Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 57 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
LordSinclair schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:19:
[...]

De speakers zijn ook 6 ohm, passen moderne versterkers zich daar automatisch aan aan of komt het niet zo nauw met de weerstand waarvoor ze ontworpen zijn en de weerstand die er aan gehangen wordt?
Zolang de speakers een weerstand hebben van 4 ohm of hoger is het doorgaans prima.

Als de weerstand (frequentie afhankelijk) lager is kan het voorkomen dat de versterker zijn vermogen eigenlijk te makkelijk kwijt kan, je maakt dan bijna sluiting en daar kunnen ze niet allemaal (zo goed) tegen en dan met name ook de speakers omdat je dan meer een gelijkspanning aan gaat bieden als een wisselspanning. Maar dat gezegd hebbende is dat naar mijn weten meer een probleem uit het verleden en hebben moderne/gangbare luidsprekers daar eigenlijk geen last meer van.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Sinds gisteren heb ik mijn Onkyo 608's vervangen met Onkyo 1008's, die als eindversterkers functioneren. En de Marantz 6011 gebruik ik nu als voorversterker (atmos). Ik had de 608's op bi-amp voor de front speakers (b&w 604 s3) en de andere ook voor (2x b&w crl600, boven en onder).

Wat ik nu merk is, dat ik al die jaren met bagger geluid heb zitten luisteren. Want het verschil is enorm. Mijn vraag nu is, is er nog een stap omhoog, waarbij ik het verschil nog meer ga horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

TheTurk schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:41:
is er nog een stap omhoog, waarbij ik het verschil nog meer ga horen?
Een keer is iets gaan meten, met een oscilloscoop of een umik-1 bijvoorbeeld. Als je niks gemeten hebt, krijg je van mij de garantie, dat het nog steeds shit klinkt.

gewoon domweg vanwege het feit, dat je er niks aan hebt kunnen doen. :F

de DSP van sr6011, zal grofweg het meest schuldig zijn aan het andere geluid wat je nu hoort. Niet het vermogen! Hierdoor kan het best zijn dat de basstonen breedbandiger zijn geworden.

Je geld nodeloos in vermogen steken = geld in de open haard gooien

[ Voor 24% gewijzigd door Lip op 20-06-2019 11:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Ja ik had het gemeten, ik zal vanavond weer meten, dan zien we het verschil wel. Wat ik nu merk is dat de overloop strakker is geworden. Ik heb in mijn auto een dsp (Helix Pro mkII) en daar heb zitten spelen met Focal 3 weg systeem. Wat ik merkte is, hoe sterker de octaaf (lager), bijv butterworth vs linkwitz, hoe specifieker het geluid wordt, maar nadeel is dat je 'de locatie' verliest. Maw, geluid wordt breeder. Met de 608 was het geluid dus heel kort, geluid kwam net onder de tweeter, met de 1008 komt het geluid precies tussen de tweeter en mid. Kan dit te maken dat de tweeter genoeg vermogen had en de mids niet, waardoor de tweeter luider was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nee vergeet dat vermogen, je word in de maling genomen door de DSP (zoals zovelen).
bijv butterworth vs linkwitz, hoe specifieker het geluid wordt, maar nadeel is dat je 'de locatie' verliest. Maw, geluid wordt breeder. M
Andere ruimte , en een andere akoestische compressie/regels van toepassing. Car vs. Home audio
Met de 608 was het geluid dus heel kort, geluid kwam net onder de tweeter, met de 1008 komt het geluid precies tussen de tweeter en mid
EQ, inclusief aanpassing van de de fase c.q tijddomein

[ Voor 93% gewijzigd door Lip op 20-06-2019 11:57 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

Vraagje, ik heb een vintage radio welke ik wil gaan ombouwen met een RPi en een Hifiberry AMP2. Nu vraag ik me af wat voor speakers ik daar nou het beste in kan plaatsen.

Het gaat om een radio die op deze lijkt:
Afbeeldingslocatie: https://images.reverb.com/image/upload/s--YaeIoqUf--/f_auto,t_large/v1536472709/gyxidw2hldynzl90gry9.jpg

Het hoeft niet mega hard, maar wenselijk is wel om mooi geluid eruit te krijgen.

Er zit nu één grote center speaker in en twee kleine. Ik zit er aan te denken om twee speakers aan de zijkant te plaatsen en de voorkant dicht te maken.

Iemand die mij advies kan geven?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
@iMars Kan je de huidige speakers niet handhaven, anders misschien twee leuke full range speakers van visaton of Dayton audio. Ik zou ze persoonlijk wel aan de voorkant houden, anders heb je alleen indirect geluid.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

DjaRoel schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:36:
@iMars Kan je de huidige speakers niet handhaven, anders misschien twee leuke full range speakers van visaton of Dayton audio. Ik zou ze persoonlijk wel aan de voorkant houden, anders heb je alleen indirect geluid.
Huidige speakers zijn niet echt goede kwaliteit. Sowieso is het mono (1 goede speaker plus 2 "tweeter-achtige" aan de zijkant).

Moet het nog helemaal leeg slopen en dan kan ik kijken of er ruimte is voor twee speakers.

Ga iig kijken naar Visaton of Dayton (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@iMars leuk projectje. Vind het zelf ook wel een tof idee. Toeval wil dat ik drie van die radio's heb staan. Iets met een keer bij mijn pa laten vallen dat ik wel zo'n ding wilde, en die vervolgens een ad op MP zette en overstelpt werd door "kom maar halen" mailtjes.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

The Eagle schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:22:
@iMars leuk projectje. Vind het zelf ook wel een tof idee. Toeval wil dat ik drie van die radio's heb staan. Iets met een keer bij mijn pa laten vallen dat ik wel zo'n ding wilde, en die vervolgens een ad op MP zette en overstelpt werd door "kom maar halen" mailtjes.
Vrouwlief wilde zo'n radio op een tafeltje als decor, totdat ze zag dat ie toch iets groter was dan dat ze dacht :')
Nu komt ie op mijn kantoor/man-cave maar moet natuurlijk wel al mijn muziek kunnen afspelen.

Misschien dat ik ergens ooit nog een kleiner model kan vinden voor in de woonkamer... O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4qWQE7QKM1gJBqZq1TkEIjqk/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 21-06-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:39
Ik heb ook nog een oude radio staan waar ik deze zomer een Chromecast audio in wilde plaatsen, maar dat is dus geen heel origineel idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:25
iMars schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:46:

Misschien dat ik ergens ooit nog een kleiner model kan vinden voor in de woonkamer... O-)
[Afbeelding]
Er zijn ook nieuwe radio's te koop met zo'n vintage look.

https://www.mediamarkt.nl...ola-vrs-2800-1597979.html

Maar restaureren/ombouwen is natuurlijk ook leuk als je dat kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 16:01
Een balanced cable vraagt die meer energie van uw DAP dan een unbalanced cable?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:51
Ivan4you schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:14:
Een balanced cable vraagt die meer energie van uw DAP dan een unbalanced cable?
In de theorie wel, in de praktijk ga je er niets van merken. Waar heb je balanced audio voor nodig?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@Ivan4you Nee, dat maakt niks uit, een balanced kabel betekent alleen dat de massa van beide apparaten aan elkaar ligt en dat de kabel zeer waarschijnlijk enige vorm van afscherming heeft, zo voorkom je dat de kabel onderweg storingen oppikt of dat door potentiaal verschil tussen beide apparaten mogelijk een verstoring kan ontstaan.@MerijnB ik ben heel benieuwd naar jou uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
DjaRoel schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:43:
@Ivan4you Nee, dat maakt niks uit, een balanced kabel betekent alleen dat de massa van beide apparaten aan elkaar ligt en dat de kabel zeer waarschijnlijk enige vorm van afscherming heeft, zo voorkom je dat de kabel onderweg storingen oppikt of dat door potentiaal verschil tussen beide apparaten mogelijk een verstoring kan ontstaan.@MerijnB ik ben heel benieuwd naar jou uitleg.
Ik realiseer me dat eea op meerdere manieren te interpreteren is, de kabel zelf natuurlijk niet, maar een balanced kabel gebruiken impliceert dat je er gebalanceerde audio over wilt hebben, en dat kan (zover ik weet) evt energie kosten (denk aan een actieve di).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LA-384 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 07:14:
[...]

Er zijn ook nieuwe radio's te koop met zo'n vintage look.

https://www.mediamarkt.nl...ola-vrs-2800-1597979.html

Maar restaureren/ombouwen is natuurlijk ook leuk als je dat kan :)
Dan krijg je al snel van die Ricatech meuk. Dat wil je niet :X
Is ook niet nodig in mijn geval :) zie hier wat er nog beschikbaar is (dit zijn de grootste, zie de verlengsnoer er naast voor size). Beeld vertekent een beetje btw, zijn beiden even hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l9utwqWwSnMxQb0Rv1IOvwov/full.jpg

Moet vast wat van te maken zijn. Is dan wel een echt meubel. Alleen zijn deze twee nog volledig werkend, dus da's eigenlijk zonde :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 22-06-2019 21:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 16:01
MerijnB schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:28:
[...]

In de theorie wel, in de praktijk ga je er niets van merken. Waar heb je balanced audio voor nodig?
Door mijn weinige kennis ervan heb ik voor mijn Sony zx300 en Sony headphone mdr1am2 een balanced cable besteld.Dacht zal wel beter zijn.Maar dan was ineens mijn vraag of deze niet meer energie vraagt.En Sony maakt mij ook wijs dat balanced betere sound geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivan4you op 23-06-2019 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Ivan4you schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Door mijn weinige kennis ervan heb ik voor mijn Sony zx300 en Sony headphone mdr1am2 een balanced cable besteld.Dacht zal wel beter zijn.Maar dan was ineens mijn vraag of deze niet meer energie vraagt.En Sony maakt mij ook wijs dat balanced betere sound geeft.
Ben wel benieuwd hoe de plug van dt kabeltje eruit ziet, want die moet dan 6 polen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

https://www.sony.nl/elect...d/mdr-1am2/specifications
Een gebalanceerde verbindingskabel met een diameter van 4,4 mm scheidt de linker- en rechtergeluidssignalen volledig, in tegenstelling tot conventionele hoofdtelefoonkabels die een aardingsdraad delen. Dit minimaliseert het verlies van signaaloverdracht en de daaruit voortvloeiende lagere geluidskwaliteit, zodat u minder vervorming en interferentie hoort.
Afbeeldingslocatie: https://www.sony.nl/image/d4de67dfabca7be0cd069d2356cf24bd?fmt=png-alpha&wid=600

Een soort minijack plus ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 23-06-2019 09:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
De slangenolie druipt ook wel vanaf zeg, fibonacci reeks voor hoge tonen, frequentie respons tot 100k, 'gebalanceerde' kabel die niets met gebalanceerde audio te maken heeft. Best triest allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gebalanceerde marketing :+

Maarja, daar hangt de audiowereld van aan elkaar. Er is een mooie functie voor gebalanceerd signaal en dat heeft niet met "verlies van signaaloverdracht'. Dit is gewoon een mooi elvenproduct waar lekker aan verdiend kan worden. :P

[ Voor 84% gewijzigd door JvS op 23-06-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
JvS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:36:

Maarja, daar hangt de audiowereld van aan elkaar. Er is een mooie functie voor gebalanceerd signaal en dat heeft niet met "verlies van signaaloverdracht'. Dit is gewoon een mooi elvenproduct waar lekker aan verdiend kan worden. :P
Tja, zeker bekend. Misschien had ik het niet (in deze mate) van een bedrijf als Sony verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

JvS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:36:

Kom ik weer als leek, maar dit was toch iets wat 'professioneel' en met PA systemen veel gebruikt werd toch? Met name lange afstanden en alles.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Joopieboy schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Kom ik weer als leek, maar dit was toch iets wat 'professioneel' en met PA systemen veel gebruikt werd toch? Met name lange afstanden en alles.
In consumentenspul is het puur "voor de cool". Wij leggen geen 50 meter kabel met een extreem zwak microfoonsignaal.

Dit soort verkeerde associaties maken de auidowereld.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 23-06-2019 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Joopieboy schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Gebalanceerde audio is zeker heel waardevol, maar:

1) niet bij deze toepassing
2) het is geen gebalanceerde audio, zo noemen ze het alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

DjaRoel schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:36:
Heb even gekeken en gezocht. Het houten paneel aan de voorkant van de radio, daar zit het stof op geplakt. Dus een extra gat erin zagen voor een speaker gaat niet. Tenzij ik het paneel vervang voor een ander paneel. Moet ik wel hetzelfde soort stof vinden. Edit: gevonden

Heb nu mijn ogen laten vallen op de Dayton RS100-8 4". Zijn overkill voor de Hifiberry (Max 60Watt totaal), maar qua grootte (4") passen deze het beste aan de zijkanten.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/188510/files/94315622/890x820x2/dayton-audio-rs100-8-4-reference-full-range-driver.jpg

Is dit wat?

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 23-06-2019 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou hier even een los topic voor maken. Dit is geen klein vraagje op deze manier. Dit is een bouwproject met heel veel aspecten. Een van de aspecten: Ja dit is op zich prima, maar ik zou de 4ohm variant nemen in verband met de versterker. Die levert dan hoogstwaarschijnlijk 2x zoveel vermogen.

Maar als je wilt dat het echt goed gaat klinken, dan zijn er veel meer aspecten.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 23-06-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
Ik heb onlangs online een set vloerstaanders gekocht in het hogere segment. (jaja niet heel slim, had ze eerst moeten beluisteren in een winkel :p) Nu ben ik tevreden over het geluid wat er op normaal luisterniveau eruit komt, echter veranderd dit als ik even flink het volume omhoog gooi. Het hoog begint dan te overheersen en doet eigenlijk pijn aan je oren.

Met mijn andere vloerstaanders heb ik dat dus niet. Die blijven op luid niveau nog gewoon goed klinken, desondanks ze wat dof zijn. Het vermogen van deze zuilen komt redelijk overheen met mijn versterker. (100-150 watt, versterker is 85 watt @ 8 ohm)

Die nieuwe zuilen hebben een wat hogere gevoeligheid, 93 db tegenover 86db. Maar de specificaties van de speakers liggen op 300-600 watt. In de handleiding is een minimale versterker van 35 watt vereist.

Is mijn huidige versterker niet echt geschikt om deze zuilen aan te sturen mocht ik wat extra luid gaan spelen? Kan me het eigenlijk niet voorstellen. Er is wel een verschil met mijn vorige zuilen. Deze hebben bandtweeters ipv van de dome tweeters die ik nu heb.

[ Voor 0% gewijzigd door Snowman op 27-06-2019 12:13 . Reden: typvoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
Die andere zuilen zijn een flink stuk gevoeliger. Je zal dus je versterker bij je nieuwe zuilen flink verder open moeten draaien om het zelfde geluidsniveau te krijgen. Ik kan me voorstellen (zonder je versterker te kennen), dat die dan begint te clippen en je dus een lelijk geluid krijgt. Maar met 85 watt zou je er toch echt wel genoeg herrie uit moeten kunnen krijgen, zonder dat de boel gaat vervormen (vooropgesteld dat je versterker van acceptabele kwaliteit is). Kan je wat merken en types noemen, misschien dat dat nog helpt bij het beoordelen?

Uiteindelijk zijn het wel andere speakers, die ongetwijfeld anders matchen met de ruimte waarin ze staan dan je oude. Dat geeft ook een groot verschil, zeker in het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
Mijn nieuwe zuilen zijn deze Magnat Quantum 1009

https://magnathifimuseum..../2015/05/16/quantum-1009/

Mijn oude zijn exact deze Shogun's:

https://www.ebay.nl/itm/291550464949

Mijn versterker is een Yamaha A-S501

Heb zelf al behoorlijk wat lopen schuiven met de speakers maar dat verhelpt dit probleem dus niet. Op Redelijk luisterniveau is het geluid gewoon superstrak. Maar zodra je wilt gaan "knallen" dan is het hoog gewoon te schel. het vervormd niet trouwens.

[ Voor 41% gewijzigd door Snowman op 27-06-2019 12:23 . Reden: meer info ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
@Raymond, @Snowman Geeft aan dat de nieuwe zuilen een hogere gevoeligheid hebben als de oude, dat maakt dat de versterker minder vermogen hoeft te leveren om hetzelfde geluidsniveau te bereiken.

Je geeft aan dat de oude zuilen dof klinken, ik vermoed dat het probleem niet zit in de weergave maar in de akoestiek, de nieuwe zuilen klinken "frisser" wat inhoud dat ze meer hoog weergeven wat bij laag luistervolume prima is. Als de ruimte onvoldoende demping heeft en je draait het volume lekker open loopt de ruimte "vol" en dat kan best ervaren worden als zijnde "zeer" aan de oren.

In wat voor ruimte luister je,is hier al demping aanwezig? Vloerkleed, gordijnen, akoestische panelen?

Edit, je zou ook nog kunnen proberen de speakers wat meer of minder in te draaien, off-axis willen sommige speakers ook wel eens wat zachter klinken, al kan dat wel invloed hebben op de stereo weergave :)

[ Voor 13% gewijzigd door DjaRoel op 27-06-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
Woonkamer. De ruimte is ongeveer 4,5m x 8,5m, laminaatvloer, gordijnen, en vloerkleed aanwezig. Muren zijn kaal op een ingelijste poster na.

Ben al redelijk wat aan het schuiven en draaien geweest. Ze staan nu wel optimaal voor het normale luister niveau.

[ Voor 46% gewijzigd door Snowman op 27-06-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Snowman schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:09:
Mijn nieuwe zuilen zijn deze Magnat Quantum 1009

https://magnathifimuseum..../2015/05/16/quantum-1009/

Mijn oude zijn exact deze Shogun's:

https://www.ebay.nl/itm/291550464949

Mijn versterker is een Yamaha A-S501

Heb zelf al behoorlijk wat lopen schuiven met de speakers maar dat verhelpt dit probleem dus niet. Op Redelijk luisterniveau is het geluid gewoon superstrak. Maar zodra je wilt gaan "knallen" dan is het hoog gewoon te schel. het vervormd niet trouwens.
Kosten die speakers niet rond de 1400 euro per stuk? Ik vraag me dan af hoe je daarbij komt zonder eerst te luisteren? ik heb momenteel boston A360 als fronts (kosten niks vergeleken die van jou) en daarvoor heb ik al meerdere luistersessies gehad bij mijn plaatselijke speakerboer. Over een jaartje, als de nieuwe hut opgeleverd gaat worden, wil ik alles vervangen voor B&W speakers (althans zoals ik er nu over denk) en daarvoor ben ik nu al aan het luisteren. Die zuilen van de nieuwe 600 serie kosten ongeveer de helft van jouw speakers, maar daarvoor ben ik al als een bezetene aan het luisteren:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
Ik baseerde de aankoop op specificaties, reviews en een milde afkeer tegen hifi zaken :P Rationeel gezien heeft dat gokje redelijk goed uitgepakt.. Als dit een akoestisch probleem is dan kan ik het 1 en ander nog wel veranderen aan de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Snowman schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:08:
Ik baseerde de aankoop op specificaties, reviews en een milde afkeer tegen hifi zaken :P Rationeel gezien heeft dat gokje redelijk goed uitgepakt.. Als dit een akoestisch probleem is dan kan ik het 1 en ander nog wel veranderen aan de ruimte.
Begrijpelijk hoor, maar niets iets wat ik zou kunnen:). Ik merk alleen wel dat er ontzettend veel verschil zit in Hifi zaken. Ik ga zelf altijd naar Audio TV centrum in Eindhoven en ben ook erg te spreken over Remkes. De wat grotere ketens mijd ik zelf ook heel hard.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayEagles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-03 09:23
Goedenmiddag,
Ik vroeg mij af of het erg is als ik bij een 5 kanaals versterker 4 x 4 ohm speakers aansluit en een 2 ohm subwoofer.

Ook hing bij mij de vraag wat voor vermogen ik kan leveren met een kabel van 15mm2 van 5 meter. Het gaat om een setje van caliber met een zekering van 40A. Moet ik bij de kabel alleen naar het maximale vermogen kijken of naar het RMS vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JayEagles schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:23:
Goedenmiddag,
Ik vroeg mij af of het erg is als ik bij een 5 kanaals versterker 4 x 4 ohm speakers aansluit en een 2 ohm subwoofer.
Kan allemaal, zie [FAQ] Audio
Zolang je niet te hard draait is er niks aan de hand.
Ook hing bij mij de vraag wat voor vermogen ik kan leveren met een kabel van 15mm2 van 5 meter. Het gaat om een setje van caliber met een zekering van 40A. Moet ik bij de kabel alleen naar het maximale vermogen kijken of naar het RMS vermogen
Naar geen van beiden. Aantal watt's dat je verbuikt is zelfs bij hard draaien maar een klein beetje, dus er gaat echt geen 200W door die kabel heen. Maar doel je echt op 15mm (1,5cm, wat neigt naar een aansluitkabel voor je accu) of op 1,5mm (wat meer als speakerkabel klinkt)? Met 1,5mm doorsnee kun je iig al prima speakers aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En sowieso past alles op alles (minus wat exotische combinaties) dus zou ik me er totaal niet druk om maken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayEagles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-03 09:23
The Eagle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:27:
[...]

Kan allemaal, zie [FAQ] Audio
Zolang je niet te hard draait is er niks aan de hand.

[...]

Naar geen van beiden. Aantal watt's dat je verbuikt is zelfs bij hard draaien maar een klein beetje, dus er gaat echt geen 200W door die kabel heen. Maar doel je echt op 15mm (1,5cm, wat neigt naar een aansluitkabel voor je accu) of op 1,5mm (wat meer als speakerkabel klinkt)? Met 1,5mm doorsnee kun je iig al prima speakers aansturen.
Nee echt 15 mm kwadraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@boomr en @Snowman wellicht al vele malen gesteld maar speakers kan je , zoals je ook merkt nu, enkel goed beoordelen in je eigen ruimte

dus gaan luisteren bij een (speciaal) zaak laat enkel horen wat de speaker kan in die! ruimte.

soms is het mogelijk een demo plaatsing thuis te krijgen. Dat heeft echt de voorkeur. En dan ook graag nog iemand erbij die ze even , voor zover dat mogelijk is, gunstig opstelt in de ruimte

snowman als ze op normaal niveau wel naar je zin klinken is het aannemlelijk dat bij hoger volume de relfecties zo heftig worden dat dit het geluidsbeeld verstoord.

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 28-06-2019 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman
Ik ga mee in jouw conclusie en @DjaRoel na nog eens een dagje geschoven te hebben met de speakers en meubilair. :) Ik heb de speakers nu 2.20 meter uit elkaar, redelijk dicht bij de muur en een stukje naar binnen gedraaid. Vervolgens heb ik mijn twee fauteuils zo'n 80 cm vanaf de speakers gezet. En tweak 2: ik heb de bijgeleverde stofkappen gemonteerd.

Ik heb dankzij deze opstelling een laag die veel beter in balans is met de hoge tonen. Vooral die stofkappen dempen toch dat hoog een beetje, had ik eerder moeten doen. :P Staat alleen wat minder. Nu kan ik wel wat luider spelen dan voorheen.

Maar lang niet zo hard als die andere zuilen. Heb die ook nog eens even getest. Die bandtweeters zorgen er toch voor dat het hoog niet gaat overheersen op hoog volume. Ben die bandtweeters nu al 15 jaar gewend. Toch wel weer even wennen dat dome tweeter geluid. Als je lang met dezelfde audiosetup speelt dan verlies je toch wel een beetje een referentiekader, van wat is nu goed geluid?

Ik ben van plan nog een mooi wandkleed te monteren op de muur, dit gaat hoop ik nog wat extra verbeterde akoestiek / demping geven.

Maar op normaal luisterniveau winnen gelukkig mijn nieuwe speakers toch van die andere. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsybumsy
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:22
Hoi medetweakers,

Ik heb recent een set speakers (Edifier R1700BT) gekocht omdat ik ook zonder koptelefoon op wou genieten van geluid wat beter is dan dat wat mijn monitor produceert. Het geluid gaat nu via HDMI naar mijn monitor en dan met een 3.5mm jack naar de speakers.

Nu vraag ik me af wat beter is: Het volume regelen via Windows, via de monitor of via de speakers? Is het het beste om het volume in de software van de monitor en in Windows op maximaal te zetten en het volume via de speakers te regelen? Zo ja, maakt het dan nog uit of je zowel de monitor als Windows instelt op het maximale volume of kan dit ook met een van de twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nee kan geen kwaad. Misschien heb je meer ruis als je speakers op max zet, maar dat hoor je direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26

FeaR

In GoT we trust

Posts over welke muziek er gebruikt wordt om speakers te beluisteren zijn gemoved naar Welke Muziek neem je mee als je speakers gaat beluisteren, graag daar verder met die lijst :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@FeaR Dat topic hadden wij @BernardV natuurlijk nooit gevonden. :)

UTFS, dóh! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Lip weten dat het er is is voldoende. Voor de rest vertrouwen we op de kundigheid van @FeaR :Y) En dan met name het zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudivg
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-02 22:57
Vraagje; ik heb een Pioneer VSX 609RDS receiver (circa 2001). Maakt sinds een maand zwaar storende geluiden ipv muziek, tijdje uitzetten hielp. Op een gegeven moment werd het constant en schoot de versterker op een overpower waarschuwing uit. Later heeft ie het weer een dag gewoon gedaan, maar wel met lager vermogen. Volgende dag kwamen de brommen en storingen weer uit de speakers.

Ik heb hem opengemaakt en vond geen schade behalve een losgeraakte, zwaar geoxideerde capacitor type 0.047f 5.5v. Deze zit gesoldeerd op de printplaat achter de display. Mijn vraag is dus, zou dit ene defecte onderdeeltje het probleem kunnen veroorzaken?

Zo eentje;
https://asset.conrad.com/...422083_BB_00_FB/image.jpg

Bedankt, Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ZOnder te kijken: zou best kunnen. Zou ook best kunnen van niet. Maar een losgeraakte zwaar geoxideerde capacitor klinkt wel ans een defect. Voor de rest: als je mee wilt weten / vragen: maak een eigen topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:07

kraats

Ik rol

@Rudivg Eens met @The Eagle qua apart topic.Wat ik wel kan aangeven is dat die condensator gezien de waarde waarschijnlijk degene is die het geheugen van je receiver onder spanning houdt. Ik zou niet snel de relatie leggen met die cap en storing in je geluid.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudivg
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-02 22:57
Ok ik maak een apart topic aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb twee RCA kabels gekregen welke eigenlijk overbodig zijn voor mij. Ik merk wel dat het echt degelijke kabels zijn en vroeg mij af of iemand ze kan identificeren *KNIP* geen taxatie op GoT? De kabel zelf is van Cardas, Quadlink 5-C. De kabels zijn gesleeved met "Custom Hand Terminated by the Silent Terminators" elk met een correspondeerde kanaal kleur (rood/zwart).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tJtXgTq/2048-2048-max.jpg

(klikbaar)

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 08-07-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nooit gehoord van dat merk en de spullen die ze verkopen. Maar, even opgezocht, het zijn als ik het goed zie maar speakerkabels die veel te duur zijn. Gewoon omdat de aller goedkoopste soort (huishoudsnoer) ook net zo goed is. Categorie elfenkabel dus. Dus de vraag wat ze echt waard zijn? Hooguit een paar euro per meter of wat een gek er voor over heeft.

Ook andere interlink kabels welke dan ook hoeven trouwens in de verste verte niet zo duur te zijn. Zelfde verhaal dus m.b.t. wat ze werkelijk waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vaenir schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:29:
De kabel zelf is van Cardas, Quadlink 5-C. De kabels zijn gesleeved met "Custom Hand Terminated by the Silent Terminators" elk met een correspondeerde kanaal kleur (rood/zwart).
Dan valt er toch weinig meer te indentificeren? "Cardas" (of "Cardas Audio") is de fabrikant, de serie is de "Quadlink 5C" en dan de "interconnect" (dus niet de Power Cord, Speaker Cable, etc.). Mogelijk nog dat het RCA - RCA is, XLR is namelijk ook een optie om als connector te kiezen. Best prijzige kabel (prijslijst staat op internet). Als je ze kwijt wilt zou ik ze eerder op iets als HT Forum, Hifi.nl en dergelijke zetten. Daar is meer animo voor dit soort producten.

Edit:
Mits het een echte is overigens. Cardas Audio ben ik niet zo bekend mee maar ik weet dat merken als Audioquest, Van den Hul, MIT en dergelijke ook fake te verkrijgen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 08-07-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 11:08
Heb ik een versterker nodig voor mijn speakers die 140w (40w rms) vragen, aangezien een auto radio geloof ik maar 50w levert? https://www.caraudioshop....oyota-aygo-2005-2014.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Speakers vragen geen vermogen :)
Een normale autoradio kan maar 12volt = theoretisch maximum van 12*12 / 4 = 36 watt bij 4 ohm. En dat is prima :)

en als het harder moet, dan zet je er een losse amp tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 11:08
Jag schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:47:
Speakers vragen geen vermogen :)
Een normale autoradio kan maar 12volt = theoretisch maximum van 12*12 / 4 = 36 watt bij 4 ohm. En dat is prima :)

en als het harder moet, dan zet je er een losse amp tussen.
ohh dus als ik het goed begrijp maakt het voor de geluidskwaliteit NIET uit hoeveel watt je radio output,
Maar dat het enkel en alleen is voor hoe hard die kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

@Melchuzz helemaal correct (niet dat ik dat had gezegd :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bijna correct. Het is hoe hard ie kan zonder clippen of andere vervelende effecten. Dan holt de geluidskwaliteit wel snel achteruit. De levensduur van je apparatuur ook trouwens :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The Eagle schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:32:
Bijna correct. Het is hoe hard ie kan zonder clippen of andere vervelende effecten. Dan holt de geluidskwaliteit wel snel achteruit. De levensduur van je apparatuur ook trouwens :P
Clippen maakt voor de levensduur van een transistor niet uit. De bits in je CPU doen niets anders dan hard clippen en die hebben daar ook geen nadeel van. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Wie o wie kan mij misschien vertellen of misschien zelf meegemaakt hoe het kan komen dat als ik mijn Cambridge Audio 651R audio receiver bij het uitschakelen niet meer aangaat als ik op de standby knop van het apparaat zelf druk of op de afstandbediening.

Ik moet eerst de stroomschakelaar achterop het apparaat omzetten naar stand "off" en dan weer op "on", dan doen beide standby on-off knoppen het weer wel.

Ik dacht eerst aan oververhitting, maar dat zou er een knipperend lampje aanmoeten gaan na verloop van tijd.
De receiver al stofvrij gemaakt, ook dit helpt niet..

Verder werkt de receiver prima.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie de Topic Warning... Voor dit soort vragen is er Consumentenelektronica Aankoopadvies.

[ Voor 109% gewijzigd door FeaR op 10-07-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Maar doel je echt op 15mm (1,5cm, wat neigt naar een aansluitkabel voor je accu) of op 1,5mm (wat meer als speakerkabel klinkt)? Met 1,5mm doorsnee kun je iig al prima speakers aansturen.
Vraagsteller noemde helemaal niet 15mm, maar 15mm2. Een wereld aan verschil! Die 15mm zou een doorsnede betekenen van ruim 176mm2. Zwaarder dan de startkabels van een vrachtwagen.

Die 15mm2 kan ruimschoots die 40A (zowel piek als RMS voeren. De vraagstelling hoeveel vermogen over die kabel kan is niet correct gesteld, het gaat om de stroom. Enerzijds moet de doorsnede voldoende zijn om de kabel niet te veel te verhitten, anderzijds om bij langere afstanden de verliezen binnen de perken te houden.
Met 1,5mm doorsnee kun je iig al prima speakers aansturen.
Je bedoelt denk ik 1,5mm2. Daar kun je meestal wel speakers mee aansturen, heb je gelijk in. Maar niet als er stromen van rond 40A in het spel zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 10-07-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08 20:39
Hoi allemaal,

Alweer even geleden dat ik op de hifisectie heb rondgehangen.... we zijn al gauw zo'n 100 pagina's verder in dit topic :')

Mijn broer is recentelijk verhuist en heeft daarbij een flinke upgrade voor z'n audio installatie aangeschaft. De belangrijkste componenten zijn nu:

NAD D3020 (gebruikt de interne DAC)
Focal Electra 906
Een nogal breed (2m?) tv meubel op poten

Een prima systeem naar mijn mening. Echter staan de speakers momenteel op het tv meubel. Het zal jullie niet heel erg verbazen als je hoort dat de reactie was "het klinkt erg goed, maar... Veel bas die niet heel precies is en niet zo ruimtelijk als ik had gedacht". Dat lijken mij issues die erg wijzen op het staan op de tv meubel.

Nu weet ik dat de ruimte veel van invloed is, maar ik zoek meer naar de makkelijke oplossingen. Hier zijn degene die ik heb overwogen:

- Stands: geen ruimte / te groot / kan ik net zo goed zuilen nemen
- Spikes: Geen M6 / M8 gaten onder de speakers

Dan zijn er nog andere opties zoals plakspikes. Er zullen schoteltjes onder moeten, aangezien het op een tv meubel is.

Ik weet dat experimenteren normaal de beste optie is, maar we staan niet echt te springen om eerst stands te kopen, dan plakspikes, dan een tegel, etc.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Wat denken jullie dat goede budgetvriendelijke opties zijn? Suggesties zijn erg welkom.

Ik verwacht een mod: Ik ben op zoek naar mogelijke oplossingen, niet een specifiek aankoopadvies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dit is een topic voor kleine vragen. Jij bent letterlijk op zoek naar een shitload aan ervaringen., nit naar een kort en simpel antwoord. Eigen topic dus, alleen niet in aankoopadvies maar gewoon in AUD :)

Maar je geeft zelf het antwoord al: ontkoppelen. In zijn meest basale vorm kan dat al door een stel squashballen doormidden te doen en die er onder te legen. is ook rubber :)
Daarnaast: bas is in principe niet richtingsgevoelig. Maar je zou ook een losse sub kunnen overwegen. Kun je iig mee testen door er ergens een te lenen :)

[ Voor 46% gewijzigd door The Eagle op 12-07-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08 20:39
The Eagle schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:28:
Dit is een topic voor kleine vragen. Jij bent letterlijk op zoek naar een shitload aan ervaringen., nit naar een kort en simpel antwoord. Eigen topic dus, alleen niet in aankoopadvies maar gewoon in AUD :)

Maar je geeft zelf het antwoord al: ontkoppelen. In zijn meest basale vorm kan dat al door een stel squashballen doormidden te doen en die er onder te legen. is ook rubber :)
Daarnaast: bas is in principe niet richtingsgevoelig. Maar je zou ook een losse sub kunnen overwegen. Kun je iig mee testen door er ergens een te lenen :)
Je hebt gelijk :-) Ik zal een topic openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Nou hoop ik dat dit ook een kleine vraag is; met betrekking tot plaatsing van een subwoofer.
Er wordt al geroepen dat bass geen richting heeft, maar het zal toch wel iets uitmaken waar je je subwoofer neerzet?

Een schets:
Opstelling woonkamer

Het is een errug kleine ruimte (meer heb ik gewoon niet ter beschikking en voor je je het afvraagt waarom het allemaal links staat, rechts in de hoek zitten 2 deuren :P ), nu heb ik een stereo setup en zou op zich wel een subwoofer er bij willen hebben. Voor de geïnteresseerden: de Jamo S810, lekker dun/smal en goed geluid.

Is dan de aangegeven rode positie wel oke?
Ik vermoed dat het geluid dan toch erg in onbalans is als de woofer ver links van de andere speakers staat, je hoort dan toch waar het vandaan komt?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 12-09 13:09

M14

Wintervacht schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:09:
Nou hoop ik dat dit ook een kleine vraag is; met betrekking tot plaatsing van een subwoofer.
Er wordt al geroepen dat bass geen richting heeft, maar het zal toch wel iets uitmaken waar je je subwoofer neerzet?

Een schets:
[Afbeelding: Opstelling woonkamer]

Het is een errug kleine ruimte (meer heb ik gewoon niet ter beschikking en voor je je het afvraagt waarom het allemaal links staat, rechts in de hoek zitten 2 deuren :P ), nu heb ik een stereo setup en zou op zich wel een subwoofer er bij willen hebben. Voor de geïnteresseerden: de Jamo S810, lekker dun/smal en goed geluid.

Is dan de aangegeven rode positie wel oke?
Ik vermoed dat het geluid dan toch erg in onbalans is als de woofer ver links van de andere speakers staat, je hoort dan toch waar het vandaan komt?
Als je deze echt als subwoofer gebruikt en niet als veredelde 'lage' midspeaker (wat Bose en een hoop andere setjes doen), dan hoor je niet waar het vandaan komt. Maar of dit de beste positie is, daar zijn hele theorieën aan gewijd.

Kort samengevat, bij een subwoofer luister je voornamelijk naar staande golven. Je ruimte en de positie hebben enorm veel invloed, maar hoe weet niemand exact :p. Wat blijkbaar een goede methode is: Zet je subwoofer op je luisterpositie en kruip rond waar je het meeste laag hoort. Daar zet je je subwoofer neer. Ik heb het zelf zo niet gedaan. Ik heb voor meerdere subwoofers, een dsp en inmeten gekozen. Het is maar net wat je het waard vind :). Hoe dan ook, zie het grote subwoofer topic voor meer info.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

M14 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:18:
[...]

Als je deze echt als subwoofer gebruikt en niet als veredelde 'lage' midspeaker (wat Bose en een hoop andere setjes doen), dan hoor je niet waar het vandaan komt. Maar of dit de beste positie is, daar zijn hele theorieën aan gewijd.

Kort samengevat, bij een subwoofer luister je voornamelijk naar staande golven. Je ruimte en de positie hebben enorm veel invloed, maar hoe weet niemand exact :p. Wat blijkbaar een goede methode is: Zet je subwoofer op je luisterpositie en kruip rond waar je het meeste laag hoort. Daar zet je je subwoofer neer. Ik heb het zelf zo niet gedaan. Ik heb voor meerdere subwoofers, een dsp en inmeten gekozen. Het is maar net wat je het waard vind :). Hoe dan ook, zie het grote subwoofer topic voor meer info.
Nadeel is dat dat eigenlijk de enige optie is vrees ik. Het enige andere zou zijn achter de kast tegen de muur, maar dan moet de kast 20-25cm van de muur komen te staan en dat brengt de WAF drastisch naar beneden :')

Toch bedankt voor het antwoord, ik ga t.z.t. wel in het groote subwoofer topic neuzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dynion schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Je hebt gelijk :-) Ik zal een topic openen
Ik heb altijd gelijk en anders treed automatisch regel 1 in werking :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik heb een korte vraag weten te verzinnen!
Weet iemand wat voor aansluiting de subwoofer pre-out van de Yamaha R-N602 is? Ik heb al gegoogled en de handleiding doorgespit maar daar staat het niet in, alleen dat je alles waar mogelijk met RCA kabels aan moet sluiten, maar de sub pre-out ziet er niet uit als RCA, eerder 6.3mm jack maar ik weet het niet zeker :(
En voor er vragen komen: 'even kijken' gaat niet zomaar, dan moet ik het halve dressoir waar hij in staat demonteren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wintervacht schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:02:
Ik heb een korte vraag weten te verzinnen!
Weet iemand wat voor aansluiting de subwoofer pre-out van de Yamaha R-N602 is?
RCA.

Edit:
Mweh, één woord posten is niet mijn ding. Pre-Out is 99,9% van de gevallen RCA. XLR kan ook maar dat zie je niet veel op receivers. De afbeelding van jouw receiver is toch ook best duidelijk. De rode en witte RCA's er links naast zijn even groot. Mogelijk dat het zwart van de Subwoofer Pre-Out vertekend.

[ Voor 33% gewijzigd door FeaR op 15-07-2019 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Niet dat ik het in twijfel trek maar het ziet er uit als een veel groter gat dan de RCA inputs, de rood/witte, moet ik dan gewoon een 1RCA male naar 2RCA male kabel hebben?

Ik wilde het gewoon even zeker weten voordat ik straks met een kabel van 20 euro zit waar ik niks aan heb :p

Edit: lees nu de rest van je post pas , waarvoor dank, dat heldert het op _/-\o_
Er staat me wel iets van bij maar ik heb bij het monteren gewoon niet naar die output gekeken, hij is inderdaad zwart!

[ Voor 20% gewijzigd door Wintervacht op 15-07-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wintervacht schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:10:
[...]
Niet dat ik het in twijfel trek maar het ziet er uit als een veel groter gat dan de RCA inputs, de rood/witte, moet ik dan gewoon een 1RCA male naar 2RCA male kabel hebben?
Of gewoon mono-RCA en dan op één ingang van de subwoofer aansluiten indien er geen dedicated LFE In is. Als je dubbel aansluit heb je wel 3 dB boost maar harder dan zijn max zal een subwoofer toch niet gaan. Het heeft geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FeaR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:14:
[...]

Of gewoon mono-RCA en dan op één ingang van de subwoofer aansluiten indien er geen dedicated LFE In is. Als je dubbel aansluit heb je wel 3 dB boost maar harder dan zijn max zal een subwoofer toch niet gaan. Het heeft geen meerwaarde.
Ik vond een splitter al een beetje apart, kan er ook maar bar weinig vinden. Word bijna doodgegooid met 3.5mm jack > 2x RCA en zelfs een paar 6.3mm jacks, maar een betaalbare (lees, minder dan €45 ) RCA > 2x RCA is kennelijk lastig te vinden voor een meter of 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wintervacht schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:28:
[...]
Ik vond een splitter al een beetje apart, kan er ook maar bar weinig vinden. Word bijna doodgegooid met 3.5mm jack > 2x RCA en zelfs een paar 6.3mm jacks, maar een betaalbare (lees, minder dan €45 ) RCA > 2x RCA is kennelijk lastig te vinden voor een meter of 3...
Als je van één keer RCA naar twee keer RCA wilt (of met een losse Y-adapter) dan zit je aan een subwooferkabel en zodra iets specifiek is in de wereld van audio wordt het bij de meeste merken duur :P. Mono RCA werkt dus ook gewoon zonder het label "subwoofer".

Edit:
Valt nog wel mee met de prijzen.
https://www.kabelshop.nl/...BAL4103-i6942-t10553.html
https://m.reichelt.nl/sub...-m-mk-mk3442-p213518.html

Ik zat nog op Bax Shop te kijken voor Procab maar die zie ik zo alleen in 1,5 meter.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 15-07-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FeaR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:41:
[...]

Als je van één keer RCA naar twee keer RCA wilt (of met een losse Y-adapter) dan zit je aan een subwooferkabel en zodra iets specifiek is in de wereld van audio wordt het bij de meeste merken duur :P. Mono RCA werkt dus ook gewoon zonder het label "subwoofer".

Edit:
Valt nog wel mee met de prijzen.
https://www.kabelshop.nl/...BAL4103-i6942-t10553.html
https://m.reichelt.nl/sub...-m-mk-mk3442-p213518.html

Ik zat nog op Bax Shop te kijken voor Procab maar die zie ik zo alleen in 1,5 meter.
Ja dat zijn de weinige opties haha, heb de Bandridge maar besteld, zag er uit als de beste optie :) Procab genoot wel enige vorm van voorkeur (maar vraag me niet waarom, kleur misschien? :p ) maar 1.5m is te kort en 10 echt te lang.

Nogmaals bedankt, super behulpzaam en weer het een en ander opgestoken! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee die klinkt nergens naar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Mensen ik ben op zoek naar een upgrade.
Ik heb lang geleden een complete set gekocht van een Onkyo TX-NR414 en een Jamo HCS 5.1 setje (101 geloof ik).

Nu komt er helaas weinig geluid meer uit mn sub (zou dat nog te fixen zijn?) dus wil eens even kijken wat er leuk te vervangen is. Want die speakers zijn ook niet meer echt top. Zit dus te kijken naar wat leuke boekenplankspeakers, kom uit bij de Jamo S 803, Wharfdale 220 en Onkyo D-175. Die kan mn receiver allemaal makkelijk aan en gaat wel wat extra's brengen.

Alleen zal ik dan gelijk een subwoofer erbij doen? Of leveren deze dingen ook wel een prima bas aan for the time being? Vind t ene lastige markt, weet niet of ik nog een merk in deze prijsrange (200 euro) mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klinkt als een mooi eigen topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies :)

En een sub van 200 euro, dan heb je imho geen fatsoenlijke sub. Vergeet in je eigen topic ook niet je budget te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudpel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:15
iemand enig idee wat het volgende probleem zou kunnen zijn? betreft een Marantz NR1501 die het geluid vervormt bij een DTS en/of Dolby signaal. Bij een PCM signaal geen problemen, ook bij bv radio geen problemen. Doet zich bij alle bronnen (mediaspeler, playstation, Ziggo Next) voor.

https://share.ziggo.nl/aj...6e2a57e19/1/8/MjQ/MjQvNDk

*waarschuwing* zet je geluid zacht als je het fragment afspeelt..als je speakers vol open staan is het geen prettige ervaring ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Op de ipad geen last van :+
Maar klinkt als digitale onderbrekingen. De audiovor van blokjes in het beeld met digitale TV. Ergens gaat een signaal mis. Zijn de apparaten die je noemt allemaal via de TV aangesloten met HDMI naar de zelfde aansluiting op je receiver, of allemaal individueel rechtstreeks op de receiver? Kabels uitsluiten is vrij makkelijk natuurlijk :)
Blijft het dan, dan zit het in de receiver ben ik bang, en dan wordt het een reparatie of vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudpel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:15
Hi, alle bronnen zijn met HDMI kabels aangesloten op de Marantz en de Marantz vervolgens met een HDMI kabel op de TV. Alle bronnen geven het probleem, dus daarmee sluit ik de bronnen en de kabels uit. Moet dus wel in de versterker zelf zitten..ook een factory reset heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
The Eagle schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:42:

En een sub van 200 euro, dan heb je imho geen fatsoenlijke sub. Vergeet in je eigen topic ook niet je budget te noemen :)
Thanks doe ik dat. Nee dat budget ging vooral over de speakers, en of ik kan iets kan vinden wat nog een redelijk bas levert. Kijk niet enorm veel films dus subwoofer is dan hopelijk te ondervangen met leuke boekenplank speakers van 250 euro ipv idd weer een duurdere sub erbij.

Ik open ff een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 13:24
The Eagle schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:42:

Vandaar dat ik alleen de 2e hands markt gebruik voor Audio. Dan kom je met 200 euro in een aardig goed segment.
Heb een mj acoustics pro 50 mk2 op de kop weten te tikken voor 25 euro, hij zou rammelen, dat klopte.

De Trafo zat los, even aanschroeven, vastzetten met locktite en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:38
Iemand bekend met de prestaties van de Teufel Ultima 40mk2 tegenover de mk3?
Ik zie vooral verschillen in de actieve variant & versterker maar ik wil toch de passieve.
Mis ik kwa geluid nog veel als ik voor een voordeligere 2e hands mk2 ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mogelijk is het een totaal andere speaker, maar niemand zal ze naast elkaar gehoord hebben. Mogelijk is er heel weinig of niets veranderd. Dit kan je aan de buitenkant van een speaker of aan de speclijst niet beoordelen.

Bij speakers is het in elk geval niet zo dat een speaker van 3 jaar oud ineens totaal waardeloos is zoals met een telefoon ofzo. Dus ik denk dat je vooral zelf je "Fear of missing out" moet inschatten. Je kunt bij Teufel iig altijd 8 weken thuis luisteren en als het niet bevalt terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
rickkert94 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:41:
Iemand bekend met de prestaties van de Teufel Ultima 40mk2 tegenover de mk3?
Ik kwam een review tegen waar ze wat van de verschillen beschrijven:
https://www.alpha-audio.n...ltima-40-mk3-luidspreker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Kan iemand mij helpen.

Wij willen graag in ons keuken een slim audio systeem. Die naast assistent ook muziek moet afspelen wanneer wij NIET thuis zijn. Wij hebben namelijk altijd muziek aanstaan wanneer wij niet thuis zijn omdat wij verschillende beesten hebben rond lopen. Is dit überhaupt mogelijk met de Google home ik zie namelijk staan dat dat enkel met de app werkt. Maar gaat hij dan niet uit wanneer je niet mee binnen bereik bent?

Een simpele radio hebben wij op dit moment staan maar ik mis de assistentie die bijv. de Google home wel heeft. Vandaar mijn vraag.

Andere merken of systemen die beter bij mij vraag past? Ik hoor het graag. Thanks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SemperFidelis
LichtBruisend schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:40:
Kan iemand mij helpen.

Wij willen graag in ons keuken een slim audio systeem. Die naast assistent ook muziek moet afspelen wanneer wij NIET thuis zijn. Wij hebben namelijk altijd muziek aanstaan wanneer wij niet thuis zijn omdat wij verschillende beesten hebben rond lopen. Is dit überhaupt mogelijk met de Google home ik zie namelijk staan dat dat enkel met de app werkt. Maar gaat hij dan niet uit wanneer je niet mee binnen bereik bent?

Een simpele radio hebben wij op dit moment staan maar ik mis de assistentie die bijv. de Google home wel heeft. Vandaar mijn vraag.

Andere merken of systemen die beter bij mij vraag past? Ik hoor het graag. Thanks.
Is dan een FM radio niet het meest kosten efficient?
Of hebben die dieren een specifieke Spotify lijst die ze graag luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

SemperFidelis schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:46:
[...]

Is dan een FM radio niet het meest kosten efficient?
Of hebben die dieren een specifieke Spotify lijst die ze graag luisteren?
Nee dat hebben de dieren niet :P who let the dogs out maar wij wel. Dus naast de standaard radio functie willen wij er ook wat meer aan hebben. Mijn vriendin is erg van haar eigen lijsten op Spotify en luistert het nu via haar mobiel in de keuken tijdens het koken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan wil je dus eigenlijk gewoon een radio met BT functionaliteit. Of een BT speaker met radio. Kan je vriendin blijven doen wat ze wil maar dan met fatsoenlijke versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zoek al eeuwen naar een vervangkabeltje voor mijn m&j jp1 koptelefoon maar kan er maar geen vinden. Het is een dual entry split kabel van 1x 3.5mm stereo naar 2x 3.5mm mono. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
JayJayGolden schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:57:
Ik zoek al eeuwen naar een vervangkabeltje voor mijn m&j jp1 koptelefoon maar kan er maar geen vinden. Het is een dual entry split kabel van 1x 3.5mm stereo naar 2x 3.5mm mono. Iemand enig idee?
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-06-2024
Ja maar langer en met smallere huizing voor de mono plugs omdat deze niet past en erg kort is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
bouwfraude schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Ik kwam een review tegen waar ze wat van de verschillen beschrijven:
https://www.alpha-audio.n...ltima-40-mk3-luidspreker/
Had ik al gezien, vond de review niet behulpzaam om het geluid te vergelijken voor zover mogelijk.
Toch bedankt!
JvS schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:07:
Mogelijk is het een totaal andere speaker, maar niemand zal ze naast elkaar gehoord hebben. Mogelijk is er heel weinig of niets veranderd. Dit kan je aan de buitenkant van een speaker of aan de speclijst niet beoordelen.

Bij speakers is het in elk geval niet zo dat een speaker van 3 jaar oud ineens totaal waardeloos is zoals met een telefoon ofzo. Dus ik denk dat je vooral zelf je "Fear of missing out" moet inschatten. Je kunt bij Teufel iig altijd 8 weken thuis luisteren en als het niet bevalt terugsturen.
Klopt, vandaar dat ik had gehoopt dat er toevallig iemand was die beiden had gehoord!
Maar goed, kleine kans.
Heb gisteren in een zaak de Phiips FB821 gekocht samen met een sub, spul komt uit de jaren 90 maar klonk wel lekker. 8)7 http://www.omte.nl/FB821.htm

Nu ik ze eenmnaal thuis heb geinstalleerd en wat meer heb beluisterd weet ik toch niet of ik het echt een vooruitgang vind op mijn Logitech Z623 of Sony WH-1000XM2.
Sommige nummers misschien, maar een hoop klinken toch ook wel minder goed.
Misschien is het gewoon gewenning.

De mogelijkheid om de zuilen van Teufel 8 weken uit te proberen klinkt wel interessant, misschien daar maar eens een poging wagen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Knal dr maar eens Eurodance of Nirvana overheen ;)
En verder zouden ze in het hoog een stuk beter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
Ga ik zo eens proberen! In het hoog zijn ze inderdaad beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:45
Hoi,

In onze nieuwe woning heb ik een paar aansluitpunten voor mijn 5.1 luidsprekers voorzien in de muren. Nu heb ik de keuze tussen een contact met de klassieke klemmetjes of pluggen voor banaanstekkers. Deze laatste lijken mij handiger, doch ik lees op het net dat je beter niet teveel overgangen maakt met banaanstekkers (meer weerstand).

Het zou dus als volgt zijn:

AV receiver x Banaanplug = kabel = banaanplug x muur == kabel == banaanplug muur == kabel == banaanplug x luidspreker.

Zijn dat wat veel onderbrekingen of zal dit prima functioneren?

Alvast bedankt ;)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gaat prima werken. Bananenplug is niks anders dan een metalen laagje om het uiteinde van een kabeltje. Niet anders dan een tulpkabel. Dus no sweat :)
Zou overigens zelf gewoon loze leidingen met trekdraad er in en afdekkapjes laten leggen her en der. Voor en achter en dan in het midden en links en rechts. Kun je altijd switchen qua inrichting en zelfs ook nog naar 7.2 mocht je dat willen.

Pagina: 1 ... 57 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6