Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 20 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
BARACUS schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 01:15:
De center op je receiver zoals op plaatje 1 lijkt mij niet zo'n goed idee i.v.m. warmteafvoer.

Hoeveel moeite is het eigenlijk om een center speaker gewoon handmatig even op je kast te zetten als je films gaat kijken? Na de film weer terug in de kast zetten. Met bananenpluggen is dat zo gedaan.

Als je de kast op maat gaat maken kun je zelfs een lift maken waardoor de speaker naar boven komt achter een klep :)

Ik betwijfel of een center speaker echt veel problemen geeft in een kast omdat het vooral stemmen zijn. Zolang de speaker echt op de rand van de kast staat en er genoeg demping is om vibratie geluid te voorkomen. Ik gebruik van dat zwarte noppenschuim van de bouwmarkt van 10 euro als voet op mijn stands en tv meubel. Met een steakmes kun je dat op maat snijden.

Zit je projector scherm vast aan de muur of is deze oprolbaar? Staat er nog een tv?
Wil je graag alles strak tijdens de film of is dit alleen nodig als de boel uit staat?

Wat is precies het doel? :)
Center is ong. de helft zo diep als de receiver en zou slechts een klein deel afdekken overigens. Verder zou zoals op plaatje 1 de receiver rondom veel makkelijk kunnen luchten t.o.v. overige opties.

Ik kijk veel films en alle audio (ook normale TV) gaat via de luidsprekers. Dus weghalen/neerzetten is geen optie. Daarnaast is gemakzucht ook een (grote) factor. Een lift zou wellicht een leuk idee zijn maar dat zal mijn vrouw geen goede optie vinden.

Luidspreker uit het zicht zou de vrouw blij mee zijn (scheelt toch weer 1 luidspreker).

Het projectie scherm zit overigens aan het plafond en steekt ong. 20 CM van de muur af. Dit vanwege de prehistorische Plasma die hier aan de muur hangt. In de toekomst wil ik deze strakker tegen de muur zetten zodra de TV vervangen is en wellicht een koof eromheen maken. Vandaar dat de kast max. 58 hoog mag zijn omdat anders het scherm niet past :+ (130")

Het oorspronkelijke doel was minder verschillende stijlen meubels in de woonkamer (waren er 6, nu nog 4 welke ik naar 3 wil brengen). Een open kast zou ik persoonlijk ook prima vinden maar dan ontkom ik niet aan 1 probleem: Kabelspaghetti en stofvangers.

Huidige kast is te ondiep (staat nu 10 CM van de wand af) en niet breed genoeg (2 meter waarvan 1.50 bruikbaar i.v.m. lades). Nieuwe zou ong. 2.20 breed zijn wat ruim voldoende zou moeten zijn.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Onze kdl32ex711 van Sony weigert dolby surround van hdmi bronnen via arc door te geven.
Als een TV kanaal dolby heeft geeft hij dat netjes door aan de versterker maar als ik mijn tablet of chromecast aansluit dan krijg ik altijd prologic II. Sluit ik beide apparaten direct aan op de versterker dan is er geen probleem en wordt er meer kanaals audio doorgegeven.

Iemand anders dit probleem ook bij Sony´s tv´s.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat er toevallig iets in het boekje over welke signalen een TV op zijn HDMI poorten door kan geven?
En welk signaal sturen je devices en je TV uit, PCM of bitstream? Check als eerste je TV, zorg dat ie PCM uitstuurt. Zou zomaar kunnen dat dat het oplost :)

@Thalaron: de center achter speakerdoek heb ik zelf ook. Ik hoor geen verschil. En mocht je dat wel horen dan kan het hooguit een effect zijn waarbij je wat minder volume hoort van de speaker, dus dan zet je simpelweg je center een halve dB harder in je receiver :)
Center iedere keer op zijn plek zetten zou ik niet doen, dat betekent dat voor films je sweetspot iedere keer een stukje verschuift, niet handig. Speakers wil je sowieso zo veel mogelijk op zijn plek laten staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

icecreamfarmer schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:55:
Onze kdl32ex711 van Sony weigert dolby surround van hdmi bronnen via arc door te geven.
Als een TV kanaal dolby heeft geeft hij dat netjes door aan de versterker maar als ik mijn tablet of chromecast aansluit dan krijg ik altijd prologic II. Sluit ik beide apparaten direct aan op de versterker dan is er geen probleem en wordt er meer kanaals audio doorgegeven.

Iemand anders dit probleem ook bij Sony´s tv´s.
Niet alleen bij Sony TV's, maar veel TV's hebben dit issue. Een interne bron als een CI+ module dan wel mediaspeler kan hogere signalen doorgeven die de TV weigert bij externe bronnen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

The Eagle schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:41:
Staat er toevallig iets in het boekje over welke signalen een TV op zijn HDMI poorten door kan geven?
En welk signaal sturen je devices en je TV uit, PCM of bitstream? Check als eerste je TV, zorg dat ie PCM uitstuurt. Zou zomaar kunnen dat dat het oplost :)

@Thalaron: de center achter speakerdoek heb ik zelf ook. Ik hoor geen verschil. En mocht je dat wel horen dan kan het hooguit een effect zijn waarbij je wat minder volume hoort van de speaker, dus dan zet je simpelweg je center een halve dB harder in je receiver :)
Center iedere keer op zijn plek zetten zou ik niet doen, dat betekent dat voor films je sweetspot iedere keer een stukje verschuift, niet handig. Speakers wil je sowieso zo veel mogelijk op zijn plek laten staan :)
Ik zal eens kijken maar ik ben bang dat dat het niet is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:02
Kleine vraag:

Ik heb twee versterkers op het oog: de Marantz pm6005 en de Onkyo a9050.

Welke versterker geniet jullie voorkeur icm B&W685 s2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Volgens mij is de Marantz redelijk "king of the hill" in die klasse. Ik heb de Onkyo nog nooit gehoord, maar van de Marantz wordt over het algemeen gezegd dat die vrij warm klinkt. Persoonlijk zou dat mijn voorkeur hebben, maar het is ook een beetje smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qmj5et.png

Zo nu even met plaatje, zegt toch meer. :-)

Geel = tv (50")
Bruin = dressoir
Wit = hoekbank, stoel, tafel
Groen = mogelijke positie voor subwoofer

Rode blokken zijn (in mijn ogen) de meest ideale posities voor luidsprekers. Echter komt de rechter front speaker dan hinderlijk in de looproutes van dochterlief. Naast de tv is weinig plaats, de tv naar links verplaatsen is geen optie, dan zitten personen links op de bank hinderlijk in beeld :-)

Nu heb ik twee 5.1 sets op het oog. De teufel ultima 40 km2 (wit), en de system 4 thx. Waar de voorkeur uitgaat naar de Ultima.

Kan ik de rechter front speaker naar de overzijde van de kamer verhuizen. Blauwe blokje. En is het wijsheid om dan ook de rechter rear speaker mee te verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
wienesroa schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:57:
[afbeelding]

Geel = tv (50")
Bruin = dressoir

Rode blokken zijn (in mijn ogen) de meest ideale posities voor luidsprekers. Echter komt de rechter front speaker dan hinderlijk in de looproutes van dochterlief. Naast de tv is weinig plaats, de tv naar links verplaatsen is geen optie, dan zitten personen links op de bank hinderlijk in beeld :-)

Nu heb ik twee 5.1 sets op het oog. De teufel ultima 40 km2 (wit), en de system 4 thx. Waar de voorkeur uitgaat naar de Ultima.

Kan ik de rechter front speaker naar de overzijde van de kamer verhuizen. Blauwe blokje. En is het wijsheid om dan ook de rechter rear speaker mee te verhuizen?
Zo lang er geen spullen tussen de speakers en de luisterpositie komen te staan hoeft dat volgens mij geen probleem te zijn. Een beetje receiver heeft een room equalizer (zoals audyssey) aan boord welke volume en vertraging aanpast op speakerafstand. Als de rear niet persé naar rechts hoeft, zou ik het niet doen. Let op dat je bij elke verandering in speakerpositie opnieuw de room equalizer uitvoert.

Zelf heb ik ook een vraag. Ik heb een 27 kg wegende panasonic plasma TV. Ik wil deze liever niet aan de muur hangen, maar heb geen plek voor een center speaker. Is het mogelijk/verstandig om de TV òp de center speaker te zetten? Center zou dan een Dalí Zensor vooral worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Gewoon aan de muur hangen die TV, ik heb zelf een 65" plasma (met glazen voorpaneel) aan de muur hangen en dat gaat gewoon goed. Kwestie van de juiste beugel en die ophangen met de juiste pluggen. TV op een speaker zetten zie je wel eens voorbij komen, veelal esthetisch niet heel denderend omdat de voet van de TV veelal groter is dan de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[afbeelding]

Geel = tv (50")
Bruin = dressoir

Zou ze idd beiden verhuizen. Weet niet wat voor receiver je hebt maar als die vn Audissey oid voorzien is kn ie dat zelf inregelen en compenseren. En zo niet kun je altijd zelf nog met speakerlevels aan de slag :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
[afbeelding]

Geel = tv (50")
Bruin = dressoir

Tussen de 2 blauwe blokken rechts heb je geen lege wand voor de tv?
Lijkt mij de ideale plek. Misschien een draaibare beugel aan de muur waardoor de tv meer naar rechts kan schuiven om de ideale positie te bereiken. Misschien een tv stand.

Ik ben zo'n persoon die alles het liefst fysiek op de juiste plek zet :P De kamer equalizer uitproberen is gratis dus probeer dat als eerste :) Ik zou voor en achter in de hoek zetten om symmetrie krijgen.
LA-384 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:11:
[...]

Zelf heb ik ook een vraag. Ik heb een 27 kg wegende panasonic plasma TV. Ik wil deze liever niet aan de muur hangen, maar heb geen plek voor een center speaker. Is het mogelijk/verstandig om de TV òp de center speaker te zetten? Center zou dan een Dalí Zensor vooral worden.
Is de 27 kilo het probleem om aan de muur te hangen? Dat is voor een beetje muur niet heel zwaar.
Bovenop de center speaker is mogelijk maar staat lelijk en je kunt de speaker niet meer op je oren richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Hm duidelijk. De reden om het niet aan de muur de hangen is eigenlijk omdat ik geen zin heb in de muur te boren. Maar niet bij stilgestaan dat de center mogelijk iets omhoog gericht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning en ik wil daar de versterker (en de rest van de apparatuur) redelijk ver van de TV plaatsen en alle kabels in de muren wegwerken. Hierdoor heb ik een HDMI kabel van ongeveer 10 meter nodig en ik vraag me af hoe ik dat het beste kan oplossen. Het liefste zou ik aan de 2.0 specs voldoen, zodat ik voorbereid ben op de toekomst, maar ARC en 3D zijn wel een minimum vereiste.

Van wat ik zelf kon vinden zijn er een aantal opties:

1. Simpelweg een kabel van 10 meter wegwerken in de muren. Dit zal dan net op het randje zitten van de maximale lengte? Volgens Wikipedia is 5 meter eigenlijk zelfs het maximum?

2. Een versterker plaatsen bij de bron. Werkt dit überhaupt bij HDMI? Ook lijkt het zo te zijn dat bij de meeste/alle versterkers ARC niet ondersteund wordt. Klopt dat?

3. Het signaal verlengen via UTP/Coax/glasvezel. Het lijkt me dat je via UTP en Coax hoe dan ook niet de benodigde bandbreedte kan halen en dat je dan altijd op één of andere manier een concessie moet doen. Ook hierbij lijkt ARC vaak niet ondersteund te zijn?

4. Draadloos HDMI. Ik kan me hierbij eigenlijk ook niet voorstellen dat de benodigde bandbreedte gehaald kan worden zonder concessies te doen.

Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Zelf neig ik er naar om een kabel van 10 meter te proberen en eventueel een signaalversterker te proberen indien het niet goed lijkt te werken.

EDIT: Nog een laatste optie waar ik zojuist aan dacht is om 2x 5 meter te nemen met in het midden een versterker. Zou dat beter werken dan een versterker aan het begin + 10 meter?

[ Voor 5% gewijzigd door Greencap op 11-01-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
The Eagle schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:30:
[...]

Zou ze idd beiden verhuizen. Weet niet wat voor receiver je hebt maar als die vn Audissey oid voorzien is kn ie dat zelf inregelen en compenseren. En zo niet kun je altijd zelf nog met speakerlevels aan de slag :)
Ik ben nog aan het oerienteren. Ben van de week bij een kennis geweest, die heeft een Yamaha rxv-777, wellicht overkill, maar een prachtig apparaat en zeer gebruiksvriendleijk. Die had dergelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18
LA-384 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 06:27:
Hm duidelijk. De reden om het niet aan de muur de hangen is eigenlijk omdat ik geen zin heb in de muur te boren. Maar niet bij stilgestaan dat de center mogelijk iets omhoog gericht moet worden.
Ik zou de tv gewoon aan de muur hangen. Zes schroeven en een beugel (zelfs het simpele Uppleva kreng van de ikea gaat tot ±45KG) en het ziet er superstrak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
BARACUS schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:32:
[...]

Tussen de 2 blauwe blokken rechts heb je geen lege wand voor de tv?
Lijkt mij de ideale plek. Misschien een draaibare beugel aan de muur waardoor de tv meer naar rechts kan schuiven om de ideale positie te bereiken. Misschien een tv stand.

Ik ben zo'n persoon die alles het liefst fysiek op de juiste plek zet :P De kamer equalizer uitproberen is gratis dus probeer dat als eerste :) Ik zou voor en achter in de hoek zetten om symmetrie krijgen.
De positie van de hoekbank staat vast. En daarmee de positie van de tv ook. Rechts naast de hoekbank is een grot raam en dat willen we proberen zoveel mogelijk vrij te houden. Speelruimte voor de kleine.
Ik denk zelf dat het positioneren van de rechter speakers het “mooist” is op de blauwe vierkanten. Ik twijfel dus alleen nog of ik dan beide moet verplaatsen (alleen front speaker is pure noodzaak, die komt anders hinderlijk langs muur naar entree te staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Greencap schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:03:

1. Simpelweg een kabel van 10 meter wegwerken in de muren. Dit zal dan net op het randje zitten van de maximale lengte? Volgens Wikipedia is 5 meter eigenlijk zelfs het maximum?
Ik heb een lange tijd 10 meter hdmi gebruikt, 9 euro op Ebay. Ik heb geen enkele storing gemerkt.
Koop een lange kabel en sluit de boel eens aan voordat je alles door de muur trekt. Dan merkt je gelijk hoe en wat.

Een versterker en draadloos lijkt me nogal onzin voor 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

BARACUS schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:45:
[...]

Ik heb een lange tijd 10 meter hdmi gebruikt, 9 euro op Ebay. Ik heb geen enkele storing gemerkt.
Koop een lange kabel en sluit de boel eens aan voordat je alles door de muur trekt. Dan merkt je gelijk hoe en wat.

Een versterker en draadloos lijkt me nogal onzin voor 10 meter.
Er zijn toch ook 'actieve' HDMI kabel met grote lengte? Zit een klein signaal versterkertje aan het begin ingebouwd. Wellicht dat dat (mochten er problemen zijn) nog de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Ik kan nog eenduidig antwoord vinden op deze vraag:
Ik ben nu in het bezit van:
- Pioneer VSX-430K
- JBL 5.1 set (specs zelfde als een SCS 200.5)

Voor films prima qua geluid, alleen muziek valt erg tegen.
Nu vind ik de B&W 685 S2 wel mooie speakers en klinken ook prima met muziek.
Ik zou de front speakers en de center speaker van de JBL dan ook willen vervangen voor deze B&W speakers en zodoende een 4.1 set willen creëeren. Gaat dit fatsoenlijk werken met elkaar, ook zonder center?

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 15-01-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
yorroy schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:01:
Ik kan nog eenduidig antwoord vinden op deze vraag:
Ik ben nu in het bezit van:
- Pioneer VSX-430K
- JBL 5.1 set (specs zelfde als een SCS 200.5)

Voor films prima qua geluid, alleen muziek valt erg tegen.
Nu vind ik de B&W 685 S2 wel mooie speakers en klinken ook prima met muziek.
Ik zou de front speakers en de center speaker van de JBL dan ook willen vervangen voor deze B&W speakers en zodoende een 4.1 set willen creëeren. Gaat dit fatsoenlijk werken met elkaar, ook zonder center?
Technisch zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen. Ik heb zelf ook een 4.1 opstelling en mis de center speaker totaal niet (lees; ik heb nooit een center gehad en weet niet of het een meerwaarde heeft). Of de speakers qua klank bij elkaar passen heb je zelf waarschijnlijk wel gehoord. Maar aan de andere kant zul je waarschijnlijk veelal stereo gebruiken bij muziek. in tegenstelling tot all-channel-stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Greencap schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:03:
Meteen de rede waarom ik Wikipedia niet gebruik...
Zal wel een marketing mannetje achter gezeten hebben lol.

5 meter max... ik heb aan mijn projector 2 HDMI kabels (vanuit Amazon.de besteld)... 1 is 10 meter a 12.50 euro en de andere is... 17.50 meter! voor 25 euro. Werken perfect hoor ;-) Zit zelfs ook nog een HDMI splitter tussen zodat mijn OUT van de Receiver naar TV EN Projector gaat... :+

Indien je een HDMI kabel koopt van 10 meter die niet werkt: WKOA! en een andere bestellen!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-05 16:18

playah007

live life and be proud!

Beste iedereen,

ik heb even een vraagje (ik hoop niet het gekarakteriseerd wordt als 'wat moet ik kopen').

Ik ga binnenkort verhuizen van huurhuis naar een koophuis.
Nu ben ik zelf een audio fanaat en heb momenteel op pc een receiver aangesloten richting huiskamer en een andere receiver in pc kamer zelf (gamen/film/muziek op de bank vs gamen/internetten op pc kamer).

Nu heb ik eigenlijk de wens om straks in meerdere kamers van huis muziek te kunnen draaien.
Dit houdt in dat ik bij wijze van spreken badkamer inloop, op een touchscreen schermpje kan aanklikken en dan start de radio of start spotify o.i.d.

Heeft iemand een idee hoe zoiets (en waar) op te kunnen zetten? moet dit via een thuisserver systeem gebeuren? of gewoon vanuit een centraal punt dat er allemaal 'ontvangstreceivers' zijn die via wifi met dit thuisstation communiceren en zo de muziek verzorgen.

Beetje soort van multiroom opstelling dus maar dan zonder draden trekken. Mijn marantz sr9002 heeft een multiroom mogelijkheid, maar heb dit nog nooit gebruikt.

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan moet je met streaming gaan werken. Sonos, Raumfeld en Bluesound hebben daar hele mooie oplossingen voor. Vraag komt regelmatig voorbij: http://gathering.tweakers...5B%5D=9&keyword=Multiroom

Hou er uiteraard wel rekening mee dat de versterking ergens vandaan zal moeten komen, je zult dus vrijwel niet zonder electra kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:21

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Waar vind ik, binnen Nederland, zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.gtcontact.com/JP/Ethernet-RJ45-Plastic-Screw-Panel-DIP90-AX.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.usbfirewire.com/Parts/images/rr-225200-10_2.jpg

Tbv aansluiten van RPi -> i2s audio over RJ45.

Ik ben dus op zoek naar een RJ45 inbouwbus met aan de andere kant pinnen voor jumperkabeltjes.

Gaarne soldeervrij en makkelijk in een casing te plaatsen. Zoiets dus niet:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/71Cw3bZU6%2BL._SX466_.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door SannrHerr op 16-01-2016 17:34 ]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mn vrouw vindt mn 2 jamo speakers 626 logge dingen in de woonkamer. Nu ben ik op zoek naar iets met vergelijkbare geluidskwaliteit, maar wel wat compacter. De boel moet wel kunnen worden aangesloten op een versterker. Volgens mij valt een soundbar dan af toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Je zou eens met je vrouw kunnen gaan luisteren naar het meest simpele satelliet systeempje of soundbar. Dan draait ze wel bij :+

Een soundbar kan in elk geval nooit op tegen dergelijke speakers. Je zou dan toch richting boekenplank speakers moeten gaan. Ook dan geldt dat je beter zelf kan gaan luisteren. Er zijn wel een paar modellen die vaak ter sprake komen hier, maar je kan alleen zelf bepalen of de geluidsweergave jou ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ferra schreef op zondag 17 januari 2016 @ 08:49:
Mn vrouw vindt mn 2 jamo speakers 626 logge dingen in de woonkamer. Nu ben ik op zoek naar iets met vergelijkbare geluidskwaliteit, maar wel wat compacter. De boel moet wel kunnen worden aangesloten op een versterker. Volgens mij valt een soundbar dan af toch?
Soundbar zou ik sowieso niet doen. Valt niet te vergelijken!

Kijk eens, heel simpel, naar compacte speakers van rond dezelfde prijs als die Jamo's. En dan niet bij de MM of zo,maar bij een echte hifi-zaak. Dan krijg je misschien wat minder bas, maar waarschijnlijk wel een hoop kwaliteit er voor terug!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Strider: kijk ook even naar de producten van www.schitt.com Zit leuk en voor jou denk ik heel doelmatig spul tussen. Staat me bij dat ze ook een DAC hebben met volumeregeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:04:
@Strider: kijk ook even naar de producten van www.shiit.com Zit leuk en voor jou denk ik heel doelmatig spul tussen. Staat me bij dat ze ook een DAC hebben met volumeregeling :)
Correctie: http://www.schiit.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dank, die dus idd. Met mijn originele link kom je op een referral / domeinkaap site uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-05 16:18

playah007

live life and be proud!

The Eagle schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:22:
Dan moet je met streaming gaan werken. Sonos, Raumfeld en Bluesound hebben daar hele mooie oplossingen voor. Vraag komt regelmatig voorbij: http://gathering.tweakers...5B%5D=9&keyword=Multiroom

Hou er uiteraard wel rekening mee dat de versterking ergens vandaan zal moeten komen, je zult dus vrijwel niet zonder electra kunnen.
Thanks voor suggestie.
Ik ben zelf niet zo'n fan van sonos (niet denderende kwaliteit).
ik zat eigenlijk dus meer te denken aan "receivers" met boxen in elke kamer die te bedienen is via touchscreen paneel.

Ik ga even kijken hoe of wat. in badkamer is zo'n sounddock wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De zolder even opgeruimd en ben wat leuke gitaarspeakers tegengekomen die ik nog had liggen:

Electro Voice DL18X - 400w speaker
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gRhndP8l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BOF5QVAl.jpg

Celestion G12-100
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qTstlWSl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tQ2ZSdAl.jpg

Zijn er toevallig gitaarspeaker kenners/liefhebbers die ongeveer de waarde van deze speakers kunnen inschatten? Vooral de DL18X is erg lastig te vinden tweedehands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die antwoord op de vraag heeft hoe je de vertraging tussen tv/home cinema en een Harman Kardon omni 20 + adapter oplost? Ik heb een 3.5mm jack kabel en een 3.5 jack kabel met tulp tussen adapter en tv/home cinema al geprobeerd maar zonder resultaat.. ik heb een Harman Kardon bds home cinema en Samsung (smart)tv. Ook heb ik de vertraging via tv geprobeerd maar dat mocht ook niet baten. iemand antwoord op mijn vraag!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Iemand suggesties waarmee ik het litze draad kan vast te lijmen aan de conus?

De rechter draad :
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6Io8rlEQMel0TMt23rjhBTjk/medium.jpg

En de linker :
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/EPo7YQlc7n6AIUV2Q0C2gt7j/medium.jpg

Op het oog met een een looplamp er boven, lijkt het litze draad goed te zijn. Geen scheuren te tonen. 't Zwarte goedje wat het litze draad vasthoud tegen de conus is hard van vorm

de vragen :
Welke lijm is hier geschikt voor? Ik ben van plan om hier 2 componenten lijm voor te gebruiken die ik van de modelbouwzaak heb. 't zwarte goedje te laten zitten, en hierover heen te lijmen

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:16:
Is er iemand die antwoord op de vraag heeft hoe je de vertraging tussen tv/home cinema en een Harman Kardon omni 20 + adapter oplost? Ik heb een 3.5mm jack kabel en een 3.5 jack kabel met tulp tussen adapter en tv/home cinema al geprobeerd maar zonder resultaat.. ik heb een Harman Kardon bds home cinema en Samsung (smart)tv. Ook heb ik de vertraging via tv geprobeerd maar dat mocht ook niet baten. iemand antwoord op mijn vraag!?
Harman Kardon omni 20 + adapter oplost...

Wat wil je met de Omni 20 doen? Dat is mij niet helemaal duidelijk, wil je die als surround luidsprekers gebruiken of als de dubbele set hoofdluidsprekers?

Edit : Draadloos en in sync kan je vergeten volgens mijl, dit is namelijk inherent aan de draadloos techniek (lees: hier mee zul je hoe dan ook altijd lag hebben, tenzij de draadloze luidsprekers als set bij een receiver geleverd zijn,)

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 17-01-2016 19:01 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tenzij je op de samsung of de HK handmatig de sync aan kunt passen gaat hem dat niet worden. En zelfs als het lukt, dan nog is de vraag of het draadloze de boel niet lanog in de war schopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:57:
[...]

Harman Kardon omni 20 + adapter oplost...

Wat wil je met de Omni 20 doen? Dat is mij niet helemaal duidelijk, wil je die als surround luidsprekers gebruiken of als de dubbele set hoofdluidsprekers?

Edit : Draadloos en in sync kan je vergeten volgens mijl, dit is namelijk inherent aan de draadloos techniek (lees: hier mee zul je hoe dan ook altijd lag hebben, tenzij de draadloze luidsprekers als set bij een receiver geleverd zijn,)
Ik heb de Omni 20 met adapter gekocht omdat ik in mijn keuken ook graag muziek wil afspelen. Er is mij verteld dat een Omni 20 met adapter de oplossing is om deze aan te sluiten op mijn huidige home cinema set. Het probleem is nu dus dat het niet synchroon loopt als ik bijv. in de kamer muziek afspeel op mijn tv + home cinema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lijkt mij onmogelijk omdat in sync te krijgen om de eerder genoemde redenen. Hoe is de omni20 op de hk aangesloten? Met tulp, achter luidspreker uitgang met behulp van een extra accessoire, of direct draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:39:
Lijkt mij onmogelijk omdat in sync te krijgen om de eerder genoemde redenen. Hoe is de omni20 op de hk aangesloten? Met tulp, achter luidspreker uitgang met behulp van een extra accessoire, of direct draadloos?
Ik heb de HK adapter op de TV aangesloten met een 3,5mm jack. De omni 20 heeft draadloos verbinding met de adapter. Als ik de adapter aansluit op mijn HK bds reageren de adapter en de omni 20 helemaal niet. Volgens de verkoper van de Mediamarkt zou het allemaal geen probleem moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:39:
Ik heb de HK adapter op de TV aangesloten met een 3,5mm jack. De omni 20 heeft draadloos verbinding met de adapter. Als ik de adapter aansluit op mijn HK bds reageren de adapter en de omni 20 helemaal niet. Volgens de verkoper van de Mediamarkt zou het allemaal geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De "ik ben toch niet gek clown" heeft je 110% verkeerd voorgelicht. Op de omni20 zal het geluid ten alle tijde 20-50ms te laat aankomen, en heeft waarschijnlijk een soort van echo effect.

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 17-01-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk wel. Helaas. Ik breng het maar weer terug denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:31:
De "ik ben toch niet gek clown" heeft je 110% verkeerd voorgelicht. Op de omni20 zal het geluid ten alle tijde 20-50ms te laat aankomen, en heeft waarschijnlijk een soort van echo effect.
Waarschijnlijk wel. Helaas. Ik breng het maar weer terug denk ik. ;w Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

SannrHerr schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:29:
Waar vind ik, binnen Nederland, zoiets:

[afbeelding]

[afbeelding]

Tbv aansluiten van RPi -> i2s audio over RJ45.

Ik ben dus op zoek naar een RJ45 inbouwbus met aan de andere kant pinnen voor jumperkabeltjes.

Gaarne soldeervrij en makkelijk in een casing te plaatsen. Zoiets dus niet:

[afbeelding]
Niemand? : (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:34
Misschien iets met ethercon chassis delen proberen?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:09
Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een nieuwe set speakers en een nieuwe versterker. Bijna alles werkt en klinkt perfect, maar ik loop tegen één probleem aan. Ik heb mijn TV ook aangesloten op de versterker (optical) en als deze aan staat hoor ik constant (om de 10 sec ongeveer) een tikje in de rechter speaker. Heel irritant.

Ik ben gelijk naar de winkel gelopen om een nieuwe toslink kabel te halen, maar ook hier heb ik het probleem mee. Uiteindelijk heb ik ook een ander apparaat aangesloten op de optical in poort van de versterker, maar hier hoor ik geen tikjes. Als ik zo eea uitsluit dan moet het wel in de TV zitten, maar ik heb dit fenomeen nooit op mijn vorige versterker gehad, waar deze TV ook op aangesloten zat.

Hebben jullie nog ideeën om dit probleem verder te onderzoeken? Helaas heeft mijn tv alleen optical out en geen RCA oid. Ik ben dus wel aangewezen op de aansluiting naar mijn versterker.

Type versterker: Marantz PM7005
Type Televisie: Samsung UE55F7000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zo 123 geen idee maar lijkt me meer dan een eigen topic waard :)
Either that of de versterker gewoon omruilen voor een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Misschien de moeite om de toslink poort even schoon te blazen.
Heb je een ander apparaat met toslink (uitgang) die het wel goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Misschien staat de versterker in een auto detect signal mode? Probeer hem te forceren op alleen optical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Ik heb de poorten schoongeblazen, en ook een ander apparaat geprobeerd op de optische poort, hierop geen problemen. Om op deze versterker de optische poort te gebruiken moet de input ook echt op "optical" staan, hier is verder niks aan te veranderen.

Het moet dus echt een combinatie van de twee apparaten zijn. De kabel is vervangen en dit heeft het niet opgelost, ook is de kabel op andere apparaten geprobeerd en hierop geen probleem. Het is dus echt de combinatie tv en nieuwe versterker.. Hoe gek het ook klinkt. Om dit kracht bij te zetten, heb ik mijn oude versterker er even naast gezet, daarop de toslink kabel aangesloten, en even mijn headphones aangesloten (hier had ik ze uiteraard ook op de Marantz). Hier geen klikje te horen..

Ik kan de versterker dus ook niet terugbrengen, want het probleem zal moeilijk te reproduceren zijn :(

[ Voor 9% gewijzigd door mvbo op 20-01-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En als je de zelfde kabel met je oude versterker nu op de TV test? Is het probleem er dan wel? Want dan zit het dus ineens in je TV :)
Wellicht kun je in je TV nog aangeven dat iet bitstream ipv PCM moet uitsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
In mijn vorige test heb ik de tv met dezelfde kabel aangesloten op de oude versterker, geen probleem. Ik begrijp er niks van ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En als je de boel nou via HDMI aansluit? Dan ook het zelfde issue?
(wel even ARC aanzetten uiteraard)

Come to think of it: als dat aan staat op je TV of receiver en de boel is OOK met HDMI aangesloten, zou dat potentieel ook een oorzaak kunnen zijn. Long shot, maar proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ia65a8.jpg

hier een foto van een kistradiotje die ik ga maken :9
hij is 15 bij 40, 9 mm hout en er komen twee speakers van 10 cm in van 190 watt met een maxamp, nu ben ik benieuwd wat ik kan doen om de kwaliteit te verbeteren, hij wordt zoizo al luchtdicht maar moet ik nog een bass poortje erin doen of wat materiaal ofz?

alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:20:
twee speakers van 10 cm in van 190 watt met een maxamp, nu ben ik benieuwd wat ik kan doen om de kwaliteit te verbeteren, hij wordt zoizo al luchtdicht maar moet ik nog een bass poortje erin doen of wat materiaal ofz?
Als ik dit lees dan denk ik dat je je er nog een beetje in moet verdiepen :)

Het grote Zelfbouw speaker topic

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

offtopic:
Veel mensen hebben hier moeite mee: sowieso
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:20:
[afbeelding]

hier een foto van een kistradiotje die ik ga maken :9
hij is 15 bij 40, 9 mm hout en er komen twee speakers van 10 cm in van 190 watt met een maxamp, nu ben ik benieuwd wat ik kan doen om de kwaliteit te verbeteren, hij wordt zoizo al luchtdicht maar moet ik nog een bass poortje erin doen of wat materiaal ofz?

alvast bedankt! :)
Je vraag op de juiste plek stellen. En dan niet bij het door Ecirion genoemde topic, mar eerder hier: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]
Alle 19 delen zijn leesvoer voor je. Als je dan nog vragen hebt: stel ze daar, daar zitten de experts :)

En welkom op GoT trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
The Eagle schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:00:
En als je de boel nou via HDMI aansluit? Dan ook het zelfde issue?
(wel even ARC aanzetten uiteraard)

Come to think of it: als dat aan staat op je TV of receiver en de boel is OOK met HDMI aangesloten, zou dat potentieel ook een oorzaak kunnen zijn. Long shot, maar proberen waard :)
Ik heb geen HDMI aansluitingen :) Het is een stereo versterker zonder enige poespas (of overhead :P).

Aangezien het toch puur om stereo geluid gaat, denk ik dat ik maar de headphone out op mijn TV ga gebruiken, daarop een mini-jack naar RCA kabel aansluit en hem zo aansluit op mijn versterker.

Het enige nadeel wat ik me dan kan bedenken is dat ik de (waarschijnlijk niet fantastische) DAC in mijn TV ga gebruiken, maar goed.. het is maar voor TV, en voor die ene film per maand :z

[ Voor 15% gewijzigd door mvbo op 21-01-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
korte vraag:
Ik kan toch gewoon de frontspeakertjes van mijn Onkyo HT-S3305 surroundset vervangen door betere speakers, namelijk Boston Acoustics A25?

Ik vind het surround effect bij films erg leuk, maar ik wil beter geluid als ik naar muziek luister (radio via Telfort glasvezel en Spotify via Chromecast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Dat moet geen probleem zijn, hoewel niet alle speakers hetzelfde klinken en je dus wel een duidelijker verschil kunt gaan horen tussen front/rear, terwijl dit normaal misschien iets vloeiender overloopt. Voor muziek uiteraard je versterker even in stereo instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Ik heb een klein vraagje over vloerstaanders die op een houten vloer staan. De meeste mensen hebben ze op pootjes (met naalden) staan. Bij mijn boxen (Dali Opticon 6), zitten deze ook.
Alleen wil ik liever niet dat die scherpe puntjes van de naalden direct op de vloer staan en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Hoe doen andere mensen dat en zijn er een soort van omgekeerde cupjes waar de naalden in komen te staan? Ik dacht dat ik dat ooit ergens gezien had, maar heb geen idee hoe zoiets heet of waar ik het gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Je post has het antwoord al in zich. "Cups" of "Spike Cups", dat zoek je. Te koop voor een paar euro tot echt veel te dure. Waar sommigen de nog goedkopere oplossing gebruiken: een muntstuk onder de spikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
FeaR schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:11:
[...]
Je post has het antwoord al in zich. "Cups" of "Spike Cups", dat zoek je. Te koop voor een paar euro tot echt veel te dure. Waar sommigen de nog goedkopere oplossing gebruiken: een muntstuk onder de spikes.
Soms is al het allemaal niet zo moeilijk ;). Ik was zelf ook nog aan het zoeken en zag toevallig dat jij je Klipsch ook op spikes hebt staan en op een houten vloer?
Zitten daar ook cups onder?
Ik heb trouwens ook rubber dopjes bijgeleverd gekregen. Zou dat beter of slechter zijn? Ik heb een eiken vloer die vastgelijmd zit aan de betonnen ondervloer.

[ Voor 16% gewijzigd door Krilo_89 op 22-01-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Krilo_89 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:55:
Ik heb een klein vraagje over vloerstaanders die op een houten vloer staan. De meeste mensen hebben ze op pootjes (met naalden) staan. Bij mijn boxen (Dali Opticon 6), zitten deze ook.
Alleen wil ik liever niet dat die scherpe puntjes van de naalden direct op de vloer staan en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Hoe doen andere mensen dat en zijn er een soort van omgekeerde cupjes waar de naalden in komen te staan? Ik dacht dat ik dat ooit ergens gezien had, maar heb geen idee hoe zoiets heet of waar ik het gezien heb.
Ik zou in dit geval zeker gaan ontkoppelen ipv koppelen, zacht materiaal onder de speakers dus.
Hier wat voorbeelden:
http://www.materiaal.nl/p...55175&ta=420&cc=2&kind=55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Krilo_89 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:12:
[...]
Ik was zelf ook nog aan het zoeken en zag toevallig dat jij je Klipsch ook op spikes hebt staan en op een houten vloer?
Zitten daar ook cups onder?
Focal ;) Maar daar zitten ook cups onder inderdaad. Geloof van Audio Selection, die lagen op voorraad bij de Hobo HIFI. Op deze foto zie je er net één zitten.

Edit:
Even een betere foto gemaakt (Met Focal logo, geen Klipsch :P). Let wel dat spikes eigenlijk zijn om de speaker te koppelen aan de ondergrond. De spikes moeten door de vloerbedekking heen prikken naar de betonnen vloer er onder. De reden dat ik de spike uit heb is omdat ik het mooier vond staan dan de speaker plat op de grond. Als je gaat ontkoppelen zoals hierboven beschreven dan ga je zachte materialen gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 24-01-2016 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 12:35
Ik ben op zoek naar een Bluetooth speakertje, puur om achter mij te zetten en naar muziek te luisteren (MP3 en via Spotify) terwijl ik aan het gamen ben of wat dan ook. Voor wanneer ik alleen naar muziek wil luisteren, dan gaat de koptelefoon gewoon op. Ik mag graag een krachtige bass hebben maar moet het niet overmeesteren.

Ik heb afgelopen weekend een Omni 10 van Harman Kardon gebruikt en ik moet zeggen dat ik het geluid voor een BT speaker nog behoorlijk decent vond. Ik zou voor deze kunnen gaan, hij kost 99 euro bij de MM hier in Groningen en dat is het goedkoopst tot nu toe. Of ik ga voor de Omni 20 en die kost 100 meer. Dan begin ik mij echter gelijk af te vragen...als ik bereid ben om 200 neer te leggen, welke alternatieven (wellicht betere) zijn er?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Van harte aanbevolen: https://www.cambridgeaudio.com/products/wireless-speakers/go

Meer: https://www.cambridgeaudio.com/products/wireless-sound

edit: op eBay voor een nog leukere prijs te vinden!

[ Voor 43% gewijzigd door SannrHerr op 26-01-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Thanks man. Daar ga ik eens even naar kijken.

Het nice aan die Omni's vind ik dat ik het uiteindelijk wireless kan aansluiten als ik ooit voor een tweede of derde speaker van HK Omni. Ik weet echter helemaal niet zeker of het ooit gaat gebeuren. De allerbelangrijkste zaken zijn...goede geluidskwaliteit en een lekker krachtige bass. Het zou nice zijn als ik de Cambridge ergens kan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Hier, in Groningen: http://www.soundgallery.nl/cambridge-audio-minx-go-v2-zwart ;)

[ Voor 82% gewijzigd door SannrHerr op 26-01-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Super!

Ga ik daar morgen gelijk kijken. Echt een mooi prijsje ook en er zit een accu in zo te zien, iets wat de Omni's niet hebben.

Ik kan ook niks van dese versie vinden in Pricewatch. Alleen de oude.

Oh damn, 119 bij Coolblue. Maar dat is niet misselijk zeg.

[ Voor 31% gewijzigd door devilsnight op 26-01-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Krilo_89 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:55:

Ik heb: rubber tegels - hardsteen - SuperSpikes - speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 11:11
Ik heb op dit moment een home cinema set waarbij ik de home cinema features (blu-ray disk etc.) eigenlijk niet meer gebruik. Hiervoor gebruik ik andere apparaten. Nu zit ik er aan te denken om mijn geluidsinstallatie te upgraden, echter heb ik door een komende verhuizing niet al te veel te besteden. Upgraden in stapjes is daarom eventueel ook een optie. Nu zat ik te denken dat ik om de 5.1 speakers van m'n home cinema set op een receiver aan te sluiten en later nieuwe speakers te kopen. Het zijn niet geweldige speakers, maar voldoen voor dit moment. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de Denon AVR-X1200W (http://www.denon-hifi.nl/...oth/avreceivers/avrx1200w) m.b.t. de aansluitingen, dan zie ik niet de aansluitingen voor de speakers zoals deze bij mijn home cinema set zijn. Deze zijn zoals op dit plaatje (http://i.imgur.com/rMCJnwx.jpg) te zien zijn, waarbij alle kabels met zo'n rood/zwart +/- kabel worden aangesloten.

Is het mogelijk om de speakers van mijn huidige setup op elke receiver aan te sluiten middels een verloopstuk of kan dit niet?

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Welke aansluitingen op de tweede foto bedoel je? De ronde RCA of de terminals met het pijltje?

Verloopjes heb je niet nodig. Zowel de clipjes als de ronde terminals accepteren gestript (koper)draad. De simpele versie is het clipje naar beneden, kabel er in en door de veer achter de clip gaat deze vanzelf terug en zet druk op de kabel. De ronde, veel meer voorkomende terminal, draai je open waarna je de kabel er achter doet en dan de terminal weer terug vast draait. Dus geen druk van een veertje zoals bij de clip. De ronde terminal kan (kan!) ook pluggen als banaanpluggen accepteren (die duw je er recht in) dan wel spades. Maar voor gewoon gestripte kabel zijn beide gereed. Indien je een RCA hebt kan je in veel gevallen de stekker er af knippen waarna je gewoon koper overhoudt wat dan bovenstaande weer dekt.

Let wel wat voor subwoofer je hebt, als die aan wordt gesloten door een zelfde draad (passieve subwoofer) kan je er eigenlijk niets tot weinig mee. De subwoofer moet voor de meeste keuze in receivers een RCA ingang hebben (actief, en daarmee ook zijn eigen voeding). Receivers die een passieve subwoofer aan kunnen sturen zijn zeldzaam.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 26-01-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:20
MJ23 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:44:
Ik heb op dit moment een home cinema set waarbij ik de home cinema features (blu-ray disk etc.) eigenlijk niet meer gebruik. Hiervoor gebruik ik andere apparaten. Nu zit ik er aan te denken om mijn geluidsinstallatie te upgraden, echter heb ik door een komende verhuizing niet al te veel te besteden. Upgraden in stapjes is daarom eventueel ook een optie. Nu zat ik te denken dat ik om de 5.1 speakers van m'n home cinema set op een receiver aan te sluiten en later nieuwe speakers te kopen. Het zijn niet geweldige speakers, maar voldoen voor dit moment. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de Denon AVR-X1200W m.b.t. de aansluitingen, dan zie ik niet de aansluitingen voor de speakers zoals deze bij mijn home cinema set zijn. Deze zijn zoals op dit plaatje (http://i.imgur.com/rMCJnwx.jpg) te zien zijn, waarbij alle kabels met zo'n rood/zwart +/- kabel worden aangesloten.

Is het mogelijk om de speakers van mijn huidige setup op elke receiver aan te sluiten middels een verloopstuk of kan dit niet?
Het plaatje wat jij laat zien, zijn rca (ook wel tulp genoemd) connectors te zien. Daarnaast zie je ook gewoon de terminals waar gewoon los koperdraad in gaat. Hoe zien de uiteindes van de kabels van je speakers er uit? Het plaatje van de denon versterker laat een gecombineerde rca/koper terminal zien.

Edit: de reactie hierboven legt het net wat uitgebreider uit!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Ik ben er vandaag geweest. Ik heb van alles geluisterd, Bruce Springsteen, Michael Jackson, White Buffalo, Hiphop enzovoort. Ik vond dat het geluid zelf zeer helder en mooi was. Aan de hoge tonen mankeert er dus echt niets. Maar toen ik Billie Jean opzette mistte ik een krachtige bass. Het was er wel, maar gewoon echt niet genoeg. Ik heb echt een boel tracks gecheckt en de bass bleef mij helaas tegenvallen. Daarna meteen naar de MM gegaan om de Omni 20 van Harman Kardon te testen en het viel me gelijk weer op hoe verdomd nice die bass toch is en ook de hoge tonen zijn gewoon prima.

Het heeft helaas niet de luxe van dat je het gemakkelijk overal mee naartoe kan nemen qua dat er geen accu in zit, moet echt in het stopcontact worden gedaan maar dat is dan ook het enige nadeel. Ik heb net eens op Google gezocht naar top Bluetooth speakers en ik zie dingen als Bose Soundlink mini voorbijkomen en JBL Charge etc...maar ook eentje genaamd Fugoo. Veel mensen zijn erg te spreken over die relatief onbekende speaker, maar het klinkt veelbelovend. 40 uur accuduur en dit is getest. Zeer goede hoge tonen maar helaas volgens de reviews zijn de lage tonen juist weer wat minder. Toch zou ik het graag willen testen, maar helaas zie ik deze speaker nergens in de shops.

Oh ik heb bij Soundgallery ook de Bowers & Wilkins Zeppelin gehoord, damn dat was wel echt nice. Alleen totaal niet binnen mijn budget, not even close.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
MJ23 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:44:
Ik heb op dit moment een home cinema set waarbij ik de home cinema features (blu-ray disk etc.) eigenlijk niet meer gebruik. Hiervoor gebruik ik andere apparaten. Nu zit ik er aan te denken om mijn geluidsinstallatie te upgraden, echter heb ik door een komende verhuizing niet al te veel te besteden. Upgraden in stapjes is daarom eventueel ook een optie. Nu zat ik te denken dat ik om de 5.1 speakers van m'n home cinema set op een receiver aan te sluiten en later nieuwe speakers te kopen. Het zijn niet geweldige speakers, maar voldoen voor dit moment. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de Denon AVR-X1200W (http://www.denon-hifi.nl/...oth/avreceivers/avrx1200w) m.b.t. de aansluitingen, dan zie ik niet de aansluitingen voor de speakers zoals deze bij mijn home cinema set zijn. Deze zijn zoals op dit plaatje (http://i.imgur.com/rMCJnwx.jpg) te zien zijn, waarbij alle kabels met zo'n rood/zwart +/- kabel worden aangesloten.

Ik wil je adviseren om gewoon nog even te wachten totdat de verhuizing klaar is.

Een groot gedeelte van de geluidskwaliteit hangt van de kamer af. Gewoon je oude set in de nieuwe ruimte zetten en wat experimenteren met verschillende posities en locaties. Je gaat ook geen mega verschil horen met de nieuwe receiver want de speakers zijn de smaakmaker.

Als je dat een beetje hebt bekeken dan kun je een veel betere keuze maken.

De receiver die je linkt heeft ook allerlei opties die je wellicht niet nodig hebt. 7.1 + Atmos en dts-x zijn nogal ingrijpende technologieën als je dit goed wil uitvoeren. Dts-x gaat volgens mij pas begin dit jaar uitkomen vandaar de firmware update beloftes. Daar betaal je nu dus een premium voor en content is nog heel karig.

Ik zou dus eerst even goed uitvogelen wat je precies met de nieuwe ruimte wil gaan doen voordat je spullen gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Ik heb gisteren via de Mediemarkt actie een Denon AVR - X2200 aangeschaft en een dezer dagen bestel ik daar twee Dali Zensor 7 speakers bij. Ik heb beide eerder al uitgeprobeerd en het setje voldoet prima aan mijn wensen voor een startersset.

Maar wat voor speakerkabels moet ik daar eigenlijk bij hebben? Wat zijn goede merken, wat is een fatsoenlijke prijs, waar op te letten?

Als ik op de verschillende sites kijk waar ze de speakers verkopen dan worden door ook accesoires "aanbevolen" en dan zie ik wel kabels staan. Dit is echter vaak een hele rol waar ik dan zelf de aansluitingen aan moet maken (welke dan?) en eigenlijk heb ik daar geen zin in. Het liefst koop ik een kant en klare kabel van een meter of 3 per speaker, dan heb ik ruim voldoende om de speakers goed neer te zetten.

Iemand tips voor goede en betaalbare opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Voor speakerkabels en de (on)zin voor dure kabels zie zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6. Of gebruik de search, dit is al zo vaak voorbij gekomen.

Speakerkabel termineren is niet verplicht, er hoeven geen aansluitingen aan gemaakt te worden. Kabel strippen en achter de terminals op de receiver en speaker klemmen en je bent er ook. Banaanpluggen (bijvoorbeeld) bieden geen enkele meerwaarde als je niet vaak je speakers afkoppelt. Of je moet kabel hebben die zo dik is dat het niet meer in de terminals past. Maar aangezien er eigenlijk altijd 2,5mm² aa wordt geraden (wat ook meer dan voldoende is) ga ik er niet van uit dat je op een veel dikkere kabel uit komt. De kabel strippen zal je altijd moeten doen omdat anders de kabel al kan gaan oxideren als deze in de winkel ligt. Je kan een kant en klare kabel kopen die al voorzien is van banaanpluggen en afhankelijk van de looks een krimpkous dan wel andere spannende dingen om het uiterlijk wat op te dossen. Kost je wel heel wat meer en of het meer biedt... zie het topic uit de eerste regel van deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
B-Real schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:44:
Ik heb gisteren via de Mediemarkt actie een Denon AVR - X2200 aangeschaft en een dezer dagen bestel ik daar twee Dali Zensor 7 speakers bij. Ik heb beide eerder al uitgeprobeerd en het setje voldoet prima aan mijn wensen voor een startersset.

Maar wat voor speakerkabels moet ik daar eigenlijk bij hebben? Wat zijn goede merken, wat is een fatsoenlijke prijs, waar op te letten?

Als ik op de verschillende sites kijk waar ze de speakers verkopen dan worden door ook accesoires "aanbevolen" en dan zie ik wel kabels staan. Dit is echter vaak een hele rol waar ik dan zelf de aansluitingen aan moet maken (welke dan?) en eigenlijk heb ik daar geen zin in. Het liefst koop ik een kant en klare kabel van een meter of 3 per speaker, dan heb ik ruim voldoende om de speakers goed neer te zetten.

Iemand tips voor goede en betaalbare opties?
Laat je niet oplichten door kabel verhalen, merken, dure prijzen.

2,5mm² dik, 100% koper ofc - Oxygen-free copper
Dat is al overdreven en kost zo'n 2 euro per meter om een richtprijs te geven

Daarnaast kun je eisen hebben zoals het uiterlijk of soepelheid van de kabel dat een hogere aanschafprijs kan rechtvaardigen.

De kabel gewoon strippen, vastdraaien aan de speaker/receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:02
BARACUS schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:34:
[...]

Laat je niet oplichten door kabel verhalen, merken, dure prijzen.

2,5mm² dik, 100% koper ofc - Oxygen-free copper
Dat is al overdreven en kost zo'n 2 euro per meter om een richtprijs te geven

Daarnaast kun je eisen hebben zoals het uiterlijk of soepelheid van de kabel dat een hogere aanschafprijs kan rechtvaardigen.

De kabel gewoon strippen, vastdraaien aan de speaker/receiver.
Ik heb laatst kabels gekocht van köning bij kabeldirect.nl. Was in de aanbieding, volgende dag in de bus. Daarbij heb ik bananenplugs gekocht op eBay voor 10€ voor 8st. Van hele goede kwaliteit.
Was voor 2 tientjes klaar en de kabel was van erg goede kwaliteit, ofc koper 2,5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

devilsnight schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:46:
[...]

Ik ben er vandaag geweest. Ik heb van alles geluisterd, Bruce Springsteen, Michael Jackson, White Buffalo, Hiphop enzovoort. Ik vond dat het geluid zelf zeer helder en mooi was. Aan de hoge tonen mankeert er dus echt niets. Maar toen ik Billie Jean opzette mistte ik een krachtige bass. Het was er wel, maar gewoon echt niet genoeg. Ik heb echt een boel tracks gecheckt en de bass bleef mij helaas tegenvallen. Daarna meteen naar de MM gegaan om de Omni 20 van Harman Kardon te testen en het viel me gelijk weer op hoe verdomd nice die bass toch is en ook de hoge tonen zijn gewoon prima.

Het heeft helaas niet de luxe van dat je het gemakkelijk overal mee naartoe kan nemen qua dat er geen accu in zit, moet echt in het stopcontact worden gedaan maar dat is dan ook het enige nadeel. Ik heb net eens op Google gezocht naar top Bluetooth speakers en ik zie dingen als Bose Soundlink mini voorbijkomen en JBL Charge etc...maar ook eentje genaamd Fugoo. Veel mensen zijn erg te spreken over die relatief onbekende speaker, maar het klinkt veelbelovend. 40 uur accuduur en dit is getest. Zeer goede hoge tonen maar helaas volgens de reviews zijn de lage tonen juist weer wat minder. Toch zou ik het graag willen testen, maar helaas zie ik deze speaker nergens in de shops.

Oh ik heb bij Soundgallery ook de Bowers & Wilkins Zeppelin gehoord, damn dat was wel echt nice. Alleen totaal niet binnen mijn budget, not even close.
Ja, dikke bas heeft dat ding niet. Wél lekker (zuiver) geluid. :)

JBL speakers ben ik zelf niet zo kapot van. Beetje aan de dure kant voor het geluid dat ze produceren. En B&W maakt inderdaad mooi spul.

Veel plezier met je HK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

devilsnight schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:46:
[...]

Geen idee of hij in je budget valt, maar de Teufel Boomster klinkt zeer goed en heeft wel een accu. Ik heb er zelf ook een (229 voor betaald) en ik gebruik hem echt veel. Er zit een zeer goede laag weergave in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:25
Heeft iemand een idee om een setje klipsch RB51 aan het plafond te hangen??
Aan de muur lukt niet, ivm gordijen. Ze krijgen de functie rear, maar moeten dus even vliegen.
En de enkele beugel die ik kan vinden, zijn max 5kg.. Daar durf ik ze niet aan te hangen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Mensen, bedankt voor de hulp. Ik heb zeer veel verschillende speakers kunnen uitproberen in de shops via Bluetooth, de Sony, de Cambridge Audio, Bose, Denon, Marshall, JBL, HK, Sonos etc.

Na flink wat video's gekeken te hebben op internet, vooral van ene Clavinetjunkie die hele uitgebreide vergelijkingen doet in zijn video's qua sound en uitleg geeft, heb ik besloten dat het nu tussen de Harman Kardon Omni 20 en JBL Xtreme gaat. Voor een zeer fijne bass zijn beide erg nice, al is de bass volgens Clavinetjunkie net iets te boomy en overdreven van de Xtreme en zeer goed van de Omni. Het voordeel van de Xtreme is weer dat het portable is aangezien er een accu in zit en dat is weer niet het geval met de Omni.

Maar de Omni heeft weer Wifi mogelijkheden te bieden (via foon niet computer helaas) met music service opties zoals Deezer en Tidal en helaas Spotify alleen via Bluetooth. Ik heb ze nu allebei hier staan en ik ga ze eens flink uittesten dit weekend en dan mijn beslissing maken en eentje gaat dus sowieso retour. Ik ben benieuwd. :)

[ Voor 8% gewijzigd door devilsnight op 30-01-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventjes een vraagje, de situatie is als volgt: op het moment is onze woonkamer (8x4, eetgedeelte op de foto weggelaten (links)) als onderstaand ingedeeld. Oranje is de televisie en op rood staan op het moment 2 KEF Q11 zuilen.

Zouden wij op het moment meer baat hebben bij een center, twee rears of een sub als eerstvolgende toevoeging? Wij willen uiteindelijk voor een volledige 5.1 opstelling gaan. De Q11 gaan heerlijk laag dus een sub zou de laatste prioriteit zijn. De opstelling is moment voor 50/50 film/series en muziek in gebruik.

Daarnaast, mocht een center de beste optie zijn, zou een speaker zoals de KEF T101/301c het waard zijn? Deze passen qua design in het interieur, maar ik ben bang dat deze misschien in het niets vallen naast de Q11.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OpqRYwM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik zou voor rears gaan. Ik heb zelf nog geen center, men zegt dat het onmisbaar is. Waarschijnlijk een gevalletje "ignorance is bliss".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:00:
Zouden wij op het moment meer baat hebben bij een center, twee rears of een sub als eerstvolgende toevoeging? Wij willen uiteindelijk voor een volledige 5.1 opstelling gaan.
Dat hangt er maar net van af wat je mist en wat voor soort media je bekijkt. Een center gaat veelal helpen in de dialogen aangezien die voor her grootste deel over die speaker gaan. Maar als je de speakers relatief dicht op elkaar hebt staan kan ik er ook inkomen dat je die niet direct mist. Zeker als je relatief ver van de speakers zit hebben de tonen tijd zat om bij elkaar te komen als het ware (sweet spot). De KEF T101 zal je wel moeten boosten in de receiver, de gevoeligheid ligt beduidend lager dan die van de andere speakers. Bereik (van beide) is 80 Hz waarmee de crossover veelal nog wat hoger komt. Ik zou persoonlijk voor iets gaan met wat meer body zodat de crossover op 60-80 Hz kan, dat maakt de integratie wel mooier. Voor mijn gevoel gaat een Q6c toch beter matchen. Al is dat vooral omdat ik een beetje melkpakjes gevoel krijg bij de andere centers.

De KEF Q11 gaan misschien laag, maar het is niets in vergelijking met wat een subwoofer kan doen. Een subwoofer is gemaakt voor het LFE-kanaal en gaat dat veel beter doen dan de speakers. Maar dan moet je wel de subwoofer kunnen plaatsen. Fysiek de mooitste plaatsing kan qua tonen de slechtste zijn. Ook moet je geen subwoofer van een paar honderd euro kopen, dat zijn veelal bonk-doosjes die in het begin leuk zijn maar daarna toch wel gaan vervelen wegens het niet subtiel kunnen spelen.

Surrounds mis ik persoonlijk het minst snel tussen de twee andere opties. Sommigen gebruiken als rear twee heel kleine speakers omdat het in film vooral om de effecten gaat. Als je ook veel muziek in surround luistert (SACD, DTS-CD) dan ligt het wel iets nauwer.

Zoals gezegd hangt het dus ook af van budget. Een goede subwoofer maakt je set compleet, een slechte kan de hele set verpesten. Let ook dat een speaker best van een ander merk mag zijn. Als bijvoorbeeld Dali een center heeft die beter presteert en esthetisch ook goed wordt bevonden houdt niemand je tegen om die te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:00:
Eventjes een vraagje, de situatie is als volgt: op het moment is onze woonkamer (8x4, eetgedeelte op de foto weggelaten (links)) als onderstaand ingedeeld. Oranje is de televisie en op rood staan op het moment 2 KEF Q11 zuilen.

Zouden wij op het moment meer baat hebben bij een center, twee rears of een sub als eerstvolgende toevoeging? Wij willen uiteindelijk voor een volledige 5.1 opstelling gaan. De Q11 gaan heerlijk laag dus een sub zou de laatste prioriteit zijn. De opstelling is moment voor 50/50 film/series en muziek in gebruik.

Daarnaast, mocht een center de beste optie zijn, zou een speaker zoals de KEF T101/301c het waard zijn? Deze passen qua design in het interieur, maar ik ben bang dat deze misschien in het niets vallen naast de Q11.

[afbeelding]
Ik zou eerst kiezen voor rears, dat voegt letterlijk een dimensie toe. Daarna zou ik tóch een sub kiezen, als je een goede kiest dan kunnen de meeste zuilen er gewoon niet tegenop. Mijn sub tikt redelijk gemakkelijk de 20-25hz aan en doet dat met flinke luchtverplaatsing, dat kun je met die zuilen (en de meeste voor de modale mens betaalbare zuilen) echt wel vergeten. Je gaat ineens echt klappen voelen bij de leukste stukjes in de films :P Een center zou voor mij in jouw geval de laatste toevoeging zijn. Ook nuttig maar minder dan de andere 2 vind ik.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de snelle reacties!
FeaR schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Zoals gezegd hangt het dus ook af van budget. Een goede subwoofer maakt je set compleet, een slechte kan de hele set verpesten. Let ook dat een speaker best van een ander merk mag zijn. Als bijvoorbeeld Dali een center heeft die beter presteert en esthetisch ook goed wordt bevonden houdt niemand je tegen om die te plaatsen.
Uiteraard maakt het merk niet veel uit, zolang het esthetisch één plaatje is. Waar zou ik op moeten letten bij een goede subwoofer, prijs daargelaten? Heb het subwoofer topic een beetje doorgelezen en het zou dan op actief en frontfire (i.v.m. laminaat) uitkomen, maar verder kijk ik naar het frequentiebereik? Aansluiting hangt natuurlijk van de receiver / amp af. We zijn overigens niet echt het type personen dat voor het beste van het beste wil gaan, prijs/kwaliteit is toch het belangrijkste.

Een goede subwoofer en rears lijken me de beste optie dan. Wellicht dat de Ultima 20 of Zensor 1 als rears kunnen fungeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

We zijn overigens niet echt het type personen dat voor het beste van het beste wil gaan, prijs/kwaliteit is toch het belangrijkste.
Ik vind dat altijd zo een loos statement, ik hoef niet persé het beste :) Dat betekent niks anders dan "mijn budget is lager dan 200.000 euro". Want dat zijn de kosten voor het beste ;)

Frequentiebereik kun je op letten ja maar het zijn nog steeds specs. Dat wil zeggen, gemeten in een gecontroleerde omgeving. Probeer je ook te baseren op allereerst je eigen oren en ten tweede, reviews en ervaringen van anderen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik probeer de specificaties van speakers wat beter te begrijpen. Ik neem als voorbeeld de Dali Zensor 1. Deze hebben een gevoeligheid van 86,5dB (1w, 8ohm, 2,83v). De speakers hebben een nominale impedantie van 6ohm. Bij 4ohm vragen de speakers 2x zoveel (100% meer) vermogen voor een gelijke hoeveelheid dB. Klopt het dan dat dit bij 6ohm dan 50% meer zou moeten zijn?

De genoemde speakers zouden dan dus eigenlijk 1,5w vragen om tot 86,5db te komen. Is het dan juist dat de speakers "slechts" 85db produceren op 1 watt (elke verdubbeling in vermogen is een extra 3db).

Daarnaast hebben de speakers een max SPL van 106dB en een max vermogen van 100w. Als ik het goed begrijp, vragen de speakers dus maximaal 100w van de versterker. Echter voor een geluidsproductie van 106dB zou 128w nodig zijn. Betekent dit dan dat die Max SPL nooit gehaald zal worden?

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 30-01-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:28:
[...]Frequentiebereik kun je op letten ja maar het zijn nog steeds specs. Dat wil zeggen, gemeten in een gecontroleerde omgeving. Probeer je ook te baseren op allereerst je eigen oren en ten tweede, reviews en ervaringen van anderen.
Daar heb je gelijk in, maar zelfs als ik binnen een bepaalde prijsklasse kijk (bijvoorbeeld 200-800) dan zie ik door de woofers de sub niet meer. Er zijn er heel wat die goed aangeschreven staan, en ik kan ze niet allemaal ergens beluisteren, vooral omdat de luisterruimtes vaak verschillen van in dit geval onze woonkamer, en omdat niet alles beschikbaar is om te beluisteren. :)

Maar ik zal even verder zoeken / kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:24:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar zelfs als ik binnen een bepaalde prijsklasse kijk (bijvoorbeeld 200-800) dan zie ik door de woofers de sub niet meer. Er zijn er heel wat die goed aangeschreven staan, en ik kan ze niet allemaal ergens beluisteren, vooral omdat de luisterruimtes vaak verschillen van in dit geval onze woonkamer, en omdat niet alles beschikbaar is om te beluisteren. :)

Maar ik zal even verder zoeken / kijken!
Ok als dat jouw prijsklasse is, dan zou ik alles <€450,- links laten liggen. Ik denk dat je redelijk veilig kunt stellen dat de subs van bekende speakermerken (als Dali, Kef, B&W), aardig zullen presteren, maar dat je voor een deel ook voor het design en merknaam betaald.

Voor een dergelijk budget kom je dan al snel bij BK en SVS uit. Binnenkort verwacht ik de BK XXLS400 en ben zeer benieuwd naar diens prestaties vergeleken met de minder bekende Energy S8.3 welke er nu staat.

Rel produceert volgens sommigen ook fantastische subwoofers, maar volgens anderen is de prijs/kwaliteit verhouding in de jaren achteruit gegaan.

Velodyne is volgens mij een merk wat fantastische subwoofers maakt (DD+ serie), maar ligt in een andere prijsklasse.

Je hebt ook nog enkele amerikaanse merken als Sunfire en Paradigm, maar daar heb ik nog niets over gelezen.

Voor het geval je het nog niet gezien hebt;
Klein (incompleet) overzicht van de in Nederland via webshops verkrijgbare modellen:
Google Spreadsheet link

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 31-01-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:52:
[...]Ok als dat jouw prijsklasse is, dan zou ik alles <€450,- links laten liggen. Ik denk dat je redelijk veilig kunt stellen dat de subs van bekende speakermerken (als Dali, Kef, B&W), aardig zullen presteren, maar dat je voor een deel ook voor het design en merknaam betaald.
Design is niet onbelangrijk in dit geval. :)
Voor het geval je het nog niet gezien hebt;
Klein (incompleet) overzicht van de in Nederland via webshops verkrijgbare modellen:
Google Spreadsheet link
Niet gezien, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:00:
Ik probeer de specificaties van speakers wat beter te begrijpen. Ik neem als voorbeeld de Dali Zensor 1. Deze hebben een gevoeligheid van 86,5dB (1w, 8ohm, 2,83v). De speakers hebben een nominale impedantie van 6ohm. Bij 4ohm vragen de speakers 2x zoveel (100% meer) vermogen voor een gelijke hoeveelheid dB. Klopt het dan dat dit bij 6ohm dan 50% meer zou moeten zijn?
De specificatie is 86,5 dB bij 2,83V. Bij 2,83V is het vermogen 1,3W als de impedantie 6 ohm is. Het vermogen kan je vinden met P = U^2 / R met P het vermogen, U de spanning en R de weerstand (of impedantie). De berekening van het vermogen is een beetje betekenisloos, de impedantie is namelijk totaal niet constant.
LA-384 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:00:
Daarnaast hebben de speakers een max SPL van 106dB en een max vermogen van 100w. Als ik het goed begrijp, vragen de speakers dus maximaal 100w van de versterker. Echter voor een geluidsproductie van 106dB zou 128w nodig zijn. Betekent dit dan dat die Max SPL nooit gehaald zal worden?
De maximale geluidsdruk is de geluidsdruk die de luidspreker produceert als je er zoveel vermogen doorheen jaagt dat hij net niet kapot gaat. Vaak wordt hij berekend aan de hand van de gevoeligheid en de geclaimde belastbaarheid in plaats van gemeten. In werkelijkheid wordt een luidspreker minder efficiënt als hij op vol vermogen speelt en zijn er nog wat andere effecten waardoor de geclaimde waarde niet gehaald wordt. De geclaimde waarden kan je eigenlijk alleen eerlijk vergelijken binnen hetzelfde merk.

Maar gaan je speakers niet hard genoeg dat je naar deze specificaties kijkt? Over geluidskwaliteit zeggen ze namelijk niks.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 31-01-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
TBTL schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:12:
[...]
De specificatie is 86,5 dB bij 2,83V. Bij 2,83V is het vermogen 1,3W als de impedantie 6 ohm is. Het vermogen kan je vinden met P = U^2 / R met P het vermogen, U de spanning en R de weerstand (of impedantie). De berekening van het vermogen is een beetje betekenisloos, de impedantie is namelijk totaal niet constant.

[...]
De maximale geluidsdruk is de geluidsdruk die de luidspreker produceert als je er zoveel vermogen doorheen jaagt dat hij net niet kapot gaat. Vaak wordt hij berekend aan de hand van de gevoeligheid en de geclaimde belastbaarheid in plaats van gemeten. In werkelijkheid wordt een luidspreker minder efficiënt als hij op vol vermogen speelt en zijn er nog wat andere effecten waardoor de geclaimde waarde niet gehaald wordt. De geclaimde waarden kan je eigenlijk alleen eerlijk vergelijken binnen hetzelfde merk.

Maar gaan je speakers niet hard genoeg dat je naar deze specificaties kijkt? Over geluidskwaliteit zeggen ze namelijk niks.
Bedankt voor je antwoord, ik probeerde voor mezelf wat duidelijker te maken of weerstand invloed had op de uiteindelijke luidheid van speakers. Het is niet zo dat ik tegen limieten aanloop, maar ik probeerde te achterhalen of er een hoorbaar verschil kon zijn tussen speakers met verschillende gevoeligheid en impedantie.

Betekent het dan dat speakers met een weerstand van 6ohm dus altijd 1,3* het vermogen vragen van speakers met een weerstand van 8ohm (bij een gelijke gevoeligheid)?

Een speaker met een weerstand van 8ohm en een gevoeligheid van 90db, zou 102db produceren bij een gevraagd vermogen van 16w. De speaker met een weerstand van 6ohm zou bij een gevoeligheid van 90db dan (16*1,3=) 20,8w vragen?

Of is het allemaal niet zo rechtlijnig en kun je er beter helemaal niet naar kijken, omdat er veel meer factoren meespelen die je niet zo snel kunt berekenen? :+

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 31-01-2016 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om één speaker aan te sluiten op mijn (analoge) versterker en toch een volledig geluid te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:56:
Is het mogelijk om één speaker aan te sluiten op mijn (analoge) versterker en toch een volledig geluid te krijgen?
Als er een "mono" knop op je versterker zit, of als je afspeelsoftware gebruikt waar deze optie ergens in zit gebakken wel. (In Foobar zit het onder File -> Preferences -> DSP manager -> Downmix channels to mono)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2016 05:47 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6