Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 67 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:50
JvS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Waarop baseer je dit advies precies? Is er iets bijzonders met die speakers? Geven veel meer hoog ofzo om te compenseren voor de reflectie ofzo? Je stelt dit met zoveel zekerheid, je weet vast iets dat ik niet weet :).

Ik dacht dat het gewoon speakers waren met een vorm zodanig dat als je ze op een speaker legt, het geluid grotendeels richting plafond gericht was, maar verder gewoon een kleine speaker is. Als dat zo is, kan je die prima tegen het plafond hangen als kleine plafondspeaker.

Mis ik informatie?
Nu goed, misschien had het iets minder stellig gekund, maar ik bedoelde eigenlijk wat anders. Over het algemeen zijn Dolby Atmos Elevation speakers zoals die van Jamo net wat duurder dan wat een vergelijkbare niet Atmos-speaker kost. Mijn punt was meer dat je geen speciale "Atmos-speakers" nodig hebt maar een gewone speaker ook volstaat. In de regel worden recht naar beneden vurende speakers geadviseerd voor Atmos setups en niet per se gericht op de luisteraar. Ik draai ze zelf wel lichtjes in omdat ik dat fijner vind, maar toch.

Voor het overige lijken deze Jamo's mij vrij normale speakers die als je ze in de juiste hoek plaats het gewoon zouden moeten doen ja.

Edit:
Ik denk wel dat het lastiger is om deze speakers goed te positioneren. Ze zijn aan de achterkant immers vlak dus kan er wellicht raar gaan uitzien en ik denk dat 'richten' ook wat lastiger is.

[ Voor 7% gewijzigd door B-Bandit op 05-06-2020 19:42 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTies
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 15:09
Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:55

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb verschillende kabels achter mijn meubel liggen die wat te lang zijn (rca, subwoofer, luidspreker, hdmi, utp). Ik ga ze niet vervangen. Mag je deze oprollen en bundelen, of krijg je dan wat met stroomkabels ook nooit mag?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Jorgen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:16:
Ik heb verschillende kabels achter mijn meubel liggen die wat te lang zijn (rca, subwoofer, luidspreker, hdmi, utp). Ik ga ze niet vervangen. Mag je deze oprollen en bundelen, of krijg je dan wat met stroomkabels ook nooit mag?
Als je speakerkabel oprolt krijg je een spoel maar je zult aardig wat meters moeten oprollen voor je dat gaat horen als verzwakking van de hoge tonen.
Als je verschillende signaalkabels bij elkaar gaat bundelen zou dat in theorie tot zichtbare en/of hoorbare verstoringen kunnen leiden maar ook dat zal in de praktijk wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
Jorgen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:16:
Je bedoelt dat de kabels de warmte niet meer kwijt kunnen en gaan smelten? Dat gebeurt alleen als je het geluid heeeeeeel hard zet. ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Deugdelijke stroomkabels kan je best oprollen. De gevraagde vermogens zijn totaal niet spannend. Bij hele lange speakerkabels die je heel strak oprolt gaat het er om dat ze kunnen fungeren als een spoel: die waarde telt dan op bij de spoel die al in het filter van je luidspreker zit. De drivers in je luidspreker 'zien' dus een grotere spoel dat verandert de frequentiekarakteristiek: bij een grotere spoel schuift de frequentie van het laagdoorlaatfilter op naar beneden. Maar je moet het wel bont maken met de lengte en het oprollen om dat te gaan merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Dat opgerolde speakerkabel zich als spoel gaat gedragen kan toch alleen als je dat per ader doet? Als je beide aders gezamenlijk oprolt zou het veld van de ene ader die van de andere moeten opheffen omdat het precies tegengesteld staat. Maar je moet het sowieso inderdaad wel een flink aantal wikkelingen maken om enig effect te bemerken, lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door kraats op 07-06-2020 15:35 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voorkeur zal zijn om ze om te binden in grote lussen en liefst niet all lussen naast elkaar te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

nineball schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:20:
[...]

Als je speakerkabel oprolt krijg je een spoel maar je zult aardig wat meters moeten oprollen voor je dat gaat horen als verzwakking van de hoge tonen.
Als je verschillende signaalkabels bij elkaar gaat bundelen zou dat in theorie tot zichtbare en/of hoorbare verstoringen kunnen leiden maar ook dat zal in de praktijk wel meevallen.
RichieB schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Je bedoelt dat de kabels de warmte niet meer kwijt kunnen en gaan smelten? Dat gebeurt alleen als je het geluid heeeeeeel hard zet. ;)
Cap schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:04:
Deugdelijke stroomkabels kan je best oprollen. De gevraagde vermogens zijn totaal niet spannend. Bij hele lange speakerkabels die je heel strak oprolt gaat het er om dat ze kunnen fungeren als een spoel: die waarde telt dan op bij de spoel die al in het filter van je luidspreker zit. De drivers in je luidspreker 'zien' dus een grotere spoel dat verandert de frequentiekarakteristiek: bij een grotere spoel schuift de frequentie van het laagdoorlaatfilter op naar beneden. Maar je moet het wel bont maken met de lengte en het oprollen om dat te gaan merken.
kraats schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:34:
Dat opgerolde speakerkabel zich als spoel gaat gedragen kan toch alleen als je dat per ader doet? Als je beide aders gezamenlijk oprolt zou het veld van de ene ader die van de andere moeten opheffen omdat het precies tegengesteld staat. Maar je moet het sowieso inderdaad wel een flink aantal wikkelingen maken om enig effect te bemerken, lijkt me.
Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:05:
Mijn voorkeur zal zijn om ze om te binden in grote lussen en liefst niet all lussen naast elkaar te leggen.
Ja zo'n spoel inderdaad. Er is altijd verteld dat je verlengsnoeren bijv. geheel moest afrollen en in grote lussen moet neerleggen.

Het zal bij sommige luidsprekerkabels misschien om anderhalve tot 2 meter extra gaan, bij alle andere kabels (stroom, subwoofer, rca, hdmi, optisch) veel minder. Ik wilde ze dan bundelen in rolletjes of lussen en zo netter bij elkaar houden. Warmte en smelten, dat geloof ik wel. Meer omdat er vroeger (nog steeds?) altijd gezegd werd over spoelen bij stroomkabels. Ik heb geen idee of dat voor alle kabels geldt en hoe het nu precies zit. Als ik jullie zo lees, dan is in lussen "oprollen / opbergen" wel het beste, maar hoef ik me er met de huis-tuin-en-keuken-lengtes ook niet zo druk over te maken.

Het lijkt me gewoon fijner als ik die kabelspaghetti achter mijn tv-dressoir wat netter kan opruimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Het advies voor stroomkabels is ivm de warmte. Als je 10A gaat trekken door een matig geïsoleerd verlengsnoer van 1 mm2 kan het aardig warm worden als hij nog is opgerold. Zoals je al aangeeft speelt dit met audio kabels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een week de Teufel Rockster air in mijn bezit. Nadat mijn Boomster xl niet optimaal werkte kreeg ik een mooi aanbod om hem om te ruilen voor de grote rockster air! Erg blij mee.

Echter ervaar ik wel wat problemen met betrekking tot het bassgeluid dat uit de speaker komt. Wanneer ik dicht naast de speaker staat klinkt er een geweldig mooi vol basgeluid, maar zodra ik 5 meter of verder ervandaan ga staan dan merk ik dat het geluid drastisch vervormd en er een schel geluid komt en er niets van de bass te horen is.. Goed om erbij te zeggen is dan ook dat ik deze problemen ervaar op de volgende locaties:
1. op een zolderkamer met een nok en een dunne houten vloer.
2. In de supermarkt wanneer ik de speaker op een hoog schap zet

Concluderend denk ik dat mijn probleem voortkomt uit het feit dat de bass niet goed wegkan via de grond of iets dergelijks, want wanneer ik op de begande grond in de woonkamer het uitprobeer dan ervaar ik het probleem niet.

Maargoed mijn vraag: Met welke variabelen moet ik rekening houden om een zo mooi geluid als mogelijk te bewerkstelligen en heeft de positionering van de speaker in een ruimte hier invloed op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01

Jag

Dit is het probleem van staande golven. Heel vaak besproken onderwerp. Oa hier meer over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBos512
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-02-2021
De vraag graag centraal houden en bij één topic. Verder in Is iemand in staat deze speaker te identificeren?

[ Voor 81% gewijzigd door FeaR op 12-06-2020 15:36 ]

Audiofiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:38

A13X

Dude

@Atmoz Je hebt ooit deze plant gepost, en ik meen ook dat je de build van de pot en de soort van de plant had gepost. Maar krijg het niet meer gevonden, zou je dat nog eens willen delen? :)

Wil iets vergelijkbaars bij ons in de woonkamer, hebben we een mooie plek onder een spot en tussen 2 ramen voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/609f9d54b9ce55bee63c4acd04c967e604525fca/?url=http%3A%2F%2Flumatronix.nl%2FFOK%2FWijnkastje_4.jpg

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Raym09 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:37:
@Atmoz Je hebt ooit deze plant gepost, en ik meen ook dat je de build van de pot en de soort van de plant had gepost. Maar krijg het niet meer gevonden, zou je dat nog eens willen delen? :)

Wil iets vergelijkbaars bij ons in de woonkamer, hebben we een mooie plek onder een spot en tussen 2 ramen voor.

[Afbeelding]
-DarkShadow- in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

:)

[edit]
En dan omlaag scrollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

edit foutje, laat maar. :P Wel een bijzonder object in je kamer / gang. ;)

[ Voor 136% gewijzigd door Cap op 13-06-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 22:29
Weet even niet of het een kleine vraag is maar ik wil mijn Marantz PM7001 versterker gebruiken voor streaming audio vanaf mijn Synology NAS door er een WTX-Microstream aan te hangen omdat dit lekker klein is. Ik wil namelijk Flac's afspelen en dit niet via mijn telefoon over bluetooth doen maar de telefoon/tablet alleen gebruiken voor aansturing. Alleen kan ik niet vinden of wat ik wil werkt. Iemand een idee of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je wilt dat ding gebruiken waarvoor-ie bedoeld is? Waarom twijfel je of dat kan?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dagg schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:59:
Weet even niet of het een kleine vraag is maar ik wil mijn Marantz PM7001 versterker gebruiken voor streaming audio vanaf mijn Synology NAS door er een WTX-Microstream aan te hangen omdat dit lekker klein is. Ik wil namelijk Flac's afspelen en dit niet via mijn telefoon over bluetooth doen maar de telefoon/tablet alleen gebruiken voor aansturing. Alleen kan ik niet vinden of wat ik wil werkt. Iemand een idee of tips?
Ziet er leuk uit dat ding.
Paar dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet:
- Ze geven aan UPNP compatible. Maar ik lees nergens DLNA compatible.
- Het ding lijkt volgens de manual alleen 2,4Ghz wifi te snappen :X

Zelf zou ik eerder kijken of ik een van de (oudere) Marantz NA-xxxx streamers op de kop kon tikken. De oudere doen geen Spotify maar hebben wel support voor hi res audio enzo. Ik heb een Denon zusje en die snapt zelfs DSD en multichannel hi res spul. Tweedehands aanbod is niet heel erg groot maar de meesten staan volgens mij te loop omdat ze geen spotify doen. Maar dat hoft geen dealbreaker te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 17-06-2020 12:15 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Upnp zou ik in de router op disable uit zetten. Het protocol is kwetsbaar voor hacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 09:21

Hokkie

Hello

Goedemorgen,

Komend weekend krijg ik de Dynaudio Evoke 25c center speaker. Nu ga ik deze op een meubel plaatsen, onder onze OLED. Nu vroeg ik mij af of er standaard siliconen voetjes/plakkertjes door Dynaudio worden meegeleverd om resonantie tegen te gaan (ook eventueel krassen bij verplaatsen). Kan iemand mij dit vertellen?

Dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Hokkie op 18-06-2020 09:44 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 14-09 22:29
Die 2.4 had ik ook gezien maar daar is wel omheen te werken met mijn router. Vraag mij eerder af of de muziek blijft spelen als ik mijn telefoon uit zet. Heb het gevoel van niet namelijk.

Het gemis aan DLNA Heb ik nog geen eens bij stil gestaan..

Misschien inderdaad maar een ‘oude’ Marantz opduikelen. Of mijn ST7001 ombouwen.

Dank voor de heads ups mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaninsider
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-01 13:49
GoT is nog steeds een Nederlands forum. Een snelle copy - paste vanaf een ander forum is niet de bedoeling.

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 20-06-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:38

A13X

Dude

Leaninsider schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:20:
GoT is nog steeds een Nederlands forum. Een snelle copy - paste vanaf een ander forum is niet de bedoeling.
If amplifier > Denon of Marantz then check if HEOS compatible and if so order a HEOS speaker.

[ Voor 57% gewijzigd door FeaR op 20-06-2020 15:05 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*KNIP* spam

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 20-06-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFo5iXj4gXVoMVOqCRnYfPH8c1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIvMtc0PVsDYkovhCcyK1abP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Goedendag. Kan iemand mij vertellen, welke versie HDMI kabel dit is, meer staat er niet op? (monster cable)Dank

[ Voor 20% gewijzigd door Rensrobbert op 20-06-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
een google op e194702 levert dit op:
https://www.bhphotovideo...._High_Speed.html/overview

zie het kopje garantie:
Cables For Life Guarantee
Monster advanced HDMI cables are designed to exceed the highest HDMI standards now and in the future. If your future components ever out perform this 1000 HD cable, Monster will upgrade your cable free of charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Daar zou ik ze zeker aan houden! Dan heb je tenminste nog iets aan die marketing overgoten overpriced meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Dit kan ook anders.

[ Voor 94% gewijzigd door FeaR op 21-06-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Cap schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:33:
Daar zou ik ze zeker aan houden! Dan heb je tenminste nog iets aan die marketing overgoten overpriced meuk!
Monstercable is duur maar zeker geen high end dure overpriced audiofiele 'rommel', wel een kabel die te duur aangeboden wordt bij de vele grotere (rooie) retailers bv, maar wel een goeie kwaliteit levert. Ook bv over langere afstanden. Wel eens eerder een 5M kabel juist van dat merk gekocht omdat een goedkopere kabel niet lekker werkte. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Oh begrijp met niet verkeerd, het is niet dat ze per se slecht zijn, het is dat ze per se te duur zijn. Helemaal als je het in de winkel bij je nieuw aangeschafte apparaat krijgt aangeboden door de strot geduwd "want dat is toch echt veel beter, goede kabels zijn belangrijk bla bla bla". :') Daarom zeg ik "marketing overgoten overpriced meuk" (Tweakers he, hardware spul = meuk, bekend van de meukalerts).

Voor minder dan de helft vd prijs koop je vast en zeker kwalitatief gelijkwaardige kabels van van een fabrikant die niet zoveel aan schreeuwerige marketing doet en geen afspraken maakt met winkels dat hun kabels vooraan in de schappen moeten hangen en als eerste aangeraden moeten worden.

Dus ja, als je ze dan aan zo'n marketing belofte kan houden dat ze je kabel in de toekomst "free of charge" upgraden, dan zou ik ze daar zeker aan houden! :P

FWIW en uiteraard ook n=1, zelf heb ik meermaals succes gehad met 10 en 15m HDMI kabels van de "betere" variant van een huis-tuin-en-keuken merk, geen signaaloverdachtsproblemen en de kabel zelf fysiek ook de degelijkheid ten voeten uit.

@Rensrobbert wil je absoluut niet beledigen met je kabel, het zal een uitstekende kabel zijn. (y) Maak indien nodig gebruik van de door @bouwfraude aangedragen belofte die Monster doet voor een nieuwe kabel mocht het nodig zijn. Uitstekende deal toch? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 21-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Dus.... het is niet te zien/lezen welke versie kabel dit is. Antwoord met ja of nee is voldoende, aub alleen ja of nee???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rensrobbert schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:53:
Dus.... het is niet te zien/lezen welke versie kabel dit is. Antwoord met ja of nee is voldoende, aub alleen ja of nee???
Hdmi kabels hebben geen hdmi versienummers. Ze zijn normaal (HD), high speed (FHD 30fp), premium high speed (UHD, HDR, 30fps) of Ultra High Speed (HDMI 2.1, UHD, HDR, 60fps).

Wikipedia: HDMI

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 21-06-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Ik heb een HDMI kabel, daar staat V Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1JmQD-TepV49Oxd46VJM9INaio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6BZtv9lhBGMLRie3CYDo4qo.jpg?f=fotoalbum_large1.3 op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Ik heb hier een HDMI kabel, daar staat wel V 1.3 op. Zodoende was mijn vraag over die andere kabel, welke V dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, dat is niet de classificatie die in HDMI is afgesproken. De appatuur "Is" 1.4, 2.0 of 2.1 of wat dan ook. De kabels zijn geklassificeerd in snelheid (zie mijn vorige post). Geen idee wat ze met 1.3 bedoelen, maar deep color en high speed is iig duidelijk toch. Deze zijn geschikt voor 1080p, 4K 30 Hz, 3D en deep color en zullen ook ARC kunnen (onderdeel van de HDMI 1.4 standaard).

Dus dat een leverancier er 1.3 op zet is mooi en wellicht verwarrend. Maar een kabel "is" geen HDMI versie. Die is geschikt voor een maximale snelheid.

[ Voor 103% gewijzigd door JvS op 22-06-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Ok, je kan mij niet vertellen wat ze met V 1.3 bedoelen. Kan misschien iemand anders mij vertellen, wat ze met V 1.3 bedoelen?

[ Voor 26% gewijzigd door Rensrobbert op 22-06-2020 15:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rensrobbert schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:34:
Ok, je kan mij niet vertellen wat ze met V 1.3 bedoelen. Kan misschien iemand anders mij vertellen, wat ze met V 1.3 bedoelen?
Wauw zelden zo'n ondankbaar arelaxed antwoord gekregen van iemand die ik probeer te helpen :o

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 22-06-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rensrobbert schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:34:
Ja

:+

Klikkie: Wikipedia: HDMI

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Graag hoor ik het van U?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het is dus HDMI versie 1.3, een oudere versie uit 2006. Zie de Wikipedia link van @teacher. Versie 1.3 ondersteunt géén ARC. Zal de tekst uit de link hieronder even plakken.

Belangrijkste verschillen tussen HDMI 1.3, 1.4 & HDMI 2.0 in het kort

HDMI 1.3 ondersteund geen ARC oftewel Audio Return Channel, daarvoor heb je HDMI 1.4 of hoger nodig.
HDMI 1.3 heeft geen 4K ondersteuning.
HDMI 1.4 heeft 4K ondersteuning tot 30Hz.
HDR ondersteuning is vanaf HDMI versie 2.0.
Rec. 2020 wordt ondersteund vanaf HDMI 2.0.

Wat wil je nog weten?
Version 1.3[edit]
HDMI 1.3 was released on June 22, 2006, and increased the maximum TMDS clock to 340 MHz (10.2 Gbit/s).[6][38][96] Like previous versions, it uses TMDS encoding, giving it a maximum video bandwidth of 8.16 Gbit/s (1920 × 1080 at 120 Hz or 2560 × 1440 at 60 Hz). It added support for 10 bpc, 12 bpc, and 16 bpc color depth (30, 36, and 48 bit/px), called deep color. It also added support for the xvYCC color space, in addition to the Rec. 601 and Rec. 709 color spaces supported by previous versions, and added the ability to carry metadata defining color gamut boundaries. It also optionally allows output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[97] It incorporates automatic audio syncing (audio video sync) capability.[38] It defined cable Categories 1 and 2, with Category 1 cable being tested up to 74.25 MHz and Category 2 being tested up to 340 MHz.[6](§4.2.6) It also added the new type C Mini connector for portable devices.[6](§4.1.1)[98]

HDMI 1.3a was released on November 10, 2006, and had Cable and Sink modifications for type C, source termination recommendations, and removed undershoot and maximum rise/fall time limits. It also changed CEC capacitance limits, and CEC commands for timer control were brought back in an altered form, with audio control commands added. It also added the optional ability to stream SACD in its bitstream DST format rather than uncompressed raw DSD.[6]

Version 1.4[edit]

HDMI 1.4 with audio return channel
HDMI 1.4 was released on June 5, 2009, and first came to market after Q2 of 2009.[63][99][100] HDMI 1.4 added support for 4096 × 2160 at 24 Hz, 3840 × 2160 at 24, 25, and 30 Hz, and 1920 × 1080 at 120 Hz.[101](§6.3.2) It also added an HDMI Ethernet Channel (HEC) that accommodates a 100 Mbit/s Ethernet connection between the two HDMI connected devices so they can share an Internet connection,[43] introduced an audio return channel (ARC),[41] 3D Over HDMI, a new Micro HDMI Connector, an expanded set of color spaces with the addition of sYCC601, Adobe RGB and Adobe YCC601, and an Automotive Connection System.[63][102][103][104][105] HDMI 1.4 defined several stereoscopic 3D formats including field alternative (interlaced), frame packing (a full resolution top-bottom format), line alternative full, side-by-side half, side-by-side full, 2D + depth, and 2D + depth + graphics + graphics depth (WOWvx).[62][106][107] HDMI 1.4 requires that 3D displays implement the frame packing 3D format at either 720p50 and 1080p24 or 720p60 and 1080p24.[107] High Speed HDMI cables as defined in HDMI 1.3 work with all HDMI 1.4 features except for the HDMI Ethernet Channel, which requires the new High Speed HDMI Cable with Ethernet defined in HDMI 1.4.[62][106][107]

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 22-06-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Dankjewel Cap, voor dit echt duidelijk antwoord wat ik gekopieerd heb. Echt duidelijk, hier kan ik wat mee. (Het is dus HDMI versie 1.3, een oudere versie uit 2006. Zie de Wikipedia link van @teacher. Versie 1.3 ondersteunt géén ARC). Dankjewel. 👍👍
Bytheway, ik ben bezig met een 5.1.2.2 aan te sluiten, zodoende mijn vraag. 👍

[ Voor 13% gewijzigd door Rensrobbert op 22-06-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Rensrobbert schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:37:
Dankjewel Cap, voor dit echt duidelijk antwoord wat ik gekopieerd heb. Echt duidelijk, hier kan ik wat mee. (Het is dus HDMI versie 1.3, een oudere versie uit 2006. Zie de Wikipedia link van @teacher. Versie 1.3 ondersteunt géén ARC). Dankjewel. 👍👍
Bytheway, ik ben bezig met een 5.1.2.2 aan te sluiten, zodoende mijn vraag. 👍
Goede tip van je die Wikipedia link :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Jag schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:14:
[...]
Goede tip van je die Wikipedia link :+
En in strijd met wat @JvS zegt aangezien kabels geen versie-nummer hebben maar de apparatuur. Jammer van die reactie daarop inderdaad, sommige mensen moet je geen tijd aan besteden.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 22-06-2020 20:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Absoluut!! 👍💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Misschien nog een paar keer die Wikipedia link lezen want het is nog niet helemaal geland. Kabels kennen geen HDMI versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Welke manieren zijn er om een klanksignaal (één muziekbron) binnen 1 gebouw naar diverse ruimtes in dat gebouw te verdelen?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:13
Muziek hard zetten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of harder op de tamtam slaan. Vewarmingsbuizen werkt ook :+

@Josio Je vraag is veel te algemeen om ook maar iets zinnigs te kunnen roepen. Begin eens met wat context en uit te leggen wat je wilt bereiken zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ik zei "klanksignaal (muziekbron)" en dat is niet het vermogen maar het signaal.

De vraag IS algemeen.
Er is geen context.
Het doel is "binnen 1 gebouw naar diverse ruimtes in dat gebouw te verdelen?"

Ik zal de duidelijk slechte voorbeeld manier geven:
Op de geluidskaart L/R uitgangen van een competoeter 20 paar actieve luidsprekers parallel aansluiten, praktisch door bvb een stereo jack kabeltje door te knippen en daarop dan de bendes draden van de actieve luidsprekers aansolderen.

Dat is dan een uitgangscircuit dat aangesloten is op 20 ingangscircuits.
Niet goed?
OK.
Welke goede manieren bestaan er hiervoor?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Josio schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:03:
Ik zei "klanksignaal (muziekbron)" en dat is niet het vermogen maar het signaal.

De vraag IS algemeen.
Er is geen context.

Ik zal de duidelijk slechte voorbeeld manier geven:
Op de geluidskaart L/R uitgangen van een competoeter 20 paar actieve luidsprekers parallel aansluiten, praktisch door bvb een stereo jack kabeltje door te knippen en daarop dan de bendes draden van de actieve luidsprekers aansolderen.

Dat is dan een uitgangscircuit dat aangesloten is op 20 ingangscircuits.
Niet goed?
OK.
Welke goede manieren bestaan er hiervoor?
Ik zal je ff helpen: de context is dan dat je heel veel actieve speakers hebt en die van hetzelfde signaal wilt voorzien. Je kan bijvoorbeeld ook niks in het bezit hebben, of alles draadloos willen doen, enz.

Dus hoeveel plekken gaat het om, moet het bedraad, wat komt eraan te hangen en wat is de bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Josio schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:03:
Zoek je wellicht een distributieversterker? Hoeveel ingangen wil je gaan aansturen en wat is de kabellengte voor iedere ingang?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Nog een tweede totaal ongerelateerde vraag.

Een versterker JB-systems AMP400.2, nogal compact, rackmontage 1 unit, de koeling van de vermogencomponenten gebeurt door 2 ventilatoren aan achterkant en 2 ventilatoren aan voorkant, met ertussen het aluminium koelblok waarop de vermogencomponenten gemonteerd zitten. Voor de ventilatoren aan de voorkant zit een filter"moes" geschoven, de ventilatoren aan de achterkant zie je direct zitten, de metalen roostertjes van de ventilatoren zitten aan de buitenkant van de versterkerbehuizing.

Nu, als ik hem aan zet zonder aangesloten toestellen (ik ontbreek nog bepaalde kabel daarvoor) is de opstart normaal. De (volgens de handleiding temperatuurgestuurde) ventilatoren blijven stil.
Gezien er voor de ventilatoren vooraan een filter zit, lijkt het me dat daar wordt aangezogen.
Het rare is nu dat het hele traject ventilatorkoppel voor > koelblok > ventilatorkoppel achter vol met een plakkerig zwart poeder hing. Voor en in de filters aan de zijkanten, zat ook stof, maar gewoon, grijs en niet plakkerig.
Zelfs de blootzittende metalen roostertjes van het ventilatorkoppel achteraan moest ik opblinken met een doek, dat erdoor zwart werd.

Wat kan dit verklaren? Ik heb het interne gekuist maar tussen onderkant printplaat en behuizing zou er nog kunnen zitten. Zou dit problemen kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[b]Josio schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:07
Wat kan dit verklaren? Ik heb het interne gekuist maar tussen onderkant printplaat en behuizing zou er nog kunnen zitten. Zou dit problemen kunnen geven?
Een eerste ingeving, versterker is regelmatig schoongemaakt aan de voorzijde, maar was ingebouwd zodat de achterzijde nooit is gedaan.
Tevens werd er stevig gerookt in de omgeving, waardoor het een teer- en nicotine verzamelaar werd.

Zonder een foto of betere omschrijving is het een wilde gok, voor hetzelfde geld stond er een rookmachine met parafinedamp in de buurt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:18:
[...]
Ik zal je ff helpen: de context is dan dat je heel veel actieve speakers hebt en die van hetzelfde signaal wilt voorzien. Je kan bijvoorbeeld ook niks in het bezit hebben, of alles draadloos willen doen, enz.

Dus hoeveel plekken gaat het om, moet het bedraad, wat komt eraan te hangen en wat is de bron?
Ik zal jou ook ff helpen: een algemene vraag is aan het begin van de realisatie van een doel, niet aan het eind. Om wat jij hier "context" noemt te kunnen bepalen, moet ik eerst weten wat mogelijk is / welke manieren er bestaan.

@ DeBolle,
"distributieversterker", opgezocht en ja, dat lijkt zo een mogelijke manier. De kabellengtes zijn variabel, ik denk dat de verste afstand tussen bron en een weergavelocatie 50 m is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Laatst online: 19-08 20:11
Je moet gewoon concreter aangeven wat je wilt/voor ogen hebt en op welke manier het gebruikt gaat/moet worden, anders kan ik je ook best nog wel een (waarschijnlijk) nutteloze mogelijkheid/manier geven maar dan krijg je advies voor Pro Audio spul wat o.a. bestaat uit een paar honderd meter krachtstroom en andere bekabeling, meerdere versterker racks en full range 'toppen'. Daar ben je waarschijnlijk niet naar opzoek, valt ongetwijfeld buiten je budget en is totale overkill voor iets waar bijv. alleen een achtergrond muziekje op hoeft te spelen.
Daarbij is geïrriteerd reageren op de mensen die graag meer duidelijkheid over je plan/doel willen hebben zodat ze jou met een gepast advies op weg kunnen helpen helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kan iemand met vertellen wat dit nu precies betekent?

https://nl.hardware.info/...teem-uit-softwarelicentie

https://www.audioholics.com/audio-technologies/dolby-music

Is dit nu alleen belangrijk voor mensen die hun stereomuziek over meer dan 2.0 (of 2.1) willen afspelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Uiteraard. Stereo afspelen is niet zo moeilijk: linker kanaal naar front links enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Jag schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:05:
Uiteraard. Stereo afspelen is niet zo moeilijk: linker kanaal naar front links enz.
Het betekent dat stereo geluid alleen nog via de center speaker wordt gespeeld, als ik dat verhaal mag geloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

PageFault schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Het betekent dat stereo geluid alleen nog via de center speaker wordt gespeeld, als ik dat verhaal mag geloven....
Nou ik denk dat we wat anders bedoeld wordt: dat op het moment dat je een surround mode activeert veel exclusief via center gaat, en dat dat voorheen deels l+r bijgemengd werd daarvoor. Dus dat dit verhaal slaat op het in surround afspelen van een stereo signaal. Gewoon op stereo zetten kan altijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Jag schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Nou ik denk dat we wat anders bedoeld wordt: dat op het moment dat je een surround mode activeert veel exclusief via center gaat, en dat dat voorheen deels l+r bijgemengd werd daarvoor. Dus dat dit verhaal slaat op het in surround afspelen van een stereo signaal. Gewoon op stereo zetten kan altijd natuurlijk.
Dat zou kunnen, maar dat haal ik niet uit dat verhaal. Men vermeldt er expliciet bij dat het slecht nieuws is voor de stereo muziek luisteraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees het net zoals PageFault, maar ga er inderdaad ook vanuit dat het bedoeld is zoals Jag omschrijft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou ja het zou wel raar zijn anders. Dan zou pure direct ed ook niet meer kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PageFault schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Dat zou kunnen, maar dat haal ik niet uit dat verhaal. Men vermeldt er expliciet bij dat het slecht nieuws is voor de stereo muziek luisteraars.
Audio is ook expliciet iets dat altijd slecht uitgelegd wordt. De tweede site begint met dit:
When Dolby released Atmos, it was done in concert with an updated surround upmixer, replacing PLIIx Music and Cinema modes for what they called the When Dolby released Atmos, it was done in concert with an updated surround upmixer, replacing PLIIx Music and Cinema modes for what they called the Dolby Surround Upmixer (DSU). The DSU was suited for music and cinema and worked best for 2CH music when a feature called "center spread" was enabled. "Center spread" allowed the listener to preserve stereo imaging from the front channels for 2CH sources. Without it being engaged, too much common sound from the FL/FR speakers is sent to the center channel making the end result too narrowly focused sounding and artificial to most listeners.
Het gaat hier expliciet om surround modes van de versterker om stereobronnen in surround modes weer te geven. En om bij die weergave te voorkomen dat dit bijna volledig uit de centerspeaker komt. (wat normaal veel gebeurt in surroundmodes, omdat een groot deel van het stereo signaal in 'het midden' zit).

Die modus is nu weg, dus nu komt het geluid van stereobronnen in surround modus dus weer voor een groot deel uit de center. In stereo blijft het gewoon stereo.

Als je bang bent dat al het geluid in alle modussen alleen uit de center komt, dan mag dat. Dan zet je je center gewoon uit in je settings en is het ook opgelost :).

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 23-06-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb het ook drie keer moeten lezen en toen vond ik het nog vaag, maar ik ben het met jullie eens. Het zou raar zijn als dit anders geïnterpreteerd zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
MonkeyJohn schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:51:
Je moet gewoon concreter aangeven wat je wilt/voor ogen hebt en op welke manier het gebruikt gaat/moet worden, anders kan ik je ook best nog wel een (waarschijnlijk) nutteloze mogelijkheid/manier geven maar dan krijg je advies voor Pro Audio spul wat o.a. bestaat uit een paar honderd meter krachtstroom en andere bekabeling, meerdere versterker racks en full range 'toppen'. Daar ben je waarschijnlijk niet naar opzoek, valt ongetwijfeld buiten je budget en is totale overkill voor iets waar bijv. alleen een achtergrond muziekje op hoeft te spelen.
Daarbij is geïrriteerd reageren op de mensen die graag meer duidelijkheid over je plan/doel willen hebben zodat ze jou met een gepast advies op weg kunnen helpen helemaal niet nodig.
Het wordt saai met dat "concreet"
Concreet.
Concreter.
Het concreetst.

Ik heb de "concrete" wens om 1 muziekbron weer te geven in een aantal ruimtes in een gebouw. Welke manieren zijn er? De opties?
Om dat ene geluidssignaal (signaal, NIET vermogen) van die ene muziekbron uit te splitsen naar andere toestellen in andere ruimtes.
Ik ben totnogtoe 1 optie gegeven: een zogenaamde "distributieversterker". Ik heb dat opgezocht en ken nu een manier.

Welke manieren zijn er nog? Met audiokabels, of draadloos, of computers-netwerkkabels-1 computer die als bron fungeert, lokale computers... Bvb bij het zoeken de voorbije dagen kwam ik toevallig "Raspberry Pi" tegen, een soort goedkope allesin1 pcb microcomputer. Dat lijkt me interessant - een kleine computer pcb in een kastje, heel veelzijdig (computer) dus ook audio via netwerk of zo versturen / server spelen is misschien mogelijk.
In principe is kabels leggen (voor audiosignaal of computernetwerk) geen probleem. Dat KAN. Draadloos KAN ook. Er is ook zoiets als "Powerline", waarbij data via de electriciteitsbekabeling wordt verstuurd. Ook dat kan een optie zijn.
Dat Raspberry Pi geval ga ik alleszins eens goed bestuderen. Eigenlijk heb ik graag een computer zoals vroeger, zonder al die voor mij nutteloze beveiligingscrap die je tijd verklooid en je hardware resources opvreet. Het zou leuk zijn eens zo weer te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
Center spread: https://manual.yamaha.com/av/18/rxv685/en-US/449683083.html
"Selects whether to spread the center channel signals to left and right when a 2-channel source is played. This setting is effective when “bDsur” is selected."

Oftewel: Alleen relevant bij het multichannel afspelen van stereo audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Josio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Het wordt saai met dat "concreet"
Concreet.
Concreter.
Het concreetst.

Bvb bij het zoeken de voorbije dagen kwam ik toevallig "Raspberry Pi" tegen, een soort goedkope allesin1 pcb microcomputer. Dat lijkt me interessant - een kleine computer pcb in een kastje, heel veelzijdig (computer) dus ook audio via netwerk of zo versturen / server spelen is misschien mogelijk.

Dat Raspberry Pi geval ga ik alleszins eens goed bestuderen. Eigenlijk heb ik graag een computer zoals vroeger, zonder al die voor mij nutteloze beveiligingscrap die je tijd verklooid en je hardware resources opvreet. Het zou leuk zijn eens zo weer te kunnen werken.
Een concreet pi voorbeeld:
Ik heb 1 pi waar een logitech media server (squeezelite) op draait met picore player (picore player fungeert zowel als server als audiospeler). Daarmee (specifieker, via mn wifi router) kan ik naar andere pi's streamen. Voor die pi's bestaan oa versterker hats waar je dan weer luidsprekers op kan aansluiten. De muziek staat op m'n NAS. Selecteren van muziek gaat via 2 apps (squeezer en squeeze player) op mn telefoon.

Edit: Ik zie dat er een mooie vernieuwde website is voor picoreplayer met info: https://www.picoreplayer.org/

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 23-06-2020 21:08 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
JvS schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:55:
[...]
Audio is ook expliciet iets dat altijd slecht uitgelegd wordt. De tweede site begint met dit:

[...]
Het gaat hier expliciet om surround modes van de versterker om stereobronnen in surround modes weer te geven. En om bij die weergave te voorkomen dat dit bijna volledig uit de centerspeaker komt. (wat normaal veel gebeurt in surroundmodes, omdat een groot deel van het stereo signaal in 'het midden' zit).

Die modus is nu weg, dus nu komt het geluid van stereobronnen in surround modus dus weer voor een groot deel uit de center. In stereo blijft het gewoon stereo.

Als je bang bent dat al het geluid in alle modussen alleen uit de center komt, dan mag dat. Dan zet je je center gewoon uit in je settings en is het ook opgelost :).
Dank voor de uitleg. Eigenlijk is er niks aan de hand dus. De mensen luisteren de meeste muziek stereo en kijken de films in surround, no big deal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb het nav bovenstaande nu zo aan iemand uitgelegd:

Het is eigenlijk heel simpel

Je hebt 2.0 muziek (Spotify, cd's, sommige tv uitzendingen enz) en 5.1 muziek (concerten op bluray, dvd, sommige tv uitzendingen)

2.0 op 2.0 (of 2.1) = geen probleem, gaat goed

5.1 op 5.1 = geen probleem, gaat goed

5.1 op 2.0 (of 2.1) = geen probleem, wordt gedownmixt naar stereo, gaat goed

2.0 naar 5.1 = veranderd. Voorheen werd het centerkanaal veel gebruikt voor muziek in de 5.1 (bij een concert komt ook het meeste van voren) (en bij films ook). Dolby had een optie om dit te spreiden naar links en rechts. Die optie is er nu niet meer.

Voor films die in surround zijn opgenomen en ook in surround worden afgespeeld, verandert er niks

Voor muziek in stereo, die je ook in stereo of 2.1 wil afspelen, verandert er ook niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik speel 2.0 af op 5.1 via de optie "Multichannel Stereo" van Marantz. Komt neer op FL = L, FR = R, C = L+R, SL = L, SR = R geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Dwarlorf schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Een concreet pi voorbeeld:
Ik heb 1 pi waar een logitech media server (squeezelite) op draait met picore player (picore player fungeert zowel als server als audiospeler). Daarmee (specifieker, via mn wifi router) kan ik naar andere pi's streamen. Voor die pi's bestaan oa versterker hats waar je dan weer luidsprekers op kan aansluiten. De muziek staat op m'n NAS. Selecteren van muziek gaat via 2 apps (squeezer en squeeze player) op mn telefoon.

Edit: Ik zie dat er een mooie vernieuwde website is voor picoreplayer met info: https://www.picoreplayer.org/
RaspberryPi met ethernet netwerkkabels lijkt in mijn case de beste keuze.
Ik ben wat tegen draadloos wegens forcering / soms noodzaak van beveiligen.
Grote voordeel is dat netwerkkabels en toestellen okkazie gemakkelijk/goedkoop te vinden zijn - ze worden immers gedumpt wegens > draadloos.
Die Raspberry Pi werd gemaakt in 2012, toch nog nergens verwijzingen ernaar tegengekomen.
Dankoewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Josio schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:59:
[...]

Grote voordeel is dat netwerkkabels en toestellen okkazie gemakkelijk/goedkoop te vinden zijn - ze worden immers gedumpt wegens > draadloos.
Die Raspberry Pi werd gemaakt in 2012, toch nog nergens verwijzingen ernaar tegengekomen.
Dankoewel!
je kan ook een Allo USBridge gebruiken, dit is verbeterde rasperry pi speciaal ontworpen voor audio en er zijn omhulsels bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ik heb sinds gisteren een nieuw apparaatje aan mijn verzameling allegaatjes toegevoegd, de actieve woofer van een Harman Kardon HKTS 11 5.1 systeem.
Uit enig opzoekwerk gisterenavond blijkt het echter een probleemkindje te (kunnen?) zijn.
Ik besloot daarom hem al gisterenavond te testen.
En er schort wel wat.
L en R aangesloten via RCA>3.5jack op laptop, muziek gestart op laptop, stekker woofer in, schakelaar op 1. Een tweekleurige led licht geel op, even later begint hij te klikken, met het klikgeluid sterk lijkende op een relais. Enkele tientallen kliks met frequentie ruw 1 sec. Niks muziek te horen.
Schakelaar op 0. Enkele minuten later, terug op 1. Led na enkele seconden blauw en muziek te horen. Een uur laten spelen op laag volume, de muziek was lastig herkenbaar (door de enkel lage frequenties neem ik aan)
Daarna besloot ik te gaan maffen, stekker uit.

Deze morgen, opnieuw. Stekker in. Laptop en woofer aan. Muziek aan. Gele led wordt blauw. Volle volume - is eerste wooferkast in mijn verzameling - het was me dus vreemd. Het was alsof er her en der in en rond huis zaken trilden zonder duidelijkheid waar/wat. De muziek was wel véél herkenbaarder dan de avond ervoor bij laag volume.
Zo heb ik het een uur laten spelen. De achterkant van de woofer voelde als een hete pan bij eindelijk uit.

Nu specifiek: ik kwam een aantal verhalen tegen van mensen die bij terugkeer vakantie de stekker van hun woofer instaken en het ding niks meer deed. Hoe kan dat? Welke elektronische verklaring is er daarvoor te verzinnen? Elco's die kapot gaan na enige weken zonder herladen?
En dat relais-geklik de eerste keer, wat is daarvoor te bedenken? Warmte zal er alleszins niks mee te maken hebben want het was direct na aanzetten.
Waar ik het kocht, wordt het zogezegd getest. Dan is hij is nog aan geweest een bestek van weken, een maand terug. Er is een jaar garantie.

Inzake warmte, ik las gisteren ook dat er op bepaalde componenten koellichaampjes worden aangebracht.
Een verkoper plaatst "Geadviseerd word na gebruik de hoofdschakelaar uit te zetten in verband onnodige warmte ontwikkeling dus onnodig extra slijtage.".

Ik vraag me nu af of ik op vlak van koeling iets preventief kan doen tegen optreden/heroptreden van problemen. Naast periodiek stof verwijderen, koellichamen, ventilator(en) (voeding ervoor?) bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
Heb je een foto van hoe je je laptop hebt aangesloten? Klinkt alsof je de tulp/RCA direct in de subwoofer hebt zitten. In de ingang die normaal voor LFE is.

P.s. ik denk dat je record houder bent uiteenlopende vragen stellen binnen 1 week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Laatst online: 19-08 20:11
Begin eens hier: Het Grote Subwoofer Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Josio schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:59:
[...]

Dankoewel!
Ik heb m'n server ook bedraad in de woonkamer maar bijv op de slaapkamer heb ik een pi zero waar een Pi-DACZero Full-HD Audio Card van IQaudIO op zit. Daar stream ik gewoon naar via wifi. Maar het is niet verkeerd om toch eens te kijken naar hoe het met m'n beveiliging zit.

Spul van HifiBerry is makkelijker verkrijgbaar (en schijnt zelfs iets beter te zijn dan het spul van IQaudio.)

Nog even voor de volledigheid/duidelijkheid, je hebt wel van die hats nodig. De 3,5 mm uitgang van de (pi 3b, de 4 weet ik niet) heeft niet echt best geluid. Dus bijvoorbeeld deze: https://www.hifiberry.com/shop/boards/hifiberry-amp2/
Josio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:39:
Ik heb de "concrete" wens om 1 muziekbron weer te geven in een aantal ruimtes in een gebouw. Welke manieren zijn er? De opties?
Om dat ene geluidssignaal (signaal, NIET vermogen) van die ene muziekbron uit te splitsen naar andere toestellen in andere ruimtes.
Ik moest hier nog even aan denken. Ik weet niet of je met mijn oplossing ook daadwerkelijk naar alle ontvangers (pi's) tegelijk kan zenden. Ik zal kijken of daar wat over kan vinden.

Edit:
Bij Max2Play kan het met een plugin als ik de pagina goed begrijp: https://www.max2play.com/en/portfolio/plugin-multisqueeze/

Edit 2: Volgens de PiCorePlayer website kan het maar ik kan niet vinden hoe. Daar zou je dus goed naar moeten kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Dwarlorf op 27-06-2020 12:56 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
mr.DJ95 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Heb je een foto van hoe je je laptop hebt aangesloten? Klinkt alsof je de tulp/RCA direct in de subwoofer hebt zitten. In de ingang die normaal voor LFE is.

P.s. ik denk dat je record houder bent uiteenlopende vragen stellen binnen 1 week
Een "headphone" 3.5mm F jack van de laptop
Een kabel 3.5mm M jack naar 2 x RCA M
2 x RCA M naar connecties R L van de woofer.
In de handleiding harman-kardon-hkts-11.pdf pagina 4 zijn dat aansluitingen nummer 6, omschreven als "Line-Level Full-Range Inputs".

Als uw "LFE" staat voor "Low Frequency Effects", kan ik me daar niet over uitspreken - ken ik niet. Ik zie geen ingang gemarkeerd als dusdanig, vlak naast bovenstaande R L is er een connectie omschreven als "Line-Level Subwoofer (SUB) Input". Die gebruik ik niet.

Aangaande vragen stellen, tja, ik poog de zaken die ik koop asap te testen / in orde te stellen in de mate dat ik kan, kortom het te verrichten werk een beetje op te volgen, mijn to do lijst niet te lang te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Dwarlorf schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:31:
Nog even voor de volledigheid/duidelijkheid, je hebt wel van die hats nodig. De 3,5 mm uitgang van de (pi 3b, de 4 weet ik niet) heeft niet echt best geluid. Dus bijvoorbeeld deze: https://www.hifiberry.com/shop/boards/hifiberry-amp2/
Ik snap het concept van die "hats" niet goed.
Naar wat ik lees is dat een soort addon pcb met versterkercircuit. Dus speakers rechtstreeks aansluiten.
Mijn bedoelde toepassing is centraal audiosignaal bij lokale versterker-toestellen krijgen. Ik bedacht het eventuele nut van Raspberry Pi als een netwerk server/clients concept daarvoor.
Dus een Raspberry Pi (ga ik beginnen afkorten als RP) waar de muziekbestanden op staan en die bestanden/data via UTP netwerkkabels "streamt" naar lokale RP's die het digitaal>analoog converteren, via uitgang "onboard geluidskaart" als audiosignaal op klemmen of connectoren, en vandar naar versterker ingang.

edit: ik denk dat er 2 opties door elkaar gehaald worden, de ene is distributie van digitale computerdata via UTP netwerk, de andere is distributie van analoge audio. Ik zag de RP toepassing als een manier voor de eerste optie.
De eerste optie zie ik als aantrekkelijkst.

[ Voor 12% gewijzigd door Josio op 27-06-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Josio schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Ik snap het concept van die "hats" niet goed.
Naar wat ik lees is dat een soort addon pcb met versterkercircuit. Dus speakers rechtstreeks aansluiten.
Het is 1 van de mogelijkheden. In feite zijn het hardware uitbereidingen voor de RP. Die hats kunnen verschillende functies hebben (in dit geval audio doorsturen). Je hebt daarin verschillende mogelijkheden. Mijn voorbeeld was inderdaad met een versterker hat (ik dacht in eerste instantie dat je dat bedoelde) maar je kunt ook bijvoorbeeld een hat gebruiken die een alleen een digitaal signaal uitstuurt bijvoorbeeld SP/Dif.

Dat is in feite hoe ik mijn server/speler heb ingesteld in de woonkamer. Deze heeft een hat met digitale uitgangen (zowel SP/dif en coax) deze heb ik aangesloten op een externe (headphone) dac.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMT7Ag3-OUVOb5hIuooAYea-_C8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHLRoNZqEEqB6ePnYjnVtHKP.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSpNnQqXGfh2c5w_Bcs4wje5aBo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG9e6lGQEwgRnV1N8udIcAw7.jpg?f=fotoalbum_medium
[...]

Mijn bedoelde toepassing is centraal audiosignaal bij lokale versterker-toestellen krijgen. Ik bedacht het eventuele nut van Raspberry Pi als een netwerk server/clients concept daarvoor.
Dus een Raspberry Pi (ga ik beginnen afkorten als RP) waar de muziekbestanden op staan en die bestanden/data via UTP netwerkkabels "streamt" naar lokale RP's die het digitaal>analoog converteren, via uitgang "onboard geluidskaart" als audiosignaal op klemmen of connectoren, en vandar naar versterker ingang.
Dat kan ook. De reden dat in dit geval een HAT gebruikt wordt is o.a. omdat de onboard geluidskaart van de RP niet geweldig is. Je kunt als je wil de 3,5 mm jack uitgang van de RP (dus geen HAT) gebruiken en die aansluiten op een versterker.

En ik denk (maar daar heb ik geen ervaring in) dat het ook mogelijk is om bijvoorbeeld de HDMI uitgang van de Pi gebruiken voor audio overdracht mits de versterker die je gebruikt daar geschikt voor is. Daar kan misschien iemand anders wat over zeggen.

Je hebt dan trouwens nog wel een switch of een andere oplossing nodig om meerdere netwerkkabels aan te leggen naar de verschillende (ontvangende) pi's.
[...]
edit: ik denk dat er 2 opties door elkaar gehaald worden, de ene is distributie van digitale computerdata via UTP netwerk, de andere is distributie van analoge audio. Ik zag de RP toepassing als een manier voor de eerste optie.
De eerste optie zie ik als aantrekkelijkst.
Dat kan dus. Eén PI als server waar je PiCorePlayer op kan installeren, maar er zijn ook andere opties, en die als muziekserver gebruiken voor meerdere andere Pi's.

[ Voor 25% gewijzigd door Dwarlorf op 27-06-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ik heb een doos vol met netwerk kabels en -apparatuur als routers - ze worden vaak weggegeven.
Vandaar dat ik de optie voor klanksignaal"distributie" als efficient zie.
Iets algemeners inzake Raspberry Pi: het is een systeem met "mainboard", addon boards, externe voeding enz. Ik vind het wat "rommelig". Ik zou dan verwachten dat er vraag is naar een geintegreerd systeem - een soort "mini pc" achtig apparaat, voeding ingebouwd, kabels tussen de boards binnenin de kast, en slots voor de overblijvende connecties (naar buiten) - praktisch. Maar dat lijkt lastig te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Josio schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:13:
...
Een tweekleurige led licht geel op, even later begint hij te klikken, met het klikgeluid sterk lijkende op een relais. Enkele tientallen kliks met frequentie ruw 1 sec. Niks muziek te horen.
Schakelaar op 0. Enkele minuten later, terug op 1. Led na enkele seconden blauw en muziek te horen.
...
Aangaande een vorige/andere gestelde vraag, onderwerp een Harman Kardon TS11 actieve woofer, zie bovenstaande verwijzing / probleem, welke verklaring is er te bedenken voor dat herhaaldelijk schakelen van een relais, te vergelijken met een sigaret pogen aan te steken met een slecht werkende aansteker?
Een relais in de woofer schakelt, een sec later weer, enz, 30 of zo keer. Woofer voedingsschakelaar op 0, tijd later weer op 1, en probleem blijkbaar weg, woofer speelt muziek.
Met als begintoestand een koud toestel, met dag(en) tussen vorige stekker in.
Op internet kwam ik verschillende meldingen tegen van terugkeer na vakantie stekker in en woofer doet niks meer.
Je zou dus bang worden de stekker uit te trekken / de woofer enige tijd NIET te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Josio schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:21:
Ik heb een doos vol met netwerk kabels en -apparatuur als routers - ze worden vaak weggegeven.
Vandaar dat ik de optie voor klanksignaal"distributie" als efficient zie.
Iets algemeners inzake Raspberry Pi: het is een systeem met "mainboard", addon boards, externe voeding enz. Ik vind het wat "rommelig". Ik zou dan verwachten dat er vraag is naar een geintegreerd systeem - een soort "mini pc" achtig apparaat, voeding ingebouwd, kabels tussen de boards binnenin de kast, en slots voor de overblijvende connecties (naar buiten) - praktisch. Maar dat lijkt lastig te vinden?
Dan kom je op multiroom systemen uit denk ik, zelf geen ervaring mee. Iets als Bluesound ziet er zo op het eerste gezicht wel mooi uit.

https://www.bluesound.com/nl/products/powernode/
https://www.whathifi.com/bluesound/multi-room-system/review

Maar ja, voor de prijs van 1 zo'n ding (en wat meer moeite) heb je ook zo'n 6 á 7 Pi oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 28-06-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Dwarlorf schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Dan kom je op multiroom systemen uit denk ik, zelf geen ervaring mee. Iets als Bluesound ziet er zo op het eerste gezicht wel mooi uit.

https://www.bluesound.com/nl/products/powernode/
https://www.whathifi.com/bluesound/multi-room-system/review
Dat is draadloos, eigen systeem, en een van-nul herbegin.
Mijn opzet is het precieze tegendeel: beschikbare "infrastructuur" en compatibel met het meeste van wat er is.
Misschien valt er zelf wat te bricoleren (een soort standaard kastje maken voor de nodige Raspberry Pi componenten, van hout of zo, een beetje als zelfbouw speakers).
De nodige componenten bepalen, de maatgegevens ervan verzamelen enz. Misschien is zoiets al gedaan en kan ik ergens afkijken. Zal er eens op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Josio schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Mijn opzet is het precieze tegendeel: beschikbare "infrastructuur" en compatibel met het meeste van wat er is.
Misschien valt er zelf wat te bricoleren (een soort standaard kastje maken voor de nodige Raspberry Pi componenten, van hout of zo, een beetje als zelfbouw speakers).
De nodige componenten bepalen, de maatgegevens ervan verzamelen enz. Misschien is zoiets al gedaan en kan ik ergens afkijken. Zal er eens op zoeken.
"Ik ben je al voor:" ;)

https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-4-model-b-2gb
https://www.kiwi-electronics.nl/hifiberry-amp2
https://www.kiwi-electronics.nl/kw-2622
https://www.kiwi-electronics.nl/hnp42eu-120
https://www.kiwi-electron...%20kaart&description=true

Prijzen respectievelijk:

39,95
57,95
24,95
21,95
8,95
=
153,75

(Exclusief luidsprekers)
Josio schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Het kan ook bedraad. Maar goed, het is niet wat je zoekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dwarlorf op 28-06-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Josio schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:29:
[...]

Aangaande een vorige/andere gestelde vraag, onderwerp een Harman Kardon TS11 actieve woofer, zie bovenstaande verwijzing / probleem, welke verklaring is er te bedenken voor dat herhaaldelijk schakelen van een relais, te vergelijken met een sigaret pogen aan te steken met een slecht werkende aansteker?
Een relais in de woofer schakelt, een sec later weer, enz, 30 of zo keer. Woofer voedingsschakelaar op 0, tijd later weer op 1, en probleem blijkbaar weg, woofer speelt muziek.
Met als begintoestand een koud toestel, met dag(en) tussen vorige stekker in.
Op internet kwam ik verschillende meldingen tegen van terugkeer na vakantie stekker in en woofer doet niks meer.
Je zou dus bang worden de stekker uit te trekken / de woofer enige tijd NIET te gebruiken.
Indien een nieuw apparaat kun je em beter retour sturen voor reparatie/vervanging.

Indien geen nieuw, maar niet oud apparaat kun je het retour sturen onder garantie.

Indien geen garantie kun je het laten onderzoeken en repareren door een reparateur. Of wanneer je zelf handig bent, de spullen hebt en weet wat je doet, dit zelf onderzoeken en repareren.

Dat lijkt me de meest succesvolle weg tot een oplossing, hier in een forum blijft het toch bij gissen. Ik snap dat je graag meer info over mogelijke oorzaken wil, voordat je het laat repareren, maar zonder meten zal je niet verder komen dan "dat er in de elektronica iets mis is". En stel dat er een suggestie komt, ga je dan zelf dingen vervangen zonder het eerst te bevestigen met een meting?

Geen ervaring met actieve audio die een dergelijk gedrag vertoont, wel een pc die de eerste keer starten niet wilde "doorstarten". Vervanging van de voeding was daar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Misschien niet echt een vraag, maar heb onlangs een speaker set gekocht (S2000 Pro van Edifier). Voor mij als "niet audio kenner" zijn ze fantastisch en meer dan dat ik ooit nodig zal hebben waarschijnlijk.

Ik was daarnet even benieuwd naar het verbruik van zo een bovenmaatse speakers ... blijkt volgens mn metertje dat dit niet boven de 7 watt uit komt, dat terwijl er stevige house muziek speelt op een mooi volume.

Dit wist ik echt niet eigenlijk, dat het zó weinig was :o
Hoef je er in elk geval nooit mee in te zitten dat je ze eens een nachtje vergeet uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

SideShow schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:09:
blijkt volgens mn metertje dat dit niet boven de 7 watt uit komt, dat terwijl er stevige house muziek speelt op een mooi volume.

Dit wist ik echt niet eigenlijk, dat het zó weinig was :o
Hoef je er in elk geval nooit mee in te zitten dat je ze eens een nachtje vergeet uit te zetten.
Alleen minder leuk voor de buren als die speakertjes een nachtje lang 7 watt muziek staan te trekken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@SideShow idd, veel staren zich onterecht blind op opgegeven vermogen. Dan is 7w nog "veel", heb je ook verschil gemerkt wanneer je ze wat harder zet? Zoniet, dan bestaat die 7w ook nog eens voor een groot deel uit wat anders dan de daadwerkelijke versterking van het geluidssignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
LA-384 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:21:
@SideShow idd, veel staren zich onterecht blind op opgegeven vermogen. Dan is 7w nog "veel", heb je ook verschil gemerkt wanneer je ze wat harder zet? Zoniet, dan bestaat die 7w ook nog eens voor een groot deel uit wat anders dan de daadwerkelijke versterking van het geluidssignaal.
Dat is het halve verhaal. Vergelijk het met een auto in het verkeer. Een sportwagen kan boven de 200. Een 60 pk bakje kan een stuk minder. 150 of iets dergelijks. Waarom zou je dan een een dure sportwagen kopen als de maximum snelheid slechts 130 is na 19.00 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Cap schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:20:
[...]

Alleen minder leuk voor de buren als die speakertjes een nachtje lang 7 watt muziek staan te trekken. ;)
7 watt is waarschijnlijk ook hun idle verbruik. Pas in de bovenste pak hem beet 20dB van hun bereik gaat de power consumption echt oplopen. Maar dat is dan ook heel hard :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
aljooge schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Dat is het halve verhaal. Vergelijk het met een auto in het verkeer. Een sportwagen kan boven de 200. Een 60 pk bakje kan een stuk minder. 150 of iets dergelijks. Waarom zou je dan een een dure sportwagen kopen als de maximum snelheid slechts 130 is na 19.00 uur?
Dat vind ik geen goede vergelijking. Een sportwagen (of auto in het algemeen) koop je niet vanwege de maximale snelheid, hooguit wanneer geld geen rol speelt en de eigenaar graag opschept (mensen zijn gevoelig voor hogere getallen, precies de reden waarom er bij audio zo vaak met vermogen geadverteerd wordt). Vergeleken met dat 60pk bakje zal het rijgedrag van de sportwagen ook aanzienlijk vlotter zijn. Denk aan optrekken, bochtenwerk, afremmen. Daarentegen zal een luidspreker bij lage volumes op een 20w versterker niet anders klinken dan diezelfde luidspreker op een 200w versterker (eq verschillen daargelaten). Vermogen bij audio zegt alleen wat op hogere volumes, volumes die je in de praktijk niet gebruikt. Ga je het wel vaker gebruiken, dan zijn daar betere speakers voor.

Pak je nou als vergelijking twee exact dezelfde (elektrische?) auto's, waarbij de een begrensd is op 140km/u en de ander op 200km/u, dan heb je nog een punt. Praktisch is er dan evengoed geen meerwaarde in de auto die op 200km/u is begrensd (mits je je altijd aan de maximale snelheid houdt en/of niet op sommige wegen in Duitsland rijdt*), maar als er mee geadverteerd wordt, zal de 200km/u versie waarschijnlijk meer verkocht worden, om precies de reden dat we gevoelig voor hogere getallen zijn.

* er zijn wegen waar je zonder ongemak 200km/u kunt rijden, er zijn geen situaties waar je muziek zonder ongemak op maximaal vermogen kunt beluisteren. Bij meer personen of buiten heb je wel meer vermogen nodig, maar daar zijn dergelijke speakers zelden geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

LA-384 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:21:
Heel stil/idle was 6 watt, redelijk luid bleef onder de 7. Bijna geen verschil dus.
Het verbaast me ook omdat het actieve speakers zijn, dus dac (dsp ?) + versterker + 2 luidsprekers.

edit: sluipverbruik is trouwens 0.3 watt

[ Voor 3% gewijzigd door SideShow op 29-06-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

SideShow schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Heel stil/idle was 6 watt, redelijk luid bleef onder de 7. Bijna geen verschil dus.
Het verbaast me ook omdat het actieve speakers zijn, dus dac (dsp ?) + versterker + 2 luidsprekers.

edit: sluipverbruik is trouwens 0.3 watt
Eyeopener hé? Wel te begrijpen als je realiseert dat je exponentieel meer vermogen nodig hebt naarmate je het harder zet. Betekent heel lang hele lage vermogens, en dan ineens schiet het omhoog (maar dat is buren bellen de politie stand :p ).

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 29-06-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneaKz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-09 13:17
Ik heb nu de Denon Ceol RCD-N10 receiver i.c.m Argon Audio Alto55 MK2 speakers 2 weken in gebruik en las laatst iets in de handleiding wat toch mijn vraagtekens had namelijk:
"Voer geen niet-PCM-signalen in, zoals Dolby Digital en DTS. Hierdoor wordt ruis
veroorzaakt en kunnen de luidsprekers schade oplopen."

De TV krijgt sowieso PCM signalen vanuit de optische kabel, of bedoelen ze hiermee dat je bijvoorbeeld geen aux speakers moet aansluiten op de receiver?
Overigens kan ik in de documentatie ook niet uithalen of de receiver uberhaubt Dolby Digital, DTS, Dolby atmos etc ondersteund, maar ik neem aan van wel, misschien Atmos dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

SneaKz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:47:
Ik heb nu de Denon Ceol RCD-N10 receiver i.c.m Argon Audio Alto55 MK2 speakers 2 weken in gebruik en las laatst iets in de handleiding wat toch mijn vraagtekens had namelijk:
"Voer geen niet-PCM-signalen in, zoals Dolby Digital en DTS. Hierdoor wordt ruis
veroorzaakt en kunnen de luidsprekers schade oplopen."

De TV krijgt sowieso PCM signalen vanuit de optische kabel, of bedoelen ze hiermee dat je bijvoorbeeld geen aux speakers moet aansluiten op de receiver?
Overigens kan ik in de documentatie ook niet uithalen of de receiver uberhaubt Dolby Digital, DTS, Dolby atmos etc ondersteund, maar ik neem aan van wel, misschien Atmos dan weer niet.
Assumption is the mother of all....
De Denon ondersteunt geen Dolby Digital en DTS (en alle andere vormen van deze codecs). Vandaar het verzoek uit de handleiding om alleen LPCM naar het device te sturen. Dat signaal is al uitgepakt en kan de Denon afspelen. Indien je een (ingepakte) DD of DTS track naar de Denon stuurt kan de Denon deze niet decoderen wat tot ruis zal leiden. Die ruis kan dan weer schadelijk zijn voor de speakers volgens de handleiding.

Het deel met de "aux speakers" kan ik niet geheel volgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneaKz
I see, de aux gedeelte bedoelde ik meer dat je niet-digitale signaal stuurt naar de receiver, niet dat ik dat gebruik maar vond de tekst best verontrustend dat de luidsprekers schade kunnen oplopen.

Bedankt voor je heldere toelichting, hifi klubben kon er helaas geen goed antwoord op geven :'(

Ondanks dat volgens jouw de receiver geen codecs kan ondersteunen, ik krijg wel geluid op het moment als ik een film met DTS afspeel en heb het idee dat het beter klinkt ook.
Maar misschien zit dat weer tussen mijn oren.

Receiver ontvangt overigens wel PCM-signaal op vanuit optische kabel naar TV

[ Voor 34% gewijzigd door SneaKz op 30-06-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De TV decodeert dan toch gewoon de boel en stuurt PCM naar de receiver, zoals je zelf eigenlijk zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneaKz
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:51:
De TV decodeert dan toch gewoon de boel en stuurt PCM naar de receiver, zoals je zelf eigenlijk zegt?
Ja idd, voorheen toen ik nog een soundbar gebruikte, kwam er helemaal geen geluid uit op het moment als ik via Emby/Plex een media afspeel met DTS audio codec, en nu wel met de receiver /speakers.

Daarom was mijn aanname dat de receiver DTS ondersteund
Pagina: 1 ... 67 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6