Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Stel gewone kabel met 4 gelijke doorsnede - draden en 2 luidsprekers (stereo).
Parallel 2 aan 2 dus louter om het spanningsverlies versterker > luidsprekers te reduceren.
Geluid is (veel) hogere frequentie dan netfrequentie. De stroom gaat zich dus al in serieuze mate naar de omtrek van de koperdoorsnede beginnen concentreren waardoor de effectieve (gebruikte) sectie eigenlijk gereduceerd is. Met twee aparte onderling geisoleerde geleiders wordt dit effect netto minder. Dus eigenlijk is er, in een bepaalde mate, toch een voordeel van aparte geleiders parallel. Je moet dan wel zorgen dat je bij dat parallel verbinden het voordeel niet terug weggeeft dus solderen.

Heb ook een aan hierboven ongerelateerde vraag: is een laag vermogen versterker die een hoog vermogen luidspreker stuurt een potentieel probleem?

[ Voor 8% gewijzigd door Josio op 25-12-2019 18:41 ]

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
JvS schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:22:
Lijkt me strict geluidstechnisch weinig toegevoegde waarde hebben. Gevoelsmatig kan het wel veel doen, waardoor je ervaring van het sublaag beter wordt. Bij subs gaan de verhalen van koppelen met de vloer tot juist moeten ontkoppelen alle kanten op.

Ik zou zeggen: Ervaar je ergens problemen mee? Want dit klinkt als gewoon hobby'en met mooie spulletjes. Dat is gewoon altijd leuk. Als je het wilt rationaliseren, verwacht dan dat het matig zal lukken. De meeste problemen met laagweergave komen door staande golven. En daad doet zo'n steen echt 0,0 aan.
Nee nergens problemen mee zelf heel tevreden over maar ik dacht doordat het laag wat beter "zou" worden dat ik de sub misschien nog wat kon toedraaien voor de buren wat te sparen want wat daar nu uitkomt 8)7 :9
Ik heb nu een Klipsch SPL-120 en ik kom van de sub die bij de KEF E305 set zat dus voor mij is dit wel een forse upgrade :)
Voorbeeld zijn de scenes met de Star Destroyers uit Star Wars 7 & 8 echt niet normaal wat voor geluid daaruit komt, sub zelf staat op 35 a 40% en nog eens -5dB op de receiver.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
@Rikske_007 Volume en gain zegt niets over de kwaliteit van de sub (wat velen wel denken). Het is waarschijnlijker dat de sub op de optisch meest ideale plek staat, maar dat dat voor de staande golven niet de meest ideale plek is. Het volume van de diverse frequenties verandert door de kamer heen en daar baseer je de gain instelling op. Je kunt dus eens kijken of er betere plekken zijn om de sub te plaatsen, zodat het volume verder omlaag kan. Aan de andere kant is het waarschijnlijker dat de buren de sub horen doordat de betonnen vloer gewoon doorloopt of doordat er maar weinig tot geen isolatie in de tussenmuur zit.

Wat ik heb begrepen van de diverse manieren om een sub op de ondergrond te plaatsen, is dat je:
- spikes gebruikt wanneer de sub op instabiele vloerbedekking/-kleed staat, de spikes gaan dan door de stof heen en maken contact met de harde ondervloer.
- rubber voetjes gebruikt wanneer een sub op een ongelijke vloer staat en daardoor niet stabiel blijft staan.

Er valt misschien nog wat te zeggen voor trillingen door contact. Dan zou een steen met spikes op een vloerkleed met daarop de sub met rubber voetjes nog een optie kunnen zijn. Maar op een harde ondergrond zal het geen effect hebben. Op het geluid uit de sub iig zeker niet.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 26-12-2019 09:15 ]

• Rikske_007
LA-384 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:13:
@Rikske_007 Volume en gain zegt niets over de kwaliteit van de sub (wat velen wel denken). Het is waarschijnlijker dat de sub op de optisch meest ideale plek staat, maar dat dat voor de staande golven niet de meest ideale plek is. Het volume van de diverse frequenties verandert door de kamer heen en daar baseer je de gain instelling op. Je kunt dus eens kijken of er betere plekken zijn om de sub te plaatsen, zodat het volume verder omlaag kan. Aan de andere kant is het waarschijnlijker dat de buren de sub horen doordat de betonnen vloer gewoon doorloopt of doordat er maar weinig tot geen isolatie in de tussenmuur zit.

Wat ik heb begrepen van de diverse manieren om een sub op de ondergrond te plaatsen, is dat je:
- spikes gebruikt wanneer de sub op instabiele vloerbedekking/-kleed staat, de spikes gaan dan door de stof heen en maken contact met de harde ondervloer.
- rubber voetjes gebruikt wanneer een sub op een ongelijke vloer staat en daardoor niet stabiel blijft staan.

Er valt misschien nog wat te zeggen voor trillingen door contact. Dan zou een steen met spikes op een vloerkleed met daarop de sub met rubber voetjes nog een optie kunnen zijn. Maar op een harde ondergrond zal het geen effect hebben. Op het geluid uit de sub iig zeker niet.
Bedankt voor je uitgebreide reactie LA :)
Ik heb de sub geplaatst door middel van de subwoofer crawl deze staat nu momenteel achter onze zetel daar gaf deze het beste resultaat vond ik persoonlijk en staat eigenlijk volledig uit het zicht.
Wanneer het LFE kanaal zijn werk doet kan je niet zeggen van waar het komt het is precies of het van de voorste speakers komt dus ik neem aan dat dit toch goed is dan?
Had hem eerst tussen de voorste speakers maar dat vond ik persoonlijk niet zo mooi omdat alles zo dicht bijeen stond, ik heb nog 1 plaats waar ik zou kunnen testen maar daar staat onze kerstboom momenteel dus dat is nog even afwachten.
Wij wonen in een half open bebouwing en de betonnen vloer is gescheiden, de sub staat op SVS rubberen voetjes op keramische tegels als ondergrond.
Pas op ik ben zeer tevreden over het geluid maar indien ik iets zou kunnen doen voor mijn "toekomstige" buren een beetje te sparen wil ik dit zeker proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door Rikske_007 op 26-12-2019 09:45 . Reden: typo ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is me niet helemaal duidelijk of je nu wel of geen problemen ervaart. Of werk je vanuit de aanname dat je burenoverlast moet voorkomen? Dan heeft verplaatsen en op je eigen luisterplek luisteren niet zo'n zin. Wat je op de bank hoort kan ook totaal iets anders zijn dan wat de buren horen (door staande golven).

Staande golven heb je altijd in een woonkamer, maar ik begrijp niet echt wat je nu probeert op te lossen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Rikske_007 Dan heb je eigenlijk alles goed gedaan. Je hebt het over "toekomstige buren". Hebben de huidige buren aangegeven dat ze de sub horen? Of ga je er voor het gemak van uit dat ze em horen?

Ik zou in elk geval niet te overhaast dingen gaan doen en eerst eens in overleg gaan met de nieuwe buren. Als ze geen hinder ervaren, lekker laten zoals het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

JvS schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:12:
Het is me niet helemaal duidelijk of je nu wel of geen problemen ervaart. Of werk je vanuit de aanname dat je burenoverlast moet voorkomen? Dan heeft verplaatsen en op je eigen luisterplek luisteren niet zo'n zin. Wat je op de bank hoort kan ook totaal iets anders zijn dan wat de buren horen (door staande golven).

Staande golven heb je altijd in een woonkamer, maar ik begrijp niet echt wat je nu probeert op te lossen.
Mwah, denk wel dat je hier een nuance op kan maken. Met de subwoofer crawl hoor je veel sublaag op de plek waar de staande golven beide een piek hebben. Als je je sub vervolgens daar neerzet is de overdracht van sublaag vanuit die positie efficiënt. Dus ook al weet je niet waar de buren zitten, je stuurt dan toch wat minder energie hun kant op doordat je je eigen sub minder hard zet.

Het indraaien @Rikske_007 van een sub, wat je even noemde, heeft uiteraard geen zin. Die dingen geven alle kanten op evenveel geluid.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Josio schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:33:
[...]

Stel gewone kabel met 4 gelijke doorsnede - draden en 2 luidsprekers (stereo).
Parallel 2 aan 2 dus louter om het spanningsverlies versterker > luidsprekers te reduceren.
Geluid is (veel) hogere frequentie dan netfrequentie. De stroom gaat zich dus al in serieuze mate naar de omtrek van de koperdoorsnede beginnen concentreren waardoor de effectieve (gebruikte) sectie eigenlijk gereduceerd is. Met twee aparte onderling geisoleerde geleiders wordt dit effect netto minder. Dus eigenlijk is er, in een bepaalde mate, toch een voordeel van aparte geleiders parallel. Je moet dan wel zorgen dat je bij dat parallel verbinden het voordeel niet terug weggeeft dus solderen.
Het skineffect bedoel je? Daar kan je met meerdere dunne, in elkaar gedraaide draden ook wel vanaf komen, als het al invloed heeft op de audio kwaliteit.
Heb ook een aan hierboven ongerelateerde vraag: is een laag vermogen versterker die een hoog vermogen luidspreker stuurt een potentieel probleem?
Niet zolang je de versterker niet te hard gaat zetten.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
j-phone schreef op donderdag 26 december 2019 @ 17:25:
[...]
Het skineffect bedoel je? Daar kan je met meerdere dunne, in elkaar gedraaide draden ook wel vanaf komen, als het al invloed heeft op de audio kwaliteit.
Klopt voor zover het invloed heeft op audiofrequenties en relatief dunne aders. Maar dan voor optimaal effect wel van elkaar geïsoleerd.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Correct me if I'm wrong, maar vziw is dat wat er naar luidsprekers loopt gewoon gelijkstroom. Het skineffect is, naar wat ik lees, alleen van toepassing op wisselstroom en zou daarmee dan dus niet voor speakers moeten gelden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Audiosignaal is wisselspanning, alleenn de frequentie is tot 20Khz en dan is skin effect een non issue. Nog even los van het feit dat niemand ooit verschil gehoord heeft tussen normale kabels in goed opgezette testen.

• Josio
j-phone schreef op donderdag 26 december 2019 @ 17:25:
[...]

[...]

Niet zolang je de versterker niet te hard gaat zetten.
Die dunne draden moeten onderling toch elektrisch geisoleerd zijn anders bewegen de elektronen alsnog naar de omtrek en gebruiken ze de binnenste dunne draden niet.

Wat gebeurt er dan precies bij versterker van X watt op max? Waar zit het gevaar bij een luidspreker van bvb 5X watt? Wat gebeurt er en waarom?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

• Josio
JvS schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:01:
Audiosignaal is wisselspanning, alleenn de frequentie is tot 20Khz en dan is skin effect een non issue. Nog even los van het feit dat niemand ooit verschil gehoord heeft tussen normale kabels in goed opgezette testen.
20 kHz is al serieus tov van de 50Hz van het net.
Heb zonet dat "skineffect" eens opgezocht: "Bij een frequentie van 50 Hz is de (effectieve) indringdiepte in koper ongeveer 1 cm, bij 10 kHz is dit een 0,66 mm en bij 10 MHz nog maar 20 μm".
Van 10 mm naar 0.66 mm, dat is een beduidende reductie van effectieve doorsnede van geleider.

• Josio
The Eagle schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:39:
Correct me if I'm wrong, maar vziw is dat wat er naar luidsprekers loopt gewoon gelijkstroom. Het skineffect is, naar wat ik lees, alleen van toepassing op wisselstroom en zou daarmee dan dus niet voor speakers moeten gelden.
Het gaat om een wisselende stroom, hoe zou je anders trillingen / geluid kunnen produceren?
Daarom dat men ook van "impedantie" spreekt bij de audio toestellen, ipv de weerstand bij constante stroom.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Josio schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:20:
[...]

20 kHz is al serieus tov van de 50Hz van het net.
Heb zonet dat "skineffect" eens opgezocht: "Bij een frequentie van 50 Hz is de (effectieve) indringdiepte in koper ongeveer 1 cm, bij 10 kHz is dit een 0,66 mm en bij 10 MHz nog maar 20 μm".
Van 10 mm naar 0.66 mm, dat is een beduidende reductie van effectieve doorsnede van geleider.
Nou, geen massief installatiedraad gebruiken dan :P

• The Eagle

The Eagle

I stand corrected :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:48
Ik ben voor het eerst aan het kijken naar een receiver (Denon AVR-X2600H) omdat ik nu zoveel apparaten thuis heb dat het allemaal te onduidelijk wordt met alle kabels. En ook omdat ik met mijn huidige setup niet de mogelijkheid heb om DTS-HD / MA af te spelen, waar het eigenlijk vooral om draait. Ik heb een 4K TV met een 5.1 Home Cinema Set. Nu wil ik mijn PC gebruiken om video af te spelen op mijn TV (HDMI 2.0 kabel getrokken) maar het probleem is dat ik dan alleen een optische kabel kan gebruiken van mijn TV naar mijn 5.1 set. En optisch is niet goed genoeg voor DTS-HD / MA, alleen DTS of Dolby.

Het probleem: mijn 5.1 set heeft wel een HDMI Arc out, maar werkt dat dan ook als ik een HDMI kabel naar de receiver leg voor alleen de audio of moet je echt fysiek speakers aansluiten op je receiver? Ik kan bij mijn 5.1 set geen HDMI als output selecteren, dus dat lijkt mij eigenlijk van niet. Maar hoe dan wel is de vraag.

Ik ben een leek op dit gebied so bare with me, kon mijn antwoord niet echt ergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Josio schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:17:
[...]

Die dunne draden moeten onderling toch elektrisch geisoleerd zijn anders bewegen de elektronen alsnog naar de omtrek en gebruiken ze de binnenste dunne draden niet.
Daar heb je gelijk in.
Wat gebeurt er dan precies bij versterker van X watt op max? Waar zit het gevaar bij een luidspreker van bvb 5X watt? Wat gebeurt er en waarom?
De versterker kan gaan clippen, maar voor die tijd heb je het volume al lager gedraaid. Het is namelijk niet om aan te horen. Dit effect kan ervoor zorgen dat je luidspreker (tweeter) ermee uitscheid.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:20:
Ik ben voor het eerst aan het kijken naar een receiver (Denon AVR-X2600H) omdat ik nu zoveel apparaten thuis heb dat het allemaal te onduidelijk wordt met alle kabels. En ook omdat ik met mijn huidige setup niet de mogelijkheid heb om DTS-HD / MA af te spelen, waar het eigenlijk vooral om draait. Ik heb een 4K TV met een 5.1 Home Cinema Set. Nu wil ik mijn PC gebruiken om video af te spelen op mijn TV (HDMI 2.0 kabel getrokken) maar het probleem is dat ik dan alleen een optische kabel kan gebruiken van mijn TV naar mijn 5.1 set. En optisch is niet goed genoeg voor DTS-HD / MA, alleen DTS of Dolby.

Het probleem: mijn 5.1 set heeft wel een HDMI Arc out, maar werkt dat dan ook als ik een HDMI kabel naar de receiver leg voor alleen de audio of moet je echt fysiek speakers aansluiten op je receiver? Ik kan bij mijn 5.1 set geen HDMI als output selecteren, dus dat lijkt mij eigenlijk van niet. Maar hoe dan wel is de vraag.

Ik ben een leek op dit gebied so bare with me, kon mijn antwoord niet echt ergens vinden.
Alle apparaten aansluiten op de ingang van de Denon en 1 HDMI output van de versterker naar de tv is een oplossing.

Zolang je niet opgeeft welke 5.1 set je nu gebruikt kan er geen advies worden gegeven over de huidige setup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Josio schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:17:
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 02:09:
[...]

De versterker kan gaan clippen, maar voor die tijd heb je het volume al lager gedraaid. Het is namelijk niet om aan te horen. Dit effect kan ervoor zorgen dat je luidspreker (tweeter) ermee uitscheid.
Je brengt het al genuanceerd, maar ik nuanceer het nog meer :).

Een versterker van X (= 100) watt gaat niet meer of minder clippen als je er 50 of 500 watt speakers aan hangt. Die versterker "voelt" dat helemaal niet. Een versterker gaat clippen als je hem VEEEL te hard zet en dus structureel meer dan die 100 watt nodig hebt. En dat doet-ie zowel met de 50 watt speaker als met de 500 watt speaker.

Het verschil tussen die twee situaties is dat je de 50 watt speaker inmiddels mogelijk al gesloopt had, simpelweg door te zwaar te belasten. (en die hoor je niet zo duidelijk aankomen helaas)

Iedereen is altijd maar bang voor "te zware" speakers en het lijkt erop dat iedereen denkt dat een verstekrer door die zware speakers gaat clippen. Maar dat is dus niet zo :). Versterkers gaan clippen doordat ze te hard gezet worden. En bij speakers met een hoge belastbaarheid ("zware speakers" in de zin van vermogen bestaan niet) heb je minder kans om ze door teveel vermogen te slopen, en dan zal de versterker als eerste opgevene (clippen).

En dat is idd vrij duidelijk hoorbaar :P

ALs er al een spec is om op te letten, dan is het gevoeligheid, dus een speaker die 83db/watt op 1m aan geluid produceert heeft 10 keer meer vermogen nodig om op 90db uit te komen dan eentje die 93db/watt op 1m aan geluid produceert.

Maar ironisch genoeg zijn het juist kleine speakers die heel diep gaan waar de gevoeligheid laag van is (en subs in een kleine behuizing :)).

Baseline: Maak je er niet druk om, je kan alles met alles slopen als je het maar flink hard zet. Maar slopen met clippen moet je het wel HEEL bont voor maken. Zeker met een speaker die een hoge belastbaarheid heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 27-12-2019 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 02:13:
[...]

Alle apparaten aansluiten op de ingang van de Denon en 1 HDMI output van de versterker naar de tv is een oplossing.

Zolang je niet opgeeft welke 5.1 set je nu gebruikt kan er geen advies worden gegeven over de huidige setup.
Een Philips HTB3550G 5.1 set, vrij basic. Ik kan de speakers alleen via de specifieke aansluitingen van de set aansluiten en het is ook een passieve subwoofer. Zoals ik in het oorspronkelijke bericht zei heeft de set geen HDMI audio channel die ik kan selecteren, alleen optical/coax/audio in etc. Omdat ik niet weet hoe receivers daarmee omgaan weet ik dus niet of hij zijn geluid naar de HDMI Arc van de set kan sturen.

Beste afbeelding die ik zo even kon vinden.
Afbeeldingslocatie: https://prohardver.hu/dl/cnt/2016-03/126410/hatcsat2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 17:21
JvS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 07:35:
[...]

[.
ALs er al een spec is om op te letten, dan is het gevoeligheid, dus een speaker die 83db/watt op 1m aan geluid produceert heeft 10 keer meer vermogen nodig om op 90db uit te komen dan eentje die 93db/watt op 1m aan geluid produceert.
Niet helemaal juist: Dit staat er in elk natuurkundeboek middelbare school: Bij een verdubbeling van het geluidsvolume neemt het volume met 3 dB toe.

Dit wil dus zeggen: Bij 2 audiosystemen op het zelfde volume neemt het volume met 3 dB toe en Bij 1 audiosysteem met 2x vermogen neemt ook het volume met 3 dB toe.

Dus bij deze specs van 83 dB/Watt een vermogen van 86 dB gebruikt een amp 2 watt en bij 89 dB 4 Watt.

Voor een verhoging van 93 naar 83 dB is nodig: 2^((93-83)/3) = 10,08 Watt en toevallig zit je hier wiskundig bijna juist en overigens: 93 dB is zo'n hoog volume, dat is echt onwijs luid.

gaan we een Trance party houden in een boerenschuur, schroeven we het volume nog verder op naar 103 dB. Volgens jouw formule is daar 10+10 is 20 Watt voor nodig. Echter neemt dit benodigde vermogen exponentieel toe:

Het vermogen wordt dan: 2^((103-83)/3) = 101.5 dB en dat gaat niet meer lukken met een 100 Watt versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:47:
[...]
Een Philips HTB3550G 5.1 set, vrij basic. Ik kan de speakers alleen via de specifieke aansluitingen van de set aansluiten en het is ook een passieve subwoofer. Zoals ik in het oorspronkelijke bericht zei heeft de set geen HDMI audio channel die ik kan selecteren, alleen optical/coax/audio in etc. Omdat ik niet weet hoe receivers daarmee omgaan weet ik dus niet of hij zijn geluid naar de HDMI Arc van de set kan sturen.

Beste afbeelding die ik zo even kon vinden.
[Afbeelding]
Een receiver, zeker degene die je aanhaalde, heeft zoveel HDMI ingangen dat je al je apparaten daarop aansluit. ARC heb je dan in principe niet nodig, tenzij je apps op je TV draait en het geluid daarvan op je receiver wilt hebben. ARC stuurt namelijk het geluid van je TV naar je receiver. De TV wordt dan de geluidsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:56:
[...]

Een receiver, zeker degene die je aanhaalde, heeft zoveel HDMI ingangen dat je al je apparaten daarop aansluit. ARC heb je dan in principe niet nodig, tenzij je apps op je TV draait en het geluid daarvan op je receiver wilt hebben. ARC stuurt namelijk het geluid van je TV naar je receiver. De TV wordt dan de geluidsbron.
Maar het geluid moet uit de 5.1 set komen en ik kan de 5.1 set alleen optisch met de receiver verbinden (wat dus niet voldoende is voor DTS-HD/MA). Als de PC naar de TV loopt snap ik dat de TV op dat moment de bron is, maar dan moet je alsnog van de TV naar de receiver en de receiver naar de 5.1 set toch?

Het probleem is dus dat ik niet weet hoe ik van de receiver naar de set moet als optisch en HDMI (is alleen out, en er moet dus geluid IN en het heeft ook geen HDMI channel om als audio te selecteren) geen optie zijn. Of is dit dan gewoon de tekortkoming van de 5.1 set.

[ Voor 3% gewijzigd door Justevo op 27-12-2019 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:47:
[...]

Niet helemaal juist: Dit staat er in elk natuurkundeboek middelbare school: Bij een verdubbeling van het geluidsvolume neemt het volume met 3 dB toe.

[...]

Voor een verhoging van 93 naar 83 dB is nodig: 2^((93-83)/3) = 10,08 Watt en toevallig zit je hier wiskundig bijna juist en overigens: 93 dB is zo'n hoog volume, dat is echt onwijs luid.
Dat is een mooi verhaal om me te vertellen dat je denkt dat de 10 eigenlijk 10,08 moest zijn...

Alleen als je iemand graag verbetert, zorg dan dat je je feiten scherp hebt. De factor 10 is correct. De dB schaal is logaritmisch. Het zijn juist de natuurkundeboeken die 3,0102999566 (10 * Log 2)
naar 3db afronden om het verhaal eenvoudig te houden (en in significante cijfers klopt dat ook nog).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 27-12-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:09:
[...]
Maar het geluid moet uit de 5.1 set komen en ik kan de 5.1 set alleen optisch met de receiver verbinden (wat dus niet voldoende is voor DTS-HD/MA). Als de PC naar de TV loopt snap ik dat de TV op dat moment de bron is, maar dan moet je alsnog van de TV naar de receiver en de receiver naar de 5.1 set toch?

Het probleem is dus dat ik niet weet hoe ik van de receiver naar de set moet als optisch en HDMI (is alleen out, en er moet dus geluid IN en het heeft ook geen HDMI channel om als audio te selecteren) geen optie zijn. Of is dit dan gewoon de tekortkoming van de 5.1 set.
Je wilt de receiver dus doorlussen naar de bestaande set om zo geluid te verkrijgen? Dat gaat niet werken omdat zowel optisch als HDMI een digitaal signaal geven en de decodering dan plaatsvind in je bestaande set. Je hebt dan dus nog steeds geen nieuwe digitale formaten die beluisterd kunnen worden.

Die oude set kan je beter weggeven, daar kan je niet veel mee met externe apparaten (theater in a box systeem).

Als het is om kosten te besparen dan zou ik (let op, persoonlijke mening) die nieuwe Denon aanschaffen en tweedehands rondkijken voor speakers + sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:15:
[...]

Je wilt de receiver dus doorlussen naar de bestaande set om zo geluid te verkrijgen? Dat gaat niet werken omdat zowel optisch als HDMI een digitaal signaal geven en de decodering dan plaatsvind in je bestaande set. Je hebt dan dus nog steeds geen nieuwe digitale formaten die beluisterd kunnen worden.
Ja, dat inderdaad.
Die oude set kan je beter weggeven, daar kan je niet veel mee met externe apparaten (theater in a box systeem).

Als het is om kosten te besparen dan zou ik (let op, persoonlijke mening) die nieuwe Denon aanschaffen en tweedehands rondkijken voor speakers + sub.
Het is inderdaad deels om kosten te besparen maar ook omdat ik de huidige speakers allemaal netjes heb weggewerkt en aan speciale beugels hangen etc, plus dat het voor mijn woonkamer meer dan voldoende is.

Zou je theoretisch de speakers los kunnen knippen, deze verbinden aan de receiver en een losse actieve sub ergens vandaan halen? Of gaat je receiver niet blij zijn met zulke boxen die uit een standaard setje komen. (Even los van de geluidskwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:22:
[...]

Het is inderdaad deels om kosten te besparen maar ook omdat ik de huidige speakers allemaal netjes heb weggewerkt en aan speciale beugels hangen etc, plus dat het voor mijn woonkamer meer dan voldoende is.

Zou je theoretisch de speakers los kunnen knippen, deze verbinden aan de receiver en een losse actieve sub ergens vandaan halen? Of gaat je receiver niet blij zijn met zulke boxen die uit een standaard setje komen. (Even los van de geluidskwaliteit)
Je kan de stekkertjes gewoon doorknippen inderdaad. Als het geluid je nu bevalt dan zal een nieuwe receiver dat wellicht nog iets kunnen verbeteren door de DSP die je kan doen, win - win dus eigenlijk. Ik zou wel een nieuwe (of tweedehands) actieve sub aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:24:
[...]

Je kan de stekkertjes gewoon doorknippen inderdaad. Als het geluid je nu bevalt dan zal een nieuwe receiver dat wellicht nog iets kunnen verbeteren door de DSP die je kan doen, win - win dus eigenlijk. Ik zou wel een nieuwe (of tweedehands) actieve sub aanraden.
Ik vind het aanbod van actieve subs wel klein in de prijsklasse die ik zoek, maar dat ter zijde. Maar goed dat doorknippen en een nieuwe sub vinden is een operatie die wel moet lukken.

Als laatste; als ik dan mijn PC via HDMI 2.0 naar de receiver verbind en ik lus die daarna door naar de TV dan herkent de receiver automatisch als ik een bestand afspeel waar DTS-HD/MA geluid in zit? En het 4K beeld stuurt ie dan netjes naar m'n TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:38:
[...]
Ik vind het aanbod van actieve subs wel klein in de prijsklasse die ik zoek, maar dat ter zijde. Maar goed dat doorknippen en een nieuwe sub vinden is een operatie die wel moet lukken.
Kijk ook bij de kringlopen, daar staan er vaak (althans, hier in de regio) wel wat vanaf 20 euro.
Als laatste; als ik dan mijn PC via HDMI 2.0 naar de receiver verbind en ik lus die daarna door naar de TV dan herkent de receiver automatisch als ik een bestand afspeel waar DTS-HD/MA geluid in zit? En het 4K beeld stuurt ie dan netjes naar m'n TV.
Ja, gaat allemaal automatisch geregeld worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:40:
[...]

Kijk ook bij de kringlopen, daar staan er vaak (althans, hier in de regio) wel wat vanaf 20 euro.

[...]

Ja, gaat allemaal automatisch geregeld worden :)
Nice. Thnx voor de info! Kunnen we de komende dagen wel mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:43:
[...]

Nice. Thnx voor de info! Kunnen we de komende dagen wel mee vooruit.
Graag gedaan en veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:24:
[...]
@Justevo Ik ben ook begonnen met een upgrade van mijn HTIB door de bestaande speakers aan te sluiten op een nieuwe receiver. Dat klonk echt een stuk beter! Een paar jaar later heb ik de HTIB speakers vervangen door Q-Acoustics 3050 staanders. Dat klonk nog weer veel beter. Dus het is een prima aanpak om het zo te doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
RichieB schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:08:
[...]

@Justevo Ik ben ook begonnen met een upgrade van mijn HTIB door de bestaande speakers aan te sluiten op een nieuwe receiver. Dat klonk echt een stuk beter! Een paar jaar later heb ik de HTIB speakers vervangen door Q-Acoustics 3050 staanders. Dat klonk nog weer veel beter. Dus het is een prima aanpak om het zo te doen.
Ik ben bang dat je de verkeerde quote ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
JvS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:15:
[...]

Dat is een mooi verhaal om me te vertellen dat je denkt dat de 10 eigenlijk 10,08 moest zijn...

Alleen als je iemand graag verbetert, zorg dan dat je je feiten scherp hebt. De factor 10 is correct. De dB schaal is logaritmisch. Het zijn juist de natuurkundeboeken die 3,0102999566 (10 * Log 2)
naar 3db afronden om het verhaal eenvoudig te houden (en in significante cijfers klopt dat ook nog).
Neemt niet weg dat bij hele hoge volumes de wattages een grote rol gaan spelen en een amp te licht kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:17:
[...]

Neemt niet weg dat bij hele hoge volumes de wattages een grote rol gaan spelen en een amp te licht kan zijn.
Ik begrijp niet waarom je daar een punt van maakt. Dat is exact mijn punt.

"Versterkers gaan clippen doordat ze te hard gezet worden."

Enige dat ik daarbij wil melden is dat het voor die versterker geen moer uitmaakt hoe zwaar belastbaar die speaker is voor risico op clippen. Dus een 10 watt versterker gaat bij evenhard spelen net zo clippen op een speaker die 100 watt belastbaar is als op een speaker die 10 watt belastbaar is.

Een versterker is niet "te licht voor een speaker" hij is evenuteel "te licht voor een gewenst geluidsniveau". Maar dan zijn de verschillen tussen 50 en 100 watt (3db) eigenlijk om te lachen. "Te licht" geldt alleen als je de grenzen opzoekt.

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 27-12-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
RichieB schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:08:
[...]

Ja mooi, j-phone zei ook al dat als je je bestaande speakers (voorlopig) nog wilt houden het win-win 'kan' zijn 8) Klopt het dat je alleen voor de subwoofer een actieve moet vinden? En dat het dus met speakers wel werkt om die op een nieuwe receiver aansluiten, ook al zijn de speakers wel passief. Neem aan dat een subwoofer meer eist dan speakers.
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:46:
[...]

Graag gedaan en veel plezier ermee :)
Toch nog een laatste vraag. De 5.1 set is ook een BluRay speler, deze verbind ik dan met de nieuwe receiver. De 5.1 set heeft straks dus geen speakers meer direct er op aangesloten en is feitelijk alleen nog een BluRay speler, maar het geluid stuurt hij dan samen met het beeld naar de receiver via de HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:08:
[...]
Ja mooi, j-phone zei ook al dat als je je bestaande speakers (voorlopig) nog wilt houden het win-win 'kan' zijn 8) Klopt het dat je alleen voor de subwoofer een actieve moet vinden? En dat het dus met speakers wel werkt om die op een nieuwe receiver aansluiten, ook al zijn de speakers wel passief. Neem aan dat een subwoofer meer eist dan speakers.
Ja, actieve subwoofer is wat er verwacht wordt door de receiver. Je kan passief proberen hoor, maar dan mis je de specifieke geluidseffecten die naar het .1 kanaal gestuurd worden.
[...]
Toch nog een laatste vraag. De 5.1 set is ook een BluRay speler, deze verbind ik dan met de nieuwe receiver. De 5.1 set heeft straks dus geen speakers meer direct er op aangesloten en is feitelijk alleen nog een BluRay speler, maar het geluid stuurt hij dan samen met het beeld naar de receiver via de HDMI?
Goede vraag. Wat gebeurd er nu als je een dvd kijkt en het geluid van de TV harder zet? Als dat geluid harder gaat dan betekend het dat er een geluidssignaal wordt meegestuurd via de HDMI uitgang (iets wat ik wel verwacht). In principe zou je dan de uitgang van de oude set als bron kunnen gebruiken.

Aan de andere kant, mocht je een xbox360 of PS3 ofzo hebben staan (of een nieuwere console) of een PC met DVD (of BR) unit dan kan je deze natuurlijk ook gewoon als bron gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:24:
[...]

Ja, actieve subwoofer is wat er verwacht wordt door de receiver. Je kan passief proberen hoor, maar dan mis je de specifieke geluidseffecten die naar het .1 kanaal gestuurd worden.

[...]

Goede vraag. Wat gebeurd er nu als je een dvd kijkt en het geluid van de TV harder zet? Als dat geluid harder gaat dan betekend het dat er een geluidssignaal wordt meegestuurd via de HDMI uitgang (iets wat ik wel verwacht). In principe zou je dan de uitgang van de oude set als bron kunnen gebruiken.

Aan de andere kant, mocht je een xbox360 of PS3 ofzo hebben staan (of een nieuwere console) of een PC met DVD (of BR) unit dan kan je deze natuurlijk ook gewoon als bron gebruiken.
Dat ga ik eens testen, je zou inderdaad verwachten dat ie wel audio meestuurt. Zo niet vind ik dat bijzaak, ik ben ook niet van plan om BluRay via discs te kijken. Ben vooral nieuw met dit alles dus wil meer weten hoe het precies werkt.

Ik kom er net achter dat ik een kleine subwoofer uit een oud Logitech z506 setje op zolder heb staan. En als ik het goed begrijp, en als Google gelijk heeft, is dit een actieve subwoofer (27 Watt). Zou dit moeten werken als ik deze op de receiver aansluit? Gaat me niet om de kwaliteit, puur of het technisch werkt.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zYGjm2rQUK9jfK.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
@Justevo Als je de actieve (lowlevel) subwoofer aansluiting van de receiver aansluit op de L of R tulp aansluiting van de Logitech sub unit dan zou dat moeten werken. Dit kan je nu ook testen met je smartphone koptelefoon aansluiting overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:44:
@Justevo Als je de actieve (lowlevel) subwoofer aansluiting van de receiver aansluit op de L of R tulp aansluiting van de Logitech sub unit dan zou dat moeten werken. Dit kan je nu ook testen met je smartphone koptelefoon aansluiting overigens.
Cool, beetje experimenteren dan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eigenlijk zijn die logitecht subjes (met name die met een 8" woofer) eigenlijk best cool om extreem hoog kwaliteit diep sublaag mee te krijgen:
  • Verzamel voor max 300 piek 4 van deze setjes: https://link.marktplaats.nl/m1496116775
  • geef de sattelieten allemaal weg (troep)
  • Koop voor 100 piek een minidisp
  • Koop voor 100 piek een usb microfoon
  • Investeer 8 dagen om Multisub optimizer te snappen, je woonkamer te meten en te optimaliseren
Winning multi-sublaag voor 500 euro :P

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 27-12-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 23:13
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:09:
[...]
Ik ben bang dat je de verkeerde quote ;)
Nee hoor. Jij stelt dat een nieuwe receiver het geluid van bestaande speakers kan verbeteren. Ik bevestig dat.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 27-12-2019 17:53 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
RichieB schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:51:
[...]

Nee hoor. Jij stelt dat een nieuwe versterker het geluid van bestaande speakers kan verbeteren. Ik bevestig dat.
Je hebt helemaal gelijk, ik had je post verkeerd gelezen, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Wat houden jullie aan als crossover freq voor de sub? Ik lees zoveel verschillende dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Paar dingen op een rijtje:

- Subwoofer altijd op 120hz (lijkt de meest gebruikte instelling te zijn)
- Subwoofer op 80 hz (aanbeveling van aantal ex medewerkers Dolby)
- Volgens de subwoofer fabrikant van mn huidige subwoofer moet ik hem op 60 hz zetten (ivm met de surround speakers die ik heb)
- Audyssey draaien en daar op laten staan

Of is het toch gewoon maar alle settings proberen en dan kiezen wat het beste klinkt?

Probleem is bij mij altijd een beetje dat ik niet weet of het goed klinkt (zoals het hoort te zijn). De vraag is dan weer natuurlijk of dat uitmaakt als je er zelf naar moet luisteren. Beetje hetzelfde als je beeldscherm laten kalibreren vs settings die je zelf het prettigste vind.

Vooral met geluid heb ik moeite om bepaalde settings met elkaar te vergelijken. Je kunt het niet naast elkaar draaien. Het klinkt dus vaak hetzelfde mits geen grote verschillen in settings.

Edit:

Moet de crossover van de speaker altijd aansluiten op de sub? Of mag daar ook overgang inzitten? Dus bijvoorbeeld 100hz crossover voor speakers en 120hz voor sub. Dan speelt 100-120hz op zowel de sub als de speakers of heb ik dat verkeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door biggydeen2 op 27-12-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vraag het eens in het subwoofertopic, dat is er niet voor niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
The Eagle schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:45:
Vraag het eens in het subwoofertopic, dat is er niet voor niks :)
Dank voor de tip. Die had ik nog niet gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
JvS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 07:35:
[...]

[...]
Je brengt het al genuanceerd, maar ik nuanceer het nog meer :).

Een versterker van X (= 100) watt gaat niet meer of minder clippen als je er 50 of 500 watt speakers aan hangt. Die versterker "voelt" dat helemaal niet. Een versterker gaat clippen als je hem VEEEL te hard zet en dus structureel meer dan die 100 watt nodig hebt. En dat doet-ie zowel met de 50 watt speaker als met de 500 watt speaker.

Het verschil tussen die twee situaties is dat je de 50 watt speaker inmiddels mogelijk al gesloopt had, simpelweg door te zwaar te belasten. (en die hoor je niet zo duidelijk aankomen helaas)

Iedereen is altijd maar bang voor "te zware" speakers en het lijkt erop dat iedereen denkt dat een verstekrer door die zware speakers gaat clippen. Maar dat is dus niet zo :). Versterkers gaan clippen doordat ze te hard gezet worden. En bij speakers met een hoge belastbaarheid ("zware speakers" in de zin van vermogen bestaan niet) heb je minder kans om ze door teveel vermogen te slopen, en dan zal de versterker als eerste opgevene (clippen).

En dat is idd vrij duidelijk hoorbaar :P

Maar ironisch genoeg zijn het juist kleine speakers die heel diep gaan waar de gevoeligheid laag van is (en subs in een kleine behuizing :)).

Baseline: Maak je er niet druk om, je kan alles met alles slopen als je het maar flink hard zet. Maar slopen met clippen moet je het wel HEEL bont voor maken. Zeker met een speaker die een hoge belastbaarheid heeft.
Wat heb ik "genuanceerd"?
Ik vroeg waardoor het gevaar komt in de situatie van een versterker met laag vermogen aangesloten op luidsprekers van hoog vermogen. Uw toevoegingen hier inzake gevoeligheid weet ik, maar laat ik hier buiten beschouwing dus stel dezelfde gevoeligheid, dus het loutere Watt verschil.
Bvb in een Sony boxen handleiding staat dit:
This speaker system is driven best by an amplifier or receiver rated as per the
wattage indicated in the specification section.
A low-powered amplifier or receiver could result in signal clipping, which could
result in tweeter burn-out. Therefore, it is recommended to use an amplifier or
receiver with sufficient power rating.
Klaarblijkelijk is een versterker met een (veel) lager wattage/vermogen een gevaar voor de tweeter van deze Sony boxen.
Hoe komt dat, elektrisch? Waarom is dit geen gevaar voor andere boxen?
Voorbeeld een test die ik enkele weken terug uitvoerde. Bovenstaande Sony boxen, 2x180W. Ik sloot ze aan op een versterker van 2 x 30W. Volume versterker naar max = zware vervorming / clippen en versterker die ze enige keren afschakelt. Ik vervang 1 van de Sony boxen door een KEF Q1 120W, de nog aangesloten Sony terug vervorming bij hoger volume versterker, maar de KEF luidspreker gewoon normaal, geen clippen. Dit wijst er dus op dat de KEF luidspreker geen probleem heeft met de "low-powered amplifier" en de Sony wel. Hoe komt dit fysiek? Spoel, electronica verschilt hoe?
De KEF heeft een hogere gevoeligheid (91dB versus 89dB van de Sony's)

Wat bedoel je precies (elektrische grootheid) met
"Een versterker gaat clippen als je hem VEEEL te hard zet en dus structureel meer dan die 100 watt nodig hebt."
... dat "structureel"?

[ Voor 13% gewijzigd door Josio op 27-12-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Josio schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:18:
[...]

Wat heb ik "genuanceerd"?
@JvS antwoordde op mijn antwoord naar jou toe en gaf een genuanceerder antwoord dan dat ik dat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
Weet iemand of je met een Edifier S1000DB zonder Chromecast audio met een smart-tv kan koppelen?

[ Voor 56% gewijzigd door doobieters op 27-12-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

doobieters schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:17:
Iemand ervaringen met de Edifier S1000DB?
Google even op reviews zou ik zeggen :)
Sowieso neigt het vragen naar ervaringen naar aankoopadvies en niet naar een kleine vraag, waar dit topic voor bedoeld is. Want was het wel een kleine vraag, dan kreeg je een antwoord ja of nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
The Eagle schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:20:
[...]

Google even op reviews zou ik zeggen :)
Sowieso neigt het vragen naar ervaringen naar aankoopadvies en niet naar een kleine vraag, waar dit topic voor bedoeld is. Want was het wel een kleine vraag, dan kreeg je een antwoord ja of nee :P
Volgens mij had ik een vrij specifieke vraag hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
doobieters schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:33:
[...]

Volgens mij had ik een vrij specifieke vraag hoor :9
Iemand ervaringen met de Edifier S1000DB?
Niet echt. Na je edit wel inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Weet iemand of je met een Edifier S1000DB zonder Chromecast audio met een smart-tv kan koppelen?
Als je TV een optische of desnoods tulp aansluiting heeft kan dat gewoon, elke smart-tv heeft eigenlijk wel dat soort aansluitingen.

[ Voor 184% gewijzigd door Justevo op 27-12-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Josio schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:18:
[...]

[...]

Klaarblijkelijk is een versterker met een (veel) lager wattage/vermogen een gevaar voor de tweeter van deze Sony boxen.
Hoe komt dat, elektrisch? Waarom is dit geen gevaar voor andere boxen?
De interpretatie dat een versterker met een lager vermogen een gevaar voor een speaker vormt klopt niet. Een versterker die clipt is voor elke speaker even "gevaarlijk" (dit valt overigens behoorlijk mee als de luidspreker een grote belastbaarheid hebben). Een 1 watt versterker zal altijd eerder clippen dan eentje van 100. Daar maakt het speakervermogen niets voor uit.
vervang 1 van de Sony boxen door een KEF Q1 120W, de nog aangesloten Sony terug vervorming bij hoger volume versterker, maar de KEF luidspreker gewoon normaal, geen clippen. Dit wijst er dus op dat de KEF luidspreker geen probleem heeft met de "low-powered amplifier" en de Sony wel. Hoe komt dit fysiek? Spoel, electronica verschilt hoe?
Een versterker is een spanningsbron. En heeft een maximaal vermogen (spanning x stroom). Beiden hebben een maximum. Het kan dat de Kef een flink lagere impedantie heeft en dat de versterker bij de Kef speaker daarom (bij gelijk volumeknop = gelijke spanning) meer vermogen levert dan de sony en daardoor eerder gaat vervormen omdat het maximale vermogen wordt overschreden. Maar je hebt het dan over volumes waar de honden geen brood van lusten.

Het heeft helemaal niets met de maximale belastbaarheid van de speakers te maken. Daar voelt een versterker niets van.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 28-12-2019 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
JvS schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:12:

Ik dacht misschien door middel van tweaks dat ik het volume nog kon toedraaien om idd mijn buren wat te sparen, volgende week heb ik de sleutels van het huis en dan kan ik zelf horen wat het geeft hiernaast, keep u posted ;)
LA-384 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:40:
@Rikske_007 Dan heb je eigenlijk alles goed gedaan. Je hebt het over "toekomstige buren". Hebben de huidige buren aangegeven dat ze de sub horen? Of ga je er voor het gemak van uit dat ze em horen?

Ik zou in elk geval niet te overhaast dingen gaan doen en eerst eens in overleg gaan met de nieuwe buren. Als ze geen hinder ervaren, lekker laten zoals het is.
Mijn buurvrouw is een paar weken geleden overleden maar dat was een hardhorige oude vrouw van 95 jaar en zei hoorde het nooit, ik heb volgende week de sleutels en dan kan ik zelf horen wat dit eigenlijk geeft hiernaast bedankt voor de hulp en meedenken :)
Jag schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:53:
[...]

Mwah, denk wel dat je hier een nuance op kan maken. Met de subwoofer crawl hoor je veel sublaag op de plek waar de staande golven beide een piek hebben. Als je je sub vervolgens daar neerzet is de overdracht van sublaag vanuit die positie efficiënt. Dus ook al weet je niet waar de buren zitten, je stuurt dan toch wat minder energie hun kant op doordat je je eigen sub minder hard zet.

Het indraaien @Rikske_007 van een sub, wat je even noemde, heeft uiteraard geen zin. Die dingen geven alle kanten op evenveel geluid.
Duidelijk bedankt, dus zelfs al zet ik de sub verder van de scheidingsmuur (daar staat hij nu in de hoek) gaat dit niet veel veranderen? Volgende week weet ik meer ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Rikske_007 op 28-12-2019 09:06 . Reden: quotes invoegen ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
JvS schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:05:
[...]

De interpretatie dat een versterker met een lager vermogen een gevaar voor een speaker vormt klopt niet. Een versterker die clipt is voor elke speaker even "gevaarlijk" (dit valt overigens behoorlijk mee als de luidspreker een grote belastbaarheid hebben). Een 1 watt versterker zal altijd eerder clippen dan eentje van 100. Daar maakt het speakervermogen niets voor uit.

[...]

Een versterker is een spanningsbron. En heeft een maximaal vermogen (spanning x stroom). Beiden hebben een maximum. Het kan dat de Kef een flink lagere impedantie heeft en dat de versterker bij de Kef speaker daarom (bij gelijk volumeknop = gelijke spanning) meer vermogen levert dan de sony en daardoor eerder gaat vervormen omdat het maximale vermogen wordt overschreden. Maar je hebt het dan over volumes waar de honden geen brood van lusten.

Het heeft helemaal niets met de maximale belastbaarheid van de speakers te maken. Daar voelt een versterker niets van.
Dat was geen interpretatie van me, dat stond zo vermeld in de fiche van het Sony koppel speakers, die zullen die waarschuwing toch niet geven zonder dat dat werkelijk zo is. Ik heb het gequote (dat Engels). Dat is toch niet anders te intepreteren?

De Kef speaker heeft dezelfde impedantie als de Sony's op zijn kenplaat. Wat natuurlijk niet betekent dat de karakteristieken impedantie/frequentie over elkaar kunnen worden gelegd. Misschien zit daar het verschil tussen de kwalitatievere Kef en de Sony, en maakt het verschil op vlak van versterkerbelasting (ik neem aan dat je hier versterker en speaker door elkaar haalde?)

Vraag is dan nog wat in de luidspreker bepalend is voor de gevoeligheid. Anders gesteld, hoe bepalen fabrikanten bij de constructie van hun luidspreker de gevoeligheid ervan? Ergens moet de omzetting electrische > mechanische energie efficienter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Josio Ik val hier midden in de discussie en heb de historie niet gelezen, maar volgens mij zit het zo.

Het signaal van een versterker is een mooie sinus, tot het moment dat deze meer vermogen moet geven dan ie aan kan. Dan veranderen de mooie rondingen in vlakke stukken. De speaker krijgt tijdens die vlakke stukken veel stroom die niet omgezet wordt in beweging van de conus en dat resulteert in warmte.

https://upload.wikimedia..../b/b8/Overdrive_sinus.gif

Op een gegeven moment is die warmte teveel en treed er schade op (doorbranden, versmelten van onderdelen? weet ik niet zeker).

Waarom dat eerder bij tweeters zou gebeuren durf ik niet te zeggen. De impedantie varieert altijd sterk (2-20ohm is volgens mij geen uitzondering) maar die van de tweeter is volgens mij wel het hoogst. Echter ben ik in de veronderstelling dat juist lage impedanties risicovol zijn, maar dat kan ik verkeerd hebben. Wel is het beschikbare (of noodzakelijke?) vermogen afhankelijk van de impedantie, lage impedantie = meer vermogen, hoge impedantie = lager vermogen, het zou dus kunnen dat een versterker bij een hoge impedantie een lagere limiet kent.

Verder zijn tweeters wel het kleinst, dus die onderdelen zullen mogelijk gevoeliger zijn voor warmte dan die van logge subwoofers.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 28-12-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Er zijn zoveel misverstanden over clippen :)
Amps clippen min of meer onafhankelijk van de speakers die eraan hangen, alleen de impedantie is enigszins van invloed.
Clippen =! Dc. Dus qua koeling verandert er niks.
Clippen geeft wel extra harmonischen die veelal voor rekening van de tweeter, maar de energie inhoud hiervan is beperkt.

Als je een amp in de clip draait is wel het gemiddelde vermogen een stuk hoger dan wanneer je de pieken van het signaal onder de clip grens houdt. Hierdoor kan je wel thermische overbelasting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:17:

Als je een amp in de clip draait is wel het gemiddelde vermogen een stuk hoger dan wanneer je de pieken van het signaal onder de clip grens houdt. Hierdoor kan je wel thermische overbelasting krijgen.
En speakers met een lage maximale belastbaarheid zijn sneller thermisch overbelast dan die met een hoge belastbaarheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Die Sony waarschuwing klopt dan toch, een "underpowered amplifier" is een groter gevaar voor een speaker dan een versterker met corresponderend, en zelfs groter vermogen (je hebt immers het volume onder controle). Want de vermogencomponenten (transistors...) van die zwaardere versterkers gaan dan NIET in verzadiging raken en er is geen clippen van het signaal.
Waarmee de waarschuwing uitgelegd is en ik het antwoord heb gevonden.

In de test met de Kef en Sony luidspreker moet er een verschil geweest zijn dat de 1 deed clippen en de ander niet.
De Kef was 120W 91dB de Sony 180W 89dB
Dat moet ergens een verschil hebben gemaakt voor de versterker.
De versterker was 30W, dus de Sony deed de versterker clippen bij die 30W, de Kef deed dat niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Josio op 28-12-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Josio schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:02:
Die Sony waarschuwing klopt dan toch, een "underpowered amplifier" is een groter gevaar voor een speaker dan een versterker met corresponderend, en zelfs groter vermogen (je hebt immers het volume onder controle). Want de vermogencomponenten (transistors...) van die zwaardere versterkers gaan dan NIET in verzadiging raken en er is geen clippen van het signaal.
Waarmee de waarschuwing uitgelegd is en ik het antwoord heb gevonden.

In de test met de Kef en Sony luidspreker moet er een verschil geweest zijn dat de 1 deed clippen en de ander niet.
De Kef was 120W 91dB de Sony 180W 89dB
Dat moet ergens een verschil hebben gemaakt voor de versterker.
Uuuuuuiih.............nee :P

Precies andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als jij dat wilt geloven, waarom stel je hier dan je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
JvS schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:09:
Als jij dat wilt geloven, waarom stel je hier dan je vraag?
Ik kijk naar de uitleg en trek de conclusie. Iets willen geloven gaat omgekeerd.

Ik heb maar eens rondgezocht en een forumonderwerp gevonden met verschillende beweringen.
Dit was de laatste correctie:
https://www.avforums.com/...akers.47762/post-26549827
You should try to match an amplifier to a speaker wherever possible, but a 1000W amplifier is much less likely to damage a 300W speaker than a 100W amplifier is.
... en dat strookt met de waarschuwing die Sony plaatste in de technische fiche van de luidsprekers.

[ Voor 50% gewijzigd door Josio op 28-12-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:17:
Er zijn zoveel misverstanden over clippen :)
Amps clippen min of meer onafhankelijk van de speakers die eraan hangen, alleen de impedantie is enigszins van invloed.
Clippen =! Dc. Dus qua koeling verandert er niks.
Clippen geeft wel extra harmonischen die veelal voor rekening van de tweeter, maar de energie inhoud hiervan is beperkt.

https://www.avforums.com/...age-speakers.47762/page-2
I think someone needs a lesson in what happens when you apply a square wave to a speaker...

Clipping increases the distortion to the point that the signal gets squared off. As a driver attempts to stop and start instantaneously as it gets as close as possible to reproducing the signal, the current increases exponentially - as the coil is moving in one direction and the amplifier attempting to drive it in the other. This causes the speaker to fail much more quickly than providing it with too much power - which steadily overheats the driver.

If the driver moves far enough for the voice coil to leave the safety of the magnetic flux, then it becomes just a coil and this will fail much more quickly than as if it was part of the magnetic motor function. This I concede, will cause failure of (normally) the HF unit if too much power is applied and in domestic HiFi is the normal failure point when amps are grossly mismatched to speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@Josio dat is geklets wat je daar van avsforums hebt geplukt :)
Een square wave is een sinus plus een hoop harmonischen. Voor de woofer us het signaal gelowpassed dus die ziet ze al niet eens. De tweeter wel, maar als je eraan rekent valt de extra hoeveelheid energie die de tweeter mee. Tenminste, door de harmonischen. De tweeter krijgt het wel zwaar doordat inmiddels het hele signaal heel hard is geworden door het zo hard te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jag schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:49:
Een square wave is een sinus plus een hoop harmonischen. Voor de woofer us het signaal gelowpassed dus die ziet ze al niet eens. De tweeter wel, maar als je eraan rekent valt de extra hoeveelheid energie die de tweeter mee. Tenminste, door de harmonischen. De tweeter krijgt het wel zwaar doordat inmiddels het hele signaal heel hard is geworden door het zo hard te zetten.
Als zelfs Sony beweert dat een tweeter stuk kan door clippen dan is dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En zo is het maar net!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:49:
"Geklets" is geen argument.
Een kwantisering als "meevallen" een gemakkelijke nikszegger.
En de woofer lowpassing een Wikipedia: Stropopredenering

Wat staat op dat forum lijkt me heel plausibel: uiteindelijk is het bewegende deel van een luidspreker een massa is met een inertie. Als een massa door een bepaalde hoeveelheid energie met een bepaalde snelheid 1 richting uitgaat, is er 2 keer zoveel energie nodig om hem met diezelfde snelheid in de tegengestelde richting te bewegen. Dit nodig om de lucht tot trillen te brengen.
Spoelen verzetten zich tegen veranderingen in elektrische signalen, met een mate evenredig met de snelheid van veranderen. Clippen is zo plots/snel veranderen. Dat verzet gebeurt op magnetisch gebied. Bvb een onderbreking doet een magnetisch veld instorten, wat gepaard gaat met een piekspanning. Dit oorzaak>gevolg kan zo doorgaan, en verklaart het bestaan van een reeks harmonischen tot steeds hogere orde. De tweeter sneuvelt niet door een gemiddeld vermogen (waarmee ik je "hele signaal"deze refereer), maar door een reeks zulke pieken over een tijdsbestek voor de tweeter te kort om de energie via beweging en/of warmte kwijt te raken.
In het uiterste geval van vervorming, dat de voeding (gelijkrichting/afvlakking) van de versterker het niveau niet kan handhaven / destabiliseert, kan er zelfs gelijkspanning naar de luidspreker gaan, en dat is voor een luidsprekerspoel ook een einde - quasi een kortsluiting wegens het ontbreken van wisselend magnetisch veld / inductie en dus geen "verzet" / impedantie meer (gewoon gelijkstroomweerstand).

Dat is zo een beetje argumenteren ipv kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De speakers hebben een optische SPDIF ingang volgens de specs. Veel TV's hebben een optisch uitgang.
Dus stereo zal wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik ben eigenlijk op zoek naar het volgende. Mijn nieuwe versterker heeft een directe spotify connect, roon en upnp verbinding. Nu ga ik geen roon kopen (metadata boeit me niet, en eigen collectie en niet van buitenaf spelen staatme tegen). Nu heb ik wel Plex (betaalde) en de plex app. Helaas kun je niet ‘flingen’ zoals bij de chromecast naar de upnp input op de amp.

Nu zoek ik eigenlijk een manier om de plex app de muziek naar de versterker te kunnen pushen. Enige app waarmee dat lukte (die er ook enigzins een beetje uitziet) is bubbleUPnP. Weet iemand een beter alternatief zonder een i7 server op te zetten of uberhaupt een server/player ernaast te hebben? Idealiter zou ik Plex app gewoon werken hebben,.. maar weet niet of daar een oplossing voor is.

Als alternatief ben ik aan het overwegen om mijn Nas met muziek op te heffen en gewoon via Spotify te doen. Ik vind de kwaliteit eigenlijk gewoon prima. Vele flac rips van me zijn niet zo lekker gedaan, dus de 320kbps klinken eigenlijk beter en minder onderhoud.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Welke NAS heb je? Volgens mij zoek je gewoon een DLNA server. Als je synology hebt staan: music station zou dat out of the box moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

The Eagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:23:
Welke NAS heb je? Volgens mij zoek je gewoon een DLNA server. Als je synology hebt staan: music station zou dat out of the box moeten kunnen.
Thanks. Ik heb inderdaad synology met plex erop. Die zou dacht ik hetzelfde zijn. Ik denk dat het mij vooral om de app gaat die de amp kan aansturen (dus afspelen hiereen). Ik zal de app van synology eens proberen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik moest even nazoeken welke amp je ook alweer had. Blijkt dat ze bij die gasten de uitgebreide manual in je eigen online account bij hun verstopt hebben. That's a first :D
Anyway, ik riep music station (bestaat ook) maar bedoel deze: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/audio_station
Die snapt ook airplay, en itunes, dat zou dus sowieso moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:44:
Of voor iemand anders die het antwoord weet.

De sub die ik op het oog heb (Jamo 210) heeft enkel RCA aansluitingen, maar de receiver geeft aan dat hij bij de video die ik afspeel ook LFE kan uitzenden. Als ik het goed begrijp is dat een specifieke track die hij naar de sub kan sturen, maar zonder LFE aansluiting heb je daar dus de voordelen niet van?

[ Voor 4% gewijzigd door Justevo op 29-12-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Justevo schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:12:
[...]

De sub die ik op het oog heb (Jamo 210) heeft enkel RCA aansluitingen, maar de receiver geeft aan dat hij bij de video die ik afspeel ook LFE kan uitzenden. Als ik het goed begrijp is dat een specifieke track die hij naar de sub kan sturen, maar zonder LFE aansluiting heb je daar dus de voordelen niet van?
Een receiver kan specifieke tracks naar specifieke speakers sturen, maar als deze niet aanwezig zijn, zal het de track mixen over de andere speakers.

De 0.1 track is gericht op een subwoofer en bevat vooral laagfrequente effecten tot 200hz. Zonder sub zal deze naar de front speakers gestuurd worden*.

Andere tracks kunnen ook frequenties <200hz bevatten, afhankelijk van hoe de receiver is ingesteld (crossover, die je instelt op de receiver) zullen deze door de subwoofer weergegeven kunnen worden.

* enkel een subwoofer aangesloten op de lfe aansluiting van de receiver zal de 0.1 lfe track standaard weergeven. Sluit je een sub aan via een pre-out uitgang of via line level (speaker draad), dan zal (mits goed ingesteld) de 0.1 track over de front speakers gaan en wordt dat signaal ook naar de sub gestuurd. Je zal dan op de sub een crossover moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
LA-384 schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:56:
[...]

Een receiver kan specifieke tracks naar specifieke speakers sturen, maar als deze niet aanwezig zijn, zal het de track mixen over de andere speakers.

De 0.1 track is gericht op een subwoofer en bevat vooral laagfrequente effecten tot 200hz. Zonder sub zal deze naar de front speakers gestuurd worden*.

Andere tracks kunnen ook frequenties <200hz bevatten, afhankelijk van hoe de receiver is ingesteld (crossover, die je instelt op de receiver) zullen deze door de subwoofer weergegeven kunnen worden.

* enkel een subwoofer aangesloten op de lfe aansluiting van de receiver zal de 0.1 lfe track standaard weergeven. Sluit je een sub aan via een pre-out uitgang of via line level (speaker draad), dan zal (mits goed ingesteld) de 0.1 track over de front speakers gaan en wordt dat signaal ook naar de sub gestuurd. Je zal dan op de sub een crossover moeten instellen.
Hm oke, enigszins duidelijk. Dus als de subwoofer een LFE ingang heeft stuurt hij de LFE track daar standaard naartoe. Heeft de subwoofer alleen RCA L/R dan moet je zelf met crossover bepalen welke frequenties naar de subwoofer moeten? Het is dan niet dat de LFE track die in de video zit dan verloren gaat omdat je geen directe LFE aansluiting gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Justevo op 29-12-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Justevo schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:16:
[...]
Hm oke, enigszins duidelijk. Dus als de subwoofer een LFE ingang heeft stuurt hij de LFE track daar standaard naartoe. Heeft de subwoofer alleen RCA L/R dan moet je zelf met crossover bepalen welke frequenties naar de subwoofer moeten? Het is dan niet dat de LFE track die in de video zit dan verloren gaat omdat je geen directe LFE aansluiting gebruikt.
Ik begrijp je niet. LFE is het signaal (low frequency effects oid), RCA is de aansluiting. Het LFE kanaal wordt ongeveer in 100% van de thuiussituaties via een RCA kabel naar een subwoofer gestuurd. Een Sub heeft dus geen "LFE ingang", hij heeft een "RCA ingang" (hoewel het me niet zou verbazen dat er "LFE" bij staat).

Ik begrijp eigenlijk je gedachte niet helemaal. Waar maak je je precies zorgen om? Als je receiver een RCA aansluiting voor je sub heeft, en je sub heeft een rca aansluiting, dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Justevo schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:16:
[...]
Nee, de aansluiting aan de receiver kant bepaald of het lfe signaal naar de sub gaat of niet. De receiver kan een lfe uitgang hebben (enkele rca), een pre-out (rood/witte rca) of geen rca uitgang en dan kies je line level (sub moet dan ook aansluitingen voor speakerkabel hebben). Alleen bij de lfe uitgang gaat het 0.1 signaal direct naar de sub. De lfe track is mono, dus heeft in principe maar 1 rca aansluiting nodig, subwoofers worden echter vaak uitgerust met stereo rca, waarschijnlijk zodat het meer functionaliteit heeft qua aansluiting. Ga je met een splitter van mono naar stereo, dan zal het signaal enkel iets versterkt worden (3db dacht ik).

Meer info vind je in het subwoofer topic, link staat in m'n sig hieronder:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
JvS schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:23:
[...]

Ik begrijp je niet. LFE is het signaal (low frequency effects oid), RCA is de aansluiting. Het LFE kanaal wordt ongeveer in 100% van de thuiussituaties via een RCA kabel naar een subwoofer gestuurd. Een Sub heeft dus geen "LFE ingang", hij heeft een "RCA ingang" (hoewel het me niet zou verbazen dat er "LFE" bij staat).

Ik begrijp eigenlijk je gedachte niet helemaal. Waar maak je je precies zorgen om? Als je receiver een RCA aansluiting voor je sub heeft, en je sub heeft een rca aansluiting, dan is er niets aan de hand.
LA-384 schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:25:
[...]

Nee, de aansluiting aan de receiver kant bepaald of het lfe signaal naar de sub gaat of niet. De receiver kan een lfe uitgang hebben (enkele rca), een pre-out (rood/witte rca) of geen rca uitgang en dan kies je line level (sub moet dan ook aansluitingen voor speakerkabel hebben). Alleen bij de lfe uitgang gaat het 0.1 signaal direct naar de sub. De lfe track is mono, dus heeft in principe maar 1 rca aansluiting nodig, subwoofers worden echter vaak uitgerust met stereo rca, waarschijnlijk zodat het meer functionaliteit heeft qua aansluiting. Ga je met een splitter van mono naar stereo, dan zal het signaal enkel iets versterkt worden (3db dacht ik).

Meer info vind je in het subwoofer topic, link staat in m'n sig hieronder:
Ik ben nog best een leek hierin, dus ik snap dat mijn uitleg misschien niet duidelijk is.

Simpel gezegd: ik stuur een video naar mijn receiver en de receiver ziet een LFE track. Leek dat ik ben denk ik dus geen LFE aansluiting op mijn subwoofer betekent geen LFE track. Daar zit de verwarring bij mij.

https://imgur.com/78gKAlm Ik zie namelijk een hoop subwoofers met beide aansluitingen. Echter de sub die ik heb heeft alleen RCA L/R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er is niets aan de hand. Je sluit gewoon je subwooferaansluiting van je receiver op een van de twee aan en stelt het met de versterker in. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
JvS schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:40:
Er is niets aan de hand. Je sluit gewoon je subwooferaansluiting van je receiver op een van de twee aan en stelt het met de versterker in. Werkt uitstekend.
Oke :)

Wat maakt dan het verschil tussen de subs die wél een LFE ingang hebben, in verhouding tot de LFE track die de receiver kan uitzenden? Wat is het nut van een LFE ingang als ik met een RCA exact hetzelfde kan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Justevo schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:49:
[...]
Oke :)

Wat maakt dan het verschil tussen de subs die wél een LFE ingang hebben, in verhouding tot de LFE track die de receiver kan uitzenden? Wat is het nut van een LFE ingang als ik met een RCA exact hetzelfde kan bereiken.
Geen idee. Ik zou zeggen dat het een onzin ingang is. In audiowereld is niet alles direct verklaarbaar en doen mensen (ook (grote) fabrikanten) soms maar wat als het niet heel belangrijk is voor de uiteindelijke functionaliteit.

Mogelijk is het een ingang zonder "low pass filter" en is er een of andere halve audiofiel fie het bij Dali belangrijk vond om die erop te zetten. Anyway, heeft 0,0 meerwaarde.

Ik zou me er vooral niet druk om maken of de handleiding van die subs lezen als het je echt niet los kan laten. Ik heb 3 subwoofers gehad en heb er nooit 1 gehad die een "LFE" ingang heeft naast twee 'normale'.

[ Voor 47% gewijzigd door JvS op 29-12-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
JvS schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:51:
[...]

Geen idee. Ik zou zeggen dat het een onzin ingang is. In audiowereld is niet alles direct verklaarbaar en doen mensen (ook (grote) fabrikanten) soms maar wat als het niet heel belangrijk is voor de uiteindelijke functionaliteit.

Mogelijk is het een ingang zonder "low pass filter" en is er een of andere halve audiofiel fie het bij Dali belangrijk vond om die erop te zetten. Anyway, heeft 0,0 meerwaarde.
Er kan nog wel een praktisch nut voor zijn als je een stereo opstelling hebt voor muziek een een meerkanaalsreceiver gebruikt voor film en je wilt de sub in beide opstellingen kunnen gebruiken, dan kun je de receiver aansluiten op de LFE en de stereoversterker op de L/R- kanalen zonder dat je kabels om hoeft te pluggen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Jaap-Jan schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:00:
[...]

Er kan nog wel een praktisch nut voor zijn als je een stereo opstelling hebt voor muziek een een meerkanaalsreceiver gebruikt voor film en je wilt de sub in beide opstellingen kunnen gebruiken, dan kun je de receiver aansluiten op de LFE en de stereoversterker op de L/R- kanalen zonder dat je kabels om hoeft te pluggen.
Ik denk idd dat dat de gedachte is. Als het goed is, heeft de crossover knop op die sub geen effect op de lfe ingang, maar wel op de rca ingang. Op die manier hoef je bij een dergelijke opstelling ook niet telkens aan die knop te draaien.

Maar ik moet ook zeggen dat het wel ongebruikelijk is. Meestal zie je gewoon 1 of 2 rca aansluitingen, waar bij 2 aansluitingen er 1 aangemerkt is als mono of lfe of sub of iets in die trant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Justevo schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:12:
[...]

De LFE (Low Frequency Effects) is het x.1 signaal in een 5.1 / 7.1 /whatever.1 geluidsspoor wat naar je sub wordt gestuurd. Het maakt de sub niets uit of hij een LFE signaal of een smartphone signaal binnen krijgt.

Kortom, gewoon de receiver (wordt op sommige receivers ook wel LFE genoemd) uitgang aansluiten op die Jamo 210 en het werkt. Het maakt daarbij niets uit of je de tulp stekker in de linker of rechter ingang van de sub stopt.

Edit: lol, had de laatste pagina met posts niet opgemerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door j-phone op 29-12-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
j-phone schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:45:
[...]

De LFE (Low Frequency Effects) is het x.1 signaal in een 5.1 / 7.1 /whatever.1 geluidsspoor wat naar je sub wordt gestuurd. Het maakt de sub niets uit of hij een LFE signaal of een smartphone signaal binnen krijgt.

Kortom, gewoon de receiver (wordt op sommige receivers ook wel LFE genoemd) uitgang aansluiten op die Jamo 210 en het werkt. Het maakt daarbij niets uit of je de tulp stekker in de linker of rechter ingang van de sub stopt.

Edit: lol, had de laatste pagina met posts niet opgemerkt.
Alsnog bedankt voor je reactie :)

Onderstaand is dus hetgeen wat ik bedoelde. Ik zag LFE binnenkomen bij input en alleen SW bij de output, denkende dat ik dus bepaalde geluiden vanuit de LFE track mis omdat output geen LFE is maar gewoon via RCA verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9aqagt0t2lg.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Justevo schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:54:
[...]
Alsnog bedankt voor je reactie :)

Onderstaand is dus hetgeen wat ik bedoelde. Ik zag LFE binnenkomen bij input en alleen SW bij de output, denkende dat ik dus bepaalde geluiden vanuit de LFE track mis omdat output geen LFE is maar gewoon via RCA verbonden.

[Afbeelding]
Lfe heeft betrekking op de audiotrack, de output heet gewoon subwoofer. Standaard wordt de lfe gewoon naar de sub output gedaan, en je subwoofer staat ook als actief dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Beste wensen!

Na het aansluiten van mijn sub eens goed gaan luisteren naar het geluid en ik ben er niet erg tevreden over. De subwoofer (Jamo 210 met een Denon x2600) maakt bij sommige tonen een onaantrekkelijk geluid zeg maar, het beste te omschrijven als *thump thump* alsof er ook iets resoneert. Bij de meeste andere tonen is het gewoon prima en te omschrijven als *doom doom*.

Nu heb ik allerlei settings al geprobeerd, ook met de crossovers lopen schuiven en allerlei variaties geprobeerd, maar ik krijg het niet weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jij ook de beste wensen - voor iedereen hier trouwens :)
En je vraag lijkt me een prima vraag om een eigen topic aan te wijden. Kan plaatsing zijn, kan instelling zijn, kan iets simpels zijn. Maar niet direct te zeggen, dus trial and error, dus eigen topic waard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Justevo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:48:
Beste wensen!

Na het aansluiten van mijn sub eens goed gaan luisteren naar het geluid en ik ben er niet erg tevreden over. De subwoofer (Jamo 210 met een Denon x2600) maakt bij sommige tonen een onaantrekkelijk geluid zeg maar, het beste te omschrijven als *thump thump* alsof er ook iets resoneert. Bij de meeste andere tonen is het gewoon prima en te omschrijven als *doom doom*.

Nu heb ik allerlei settings al geprobeerd, ook met de crossovers lopen schuiven en allerlei variaties geprobeerd, maar ik krijg het niet weg..
Dit kan inderdaad vanalles zijn:
- Je receiver met de audyssey of andere automatische eq doet iets geks. Stel het eens opnieuw in met de sub aangesloten, of ze het juist eens uit als je dat al gedaan had
- Staande golven (alleen echt op te lossen door te experimenteren met plek waar de sub, plek waar je luisterplek is staat of andere extreme akoestische of multi-sub met DSP maatregelen)
- De sub kan een gekke piek hebben uit zichzelf (dat zou wel heel stom zijn, maar het kan), die net samenvalt met een staande golf in je kamer...

Anyway, niet echt een "kleine vraag" dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
JvS schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:59:
[...]

Dit kan inderdaad vanalles zijn:
- Je receiver met de audyssey of andere automatische eq doet iets geks. Stel het eens opnieuw in met de sub aangesloten, of ze het juist eens uit als je dat al gedaan had
- Staande golven (alleen echt op te lossen door te experimenteren met plek waar de sub, plek waar je luisterplek is staat of andere extreme akoestische of multi-sub met DSP maatregelen)
- De sub kan een gekke piek hebben uit zichzelf (dat zou wel heel stom zijn, maar het kan), die net samenvalt met een staande golf in je kamer...

Anyway, niet echt een "kleine vraag" dus...
The Eagle schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:40:
Jij ook de beste wensen - voor iedereen hier trouwens :)
En je vraag lijkt me een prima vraag om een eigen topic aan te wijden. Kan plaatsing zijn, kan instelling zijn, kan iets simpels zijn. Maar niet direct te zeggen, dus trial and error, dus eigen topic waard :)
Ik wil niet voor elk wissewasje een nieuw topic openen. Dacht misschien kunnen jullie me alvast in de juiste richting wijzen :) Maar ik ga eerst nog wat verder experimenteren om m'n vraag wat nauwkeuriger te kunnen maken, qua plaatsing heb ik eigenlijk niet zoveel opties. Mijn vermoeden neigt wel naar bepaalde EQ instellingen, maar die heeft de Denon verder ook niet zoveel. Meeste gaat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Vraagje?

Een surround receiver continu aan laten staan, wel of niet doen. Dat de receiver daardoor ongeveer een tientje per jaar extra verbruikt maakt mij niet veel uit.

Het gaat mij meer om veiligheid. Een router staat bijvoorbeeld ook altijd aan en vliegt niet zomaar de fik in :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Audione0 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:06:
Vraagje?

Een surround receiver continu aan laten staan, wel of niet doen. Dat de receiver daardoor ongeveer een tientje per jaar extra verbruikt maakt mij niet veel uit.

Het gaat mij meer om veiligheid. Een router staat bijvoorbeeld ook altijd aan en vliegt niet zomaar de fik in :)
Aan, of op standby? Ik denk dat het qua veiligheid geen drol uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Het is wel ietsje meer dan 'een tientje per jaar'.... Beetje versterker doet in rust zo 30-40W zonder dat hij geluid afspeelt. Is ~300 kWh en kost je bijna €70 per jaar...

Beetje zonde..... of bedoel je idd standby? Dat kan geen kwaad en verbruikt ook veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

In mijn geval 91 euro. Is indd zonde.
Ik heb een Cambridge audio 651 receiver die wel wat lust, echter moet ik een trigger verzinnen dat de receiver aangaat als ik mijn Google nest hub aanspreek voor muziek e.d. Het is iig niet de bedoeling dat de receiver jaar in jaar uit aan blijft staan.
Nog een stukje Work in progress in mijn geval om trigger te vinden zullen we maar zeggen :-)
Ik heb nl geen zin om telkens de ab te moeten pakken om de receiver aan te moeten zetten als ik Google vraag een muziekje te spelen..

[ Voor 14% gewijzigd door Audione0 op 02-01-2020 00:10 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met een smart stekker kan je dat wel snel fixen... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat, of kijken of een master slave stekkerdoos soelaas brengt - al vermoed ik van niet.
Sowieso, wat gebeurt er als je het ding aan had staan, de stekker er uit trekt, en dan er weer de stekker in stopt? Als ie dan in standby springt heb je er nog niet bijster veel aan, want kun je dus niet middels de 230v schakelen. Dan haalt eennslimme stekker of master slave ook niks uit en moet je standby blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:09:
Dat, of kijken of een master slave stekkerdoos soelaas brengt - al vermoed ik van niet.
Sowieso, wat gebeurt er als je het ding aan had staan, de stekker er uit trekt, en dan er weer de stekker in stopt? Als ie dan in standby springt heb je er nog niet bijster veel aan, want kun je dus niet middels de 230v schakelen. Dan haalt eennslimme stekker of master slave ook niks uit en moet je standby blijven.
De receiver gaat indd in stand-by als je de stekker er uit en weer in steekt, springt dus niet meteen aan. De ab is dan nog altijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 19:56
Een vraag:

Ik heb een Sonos AMP welke ik heb aangesloten op mijn Canton ERGO RC-L zuilluidsprekers.

De specs van de AMP in het kort zijn:
Klasse D versterker van 125 watt per kanaal bij 8 Ohm impedantie

De specs van de zuilluidsprekers in het kort zijn:
Nominaal / Music power 200/350 watt
SPL 89db
Frequentie response 18 t/m 30k Hz
Crossover 300 t/m 3.5k Hz
Impedantie 4/8 Ohm

Het is nu al de tweede Sonos AMP waarvan het versterker gedeelte de geest geeft. De eerste keer kan natuurlijk altijd gebeuren met een slecht exemplaar, maar een tweede met hetzelfde euvel gaf me te denken dat het apparaat wellicht niet in staat is de luidsprekers aan te sturen.

Ik heb gebeld met Sonos om het apparaat te laten vervangen en ze de vraag voorgelegd.

Het verhaal wat ik terug kreeg is dat de de AMP inderdaad moeite zou hebben met de aansturing gezien de luidsprekers meer vermogen vragen dan de versterker kan geven.

Nu is de vraag, klopt dit en zoja wat kan ik er nog aan doen. De man bij Sonos gaf aan om te kijken of ik het vermogen van de luidsprekers kon verlagen of er anders een versterker tussen zou kunnen zetten die het uitgangssignaal van de AMP nog verder versterkt. Er is alleen 1 probleem de AMP heeft geen line-out maar alleen maar twee luidspreker uitgangen waardoor deze nooit in serie geschakeld kan worden met een andere versterker.

Lijkt me dat er een aantal opties overblijven:
  • 2 a 4 AMP's aanschaffen om de luidsprekers te bi-wiren met aan elke kant 2 AMP's als monoblok (grapje van 2.400 eu)
  • De amp omwisselen/inruilen voor een Sonos Port met aparte stereo versterker
  • De nieuwe amp behouden tot ie weer kapot gaat of opletten met volume, maar daar heb ik net dit apparaat voor gekocht
  • Andere luidsprekers (wmb geen optie)
  • Afstappen van Sonos (wmb geen optie, want heb nog 3 andere sonos apparaten in huis)
Wat denken jullie?

discogs

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6