rikrik schreef op donderdag 9 juli 2015 @ 17:00:
Deze vraag is hier waarschijnlijk al 100 keer gesteld, maar ik kan er zo gauw geen antwoord op vinden. Sorry als ik er compleet overheen gekeken heb.
Wat is de beste hoogte om surround speakers op te hangen?
Ik lees een hoop verschillende dingen, de ene site zegt ongeveer 60cm boven je oren, een andere site had het weer over op 1,8m hoogte, en sommige hebben het over op dezelfde hoogte als je oren.
Ik zie door de bomen het bos niet meer, en voordat ik zometeen ga boren in mijn muur zou ik graag jullie advies willen.
The Eagle schreef op donderdag 9 juli 2015 @ 17:03:
In principe oorhoogte - dan stralen ze het beste af richting je oren uiteraard. Luistert over het algemeen het prettigst als je zit
Maar als je ze een beetje kunt afstellen / richten en het mooier vindt om ze wat hoger te hangen: be my guest. De meeste receivers kunnen toch automatisch de speakers inregelen, dus die nemen dan een evt extra afstand tov de luisterpositie gewoon mee.
Welke speakers en receiver heb je?

Oude posts maar toch
Plank en bevestigingen gekocht, maar nu op welke hoogte de gaten te boren voor Klipsch B2 als surrounds.
Opties hoogte van de plank:
1) 60cm hoogte: tweeters ongeveer gelijk aan de fronts (Klipsch F1) en gelijk aan mijn "oor hoogte".
2) 90cm/100cm: tweeters 30-40cm hoger dan de fronts en mijn oor hoogte.
Zo her en der zoeken lees ik juist dat surrounds hoger horen te staan dan de fronts.
Door beperkte ruimte kan ik niet veel ruimte creëren tussen muur, bank en speakers, dus staan de surrounds ook erg dicht op de luister positie.
Door de korte tussenafstand zouden de tweeters direct in mijn oren te laten knallen als ik de plank op 60cm hoogte hang.
Wellicht maakt het ook allemaal niet denderend veel uit, als je staanders als surrounds gebruikt zijn ze ook dezelfde hoogte als de fronts of lager.
Maar toch gaten boren met deze verschillen is toch best definitief

Jag schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:39:
[...]
Op oor hoogte gaat mis, dan hangt het veels te dichtbij en gaat het geluid van de speaker waar je heel dichtbij zit sterk overheersen. Weg surround geluid. Het werkt beter als ze wat verder weg hangen. De hoek tussen plafond en achterwand heeft als bijkomend voordeel dat je de vroege reflecties kwijt bent. Wel zal de receiver wat aan de respons corrigeren, door ze zo op te hangen stralen ze in 1/4 space af waardoor ze meer laag gaan weergeven.
Hmz, dat is dus ook wat ik dacht. Aangezien de speakers erg dichtbij de luisterpositie staan.
Beter voor optie 2?
[
Voor 15% gewijzigd door
Myliobatis op 19-05-2019 00:53
]