Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 66 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MedionAkoya schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:52:
Het heeft geen vertragingsrelais. Dus bij het aanzetten komt er gelijk 230 volt binnen in de receiver en is de versterker instant gebruiksklaar.
Vertragings relais zitten tussen de eindversterker en de luidspreker uitgang, tegen het ploppen.

Alles met een afstandbediening en standby stand heeft ook een ingangsrelais.
Een klein transformatortje staat altijd onder spanning en pas als de versterker aangezet wordt komt de grote voedingstransformator onder spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

bouwfraude schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Vertragings relais zitten tussen de eindversterker en de luidspreker uitgang, tegen het ploppen.

Alles met een afstandbediening en standby stand heeft ook een ingangsrelais.
Een klein transformatortje staat altijd onder spanning en pas als de versterker aangezet wordt komt de grote voedingstransformator onder spanning.
Yes, dat zag ik ook bij Marantz PM8000, Geen plof wel 10 seconden inschakelvertraging.
Dus ik begrijp dat het bij het model hoort en niets anders opzit dan twee luidsprekersbeveiligingboarden van Velleman te plaatsen (Ik heb het net opgezocht).

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
MedionAkoya schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:15:
[...]
Dus ik begrijp dat het bij het model hoort
Een mogelijkheid is dat de relais er wel inzitten maar dat ze blijven plakken.
Maar ik kan op het interweb geen foto van de binnenkant vinden.
Een jaren 70 Dual zij inderdaad plop bij het aanzetten maar mijn first sony uit de jaren 80 had volgens mij al relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

bouwfraude schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:25:
[...]

Een mogelijkheid is dat de relais er wel inzitten maar dat ze blijven plakken.
Maar ik kan op het interweb geen foto van de binnenkant vinden.
Een jaren 70 Dual zij inderdaad plop bij het aanzetten maar mijn first sony uit de jaren 80 had volgens mij al relais.
Foto's Marantz SR1100 inside

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zitkaas1m81t85I9sU5erkpAtZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQKSScL8tkwHUFXeJbbV1ry2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Q62dd7RvKMqaOGkir15iU0UCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01ZpQ9tozKR5U0vdXL8bITaI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjPJuBnJ-SdS4mdUwJ4d0_pwVEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nneINy6LswlEhQG2ic3zcLA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3GqcOkV2VfXNfk7ob3xmtfhVDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4zpP2eBkjYQwlpUZHgecx97.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avhSHYaKYZ7JUrIfT4ZuyPDNzkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rX4jNeTLERLDnP8VgzetcyTR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0kAffS4CzZZ1Giwdz0S-XP3neY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7aAJiq4MWoiq61Z32QYIGqs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 44% gewijzigd door MedionAkoya op 03-05-2020 13:37 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Het ontwerp ziet er nog wel jaren 70 uit met een lucht condensator voor de radio.
hifiengine.com heeft een schema. Er zitten zo te zien geen relais in.
De omschakeling tussen de a/b speakers is mechanisch.
Speakers aansluiten op A en omschakelen naar B voor het uitzetten en terug naar A als de versterker weer aangezet wordt zou het ploppen moeten onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@MedionAkoya volgens mij kun jij met je vragen veel beter in het Vintage audiotopic terecht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_4Z42trAwjI1TpKFcNhmTCGfbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tDvB5aPWqGihjZKVmn6TemAL.png?f=user_large

Op het moment gebruik ik bovenstaande subwoofer kabel (3meter) echter wil ik de sub verplaatsen in huis. Kan ik gewoon tulp verlang kabel gebruiken? Afstand zal ongeveer 10 meter worden.
Kan ook nieuwe kabel kopen, maar die zijn 3x zo duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ja kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb een EMI copy controlled CD van Massive Attack - 100th Window.
Ik wil het rippen naar MP3. Wat kan ik verwachten?
Ik heb nog niets gemerkt (een blokkade tot kopie of corrupte mp3's.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-07 11:44
Ik heb een oude Yamaha subwoofer die nog europese "binding posts" (kan dus geen banaanstekker worden ingeplugd). Zie foto hieronder (disregard de stof):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thlyyWBbzZQ0pEXsiZQov0P0cac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/As0nvjy2hpvYG4gTYaXMSryj.jpg?f=user_large
Nu ben ik vaak aan het experimenteren met mijn geluidssysteem. Ik heb echter een hekel aan met losse speakerdraden moeten kloten, dus ik vroeg me af welke connectors hier geschikt voor zijn. Er zijn van die flexibele speaker connectors:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KePhjQVLXw3yH_STQz5TMNXod0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BWvD0nNQztikBFeRcdtTODQD.jpg?f=user_large

Zijn deze een optie, of is er een elegantere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik denk dat dat de makklijkste oplossing is ja. In weze is dat niets meer dan een verstevigd uiteinde van een kabel natuurlijk. Alternatief: zelf je kabeluiteinden even met wat soldeertin verstevigen. Ik zie dat je high level aangesloten hebt. Is low level (tulpplug) aansluiten een optie?
Je zou met wat kabel en wat tulp + contratulp natuurlijk ook gewoon je eigen stekkerverbindingen kunnen maken. Ik vraag me echter af of dat het geluid ten goede gaat komen.

@MedionAkoya We hebben hier in NL het recht om een eigen digitale kopie te hebben van een cd die je bezit. Thuiskopieheffing / regeling is dat iirc. Dus zelfs al loop je ergens tegenaan, dan nog ben je legaal bezig door hem te rippen. Maar met een beetje ripsoftware moet dat geen issue zijn. Geen idee welke je dan zou willen hebben though. Workaround: ergens een kopie downloaden, omdat je het origineel hebt is dat ook nog steeds gewoon toegestaan :)

@G.Scholtens Kan idd. Ik zou echter geen dropveterkabel pakken maar een fatsoenlijke subwooferkabel. Verder vraag ik me af of je die split uberhaupt nodig hebt. Dat geeft je inputlevel weliswaar een kleine boost van 3dB iirc, maar die boost is meestal ook wel op een andere manier te verkrijgen mocht dat nodig zijn, en een receiver zal die boost bij het inregelen vermoedelijk weer ongedaan maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 22:06
Vraagje, wat aan het rommelen gewenst recentelijk en mijn oog viel op de AV instelling 'Main+LFE'. Online lezende zou dit ervoor moeten zorgen dat de lows zowel naar de sub als de fronts gestuurd worden. Echter als ik mijn Marantz documentatie erop nasla staat hier het tegen overgestelde:
Selecting LFE allows the low frequencies from the .1 of the track and any speaker channel set to "Small" (Speaker Config menu) to output from the subwoofer.

Selecting LFE+MAIN allows the low frequencies from all speaker channels to be output to the subwoofer. You would normally select this option when playing back PCM (2 channel) based audio.
Nu snap ik even niet wat de werkelijkheid is, iemand een idee? Het sturen van de lows naar zowel sub als fronts lijkt me niet zo wenselijk en op basis van deze tegenstrijdigheden weet ik even niet wat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dirrukje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:04:
Vraagje, wat aan het rommelen gewenst recentelijk en mijn oog viel op de AV instelling 'Main+LFE'. Online lezende zou dit ervoor moeten zorgen dat de lows zowel naar de sub als de fronts gestuurd worden. Echter als ik mijn Marantz documentatie erop nasla staat hier het tegen overgestelde:

[...]

Nu snap ik even niet wat de werkelijkheid is, iemand een idee? Het sturen van de lows naar zowel sub als fronts lijkt me niet zo wenselijk en op basis van deze tegenstrijdigheden weet ik even niet wat handig is.
Lijkt me dat Marantz zelf toch wel zou weten wat zijn eigen functies doen :)
Maar anders probeer je het toch uit ? Je moet het verschil duidelijk kunnen horen.
En als het dat niet is, maakt het dan nog iets uit ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
heuveltje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:06:
[...]

Lijkt me dat Marantz zelf toch wel zou weten wat zijn eigen functies doen :)
Maar anders probeer je het toch uit ? Je moet het verschil duidelijk kunnen horen.
En als het dat niet is, maakt het dan nog iets uit ?
Haha jah dat is ook zo.. Zal het wel ff gaan testen. Alleen had zoiets ff vooraf duidelijkheid zodat ik weet waar ik naar aan het luisteren ben als ik iets hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20

[...]

De pre-out van je subwoofer stuurt in deze setting niet alleen de LFE signalen door maar ook de signalen voor het geluid zelf afhankelijk van je cross-over settings. Dit kan echter per AV-receiver verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

De crux zit hem in de .1 track.
Alleen LFE betekent: alleen bij een discreet LFE signaal (de .1) gaat dat signaal naar je subwoofer en de rest naar de respectievelijke speakers.
LFE+main betekent: zie boven. Daarbij geldt dan: ook als er geen discreet LFE signaal is, bijvoorbeeld bij muziek, gaat een deel van het laag richting subwoofer (volgens crossover frequentie op de receiver, en de rest naar je speakers). Wat erg handig kan zijn aangezien er best muziek is met veel laag, maar je speakers vaak niet zo laag gaan, zeker niet als je bookshelves hebt.

Praktisch gezien betekent LFE dat de sub alleen bij een echt .1 signaal mee doet, terwijl ie bij LFE+main altijd meedoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirrukje
mr.DJ95 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:12:
[...]

De pre-out van je subwoofer stuurt in deze setting niet alleen de LFE signalen door maar ook de signalen voor het geluid zelf afhankelijk van je cross-over settings. Dit kan echter per AV-receiver verschillen.
AH! Lees ik het dan verkeerd? Dus afhankelijk van je settings/cross-over natuurlijk worden de frequenties die het raakt niet alleen naar de sub gestuurd maar ook nog naar de speakers? Las het namelijk zo dat de frequenties netjes naar de sub gingen en niet ook naar de overige speakers. Als dat wel gebeurt krijg je toch een heel verstoord geluidsbeeld lijkt me.
The Eagle schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:22:
[...]

De crux zit hem in de .1 track.
Alleen LFE betekent: alleen bij een discreet LFE signaal (de .1) gaat dat signaal naar je subwoofer en de rest naar de respectievelijke speakers.
LFE+main betekent: zie boven. Daarbij geldt dan: ook als er geen discreet LFE signaal is, bijvoorbeeld bij muziek, gaat een deel van het laag richting subwoofer (volgens crossover frequentie op de receiver, en de rest naar je speakers). Wat erg handig kan zijn aangezien er best muziek is met veel laag, maar je speakers vaak niet zo laag gaan, zeker niet als je bookshelves hebt.

Praktisch gezien betekent LFE dat de sub alleen bij een echt .1 signaal mee doet, terwijl ie bij LFE+main altijd meedoet.
Helder, daar zit hem dus het spelen met de cross-over in.. Als je je fronts op volledig laat staan krijg je dus dat beide partijen beide lows gaan proberen af te spelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Dirrukje op 06-05-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Lfe + mains hoeft helemaal geen slechte optie te zijn. Om te snappen waarom moet je wat van kleine kamer akoestiek begrijpen. Lage frequenties vallen hier in de zogenaamde modale regio: de weergave wordt bepaald door de staande golven; de modi. Het temmen van deze modi is het grote doel: eq is een manier, maar het vergroten van het aantal laagweergevers ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dirrukje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:22:
[...]

AH! Lees ik het dan verkeerd? Dus afhankelijk van je settings/cross-over natuurlijk worden de frequenties die het raakt niet alleen naar de sub gestuurd maar ook nog naar de speakers? Las het namelijk zo dat de frequenties netjes naar de sub gingen en niet ook naar de overige speakers. Als dat wel gebeurt krijg je toch een heel verstoord geluidsbeeld lijkt me.

[...]

Helder, daar zit hem dus het spelen met de cross-over in.. Als je je fronts op volledig laat staan krijg je dus dat beide partijen beide lows gaan proberen af te spelen.
Jij hebt een Marantz las ik. Lees http://batpigworld.com/wp/ eens door. Denon en Marantz zijn inwenzig en qua software vrijwel identiek. Daar staat ook vanalles uitgelegd, oa over bass mnagement. En das exact alles wat je wilt weten :)

Persoonlijk zie ik het zo: met de LFE+ main instelling lopen mijn fronts en rears in het laag door, doordat ze bijgestaan / overgenomen worden doro de sub als het evhlt laag gaat. En als er een discreet signaal is doet ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Wat is eigen LFE?
Vroeg ik me af, en heb maar eens gegoogled.

https://www.dolby.com/upl...c/Professional/38_LFE.pdf

Het is dus een toegevoegd speciaal Low Frequency Effects signaal voor films met Dolby.
Ik denk aan ultralaag geluid wat je vooral moet voelen ipv horen.
Het is dus niet zonder meer het subwoofer/lagetonenkanaal, niet 'het kanaal waar het basgeluid uit komt'...?

Voor normaal (analoog) stereo geluid met diepe bassen doet LFE niets (het LFE signaal ontbreekt daar), als ik het goed begrijp.
En als ik bij stereo een losse lagetonen luidspreker aansluit moet ik daar dus LFE+main op zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Bruin Poeper op 07-05-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 21:24
Misschien een domme vraag maar:
Sommige speakers hebben niet van zichzelf zo'n 'hoes' die ervoor zit om de speakers zelf te beschermen/af te schermen.
Nu zie ik op internet wel speakerdoek los, maar hoe bevestig je dat dan? Mijn huidige speakers hebben van die pinnetjes die dan ook in de speaker klikt zegmaar, en soms zie ik wel speakers zonder doek maar wel met gaatjes (waarop het dus lijkt dat je er pinnetjes in kan doen ofzo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryceVL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 21:36
Voordat ik een eigen topic start, eerst maar even hier droppen:
Ik heb sinds kort mijn klassieke stereo versterker vervangen voor een surround systeem (welke ik nu nog in stereo heb draaien, maar dat terzijde)

Nu is het mooie natuurlijk dat wanneer ik de TV inschakel de versterker nu ook meteen mee aangaat en de audio via ARC over de versterker loopt. Tot zover helemaal top.
Ik heb echter elektrostatische luidsprekers die ik nu nog op een stekkerdoos met schakelaar heb staan, om te voorkomen dat ze dag en nacht op spanning staan, ook wanneer ze niet in gebruik zijn.
"Nadeel" in de nieuwe setup is dat ik dus alsnog handmatig de speakers moet inschakelen voordat ik geluid heb.

Weet iemand een mooie oplossing waarmee ik de speakers ook mee kan laten inschakelen wanneer de TV/versterker aan gaat.

Ik had zelf al gekeken naar
- KlikAanKlikUit, maar dan heb ik dus een tweede afstandbediening nodig, en dat was nou net niet mijn idee. qua prijs wel prettig.
- Een Homey is behoorlijk overkill voor mijn gebruik.
- Google home: iedere keer "OK Google" roepen voor m'n speakers spreekt me niet aan

Is er iets dergelijks wat automatisch kan inschakelen?
Eventueel met een Logitech Harmony (of iets dergelijks) als aansturing

Wat heb ik staan:
TV: SONY Bravia KDL-50W805C
Versterker: Yamaha RX-V485
Speakers Audiostatic es100
Verder:
Musical Fidelity Phono Pre-Amp, met Pro-Ject RPM 1.3
Playstation
Set top box

Hopelijk hebben jullie nog een paar goede ideeën.
Doelstelling is in ieder geval dat het geen gebruiksaanwijzing heeft, zodat de kinderen of opa en oma (wanneer t weer mag) ook gewoon TV kunnen kijken zonder uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

BryceVL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:37:
Weet iemand een mooie oplossing waarmee ik de speakers ook mee kan laten inschakelen wanneer de TV/versterker aan gaat.
Master/Slave Stekkerdoos. Speakers op de Slave en de receiver op de Master. Als de Master (receiver) aan gaat (via HDMI ARC vanaf de TV) gaat de Slave (speaker) mee. Wordt veel gebruikt om een subwoofer mee te schakelen met de receiver maar een speaker kan net zo goed.

Geen idee of je dit soort stekkerdozen hebt met twee slaves (aangezien je twee speakers hebt) of dat je met nog een stekkerdoos zou moeten werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

kraats

Ik rol

@BryceVL ik heb mijn electrostaten (Quad esl63) gewoon altijd op de netspanning aangesloten. Kost minder energie dan de meeste andere oplossingen om ze te schakelen. Hij verbruikt namelijk nagenoeg geen energie als hij alleen maar de hoogspanning op niveau moet houden en zo zijn ze meteen gebruiksklaar

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een MS stekkerdoos heeft meestal 1 master en meerdere slaves. De mijne heeft er geloof ik een stuk of 8, waarbij er op twee van de slaves nog een verlengsnoer zit :+

Haing said that: ik weet niet wat electrostaten zuipen maar zou me niks verbazen als die een flinke inschakelpiek hebben. Ik heb zelf een Brennenstuhl, met levenlange garantie iirc, en die zou tegen dat soort dingen moeten kunnen. Maar zou in dit geval zeker geen noname spul kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryceVL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 21:36
@FeaR
Dat ik daar niet aan heb gedacht *schaam*
Alleen even de vraag of de versterken in stand by niet teveel stroom trekt om de boel wakker te houden, maar daar kom ik wel aan uit. Thanks!

Sowieso koop ik voor dit soort zaken gewoon goed spul, ik zou het niet kunnen hebben als m'n spullen stuk zouden gaan vanwege een bezuiniging van niets.

@kraats @The Eagle
Degene van wie ik de speakers heb gekocht (die had ze ook gereviseerd) gaf me aan dat het voor de levensduur beter zou zijn om ze uit te schakelen. dat heb ik dan ook braaf gedaan tot op heden.
Wellicht dat ik daar nog even verder research op moet doen.
Ik weet verder dat nieuwere Martin Logans automatisch uitschakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door BryceVL op 13-05-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:50
Heb voor ons nieuwe huis een volledige atmos setup in gedachten.

Heb het volgende al aangeschaft:
2x Klipsch RP-8000F (torens)
1x RP-504C (center)
4x Monitor Audio C265-IDC plafondspeakers
nog geen surroundspeakers.

Heb nog 2 vragen:
- Receiver: Ik kijk naar de Marantz SR6014. Kwa specs helemaal naar wens, maar volstaat het vermogen? De hierboven genoemde Klipsch speakers zitten allen op 150W en de plafondspeakers op 85W. De Marantz heeft een vermogen van 110w bij stereo. In deze lees ik dat het vermogen bij 5 speakers terugzakt naar 75-80 watt en nog lager bij 9 kanalen (wat ik straks heb). Ik verbaas me hierover omdat dit een high-end receiver zou moeten zijn. Desondanks heb ik het idee dat het moet volstaan. Maar daar hoor ik graag meer meningen over. Voor wat het waard is, we hebben een hele grote woonkamer (65m2), maar de zithoek is vrij klein. 3 meter van zitpositie tot tv en ik heb 3 meter in de breedte. Dus alles zit 'gepropt' op 9 vierkante meter.

- Surroundspeakers: Zat te kijken naar de Bowers Wilkins M-1 omdat deze netjes tegen de muur weg te werken is (kabels verdwijnt ook in de standaard). Heb navraag gedaan bij de fabrikant en hij is 45 graden draaibaar naar de zitpositie bij montage aan de achterste muur. Idealiter moeten in een 5.1.4 setup de surroundspeakers achter je zijn geplaatst en naar de MLP gericht zijn. Omdat onze bank echter tegen de achterste muur aan komt zoek ik surroundspeakers die bij muurbevestiging draaibaar zijn. Klopt het dat deze bij voorkeur 65 graden of meer gedraaid zouden moet zijn naar de MLP?

Zie ook onderstaand plaatje waarin ik in het rood de positie van de surroundspeaker heb opgetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcGJiWvNnb1m8lw63Odfi4Got9E=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/pl8rCRrEurZezkwZZFdE2Mss.png?f=fotoalbum_small

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

B-Bandit schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:53:
....maar volstaat het vermogen?
Ja, ruim. Je moet niet naar het vermogen van de speakers of receiver kijken. Sowieso hebben speakers geen vermogen, het is niet dat de speakers niets doen als je er minder dan 150 Watt naartoe stuurt. Als je naar een getal wilt kijken kijk dan naar de gevoeligheid van de speaker. Klipsch is zeer makkelijk aan te sturen. De genoemde vloerstaanders doen 98 dB op één meter afstand als je er 1 Watt doorheen stuurt. 98 dB is echt extreem luid voor de woonkamer. Nu gaan er wel wat dB's af omdat je meer dan een meter van de speaker zit maar er komt ook weer wat bij omdat je meer dan één speaker hebt. De ruimte kan ook nog wat doen met het volume. In de gemiddelde woonkamer speel je eerder (ruim onder de) Watt dan er ver boven. Tevens gaat 80 of 100 Watt het verschil ook niet maken. Ik heb het al vaker uitgelegd, zie bijvoorbeeld FeaR in "AV Receiver voor LG OLED en B&W CWM7.3" of FeaR in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4".

Edit:
De andere speakers zitten wel wat lager in de gevoeligheid maar het zijn nog steeds allemaal geen exotische, lastig aan te sturen speakers. Bovenstaande gaat nog steeds op voor de rest van de set-up.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 14-05-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
FeaR schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Ja, ruim. Je moet niet naar het vermogen van de speakers of receiver kijken. Sowieso hebben speakers geen vermogen, het is niet dat de speakers niets doen als je er minder dan 150 Watt naartoe stuurt. Als je naar een getal wilt kijken kijk dan naar de gevoeligheid van de speaker. Klipsch is zeer makkelijk aan te sturen. De genoemde vloerstaanders doen 98 dB op één meter afstand als je er 1 Watt doorheen stuurt. 98 dB is echt extreem luid voor de woonkamer. Nu gaan er wel wat dB's af omdat je meer dan een meter van de speaker zit maar er komt ook weer wat bij omdat je meer dan één speaker hebt. De ruimte kan ook nog wat doen met het volume. In de gemiddelde woonkamer speel je eerder (ruim onder de) Watt dan er ver boven. Tevens gaat 80 of 100 Watt het verschil ook niet maken. Ik heb het al vaker uitgelegd, zie bijvoorbeeld FeaR in "AV Receiver voor LG OLED en B&W CWM7.3" of FeaR in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4".

Edit:
De andere speakers zitten wel wat lager in de gevoeligheid maar het zijn nog steeds allemaal geen exotische, lastig aan te sturen speakers. Bovenstaande gaat nog steeds op voor de rest van de set-up.
Geweldig, daar ben ik al heel erg mee geholpen. Ook zeer nuttige bijdragen waar je naar linkt!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Iemand nog tips om de HDMI ARC Handshake te restoren? Mijn TV en AV zijn elkaar kwijt geraakt en heb nu al de wereld aan power cycles erop zitten maar ze vinden elkaar op 1 of andere manier niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:52
Dirrukje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:33:
Iemand nog tips om de HDMI ARC Handshake te restoren? Mijn TV en AV zijn elkaar kwijt geraakt en heb nu al de wereld aan power cycles erop zitten maar ze vinden elkaar op 1 of andere manier niet meer.
Nieuwe kabel? Een ander apparaat op een andere hdmi aansluiting op de tv of av dat de handshake verstoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
FrankRicard schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:49:
[...]

Nieuwe kabel? Een ander apparaat op een andere hdmi aansluiting op de tv of av dat de handshake verstoort?
Hmm shit, ja idd.. allemaal opties waarmee de zooi weer naar voren en van de muur af moet haha. Wist het onderhuids wel en dank voor de bevestiging :9 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevens1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 19:15
Zie de Topic Warning: geen aankoopadvies in dit topic. Open daarvoor een topic in het juiste subforum en vergeet niet de template in te vullen.

[ Voor 79% gewijzigd door FeaR op 15-05-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:51
Momenteel heb ik een simpele 5.1 set en wil overgaan op een soundbar... maar dat als achtergrond info.

Hoe gaan jullie om met surround sound? Ik heb nu de 2 rear speakers achter de bank in de hoeken staan en heb alles afgestemd qua geluid op het midden van de bank.

In theorie dus perfect. Maar nu de praktijk. Ene keer zit ik links, andere keer rechts en soms in het midden. Soms bij elkaar en soms wat verder uit elkaar. Of te wel qua surround pis je continu net naast het potje.

Hoe ervaren jullie dit? Is dit omdat ik een cheap jaren ‘90 setje heb of heb je dit altijd (lijkt me logisch)?

Vandaar ook dat ik denk ik koop een soundbar met subwoofer, dan heb ik goed (beter dan de tv zelf) geluid zonder de kamer vol hebben staan met 50 speakers.

[ Voor 11% gewijzigd door crimby op 15-05-2020 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

crimby schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:37:
Momenteel heb ik een simpele 5.1 set en wil overgaan op een soundbar... maar dat als achtergrond info.

Hoe gaan jullie om met surround sound? Ik heb nu de 2 rear speakers achter de bank in de hoeken staan en heb alles afgestemd qua geluid op het midden van de bank.

In theorie dus perfect. Maar nu de praktijk. Ene keer zit ik links, andere keer rechts en soms in het midden. Soms bij elkaar en soms wat verder uit elkaar. Of te wel qua surround pis je continu net naast het potje.

Hoe ervaren jullie dit? Is dit omdat ik een cheap jaren ‘90 setje heb of heb je dit altijd (lijkt me logisch)?

Vandaar ook dat ik denk ik koop een soundbar met subwoofer, dan heb ik goed (beter dan de tv zelf) geluid zonder de kamer vol hebben staan met 50 speakers.
Ja dat is een bekend probleem. Als je surrounds zo dicht op de bank staan, dan hoor je als je rechts zit alleen rechts en vice versa. Je kan dit een stuk verbeteren door je surrounds hoog aan de wand te hangen, bij voorkeur in de hoek plafond/muur (elimineert vroege reflecties) en richten op luister positie. Dan is het relatieve afstands verschil tov surrounds op beide posities van de bank veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

Klein audio-vraagje. Op mijn systeemcamera heb ik geen audio-out, maar wel mini-HDMI-out. Is het mogelijk om middels een converter alsnog een analoog audiosignaal te krijgen dat sterk genoeg is voor een koptelefoon?
Andere optie is om de externe microfoon (Røde) met TRS (dual mono) out the gebruiken, het signaal te splitsen en op de mic 20+dB in the stellen, zodat ik een versterkt signaal naar de koptelefoon krijg. Nu zijn er kabeltjes van female 3,5mm TRS naar 2x male 3,5 TRS. Op één male kan ik dan een female solderen. Gaat dit werken? Net even geprobeerd met losse ijzerdraadjes tegen de beide male jacks te houden en ik hoor geluid (in een vrij stille omgeving). Zijn er nog andere opties?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Makkelijkste lijkt mij een HDMI extractor. En dan een regelbare koptelefoonversterker. Hoeven niet groot te zijn. Je krijgt wel een kanelbende en je zit mogelijk met wat voeding te kijken, want zo'n extractor heeft (wellicht) een voeding nodig en een versterkertje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
Ik wil graag een nog aan te schaffen versterker gebruiken om meerdere apparaten aan mijn tv en soundbar aan te sluiten. De TV heeft HDMI in en de soundbar heeft Optisch in en HDMI ARC.

Ik heb weinig verstand van versterkers dus ik vroeg me af of het mogelijk is om beeld en geluid via HDMI naar de tv te sturen maar tegelijkertijd de audio via HDMI ARC of optisch naar de soundbar. Ik snap dat de versterker sowieso dan HDMI ARC of optisch uit moet hebben en dat de versterker dan weinig versterkt en meer doorgeeft.

Dit is dus geen vraag van wat-moet-ik-kopen, maar meer of dit valt onder iets waar een versterker een uitkomst kan bieden. Of dat dit op een andere manier op te lossen valt. Iemand enig idee?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

The Eagle schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:55:
Makkelijkste lijkt mij een HDMI extractor. En dan een regelbare koptelefoonversterker. Hoeven niet groot te zijn. Je krijgt wel een kanelbende en je zit mogelijk met wat voeding te kijken, want zo'n extractor heeft (wellicht) een voeding nodig en een versterkertje ook.
Zo te zien worden de meeste HDMI extractors gevoed met USB, dus kun je gemakkelijk een powerbank er op aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

soulcrusher schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:06:
Ik wil graag een nog aan te schaffen versterker gebruiken om meerdere apparaten aan mijn tv en soundbar aan te sluiten. De TV heeft HDMI in en de soundbar heeft Optisch in en HDMI ARC.
Waarom nog een versterker? Idee is alle bronnen op de TV dan wel Sound Bar (afhankelijk van het model) en eventueel met HDMI ARC dan wel S/PDIF terug.

Als je er nog een receiver tussen gaat zetten wordt het er mijns inziens niet werkbaarder op en qua toegevoegde waarde is het ook haast nul.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 16-05-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
FeaR schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:36:
[...]

Waarom nog een versterker? Idee is alle bronnen op de TV dan wel Sound Bar (afhankelijk van het model) en eventueel met HDMI ARC dan wel S/PDIF terug.

Als je er nog een receiver tussen gaat zetten wordt het er mijns inziens niet werkbaarder op en qua toegevoegde waarde is het ook haast nul.
Hmm ja ik snap je punt, in mijn post was het ook niet duidelijk wat ik precies wil bereiken.

Mijn tv heeft maar 2 HDMI ingangen en ik heb 4 HDMI apparaten. Verder wil ik een platenspeler en Cd speler aanschaffen en de audio via de soundbar afspelen. Tv is aangesloten op soundbar met S/PDIF want de tv heeft helaas geen HDMI ARC.

Het idee wat ik had was om alles op de versterker aan te sluiten zodat ik geen kabels meer hoef te verwisselen. En dan, zoals in mijn vorige post schreef, de audio/video naar tv en tegelijkertijd de audio ook naar de soundbar.

Hopelijk is mijn vraag duidelijker zo :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

soulcrusher schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:16:
[...]
Het idee wat ik had was om alles op de versterker aan te sluiten zodat ik geen kabels meer hoef te verwisselen. En dan, zoals in mijn vorige post schreef, de audio/video naar tv en tegelijkertijd de audio ook naar de soundbar.
Dat kan. Receiver dan wel instellen op dat de audio ook naar de HDMI Out wordt verzonden en niet naar de speaker terminals (waar dus geen speakers aan zitten). Je stuurt dan beeld en geluid naar de TV. Vanaf de TV dan met S/PDIF Out naar de Sound Bar. Je zou eventueel ook vanaf de HDMI Out van de receiver ook direct naar de Sound Bar kunnen en dan vanaf de HDMI Out van de Sound Bar naar de TV. Moet de Sound Bar wel HDMI hebben (en daarmee wellicht duurder dan zijn eentje met alleen S/PDIF In). Je gebruikt de receiver dan alleen als hub. Ergens zonde maar het kan wel. Je zou met de meest basic versie al uit de voeten kunnen. Duurdere modellen receivers met Room EQ en meer vermogen heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
Ok bedankt :) Ik kan eventueel altijd nog overstappen op losse speakers.

Ik weet voor nu in ieder geval voldoende.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:19
Hoi Allemaal,

Ik ben al een tijd bezig om een goede oplossing voor mijn center speaker te verzinnen. Hij kan niet voor mijn tv omdat de speaker te hoog is en dus voor het beeld zit. Achter de tv werkt ook niet goed aangezien de tweeter dan achter de tv zit. In het tv kastje kan hij alleen aan de zijkant waardoor de stemmen niet goed uit het midden komen. (ik zit best dicht bij mijn tv en het kleinste centreer verschil hoor je al)

Ik heb nog 2 JBL lx 2001 speakers liggen. Nu had ik het idee om zelf een center speaker te maken van deze speakers waarbij ik dan de tweeter zo laag mogelijk monteer zodat deze onder de tv uitkomt. De woofers zullen dan half achter de tv zitten.

Nu is mijn vraag: Lijkt jullie dit een goed idee of hebben jullie nog andere ideeën?

PS: Mijn ouders hebben een "soundplate" van Samsung welke prima geluid levert en toch maar een paar centimeter hoog is. Zou ik zelf ook zoiets kunnen maken maar dan passief? (Ik ben benieuw hoe dat werkt aangezien er waarschijnlijk speakers horizontaal gemonteerd zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Chatman313 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:26:
[knip] hebben jullie nog andere ideeën?
Bevestig de tv aan de muur op de gewenste hoogte. Je bent sneller klaar dan een eigen goedklinkende center te maken.

[ Voor 85% gewijzigd door Fireshade op 18-05-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
Fireshade schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:37:
[...]

Bevestig de tv aan de muur op de gewenste hoogte. Je bent sneller klaar dan een eigen goedklinkende center te maken.
De center speaker is ongeveer 16 centimeter hoog. Als ik de tv 16 centimeter hoger zou bevestigen zou die wel heel erg hoog staan. Ik heb dit ook al een keer uitgeprobeerd. Omdat ik zo dicht bij mijn tv zit is het effect van de 16 cm namelijk best veel.Ik moet dan echt omhoog kijken naar mijn tv.

Edit: Mijn center speaker is ook niet geweldig goed (Kef cresta 20c). Ik heb nog geen ervaring met zelf speakerkasten maar het lijkt me dat een soortgelijke goede speaker zelf maken wel moet lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Chatman313 op 18-05-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En de center boven de TV zetten en dan een klein beetje naar voren laten hellen (indien gewenst)?
Ik weet dat daar ook beugels voor bestaan. Alleen niet of die ook in NL geleverd worden.

FWIW: Mijn Klipsch C20 heeft een pinnetje achterop zitten waarmee ik hem naar voren kan kantelen, exact voor het doel dat ik zojuist beschreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:14
En simpelweg geen center nemen? Hele volksstammen die een "phantom center" creëren door simpelweg de twee fronts het werk te laten doen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Cass Casey schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:03:
En simpelweg geen center nemen? Hele volksstammen die een "phantom center" creëren door simpelweg de twee fronts het werk te laten doen.
Dit werkt absoluut prima. Als je recht van voren zit en geen bank oid aan de zijkant hebt, heb je helemaal geen center nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Chatman313 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:45:
[...]

De center speaker is ongeveer 16 centimeter hoog. Als ik de tv 16 centimeter hoger zou bevestigen zou die wel heel erg hoog staan. Ik heb dit ook al een keer uitgeprobeerd. Omdat ik zo dicht bij mijn tv zit is het effect van de 16 cm namelijk best veel.Ik moet dan echt omhoog kijken naar mijn tv.

Edit: Mijn center speaker is ook niet geweldig goed (Kef cresta 20c). Ik heb nog geen ervaring met zelf speakerkasten maar het lijkt me dat een soortgelijke goede speaker zelf maken wel moet lukken.
Speakers maken is zo eenvoudig nog niet. Een bestaande speaker overzetten is relatief makkelijk maar alles maakt uit: de grootte en vorm van de voorkant, de positie van de drivers tov elkaar en trivialere zaken als inhoud en evt bass reflex afstemming natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
Dan zal het inderdaad wel niet goed uitpakken als ik zelf een "soundplate" achtig iets ga bouwen aangezien het design hiervoor vast lastiger is dan een normale speaker. Verder ga ik eens proberen zonder center speaker. Daar had ik eigenlijk nooit over nagedacht. Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spawn NL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-11-2022
Hallo,

Mijn vader gaat verhuizen dus het is tijd voor een grote schoonmaak. Nu heb ik totaal geen verstand van "Retro" of "Oldskool" radio's maar trof ik ergens weggestopt op een zolder onderstaand exemplaar aan.
Wellicht dat iemand mij hier op Tweakers kan vertellen wat het is en of het een bepaalde waarde vertegenwoordigd. Zo ver ik kan zien heeft het niet meer de orginele achterplaat, verder is de radio ook niet in werkende staat. Alle info is welkom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMPbl1wnfNOG_AXkx9gAKJR-kNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIuwaerJNZCKdQWJcwQtVd9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usdyXN2f16Z1cS417wSKIkzho3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVd5qnV5PwBuc9JPWqblcHFi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Welkom op GoT :)
In principe doen we hier niet aan prijsbepaling, maar als je het echt wilt weten kun je het typenummer even door MP gooien en kijken wat een vergelijkbar model van grundig doet. Typenummer staat er iig groot genoeg op :P
Achterplaat kan zomaar eens origineel zijn.

Having said that: niet werkend is het gewoon een leuk meubelstuk, wat de gek er voor geeft. Ik heb drie van die dingen in al dan niet werkende staat. Gratis ophalen op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ziet er uit als een zelfbouwprojectje, oftewel een samenraapsel van onderdelen. Achterplaat behoort een Grundig en hoort zeker niet bij de kast. Kast is van rond 1950, lijkt me vrijwel zeker een Van der Heem / Stokvis Erres variant als KY 505 of KY 507, knoppen lijken weer meer op dit model.
Bij de afstemschaal zie ik weer iets van Omega staan...

Waarde: wat de gek ervoor geeft, wsch hoogstens een paar tientjes. Er zijn zo ongelofelijk veel oude buizenradio's gemaakt en nog in omloop en het publiek ervoor is niet zo groot...

Hier kan je door de modellen van de NL fabrikanten gaan, veel zoekplezier... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 20-05-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:51
Hallo allemaal,

Ik heb klein maar vreemd probleempje. Ik heb een Pioneer VSX-831 Receiver en Philips 55POS9002/12 TV. Alle randapparatuur (setupbox, playstation, ...) is aangesloten op de receiver. Dus op de TV is slechts 1 HDMI-kabel aangesloten en dat is diegene die van de receiver komt. De firmware van beide toestellen is up-to-date.

Wanneer ik op de TV tussen de instellingen scroll, kom ik op een bepaald moment deze setting tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BarccgH0CUayx2JDe1BWDoqebzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KA5zeG1muTYtRZqf8i1Buofg.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de receiver 4K ondersteund wil ik dus graag de setting op "optimaal" zetten. Wanneer ik dat echter doe, heb ik geen geluid meer die afkomstig is van randapparatuur (wat ik dus wel heb als dit op "standaard" staat). Dus als ik op de TV iets stream van bvb YouTube, dan heb ik wel geluid via de receiver. Beeld heb ik wel in beide opties.

Aangezien de randapparatuur rechtstreeks op de receiver zit vind ik het dus zeer vreemd dat deze optie invloed heeft m'n geluid die van daar komt. Moest het omgekeerd zijn (wel geluid bij randappa maar niet van TV zelf), dan zou ik dat al beter kunnen begrijpen.

Zowel op de receiver als op de TV heb ik verschillende instellingen proberen aanpassen, maar niets helpt. Alleen de setting terug op "standaard" zetten geeft geluid terug.

[ Voor 0% gewijzigd door diedie2 op 22-05-2020 14:59 . Reden: foute link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-07 08:33
Geen V&A op het forum, daar is https://tweakers.net/aanbod/ voor. Als het daar niet past dan is Vraag & Aanbod overig de goede weg.

[ Voor 80% gewijzigd door FeaR op 22-05-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbuijs
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-07-2020
Crossposten is niet toegestaan, verder in het oorspronkelijke topic: SL10YG Soundbar E-ARC Update

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 24-05-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spawn NL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-11-2022
Bedankt voor jullie reacties. Vind het wel een geinig ding. Is even kijken wat we er mee gaan doen.

Gr
Cap schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:18:
Ziet er uit als een zelfbouwprojectje, oftewel een samenraapsel van onderdelen. Achterplaat behoort een Grundig en hoort zeker niet bij de kast. Kast is van rond 1950, lijkt me vrijwel zeker een Van der Heem / Stokvis Erres variant als KY 505 of KY 507, knoppen lijken weer meer op dit model.
Bij de afstemschaal zie ik weer iets van Omega staan...

Waarde: wat de gek ervoor geeft, wsch hoogstens een paar tientjes. Er zijn zo ongelofelijk veel oude buizenradio's gemaakt en nog in omloop en het publiek ervoor is niet zo groot...

Hier kan je door de modellen van de NL fabrikanten gaan, veel zoekplezier... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik zie het al, de frontspeakers zijn vervangen voor een soundbar, nooit geweten 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door Yordi- op 24-05-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Mag niet hier helaas.

[ Voor 96% gewijzigd door Peter_Aragorn op 26-05-2020 21:01 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het is denk ik een aanrader voor je om de tekst boven de quickreply even te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
The Eagle schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:57:
Het is denk ik een aanrader voor je om de tekst boven de quickreply even te lezen ;)
Prima, haal ik het weer weg.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-09 11:54
Zie de Topic Warning...

[ Voor 96% gewijzigd door FeaR op 28-05-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Klein vraagje, er zijn nogal wat definities van "music power", en zo een beetje de op kenplaatjes gangbaar-lijkende verhouding tot rms of continuous is rms = 0.6 van music.
De meest "nuttig" lijkende definitie die ik vond was in de zin van music power refererende naar de versterker, bvb als je luidsprekers hebt van 120W rms 200W music, dat de versterker dan best die 200W aankan. Heeft deze definitie de grootste consensus erover?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Josio schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:26:
Klein vraagje, er zijn nogal wat definities van "music power", en zo een beetje de op kenplaatjes gangbaar-lijkende verhouding tot rms of continuous is rms = 0.6 van music.
De meest "nuttig" lijkende definitie die ik vond was in de zin van music power refererende naar de versterker, bvb als je luidsprekers hebt van 120W rms 200W music, dat de versterker dan best die 200W aankan. Heeft deze definitie de grootste consensus erover?
In welke context stel je deze vraag, zijn de speakers die je aan wil sturen voor huis tuin en keuken gebruik, of wil je af en toe een feestje geven.

Om terug te komen op je vraag, er is geen standaard definitie wat betreft de verhouding RMS/continu belasting versus maximale belasting. Elke speaker is in die zin uniek en het electrisch ontwerp/filter in samenhang met de gebruikte speakers zal die waardes bepalen.

Het vermogen van je versterker kan je in die zin het beste afstemmen op het volume wat je wil bereiken. Als je het maximum uit je speakers wil kunnen halen schaf je het beste een versterker aan die minimaal even zwaar is als de maximale belastbaarheid van je speakers.

[ Voor 12% gewijzigd door DjaRoel op 30-05-2020 22:36 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Josio schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:26:
Het is allemaal incompleet (en niet nodig om op te letten overigens). Zelfs "RMS" kan slaan op "Als er maar 1 speakerkanaal geluid produceert met een piep van 1Khz met 10% harmonische vervorming".

Het verschil tussen 80 en 160 watt is ook niet echt heel relevant groot. Klinkt wel als veel verschil, maar is maar 3db verschil. Dat is niet wat een mensen als "twee keer zo hard" ervaart, zet maar eens geluid 3db harder of zachter, dan kan je het ervaren.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 31-05-2020 00:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
DjaRoel schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:35:
[...]

In welke context stel je deze vraag, zijn de speakers die je aan wil sturen voor huis tuin en keuken gebruik, of wil je af en toe een feestje geven.

Om terug te komen op je vraag, er is geen standaard definitie wat betreft de verhouding RMS/continu belasting versus maximale belasting. Elke speaker is in die zin uniek en het electrisch ontwerp/filter in samenhang met de gebruikte speakers zal die waardes bepalen.

Het vermogen van je versterker kan je in die zin het beste afstemmen op het volume wat je wil bereiken. Als je het maximum uit je speakers wil kunnen halen schaf je het beste een versterker aan die minimaal even zwaar is als de maximale belastbaarheid van je speakers.
Ik stel de vraag in geen situatie context maar in de context van kans op schade aan de toestellen zoveel mogelijk te reduceren.
Dat er geen standaard definitie is weet ik, maar ik heb nu al zoveel luidsprekerkenplaatjes gelezen dat ik toch een rode lijn van verhouding rms/musical van 1.2/2 zag. Dat is ofwel toeval ofwel ergens een ongeschreven ontwerpregel.
Het praktische nut ervan zou zijn dat ik de musical power kan hanteren als een "veiliger" versterkervermogen. 200W per kanaal versterker voor aansturen van 120W luidsprekers.
Voorbeeld laatst kwam ik okkazie een Img (=Monacor) Stage Line luidsprekerkoppel op statieven te koop tegen. Op de kenplaatjes stond 120W continuous en 200W musical 4 ohm. Diezelfde plek, apart te koop: een IMG Stage Line versterker STA-500 600W totaal, 2 x 200W bij 4 ohm, 2 x 125W bij 8 ohm. Het is duidelijk dat de okkaziewinkel beide van dezelfde bron haalden, dat het oorspronkelijk een geheel is geweest. Wel, dat is die 1.2/2 factor, alweer. En dus begon ik te denken...

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
JvS schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:32:
[...]

Het is allemaal incompleet (en niet nodig om op te letten overigens). Zelfs "RMS" kan slaan op "Als er maar 1 speakerkanaal geluid produceert met een piep van 1Khz met 10% harmonische vervorming".

Het verschil tussen 80 en 160 watt is ook niet echt heel relevant groot. Klinkt wel als veel verschil, maar is maar 3db verschil. Dat is niet wat een mensen als "twee keer zo hard" ervaart, zet maar eens geluid 3db harder of zachter, dan kan je het ervaren.
Dat weet ik allemaal. Het gebruikte "RMS" is zelf al eigenlijk onjuist (het heeft niks te maken met de root mean square van wisselspanning).
Het gaat me om in hoeverre de "musical power" specificatie bruikbaar is voor de versterkerkeuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
@Josio Een factor is een getal. Dus als je schrijft “een factor van 1.2/2” bedoel je “een factor van 0.6”. Een verhouding is wel 2 getallen. Bijv. “een verhouding van 1.2 op 2” hoewel een decimaal in een verhouding ongebruikelijk is. Je zegt dan eerder “een verhouding van 6 op 10” of kortweg 6:10.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

RichieB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:55:
@Josio Een factor is een getal. Dus als je schrijft “een factor van 1.2/2” bedoel je “een factor van 0.6”. Een verhouding is wel 2 getallen. Bijv. “een verhouding van 1.2 op 2” hoewel een decimaal in een verhouding ongebruikelijk is. Je zegt dan eerder “een verhouding van 6 op 10” of kortweg 6:10.
Hij bedoelt tussen de 1,2 en 2
Maar het is natuurlijk een volledig arbitraire (en oninteressante) spec. En @Josio heeft een volledige fixatie op dit onderwerp :). De achterliggende gedachte achter de "music power" is de zogeheten crest factor van muziek: het verschil tussen gemiddelde en piek. Je zou een versterker kunnen dimensioneren op de piek zodat je die vervormingsvrij kan weergeven zonder dat dan het max gemiddelde overschreden wordt.

Het veiligste is nog altijd om een versterker met minder vermogen te nemen, itt alle popular belief die er over bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Josio schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:49:
[...]

Ik stel de vraag in geen situatie context maar in de context van kans op schade aan de toestellen zoveel mogelijk te reduceren.
Dat er geen standaard definitie is weet ik, maar ik heb nu al zoveel luidsprekerkenplaatjes gelezen dat ik toch een rode lijn van verhouding rms/musical van 1.2/2 zag. Dat is ofwel toeval ofwel ergens een ongeschreven ontwerpregel.
Het praktische nut ervan zou zijn dat ik de musical power kan hanteren als een "veiliger" versterkervermogen. 200W per kanaal versterker voor aansturen van 120W luidsprekers.
Voorbeeld laatst kwam ik okkazie een Img (=Monacor) Stage Line luidsprekerkoppel op statieven te koop tegen. Op de kenplaatjes stond 120W continuous en 200W musical 4 ohm. Diezelfde plek, apart te koop: een IMG Stage Line versterker STA-500 600W totaal, 2 x 200W bij 4 ohm, 2 x 125W bij 8 ohm. Het is duidelijk dat de okkaziewinkel beide van dezelfde bron haalden, dat het oorspronkelijk een geheel is geweest. Wel, dat is die 1.2/2 factor, alweer. En dus begon ik te denken...
Laat ik dan stellen dat de usecase meestal bepalend is of er een situatie zou kunnen ontstaan dat de speakers schade oplopen.

Thuis is het versterker vermogen minder van belang omdat je dan waarschijnlijk zelden op hoog vermogen speelt dat vinden je oren nou eenmaal niet zo prettig.

Als je een feestje wil geven met de apparatuur die je linkt, zou ik zoals ik eerder aangaf een versterker nemen die minstens even zwaar is als de maximale belastbaarheid van je speakers, dat lijkt in het voorbeeld wat je geeft het geval te zijn dus dan zit je goed.

Zorg in ieder geval dat de versterker een goede beveiliging heeft tegen overbelasting, dan zal hij gaan clippen en zo je speakers en zichzelf beschermen tegen beschadiging. Als je dat clippen langer volhoud zal de versterker in protection springen en helemaal uit gaan. Ik denk dat schade aan je speakers heden ten dage met de klasse d versterkers minder relevant is als vroeger met klasse a of a/b versterkers.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-02-2021
Goedendag,
Kan iemand mij vertellen, hoeveel meter kan een 2.5 mm² luidspreker kabel het geluid doorgeven zonder geluidkwaliteit te verliezen?
Ik wil een 5.1.2 installatie aansluiten, waarvan 1 speaker 16 meter kabel nog heeft?
Graag hoor ik van U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
Rensrobbert schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:35:
Goedendag,
Kan iemand mij vertellen, hoeveel meter kan een 2.5 mm² luidspreker kabel het geluid doorgeven zonder geluidkwaliteit te verliezen?
Ik wil een 5.1.2 installatie aansluiten, waarvan 1 speaker 16 meter kabel nog heeft?
Graag hoor ik van U.
Volgens deze website moet dat net gaan. In de praktijk maakt het geen barst uit. 2.5 mm² is een mooie dikte die degelijk aanvoelt en nog werkbaar is, maar je zal ook prima met 1.5 mm² of 0.75 mm² of misschien wel dunner uit kunnen. Voor de gemiddelde huiskamer situatie hoef je echt niet bang te zijn dat er wat gaat gebeuren. Zeker met een sub gaan er geen grote vermogens door dat kabeltje. 4 mm² of dikker, of dunner dan 0.75 mm² zou ik puur uit praktisch oogpunt niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 31-05-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik gebruik voor mijn surround speakrs 0,75mm2 van ongeveer 10 meter elk. Gaat perfect. Geen enkel meetbaar of hoorbaar effect.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 31-05-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
DjaRoel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Laat ik dan stellen dat de usecase meestal bepalend is of er een situatie zou kunnen ontstaan dat de speakers schade oplopen.

Thuis is het versterker vermogen minder van belang omdat je dan waarschijnlijk zelden op hoog vermogen speelt dat vinden je oren nou eenmaal niet zo prettig.

Als je een feestje wil geven met de apparatuur die je linkt, zou ik zoals ik eerder aangaf een versterker nemen die minstens even zwaar is als de maximale belastbaarheid van je speakers, dat lijkt in het voorbeeld wat je geeft het geval te zijn dus dan zit je goed.

Zorg in ieder geval dat de versterker een goede beveiliging heeft tegen overbelasting, dan zal hij gaan clippen en zo je speakers en zichzelf beschermen tegen beschadiging. Als je dat clippen langer volhoud zal de versterker in protection springen en helemaal uit gaan. Ik denk dat schade aan je speakers heden ten dage met de klasse d versterkers minder relevant is als vroeger met klasse a of a/b versterkers.
Ik wist niet wat versterkerklassen waren, dus heb me nu bijgeschaafd.
Wat ik nog herinner van vroeger - langer geleden - is dat sommige bezoekers wel eens graag aan knoppen draaien, en de dag eindigde in de mineur van enkel lage tonen.
In het hier en het nu denk ik dat de versterkers die ik totnogtoe gaarde goed beveiligd zijn (bestaan er slechte overbelastingsbeveilingen?), ik concentreer me op de poweramps en daar heb ik inderdaad 'klasse d' zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Hij bedoelt tussen de 1,2 en 2
Maar het is natuurlijk een volledig arbitraire (en oninteressante) spec. En @Josio heeft een volledige fixatie op dit onderwerp :). De achterliggende gedachte achter de "music power" is de zogeheten crest factor van muziek: het verschil tussen gemiddelde en piek. Je zou een versterker kunnen dimensioneren op de piek zodat je die vervormingsvrij kan weergeven zonder dat dan het max gemiddelde overschreden wordt.

Het veiligste is nog altijd om een versterker met minder vermogen te nemen, itt alle popular belief die er over bestaat.
Nee ik bedoelde geen bereik maar precies 1.2/2. Naar aanleiding van het recentste voorbeeldgeval van 120W rms 200W musical (een img stage line koppel, 4 ohm, dat ik zag staan). Met op dezelfde dag ook een img stage line versterker van 600W, leverende 2 x 120W op 8 ohm en 2 x 200W op 4 ohm. Volgens de volledig arbitraire en oninteressante spec, en ook volgens de toevalsgeneratie zelfde dag, precies passende bij het luidsprekerkoppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Goedendag,
Excuus. Ik stel de vraag nog een keer, ik denk dat de vraag niet goed begrepen wordt.
Ik heb het over, de kwaliteit van het geluid.
Ik heb een Denon 4500 receiver?

Graag hoor ik van U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dat is toch keurig beantwoord? :?
JvS schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:42:
Ik gebruik voor mijn surround speakrs 0,75mm2 van ongeveer 10 meter elk. Gaat perfect. Geen enkel meetbaar of hoorbaar effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

kraats

Ik rol

@Rensrobbert In principe zou er met langere kabels geen vermindering in geluidskwaliteit optreden bij luidsprekersystemen. Er zal alleen een gedeelte van het versterkervermogen in warmte omgezet worden in de kabel in plaats van in geluid in de luidspreker. Maar met een 2,5mm2 luidsprekerkabel is dat op die afstand en de gebruikte vermogens geen enkel probleem.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Laatst online: 17:00
Na wat zoeken zou 1,5mm ook makkelijk 20m moeten kunnen overbruggen.

1,5mm met 300w zou tot 15m kunnen gaan, en volgens mij komen de gemiddelde sets niet ver boven de 100w.

[ Voor 44% gewijzigd door TheMystery op 01-06-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

TheMystery schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:12:
1,5mm met 300w zou tot 15m kunnen gaan, en volgens mij komen de gemiddelde sets niet ver boven de 100w.
Boven de 100 Watt? Als je in de gemiddelde huiskamer rond de 1 Watt zit is het geloofwaardiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:05
Ik probeer wat te vinden over Atmos in kleine kamers en het nut daarvan maar kan niet echt een eenduidig antwoord vinden. De een zegt nutteloos in een kleine ruimte de ander zegt dat het wel degelijk meerwaarde heeft.

Ik heb een kamer van 4,4m bij 2,9m waarbij op de korte zijde een projectiescherm in frame van +/- 80 inch hangt. In elke hoek staat een Boston A25 op standaard, A225 Center en een subwoofer. Nu kan ik een setje Jamo ATM 50's op de kop tikken voor een redelijke prijs alleen twijfel ik of dit wel iets toe zal voegen aan het geheel. Stel je kijkt een actie scene met bombastisch geluid ga ik dan nog wel merken dat die ene explosie van boven komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensrobbert
Dame/ Heer Kraats, dank U voor het overtuigende antwoord. En natuurlijk ook de anderen die gereageerd hebben. Groet 👍

[ Voor 27% gewijzigd door Rensrobbert op 02-06-2020 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
FeaR schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Boven de 100 Watt? Als je in de gemiddelde huiskamer rond de 1 Watt zit is het geloofwaardiger.
dan zou 0,75 mm dus nog voldoende moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheMystery schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:52:
[...]

dan zou 0,75 mm dus nog voldoende moeten zijn?
Er is geen echt vaste regel voor. Maar als de weestand van je draad heel hoog wordt, kan theoretisch de werking van het wisselfilter in de luidspreker beinvloed worden en dat kan dan voor impact op geluid zorgen. Die componenten in een wisselfilter hebben meestal een nauwkeurigheidsmarge van 5 tot 10%. Je kan eventueel als vuistregel aanhouden dat je snoer niet meer dan 5% van de "weerstand" van de speakers mag hebben.

Als je dan zegt dat je speakers een weerstand hebben van 4ohm, dan wil je dus niet dat je snoer meer dan 0,2 ohm weestand heeft. Met een tabel kan je met die vuistregel maximale lengtes opzoeken:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2

Voor 0,75mm2 is dat dan 0,0226 ohm per meter, dus 8,8 meter
voor 1,5mm2 is het 0,0116 ohm per metrer, dus 17 meter
Voor 2,5mm2 is het 0,007 ohm per meter, dus 28 meter

Maar zoals gezegd, er is geen echte vaste regel.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 02-06-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
JvS schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Er is geen echt vaste regel voor. Maar als de weestand van je draad heel hoog wordt, kan theoretisch de werking van het wisselfilter in de luidspreker beinvloed worden en dat kan dan voor impact op geluid zorgen. Die componenten in een wisselfilter hebben meestal een nauwkeurigheidsmarge van 5 tot 10%. Je kan eventueel als vuistregel aanhouden dat je snoer niet meer dan 5% van de "weerstand" van de speakers mag hebben.

Als je dan zegt dat je speakers een weerstand hebben van 4ohm, dan wil je dus niet dat je snoer meer dan 0,2 ohm weestand heeft. Met een tabel kan je met die vuistregel maximale lengtes opzoeken:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2

Voor 0,75mm2 is dat dan 0,0226 ohm per meter, dus 8,8 meter
voor 1,5mm2 is het 0,0116 ohm per metrer, dus 17 meter
Voor 2,5mm2 is het 0,007 ohm per meter, dus 28 meter

Maar zoals gezegd, er is geen echte vaste regel.
Bedankt voor de informatie, ik wil waarschijnlijk ook speakers in mijn woonkamer gaan plaatsen en was dit uit aan het zoeken. Ik ga namelijk geen 2,5mm achter mijn plinten krijgen.

Ik heb net even gemeten en mijn verste surround speaker komt op 16 meter, dus dan zou het moeten kunnen, alleen als ik er atmos bij wil gaan hangen dan wordt de verste 19 meter.
Verwacht dat het net zou moeten kunnen met 1,5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Over versterkers.
Hoe komt het dat een PA versterker pakweg 20 jaar geleden geproduceerd, met audio vermogen 400W 14 kilo weegt, en 1 van enkele jaren geleden met een pakweg 10 keer groter vermogen van 4500W nog geen 10?
Bvb de elektronica is efficienter geworden, rendement van 90+% enzo door bvb ipv lineair versterken technieken vergelijkbaar met deze van frequentieregelaars van inductiemotoren. Maar dat zal toch de enige verklaring niet zijn?
Was er vroeger meer passieve koeling, grote koellichamen en nu meer actief / ventilatoren?
Behuizingen vroeger dikker plaatstaal dan nu?

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Antwoord: vermogensefficiënte klasse-D versterking vs klasse A/B, met kleine veel lichtere switching voedinkjes vs zware lineaire.

Afbeeldingslocatie: https://www.electronics-tutorials.ws/wp-content/uploads/2013/07/amplifier19.gif

Afbeeldingslocatie: https://www.we-online.com/web/media/07_electronic_components/news_1/blog/midcom_blog_photos/catalog_blog_post_1_image_1_res01.png

[ Voor 98% gewijzigd door Cap op 03-06-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Dat is de enige verklaring?
Efficientie van 30-40% naar 70-95% resulteert in een gewicht per watt (als ik dat zo kan uitdrukken) decimatie (1/10de en minder)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Josio schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:32:
Dat is de enige verklaring?
Efficientie van 30-40% naar 70-95% resulteert in een gewicht per watt (als ik dat zo kan uitdrukken) decimatie (1/10de en minder)?
Nee, er staat dan ook dit:
Cap schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:53:
Antwoord: vermogensefficiënte klasse-D versterking vs klasse A/B, met kleine veel lichtere switching voedinkjes vs zware lineaire.
Dat is zegmaar een klomp koper aan spoelen om een blok ijzer Vs Kleine componenten en printplaten (ik heb eigenlijk geen idee wat er exact in een switching power unit zit, maar iig geen klomp koper om een brok metaal :P)

Lichtere componenten zorgt dat je geen extreem zware kast nodig hebt om het heel te houden, dus daar kan je dan ook flink op winnen inderdaad :).

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 03-06-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_ijsbeer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06-2024
Een tIjdje geleden voor een prikkie €5,- een set B&O CX75 op de kop getikt en het schuim van de bovenste drivers vervangen. Makkelijk klusje :). Echter nu tijdens het testen klinken ze een soort "ingeblikt"
Voor het refoamen heb ik ze niet getest omdat het schuim helemaal was vergaan.
Weet iemand waar ik het beste kan beginnen met het probleem vinden? bijvoorbeeld bekende zwakke punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
Ik heb wat hulp nodig bij het het plaatsen van monitor speakers (Mackie MR524).

Ik weet dat het over het algemeen not-done is om speakers helemaal tegen een muur of in een hoek te proppen. Ook ben ik mij ervan bewust dat een speaker plaatsen in een kast verre van ideaal is.

Echter, door ruimte gebrek (lees bepaalde ruimte niet willen opgeven) ben ik toch echt genoodzaakt om ze
in een kast te plaatsen.

Nu is de kast van voren open (geen deuren) maar de kast heeft wel een achterwant. Zou het zin hebben om de achterwant er uit te slopen zodat de speaker ook zijn energie naar achter kwijt kan?

De kast zelf staat ongeveer 10cm van de muur vandaan. Het betreft deze kast (maar dan met gesloten achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/kallax-shelving-unit-black-brown__0400083_PE564075_S5.JPG?f=s

Sowieso zijn alle tips om het geluid te verbeteren welkom.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die speakers hebben een basreflexpoort aan de achterkant zitten. Als die helemaal tegen de achterkant aan komen, werken ze niet en heb je heel veel minder laag. Als ze wel een paar cm van de achterwand af zitten is het een beetje onvoorspelbaar, maar als het heel boemerig gaat klinken, gaat de kast iets verkeerds mee doen.

Als je een van de twee situaties hebt (je hebt het staan, dus probeer het eens), dan is het wel zinvol om zonder achterkant te gaan spelen ja. 10cm is voldoende om de technische werking van de basreflexpoort weer te laten werken.

Je kan zo te zien ook nog de "acoustic space' afstellen op die speaker qua plaatsing, dus speel daar eerst eens mee zou ik zeggen voordat je in een meubel gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:45
2 speakers in deze kast staan veel te dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
JvS schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:07:
Die speakers hebben een basreflexpoort aan de achterkant zitten. Als die helemaal tegen de achterkant aan komen, werken ze niet en heb je heel veel minder laag. Als ze wel een paar cm van de achterwand af zitten is het een beetje onvoorspelbaar, maar als het heel boemerig gaat klinken, gaat de kast iets verkeerds mee doen.

Als je een van de twee situaties hebt (je hebt het staan, dus probeer het eens), dan is het wel zinvol om zonder achterkant te gaan spelen ja. 10cm is voldoende om de technische werking van de basreflexpoort weer te laten werken.

Je kan zo te zien ook nog de "acoustic space' afstellen op die speaker qua plaatsing, dus speel daar eerst eens mee zou ik zeggen voordat je in een meubel gaat plaatsen.
Bedankt voor het advies! d:)b

De speakers zijn nog niet binnen en ik kan nog niets testen maar ik ben graag op de zaken voorbereid.
Ik vermoed zelf ook dat ik beter geluid krijg door het achterpaneel te verwijderen. Maar eenmaal een gat gezaagd is er geen weg terug. :+

Overigens staat er in dezelfde ruimte nog een sub en Mini DSP. Dus er is gelukkig nog wat speelruimte. Zal proberen ook de bevindingen/resultaten hier te plaatsen wanneer de speakers binnen zijn. :)
aljooge schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:18:
2 speakers in deze kast staan veel te dicht bij elkaar.
Het betreft 2 kasten die naast elkaar staan. Ruimte tussen de speakers zal ongeveer anderhalf a 2 meter zijn. Tussen de kasten staat een mini-studio-tje (drumcomputer, mixer en wat synths)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTies
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 15:09
2 vragen mbt 4 atmos plafondspeakers;
Een week of 2 terug heb ik de Denon AVR3600H aangeschaft na het overlijden van mijn Onkyo TX-nr808. Nu wil ik in mijn nieuwe huis waar ik over 2 weken intrek, 4 atmos speakers op het plafond plaatsen. Inbouw is helaas geen optie, maar een paar gaten boren om op te hangen kan/mag nog wel.
Mijn vraag is of ik schuine atmos enabled (weerkaats) speakers kan gebruiken op het plafond zolang ik de schuine kant richt op het luistercentrum?
Deze zien er in mijn optiek het minst lelijk uit op een plafond en in mijn leken-visie is het kwalitatief beter om ze aan het plafond te hangen dan hoog aan de muur, maar weet niet of ik technisch iets niet goed doet met deze hersenspinsel.

Mijn speakerset nu is een 10 jaar oude Harman Kardon 5.1 - HKTS 16 als dat van belang is bij mijn vraag. En mijn oog is gevallen op de Jamo S 8 atm voor de Dolby atmos enabled speakers

Kortom;
Vraag 1: Is het een goed idee om de schuine atmos enabled speakers te gebruiken op je plafond of krijg ik dan een vage weerkaatsing via de vloer :P ? Of is er een beter alternatief?

Vraag 2: Komt het Atmos effect beter tot zijn recht door ze op het plafond te hangen met de schuine kant naar het ~luistercentrum of 2 hoog aan de muur achter en 2 voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ChojinZ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:52:
[...]

De speakers zijn nog niet binnen en ik kan nog niets testen maar ik ben graag op de zaken voorbereid.
Ik snap het, maar ik denk dat ik eerst zou gaan luisteren. Het is niet zo goed voorspelbaar. Op zich weet je de diepte van je kast en speakers, dus je kunt wel uitrekenen of er uberhaupt ruimte is voor die BR poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
RTies schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:34:
2 vragen mbt 4 atmos plafondspeakers;
Een week of 2 terug heb ik de Denon AVR3600H aangeschaft na het overlijden van mijn Onkyo TX-nr808. Nu wil ik in mijn nieuwe huis waar ik over 2 weken intrek, 4 atmos speakers op het plafond plaatsen. Inbouw is helaas geen optie, maar een paar gaten boren om op te hangen kan/mag nog wel.
Mijn vraag is of ik schuine atmos enabled (weerkaats) speakers kan gebruiken op het plafond zolang ik de schuine kant richt op het luistercentrum?
Deze zien er in mijn optiek het minst lelijk uit op een plafond en in mijn leken-visie is het kwalitatief beter om ze aan het plafond te hangen dan hoog aan de muur, maar weet niet of ik technisch iets niet goed doet met deze hersenspinsel.

Mijn speakerset nu is een 10 jaar oude Harman Kardon 5.1 - HKTS 16 als dat van belang is bij mijn vraag. En mijn oog is gevallen op de Jamo S 8 atm voor de Dolby atmos enabled speakers

Kortom;
Vraag 1: Is het een goed idee om de schuine atmos enabled speakers te gebruiken op je plafond of krijg ik dan een vage weerkaatsing via de vloer :P ? Of is er een beter alternatief?

Vraag 2: Komt het Atmos effect beter tot zijn recht door ze op het plafond te hangen met de schuine kant naar het ~luistercentrum of 2 hoog aan de muur achter en 2 voor?
Jij wilt absoluut geen atmos enabled speakers op het plafond hangen. Die zijn bedoeld om zoals je zelf al zegt op speakers of planken geplaats te worden en via het plafond te weerkaatsen.

Als jouw receiver atmos output aanlevert volstaat in feite elke satellietspeaker die je op het plafond monteert. Je kan dan evt nog van die naar beneden vurende speakers ophangen. Dat heeft als voordeel dat je ze tegen de wand monteert ipv het plafond. Bijvoorbeeld deze van Dali https://www.hifiklubben.n...idspreker/dalialtecoc1bk/ . Klipsch heeft ze ook.

Overigens, afgezien van de looks is er geen noodzaak om je Atmos speakers af te stemmen op de rest van je speakers. Die noodzaak zie ik zelf al niet eens bij surroundspeakers, maar bij Atmos is dat nog minder aan de orde. Zelf heb ik Klipsch L/C/R, Definitive Tech SR/SL en 4x Monitor Audio atmos speakers :)

[ Voor 6% gewijzigd door B-Bandit op 05-06-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

B-Bandit schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Jij wilt absoluut geen atmos enabled speakers op het plafond hangen. Die zijn bedoeld om zoals je zelf al zegt op speakers of planken geplaats te worden en via het plafond te weerkaatsen.
Waarop baseer je dit advies precies? Is er iets bijzonders met die speakers? Geven veel meer hoog ofzo om te compenseren voor de reflectie ofzo? Je stelt dit met zoveel zekerheid, je weet vast iets dat ik niet weet :).

Ik dacht dat het gewoon speakers waren met een vorm zodanig dat als je ze op een speaker legt, het geluid grotendeels richting plafond gericht was, maar verder gewoon een kleine speaker is. Als dat zo is, kan je die prima tegen het plafond hangen als kleine plafondspeaker.

Mis ik informatie?

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 05-06-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Atmos gaat standaard uit van plafondspeakers voor het overhead effect. De max is geloof ik 400. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/yqZHFEmCLZ6sHS63MAbTgm-970-80.png

Echter, je kunt ook speakers kopen die upfiring zijn, voor een pseudo overhead effect door weerkaatsing :)
Daarnaast zijn er technieken als "height virtualization" - dat is zo'n beetje wat iedere soundbar met Atmos support doet.

Ergo, volgorde is plafondspeakers - upfiring - hight virtualization :)
Hier staat ook het eea: https://www.whathifi.com/...hat-it-how-can-you-get-it
Whathifi is bij default NIET je bron voor goede reviews van apparatuur, maar dit leggen ze dan wel weer redelijk uit ;)

Pagina: 1 ... 66 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6