Wat ik denk is dat degene die je bij Sonos geholpen heeft iig van toeten nog blazen weetloewie1984 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:12:
Een vraag:
Ik heb een Sonos AMP welke ik heb aangesloten op mijn Canton ERGO RC-L zuilluidsprekers.
De specs van de AMP in het kort zijn:
Klasse D versterker van 125 watt per kanaal bij 8 Ohm impedantie
De specs van de zuilluidsprekers in het kort zijn:
Nominaal / Music power 200/350 watt
SPL 89db
Frequentie response 18 t/m 30k Hz
Crossover 300 t/m 3.5k Hz
Impedantie 4/8 Ohm
Het is nu al de tweede Sonos AMP waarvan het versterker gedeelte de geest geeft. De eerste keer kan natuurlijk altijd gebeuren met een slecht exemplaar, maar een tweede met hetzelfde euvel gaf me te denken dat het apparaat wellicht niet in staat is de luidsprekers aan te sturen.
Ik heb gebeld met Sonos om het apparaat te laten vervangen en ze de vraag voorgelegd.
Het verhaal wat ik terug kreeg is dat de de AMP inderdaad moeite zou hebben met de aansturing gezien de luidsprekers meer vermogen vragen dan de versterker kan geven.
Nu is de vraag, klopt dit en zoja wat kan ik er nog aan doen. De man bij Sonos gaf aan om te kijken of ik het vermogen van de luidsprekers kon verlagen of er anders een versterker tussen zou kunnen zetten die het uitgangssignaal van de AMP nog verder versterkt. Er is alleen 1 probleem de AMP heeft geen line-out maar alleen maar twee luidspreker uitgangen waardoor deze nooit in serie geschakeld kan worden met een andere versterker.
Lijkt me dat er een aantal opties overblijven:Wat denken jullie?
- 2 a 4 AMP's aanschaffen om de luidsprekers te bi-wiren met aan elke kant 2 AMP's als monoblok (grapje van 2.400 eu)
- De amp omwisselen/inruilen voor een Sonos Port met aparte stereo versterker
- De nieuwe amp behouden tot ie weer kapot gaat of opletten met volume, maar daar heb ik net dit apparaat voor gekocht
- Andere luidsprekers (wmb geen optie)
- Afstappen van Sonos (wmb geen optie, want heb nog 3 andere sonos apparaten in huis)
Een luidspreker vraagt geen vermogen. De spec van het "vermogen" van een luidspreker slaat op de max belastbaarheid; een wat ondoozichtige spec die betrekking heeft op hoeveel vermogen er max door de spreekspoel mag voordat deze oververhit raakt. In praktijk ligt dit veel gecompliceerder omdat dit enorm tijds en frequentie afhankelijk is.
Het enige wat een beetje op "vragen"lijkt, is de impedantie, die "vraagt" om een bepaalde stroom bij een gegeven spanning. Jouw Canton speakers hebben een impedantie van omstreeks 4 ohm in het laag, wat heel gebruikelijk is. Tevens is jouw Sonos amp ook gerate voor 4 ohm speakers.
En dan de suggestie van het vermogen van je luidsprekers verlagen, dat is natuurlijk volledige baloney
Net als de suggestie om er nog een versterker tussen te zetten. Dan ben je echt niet geschikt in de functie van technische ondersteuner als je dit soort onzin uitkraamt
Ik denk dat de grote vraag is, wat was de diagnose van het overlijden van de amp?