Sinds kort ben ik de nog niet zo trotse eigenaar van een DB4S, in eerste instantie voor stereo gebruik (2.1) bij een paar 705 S3 speakers, eveneens van B&W.
Ik kom er nog niet zo uit qua instellingen: hij schakelt het daadwerkelijk geluid maken op ongewenste momenten uit, hoorbaar dus

.
Hij is aangesloten met RCA op de LFE ingang, vanaf de sub uitgang van de versterker, een NAD C700 V2, met cutoff op 80 Hz. Trigger (1) is aangesloten en schakelt correct tussen
standby en
aan. Maar
aan betekent helaas nog niet dat de eindtrap ook echt actief is. Bij beperkt geluid schakelt die regelmatig uit! En dat beperkte geluid is mijn normale volume voor achtergrondmuziek.
Ik hoor het diepere laag dus regelmatig starten en stoppen. In dat diepere laag lijkt van een drumslag soms het eerste stukje te ontbreken, een basgitaar komt er soms met de drum ineens tevoorschijn, om na de slag op de grote drum ook weer weg te vallen. (En daarbij krijgen de 'front' speakers uiteraard op dat moment de < 80Hz niet terug, hoewel ze op zich aardig mee kunnen komen vanaf 50 Hz.)
Hoe verbeter ik dit? Ingesteld heb ik met Android. Doet de iOS app nog wat extra wellicht?
De sub-kabel biedt ook nog een mogelijkheid aarde te koppelen (zoals bij een grammofoon), maar aan de zijde van de sub zie ik niet hoe ik dat doe. Daar heb ik hiervoor verder niets aan, toch? (Lijkt me om eventuele brom op de kabel te gaan.)
Tevens, als ik uiteindelijk de versterker inregel (met REW als dat blijkt te kunnen, of anders Dirac), dan hoef ik niet meer met de kamer-inregeling op de sub zelf aan de slag, toch? (Waarvoor ik ook geen van de weinige geschikte smartphones beschikbaar heb...)
Deze snag terzijde ben ik wel heel blij met de uitbreiding in het laag. De opstelling is het begin van multi-room, nu in twee kamers. In die tweede kamer geniet ik (met open deur) al mee van de diepere bas. (En helaas dus ook van dit probleem.) Krijg ik 't een beetje goed, dan vraag ik me af of deze nog naar de 5.1.2 opstelling verhuist t.z.t. of dat ik maar door moet sparen.