Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

• Dirrukje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:03
LA-384 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:00:
@Dirrukje Er wordt bedoeld dat het een oude (zeer vaak gestelde) vraag is. Hij doelt dan op het vermogen gedeelte. Dat is een specificatie die zonder verdere info nietszeggend is en die in een doorsnee situatie niet relevant is. Zeg maar de megapixels van de audio wereld.

https://www.woorden.org/s...20mop%20met%20een%20baard
Ik kan me voorstellen dat die vraag vaker gesteld wordt, en kan hem deels ook wel zelf beantwoorden. Snap dat het niet nodig is om de fronts, center en surrounds qua vermogen gelijk te hebben. Maar sluit dat doorgaans wel redelijk op elkaar aan. Vond de afwijking rondom mijn vraag dusdanig dat ik begon te twijfelen, en dan is het fijn dat dit topic er is ;)

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Mikayu schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:38:
Ik heb 4x RB41ii van Klipsch aan het plafond en nog 2 als rear, belastbaar met 50 watt. Als surrounds staan de grotere RB61 (100 watt) en aan de voorkant een paar RF62 en een RC62 die continu 150 watt kunnen verdragen. Flink wat verschil in power handling dus. Echter zijn deze speakers zo gevoelig dat bij 1 watt de buren al kunnen meegenieten
Het verschil tussen 50 en 100 watt is maar 3dB geluidsdruk. Maar om iets als dubbel zo hard te ervaren zou het 10dB harder moeten zijn, en 10dB meer dan 50W is 500W.

Ik kan de RB41 niet zo snel vinden, maar de RB61 wel. Die levert met 1W 97dB geluidsdruk op. 50W zou dan 114dB op moeten leveren.

En 114dB is inderdaad niet leuk voor de buren.

Dus: de 'zwakste' schakel in de keten kan al onbenullig hard.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• JuulH
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20-04 16:40
@DjaRoel @RvS Dank voor het meedenken en jullie tijd om er een betoog bij te schrijven! Heeft me overtuigd om tevreden te zijn met de 5 en te investeren in een goede sub.

• Adaptix
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21-01 19:14
Is het mogelijk dat je met een AUX-kabel met afstandsbediening in de auto je muziek op je mobiel te pauzeren/hervatten of de volume te regelen?

Op mijn stuur heb ik wel een volumeregelaar, maar ik moet m'n telefoon gebruiken of de kabel ontkoppelen als ik de muziek/podcast even wil pauzeren.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:49
@Adaptix als het een aux is zoals deze https://goo.gl/images/wwFyQg dan kan dat niet. Is 1 richtingsverkeer en alleen voor stereo audio.

• Adaptix
blissard schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:53:
@Adaptix als het een aux is zoals deze https://goo.gl/images/wwFyQg dan kan dat niet. Is 1 richtingsverkeer en alleen voor stereo audio.
Ja idd, maar dan zonder bluetooth. Jammer dat dat niet mogelijk is, dus dan kan ik beter een eenvoudige AUX kabel kopen denk ik.

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:08
Adaptix schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:21:
Is het mogelijk dat je met een AUX-kabel met afstandsbediening in de auto je muziek op je mobiel te pauzeren/hervatten of de volume te regelen?

Op mijn stuur heb ik wel een volumeregelaar, maar ik moet m'n telefoon gebruiken of de kabel ontkoppelen als ik de muziek/podcast even wil pauzeren.
Misschien is DIT of DEZE een oplossing ??

Collectie

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Adaptix je zou ook zelf iets kunnen fabrieken natuurlijk. Als je een setje bedrade dopjes met afstandsbediening hebt, de dopjes er af knippen en dan aan een 3,5mm plug solderen. Dan gaat de gesoldeerde kant je AUX van je auto in en kun je toch de boel bedienen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Adaptix
@Servpage @The Eagle Bedankt voor de tips!

• miniterror
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:33
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe sound setup en kom een beetje op de Ultima 40 van Teufel uit.
Wel de power edition omdat die de S6000 subwoofer heeft en een heel stuk lager zal gaan dan de T10 bij de reguliere versie van het pakket.

Omdat ik beperkte ruimte heb voor een versterker zit ik te kijken naar de HEOS AVR, 5.1 met HDMI.
Is die krachtig genoeg om de surround set aan te sturen?
Is dit een beetje een redelijke versterker of kan ik beter een ander nemen?
De ruimte die ik heb voor een versterker is 13cm hoog, 56cm breed en 37cm diep.
Omdat ik verwacht dat er ook nog ruimte nodig is om de warmte af te voeren kom ik dus maat technisch op de HEOS AVR uit welke volgens mij dus zo slecht nog niet is.

De AVR zegt 50W bij 8Ohm en 100W bij 4Ohm, de zuil speakers zeggen Impedantie 4-8 Ohm.
Ik heb dus geen idee hoe ik het moet aansluiten zodat ik weet of het 4 of 8 Ohm gebruikt.
Heeft iemand hier tips over hoe dit zit en of de AVR niet te slecht is?

Link naar de speakers: https://www.teufelaudio.n...-5-1-set-2017-p19213.html

Link naar de HEOS AVR: https://www.denon-hifi.nl/nl/heos/heos-avr

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:19

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

miniterror schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:31:
De AVR zegt 50W bij 8Ohm en 100W bij 4Ohm, de zuil speakers zeggen Impedantie 4-8 Ohm.
Ik heb dus geen idee hoe ik het moet aansluiten zodat ik weet of het 4 of 8 Ohm gebruikt.
Heeft iemand hier tips over hoe dit zit en of de AVR niet te slecht is?
Niet op vermogen en weerstand letten. Dat loopt in de praktijk allemaal los. Het verschil tussen 50 en 100 Watt is net zo groot als het verschil tussen 1 en 2 Watt. En die laatste zijn eerder waardes die je zal gebruiken in de gemiddelde woonkamer. Een receiver kies je op meetbare specificaties als het aantal HDMI-ingangen, netwerk, HDMI-versie en in jouw geval de afmeting. Speakers idem, die koop je op gehoor en niet op getallen. Weerstand van de speaker is ook geen 4 of 8 Ohm, een speaker fluctueert in het gehele bereik in de weerstand. Dit kan van letterlijk een paar Ohm in het laag zijn tot tientallen in het hoog. Je kan een speaker dan ook niet aansluiten op 4 of 8 Ohm.

Ik zou alleen die HEOS AVR niet nemen. Lees eens wat ervaringen van die receiver door, qua instellingen is dit één van de mindere modellen. Als je het draadloos aansluiten van speakers niet nodig hebt dan zou ik voor een ander model slim-line receiver kiezen. Iets als een Marantz NR of een Pioneer VSX-S300/S500 (of de Onkyo tegenhanger).

Welke receiver dan precies graag in Consumentenelektronica Aankoopadvies bespreken.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Raymond
  • Laatst online: 21:54
Ik heb ook een kort vraagje :)

We hebben onze werkkamer eindelijk af, thuis (garage bij woonkamer aangetrokken en ingericht als thuiskantoor. Mijn bureau staat bij het raam (dus waar eerst de garagedeur zat), daar staat dus ook pc/laptop en goede geluidskaart. Aan de andere kant van de kamer komt een mooie stereoversterker met luidsprekers te staan. Daar komt ook een tv'tje (deze) te staan, met spotify app en digitale uitgang. TV moet nog binnenkomen en aangesloten worden, dus geen idee hoe goed dat allemaal werkt.

Ik wil graag muziek over de luidsprekers luisteren en dat is voor mij echt 99% spotify. Computergeluid kunnen afspelen zou leuk zijn, maar is niet echt nodig (helaas geen speakertjes in monitor, dat was daar al genoeg voor geweest :) )

Ik heb een kabelgoot aangelegd, dus ik kan in principe gewoon een kabel trekken van 12meter naar de versterker en op die manier muziek spelen.

Maar misschien zijn nog andere slimme opties? Ik kan natuurlijk de app via de tv gebruiken en via een dacje afspelen.

Ik heb zo'n logitech BT audio ontvanger, die zou ik kunnen koppelen aan de laptop en zo audio oversturen.

Welke handige mogelijkheden zijn er nog meer om muziek af te spelen via mn versterker?

• JvS
  • Registratie: februari 2000
Alles dat spotify connect heeft

• Raymond
JvS schreef op zondag 27 januari 2019 @ 23:02:
Alles dat spotify connect heeft
En welk soort apparaatjes zijn dat? En wat moeten die kosten? :P

• burne
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 27 januari 2019 @ 23:31:
[...]

En ook: werkt dat ook met Apple Music? :P

Om serieus in te gaan op de vraag van @Raymond :

Ik heb nu (sinds vandaag..) drie geluidsbronnen in de huiskamer.
  1. Sony TV met Samsung soundbar. Voor beeld en geluid.
  2. Ikea Eneby onder de TV. Voor muziek.
  3. Twee dure near-field monitors op m'n bureau, naast een 5K 27" iMac, voor serieuze muziek en serieuze films.
Voor muzikaal behang is Eneby perfect. Een Samsung soundbar van 400 euro klinkt een stuk beter dan de ingebouwde speakers van een Sony TV van 400 euro. En mijn iMac heeft twee speakertjes van 900 euro elk naast zich staan. Ik heb voor wat ik doe passende spulletjes klaarstaan. Deuntje bij het koken? Serieuze muziek?

Twee of drie verschillende oplossingen is geen probleem zolang ze elk verschillende problemen oplossen. Je gaat je pas ergeren als je drie verschillende oplossingen hebt voor hetzelfde probleem.

• Morpheus2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:42
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende;

Ik heb een beamer welke met een HDMI kabel is aangesloten op mijn Denon X4200w receiver in de HDMI OUT ARC uitgang. Vervolgens diverse apparaten waaronder KPN kastje en een blu-ray speler verbonden.

Nu heb ik via de beamer geen beeld en wel geluid. De beamer ziet de source wel maar geeft geen beeld. Dit geld zowel bij TV als blu-rays.
Daarop heb ik een nieuwe HDMI kabel van 15m a € 200,- gekocht maar helaas, zelfde resultaat.

Sluit ik de beamer rechtstreeks met HDMI op het KPN kastje aan dan wel beeld.

Iemand een idee? Kapotte HDMI aansluiting op de receiver? Wel gek dan want geluid werkt prima...

• JvS
Raymond schreef op zondag 27 januari 2019 @ 23:31:
[...]

Alle moderne receivers, chromecasts, een oude telefoon, al die slimme assistent dingen en een hoop vage apparaatjes:
Simpel Spotify Connect device?

• The Eagle

The Eagle

@JvS dank voor de reminder. Moet ik nog kopen :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JvS
Morpheus2003 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:50:

Ik heb een beamer welke met een HDMI kabel is aangesloten op mijn Denon X4200w receiver in de HDMI OUT ARC uitgang. Vervolgens diverse apparaten waaronder KPN kastje en een blu-ray speler verbonden.

Nu heb ik via de beamer geen beeld en wel geluid. De beamer ziet de source wel maar geeft geen beeld. Dit geld zowel bij TV als blu-rays.
Daarop heb ik een nieuwe HDMI kabel van 15m a € 200,- gekocht maar helaas, zelfde resultaat.

Iemand een idee? Kapotte HDMI aansluiting op de receiver? Wel gek dan want geluid werkt prima...
Verder troubleshooten is het enige dat je gaat helpen. Dus korte kabel aansluiten tussen receiver en beamer, een TV op de hdmi uitgang aansluiten, instellingen van de receiver eens nalopen, gewoon good old troubleshooten en het probleem gestructureerd afpellen is het enige dat je vraag gaat beantwoorden.

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:09

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Raym09 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:11:
Ok, ik zit met een vreemd "probleem" waar ik al even mee aanklooi.

Bij het inschakelen van mijn Yamaha RXV-567 schakelt hij vaak niet over van hdmi pass through naar hdmi via de versterker. Meestal als de versterker al aanstaat voordat de bron aan staat. Nu is dit simpel op te lossen door hem een keer aan en uit te zetten, alleen moet dit onderhand 9 van de 10x en dat begint een beetje irritant te worden.

Zo nu en dan krijg ik ook groen beeld, maar wederom even opnieuw opstarten en het is weg. Eenmaal aan en werkend blijft het ook werkend.

Google had geen oplossingen, al kan dat ook aan mijn googlefu liggen.

Iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken?
Laat nu de nieuwe versterker hier ook last van hebben. Dat gaf al het vermoeden dat het eerder in de tv zou zitten dan de versterker. Na een tip van @PromWarMachine eens naar de ARC instellingen gekeken. In de tv was niks te vinden, maar in de marantz kon ik hem wel uitzetten.

En hoppa.... Probleem verholpen, ARC + vage budget Toshiba = rare problemen. Niet dat ik nu bij m'n oude versterker blijf :+

De oude kan nu in iedergeval met een goed gevoel op v&a :)

The first 40 years of childhood are the hardest.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
Wat is de beste manier van aansluiten van mijn Marantz CD5005 (cd-speler) naar mijn Marantz SR7011 (receiver)? RCA, of optisch / coax?

• Linius
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:38
Webshops hebben altijd 14 dagen retour garantie wettelijk. Dus om het echt zeker te weten kan je natuurlijk altijd zowel een mooie RCA als digitale kabel aanschaffen en het in je thuissituatie testen.

Ben zelf geneigd te zeggen via RCA daar een CD speler doorgaans wel een prima DAC erin heeft zitten. Maar goed, de enige manier om het uit te vinden is beide even testen. Of even Googelen naar welk DAC in welk apparaat zit, dat geeft in ieder geval al wel wat objectieve informatie over de hardware zelf.

• ronaldbommel
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22:02
Goedenavond medetweakers, ik heb de volgende speaker vraag aan jullie : ik heb 1 Focal chorus 716 al 4 jaar staan zonder dat deze gespeelt heeft. Nu wil ik er een 2e bij kopen, de andere was in brand gevlogen. Is dat slim of is het wellicht toch beter om er toch 2Focal speakers aan te schaffen gezien het lange tijd niet gebruiken van de ene speaker. Graag jullie reaktie..
Brand kwam omdat de beveiliging van de versterker niet functioneerde

ronaldbommel wijzigde deze reactie 03-02-2019 21:11 (8%)

• The Eagle

The Eagle

Als de foamranden niet versleten / uitgedroogd zijn zou je hem gewoon moeten kunnen gebruiken. Ik zou zeggen: hang dat ding aan een versterker, kijk hoe ie klinkt, en bepaal wat je er mee wilt :)

Wel benieuwd hoe je het voor mekaar krijgt om een speaker uit te laten branden :D

• Jorgen
  • Nu online
Linius schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:08:
Webshops hebben altijd 14 dagen retour garantie wettelijk. Dus om het echt zeker te weten kan je natuurlijk altijd zowel een mooie RCA als digitale kabel aanschaffen en het in je thuissituatie testen.

Ben zelf geneigd te zeggen via RCA daar een CD speler doorgaans wel een prima DAC erin heeft zitten. Maar goed, de enige manier om het uit te vinden is beide even testen. Of even Googelen naar welk DAC in welk apparaat zit, dat geeft in ieder geval al wel wat objectieve informatie over de hardware zelf.
Daar twijfelde ik dus over. Digitaal omzetten naar analoog zou altijd hetzelfde resultaat moeten hebben. Geef ik mijn receiver dan meteen een analoog signaal (rca) of juist liever een digitaal signaal (optisch)?

• JvS
Go Go Go. 6 piek, heb je hem mogen in huis:
https://www.allekabels.nl...-kabel-toslink-kabel.html

Ik zeg optisch digitaal is beter, want digitaal is beter (geen goede onderbouwing voor) en ik houd van optisch omdat het apparaten galvanisch scheidt (ik heb nog trauma's van aardlussen van mijn versterker op een stereo aansluiten van 20 jaar geleden }:|). Ik heb een heilig geloof dat van normale spullen en beter DAC's al zodanig perfect zijn dat je in obectieve tests geen verschil hoort. (je receiver en cd speler zijn beide "normaal")

Omdat je in subjectieve zin soms wel verschillen kan horen en omdat ik ervoor open sta daarin mee te gaan (zo lang het niet ten koste is van dingen die er écht toe doen) is het interessant om eens naar het verschil te luisteren (en te voorkomen dat je naar de 'hardste' neigt).

• Linius
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:38
Jorgen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:14:
[...]

Daar twijfelde ik dus over. Digitaal omzetten naar analoog zou altijd hetzelfde resultaat moeten hebben. Geef ik mijn receiver dan meteen een analoog signaal (rca) of juist liever een digitaal signaal (optisch)?
Nou ja, digitaal naar analoog is dus nogal afhankelijk van de kwaliteit van je DAC. Doorgaans verwacht je bij een CD speler van een audio bedrijf wel een degelijk DAC gezien het hele punt is dat een digitaal signaal uiteindelijk naar analoog moet worden omgezet. Maar gezien je ook een prima receiver hebt staan van het zelfde merk vermoed ik dat de twee elkaar niet heel veel zullen ontwijken. Maar, slechts 1 manier om daar achter te komen natuurlijk.

• M14
  • Laatst online: 10:57
Linius schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Nou ja, digitaal naar analoog is dus nogal afhankelijk van de kwaliteit van je DAC. Doorgaans verwacht je bij een CD speler van een audio bedrijf wel een degelijk DAC gezien het hele punt is dat een digitaal signaal uiteindelijk naar analoog moet worden omgezet. Maar gezien je ook een prima receiver hebt staan van het zelfde merk vermoed ik dat de twee elkaar niet heel veel zullen ontwijken. Maar, slechts 1 manier om daar achter te komen natuurlijk.
Dat is dus afhankelijk van hoe de receiver intern werkt. Veel signaal processing gebeurt digitaal en de eindtrap kan ook digitaal worden aangestuurd. Als dat zo is, is een optische link logischer. Het scheelt een d-a en a-d conversie.

Dat gezegd hebbende, DAC's en ADC's zijn zo goed dat je het een echt niet van het ander gaat onderscheiden. Ik zou de goedkoopste oplossing kiezen :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jorgen
  • Nu online
De goedkoopste oplossing is dan de meegeleverde tulpkabel ;) Ik wil echter nog wel een optische kabel proberen.

@JvS Wat jij zegt over de galvanische scheiding: ik heb ook een tulpkabel voor de afstandsbediening tussen beide apparaten zitten, zodat ik met 1 AB, beide apparaten kan bedienen. Dan doe ik de scheiding die ik bereik door de optische kabel waarschijnlijk meteen weer teniet?

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:59

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Morpheus2003 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:50:

Breng als eerste die kabel terug naar de winkel. Tweehonderd euro is weggegooid geld en je krijgt écht geen beter beeld dan met een goedkopere, degelijke kabel.

Het lijkt er op dat jouw beamer niet overweg kan met het signaal. Is het een al wat oudere beamer?
Geeft de beamer wel beeld als je de versterker er tussen uit laat? Dus de blu-ray speler bijvoorbeeld rechtstreeks aansluiten.
Kijk ook even hoe de HDMI poort is ingesteld op jouw receiver. Staat deze op pass-through?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Jorgen
  • Nu online
@Morpheus2003 nooit, maar dan ook echt nooit, een kabel van 200 euro kopen. Dat is weggegooid geld en pure onzin.

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:56
Hmmm, voor lange HDMI kabels ligt het wellicht iets genuanceerder. Het beeld wordt er niet mooier van, maar het kan wel met de ene kabel wel en de andere niet werken. Waarschijnlijk zal niet altijd de duurste de beste zijn en 200e is idd wel erg duur sowieso.

• Morpheus2003
Jorgen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 03:47:
@Morpheus2003 nooit, maar dan ook echt nooit, een kabel van 200 euro kopen. Dat is weggegooid geld en pure onzin.
Bedankt voor je reactie maar de dure kabel was wel degelijk de oplossing. Mede omdat het ging om een afstand van 15m.

• Póg mo Thóin
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Morpheus2003 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:51:
[...]

Bedankt voor je reactie maar de dure kabel was wel degelijk de oplossing. Mede omdat het ging om een afstand van 15m.
Dus de kabel werkte wel? Probleem opgelost! d:)b

Al is dit wel de eerste keer ooit dat ik hoor over zo'n peperdure kabel die beter werkt dan een normaal geprijsde degelijke kabel. :Y

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Jorgen
  • Nu online
Morpheus2003 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:51:
[...]

Dat is het belangrijkste natuurlijk, maar dat had met een zelfde kabel voor een fractie van die prijs ook gelukt.

• Raymond
Voor HDMI klopt dat wel hoor. Ik heb in het verleden ook 15m HDMI moeten overbruggen (volgens mij zegt de HDMI standaard max 5m, dus het was flink buiten spec). En met een kabel van het bekende "HQ" merk, kregen we geen 1080P signaal verstuurd. 720P werkte wel. Daarna nog een andere "normaal goedkope" kabel geprobeerd (vergelijkbaar met dit: https://www.allekabels.nl...up=10114&orderby=cheapest) en die werkte ook niet. Dus toen al voor dik 50 euro aan nutteloze kabels gekocht.

Daarna een kabel van https://www.bluejeanscabl...dmi-cables/hdmi-cable.htm gekocht, kost inderdaad 150 dollar (toen wij die kochten, betekende dat met verzenden en invoer ook ongeveer 150 euro) en die deden het zonder problemen.

Maar dit zijn geen toverkabels met magische eigenschappen: Het zijn gewoon betere kabels (dikkere geleiders, betere afscherming, betere assemblage). En dat kost geld. En het verschil merk je dus wanneer het nodig is, bij grote lengtes.

Raymond wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:27 (13%)

• Morpheus2003
Póg mo Thóin schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:24:
[...]

Dus de kabel werkte wel? Probleem opgelost! d:)b

Al is dit wel de eerste keer ooit dat ik hoor over zo'n peperdure kabel die beter werkt dan een normaal geprijsde degelijke kabel. :Y
Ja, m'n vader had de kabel verkeerd om aangesloten :')

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

HDMI kan niet verkeerd om.

Woutoud.com

• The Eagle

The Eagle

Als je 15m moet over ruggen zou ik eerder voor converters van HDMI naar UTP gaan. HDMI is in weze ook gewoon UTP, en het is een digitaal signaal, dus dan is het een stuk makkelijker overbruggen lijkt me.

• burne
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:20:
Als je 15m moet over ruggen zou ik eerder voor converters van HDMI naar UTP gaan. HDMI is in weze ook gewoon UTP, en het is een digitaal signaal, dus dan is het een stuk makkelijker overbruggen lijkt me.
Uhm, nee. HDMI is 5 keer individueel folie-afgeschermd twisted pair met daarover een TDMS-signaal wat 18Gbps kan halen. Gigabit ethernet is 4 keer onafgeschermd twisted pair met daarover een 250MHz 4D-PAM5 signaal.

Het lijkt op geen enkele manier op elkaar. Fysiek niet, elektrisch niet, qua modulatie niet, qua protocol niet. :+

• JvS
@Raymond maakt hem net ff te groot, maar @The Eagle maakt hem weer net een beetje te klein :P

Waar het op neer komt, op lange afstanden maakt goede afscherming meer uit. Kans dat het mis gaat is met cheape kabels groter :).

• DistantFury
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 11:59
Ik zit met een situatie waar ik maar geen goede oplossing kan verzinnen;

Ik heb een Samsung UE55NU8000 4K tv gekocht, maar hij is helaas niet in staat om DTS af te spelen. Nu is het zo dat ik het geluid een beetje matig vind, en ik dus graag een soundbar zou willen toevoegen.

Op dit moment plug ik een externe schijf op de tv en kan ik zo 4K content afspelen, wat naar mijn mening echt ideaal werkt. Helaas ondersteund de tv ook geen DTS passthrough.

Is de enige fatsoenlijke oplossing in deze situatie echt een degelijke receiver welke wel overweg kan met DTS, om hier de externe schijf op in te pluggen? Ik denk dat ik in dat geval zelfs liever akkoord zou gaan met een "iets mindere" audio codec.

DistantFury wijzigde deze reactie 12-02-2019 21:31 (3%)

• Raymond
Misschien een android mediaspelertje van 100 euro icm een soundbar met passthrough (als dat bestaat)?

• cky
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-04 13:43
is het mogelijk een atmos 5.1.2 opstelling te creëren door twee upfiring luidsprekers aan de zijkanten te plaatsen? Dus niet op de voor speaker (of achterspeakers).

• The Eagle

The Eagle

JvS schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:06:
@Raymond maakt hem net ff te groot, maar @The Eagle maakt hem weer net een beetje te klein :P

Waar het op neer komt, op lange afstanden maakt goede afscherming meer uit. Kans dat het mis gaat is met cheape kabels groter :).
Persoonlijk zou ik bij langere afstanden eerder een andere oplossing zoeken dan een kabel van 200 euro. Ergo: gewoon de bron dichterbij plaatsen of een andere bron voor het zelfde gebruiken. Kodi doosje kost 60 euro preconfigured en streamt ook alles - MET HDMI. Plak je zo achter je TV.

• infinitelau
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 25-02 23:05
Ik hoor de laatste paar maanden een krakelend geluid in de rechteroor van mijn koptelefoon. Het is niet constant bij al het geluid, maar bij bepaalde nummers of tonen hoor ik het altijd.
Nu heb ik alles geprobeerd wat ik me kan indenken, andere koptelefoon, andere kabels, op PC en op mobiel, maar het blijft overal. Ik heb het ook aan andere mensen gevraagd en die horen het ook dus het zou niet aan mij moeten liggen.
Heeft iemand een idee waar het nog aan zou kunnen liggen en hoe ik het zou kunnen oplossen?

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
infinitelau schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:13:
Ik hoor de laatste paar maanden een krakelend geluid in de rechteroor van mijn koptelefoon. Het is niet constant bij al het geluid, maar bij bepaalde nummers of tonen hoor ik het altijd.
Nu heb ik alles geprobeerd wat ik me kan indenken, andere koptelefoon, andere kabels, op PC en op mobiel, maar het blijft overal. Ik heb het ook aan andere mensen gevraagd en die horen het ook dus het zou niet aan mij moeten liggen.
Heeft iemand een idee waar het nog aan zou kunnen liggen en hoe ik het zou kunnen oplossen?
Als het gekraak bij zowel een andere koptelefoon als een andere bron en kabel er is, dan moet het wel aan de muziek zelf liggen.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik zoek ofwel:
- Een Microfoon met een 3.5mm aansluiting die versterkt word door een inline usb poort of 12v auto socket
- ofwel een losse 3.5mm inline versterker die een bestaande microfoon kan versterken (door middel van usb en/of 12v socket.)

Microfoon die bij autoradio van vrouwlief is geleverd is namelijk nogal extreem ruk...

Iemand een tip waar ik dit kan kopen?

Autoradio waar het om gaat: https://www.bol.com/nl/p/...lmxdzFQfQjtBoCqlMQAvD_BwE

Even niets...

• The Eagle

The Eagle

Een beetje car hifi zaak heeft dat soort dingen wel, vaak ook los. Mijn tip zou zijn om gewoon een fatsoenlijke mic te kopen. Overigens kun je ook nog even checken hoe de BT en volume instellingen van de telefoon zijn. Kan daar ook zitten namelijk.

• FireDrunk
Die instellingen heb ik al nagelopen. De kwaliteit is erg wisselend. Soms kan ik vrouwlief heel goed verstaan, en soms moet het volume van mijn carkit lettrlijk op 100%. Wat precies de oorzaak is weet ik niet. Vandaar het idee van de versterker.

Even niets...

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:30

kraats

Ik rol

@FireDrunk Als het geluid soms goed is heeft het dus geen zin er een versterker tussen te zetten, maar moet je uitzoeken waar het vandaan komt dat het soms niet goed is. Trilt de microfoon wellicht zoveel dat het als hard geluid geregistreerd wordt en de gain van de microfoon door de autoradio helemaal dichtgedraaid wordt? Het heeft dan best zin eens te kijken of een iets andere plek voor de microfoon wel goed werkt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• FireDrunk
Nee, het is heel stabiel zacht. De hele verbinding is dan de hele tijd zacht. Misschien dat het soms een HD Voice verbinding is en soms niet.

Even niets...

• The Eagle

The Eagle

@FireDrunk Zoals ik elders ook al zei: maak even een eigen topic aan. DIt gaat namelijk alle kanten in :)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:13
Raymond schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:26:
Voor HDMI klopt dat wel hoor. Ik heb in het verleden ook 15m HDMI moeten overbruggen (volgens mij zegt de HDMI standaard max 5m, dus het was flink buiten spec). En met een kabel van het bekende "HQ" merk, kregen we geen 1080P signaal verstuurd. 720P werkte wel. Daarna nog een andere "normaal goedkope" kabel geprobeerd (vergelijkbaar met dit: https://www.allekabels.nl...up=10114&orderby=cheapest) en die werkte ook niet. Dus toen al voor dik 50 euro aan nutteloze kabels gekocht.

Daarna een kabel van https://www.bluejeanscabl...dmi-cables/hdmi-cable.htm gekocht, kost inderdaad 150 dollar (toen wij die kochten, betekende dat met verzenden en invoer ook ongeveer 150 euro) en die deden het zonder problemen.

Maar dit zijn geen toverkabels met magische eigenschappen: Het zijn gewoon betere kabels (dikkere geleiders, betere afscherming, betere assemblage). En dat kost geld. En het verschil merk je dus wanneer het nodig is, bij grote lengtes.
Voor het vervolg:
https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

Ik heb deze vorig jaar gekocht en geeft tot 4k weer over 15m en een pak goedkoper.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• dinandus
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18:54
Is er wel gelijke content op beide HDMI uitgangen beschikbaar, of beter gezegd kunnen de beide apparaten aangesloten op de beide HDMI uitgangen bijvoorbeeld beide UHD weergeven? Mocht eentje geen gelijkwaardige content weergeven gelijk aan het ander aangesloten weergave apparaat heb je al geen weergave meer als je beide uitgangen tegelijkertijd gebruikt

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:05
Op het grote web kan ik moeilijk vergelijkbare situaties vinden dus dan maar hier de vraag.
Als ik een USB audio interface (in het straatje van de Scarlett 2i2) op de pc heb aangesloten is (als default audio apparaat) het dan nog makkelijk (a.k.a. niet moeilijk doen met elke keer de windows audio instellingen veranderen)/mogelijk om te 'hot switchen' naar de onboard audio door bijv. een headset in te pluggen op de frontpanel van de computerkast? Misschien iemand die er ervaring mee heeft.
Ik heb namelijk geen zin in 'moeilijke' oplossingen met 100 verloopjes etc. als ik gewoon een potje wil gamen eerlijk gezegd :P

Edit: misschien dat een passieve monitor controller in eerste instantie een betere oplossing is?

MonkeyJohn wijzigde deze reactie 21-02-2019 16:11 (7%)

• heuveltje
  • Laatst online: 09:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

ItsTheDEMON1997 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:30:
Ik zit met een situatie waar ik maar geen goede oplossing kan verzinnen;

Is de enige fatsoenlijke oplossing in deze situatie echt een degelijke receiver welke wel overweg kan met DTS, om hier de externe schijf op in te pluggen? Ik denk dat ik in dat geval zelfs liever akkoord zou gaan met een "iets mindere" audio codec.
Het ligt een beetje aan je definitie van reciever. Maar over het algemeen kan je echt geen hd aansluiten op een reciever en dan een filmp afspelen. Daar heb je een media speler voor nodig !

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

MonkeyJohn schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:49:
Op het grote web kan ik moeilijk vergelijkbare situaties vinden dus dan maar hier de vraag.
Als ik een USB audio interface (in het straatje van de Scarlett 2i2) op de pc heb aangesloten is (als default audio apparaat) het dan nog makkelijk (a.k.a. niet moeilijk doen met elke keer de windows audio instellingen veranderen)/mogelijk om te 'hot switchen' naar de onboard audio door bijv. een headset in te pluggen op de frontpanel van de computerkast? Misschien iemand die er ervaring mee heeft.
Ik heb namelijk geen zin in 'moeilijke' oplossingen met 100 verloopjes etc. als ik gewoon een potje wil gamen eerlijk gezegd :P
Headphones inpluggen en dan als default instellen. Wanneer je hem uitplugt gaat het terug naar de vorige device en bij het terugprikken van de headphones speelt het daar weer op af.

Of alles ingeplugt laten zitten. Het is tegenwoordig een klik op het speaker icoontje en je kan een device selecteren boven de volume slider

Mikayu wijzigde deze reactie 21-02-2019 16:16 (7%)

• ggj87
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
Ik heb een Samsung QE55Q8FAM tv met een Sony HT-NT5 soundbar en subwoofer. Ik heb ze nu ongeveer een jaar. In het begin is het me gelukt om alles aan te sluiten en de subwoofer te verbinden. Dat moet draadloos want er zit geen aansluiting op behalve een stroomkabel. Nu is hij deze week uitgevallen en krijg ik hem niet meer verbonden met de soundbar. Ik moet daar volgens de handleiding voor in het menu komen van de soundbar door op ‘Home’ te drukken op de afstandsbediening. Maar al vanaf het begin dat ik die tv en set heb lukt het me niet om in het menu van de HT-NT5 te komen. In het begin kreeg ik hem dus op een of andere manier wel verbonden maar nu niet. De soundbar is verbonden met een HDMI kabel (in de ARC aansluiting zoals beschreven in de gebruikshandleiding) dus hij zou het moeten doen. Op internet lijken meer mensen dit probleem te hebben maar krijg op de site van Sony niet gevonden hoe ik dit oplos. Weet iemand hoe dit wel moet?

• Lapras
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:04

Lapras

Ice beam

Hopelijk ben ik hier in het goede topic.Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een Sonos Connect:AMP met twee prima Paradigm staande speakers. Deze gebruik ik om via Spotify muziek op af te spelen. Hetzelfde Sonos apparaat heb ik analoog aangesloten aangesloten op mijn LG OLED TV zodat de boxen ook gebruikt worden voor als ik films kijk of game. Dat klinkt goed genoeg. De bediening laat wat te wensen over, aangezien ik altijd het volume moet regelen een telefoon.

Sinds ik een vriendin heb die geen Nederlands spreekt en we soms films kijken waar geen Engelstalige ondertiteling bij beschikbaar is, merk ik dat ik het geheel nogal hard moet zetten om de stemmen goed te horen. En eigenlijk vind ik het gewoon niet zo goed klinken voor films en games.

Dus ik ben aan het nadenken over wat ik zou kunnen doen. Ik zie twee opties: een soundbar of een nieuwe (soort) versterker. Ik wil geen 5.1 set.

Bij de soundbar zie ik twee opties: de LG SJ9V of de Sonos Beam.
1) De LG heeft een subwoofer, heeft HDMI Arc zodat ik mijn afstandsbediening kan gebruiken voor het volume en heeft het juiste formaat voor mijn TV. Dolby Atmos is geen factor, aangezien mijn LG tv uit 2016 komt. Helaas lijkt de kwaliteit van dit setje niet top te zijn als ik de recensies mag geloven.

2) De Sonos Beam ziet er aardig uit, maar is iets te hoog voor mijn opstelling (TV hangt aan muur vlak boven een kast), heeft HDMI ARC én Alexa en past binnen het kleine Sonos netwerk dat ik hier al heb.

Beide opties zouden betekenen dat mijn staande speakers niets meer met mijn TV te maken hebben en dus puur voor het muziek via de Sonos Connect:AMP zijn. Dit zou ik kunnen voorkomen door mijn TV op een hoogwaardigere manier aan te sluiten op mijn speakers, maar daarvoor heb ik waarschijnlijk een nieuwe versterker nodig. Tegelijkertijd wil ik wel Sonos blijven gebruiken. Dit zou betekenen dat ik een versterker + sonos connect moet kopen en dat mijn connect: AMP eigenlijk nutteloos is geworden. Ook weet ik niet of het geluid dat uit mijn TV komt hier per se beter van wordt.

Ik heb een paar vragen:
- Klopt bovenstaande wat ik zeg?
- Mis ik nog een bepaalde optie?
- Wat zouden jullie doen?

• The Eagle

The Eagle

@ggj87 @Lapras jullie beider vrgen zijn geen kleine vragen maar gewoon een eigen topic waard. Maak er een aan zou ik zeggen :)

• assasinbats
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:28
Sinds enige tijd heb ik last van resonantie bij bepaalde lage frequenties. Nu kwamen er bij mijn speakers (CM9's) twee soorten pootjes: ronde plastic dopjes (welke er nu onder zitten), en spikes. Een suggestie uit mijn omgeving is om de spikes er onder te zetten, en dat dat de resonantie weg zou nemen.

Internet geeft mij wisselende antwoorden. Kunnen jullie meedenken? (Parketvloer trouwens)

Thanks!

• DjaRoel
  • Laatst online: 11:19
assasinbats schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:47:
Sinds enige tijd heb ik last van resonantie bij bepaalde lage frequenties. Nu kwamen er bij mijn speakers (CM9's) twee soorten pootjes: ronde plastic dopjes (welke er nu onder zitten), en spikes. Een suggestie uit mijn omgeving is om de spikes er onder te zetten, en dat dat de resonantie weg zou nemen.

Internet geeft mij wisselende antwoorden. Kunnen jullie meedenken? (Parketvloer trouwens)

Thanks!
Wat houdt je tegen om het gewoon te proberen 😊

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:08

Thanks!
Had hier met spikes op laminaat het beste resultaat, wel schoteltjes onder de spikes plaatsen voor het beschadigen van het parket.
Maar zoals gezegd gewoon proberen, heb je geen schoteltjes dan 5 cent muntjes gebruiken.

Collectie

• assasinbats
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:28
DjaRoel schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:51:
[...]

Wat houdt je tegen om het gewoon te proberen 😊
Helemaal niks! Dus ik ben er gewoon voor gegaan!

De resonantie is minder, maar zeker niet weg. De speakers staan nu op spikes (vloer is toch al lelijk, dus 8 putjes gaan geen verschil maken), de speakers staan wat verder uit de muur (40 ipv 30 cm) en heb Audyssey weer een rondje laten draaien.

De volgende stap is het resonerende object zelf weg te halen. Ik vermoed een cd la vlakbij de speaker.

Thanks!

• Shadow_J
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-04 17:11
Ik had een vraag dat hier waarschijnlijk al een gepasseerd is, maar kan er niet direct iets over terug vinden. In mijn huis zijn enkele kabels in de muren verwerkt voor naar de speakers te gaan, maar nu is er 1 van die kabels kapot. Nu vroeg ik mij af of er een soort Wireless oplossing bestaat om de 2 boxen die de andere kant van mijn woonkamer staan te verbinden. In de buurt zijn er wel nog stopcontacten dus ik denk dat hier wel mogelijkheden moeten voor bestaan.

Werkt er hier soms iemand met een goed systeem waardoor ik deze kabels kan elimineren ?

naast het meubel staan ook nog 2 speakers dat eveneens met kabels zijn verbonden, deze zouden eveneens wireless mogen, maar dit is niet echt een noodzaak. De korte kabel daar naartoe is rechtstreeks en zit niet in de muren verwerkt.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:40

Thanks!
Spikes koppelen en zouden het probleem dus niet gaan verhelpen. De vraag is of de resonantie vanuit de speaker komt die doortrilt in de vloer of dat het gewoon om de luchtdruk/geluidsgolven gaat. In het eerste geval moet je juist ontkoppelen en dat zou je om te proberen kunnen proberen met doormidden gesneden squashballetjes.

Ligt het aan drukgolven, dan zul je of het probleem weg moeten nemen of wat minder hard het geluid aan ;)

• marcellux
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10-04 22:40
kijkt naar de topic warning....

Dit is echt iets voor cea: https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/76

teacher wijzigde deze reactie 01-03-2019 10:11 (138%)

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Is er een reden dat er geen kant-en-klare speakerkabels met bananenpluggen te koop zijn in het budget segment?

Ik zoek nieuwe speakerkabels en het makkelijkst zou zijn om ze kant en klaar met pluggen te kopen, makkelijkst om aan te sluiten en geen last van oxidatie. Maar zulke kabels vind je enkel in het hogere segment, ik vind ze niet in een sub 20 euro prijsklasse.

• Jag
Te weinig vraag naar denk ik. Ik zet zelf ook overal banaan stekkers of nog liever speakon (in geval van zelfbouw) aan. Ik doe niet meer aan bare wire :)
Nakamichi pluggen uit China halen en wat speakerkabel van de rol. Ik zou alleen wat hulsjes scoren om de aangestripte stukken bij elkaar en 'massief' te houden. Aangezien de pluggen met een schroef werken, is dat beter voor de klemming en het vast zitten.

Waarom het niet standaard is, geen flauw idee...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
Omdat iedereen andere lengtes wil hebben?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 06:04:
Nakamichi pluggen uit China halen en wat speakerkabel van de rol. Ik zou alleen wat hulsjes scoren om de aangestripte stukken bij elkaar en 'massief' te houden. Aangezien de pluggen met een schroef werken, is dat beter voor de klemming en het vast zitten.

Waarom het niet standaard is, geen flauw idee...
Dat is ook het plan, of de pluggen uit China halen of de complete kabel. Zag dat ze daar wel kant-en-klaar te koop waren via AliExpress.
JvS schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:59:
Omdat iedereen andere lengtes wil hebben?
Is dat ook niet zo bij UTP of HDMI? Juist de gangbare maten voor front/center speakers had ik wel verwacht te kunnen vinden.

• JvS
Ja, maar bij speakerkabels is het niet nodig omdat je die er gewoon lomp in kan jassen zonder kwaliteitsissues. Hoogfrequent signaal vereist wel iets meer kunde met het maken van de plugjes. UTP knijpen gaat voor veel mensen al tever. Een banaantje ergens op draaien kan iedereen.
JvS schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:25:
Ja, maar bij speakerkabels is het niet nodig omdat je die er gewoon lomp in kan jassen zonder kwaliteitsissues. Hoogfrequent signaal vereist wel iets meer kunde met het maken van de plugjes. UTP knijpen gaat voor veel mensen al tever. Een banaantje ergens op draaien kan iedereen.
Hoogfrequent heb ik ook al eens benoemd, maar dat schijnt niet zo te zijn volgens de heren geleerden. :+ Daardoor ontkrachten ze gelijk alle stelling mbt skin effect en de voordelen van hele fijne aders. :)

Enige nadeel met speakerkabel is als er zuurstof bij het koper kan, en je een overgangsweerstand krijgt door verloop van tijd. Plus een beetje zorgen voor een goede overdracht en genoeg oppervlakte is ook wel zo fijn. Maar idd, komt niet zo nauw. :) Maar het gemak van banaanpluggen is het mij wel waard.

Joopieboy wijzigde deze reactie 04-03-2019 13:29 (4%)

• Jag
Hij had het over video/netwerk signalen dat ze hoogfrequent zijn (MHz / GHz), niet audio, dat is laagfrequent (KHz).

• JvS
tot 20Khz is niet hoogfrequent. UTP en HDMI is wel hoogfrequent. Ik vraag me af welke heren geleerden dat tegenspreken.

• DjaRoel
Joopieboy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Hoogfrequent heb ik ook al eens benoemd, maar dat schijnt niet zo te zijn volgens de heren geleerden. :+ Daardoor ontkrachten ze gelijk alle stelling mbt skin effect en de voordelen van hele fijne aders. :)

Enige nadeel met speakerkabel is als er zuurstof bij het koper kan, en je een overgangsweerstand krijgt door verloop van tijd. Plus een beetje zorgen voor een goede overdracht en genoeg oppervlakte is ook wel zo fijn. Maar idd, komt niet zo nauw. :) Maar het gemak van banaanpluggen is het mij wel waard.
De relatie hoogfrequent en skin effect is voornamelijk van toepassing is op grotere vermogens of in ieder geval een toepassing waarbij er sprake is van vermogens overdracht, waarbij er een frequentie afhankelijke weerstand ontstaat niet echt iets wat ik zou relateren met een utp of HDMI kabel. Poe is DC dus dan gaat die vlieger ook niet op.

Utp kabeltje knijpen is een makkie met het juiste gereedschap, hierbij wordt zowel soepel als massief gebruikt, waarbij het eerste voornamelijk in kant en klaar kabels zit en zelf niet echt ontspannen is om te knijpen.

HDMI lijkt me geen beginnen aan, misschien als je een soort overgangs connector hebt anders zouden het mij iets te veel, en iets te kleine aders zijn 🤭

Voor het gemak of voor het fraaie is er niks mis met een bananen plug, zuurstof wat zou leiden toch oxidatie lijkt me voor een speaker kabel aan een connector niet echt relevant. Wel zorgen voor fatsoenlijke pluggen, op Ali is er ook wel materiaal te koop wat je liever niet zou gebruiken.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:19
Nooit het nut van speakerpluggen gezien tenzij je je set regelmatig in en uit elkaar haalt. Ik geloof er niks van dat oxidatie hoorbaar is in een blinde test.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Nitramuse
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 06-04 22:18
Ik heb sinds kort hele irritante sound dips, zoals ik ze het beste kan uitleggen, via mijn receiver. Zodra er veel gebeurd in het geluid -en dan voornamelijk iets wat met bass te maken heeft- gaat alles in volume omlaag. Het geluid is weer normaal na bijvoorbeeld een explosie.

Ik kan me voorstellen dat het iets met de settings te maken heeft, maar die zijn nooit aangeraakt. Alles heb ik gewoon zo out of the box aangesloten, niet veranderd, niet verplaatst etc. Het is zo'n 4 HMDI in receiver, modelnummer heb ik zo niet bij de hand. Het probleem doet zich voor bij alle HDMI inputs.

Iemand een helder idee?

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Nitramuse schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:16:
Ik heb sinds kort hele irritante sound dips, zoals ik ze het beste kan uitleggen, via mijn receiver. Zodra er veel gebeurd in het geluid -en dan voornamelijk iets wat met bass te maken heeft- gaat alles in volume omlaag. Het geluid is weer normaal na bijvoorbeeld een explosie.

Ik kan me voorstellen dat het iets met de settings te maken heeft, maar die zijn nooit aangeraakt. Alles heb ik gewoon zo out of the box aangesloten, niet veranderd, niet verplaatst etc. Het is zo'n 4 HMDI in receiver, modelnummer heb ik zo niet bij de hand. Het probleem doet zich voor bij alle HDMI inputs.

Iemand een helder idee?
Wel het merk?

Kan zijn dat er een functie actief is die met het dynamisch bereik speelt.

• Nitramuse
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 06-04 22:18
Heilige Kaas schreef op maandag 11 maart 2019 @ 00:04:
[...]

Wel het merk?

Kan zijn dat er een functie actief is die met het dynamisch bereik speelt.
Heb 'm ff opgezocht: Yamaha YHT-1840.

Ja, daar zat ik ook aan te denken maar niet een van de instellingen staat op actief, hij staat gewoon op Straight zoals ie altijd al stond. Gister even een film getest via optical, maar ook daar is het aanwezig...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:02:
Nooit het nut van speakerpluggen gezien tenzij je je set regelmatig in en uit elkaar haalt. Ik geloof er niks van dat oxidatie hoorbaar is in een blinde test.
Kan een keuze zijn voor een stukje afwerking, ik kijk hier gewoon graag naar:

4mm fijnaderige en extra zuivere kabel en gebalanceerde (zelfde weerstand) kabel is ook gewoon onzin, maar wel leuk om te doen. Proberen zo min mogelijk overgangsweerstand te creëren. 8)

En ben je bekend met weerstand? Als koper geoxideerd is door de jaren heen dan ga je dat echt wel merken hoor. ;) Maar goed, dan praat je echt over meer dan tien jaar...

• DjaRoel
Joopieboy schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:16:
[...]

Kan een keuze zijn voor een stukje afwerking, ik kijk hier gewoon graag naar:
[Afbeelding]
4mm fijnaderige en extra zuivere kabel en gebalanceerde (zelfde weerstand) kabel is ook gewoon onzin, maar wel leuk om te doen. Proberen zo min mogelijk overgangsweerstand te creëren. 8)

En ben je bekend met weerstand? Als koper geoxideerd is door de jaren heen dan ga je dat echt wel merken hoor. ;) Maar goed, dan praat je echt over meer dan tien jaar...
Heb je die kous zelf over de kabel heen gezet? Zo ja hoeveel milimeter is die in doorsnee, ziet er gelikt uit _/-\o_
DjaRoel schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:11:
[...]

Heb je die kous zelf over de kabel heen gezet? Zo ja hoeveel milimeter is die in doorsnee, ziet er gelikt uit _/-\o_
De totale dikte zou ik even moeten kijken, is iig ViaBlue cablesleeve die ik bij Hifi Supply heb gekocht. Is er in 3 maten en diverse kleuren. :)

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Ik probeer m'n (android) telefoon aan te sluiten op de aux van m'n autoradio om Spotify in de auto te kunnen gebruiken. Daarvoor heb ik een kort 2x 3.5" male jack kabeltje gekocht, maar als ik die aan beide kanten inprik wordt het volume van m'n telefoon omlaag gestuurd. Na enig googlen denk ik dat het komt doordat het kabeltje TRS-TRS is, terwijl de plug van m'n telefoon TRRS is. Het zou moeten werken, maar als het niet werkt, is dit een typisch verschijnsel.

Nu ben ik dus op zoek naar iets om dit correct aan te sluiten. Voor zover ik kan nagaan/beredeneren, is de aux plug van m'n autoradio TRS (een Amundsen+ in een 2011 Octavia, geen microfoon functie, dus zou je geen TRRS verwachten). M'n telefoon heeft juist een TRRS nodig.

Dus concreet:
1) TRS-TRS werkt niet. Gaat TRRS-TRRS wel werken? Als ik het even probeer te visualiseren, worden daarmee exact dezelfde connecties kortgesloten (de mic/remote op de telefoon wordt nog steeds met aarde verbonden), dus ik verwacht van niet.
2) Bestaan er TRS-TRRS (male-male) kabels? Ik heb geprobeerd bij conrad en op google, maar die termen lijken in shops niet heel gebruikelijk
3) of moet ik een verloopje in een of andere variant hebben? Iemand tips?

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:17
@anboni Je bedoeld dat de volumesetting van de telefoon omlaag gaat als de telefoon wordt aangesloten? Zeg maar van 100% naar 80%?

Is dat niet gewoon die ingebouwde "gehoorbescherming" van Android? Je telefoon denkt dat je een koptelefoon aansluit en zet het volume naar beneden.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:32:
@anboni Je bedoeld dat de volumesetting van de telefoon omlaag gaat als de telefoon wordt aangesloten? Zeg maar van 100% naar 80%?
Nee, het volume gaat van 100 naar nul, in stapjes alsof je voldown ingedrukt houdt.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:02:
Het voordeel van een goudlaagje is dat het niet oxideert maar gewone bananenpluggen of teststekkers kunnen wel oxideren als ze oud worden. Je ziet er niet veel aan maar ze geleiden helemaal niet meer. Moest er met een schuurspons overheen om ze weer aan de praat te krijgen.

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:30

kraats

Ik rol

@anboni een headset op een telefoon geeft normaal met behulp van verschillende weerstandswaarden tussen de polen van je koptelefoon plug door welke knop er ingedrukt wordt. Als je telefoon nu ook zo'n weerstand ziet zal hij denken dat de volumeknop ingedrukt wordt. Is je aansluiting misschien vies, waardoor hij een weerstand ziet?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:02
Een vraagje ivm dolby digital / DTS:

Gezien mijn av receiver (Yamaha RX-V375) geen 4k60 passthrough aankan was ik genoodzaakt om mijn Xbox One X rechtstreeks op de tv aan te sluiten via HDMI en dan het geluid apart door te sturen via optical naar de receiver. Dat is voorlopig prima zo, maar in de Xbox instellingen kan ik in dit geval kiezen voor ofwel Dolby Digital, ofwel DTS.

Ik ben op de hoogte dat beiden qua beleving niet veel verschillen. Maar ik vond het vreemd dat ik laatst de instelling op DTS had staan (dit bleef dan ook zo weergegeven op de receiver) en dat ik content aan het kijken was die voorzien was met 5.1 Dolby Digital 640kb/s, deze eigenlijk prima geluid opleverde. Betekent dit dan dat het ene formaat compatibel is met het andere of mis ik hier iets? Mijn kennis op dit vlak is wat te beperkt maar ik zou het graag weten. Alvast bedankt

Gamertag: I Darks I

• heuveltje
  • Laatst online: 09:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

Joopieboy schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:16:
[...]

Het oog wil ook wat. En ik krijg ook altijd een goed gevoel als ik iets mooi&goed kan afwerken
Maar diezelfde oxidatie gebeurt ook in die bananen stekker, dus dat maakt verder weining uit voor de kwaliteit

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Darks schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:10:
Een vraagje ivm dolby digital / DTS:

Gezien mijn av receiver (Yamaha RX-V375) geen 4k60 passthrough aankan was ik genoodzaakt om mijn Xbox One X rechtstreeks op de tv aan te sluiten via HDMI en dan het geluid apart door te sturen via optical naar de receiver. Dat is voorlopig prima zo, maar in de Xbox instellingen kan ik in dit geval kiezen voor ofwel Dolby Digital, ofwel DTS.

Ik ben op de hoogte dat beiden qua beleving niet veel verschillen. Maar ik vond het vreemd dat ik laatst de instelling op DTS had staan (dit bleef dan ook zo weergegeven op de receiver) en dat ik content aan het kijken was die voorzien was met 5.1 Dolby Digital 640kb/s, deze eigenlijk prima geluid opleverde. Betekent dit dan dat het ene formaat compatibel is met het andere of mis ik hier iets? Mijn kennis op dit vlak is wat te beperkt maar ik zou het graag weten. Alvast bedankt
Met de instelling op DTS hercodeert de Xbox het geluid naar DTS, ongeacht het formaat van de content

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:04

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

Ik ben op zoek naar een nieuwe muziekset. Een groot deel van mijn muziek staat op cd (en dat laat ik zo) en een deel in een iTunes library op een Mac pro zonder WiFi.
Kan ik de muziek kopiëren op een harde schijf en die rechtstreeks aansluiten op een receiver of hoe werkt dat tegenwoordig? Liefst niet via WiFi, zie hieronder.

Af en toe iets van YouTube via m'n iPad afspelen op de installatie wil ik ook kunnen, alhoewel m'n ervaringen met WiFi modem van ziggo +iPhone/iPad + nu nog Apple tv bijna altijd voor stotteringen zorgt.

Met welke standaarden moet een receiver compatible zijn om dit te kunnen?

Andere vraag.
Ik heb laatst gekeken naar de 800-serie van Denon en wat me in de winkel opviel is dat er bij een aantal componenten spanning op de behuizing staat. Waarom is dit? Waarom moet de interne electronica in verbinding staan met de behuizing? Ik wil graag een merk dat dit niet heeft, hebben andere merken dit ook?

Dancing_Animal wijzigde deze reactie 16-03-2019 18:07 (21%)

Hoe dan?

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat ligt aan bepaalde randapparatuur zonder fatsoenlijke aarde. Een versterker is doorgaans altijd dubbelgeïsoleerd

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Niet alle versterkers zijn dubbel geïsoleerd. De mijne (een nogal oude maar uitstekend werkend) heeft een netvoeding met aarde. Als die niet op een geaard stopcontact zit, dan is de kans op onder spanning staan ook groot. Op dezelfde manier als die niet geaarde randapparatuur.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:49:

Ik heb laatst gekeken naar de 800-serie van Denon en wat me in de winkel opviel is dat er bij een aantal componenten spanning op de behuizing staat. Waarom is dit? Waarom moet de interne electronica in verbinding staan met de behuizing? Ik wil graag een merk dat dit niet heeft, hebben andere merken dit ook?
De Denon versterker is inderdaad dubbel geïsoleerd https://www.hifi.nl/gfx/2...black_back_(1920x600).png
dus die zal niet onder spanning staan, komt waarschijnlijk van een randapparaat met een schakelende voeding. Computers lekken in het algemeen de halve voedingsspanning naar de behuizing als ze niet in een randaarde wcd zitten.

• Blaffeh
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:14
Vraag betreft aanschaf van de nieuwe Sonos Amp en een setje speakers. Had de B&W 606 boekenplank speakers op het oog.

Specsheet van de speakers: https://www.bowerswilkins...9/606_SellSheet_2pg_0.pdf

Specs van de Sonos Amp: https://www.sonos.com/nl-nl/shop/amp.html en handleiding

Impedantie van beiden 8 Ohm, check.

B&W zegt "Recommended amplifier power 30W - 120W into 8Ω on unclipped programme"

De handleiding van de Sonos rept over "Het vermogen van de speakers moet minstens 125 Watt zijn voor 8-ohm speakers en minstens 200 Watt voor 4-ohm speakers. Sluit geen speakers aan met minder dan 4 ohm."

Ga ik met deze combinatie nou finaal de mist in qua specs, of komt dat niet zo heel nauw?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
t laatste :)
Tis een beetje een stevige amp, maar erg is dat niet. Tenzij je het vol continu op zn allerhardst zet. Verder is een speaker geen gloeilamp; hij trekt geen vast vermogen ofzo. Normale luister niveau's vereisen een vermogen van < 1 watt. Heel hard is orde grootte 10 watt. Bij 100 Watt ga je vingers in je oren steken en/of ernstige zorgen maken dat de buren de politie gaan inschakelen.

• Blaffeh
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:14
Ok dus in principe prima te doen. Ik ben nog oriënterend qua speakers hoor, maar ik vind deze prijscategorie te doen. Op zich zou Dali Opticon 2 ook nog kunnen en ga ik waarschijnlijk nog even proberen te luisteren ergens, maar dat is een discussie die niet gewenst is hier. Bedankt!
Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True