Geluid uit TV verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Had de vraag eerst in het 'kleine vragen-topic' gepost maar het blijkt toch een grote vraag te zijn.. Het gaat hier om:

Vraagje over het geluid wat uit mijn TV komt:
We hebben een Samsung LE32C530F1W, kijken tv via analoge TV aansluiting, geluid gaat via 'n optische kabel naar een Nubert NuPro AS250. Het geluid wat uit de TV komt is vooral qua stemgeluid vrij dof, vooral mijn vrouw moet de mid/high behoorlijk ophogen om het te kunnen volgen (wat gelukkig erg makkelijk gaat via het afstandbedieninkje van de Nubert). Maar dan is het dus wel compleet uit balans, wat weer lelijk klinkt.

Nu zit er op de andere audio ingang van de Nubert een Chromecast audio via 3.5mm jack aangesloten. Laatst zat ik wat in de instellingen van de chromecast te klooien en ontdekte doen de 'full dynamic range for AVRs and HiFi systems', en nadat die was ingeschakeld klonk het geluid een stuk beter. Met name ook stemgeluid. Daarna gelijk in de TV de geluidsinstellingen opgezocht, maar omdat we SPDIF gebruiken staan alle relevante opties op grijs.

Is er een manier om het TV geluid wat te verbeteren? Is dat uberhaupt mogelijk met analoge TV als bron? Tijd voor een wat nieuwere TV met wat meer opties?
Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het analoge signaal vanuit de chromecast klibkt dus beter dan de tv?
Zou het kunnen zijn dat er een matige DAC in die speakerkast zit? Als dat het geval is kun je een kleine externe DAC proberen en die dan op een analoge aansluiting hangen, misschien kun je er goedkoop eentje tweedehands op de kop tikken of wellicht van iemand even lenen om te testen :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Staat er toevallig ergens een instelling op surround of 5.1 in plaats van stereo of 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:13
analoge tv gaat er sowiezo uit,, stap over op digitale tv en zet er een humax kastje tussen en sluit de optische kabel daar op aan. Het geluid loopt dan via het kastje ipv de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Analoge TV, waar kan je dat nog ontvangen? :)
En digitale tv is geen optie?
Dat het geluid zo tegen valt, kan eventueel te wijten zijn aan de bandbreedte beperking van het analoge tv signaal.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Bedankt voor de antwoorden! We hebben analoge tv omdat we weinig om tv (met name de beeldkwaliteit) geven, en het komt gratis via de ziggo aansluiting binnen. Toen we hier 4 jaar geleden kwamen wonen was het keuze uit DSL internet wat door de afstand tot de centrale maximaal zo'n 8-9Mb zou zijn, wat te laag was voor digitale TV, of kiezen voor Ziggo wat dan gelijk minstens 2x zo duur zou zijn. Vandaar dat we nu met traag internet en analoge tv zitten, wat voor ons prima is.
TBTL schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:45:
Staat er toevallig ergens een instelling op surround of 5.1 in plaats van stereo of 2.0?
De enige setting die zichtbaar is in het tv menu: spdif uitvoer, geluidsformaat PCM (of dolby digital maar is niet aan te klikken)
Alle andere instellingen staan in grijs, ik weet niet of ze dan nvt zijn, of dat ze zo staan en niet te wijzigen zijn.
Modus: standaard
Virtual surround: uit
Heldere spraak: uit
Extra instelling: dtv geluidsnivo, spdif-uitvoer (war hierboven staat), en dolby digital comp: rf.
En dat is het.

Ik bedenk me nu dat het geluid van m'n PS4 (de keer dat ik niet met koptelefoon speel) ook gewoon goed klink, dus ik denk idd dat het door het analoge signaal komt, wat Lip hierboven al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

ps4mm schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:51:
Bedankt voor de antwoorden! We hebben analoge tv omdat we weinig om tv (met name de beeldkwaliteit) geven, en het komt gratis via de ziggo aansluiting binnen. Toen we hier 4 jaar geleden kwamen wonen was het keuze uit DSL internet wat door de afstand tot de centrale maximaal zo'n 8-9Mb zou zijn, wat te laag was voor digitale TV, of kiezen voor Ziggo wat dan gelijk minstens 2x zo duur zou zijn. Vandaar dat we nu met traag internet en analoge tv zitten, wat voor ons prima is.
Analoog verdwijnt binnen kort bij ziggo. Als alternatief zijn er een aantal ongecodeerde beschikbaar: https://www.ziggo.nl/klan...-tv/kijken-zonder-kastje/
Pagina: 1