De post van JT is zeker waar.
Een paar dingen die ik in de afgelopen weken heb opgepikt (of het precies zo is, durf ik niet te zeggen, want er worden tegenstrijdigheden geschreven.
Wellicht is deze info is
redelijk erg zwart/wit, de praktijk is meer variabel):
De gevoeligheid van een speaker uitgedrukt in dB is de geluidsdruk die de speaker produceert bij een input van 2,83volt gemeten op 1 meter afstand. Bij een 8ohm speaker betekent dat een vermogen van 1w, bij een 4ohm speaker een vermogen van 2w.
De gevoeligheid wordt overigens gemeten door een gemiddelde te nemen van het volume bij een aantal frequenties; bijvoorbeeld 400, 500, 600, 700 en 800hz. Elke halvering in frequentie (1 octaaf) betekent 4x zoveel benodigd vermogen om tot eenzelfde uitgangsvolume te komen.
Een halvering in weerstand is dus automatisch een verdubbeling in benodigd vermogen bij een specifiek uitgangsvolume.
Voor het gemak neem ik even een speaker met een nominale weerstand van 8ohm. Stel dat deze speaker een gevoeligheid heeft van 85db gemeten bij een frequentie van 500hz. Op 1 meter afstand vraagt deze speaker dan 1 watt vermogen (bij deze frequentie).
Elke verdubbeling in luchtverplaatsing (+3db), geeft ook een verdubbeling in gevraagd vermogen. Dus bij de genoemde speaker op 500hz;
88db - 2w
91db - 4w
94db - 8w
97db - 16w
100db - 32w
103db - 64w (luid concert/discotheek tussen 103 en 106db)
106db - 128w
109db - 256w
Voor 250hz zou het dan zijn;
88db - 8w
91db - 16w
94db - 32w
97db - 64w
100db - 128w
103db - 256w
106db - 512w
109db - 1024w
Deze waarden gelden voor 1 enkele speaker. De meeste installaties hebben 2 (of meer) speakers, wat al meteen +6db betekent (speakers versterken elkaar). Daar komt bij dat de meeste speakers ook nog eens nabij één of twee muren staan, wat nog een extra versterking van 3db per muur/vloer teweegbrengt (een in de hoek geplaatste speaker heeft dus een versterking van +9db tov een vrij geplaatste speaker).
Al deze info samen geeft dus aan dat er zelfs met een vrij "ongevoelige" speaker van 85db, heel wat volume behaald wordt op lage vermogens. De meeste mensen kijken geen film met het volume op concertniveau, dus zullen daarom toekunnen met hooguit enkele tientallen watts vermogen.
De reden waarom de topmodellen meer vermogen geven heeft waarschijnlijk te maken met dat de mensen die deze spullen kopen, meestal ook een wat grotere woning hebben (slechte aanname) en daardoor wél op een hoger volume zullen/kunnen spelen. En dat ze speakers hebben die een dieper laagbereik hebben, wat dus ook weer meer vermogen vraagt. Daar komt mogelijk bij dat deze opstelling waarschijnlijk verder van muren verwijdert staat, zodat er geen hinderlijke weerkaatsingen ontstaan, maar er daardoor ook geen profijt is van de versterkende werking van deze muren.
Voor de echt lage tonen worden meestal subwoofers gebruikt, welke hun eigen versterker hebben en die bij de betere merken ook al snel >500w nominaal vermogen levert.
edit 22:20
Ik heb het nog even getest voor je. Ik moet erbij vermelden dat de metingen nogal fluctueren. Na aanzetten receiver verbruikte deze 95w zonder geluid af te spelen. Na 3 minuten was dit nog maar 86,5. Na zo'n 15 minuten leek het te stabiliseren op zo'n 74,6 watt. Maar 5 minuten later daalde het ineens weer naar 71w.
Ik heb vervolgens getest met een willekeurig stereo flac bestand. Volume aanvankelijk op -56db (vergelijkbaar met heel zachtjes fluisteren) , hierbij werd eigenlijk niets meer dan 74,6 watt verbruikt. Vervolgens volume verhoogt naar -6db (gesprek op normaal volume nog mogelijk), nu werd er 75,1 watt verbruikt. De hierboven genoemde som lijkt dan redelijk te kloppen, want bij -3db (stem verheffen noodzakelijk) werd dit verhoogd naar zo'n 76 watt.
Bij 4 kanalen zag ik een vergelijkbaar verloop. Het klinkt harder, hierdoor minder ver gegaan. Verschil tussen -56db en -16db ook hier tussen 0,5 en 1 watt.
Ik zou het dit weekend nog eens kunnen meten. Gezien het tijdstip, voel ik me gelimiteerd ivm buren
[
Voor 19% gewijzigd door
LA-384 op 09-02-2016 22:25
]