sorry ik heb het al gevonden, ook mbt de draairichting om de hoge tonen voor het type tape/merk aan te passen.
thank you
thank you
[ Voor 92% gewijzigd door AntoniusDD op 23-03-2020 13:53 ]
[ Voor 92% gewijzigd door AntoniusDD op 23-03-2020 13:53 ]
Jag schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:34:
[...]
Het is precies zoals @DjaRoel zegt; als ze verder weg hangen dan minder relatief volume verschil. Dat is dus de enige manier om echt stereo surround te krijgen. Anders zal altijd 1 surround speaker overheersen als je ze direct naast je hebt staan. Als je bank tegen de achterwand aanstaat is ophangen dus de enige goede mogelijkheid.
Ja al die gaten boren wordt thuis niet echt gewaardeerd zeg maarDjaRoel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:17:
[...]
Haha, gewoon doen![]()
Ja, ik ken je setup niet, maar als je links of rechts op de bank zit heb je waarschijnlijk hetzelfde effect. Dat effect wordt minder naarmate ze hoger hangen.
[ Voor 22% gewijzigd door Justevo op 23-03-2020 13:03 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Heb toch het idee dat het probleem in jouw hoofd zitJustevo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:02:
[...]
[...]
Ja al die gaten boren wordt thuis niet echt gewaardeerd zeg maarDe kamer is vrij smal dus ik zit hoe dan ook dicht bij de achterste speakers omdat de kamer ook maar 4,5 lang is en ik een 90" projectiescherm heb hangen.
Een beetje normaal formaat speaker kun je maar dusdanig naar beneden richten, omdat de kamer zo smal is gaat het geluid dan over m'n hoofd heen. Terwijl als ik ze naast me zet ze in m'n oor staan te tetteren. Dat is dus het dilemma..
Ziet er netjes uit! Maar zo dichtbij zou ik dan inderdaad ook komen te zitten, het kan dus welJag schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:17:
[...]
Heb toch het idee dat het probleem in jouw hoofd zit
[Afbeelding]
Zo hangt het bij mij. Jamo s622 surrounds (inmiddels 4).
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Brogala op 26-03-2020 22:12 ]
Meer dan genoeg, enige risico is dat de "spleet" tussen de poort/behuizing en een muur mee gaat werken als basreflex"poort". Daarvoor moet je je sub echt centimeters van de muur af hebben staan. Verder maakt het niet uit. Enige is dat je meer laag krijgt dichter bij een muur. Dat kan altijd goed of slecht uitpakken. Gewoon proberen wat goed uitkomt en goed klinkt.Brogala schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:11:
Ik heb een vraag over de reflexpoorten. Ik heb deze speakers: pricewatch: Edifier S350DB
De subwoofer heeft een reflexpoort aan de rechterkant, maar hoeveel vrije ruimte zou ik deze poort moeten geven? Is een halve meter breedte goed?
Helaas voorlopig geen tijd om te testenLA-384 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:51:
[...]
Heeft die afstand niet iets te maken met de fase van het signaal? Is het dan wel verstandig dat handmatig aan te passen, zeker wanneer er geen vreemde dingen hoorbaar zijn? Misschien zit het intern wel niet goed en geeft dat het (fase-)verschil?
@Arjantje72 Heb je de twee speakers al eens omgewisseld en gekeken of die meting speaker- of kanaal-afhankelijk is? Niet dat het een oplossing is, maar puur uit nieuwsgierigheid.
[ Voor 60% gewijzigd door Justevo op 30-03-2020 01:18 ]
Ik weet niet waarom je het wilt gebruiken, maar dit zou nou typisch van die dingen die in een hifiwinkel gebruikt worden. Ik zou er eens een paar bellen en hen vragen naar wat ze gebruiken. Denk dat dat al je vragen beantwoordt.Justevo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:48:
Heeft iemand ervaring met dit soort switches?
https://www.osdaudio.com/...ctor/ir-remote/atm-7.html
Ik ken het merk niet en het is ook amper in Europa te koop.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik ben op zoek naar een makkelijk systeem om mijn tweede kamer aan de andere kant van het huis, waar ook 7 speakers staan, aan te kunnen sluiten op dezelfde receiver. Het is praktisch dezelfde opstelling en ruimte dus qua Audyssey etc zijn het minimale aanpassingen.The Eagle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:43:
[...]
Ik weet niet waarom je het wilt gebruiken, maar dit zou nou typisch van die dingen die in een hifiwinkel gebruikt worden. Ik zou er eens een paar bellen en hen vragen naar wat ze gebruiken. Denk dat dat al je vragen beantwoordt.
Ik verwaqcht niet dat er hier veel mensen ervaring zullen hebben. De meesten beperken het luisteren tot 1 of max 2 zones en hebben dan een receiver die dat (soms maar ten dele) ondersteunt.
Dat klinkt toch als een uitdaging, in principe zul je dus zeven kabels van voldoende lengte gaan gebruiken om naar de andere kamer te komen. Verder, wat je al zegt, op de plek van de receiver een schakelaar welke zeven aansluitingen gelijktijdig kan omschakelen, het liefst met een relais.Justevo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:50:
[...]
Ik ben op zoek naar een makkelijk systeem om mijn tweede kamer aan de andere kant van het huis, waar ook 7 speakers staan, aan te kunnen sluiten op dezelfde receiver. Het is praktisch dezelfde opstelling en ruimte dus qua Audyssey etc zijn het minimale aanpassingen.
Bovenstaand systeem is niet de oplossing, maar ik wil niet steeds alle 14 bananen stekkers om moeten wisselen achter de kast waar ik moeilijk bij kan. Er zijn wel 2 en 4-way speaker switches maar een 7-way ben ik nog niet tegen gekomen. Een tweede receiver van dezelfde kwaliteit vind ik te duur.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Ik weet niet hoeveel geld je aan een receiver van plan bent te besteden, maar zon uitgebreide switch zou zo maar eens duurder kunnen zijn. Even los van alle praktische bezwaren om lange video en audio verbindingen te moeten leggen.Justevo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:50:
[...]
Ik ben op zoek naar een makkelijk systeem om mijn tweede kamer aan de andere kant van het huis, waar ook 7 speakers staan, aan te kunnen sluiten op dezelfde receiver. Het is praktisch dezelfde opstelling en ruimte dus qua Audyssey etc zijn het minimale aanpassingen.
Bovenstaand systeem is niet de oplossing, maar ik wil niet steeds alle 14 bananen stekkers om moeten wisselen achter de kast waar ik moeilijk bij kan. Er zijn wel 2 en 4-way speaker switches maar een 7-way ben ik nog niet tegen gekomen. Een tweede receiver van dezelfde kwaliteit vind ik te duur.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Nou mijn huidige Denon was 500nogwat Euro, dat wil ik er niet nog een keer aan uitgeven. Alle kabels liggen er al, ik heb 1,5mm speakerkabels gebruikt voor een afstand van maximaal 12/13 meter en een HDMI kabel van 15meter voor de projector.Jag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:26:
[...]
Ik weet niet hoeveel geld je aan een receiver van plan bent te besteden, maar zon uitgebreide switch zou zo maar eens duurder kunnen zijn. Even los van alle praktische bezwaren om lange video en audio verbindingen te moeten leggen.
Dat is het ideale scenario inderdaad. Receiver -> 7 kabels -> switch -> 2x 7 uitgangen die met een schakelaar zijn om te zetten. Maar hoe meer ik zoek des te onmogelijker het lijkt.DeBolle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:57:
[...]
Dat klinkt toch als een uitdaging, in principe zul je dus zeven kabels van voldoende lengte gaan gebruiken om naar de andere kamer te komen. Verder, wat je al zegt, op de plek van de receiver een schakelaar welke zeven aansluitingen gelijktijdig kan omschakelen, het liefst met een relais.
Je zou kunnen uitzoeken of de zwarte aansluitingen van alle luidsprekers ook samen naar één punt gaan (meestal ground), wat weer schakelaars scheelt. In dat geval heb je geen zeven paar nodig, maar 4 paar kabels bijvoorbeeld.
Doemen er weer andere uitdagingen op.
Van de andere zijde benaderen, signaal (draadloos of kabel) overbengen van receiver naar een losse versterker in de andere kamer een optie?
Misschien denk ik te simpel, maar je kan dan voor 2x een paar tientjes twee van die 4-way switches aanschaffen? Dan heb je zelfs nog 1 kanaal over.Justevo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:26:
[...]
Ik zag eenvoudige 4-way switches voor een paar tientjes, dat is letterlijk een knopje omzetten en gaan. Maar voor een volledige 7 speaker setup blijkt dat toch wat lastiger..
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Bij die 2 of 4-way switches heb je maar ingangen voor 2 speakers, dan moet ik er alsnog 4 kopen. Ik heb er nog geen een met meerdere ingangen gezien, wel met 4/6/8 uitgangen. Het zijn niet echt kleine kastjes dus dat is wel echt de allerlaatste oplossingRichieB schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:23:
[...]
Misschien denk ik te simpel, maar je kan dan voor 2x een paar tientjes twee van die 4-way switches aanschaffen? Dan heb je zelfs nog 1 kanaal over.
Kan je het niet zelf maken? Heel simpel gezegd: plastic of aluminium doosje, 21 gaatjes er in voor 7 schakelaars, 7 ingangen en 7 uitgangen en klaar! Kan je zo duur maken als je zelf wil.Justevo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:26:
[...]
Nou mijn huidige Denon was 500nogwat Euro, dat wil ik er niet nog een keer aan uitgeven. Alle kabels liggen er al, ik heb 1,5mm speakerkabels gebruikt voor een afstand van maximaal 12/13 meter en een HDMI kabel van 15meter voor de projector.
Ik zag eenvoudige 4-way switches voor een paar tientjes, dat is letterlijk een knopje omzetten en gaan. Maar voor een volledige 7 speaker setup blijkt dat toch wat lastiger..
[...]
Dat is het ideale scenario inderdaad. Receiver -> 7 kabels -> switch -> 2x 7 uitgangen die met een schakelaar zijn om te zetten. Maar hoe meer ik zoek des te onmogelijker het lijkt.
Je laatste voorbeeld is me niet helemaal duidelijk. Ik kan geen enkele vorm van apparatuur vinden die 7 aansluitingen kan overbrengen. https://images-na.ssl-ima...3tIDo878L._AC_SL1500_.jpgDat is een beetje het idee, alleen als ik het goed begrijp stuurt deze switch alleen de input van 2 speakers door naar eventueel 8 speakers. Ik heb dus ook 7 input nodig.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Als ik daar de kennis voor had dan zou ik het doen, maar ik ben elektrotechnisch niet zo goed onderlegd.Dwarlorf schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:03:
[...]
Kan je het niet zelf maken? Heel simpel gezegd: plastic of aluminium doosje, 21 gaatjes er in voor 7 schakelaars, 7 ingangen en 7 uitgangen en klaar! Kan je zo duur maken als je zelf wil.
En 1x verkeerd schakelen en je frituurt potentieel je receiver door sluiting. Been there, done that.Dwarlorf schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:03:
[...]
Kan je het niet zelf maken? Heel simpel gezegd: plastic of aluminium doosje, 21 gaatjes er in voor 7 schakelaars, 7 ingangen en 7 uitgangen en klaar! Kan je zo duur maken als je zelf wil.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Op wat voor manier kan je verkeerd schakelen? (Oprechte vraag).The Eagle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:40:
[...]
En 1x verkeerd schakelen en je frituurt potentieel je receiver door sluiting. Been there, done that.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Dat heb ik nog nooit gehoord... We hebben het hier over een verschil van 1 a 2 mm kwadraat...Uit de emails en notities, kunnen we opmaken dat er kabels gebruikt zijn die veel groter zijn, dan wat wij ondersteunen.
Dit zal voor meer weerstand zorgen tussen versterker en speakers, wat een versterker schade kan aanbrengen.
[ Voor 11% gewijzigd door loewie1984 op 01-04-2020 12:46 ]
Met welke beugels heb je die speakers aan de muur vast gemaakt? Ik heb ook S 622's.Jag schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:17:
[...]
Heb toch het idee dat het probleem in jouw hoofd zit
[Afbeelding]
Zo hangt het bij mij. Jamo s622 surrounds (inmiddels 4).
[Afbeelding]
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dat klinkt idd als een volledig onzin verhaal. Zoveel dingen kloppen er niet aan je weet niet waar te beginnen.loewie1984 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:12:
Korte vraag aangezien ik bijna in de haren hang met de sonos customer support.
Mijn sonos amp heeft tot driemaal toe de geest gegeven omdat de versterker trap defect is geraakt toen de sonos app spontaan naar max volume ging.
Nu van alles geprobeerd op verzoek van de sonos support afdeling en nu worden mijn 3 meter lange 4mm kwadraat luidspreker kabels als boosdoener aangewezen.
Ik denk “hoe dan”, ja de dikte is overkill want zo’n dikte is bedoeld voor speakers tot 1000 watt en een afstand van meer dan 15 meter.
Nu wordt er gezegd dat de kabels te veel weerstand oproepen, maar dat lijkt me feitelijk onjuist, volgens mij is het zelfs het tegendeel. Hoe dikker de kabel hoe minder de weerstand t.a.v. Het audiosignaal.
Ik heb op internet audio pagina’s bekeken en nergens lees ik dat een te dikke audio kabel funest kan zijn voor de versterker trap van je apparaat.
Ik zie alleen maar tabellen waar dikte vs afstand in verhouding tot 4 of 8 ohm aansturen aanbevolen is i.c.m. Wattage van de luidspreker. Maar nergens lees ik negatieve impact tot gevolg.
Ik ben dus op zoek naar feitelijkheden die het verhaal staven. Mijn reactie dat die kabels al 12 jaar aan dezelfde luidsprekers hangen en dat een gerenommeerde receiver (marantz sr serie) het probleemloos gedaan heeft al die tijd wordt niet geaccepteerd...
vooral deze passage:
[...]
Dat heb ik nog nooit gehoord... We hebben het hier over een verschil van 1 a 2 mm kwadraat...
Heb 1 setje aan schilderij ophang systeem hangen, de side surrounds. De back surrounds heb ik zelf ophang beugels voor gemaakt.Justevo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:43:
[...]
Met welke beugels heb je die speakers aan de muur vast gemaakt? Ik heb ook S 622's.
Ik heb nou niet heel veel vertrouwen in die goedkope beugeltjes, zeker omdat ik ze ook naar beneden moet richten.
[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 01-04-2020 23:15 ]
Hoi Jag, dat was ik. Je hebt nog aangeboden mijn luidsprekers door te metenJag schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:04:
[...]
Dat klinkt idd als een volledig onzin verhaal. Zoveel dingen kloppen er niet aan je weet niet waar te beginnen.
Irritant wel, klinkt wel als een lastig op te lossen probleem ook. Doet me denken aan een user die ook al een twee keer overleden Sonos amp had bij wat harder zetten. Op papier en gemeten goed presterend apparaat, maar lijkt wel kwetsbaar.
Wellicht, en dat doet vast een beetje pijn, toch over alternatieve oplossing nadenken. Andere streamer / amp.
[...]
Heb 1 setje aan schilderij ophang systeem hangen, de side surrounds. De back surrounds heb ik zelf ophang beugels voor gemaakt.
[Afbeelding]
Waarom verwacht je van de sonos customer support, dat zij jou een werkende sonos kunnen aanbieden. Met hun heb je GEEN koopovereenkomst,waarschijnlijk. En zij, zijn zodoende ook wettelijk niets verplicht, zoals je winkelier dat wel is.loewie1984 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:12:
Korte vraag aangezien ik bijna in de haren hang met de sonos customer support....
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
[ Voor 18% gewijzigd door Cobiwan op 03-04-2020 10:43 ]
Denk aan een 2-polig wissel relais met zes banaansteker aansluitingen en een schakelaar - dat zeven keer uitvoeren in een kastje inclusief een losse voeding erin en je bent er.Justevo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:39:
[...]
Als ik daar de kennis voor had dan zou ik het doen, maar ik ben elektrotechnisch niet zo goed onderlegd.
[ Voor 13% gewijzigd door DeBolle op 03-04-2020 21:24 ]
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
[ Voor 43% gewijzigd door MedionAkoya op 09-04-2020 11:50 ]
Trein?
Misscchien een beetje laat, maar tochThe Eagle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:40:
[...]
En 1x verkeerd schakelen en je frituurt potentieel je receiver door sluiting. Been there, done that.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 11-04-2020 12:15 ]
Nou, niet ter zake ....Jorgen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:32:
Volgens mij is een tweede receiver inderdaad een betere oplossing.
We stellen hier op het forum altijd dat zolang je geen exotische merken of apparaten op elkaar wilt aansluiten, Watt en Ohm bij de keuze voor speakers en versterkers/receivers totaal niet ter zake doen bij normaal thuisgebruik.
Kan iemand mij vertellen of dit hetzelfde is bij autoradio's en professionele sets (want gewoon natuurkunde) of dat er wel verschillen zijn (en zo ja, welke dan)?
Dat was dus mijn vraag. Het zijn natuurkundige grootheden, dus het lijkt me dat die altijd en overal gelden, maar bij PA hebben we vaak heel grote vermogens en bij auto's juist kleinere. Het zou kunnen zijn dat het effect dan meer of minder merkbaar is. Wat @JvS zegt dusTechneut schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:03:
[...]
Nou, niet ter zake ....
De manier waarop je die stelling aanhaalt met die vraag roept bij mij een andere vraag op. Namelijk weet je wel precies waar Ohm en Watt voor staan? Je weet vast wel dat een en ander bij elkaar moet passen. Meestal doet dat het inderdaad wel, al of niet exotische merken hebben daar totaal niets mee te maken. Het enige exotische daaraan is het dure naamkaartje. Maar als je vindt dat ze niet ter zake doen in een huiskamer, waarom zou dat dan wel het geval zijn in auto? Wat is volgens jou het verschil tussen die twee?
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Bevalt idd goed. Heb de speakers nu op spikes staan op de stylum en de kabel door de paal heen. Vullen met zand lijkt me dan wat lastiger...tonysettanta schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:56:
Hallo Sj44k13.
Goede keus, heb ze zelf ook onder mijn db 6.en je kunt ze ook nog vullen met bv schelpen zand, betere stabiliteit wat ook het geluid ten goede komt.
Modernere auto versterkers peppen de 12 V eerst op tot hogere waarden.JvS schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:27:
Het is alleen belangrijk als je op de grenzen van het vermogen gaat spelen. Ik heb geen idee hoe dat in een auto gaat, maar het kan zijn dat dat daar iets meer het geval is omdat je heel erg gelimiteerd bent door de basis spanning van 12V?
[ Voor 99% gewijzigd door B2 op 15-04-2020 13:43 ]
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 doorlezen en niet de gehele kabeldiscussie ook in dit topic beginnenB2 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:10:
Wat zou jullie advies in deze zijn?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ik heb het juist hier gepost om een simpel advies tussen 3 soorten kabels/plugs. Niet om een hele discussie qua kwaliteit e.d. te beginnen over overrated kabels.FeaR schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:15:
[...]
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 doorlezen en niet de gehele kabeldiscussie ook in dit topic beginnen.
Lees het topic (samenvatting: kabels boven een paar euro zijn altijd overrated volgens het gros van Tweakers en banaanstekkers heb je in de huiskamer eigenlijk niet nodig op de looks na) en start de discussie niet hier weer. De hele discussie over hoorbare verschillen doen we in dat topic en we gaan geen andere topics tot dat niveau brengen. Been there, done that en het gaat altijd fout.B2 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:16:
[...]
Ik heb het juist hier gepost om een simpel advies tussen 3 soorten kabels/plugs. Niet om een hele discussie qua kwaliteit e.d. te beginnen over overrated kabels.
Prima. Dan niet.FeaR schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:20:
[...]
Lees het topic (samenvatting: kabels boven een paar euro zijn altijd overrated volgens het gros van Tweakers en banaanstekkers heb je in de huiskamer eigenlijk niet nodig op de looks na) en start de discussie niet hier weer. De hele discussie over hoorbare verschillen doen we in dat topic en we gaan geen andere topics tot dat niveau brengen. Been there, done that en het gaat altijd fout.
"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."
Daar is ARC juist voor bedoeld. En dat werkt prima.DjVe schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:06:
Om geluid van tv terug op receiver te krijgen, zou je een optische kabel kunnen gebruiken.
[ Voor 31% gewijzigd door M14 op 16-04-2020 08:55 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Dank!DjVe schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:06:
Ik denk niet dat dat werkt. Volgens mij kan je beter alle bronnen met HDMI aansluiten op de receiver en die met HDMI op de tv. Om geluid van tv terug op receiver te krijgen, zou je een optische kabel kunnen gebruiken.
Wanneer ik netflix opstart vanuit de TV, dan gaat der receiver op zich goed, maar switcht naar 5 sec. weerM14 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:53:
[...]
Daar is ARC juist voor bedoeld. En dat werkt prima.
Klopt, maar dan moet je receiver dat wel ondersteunen. Bij Foxkuil is dat niet het geval, dus moet je een extra kabel leggen tussen tv en receiver om geluid terug te sturen. Dat is een SPDIF kabel en kan coaxiaal of optisch zijn (meestal optisch)M14 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:53:
[...]
Daar is ARC juist voor bedoeld. En dat werkt prima.
@foxkuil Betreft de vraag waar het op aan te sluiten, ik zou ook voor de receiver kiezen. Je hebt per bron iets meer controle over je geluid. Ik weet ook niet of ARC alle audio formaten ondersteund (meer dan 5.1 / andere codec).
Je moet dus een extra kabel tussen je tv leggen en je receiver, want je receiver snapt niet dat er geluid terug wordt aangeboden vanuit je tv. Op de meeste tv's is dat een optische aansluiting, prik deze in je receiver op een optische ingang en selecteer de bijpassende bron. Misschien moet je inderdaad nog even aangeven in de bronkeuze van de receiver op welke soort ingang hij signaal moet ontvangen (coaxiaal of optisch).foxkuil schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:56:
[...]
Wanneer ik netflix opstart vanuit de TV, dan gaat der receiver op zich goed, maar switcht naar 5 sec. weer
naar een andere bron. Wellicht kan ik nog setup aanpassingen maken bij de bronnen op de receiver.
Volgens mij kan ik per Bron aangeven welk geluidskanaal hij moet nemen (optical of coax en volgens mij ook HDMI).
[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 16-04-2020 09:55 ]
man man, dat is zeker om in de Chevy nog meer motorgeluid te produceren?
Bedoel je dat je op iedere aansluiten 3 paar luidsprekers hebt?renio schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:30:
ik heb onder de veranda een Pioneer 2.1 systeempje (dus 2 speakers an 1 subwoofer) staan welke ik gebruik voor wat muziek onder die veranda (1 subwoofer en 2 kleine surround speakertjes onder veranda zelf, afstand 2 meter) en het terras er naast (2 buiten-boekenplank-speakers van JBL, afstand 5 meter). De 4 luidsprekers zitten per paar aangesloten op de speaker-aansluitingen.
Er komt een additioneel terras verderop (ongeveer 20 meter afstand.. dus 20 a 30 meter speakerkabel) en op die plaats zou ik nog 2 bijkomende speakers willen zodat daar dezelfde muziek speelt. Kan ik die 2 speakers er nog bij aansluiten (met die afstand)?
Of kijk ik beter naar een totaal andere oplossing? Had gedacht aan gewoon een portable battery-powered speaker (alla JBL Link 20 of zo) maar dan is de kans groot dat er 2 verschillende muziekjes door elkaar spelen (radio vanaf 't ene terras en iets dat gestreamt word vanaf zo'n portable speaker). Als er nog andere ideeën (bv de bestaande pioneer vervangen door iets dat zo 6 speakers kan aansturen en meteen al via wifi muziek kan streamen zoals bv chromecast) zijn meer dan welkom!
momenteel op iedere aansluiting (L+R) telkens 2 speakers en daar zou dus mogelijks nog eens 1 speaker per aansluiting bij komen .. maar eigenlijk zoals je zegt.. dat gaat 't niet worden want momenteel is het al zo dat 1 paar speakers al stiller klinkt dan de andere paar. Dus met nog een paar speakers er bij zal het al helemaal niet lukken.Heilige Kaas schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:54:
[...]
Bedoel je dat je op iedere aansluiten 3 paar luidsprekers hebt?
Dat kan ik niet aanraden, mogelijk gaat het heel erg lang goed, mogelijk ook niet. Er wordt dan erg veel gevraagd van een versterker, zelfs op laag volume.
Mocht je het willen proberen dan is het handig dezelfde luidspreker te pakken, anders krijg je volume verschillen tussen verschillende terassen.
Je kan de hardst klinkende luidspreker bijkopen en in serie plaatsen ipv paralel. Dat zou goed kunnen gaan.renio schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:08:
[...]
momenteel op iedere aansluiting (L+R) telkens 2 speakers en daar zou dus mogelijks nog eens 1 speaker per aansluiting bij komen .. maar eigenlijk zoals je zegt.. dat gaat 't niet worden want momenteel is het al zo dat 1 paar speakers al stiller klinkt dan de andere paar. Dus met nog een paar speakers er bij zal het al helemaal niet lukken.
Dat plaatje is niet helemaal correct in de TosLink/SP-DIF kolom:
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
[ Voor 3% gewijzigd door Malfoi op 23-04-2020 22:33 ]
S/PDIF kan uncompressed stereo aan inderdaad, volgens mij doelen ze daarop met "Stereo Support" in de afbeelding. 24/96 kan volgens sommigen inderdaad niet over optisch maar ik krijg het hier ook voor elkaar.BrainCrash schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:00:
[...]
Ook kan ik 24bit/96kHz Stereo over toslink naar mn versterker sturen.. Volgens mij is dat ook uncompressed, dus zou nog hogere bitrates betekenen, maar over dat laatste ben ik niet helemaal zeker.. (correct me if i'm wrong)
Nee. De LG heeft een passieve subwoofer en jouw Denon verwacht een actieve subwoofer. Je kan de LG actief maken door een losse versterker te kopen of je koopt een actieve subwoofer. Dat zijn eigenlijk de twee opties. Een andere receiver kopen met connectie voor een passieve subwoofer kan ook, alleen zit daar niet veel keuze in.Malfoi schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:03:
1. M.b.t. de subwoofer, als ik zo op internet kijk zie ik dat deze via een simpele clip aansluiting op de blurayspeler wordt aangesloten, maar mijn versterker heeft een sub-out (tulp). Gewoon een kwestie van tulpstekker solderen en aansluiten op mijn versterker?
Zie boven, gaat niet werken.2. De grote impendantie vraag: Ik zie in de online handleiding van die set dat de subwoofer een impendantie van 3 ohm heeft, mijn versterker heeft voor de speaker aansluitingen een range van 4-16 ohm. Geldt dit dan ook voor de sub-out?
Creatief meten en je komt heel ver. Meet het vermogen op slechts één kanaal in plaats van meerdere, meer op een pieptoon van 1 kHz in plaats van een geheel bereik, neem een gigantische hoeveelheid vervorming (zeker een 10%) en neem dan de absolute max. Dan krijg je wel een mooi groot getal. Compleet onbruikbaar naar het staat leuk in de folders.Overigens, wat me opviel, op deze pagina van de handleiding van die surround set staat dat die bluray/versterker 1100W output kan geven. Een beetje marketing praat prima, maar dit kan toch niet?
[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 23-04-2020 22:36 ]
Ik edit net mijn eigen post aangezien ik er idd net achter kwam dat het om een passieve sub gaat idd. Oké, hmm, toch nog maar even een nachtje over slapen.FeaR schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:33:
[...]
Nee. De LG heeft een passieve subwoofer en jouw Denon verwacht een actieve subwoofer. Je kan de LG actief maken door een losse versterker te kopen of je koopt een actieve subwoofer. Dat zijn eigenlijk de twee opties. Een andere receiver kopen met connectie voor een passieve subwoofer kan ook, alleen zit daar niet veel keuze in.
Mogelijk kan je de subwoofer op de LG aangesloten laten en dan de subwoofer Pre-Out van de Denon op een ingang van de LG aansluiten. Je stuurt dan in principe alleen lage tonen naar de LG in plaats van een geheel frequentiebereik maar dat zou volgens mij niet uitmaken.
[...]
Zie boven, gaat niet werken.
[...]
Creatief meten en je komt heel ver. Meet het vermogen op slechts één kanaal in plaats van meerdere, meer op een pieptoon van 1 kHz in plaats van een geheel bereik, neem een gigantische hoeveelheid vervorming (zeker een 10%) en neem dan de absolute max. Dan krijg je wel een mooi groot getal. Compleet onbruikbaar naar het staat leuk in de folders.
[ Voor 112% gewijzigd door MetalG op 25-04-2020 13:50 ]
Zelf heb ik speakers uit de voorganger lijn van de Borea, namelijk de Elara. Trouwens naar volle tevredenheid.Dirrukje schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:10:
Ben wat aan het rondkijken naar nieuwe speakers en zo viel mijn oog op de Borea lijn van Triangle, echter lastig verkrijgbaar in Nederland. Iemand toevallig een goed adresje hiervoor om ze te beluisteren? Het lijkt er namelijk op dat alleen Stassen actief in Nederland iets doet met Triangle.
Als je goed in je achterhoofd houdt, dat de producten welke Stassen levert vaak niet via een officiele weg (de meeste importeurs willen geen zaken met ze doen) naar je toe komen (en de garantie dus ook niet altijd geregeld is), dan kun je dat doen. Luisteren kan er altijd natuurlijk, sinds jaren alleen nog maar in Tegelen, maar ze hebben daar een degelijk groot pand.Dirrukje schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:10:
Ben wat aan het rondkijken naar nieuwe speakers en zo viel mijn oog op de Borea lijn van Triangle, echter lastig verkrijgbaar in Nederland. Iemand toevallig een goed adresje hiervoor om ze te beluisteren? Het lijkt er namelijk op dat alleen Stassen actief in Nederland iets doet met Triangle.
Ik weet dat bijv. Arcam en NAD bijvoorbeeld geen zaken meer met ze doen. Ik heb behoorlijk wat collega's met negatieve ervaringen met de garantieafhandeling.Dirrukje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:27:
@DaffyDuck43 @PageFault
Dank voor de reacties! Ga aankomend weekend langs voor een luistersessie en laat me gewoon verrassen. Mijn oog viel op Triangle maar dat is natuurlijk niet in steen gegoten, ben gewoon benieuwd wat me zal bekoren. Maar qua aangezicht ga ik lekker op de Triangles.
Qua garantie maakt dat voor mij als consument toch niet zo uit? Stassen kiest zelf voor het inkoopkanaal en zullen aan mij als consument de wettelijke garantie moeten geven. Of zij hiervoor nu terecht kunnen bij de fabrikant of niet zou geen effect op mij moeten hebben lijkt me..
De Nederlandse audiomarkt wordt overheerst door de importeurs, het liefst met exclusieve contracten met de fabrikant. Die doen een hoop om hun ruime marge te bewaken.Dirrukje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:27:
@DaffyDuck43 @PageFault
Stassen kiest zelf voor het inkoopkanaal en zullen aan mij als consument de wettelijke garantie moeten geven. Of zij hiervoor nu terecht kunnen bij de fabrikant of niet zou geen effect op mij moeten hebben lijkt me..
Mwah. Persoonlijk zou ik me daar met speakers niet zo over druk maken.The Eagle schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:49:
Klopt, maar zowel in NL als in China geldt dat gelijk hebben iets anders is dan gelijk krijgen of je gelijk halen
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
JaJkbc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 05:33:
@DjaRoel Ik wil iig van een 5.1.2 setup naar een 5.1.4 of 7.1.2 en daar heb ik dan toch een 9.2 versterker nodig ipv 7.2.
Nee. Wel zijn eigen DSP en klankinstellingen en mogelijkheden, maar een versterker doet juist dat: versterken. >90% zit in de speakers. Bovendien is er in de budgetklasse die jij zoekt niet heel veel verschil tussen de merken, dus kies gewoon die met de meeste van toepassing zijnde opties.En daarnaast heeft ieder merk z'n eigen soort klank toch?
Ja, als je meer kanalen nodig hebt zal je op zoek moeten naar een andere versterker. Al zie ik dat er op de achterkant wel meer aansluitingen zitten? Ik ben niet bekend met dit specifieke model. Kijk gewoon naar de specificaties die je nodig hebt, staar je niet blind op zaken als vermogen.Jkbc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 05:33:
@DjaRoel Ik wil iig van een 5.1.2 setup naar een 5.1.4 of 7.1.2 en daar heb ik dan toch een 9.2 versterker nodig ipv 7.2. En daarnaast heeft ieder merk z'n eigen soort klank toch?
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
[ Voor 12% gewijzigd door MarijnvdZaag op 01-05-2020 13:34 ]
Ik denk dat het best wel eens kan kloppen wat @MarijnvdZaag zeg over dat audessey niet werkt op zijn multichannel pcm signaal. Misschien dat @The Eagle dit uit zn hoofd weet.LA-384 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:29:
@MarijnvdZaag Misschien gooi je onbewust wat termen door elkaar, maar audyssey room correction zit in de receiver. Het is een tooltje die adhv die bliepsignalen bepaalde correcties aan het uitgaande geluidssignaal doet, zodat alle speakers op de luisterpositie even hard klinken en tot bepaalde hoogte vervormingen door reflecties tot een minimum gebracht worden.
Dit staat verder volledig los van het inkomende geluidssignaal.
Het probleem ligt sowieso bij de pc en het geluidssignaal wat die verstuurd naar de receiver. Ik heb geen ervaring met meerkanaals audio van de pc, maar dacht dat het niet zo eenvoudig is dat te bewerkstelligen. Het zou me niets verbazen als er nu gewoon een stereo signaal wordt opgeschaald naar surround.
[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 30-04-2020 11:28 ]
Meen je dat nou? 90% zit in de speakers?The Eagle schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:26:
[...]
Ja
[...]
Nee. Wel zijn eigen DSP en klankinstellingen en mogelijkheden, maar een versterker doet juist dat: versterken. >90% zit in de speakers. Bovendien is er in de budgetklasse die jij zoekt niet heel veel verschil tussen de merken, dus kies gewoon die met de meeste van toepassing zijnde opties.
[ Voor 3% gewijzigd door Bruin Poeper op 30-04-2020 12:28 ]
Mijn GoT, lees nou eens wat hij schrijft. Namelijk dat het versterker deel gewoon zijn werk doet: het signaal harder maken zonder daar verder hoorbaar iets aan te veranderen. En dat je vervolgens een dsp hebt die wel veel verandert en dat verschilt hoe per merk.Bruin Poeper schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:26:
[...]
Meen je dat nou? 90% zit in de speakers?
Bijna geen enkele AVreceiver gaat er nog van uit dat je rechtuit versterkt.
Mijn Denon (eigenlijk elke 'moderne' receiver) heeft zóveel "mogelijkheden" dat er alleen maar puin uit kan komen. Zie o.a. Audio/surroundparamters
Zelfs mijn eenvoudige TV heeft meen ik 5 geluidsmodi plus equaliser.
Dan ga je aan de slag met je Receiver/versterker die nog meer geluidsmodi heeft en ook een equaliser en audassey en diverse speakercombinaties van 2 tot 5 kanalen in mijn geval.
Tegen de tijd dat je dat op elkaar ingeregeld hebt is er van een origineel zuivere klank ("enkel versterkt") bar weinig meer over. Je krijgt een grijze brij van apparaatvoorkeuren en noodzakelijke gebruikersinstellingen.
Reken maar dat die combinatie een speciale KLANK heeft.
Volstrekt uniek en zelfs door de originele gebruiker niet eens reproduceerbaar.
Ik weet het antwoord intussenMarijnvdZaag schreef op donderdag 30 april 2020 @ 01:00:
Vraagje, wellicht te specifiek voor dit topic, maar ik probeer het maar:
Ik heb een Marantz SR7010 receiver en wil PC-games spelen met Audyssey room correction. Kan dat überhaupt? Ik gebruik altijd Audyssey met andere bronnen via spdif en HDMI maar dan altijd stereo of DTS/Dolby, terwijl de PC meerkanaals ongecomprimeerd PCM stuurt. Dit laatste klinkt heel anders en ik heb dan ook het vermoeden dat Audyssey helemaal niet werkt hiermee :-S De opties voor room correction die bestaan in Windows (nu heb ik alle enhancements uit staan) versterken dit vermoeden. Kan echter geen uitsluitsel vinden tot nu toe. Iemand die het weet?
[ Voor 6% gewijzigd door MarijnvdZaag op 01-05-2020 13:40 . Reden: minifoutje ]
FTVY: Iedereen weet wat je bedoeld, maar Audissey bestaat niet...The Eagle schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:21:
^^^ Dat idd. Verterker versterkt, maar de hoeveelheid en volwassenheid van de electronische trucjes, plus de basisafstelling daarvan, verschillen per fabrikant.
Vwb dat PCM signaal uit de PC: Weet ik iig niet uit mijn hoofd
Ik zou ook zeggen dat Audissey Audyssey in de receiver zit en per bron te gebruiken is. Heck, hier op mijn Denon AVR is het gewoon een kwestie van MultiEQ instelling aanzetten en ik kan regelen wat ik wil, ongeacht het signaal. Zelfs met analoge stereo kan dat, dus ik zou niet weten waarom dat met een discreet digitaal signaal niet zou kunnen. Bitstream zou nog wat lastiger kunnen zijn, maar als ie al ziet dat het meerkanaals is kan ie er al wat mee en moet ie dus ook digitale trucjes kunnen toepassen.
Het kan natuurlijk zijn dat er aan de instelling van de input iets getweaked is, of je gewoon vergeten bent om de EQ instellingen voor die input te doen. En hoe ga je van PC naar receiver, via HDMI?
Wellicht nog even leuk om te melden.. Gisteren onbevangen die kant op gedaan en een aantal uur in een luistersessie gezeten met een line-up van zo'n 10 speakers zonder te weten wat wat was. Prima ontvangst overigens daar met koffie en vlaai, uitleg van alle ruimtes en ze nemen alle tijd voor je. Richting het einde was 1 voor mij de duidelijke winnaar, en toevalligerwijs een setje Triangles. Echter niet de set Triangles waar ik voor ging kijken, de borea's kwamen niet eens in de buurt om eerlijk te zijn. En toen is het allemaal snel gegaan, want hier thuis staat nu een setje Triangles Color Special Edition te pronkenDaffyDuck43 schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:52:
[...]
Zelf heb ik speakers uit de voorganger lijn van de Borea, namelijk de Elara. Trouwens naar volle tevredenheid.
(Mijn eerste sets Triangle Titus XS gekocht in het jaar 2000 spelen ook nog steeds als surrounds naast de front Elara’s LN07 en LN02 als center, en als”oude” hifi set in mijn thuiskantoor)
Toen ik deze eerste Triangles kocht waren er inderdaad meerdere dealers in Nederland (Roosendaal, Den
Haag, en Venlo, als ik nu kijk op https://www.trianglehifi.com/en/buy/ zie ik voor NL inderdaad alleen Stassen staan, en verder niets meer...
Aan de andere kant....heb zelf goede ervaringen daar m.b.t. luistersessie en aankoop daar, dus is het geen straf om er een dagje uit van te maken en een goede vergelijking te kunnen maken.
Was zelf helemaal niet van plan om voor mijn nieuwe set Triangels te kopen, maar de luistersessie heeft de doorslag gegeven en voor onze oren zat in de Elaras veel meer in dan bij de veelgenoemde en veel geprezen speakers van de bekende merken zoals Dali, Klipsch, B&W, KEF of Q-acoustics. Enige anderen die in de buurt kwamen wat betreft de weergave die ons aansprak waren allemaal de “wat minder bekende” merken zoals TMA, Triangle, Focal, enz.
Marketing, recensies, advertenties, fora....het heeft allemaal zijn invloed op ons aller koopgedrag, maar je oren moeten het doen, en als je daarna tevreden bent is het helemaal goed.
Verwijderd
Nog een tip. Koop een geluids kaart met ingebouwde DTS encoder. Dan kan je wel met 5.1 geluid gamen over een optische/coax kabel.MarijnvdZaag schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:30:
[...]
Ik weet het antwoord intussenToen ik zei 'dit laatste klinkt heel anders' had ik de instellingen tussen de verschillende bronnen niet hetzelfde staan. Als ik ze gelijk trek, klopt het allemaal prima. Audyssey wordt dus netjes gebruikt zoals ik hoopte. Dit zou echter niet kunnen bij meerkanaals analoge input. Hier het antwoord op mijn vraag van de Audyssey-helpdesk:
As long as the Audyssey logo is on, room correction is active. You can also check if MultEQ is enabled in the receiver menu described here: http://manuals.marantz.com/SR7010/EU/EN/GFNFSYphwaueoj.php
The AVR will turn the setting off when processing is not allowed, like when connecting headphones, setting the audio mode to direct or pure direct, or when using the 7.1ch analog input.
Bedankt voor de goeie tips hier; zonder de helpdesk was ik er zo te lezen met jullie ook wel uit gekomen.
[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 03-05-2020 11:56 ]
Trein?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq