Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

pitchdown schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:23:
[...]

Sowieso een NUC wil ik vervangen.
Maar ik moet dan weten of digitaal vs analoog toegevoegde waarde ivm de keuze van de NUC.
Op de betreffende nuc`s wordt de 3,5 mm aansluiting gebruikt voor digitaal geluid.
Dus ze hebben allemaal een hybride audiopoort?
Dan maakt het toch überhaupt niet uit en kun je het proberen?

Of mis ik nou iets :/

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Of het nou van digitaal naar analoog converted wordt in the NUC, of in de Edifier. Het gaat weinig tot geen verschil maken. Gevoelsmatig zou ik voor de Intel gaan, maar een DAC doet wat het moet doen. Wat vind je dat er nu mis is met je geluid?

Eventuele voordeel kan de galvanische scheiding zijn tussen pc en speaker. Hoewel ook niet helemaal want je zit op hetzelfde stroomnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een DAC doet wat ie moet doen, maar daar zit wel verschil tussen. Goed DACje merk je wel. Daarom klonk vroeger een soundblaster audigy ook een stuk beter dan een standaard geluidskaart bijvoorbeeld. Maar sinds die tijd is er veel gebeurd en maakt het minder.
Having said that: test het eens uit. Pak spotify ofzo, speel af via je PC analoog aangesloten en via je telefoon via Bt. Zelfde nummer. Kijken wat beter klinkt (en dan niet naar hard of zacht kijken, maar naar details in het geluid. Ik zou verwachten dat de DSP die er in zit alleen werkt bij digitaal (dus in de test: via BT) geluid. Of sluit een cd speler tegelijk zowel digitaal als analoog aan om te testen. Dan weet je het :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Ik zou het niet via BT proberen, daar wordt immers compressie op toegepast. Geen eerlijke test.

Een cd afspelen en dan switchen tussen analoog en digitaal is wel een goede test, maar het volume verschil wat je al zei maakt het al heel snel lastig. De neiging gaat doorgaans uit naar het luidste.

Het enige verschil wat ik ervaar is wanneer ik met analoog de amp max opendraai en niets afspeel er dan een bijgeluid in zit (een soort van ruis en piepje wat onregelmatig is) en bij digitaal niet. Maar op normaal volume is dit al niet meer hoorbaar, laat staan tijdens het afspelen van muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The Eagle schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:21:
Een DAC doet wat ie moet doen, maar daar zit wel verschil tussen. Goed DACje merk je wel.
Je weet wat een van de beste DAC's op de markt kost?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

20 cent?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Niet helemaal. 10 euro.

Geen gein: als je iets van audio weet is het de moeite waard om dat met meer dan een klein beetje aandacht te lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ken het. Ik heb ook enorme moeite met de sterke uitspraak die @The Eagle hierboven doet over de hoorbaarheid van DAC's. Tenzij het stuk is, is het net als met kabels, cd spelers en weet ik wat. Iedereen beweert altijd de grootste verschillen te horen en als je het niet hoort ben je of doof of heb je gewoon pauperspullen staan. Maar als je het echt gaat testen, is het ineens lastig te horen in ABX en is het allemaal erg subtiel + nog 5000 smoezen.

Zolang ze normaal gemaakt en ontworpen zijn (lees alle normale artikelen, zoals bv sony ze al maakt), zijn de volgende dingen onhoorbaar onderscheidbaar gebleken in gecontroleerde en goed opgezette (level matchend gemaakt!) blinde ABX testen:
- Kabels (speaker, interlink, power)
- Versterkers
- DAC's
- Voedingen
- hoge vermogens

Het is voor mij ook waanzin dat mensen daar duizenden euro's in steken en dat er op dit tech forum vaste bezoekers / techneuten zijn die vol in hun eigen waarneming geloven (die wel verschil hoort, dat is prima verklaarbaar) en ervanuit gaan dat al die tests slecht zijn uitgevoerd of een van de andere vele excuses.

Dat geloven is nog tot daar aan toe, maar dan dit soort waarneming ook als feiten presenteren (met allerlei karm badges op gebied van audio) doet me pijn.

Het enige dat echt iets uitmaakt is:
- Een speaker met een goeie lineaire respons / Weinig vervorming uit de speaker
- Een speaker met een goede power respons (onder hoeken klinkt-ie niet ineens heel anders)
- Goed werkende apparatuur (dat heb je al heel snel met een receiver van 200 euro)
- Akoestische beheersmaatregelen om de ruimte in het geraal te houden voor mid/hoog (doable met paar panelen, planten, meubels, etc)
- Akoestische beheersmaatregelen voor het sublaag (niet praktisch ivm meters materiaal)
- DSP en 4+ kleine subjes om de laagweergave echt overal goed te krijgen (ook matig praktisch, maar haalbaar)

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 25-05-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat klopt idd, heb ik mij laatst ook nog eens verder in verdiept (nog bedankt voor de info) maar de akoestiek blijft een lastig verhaal. Weergave van het laag is hier bijvoorbeeld bij mijn bureau in de kamer een stuk meer aanwezig dan op de bank. Rest heb ik inmiddels wel aardig op orde. :P

En qua bekabeling, ik vind het leuk om mooie kabels te maken met een theoretisch zo laag mogelijke weerstand, maar die zelfbouwkabels met connectoren hebben ook niet meer dan 100 euro gekost. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@JvS je interpreteert me volgens mij verkeerd. Maar maakt in dit geval niet uit. Mijn punt was namelijk dat voor zover ik kon zien, die DSP in de Edifier alleen bij digitaal aansluiten zou werken. En dan maakt het dus wel uit hoe je de boel aansluit. Even los van de DAC discussie.

offtopic:
Overigens wel opvallend dat datgene wat je noemt wat kennelijk wel uitmaakt, dan toevallig net jouw setup is, inclusief die hele specifieke dingetjes. Zal ongetwijfeld een prima setup zijn, maar vast niet DE setup. En bovendien compleet smaakafhankelijk, maar dat hoef ik volgens mij niet uit te leggen. Zo sterk als je meent dat ik mijn mening verkondig, doe je dat hierboven zelf ook. Vroeg me af of je dat in de gaten had. Niks mis met een mening, we verschillen er over en dat weten we van elkaar. Beiden verschillende achtergronden, ervaringen en insteken, de jouwe heel technisch en de mijne wat minder. Prima, fine with me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:05:
@JvS je interpreteert me volgens mij verkeerd. Maar maakt in dit geval niet uit. Mijn punt was namelijk dat voor zover ik kon zien, die DSP in de Edifier alleen bij digitaal aansluiten zou werken. En dan maakt het dus wel uit hoe je de boel aansluit. Even los van de DAC discussie.
Dan interpreteer ik je zin "Een DAC doet wat ie moet doen, maar daar zit wel verschil tussen. Goed DACje merk je wel. " verkeerd. Of dat aan mijn begrijpend lezen ligt, mag ieder voor zich bepalen.
[offtopic]Overigens wel opvallend dat datgene wat je noemt wat kennelijk wel uitmaakt, dan toevallig net jouw setup is, inclusief die hele specifieke dingetjes. Zal ongetwijfeld een prima setup zijn, maar vast niet DE setup. En bovendien compleet smaakafhankelijk, maar dat hoef ik volgens mij niet uit te leggen.
Twee dingen:
1. Het niet zo dat ik een set heb en dan maar een mening heb gevormd die past bij mijn spullen. Ik heb me over de loop van de jaren een mening gevormd op basis van wat echt werkt en wat in wetenschappelijke tests aantoonbaar is. Ik streef ernaar om een set te hebben die daaraan voldoet. Daar is niets bijzonders aan. Eerder logisch.
2. Ik heb geen akoestische maatregelen in mijn woonkamer (vind ik niet erg mooi) en ik heb (nog) geen luidsprekers met een hele goede / constante directiviteit (ik kende tot voor kort geen modellen die in mijn gewenste luidsprekervorm paste, nu wel overigens.)

Ik heb mijn mening gevormd door de publicaties en boeken van Floyd Toole. Hij is een van de weinige die echt goed onderzoek heeft gedaan naar wat relevant is voor goede reproductie van geluid. Hij heeft hierbij met groepen mensen (experts, leken en hifi journalisten in een luisterpanel) onderzocht wat er essentieel is aan geluid van goede speakers. Hij heeft aangetoond hoe groot de invloed van observers biass is als je niet blind test. Hij negeert uberhaupt verschillen tussen DAC's, kabels, versterkers en dat soort dingen en hij heeft heel duidelijk aangetoond wat relevant is bij een speaker:
- Een vlakke respons met weinig vervorming
- Een goede power respons (dus onder hoeken hetzelfde geluid, zodat reflecties niet ineens heel anders klinken)

De multisub is een praktisch alternatief voor extreme maatregelen. Ik woon ook graag in mijn woonkamer, dus 4 mini subjes kan ik redelijk subtiel verstoppen in de frontspeakers en links en rechts naast m'n bank. Meters akoestisch materiaal niet.

Wat bedoel je precies met dat dit smaakafhankelijk is?
Zo sterk als je meent dat ik mijn mening verkondig, doe je dat hierboven zelf ook. Vroeg me af of je dat in de gaten had. Niks mis met een mening, we verschillen er over en dat weten we van elkaar. Beiden verschillende achtergronden, ervaringen en insteken, de jouwe heel technisch en de mijne wat minder. Prima, fine with me :)
Het is inderdaad mening Vs mening. Ik baseer mijn mening echter op wetenschap en resultaten van goed beschreven en gepubliceerde objectieve tests (die aantonen dat niet blind of niet goed testen enorm veel invloed heeft op de uitslag). Jij baseert je mening op wat je hoort (waarvan wetenschap heeft aangetoond dat dat geen betrouwbare bron is voor wat echt hoorbaar is, vreemd genoeg) of misschien op wat hifi tijdschriften neerzetten (wat altijd gebaseerd is op subjectieve tests).

Ik claim op basis van de oorsprong van mijn mening inderdaad 'high ground' (ik sta open voor wijzigen van mijn mening, als er goede basis voor is,"ik hoor het echt heel goed" is dat bewezen niet)). Ik denk dat dit terecht is, aangezien we hier niet op hifi.nl zitten, maar op een techforum. Ieder mag dat voor zich bepalen overigens. Maar je lijkt heel ervaren en bedreven en een door tweakers gesteunde mening te hebben, maar wat je meldt, is vaak een van de vele audiomythes of subjectieve zaken. Ik vind dat pijnlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 25-05-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
JvS schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:57:
[...]
Dan interpreteer ik je zin "Een DAC doet wat ie moet doen, maar daar zit wel verschil tussen. Goed DACje merk je wel. " verkeerd. Of dat aan mijn begrijpend lezen ligt, mag ieder voor zich bepalen.

[...]

Twee dingen:
1. Het niet zo dat ik een set heb en dan maar een mening heb gevormd die past bij mijn spullen. Ik heb me over de loop van de jaren een mening gevormd op basis van wat echt werkt en wat in wetenschappelijke tests aantoonbaar is. Ik streef ernaar om een set te hebben die daaraan voldoet. Daar is niets bijzonders aan. Eerder logisch.
2. Ik heb geen akoestische maatregelen in mijn woonkamer (vind ik niet erg mooi) en ik heb (nog) geen luidsprekers met een hele goede / constante directiviteit (ik kende tot voor kort geen modellen die in mijn gewenste luidsprekervorm paste, nu wel overigens.)

Ik heb mijn mening gevormd door de publicaties en boeken van Floyd Toole. Hij is een van de weinige die echt goed onderzoek heeft gedaan naar wat relevant is voor goede reproductie van geluid. Hij heeft hierbij met groepen mensen (experts, leken en hifi journalisten in een luisterpanel) onderzocht wat er essentieel is aan geluid van goede speakers. Hij heeft aangetoond hoe groot de invloed van observers biass is als je niet blind test. Hij negeert uberhaupt verschillen tussen DAC's, kabels, versterkers en dat soort dingen en hij heeft heel duidelijk aangetoond wat relevant is bij een speaker:
- Een vlakke respons met weinig vervorming
- Een goede power respons (dus onder hoeken hetzelfde geluid, zodat reflecties niet ineens heel anders klinken)

De multisub is een praktisch alternatief voor extreme maatregelen. Ik woon ook graag in mijn woonkamer, dus 4 mini subjes kan ik redelijk subtiel verstoppen in de frontspeakers en links en rechts naast m'n bank. Meters akoestisch materiaal niet.

Wat bedoel je precies met dat dit smaakafhankelijk is?

[...]
Het is inderdaad mening Vs mening. Ik baseer mijn mening echter op wetenschap en resultaten van goed beschreven en gepubliceerde objectieve tests (die aantonen dat niet blind of niet goed testen enorm veel invloed heeft op de uitslag). Jij baseert je mening op wat je hoort (waarvan wetenschap heeft aangetoond dat dat geen betrouwbare bron is voor wat echt hoorbaar is, vreemd genoeg) of misschien op wat hifi tijdschriften neerzetten (wat altijd gebaseerd is op subjectieve tests).

Ik claim op basis van de oorsprong van mijn mening inderdaad 'high ground' (ik sta open voor wijzigen van mijn mening, als er goede basis voor is,"ik hoor het echt heel goed" is dat bewezen niet)). Ik denk dat dit terecht is, aangezien we hier niet op hifi.nl zitten, maar op een techforum. Ieder mag dat voor zich bepalen overigens. Maar je lijkt heel ervaren en bedreven en een door tweakers gesteunde mening te hebben, maar wat je meldt, is vaak een van de vele audiomythes of subjectieve zaken. Ik vind dat pijnlijk.
Netto kan ik er alleen achter het kwaliteitsverschil komen door te testen met een nuc met of ander apparaat met toslink?
De theorie alleen lijkt in ieder geval geen volledige conclusie op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:55
pitchdown schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:02:
[...]

Netto kan ik er alleen achter het kwaliteitsverschil komen door te testen met een nuc met of ander apparaat met toslink?
De theorie alleen lijkt in ieder geval geen volledige conclusie op te leveren.
De theorie geeft juist een zeer volledige conclusie, verschil tussen dacs ga je niet horen. Testen is een goed idee, maar doe dat zorgvuldig zodat je niet in de bias val trapt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
En mbt kwaliteit dan een andere nuc nemen of zijn er mogelijkheden met betere kwaliteit dan de geluidskaart van een nuc?
MerijnB schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:08:
[...]

De theorie geeft juist een zeer volledige conclusie, verschil tussen dacs ga je niet horen. Testen is een goed idee, maar doe dat zorgvuldig zodat je niet in de bias val trapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:55
pitchdown schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:09:
En mbt kwaliteit dan een andere nuc nemen of zijn er mogelijkheden met betere kwaliteit dan de geluidskaart van een nuc?
[...]
Die keuze moet je maken adhv features die de verschillende opties hebben die je interessant vindt. 'kwaliteit' is in deze gekrabbel ver naast de marge.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

pitchdown schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:09:
[...]
Je mist het punt volledig; de geluidskwaliteit wordt niet bepaald door de geluidskaart of DAC. Die kan hooguit wat ruis op de lijn creeren, letterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eerlijk gezegd vind ik een analoog lijn niveau onprettig en zou ik sowieso digitaal aan willen sluiten. Maar dat is meer een gevoelsmatig iets. Ik heb vroeger veel last van aardlussen gehad en interne geluidskaarten waarvan je een zoem hoorde als je je muis bewoog. Ik sluit daarom alles uit principe digitaal optisch aan (tegenwoordig met hdmi)

Dat heeft niets met de kwaliteit van een DAC te maken, maar gewoon met het design van een geluidskaart en de risico's die een analoog lijnsignaal heeft op het oppikken van storing in een PC.

Verder heb ik me nog even ingelezen over dit stukje:
The Eagle schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:05:
Mijn punt was namelijk dat voor zover ik kon zien, die DSP in de Edifier alleen bij digitaal aansluiten zou werken. En dan maakt het dus wel uit hoe je de boel aansluit. Even los van de DAC discussie.
Dit is niet waar. Die edifier werkt evengoed via analoog als via digitaal. Wisselfilter en toonregeling werken prima. Dus daar hoef je het zeker niet voor te doen.

@pitchdown
Als je nu geen problemen ervaart. dan snap ik niet wat je nou zoekt. Als je iets nieuws wilt kopen en alle risco wilt uitsluiten, neem een NUC met een digitale audioaansluiting. Dan heb je zeker weten geen extra ruis, geen risico op bijgeluidjes uit de computer (geen idee of dat nog een ding is) en alles werkt prima.

Wat is precies het nadeel van een NUC met een digitale aansluiting kopen? Ik heb het idee dat er een soort probleem wordt gecreeerd dat helemaal geen probleem is.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 25-05-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mossie09
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-11-2021
Goede avond,

Nu ben ik van plan een home cinema set te kopen voor mijn Samsung 65q9fn maar nu vernam ik dat het alleen Dolby Digital ondersteund.

Het home cinema wat ik op het oog heb;
Samsung hw q90r met dts + Dolby Atmos.

Is het mogelijk om nog een DTS of Dolby Atmos signaal door te sturen?

Evt. via een receiver of ps4 pro?

Bedankt alvast!

Mvg,

Stefan Mos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:35
@Mossie09 Het hangt af van de bron.

Die termen van de tv en de home cinema set wil zeggen dat die producten dergelijke audio codecs ondersteunen. Oftewel ze kunnen het gecodeerde/gecomprimeerde atmos/dts/etc signaal intern omzetten in geluid.

Als je een andere bron hebt die dat ook kan, zou het zover ik weet ook probleemloos moeten werken. Die bron zet het atmos/dts/etc signaal dan om in een lpcm signaal welke de home cinema als het goed is probleemloos zou moeten weergeven.

Heb je geen bron die een dergelijk signaal kan decoderen, dan hoor je niets of harde digitale ruis/glitches.

Wil je überhaupt enkel digitale tv kijken, dan maakt het allemaal niet uit, omdat daar geen HD geluid aan te pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met software voor het maken van SPL berekeningen voor ruimtes en buiten gebieden?

Vanwege bepaalde voor mijn werk relevante regelgeving moet een omroepinstallatie een bepaald aantal dB halen op bepaalde plekken in bepaalde ruimtes/gebieden, en dat willen we graag gaan berekenen i.p.v. speakers plaatsen op basis van natte vinger werk/ervaring (lees: een klant wil graag aan de hand van een simulatie zien dat de installatie voldoet).
En zoeken op 'acoustic simulation' of 'speaker room calculation' levert tientallen software pakketten op variërend van een paar honderd euro tot tienduizenden euro's (Comsol en Odeon bijvoorbeeld) en ik hoop een paar hints te krijgen voor software dat het bekijken waard is.

En voor de kenners, ik zoek een audio variant van DIALux/Optiwin. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

MewBie schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:54:
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met software voor het maken van SPL berekeningen voor ruimtes en buiten gebieden?
Zo uit mijn hoofd weet @Brad Pitt de formule voor binnenruimtes, maar dat gaat meer over verliezen per meter.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Lip schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:10:
[...]
Zo uit mijn hoofd weet @Brad Pitt de formule voor binnenruimtes, maar dat gaat meer over verliezen per meter.
Bedankt voor de eer maar heb werkelijk geen flauw idee hoe dat zou moeten -O-

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Buiten is makkelijk, dan daalt de spl met 6dB met elke verdubbeling van de afstand.

Binnen is complex, omdat het gereflecteerde geluid optelt en ver weg het directe geluid zelfs overstemt. Dan gaat de 6dB afval regel niet meer op. Je kan hem wel gebruiken, maar dan ben je conservatief in je inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen. Ik wil me gaan oriënteren om een headset aan te schaffen (Geen, wat moet ik kopen vraag).

Over ear, met microfoon en het liefst draadloos (bluetooth) met 5.1 surround.

Dit zou samen moeten gaan met mijn laptop, de MSI GT73VR 6RE Titan.
Daar zitten de volgende audio in/uit-gangen op.

1x Mic-in
1x Headphone-out (HiFi / SPDIF)
1x Line-in
1x Line-out

En natuurlijk bluetooth.

Ik heb begrepen dat 3.5mm geen 5.1 ondersteund. Ondersteund bluetooth dit wel? En hoe zit het met de in en uitgangen op mijn laptop, kan ik daar een 5.1 headset op aansluiten?

Ik heb er zoals jullie zien weinig verstand van. Ik zit nu vaak met in-ear dopjes te gamen en meestal stop ik hem in het gat waar wel geluid uit komt, soms komt het geluid niet uit de bovenste en dan bijv. wel uit de onderste :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voor de duidelijkhedd: Een draadloze surround hoofdtelefoon heeft meestal ook gewoon 2 speakers en gebruikt de eigenschappen van een hoofdtelefoon om behoorlijk precies 5.1 te kunnen simuleren (luister dit maar eens met een stereo hoofdtelefoon). Dus die heeft een stereosignaal nodig om ze aan te sturen, dus dat gaat goed komen. Er moet alleen ergens het 5.1 signaal in versleuteld worden.

(virtueel) 5.1 signaal kan op de volgende manieren uit je computer komen:
- Via USB (een USB kabel of een USB zendertje) (die versleutelt dan het 5.1 in het stereo signaal en stuurt het naar de koptelefoon via BT
- Via de sp/dif aansluiting
- Via de 3 analoge stereo aansluitingen (letterlijk 6 kanaals)
- Via één analoge stereo aansluiting (dan zal software de '5.1 versleuteling' moeten doen)

Mijn advies: Zoek niet eerst beperkingen, maar ga er gewoon over concrete modellen lezen en zie dan welke aansluitingen ze nodig hebben in plaats van dit algemeen theoretisch te benaderen.

Met virtual surround gaat het 5.1 signaal uitieindelijk over het 2 kanaals signaal, dus dat kan prima.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 30-05-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of er TPA3116(-achtige) versterkers bestaan met 3 kanalen? Hiermee bedoel ik niet een versterker voor 2 speakers en een subwoofer (die zijn er genoeg), maar 2 front en een center speaker.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 30-05-2019 10:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Raven schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:51:
Weet iemand toevallig of er TPA3116(-achtige) versterkers bestaan met 3 kanalen? Hiermee bedoel ik niet een versterker voor 2 speakers en een subwoofer (die zijn er genoeg), maar 2 front en een center speaker.
Lijkt me sterk. Alternatief is 2x stereo miniamp te halen (gewoon op 1 voeding). Dan heb je 1 kanaal als spare :). Ze kosten ook de wereld niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:30:
[...]

Lijkt me sterk. Alternatief is 2x stereo miniamp te halen (gewoon op 1 voeding). Dan heb je 1 kanaal als spare :). Ze kosten ook de wereld niet.....
En dan 1 kanaal niet aansluiten? De meningen van of dat problemen op gaat leveren met de amp verschillen nogal.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Wat probeer te je te bereiken? Wil je echt discreet multichannel aan kunnen sturen, of gewoon een soort van center hebben? In geval van het laatste kun je ook nog je center op een bepaalde manier verbinden zodat je het verschil tussen links en rechts krijgt. Weet ff niet exact hoe dat ook alweer zat, maar zelf wel ooit gehad. De vraag is echter of je dat zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Raven schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:35:
[...]

En dan 1 kanaal niet aansluiten? De meningen van of dat problemen op gaat leveren met de amp verschillen nogal.
Er is zoveel onzin in omloop in audio land, het is echt niet te filmen. En daar heb je dan last van als je er naar gaat googlen. Wat zou het nou kwaad kunnen dat je een versterker niet gebruikt? Als je een versterker aanzet en je zet er geen signaal op dan gaat ie ook niet stuk toch?

Je kan prima een versterker kanaal ongebruikt laten, geen probleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The Eagle schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:40:
Wat probeer te je te bereiken? Wil je echt discreet multichannel aan kunnen sturen, of gewoon een soort van center hebben? In geval van het laatste kun je ook nog je center op een bepaalde manier verbinden zodat je het verschil tussen links en rechts krijgt. Weet ff niet exact hoe dat ook alweer zat, maar zelf wel ooit gehad. De vraag is echter of je dat zoekt.
Ik heb nu 1 stereo-amp voor 2 speakers, ik heb echter nog 2 identieke speakers en een center-speaker uit dezelfde set, 't idee is om naar 5.0 te gaan.
Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:40:
[...]
Er is zoveel onzin in omloop in audio land, het is echt niet te filmen. En daar heb je dan last van als je er naar gaat googlen. Wat zou het nou kwaad kunnen dat je een versterker niet gebruikt? Als je een versterker aanzet en je zet er geen signaal op dan gaat ie ook niet stuk toch?

En dat maakt het dus nogal lastig om erachter te komen wat nu wel/niet mogelijk is :P , zie bijv. https://www.diyaudio.com/...lass-stereo-amp-mono.html , daar doelde ik op.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Raven schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:45:
En dat maakt het dus nogal lastig om erachter te komen wat nu wel/niet mogelijk is :P , zie bijv. https://www.diyaudio.com/...lass-stereo-amp-mono.html , daar doelde ik op.
Interessant! Er wordt beweerd dat het output filter van klasse D amps gaat oscilleren als het niet getermineerd wordt met een load. Lijkt me nog steeds een incompleet verhaal, want is dat dan altijd het geval als je een klasse D amp aanzet zonder speaker aangesloten? Of alleen als je op 1 kanaal niks aangesloten hebt? Ik zou niet inzien waarom de 2e situatie anders is. En het idee dat je een klasse D amp niet aan zou kunnen zetten zonder iets aangesloten lijkt me bizar, als je dat 1 keer per ongeluk zou doen zou meteen je amp kapot zijn :P ?

Waar je altijd voor kan kiezen is biampen (dus woofer op 1 en tweeter op 1 kanaal) of parrallel aansluiten.
Maar interessant hoor, ik had deze nog nooit gehoord. En DIY audio is toch niet de minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:02:
Waar je altijd voor kan kiezen is biampen (dus woofer op 1 en tweeter op 1 kanaal) of parrallel aansluiten.
Nu volg ik het even niet :? De woofer en tweeter in de speakers zitten toch al (per speaker) op hetzelfde kanaal? Of mis ik iets :P
Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:02:
En DIY audio is toch niet de minste.
Dat weet ik :) , mijn audio kennis gaat echter niet ver genoeg om te kunnen bepalen of er een kern van waarheid in zit.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Raven schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:07:
[...]

Nu volg ik het even niet :? De woofer en tweeter in de speakers zitten toch al (per speaker) op hetzelfde kanaal? Of mis ik iets :P
Ik weet niet wat je met kanaal bedoelt in deze. Maar woofer en tweeter zitten parallel (ok vooruit, er bestaan seriele filters) aansloten op 1 versterker kanaal. Waarbij er een low pass voor de woofer zit en een high pass voor de tweeter, oftewel het wisselfilter. Normaal gesproken zet je die beide drivers op 1 amp kanaal, maar je kan ook 1 amp kanaal voor woofer en 1 amp kanaal voor tweeter gebruiken. Dit levert exact hetzelfde resultaat op overigens, maar dan hangt er iig wat aan elk kanaal. Het vereist overigens wel dubbele aansluit terminals op je luidspreker.
Dat weet ik :) , mijn audio kennis gaat echter niet ver genoeg om te kunnen bepalen of er een kern van waarheid in zit.
Nou, voor de amp die jij op het oog hebt is iig geen probleem. Heb ff in de datasheet zitten neuzen en dat ding kan een hoop
8.4 Device Functional Modes
TPA3126D2 can be configured in either a stereo BTL (Bridge Tied Load) mode, mono BTL mode (only one
output BTL channel active), or in a mono PBTL (Parallel Bridge Tied Load) mode.
Opgelost :)
Hij heeft standaard zijn outputs in bridge staan. En je kan hem ofwel parallel aansluiten (PBTL), of nog makkelijker, monio. Scheelt ook nog es in idle power consumption die laatste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:27:
[...]

Ik weet niet wat je met kanaal bedoelt in deze. Maar woofer en tweeter zitten parallel (ok vooruit, er bestaan seriele filters) aansloten op 1 versterker kanaal. Waarbij er een low pass voor de woofer zit en een high pass voor de tweeter, oftewel het wisselfilter. Normaal gesproken zet je die beide drivers op 1 amp kanaal, maar je kan ook 1 amp kanaal voor woofer en 1 amp kanaal voor tweeter gebruiken. Dit levert exact hetzelfde resultaat op overigens, maar dan hangt er iig wat aan elk kanaal. Het vereist overigens wel dubbele aansluit terminals op je luidspreker.
Dan moet de speaker dus uit elkaar om de drivers afzonderlijk aan te sluiten als ik het goed begrijp?
Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:27:
[...]
Nou, voor de amp die jij op het oog hebt is iig geen probleem. Heb ff in de datasheet zitten neuzen en dat ding kan een hoop

[...]

Opgelost :)
Hij heeft standaard zijn outputs in bridge staan. En je kan hem ofwel parallel aansluiten (PBTL), of nog makkelijker, monio. Scheelt ook nog es in idle power consumption die laatste optie.
Ik had het over de 3116, niet 3126D2, maar blijkbaar is het dus bij dergelijke amps geen probleem maar 1 speaker eraan te hangen? :) Geen idee of de modus makkelijk aan te passen is trouwens, bijv. deze: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.4ec24c4diP8a3E

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee speaker hoeft niet uit elkaar, maar je hebt wel dubbele speaker terminals nodig. Dat zit niet op alle speakers.

Of je dat bij die amp kan aanpassen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:16:
Voor de duidelijkhedd: Een draadloze surround hoofdtelefoon heeft meestal ook gewoon 2 speakers en gebruikt de eigenschappen van een hoofdtelefoon om behoorlijk precies 5.1 te kunnen simuleren (luister dit maar eens met een stereo hoofdtelefoon). Dus die heeft een stereosignaal nodig om ze aan te sturen, dus dat gaat goed komen. Er moet alleen ergens het 5.1 signaal in versleuteld worden.

(virtueel) 5.1 signaal kan op de volgende manieren uit je computer komen:
- Via USB (een USB kabel of een USB zendertje) (die versleutelt dan het 5.1 in het stereo signaal en stuurt het naar de koptelefoon via BT
- Via de sp/dif aansluiting
- Via de 3 analoge stereo aansluitingen (letterlijk 6 kanaals)
- Via één analoge stereo aansluiting (dan zal software de '5.1 versleuteling' moeten doen)

Mijn advies: Zoek niet eerst beperkingen, maar ga er gewoon over concrete modellen lezen en zie dan welke aansluitingen ze nodig hebben in plaats van dit algemeen theoretisch te benaderen.

Met virtual surround gaat het 5.1 signaal uitieindelijk over het 2 kanaals signaal, dus dat kan prima.
Heel erg simpel en duidelijk uitgelegd, bedankt! Je eerste manier spreekt over een USB zender, ik neem aan dat het geen verschil maakt dat mijn BT ingebouwd zit? Just to be sure :)

Leuk stukje audio trouwens, zou eigenlijk in de startpost moeten staan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
is dab+ een feature die nodig is toekomst gewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Ik zie zo links en rechts mensen die gebruik maken van studio monitor statieven waardoor ze een stuk hoger staan. Wat is het voordeel hier van?

Heb zelf een pricewatch: Audioengine A5+ Zwart met pricewatch: Audioengine DS2

Kan ik er ook voordeel uit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
rolandos582 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:14:
Ik zie zo links en rechts mensen die gebruik maken van studio monitor statieven waardoor ze een stuk hoger staan. Wat is het voordeel hier van?
Bepaalde frequenties klinken niet in alle richtingen hetzelfde dacht ik. Door de drivers van de speaker meer op oorhoogte te hebben, klinkt het gelijkmatiger. Dit geldt sterker naarmate je dichter op de speakers zit.

Als jij gewoon wat naar game-geluiden, Spotify of internetradio luistert, kun je je afvragen of het de meerprijs waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
Een vraag omtrent mijn subwoofer.

Ik heb een BK Monolith+. Naar mijn mening een bakbeest van een subwoofer. Alleen heb ik het idee dat deze niet naar kunnen presteert. Ik heb al een subwoofer crawl gedaan en ondanks de beperkte plekken qua plaatsing staat die daar wel goed. Nu kan ik de BK uiteraard op 50-75% vermogen zetten maar daar worden de buren niet zo vrolijk van 😏. Ik ben eigenlijk op zoek naar de beste instelling en dan met name: hoe test je dit nu goed. Hoe kan ik bepalen of de woofer lekker werkt, is hier een test programma voor o.i.d? Ik gebruik het overigens icm Dali oberon 7 voor, center en oberon 1’s achter. De receiver is een denon X3500H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Buiten kan je testen of ie goed werkt. Binnen luister je namelijk vooral naar wat je ruimte versterkt.

Dit kan gewoon met muziek. Als je wilt meten heb je veel meer nodig. Ik ga ervanuit dat je dat niet hebt

[ Voor 34% gewijzigd door JvS op 01-06-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Die aanname is juist, ik ben niet gehinderd door enige kennis en heb ook geen meet apparatuur.

En buiten testen, dat is een goeie, helaas is het ding niet erg handzaam en heb ik geen lange kabel om het signaal van de receiver naar de sub te krijgen. Maar wat ik zei: het werkt wel als je het vermogen lekker opkrikt, het gaat meer om het samenspel en dan met name met films. Actie stukken waar ik bij een ontploffing toch graag wat meer bas zou willen. Maar ja, de beperkende factor is toch ook wel de buren, die wil ik uiteraard niet tot last zijn.
JvS schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:48:
Buiten kan je testen of ie goed werkt. Binnen luister je namelijk vooral naar wat je ruimte versterkt.

Dit kan gewoon met muziek. Als je wilt meten heb je veel meer nodig. Ik ga ervanuit dat je dat niet hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Tribunus schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:25:
Nu kan ik de BK uiteraard op 50-75% vermogen zetten maar daar worden de buren niet zo vrolijk van 😏.
Je hebt al ervaren dat het laag niet overal hetzelfde klinkt. De buren horen dan ook wat anders dan jij op de bank.

Wil je zeker weten of de buren "niet vrolijk" worden wanneer je de gain verhoogd, zul je dat in goed overleg even uit moeten proberen.

Onthou dat "goed laag" vooral betekent dat er geen grote pieken en dalen over de weer te geven frequenties zijn. Met andere woorden; dat je niet constant met het volume hoeft te spelen, omdat je het ene moment niets hoort en het andere moment de kopjes uit je kast trillen.

Dit kan voor een deel bereikt worden met EQ (audyssey).

Er is geen magische instelling die het beter maakt, het is een kwestie van goed plaatsen en eigenlijk hopen dat audyssey doet wat ie moet doen. Daarna fingers crossed dat de buren niets horen of het accepteren.

Dat laatste zal ook weer afhangen van hoe de huizen gebouwd zijn. Tegenwoordig vind er volgens mij meer akoestische scheiding plaats dan vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Tribunus schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:25:
Een vraag omtrent mijn subwoofer.

Ik heb een BK Monolith+. Naar mijn mening een bakbeest van een subwoofer. Alleen heb ik het idee dat deze niet naar kunnen presteert. Ik heb al een subwoofer crawl gedaan en ondanks de beperkte plekken qua plaatsing staat die daar wel goed. Nu kan ik de BK uiteraard op 50-75% vermogen zetten maar daar worden de buren niet zo vrolijk van 😏. Ik ben eigenlijk op zoek naar de beste instelling en dan met name: hoe test je dit nu goed. Hoe kan ik bepalen of de woofer lekker werkt, is hier een test programma voor o.i.d? Ik gebruik het overigens icm Dali oberon 7 voor, center en oberon 1’s achter. De receiver is een denon X3500H
In een rechthoekige luisterruimte, kijk dan naar de room sim optie in room e q wizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Waarbij wel gezegd moet worden dat die sims vaak in belangrijke mate afwijken van "het echie" door kleine variaties die je niet mee simt. Zoals daar zijn een deur, een net licht buigslappe wand, enz.

Dus ik denk dat een eq bouwen op basis van een sim onvoldoende nauwkeurig is, maar je kan er wel goed een idee / gevoel voor krijgen wat ruimte doet met (sub) laagweergave. Korte samenvatting: je luistert naar de ruimte, niet naar je sub :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Thanks!

Hier kan ik mee aan de slag 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asateo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-07 13:54
Enkele weken terug kocht ik deze tv:
pricewatch: Philips 50PUS7303 Zilver

Prima tv.

Ik kocht er ook een hoofdtelefoon bij die ik later ook voor het gamen kon gebruiken.

pricewatch: Steelseries Arctis 7 Wit (2019 edition)

Prima geluidskwaliteit, maar wel vertraging, terwijl op radiofrequentie dat erg miniem zou moeten zijn?

De Android-tv heeft spijtig genoeg enkel een audiovertragingsfunctie (waarmee je niet in min kan gaan, dus heb ik niets aan).

Heeft iemand een idee of dit te verhelpen is?

[ Voor 10% gewijzigd door Asateo op 03-06-2019 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:10
Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:40:
[...]

Is ook kul. Ik heb een Arcam P85/3 waarvan ik het derde kanaal al jaren niet gebruik. En hoeveel mensen hebben geen 7.1 versterker staan waar de beide rear channels werkeloos zijn?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vraagje. ik heb een denon avx-2000 receiver. Waarvan de audesy niet meer klopt. (andere speakers, op andere plek in de kamer)

Nu wil ik die opnieuw instellen, maar ik kan de bijgeleverder microfoon niet meer vinden.
kan ik daar elke microfoon voor gebruiken. of is dat proces afgestemd op een specifieke microfoon ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 13:24
heuveltje schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:45:
Vraagje. ik heb een denon avx-2000 receiver. Waarvan de audesy niet meer klopt. (andere speakers, op andere plek in de kamer)

Nu wil ik die opnieuw instellen, maar ik kan de bijgeleverder microfoon niet meer vinden.
kan ik daar elke microfoon voor gebruiken. of is dat proces afgestemd op een specifieke microfoon ?
Nee.
Je hebt voor dit model een specifieke microfoon nodig.
Deze worden geleverd door Audyssey.

Zolang je een Audyssey microfoon gebruikt zal hij wel werken, maar of hij juist kalibreert is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Even een audio aansluit vraag aangezien ik 9 jaar geleden alles heb ingesteld en nu nieuw spul heb :)

TV is een LG 55" Oled vandaar gaat een HDMI kabel vanuit de HDMI ARC port naar de HDMI ARC poort van mijn Denon AVR 3500 (video out)

In de input van mijn Denon AVR doe ik de HDMI van de Panasonic blu-ray en in de andere port die van mijn Vero mediaspeler.

Stel op mijn TV in dat geluid via de HDMI ARC port moet lopen naar de Denon

Als ik het zo instel loopt het geluid toch altijd via de Denon ?

Moet ik op de Denon zelf nog specifiek dingen instellen?

Ik heb een CI / CAM module in de Tv zitten moet ik hier nog iets specifieks voor instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
C_V_S schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:26:
Moet ik op de Denon zelf nog specifiek dingen instellen?
Denon heeft een instel menu voor onder meer de input keuzes,
Op stand Blu-ray dat beeld en het geluid van HDMI nummer zoveel komt.
Op stand TV dat het geluid van ARC komt (en niet van de optische input)
Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
bouwfraude schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:43:
[...]

Denon heeft een instel menu voor onder meer de input keuzes,
Op stand Blu-ray dat beeld en het geluid van HDMI nummer zoveel komt.
Op stand TV dat het geluid van ARC komt (en niet van de optische input)
Dat soort dingen.
Oke prima daar kom ik wel uit!

Begreep dat er met ARC soms wel wat issues waren maar dan is het een kwestie van een optische kabel er bij prikken lijkt mij (en die selecteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan. Maar als de HDMI ARC gewoon goed werkt hoeft dat niet. Ik heb er ruzie mee, dus heb maar een optische kabel gespannen tussen mn tv en receiver :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Laatst online: 03-09 10:02
Ik heb een receiver-vraagje. Ik kwam er soort van bij toeval achter dat mijn blu-ray-speler en beamer allebei 3D ondersteunen. Nooit echt aandacht aan besteed. Nu lijkt me dat best grappig om te proberen, maar mijn receiver heeft niet specifiek een '3D-kenmerk'.
Maakt dat uit? Is het niet een kwestie van een bepaalde hdmi-versie die je nodig hebt? Of moet de receiver hier zelf ook 'iets doen'?

Het gaat om de pricewatch: Denon AVR-X1500H

Alvast bedankt voor de hulp.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
JvS schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:14:
Dat kan. Maar als de HDMI ARC gewoon goed werkt hoeft dat niet. Ik heb er ruzie mee, dus heb maar een optische kabel gespannen tussen mn tv en receiver :).
Ik las dat je niet de enige was met ARC ruzie maar goed gisteren de boel geinstalleerd en dat was een flinke vooruitgang hoe makkelijk dat instellen gaat :)

Enkel zit met twee issues.

Volgens het plaatje van Denon en de stickers moet je bij 5.1 de speakers in surround stoppen

Enkel op het plaatje van de opstelling wat je dan ziet staan ze naast je zeg maar

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V01TFZwv/denon-avr-x3500h-back.jpg

Moeten ze nu in de rode waar ze nu in zitten of die Surround Back (ik zou zeggen surround back maar het is wat verwarrend)

Andere probleem is mijn subwoofer die het niet doet (BK XXLS400) hij is 4 maanden terug de opslag in gegaan helemaal ingepakt en twee weken terug er uit maar gisteren bij de test van de receiver kwam er geen geluid uit :(

Nu heb ik even aan de kabel zitten pielen en als ik dan de tulip stekker (Oehlbach kabel) tegen de subwoofer port aantikten dan kwam er wel gebrom uit.

Zou het aan de kabel kunnen liggen? Is er nog iets anders wat ik kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon de handleiding volgen. Surround back is voor 7.1 of meer. De handleidingen het apparaat voelen niet waar je de speakers neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 07:55:
Gewoon de handleiding volgen. Surround back is voor 7.1 of meer. De handleidingen het apparaat voelen niet waar je de speakers neerzet.
Maar de handleiding is verwarrend :)

Nog ideeën over de subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

C_V_S schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:27:
[...]

Maar de handleiding is verwarrend :)

Nog ideeën over de subwoofer?
@C_V_S Beetje logisch nadenken he

Surround back speakers zijn voor als je 7.1 setup hebt, die heb jij niet dus moeten ze in de surround speaker aansluitingen.

Een subwoofer die wel bromt als je de rca aanraakt geeft dus nog wel geluid. Gewoon even systematisch uitzoeken. Als je wilt weten of je sub het nog doet, sluit je er iets anders op aan waar zeker weten geluid uitkomt; bijvoorbeeld een telefoon (met volume op sub dicht in eerste instantie!) of een andere bron.

Als dat dan wel werkt, dan kijk je de instellingen van je receiver na. (iets met speakers wel of niet of small instellen bijv, of instellen dat je wel of geen sub hebt enzo). Een beetje moeite mag je wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
@Jag

Maar normaal gesproken in een 5.1 opstelling staan je surround speakers toch achter je? Waarom laat Denon dan zo'n vaag plaatje zien dat ze naast je staan.

Dat pielen met de instelling stond al op het lijstje van zaken om te testen maar dacht misschien heeft er iemand wel het "lampje idee" hier :)

Vanavond eerst even een andere kabel testen en inderdaad alle instellingen door lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

MindWarp schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 07:13:
Ik heb een receiver-vraagje. Ik kwam er soort van bij toeval achter dat mijn blu-ray-speler en beamer allebei 3D ondersteunen. Nooit echt aandacht aan besteed. Nu lijkt me dat best grappig om te proberen, maar mijn receiver heeft niet specifiek een '3D-kenmerk'.
Maakt dat uit? Is het niet een kwestie van een bepaalde hdmi-versie die je nodig hebt? Of moet de receiver hier zelf ook 'iets doen'?

Het gaat om de pricewatch: Denon AVR-X1500H

Alvast bedankt voor de hulp.
3D kan vanaf HDMI 1.4 en dat heeft jouw receiver, zie https://www.denon-hifi.nl...nema/avreceiver/avrx1500h en dan onder specificaties. Dus hij kan het doorgeven. Soms zit er ook een 3D upscaler in een receiver, dat heeft jouw receiver volgens mij niet, maar dat hoeft ook niet - je BR speler kan native een 3D signaal (wat in weze gewoon 1080p met een extra bitje om aan te geven dat het een 3D video betreft is) uitsturen. Gaat door je receiver heen en zo je beamer in, die het zal herkennen als een 3D signaal en ook zo zal behandelen.
Kwestie van een 3D brilletje en 3D film kopen dus. Avatar is oud maar wel een aanrader, en verder alle animatiefilms. Daar zie je het iig het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Laatst online: 03-09 10:02
@The Eagle Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie!
Straks maar even shoppen voor twee brillen en wat leuke films om te proberen :)
Ben benieuwd hoe leuk het is voor thuisgebruik.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

C_V_S schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:15:
@Jag

Maar normaal gesproken in een 5.1 opstelling staan je surround speakers toch achter je? Waarom laat Denon dan zo'n vaag plaatje zien dat ze naast je staan.

Dat pielen met de instelling stond al op het lijstje van zaken om te testen maar dacht misschien heeft er iemand wel het "lampje idee" hier :)

Vanavond eerst even een andere kabel testen en inderdaad alle instellingen door lopen.
5.1 luidsprekers opstelling is met side surround, die horen niet achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04 22:17
Een goedemiddag,

Mijn vraag bungelt tussen dit topic en dat van 'Consumentenelektronica Aankoopadvies'. Echter heb ik hiervoor gekozen omdat het niet zo zeer gaat om wát ik moet kopen, maar of het apparaat waar ik naar op zoek ben überhaupt bestaat.

Ik ben aan het kijken voor een draadloze wifi-speaker (momenteel interesse in een Harman-Kardon Omni 50+) welke ik via op elke plek in huis/tuin neer kan zetten en kan genieten van muziek. Op dit moment heb ik een Denon AVR-X2300W versterker met daarop een 2.1 set aangesloten.

Nu wil ik graag vanuit 1 apparaat zowel de versterker als de draadloze speaker aansturen zodat, wanneer je bijvoorbeeld vanuit de tuin naar binnen loopt, je naadloos hetzelfde nummer hoort.

Ik heb inmiddels gebeld met Denon welke aangeeft dat mijn versterker niet de mogelijkheid heeft om via wifi de audio naar een draadloze speaker te streamen. Ook de Harman Kardon Adapt audio streamer (en ook de plus-versie), heeft niet de functionaliteit om zowel gelijktijdig een bedraad & draadloos signaal uit te sturen.

Ik ben op zoek naar stuk hardware wat verschillende apparaten, voorzien van Spotify Connect, gelijktijdig kan voorzien van een audio signaal, bij voorkeur via wifi.. Weet iemand van jullie van het bestaan dergelijk apparaat?

Hoor het graag!

[ Voor 0% gewijzigd door Danger.Mouse op 05-06-2019 17:59 . Reden: Zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moet ik in dit topic dan zeggen: ja dat bestaat? Dat kan ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
heuveltje schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:45:

Als ik zo Google lijkt die microfoon zoveel op degene die bij mijn Denon 3300 zit dat ik zou zeggen dat het dezelfde is. Uit welke regio kom je anders kan je er misschien een lenen van mij, of iemand anders op het forum.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Danger.Mouse schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:53:
[...]
Ik ben op zoek naar stuk hardware wat verschillende apparaten, voorzien van Spotify Connect, gelijktijdig kan voorzien van een audio signaal, bij voorkeur via wifi.. Weet iemand van jullie van het bestaan dergelijk apparaat?
Ja, ik gebruik zelf zo'n apparaat. Zoek eens op multiroom audio.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
RichieB schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:57:
[...]

Ja, ik gebruik zelf zo'n apparaat. Zoek eens op multiroom audio.
https://www.cnet.com/how-...m-music-with-google-cast/

Als het zo simpel is als met een Chromecast een audio groep maken dan ben ik geholpen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Danger.Mouse schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:41:
[...]
https://www.cnet.com/how-...m-music-with-google-cast/

Als het zo simpel is als met een Chromecast een audio groep maken dan ben ik geholpen! :*)
Laat het ons vooral even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Ha!

klein vraagje, ik heb net een nieuwe versterker gescoord, NAD C328 en gebruik hem met name voor audio maar wil hem ook gebruiken om mijn tv geluid te regelen en het liefst met de afstandsbediening van de tv, Ik heb mijn TV Sony KD-49XE7004 middels digitale out aan de digitale in van de versterker gekoppeld.

Ik had eerst geen geluid maar door het audioformat op PCM te zetten hoor ik nu wel de versterker èn de tv, dat is niet de bedoeling.

Ik wil graag het geluid van de tv enkel via mijn versterker en de input daarvan regelen met de tv afstandsbediening. Iemand een idee welke instelling ik mis of dat dit niet kan? Alternatief zou ik nog de headphone out naar mijn versterker kunnen leiden maar dat is wellicht niet helemaal de bedoeling.

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
RichieB schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:59:
[...]

Laat het ons vooral even weten!
3 weken wachten helaas, vrienden hebben mijn chromecast mee op vakantie... TBC! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

dano_nl schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:59:
Ha!

klein vraagje, ik heb net een nieuwe versterker gescoord, NAD C328 en gebruik hem met name voor audio maar wil hem ook gebruiken om mijn tv geluid te regelen en het liefst met de afstandsbediening van de tv, Ik heb mijn TV Sony KD-49XE7004 middels digitale out aan de digitale in van de versterker gekoppeld.

Ik had eerst geen geluid maar door het audioformat op PCM te zetten hoor ik nu wel de versterker èn de tv, dat is niet de bedoeling.

Ik wil graag het geluid van de tv enkel via mijn versterker en de input daarvan regelen met de tv afstandsbediening. Iemand een idee welke instelling ik mis of dat dit niet kan? Alternatief zou ik nog de headphone out naar mijn versterker kunnen leiden maar dat is wellicht niet helemaal de bedoeling.
Heeft je AB van de TV een leerfunctie? Zo, nee dan kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yusisushi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-08 12:08
kan ik een JBL 305P MKII gebruiken zonder DAC met 3,5mm naar 6mm kopjes? moederbord is msi z370 sli plus. Hoe groot is de kans dat ik met deze set nog naar een extra subwoofer verlang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja kan. Idd verloop nodig van 3.5mm jack naar 2x 6.3mm dan wel xlr.

Een reden voor een externe geluidskaart of externe DAC kan zijn dat je storing hebt op je analoge geluidsuitgangen van je computer. Het helpt om het volume van je computer hoog te hebben en volume op je speakers te regelen.

Een sub is wenselijk bij de 305s, zeker. Maar ik ben dan ook voorstander van aanwezig en kwalitatief uitstekend sublaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Jag schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:12:
Maar ik ben dan ook voorstander van aanwezig en kwalitatief uitstekend sublaag.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, gezien de hoeveelheid valkuilen die er zijn. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
C_V_S schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:15:
@Jag
Bij 5.1 wel maar dat is zo DVD en begin van de eeuw. Althans bij staan/hangen de surround luidsprekers schuin achter me. Tegenwoordig zijn ze weer een paar kanalen verder en kan je echte achter luidsprekers neerzetten en hoogte kanalen en stereo subs en wat ze nog meer gaan verzinnen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Lip schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:49:
[...]

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, gezien de hoeveelheid valkuilen die er zijn. :D
Sja, niet alles komt makkelijk in t leven :+
Maar kan je er nog wel voorstander van zijn (en je er hard voor maken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Eens, het klinkt hier dan ook heel vet. Vooral bij een een film als Godzilla of expendables 3. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Geen vraag, maar een kleine ervaring waar anderen wellicht ook wat mee kunnen.

Ik heb een Sennheiser PXC 550, naar blijkt inmiddels dik twee jaar. Ik gebruik het ding dagelijks meerdere uren en ben er heel tevreden over. Maar inmiddels begint de accu-levensduur wat kort te worden. Een werkdag haal ik nog wel, maar ik moet niet vergeten 'm 's avonds aan een lader te hangen. Anders zit ik de volgende ochtend met een bijzonder kakineuze Engels dame die iedere minuut 'please recharge headset' roept.

Ik had al eens een vervangende accu gezien op de internets, maar die is al een paar weken uitverkocht, dus dan maar een mailtje naar Sennheiser support.

Binnen twee uur belt Sacha terug. Wil wat dingen controleren, waarschuwt voor slechte laders, en wil eigenlijk dat ik langsga bij een Sennheiser dealer, maar als ik aangeef dat ik de kennis voor het zelf vervangen wel in huis heb stribbelt 'ie ook niet verder tegen en vertelt me hoe ik bij Sennheiser Nederland een vervangende accu kan bestellen.

Kijk. Dat is customer-support zoals het hoort.

Mocht je ruzie hebben met een Sennheiser product, ook een consumentenproduct, vraagt het ze. Ze zijn zeer bereid je te helpen.

(Ik heb ze een paar keer eerder nodig gehad. Jaren terug had ik oordopjes, van Sennheiser, en daar zat altijd een ruim assortiment rubbertjes bij, maar op een gegeven moment waren de rubbertjes op. Een emailtje met de vraag waar ik vervangende rubbertjes kon kopen werd beantwoord met een bubbeltjesenveloppe met twee complete setjes rubbertjes erin. Dus vandaag is geen incident.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 09-06-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Mijn huidige versterker is het loodje aan het leggen. Nu is deze destijds geleverd met speakers die het nog prima doen. Nu heeft de versterker een impedantie van 6 ohm. Is het belangrijk dat de nieuwe versterker ook een impedantie van 6 ohm heeft of kan 8 ohm ook prima? Of moet je dan voor 4 ohm gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 14-06-2019 10:54 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
LordSinclair schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:54:
Mijn huidige versterker is het loodje aan het leggen. Nu is deze destijds geleverd met speakers die het nog prima doen. Nu heeft de versterker een impedantie van 6 ohm. Is het belangrijk dat de nieuwe versterker ook een impedantie van 6 ohm heeft of kan 8 ohm ook prima? Of moet je dan voor 4 ohm gaan?
De opgegeven weerstand heeft geen betrekking op de versterker maar op de speakers die eraan gehangen worden, in jou geval is elke moderne receiver geschikt om je speakers aan te sturen :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Ik ben aan het kijken naar een 2.0 speakerset bij de PC die muziek accuraat weergeeft. Liefst niet al te groot, 3 tot 5(misschien 6) inch woofer max.

Ik heb nu een M-audio AV-40, waarvan de interne elektronica langzaam aan het sterven is, allerlei kuren.

Nu had die AV-40 2x20 watt en die konden echt meer dan hard genoeg, bovendien werd de kast met de versterker behoorlijk heet, wat volgens mij ook mede de reden van het langzaam afsterven is. Maar veel van de populaire studio monitoren hebben allemaal 80 of 100 watt. Naast dat ik dat vermogen totaal niet nodig heb voor PC gebruik, hoe gaan die dingen dan om met warmte ontwikkeling?

Zijn er handige zoektermen voor kwalitatieve 2.0 speakers behalve 'studio monitor'? En als ik passieve speakers zou willen met een losse versterker, wat zijn dan goede zoektermen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Goron schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:55:
Maar veel van de populaire studio monitoren hebben allemaal 80 of 100 watt. Naast dat ik dat vermogen totaal niet nodig heb voor PC gebruik, hoe gaan die dingen dan om met warmte ontwikkeling?
Dat vermogen is vaak RMS dus wat erg optimistisch en veel monitoren hebben een klasse-D versterker die worden amper warm. Een klasse A/B versterker (standaard stereo) valt reuze mee kwam warm worden maar ze hebben wel koelribben. Zelf heb ik al jaren een hifi stereo versterker staan en twee boekenplank formaat luidsprekers. Wel wat ge-upgraded door de tijd heen. Voor ideeën:
https://www.hifiklubben.nl/stereo/versterkers/
https://www.hifiklubben.n...boekenplank-luidsprekers/
Als je zelfbouw leuk vind speakerenco.nl en speakerland.nl hebben kits die je in de winkel kan beluisteren en daarna in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Goron schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:55:
Ik ben aan het kijken naar een 2.0 speakerset bij de PC die muziek accuraat weergeeft. Liefst niet al te groot, 3 to 5(misschien 6) inch woofer max.

Ik heb nu een M-audio AV-40, waarvan de interne elektronica langzaam aan het sterven is, allerlei kuren.

Nu had die AV-40 2x20 watt en die konden echt meer dan hard genoeg, bovendien werd de kast met de versterker behoorlijk heet, wat volgens mij ook mede de reden van het langzaam afsterven is. Maar veel van de populaire studio monitoren hebben allemaal 80 of 100 watt. Naast dat ik dat vermogen totaal niet nodig heb voor PC gebruik, hoe gaan die dingen dan om met warmte ontwikkeling?

Zijn er handige zoektermen voor kwalitatieve 2.0 speakers behalve 'studio monitor'? En als ik passieve speakers zou willen met een losse versterker, wat zijn dan goede zoektermen?
Warmte is geen probleem. Met studio monitoren krijg je wel goede bang voor the buck en goede kwaliteit. De JBL LSR 300 serie is wmb onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit; technisch goed ontwerp, actief gefilterd met klasse D amps voor een prikkie :). Je hebt 3 modellen: lsr 305, 306 en 308.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 22:30
Dat kan. De NAD C328 heeft Infrarood Learning.

Je kunt (na inleren) het volume van de versterker met de Sony TV-afstandbediening regelen.

Check de handleiding.
dano_nl schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:59:
Ha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

gelukt, thanks
christiaans schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:19:
Dat kan. De NAD C328 heeft Infrarood Learning.

Je kunt (na inleren) het volume van de versterker met de Sony TV-afstandbediening regelen.

Check de handleiding.

[...]

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Jag schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:25:
[...]
technisch goed ontwerp
Waarom klagen ze dan allemaal over ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jag schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:25:
[...]

Warmte is geen probleem. Met studio monitoren krijg je wel goede bang voor the buck en goede kwaliteit. De JBL LSR 300 serie is wmb onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit; technisch goed ontwerp, actief gefilterd met klasse D amps voor een prikkie :). Je hebt 3 modellen: lsr 305, 306 en 308.
Niet mee eens, veel te bonkerig en geen goed geluidsbeeld. Je kan veel beter naar een KRK Rokit kijken als je toch al bezig bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@bouwfraude technisch ontwerp doel ik hiermee op vlakke on axis response, en, veel uitzonderlijker, met zorg ontworpen directivty.

@Joopieboy bonkerig is laagweergave, en dat is voornamelijk een eigenschap van de ruuimte waarin je luistert. Geen goed geluidsbeeld is een wat minder duidelijke term wmb. En sja, het blijft tot op zekere hoogte subjectief. Zeker indien de norm blijft dat er gemixt wordt op niet lineaire monitors en ook niet lineaire speakers de norm zijn binnen de HiFi. De KRKs zijn zeker een voorbeeld van een niet lineaire speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja ik ben helaas geen audiofiel, ik weet alleen wat ik hoor en wat ik prettig vind klinken of natuurlijk.
Daarbij zijn de reviews van die JBL speakers ook niet geheel overtuigend, zodoende. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Joopieboy schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:08:
Ja ik ben helaas geen audiofiel, ik weet alleen wat ik hoor en wat ik prettig vind klinken of natuurlijk.
Door heel bewust voor subjectieve ervaring te kiezen en de verklaring weg te wuiven, ben je juist zoals audiofielen zijn. Jag benadert geluid technisch.. Een reactie 'ik hoor gewoon wat ik hoor' waarmee je dat wegwuift vind ik eerlijk gezegd niet bepaald open. Niet alles weten is uiteraard mogelijk, maar niet open staan en vol inzetten op je subjectieve ervaring en die veralgemeniseren tot een speakereigenschap is onterecht.

Kwaliteit van laagweergave heeft maar een klein beetje met de kwaliteit van speakers te maken (tot op zekere hoogte, als een speaker enorme eigen resonanties of gekke pieken in het laag heeft, hoor je dat wel). Het is het samenspel van de ruimte en de diepte van de laagweergave die laag goed of slecht doen klinken in de meeste gavellen. Die JBL's hebben gewoon een redelijk vlakke laagweergave (zoals alle luidsprekers, dat is ongeveer het makkelijkste wat er is aan een speaker).

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 18-06-2019 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

JvS schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:31:
[...]

Door heel bewust voor subjectieve ervaring te kiezen en de verklaring weg te wuiven, ben je juist zoals audiofielen zijn. Jag benadert geluid technisch.. Een pedante reactie 'ik hoor gewoon wat ik hoor' waarmee je dat wegwuift vind ik eerlijk gezegd maar matig.

Kwaliteit van laagweergave heeft maar een klein beetje met de kwaliteit van speakers te maken (tot op zekere hoogte, als een speaker enorme eigen resonanties of gekke pieken in het laag heeft, hoor je dat wel). Het is het samenspel van de ruimte en de diepte van de laagweergave die laag goed of slecht doen klinken in de meeste gavellen. Die JBL's hebben gewoon een redelijk vlakke laagweergave (zoals alle luidsprekers, dat is ongeveer het makkelijkste wat er is aan een speaker).
Ik zal het duidelijk proberen te maken dan, het is meer dat ik geen zin heb om het uit te leggen aangezien ik alle termen edg niet ken. Daarom noem ik mij zelf geen audiokenner of audiofiel, ik ben wel kritisch op wat ik hoor. Zo was het als je recht voor de speakers zat op oorhoogte was het geluid prima, het nadrukkelijke laag in deze opstelling wat bij de KRK's niet zo aanwezig was leek wel alsof dat geboost werd. Hoog was wat scherper dan ivm de KRK's. Maar het grootste was mij vebaasde is als je omhoog of omlaag ging het geluid een soort van wegviel. Dit hadden de KRK's pas veel later, dan moest je echt flink opzij stappen. Echt op volume heb ik ze niet kunnen proberen, alleen op gevoel vond ik de plastic achtige behuizing van de JBL's ook niet echt vertrouwen geven.

De KRK's klonken veel rustiger en helderder, prettiger om langer naar te luisteren en ik had het idee dat ik meer detail hoorde, de belletjes en andere kleine geluiden of het ademen voordat er de volgende zin gezongen werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Joopieboy schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:38:
[...]
Echt op volume heb ik ze niet kunnen proberen, alleen op gevoel vond ik de plastic achtige behuizing van de JBL's ook niet echt vertrouwen geven.
[...]
Tsja, als je de laklaag van het hout laat meespelen bij het beoordelen van het geluid dan maakt het helemaal niet meer uit wat wij er van vinden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

RichieB schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:52:
[...]

Tsja, als je de laklaag van het hout laat meespelen bij het beoordelen van het geluid dan maakt het helemaal niet meer uit wat wij er van vinden..
Dat mag jij zo vinden, maar als je hem oppakt en je voelt alles al kraken en bewegen, dan ben ik er eigenlijk al wel klaar mee. :) Plug echt zwaar waren ze ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
DjaRoel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:10:
[...]

De opgegeven weerstand heeft geen betrekking op de versterker maar op de speakers die eraan gehangen worden, in jou geval is elke moderne receiver geschikt om je speakers aan te sturen :)
De speakers zijn ook 6 ohm, passen moderne versterkers zich daar automatisch aan aan of komt het niet zo nauw met de weerstand waarvoor ze ontworpen zijn en de weerstand die er aan gehangen wordt?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:19:
[...]
De speakers zijn ook 6 ohm, passen moderne versterkers zich daar automatisch aan aan of komt het niet zo nauw met de weerstand waarvoor ze ontworpen zijn en de weerstand die er aan gehangen wordt?
Daar hoeven ze niet eens modern voor te zijn maar van 4 -16 Ohm is geen probleem.
6 Ohm wordt door sommige fabrikanten gebruikt om een vermogen aan te geven vaak bij 1kHz en best veel vervorming. Geeft een leuke hoge waarde.
Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6