Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Blaffeh schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:49:
Ga ik met deze combinatie nou finaal de mist in qua specs, of komt dat niet zo heel nauw?
Speakers zijn 8 Ohm met ergens een dip naar 3,7 zouden de meeste versterkers aan moeten kunnen.
Ken de Sonos Amp niet maar 125 W zonder enige vermelding van THD waardes en een gewicht van maar 2,1 kg doen het ergste vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 18:28
Het ergste vrezen in de zin van? Vervorming bij hoge volumes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ow, laat je niet opnaaien. Gewicht zegt helemaal niks. Als het een klasse D is met smps voeding weegt het niks en draait het rondjes om een klasse AB amp met trafo (= enorme klomp heet wordend koper). Niet qua geluid, want alle versterkers klinken tegenwoordig hetzelfde: volledig neutraal :).

Totaal irrelevante discussie. Als het gaat om geluidskwaliteit zijn de speakers bepalend, maar ook hun interactie met de ruimte en dus waar je ze positioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 18:28
Haha gaat ook niet gebeuren. Ik ben een beetje aan het inlezen en ik heb voorbij zien komen dat er wereldwijd maar een paar fabrikanten zijn van klasse D versterkers. Schijnt nauwelijks verschil onderling ook te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ja, dat zal idd. In mijn Rotel poweramps zitten bijv modules van B&O (icepower). Versterkers verschillen technisch overigens onderling zeker wel. Klasse D amps zullen ook best wel verschillen in het spectrum wat ze aan ruis produceren (een hoop hoog frequente ruis). Klasse AB amps werken weer totaal anders. Maar uiteindelijk presteren ze in die zin gelijk dat ze allemaal een zo goed als vlakke amplitude response hebben, nihil vervorming genereren (zo lang binnen hun lineaire bereik) en voldoende dynamisch bereik hebben. Kortom, hetzelfde signaal maar dan wat harder. Saai onderwerp eigenlijk :).

Zodra het signaal bij de speaker aankomt echter, nou dan is het all bets are off. Die verminken het signaal in feite en strooien en het op ongelijke wijze door de ruimte, met onder elke hoek een andere amplitude response die on axis al meestal al niet vlak is, al was het maar door diffractie. En als je het hard zet voegen ze vaak procenten harmonische vervorming toe, zeker in het laag is 10% niet ongewoon. En de opgetelde brei, inmiddels voorzien van de signituur van de ruimte in de vorm van laag frequente resonanties, bereikt je oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Vraag over de voeding van een hoofdtelefoon bouwpakketje (JLH HOOD 1969 Class A)

https://www.ebay.nl/itm/A...Preamp-Board/132472850371

Deze heb ik besteld, ik kan wel solderen, maar vond dit wel lekker makkelijk.

Waar ik niet bij stil gestaan heb is de voeding, dit is volgens de beschrijving: Works voltage: recommned AC15V-0-AC15V (12-16V is ok)

Op de printplaat zitten dan ook 3 aansluitpunten voor de voeding.

Wat heb ik hiervoor nodig, ik dacht dit te doen met een oude 12v laptop voeding die ik heb liggen maar dat is alleen maar grnd en 12v wat daar uit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Niet alleen komt er 12 volt uit de voeding, maar hoogstwaarschijnlijk ook DC
Het bordje is alleen geschikt voor een AC trafo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
Weten jullie of je ergens professioneel je speakers kan laten kalibreren? Ik heb redelijk geïnvesteerd in een een B&W 703 setje, met B&W sub en surround, Denon X6400, etc. Zou graag iemand eens een keer laat langskomen voor een kalibratie & advies ronde.

Audyssey MultiEQ heb ik gebruikt natuurlijk... Maar het voelt nog niet helemaal spot on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Mikayu schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:34:
Ik zie het... niet goed opgelet bij de aanschaf :/
Dan gaan we opzoek naar zo'n voeding.
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
TLLRS schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:55:
Weten jullie of je ergens professioneel je speakers kan laten kalibreren? Ik heb redelijk geïnvesteerd in een een B&W 703 setje, met B&W sub en surround, Denon X6400, etc. Zou graag iemand eens een keer laat langskomen voor een kalibratie & advies ronde.

Audyssey MultiEQ heb ik gebruikt natuurlijk... Maar het voelt nog niet helemaal spot on.
ik zou hiervoor eens een fatsoenlijke audio zaak binnen wandelen. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Eindhoven zit zou ik eens langs Audio Tv Centrum gaan (geldropseweg) en Remkes. Beide prima tenten. Ik weet dat Audio Tv Centrum een vast tarief heeft per uur, Remkes geen idee.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou eigenlijk een engineer van een bedrijf als https://peutz.nl/ in willen huren. Staat me bij dat zij ook de mensen zijn die bijvoorbeeld de akoestiek in de Ziggo en de HMH inregelen. Maar geen idee of ze ook uurtje factuurtje doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EW93
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-03 14:48
Hallo, even een simpel leken vraagje; ik kan de Pioneer VSX-709RDS heel goedkoop krijgen, dit is een 5.1 receiver, maar die kan ik toch ook gewoon als 2.0 versterker gebruiken? Of gaat hij dan alleen de hogere tonen naar m'n boekenplanksetje sturen omdat er een sub bij hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

EW93 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:57:
Hallo, even een simpel leken vraagje; ik kan de Pioneer VSX-709RDS heel goedkoop krijgen, dit is een 5.1 receiver, maar die kan ik toch ook gewoon als 2.0 versterker gebruiken? Of gaat hij dan alleen de hogere tonen naar m'n boekenplanksetje sturen omdat er een sub bij hoort?
Volgens mij kun je prima een stereo set aansluiten door ze gewoon op de front speaker uitgangen aan te sluiten die met A gelabeld zijn en dan het knopje voor speakerkeuze op A zetten natuurlijk :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die kan gewoon 2.0 aan. Prima receiver, gewoon doen zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Mikayu schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:34:
-12 0 12 VDC of ietsje meer zal ook wel lukken er zitten diodes op de print maar een trafo met twee wikkelingen aan de uitgang is makkelijker. Helaas komen daar wel verzendkosten bij uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
Sponz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:08:
Vraag over de voeding van een hoofdtelefoon bouwpakketje (JLH HOOD 1969 Class A)

https://www.ebay.nl/itm/A...Preamp-Board/132472850371

Deze heb ik besteld, ik kan wel solderen, maar vond dit wel lekker makkelijk.

Waar ik niet bij stil gestaan heb is de voeding, dit is volgens de beschrijving: Works voltage: recommned AC15V-0-AC15V (12-16V is ok)

Op de printplaat zitten dan ook 3 aansluitpunten voor de voeding.

Wat heb ik hiervoor nodig, ik dacht dit te doen met een oude 12v laptop voeding die ik heb liggen maar dat is alleen maar grnd en 12v wat daar uit komt...
Ik heb voor mijn zelfbouw buizen versterker hiervoor een ringkern trafo op Conrad besteld. Die zal waarschijnlijk wel wat duurder zijn als het complete printje.

Als je wat kennis hebt kan je ook twee DC voedingen gebruiken waarbij je een plus en min pool aan elkaar knoopt, dit is dan het nulpunt. De plus en min die je over hebt worden dan automatisch de plus en min voor het printje, dit moet je wel na de gelijkrichter aansluiten.

Met de tolerantie die je aangeeft zal je met twee 24vdc voedingen wel wegkomen verwacht ik. Ongeveer 15 * √2 zal er nu achter de gelijkrichter overblijven. Vaak zit er op geschakelde voedingen ook nog een potmeter om de uitgangsspanning bij te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 28-03-2019 19:20 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

DjaRoel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:19:
[...]

Ik heb voor mijn zelfbouw buizen versterker hiervoor een ringkern trafo op Conrad besteld. Die zal waarschijnlijk wel wat duurder zijn als het complete printje.

Als je wat kennis hebt kan je ook twee DC voedingen gebruiken waarbij je een plus en min pool aan elkaar knoopt, dit is dan het nulpunt. De plus en min die je over hebt worden dan automatisch de plus en min voor het printje, dit moet je wel na de gelijkrichter aansluiten.

Met de tolerantie die je aangeeft zal je met twee 24vdc voedingen wel wegkomen verwacht ik. Ongeveer 15 * √2 zal er nu achter de gelijkrichter overblijven. Vaak zit er op geschakelde voedingen ook nog een potmeter om de uitgangsspanning bij te stellen.
Bedankt voor je antwoord :)
Mijn electra kennis is helaas niet voldoende voor het maken van schakeling, ik moet het doen met bouwpakketjes, solderen is geen probleem.

Ik vond deze: https://www.ebay.com/itm/...eca441:g:~NcAAOSwVnZbjPJU (DC 12V to ±15V ±18V ±24V Double DC Power & Dual AC Voltage Output Transformer).
Lijkt me wel een geschikte voeding?

Of anders https://www.conrad.nl/p/r...12-tru-components-1589539 maar zie niet staan dat zo'n ding +12v en -12v doet...

[ Voor 6% gewijzigd door Sponz op 29-03-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Sponz schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:05:
[...]
Of anders https://www.conrad.nl/p/r...12-tru-components-1589539 maar zie niet staan dat zo'n ding +12v en -12v doet...
Dat lijkt wel een geschikt exemplaar twee secundaire wikkelingen.
een draadje naar de min kant twee op het midden en een naar de andere kant.
Ik hoop alleen dat erop staat wat welk draadje is.
Dat ding van ebay zet 12VDC om in andere spanningen dat is meer voor aan een accu ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 29-03-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
Sponz schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:05:
[...]

Bedankt voor je antwoord :)
Mijn electra kennis is helaas niet voldoende voor het maken van schakeling, ik moet het doen met bouwpakketjes, solderen is geen probleem.

Ik vond deze: https://www.ebay.com/itm/...eca441:g:~NcAAOSwVnZbjPJU (DC 12V to ±15V ±18V ±24V Double DC Power & Dual AC Voltage Output Transformer).
Lijkt me wel een geschikte voeding?

Wat bouwfraude al aangaf, de ringkerntrafo is het meest geschikt, de kleuren staan aangegeven op de trafo zelf.

Als je er niet uitkomt kan ik wel een foto maken hoe ik het heb aangesloten kan niet missen.

[ Voor 5% gewijzigd door DjaRoel op 29-03-2019 18:10 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

:) bedankt heren, ik zal de ringkern bij conrad bestellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Zo'n center tapped ringkern van Conrad werkt prima. Ik heb er zelf ook 1 voor mijn op LM1875 gebaseerde mini amp.
Bij twijfel over het aansluiten kan je ook simpelweg de spanning nameten. Er kan weinig fout gaat met zo'n ding. De zekering slaat doorgaans eerder af dan dat het doorbrandt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:42
:z
Als koper geoxideerd is door de jaren heen dan ga je dat echt wel merken hoor. ;) Maar goed, dan praat je echt over meer dan tien jaar...
Ik heb het wel eens getest met kabels van mijn vader die al 30 jaar in een doos zaten. Tenzij je connectoren echt smerig zijn is het niet hoorbaar voor mij, en mijn set is toch redelijk. Het probleem uit zich ook niet in mindere geluidkwaliteit maar gewoon kraken en wegvallen van het geluid, en niet audiospeak termen als strakker hoog en diepere bass.

En laat het dan een probleem zijn, is het teveel werk om eens in de tien jaar een schuursponsje te gebruiken?

Er is zoveel onzin in audioland dat verkocht wordt onder het motto dat het geluid er beter van wordt; voor het overgrote deel laten mensen zich gewoon door flitsend uitziende spullen en mooie verhalen in de luren leggen.

Als je een beetje terugbladert op dit forum tot 2001 kan je zien dat ik ook aan al die discussies heb meegedaan en ik heb ook heel wat centen uitgegeven aan dingen die ik nu echt niet als nuttig zie. Qua apparatuur is er veel flauwekul, maar ik ben nog steeds van mening dat speakerkeuze echt wel belangrijk is omdat het geluid daarvan heel persoonlijk is. Versterking is veel minder belangrijk en zeker in het topsegment betaal je veel te veel geld voor wat je krijgt. Bronnen zijn ook grotendeels een pot nat, ik daag iedereen uit het verschil in een blinde test te horen tussen een CD speler van 500 euro en eentje van het tienvoudige.

En dan heb je kabels en aanverwante spullenboel. Maar daar is geloof ik nog steeds een ander topic over.

Iedereen moet zelf beslissen waar ze hun geld aan uitgeven en als je bewust zegt dat het oog ook wat wil, prima.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:51:
[...]

Maar daar is geloof ik nog steeds een ander topic over.
Gekaapt door 'believers'. DO NOT GO THERE. :o

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
dit is een 5.1 receiver, maar die kan ik toch ook gewoon als 2.0 versterker gebruiken? Of gaat hij dan alleen de hogere tonen naar m'n boekenplanksetje sturen omdat er een sub bij hoort?
Je kan instellen dat er alleen front luidsprekers zijn (large), geen sub, geen center en geen surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godoftwente
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08-2021
Hallo,
Ik heb een vraag over de power supply voor het bouwen van mijn eigen speaker.

Ik heb van een vriend een oude autoversterker gekregen (ultra drive 4/090). 4 kanaals, 90 watt per kanaal (=360 Watt)
Er zit een autozekering in de versterker van 25A (*12V = 300 watt, maar deze zal er wel niet door vliegen omdat de versterker niet constant op vol vermogen draait?)
Ik heb nog auto speakers, en bass speakers, iets van 100-150 watt per stuk.

Nu wil ik een eigen speaker gaan bouwen van hout met 2 bass speakers & 2 normale.
En paar splitter kabels zodat ik bijvoorbeeld een mobieltje aan de versterker kan zetten.
Enige wat nog mis is een power supply die de 230V AC omzet naar 12 volt, waar ik een stekker aan kan solderen.
Hoeveel wattage heeft mijn systeem dan nodig?
En kan ik hiervoor bijvoorbeeld een tweedehands computer voeding voor gebruiken?

Het is voor de hobby, omdat ik het meeste spul al heb liggen.
Hoeft niet perfect te zijn, liever wat minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Godoftwente schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:54:
Hoe snel wil je doof worden? :+

10W in de huiskamer met doorsnee speakers is ruzie met buren en als je die weet te negeren binnen een paar uur gehoorschade.
En kan ik hiervoor bijvoorbeeld een tweedehands computer voeding voor gebruiken?
Die zijn onhandig omdat ze weliswaar ook 12 en -12 volt maken, maar eigenlijk bedoeld zijn voor de 5 en 3.3 volt die je CPU wil hebben.

Ik zou eerder voor https://www.eleshop.nl/sc...ding-13-8-v-tot-20-a.html ofzo gaan. Voor 35 43 euro ben je klaar en heb je alleen maar doosjes die je op elkaar aansluit en geen computervoedingen met extra draadjes en weerstanden en gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Godoftwente schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:54:
Hallo,
Ik heb een vraag over de power supply voor het bouwen van mijn eigen speaker.

Ik heb van een vriend een oude autoversterker gekregen (ultra drive 4/090). 4 kanaals, 90 watt per kanaal (=360 Watt)
Er zit een autozekering in de versterker van 25A (*12V = 300 watt, maar deze zal er wel niet door vliegen omdat de versterker niet constant op vol vermogen draait?)
Ik heb nog auto speakers, en bass speakers, iets van 100-150 watt per stuk.

Nu wil ik een eigen speaker gaan bouwen van hout met 2 bass speakers & 2 normale.
En paar splitter kabels zodat ik bijvoorbeeld een mobieltje aan de versterker kan zetten.
Enige wat nog mis is een power supply die de 230V AC omzet naar 12 volt, waar ik een stekker aan kan solderen.

Het is voor de hobby, omdat ik het meeste spul al heb liggen.
Hoeft niet perfect te zijn, liever wat minder kosten.
Ik mis een stukje in je vraag en dat heeft tevens wat met muziek te maken.... Misschien moet je het onderstaande nummer maar eens gaan proberen af te spelen op de manier zoals je nú denkt dat 't kan gaan werken (en dan maar gaan hopen dat die DC versterker héél blijft).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godoftwente
burne schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:14:
[...]

10W in de huiskamer met doorsnee speakers is ruzie met buren en als je die weet te negeren binnen een paar uur gehoorschade.

[...]

Die zijn onhandig omdat ze weliswaar ook 12 en -12 volt maken, maar eigenlijk bedoeld zijn voor de 5 en 3.3 volt die je CPU wil hebben.

Ik zou eerder voor https://www.eleshop.nl/sc...ding-13-8-v-tot-20-a.html ofzo gaan. Voor 35 43 euro ben je klaar en heb je alleen maar doosjes die je op elkaar aansluit en geen computervoedingen met extra draadjes en weerstanden en gedoe.
Hij is niet voor binnen geschikt, dat snap ik wel :9
Maar in de zomer een beetje harde muziek. Misschien dat ik hem een keer tijdens carnaval wil gebruiken, of buitenaf. we zien wel :)
Het is jammer als ik een zwaar systeem heb, maar het niet voluit kan gebruiken enkel door de voeding.

De voeding die je aangeeft is 13.8V, Dat kleine beetje extra volt maakt niet zoveel uit?
En hij geeft max. 100 Watt, dat lijkt me dan weer laag in verhouding tot de versterker en speakers..
Zo'n voeding lijkt me overigens wel erg luxe aangezien je het ampérage in kunt stellen...
Als ik weet welk wattage het systeem ongeveer kan hebben, zoek ik even een chinees exemplaar uit.

@wimmel_1 geen idee waar ik het voor ga gebruiken, en wanneer. ik wil de speaker bouwen omdat ik bijna alle onderdelen al heb liggen, en niet omdat ik een speaker nodig heb.
Het moet elke muziekstyle aankunnen. Ik snap dat je niet altijd op vol vermogen kunt gaan zitten, maar gezien de overkill aan versterker & speakers lijkt dat me ook niet altijd gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Godoftwente schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:35:
[...]

Hij is niet voor binnen geschikt, dat snap ik wel :9
Maar in de zomer een beetje harde muziek. Misschien dat ik hem een keer tijdens carnaval wil gebruiken, of buitenaf. we zien wel :)
Het is jammer als ik een zwaar systeem heb, maar het niet voluit kan gebruiken enkel door de voeding.

De voeding die je aangeeft is 13.8V, Dat kleine beetje extra volt maakt niet zoveel uit?
En hij geeft max. 100 Watt, dat lijkt me dan weer laag in verhouding tot de versterker en speakers..
Zo'n voeding lijkt me overigens wel erg luxe aangezien je het ampérage in kunt stellen...
Als ik weet welk wattage het systeem ongeveer kan hebben, zoek ik even een chinees exemplaar uit.

@wimmel_1 geen idee waar ik het voor ga gebruiken, en wanneer. ik wil de speaker bouwen omdat ik bijna alle onderdelen al heb liggen, en niet omdat ik een speaker nodig heb.
Het moet elke muziekstyle aankunnen. Ik snap dat je niet altijd op vol vermogen kunt gaan zitten, maar gezien de overkill aan versterker & speakers lijkt dat me ook niet altijd gewenst.
Misschien moet ik duidelijker zijn?

Zo'n versterker welke je in een auto kunt gebruiken verwacht DC (Direct Currency) terwijl een Computer Voeding AC levert (Alternate Currency) ;)

AC / DC 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godoftwente
wimmel_1 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:42:
[...]

Zo'n versterker welke je in een auto kunt gebruiken verwacht DC (Direct Currency) terwijl een Computer Voeding AC levert (Alternate Currency) ;)

AC / DC 8)
Aah, ik dacht dat een computervoeding wel uitgaand DC had..
Betrapt, ben een tweaker met weinig verstand van computers :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Godoftwente schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:35:
[...]

Als je motor draait en je accu geladen wordt is de boordspanning van je auto 13.8v. Da's de reden dat dit soort voedingen altijd op 13.8 afgeregeld worden, en niet op 12v.

De voeding van 35 euro is inderdaad beperkt in vermogen. Ze hebben ook een 300W variant voor 80 euro. Maar: ik denk niet dat je ooit 300W gaat gebruiken, tenzij je dingen van plan bent als zelf bandluidsprekers bouwen.
wimmel_1 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:42:
[...]

AC / DC 8)
Uit een computervoeding komt een hele nette gelijkspanning, veel schoner dan je zou verwachten. Misschien even nog een keer goed naar het label van je voeding kijken? Daar hoort het op te staan :P

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/ATX_PS_label.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 02-04-2019 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

burne schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:46:
[...]

Als je motor draait en je accu geladen wordt is de boordspanning van je auto 13.8v. Da's de reden dat dit soort voedingen altijd op 13.8 afgeregeld worden, en niet op 12v.

De voeding van 35 euro is inderdaad beperkt in vermogen. Ze hebben ook een 300W variant voor 80 euro. Maar: ik denk niet dat je ooit 300W gaat gebruiken, tenzij je dingen van plan bent als zelf bandluidsprekers bouwen.

[...]

Uit een computervoeding komt een hele nette gelijkspanning, veel schoner dan je zou verwachten. Misschien even nog een keer goed naar het label van je voeding kijken? Daar hoort het op te staan :P

[Afbeelding]
Geloof maar dat een beetje goede Car-Audio amp zo'n computervoeding gaat laten smelten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godoftwente
burne schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:46:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Stel, ik ben eigenwijs en ik wil toch een redelijk sterke voeding hebben :+
Zeg een voeding van +- 200-250 Watt.
Maar, waarschijnlijk ga ik hem 99% van de tijd max. voor <50 watt gebruiken.
Dan wil ik eigenlijk een voeding hebben die ook maar 50 watt verbruikt wanneer er 50 watt nodig is.
Moet ik daarvoor nog ergens op letten bij het kopen van een voeding?
Of verbruikt een voeding altijd het max vermogen wat het kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Godoftwente schreef op woensdag 3 april 2019 @ 00:28:
[...]

Of verbruikt een voeding altijd het max vermogen wat het kan leveren?
Nee. Een voeding verbruikt het afgenomen vermogen gedeeld door de efficiëntie bij dat vermogen.

Als je recent een computervoeding gekocht heb zal die een label hebben, bijvoorbeeld 80% platinum. Als je PC 100W gebruikt zal je 80% platinum voeding 100/0.8= 125W uit het stopcontact halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Is er iets als een stelregel of advies over je center speaker ten opzichte van het formaat scherm?

Ik heb het gevoel dat mijn center speaker te klein is in relatie tot het formaat scherm. Althans, de locatie van de speaker is te goed te horen.

Ik probeer een setup te bouwen met een scherm van 4 meter diagonaal, maar heb een center speaker van 30cm breed.

Voor mijn gevoel moeten er 2 extra speakers tussen de voorste 2 en de center speaker bij komen om niet het gevoel te hebben dat er recht voor je, links en rechts en losse speaker staat. Nu is het niet echt een wall-of-sound gevoel wat je krijgt. (of een 2e center?)

Zit hem dit in het formaat center speaker of in het soort center speaker?

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 11-04-2019 11:26 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geluidsbeeld heeft niks met de grootte van je scherm te maken maar des te meer met de inregeling van je set. Ik zou zeggen maak even een eigen topic, kunnen we het er over hebben. Ligt er ook helemaal aan wat je exact hebt staan, is niet te reuiken :P
30cm center is niet bepaald groot maar kan op zich prima zijn. Maar een setje melkpakjes klinkt natuurlijk anders dan een kleine Klipsch of Kef center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

The Eagle schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:30:
Geluidsbeeld heeft niks met de grootte van je scherm te maken maar des te meer met de inregeling van je set. Ik zou zeggen maak even een eigen topic, kunnen we het er over hebben. Ligt er ook helemaal aan wat je exact hebt staan, is niet te reuiken :P
30cm center is niet bepaald groot maar kan op zich prima zijn. Maar een setje melkpakjes klinkt natuurlijk anders dan een kleine Klipsch of Kef center.
Ja, ik twijfelde over een eigen topic. Als er een stelregel is dan zou het voldoende zijn.

Maar als ik straks thuis ben zal ik een topic maken met specificaties. Ik ken die niet uit mijn hoofd.

Alvast dank.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Ik heb een marantz nr 1609, nu past deze net niet in het kastje door de voedingstekker. Zijn dit standaard voedingskabels waarvan ik een korte of haakse versie kan bestellen? Hij lijkt wel op een standaard pc voedingskabel echter met 1 aansluiting (aarde?) minder. Nog niet geprobeerd of dat werkt overigens.

Zelf al gezocht op Google maar de vervangende kabels die ik vind zijn de standaard rechte versies.

[ Voor 20% gewijzigd door A13X op 15-04-2019 11:26 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:45

FeaR

In GoT we trust

Raym09 schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:23:
Ik heb een marantz nr 1609, nu past deze net niet in het kastje door de voedingstekker. Zijn dit standaard voedingskabels waarvan ik een korte of haakse versie kan bestellen? Hij lijkt wel op een standaard pc voedingskabel echter met 1 aansluiting (aarde?) minder. Nog niet geprobeerd of dat werkt overigens.
Dergelijke apparaten maken gebruik van de C13 connector. Als je daar een haakse van kan vinden zijn die gewoon compatible.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChapDDR
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09 13:34
Ik heb zojuist een TV aangeschaft in de veronderstelling dat het een 3.5mm audio jack zou hebben, zoals bij de specificaties stond. Helaas is dat niet het geval en heeft die alleen digital audio out.

Ik gebruik zelf een Luxman L2 als versterker naar mijn speakers, omdat ik ook een platenspeler heb. Mijn vorige tv had ik gewoon op de AUX aansluiting van die versterker gezet, maar dat kan niet zo makkelijk meer.

Volgens mij heb ik hier een DAC zonder interne versterker voor nodig, toch? Of moet ik een specifieke soort DAC hebben om mijn tv aan mijn oude versterker te koppelen? En zou ik gewoon met een hele goedkope wegkomen omdat ik een goede losse versterker heb, of schiet ik mij daarmee in mijn eigen voet en verlies ik als nog geluidskwaliteit?

:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ChapDDR schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:31:
Ik heb zojuist een TV aangeschaft in de veronderstelling dat het een 3.5mm audio jack zou hebben, zoals bij de specificaties stond. Helaas is dat niet het geval en heeft die alleen digital audio out.

Ik gebruik zelf een Luxman L2 als versterker naar mijn speakers, omdat ik ook een platenspeler heb. Mijn vorige tv had ik gewoon op de AUX aansluiting van die versterker gezet, maar dat kan niet zo makkelijk meer.

Volgens mij heb ik hier een DAC zonder interne versterker voor nodig, toch? Of moet ik een specifieke soort DAC hebben om mijn tv aan mijn oude versterker te koppelen? En zou ik gewoon met een hele goedkope wegkomen omdat ik een goede losse versterker heb, of schiet ik mij daarmee in mijn eigen voet en verlies ik als nog geluidskwaliteit?

:p
Vraagje; welke TV hebben we het over?
Wellicht een beetje vergezocht maar de Sony Bravia die ik heb heeft een hybride poort, zowel 3.5mm jack als Toslink door hetzelfde gat, in het menu van de tv kiezen welke output hij moet pakken, misschien is het zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChapDDR
Wintervacht schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:27:
[...]

Vraagje; welke TV hebben we het over?
Wellicht een beetje vergezocht maar de Sony Bravia die ik heb heeft een hybride poort, zowel 3.5mm jack als Toslink door hetzelfde gat, in het menu van de tv kiezen welke output hij moet pakken, misschien is het zoiets?
Het gaat om deze TV: pricewatch: Samsung UE40K5179 (buitenlands model) Zwart

Ik ga vanmiddag het iig nog eens goed bekijken. Ik wist niet dat hybride poorten een ding waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

:o
ChapDDR schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:24:
[...]

Het gaat om deze TV: pricewatch: Samsung UE40K5179 (buitenlands model) Zwart

Ik ga vanmiddag het iig nog eens goed bekijken. Ik wist niet dat hybride poorten een ding waren.
In de handleiding staat inderdaad dat het om een optische uitgang gaat, dus ik denk dat je vermoeden wel klopt ja. Als DAC zou je iets in de richting v an een Musical Fidelity V-DAC kunnen nemen (zijn vast een heleboel andere/vergelijkbare dingen te koop, dit was gewoon even het enige waar ik ervaring mee heb :P), hoeft geen wereldklasse te zijn als het van je tv naar een redelijk vintage versterker gaat me dunkt.
Toevallig recentelijk zelf precies hetzelfde gedaan, een redelijk goedkope maar goede DAC tussen de tv en versterker, werkt gewoon prima!
Totdat de vrouw in huis ging klagen dat ze het volume van de tv niet meer kon aanpassen, want digitaal signaal 8)7 dus nu tijdelijk de tv maar analoog aangesloten tot we een versterker met afstandsbediening hebben, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChapDDR
Wintervacht schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:22:
:o
[...]

In de handleiding staat inderdaad dat het om een optische uitgang gaat, dus ik denk dat je vermoeden wel klopt ja. Als DAC zou je iets in de richting v an een Musical Fidelity V-DAC kunnen nemen (zijn vast een heleboel andere/vergelijkbare dingen te koop, dit was gewoon even het enige waar ik ervaring mee heb :P), hoeft geen wereldklasse te zijn als het van je tv naar een redelijk vintage versterker gaat me dunkt.
Toevallig recentelijk zelf precies hetzelfde gedaan, een redelijk goedkope maar goede DAC tussen de tv en versterker, werkt gewoon prima!
Totdat de vrouw in huis ging klagen dat ze het volume van de tv niet meer kon aanpassen, want digitaal signaal 8)7 dus nu tijdelijk de tv maar analoog aangesloten tot we een versterker met afstandsbediening hebben, zucht.
Ja, ik heb het zojuist ook getest en het is inderdaad alleen digitaal.

Ik zie dat die MF V-DAC ongeveer 80 euro kost, dat is wel echt balen. Ik wilde als student upgraden naar een grotere TV op budget en dat geld heb ik helaas niet liggen (op moment). Zou ik veel kwaliteit verliezen als ik voor een budget optie ga denk je?

Ik zie dit voor ongeveer 25 euro: https://www.aliexpress.co...271a4&transAbTest=ae803_5

Of deze voor €40: https://www.hifiklubben.n...rsen/cyp-au-d2-converter/

En haha, heeft de versterk geen volume knop dan? Of staat die 'erg ver' van de bank :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ChapDDR schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:33:
[...]

Ja, ik heb het zojuist ook getest en het is inderdaad alleen digitaal.

Ik zie dat die MF V-DAC ongeveer 80 euro kost, dat is wel echt balen. Ik wilde als student upgraden naar een grotere TV op budget en dat geld heb ik helaas niet liggen (op moment). Zou ik veel kwaliteit verliezen als ik voor een budget optie ga denk je?

Ik zie dit voor ongeveer 25 euro: https://www.aliexpress.co...271a4&transAbTest=ae803_5

Of deze voor €40: https://www.hifiklubben.n...rsen/cyp-au-d2-converter/

En haha, heeft de versterk geen volume knop dan? Of staat die 'erg ver' van de bank :>
Ja er zijn meer dan genoeg budget oplossingen gelukkig :) Over de kwaliteit van ome Ali durf ik niks te zeggen maar het zal vast doen wat er op het doosje staat: een digitaal signaal omzetten naar analoog.
Zo lang je geen audiofiel-hifi-neus-optrekken-voor-apparatuur-zonder-A-merk kwaliteit verwacht kan het volgens mij weinig tegenvallen voor een paar tientjes, wat ik al zei; ik nam die DAC maar even als voorbeeld omdat het de enige is waar ik ervaring mee heb :+ Maar in basis doen ze allemaal hetzelfde.

En ja de versterker staat niet OP de bank dus het is te ver :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Dat is geen DAC die zet alleen digitaal om van coax naar optisch en van optisch naar coax
DAC's heb je bij ali of dx al voor een paar euro
https://www.aliexpress.co...-Decoder/32835764071.html
Ik heb zoiets voor aan de playstation, doet het gewoon.
Bij kritisch luisteren is een https://www.aliexpress.co...de-board/32960837911.html
beter maar daar moet nog een voeding https://www.aliexpress.co...amplifer/32965906827.html bij en een kastje omheen. Zelfde DAC als in een Marantz CD speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godoftwente
burne schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:14:
[...]

Vandaag mijn voeding van 240 Watt ontvangen.
Aangesloten op de 360 watt versterker, met 2 bass speakers en 2 gewone speaker.
Komt nauwelijks hard geluid uit.
Wat doe ik fout? ik had juist verwacht na jouw reactie dat er keihard geluid uit zou komen, maar zelfs op maximaal vermogen valt het me nog tegen :?
Misschien toch een sterkere voeding kopen van 500+ Watt?

Edit:
Ga het morgen eens even op mijn auto accu aansluiten.
Kijken of er dan wel hard geluid uit kan komen.

Edit2:
Ook wanneer ik de versterker en speakers aansluit op mijn autoaccu komt er weinig geluid uit.
Ik start een nieuw topic met de vraag.

[ Voor 15% gewijzigd door Godoftwente op 18-04-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-08 12:40
Ik heb momenteel de volgende set-up:

Denon AVR-X2500H --hdmi--> TV
Panasonic blu-rayspeler --hdmi--> TV
Panasonic blu-rayspeler --hdmi--> Denon AVR-X2500H
Satellietontvanger --hdmi--> TV

De TV is een Panasonic FX720 series 40" en de blu-ray en receiver zijn aangesloten op hdmi 1 en 2.

Ik had eerst een ouder model Panasonic staan en daar werd het set-up menu van de Denon zonder problemen pgetoond. Echter als ik bij de nieuwe TV naar de set-up van de Denon wil gaan gebeurt er niets. Ook niet als ik de juiste hdmi ingang heb geselecteerd.

Ongetwijfeld zal ik iets over het hoofd zien, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
Rolla schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:16:
Ik heb momenteel de volgende set-up:

Denon AVR-X2500H --hdmi--> TV
Panasonic blu-rayspeler --hdmi--> TV
Panasonic blu-rayspeler --hdmi--> Denon AVR-X2500H
Satellietontvanger --hdmi--> TV

De TV is een Panasonic FX720 series 40" en de blu-ray en receiver zijn aangesloten op hdmi 1 en 2.

Ik had eerst een ouder model Panasonic staan en daar werd het set-up menu van de Denon zonder problemen pgetoond. Echter als ik bij de nieuwe TV naar de set-up van de Denon wil gaan gebeurt er niets. Ook niet als ik de juiste hdmi ingang heb geselecteerd.

Ongetwijfeld zal ik iets over het hoofd zien, maar wat?
Waarom heb je twee blu-ray spelers?
Als het er 1 is, haal de kabel tussen blu-ray en tv weg.

Je moet je receiver als spin in het web zien. 1 kabel van receiver naar tv en alle randapparatuur naar de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 09-09 18:41
Ossi schreef op woensdag 24 april 2019 @ 07:52:
[...]

Je moet je receiver als spin in het web zien. 1 kabel van receiver naar tv en alle randapparatuur naar de receiver.
Idealiter wel! Maar het ligt een beetje aan de receiver en tv. Ik heb zelf een Marantz NR1605 en een LG B6 Oled tv. De tv kan betere kwaliteit aan dan de receiver door kan sturen. Voor mijn oude xbox360 geen enkel probleem want de output van dat ding is 1080P en geen HDR oid. Voor mijn xbox One is dat anders. Daarbij sluit ik de one direct aan op de tv en gaat het geluid via ARC naar de receiver.

In de toekomst, als ons nieuwe huis klaar is, ga ik de receiver vervangen door een nieuwer type (met dolby atmos en HEOS) en is het wederom geen probleem, tot de tv weer aan vervanging toe is een aantal jaren later:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
Ossi schreef op woensdag 24 april 2019 @ 07:52:
[...]

De blu-rayspeler heeft twee hdmi uitgangen en in de handleiding werd aanbevolen een te verbinden met de tv (video) en de andere met de receiver (audio).

Ik zal vanavond eens de blu-rayspeler loskoppelen van de tv en zien of set-up dan werkt.

De satellietontvanger ook aan de receiver hangen is niet handig, daar je dan altijd de receiver aan moet zetten om tv te kunnen kijken. Ik wil gewoon tijdens het tv kijken de keuze hebben om de receiver aan te zetten als ik het geluid via de receiver wil laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
Rolla schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:17:...]

De blu-rayspeler heeft twee hdmi uitgangen en in de handleiding werd aanbevolen een te verbinden met de tv (video) en de andere met de receiver (audio).

Ik zal vanavond eens de blu-rayspeler loskoppelen van de tv en zien of set-up dan werkt.

De satellietontvanger ook aan de receiver hangen is niet handig, daar je dan altijd de receiver aan moet zetten om tv te kunnen kijken. Ik wil gewoon tijdens het tv kijken de keuze hebben om de receiver aan te zetten als ik het geluid via de receiver wil laten lopen.
Ik weet niet hoe het met jouw receiver zit, maar mijn receiver geeft HDMI signaal gewoon door als die uitstaat. Ik vermoed dat dat met de jouwe ook zo werkt.
boomr schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:43:
[...]

Idealiter wel! Maar het ligt een beetje aan de receiver en tv. Ik heb zelf een Marantz NR1605 en een LG B6 Oled tv. De tv kan betere kwaliteit aan dan de receiver door kan sturen. Voor mijn oude xbox360 geen enkel probleem want de output van dat ding is 1080P en geen HDR oid. Voor mijn xbox One is dat anders. Daarbij sluit ik de one direct aan op de tv en gaat het geluid via ARC naar de receiver.

In de toekomst, als ons nieuwe huis klaar is, ga ik de receiver vervangen door een nieuwer type (met dolby atmos en HEOS) en is het wederom geen probleem, tot de tv weer aan vervanging toe is een aantal jaren later:)
Goed punt, als je receiver inderdaad geen 4K ondersteunt of dat soort fratsen, dan zul je inderdaad de blu-ray speler direct moeten verbinden met de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
Ik heb vanavond eens in de instellingen van de blu-rayspeler gekeken en de ene hdmi uitgang staat op alleen audio en de andere staat op automatisch (video of audio/video). Als ik nu op de tv hdmi 2 selecteer en ik druk op set-up op de afstandsbediening van de receiver dan krijg ik het set-upmenu van de receiver. Wellicht had ik de verkeerde hdmi ingang geselecteerd waardoor het niet werkte.

Als ik nu tijdens het tv kijken de receiver inschakel, dan wordt het geluid van de tv gedempt, en wordt het geluid via de luidsprekers weergegeven.

Mijn probleem is hiermee dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Vraagje over het geluid wat uit mijn TV komt:
We hebben een Samsung LE32C530F1W, kijken tv via analoge TV aansluiting, geluid gaat via 'n optische kabel naar een Nubert NuPro AS250. Het geluid wat uit de TV komt is vooral qua stemgeluid vrij dof, vooral mijn vrouw moet de mid/high behoorlijk ophogen om het te kunnen volgen (wat gelukkig erg makkelijk gaat via het afstandbedieninkje van de Nubert). Maar dan is het dus wel compleet uit balans, wat weer lelijk klinkt.

Nu zit er op de andere audio ingang van de Nubert een Chromecast audio via 3.5mm jack aangesloten. Laatst zat ik wat in de instellingen van de chromecast te klooien en ontdekte doen de 'full dynamic range for AVRs and HiFi systems', en nadat die was ingeschakeld klonk het geluid een stuk beter. Met name ook stemgeluid. Daarna gelijk in de TV de geluidsinstellingen opgezocht, maar omdat we SPDIF gebruiken staan alle relevante opties op grijs.

Heb verder vrij weinig verstand van tv's en geluidsinstellingen, is er een manier om het TV geluid wat te verbeteren? Is dat uberhaupt mogelijk met analoge TV? Tijd voor een wat nieuwere TV met wat meer opties?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ps4mm schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:01:
Vraagje over het geluid wat uit mijn TV komt:
We hebben een Samsung LE32C530F1W, kijken tv via analoge TV aansluiting, geluid gaat via 'n optische kabel naar een Nubert NuPro AS250. Het geluid wat uit de TV komt is vooral qua stemgeluid vrij dof, vooral mijn vrouw moet de mid/high behoorlijk ophogen om het te kunnen volgen (wat gelukkig erg makkelijk gaat via het afstandbedieninkje van de Nubert). Maar dan is het dus wel compleet uit balans, wat weer lelijk klinkt.

Nu zit er op de andere audio ingang van de Nubert een Chromecast audio via 3.5mm jack aangesloten. Laatst zat ik wat in de instellingen van de chromecast te klooien en ontdekte doen de 'full dynamic range for AVRs and HiFi systems', en nadat die was ingeschakeld klonk het geluid een stuk beter. Met name ook stemgeluid. Daarna gelijk in de TV de geluidsinstellingen opgezocht, maar omdat we SPDIF gebruiken staan alle relevante opties op grijs.

Heb verder vrij weinig verstand van tv's en geluidsinstellingen, is er een manier om het TV geluid wat te verbeteren? Is dat uberhaupt mogelijk met analoge TV? Tijd voor een wat nieuwere TV met wat meer opties?
Alvast bedankt :)
Maak even een eigen topic, dit is geen kleine vraag meer en heeft meerdere antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
The Eagle schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:27:
[...]

Maak even een eigen topic, dit is geen kleine vraag meer en heeft meerdere antwoorden :)
Ah ok, dan doen we dat even, ik dacht juist het tegenovergestelde, vandaar :)
Topic is inmiddels gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Op de rommelmarkt een receiver met speakers van het Merk Pioneer gekocht. Een Pioneer XV-HTD50
Thuis hoor ik uit de speakers een soort echo.
Hoe los ik dit op?

Ik heb al andere speakers gebruikt. Los op ook niets op.
Ik heb geen afstandsbediening.

[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 28-04-2019 18:14 . Reden: foutieve modelnummer ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

In de handleiding zoeken. Zal vast een equalizer setting zijn. Hoop dat je dat zonder ab op kunt lossen. Lukt dat niet, maak een apart topic want geen kleine vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
@wimmel_1 ik heb toevallig een Opticon Vokal en de maten zijn:
33,5 x 20,5 x 30. (BxHxD) Dit pas mooi qua breedte, weet alleen niet hoe de rest zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Laatst online: 22:17
Er is veel geschreven over crossover instellingen. Wellicht iets meer dan een "kleine" Audio en HiFi-vragen vraag ;)

Klipsch speakers, opgave specs frequency response is bij allen -3dB.
Nu lees ik hier en daar om uit te gaan van 80Hz als basis of om de laagste frequency response x1.5 te doen.

Op basis van dat laatste kom ik op de volgende crossover instellingen uit:
SpeakerFreq. Resp.Crossover
Klipsch F-138Hz - 23kHz60Hz
Klipsch C-2082Hz-23KHz120Hz
Klipsch B-262Hz - 23kHz90Hz
Klipsch Sub-1028-120Hz

Receiver: Denon X2400H

Ik ben op zoek naar een goede balans naar wat aan de speakers over te laten en wat naar de subwoofer te sturen.

Aangezien ik van 2.0 -> 3.0 -> 3.1 -> 5.1 gegaan ben merk ik al een groot verschil doordat de speakers ontlast worden, waardoor het geluid "zuiverder" is geworden.

Of verschillende instellingen uitproberen wat het beste klinkt?

[ Voor 21% gewijzigd door Myliobatis op 05-05-2019 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 22:06
Ik worstel even met iets wat volgens mij vrij vaak is besproken maar kan het zo niet meer terug vinden. Zit hem in de atmos audio van netflix en het feit dat mijn tv hdmi 2.0a heeft. Wat in mijn herinnering/geheugen zit is dat deze variant van HDMI het atmos signaal niet bij mij receiver krijgt, alleen weet ik even niet meer wat daar de bottleneck in was. Was het niet zo dat via 2.0 er maximaal 5.1 teruggegeven kon worden, of is de bottleneck de bandbreedte van de kabel danwel het protocol? In geval van een regulier HD Audio signaal is de bandbreedte pas vanaf 2.1 toereikend maar netflix knijpt daar natuurlijk behoorlijk op. Waardoor ik nu twijfel of dat atmos signaal nu wel of niet bij mij receiver zou moeten kunnen komen via HDMI 2.0a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Myliobatis schreef op zondag 5 mei 2019 @ 01:55:
Er is veel geschreven over crossover instellingen. Wellicht iets meer dan een "kleine" Audio en HiFi-vragen vraag ;)

Klipsch speakers, opgave specs frequency response is bij allen -3dB.
Nu lees ik hier en daar om uit te gaan van 80Hz als basis of om de laagste frequency response x1.5 te doen.

Op basis van dat laatste kom ik op de volgende crossover instellingen uit:
SpeakerFreq. Resp.Crossover
Klipsch F-138Hz - 23kHz60Hz
Klipsch C-2082Hz-23KHz120Hz
Klipsch B-262Hz - 23kHz90Hz
Klipsch Sub-1028-120Hz

Receiver: Denon X2400H

Ik ben op zoek naar een goede balans naar wat aan de speakers over te laten en wat naar de subwoofer te sturen.

Aangezien ik van 2.0 -> 3.0 -> 3.1 -> 5.1 gegaan ben merk ik al een groot verschil doordat de speakers ontlast worden, waardoor het geluid "zuiverder" is geworden.

Of verschillende instellingen uitproberen wat het beste klinkt?
Dat laatste uiteraard. Staat me bij dat ik zelf 80/120/80 als cross heb maar kan ik even niet controleren nu. Probleem is wel dat je met eq en ander dingen ook nog aan de slag kunt, dus dat nivelleert ook. Akoestiek telt ook mee, dus uiteindelijk is iedere situatie uniek. Fwiw: avr2311, F3, C20, F1 en sub 10 hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dirrukje schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:34:
Wat in mijn herinnering/geheugen zit is dat deze variant van HDMI het atmos signaal niet bij mij receiver krijgt, alleen weet ik even niet meer wat daar de bottleneck in was.
Met de komst van eARC vanaf HDMI 2.1 wordt ook ATMOS ondersteuning geboden over HDMI ARC. Ik denk dat je daar op doelt. Echter zit je met dat stukje theorie en dat de praktijk ook kan verschillen. Zo zijn er naar mijn weten enkele receivers van Denon die eARC doen over HDMI 2.0. Maar ook stukje praktijk dat bijvoorbeeld ARC is gelimiteerd tot 2.0 kanalen en niet tot 5.1. Er zijn veel varianten van werking tussen theorie en praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 22:06
FeaR schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:16:
[...]

Met de komst van eARC vanaf HDMI 2.1 wordt ook ATMOS ondersteuning geboden over HDMI ARC. Ik denk dat je daar op doelt. Echter zit je met dat stukje theorie en dat de praktijk ook kan verschillen. Zo zijn er naar mijn weten enkele receivers van Denon die eARC doen over HDMI 2.0. Maar ook stukje praktijk dat bijvoorbeeld ARC is gelimiteerd tot 2.0 kanalen en niet tot 5.1. Er zijn veel varianten van werking tussen theorie en praktijk.
Hmm in de hoop dat ik een eenduidig antwoord terug zou krijgen zitten er dus toch weer de nodige haken en ogen aan. In mijn TV zit HDMI 2.0b en in mijn receiver 2.0a. Beide dus gewoon ARC. Toch in het geval van netflix lijk ik een 5.1 geluid te horen, echt afzonderlijke kanalen bij bijvoorbeeld helikopters. Of is dat de magie van mijn receiver die dat kan onderscheiden? Lijkt me niet toch?

Qua Atmos zit het hem dus echt in der ondersteuning, bedoel je dan de ondersteuning in het audio formaat of in het feit dat er meer kanalen ondersteund moeten worden? Als ik bijvoorbeeld hier kijk https://www.ruconnected.nl/hdmi-versies/ lees ik dat vanaf 2.0 er meerdere kanalen worden ondersteund.

En als dat dan zo is dat het gelimiteerd is op 2 kanalen waarom doet Netflex het dan al ondersteunen? 95% van de meute zit nog op 2.0b of lager dus dat heeft dan toch geen enkel nut.

edit
Ben er al achter, had misschien even moeten melding dat ik LG c8 heb staan en die hebben dus ingebouwde ondersteuning, dat is dus de reden dat mijn receiver gewoon het Atmos signaal vanuit netflix geserveerd krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirrukje op 05-05-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
The Eagle schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:10:
[...]

Dat laatste uiteraard. Staat me bij dat ik zelf 80/120/80 als cross heb maar kan ik even niet controleren nu. Probleem is wel dat je met eq en ander dingen ook nog aan de slag kunt, dus dat nivelleert ook. Akoestiek telt ook mee, dus uiteindelijk is iedere situatie uniek. Fwiw: avr2311, F3, C20, F1 en sub 10 hier.
Ah zelfs met de F3 op 80 als cross!
Ik dacht zelfs nog het is "zonde" om de crossover voor de F1 op 80 te zetten aangezien ze meer kunnen.
Maar het is natuurlijk ook een geleidelijke schaal zo'n crossover.

Audyssey en EQ heb ik uit staan, alleen bij tone control bass +2 en treble +1.
Akoestiek is inderdaad ook nog iets ja.

Iets om mee te experimenteren allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 08:50
Weet iemand goeie beugels voor de rear speakers van de jamo s426 set?

Wil ze gaan ophangen (kantel / draaibaar), maar weet zo niet welke muurbeugels ik moet hebben.

Kwam de B-Tech BT77 ook al tegen. Zowel hier op het forum als bij conrad als andere webshops.
Wil liever niet zomaar gaan boren in de speakers

EDIT: Heb al beugels gevonden,kan ze gewoon ophangen met boutje en moertje aan de achterzijde :)

[ Voor 43% gewijzigd door G.Scholtens op 08-05-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 10:29
Voor een Home Cinema set <500 euro, kan ik beter focusen op een 5.1 set of audio fiters & 2.1?
Audio filters:Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS 96/24, DTS HD, DTS:X

Wat geeft het beste geluid. 5.1 of de audio filters & 2.1 bij BluRay, Netflix of 'andere' compressed video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

wat in vredesnaam zijn "audio fiilters"?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je stelt een aankoopvraag. Maar om hem even heel kort te beantwoorden: in de categorie < 500 euro voor een complete set inclusief speakeres klinkt alles even blikkerig en wil je gewoon zoveel mogelijk opties hebben. Ook qua compatibiliteit met "filters" zoals jij ze noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 10:29
JvS schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:42:
wat in vredesnaam zijn "audio fiilters"?
Audio filters: Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS 96/24, DTS HD, DTS:X
Daarom stond die regel al in mijn post. Ik ken de naam ook niet, staat wel zo benoemd in de Price watch
The Eagle schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:45:
Je stelt een aankoopvraag. Maar om hem even heel kort te beantwoorden: in de categorie < 500 euro voor een complete set inclusief speakeres klinkt alles even blikkerig en wil je gewoon zoveel mogelijk opties hebben. Ook qua compatibiliteit met "filters" zoals jij ze noemt.
Zal wel meevallen voor mijn oren. Wil vooral ook de waarde voor mijn geld hoog houden.

Waarom is die compatibiliteit zo belangrijk eigenlijk. Begrijp ik het goed dat je zonder hoogwaardige audio filters (Atmos of DTS X) blikkerig geluid overhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DutchElite schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:43:
[...]

Audio filters: Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS 96/24, DTS HD, DTS:X
Daarom stond die regel al in mijn post. Ik ken de naam ook niet, staat wel zo benoemd in de Price watch
Ik ken geen 5.1 sets die geen dolby digital en DTS kunnen weergeven. Daarboven heb je het over de "HD" kanalen. Als het om kwaliteit van de filmbeleving gaat, gaan 5.1 speakers (ver) boven 2.1 speakers (speakers van vergelijkbare kwaliteit). De zogenaamde HD formaten, dolby atmos etc zijn leuk, maar de basis is een surroundsysteem met speakers.

Ga dus gewoon voor de 5.1 speakers met DTS en Dolby Digital. Alle nieuwere formaten zijn backwards compatible. 5.1 sets zonder DTS en Dolby DIgital bestaan niet.
Waarom is die compatibiliteit zo belangrijk eigenlijk. Begrijp ik het goed dat je zonder hoogwaardige audio filters (Atmos of DTS X) blikkerig geluid overhoud?
Nee, dat is onzin. Vergelijk het met een mp3 van 160kbps voor DTS en Dolby Digital. En een van 320kbps voor DTS HD en dat soort "HD" sigalen.

The Eagle bedoelt dat hij vindt dat alle alles in een setjes blikkerig klinken, door de slechte kwaliteit speakers. Maar zie dat als een mening en ga uit van wat je zelf vindt.

[ Voor 46% gewijzigd door JvS op 12-05-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DutchElite schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:43:
[...]
Waarom is die compatibiliteit zo belangrijk eigenlijk.
Deels is dat het niet. Het is handig dat de apparatuur bepaalde codecs ondersteunt omdat je anders geen geluid hebt. Stuur je een DTS track naar een device die alleen Dolby Digital aan kan dan zal je geen geluid hebben. De track wordt dan niet herkent en kan als het ware niet uitgepakt en afgespeeld worden. Dat kom je echter niet heel vaak tegen. Tevens zijn de codecs backwards compatible. Heb je Dolby ATMOS dan heb je ook Dolby TrueHD en Dolby Digital. Echter zou ik me niet te blind staren op dat soort dingen. ATMOS plakken ze tegenwoordig ook op laptops en telefoons waar ATMOS eigenlijk voor twee tot vier speakers fysiek boven je is gemaakt. Codecs verschillen onderling vooral in bitrate en hoe veel kanalen er aangesloten/aangestuurd worden. Waar Dolby Digital en DTS dan weer de twee merken zijn in deze wereld. Zie het als Coca Cola en Pepsi die beiden diverse smaken hebben maar veel op hetzelfde neer komt. Ikzelf vind het al lastig (of niet mogelijk) om DTS en DTS-HD dan wel Dolby Digital en Dolby TrueHD te onderscheiden.
Begrijp ik het goed dat je zonder hoogwaardige audio filters (Atmos of DTS X) blikkerig geluid overhoud?
Nee. Anders gezegd hierboven, goedkope setjes met goedkope componenten leveren een blikkerig geluid. Maar zoals je zelf zegt is dat aan de luisteraar. Ik zou voor 500 euro liever twee goede speakers neerzetten dan een mindere 5.1. Speakers doen meer met het geluid dan de rest van de set. Je kan een bron met ATMOS-track (dus laten we zeggen 7.2.4 informatie) ook gewoon afspelen op een 2.0 set. Je hebt dan alleen bepaalde kanalen niet. Het is aan jou waar je voor wilt gaan: kwantiteit of kwaliteit.

Edit:
Spuit 11 :P

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 12-05-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:52:
[...]

Deels is dat het niet. Het is handig dat de apparatuur bepaalde codecs ondersteunt omdat je anders geen geluid hebt. Stuur je een DTS track naar een device die alleen Dolby Digital aan kan dan zal je geen geluid hebben. De track wordt dan niet herkent en kan als het ware niet uitgepakt en afgespeeld worden. Dat kom je echter niet heel vaak tegen.
Zeg maar gewoon "dit kom je niet tegen". Alle formaten zijn backwards compatible met DTS of Dolby Digital. Alle surroundsystemen ondersteunen deze formaten. Dit is een niet bestand "risico"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:54:
[...]
Zeg maar gewoon "dit kom je niet tegen". Alle formaten zijn backwards compatible met DTS of Dolby Digital. Alle surroundsystemen ondersteunen deze formaten. Dit is een niet bestand "risico"
Sonos PlayBar doet alleen Dolby Digital en geen DTS. Verder had Sony ook een 5.1 die geen DTS deed. Maar dat zijn inderdaad echt uitzonderingen op de regel en iets waar je bij Sound Bars meer op moet letten dan een (all-in-one) 5.1.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 12-05-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
In mijn desktop gebruik ik naar tevredenheid een Asus Xonar DSX geluidskaart. Omdat ik de laatste tijd op mijn werkplek veel switch tussen desktop en laptop wil ik de Xonar vervangen door een USB DAC. Voordat ik de diepte induik qua vergelijk en reviews heb ik een hele specifieke requirement qua drivers, namelijk de ondersteuning voor Windows Memory Integrity.

Op mijn werk-laptop is deze security feature ingeschakeld, en deze kan (en wil :)) ik uiteraard niet uitschakelen. Het is een op virtualisatie gebaseerde security feature, maar vereist wel up-to-date drivers:
While hypervisor-protected code integrity compliance has been a requirement for all drivers since Windows 10 Anniversary Update (1607), some drivers may still not be compatible. This may cause devices or software to malfunction.

Microsoft: Windows Defender System Guard - Making a leap forward in platform security with memory integrity
Minder recente hardware waarvoor drivers niet geüpdatet worden leveren dus problemen op, en aangezien veel DACs op oudere hardware gebaseerd zijn ben ik bang voor hun compatibiliteit. Gelukkig lijken veel DACs dan wel weer gebaseerd op een beperkte selectie aan chipsets. Vooralsnog lees ik positieve ervaringen met op de SA9023-chipset gebaseerde DACs, deze zitten ook in de prijsklasse waar ik ongeveer in wil blijven, ~€50.

Ik kan nergens zinnige details vinden over de SA9023 drivers, dus hopelijk zijn er Tweakers die zouden kunnen testen om Windows Memory Integrity aan te zetten in Windows Defender en te zien of de DAC nog werkt? (Het is ook gewoon weer uit te zetten natuurlijk mocht het niet werken :)).

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb twee 2SB633E en twee 2SD613D (transistoren) gekocht. Echter volgens de service manual van Marantz PM310 moet ik hiervan de -DE of de -F versie hebben. oftewel
2SB633DE
2SB633F
2SD613DE
2SD613F

Alleen de hfe verschilt. verder niets. En -DE versie kan ik niet op internet vinden. :-(

Echter bij aankoop stond er alleen 2SB633 en 2SD613 zonder die -D en -E of weet ik veel.

Wat is dit moeilijk zeg. :')
Leuk feitje: een donor versterker is goedkoper. Want de onderdelen zijn duurder dan het apparaat zelf. _O-
Let op: Japanse versterker uit 1981 aka Marantz PM310 (dus 38 jaar oud).
Ik kan ook een Marantz SR1040 (is net zo klein) nemen, maar dat past niet met de rest van de stereotoren.

Verkeerde topic

DE of F is waarschijnlijk op alfabet. Want het kan mogelijk D, E of F betekenen. |:( ;(

[ Voor 55% gewijzigd door MedionAkoya op 14-05-2019 21:30 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Zie de Topic Warning betreffende aankoopadvies.

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 14-05-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:16

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zit er aan te denken om eventueel de Beyerdynamic DT 880 Edition 600 Ohm headphone (baxshop.nl) aan te schaffen. Nou vroeg ik me af of mijn dac, de pricewatch: Denon DA-300USB DAC , sterk genoeg is om dit aan te sturen.

Ik heb uiteraard eerst gegoogled en dan kwam ik op de stelregel headphone impedantie / 8 = max. amp impedantie maar dat zegt me uiteindelijk nog niet zoveel want als ik het goed begijp zegt dat iets over hoe luid je de muziek kan afspelen en dat hoeft want mij betreft niet op z'n allerhardst.

Gegevens v/d Denon:
  • Frequentierespons 2 Hz - 100 kHz
  • Signaal-ruisverhouding 112 dB
  • Totale harmonische vervorming 0.0018%
  • Kanaalscheiding 100dB
  • Heaphone Power 50mW/32 ohm
Gegevens v/d DT880:
  • Frequentierespons: 5 - 32,000 Hz
  • Nominale impedantie: 600 Ohm
  • Nominale SPL: 96 dB
  • Belastbaarheid: 100 mW
Of kan ik op basis van de belastbaarheidwaarden (50 mW vs 100 mW) stellen dat de amp tot 50% geluidssterkte kan aansturen?

(ik hoop dat ik de juiste termen gebruik)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
rikrik schreef op donderdag 9 juli 2015 @ 17:00:
Deze vraag is hier waarschijnlijk al 100 keer gesteld, maar ik kan er zo gauw geen antwoord op vinden. Sorry als ik er compleet overheen gekeken heb.

Wat is de beste hoogte om surround speakers op te hangen?
Ik lees een hoop verschillende dingen, de ene site zegt ongeveer 60cm boven je oren, een andere site had het weer over op 1,8m hoogte, en sommige hebben het over op dezelfde hoogte als je oren.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, en voordat ik zometeen ga boren in mijn muur zou ik graag jullie advies willen.
The Eagle schreef op donderdag 9 juli 2015 @ 17:03:
In principe oorhoogte - dan stralen ze het beste af richting je oren uiteraard. Luistert over het algemeen het prettigst als je zit :)
Maar als je ze een beetje kunt afstellen / richten en het mooier vindt om ze wat hoger te hangen: be my guest. De meeste receivers kunnen toch automatisch de speakers inregelen, dus die nemen dan een evt extra afstand tov de luisterpositie gewoon mee.

Welke speakers en receiver heb je? :)
Oude posts maar toch ;)

Plank en bevestigingen gekocht, maar nu op welke hoogte de gaten te boren voor Klipsch B2 als surrounds.

Opties hoogte van de plank:
1) 60cm hoogte: tweeters ongeveer gelijk aan de fronts (Klipsch F1) en gelijk aan mijn "oor hoogte".
2) 90cm/100cm: tweeters 30-40cm hoger dan de fronts en mijn oor hoogte.

Zo her en der zoeken lees ik juist dat surrounds hoger horen te staan dan de fronts.
Door beperkte ruimte kan ik niet veel ruimte creëren tussen muur, bank en speakers, dus staan de surrounds ook erg dicht op de luister positie.
Door de korte tussenafstand zouden de tweeters direct in mijn oren te laten knallen als ik de plank op 60cm hoogte hang.

Wellicht maakt het ook allemaal niet denderend veel uit, als je staanders als surrounds gebruikt zijn ze ook dezelfde hoogte als de fronts of lager.

Maar toch gaten boren met deze verschillen is toch best definitief ;)
Jag schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:39:
[...]

Op oor hoogte gaat mis, dan hangt het veels te dichtbij en gaat het geluid van de speaker waar je heel dichtbij zit sterk overheersen. Weg surround geluid. Het werkt beter als ze wat verder weg hangen. De hoek tussen plafond en achterwand heeft als bijkomend voordeel dat je de vroege reflecties kwijt bent. Wel zal de receiver wat aan de respons corrigeren, door ze zo op te hangen stralen ze in 1/4 space af waardoor ze meer laag gaan weergeven.
Hmz, dat is dus ook wat ik dacht. Aangezien de speakers erg dichtbij de luisterpositie staan.
Beter voor optie 2?

[ Voor 15% gewijzigd door Myliobatis op 19-05-2019 00:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dwarlorf schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:55:
Ik zit er aan te denken om eventueel de Beyerdynamic DT 880 Edition 600 Ohm headphone (baxshop.nl) aan te schaffen. Nou vroeg ik me af of mijn dac, de pricewatch: Denon DA-300USB DAC , sterk genoeg is om dit aan te sturen.
Hoe graag wil je gehoorschade hebben?

Ik heb een DT880 pro 250Ω en een 32Ω iMac. Mutatis mutandis komt dat er op neer dat ik 'maar' 96dBa uit m'n koptelefoon krijg. In Amerika mag je daar 1.5 uur per dag naar luisteren zonder beschermingsmaatregelen. In Europa moet je boven de 80dBa al oordopjes indoen voordat je je Beyer Dynamic opzet.

Ik denk dat je DAC 'sterk' genoeg is om je aan forse gehoorschade te helpen, zeker als je vaak en lang luistert.

Overigens: Niks mis met DT880 en DAC's van Denon. Zeker doen, maar wees zuinig op je oren. "Hoe hard kan dat" is niet de goede vraag in die context. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myliobatis
burne schreef op zondag 19 mei 2019 @ 01:05:
[...]

Ik heb een DT880 pro 250Ω en een 32Ω iMac. Mutatis mutandis komt dat er op neer dat ik 'maar' 96dBa uit m'n koptelefoon krijg. In Amerika mag je daar 1.5 uur per dag naar luisteren zonder beschermingsmaatregelen. In Europa moet je boven de 80dBa al oordopjes indoen voordat je je Beyer Dynamic opzet.

Ik denk dat je DAC 'sterk' genoeg is om je aan forse gehoorschade te helpen, zeker als je vaak en lang luistert.

Overigens: Niks mis met DT880 en DAC's van Denon. Zeker doen, maar wees zuinig op je oren. "Hoe hard kan dat" is niet de goede vraag in die context. :+
Alsjeblieft, aan iedereen die veel muziek luistert via oordoppen, koptelefoons, bezoek concerten/festivals.

Gehoorschade wil je niet!
Gebruik gehoorbescherming bij het bezoek van concerten of festivals.

In mijn puber jaren veel te luid muziek geluisterd met slechte oordoppen.
Rechter oor een aardige dip en tinnitus. Inmiddels aan gewend en op aangepast, maar ik zal zelf geen kroeg met luide muziek meer bezoeken zonder gehoorbescherming in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tom Paris schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:27:

Minder recente hardware waarvoor drivers niet geüpdatet worden leveren dus problemen op, en aangezien veel DACs op oudere hardware gebaseerd zijn ben ik bang voor hun compatibiliteit. Gelukkig lijken veel DACs dan wel weer gebaseerd op een beperkte selectie aan chipsets.
Ik snap het probleem niet. Windows bevat gewoon een class driver voor een generieke USB soundcard. Veel DAC’s hebben daardoor geen drivers nodig en ik neem aan dat Microsoft z’n eigen class driver wel aanpast.
Ik kan nergens zinnige details vinden over de SA9023 drivers, dus hopelijk zijn er Tweakers die zouden kunnen testen om Windows Memory Integrity aan te zetten in Windows Defender en te zien of de DAC nog werkt? (Het is ook gewoon weer uit te zetten natuurlijk mocht het niet werken :)).
Ik heb een USB DAC maar geen idee wat voor chipset want support voor die class driver was juist een criterium voor aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[...]

Wees gerust, hoewel ik in mijn vroege leven niet altijd even verstandig ben geweest met het volume van mijn portable devices (vanaf mijn 1e walkman in de 80s tot nu) ging het me met mijn vraag er niet om of het hard kan maar of er (technische) beperkingen zijn voor de combo van beide. Dat is dus niet het geval.

De koptelefoon is bedoeld om savonds op de bank lekker relaxed muziek te luisteren zonder dat de computer erbij aan hoeft.

Voor wat gehoorbeschadiging betreft, ik heb geen klachten als tinnitus of dat soort zaken maar al die jaren muziek luisteren zal geen positief effect hebben gehad gok ik. Ik zal het een keer laten testen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard1970
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 18:53
Ik heb hier een mooie Sony STR-434L, een receiver uit de jaren tachtig. Er zit een externe en een interne stroomkabel/aansluiting op waarvan ik niet kan vinden wat de naam is van deze aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8cKZUILNvuvMpfqIIuFGC3Jg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nvFnqBhPZwQmDQYHWPC9GDYP/thumb.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Gerard1970 op 19-05-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:38

kraats

Ik rol

@Gerard1970 Heb je ook een foto? Kan via de manuals van het apparaat niet terugvinden wat je bedoelt

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb hem binnen en het klinkt inderdaad dikke prima. Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kort vraagje: niet veel receivers hebben meer een 75Ohm aansluiting voor coax (radio); bestaat er een splitter naar rood/wit tulp? Don't ask; iets met oude aansluitingen in een huis...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Gerard1970 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:35:
Ik heb hier een mooie Sony STR-434L, een receiver uit de jaren tachtig. Er zit een externe en een interne stroomkabel/aansluiting op waarvan ik niet kan vinden wat de naam is van deze aansluiting.
Het lijkt op een C14 maar dan zonder beschermkapje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1970
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 18:53
bouwfraude schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:41:
[...]

Het lijkt op een C14 maar dan zonder beschermkapje...
Ja dat is hem. Ik had dit nog nooit gezien en wist ook niet zo goed waar ik het antwoord kon vinden.

Heel erg bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MAX3400 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:39:
Kort vraagje: niet veel receivers hebben meer een 75Ohm aansluiting voor coax (radio); bestaat er een splitter naar rood/wit tulp? Don't ask; iets met oude aansluitingen in een huis...
I have to ask: wat wil je er op aansluiten? Zelfs op een hele moderne receiver zit gewoon een IEC 75 ohm coax connector. Een verloopje naar RCA zul je niet vinden, dat bestaat niet. Wat wel zal lukken is een verloop van een f-connector naar IEC, maar da's ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@burne ik moet een 2-kanaals receiver opsnorren voor weinig geld. FM over coax "nodig". Maar dank voor je antwoord; ik ga het weekend wel even irl browsen bij MM & Correct ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:39:
Is dat zo, geen coax aansluiting meer? Ik moet eerlijk zeggen dat dit nieuw is voor me. Wat hebben ze dan wel, alleen een utp-poort? Ik ken oudere mensen die geen internet hebben en dat ook niet meer willen. Wat moeten die dan met alleen maar een utp-ingang? Moderne tv's hebben toch ook nog steeds coax? Ook al is tv via de ether al jaren verleden tijd, de frequentieband is nog altijd dezelfde als voorheen. En dat is met FM-radio ook nog steeds het geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MAX3400 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:12:
@burne ik moet een 2-kanaals receiver opsnorren voor weinig geld. FM over coax "nodig". Maar dank voor je antwoord; ik ga het weekend wel even irl browsen bij MM & Correct ofzo.
Marktplaats staat vol met prima losse tuners en versterkers. Kost geen kont, zeker als er geen RDS op hoeft te zitten. Om de een of andere reden is het populairder om wel te kunnen zien hoe de zender heet dan niet :+
Maar de meeste receivers hebben gewoon nog een coax aansluiting hoor, wees gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
Dwarlorf schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:55:

Ik heb uiteraard eerst gegoogled en dan kwam ik op de stelregel headphone impedantie / 8 = max. amp impedantie maar dat zegt me uiteindelijk nog niet zoveel want als ik het goed begijp zegt dat iets over hoe luid je de muziek kan afspelen en dat hoeft want mij betreft niet op z'n allerhardst.

Gegevens v/d Denon:
  • Frequentierespons 2 Hz - 100 kHz
  • Signaal-ruisverhouding 112 dB
  • Totale harmonische vervorming 0.0018%
  • Kanaalscheiding 100dB
  • Heaphone Power 50mW/32 ohm
Gegevens v/d DT880:
  • Frequentierespons: 5 - 32,000 Hz
  • Nominale impedantie: 600 Ohm
  • Nominale SPL: 96 dB
  • Belastbaarheid: 100 mW
Of kan ik op basis van de belastbaarheidwaarden (50 mW vs 100 mW) stellen dat de amp tot 50% geluidssterkte kan aansturen?

(ik hoop dat ik de juiste termen gebruik)
Ik heb in het verleden die DAC gehad in combinatie met een AKG Q701. Ik vond het geen aanrader. Het volume op de DAC moest mij veel te hoog om die koptelefoon een mooi/rijk volume te geven (en dan had die Q701 iets van 62-64 Ohm nominale impedantie). Niet veel headroom over dus en ook de bastonen vielen vies tegen. Heb toen de Denon verkocht en stevigere dac/amp gekocht en daar heb ik toendertijd geen spijt van gehad. Die Denon is als DAC prima, maar als headphone amp niet erg geschikt. Met 600 Ohm nominale impedantie zou het me niet verbazen als het een teleurstellende voor je is.

Edit: Zie dat je 'm al binnen hebt en dat het goed klinkt. Gelukkig zo! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

rodie83 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:08:
[...]

Ik heb in het verleden die DAC gehad in combinatie met een AKG Q701. Ik vond het geen aanrader. Het volume op de DAC moest mij veel te hoog om die koptelefoon een mooi/rijk volume te geven (en dan had die Q701 iets van 62-64 Ohm nominale impedantie). Niet veel headroom over dus en ook de bastonen vielen vies tegen. Heb toen de Denon verkocht en stevigere dac/amp gekocht en daar heb ik toendertijd geen spijt van gehad. Die Denon is als DAC prima, maar als headphone amp niet erg geschikt. Met 600 Ohm nominale impedantie zou het me niet verbazen als het een teleurstellende voor je is.

Edit: Zie dat je 'm al binnen hebt en dat het goed klinkt. Gelukkig zo! :Y)
Ik vind hem vrij neutraal klinken, de bas is inderdaad niet overheersend. Ik had al een beetje in mijn achterhoofd om in de toekomst nog eens een andere versterker/dac te kopen (ik probeer een beetje lange termijn te plannen) daarom heb ik bewust de 600 ohm versie gekocht maar voor nu vind ik het zeker prima. Eerstvolgende prioriteit zijn nieuwe luidsprekers mits ze meerwaarde hebben boven mijn huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 11-09 08:09
Ik heb een speakerset van Edifier (350DB).
Deze is nu aangesloten middels analoog op mijn intel nuc.
Is er een groot kwaliteits-verschil als er digitaal wordt ingestuurd op deze set ?(middels toslink)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

pitchdown schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:55:
Ik heb een speakerset van Edifier (350DB).
Deze is nu aangesloten middels analoog op mijn intel nuc.
Is er een groot kwaliteits-verschil als er digitaal wordt ingestuurd op deze set ?(middels toslink)
Dat hangt van zo veel dingen af :/
De DAC in de nuc, de audiobron, de DAC in de interne versterker van je speakers..
Probeer het gewoon eens, dan weet je het gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Wintervacht schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Dat hangt van zo veel dingen af :/
De DAC in de nuc, de audiobron, de DAC in de interne versterker van je speakers..
Probeer het gewoon eens, dan weet je het gelijk.
Ik moet daar een andere nuc voor aanschaffen.
Ik heb deze gevonden : NUC6i7KYK
Deze werkt middels toslink.

Ik zou graag willen weten of er ook bij voorbaat al kwaliteitsverschil tussen analoog en digitaal m.b.t. de aansturing van deze PC speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

pitchdown schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:07:
[...]

Ik moet daar een andere nuc voor aanschaffen.
Ik heb deze gevonden : NUC6i7KYK
Deze werkt middels toslink.

Ik zou graag willen weten of er ook bij voorbaat al kwaliteitsverschil tussen analoog en digitaal m.b.t. de aansturing van deze PC speakers.
Ik niet snap.

Wil je een nieuwe nuc aanschaffen om te kijken of het geluid beter is?
Ga je die nuc hoedanook aanschaffen? Zo ja wat heeft de keuze voor tosink of 3.5mm er dan mee te maken, tenzij die *alleen* toslink heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Wintervacht schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Ik niet snap.

Wil je een nieuwe nuc aanschaffen om te kijken of het geluid beter is?
Ga je die nuc hoedanook aanschaffen? Zo ja wat heeft de keuze voor tosink of 3.5mm er dan mee te maken, tenzij die *alleen* toslink heeft?
Sowieso een NUC wil ik vervangen.
Maar ik moet dan weten of digitaal vs analoog toegevoegde waarde ivm de keuze van de NUC.
Op de betreffende nuc`s wordt de 3,5 mm aansluiting gebruikt voor digitaal geluid.
Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6