Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste
Acties:

• Youriiii
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 13-12-2018
Even een vraagje over het wattage van soundbars waar ik naar aan het kijken ben:
Ik zie dat de JBL 5.1 bar met subwoofer 510W aan totaal (maximaal) vermogen heeft. Als ik dit vergelijk met andere soundbars uit verschillende prijsklasses klinkt dit extreem hoog. De Denon HEOS HS2 heeft 240Watt (specificatie mist op Tweakers maar staat wel op officiële site in een pdf), en de Yamaha YSP-2700 heeft 107W. Om een paar voorbeelden te geven.

Zelf snap ik hier vrij weinig van dus kan iemand mij verlichten over waar dit verschil vandaan komt en hoe goed of slecht dit is?

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Marketing. Niet naar kijken dus :)
Zie ook [FAQ] Audio :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ComTech
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:18
Ik heb hier een Pioneer vsx924 met een Chromecast ultra via HDMI aangesloten.
Heb tevens een google home mini en ik als ik vraag speel Qmusic af dan gaat hij dat via de Chromecast ultra doen de pioneer schakelt de input over naar de HDMI waar de Chromecast op zit.
Nu wil ik eigenlijk ook dat als de versterker uitgaat hij automatisch aangaat zodat ik eigenlijk alleen met m'n stem de radio kan aanzetten.
Dit werkt wel als ik de Chromecast op de tv aansluit dan gaat de tv netjes aan maar dat klinkt natuurlijk voor geen meter.
Waar moet ik dat zoeken ? HDMI cec? Dan kan ik nergens vinden.

| Oneplus6 128Gb Mirror Black |

• semi70
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19-02 18:01
Ik heb voor de gein een spl meter app op mijn telefoon geïnstalleerd en toen een testje gedraaid op mijn atmos setup. daaruit blijkt dat sommige speakers niet hetzelfde db niveau halen. ik heb opnieuw audyssey setup laten draaien en hetzelfde resultaat weer. is het goed als ik de speakers bijstel in de level settings? Ik weet dat zo een app niet echt nauwkeurig is maar toch wel 5-10db verschil tussen de speakers. vooral de atmos speakers zitten erg laag.

• The Eagle

The Eagle

semi70 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:19:
Ik heb voor de gein een spl meter app op mijn telefoon geïnstalleerd en toen een testje gedraaid op mijn atmos setup. daaruit blijkt dat sommige speakers niet hetzelfde db niveau halen. ik heb opnieuw audyssey setup laten draaien en hetzelfde resultaat weer. is het goed als ik de speakers bijstel in de level settings? Ik weet dat zo een app niet echt nauwkeurig is maar toch wel 5-10db verschil tussen de speakers. vooral de atmos speakers zitten erg laag.
Ik vermoed dat dat bewust is van die instellingen van AUdissey. Uiteraard kun je zelf altijd bijstellen naar hoe het voro jou het beste klinkt. Maar op zo'n app zou ik niet teveel varen, eerder op je eigen gehoor en wat het in films doet enzo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01:44

Mikayu

.srt

Zou prima moeten werken op deze manier. Het aantal dB's zal niet nauwkeurig zijn, maar als ze ongeveer dezelfde spl hebben zit je aardig in de buurt. Het kan geen kwaad om dit in de levels aan te passen. Daarbij zou je ook een test toon aan kunnen zetten. Daarna luisteren hoe het klinkt en eventueel nog aanpassen

Bij moesten de Atmos heights met 4dB omhoog

• glekke55
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-02 09:38
Ik heb nu al een tijdje de Sony STR-DN1080 versterker, ben hier ook zeer tevreden van. Toch is er 1 erger puntje.
Ik heb verschillende apparaten gekoppeld aan mijn versterker (laptop via BT, PC via BT, tv), en stel ik ben tv aan het kijken en zet vervolgens met laptop aan dat gaat mijn versterker automatisch van kanaal wijzigen naar BT via de laptop.
Heeft iemand een idee of je dit kan uitschakelen? Kan dit niet direct terug vinden via google.

• Dirrukje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18-02 18:36
Ik tweak de DB levels ook ietsje nadat ik de audyssey heb laten draaien. Dan vind ik ze toch net niet helemaal in balans en schroef ik hem ietsje bij. Of ik ga wat spelen met de afstand.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Zijn er niet gewoon atmos tekstbestanden die je kunt gebruiken om je speaker levels naar smaak fijn af te regelen? Lijkt me zinniger dan met een onbetrouwbaar db meter

• The Eagle

The Eagle

Ik neem aan dat je testbestanden bedoelt. Met textbestanden krijg je hooguit een hoop gewauwel over je speakers :+

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ja, die zijn er. Ik heb zelf een orginele demo disc, maar je kan ze ook van https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/ halen.
Vooral 'Amaze' is erg goed om mee te testen. Ook 'Leaf' is goed om 360 graden surround te ervaren

• stefaantje
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 15-01 22:45
Bij de setups waarbij de AV receiver (en nog wat andere apparatuur) in een volledig afgesloten meubel staat:

Laten jullie altijd het deurtje openstaan tijdens gebruik, voor voldoende ventilatie ?
Ik laat zelf mijn deurtje toe, en dan wordt het binnenin wel wat (veel?) warmer...

Hoe warm mag het +- worden, vooraleer de levensduur in het gedrang komt?

stefaantje wijzigde deze reactie 16-12-2018 10:06 (28%)

• Petertyuh
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:54
stefaantje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:22:
Bij de setups waarbij de AV receiver (en nog wat andere apparatuur) in een volledig afgesloten meubel staat:

Laten jullie altijd het deurtje openstaan tijdens gebruik, voor voldoende ventilatie ?
Ik laat zelf mijn deurtje toe, en dan wordt het binnenin wel wat (veel?) warmer...

Hoe warm mag het +- worden, vooraleer de levensduur in het gedrang komt?
Ik heb dat van mij ook in kastje staan, het deurtje is ergens op de bovenverdieping opgeslagen en de achterkant heb ik al gelijk uit gehaald (makkelijker met kabels aansluiten).
Ik zeg niet dat jij dat ook moet doen, maar een volledig gesloten kastje is niet ideaal.
Ik heb hier of op het htforum wel eens voorbij zien komen dat ze temperatuur gestuurde ventilatoren inbouwen en die laten schakelen bij 50~60 graden. Dat is een hele veilige temperatuur.
Dit is de temperatuur in het kastje, niet die van de chips zelf. Die zijn meestal een stuk heter.
Een goede versterker is hierop voorzien en schakelt zichzelf uit als die te heet wordt, of als het er niet op zit gaan ze stuk (zoals bepaalde versterkers met kapotte HDMI borden).

Daarom staat ook in de handleiding dat je ze NIET in de gesloten kastje mag zetten. Wil je dat toch doen, dan moet je verdomd goed weten wat je aan het doen bent en je verlies nemen als het toch kapot gaat.

• Dirrukje
The Eagle schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:47:
Ik neem aan dat je testbestanden bedoelt. Met textbestanden krijg je hooguit een hoop gewauwel over je speakers :+
Nee hoor, je hebt calibratie tekstbestanden die je vertellen of je de speaker dichterbij of verder weg moet zetten. :+

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Petertyuh schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:15:
[...]

Wil je dat toch doen, dan moet je verdomd goed weten wat je aan het doen bent en je verlies nemen als het toch kapot gaat.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Petertyuh
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:54
Dat is wel een hele kleine zeg, dat voel je nauwelijks (heb ik me laten vertellen). :X

• Rolla
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17-02 10:43
Ik heb in de woonkamer een hoekkast staan voor de tv, receiver, blu-rayspeler en schotelontvanger. Op zich prima, alleen kan ik mijn platenspeler er niet kwijt. Andere kast is geen optie daar ik rekening moet houden met een deur die naar de hal gaat. Of te wel ik heb geen lange blinde muur waar ik een kast tegen aan kan zetten.

Nu heb ik een Kallax kast gekocht bij de IKEA, omdat ik zag dat die ook voor het opbergen van LP's gebruikt worden en bovenop kan ik mooi mijn platenspeler zetten. Deze kast komt dan aan de muur tegenover de deur naar de hal. Echter heb ik hier rekening te houden met een raam (staat de bank voor) en een dressoir. De Kallax komt dan naast de dressoir te staan.

Daar er aan mijn Denon DP-300F een vaste cinchkabel zit, zal ik een cinch verlengkabel aan moeten schaffen met een lengte van 15 meter.

Hoe zit met kwaliteitsverlies? Las ergens op internet dat 10 meter de max. is.
Probleem is dat het onversterkte signaal een dermate lage spanning (5mV bij mijn Nagaoka element) heeft dat als je gaat kijken wat ervan overblijft op zeg 10 meter, dat dat echt heel erg weinig is. Zeg maar bijna niks meer.

Het enige wat je dan kan doen is de versterker van de platenspeler (of een externe) gebruiken, en die dan over die afstand heen sturen. Dan heb je ook veel verlies, maar wel nog iets waar je nog wat mee kan zeg maar.

Maar eigenlijk wil je dat ook niet. ;)

• JvS
Joopieboy schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:58:

Het enige wat je dan kan doen is de versterker van de platenspeler (of een externe) gebruiken, en die dan over die afstand heen sturen. Dan heb je ook veel verlies, maar wel nog iets waar je nog wat mee kan zeg maar.

Maar eigenlijk wil je dat ook niet. ;)
Een lijnsignaal kan je makkelijk vele tientallen meters lang maken. Ik weet niet welk "verlies" jij bedoelt. Het pikt alleen potentieel wat storing op. Maar dat kan ook al bij 5 meter of minder gebeuren.

@Rollah
Dus dit werkt prima met jouw platenspeler. Die stuurt gewoon een solide "lijn signaal" uit (phono eq noemt denon dot denk ik). Dit kan je met gemak tot 15meter verlengen. Voor de zekerheid niet de allergoedkoopste dropveter gebruiken, maar dit zou al goed genoeg moeten zijn:
https://www.bax-shop.nl/t...-male-2x-rca-male-20-00-m

JvS wijzigde deze reactie 16-12-2018 16:14 (3%)

Wat versta jij onder lijnsignaal dan?

Dat is dus wat ik al schrijf, spanning van het element op die afstand ga je niet halen, alleen als je dus de ingebouwde of externe versterker gebruikt bij je platenspeler.

Dan nog vraag ik mij af of je met de weerstand die je altijd in een kabel hebt je op die afstand nog een goed signaal overhoudt.

Joopieboy wijzigde deze reactie 16-12-2018 16:36 (69%)

• Rolla
Voor wat betreft de weerstand, de kabel zal in een kabelgoot liggen te samen met 2 speakerkabels en een subwooferkabel. Eventueel kan ik de kabel in een aparte kabelgoot leggen.
Uhm, dat is niet echt de weerstand die ik bedoel. :+

Wikipedia: Koperdraad

Zie gegevens :)

• burne
  • Niet online
JvS schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:13:
[...]

Een lijnsignaal kan je makkelijk vele tientallen meters lang maken.
Alleen komt er geen lijnsignaal uit die platenspeler, maar

'Uitgangsvermogen Phono EQ: 150 mV / 1 kHz'

Dat is 6dB onder consumenten lijnniveau. Maar: 15 meter goede kabel moet geen probleem zijn.

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 06:29

London

Victoria Concordia Crescit

Heb sinds vandaag een Harman Kardon Citation 300 speaker welke naast mij staat op m'n bureau. Nu doet het feit zich voor dat als er niets afgespeeld wordt er een vrij duidelijke ''brom''toon hoorbaar is (of een soort van ruis, lastig te omschrijven). Lijkt mij toch niet de bedoeling? De speaker staat natuurlijk wel altijd aan (het betreft een smartspeaker) maar dan nog vind ik het merkwaardig.. (Helemaal gezien de prijs)

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

• Rolla
Ik heb inmiddels een rca verlengkabel van Bandridge besteld met vergulde pluggen en binnenkern van koper.

Rolla wijzigde deze reactie 17-12-2018 21:53 (5%)

• G-Meister
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-02 14:48
Mocht deze vraag "te groot" zijn voor in dit topic, dan hoor ik het graag zodat ik een los topic ervoor kan aanmaken.

Ik ben in het bezit van een Onkyo TX-SR608 die het nog prima doet, op één 1 speaker uitgang na (front - rechts). Hier komt geen geluid meer uit. Nu heb ik al gekeken of het op te lossen was door de bekende BGA reflow te proberen maar dat heeft niet geholpen.

Ook heb ik de transistors doorgemeten zoals te zien is in dit filmpje. Echter geven ze allemaal dezelfde waarde aan, dus daar ligt het denk ik ook niet aan.

Mijn vraag is nu dan ook of iemand misschien nog een idee heeft wat ik zou kunnen proberen om dit probleem op te lossen. Het is een mooi apparaat en zou hem dan ook graag weer willen repareren :)

Alvast bedankt!

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19-02 18:59
London schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:21:
Heb sinds vandaag een Harman Kardon Citation 300 speaker welke naast mij staat op m'n bureau. Nu doet het feit zich voor dat als er niets afgespeeld wordt er een vrij duidelijke ''brom''toon hoorbaar is (of een soort van ruis, lastig te omschrijven). Lijkt mij toch niet de bedoeling? De speaker staat natuurlijk wel altijd aan (het betreft een smartspeaker) maar dan nog vind ik het merkwaardig.. (Helemaal gezien de prijs)
Met een stroomkabel er in geprikt of ook zonder?

• TheNephilim
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:30

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik heb thuis een pricewatch: Denon AVR-X3300W met twee pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 683 S2 (Zwart) in stereo-opstelling.

Nu denk ik erover om de muur boven de bank te voorzien van een geluidsabsorberend paneel. Ik heb voor m'n idee best last van reflecties, muziek (ik luister veel metal) kan soms rommelig klinken.

Zou een soort 'mos schilderij' genoeg geluid absorberen of is (bijv.) een canvas met 4-5 centimeter steenwol erachter een beter idee?

VILF Gaming

• Dirrukje
TheNephilim schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:13:
Ik heb thuis een pricewatch: Denon AVR-X3300W met twee pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 683 S2 (Zwart) in stereo-opstelling.

Nu denk ik erover om de muur boven de bank te voorzien van een geluidsabsorberend paneel. Ik heb voor m'n idee best last van reflecties, muziek (ik luister veel metal) kan soms rommelig klinken.

Zou een soort 'mos schilderij' genoeg geluid absorberen of is (bijv.) een canvas met 4-5 centimeter steenwol erachter een beter idee?
Volgens mij kun je je lol hier wel op Het grote akoestiek topic ;)

• doggy1
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-02 14:22
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben(en/of advies) om de staande geluidsboxen een andere"removable" kleur te geven.
Removable, want als het niet bevalt dan wil ik ze weer in originele staat.
Al eea op internet gevonden, maar nog niet concreet over speakerboxen, wel over div.sprays bv https://www.plasti-dip.nl...ys/plasti-dip-sprays-mat/ ,
maar meeste betreft auto's.
Graag reakties

Imac 27" mid 2011, Macbook 12" 2015, NVIDIA Shield 2017,Axon 7,lenovo yoga tab 3 pro,OnePlusOne, RI p3

• FeaR
  • Laatst online: 06:44

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

doggy1 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:14:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben(en/of advies) om de staande geluidsboxen een andere"removable" kleur te geven.
Removable, want als het niet bevalt dan wil ik ze weer in originele staat.
Al eea op internet gevonden, maar nog niet concreet over speakerboxen, wel over div.sprays bv https://www.plasti-dip.nl...ys/plasti-dip-sprays-mat/ ,
maar meeste betreft auto's.
Graag reakties
Wrappen

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ik zat hier van de week ook voor te kijken. Plastidip is er later makkelijk van af te halen, mits je minstens 4 lagen spuit. Doe het ook goed nat en laat zwaartekracht zijn ding doen, anders krijg je er (imo lelijke) structuur in. Meestal heeft dit alleen een matte kleur.

Wrappen is sneller en mooier. Bijna elk motiefje is wel verkrijgbaar, maar doorgaans is de lijm permanent

• doggy1
  • Laatst online: 17-02 14:22
Bedankt voor de reakties.
Dat wrappen had ik al gezien, maar is volgens mij(amateur) heel moeilijk om echt heel mooi te krijgen. Spuiten lukt me denk ik wel, maar ben benieuwd welke spray er echt geschikt voor is.
Ik wil de zwarte boxen(gedeeltelijk) wit maken..

Imac 27" mid 2011, Macbook 12" 2015, NVIDIA Shield 2017,Axon 7,lenovo yoga tab 3 pro,OnePlusOne, RI p3

• The Eagle

The Eagle

Wrappen heb ik ook eens ooit bpor gekeken, maar kwam al vrij snel tot de conclusie dat het vermoedelijk duurder zou zijn dan ik ooit voor de speakers betaald heb :+
Zoiets wil je strak hebben en dus laten doen. Met 4 zuilen heb je dan een aardige oppervlakte te pakken en dan gaat het hard :P

Spuiten heb ik ook wel eens mensen over gehoord. Dan moet je bij een meubelspuiter zijn. Gaat vermoedelijk ook per oppervlakte en per uur, dus hoe kleiner je speakers hoe goedkoper. Maar reken nog steeds op een paar 100 euro.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
Is het 'not done' om speaker draad te verlengen door gewoon de draden om elkaar heen te draaien met isolatie tape erover?
Doordat het in de muur is gefreesd (in elektrabuizen) maar vervolgens nog een plint erover is gegaan, is de draad niet meer te bewegen zonder de vloer plinten te verwijderen (dat is behoorlijk ingrijpend, die zijn gekit). Ik had het draad ruim genomen, maar kom 70cm te kort.

Totale draadlengte nu van receiver naar speaker is ongeveer 4.2 meter (bij beide speakers exact zelfde lengte).

Nu wil ik die van de linker speaker langer maken door gewoon stuk draad (zelfde type) eraan vast te maken. Ik wil liever geen kroonsteentje gebruiken want dan introduceer ik nieuw materiaal. Wilde dus gewoon de draad bundels om elkaar draaien.

Is dit de juiste manier?
Moet ik dan ook die van de rechterspeaker verlengen? In mijn receiver kan ik de luisterafstand per speaker instellen maar dat heeft volgens mij niks met draadlengte te maken.

Ik heb Argon Black Edition SC1 kabels, die zien er zo uit (Hifiklubben website staan ze nu niet meer op) https://idlounge.fi/black-sc2.html

• burne
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:38:

Nu wil ik die van de linker speaker langer maken door gewoon stuk draad (zelfde type) eraan vast te maken. Ik wil liever geen kroonsteentje gebruiken want dan introduceer ik nieuw materiaal. Wilde dus gewoon de draad bundels om elkaar draaien.

Is dit de juiste manier?
Nee. Gek genoeg is juist een kroonsteentje een betere manier. Hoewel je het voor het allerbeste resultaat net iets anders moet gebruiken. Je draait beide draden in elkaar, en die steek je in een gat van het kroonsteentje, en dat draai je zo vast mogelijk aan.

Dat geeft je een koper-op-koper verbinding die voldoende druk heeft om door het oxide-huidje heen te drukken en die vervolgens gasdicht is.

Alternatief (maar dat zul je niet in huis hebben) is een adereindhulsje en een goede krimptang:

Precies hetzelfde idee: gasdichte koper-op-koper verbinding. Maar: deze tang kost tussen de 50 en 150 euro, en een kroonsteentje heb je voor een duppie of zo.

• Jazco2nd
burne schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 00:06:
[...]

Nee. Gek genoeg is juist een kroonsteentje een betere manier. Hoewel je het voor het allerbeste resultaat net iets anders moet gebruiken. Je draait beide draden in elkaar, en die steek je in een gat van het kroonsteentje, en dat draai je zo vast mogelijk aan.

Dat geeft je een koper-op-koper verbinding die voldoende druk heeft om door het oxide-huidje heen te drukken en die vervolgens gasdicht is.
Misschien begrijp ik je verkeerd: als ik een kroonsteentje gebruik, heb ik bij elk draad het uiteinde 0,5 - 1cm gestript. Al steek ik beide in hetzelfde gat van het kroonsteentje, dat wordt toch nooit gasdicht? En zonder te strippen 2 draden in 1 gat is 1) te dik en 2) dan zou het boutje van het kroonsteentje dwars door dubbel audiodraad moeten.. dat lijkt mij helemaal onmogelijk.. de snoeren zijn nogal dik.. of heb ik daar een verkeerde voorstelling van?

• burne
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 00:47:
[...]
Al steek ik beide in hetzelfde gat van het kroonsteentje, dat wordt toch nooit gasdicht?
Harder duwen, totdat je dit krijgt:

Ik denk dat ik zelf een kroonsteentje moet doorzagen en fotograferen voor het exacte plaatje.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Draai gewoon twee ruim gestripte en gelijke kabels netjes (strak) in elkaar waarbij je een krimpkous over het blanke deel trekt (NIET SOLDEREN!!). Even met de föhn van de vrouw/vriendin er overheen "wapperen" en kláár is .... @Jazco2nd

Trek-ontlasting is ongeveer gelijk aan "0", maar daar is speakerkabel sowieso niet voor bedoeld.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 22-12-2018 01:12 (4%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• JvS
Waarom niet solderen? Het versterkte geluid gaat al over meerdere gesoldeerde verbindingen in de luidspreker.

Ik zou dit juist wel solderen

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

JvS schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:14:
Waarom niet solderen? Het versterkte geluid gaat al over meerdere gesoldeerde verbindingen in de luidspreker.

Ik zou dit juist wel solderen
Omdat je soldering voor extra weerstand in de kabel kan gaan zorgen (ik neem even aan dat er niet met puur "zilver" of "goud" gesoldeerd gaat worden?)

Als je een versterker hebt welke ingesteld is op bijv. 4 Ohm omdat je speakers ook die weerstand hebben dan wil je niet hebben dat je kabel ineens een hogere weerstand gaat opleveren op de route náár/van de speaker.

Versterkers kunnen daar meestal niet goed tegen op hogere vermogens / belasting.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 22-12-2018 01:28 (5%)

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat is wel heel erg marginaal. De eindtrappen zijn gesoldeerd, de speaker terminals zijn gesoldeerd zowel aan de speaker als versterker kant, de scheidingsfilter is gesoldeerd en in sommige gevallen zelfs op de connector van de drivers. Dat ene stukje kabel die je netjes aan elkaar soldeert gaat echt geen verschil maken. Tenzij je het zo belabberd in elkaar weet te zetten dat er maar 1 adertje van de hele kabel contact maakt... dan gaat een beetje fatsoenlijke versterker netjes in protect bij 'een beetje meer volume'

Overigens heeft goud een minder goede geleiding dan zilver of koper :P

Mikayu wijzigde deze reactie 22-12-2018 01:43 (6%)

• Jazco2nd
burne schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:01:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat ik zelf een kroonsteentje moet doorzagen en fotograferen voor het exacte plaatje.
Aha! Dan begrijp ik de term gasdicht niet, dacht dat dit zelfde was als luchtdicht "geen lucht bij de draden".
Dus gewoon strippen, gestripte deel om elkaar draaien, in 1 gaatje proppen en stevig aandraaien. Zodat de draden samen met het messing of koper van het kroonsteentje 1 geheel vormen (zoals op het plaatje).

Dit audiodraad is een zilverachtige bundel met (als ik de vlecht tegen de richting opendraai) een rode kern.
Ik weet niet wat voor materiaal die kern is, wellicht plastic voor stevigheid. Is het handig de kern van het gestripte deel te verwijderen?

En moet ik dan ook niet het draad van de rechterspeaker verlengen, puur zodat elke speaker even lang draad heeft, dus ook identieke weerstand?

• burne
  • Niet online
Omdat koper -> koper beter is dan loper -> soldeertin -> koper.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-02 18:46
@Jazco2nd Je moet de effecten van de verschillende mogelijkheden niet overschatten. Zolang er enigszins een stevig contact is, is het goed. Het om elkaar wikkelen van de draden zorgt voor het contact. Het evt solderen (wat aan de buitenkant zit) of de kroonsteen, zorgen er enkel voor dat je het niet meteen uit elkaar kan trekken.

Zelfs al zou je het zo verkloten dat er maar een paar draadjes contact maken, dan nog zal je op gewoon volume niets merken. Ik heb zelf eens met 5 meter draad in diverse diktes (variërend van 4mm2 tot 0,08mm2, dat waren slechts 7 koperdraadjes dacht ik) getest en er is geen hoorbaar verschil.

Aangezien je in de receiver de afstand van de speakers kan veranderen, ga ik er van uit dat er zo'n meetmicrofoon bij zit. Dan kan ik je wel adviseren om na het verlengen van de kabel (wat dan zeker niet voor beide kanalen gelijk hoeft te zijn) even opnieuw die calibratie uit te voeren.

Ps, die kabel die je hebt is wel echt een audiofielenkabel trouwens. Ik ken de taal niet, maar staat daar nou €27/meter? 8)7

@wimmel_1 Die impedantie-waardes zijn nooit vaste waardes. Een speaker fluctueert altijd naargelang de weer te geven frequentie. Een nominale impedantie van 4, kan zomaar een variabele impedantie van 2-32 zijn. Zover ik weet heeft het invloed op het gevraagde vermogen (lagere impedantie betekent meer vermogen) maar schaalt dat niet evenredig. De versterker loopt dus eerder tegen de limiet aan. Daarbij speelt dit enkel wanneer je op hoog volume (en daarmee in de buurt van de limieten van de versterker) speelt. Wat zo'n receiver instelling dan doet, is het maximale vermogen van de versterker begrenzen, zodat er geen vervormingen kunnen optreden.

In de gemiddelde huissituatie is dit allemaal sowieso niet aan de orde, daar wordt niet meer dan 1 à 2 watt per kanaal gevraagt, meestal zelfs niet meer dan tienden of zelfs 100-en van een watt (1/10, 1/100).

LA-384 wijzigde deze reactie 22-12-2018 07:17 (3%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06:41

kraats

Ik rol

LA-384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:12:
Aangezien je in de receiver de afstand van de speakers kan veranderen, ga ik er van uit dat er zo'n meetmicrofoon bij zit. Dan kan ik je wel adviseren om na het verlengen van de kabel (wat dan zeker niet voor beide kanalen gelijk hoeft te zijn) even opnieuw die calibratie uit te voeren.
de lengte van je kabel geeft een onhoorbare vertraging. Daar hoef je niet voor te compenseren. Je speakerafstand geef je in voor de snelheid van de geluidsgolven in de lucht (ca. 300m/s) en niet voor de snelheid van electriciteit in de kabels (ca 300.000.000 m/s)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

burne schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:01:
[...]

[Afbeelding]

Let wel dat dit, kerf of beter nog dornverpersing, alleen lukt bij grotere diameters (lees 6mm²+) en bij kabelschoenen. Voor standaard draagbusjes werkt dit niet en met de bijbehorende standaard tangen krijg je een ribbelprofiel op je huls. Daarmee creëer je een soort golf in je draad met een aantal punten waarmee je de draad klemt en vasthoud. :)

Zie bv Wikipedia die dit netjes heeft uitgelegd. En de verpersingen staan netjes in een blad van Klauke uitgelegd.

Maar deze hulsjes zijn in de industrie altijd van een soort tin metaal gemaakt, overgangsweerstand is daarmee nagenoeg 0 en verwaarloosbaar. Ook omdat je door klemming en contactdrukt voorkomt dat je een overgangsweerstand krijgt. Dit is altijd beter dan klemmen op een draad, zeker omdat koper gaat corroderen en je dus overgangsweerstand gaat krijgen, maar ook omdat het hele fijne draden zijn kun je geen contactdrukt maken. Voor audio toepassingen heb je de hulsjes wel in het zilver. Ik kan er makkelijk en goedkoop aankomen dus ik gebruik ze. Maar dat is meer voor de hobby dan dat je er echt nut mee hebt. Een beetje speakerconnector en zeker een speakerplug heeft meer weerstand.
Jazco2nd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:41:
[...]
En moet ik dan ook niet het draad van de rechterspeaker verlengen, puur zodat elke speaker even lang draad heeft, dus ook identieke weerstand?
Verlengen zou ik niet zo snel doen, wel zou ik de speakerkabels proberen even lang te houden. Je ziet dit overal wel terug komen om verschillen uit te sluiten.

• JvS
Speakerkabel evenlang houden is ook audiofiele onzin. Net als niet solderen vanwege weerstand.

Klinkt leuk en je kan er vaag en verkeerd uitgelegde technische uitleg bij verzinnen maar is onzin.

• LA-384
kraats schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:34:
[...]
de lengte van je kabel geeft een onhoorbare vertraging. Daar hoef je niet voor te compenseren. Je speakerafstand geef je in voor de snelheid van de geluidsgolven in de lucht (ca. 300m/s) en niet voor de snelheid van electriciteit in de kabels (ca 300.000.000 m/s)
Ah ja, da's waar ook.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

• FeaR
  • Laatst online: 06:44

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Joopieboy schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:43:
[...]
Verlengen zou ik niet zo snel doen, wel zou ik de speakerkabels proberen even lang te houden. Je ziet dit overal wel terug komen om verschillen uit te sluiten.
De enige reden om twee gelijke lengtes te hebben is eventuele verkoop, zeker als de kabels netjes zijn getermineerd. Voor het geluid maakt verschil in lengte nul uit.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• burne
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:03:
Draai gewoon twee ruim gestripte en gelijke kabels netjes (strak) in elkaar waarbij je een krimpkous over het blanke deel trekt (NIET SOLDEREN!!). Even met de föhn van de vrouw/vriendin er overheen "wapperen" en kláár is .... @Jazco2nd
Maar, koperdraad gaat oxideren en je hebt je koperdraad nergens zo strak geklemd dat er koperdraad overblijft wat niet kan oxideren omdat het gasdicht geklemd tegen ander koperdraad zit. Uiteindelijk krijg je na een paar jaar alsnog slecht contact.

Dat kan je op een paar manieren voorkomen. Zo is er krimpkous met een gel aan de binnenkant die voor de gasdichte afdichting zorgt. Je kunt de draden solderen. Of je kunt het klemmen met een adereindhulsje of een kroonsteen.

• The Eagle

The Eagle

Zal ik dan maar een klein vraagje posten voordat diteindigt in de zoveelste elfendiscussie? ;)

@Joopieboy die kabelschoentjes op die foto's van jou, passen die niet ook exact in een connector voor bananenstekkers? Of is het daar te smal voor?

The Eagle schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:41:
Zal ik dan maar een klein vraagje posten voordat diteindigt in de zoveelste elfendiscussie? ;)

@Joopieboy die kabelschoentjes op die foto's van jou, passen die niet ook exact in een connector voor bananenstekkers? Of is het daar te smal voor?
Altijd wel leuk zo een discussie :+

En met een Roto PZ6 tang passen die prima in de Monster Audio pluggen die ik heb ja:

• stresstak
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Dirrukje schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:29:
[...]
Nee hoor, je hebt calibratie tekstbestanden die je vertellen of je de speaker dichterbij of verder weg moet zetten. :+
Ik heb nog een paar grammofoonplaten die me vertellen dat ''dit links is'' en ''dit rechts''..
en tafeltennisgeluiden voor de stereo.

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:13
stefaantje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:22:

Ik ken dit probleem.
Ik heb de achterkant van de kast (4mm hardboard plaat) vervangen door een 4mm hardboard radiator ombouw bekleding.
Kast staat nooit helemaal tegen de muur, dus voldoende ventilatie voor de afvoer van de warmte.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

GarBaGe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:04:
[...]

Ik ken dit probleem.
Ik heb de achterkant van de kast (4mm hardboard plaat) vervangen door een 4mm hardboard radiator ombouw bekleding.
Kast staat nooit helemaal tegen de muur, dus voldoende ventilatie voor de afvoer van de warmte.
Ik heb bij mij uit het meubel zo'n zelfde achterkant er gedeeltelijk uit gezaagd op de plek waar de 9.2 AV Reciever staat en tevens het deurtje aan de voorkant incl.de scharnieren er uit gepakt (bevestiging gaatjes van de scharnieren uiteraard netjes dicht gemaakt en af-gelakt). Deurtje kon sowieso niet meer dicht vanwege de afmetingen van het apparaat ten opzichte van het meubel. Probleem met de meeste audiomeubels is dat ze maar ± 50Cm. diep zijn en een béétje AV Reciever vaak zonder aangesloten kabels ook al ruim aan de 45Cm. zit. M'n AV Reciever heeft nu aan de bovenkant een centimeter of vier aan vrije ruimte, aan de beide zijkanten een centimeter of twee.

Kabels trekken en aansluiten is zo ook véél handiger doordat je er gewoon bij kunt nadat je het meubel van de muur af geschoven hebt :+

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Iets heel anders: Ik ben op zoek naar een andere center speaker welke ongeveer dezelfde maatvoering heeft als dat de huidige audio componenten hebben (±44Cm breed, dus) zodat deze óók netjes in m'n meubel, boven de AV Reciever, past.

Nou staan er genoeg van dat soort speakers in de pricewatch vermeldt maar ik kan daar helaas niet filteren op afmetingen.

Ik kwam zelf nu uit bij o.a. een pricewatch: Dali Zensor Vokal (Zwart) of een pricewatch: Dali Opticon Vokal (Zwart) welke qua afmetingen eigenlijk perfect zijn maar.... Hoe klinken die dingen? Zijn er hier mensen welke 'zo'n Dali hebben en me zo'n ding kunnen áán of juist afraden en bij afraden: Welke andere center speaker wordt er dan aangeraden waarbij m'n eis aangaande de afmeting qua breedte eigenlijk vrij "hard" is?

De reviews welke er bij staan hadden er eigenlijk net zo goed niet kunnen staan omdat er naar mijn mening totaal geen nuttige informatie gegeven wordt.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 22-12-2018 19:32 (7%)

• Mikayu

Mikayu

.srt

wimmel_1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:19:
[...]

Ik heb bij mij uit het meubel zo'n zelfde achterkant er gedeeltelijk uit gezaagd op de plek waar de 9.2 AV Reciever staat en tevens het deurtje aan de voorkant incl.de scharnieren er uit gepakt (bevestiging gaatjes van de scharnieren uiteraard netjes dicht gemaakt en af-gelakt). Deurtje kon sowieso niet meer dicht vanwege de afmetingen van het apparaat ten opzichte van het meubel. Probleem met de meeste audiomeubels is dat ze maar ± 50Cm. diep zijn en een béétje AV Reciever vaak zonder aangesloten kabels ook al ruim aan de 45Cm. zit. M'n AV Reciever heeft nu aan de bovenkant een centimeter of vier aan vrije ruimte, aan de beide zijkanten een centimeter of twee.

Kabels trekken en aansluiten is zo ook véél handiger doordat je er gewoon bij kunt nadat je het meubel van de muur af geschoven hebt :+
Bij mij zit alles behoorlijk ingepakt in het meubel, maar wel de achterkant helemaal open.
Alleen bij de Onkyo zit een klepje die ik er eventueel af zou kunnen halen, maar het gaat al jaren goed met een kiertje open tijdens gebruik. Ik heb pas 1 keer meegemaakt dat de interne fan aan sloeg op een warme zomerdag. Overigens gaat het spul gewoon netjes uit als het echt te heet word. Ook de Zotac PC en de Xbox doen het prima. Dat het allemaal laag bij de grond staat scheelt denk ook behoorlijk.

• LA-384
wimmel_1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:10:
Iets heel anders: Ik ben op zoek naar een andere center speaker welke ongeveer dezelfde maatvoering heeft als dat de huidige audio componenten hebben (±44Cm breed, dus) zodat deze óók netjes in m'n meubel, boven de AV Reciever, past.

Nou staan er genoeg van dat soort speakers in de pricewatch vermeldt maar ik kan daar helaas niet filteren op afmetingen.

Ik kwam zelf nu uit bij een pricewatch: Dali Zensor Vokal (Zwart) welke qua afmetingen eigenlijk perfect is maar.... Hoe klinkt dat ding? Zijn er hier mensen welke 't ding hebben en me dat ding kunnen áán of juist afraden en bij afraden: Welke andere center speaker wordt er dan aangeraden waarbij m'n eis aangaande de afmeting qua breedte eigenlijk vrij "hard" is?

De reviews welke er bij staan hadden er eigenlijk net zo goed niet kunnen staan omdat er naar mijn mening totaal geen nuttige informatie gegeven wordt.
De center speaker zou wel enigszins moeten matchen met de front speakers. Als die wezenlijk anders klinken, gaat het storen verwacht ik. De center en front speakers zullen deels dezelfde content afspelen (denk aan achtergrondmuziek en effecten zoals een door het beeld vliegende helicopter).

Ik ken de geluidskenmerken van speakers niet, maar wellicht kunnen anderen daarin adviseren of staat er op internet wel wat geschreven.

Zelf heb ik een dynaudio excite x24 center gecombineerd met mijn dali zensor 5 speakers. Die hebben een soortgelijke klank (beiden vrij helder). Mijn beweegreden was de in mijn ogen lelijke schoenendoos afmeting van de zensor vocal.

En idd, speaker reviews zijn weinig zinvol, omdat geluidskenmerken zich moeilijk laten beschrijven, meetwaarden zich niet goed vertalen in hoorbare dingen en naar mijn idee de meeste speakers van enig formaat gewoon goed in elkaar steken. Het enige wat je dan nog kunt beoordelen is of de klank je aanstaat, maar zonder ervaring of vergelijkingsmateriaal zal dat antwoord al snel "ja" zijn.

LA-384 wijzigde deze reactie 22-12-2018 19:37 (9%)

• Mikayu

Mikayu

.srt

Persoonlijk heb ik liever geen center dan een mismatched center. 1 personage met 2 verschillende stemmen kan ik echt niet tegen :P

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@LA-384 Front en Rear's zijn hier Yamaha NS-777 vloerstaanders welke een mooi "natuurlijk" geluid produceren. Dali én DynAudio zitten beide qua geluid redelijk in die zelfde hoek. M'n huidige center is overigens een Infinity Primus PC250 en die is "te "warm" qua geluid.

Misschien dat ik morgen beter maar eens even ergens moet gaan luisteren naar zo'n Dali Zensor, Oberon of Opticon Vokal.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 23-12-2018 17:43 (16%)

• KnOeFz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:48

KnOeFz

no comment...

Mijn huidige Sony 5.1 receiver vertoont na 20 jaar kuren en het wordt tijd voor iets nieuws. Eigenlijk wil ik mijn huidige JBL speakers behouden en mijn eerste gedachte was dan ook om een nieuwe 5.1 receiver te zoeken. Nu zie ik een Onkyo TX-NR676E 7.1 receiver die erg mooi geprijsd is.

Waar ik niet uit kom is of je op een 7.1 receiver ook 'slechts' 5 speakers aan kunt sluiten. De handleiding van deze receivers geeft wel verschillende opstellingen maar het kwartje valt niet bij me.

Kan iemand me hier wat over bijscholen?

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:00
Uiteraard, dat kan op elke 7.1 receiver. Je kan ook maar alleen stereo speakers aansluiten, of 4.0 of 3.1 of...enz

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Welke laat ik dan weg. De 2 midden achter of buiten achter?

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Largo_J
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 07-02 17:12
Goedenavond,

Mijn ouders willen graag muziek via hun telefoon door hun boxen (stereo) afspelen. Nu heb ik me al ingelezen en kom ik uit op een 3.5mm jack met twee tulp aansluitingen. Nu vraag ik me af of het uitmaakt waar ik die tulp stekkertjes in de versterker steek. Kan ik dit bijv gewoon bij de audio ingang vd bandrecorder/cd recorder doen?

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:00
KnOeFz schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:42:
Welke laat ik dan weg. De 2 midden achter of buiten achter?
Ook een heel makkelijk en voor de hand liggend antwoord: de back surrounds

• Mikayu

Mikayu

.srt

Largo_J schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:51:
Goedenavond,

Mijn ouders willen graag muziek via hun telefoon door hun boxen (stereo) afspelen. Nu heb ik me al ingelezen en kom ik uit op een 3.5mm jack met twee tulp aansluitingen. Nu vraag ik me af of het uitmaakt waar ik die tulp stekkertjes in de versterker steek. Kan ik dit bijv gewoon bij de audio ingang vd bandrecorder/cd recorder doen?
Ja, elke analoge input gaat werken. Gebruik alleen niet de phono input, die is voor een platenspeler.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Jag schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:57:
[...]

Ook een heel makkelijk en voor de hand liggend antwoord: de back surrounds
Sorry als dit te voor de hand liggende vragen zijn.... :X
Maar stel je dan nog iets in op de receiver of laat je ze gewoon achterwege?
Mis ik dat niet iets uit het geluid? (Behalve wat surround ervaring) :?

• JvS
Ja uiteraard stel je dat in en komt dat goed
. Een beetje logisch nadenken mag wel he.

JvS wijzigde deze reactie 23-12-2018 11:49 (107%)

• LA-384
@KnOeFz Zo'n nieuwe receiver komt met een meetmicrofoon, deze meet zelf welke speakers er wel en niet zijn en past enkele instellingen aan zodat het geluid "optimaal" weergegeven wordt. Vaak betekent dat wel dat je zelf achteraf nog wat instellingen moet aanpassen, zeker wanneer er een subwoofer bij aanwezig is. Daarover staat wat meer informatie in het subwoofer topic.

Een receiver is een best "slim" apparaat, omdat het de informatie van de audio-tracks waar geen speakers voor zijn, gewoon over de andere bestaande speakers heen mixed. Je mist dus niets en het zal ook niet storend zijn.

• Dagg
  • Laatst online: 15-02 23:16
Ik heb mijn vier componenten (platen- cd-speler tuner reciever) op elkaar staan op wieltjes. Ik heb wat kabelmanagement er achter gepleegd maar ik erger mij toch aan de te lange kabels en met name de voedingkabels. Heeft iemand tips voor op lengte gemaakte voeding- audiokabels tussen de compenonenten?

• Largo_J
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 07-02 17:12
Mikayu schreef op zondag 23 december 2018 @ 02:01:
[...]

Ja, elke analoge input gaat werken. Gebruik alleen niet de phono input, die is voor een platenspeler.
Oke, hartstikke bedankt!

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@Largo_J We weten natuurlijk niet wat je ouders voor een "stereo" hebben maar: Ik kan hier thuis m'n iPhone of iPad via USB/Lightning aan m'n reciever hangen en dan wordt 't ding ook gewoon gezien als input. Voordeel is dat de iPhone / iPad dan ook meteen opgeladen wordt / blijft.

Misschien wel even de moeite waard om te kijken of de stereo bij je ouders óók een USB aansluiting heeft en of dat dat ook zo gaat werken met hun telefoon.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 23-12-2018 12:48 (27%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Naar aanleiding van m'n vraagje van gisteren: Vanmiddag even bij HiFi Klubben naar de Dali Vokal Center's gaan luisteren en een Zensor Vokal in 't zwart mee naar huis genomen. De Oberon serie schijnt de gehele Zensor serie te moeten gaan opvolgen/vervangen (staat ook nog niet in de Pricewatch vermeldt hier op Tweakers). Verschil in klankkleur tussen de Oberon en Zensor is er niet, althans niet hoorbaar voor mij, dus heb ik voor de "oude" Zensor gekozen op basis van prijs.

Jammer dat ze bij Klubben geen Yamaha in 't assortiment hebben zodat ik 't spul daar in de winkel als set "live" bij elkaar had kunnen beluisteren maar ook dat zou nog een vertekend klankbeeld op hebben kunnen leveren.

Volgend jaar @Joopieboy eens een keer lief aankijken en 'm vragen of íe wat mooie banaanstekers op een setje nieuwe kabels kan én wil gaan knijpen voor me :+

wimmel_1 wijzigde deze reactie 23-12-2018 17:17 (3%)

Haha dat moet wel lukken idd, eens kijken of ik op Amazon oid voor leuk geld weer wat pluggen kan scoren. :Y

En zelfde reden ik hier voor een setje B&W 685's ben gegaan, de 7xx serie en hoger hoorde ik amper tot geen verschil, behalve dat ze enorm veel scheller werden. :X

Maar feli, mooi keuze!

• The Eagle

The Eagle

Mooi, als de aankoopadviezen weer achter de rug zijn kunnen we dit topic weer gewoon voor kleine vraagjes gaan gebruiken ;)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:35:
Mooi, als de aankoopadviezen weer achter de rug zijn kunnen we dit topic weer gewoon voor kleine vraagjes gaan gebruiken ;)
't Was toch ook maar een klein vraagje van me? Amper één zin, als 't ware 8)

• LA-384
wimmel_1 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:12:
De Oberon serie schijnt de gehele Zensor serie te moeten gaan opvolgen/vervangen (staat ook nog niet in de Pricewatch vermeldt hier op Tweakers).
De pricewatch is soort van user-generated. Je kunt zelf producten toevoegen via deze link: https://tweakers.net/pricewatch/addproduct/

Nou heb ik net de Oberon Vokal toegevoegd, dus die zal morgen of na de kerst wel tevoorschijn komen (moet eerst goedgekeurd worden).

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

LA-384 schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:52:
@KnOeFz Zo'n nieuwe receiver komt met een meetmicrofoon, deze meet zelf welke speakers er wel en niet zijn en past enkele instellingen aan zodat het geluid "optimaal" weergegeven wordt. Vaak betekent dat wel dat je zelf achteraf nog wat instellingen moet aanpassen, zeker wanneer er een subwoofer bij aanwezig is. Daarover staat wat meer informatie in het subwoofer topic.

Een receiver is een best "slim" apparaat, omdat het de informatie van de audio-tracks waar geen speakers voor zijn, gewoon over de andere bestaande speakers heen mixed. Je mist dus niets en het zal ook niet storend zijn.
Ah thanks.
Mijn oude receiver ging je meten hoever de speakers tov de luisteraar stonden... maar vond dat niet teeug in deze manual.

Bedankt voor alle info iedereen. Heb hem net gekocht... 8) .

• Rozz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15-02 10:54

Rozz

I'm an Apogian!!

Hi allemaal, even snel een vraag over Of de Denon Heos OF de Sonos speakers in samenwerking met een betaalde muziekdienst Digitally Imported.
Kan ik een url van Digitally Imported (liefst meerdere stream urls) rechtstreeks in of de Sonos of de Heos doen en dan ZONDER APP tussen de streams kiezen? Of heb ik altijd de app nodig?
Ik kom nergens het antwoord goed tegen, wel dat je aangepaste urls kan toevoegen maar dan weer geen info of ik dit met de app moet selecteren/switchen tussen de streams of dat ik dit zonder app kan doen.
Heeft iemand meer info voor mij?

Asus Maximus VII Hero, Core i7-4790K@4,8Ghz, 16GB-DDR3-2400, Samsung 256Gb PRO, Asus GTX1070 SLI, Windows + Hackintosh OS

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:39

JT

VETAK y0

Rozz schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:23:
Hi allemaal, even snel een vraag over Of de Denon Heos OF de Sonos speakers in samenwerking met een betaalde muziekdienst Digitally Imported.
Kan ik een url van Digitally Imported (liefst meerdere stream urls) rechtstreeks in of de Sonos of de Heos doen en dan ZONDER APP tussen de streams kiezen? Of heb ik altijd de app nodig?
Ik kom nergens het antwoord goed tegen, wel dat je aangepaste urls kan toevoegen maar dan weer geen info of ik dit met de app moet selecteren/switchen tussen de streams of dat ik dit zonder app kan doen.
Volgens mij hebben die speakers niet veel meer knoppen dan volume en aan/uit dus ik denk haast dat het met beide niet kan?

Als je een tweaker bent dan pak je een Pi, soldeer je een dac en een touchscreen erbij :P

JT wijzigde deze reactie 24-12-2018 21:29 (61%)

• JvS
Rozz schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:23:
mijn teufel raumfeld s heeft vier fysieke knoppen op het apparaat waar ik streams oid onder kan hangen. Maar op Sonos bedien je volgens mij alles met je telefoon (dus met een app). Heos ken ik niet, maar als er geen knoppen voor zenderselectie op het apparaat zitten kan het uiteraard niet.

JvS wijzigde deze reactie 24-12-2018 23:19 (6%)

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 07:06

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Ok, ik zit met een vreemd "probleem" waar ik al even mee aanklooi.

Bij het inschakelen van mijn Yamaha RXV-567 schakelt hij vaak niet over van hdmi pass through naar hdmi via de versterker. Meestal als de versterker al aanstaat voordat de bron aan staat. Nu is dit simpel op te lossen door hem een keer aan en uit te zetten, alleen moet dit onderhand 9 van de 10x en dat begint een beetje irritant te worden.

Zo nu en dan krijg ik ook groen beeld, maar wederom even opnieuw opstarten en het is weg. Eenmaal aan en werkend blijft het ook werkend.

Google had geen oplossingen, al kan dat ook aan mijn googlefu liggen.

Iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken?

The first 40 years of childhood are the hardest.

• Dagg
  • Laatst online: 15-02 23:16
Dagg schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:35:
Ik heb mijn vier componenten (platen- cd-speler tuner reciever) op elkaar staan op wieltjes. Ik heb wat kabelmanagement er achter gepleegd maar ik erger mij toch aan de te lange kabels en met name de voedingkabels. Heeft iemand tips voor op lengte gemaakte voeding- audiokabels tussen de compenonenten?
Niemand een tip?

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 07:06

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

De voedingskabels kun je toch zelf inkorten door de stekker/kabel af te knippen op lengte en er een nieuwe stekker aan te zetten?

Kun je met wat Googlen geen audiokabels op een standaard lengte in de buurt van je gewenste lengte? 0,3/0,5/0,75 mtr?

The first 40 years of childhood are the hardest.

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Hoe krijg ik het geluid van een

LG 55 UJ 620V -ZA

Op een

Beosound Ouverture.

Zoals ik kan beoordelen, heeft de B&O een aux ingang, met een DIN connector.
De LG tv, heeft geen andere analoge uitgang, dan een headphone jack.

Dus ik neig ernaar om een jack naar din op de aux te prikken. Maar is het dan niet zo
dat als je dit aansluit, het geluid wegvalt bij de tv ?

Vervolgens hoopte ik op een rode/witte aansluiting op de horizon box van ziggo, en die
dan naar de DIN op de beosound. Maar ja dat heeft de horizon box niet blijkbaar, de tv ook niet.

Iemand tips ? Wellicht een leuke digitaal naar analoog converter met bluetooth opties ?

Of zoals ik het zelf bedenk na een speurtocht naar een optical naar din.

- een optical naar rca, daarna een rca naar din ?

https://www.allekabels.nl...97730/optische-kabel.html
https://www.allekabels.nl...f-coaxiaal-naar-tulp.html
https://www.allekabels.nl...n-tulp-kabel-5-polig.html

ppeterr wijzigde deze reactie 26-12-2018 11:13 (35%)

MENTAL SHUTDOWN

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-02 18:20
@ppeterr uit mijn hoofd kan je bij lg aangeven of het geluid over de interne speakers aan moet blijven (waarom?) als je die jack gebruikt

dit zou moeten voldoen

https://www.allekabels.nl...lt.php?keyword=jack%20din

enige is dat niet met zekerheid te zeggen is of de sync goed werkt. pas ook aan het prutsen geweest met een lg en een losse speaker en het vreemde was toen dat de headphone uit niet in sync stond met het beeld

• ppeterr
  • Nu online
Ray schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:19:
@ppeterr uit mijn hoofd kan je bij lg aangeven of het geluid over de interne speakers aan moet blijven (waarom?) als je die jack gebruikt

dit zou moeten voldoen

https://www.allekabels.nl...lt.php?keyword=jack%20din

enige is dat niet met zekerheid te zeggen is of de sync goed werkt. pas ook aan het prutsen geweest met een lg en een losse speaker en het vreemde was toen dat de headphone uit niet in sync stond met het beeld
Aha, juist. Nou ik had even het ouderwetse idee dat er een schakeling plaats zou vinden op het
moment dat de jack aangesloten wordt en dan enkel de audio over de jack zou gaan.
Maar dat is mooi, dat het dus in te stellen is in het menu van de tv. Het hoeft ook niet tegelijk
als het maar om te zetten is. Tevens de synch issue's zullen niet een al te groot probleem zijn
denk ik. Het is meer te doen voor muziek programma's en dergelijke.

MENTAL SHUTDOWN

• JvS
Gewoon die optische uitgang gebruiken met dat convertertje. Dan heb je al die ellende niet.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-02 18:20
JvS schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:38:
Gewoon die optische uitgang gebruiken met dat convertertje. Dan heb je al die ellende niet.
nou dat is dus niet per se het geval....

op een oudere lg had mijn kennis dat idd op de manier zonder problemen

op een recente oled was dat dus een ander verhaal. we zijn daar op alle manieren bezig geweest om het goed werkend te krijgen. dus jack analoog / optisch met en zonder extra dac

bottemline was dat , hoewel die sync wel in te stellen was in een menu, we het niet gelijk kregen met de interne speakers, ook niet over optisch

dus als ts enkel wat geluid wil is die jack / din prima in eerste instantie. ga je film kijken not so funny ...

check nog wel even voor de zekerheid hoe het zit met die jack of die schakelbaar is !

in geval van kennis kon het wel. we hebben namelijk een BT headphone voor hem erop gezet en zijn vrouw luistert via de speakers (omdat we dus de exerne speaker niet in sync kregen en het heeltijd omschakelen te verwarrend was voor de oude mensen :) )

Ray wijzigde deze reactie 26-12-2018 11:45 (17%)

• ppeterr
  • Nu online
In eerste instantie inderdaad maar even dat 3 euro kabeltje, dan kan later
mocht dat tegenvallen de 30 euro oplossing alsnog.

ppeterr wijzigde deze reactie 26-12-2018 11:53 (5%)

MENTAL SHUTDOWN

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06:43

rolandos582

Gaming addict x)

Kort vraagje over kabels, Halen jullie deze online of lokaal en wat zijn nu echt dingen waar je op moet letten?

Je hebt ze in alle soorten en maten namelijk... met name op zoek naar optical/optical en speaker kabels tussen DAC/AMP/Speakers

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• JvS
Online en je hoeft nergens echt op te letten. Tenzij je een audiofiele discussie wilt, dan kunnen we beter naar een elventopic verhuizen en is het ook een beetje een vraag naar de bekende weg met een uitgekauwde discussie

• The Eagle

The Eagle

Beiden kan. Als je denkt dat je teveel betaalt voor een kabel is dat meestal ook zo ;)

Een optical kabel kan weinig aan mis. Die van allekabels of kabeltje.com zijn prima, die van de bouwmarkt ook.

Speakerkabel mag je ook gewoon bouwmarkt spul voor pakken. Uit je vraag volgt namelijk impliciet dat je geen high end spul hebt staan waarbij de verkoper speakerkabel aanbevolen heeft, en da's meestal ook de prijsklasse waarbij bouwmarkt kabel vs dure kabel geen verschil geeft, behalve in je beurs dan ;)

• SjaakDeBeer
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Gone!

SjaakDeBeer wijzigde deze reactie 27-12-2018 13:54 (99%)

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

• JvS
@SjaakDeBeer
Hallo! Ik verwacht dat mijn vragen in het juiste topic is geplaatst maar corrigeer mij even als dit niet het geval is. ;-)
Nou, als je erom vraagt :), zie deat rode blok dat je ziet als je een reactie plaatst. Zet je vraag even in Consumentenelektronica Aankoopadvies, daar hoort de vraag thuis (in een eigen topic)

JvS wijzigde deze reactie 27-12-2018 13:53 (11%)

• SjaakDeBeer
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Bedankt, ik heb mijn vragen even in een eigen topic geplaatst in Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

• GeNiTaLiX
  • Laatst online: 16-02 02:01

GeNiTaLiX

Naapje

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb een Yamaha yht-1840 receiver en een Philips 65pus6703 tv.

De receiver is middels ARC aangesloten op de tv. Echter hebben we dat het geluid af en toe uit valt voor een halve seconde. Af en toe loopt het geluid ook niet synchroon. Ook heb ik soms het idee dat het geluid bij langere tonen wat bubbelig .. kan klinken. Wanneer de receiver en de tv aan gaan hoor je soms ook een scherpe kras. .

Beide apparaten zijn jonger dan een maand. Ik heb drie HDMI kabels gebruikt. Mijn optische kabel krijg ik niet aan de praat. Ik zie ook het rode lampje niet branden in de aansluiting op de televisie.

Wat heb ik gedaan :

- 3 kabels geprobeerd.
- alle extra functies uitgezet op de televisie
- audio delay ok de receiver en tv aan / uit
- output Dolby digital en multichannel

Het geluid enkel bij de tv speakers werkt perfect.
Het geluid op de receiver bij de google audio werkt ook perfect

• The Eagle

The Eagle

Maak even een eigen topic, dit kan namelijk alle kanten op en is niet 123 te beantwoorden :)

• Elsandre
  • Laatst online: 13-02 11:49
Beste medetweakers, ik ben op zoek naar een adapter om een microfoon en een headset naar smartphone of PS4 controller om te zetten. dit om een normale muziek-koptelefoon te combineren met een clip-on microfoon of een microfoon met een extra ingang voor koptelefoon.

Elsandre wijzigde deze reactie 28-12-2018 09:49 (11%)

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True