Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:17
Elsandre schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:47:
Beste medetweakers, ik ben op zoek naar een adapter om een microfoon en een headset naar smartphone of PS4 controller om te zetten. dit om een normale muziek-koptelefoon te combineren met een clip-on microfoon of een microfoon met een extra ingang voor koptelefoon.
Misschien dat dit werkt;
https://www.onlinekabelsh...voor-notebooks-0-10-meter

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Elsandre
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08-04 10:54
@LA-384 hartelijke dank voor je reactie, hier kan ik inderdaad wat mee.

• Tribunus
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:20
Is het af te raden om een speaker tegenover een raam te zetten? Met de achterkant bedoel ik dan (staat er zon 40cm van af dan). En wat zou de minimale aan te raden afstand zijn voor een vloerstaande speaker ten opzichte van de muur aan de zijkant?

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:49
Tribunus schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:28:
Is het af te raden om een speaker tegenover een raam te zetten? Met de achterkant bedoel ik dan (staat er zon 40cm van af dan). En wat zou de minimale aan te raden afstand zijn voor een vloerstaande speaker ten opzichte van de muur aan de zijkant?
Dat is niet te zeggen. Dit is nou typisch iets dat je gewoon moet neerzetten en moet luisteren hoe het klinkt. Dat lijkt me nuttiger dan dat er hier 4 man gaan zitten raden hoe het zou zijn en er vervolgens 3 man komen met audiofiele dogma's over speakers die moeten ademen enzo.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Is het af te raden om een speaker tegenover een raam te zetten? Met de achterkant bedoel ik dan (staat er zon 40cm van af dan).
Wat de zon er mee te maken heeft ontgaat me. :)
Maar wat zou dit voor nadelige gevolgen kunnen hebben? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar, ik heb daar nog nooit eerder van gehoord. En ik zou me in de wildste fantasie ook niet een waarom kunnen bedenken. Akoestiek misschien, gezien je tweede vraag? Nooit gemerkt dat onze ruiten meetrillen op het geluid van de speakers.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Naar aanleiding van m'n vraagje van exact een week geleden:

Dali Zensor Vokal en Yamaha RX-A 1080 / NS-777 (4stuks) als combi…. Klinkt als een klok en "Fits like a Glove' :+

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Is het af te raden om een speaker tegenover een raam te zetten?
Staat in de handleiding. Als het uitmaakt heb je ook op de achterkant van je speaker een opening, een basreflexpoort. Maar voor een speaker met een dichte achterkant is er weinig verschil tussen beton en glas.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:56
burne schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:46:
[...]

Staat in de handleiding. Als het uitmaakt heb je ook op de achterkant van je speaker een opening, een basreflexpoort. Maar voor een speaker met een dichte achterkant is er weinig verschil tussen beton en glas.
Waarom zou het uitmaken of je een poort aan de achterzijde hebt?

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@Jag : Jij weet ooit nog wel eens wat zinnigs te zeggen hier … :o :+

wimmel_1 in "Het Yamaha Receiver ervaringen/discussie Topic"

Extra kabels trekken, of..... ?

wimmel_1 wijzigde deze reactie 30-12-2018 21:44 (3%)

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20:35
wimmel_1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:09:
@Jag : Jij weet ooit nog wel eens wat zinnigs te zeggen hier ….. :o :+

wimmel_1 in "Het Yamaha Receiver ervaringen/discussie Topic"

Extra kabels trekken, of..... ?
Kan niet uit je vraag afleiden of je nu bi-wire of echt twee versterkers (bi-amp) op je luidsprekers aan wilt sluiten.

Beide opties hebben trouwens geen enkele zin ;)

Voor meer info:
De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products

Blommie01 wijzigde deze reactie 30-12-2018 19:37 (11%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Blommie01 schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:31:
[...]

Kan niet uit je vraag afleiden of je nu bi-wire of echt twee versterkers op je luidsprekers aan wilt sluiten.

Beide opties hebben trouwens geen enkele zin ;)
Bi-Wire kent Yamaha niet écht als term. Het is volgens het RTFM boekje Bi-Amp óf Power-Amp (waarbij Bi-Amp dus eigenlijk neer komt op het aansluiten van één speaker op meerdere uitgangen van één versterker en Power-Amp op het koppelen van een extra versterker om daarmee de speakers aan te sturen).

Maar ik kan volgens mij gewoon net zo goed alles aangesloten laten staan zoals 't nú al aangesloten is zonder extra kabels te gaan trekken naar m'n FRONT's (en dus de bruggen laten zitten).

• Blommie01
wimmel_1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:38:
[...]

Bi-Wire kent Yamaha niet écht als term. Het is volgens het RTFM boekje Bi-Amp óf Power-Amp (waarbij Bi-Amp dus neer komt op het aansluiten van één speaker op meerdere uitgangen van één versterker en Power-Amp op het koppelen van een extra versterker om daarmee de speakers aan te sturen).

Maar ik kan volgens mij gewoon net zo goed alles aangesloten laten staan zoals 't nú al aangesloten is zonder extra kabels te gaan trekken naar m'n FRONT's
Lijkt me ook ;)

• LA-384
Ik denk dat @Tribunus doelt op dat (wat ik ooit gelezen heb) een raam als een gat zou fungeren qua akoestiek. Een raam reflecteert als het goed is minder dan een muur, maar ik denk wel dat het dan met name om de lage frequenties gaat. Anders zou er geen geluidsdemping kunnen bestaan binnenshuis.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Jag
Ja lijkt mij ook :)
Je zet twee keer exact hetzelfde signaal op de speaker. Waarbij elk versterker kanaal de halve impedantie ziet (namelijk het ene kanaal de impedantie van het hoog en de andere van het laag) en dus potentieel iets minder warm wordt. Het gaat niet harder en klinkt niet anders.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:55
Iemand nog een tip voor een klein stukje wit speakerdoek? Afgezien van de Google koopsuggesties van 15 tot 20 euro.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Speakerland :)
Maar goedkoper ga je het niet krijgen. Het is geen katoenen laken maar akoestisch transparant ;)

The Eagle wijzigde deze reactie 31-12-2018 23:49 (77%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rik
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-04 12:34
Kort vraagje: ik heb al een tijdje een Sony 1000Xm2 headphones, die gebruik ik via Bluetooth met een iPhone 8. Volgens mij is daarbij het AAC protocol van Apple in gebruik. Ik speel TIDAL en Deezer (non-hifi) waarbij de eerste duidelijk beter klinkt.

Nu zijn er tegenwoordig allerlei spelers zoals Fiio te koop, met een betere DAC dan bijv de iPhone. Maar via Bluetooth gebruik ik de DAC natuurlijk niet, die zit in de koptelefoon. Heeft het soundwise dan toch zin om een dergelijke player aan te schaffen?

• JvS
Nee

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:21
ik ben op zoek naar een manier om het geluid van een mp3 speler te boosten/versterken zodat het ongeveer hetzelfde level is als een line signaal. is er een compactere oplossing voor dan een mengpaneel ?

ik gebruik nu een mengpaneel dit werkt prima echter ik heb weinig zin om elke keer het mengpaneel mee te slepen. mp3 meteen aan de line in hangen kan echter het geeft toch te weining power/teveel vervorming.
nu kan ik dat bij het huidige mengpaneel gelukkig oplossen door ietsje meer gain toe te voegen echter niet alle mengpanelen/versterkers beschikken hier over.

miciel wijzigde deze reactie 02-01-2019 11:48 (16%)

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
miciel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:01:
ik ben op zoek naar een manier om het geluid van een mp3 speler te boosten/versterken zodat het ongeveer hetzelfde level is als een line signaal. is er een compactere oplossing voor dan een mengpaneel ?

ik gebruik nu een mengpaneel dit werkt prima echter ik heb weinig zin om elke keer het mengpaneel mee te slepen. mp3 meteen aan de line in hangen kan echter het geeft toch te weining power/teveel vervorming.
nu kan ik dat bij het huidige mengpaneel gelukkig oplossen door ietsje meer gain toe te voegen echter niet ale mengpanelen/versterkers beschikken hier over.
Wat voor MP3 speler heb je en aan wat voor apparaat probeer je deze te hangen (zonder mengpaneel dus). Een line-out/line-in is voor een onversterkt signaal dicht bij de 0DB lijn als ik het goed heb. Zo'n signaal versterk je juist met een ander apparaat (een versterker). De gemiddelde MP3 speler heeft geen line-out, maar enkel een headphone aansluiting die versterkt is (je headphones zijn passief en hebben geen actieve versterking)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• The Eagle

The Eagle

Dat zou ook mijn vraag zijn: wat voor MP3 speler is het?
Van een iPod weet ik dat je er gewoon een lijnsignaal uit kunt toveren met het juiste kabeltje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ericklooster
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11-03 10:04
Ben op zoek naar een draadloos audio systeem voor in huis. Momenteel heb ik een receiver met bekabelde boxen staan. Kan ik nu gewoon een draadloos systeem kopen met soundbar en deze aansluiten op mijn receiver middels HDMI?

• Blommie01
ericklooster schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:19:
Ben op zoek naar een draadloos audio systeem voor in huis. Momenteel heb ik een receiver met bekabelde boxen staan. Kan ik nu gewoon een draadloos systeem kopen met soundbar en deze aansluiten op mijn receiver middels HDMI?
Waarom zou je dit willen?

• ericklooster
Omdat ik de indeling in huis heb veranderd. De dolby speakers staan daardoor nu niet meer achter, maar naast de bank. Ik zou alle bedrading opnieuw kunnen leggen maar dat betekent een hoop plinten loshalen en weer terugplaatsen. Daarnaast zijn de huidige boxen onderdeel van een goedkoop setje die sowieso wel aan vervanging toe is.

• miciel
boomr schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:10:
[...]

Wat voor MP3 speler heb je en aan wat voor apparaat probeer je deze te hangen (zonder mengpaneel dus). Een line-out/line-in is voor een onversterkt signaal dicht bij de 0DB lijn als ik het goed heb. Zo'n signaal versterk je juist met een ander apparaat (een versterker). De gemiddelde MP3 speler heeft geen line-out, maar enkel een headphone aansluiting die versterkt is (je headphones zijn passief en hebben geen actieve versterking)
wat voor mp3 speler ? difernce mp3 spler/smartphone android.
versterker: powerpod 620. (voor dorpsevenmenten ed)

Nu ben ik thuis even aan het testen geweest. Ik heb hier een los mengpaneeltje liggen. Welke ik van plan was er tussen te zetten. Wat blijkt: het ligt niet alleen aan het volume zoals ik dacht. Thuis klinkt dezelfde afspeel apparatuur vele malen doffer ten opzichte van mijn pc. terwijl ik er wel voldoende volume uit kan krijgen.

Nu is dat dof/kaal klinken ook wel waar we last van ondervinden tijdens dorpsevenementen ed. echter ik had niet verwacht dat het uit de afspeelapparatuur kwam. Is hier nog wat aan te doen behalve andere afspeelapparatuur aanschaffen ?
The Eagle schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:06:
Dat zou ook mijn vraag zijn: wat voor MP3 speler is het?
Van een iPod weet ik dat je er gewoon een lijnsignaal uit kunt toveren met het juiste kabeltje :)
Ik ben benieuwd ik heb namelijk nog geen fiio f11 kunnen vinden.
(er is een ipod beschikbaar echter er wordt ook gebruik gemaakt van andere afspeelapparatuur)

miciel wijzigde deze reactie 02-01-2019 12:19 (7%)

• JvS
ericklooster schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:40:
[...]

Omdat ik de indeling in huis heb veranderd. De dolby speakers staan daardoor nu niet meer achter, maar naast de bank. Ik zou alle bedrading opnieuw kunnen leggen maar dat betekent een hoop plinten loshalen en weer terugplaatsen. Daarnaast zijn de huidige boxen onderdeel van een goedkoop setje die sowieso wel aan vervanging toe is.
Je kunt speakers wireless maken, maar niet echt. Je hebt altijd een versterker nodig en er moet draad naar de speakers toe. In dit topic staat er het eea over:
Wireless Rear-speaker kit

Net zoals je je surroundspeakers wireless kunt maken, kan je dat ook met frontspeakers of je centerspeaker.

Er bestaan geen echte hifi alles in een wireless rearspeakeroplossingen die je op een bestaande set kunt aansluiten. Als je helemaal opnieuw wilt beginnen, en perse wireless wilt, raad ik je aan om ook de receiver te vervangen en het helemaalgoed te doen. Een Sonos soundbar of een HEOS receiver (let op, niet een noemale receiver waar ook HEOS op zit) met bijpassende draadloze speakers kan prima werken.

• ericklooster
JvS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Je kunt speakers wireless maken, maar niet echt. Je hebt altijd een versterker nodig en er moet draad naar de speakers toe. In dit topic staat er het eea over:
Wireless Rear-speaker kit

Net zoals je je surroundspeakers wireless kunt maken, kan je dat ook met frontspeakers of je centerspeaker.

Er bestaan geen echte hifi alles in een wireless rearspeakeroplossingen die je op een bestaande set kunt aansluiten. Als je helemaal opnieuw wilt beginnen, en perse wireless wilt, raad ik je aan om ook de receiver te vervangen en het helemaalgoed te doen. Een Sonos soundbar of een HEOS receiver (let op, niet een noemale receiver waar ook HEOS op zit) met bijpassende draadloze speakers kan prima werken.
Bedankt voor je reactie. Had er niet op gerekend dat ik mijn receiver zou moeten vervangen als ik draadloos zou willen. Mijn idee was om een 5.1 set als deze (https://www.coolblue.nl/product/793130/jbl-bar-5-1.html) aan te sluiten op mijn huidige receiver. Is dat niet mogelijk?

• JvS
Wat zie je als de functie van je versterker als je die soundbar hebt?

• ericklooster
Als een HDMI switch denk ik dan. Momenteel staat mijn chromecast, playstation en tv ontvanger hierop aangesloten. Maar dat kan natuurlijk ook op een soundbar neem ik aan?

• The Eagle

The Eagle

miciel schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:45:
[...]

wat voor mp3 speler ? difernce mp3 spler/smartphone android.
versterker: powerpod 620. (voor dorpsevenmenten ed)

Nu ben ik thuis even aan het testen geweest. Ik heb hier een los mengpaneeltje liggen. Welke ik van plan was er tussen te zetten. Wat blijkt: het ligt niet alleen aan het volume zoals ik dacht. Thuis klinkt dezelfde afspeel apparatuur vele malen doffer ten opzichte van mijn pc. terwijl ik er wel voldoende volume uit kan krijgen.

Nu is dat dof/kaal klinken ook wel waar we last van ondervinden tijdens dorpsevenementen ed. echter ik had niet verwacht dat het uit de afspeelapparatuur kwam. Is hier nog wat aan te doen behalve andere afspeelapparatuur aanschaffen ?
Valt of staat grotendeels met de speakers waar je het op laat horen. Vermoed dat die "pa apparatuur" kwalitatief nog slechter is dan je PC speakersetje. Dat zegt ook wel iets denk ik ;)
[...]

Ik ben benieuwd ik heb namelijk nog geen fiio f11 kunnen vinden.
(er is een ipod beschikbaar echter er wordt ook gebruik gemaakt van andere afspeelapparatuur)
Voor een iPod bestaan gewoon aux kabeltjes die je op de 30-pins connector aansluit en dan tevens voeding kunnen verzorgen via USB. Zoiets: https://nl.aliexpress.com...r-iPhone/32808673238.html
(Dit is dus voor de brede iPod connector, maar voor de smalle zullen er ook wel zijn)

• JvS
ericklooster schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:50:
Als een HDMI switch denk ik dan. Momenteel staat mijn chromecast, playstation en tv ontvanger hierop aangesloten. Maar dat kan natuurlijk ook op een soundbar neem ik aan?
Die sluit je dan of rechtsreeks op de soundbar aan en dan schakel je met de soundbar of je sluit ze op de TV en dan geeft de optische uitgang of de HDMI ARC het geluid door aan de soundbar.

Je versterker willen behouden vanwege HDMI switchen is gewoon het jezelf moeilijk maken. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet helemaal waarom je dat uberhaupt ooit zou willen. Een soundbar is gewoon een stand alone functionerend ding. Hele volksstammen krijgen het werkend zonder een extra receiver, dus dat gaat jou ook lukken!

• ericklooster
JvS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:16:
[...]

Die sluit je dan of rechtsreeks op de soundbar aan en dan schakel je met de soundbar of je sluit ze op de TV en dan geeft de optische uitgang of de HDMI ARC het geluid door aan de soundbar.

Je versterker willen behouden vanwege HDMI switchen is gewoon het jezelf moeilijk maken. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet helemaal waarom je dat uberhaupt ooit zou willen. Een soundbar is gewoon een stand alone functionerend ding. Hele volksstammen krijgen het werkend zonder een extra receiver, dus dat gaat jou ook lukken!
Bedankt. Het kwartje is nu gevallen. Ik ging er van uit dat een sound bar alleen onderdeel was van de boxen. Maar ik begrijp dat deze als vervanging dient voor mijn versterker. Ik zal deze dus gewoon vervangen en mijn Playstation, TV en Chromecast op de soundbar aansluiten :)

• miciel
The Eagle schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:01:
[...]

Valt of staat grotendeels met de speakers waar je het op laat horen. Vermoed dat die "pa apparatuur" kwalitatief nog slechter is dan je PC speakersetje. Dat zegt ook wel iets denk ik ;)
er hangen inderdaad ook wel goedkope speakers aan. (divine)
Ik bedoelde niet dat me pc speaker set heb vergeleken met de (pa apparatuur) dat zou oneerlijk zijn.
Ik heb mijn pc met goedkope geluidskaart vergelijken met mijn smartphone over hetzelfde pc speakersetje.
ik heb voor de fun een los mengpaneeltje zitten tussen me pc en me pc speakersetje.
wanneer ik mijn pc inplug op het mengpaneeltje klinkt het prima.
wanneer ik mijn smartphone inplug op het mengpaneeltje klinkt het een stuk doffer. en moet ik de gain iets meer opendraaien. echter het geluid blijft dof. is er een manier voor om dit te fixen ?
(derhalve het mengpaneeltje (zmx 862) en de powerpod dezelfde line in ingangen hebben. )
natuurlijk hangt het ook af van de speakers maar als de bron al niet in orde is helpt ook niet echt mee.

miciel wijzigde deze reactie 02-01-2019 17:37 (4%)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:40
@miciel dus je vraag is hoe je de smartphone net zo goed kan laten klinken als de geluidskaart van je PC? Misschien dat je er een USB/bluetooth DAC op aan kan sluiten?

• Dxue
  • Nu online

Dxue

PSN:EvilDrunk

miciel schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:34:
[...]

er hangen inderdaad ook wel goedkope speakers aan. (divine)
Ik bedoelde niet dat me pc speaker set heb vergeleken met de (pa apparatuur) dat zou oneerlijk zijn.
Ik heb mijn pc met goedkope geluidskaart vergelijken met mijn smartphone over hetzelfde pc speakersetje.
ik heb voor de fun een los mengpaneeltje zitten tussen me pc en me pc speakersetje.
wanneer ik mijn pc inplug op het mengpaneeltje klinkt het prima.
wanneer ik mijn smartphone inplug op het mengpaneeltje klinkt het een stuk doffer. en moet ik de gain iets meer opendraaien. echter het geluid blijft dof. is er een manier voor om dit te fixen ?
(derhalve het mengpaneeltje (zmx 862) en de powerpod dezelfde line in ingangen hebben. )
natuurlijk hangt het ook af van de speakers maar als de bron al niet in orde is helpt ook niet echt mee.
Als ik me niet vergis, ligt de kwaliteit aan de dac in de mobiel. Er is vast een reden waarom de axon 7 werd geroemd om zijn geluid over de 3,5mm aansluiting. Als je mobiel zelf al een 'bagger' geluid uitstuurt, dan heb je weinig keus dan een externe dac aansluiten op je telefoon.

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• The Eagle

The Eagle

Dat idd, geluidkwaliteit van een smartphone is vaak niet echt je dat.
Wat je nog zou kunnen proberen is een app als jetaudio installeren, die heeft een redelijk uitgebreide equalizer aan boord, en dan daar het zaakje wat mee bijregelen.

• JvS
Of gewoon niet met een telefoon van 3 tientjes willen draaien. Dat is gewoon gare electronica. Een normale smartphone klinkt echt prima, niet dof ofzo (idereen wauwelt elkaar daarin na). Als ik het goed begrijp speel je met dit kermisding:

Heb je ook een "eigen" telefoon? Hoe vind je die klinken?

JvS wijzigde deze reactie 02-01-2019 21:17 (4%)

• miciel
RichieB schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:25:
@miciel dus je vraag is hoe je de smartphone net zo goed kan laten klinken als de geluidskaart van je PC? Misschien dat je er een USB/bluetooth DAC op aan kan sluiten?
het is nog geen gek idee. echter het is niet te hopen dat de kinderen hem dan gaan proberen over te nemen.
daar hadden ze het namelijk afgelopen jaar al over. en toen was de installatie nog bleutooth vrij. niet dat ik ooit kinderen zie lopen met een telefoon welke ook exact weten hoe wie wat en waar.

nu waren/zijn we zelf toch nog opzoek naar een manier om het bedienen te versimpelen. ik zal het eens voorstellen. het op commando een ipod/telefoon bedienen zonder dat je zelf goed kan horen wat er gebeurt is nou namelijk ook niet alles.

• Chris_zwolle
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 27-01 20:29
Beste tweakers/gebruikers.

Allereerst allemaal de beste wensen natuurlijk!
Ik wil mij graag wat verdiepen/inlezen in auto audio maar ik kan er niet zo veel over vinden (echt vanaf de basis wil ik het leren).
Ik heb er dus echt totaal geen verstand van.
Wat is het verschil tussen max watt,  nominale watt en rms?
Waar moet ik op letten bij aanschaf (nieuw in doos bij particulier of z.g.a.n ivm laag budget)
Moet ik de speakers aansluiten op de versterker (in de deuren en de achterpanelen zitten al speakers en dus ook de kabels) of alleen de subwoofer.
En wie kan me wat meer vertellen over een free air subwoofer?

Groetjes, Chris

• JvS
Nou begin eens hier en google op je termen zou ik zeggen
[FAQ] Audio

• burne
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:29:
Een iPhone wast de oren van een professionele referentie-DAC van een paar duizend euro.

0.0035% THD and harmonic distortion components at 1 kHz at 0 dBFS driving 37.5Ω at maximum volume setting.

Hele review: https://kenrockwell.com/a...adapter-audio-quality.htm

Let wel: deze DAC kost €10,00, je hebt alleen een recente iPhone of iPad nodig om er wat mee te kunnen.

Ken Rockwell test een hoop audio, maar geen Android devices. Ik veronderstel dat een Google Pixel 2 of 3 het even goed zou moeten kunnen doen.

Smartphones kunnen een stuk beter klinken dan je verwacht. Zolang je geen topklasse verwacht van een ChinaPhone van 199 euro.

burne wijzigde deze reactie 02-01-2019 21:43 (3%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@burne Ik heb hier nog een DAC960 staan + de bijbehorende CD speler (zónder "goede" built-in DAC). Zal ik dat spul maar in gaan ruilen op een iPhone?

P.S. De CD960 hangt middels SPDIF aan m'n huidige AV-Reciever.... De DAC960 staat werkeloos op zolder.

:o

wimmel_1 wijzigde deze reactie 02-01-2019 22:11 (29%)

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

@burne Dan moet je toch even de volgende metingen doornemen: https://www.audiosciencer...of-chord-qutest-dac.5981/
Hiermee blijft er weinig van je eerste stelling over. :P
Los daarvan is het praktisch nut van een DAC met dat soort prestaties niet zo groot, maar het is meetbaar beter dan een iPhone.

Als we dan toch bezig zijn, een review van de DAC waar Ken de iPhone mee vergelijkt: https://www.audiosciencer...chmark-dac1-usb-dac.3708/
Dies gewoon niet zo best...

Woutoud wijzigde deze reactie 02-01-2019 22:05 (25%)

Woutoud.com

• The Eagle

The Eagle

Resume: de DAC in een telefoon kan OK zijn, maar hoe goedkoper de foon hoe slechter de DAC.
Tot zover die open deur :Y)

En ik wist dat de iPhone best een redelijke DAC aan boord had. Probleem met dat soort devices is alleen dat je dan ook een beetje fatsoenlijk kabeltje richting je audio set wilt. En nee, dat hoeft geen elfenkabel te zijn. Maar die Ali dropveters die meestal gebruikt worden mag je imho niet veel van verwachten
Oftewel: op een telefoon kun je goed geluid hebben. Kan dus, maar hoef niet en is zeker geen gegeven.

@wimmel_1 Doel jij op http://www.dutchaudioclas...ps_dac_960_d_a_converter/ en http://www.dutchaudioclassics.nl/philips_cd960_cdplayer/ ? If so: zuinig op zijn, mooi spul :)
If not: welke dan? :)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:24:
Resume: de DAC in een telefoon kan OK zijn, maar hoe goedkoper de foon hoe slechter de DAC.
Tot zover die open deur :Y)

En ik wist dat de iPhone best een redelijke DAC aan boord had. Probleem met dat soort devices is alleen dat je dan ook een beetje fatsoenlijk kabeltje richting je audio set wilt. En nee, dat hoeft geen elfenkabel te zijn. Maar die Ali dropveters die meestal gebruikt worden mag je imho niet veel van verwachten
Oftewel: op een telefoon kun je goed geluid hebben. Kan dus, maar hoef niet en is zeker geen gegeven.

@wimmel_1 Doel jij op http://www.dutchaudioclas...ps_dac_960_d_a_converter/ en http://www.dutchaudioclassics.nl/philips_cd960_cdplayer/ ? If so: zuinig op zijn, mooi spul :)
If not: welke dan? :)
Er staat bewust géén merk bij én ik kom uit de regio..... Dus RaRa :*)

• miciel
JvS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:16:
Of gewoon niet met een telefoon van 3 tientjes willen draaien. Dat is gewoon gare electronica. Een normale smartphone klinkt echt prima, niet dof ofzo (idereen wauwelt elkaar daarin na). Als ik het goed begrijp speel je met dit kermisding:

Heb je ook een "eigen" telefoon? Hoe vind je die klinken?
Als ik aan mijn telefoon (lenovo b) aan rechtsreeks aan een kopetelefoon (senheiser hd 215) hangt klinkt het nog lang niet zo dramatische dan wanneer via het mengpaneel. well wat bass en het midden is een beetje dun.

Ik zie wel gelijk iets wat raar is. mijn telefoon ziet de audio kabel als headset maar mijn koptelefoon
gewoon als koptelefoon. 8)7 kan iemand me dat uitleggen ?

Hetzelfde geld voor het kermis ding. koptelefoon rechtstreeks klinkt (prima) voor zover je van dat kermisding kan verwachten. Hang je het kermis ding aan het mengpaneel geluid dan is het weer heel erg dun en nauwelijks tot geen bass. Zelfs al hang ik dan mijn koptelefoon aan het mengpaneel. Het blijft mager/kaal klinken.

Na lang zoeken heb ik het wel kunnen vinden mijn mengpaneel alto zmx 862 heeft een impedantie van 10 kohm. Mijn hoofdtelefoon 32 ohm. Ik gok dat me telefoon/mp3 speler wat te kort komen om die 10 kohm aan te kunnen, eigenlijk wel jammer. Dus we weten waar het probleem ligt. Ik heb een mengpaneel welke bedoelt is voor line singalen en niet voor mp3 spelers/telefoons. Mischien dat ik nog een keertje het internet afspeur naar een voorversterker oid. of dat ik er gewoon een laptop met dac aanhang. dat laatste is wel het makelijktste echter het is wel een beetje aan de groote kant vs een mp3 speler/telefoon. Mochten er andere oplosingen zijn ik hoor het graag.

• Woutoud
  • Nu online

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Voor zover ik weet is 10k Ohm input resistance behoorlijk standaard, dus dat zou niet direct het probleem hoeven zijn.
Dat je telefoon de kabel als headset herkent is een betere hint naar wat er mis gaat, denk ik. Dan worden de aansluitpunten van de kabel waarschijnlijk niet helemaal gebruikt voor het juiste signaal.

Woutoud.com

• Jag
miciel schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:37:
Na lang zoeken heb ik het wel kunnen vinden mijn mengpaneel alto zmx 862 heeft een impedantie van 10 kohm. Mijn hoofdtelefoon 32 ohm. Ik gok dat me telefoon/mp3 speler wat te kort komen om die 10 kohm aan te kunnen, eigenlijk wel jammer. Dus we weten waar het probleem ligt.
Het gaat hier toch fout op verkeerde aannames / onvoldoende technische kennis. Een versterker / lijn uitgang werkt als spanningsbron. Dus hoe hoger de impedantie hoe "makkelijker". Juist kortsluiten doet de spanning inzakken.
Woutoud schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:48:
@burne Dan moet je toch even de volgende metingen doornemen:
Allemaal verschillen bij -100dB ongeveer. Denk je echt dat dat relevant is? Tuurlijk zijn er meetbare verschillen. Alleen of het nou 0.001 of 0.0015% vervormt terwijl een luidspreker makkelijk de 1% haalt, sja, niet echt van belang lijkt me. Alle vermeende verschillen tussen DACs (=mode onderwerp) komen ofwel door confirmation bias ofwel door gebrek aan level matching ofwel door softwarematige signaal bewerking (eq of rare stereo effecten).

Misschien moeten we elkaar niet allemaal napraten maar kritisch en technisch kijken en objectief blijven!

• Woutoud
  • Nu online

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Om mezelf dan ook maar even te quoten:
Los daarvan is het praktisch nut van een DAC met dat soort prestaties niet zo groot, [....]
Veel goedkopere DAC's halen praktisch dezelfde prestaties.

Woutoud wijzigde deze reactie 02-01-2019 23:36 (17%)

Woutoud.com

• miciel
Woutoud schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:54:
Voor zover ik weet is 10k Ohm input resistance behoorlijk standaard, dus dat zou niet direct het probleem hoeven zijn.
Dat je telefoon de kabel als headset herkent is een betere hint naar wat er mis gaat, denk ik. Dan worden de aansluitpunten van de kabel waarschijnlijk niet helemaal gebruikt voor het juiste signaal.
ik heb het sileconenhoesje verwijderd van telefoon en dan herkent hij de kabel wel als hoofdtelefoon.
de kabel is te groot waardoor die er net niet ver genoeg inpast. als het hoesje erom zit.
mocht er nog een keertje een smartphone raar klinken hoesje eraf halen.
dus alsvast weer 1 stap verder. het volume van de telefoon voluit en het komt bij het acceptabele in de buurt. Goed dat weet ik dan ook weer. De mp3 speler ga ik later wel uitvogelen wat daarmee is.
deze is nu leeg, misschien dat ie op het laatste niet meer bol kan werken omdat zijn accu leeg is.
of omdat i gewoon op is. vraag me niet hoe oud ie is ik denk 5 jaar voor zo,n ding van 30 euro daar ga ik niet teveel tijd insteken. edit ja de mp3 speler was gewoon leeg. (accu is op)

dan blijft overeind dat de powerpod mixer minder gain heeft dan mijn mengpaneeltje.
maar goed dat is gelukkig eenvoudiger op te lossen. door de mixers achter elkaar te zetten.
de mp3 speler heeft namelijk net niet genoeg volume om de powerpod rond de 0 db uit te laten sturen.

edit :en natuurlijk klinkt het uiteindelijk nergens naar maar of we het echt merken als we er een laptop en een dac aanhangen terwijl er verderop divine spaekers aanhangen is volgens mij water naar zee
dragen. het is maar 1 weekje per jaar. thuis heb ik gelukkig gewoon een pc met een geluidskaart en een normaal speakersetje ik ben ook altijd blij als ik de boel weer op kan ruimen. ;)

edit iedereen bedankt met het meedenken.

miciel wijzigde deze reactie 03-01-2019 00:43 (24%)

• burne
  • Niet online
Woutoud schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:48:
@burne Dan moet je toch even de volgende metingen doornemen: https://www.audiosciencer...of-chord-qutest-dac.5981/
Hiermee blijft er weinig van je eerste stelling over. :P
Stuurt dat ding überhaupt een 35Ω load aan? En ik weet niet helemaal zeker wat Ken gemeten heeft. Zo te zien alleen 16 bits en 44100Hz, omdat z'n Rohde & Schwarz UPC niet heel veel meer kan.

Het punt was:
Nee, goede telefoons doen het best aardig. Beter dan je zou verwachten.

• ApoC
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 09:21
Ik ben me aan het orienteren op een set nieuwe speakers en mijn oog is gevallen op de Wharfedale diamond 11.1 speakers. Wharfedale geeft een nominale impendantie op van 4 ohm met daarbij genoteerd: 8 ohm compatible.

Mijn receiver is een HK AVR 151 met de volgende specs:
75W per kanaal, twee kanalen aangedreven @ 6/8 ohm, 1kHz – <0,9% THD

Nu lees ik op internet heel veel verschillende berichten over impendatie en wat je hiermee zou moeten.

Ik hoop hier eigenlijk wat meer duidelijkheid te vinden: Is dit spec-technisch een veilige combi, of moet ik toch kijken naar speakers met een nominale impendatie van 6 of 8 ohm? (Dali Zensor 3 en CA SX-60 staan ook nog op de shortlist)

• Blommie01
ApoC schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:56:
Ik ben me aan het orienteren op een set nieuwe speakers en mijn oog is gevallen op de Wharfedale diamond 11.1 speakers. Wharfedale geeft een nominale impendantie op van 4 ohm met daarbij genoteerd: 8 ohm compatible.

Mijn receiver is een HK AVR 151 met de volgende specs:
75W per kanaal, twee kanalen aangedreven @ 6/8 ohm, 1kHz – <0,9% THD

Nu lees ik op internet heel veel verschillende berichten over impendatie en wat je hiermee zou moeten.

Ik hoop hier eigenlijk wat meer duidelijkheid te vinden: Is dit spec-technisch een veilige combi, of moet ik toch kijken naar speakers met een nominale impendatie van 6 of 8 ohm? (Dali Zensor 3 en CA SX-60 staan ook nog op de shortlist)
https://tweakers.net/pric...11-(zwart)/specificaties/

Is gewoon 8ohm dus niets aan de hand ;)

Ps. Ik zou ook eens naar de 3020i van Q-Acoustics kijken..

Blommie01 wijzigde deze reactie 03-01-2019 14:26 (3%)

• ApoC
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 09:21
Blommie01 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:34:
[...]

https://tweakers.net/pric...11-(zwart)/specificaties/

Is gewoon 8ohm dus niets aan de hand ;)

Ps. Ik zou ook eens naar de 3020i van Q-Acoustics kijken..
Tikkie offtopic, maarre:
Dank voor de tip, die 3020i’s zijn het geworden :*) veel “opener” (als iemand dat snapt) geluid en een veel strakker laag dan bij de wharfedales. En qua uiterlijk zijn ze wel echt next level (als je van modern en strak houdt).

• Perseverance
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:30

Perseverance

Time to lube up

Vraagje:

Ik heb een Logitech subwoofer setje waarvan de mini jack plug op dit moment niet gebruikt wordt. De plug ligt dus los op de grond. Als ik hem aantik hoor ik dan ook gelijk ruis en die irritante zoem. Is er een makkelijke methode om die kabel te dempen?

• The Eagle

The Eagle

Dubbele contraplug er op, is ie beter afgeschermd.

• Raymond
  • Laatst online: 21:54
Ik had ooit een lg homecinemaset. Dus een versterker met blurayspeler en 5.1 speakers. Intussen hebben we een marantz nr1607 receiver en daar heb ik die lg boxjes op aangesloten. Ik krijg steeds meer het gevoel dat die lg-versterker een equalizer profiel voor die boxjes had (naast dat het natuurlijk ook cheape prullen zijn), want ik krijg er gewoon geen goes geluid uit. Stemmen blijven slecht verstaanbaar uit de center enzo.

Van de week ga ik eens spelen, door een andere speaker als center aan te sluiten en eens te luisteren hoe dat klinkt. Als dat beter bevalt, wordt het toch eens tijd om te gaan upgraden. Te beginnen met de center, want ik merk dat dat toch wel de belangrijkste speaker is.

Ik ben echt helemaal niet thuis in home cinema. Ik zoek iets dat wat beter klinkt dan standaard tv geluid, maar ik hoef geen bioscoopervaring. Hebben jullie tips vanaf welke "klasse" een center de moeite waard wordt?

Ikzelf ben gecharmeerd van Dali als speakermerk.

Zou eentje uit een pico of mikro serie al bruikbaar zijn?

Is een dali zensor al wat?

Of moeten we toch al naar een opticon gaan om een beetje goede kwaliteit te krijgen?

Zelfbouw is gezien tijdgebrek geen optie. Ik weet ook dat luisteren belangrijk is. Maar ik zoek vooral wat tips wat uberhaupt bruikbare (tv+) kwaliteit levert. Het begint nu toch wel te irriteren, hoe onverstaanbaar het is.

• JvS
Raymond schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:24:
... een beetje goede kwaliteit ...
Wat is een beetje goede kwaliteit. Ik vind een Center speaker al snel heel veel toevoegen (tov geen). En ik weet dat een betere centerspeaker op zijn beurt ook weer heel veel toevoegt. Ik heb er drie versleten: een aluminium Canton, want compact, een B&W CC6 s1 (want past bij de DM602's die ik toen had) maar die vond ik altijd maar wat 'muffig' klinken (kan het niet omschrijven :P). Nu beb ik al zeker 15 jaar een Chario Syntar Dialogue en die bevalt nog steeds en is goedkoper dan die CC6 was.

Strikt genomen heb je een center nodig die geen gekke kam-effecten of horizontale bundelingseffecten heeft en dus geen tweeter naast de midrange heeft (dat hebben ze allemaal :P).

Kan je ze niet gewoon alledrie bij een onlinewinkel bestellen en het dan gewoon proberen?

JvS wijzigde deze reactie 07-01-2019 09:48 (5%)

• Raymond
JvS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:47:

Kan je ze niet gewoon alledrie bij een onlinewinkel bestellen en het dan gewoon proberen?
Ha, dat is wel mijn standaard oplossing inderdaad :P
https://www.marktplaats.n...ario-syntar-dialogue.html
Heeft wel wat weg van die dali die ik noemde. Tweedehands ook goed te doen.

Misschien is dat nog wel een goede optie, gewoon wat proberen. Hoeft de kop ook niet te kosten blijkbaar :)

• JvS
Neem dan gelijk deze mee: https://link.marktplaats.nl/m1348153123

Die worden verkocht door je oud collega @Durden :P

• PageFault
  • Registratie: april 2002
burne schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:42:
[...]

Een iPhone wast de oren van een professionele referentie-DAC van een paar duizend euro.

[Afbeelding]

0.0035% THD and harmonic distortion components at 1 kHz at 0 dBFS driving 37.5Ω at maximum volume setting.

Hele review: https://kenrockwell.com/a...adapter-audio-quality.htm

Let wel: deze DAC kost €10,00, je hebt alleen een recente iPhone of iPad nodig om er wat mee te kunnen.

Ken Rockwell test een hoop audio, maar geen Android devices. Ik veronderstel dat een Google Pixel 2 of 3 het even goed zou moeten kunnen doen.

Smartphones kunnen een stuk beter klinken dan je verwacht. Zolang je geen topklasse verwacht van een ChinaPhone van 199 euro.
Met alle respect: Ken Rockwell "test" ook heel veel lenzen/camera's (honderden!) zonder dat hij ze in z'n hand heeft gehad. Ik vind dat niet echt goed referentie materiaal.

Ik denk dat de DAC trouwens niet eens 10 euro kost, in elk geval niet voor de smartphone bouwer, zoals Apple. Die dingen zijn zo eenvoudig en worden in zulke grote hoeveelheden geproduceerd, dat hou je niet voor mogelijk.

In 2003 waren we aan het kijken voor 5 megapixel camera modules van Sony (toen was 5 megapixels best boven het gangbare), die kostte toen 12 euro per stuk bij een afname van 25 stuks via een dealer in Europa. Da's alweer 15 jaar geleden.

• Raymond
JvS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:21:
Neem dan gelijk deze mee: https://link.marktplaats.nl/m1348153123

Die worden verkocht door je oud collega @Durden :P
Nah, net een setje zelfbouwspeakers gekocht, met daarin de scanspeakunit die ik al een jaar zoek. Die staan nu ff lekker te spelen. M'n vriendin ziet me aankomen met nòg een setje zuilen :+

Ik ben al lang blij dat zij ook het nut ziet van een slagje grotere centerspeaker en die ook graag wil. Als ik een tweedehandsje voor 100-150 op de kop weet te tikken, dan valt daar ook niet tegenaan te bouwen :)

Er staan een paar leuke op MP. Vanavond even spelen door een gewone speaker even als center aan te sluiten. En als dat verbetering oplevert, scoor ik wel iets leuks. Misschien inderdaad maar meerdere, om te kijken wat goed bevalt.

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11:19
Raymond schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:42:
[...]

Nah, net een setje zelfbouwspeakers gekocht, met daarin de scanspeakunit die ik al een jaar zoek. Die staan nu ff lekker te spelen. M'n vriendin ziet me aankomen met nòg een setje zuilen :+

Ik ben al lang blij dat zij ook het nut ziet van een slagje grotere centerspeaker en die ook graag wil. Als ik een tweedehandsje voor 100-150 op de kop weet te tikken, dan valt daar ook niet tegenaan te bouwen :)

Er staan een paar leuke op MP. Vanavond even spelen door een gewone speaker even als center aan te sluiten. En als dat verbetering oplevert, scoor ik wel iets leuks. Misschien inderdaad maar meerdere, om te kijken wat goed bevalt.
Tannoy biedt met de dual concentric speakers aan waarbij de tweeter geïntegreerd zit in de middentoner/woofer.

Idem als Kef met de Uni-q.

Je kan het op marktplaats soms treffen, als je de mogelijkheid hebt en je vindt het leuk ben ik wel benieuwd naar een vergelijking ✌️

• The Eagle

The Eagle

Raymond schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:42:
[...]

Om vergeving vragen is altijd makkelijker dan om toestemming :P

• Raymond
Hoe denk je dat die zelfbouwspeakers het huis in zijn gekomen? :P

Ff een losse speaker als center aangesloten. Pfeww, dat klinkt een stuk beter :o

Dus dat wordt ff MP afstruinen en een leuke center scoren :)

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 15:07

WiLLoW_TieN

Damn al ruim 15 jaar op GoT

snip

teacher wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:27 (95%)

• The Eagle

The Eagle

volgende keer graag een TR

teacher wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:31 (198%)

• vosss
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:11
Er schiet mij ineens een kort vraagje te binnen wat denk ik geen eigen topic waard is en aangezien jullie ervaring hebben met zelf speakers bouwen waarschijnlijk wel een antwoord op weten.

Ga ik veel verschil merken als ik van een speaker met een gevoeligheid van 87dB overstap naar eentje met een gevoeligheid van 88dB?

Het gaat me dan niet zo zeer om het volume qua geluid wat eruit komt, maar meer over of ik ga merken dat mijn versterker die speaker net iets makkelijker aangestuurd krijgt en daardoor dus ook net wat beter klinkt.

Of is dat verschil zo klein dat je dat nooit gaat horen?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen toevallig? :)

PS: de speaker die ik op het oog heb is het grotere broertje van dezelfde serie en zelfde merk als ik nu heb en is dus 88dB ipv 87dB.

• JuulH
  • Laatst online: 20-04 16:40
Hi! We hebben sinds een paar dagen een nieuwe 5.0 set staan, subwoofer volgt eventueel later. De set bestaat nu uit een Denon AVR-X2500H, Dali Zensor 5, Dali Zensor Vokal en voor surround de Zensor 1. Onze woonkamer is ruim, met open keuken ongeveer 60m2. Nu we de set in huis hebben, begin ik te twijfelen om toch de Zensor 5 te vervangen voor de Zensor 7 met de verwachting dat de 7’s de kamer wat beter kunnen vullen. We zijn geen audiofielen, maar willen gewoon graag goede muziekkwaliteit na jaren met een simpele surroundset van Pioneer te hebben gewerkt.

De vraag is of de receiver de Zensor 7 goed aan zal kunnen sturen. Dit zijn de specificaties:

Denon AVR-X2500H: uitgangsvermogen 95W (8 ohm, 20Hz- 20kHz, 0,08Thd, 2 ch driven)
Dali Zensor 5: 2x 5,25 inch drivers, gevoeligheid 88dB, 6 ohm, aanbevolen versterker 30-150 W
Dali Zensor 7: 2x 7 inch drivers, gevoeligheid 90dB, 6 ohm, aanbevolen versterker 40-150 W

• Jag
Waarschijnlijk zijn er wel meer verschillen dan alleen 1dB meer gevoeligheid :)

Maar iets meer info helpt

• DjaRoel
JuulH schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:00:
Hi! We hebben sinds een paar dagen een nieuwe 5.0 set staan, subwoofer volgt eventueel later. De set bestaat nu uit een Denon AVR-X2500H, Dali Zensor 5, Dali Zensor Vokal en voor surround de Zensor 1. Onze woonkamer is ruim, met open keuken ongeveer 60m2. Nu we de set in huis hebben, begin ik te twijfelen om toch de Zensor 5 te vervangen voor de Zensor 7 met de verwachting dat de 7’s de kamer wat beter kunnen vullen. We zijn geen audiofielen, maar willen gewoon graag goede muziekkwaliteit na jaren met een simpele surroundset van Pioneer te hebben gewerkt.

De vraag is of de receiver de Zensor 7 goed aan zal kunnen sturen. Dit zijn de specificaties:

Denon AVR-X2500H: uitgangsvermogen 95W (8 ohm, 20Hz- 20kHz, 0,08Thd, 2 ch driven)
Dali Zensor 5: 2x 5,25 inch drivers, gevoeligheid 88dB, 6 ohm, aanbevolen versterker 30-150 W
Dali Zensor 7: 2x 7 inch drivers, gevoeligheid 90dB, 6 ohm, aanbevolen versterker 40-150 W
De aansturing zal geen problemen opleveren, maar ik vraag me af of je veel winst behaalt met het upgraden van de speakers. Waar gebruik je de set het meest voor, muziek/film/?

Ik denk dat je meer winst haalt bij het aanschaffen van 1 of meerdere subwoofers en deze goed integreert in je set, de geluidsdruk die een subwoofer geeft in het laag zal je met een upgrade naar de Zensor 7 niet bereiken. Ik heb thuis ongeveer dezelfde situatie met twee capabele vloerstaanders icm met subwoofers, bij het wel of niet gebruiken van de subs en zeker bij film mis je toch het fundament en klinkt het "dun" :P

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:02
vosss schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 00:00:
Er schiet mij ineens een kort vraagje te binnen wat denk ik geen eigen topic waard is en aangezien jullie ervaring hebben met zelf speakers bouwen waarschijnlijk wel een antwoord op weten.

Ga ik veel verschil merken als ik van een speaker met een gevoeligheid van 87dB overstap naar eentje met een gevoeligheid van 88dB?

Het gaat me dan niet zo zeer om het volume qua geluid wat eruit komt, maar meer over of ik ga merken dat mijn versterker die speaker net iets makkelijker aangestuurd krijgt en daardoor dus ook net wat beter klinkt.

PS: de speaker die ik op het oog heb is het grotere broertje van dezelfde serie en zelfde merk als ik nu heb en is dus 88dB ipv 87dB.
Lastig te zeggen, het kan maar zo zijn dat de "88-er" een lastige speaker is die gewoon in het laag richting de 2 Ohm kruipt met zijn impedantie terwijl de "87-er" nog niet eens naar 4 dipt.

Dus het zegt niet heel veel, het totaalplaatje is belangrijker.

Simpel gesteld bij dezelfde speakers, maar door een kleine wijziging in het filter, met 1 Db verschil in rendement krijgt je versterker het met de 87-er makkelijker dan de 88-er.

Met wat ik nu weet van jouw situatie zou ik me er echter niet druk om maken, en zoals altijd, de beste test is een luistertest.

Maar zoals altijd...correct me if i am wrong :)

• Chatman313
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 10-01 15:44
Beste tweakers,

Omdat ik voor mijn center speaker geen goede plek kan vinden, heb ik gisteren in mijn receiver de center speaker op "none" gezet zodat het dialoog over front left en right komt. Echter komt er nogsteeds geluid uit de center speaker ookal staat deze op none.

Is dit altijd zo of doe ik iets fout?

Het gaat om een Yamaha rx v540 receiver

Chatman313 wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:23 (21%)

• JvS
Nee dit hoort niet. Weet je zeker dat je receiver settings echt goed staan? Hoe klinkt het als je de center loskoppelt? Hoor je dan wel spraak?

Ik zou zeggen dat je receiver niet goed ingesteld staat. Het merk speakers doen er niet zo toe verder.

• JvS
Het (daadwerkelijke) verschil van een andere speaker (ook dezelfde serie) is zo inmens veel groter dan het (theoretische) verschil van een versterker die iets "makkelijker aangestuurd" krijgt, dat deze vraag zinloos is.

Normale moderne versterkers hebben het niet "moeilijk" met luidsprekers. Dus ja het zou best beter kunnen klinken, maar zeker niet doordat je versterker het "makkelijker aangestuurd" krijgt.

• B_FORCE
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Zoals de heren boven al hebben geschreven zijn er een hoop andere dingen die meespelen.

Als het puur op gevoeligheid aankomt, kunnen we dat gewoon uitrekenen.
De grote vraag is dan alleen of deze gevoeligheid in dB/V or dB/W is aangegeven.

Gaan we uit van vermogen, dan kun je de extra dBtjes uitrekenen met;
L=10*log(P2/P1)

Of te wel, twee keer zoveel vermogen levert maar 3dB extra op.

Om de andere kant op te rekenen; P2/P1 = 10^(L/10)
Dus in dit geval; P2/P1 = 10^(1/10) = 1,26
Met andere woorden, mits we al het andere even er buiten alten, moet je versterker 26% meer vermogen leveren.

Meest belangrijker is de belasting. Doorgaans niet lager dan 4 ohm gaan zitten.
Hoewel er ook versterkers zijn die lager dan 6ohm en zelfs 8 ohm niet zo leuk vinden.
Of iig maar heel beperkt kunnen uitsturen.

http://www.oneworldconcepts.com/

• Chatman313
Het dialoog komt wel gewoon uit de left en right front maar uit de center blijft ook nog steeds geluid komen.

Als de center op small of large staat komt er alleen dialoog uit de center, als de center op none staat komen er ook geluiden uit die over de left en right front gaan. Voor mij lijkt het net alsof hij de left en right front samenvoegt en naar de center stuurt.

Er zijn voor de rest geen opties om speakers uit te zetten in de receiver. Ik heb ook al de setup opnieuw gedaan waarbij ik kan aangeven dat er geen center zit aangesloten maar er blijft geluid uit komen. Ik kan hem gewoon loshalen van de receiver maar ben wel benieuwd hoe dit komt.

• JvS
Vier mogelijkheden:
- Slecht design receiver
- Stuk (receiver)
- Toch niet goed ingesteld ergens (of ergens iets niet goed aangesloten)
- Je hebt een ander apparaat (de bron, waar het geluidsignaal vandaan komt) analoog met de 6ch input aangesloten en het andere apparaat bepaalt welk geluid uit welke speaker komt

JvS wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:29 (41%)

• Chatman313
Oké, heel erg bedankt voor je snelle reactie. Ik dacht misschien dat het zo hoorde maar dat is dus niet :)
Ik ga vanavond de 4 mogelijkheden testen. Mocht iemand hetzelfde probleem ervaren of een rede/oplossing weten hoor ik het graag.

Mvg,
Chatman313

• vosss
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:11
Dank voor de antwoorden. Luisteren gaat hem niet worden, speakers staan 300km verderop. Dus mocht ik die kopen dan is het gewoon opsturen. Ik ga er van uit dat ze prima klinken, want dat doet hun kleine broertje oom. Beiden ook 5 sterren op whathifi.

• Woutoud
  • Nu online

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Een andere optie is misschien dat de fabrikant heeft bedacht dat bij de optie "none" er ook daadwerkelijk geen speaker aangesloten is. :P

Woutoud.com

• JvS
das optie 1

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:49
toevallig niet nog een dsp lopen die na die settings inspringt (dan nog slecht desgin..)

maw is je output je directe stream bv dolby digital en niet nog een extra dsp als 'room' etc

probeer eens de 'direct' stand of er dan ook geluid uit komt

• JuulH
  • Laatst online: 20-04 16:40
DjaRoel schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:17:
[...]

De aansturing zal geen problemen opleveren, maar ik vraag me af of je veel winst behaalt met het upgraden van de speakers. Waar gebruik je de set het meest voor, muziek/film/?

Ik denk dat je meer winst haalt bij het aanschaffen van 1 of meerdere subwoofers en deze goed integreert in je set, de geluidsdruk die een subwoofer geeft in het laag zal je met een upgrade naar de Zensor 7 niet bereiken. Ik heb thuis ongeveer dezelfde situatie met twee capabele vloerstaanders icm met subwoofers, bij het wel of niet gebruiken van de subs en zeker bij film mis je toch het fundament en klinkt het "dun" :P
Ik verwacht dat we de set meer voor muziek gaan gebruiken dan voor een film of serie. Muziek was bij de vorige set niet echt fijn om te luisteren.

Heb je de subs in stereomodus ook bij staan? En wat zouden de 7’s wel toe kunnen voegen? Het zijn immers grotere drivers en neem toch aan dat ze beter in staat moeten zijn om de kamer te vullen en het tegelijk goed te laten klinken.

• JvS
"Een ruimte vullen" is niet echt iets. Het enige dat een grotere speaker kan is
1. Diepere laagweergave
2. Een iets hoger rendement en hogere belastbaarheid. (je kan er harder mee spelen)

Beide zorgt niet voor betere "vulling" van je ruimte. Kleine speakers zijn ook uitstekend in staat een ruimte te vullen met luid en onvervormd geluid. Wellicht kan je iets duidelijker aangeven wat er aan de hand is. Bij ontevredenheid over laagweergave kan een grotere speaker helpen, maar omdat je eigenlijk naar de staande golven in een kamer luistert, heb je ook grote kans dat het geen verbetering is. Puur gokken dan dus.

De ene speaker heeft 5" woofers en de andere 6" woofers. Dat gaat niet alleen voor het laag uitmaken, het is gewoon een compleet andere luidspreker, ander wisselfilter, als het goed gedesigned is andere crossover frequentie. Luidsprekers zijn nogal complex en deze dingen maken nogal veel uit, dus ook binnen dezelfde serie klinken luidsprekers lang niet altijd niet hetzelfde (ook al denken veel mensen van wel). Dit is niet echt een simpele "grotere ruimte = grotere speaker" vergelijk. Dus tenzij je die eerste speakers ook "blind" (zonder luisteren) gekocht hebt, zou ik zeker niet zomaar grotere nemen omdat je de kleine goed vond klinken. Ook niet in dezelfde serie.

En die versterker gaat het uiteraard makkelijk redden. Alle moderne versterkers hebben meer dan voldoende vermogen en stabiliteit om met alle normale speakers goed en hard te spelen

JvS wijzigde deze reactie 10-01-2019 13:25 (13%)

• DjaRoel
JuulH schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:10:
[...]

Ik verwacht dat we de set meer voor muziek gaan gebruiken dan voor een film of serie. Muziek was bij de vorige set niet echt fijn om te luisteren.

Heb je de subs in stereomodus ook bij staan? En wat zouden de 7’s wel toe kunnen voegen? Het zijn immers grotere drivers en neem toch aan dat ze beter in staat moeten zijn om de kamer te vullen en het tegelijk goed te laten klinken.
Ik deel in grote lijnen de mening van @JvS ik heb het even opgezocht de crossover frequentie ligt bij beide speakers op 2400Hz, zodoende zal er in de hoogweergave waarschijnlijk niet veel verschil zijn tussen deze speakers.

Vandaar dat ik denk dat de meeste winst tussen de 5 en 7 in het laag zal zitten, echter maak je met de aanvulling van een sub daarin een veel grotere winst en ben je flexibeler om het elkaar goed te laten complementeren. De positie van de speakers zal min om meer vast liggen, waar je met de positie van een sub vaak de mogelijkheid hebt om hiermee te "spelen" en ook met de crossover frequentie om zo het geheel als eenheid te laten klinken.

Ik speel idd zowel in stereo als met films met de subs erbij. Ik kom zelf net uit een verbouwing en de situatie is nu wezenlijk anders maar nog niet naar mijn zin, dus dat vraagt nog aandacht, maar voorheen vulde het elkaar perfect aan en had je ook bij muziek weergave een betere definitie en echt een fundament. Zeker bij drums, basgitaren etc is de inpakt van een sub gewoon net even wat fijner als in mij geval de 6 inch woofers van de Tannoys. Zonder sub klonk het zoals ik eerder zij "dun" om het beestje maar een naam te geven en heb je idd minder het gevoel dat de ruimte "gevuld" wordt met geluid voor zover je daar van mag spreken. O-)

• Chatman313
Hoi allemaal,

Ik ben pas begonnen met audio en heb toen Jamo studio 180 speakers gekocht. De frequenctie range hiervan is 50 tot 20k hz. Ik luister graan naar house en edm. Hiervoor gaan de speakers net niet laag genoeg. Nu heb ik een aanbod gekregen om te ruilen met ProSonab JWS v6 speakers. Deze zouden een frequentie bereik hebben van 35 tot 20k hz. Echter kan ik van beide speakers niet genoeg vinden over hoe deze metingen gedaan zijn.

Ik heb een subwoofer maar vind muziek fijner om te luisteren zonder.

Mijn vraag:
Zouden deze speakers beter zijn in het laag weergeven? En is het een goede ruil?

• The Eagle

The Eagle

Als ik de opvang van beiden zie op plaatjes zou ik zeggen dat die JWS speakers meer volume qua inhoud hebben en dus makkelijker laagweergave zouden doen. Then again, de jamo's hebben een bassreflexpoort achterop zitten, dus kan ook een gevalletje plaatsing zijn.
Sowieso denk ik dat je eerst eens je sub hoed af moet stellen, want die zou als je de crossover goed instelt het in het laag gewoon over moeten kunnen nemen waar je gewone speakers het overnemen.
Weet niet of je iets als audissey op je versterking hebt zitten, maar zo ja zou ik de boel eens goed inregelen voor ik andere speakers kocht.

• Woutoud
  • Nu online

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Woutoud.com

• Dirrukje
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Voor de uitbreiding van mijn 5.1 naar 5.1.2 kan ik de gekochte speakers toch gewoon als front high ophangen waarbij ze richting de luisterpositie gericht worden en audyssey xt32 het werk laten doen qua kalibratie? En ter zijner tijd als ik dat zou willen naar 5.1.4 om ook achter nog 2 te plaatsen.

Ik begin nu even te twijfelen omdat ik online in geval van 5.1.2 weer zie dat de speakers direct boven de luisterpositie geplaatst worden.

• Mystic Spirit
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-04 12:52

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik heb een wat vreemd probleem in mijn auto met de audio en wellicht kunnen jullie mij helpen.

Het gaat om de audio in een BMW (E89) met het zogenaamde top hifi systeem. Dat betekend dat er in mijn auto een aparte versterker en DSP voor het aansturen van de 10 aanwezige speakers zit.

Nu heb ik op het linker voor kanaal een duidelijke vervorming / krakend geluid zitten bij bepaalde toonhoogtes. Ik probeer erachter te komen wat daar de oorzaak van kan zijn. Hebben jullie wellicht een idee?

Ik heb de speakers al eens omgewisseld en dat bracht geen verbetering. Ik zie aan de speakers ook niet dat ze opgeblazen zijn. Als dat zo zou zijn zou ik ook verwachten dat alle tonen slecht klinken.
Ik kreeg de tip dat het wellicht aan de versterker zou liggen, die op dat kanaal onvoldoende vermogen kan leveren. Ik heb daarom nu de versterker eruit geschroefd, om te kijken of er wellicht iets duidelijk zichtbaar defect is op de printplaat, maar ook daar zie ik geen bolle of lekke elco's. en aan andere onderdelen kan ik ook niks zien.

Iemand met een idee wat het zou kunnen zijn?
Vervangen van de versterker voor een nieuwe originele gaat me 1200 euro kosten, dus dat gok ik liever niet als ik niet zeker weet of het daar aan ligt...

• The Eagle

The Eagle

Kan vanalles zijn. Is ook geen kleine vraag. Maak een eigen topic :)

• Mystic Spirit
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-04 12:52

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

@The Eagle Ik hoopte op een kleine vraag waar ik het antwoord niet op wist, maar je hebt wel een punt...
Ik heb een eigen topic gemaakt Linker speaker in auto geeft vervorm / krakend geluid

• Dirrukje
  • Nu online
Dirrukje schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:30:
Voor de uitbreiding van mijn 5.1 naar 5.1.2 kan ik de gekochte speakers toch gewoon als front high ophangen waarbij ze richting de luisterpositie gericht worden en audyssey xt32 het werk laten doen qua kalibratie? En ter zijner tijd als ik dat zou willen naar 5.1.4 om ook achter nog 2 te plaatsen.

Ik begin nu even te twijfelen omdat ik online in geval van 5.1.2 weer zie dat de speakers direct boven de luisterpositie geplaatst worden.
Hier geen antwoord op gehad, maar volgens mij is het wel zoals ik het zelf al stel en inmiddels hier en daar al terug lees dat ze gewoon als front high op te hangen zijn.

Iets anders wat ik me nu af vraag. Mijn huidige opstelling is gefocust op en rondom piekbelasting van 120 watt. Nu haal je dat natuurlijk nooit allemaal tegelijk op alle speakers maar vraag ik me af of er iets op tegen is om simpele boekenplank speakertjes in te zetten van bijvoorbeeld 40 watt als atmos speakers. De atmos speakers zijn ruimtelijke kanalen dus kan me voorstellen dat het zware werk nog altijd door de andere speakers gedaan wordt, en dat je dus prima 40 watt boekenplank speakertjes kan ophangen als atmos speakers.

Zou bijvoorbeeld gewoon eens kunnen beginnen met bijvoorbeeld pricewatch: Canton Plus GX.3 (Zilver) . Ben je met paar tientjes klaar eigenlijk wel klaar.

Dirrukje wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:21 (15%)

• JvS
Ja kan, geen probleem. Gewoon op "small" zetten en ze vanaf 120Hz geluid laten geven, dan gaat dat prima werken (wel een beetje een vraag met een baard trouwens).

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Mijn Atmos speakers zijn ook boekenplank modellen maar dan van dezelfde serie als de mains, alleen heb ik de crossover daarvoor iets hoger staan.
Op mijn receiver kan ik instellen of ze als Heights, Overhead of Dolby Enabled SP (reflectie via plafond) zijn neergezet.
Verder is de focus op een bepaalde power handling niet zo heel interessant, tenzij je van plan was om ramen eruit te blazen

• Dirrukje
  • Nu online
Helder, thanks! @JvS moest googelen wat 'een vraag met een baard' betekent.. en heb daar het antwoord niet kunnen vinden eigenlijk :P

@Mikayu Welke serie heb je precies staan als ik vragen mag? Tis lijkt me wel zo dat de boekenplank speakers uit een bepaalde serie qua belasting vaak wel aansluiten op de hele lijn natuurlijk. Dus zo veel zal daar niet in afwijken.

Dirrukje wijzigde deze reactie 14-01-2019 19:12 (46%)

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Ik heb 4x RB41ii van Klipsch aan het plafond en nog 2 als rear, belastbaar met 50 watt. Als surrounds staan de grotere RB61 (100 watt) en aan de voorkant een paar RF62 en een RC62 die continu 150 watt kunnen verdragen. Flink wat verschil in power handling dus. Echter zijn deze speakers zo gevoelig dat bij 1 watt de buren al kunnen meegenieten

• Dirrukje
  • Nu online
Nice, thanks! Dat geeft me wel wat inzicht in de speelruimte die ik heb. Dan ga ik gewoon wat leuks opzoeken wat me niet gelijk de hoofdprijs kost. Zat eerst naar de Dali Alteco c1 te kijken maar had nou niet gelijk de behoefte om weer zo diep in de buidel te tasten.

• LA-384
@Dirrukje Er wordt bedoeld dat het een oude (zeer vaak gestelde) vraag is. Hij doelt dan op het vermogen gedeelte. Dat is een specificatie die zonder verdere info nietszeggend is en die in een doorsnee situatie niet relevant is. Zeg maar de megapixels van de audio wereld.

https://www.woorden.org/s...20mop%20met%20een%20baard

LA-384 wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:03 (28%)

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True