Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Leg de vergeelde onderdelen in een waterstofperoxide oplossing (3% volstaat, 9% gaat sneller) en zet het in de zomer een paar uur in de zon.The Eagle schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:35:
Kun je doen, maar ik denk dat het doel de middelen niet heiligt, en het je meer aan materiaal kost dan een nieuw speakersetje. Das van dat witte plastic toch? Kun je ook weer gewoon wit krijgen. Zoek even in het Lego topic, genoeg ervaringen daarzo. Witte blokjes vergelen ook
Er is spul in de handel dat Retrobright heet, maar ook een zelfgemaakt mengsel doet wonderen. @almightyarjen heeft daar iig ervaring genoeg mee
Bedoel je dat een UV lamp ook goed is?almightyarjen schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:36:
[...] en zet het in de zomer een paar uur in de zon.
Het geluid zal in ieder geval anders worden. Vaak is de behuizing namelijk ontworpen voor een bepaalde geluidskarakteristiek.aojudo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:22:
Bedankt voor de reacties! Ik snap dat het goedkoper/makkelijker is om de speakers te "bleken", maar ik wil de kastjes zelf maken omdat me dat leuk lijkt. Gaat het geluid van de satellites er niet op achteruit?
[ Voor 53% gewijzigd door Fireshade op 04-02-2020 11:33 ]
De kwaliteit van dat soort speakertjes is meestal twijfelachtig. Slechter zal het er niet op kunnen worden. Hout / MDF is steviger dan plastic, zal dus wat beter intern dempen. Kan theoretisch beter gaan klinken. Maar dat weet je pas als je het doet.aojudo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:22:
Bedankt voor de reacties! Ik snap dat het goedkoper/makkelijker is om de speakers te "bleken", maar ik wil de kastjes zelf maken omdat me dat leuk lijkt. Gaat het geluid van de satellites er niet op achteruit?
Overigens veel succes daarmee, benieuwd of je die speakertjes uberhaupt heel uit de behuizing kunt krijgen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog twee vraagjes:
Moet ik de speakers ter isolatie opvullen met glaswol oid?
En de twee drivers zijn schuin ten opzichte van elkaar in de behuizing gemonteerd (zie plaatje). Is dat met een rede? Of kan ik ze gewoon recht onder elkaar doen?

UV-A lamp, geen "standaard" UV/blacklight lamp (dat is UV-B).
Opvullen kan, hoeft niet. Is voor wat extra demping.aojudo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:02:
Ik ga het gewoon proberen dan! Er valt toch niet zoveel te verliezenDe speakertje komen er wel heel uit, ze zijn in de vier hoeken geschroefd en de kit oid eromheen is al los.
Nog twee vraagjes:
Moet ik de speakers ter isolatie opvullen met glaswol oid?
En de twee drivers zijn schuin ten opzichte van elkaar in de behuizing gemonteerd (zie plaatje). Is dat met een rede? Of kan ik ze gewoon recht onder elkaar doen?
[Afbeelding: speakers]
Reden voor het schuin monteren: gejat van Bose vermoed ik
Oke. Er staat op de speakers inderdaad 'pro logic dolby surround', dus daar zal het wel mee te maken hebben. Ik probeer een design te bedenken waarbij de drivers zo scheef boven elkaar zitten, maar als het niet lukt doe ik ze gewoon boven elkaar.The Eagle schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:43:
[...]
Reden voor het schuin monteren: gejat van Bose vermoed ikRuimtelijk geluid kwam net op en het is voornamelijk midden en hoog wat ze weergeven, dus toch al directioneel gevoelig. Mijn gevoel zegt dat beide drivers het zelfde geluid weergeven. Er zal hooguit een weerstandje voor de bovenste zitten als filter voor het echte hoog. Ik zou ze gewoon recht boven elkaar zetten.
Ik wil een tweetal subwoofers gaan aansluiten waarbij de kabel, samen met nog een reguliere 2*1.5mm2 luidsprekerkabel, door een loze leiding moet. De subwoofers zijn enkel aan te sluiten middens een RCA aansluiting (digitale COAX).
In de buizen zit momenteel 2*2x6mm2 dus dat zal qua dikte allemaal wel moeten lukken maar de connector van de RCA aansluiting is uiteraard een no-go. Deze kabels had ik overigens nog liggen van vóór de verhuizing en gezien ze door de buis paste... heb ik ze niet vervangen. Dikte was destijds puur voor de uitstraling.
Nu twijfel ik tussen 2 opties;
- Ik schaf een kant en klare kabel aan, knip één connector eraf en vervang deze met een DIY connector
- Ik schaf een rol COAX kabel aan van Hirschmann i.c.m. diezelfde DIY connector
Wat adviseren jullie voor het beste resultaat? OF wellicht hebben jullie een betere optie/tip?
En nee, twee kabels door de woonkamer is geen optie (WAF)
[ Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 06-02-2020 13:13 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Verder zou het qua kabellengte niks uit moeten maken. Het is niet zo dat je ineens ander geluid hoort als je een langere kabel aansluit, of dat nou een versterkt signaal is of niet. ZOu mooi wezen als het wel zou was, dan zou je een gewone speaker niet eens kunnen verlengen als je die wilt verplaatsen
Ik heb sinds kort mijn front speakers (Monitor Audio BR5) aangesloten op zowel de speaker A als speaker B van de receiver (passive bi-amp/bi-wire?) en dat maakt voor mijn oren echt een verschil
Probleem is dat, omdat speaker B nu gebruikt wordt, het surround signaal gedownmixed wordt naar stereo en dus de filmbeleving een stuk minder is
Als ik nu een leuke eindversterker tussen de speakers en receiver plaats via de pre-out op de receiver, gaat dat dan goedkomen met het surround geluid? Ik kan hier niets over vinden in de handleiding van de receiver...
Kabels gewoon op lengte maken uiteraard. Geen luidspreker kabel voor signaal kabel misbruiken; geeft teveel kans op storing. Wel geschikte kabel is rg58 coax kabel. Hier kan je zelf rean RCA connectoren aan solderen; mooie goed zelf te solderen connectoren die in 4 kleuren verkrijgbaar zijn.Thalaron schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:08:
Beste mede tweakers,
Ik wil een tweetal subwoofers gaan aansluiten waarbij de kabel, samen met nog een reguliere 2*1.5mm2 luidsprekerkabel, door een loze leiding moet. De subwoofers zijn enkel aan te sluiten middens een RCA aansluiting (digitale COAX).
In de buizen zit momenteel 2*2x6mm2 dus dat zal qua dikte allemaal wel moeten lukken maar de connector van de RCA aansluiting is uiteraard een no-go. Deze kabels had ik overigens nog liggen van vóór de verhuizing en gezien ze door de buis paste... heb ik ze niet vervangen. Dikte was destijds puur voor de uitstraling.
Nu twijfel ik tussen 2 opties;Tevens: Zoals aangegeven zullen er 2 subwoofers worden aangesloten. Er vanuit gaande dat de positie die ik in gedachte heb (1 rechts voor en 1 rechtsachter de zitplaats, midden is uiteraard beter echter niet mogelijk i.v.m. meubels); 1 subwoofer heeft circa 11-13 meter nodig, de ander slechts 2-4 meter. Kabellengte van beide subwoofers gelijk houden of...?
- Ik schaf een kant en klare kabel aan, knip één connector eraf en vervang deze met een DIY connector
- Ik schaf een rol COAX kabel aan van Hirschmann i.c.m. diezelfde DIY connector
Wat adviseren jullie voor het beste resultaat? OF wellicht hebben jullie een betere optie/tip?
En nee, twee kabels door de woonkamer is geen optie (WAF)
Uiteraard ben ik niet van plan luidsprekerkabel te gebruiken, ze zullen echter bij elkaar in één buis moeten passen, vandaar dat ik het erbij heb aangegeven ;-)Jag schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:21:
[...]
Kabels gewoon op lengte maken uiteraard. Geen luidspreker kabel voor signaal kabel misbruiken; geeft teveel kans op storing. Wel geschikte kabel is rg58 coax kabel. Hier kan je zelf rean RCA connectoren aan solderen; mooie goed zelf te solderen connectoren die in 4 kleuren verkrijgbaar zijn.
Maar met Coax kan het dus ook gewoon. Ik ga even zoeken naar "rg58" thnx
Edit: die rg58 Coax is 50 Ohm en ik lees overal dat ik juist 75 Ohm moet hebben?
Ik heb even rondgekeken en de "Hirschmann KOKA 9 Eca 4G/LTE proof" lijkt mij meer geschikt?
In hoeverre 4G een issue is weet ik niet... maar omdat hij langs een andere kabel ligt dacht ik... meer afscherming = beter(?)
[ Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 06-02-2020 22:57 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
ja je NAD versterker "weet" helemaal niet dat er een eindversterker is aangesloten op speakers B. Overigens vind ik het vaag dat de versterker geen surround decoding doet als "speakers B" is aangelsloten.Imperial_Master schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:43:
Ik zit te denken om een stereo eindversterker op mijn NAD T744 aan te sluiten..
Ik heb sinds kort mijn front speakers (Monitor Audio BR5) aangesloten op zowel de speaker A als speaker B van de receiver (passive bi-amp/bi-wire?) en dat maakt voor mijn oren echt een verschil
Probleem is dat, omdat speaker B nu gebruikt wordt, het surround signaal gedownmixed wordt naar stereo en dus de filmbeleving een stuk minder is
Als ik nu een leuke eindversterker tussen de speakers en receiver plaats via de pre-out op de receiver, gaat dat dan goedkomen met het surround geluid? Ik kan hier niets over vinden in de handleiding van de receiver...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
- Beamer (pricewatch: Optoma HD144X)
- Soundbar met subwoofer (pricewatch: Samsung HW-Q70R)
- Chromecast
Om de verbinding tussen deze 3 componenten te leggen heb ik een HDMI 4K audio extractor gekocht.
Dit is als volgt aangesloten:
- Chromecast -> HDMI naar Audio Extractor
- Audio Extractor -> HMDI naar beamer
- Audio Extractor -> Toslink naar Soundbar
Nu heb ik de keuze om de Audio Extractor bij de beamer te plaatsen en een 10 meter lange Toslink-kabel naar de andere kant van de kamer naar de soundbar te leggen OF Audio Extractor bij de soundbar en dan een 10 meter lange HDMI-kabel naar de beamer.
Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
Ik zou gaan voor tien meter optische kabel. Puur om het feit dat tien meter optische kabel goedkoper zal zijn dan tien meter HDMI. Tevens lees je met deze lengtes HDMI redelijk wat issues. Nu zal je met een Full HD beamer minder data over een HDMI kabel sturen dan met 4K.-En4Cer- schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:30:
Nu heb ik de keuze om de Audio Extractor bij de beamer te plaatsen en een 10 meter lange Toslink-kabel naar de andere kant van de kamer naar de soundbar te leggen OF Audio Extractor bij de soundbar en dan een 10 meter lange HDMI-kabel naar de beamer.
Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
De eindversterker zal op de pre-out aangesloten worden, nu heb ik de "speakers B" aangesloten op de LF van mijn speakers en de "speakers A" op de HF van de speakersJvS schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 07:36:
[...]
ja je NAD versterker "weet" helemaal niet dat er een eindversterker is aangesloten op speakers B. Overigens vind ik het vaag dat de versterker geen surround decoding doet als "speakers B" is aangelsloten.
Maar na enig gegoogle heb ik het antwoord volgens mij gevonden en als ik een eindversterker op de pre-out van de fronts aansluit zou het goed moeten komen omdat de T744 dan gewoon het surround gedeelte voor zijn rekening neemt: https://forums.audioholic...ad-t744.31857/post-321798
Over het downmixen van het signaal voor "speaker B", dit staat in de handleiding (en het downmixen zorgt er dan dus voor dat ook via "speaker A" geen surround meer gespeeld wordt):
SPEAKERS A & B: Press either speaker A or B or both to select the set of speakers you wish to listen to. The Speakers A are the main set of 6 multichannel front and surround speakers. The Speaker B are an auxiliary set for remote locations such as other rooms of your home. For Speaker B selection all surround sound sources are downmixed to stereo as shown in the florescent display.
[ Voor 26% gewijzigd door Imperial_Master op 07-02-2020 13:59 ]
Er staat dus dat het signaal aangeboden aan de B-set gedownmixed wordt naar stereo. De A-set en aangesloten speakers voor center / surround blijven gewoon het multichannel format weergeven.Imperial_Master schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:45:
[...]
SPEAKERS A & B: Press either speaker A or B or both to select the set of speakers you wish to listen to. The Speakers A are the main set of 6 multichannel front and surround speakers. The Speaker B are an auxiliary set for remote locations such as other rooms of your home. For Speaker B selection all surround sound sources are downmixed to stereo as shown in the florescent display.
Is ook logisch, want de B-set heeft geen center/surround aansluitingen dus kan alleen maar stereo weergeven.
Heb zelf een Yamaha waar ook een “zone 2” aangesloten is, en die doet precies hetzelfde. Zone 1 geeft multichannel weer en zone 2 alleen in stereo. Dus als de TV als bron dienst doet hebben we surround in de woonkamer en stereo in de slaapkamer.
I
In theorie heb je gelijk, in praktijk echter helaas niet (ik heb het nogmaals getest, DVD in de speler met alleen speaker A geeft dolby surround (geluid uit o.a. de center speaker); schakel ik naar speaker A+B is het enkel stereo (geluid uit o.a. de center speaker valt weg)DaffyDuck43 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:42:
[...]
Er staat dus dat het signaal aangeboden aan de B-set gedownmixed wordt naar stereo. De A-set en aangesloten speakers voor center / surround blijven gewoon het multichannel format weergeven.
Is ook logisch, want de B-set heeft geen center/surround aansluitingen dus kan alleen maar stereo weergeven.
Heb zelf een Yamaha waar ook een “zone 2” aangesloten is, en die doet precies hetzelfde. Zone 1 geeft multichannel weer en zone 2 alleen in stereo. Dus als de TV als bron dienst doet hebben we surround in de woonkamer en stereo in de slaapkamer.
I
Maar ik heb de stap naar een eindversterker al gemaakt; moet alleen nog de logistiek regelen (eindversterker staat in NL, ik woon in Slowakije)
(P.S. een oplossing die ik op het internet las (https://www.audiophonics....upply-device-p-10661.html) gaat helaas niet werken omdat de versterker bij het inschakelen opstart in stand-by).
't zou natuurlijke wellicht heel goed kunnen, maar misschien ook niet...Japsuh schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:46:
Ik heb een 'ouderwetse' analoge versterker, die ik graag automatisch zou willen inschakelen Nu heb ik een streamer (Bluesound Node 2i) gekocht met een 12v trigger output. Helaas heeft de versterker geen 12v trigger input, alleen een 12v trigger output. Er is wel een Remote in poort (ook via een 3,5mm jack). Is het wellicht mogelijk hiermee de versterker aan te zetten? Of is er een andere oplossing te bedenken?
(P.S. een oplossing die ik op het internet las (https://www.audiophonics....upply-device-p-10661.html) gaat helaas niet werken omdat de versterker bij het inschakelen opstart in stand-by).
(we weten 't, gewoon niet...)
een 'ouderwetse' analoge versterker Welke?
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Stom, dacht dat ik het had vermeld. Het gaat om een Arcam A38.Lip schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:50:
[...]
't zou natuurlijke wellicht heel goed kunnen, maar misschien ook niet...![]()
(we weten 't, gewoon niet...)
een 'ouderwetse' analoge versterker Welke?
Het typenummer van de soundbar is HW-F550.
Nu kan ik een subwoofer kopen met typenummer PS-WH550.
Kan iemand mij vertellen of deze bij elkaar horen?
en of ze te koppelen zijn?
Ik ken iemand en die heeft een HW-F550 en daar zit een woofer bij met nummer PS-WF550.
[ Voor 14% gewijzigd door PC-fr op 12-02-2020 21:11 ]
Gewoon proberen? Het lijkt me dat er dan ook nog een knop op zou moeten zitten om remote bediening in te schakelen; dat zit er bij mijn rotels wel op iig.Japsuh schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:46:
Ik heb een 'ouderwetse' analoge versterker, die ik graag automatisch zou willen inschakelen Nu heb ik een streamer (Bluesound Node 2i) gekocht met een 12v trigger output. Helaas heeft de versterker geen 12v trigger input, alleen een 12v trigger output. Er is wel een Remote in poort (ook via een 3,5mm jack). Is het wellicht mogelijk hiermee de versterker aan te zetten? Of is er een andere oplossing te bedenken?
[ Voor 23% gewijzigd door friendly_emu op 13-02-2020 09:34 ]
Het USB A-C verhaal mag niet uitmaken, dat is backwards compatible.ArjenTraas schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:25:
Kleine vraag: een headset met USB-A uitgang, zou die ook werken i.c.m. een smartphone met een USB-C ingang en een USB-A -> USB-C adapter? Doel is om deze headset ook te gebruiken om regulier te bellen.
Echter of die smartphone een usb headset kan aansturen is een heel ander verhaal. Ik zou eerlijk gezegd verwachten van niet. Maar ik heb geen idee hoe je daar achter komt behalve door te testen.
[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 13-02-2020 10:31 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Aansluiten, luisteren en dan voor jezelf oordelen welke set je het mooiste vindt klinkenRemcokersten schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:05:
Hallo allen. Geen idee of ik in het goede topic zit maar ik stel toch mijn vraag. Ik heb een oude Onkyo set en heb voor een prikkie andere tweedehands boxen kunnen kopen. Alleen weet ik nu niet zeker of deze wel of niet beter zijn dan mijn huidige. Onkyo skr-528 of Athena satellite#19067?
Geluid is subjectief en daarom is het altijd moeilijk om voor een ander bepalen wat het beste is.
De Athena Satellites hebben een iets beter frequentiebereik dan de Onkyo's, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Als het je te doen is om het gedreun van de Onkyo set te verminderen, dan kan je beter naar iets anders gaan kijken.Remcokersten schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:05:
Hallo allen. Geen idee of ik in het goede topic zit maar ik stel toch mijn vraag. Ik heb een oude Onkyo set en heb voor een prikkie andere tweedehands boxen kunnen kopen. Alleen weet ik nu niet zeker of deze wel of niet beter zijn dan mijn huidige. Onkyo skr-528 of Athena satellite#19067?
Geluid kan niet subjectief zijn, omdat het gebaseerd op natuurkundige en wiskundige wetenschappen. De waarneming van geluid door een individu, kan wel onderhevig zijn aan subjectiviteit.DaMarcus schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:07:
[...]
...Geluid is subjectief en daarom is het altijd moeilijk om voor een ander bepalen wat het beste is.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
En die subjectiviteit is recht evenredig met het geld wat men aan een kleine verbetering heeft gespendeerd...Lip schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:11:
[...]
De Athena Satellites hebben een iets beter frequentiebereik dan de Onkyo's, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Als het je te doen is om het gedreun van de Onkyo set te verminderen, dan kan je beter naar iets anders gaan kijken.
[...]
Geluid kan niet subjectief zijn, omdat het gebaseerd op natuurkundige en wiskundige wetenschappen. De waarneming van geluid door een individu, kan wel onderhevig zijn aan subjectiviteit.
Mijn 5.1 is een q acoustics 3000 set waarbij de achterste boxen 1m achter de zetel aan het plafond hangen. deze zijn weliswaar schuin naar beneden gericht via de wall brackets (linkje)
Bij de vorige versterker stonden deze luidsprekers als surround R & L ingesteld, maar bij de nieuwe versterker zijn er vanwege de dolby atmos en andere formaten nu ook posities als rear height bij gekomen. Is het aan te raden om deze zo te gaan aansluiten of ben ik dan 2 zaken door elkaar aan het halen?
Oude versterker was Onkyo TX-SR608 en nieuwe is Denon X3600
Je gebruikt ze als Surround Left en Surround Right, dan ook op die manier instellen.Stampertjen schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:14:
Is het aan te raden om deze zo te gaan aansluiten of ben ik dan 2 zaken door elkaar aan het halen?
Ben bezig met het uitdenken van de indeling, en we zouden de "tv wand" aan de kant van de buren kunnen doen of aan de kant van onze gang.
De muur bij de gang is wel wat smaller, dus de sub komt sowieso aan de kant van de buren te staan. Wel betonnen muren afaik, dus overlast verwacht ik sowieso niet echt.
Daarbij, m'n fronts hebben nog een basreflexpoort aan de achterzijde (en ook aan de voorzijde
[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 16-02-2020 21:27 ]
Als ik de Audyssey setup draai dan geeft ie nergens aan dat er twee subwoofers zijn, kan die optie ook nergens vinden in de overige menu's. Ze staan op verschillende afstanden dus ik kan de afstand later wel aanpassen, maar ik krijg dan enkel "distance subwoofer". Is dat simpelweg een beperking van de software? Of doe ik iets verkeerd.
nee, een software dingetje.Justevo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:13: Is dat simpelweg een beperking van de software? Of doe ik iets verkeerd.
uit de handleiding:
SW 1/2
(Subwoofer):
Plaats de SUBWOOFER op een handige locatie dicht bij de luidsprekers voor. Als u twee subwoofers hebt, plaatst u ze symmetrisch over de voorzijde van uw kamer.
Dus dan is de afstand gelijk om er vervolgens een plaatje bij te zetten waar ze niet symmetrisch staan.
Verwijderd
Klopt. De twee subwoofer uitgangen zijn intern op elkaar doorverbonden. De versterker ziet ze enkels als 1 subwoofer. Wel zal ik ze beide op voorkeur op een gelijke afstand plaatsen van af de luisteraar gezien. Anders kan je rare fase verschillen krijgen wat negatief effect heeft op het geluid respons.Justevo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:13:
Ik heb nu een tweede subwoofer aangesloten op mijn Denon X2600H, beide van Jamo maar wel verschillende types. Ze werken ook beide als ik ze aansluit alleen kan ik in de setup nergens kiezen dat het er twee zijn.
Als ik de Audyssey setup draai dan geeft ie nergens aan dat er twee subwoofers zijn, kan die optie ook nergens vinden in de overige menu's. Ze staan op verschillende afstanden dus ik kan de afstand later wel aanpassen, maar ik krijg dan enkel "distance subwoofer". Is dat simpelweg een beperking van de software? Of doe ik iets verkeerd.
Hebben we het dan over centimeters of luistert het niet zo nauw (pun intented)? Ik ben ook niet onderlegd genoeg om echt verschillen te merken, voor mijn gevoel klinkt het goed. Geen rare doffe of modderige klanken en geen trillingen.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:14:
[...]
Klopt. De twee subwoofer uitgangen zijn intern op elkaar doorverbonden. De versterker ziet ze enkels als 1 subwoofer. Wel zal ik ze beide op voorkeur op een gelijke afstand plaatsen van af de luisteraar gezien. Anders kan je rare fase verschillen krijgen wat negatief effect heeft op het geluid respons.
Als ik door de kamer loop (heb een nagenoeg vierkante woonkamer) klinkt de bass overal redelijk hetzelfde. Echter heb ik voor de 2e subwoofer geen andere mogelijkheid om deze te plaatsen dan waar hij nu staat. Een Jamo 210 staat achter de bank in een hoek en de 2e Jamo 808 voor naast de tv kast. Achter staat ie op 1 meter, voor op minstens 1,5.
Symmetrisch aan de voorzijde is geen optie, daar is maar ruimte voor 1.bouwfraude schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:17:
[...]
nee, een software dingetje.
uit de handleiding:
SW 1/2
(Subwoofer):
Plaats de SUBWOOFER op een handige locatie dicht bij de luidsprekers voor. Als u twee subwoofers hebt, plaatst u ze symmetrisch over de voorzijde van uw kamer.
Dus dan is de afstand gelijk om er vervolgens een plaatje bij te zetten waar ze niet symmetrisch staan.
[ Voor 21% gewijzigd door Justevo op 19-02-2020 22:49 ]
Verwijderd
Heb je ooit de fase response curve gezien van een inroom meting van een sub? Die gaat alle kanten op en is een afgeleide van de amplitude response. Dus op gelijke afstand is niet nodigVerwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:14:
[...]
Klopt. De twee subwoofer uitgangen zijn intern op elkaar doorverbonden. De versterker ziet ze enkels als 1 subwoofer. Wel zal ik ze beide op voorkeur op een gelijke afstand plaatsen van af de luisteraar gezien. Anders kan je rare fase verschillen krijgen wat negatief effect heeft op het geluid respons.
Ik krijg Atmos maar niet aan de praat in Netflix icm met mijn 5.1.2 set en Onky 656 en LG55 OLEDC8.
Als ik de audio source alleen op Tv set (incl Atmos aan) dan zie ik de Atmos icoon verschijnen in Netflix.
Zet ik de audio out weer terug naar mijn surround set, dan verschijnt de 5.1 icoon.
- De onky 656 laat duidelijk zien en horen dat de Atmos speakers werken.
- Firmware en software van de apparaten zijn up to date.
De TV is aangesloten op de Onkyo's HDMI main out (arc). De TV heb ik aangesloten met Optical, anders hebben de tv apps geen geluid (zoals Youtube en Netflix). Als ik de TV output op Optial of HDMI Arc zet, gebeurt er niks.
Ik krijg alleen de Atmos icoon als mijn tv speakers aanstaan.

Volgens mij zie ik iets simpels over het hoofd? Help?
-
[ Voor 9% gewijzigd door Speedy_JN op 04-03-2020 13:19 ]
Voorwaarts!
Horen kan ook Speaker Fill of All Channel Stereo zijn, iets met softwarematige upscaling. Wat de Onkyo ook het logo dan wel Atmos track op de display zien?Speedy_JN schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:17:
- De onky 656 laat duidelijk zien en horen dat de Atmos speakers werken.
Typisch, HDMI ARC zou juist moeten doen wat jij zegt: audio van ingebouwde apps naar de receiver sturen.De TV heb ik aangesloten met Optical, anders hebben de tv apps geen geluid (zoals Youtube en Netflix). Als ik de TV output op Optial of HDMI Arc zet, gebeurt er niks.
Atmos icoon op de receiver of in Netflix op de TV?Ik krijg alleen de Atmos icoon als mijn tv speakers aanstaan.
Dat Atmos niet over S/PDIF kan en eigenlijk ook niet over HDMI ARC en je daarvoor eARC nodig hebt? Al heeft Netflix wel een vage constructie dat het soms mogelijk is meer over een interface te krijgen dan technisch mogelijk is. DD+ krijgen ze bijvoorbeeld over optisch en dat zou technisch eigenlijk niet kunnen.Volgens mij zie ik iets simpels over het hoofd?
Ik zie geen Atmos icoon in Netflix.
Ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Beide geluidsbronnen (tv en 5.1.2 set) tegelijk aan de het geluid van de tv muten? Maar geeft hij het dan wel door? En wie zegt dat de tv iets doorgeeft? whaaaa!
Voorwaarts!
[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:25 ]
Het is wel een vrij bizar ding overigens. Hoe kom je er in vredesnaam bij dat dat een iphone speaker moet zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 05-03-2020 18:56 ]
[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:25 ]
Het nadeel daarvan is dat mijn computer vlakbij een van de surround-speakers staat, dus dat stoort me als ik daarop aan het werk ben.
Graag zou ik dus de surround-speakers uitschakelen als ze een film kijken. Maar dus niet door de receiver op stereo zetten, dan is de center-speaker niet actief en gaan ze het geluid weer harder zetten om de stemmen goed te kunnen verstaan.
Helaas lijkt de receiver geen stereo + center (front-only) modus (3.0) te hebben. Zou het mogelijk zijn om de verbinding naar de surround-speakers fysiek te onderbreken (schakelaar ofzo)? Wat is daarvoor op de markt?
[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 07-03-2020 15:34 ]
Alternatief is een speakerschakelaar kopen, maar dan praat je over 50+ euro. En twee snoerschakelaars kost je misschien 5 euro.
Dus hoe realiseer je grotere luchttrillingen met eenzelfde elektriciteitsverbruik?
Of anders gesteld, waar gaat de electriciteit verloren bij een lagere gevoeligheid? Zelfde als led versus gloeilamp - meer warmteopwekking? Wat is het verschil tussen de spoelen van hoge en lage gevoeligheid?
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Gevoeligheid en rendement is niet helemaal hetzelfde, maar ene hoog rendenment leidt wel tot een hoge gevoeligheid.Josio schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:16:
De specificatie "gevoeligheid", soms ook "rendement" genoemd, van een luidspreker, hoe wordt dat eigenlijk gerealiseerd door de luidsprekerfabrikant?
Dus hoe realiseer je grotere luchttrillingen met eenzelfde elektriciteitsverbruik?
Of anders gesteld, waar gaat de electriciteit verloren bij een lagere gevoeligheid? Zelfde als led versus gloeilamp - meer warmteopwekking? Wat is het verschil tussen de spoelen van hoge en lage gevoeligheid?
Het rendement van een driver wordt voornamelijk bepaald door de beperkte omzetting van beweging van het membraan in trillingen van de lucht. Dus de spreekspoel brengt het membraan in trilling, maar lucht heeft zon lage dichtheid dat er relatief weinig energie overgebracht wordt op de lucht. Dit is afhankelijk van hoe groot het membraan is; hoe groter hoe meer energie er op de lucht overgebracht wordt en dus hoe hoger het rendement (maar ook hoe groter het benodigde luidspreker volume). Een andere manier om het membraan effectief groter te maken is een hoorn en dit verhoogt het rendement heel sterk. Hoorns/waveguides voor hoge tonen kunnen ook nog het geluid naar voren richten wat de gevoeligheid nog verder verhoogt (wordt aan voorzijde gemeten). Standaard rendement van een hifi luidspreker is onder de 1%, grote hoorngeladen speakers kan dit oplopen tot tientallen procenten.
Dan heb je ook nog de elecrtrische omzetting waar wat veschillen tussen bestaan, factoren zijn de massa van de bewegende delen, sterkte van het magnetisch veld en het percentage van de spreekspoel wat in het magnetisch veld hangt (is een manier om maximale lineaire excursie te verhogen, overhung voicecoil heet dat).
[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 08-03-2020 12:23 ]
Ik heb een rechthoekige woonkamer met een (computer)scherm tegen een van de korte muren. Ik wil ook een (TV)scherm aan de tegenovergestelde muur hangen.
Nu vraag ik me af wat ik met de audio ga doen, want als ik beide schermen op een gewone 5.1 versterker aan sluit komt het geluid bij een van de schermen van de verkeerde kant.
Het liefst zou ik twee center-speakers hebben, een voor ieder scherm, en manier om aan te geven welke center er gebruikt moet worden en om front en back te wisselen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die daar tegen aan loopt. Is daar een standaard oplossing voor? Is dit misschien iets wat je eenvoudig configureert op een moderne versterker? Is er misschien een technische naam voor dit probleem (of de oplossing) waarmee ik gericht verder kan zoeken?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Heb je echt 5.1 nodig voor je computerscherm?CAPSLOCK2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:56:
Misschien erg n00b maar ik heb geen enkele ervaring met moderne versterkers, dus hopelijk kan iemand dit zo beantwoorden.
Ik heb een rechthoekige woonkamer met een (computer)scherm tegen een van de korte muren. Ik wil ook een (TV)scherm aan de tegenovergestelde muur hangen.
Nu vraag ik me af wat ik met de audio ga doen, want als ik beide schermen op een gewone 5.1 versterker aan sluit komt het geluid bij een van de schermen van de verkeerde kant.
Het liefst zou ik twee center-speakers hebben, een voor ieder scherm, en manier om aan te geven welke center er gebruikt moet worden en om front en back te wisselen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die daar tegen aan loopt. Is daar een standaard oplossing voor? Is dit misschien iets wat je eenvoudig configureert op een moderne versterker? Is er misschien een technische naam voor dit probleem (of de oplossing) waarmee ik gericht verder kan zoeken?
Als je voor de computer alleen stereo nodig hebt, kunnen veel receivers dat via speakerset selectie A/B.
Kies A voor de 5.1 speakersetup voor je tv, en B voor de extra 2.0 spekersetup bij je computer.
Een luidsprekerswitch zou dit prima kunnen verhelpen.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:56:
Misschien erg n00b maar ik heb geen enkele ervaring met moderne versterkers, dus hopelijk kan iemand dit zo beantwoorden.
Nodig is een groot woord, maar tijdens het gamen wil ik ook 5.1 geluid hebben.Fireshade schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:22:
Heb je echt 5.1 nodig voor je computerscherm?
Als je voor de computer alleen stereo nodig hebt, kunnen veel receivers dat via speakerset selectie A/B.
Kies A voor de 5.1 speakersetup voor je tv, en B voor de extra 2.0 spekersetup bij je computer.
Zo'n speakerset selectie functie, is dat een configuratieprofiel?
Is dat een fysiek apparaat? Is dat om twee center speakers aan te sluiten?Een luidsprekerswitch zou dit prima kunnen verhelpen.
Nee, dat is normaal gewoon een (hardware) switch. Ipv "speaker select" heet dit ook wel "zone 2" (of zelfs 3). De bedoeling is dat je meerdere zones kan voorzien van speakers en die kan aansturen. Die extra zones gaan echter normaal niet verder dan stereo.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Nodig is een groot woord, maar tijdens het gamen wil ik ook 5.1 geluid hebben.
Edit:
als je naar plaatjes van de aansluitingen kijkt, zie je die specifieke speakeraansluitingen (A, B, of ZONE 2, 3) wel zitten:
https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images
[ Voor 18% gewijzigd door Fireshade op 09-03-2020 12:11 ]
Maar dan heb ik dus ook extra luidsprekers nodig?Fireshade schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:09:
[...]
Nee, dat is normaal gewoon een (hardware) switch. Ipv "speaker select" heet dit ook wel "zone 2" (of zelfs 3). De bedoeling is dat je meerdere zones kan voorzien van speakers en die kan aansturen. Die extra zones gaan echter normaal niet verder dan stereo.
Edit:
als je naar plaatjes van de aansluitingen kijkt, zie je die specifieke speakeraansluitingen (A, B, of ZONE 2, 3) wel zitten:
https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images
Dat is nu net niet de bedoeling.
Zijn er geen versterkers waar ik zelf profielen op kan aanmaken met mappings tussen invoerkanalen en uitvoerkanalen?
Zo van:
profiel 1:
- stuur input 1 naar output FL;
- stuur input 2 naar output FR;
- stuur input 3 naar output C;
- etc...
profiel 2:
- stuur input 4 naar output FL;
- stuur input 5 naar output FR;
- stuur input 3 naar OUTPUT X;
- etc...
[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 09-03-2020 12:47 ]
Ik zou zeggen, zet de tip in google en je hebt je oplossing.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Nodig is een groot woord, maar tijdens het gamen wil ik ook 5.1 geluid hebben.
[...]
Is dat een fysiek apparaat? Is dat om twee center speakers aan te sluiten?
Volgens mij kan je output FL verbinden aan input1 + input5, FR aan input2 + input4, etc.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:45:
[...]
Maar dan heb ik dus ook extra luidsprekers nodig?
Dat is nu net niet de bedoeling.
Zijn er geen versterkers waar ik zelf profielen op kan aanmaken met mappings tussen invoerkanalen en uitvoerkanalen?
Zo van:
profiel 1:
- stuur input 1 naar output FL;
- stuur input 2 naar output FR;
- stuur input 3 naar output C;
- etc...
profiel 2:
- stuur input 4 naar output FL;
- stuur input 5 naar output FR;
- stuur input 3 naar OUTPUT X;
- etc...
Maar zoals ik zei, ik heb nog geen receiver gezien die twee 5.1 setups ondersteunt. Die extra zones/sets zijn normaal gesproken hooguit 2.1. Dus wellich niet de oplossing die je zoekt.
Je hebt me op een idee gebracht.Fireshade schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:39:
[...]
Volgens mij kan je output FL verbinden aan input1 + input5, FR aan input2 + input4, etc.
Maar zoals ik zei, ik heb nog geen receiver gezien die twee 5.1 setups ondersteunt. Die extra zones/sets zijn normaal gesproken hooguit 2.1. Dus wellich niet de oplossing die je zoekt.
Ik kan een heel eind komen door de inputs inderdaad samen in de poorten te stoppen.
Vervolgens koop ik zo'n 1in->2out audioswitch en verbind iedere luidspreker, met uitzondering van de center, met twee outputs maar in verschillende opstellingen.
Voor de center koop ik twee luidsprekers die ik aan weerszijde van de kamer zet en ieder met 1 output van switch verbind.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ik dat in software zou kunnen doen als ik een moderne versterker zou kopen maar dat lijkt niet mogelijk te zijn, of in ieder geval niet gewoon genoeg dat ik het terug kan vinden.
Uitstekend ideeCAPSLOCK2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:09:
[...]
Je hebt me op een idee gebracht.
Ik kan een heel eind komen door de inputs inderdaad samen in de poorten te stoppen.
Vervolgens koop ik zo'n 1in->2out audioswitch en verbind iedere luidspreker, met uitzondering van de center, met twee outputs maar in verschillende opstellingen.
Voor de center koop ik twee luidsprekers die ik aan weerszijde van de kamer zet en ieder met 1 output van switch verbind.
Die zijn er ook wel, deze bijvoorbeeld:Ik had eigenlijk gehoopt dat ik dat in software zou kunnen doen als ik een moderne versterker zou kopen maar dat lijkt niet mogelijk te zijn, of in ieder geval niet gewoon genoeg dat ik het terug kan vinden.
https://www.dolby.com/us/...ltichannel-amplifier.html
Zelf nog geprobeerd tegen te gaan met diodes in de aansturing zodat er geen signaal terug kon lopen, maar ook dat mocht niet baten.
Praktische oplossing: Zwikje extra speakers.
Dank, daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor. Ik kan toch nog niet helemaal loslaten dat dit oplosbaar is met een goede schakelaar die de boel fysiek scheidt.The Eagle schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:26:
Ik heb ook wel eens geprobeerd wat @CAPSLOCK2000 wil (al was dat stereo) en tenzij je de speakerparen tegelijk schakelt, ga je nat doordat je sluiting veroorzaakt, ook al staat de versterking uit. Je hebt altijd wat reststroom / standby / whatever spanning daar. Vinden apparatuur en speakers iig niet zo tof is mijn ervaring.
Zelf nog geprobeerd tegen te gaan met diodes in de aansturing zodat er geen signaal terug kon lopen, maar ook dat mocht niet baten.
Extra speakers is echter geen oplossing, de hele insteek van dit topic is nu juist om niet m'n heel audio-installatie dubbel uit te voeren.Praktische oplossing: Zwikje extra speakers.
[ Voor 65% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-03-2020 15:06 ]
Maar alle bronnen zijn uit een en dezelfde versterker. Maakt dat dan niet uit?The Eagle schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:26:
Een speaker op meerdere bronnen tegelijk aansluiten zonder dat het gelijktijdige geschakeld is, ie nooit een goed idee.
Waarom op die manier? Omdat dat is wat er gebeurt als je niet direct beiden schakelt. Dan is er een moment dat je plus op plus hebt.
Heb je een geluidskaart met analoge 5.1 aansluitingen dmv mini-jacks? En heb je een AV reciever waarop nog analoge RCA aansluitingen voor 5.1 vrij zijn?CAPSLOCK2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:56:
Zoja, dan kan je de geluidskaart aansluiten op de versterker waarbij je bewust de front en rear verkeerd aansluit (omdraait). Vervolgens zou je de centre/sub vanuit de geluidskaart kunnen sturen naar een actieve speaker welke fungeert als 2e centre en los staat van de receiver. In de geluidskaart software de sub uit zetten zodat je niet 2 streams over 1 speaker krijgt.
Mis je wel je sub, maar je bent al een heel end op weg.
Veel geluidskaarten hebben ook analoge 5.1 uitgangen, bestaande uit 3 minijack aansluitingen. Hierbij kan je heel makkelijk van de front speakers, rear speakers maken, simpelweg door de minijacks verkeerd om aan te sluiten.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
oplossing was simpel... te simpel... -> TV speaker aan (en dus Atmos functie), op de TV kiezen voor Optical + internal speaker. Dan volume op 0.. Atmos icoon komt te voorschijn.
En ja... warmer en meer geluid van voren. Netflix + Atmos = check!
Voorwaarts!
De HDMI kabel zit in "Monitor 1 ARC" van de receiver en in "HDMI 2 ARC" van de TV.
De receiver reageert wel op commando's via de afstandbediening van de TV (harder/zachter/mute, aan/uit). Ook op de TV staat dat er een verbinding is met de receiver maar geluid komt er niet uit.
Wanneer ik een andere videobron op de receiver selecteer en de TV op HDMI 2 zet krijg ik wel gewoon beeld en geluid.
Ik heb al contact gehad met Samsung en met hen de instellingen van de TV nagelopen en die staat goed ingesteld.
De instellingen op mijn receiver zijn:
Video/HDMI Setup
HDMI audio uit: AVR (grijs)
HDMI doorgeven: aan (grijs)
-Bron doorgeven: Laatste
-RC-bron selecteren: Alleen bron selecteren
HDMI bediening: Aan
-ARC: Aan (grijs)
-TV Audio Switching: Aan
-Voeding uit: Alle
-Energiebesparing: Aan
-Smart Menu: Aan
Edit:
Het lijkt toch aan de HDMI kabel te liggen. Ik heb de TV dichter bij de receiver gezet om een andere (kortere) kabel te proberen en daarmee werkt het wel.
[ Voor 14% gewijzigd door sjirafje op 11-03-2020 18:38 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Je kan de afstanden laten meten en die kloppen allemaal behalve bij linksvoor(zuilspeaker).
Ik heb de versterker al vaak gereset,
Rechtsvoor geeft aan 2m 57 en dat klopt ook. Maar linksvoor is 0.25 m en dat scheelt nogal
Iemand een idee hoe dat kan? of moet ik er niet te veel achter zoeken?
De zuilspeakers zelf zijn zonder obstakels naar de versterker.
[ Voor 23% gewijzigd door Arjantje72 op 14-03-2020 04:32 ]
Verwijderd
Weet je zeker dat de polen van de speaker goed zijn aangesloten? Of dat de speaker nog heel is? Soms komen rare resultaten van audessy nl. doordat er een onopemerkt foutje is.Arjantje72 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 04:25:
Ik heb een Onkyo versterker(686) en gebruik alle luidsprekers(5.1.2)
Je kan de afstanden laten meten en die kloppen allemaal behalve bij linksvoor(zuilspeaker).
Rechtsvoor geeft aan 2m 57 en dat klopt ook. Maar linksvoor is 0.25 m en dat scheelt nogal
Helaas is alles goed aangesloten en er komt gewoon goed geluid uit(Klipsch).Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:13:
[...]
Weet je zeker dat de polen van de speaker goed zijn aangesloten? Of dat de speaker nog heel is? Soms komen rare resultaten van audessy nl. doordat er een onopemerkt foutje is.
Ik snap er niks van
Wat bedoel je met dat de luidsprekers zonder obstakel naar de versterker zijn?Arjantje72 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 04:25:
Ik heb een Onkyo versterker(686) en gebruik alle luidsprekers(5.1.2)
Waar leg je de meet microfoon neer?
De betredende luidspreker is direct gericht naar mij, geen obstakels ertussen.Jag schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:43:
[...]
Wat bedoel je met dat de luidsprekers zonder obstakel naar de versterker zijn?
Waar leg je de meet microfoon neer?
Bij de rechter luidspreker staat er een bank tussen en die meet de Onkyo wel goed...
Ik gebruik voor de meting een microfoon standaard.
https://www.google.com/se...t=5#imgrc=PPFqXVCJ2jHdFM:
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Klinkt wel alsof de meting gewoon goed gedaan is. Er komt ook gewoon normaal geluid uit de linker main?Arjantje72 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:47:
[...]
De betredende luidspreker is direct gericht naar mij, geen obstakels ertussen.
Bij de rechter luidspreker staat er een bank tussen en die meet de Onkyo wel goed...
Ik gebruik voor de meting een microfoon standaard.
https://www.google.com/se...t=5#imgrc=PPFqXVCJ2jHdFM:
Heel raar dat ie dan een totaal verkeerde afstand meet voor 1 luidspreker. Kijk, een sub kan ie niet nauwkeurig meten, omdat dat met lage tonen gewoon niet werkt (iets met schroder frequentie / staande golven). Ik kan het zo op afstand niet verklaren waarom de meting hier niet werkt.
Wat je wel gewoon kan doen, is handmatig de afstand instellen voor die ene speaker, dus de oplossing is wel eenvoudig.
Yep, doe ik vanavond
Ja dat klopt maar ik blijf het raar vindenJag schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:26:
[...]
Klinkt wel alsof de meting gewoon goed gedaan is. Er komt ook gewoon normaal geluid uit de linker main?
Heel raar dat ie dan een totaal verkeerde afstand meet voor 1 luidspreker. Kijk, een sub kan ie niet nauwkeurig meten, omdat dat met lage tonen gewoon niet werkt (iets met schroder frequentie / staande golven). Ik kan het zo op afstand niet verklaren waarom de meting hier niet werkt.
Wat je wel gewoon kan doen, is handmatig de afstand instellen voor die ene speaker, dus de oplossing is wel eenvoudig.

Van mijn luisterplek naar de speaker staat alleen maar een laag tafeltje tussen en de afstand is verder dan 0,25 meter
[ Voor 26% gewijzigd door Arjantje72 op 16-03-2020 20:26 . Reden: Beter ]
Hopelijk drukt één van de kindertjes niet zijn vinger in de tweeters / woofers prikt
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Heeft die afstand niet iets te maken met de fase van het signaal? Is het dan wel verstandig dat handmatig aan te passen, zeker wanneer er geen vreemde dingen hoorbaar zijn? Misschien zit het intern wel niet goed en geeft dat het (fase-)verschil?Jag schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:26:
@Arjantje72 Heb je de twee speakers al eens omgewisseld en gekeken of die meting speaker- of kanaal-afhankelijk is? Niet dat het een oplossing is, maar puur uit nieuwsgierigheid.
Goed tussen aanhalingstekens want dit geldt alleen boven de Schröder frequentie; eronder is de fase response een afgeleide van de amplitude response. Maw, als de amplitude response (aka de frequentie response) klopt, dan de fase ook.
[ Voor 100% gewijzigd door FeaR op 17-03-2020 20:50 ]
Ze heeft er gelukkig geen interesse in maar ik heb wel van die kappen liggen die je ervoor kan doen.Help!!!! schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:33:
^
Hopelijk drukt één van de kindertjes niet zijn vinger in de tweeters / woofers prikt
Dat zal in de toekomst inderdaad wel nodig zijn.
Dat is inderdaad een goed idee om te testen maar aangezien die kleine nu heel de dag thuis is zal het wel in het weekend worden of zoLA-384 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:51:
[...]
Heeft die afstand niet iets te maken met de fase van het signaal? Is het dan wel verstandig dat handmatig aan te passen, zeker wanneer er geen vreemde dingen hoorbaar zijn? Misschien zit het intern wel niet goed en geeft dat het (fase-)verschil?
@Arjantje72 Heb je de twee speakers al eens omgewisseld en gekeken of die meting speaker- of kanaal-afhankelijk is? Niet dat het een oplossing is, maar puur uit nieuwsgierigheid.
Pc aux uit -> subwoofer rca line in -> speakers l en r out -> 2 bookshelf speakers.
Nu vroeg ik me af of de speaker outputs werken als de subwoofer met line in is aangesloten.
Ik zag op marktplaats een jbl sub 138, zou dit hiermee bijvoorbeeld werken?
Nee. Je kan niet met Low Level (RCA) de subwoofer in en dan met High Level (speakerdraad) de subwoofer uit. De subwoofer levert geen vermogen naar de High Level Out, dat is puur een doorgifte waardoor je ook de High Level In moet gebruiken om de keten compleet te maken. De versterker in een actieve subwoofer is voor de subwoofer, niet om speakers aan te sturen (PC- en sommige all-in-one setjes daargelaten). Al is niet elke implementatie van High Level dezelfde, niet elke subwoofer heeft High Level Out om speakers naar door te lussen, sommige hebben alleen een ingang.Chatman313 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:27:
Hoi allemaal, ik ben van plan een 2.1 set voor mijn pc bij elkaar te zoeken. Nu heb ik het volgende idee:
Pc aux uit -> subwoofer rca line in -> speakers l en r out -> 2 bookshelf speakers.
Nu vroeg ik me af of de speaker outputs werken als de subwoofer met line in is aangesloten.
Ik zag op marktplaats een jbl sub 138, zou dit hiermee bijvoorbeeld werken?
Een 2.1 setje met losse componenten heb je mijns inziens grof twee opties. Als eerste een losse versterker met daarop twee passieve speakers en een actieve subwoofer. High- of Low Level aansluiten hangt van de versterker af. Andere optie is een setje actieve speakers met (Subwoofer) Audio Out zodat je naar een losse actieve subwoofer kan gaan. Natuurlijk kan een versterker met Pre-Outs met daarop actieve speakers ook maar globaal zou ik vasthouden aan de twee opties hierboven.
[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 21-03-2020 03:00 ]
Nu heb ik de tv en versterker, volgens mij, volledig op ARC gezet. De versterker gaat nu ook aan en uit met de tv afstandsbediening en volume van de tv bedient nu ook de Marantz ipv de tv. Echter krijg ik er geen geluid uit via de versterker.
Iemand enig idee welke instelling ik misschien mis? Of zou dit gewoon een brakke ARC implementatie zijn?
Awesome
Goede hdmi kanaal gebruikt? Meestal kan eentje maar ARC.Raym09 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:07:
Ik wil het geluid van onze tv(lg 49uh603v) via ARC op de versterker(Marantz 1609) laten afspelen.
Nu heb ik de tv en versterker, volgens mij, volledig op ARC gezet. De versterker gaat nu ook aan en uit met de tv afstandsbediening en volume van de tv bedient nu ook de Marantz ipv de tv. Echter krijg ik er geen geluid uit via de versterker.
Iemand enig idee welke instelling ik misschien mis? Of zou dit gewoon een brakke ARC implementatie zijn?
Hoge kwaliteit hdmi kabel geprobeerd? Niet alle kabels ondersteunen ARC, en als ze het wel doen kan het kapot zijn bv door action troep.
[ Voor 10% gewijzigd door Heilige Kaas op 22-03-2020 08:40 ]
HDMI-Arc op de tv idd, op de Marantz zit maar 1 HDMI out. Tv staat op audio out (optisch/HDMI ARC)en simplink (HDMI(cec) staat aan.Heilige Kaas schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:38:
[...]
Goede hdmi kanaal gebruikt? Meestal kan eentje maar ARC.
Op de Marantz staat HDMI control aan en daarmee staat ARC gelijk aan.
Volume op de tv aanpassen past dan het volume op de Marantz aan.
Het enige wat ik mij nu kan bedenken is dat het gebruik van ARC in combinatie met de apps op de tv niet word ondersteund. Dit is namelijk bij gebruik van de Netflix/Disney+/Spotify app op de tv.
Kan nog testen of het wel werkt met een Chromecast.
Awesome
Als ik ze aan de muur zou bevestigen wordt het ongeveer 1,5 meter maar de kamer is vrij smal dat ik niet weet of ze wel schuin genoeg naar beneden gericht kunnen worden.
Ik zou ze ze hoog mogelijk monteren, dan heb je minder last van volume verschillen omdat ze dan relatief gezien minder verschil in afstand hebben tot de luisterplek(ken).Justevo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:13:
Ik heb een rechthoekige kamer van ongeveer 4,5 meter lang en 3 meter breed. Nu twijfel ik waar ik mijn achterste twee surround speakers het beste kan plaatsen. Op een standaard op oorhoogte of bevestigen aan het plafond en naar beneden richten? Op oorhoogte zou de zitplek niet verder dan 1 meter diagonaal van de achterste speakers staan, ik weet niet of je daar heel blij van word als de voorste speakers op zo'n 3,5/4 meter staan.
Als ik ze aan de muur zou bevestigen wordt het ongeveer 1,5 meter maar de kamer is vrij smal dat ik niet weet of ze wel schuin genoeg naar beneden gericht kunnen worden.
Om welk type speaker gaat het?
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Met Audyssey zijn de afstanden wel in te stellen, maar denk dat je dan alsnog gelijk hebt.DjaRoel schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:34:
[...]
Ik zou ze ze hoog mogelijk monteren, dan heb je minder last van volume verschillen omdat ze dan relatief gezien minder verschil in afstand hebben tot de luisterplek(ken).
Om welk type speaker gaat het?
Welk type moet ik nog uitvogelen wat de beste optie is. Ik heb Jamo 803's en Klipsch RB 51's die ik zou kunnen gebruiken.
Zijn allebei geen ideale speakers om op te hangen, misschien een optie om één setje te verkopen en een atmos on wall setje terug te kopen?Justevo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:57:
[...]
Met Audyssey zijn de afstanden wel in te stellen, maar denk dat je dan alsnog gelijk hebt.
Welk type moet ik nog uitvogelen wat de beste optie is. Ik heb Jamo 803's en Klipsch RB 51's die ik zou kunnen gebruiken.
Zoiets bijvoorbeeld, Jamo Studio S 8 ATM
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Ik denk dat het wel zoiets gaat worden ja, maar aan de muur ophangen is zo permanent vaak..DjaRoel schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:32:
[...]
Zijn allebei geen ideale speakers om op te hangen, misschien een optie om één setje te verkopen en een atmos on wall setje terug te kopen?
Zoiets bijvoorbeeld, Jamo Studio S 8 ATM
Hoe zacht ik ze nu ook zet het geluid van de speakers die naast me staan overmeesteren toch het geluid van voren.
Haha, gewoon doenJustevo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:31:
[...]
Ik denk dat het wel zoiets gaat worden ja, maar aan de muur ophangen is zo permanent vaak..
Hoe zacht ik ze nu ook zet het geluid van de speakers die naast me staan overmeesteren toch het geluid van voren.
Ja, ik ken je setup niet, maar als je links of rechts op de bank zit heb je waarschijnlijk hetzelfde effect. Dat effect wordt minder naarmate ze hoger hangen.
Het is precies zoals @DjaRoel zegt; als ze verder weg hangen dan minder relatief volume verschil. Dat is dus de enige manier om echt stereo surround te krijgen. Anders zal altijd 1 surround speaker overheersen als je ze direct naast je hebt staan. Als je bank tegen de achterwand aanstaat is ophangen dus de enige goede mogelijkheid.Justevo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:31:
[...]
Ik denk dat het wel zoiets gaat worden ja, maar aan de muur ophangen is zo permanent vaak..
Wie wil mijn geheugen even opfrissen betreffende het instellen van de BIAS fine tuning voor de verschillende cassette types. Gebeurd dat bij opnames automatisch en bij afspelen instelbaar middels de BIAS fine knop, of hoe zat het ook al weer?
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6