd nog.
Zoals al aangegeven: daar heeft iemand niet geweten wat ie verkochthoppertje1997 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:37:
Ik zou wel even de drivers er uit schroeven, kijken of er de orginele nog in zitten danwel ze ooit vervangen zijn. Volgens mij link je zelf de types al die er in horen te zitten, dus da's makkelijk checken
@boomr Dat heet infinite baffle, kan ook. De baffle is de term voor de voorzijde waarin woofer en tweeter bevestigd zitten. Het belangrijkste is dat voor en achterzijde van elkaar afgesloten zijn, anders krijg je een soort akoestische kortsluiting; een woofer helemaal zonder behuizing produceert heel weinig laag. Met de behuizing creëer je die scheiding.
Het volume lucht in de behuizing fungeert als veer: het biedt weerstand en creëer resonantie, denk aan een massa (woofer) die op een veer (lucht volume) heen en weer beweegt. Hoe kleiner dat volume, hoe groter de weerstand en hoe hoger de resonantie frequentie. Woofers hebben dus relatief veel volume erachter nodig.
Of je nou veel volume doet (grote backbox) of heel veel volume (alleen maar baffle en geen backbox), maakt niet super veel uit. Het is niet zoals met een klankkast van een instrument waarbij de resonanties daarvan belangrijk zijn voor het geluid van het instrument.
Wel moet een backbox echt gesloten zijn; door kleine gaatjes wordt lucht geperst en dat kan hoorbare turbulentie opleveren. En bij gebruik van alleen een baffle, moet die ook echt volledig zijn en niet ergens open.
Het volume lucht in de behuizing fungeert als veer: het biedt weerstand en creëer resonantie, denk aan een massa (woofer) die op een veer (lucht volume) heen en weer beweegt. Hoe kleiner dat volume, hoe groter de weerstand en hoe hoger de resonantie frequentie. Woofers hebben dus relatief veel volume erachter nodig.
Of je nou veel volume doet (grote backbox) of heel veel volume (alleen maar baffle en geen backbox), maakt niet super veel uit. Het is niet zoals met een klankkast van een instrument waarbij de resonanties daarvan belangrijk zijn voor het geluid van het instrument.
Wel moet een backbox echt gesloten zijn; door kleine gaatjes wordt lucht geperst en dat kan hoorbare turbulentie opleveren. En bij gebruik van alleen een baffle, moet die ook echt volledig zijn en niet ergens open.
Ik heb dat gedaan voor mijn 4x b&w 382. Had hetzelfde probleem en heb de inhoud geprobeerd gelijk te houden. Ze moeten 100% luchtdicht zijn!! ik heb de planken in de hornbach laten zagen waardoor de zaagsnedes helemaal recht zijn. Vervolgens dicht gekit in de naden, met noppenschuim bekleed, kabel erdoor heen gedaan en dat afgedicht met kit en de boxen met slagpluggen met kit ertussen aan het plafond bevestigd en vervolgens de gipsplaat aan de box zelf waardoor die niet kan resoneren. Ik heb gebruik gemaakt van 18mm en 22 mm mdf. Als je plafond eenmaal dicht is kan je er niets meer aan veranderen, dus doe het in een keer goed!boomr schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:58:
Wie heeft er zelf wel eens een backbox gemaakt voor inbouwspeakers?
Ik ben nu zeer tevreden over het geluid. laatst was ik ergens waarbij er voor gekozen is om geen backbox te monteren vanwege de ruimte. dat verschil merk je zeker qua strak geluid maar ook qua geluid op de boven verdieping, dus zeker niet doen!
[ Voor 29% gewijzigd door Luuk013 op 05-08-2020 10:42 ]
Duidelijk. bedankt voor de antwoorden. Dan ga ik deze week in ieder geval nog eens met kit aan de slag. Het zit redelijk strak in elkaar, maar hier en daar wel wat kieren.
De speakers in de muur is geen probleem, in het plafond gaat nog een uitdaging worden, maar ook dat gaat goedkomen:)
De speakers in de muur is geen probleem, in het plafond gaat nog een uitdaging worden, maar ook dat gaat goedkomen:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
@Fraggert @Propheticus @kraatsBedankt voor de reacties, helaas is de bromtoon nog aanwezig na draaien van de tv stekker. De versterker heeft wel een randaarde, maar de TV zelf niet. Zijn er nog specifieke kabels aan te raden dan, die goed ruis afschermen? Is een Toslink kabel beter aan te raden, samen met een DAC dicht bij de versterker?
Misschien dit weekend ook maar naar een audiowinkel in de stad gaan.
Toslink is wat ground loop of interferentie betreft in ieder geval 100% beter...er is namelijk geen elektrische maar optische verbinding.
Iets duurdere optie dan een ground loop filter van een tientje...maar wel chiquer en meer kans van slagen. Zo'n lange 3,5mm kabel met allemaal verloopjes er aan geeft wel veel ingangen voor storing.
Iets duurdere optie dan een ground loop filter van een tientje...maar wel chiquer en meer kans van slagen. Zo'n lange 3,5mm kabel met allemaal verloopjes er aan geeft wel veel ingangen voor storing.
Ik zou als het nog kan gewoon nieuwe dichte kisten maken.. ik heb ook 2 x nieuwe kasten gemaakt voor ik tevreden was. Dan heb je bijna geen kit nodig.boomr schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:43:
Duidelijk. bedankt voor de antwoorden. Dan ga ik deze week in ieder geval nog eens met kit aan de slag. Het zit redelijk strak in elkaar, maar hier en daar wel wat kieren.
Pak even een optische kabel van de action, weet je meteen of dat helpt, kost je 2 euro.Slaut schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:12:
@Fraggert @Propheticus @kraatsBedankt voor de reacties, helaas is de bromtoon nog aanwezig na draaien van de tv stekker. De versterker heeft wel een randaarde, maar de TV zelf niet. Zijn er nog specifieke kabels aan te raden dan, die goed ruis afschermen? Is een Toslink kabel beter aan te raden, samen met een DAC dicht bij de versterker?
Ik heb overigens rca kabels van JKE hifi, hsndgemaakt en niet gek duur.
Mijn toslink is van RUconnected.
[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2020 21:26 ]
Ik heb ook nog geen DAC, en de versterker heeft geen optische ingang (Accuphase versterker uit 1984?).Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:20:
[...]
Pak even een optische kabel van de action, weet je meteen of dat helpt, kost je 2 euro.
Ik heb overigens rca kabels van JKE hifi, hsndgemaakt en niet gek duur.
Mijn toslink is van RUconnected.
OK, helder, dan denk ik dat het sowieso ook geen gek plan is om die Accuphase (prachtigSlaut schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:41:
[...]
Ik heb ook nog geen DAC, en de versterker heeft geen optische ingang (Accuphase versterker uit 1984?).

Goedendag, ik wil een Klipsch R-12SW Subwoofer aanschaffen, weet U of er een standby lampje brand bij deze type subwoofer?
Als je twee tellen zoekt op de site van klipsch vindt je:
Je vroeg het beleefd, dus alsjeblieft. Maar zelf iiieetsje meer moeite doen kan voortaan geen kwaad.Power LED indicator - Located on the front baffle, this LED indicates
the operating status of the built-in amplifier. The LED will light green
when the amplifier is on and receiving a signal. If the LED is dark
and not lit, the amplifier is off.
Ja, zo kan je wel op elke vraag dit antwoord geven. Ik vraag het niet voor niets, ik kan het niet vinden. Slimme Man :-) Maar bedankt voor de door jou te nemen moeite.
[ Voor 45% gewijzigd door Rensrobbert op 08-08-2020 01:54 ]
@Rensrobbert Dan een welgemeende tip voor de volgende keer;
Gebruik www.google.nl, het zoekalgoritme is dusdanig gevorderd dat het vrijwel altijd een valide resultaat geeft, waarbij het antwoord al in de voorbeeltekst staat. Soms moet je wel eens naar de 2e pagina gaan, maar meestal staat het al bij de resultaten op de eerste pagina.
Qua zoektermen loont het vaak om het simpel te houden. Dus ipv het schrijven van een vraag, gebruik je dan in dit geval de termen: klipsch r12sw led. Voor mij gaf het 7e resultaat het antwoord "The Klipsch R-12SW has a rear-firing port and a rear on and off button. On the front of the powered subwoofer is an LED indicator which turns green when your device is in use."
Buiten Google is voor apparaten de fabrikant website en daarna de handleiding toch wel ongeveer de eerste plek waar je succesvol een antwoord zal vinden.
Toegegeven, het is meer werk dan je vraag neerplempen op het tweakers forum en later bekijken wat anderen voor je opgezocht hebben, maar het is doorgaans wel sneller.
gezien eerdere berichten vraag ik me toch af of je er wat mee zal gaan doen...
Gebruik www.google.nl, het zoekalgoritme is dusdanig gevorderd dat het vrijwel altijd een valide resultaat geeft, waarbij het antwoord al in de voorbeeltekst staat. Soms moet je wel eens naar de 2e pagina gaan, maar meestal staat het al bij de resultaten op de eerste pagina.
Qua zoektermen loont het vaak om het simpel te houden. Dus ipv het schrijven van een vraag, gebruik je dan in dit geval de termen: klipsch r12sw led. Voor mij gaf het 7e resultaat het antwoord "The Klipsch R-12SW has a rear-firing port and a rear on and off button. On the front of the powered subwoofer is an LED indicator which turns green when your device is in use."
Buiten Google is voor apparaten de fabrikant website en daarna de handleiding toch wel ongeveer de eerste plek waar je succesvol een antwoord zal vinden.
Toegegeven, het is meer werk dan je vraag neerplempen op het tweakers forum en later bekijken wat anderen voor je opgezocht hebben, maar het is doorgaans wel sneller.
gezien eerdere berichten vraag ik me toch af of je er wat mee zal gaan doen...
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 08-08-2020 07:24 ]
Nee, dit antwoord krijg je alleen op vragen waarvan lijkt alsof er niet eerst zelf moeite is gedaan het antwoord te vinden. Dit antwoord was namelijk (heel) makkelijk te vinden.Rensrobbert schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 01:35:
Ja, zo kan je wel op elke vraag dit antwoord geven. Ik vraag het niet voor niets, ik kan het niet vinden. Slimme Man :-) Maar bedankt voor de door jou te nemen moeite.
Verder wat LA-384 zegt.
Heeft iemand wellicht ervaring met de Argon Audio SA1 versterker?
Ik ben namelijk aan het overwegen om mijn Denon N10 in te ruilen voor bovenstaande, daarbij lever ik echter helaas de netwerk / streaming diensten in maar als ik daarvoor een beter geluid voor terugkrijg zou ik dat overwegen.
Ik ben namelijk aan het overwegen om mijn Denon N10 in te ruilen voor bovenstaande, daarbij lever ik echter helaas de netwerk / streaming diensten in maar als ik daarvoor een beter geluid voor terugkrijg zou ik dat overwegen.
Verwijderd
Op welke luidsprekers? De Argon is namelijk wel een beetje kritisch op dat terrein.SneaKz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:46:
Excuus, betreft de Argon Alto55 Mk2Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:01:
[...]
Op welke luidsprekers? De Argon is namelijk wel een beetje kritisch op dat terrein.
Versterking zal niet veel voor het geluid uit maken, if any. Andere speakers des te meer.SneaKz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:46:
Verder stel je een aankoopqdviesvraag (is een apart subforum voor
Ik wil m'n audio upgraden en ben dus verschillende componenten aan het testen maar krijg een beetje genoeg van het gefrut met losse koperdraadjes en wil er dus stekkertjes op zetten. Zowel aan de speaker kant als aan de versterkerkant, maar ik twijfel of dat wel gaan werken met m'n oude apparatuur.
Kun je banaanstekkers met klemconnectoren gebruiken?
Mijn (huidige) versterker heeft dit soort klemconnectorren:

Zo niet, zijn er dan andere stekkers (of opzetstukjes?) omdat makkelijker te maken?
Is het uberhaupt gebruikelijk om dat soort stekkers ook aan de kant van de versterker te gebruiken?
Verder las ik ergens dat banaanstekkers eigenlijk niet meer mogen omdat je ze makkelijk in het stopcontact kan steken. Is er een goed (veilig en makkelijk) alternatief?
Kun je banaanstekkers met klemconnectoren gebruiken?
Mijn (huidige) versterker heeft dit soort klemconnectorren:

Zo niet, zijn er dan andere stekkers (of opzetstukjes?) omdat makkelijker te maken?
Is het uberhaupt gebruikelijk om dat soort stekkers ook aan de kant van de versterker te gebruiken?
Verder las ik ergens dat banaanstekkers eigenlijk niet meer mogen omdat je ze makkelijk in het stopcontact kan steken. Is er een goed (veilig en makkelijk) alternatief?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
De meer high end versterkers snappen eigenlijk allemaal wel banaanstekkers. In de EU zijn ze afgedopt, vermoedelijk idd om veiligheidsredenen. Wil niet zeggen dat je het niet kunt gebruiken. Ik neem iig aan dat jij zelf prima in staat bent om het verschil tussen een receiver en een stopcontact te zien als je je speakers aansluit 
Makkelijkste manier om van die klemconnectors naar een banaanaansluiting te gaan is simpelweg een stukje draad waar je een banaan contrastekker op aansluit. Kosten 50 cent per stuk: https://www.allekabels.nl...banaan-contrastekker.html
Makkelijkste manier om van die klemconnectors naar een banaanaansluiting te gaan is simpelweg een stukje draad waar je een banaan contrastekker op aansluit. Kosten 50 cent per stuk: https://www.allekabels.nl...banaan-contrastekker.html
je kan er pin connectors opzetten of je zou de draden met een soldeerbout kunnen vertinnen. Als je de definitieve opstelling hebt, zou ik er zelf wel weer gewoon 'bare copper' in stoppen, maar dat is ook maar een gevoelsmatig iets.
:fill(white):strip_exif()/f/image/R1UTiuu3GF2vOZUiQuXfegxS.png?f=user_large)
https://www.amazon.nl/YIN...id=pla-808009525836&psc=1
Die ken je zowel op speaker als op de versterkerkant gerbuiken. En die aansluiting is gewoon de goedkoopste versie die er is.
Banaanstekkers mogen gewoon. Alleen als je kinderen hebt en geen veiligheidstopcontacten, dan is het inderdaad een risico.
:fill(white):strip_exif()/f/image/R1UTiuu3GF2vOZUiQuXfegxS.png?f=user_large)
https://www.amazon.nl/YIN...id=pla-808009525836&psc=1
Die ken je zowel op speaker als op de versterkerkant gerbuiken. En die aansluiting is gewoon de goedkoopste versie die er is.
Banaanstekkers mogen gewoon. Alleen als je kinderen hebt en geen veiligheidstopcontacten, dan is het inderdaad een risico.
Heren,
Ik heb een technics sa ex700 versterker 5.1 gevonden op zolder bij de ouders. Dit was een topmodel in het jaar 1996
Nu weet ik van mijn kindertijd wel nog dat dit een goed presterende machine is, en daarom dat ik zit te denken om deze te gebruiken.
Ik zat te denken om deze enkel en alleen te gebruiken voor mijn tv audio. Als speakers zou ik enkel een front left / mid / front right installeren aangezien ik aan de achterzijde geen bekabeling heb om speakers te voorzien. ( het is me de moeite ook niet waard om dit te voorzien )
Als left en right zou ik kiezen voor DALIOBERON 3
Als mid DALISPEKTOR VOKAL
Dit lijkt me wel een goeie verbetering tot over tv speakers op zich, alhoewel ik ook wel weet dat dit nog 'basis' is in vergelijking met wat mogelijk is. Maar ik wil hier ook niet te ver in gaan..
Ik heb wel lang zitten twijfelen of ik niet gewoon een soundbarr zou aanschaffen, maar een setje echte speaker geeft de zitkamer ook wel charme vind ik dan.
Ik vraag me wel af of deze oude versterker compatibel is met de luidsprekers, aangezien er tcoh wel wat leeftijdsverschil tussen de twee zit
Ik heb een technics sa ex700 versterker 5.1 gevonden op zolder bij de ouders. Dit was een topmodel in het jaar 1996
Ik zat te denken om deze enkel en alleen te gebruiken voor mijn tv audio. Als speakers zou ik enkel een front left / mid / front right installeren aangezien ik aan de achterzijde geen bekabeling heb om speakers te voorzien. ( het is me de moeite ook niet waard om dit te voorzien )
Als left en right zou ik kiezen voor DALIOBERON 3
Als mid DALISPEKTOR VOKAL
Dit lijkt me wel een goeie verbetering tot over tv speakers op zich, alhoewel ik ook wel weet dat dit nog 'basis' is in vergelijking met wat mogelijk is. Maar ik wil hier ook niet te ver in gaan..
Ik heb wel lang zitten twijfelen of ik niet gewoon een soundbarr zou aanschaffen, maar een setje echte speaker geeft de zitkamer ook wel charme vind ik dan.
Ik vraag me wel af of deze oude versterker compatibel is met de luidsprekers, aangezien er tcoh wel wat leeftijdsverschil tussen de twee zit
Ja is compatible.
Ja hoor waarom niet? Setje compacte, vrij lichte speakers en center, nominale impedantie 6 Ohm.
Versterker surround vermogen 60W per kanaal, 2 fronts 4-16 Ohm, 1 center 8-16 Ohm. Dat laatste ligt dus net iets buiten de 6 Ohm spec maar dat zal wel los lopen.
Versterker surround vermogen 60W per kanaal, 2 fronts 4-16 Ohm, 1 center 8-16 Ohm. Dat laatste ligt dus net iets buiten de 6 Ohm spec maar dat zal wel los lopen.
Desnoods neem je je eigen speakers mee en hang je die aan de versterker om eerst even te luisteren en te beoordelen.SneaKz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:46:
Die SA versterker heeft tevens optische ingangen en daar kunnen streaming apparaten aan gehangen worden. En er zit bluetooth streaming op.. Ruimte tot upgraden zie ik
Verder een mooi minimalistisch versterkertje om te zien btw
[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 18-08-2020 19:41 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
@Rubberen Zover ik kan zien heeft het apparaat alleen stereo-ingangen, dus echt 5.1 ga je er sowieso niet uit krijgen. Het zal meer een soort all-channel-stereo zijn, waarbij het stereosignaal dus tussen links en rechts wordt verdeeld en de center krijgt beiden samen. Ik vraag me dan wel af of een center speaker zoveel meerwaarde gaat bieden. Ook vraag ik me af waarom je de center niet uit de Oberon serie zou nemen en tot slot vraag ik me af hoe je de audio van de tv naar de receiver gaat krijgen.
Dus ja, het is compatibel, maar qua gebruik mogelijk wat omslachtig en het resultaat mogelijk ondermaats.
Dus ja, het is compatibel, maar qua gebruik mogelijk wat omslachtig en het resultaat mogelijk ondermaats.
Ben niet zo mee in wat je zegt. Ik zie een left / right en 'center speaker' staan dus lijkt mij goed te zijn?LA-384 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:13:
@Rubberen Zover ik kan zien heeft het apparaat alleen stereo-ingangen, dus echt 5.1 ga je er sowieso niet uit krijgen. Het zal meer een soort all-channel-stereo zijn, waarbij het stereosignaal dus tussen links en rechts wordt verdeeld en de center krijgt beiden samen. Ik vraag me dan wel af of een center speaker zoveel meerwaarde gaat bieden. Ook vraag ik me af waarom je de center niet uit de Oberon serie zou nemen en tot slot vraag ik me af hoe je de audio van de tv naar de receiver gaat krijgen.
Verder zou ik die aansluiten zoals ze het vroeger deden
Zou toch moeten lukken?
:strip_exif()/f/image/beXdVxZsdL4ifTJHSj5juDj6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWFRzstIMatYMAvvFX5UBHU9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HbPO3rHHXxggARF9GYKMx9QS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus je gaat de left/right audio out tulp stekkers van je TV aansluiten op je versterker. Dat is dus stereo, niet 5.1. Een center speaker voegt dan weinig toe.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja maar je krijgt geen echt surround signaal in die receiver, alleen maar een stereo signaal wat je receiver dan upmixed: dolby surround of prologic of hoe je het wilt noemen. Tegenwoordig zijn alle surround formaten 5.1 of 7.1 of atmos, dat wordt dan eerst naar stereo gedowngrade. Niet zoals het bedoeld isRubberen schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:31:
[...]
Ben niet zo mee in wat je zegt. Ik zie een left / right en 'center speaker' staan dus lijkt mij goed te zijn?
Verder zou ik die aansluiten zoals ze het vroeger deden![]()
Zou toch moeten lukken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dolby Pro LogicLA-384 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:13:
@Rubberen Het zal meer een soort all-channel-stereo zijn...
Een center speaker voegt juist veel toe, ondanks het feit dat het geen dedicated channel is. Het middenkanaal is gecodeerd door het gelijkwaardig in de linker en rechterkanalen te plaatsen. Het effect is goed vergelijkbaar met een "phantom center channel" maar dan met een (veel grotere sweatspot). IMHO voegen de (side)surrounds weinig toe bij het gebruik van Dolby Pro Logic. Het surround channnel kent slechts 1 kanaal (mono), en heeft ook nog een gelimiteerd frequentiebereik vanwege de toegevoegde faseverschuiving (de surround informatie). Verder bevat surroundchannel, aardig wat ruis. Die gewoon goed hoorbaar is.RichieB schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:41:
Dus je gaat de left/right audio out tulp stekkers van je TV aansluiten op je versterker. Dat is dus stereo, niet 5.1. Een center speaker voegt dan weinig toe.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
De hitte begint net het land uit te gaan en dan ga jij nòg grotere sweatspots introducerenLip schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 03:09:
Het effect is goed vergelijkbaar met een "phantom center channel" maar dan met een (veel grotere sweatspot).
Doel je op dat effect waar ik hier vaker over lees dat bepaalde middentonen wat wegvallen bij gebruik van twee speakers (door akoestiek). Ik wist niet zeker of dat een issue met surround of ook met stereo was, maar het effect zal dan waarschijnlijk te maken hebben met hoe de oorspronkelijke audiotracks is gemixed. Is het oorspronkelijk stereo, dan komt dit effect niet voor toch?
Verder wist ik niet of dolby pro logic al bestond in die tijd, maar als dat zo werkt, dan voegt een center idd veel toe, zoals je zelf zegt, zelfs meer dan de links+rechts speakers. Als er radio of andere muziekbron wordt geluisterd, zou ik de L+R speakers echter ook gebruiken, maar dan zou ik wel voor de Oberon center gaan of het verschil iig even gaan beluisteren. Ik zie geen reden om dan op de center "te bezuinigen" door deze uit een goedkopere serie te nemen.
@Rubberen wat de rest ook zegt, je receiver heeft alleen stereo ingangen, je kunt dus geen surround geluid aanvoeren, de receiver moet er kunstmatig surround van maken. Nu ik de foto's van je tv zie, die rood-witte aansluitingen zijn helaas ook ingangen, die kun je dus niet gebruiken. De enige uitgangen die overblijven zijn de koptelefoonaansluiting (jack 3.5 - > tulp kabeltje gebruiken) en de optische aansluiting (digitaal), maar dan heb je een kastje nodig wat het omzet naar analoog stereo in de vorm van tulp of jack.
[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 19-08-2020 06:22 ]
@LA-384
:strip_exif()/f/image/bT3m9KvTHh4ASw3I4YXVQn7C.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7WfGKvihc5dJ4zue0JriLz5X.jpg?f=user_large)
De volgende dip zit niet op de 180Hz maar op de 160Hz. Dat komt omdat de hoogte van de 3 LA-384, een meer significante rol gaat aannemen naarmate de frequentie hoger word en dus de bijbehorende golflengte korter word
[edit...]
:strip_exif()/f/image/bT3m9KvTHh4ASw3I4YXVQn7C.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7WfGKvihc5dJ4zue0JriLz5X.jpg?f=user_large)
De volgende dip zit niet op de 180Hz maar op de 160Hz. Dat komt omdat de hoogte van de 3 LA-384, een meer significante rol gaat aannemen naarmate de frequentie hoger word en dus de bijbehorende golflengte korter word
[edit...]
[ Voor 15% gewijzigd door Lip op 19-08-2020 07:57 ]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Het is een effect dat veroorzaakt wordt als de twee speakers hetzelfde weergeven. Dus iets dat in het midden gemixt is (stemmen in filmsLA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 05:56:
[...]
De hitte begint net het land uit te gaan en dan ga jij nòg grotere sweatspots introducerensweetspots
Doel je op dat effect waar ik hier vaker over lees dat bepaalde middentonen wat wegvallen bij gebruik van twee speakers (door akoestiek). Ik wist niet zeker of dat een issue met surround of ook met stereo was, maar het effect zal dan waarschijnlijk te maken hebben met hoe de oorspronkelijke audiotracks is gemixed. Is het oorspronkelijk stereo, dan komt dit effect niet voor toch?
Bij muziek merk je als je je center mee laat spelen ook veel meer middentonen (ik wel iig), ik vind muziek op prologic daarom niet prettig klinken, maar strict genomen is het wel 'beter' voor die middentonen. Dat is uiteraard ook gewenning. Maar muziek vind ik op 2 speakers lekkerder klinken. Films zeker niet.
Voor spraak heeft die dip gewoon een heel groot effect op verstaanbaarheid. Een center vind ik dan ook met afstand de belangrijkste speaker in een surroundsysteem. Ook met ouderwets pro-logic.
@Rubberen op zich zou ik in plaats van losse DA convertertjes of de headphonejack gebruiken liever voor 100 piek iets van een marantz NR1405 of iets vergelijkbaars scoren op marktplaats. Dan kan je gewoon optisch digitaal of met HDMI-ARC aansluiten en heb je veel minder 'geziek'. Klankmatig zal het niet echt uitmaken, maar het is lekker in het 2010 en later tijdperk stappen door alles digitaal aan te sluiten
[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 19-08-2020 08:04 ]
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een WH-1000XM4 of M3 als gaming headset? Hoe zit het qua microfoon?
Gebruik het zelf wel, heb geen klachten gehad. Maar of het echt goed is? dat durf ik niet te zeggen.yinx84 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:38:
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een WH-1000XM4 of M3 als gaming headset? Hoe zit het qua microfoon?
Je eigen geluid wordt wel slecht (want Bluetooth 4.2 kan geen High-def audio versturen en tegelijk de microfoon aanhebben) dus ik zou het niet aanraden.
Beter is dan een losse microfoon als je er ruimte voor hebt. Zoals de Rode nt usb mini. Overkill, maar wel goed
Zie de TW: geen aankoopadvies in dit forum. Tevens is verzoeken om via DM te spelen een dooddoener van een forum...
[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 19-08-2020 17:43 ]
Jag schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:42:
[...]
Ja maar je krijgt geen echt surround signaal in die receiver, alleen maar een stereo signaal wat je receiver dan upmixed: dolby surround of prologic of hoe je het wilt noemen. Tegenwoordig zijn alle surround formaten 5.1 of 7.1 of atmos, dat wordt dan eerst naar stereo gedowngrade. Niet zoals het bedoeld is
Lip schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 03:09:
[...]
[...]
Dolby Pro Logic
[...]
Een center speaker voegt juist veel toe, ondanks het feit dat het geen dedicated channel is. Het middenkanaal is gecodeerd door het gelijkwaardig in de linker en rechterkanalen te plaatsen. Het effect is goed vergelijkbaar met een "phantom center channel" maar dan met een (veel grotere sweatspot). IMHO voegen de (side)surrounds weinig toe bij het gebruik van Dolby Pro Logic. Het surround channnel kent slechts 1 kanaal (mono), en heeft ook nog een gelimiteerd frequentiebereik vanwege de toegevoegde faseverschuiving (de surround informatie). Verder bevat surroundchannel, aardig wat ruis. Die gewoon goed hoorbaar is.
Oké bedankt voor jullie input.LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 05:56:
[...]
De hitte begint net het land uit te gaan en dan ga jij nòg grotere sweatspots introducerensweetspots
Verder wist ik niet of dolby pro logic al bestond in die tijd, maar als dat zo werkt, dan voegt een center idd veel toe, zoals je zelf zegt, zelfs meer dan de links+rechts speakers. Als er radio of andere muziekbron wordt geluisterd, zou ik de L+R speakers echter ook gebruiken, maar dan zou ik wel voor de Oberon center gaan of het verschil iig even gaan beluisteren. Ik zie geen reden om dan op de center "te bezuinigen" door deze uit een goedkopere serie te nemen.
@Rubberen wat de rest ook zegt, je receiver heeft alleen stereo ingangen, je kunt dus geen surround geluid aanvoeren, de receiver moet er kunstmatig surround van maken. Nu ik de foto's van je tv zie, die rood-witte aansluitingen zijn helaas ook ingangen, die kun je dus niet gebruiken. De enige uitgangen die overblijven zijn de koptelefoonaansluiting (jack 3.5 - > tulp kabeltje gebruiken) en de optische aansluiting (digitaal), maar dan heb je een kastje nodig wat het omzet naar analoog stereo in de vorm van tulp of jack.
Ik moet toegeven dat ik best teleurgesteld ben. Ik begrijp het ook niet zo goed want het is een surround reciever / versterker 5.1. Ik vraag me af hoe mij pa het dan vroeger voor elkaar heeft gekregen dit aan te sluiten en wel degelijk surround te hebben. Of het ligt puur aan de aansluitingen aan mijn tv, waardoor het niet mogelijk is?
Dus kort gezegd is deze versterker eigenlijk voor de vuilbak
Hier effe welke tv ik heb. Misschien dat ik iets mis qua aansluiting die ik eventueel toch kan gebruiken.
https://www.homecinemamag.../review-sony-kd-55xe9305/
Het is vrij eenvoudig: vroeger was het alleen mogelijk om van een stereo signaal, een surround signaal te "verzinnen". Jouw receiver is van die generatie.
Tegenwoordig wordt er een meerkanaals signaal verstuurd met daarin een kanaal voor links rechts center sub en surround (of nog meer). Dat wordt digitaal verstuurd en gecodeerd, jouw receiver kan niks met dat soort signalen. Dus voor echt surround heb je een nieuwe nodig.
Tegenwoordig wordt er een meerkanaals signaal verstuurd met daarin een kanaal voor links rechts center sub en surround (of nog meer). Dat wordt digitaal verstuurd en gecodeerd, jouw receiver kan niks met dat soort signalen. Dus voor echt surround heb je een nieuwe nodig.
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn tx-nr676e.
Heb er een sub op aangesloten en via bluetooth heb ik gewoon bas en werkt alles prima. Zodra ik over ga naar mijn LG C9 komt er geen bas meer uit. Heb al in de instellingen gekeken maar kan niks vinden.
Iemand mischien goede raad?
Heb er een sub op aangesloten en via bluetooth heb ik gewoon bas en werkt alles prima. Zodra ik over ga naar mijn LG C9 komt er geen bas meer uit. Heb al in de instellingen gekeken maar kan niks vinden.
Nou nee, zo cru moet je het ook niet stellen, je moet je gewoon realiseren dat je geen echt surround geluid kunt krijgen, dat neemt niet weg dat die dolby pro logic "nep surround" geen leuk effect kan geven. Ik heb het standaard aan staan bij stereo geluid van tv. Het klinkt dan wat voller en de manier waarop de surround effecten gekozen worden is vaak best geslaagd. Mijn receiver heeft dan wel pro logic II, ik weet zo niet of dat dezelfde versie is als die van jouw receiver.Rubberen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:00:
Dus kort gezegd is deze versterker eigenlijk voor de vuilbakTenzij ik z'n overgangstuk koop waardoor het eventueel wel zou werken?
Het probleem ligt ook niet bij je tv, die heeft wel een surround uitgang, namelijk de optical (ook wel toslink of spdif genoemd). De receiver heeft alleen geen surround ingang.
Je zal iets meer info moeten geven. Speel je zowel via Bluetooth als via je TV hetzelfde bestand af? Zo niet, dan kan er sowieso een verschil zitten in hoeveel laag er aanwezig is. Het verschil kan dan verklaard worden door een (te) lage crossover bijvoorbeeld. Dus graag wat meer testinfo. Probeer de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden, dan pas kun je gericht naar de oorzaak zoeken.jroosch schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:46:
Hallo,
Je zal iets meer info moeten geven. Speel je zowel via Bluetooth als via je TV hetzelfde bestand af? Zo niet, dan kan er sowieso een verschil zitten in hoeveel laag er aanwezig is. Het verschil kan dan verklaard worden door een (te) lage crossover bijvoorbeeld. Dus graag wat meer testinfo. Probeer de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden, dan pas kun je gericht naar de oorzaak zoeken.
[/quote]
Nee ik speel de media af met mn telefoon via de receiver. Zodra ik iets gebruik op mijn tv geeft hij geen bas meer.
In de onkyo instellingen staat de subwoofer aan. De front crossover staat op 180hz en de lpf van lfe op 80hz.
De hdmi arc instellingen staan op automatisch en omdat het geluid via de receiver gaat kan ik verder niet zoveel aan de instellingen doen.
Edit: ik speel dezelfde bestanden af op zowel mn tv als telefoon.
Edit 2: als ik mn receiver aan zet met de afstandbediening doet het wel op mn tv. Als ik deze via de arc aan/uit gebruik niet.
[/quote]
Nee ik speel de media af met mn telefoon via de receiver. Zodra ik iets gebruik op mijn tv geeft hij geen bas meer.
In de onkyo instellingen staat de subwoofer aan. De front crossover staat op 180hz en de lpf van lfe op 80hz.
De hdmi arc instellingen staan op automatisch en omdat het geluid via de receiver gaat kan ik verder niet zoveel aan de instellingen doen.
Edit: ik speel dezelfde bestanden af op zowel mn tv als telefoon.
Edit 2: als ik mn receiver aan zet met de afstandbediening doet het wel op mn tv. Als ik deze via de arc aan/uit gebruik niet.
[ Voor 11% gewijzigd door jroosch op 20-08-2020 22:01 ]
Het heeft niets met je probleem te maken maar LPF for LFE kan gewoon default op 120 Hz blijven staan. Welke speakers heb je eigenlijk? 180 Hz is best hoog.jroosch schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:57:
Je zal iets meer info moeten geven. Speel je zowel via Bluetooth als via je TV hetzelfde bestand af? Zo niet,
Ik heb 2 warfdale valdus 100.FeaR schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 01:49:
[...]
Het heeft niets met je probleem te maken maar LPF for LFE kan gewoon default op 120 Hz blijven staan. Welke speakers heb je eigenlijk? 180 Hz is best hoog.
Ik kom er even tussendoor,
Ik heb mijn trouwe Akg k451 headphones al behoorlijk wat jaren, maar de kabels gaan (natuurlijk) na een tijdje kapot. Nu ben ik niet tevreden over de Chinese kabels die ik dan vaak koop en wil ik eigen kabels in elkaar gaan flansen. Nu wil ik graag ook zo’n mic/volume control aan de kabel maken, maar ik kan ze gewoon nergens vinden. Iemand een idee?
Ik heb mijn trouwe Akg k451 headphones al behoorlijk wat jaren, maar de kabels gaan (natuurlijk) na een tijdje kapot. Nu ben ik niet tevreden over de Chinese kabels die ik dan vaak koop en wil ik eigen kabels in elkaar gaan flansen. Nu wil ik graag ook zo’n mic/volume control aan de kabel maken, maar ik kan ze gewoon nergens vinden. Iemand een idee?
Het is ook afhankelijk van de ruimte en plaatsing maar 180 Hz is meer iets voor kleine speakers zoals Bose of iets anders met een 2" woofer. Een set Valdus 100 doet volgens de specs 60 Hz op -3 dB, dan zou ik eerder rond de 90 - 100 Hz gaan zitten dan op 180 Hz. En LPF for LFE dus default op 120 laten.
@FeaR Hoewel dat klopt, gaat dat z'n probleem niet oplossen.
Mij schiet er zo ook geen oplossing te binnen.
Mij schiet er zo ook geen oplossing te binnen.
Ik ben van plan om een Denon AVR-X1600H receiver aan te schaffen.
Vraag hierover: als ik mijn KPN settopbox aansluit op een van de HDMI poorten op de receiver, krijg ik dan alleen geluid via de geluidsinstallatie en moet de receiver dus aan staan om te kijken?
Of is er een soort van pass through die zorgt dat beeld en geluid via de TV afspelen als de receiver uit staat?
m.a.w. kan ik dus TV kijken zonder de receiver aan te zetten en gewoon beeld en geluid via de TV krijgen?
Laat maar. Al gevonden in de handleiding
Vraag hierover: als ik mijn KPN settopbox aansluit op een van de HDMI poorten op de receiver, krijg ik dan alleen geluid via de geluidsinstallatie en moet de receiver dus aan staan om te kijken?
Of is er een soort van pass through die zorgt dat beeld en geluid via de TV afspelen als de receiver uit staat?
m.a.w. kan ik dus TV kijken zonder de receiver aan te zetten en gewoon beeld en geluid via de TV krijgen?
Laat maar. Al gevonden in de handleiding

HDMI doorgeven
Selecteert hoe dit toestel de HDMI-signalen door de HDMI-uitgang zal voeren in de stand-bymodus.
- Aan: Draagt de geselecteerde HDMI-ingang via de HDMI-uitgang van dit toestel wanneer dit toestel in standby modus is.
- Uit
(Standaard) : Er worden geen HDMI-signalen door de HDMI-uitgang van dit toestel gevoerd in stand-bymodus.
[ Voor 29% gewijzigd door Blackouts op 21-08-2020 13:04 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Dat heb ik in mijn eerste post ook direct gezegdLA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:45:
@FeaR Hoewel dat klopt, gaat dat z'n probleem niet oplossen.
Ik heb een mededeling/vraag over vertraging na inschakelen.
Ik heb een versterker PM310 zonder relais.
Bij schakelen heb ik altijd en een plof en na 3 seconden komt pas muziek uit.
Volgens een audiokenner komt het ploffen o.a, doordat de 0,01 uf condensotor bij de schakelknop defect is. maar hij had geen verklaring voor 3 seconden vertraging.
Lol, dat wordt dan ff solderen. misschien zijn beide problemen dan weg.
Ik heb een versterker PM310 zonder relais.
Bij schakelen heb ik altijd en een plof en na 3 seconden komt pas muziek uit.
Volgens een audiokenner komt het ploffen o.a, doordat de 0,01 uf condensotor bij de schakelknop defect is. maar hij had geen verklaring voor 3 seconden vertraging.
Lol, dat wordt dan ff solderen. misschien zijn beide problemen dan weg.
Trein?
Succes met solderen dan maar....wat is je vraag eigenlijk?
3 seconden vertraging lijkt me normaal. Althans, ik heb nog geen versterker meegemaakt zonder iets van een inschakelvertraging. De plof klinkt wel als een probleem, ook je speakers vinden dit misschien niet zo leuk.
3 seconden vertraging lijkt me normaal. Althans, ik heb nog geen versterker meegemaakt zonder iets van een inschakelvertraging. De plof klinkt wel als een probleem, ook je speakers vinden dit misschien niet zo leuk.
[ Voor 7% gewijzigd door Propheticus op 23-08-2020 08:53 ]
3 seconden vertraging is normaal? Oke, bedankt voor je antwoord. Ik binnenkort een gaatje vinden om de versterker te repareren (binnen solderen mag niet ivm dampen, dus moet het maar in de tuin).Propheticus schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:50:
Succes met solderen dan maar....wat is je vraag eigenlijk?
Trein?
Negeer bovenstaande vraag:
Dat solderen gaat dit jaar niet lukken.
Is er een verbetering als ik luister met koptelefoon via stereoversterker tenopzichte de koptelefoonuitgang van de computer?
Dat solderen gaat dit jaar niet lukken.
Is er een verbetering als ik luister met koptelefoon via stereoversterker tenopzichte de koptelefoonuitgang van de computer?
Trein?
Hoi allemaal,
Sinds kort heb ik in mijn auto het probleem dat mijn tweeter het niet doet totdat ik muziek op een hoog volume afspeel. Daarna werkt de tweeter wel gewoon op lage volumes. Heeft iemand een idee hoe dit kan?
De plus en de min van te tweeter komen rechtstreeks van de woofer onder in de deur. Tussen de plus en de min van de tweeter zit een condensator. Het is al een oude auto en nog niet zo lang in mijn bezit. Ik twijfel dus of de tweeter beschadigd is of dat misschien de condensator ver aan het einde van zijn leven is.
Sinds kort heb ik in mijn auto het probleem dat mijn tweeter het niet doet totdat ik muziek op een hoog volume afspeel. Daarna werkt de tweeter wel gewoon op lage volumes. Heeft iemand een idee hoe dit kan?
De plus en de min van te tweeter komen rechtstreeks van de woofer onder in de deur. Tussen de plus en de min van de tweeter zit een condensator. Het is al een oude auto en nog niet zo lang in mijn bezit. Ik twijfel dus of de tweeter beschadigd is of dat misschien de condensator ver aan het einde van zijn leven is.
In onze nieuwe woning krijgt mijn Klipsch RP 8000F een plekje in een wandmeubel op maat (zie schets).
:strip_exif()/f/image/EzVLyna7C3pKV5EMnwaLwPy3.jpg?f=fotoalbum_small)
Nu vroeg ik mij af of het kwaad kan de poten te verwijderen:
Naar mijn idee dienen die vooral voor stabiliteit en om de speakers lichtjes omhoog te richten. Maar goed, dat eerste is niet nodig als hij in de kast staat en dat tweede kan ik voor de geluidsbeleving wel mee leven.
Ik lees hier echter:
Tips?
:strip_exif()/f/image/EzVLyna7C3pKV5EMnwaLwPy3.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/nbX8MuUIKr273huLf2FUCPG6.jpg?f=fotoalbum_small)
Naar mijn idee dienen die vooral voor stabiliteit en om de speakers lichtjes omhoog te richten. Maar goed, dat eerste is niet nodig als hij in de kast staat en dat tweede kan ik voor de geluidsbeleving wel mee leven.
Ik lees hier echter:
Daardoor twijfel ik of dat nu wel een goed idee is. Tot slot moeten wij met de meubelmaker nog bespreken of dat de kast een "onderkant" krijgt of dat alles op de vloer staat. Als de kast een onderkant krijgt dan zal ik juist de poten willen weghalen omdat het anders vreemd staat. Zo niet, dan staan de speakers rechtstreeks op de vloer.The cast aluminum feet are mechanically designed to minimize surface area in contact with the floor, decoupling the speaker for faster, tighter low frequencies and more detail.
Do not remove the stabilizer feet. The Klipsch floorstanding loudspeaker should not be used without the stabilizer feet due to stability and sound performance reasons.
Tips?
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Speakers überhaupt niet in een kastje proppen?
Inkopper. Wilde hem nog afvangen in mn post, maar dacht laat het maar voor wat het isFeaR schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:11:
[...]
Speakers überhaupt niet in een kastje proppen?
De wandmeubel vinden zowel mijn vrouw als ik gaaf. Zij heeft destijds niet moeilijk gedaan over de erg grote Klipsch, dus ik probeer nu ook zo goed als mogelijk deze jongens te verwerken in dit wandmeubel (die zij erg graag wilt). Hierbij ben ik mij inderdaad bewust van het feit dat dit afbreuk doet aan de geluidsbeleving...maar goed, dat overleef ik in principe wel. De center ga ik laten verwerken in het tv meubel onderaan de tv...dat is natuurlijk helemaal vloeken in de kerk.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Die klipschen lekker vrijstaand neerzetten en niet in een kastje. Voor dat laatste zijn ze allesbehalve gemaakt. Wil je het toch, kies dan andere speakers.B-Bandit schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:57:
In onze nieuwe woning krijgt mijn Klipsch RP 8000F een plekje in een wandmeubel op maat (zie schets).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lees hier echter:
[...]
Daardoor twijfel ik of dat nu wel een goed idee is. Tot slot moeten wij met de meubelmaker nog bespreken of dat de kast een "onderkant" krijgt of dat alles op de vloer staat. Als de kast een onderkant krijgt dan zal ik juist de poten willen weghalen omdat het anders vreemd staat. Zo niet, dan staan de speakers rechtstreeks op de vloer.
Tips?
Fwiw: mijn schoonpa heeft B&O Beolab 8000's (het potlood) staan. Op de kast, in een hoekje geduwd. Het laag was erbarmelijk, we hebben er een sub bij moeten zetten. Het midden en het hoog komt over je heen ipv naar je toe. Het is echt doodzonde van die speakers, want die zijn stiekem best goed. Hij vindt het OK zo. Ik een doorn in het oog / doodzonde.
Inkopper omdat er een (zeer grote) kern van waarheid in zitB-Bandit schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:24:
[...]
Inkopper. Wilde hem nog afvangen in mn post, maar dacht laat het maar voor wat het is
Mijns inziens is dat minder vloeken in de kerk dan de Front Left en Front Right in het meubel verwerken. Center in het meubel zie je vaker. Paar pootjes er onder en het is nog behoorlijk goed te richten op de luisterpositie. Ik zou een vloerstaander, met een relatief grote reflex poort aan de achterzijde, niet in een meubel zetten. De pootjes zou ik me nog het minste zorgen om maken. Ik lees het tekstje meer als een stukje marketing over ontkoppelen.De center ga ik laten verwerken in het tv meubel onderaan de tv...dat is natuurlijk helemaal vloeken in de kerk.
Hmm ok, er is evt ruimte voor een subwoofer elders in de kamer, dus dat is nog te overleven.The Eagle schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:30:
[...]
Die klipschen lekker vrijstaand neerzetten en niet in een kastje. Voor dat laatste zijn ze allesbehalve gemaakt. Wil je het toch, kies dan andere speakers.
Fwiw: mijn schoonpa heeft B&O Beolab 8000's (het potlood) staan. Op de kast, in een hoekje geduwd. Het laag was erbarmelijk, we hebben er een sub bij moeten zetten. Het midden en het hoog komt over je heen ipv naar je toe. Het is echt doodzonde van die speakers, want die zijn stiekem best goed. Hij vindt het OK zo. Ik een doorn in het oog / doodzonde.
Tja, in het meubel verwerken vind ik nogal een groot woord. Ik zie het toch iets meer zoals onderstaande variant waarbij ik dus evt overweeg om de speakers gewoon los op de vloer te plaatsen ipv op een plank zoals op het plaatje hieronder.FeaR schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:09:
[...]
Inkopper omdat er een (zeer grote) kern van waarheid in zit
[...]
Mijns inziens is dat minder vloeken in de kerk dan de Front Left en Front Right in het meubel verwerken. Center in het meubel zie je vaker. Paar pootjes er onder en het is nog behoorlijk goed te richten op de luisterpositie. Ik zou een vloerstaander, met een relatief grote reflex poort aan de achterzijde, niet in een meubel zetten. De pootjes zou ik me nog het minste zorgen om maken. Ik lees het tekstje meer als een stukje marketing over ontkoppelen.
:strip_exif()/f/image/nXVBoKv5uBNAmssjZnaDZiht.jpg?f=fotoalbum_small)
Die afbeelding is toch anders dan jouw tekening. In jouw tekening staan de speakers strak in het meubel waar in de afbeelding ze relatief vrij staan, ademruimte om de speaker. Tevens heeft de speaker (Klipsch R-28F?) op de afbeelding de reflexpoort aan de voorzijde. Mogelijk kan @Jag of @JvS inhoudelijk meer vertellen hoe nadelig (of mogelijk niet) de opstelling in bedachte tekening is, dus strak in het meubel en reflex aan de achterzijde. Ik denk dat dat meer invloed heeft dan wel of niet de onderplaat van het meubel doortrekken (en dus de speakers op de vloer of op het meubel).B-Bandit schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:13:
Tja, in het meubel verwerken vind ik nogal een groot woord. Ik zie het toch iets meer zoals onderstaande variant waarbij ik dus evt overweeg om de speakers gewoon los op de vloer te plaatsen ipv op een plank zoals op het plaatje hieronder.
[Afbeelding]
Tja, kan heel matig uitpakken, kan redelijk uitpakken, kan goed uitpakken. ZorgenL
- Blijft de BR poort werken? Daarvoor zou ik zelf 10cm van de muren vandaan willen zitten. Anders gaat-ie anders werken of zelfs helemaal niet meer werken.
- Als de BR blijft werken, zal het laag stevig aangezet worden (+3 tot +6db schat ik zo in), net als bij een speaker die in een hoek van een kamer gezet wordt, of strak tegen een muur aan.
- Reflecties van geluid. als de speaker wat dieper in de kast geschoven worden, is er heel veel oppervlak om tegen te reflecteren. Geluid dat via een reflectie komt, is op zich niet erg, maar vaak klinkt het anders (omdat een speaker onder de reflectiehoek anders klinkt) en dat verstoort het sterobeeld mogelijk. Zet je ze met de voorkant ten hoogte van de voorkant van de kast, dan is dat een heel stuk minder. Maar die linkerspeaker lijkt tegen een muur te staan?
- Kast kan gaan meeresoneren, maar moet voorkombaar zijn
- Die pootjes boeien echt vergeleken met die punten hierboven helemaal 0,0. Op zich aardig dat je je daar zorgen om maakt.
Maar als je het laag kan corrigeren (kan meestal wel), als de reflecties niet al te erg zijn (goede directiviteit van de speakers belangrijk, klipsch staat daar niet perse om bekend), kan dit best prima werken. Het is alleen totaal inflexibel.
Ik zou denk ik liever inbouwspeakers nemen en die dan echt in het meubel integreren.
- Blijft de BR poort werken? Daarvoor zou ik zelf 10cm van de muren vandaan willen zitten. Anders gaat-ie anders werken of zelfs helemaal niet meer werken.
- Als de BR blijft werken, zal het laag stevig aangezet worden (+3 tot +6db schat ik zo in), net als bij een speaker die in een hoek van een kamer gezet wordt, of strak tegen een muur aan.
- Reflecties van geluid. als de speaker wat dieper in de kast geschoven worden, is er heel veel oppervlak om tegen te reflecteren. Geluid dat via een reflectie komt, is op zich niet erg, maar vaak klinkt het anders (omdat een speaker onder de reflectiehoek anders klinkt) en dat verstoort het sterobeeld mogelijk. Zet je ze met de voorkant ten hoogte van de voorkant van de kast, dan is dat een heel stuk minder. Maar die linkerspeaker lijkt tegen een muur te staan?
- Kast kan gaan meeresoneren, maar moet voorkombaar zijn
- Die pootjes boeien echt vergeleken met die punten hierboven helemaal 0,0. Op zich aardig dat je je daar zorgen om maakt.
Maar als je het laag kan corrigeren (kan meestal wel), als de reflecties niet al te erg zijn (goede directiviteit van de speakers belangrijk, klipsch staat daar niet perse om bekend), kan dit best prima werken. Het is alleen totaal inflexibel.
Ik zou denk ik liever inbouwspeakers nemen en die dan echt in het meubel integreren.
Dank voor je uitgebreide reactie!
Er is ongeveer 10cm ruimte vanaf de achterkant van de muur.JvS schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:48:
Tja, kan heel matig uitpakken, kan redelijk uitpakken, kan goed uitpakken. ZorgenL
Begrijpelijk, ga ook kijken hoe dat uitpakt en of evt compensatie met een aparte subwoofer nodig is. In m'n huidige woning is het laag namelijk meer dan afdoende.- Als de BR blijft werken, zal het laag stevig aangezet worden (+3 tot +6db schat ik zo in), net als bij een speaker die in een hoek van een kamer gezet wordt, of strak tegen een muur aan.
De linker speaker zit inderdaad naast de muur. Maar dat heb ik opzich nu ook. Het idee is dat de speakers niet helemaal verzonken liggen maar dat ze net uit de kast steken. Dus ik probeer wel echt de maximale ademruimte in een dergelijke opstelling te behalen.- Reflecties van geluid. als de speaker wat dieper in de kast geschoven worden, is er heel veel oppervlak om tegen te reflecteren. Geluid dat via een reflectie komt, is op zich niet erg, maar vaak klinkt het anders (omdat een speaker onder de reflectiehoek anders klinkt) en dat verstoort het sterobeeld mogelijk. Zet je ze met de voorkant ten hoogte van de voorkant van de kast, dan is dat een heel stuk minder. Maar die linkerspeaker lijkt tegen een muur te staan?
Dat leek mij juist het meest lastige punt, vandaar inderdaad de vraag mbt de pootjes. Resoneert ie juist meer of minder met pootjes? Tja en de kast stevig neerzetten lijkt me een belangrijk element. Evt nog tips die ik de meubelmaker zou kunnen meegeven? Bepaalde materialen?- Kast kan gaan meeresoneren, maar moet voorkombaar zijn
Haha, zie hierboven.- Die pootjes boeien echt vergeleken met die punten hierboven helemaal 0,0. Op zich aardig dat je je daar zorgen om maakt.
Ja inbouwspeakers vind ik zelf weer minder en juist 'inflexibel' als je later wat anders wilt. Heb mijn Klipsch vorig jaar ook vrij scherp kunnen aanschaffen, dus dat speelt ook mee.Maar als je het laag kan corrigeren (kan meestal wel), als de reflecties niet al te erg zijn (goede directiviteit van de speakers belangrijk, klipsch staat daar niet perse om bekend), kan dit best prima werken. Het is alleen totaal inflexibel.
Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6