Zo, gisteren voor het eerst aan bi-wire staan wagen. Ik was vergeten het bruggetje tussen de speakers eruit te halen. Binnen no-time sloeg de versterker op "protection"
Het valt me op dat bij Bi-wire er gebruik gemaakt wordt van niet 2 maar 4 kanalen om zowel de low/mid en high afzonderlijk aan te sturen. In de speakers zit een filter die de lage / mid tonen scheidt van de hoge tonen en alleen de hoge tonen naar de tweeters stuurt vanaf Speakers B. Er gaat natuurlijk wat geluid en stroom op deze manier in verlies, maar bi-amping of afzonderlijke versterking gaat me wat te ver weer.
Eigenlijk merk ik niet zoveel verschil, dan behalve dat de hoge tonen iets meer aanwezig zijn dan normaal. Het verhaal achter Bi-wire is dat de woofers bij het 'stoppen' als een microfoon gaan optreden en meer ruis terug richting het scheidingsfilter sturen. Hierdoor zou je ander gedrag op hoog volume bij de tweeters kunnen waarnemen.
Jarenlang dacht ik dat de optie Large of Small speakers op m'n versterker doelde op wattage van speakers, maar het is omgekeerde wereld. De optie Large houdt in dat de speaker full range
kan zijn en de optie small voor de small-range is.
Om de juiste crossover voor je sub te vinden moet je dus je speakers op small instellen, het aantal Hz dat de speakers vanaf het laagste punt kan bieden opzoeken en daartussenin gaan zitten met je subwoofer.
Het was een behoorlijk gekloot gisteren. Ik dacht ten eerste dat de getrokken kabel voor m'n subwoofer (meer dan 10m lang) niet goed zou zijn omdat deze niet aansloeg, blijkbaar lag het aan de instelling "large" die voorkomt dat de subwoofer nog langer actief zal zijn.
Dus. Straks weer stoeien met de juiste frequenties, hopelijk lukt het om vandaag nog de zooi af te krijgen. Dat is alleen al voor een 2.1 opstelling en geen 5.1