Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 22 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
bartvl schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:56:
[...]

Vermoedelijk is via de coaxiaal aansluiting (digitaal) de beste manier, daarmee worden Dolby Digital en DTS doorgestuurd indien je surround set dit aankan.
Meestal kun je hier gewoon een tulpstekker voor gebruiken, hoewel theoretisch een speciale 'coaxiale' kabel beter geschikt is.
Oke bedankt voor je antwoord! d:)b

Alle codecs worden ondersteund (DD & DTS). In principe maakt het dus niet zo veel uit of ik tulp of coaxiaal aansluit? En zit er nog veel verschil in kwaliteit tussen goedkope en duurdere kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat is het mooie van digitaal: Als ie het doet, dan doet ie het. Als ie het niet goed doet dan merk je dat snel genoeg door een haperend signaal of andere duidelijk artifacts.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat id. Zolang je niet hoger wilt dan DTS (en meer ondersteunen DVD's vziw ook niet) is digitaal the way to go. Coaxiaal in jouw geval, want je DVD speler heeft alleen een coaxial out en geen optical ;)
Da's trouwens ook de enige manier om 5.1 geluid uit je DVD speler te krijgen. De andere audio uitgang is namelijk analoge stereo ;)
Wat me rouwens opval is de HDMI aansluiting. Iets zegt me dat die DVD speler een alles in 1 dingetje met eigen ingebouwde versterker is ;)

@Jorgen: Hoe ze er uit komen is een kwestie van wat jij het mooiste / handigste vindt. Er zijn ook speakerstopcontacten verkrijgbaar, met bijv banaanpluggen of zelfs oude DIN pluggen. Kost je alleen wel knaken ;)
AWG: Geen idee. Ik heb mijn Klipsch'en aan simpele 2,5mm kabels van resp Correct en de bouwmarkt hangen en dat gaat prima. Afhankelijk van je set ga je weinig tot geen verschil horen, en zo ja dan zit dat imho tussen de oren (maar daar is een heel kabeldiscussietopic over ;) )
Links en rechts even lang: geen idee waar je dat vandaan hebt. Elektriciteit gaat met 300.000 meter per seconde door de kabel heen (snelheid van het licht). Dus dat ga je niet horen, want je oren snappen alen geluidssnelheden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _Heisenberg_
The Eagle schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:01:
^^^ Dat id. Zolang je niet hoger wilt dan DTS (en meer ondersteunen DVD's vziw ook niet) is digitaal the way to go. Coaxiaal in jouw geval, want je DVD speler heeft alleen een coaxial out en geen optical ;)
Da's trouwens ook de enige manier om 5.1 geluid uit je DVD speler te krijgen. De andere audio uitgang is namelijk analoge stereo ;)
bartvl schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:49:
Dat is het mooie van digitaal: Als ie het doet, dan doet ie het. Als ie het niet goed doet dan merk je dat snel genoeg door een haperend signaal of andere duidelijk artifacts.
Nu lijk/ben ik een echte noob, maar wat voor coaxkabel heb ik dan nodig? Male naar Male of female naar female? 8)7 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Een simpele male - male RCA tulptabel

• _Heisenberg_
DjVe schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:42:
Een simpele male - male RCA tulptabel
Geweldig, bedankt allemaal voor de hulp, wat moet je nou zonder internet Tweakers :P

[ Voor 4% gewijzigd door _Heisenberg_ op 18-02-2016 13:44 ]

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Jorgen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:45:
Ik ben nog aan het kijken naar een geschikte speakerkabel, a.d.h.v. de adviezen die hier eerder zijn gegeven. Nu nog het volgende: Hoe zouden jullie de kabels IN en UIT de plint laten komen? Gewoon gaatje boren, of aan de bovenkant er tussenuit trekken? Of speciale manier met "aansluiting / stopcontact-achtige oplossing"?
Ligt aan de situatie. Ik probeer altijd zo min mogelijk dingen onherstelbaar aan te passen om toekomstige vervanging te voorkomen. Bij blinde plekken boor of zaag ik nooit iets kapot want je ziet het niet. Als kabels bijv achter je bank naar buiten komen dan zou ik geen plinten kapot maken.

Een klein gaatje boren vind ik wel mooier dan allerlei terminals aan je muur hangen :)
Ik boor ook liever een gaatje net achter de verwarming dan in het zicht.
En moet ik nog op een bepaald AWG getal letten bij de aanschaf van de kabels?
Nu ben ik namelijk alleen op zoek gegaan naar kabels die 2,5 mm² zijn en OFC / volledig koper.
AWG is gewoon de Amerikaanse maat i.p.v. mm². Zoals inches en centimeters.
Ik zie in elk geval voldoende kabels in de prijscategorie € 1,50 tot € 3,- per meter, dus daar moet ik denk ik wel mee kunnen slagen.

Laatste vraag voor nu: is het nog steeds belangrijk om de corresponderende linker en rechter kabels even lang te hebben?
Voor de geluidskwaliteit maakt het geen bal uit. Tenzij je er teveel over gaat nadenken en iets denkt te gaan horen :P Alleen belangrijk als je kabels in de toekomst wil verleggen of verkopen want dan is alles verknipt. Te lang draad gaan oprollen kan wel een probleem vormen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BARACUS
_Heisenberg_ schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:40:
[...]

En zit er nog veel verschil in kwaliteit tussen goedkope en duurdere kabels?
Je kunt op Ebay bij kenable kijken. Zijn mooie kabels met metalen pluggen voor een klein prijsje.
Gaat het beter klinken? Waarschijnlijk niet maar het staat wel mooi voor die paar euro :)

http://www.ebay.nl/itm/Pu...76695?hash=item2c66d4b3b7

[ Voor 48% gewijzigd door BARACUS op 18-02-2016 14:07 ]

• _Heisenberg_
BARACUS schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:05:
[...]

Je kunt op Ebay bij kenable kijken. Zijn mooie kabels met metalen pluggen voor een klein prijsje.
Gaat het beter klinken? Waarschijnlijk niet maar het staat wel mooi voor die paar euro :)

http://www.ebay.nl/itm/Pu...76695?hash=item2c66d4b3b7
Deze kabel is hetzelfde als een coax-kabel? Er zijn zoveel verschillende benamingen (coax, phono, RCA) dat ik het niet meer weet |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BARACUS
_Heisenberg_ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:37:
[...]

Deze kabel is hetzelfde als een coax-kabel? Er zijn zoveel verschillende benamingen (coax, phono, RCA) dat ik het niet meer weet |:(
Dat hele coax-coaxial verhaal is inderdaad verwarrend. Met coax denken we in Nederland aan de tv antenne kabel.

Maar de coaxial aansluiting op je plaatje is een tulp/rca aansluiting. Ik heb dezelfde Ebay kabel op mijn subwoofer hangen maar dan 5 meter om te kunnen schuiven :P

Afbeeldingslocatie: https://www.kabeltje.com/media/catalog/product/H/Q/HQSS3542_30.JPG

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik dacht dat AWG iets belangrijks was, maar ik heb me dus vergist in de betekenis. Dacht dat ik er bij mijn utp-kabel ook op had moeten letten, maar zal het denk ik verwarren met wat anders.

De kabel strak achter de plint omhoog trekken, om er zo bij te kunnen, is misschien niet zo goed idee. Of kan de kabel daar tegen?

Ik heb nu geloof ik wel een aardig idee over wat te kopen.

V.w.b. de kabellengte, dacht ik dat je verschil in lengte kon horen in de timing van het stereo of surround geluid, maar met die snelheid zal dat inderdaad wel meevallen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_Heisenberg_ schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:18:
Ik heb een klein vraagje over het aansluiten van mijn dvd speler (ik ben een van de weinigen hier die geen blu ray speler heeft denk ik, maar ik heb nou eenmaal veel dvd's liggen :P).
Het feit dat je veel dvd's hebt liggen, is een zeer slechte reden om geen blu ray speler te kopen? :?
alle dvd's kun je nog steeds afspelen met een blu-ray speler, vaak zit er in deze blu ray spelers ook nog eens een redelijk goede upscaling, waardoor ze er beter uitzien dan eerst :9 (mits de tv dit nu erg goed doet, maar bij mij zagen dvd's er op de blu-ray speler er beduidend beter uit) het enigste voordeel wat je hebt is dat de dvd speler hdmi heeft (zie je niet vaak?) waardoor het kwaliteitsverschil misschien minder groot is dan anders.

buiten dit alles kost een goede bluray speler maar een tientje of 7, kosten geen drol meer tegenwoordig :+

• _Heisenberg_
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:48:
[...]

Het feit dat je veel dvd's hebt liggen, is een zeer slechte reden om geen blu ray speler te kopen? :?
alle dvd's kun je nog steeds afspelen met een blu-ray speler, vaak zit er in deze blu ray spelers ook nog eens een redelijk goede upscaling, waardoor ze er beter uitzien dan eerst :9 (mits de tv dit nu erg goed doet, maar bij mij zagen dvd's er op de blu-ray speler er beduidend beter uit) het enigste voordeel wat je hebt is dat de dvd speler hdmi heeft (zie je niet vaak?) waardoor het kwaliteitsverschil misschien minder groot is dan anders.

buiten dit alles kost een goede bluray speler maar een tientje of 7, kosten geen drol meer tegenwoordig :+
Het is meer dat ik geen blu rays in bezit heb en het dus (nog) niet nodig heb. Verder heb ik al allemaal investeringen gedaan de afgelopen maanden: computer, geluidssysteem, nieuwe kleren, grote sd kaart voor telefoon, verschillende kabels, beeldscherm & verschillende festivaltickets. 8)7 8)7

Ik heb nog wel budget voor een blu ray speler, maar ik wil voorlopig het resterende geld in mijn zakken houden. :+

Ik heb trouwens een Samsung D530 dvd speler (met hdmi dus)! Weet niet of deze upscaled, maar de beeldkwaliteit is prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Heisenberg_ op 18-02-2016 20:14 ]

• Techneut
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:38:
Ik dacht dat AWG iets belangrijks was, maar ik heb me dus vergist in de betekenis. Dacht dat ik er bij mijn utp-kabel ook op had moeten letten, maar zal het denk ik verwarren met wat anders.
<knip>
Als je tot de conclusie komt dat AWG niet belangrijk vindt, wat bedoel je daar dan mee? Je zegt hiermee dus dat je de aderdikte niet belangrijk vindt, want dat is de betekenis van AWG (American wire gauge). En ook niet belangrijk bij utp-kabel. Waar verwar je het dan mee, als ik vragen mag?
Tja, de meest gebruikelijke utp-kabel is heeft aders van koper awg24, deze heeft een aderdoorsnede van 0,2048 mm2. Erg dun dus en eigenlijk alleen maar geschikt voor signaaloverdracht. Zie volledige tabel op Wikipedia: American wire gauge. Dunner betekent minder lange afstanden die overbrugd kunnen worden.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik denk dat dat voor de verwarring zorgde. :D (Dat AWG staat voor aderdikte.)

Toen ik een paar maanden geleden netwerkkabels kocht, werd mij aangeraden om solid UTP Cat6, volledig koper en AWG 23 of AWG 24 te kopen. Ik wist toen niet dat AWG en kabeldikte hetzelfde zijn. Nu ben ik dus op zoek naar luidsprekerkabel met een kabeldikte van 2,5 mm². Door de voor mij onbekende term AWG ontstond dus de verwarring. (Hoop dat dit duidelijk is...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26
Waar kopen jullie je 2,5 mm² luidspreker kabels, ik ben geen audiofiel, heb geen superset (ultima 40 mk2, denon x1200w). Hebben jullie een goed adresje voor wat kabels voor een woonkamer van +- 20m2? Ik kom ze weleens tegen bij de gamma (0,5mm) en heb de audiokabel thread al doorgelezen, duurdere kabels blijken niet zoveel meerwaarde te hebben. 2,5mm lijkt me wel gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Hier bijvoorbeeld http://www.besthomecinema.nl/accessoires.html?cat=50&p=2
Weet niet of de prijs concurrerend is, ik heb 6 meter x 2,5 mm gekregen bij aankoop van 2 bookshelf Klipsch's

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Freshnub schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:03:
Waar kopen jullie je 2,5 mm² luidspreker kabels, ik ben geen audiofiel, heb geen superset (ultima 40 mk2, denon x1200w). Hebben jullie een goed adresje voor wat kabels voor een woonkamer van +- 20m2? Ik kom ze weleens tegen bij de gamma (0,5mm) en heb de audiokabel thread al doorgelezen, duurdere kabels blijken niet zoveel meerwaarde te hebben. 2,5mm lijkt me wel gangbaar?
Op 1 of andere manier kom ik altijd bij Conrad uit + 5 euro kortingscode erbij.

https://www.conrad.nl/nl/...225-3000-30-m-418645.html

https://www.conrad.nl/nl/...100-per-meter-732313.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26
Ik ben dit tegen gekomen, zijn dit prima kabels? Ik weet niet precies waarop ik moet letten, ik zie bijv 2 x 2,5mm, maar ook 4 of 8 x 2,5mm.

http://www.tasker-kabel.n...professioneel-stage/p-1a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Ik probeer mijn sub goed af te stellen maar snap iets niet helemaal.
In de receiver: crossover front en center naar 80 (setup geeft aan 60, advies Thx is 80)
In de receiver Crossover Lfe naar 120, is standaard.

Op de sub heb ik, crossover Freq 50-120, Volume en revert(staat op normal)

Bij de auto setup van de onkyo moest ik de Freq op de sub naar max zetten>120Hz en volume 50%
Moet ik nu na afloop van de setup deze frequentie weer matchen met de cutoff van 80Hz van mijn main speakers?

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

ionicdog schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:28:
Moet ik nu na afloop van de setup deze frequentie weer matchen met de cutoff van 80Hz van mijn main speakers?
Nee, crossover op de subwoofer volledig open laten staan. De receiver regelt immers alles.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Freshnub schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:12:
Ik ben dit tegen gekomen, zijn dit prima kabels? Ik weet niet precies waarop ik moet letten, ik zie bijv 2 x 2,5mm, maar ook 4 of 8 x 2,5mm.

Tasker is prima degelijk spul. Als het gewoon normale hifi speakers zijn, dan kan je gewoon 2x 2,5mm^2 nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Freshnub schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:03:
Niet vaak genoeg kan worden gezegd dat het helemaal geen barst uitmaakt.
Je zou enkel kunnen zeggen dat het koperdraad moet zijn en ingeval van niet zo korte afstanden niet de dun. Doorgaans volstaat 1,5 mm2 ruimschoots, voor wat langere afstanden 2,5 mm2. Alles wat je aantreft in bouwmarkten of elektrowinkels volstaat, als het maar gewoon koperdraad is en niet CCA of erger CCS. Ofc mag, niets op tegen, maar hoeft beslist niet, vooral niet als het twee keer zo duur is of in extreme gevallen nog vele keren zo duur.

Bedenk dat er over ofc nog al wat misverstanden bestaan. Namelijk dat gebruik ervan totaal zinloos is zodra het aan de normale atmosfeer wordt blootgesteld. Alle andere aanprijzingen anders dan waarvoor het is bestemd zijn alleen maar verkooppraatjes. Bedenk ook dat niet alle handelaren echt kennis van zaken hebben, waardoor je niet eens altijd hen iets kwalijk kan nemen als ze wat te fraaie argumenten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
Dag mensen,

Sinds kort heb ik mijzelf getrakteerd op een mooie pricewatch: Pioneer VSX-520-K receiver via V&A en heb ik alles met HDMI aangesloten voor een heuse surround ervaring. Klinkt goed hé? Helaas, zo simpel lijkt het niet te zijn..?

Zoals gezegd gaat het om een Pioneer VSX-520-K waar ik mijn PC en ChromeCast middels HDMI kabels op heb aangesloten. Vervolgens heb ik volgens het boekje mijn speakers aangesloten, momenteel nog geen subwoofer. Bij de geluidsinstelling op mijn PC heb ik gekozen voor het HDMI kanaal van mijn pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation (de pioneer wordt netjes herkent) en de luidspreker configuratie op 5.1 gezet. Als ik het geluid test vanuit de instellingen op de PC, die deuntjes, dan gaat hij netjes alle speakers af en kloppen de geluiden met de locatie in de kamer.

So far so good.

Wanneer ik naar YouTube ga om een test te doen met een 5.1 film werken alleen de front left/right en de rest werkt niet. Wanneer ik een film via VLC player afspeel lijken de rear left, right en de center speaker wel te werken. Daarbij moet ik zeggen dat de rear speakers wel erg zacht staan, maar ze werken.

Wie weet hoe ik ervoor zorg dat films vanuit YouTube / browser ook in surround worden afgespeeld?

ps. mijn geluid staat ingesteld op 16bits, 192000 Hz, 24 bits kan ook, maar dat heeft toch niks met surround te maken?

Alle tips richting meer info zijn welkom. Ik las in dit topic mijn 1 andere post over Surround en YouTube weergave, maar helaas niet de oplossing.

Dank,
Joost

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Wel eens bij stilgestaan dat Youtube e.d. niet in surround spelen omdat ze niet surround zijn? ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Daarnaast kun je vaak stereo over alle kanalen laten komen door een receiver instelling. Waarschijnlijk heeft die pioneer dat ook wel. Wordt meestal all-channel-stereo genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Freshnub schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:12:

Die kabels zijn prima, tenzij je vatbaar bent voor.. :) zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 of geen raad weet met je potje wat voor het eind van het boekhoudkundig jaar leeg moet..

post 2000, bemerk verslavingsgedrag!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, gisteren voor het eerst aan bi-wire staan wagen. Ik was vergeten het bruggetje tussen de speakers eruit te halen. Binnen no-time sloeg de versterker op "protection" :P

Het valt me op dat bij Bi-wire er gebruik gemaakt wordt van niet 2 maar 4 kanalen om zowel de low/mid en high afzonderlijk aan te sturen. In de speakers zit een filter die de lage / mid tonen scheidt van de hoge tonen en alleen de hoge tonen naar de tweeters stuurt vanaf Speakers B. Er gaat natuurlijk wat geluid en stroom op deze manier in verlies, maar bi-amping of afzonderlijke versterking gaat me wat te ver weer.

Eigenlijk merk ik niet zoveel verschil, dan behalve dat de hoge tonen iets meer aanwezig zijn dan normaal. Het verhaal achter Bi-wire is dat de woofers bij het 'stoppen' als een microfoon gaan optreden en meer ruis terug richting het scheidingsfilter sturen. Hierdoor zou je ander gedrag op hoog volume bij de tweeters kunnen waarnemen.

Jarenlang dacht ik dat de optie Large of Small speakers op m'n versterker doelde op wattage van speakers, maar het is omgekeerde wereld. De optie Large houdt in dat de speaker full range kan zijn en de optie small voor de small-range is.

Om de juiste crossover voor je sub te vinden moet je dus je speakers op small instellen, het aantal Hz dat de speakers vanaf het laagste punt kan bieden opzoeken en daartussenin gaan zitten met je subwoofer.

Het was een behoorlijk gekloot gisteren. Ik dacht ten eerste dat de getrokken kabel voor m'n subwoofer (meer dan 10m lang) niet goed zou zijn omdat deze niet aansloeg, blijkbaar lag het aan de instelling "large" die voorkomt dat de subwoofer nog langer actief zal zijn.

Dus. Straks weer stoeien met de juiste frequenties, hopelijk lukt het om vandaag nog de zooi af te krijgen. Dat is alleen al voor een 2.1 opstelling en geen 5.1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:40:
Om de juiste crossover voor je sub te vinden moet je dus je speakers op small instellen, het aantal Hz dat de speakers vanaf het laagste punt kan bieden opzoeken en daartussenin gaan zitten met je subwoofer.
De juiste crossover is afhankelijk van de grootte van de woofers van de main speakers. In veruit de meeste gevallen kies je voor een crossover van 80hz. Ik zag onlangs een handig tabelletje, maar ik kan het niet meer vinden helaas.

Ik geloof dat bij speakers met een dubbele 5 inch of een enkele 8 inch woofer een crossover van 80 het best paste. Heb je grotere woofers dan kan de crossover lager, heb je kleinere woofers dan moet deze hoger.

Bij muziek is het wat lastiger. Althans de volume-instellingen liggen daar wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik raar als ik liever lage tonen vanaf m'n sub hebben wil en juist niet m'n speakers? :P Sub produceert toch een warmere bass dan speakers kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2016 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Om de juiste cross voor je sub te vinden zet je de x-over op je sub op standje max, volume op half en dan regel je hem in met de meetmic. Vervolgens verder tweaken met de receiver settings. Niet op de sub zelf, dat wordt een puinhoop.

Qua biwire: je hebt in feite slechts een dikker kabeltje tussen je receiver en speakers liggen. Begin en eind zijn in weze gelijk. Tenzij je receiver aparte versterkerunits per kanaal heeft that is, maar dat geloof ik niet echt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:07:
Ben ik raar als ik liever lage tonen vanaf m'n sub hebben wil en juist niet m'n speakers? :P Sub produceert toch een warmere bass dan speakers kunnen.
Uiteraard gaat persoonlijke voorkeur boven hetgeen wat er wordt geadviseerd. Echter bij een te hoge crossover (>100hz) blijkt de subwoofer lokaliseerbaar te worden. Stel dat je sub naast de bank staat, je gaat bij die hogere frequenties dan twee verschillende bronnen horen (main speakers en subwoofer); een explosie die links-voor plaatsvindt, hoor je dan ineens ook van rechts-achter bijvoorbeeld.

Bij muziek heb je echter weer hele andere instellingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:15:
Om de juiste cross voor je sub te vinden zet je de x-over op je sub op standje max, volume op half en dan regel je hem in met de meetmic. Vervolgens verder tweaken met de receiver settings. Niet op de sub zelf, dat wordt een puinhoop.

Qua biwire: je hebt in feite slechts een dikker kabeltje tussen je receiver en speakers liggen. Begin en eind zijn in weze gelijk. Tenzij je receiver aparte versterkerunits per kanaal heeft that is, maar dat geloof ik niet echt ;)
Ik maak gebruik van zowel kanaal A als kanaal B. Dat lijken mij 2 verschillende traps. Het geluid is ook anders uit kanaal B. Hier staat een beetje uitleg:
Biwiring (as opposed to bi-amping) is when two separate speaker cables are connected to the same terminals on the amplifier, but connect to the tweeter circuit and woofer circuit separately at each speaker. This arrangement forces the tweeter currents and the woofer currents to run in separate cables. The first effect of this configuration is that the voltage drops that occur on the woofer cable (when large currents are present) do not affect the tweeter cable. The second effect is that the load impedance that each cable experiences is different, since for typical speakers the woofer is very low impedance and the tweeter is relatively high impedance. Whether or not these affects are audible is debatable and indeed it is debated hotly among academics. Lets avoid this debate for the moment and examine the circuit differences between simply doubling-up the speaker cable and then biwiring it.
bron

Nou ja. Ik had er eindelijk de tijd ervoor, en wou gewoon even 4 draden neerleggen onder het tapijt. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:40:

Jarenlang dacht ik dat de optie Large of Small speakers op m'n versterker doelde op wattage van speakers, maar het is omgekeerde wereld. De optie Large houdt in dat de speaker full range kan zijn en de optie small voor de small-range is.

blijkbaar lag het aan de instelling "large" die voorkomt dat de subwoofer nog langer actief zal zijn.
Heel erg herkenbaar :P De audio wereld is behoorlijk onnozel en mag alle instellingen en aansluitingen weleens wat logischer maken. Tv's zijn nog erger. Maak een presentatie dvd en gooi die bij een product in de doos, klaar. Als je de achterkant van een receiver ziet waar aansluitingen uit het jaar nul nog aanwezig zijn. Je schrikt 95% van alle potentiële klanten af zodra ze dit zien in de winkel.

En maar klagen dat de markt zo klein is en de marges laag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57

RnB

Ik zie best wel vaak de 80Hz crossover suggestie terug komen.
Is dit omdat jullie het lekker vinden klinken of om de THX setting klakkeloos over te nemen?

Bij mijn huidige set vind ik de full-range setting op de speakers en mijn subwoofer vanaf 55Hz het lekkerst klinken. Op hoge volumes kap ik mijn speakers af op 50Hz, omdat ze dan moeite hebben met de juiste weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb m hier op 60hz gezet, het lijkt in muziek met jazz lekker eruit te komen zonder dat je doorhebt waar de bass vandaan komt. Nog niet getest met films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l-burna
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 21:34

l-burna

2nd place, is the 1st loser

Ik heb nu voor al mijn speakers oehlbach 4 mm2 speaker kabels.
Maar ik moet mijn kabel van mijn speaker links achter vervangen.
Ik kan alleen nergens mijn 4 mm2 oehlbach vinden.
Kan ik voor beide speakers achter anders gewoon 2 mm2 kabel zetten?
En voor- en center speaker 4 mm2 laten?

The older I get, the better I was. -=]No Fear[=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
BARACUS schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:59:
[...]

Heel erg herkenbaar :P De audio wereld is behoorlijk onnozel en mag alle instellingen en aansluitingen weleens wat logischer maken. Tv's zijn nog erger. Maak een presentatie dvd en gooi die bij een product in de doos, klaar. Als je de achterkant van een receiver ziet waar aansluitingen uit het jaar nul nog aanwezig zijn. Je schrikt 95% van alle potentiële klanten af zodra ze dit zien in de winkel.

En maar klagen dat de markt zo klein is en de marges laag 8)7
Kun je ook voorbeelden noemen van die "verouderde" aansluitingen? Ik zie zelf eigenlijk in nieuwe audioapparatuur, als ik zo af en toe bijvoorbeeld een keer uit nieuwsgierigheid door winkels als de Mediamarkt loop, alleen nog maar tulp-aansluitingen. Maar dan wel vaak meerdere, zodat je geen gepruts hoeft te hebben met een extra schakelbox. Nooit meer om een voorbeeld te noemen DIN-entrees, wat ik ook als verouderd beschouw. Voor als iemand nog goedwerkende stokoude apparaten heeft die erop moeten worden aangesloten zijn er namelijk te kust en te keur verloopsnoertjes te koop. Voor het overige heb ik bij audio geen idee wat je verder zou kunnen bedoelen. Ook je negatieve verhaal over die instructie-DVD en dat de audiowereld zo onnozel is komt niet overeen met mijn ervaring. Kortom, zou je een wat genuanceerder oordeel kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
l-burna schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:17:
Ik heb nu voor al mijn speakers oehlbach 4 mm2 speaker kabels.
Maar ik moet mijn kabel van mijn speaker links achter vervangen.
Ik kan alleen nergens mijn 4 mm2 oehlbach vinden.
Kan ik voor beide speakers achter anders gewoon 2 mm2 kabel zetten?
En voor- en center speaker 4 mm2 laten?
Tenzij het voor heel lange afstanden is, is 4 mm2 zwaar overkill. Mocht je toch perse 4 mm2 willen houden, waarom dan alleen maar die Oehlbach? Waarschijnlijk ook nog tamelijk overbodig duur. Alleen maar omdat het beter oogt? Elk ander wellicht veel goedkoper merk volstaat ook.
Maar ook dunnere kabel zal het uitstekend doen, het wordt dan 2,5 mm2 of zelfs 1,5 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Techneut schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:32:
[...]
Tenzij het voor heel lange afstanden is, is 4 mm2 zwaar overkill. Mocht je toch perse 4 mm2 willen houden, waarom dan alleen maar die Oehlbach? Waarschijnlijk ook nog tamelijk overbodig duur. Alleen maar omdat het beter oogt? Elk ander wellicht veel goedkoper merk volstaat ook.
Maar ook dunnere kabel zal het uitstekend doen, het wordt dan 2,5 mm2 of zelfs 1,5 mm2.
Nou destijds had ik dat merk goedkoop kunnen krijgen (50m voor €75) vandaar dat ik 4 mm2 en Oehlbach heb.
Mij maakt het niet uit hoe het oogt, want gaat toch in een kabelgoot hehe.
Maar adviseer je mij alles te vervangen of alleen de achterste speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tenzij het om heel lange afstanden gaat, maakt dat niets uit. Over wat langere afstanden loop je kans dat door iets meer verlies merkbare verschillen in geluidsvolume zal krijgen. Om dat te voorkomen kun je er voor kiezen om alles te vervangen door goedkope kabel met een doorsnede van 2,5 mm2 of alleen dat deel waar het over gaat, en dan toch 4 mm2. Niet te moeilijk over doen, helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Techneut schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:39:
Tenzij het om heel lange afstanden gaat, maakt dat niets uit. Over wat langere afstanden loop je kans dat door iets meer verlies merkbare verschillen in geluidsvolume zal krijgen. Om dat te voorkomen kun je er voor kiezen om alles te vervangen door goedkope kabel met een doorsnede van 2,5 mm2 of alleen dat deel waar het over gaat, en dan toch 4 mm2. Niet te moeilijk over doen, helemaal niet nodig.
Bedankt voor de informatie. Ik ga denk ik dan gewoon alles vervangen door wat goedkopere 2.5 mm2 (Konig OFC)
Ik heb alleen nog een allerlaatste vraag, moeten alle kabels eigenlijk even lang zijn? Of mag de speakerkabel links achter een stuk langer zijn dan die van rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 00:44
Van Jack naar RCA ga ik vanaf mijn PC naar mijn HIFI surround receiver aansluiten.

Wat ik mij afvraag is als ik van Jack naar RCA met Centre en Sub aansluit welke kleur is welke?
Vanaf de PC is het een Oranje Jack, naar tulp.

Maar zowel Sub en Centre zijn beide zwarte tulp aanslutingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:32
Zit er geen HDMI of andere digitale aansluiting op je PC?
En welke aansluitingen zitten er op je Hifi Surround receiver? (Welke model/type is het?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
l-burna schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:45:
[...]

Bedankt voor de informatie. Ik ga denk ik dan gewoon alles vervangen door wat goedkopere 2.5 mm2 (Konig OFC)
Ik heb alleen nog een allerlaatste vraag, moeten alle kabels eigenlijk even lang zijn? Of mag de speakerkabel links achter een stuk langer zijn dan die van rechts?
Voor timingverschillen hoef je niet bang te zijn (electrische signalen gaan met de snelheid van het licht, dus dat merk je niet). Enige verschil kan zijn dat het verlies in de langere kabel wat meer is waardoor het geluid iets zachter is. Hoe dikker de kabel hoe minder verlies, hoe hoger de spanning hoe minder verlies. Alleen heb je met 3V al een vrij hard geluid (meeste luidsprekers gaan dan al richting de 85-90db), vandaar dat men redelijk dikke kabels adviseert.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

NoepZor schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:23:
[...]

Voor timingverschillen hoef je niet bang te zijn (electrische signalen gaan met de snelheid van het licht, dus dat merk je niet). Enige verschil kan zijn dat het verlies in de langere kabel wat meer is waardoor het geluid iets zachter is. Hoe dikker de kabel hoe minder verlies, hoe hoger de spanning hoe minder verlies. Alleen heb je met 3V al een vrij hard geluid (meeste luidsprekers gaan dan al richting de 85-90db), vandaar dat men redelijk dikke kabels adviseert.
Die verliezen zitten in de orde van .1 dB ongeveer, dus minimaal. Dus ik zou ze lekker op maat maken de speaker kabels en een normale dikte gebruiken van 1.5mm^2 of 2.5mm^2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:23:
[...]

Niet veel aan toe te voegen, TS heeft ook al (heel verstandig) z'n besluit genomen. Enkel als het veel hak- en breekwerk met zich meebrengt zou ik hem anders adviseren. Verder voldoet elke kabel, ook de goedkoopste (mits koper) uit de bouwmarkt.

Alleen, hier niet zo heel relevant trouwens, die opmerking dat elektrische signalen met de snelheid van het licht gaan (en dan ook nog licht in het vacuum) is een wijdverbreid misverstand. Van licht is het overigens al niet overal doorheen gelijk, anders zouden we nooit een regenboog zien en ook geen lenzen hebben. Dus geen brillen, microscopen, telescopen en wat dies meer zij. Elektrische stromen in kabels gaan heel globaal met een snelheid van ongeveer 2/3 van die van het licht, afhankelijk van de C en de L per lengte-eenheid. Een flink verschil dus, maar niet iets waar je hier rekening mee hoeft te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Psyonara schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:45:
Van Jack naar RCA ga ik vanaf mijn PC naar mijn HIFI surround receiver aansluiten.

Wat ik mij afvraag is als ik van Jack naar RCA met Centre en Sub aansluit welke kleur is welke?
Vanaf de PC is het een Oranje Jack, naar tulp.

Maar zowel Sub en Centre zijn beide zwarte tulp aanslutingen.
Dan wordt het gokken en er achter komen door testtonen af te spelen, of een andere kabel kopen met aan de ene kant een 3,5mm jack (desnoods zwart) en aan de andere kant wel normaal rood/wit. Kan ook geen kwaad als je ze een keer verwisselt, je speaker gaat er niet kapot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
Techneut schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:20:
[...]
Niet veel aan toe te voegen, TS heeft ook al (heel verstandig) z'n besluit genomen. Enkel als het veel hak- en breekwerk met zich meebrengt zou ik hem anders adviseren. Verder voldoet elke kabel, ook de goedkoopste (mits koper) uit de bouwmarkt.

Alleen, hier niet zo heel relevant trouwens, die opmerking dat elektrische signalen met de snelheid van het licht gaan (en dan ook nog licht in het vacuum) is een wijdverbreid misverstand. Van licht is het overigens al niet overal doorheen gelijk, anders zouden we nooit een regenboog zien en ook geen lenzen hebben. Dus geen brillen, microscopen, telescopen en wat dies meer zij. Elektrische stromen in kabels gaan heel globaal met een snelheid van ongeveer 2/3 van die van het licht, afhankelijk van de C en de L per lengte-eenheid. Een flink verschil dus, maar niet iets waar je hier rekening mee hoeft te houden.
Offtopic terug, heeft dat niet met de breking van het licht te maken ipv de snelheid. Een regenboog heeft z'n kleur omdat het licht gebroken wordt, niet omdat het licht sneller door de bovenste druppels gaat dan door de onderste druppels. :?
Dus de bovenste rode kleur van de regenboog zien we rood omdat de andere kleuren ergens anders naar toe gebogen worden, niet omdat de andere kleuren later of eerder binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, wat je hier zegt, het heeft inderdaad met de breking van het licht te maken. Maar dat ontkent mijn uitleg niet, deze brekingsindex zoals het heet is een gevolg van het verschil in lichtsnelheid van de verschillende kleuren in uiteenlopende materialen. Daardoor ontstaat die verschuiving. Men spreekt dan ook bij de absolute waarde van de lichtsnelheid in het vacuum, want alleen daar is de snelheid voor alle kleuren gelijk. Maar in uiteenlopende doorzichtige tussenstoffen lucht, water en glas zijn ze verschillend. Ook in soorten glas kunnen ze nog verschillen.
Zo hebben wij dat vroeger uitgebreid bij het vak natuurkunde geleerd. Ik heb dat onthouden omdat het me nogal interesseerde. Zoek maar eens met de term "brekingsindex" op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Techneut schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:39:
l-burna schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:45:
Techneut schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:20:
Je kunt die volumeverschillen toch gewoon in de receiver compenseren? Of is dat geen standaard functionaliteit?
Waarom zou je I-burna dan alle kabels laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 00:44
mcg_nl schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:10:
Zit er geen HDMI of andere digitale aansluiting op je PC?
En welke aansluitingen zitten er op je Hifi Surround receiver? (Welke model/type is het?)
Oudere Technics receiver een sa 530. Helaas geen optische en of HDMI ingangen maar wel Tulp ingangen.

Maar wat FeaR al zei. Heb ik wel genoeg antwoorden. 3 tot 4x Jack to Tulp kabels ( Mits ik ik toevallig nog een oude 2.0 stereo tje heb van vergelijkbare wattage.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:29:
[...]

Ik maak gebruik van zowel kanaal A als kanaal B. Dat lijken mij 2 verschillende traps. Het geluid is ook anders uit kanaal B. Hier staat een beetje uitleg:
Weet niet welke versterker je hebt, maar als het in de receiver zelf geen apart versterkte trappen zijn dan sluit je dus alsnog aan op de zelfde versterker trap. Ook al is het terminal A en B en kun je ze apart schakelen. En aparte trappen zie je niet bij het standaard spul, dan moet je meestal al naar echte high end.
[...]

bron

Nou ja. Ik had er eindelijk de tijd ervoor, en wou gewoon even 4 draden neerleggen onder het tapijt. :>
Eea is mij bekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nog even terugkomend op mijn luidsprekerkabels. Goedkoper dan dit heb ik 2,5 mm² OFC niet kunnen vinden.

https://www.kabeldirect.n...kerkabel-2-5-mm-100m.html
http://www.kabelstore.nl/...2-x-2-5-mm-100-meter.html

Bouwmarktkabel van 2,5 mm² OFC / koper heb ik nog niet kunnen vinden, maar misschien kijk ik niet goed.

Als iemand nog een adresje weet waar ik onder de € 100 kan blijven, voor gewoon normale kabel zonder elfjes en maanlicht, dan hoor ik dat graag.

Dan zit ik alleen nog met de manier waarop ik de kabels uit de plinten laat komen. Enorme grote stekkerdozen in- of opbouwen, vind ik eigenlijk zonde van mijn hardhouten plinten. De kabel er stomweg achterlangs trekken ook. Iets kleins en decents kan dan wel mooi zijn. Ik weet alleen niet goed welke zoekterm ik zou moeten gebruiken. Tot nu toe heb ik gezocht op luidsprekerconnector en luidsprekerterminal. Ik zie dingen voorbijkomen met banaanstekkers, maar ik heb geen idee wat een gangbare en slimme aansluiting gaat zijn. De plinten zijn 9 cm hoog (waarvan de onderste 2 cm hol is), dus daar zou het goed op moeten passen. Iemand nog advies daaromtrent?

Onze plinten zijn 90 x 18 mm, het holle gedeelte is 20 mm hoog en 8 mm diep.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 22-02-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
[b][message=45940723,noline]
Bouwmarktkabel van 2,5 mm² OFC / koper heb ik nog niet kunnen vinden, maar misschien kijk ik niet goed.

Als iemand nog een adresje weet waar ik onder de € 100 kan blijven, voor gewoon normale kabel zonder elfjes en maanlicht, dan hoor ik dat graag.
Tenzij je popconcerten gaat geven in je woonkamer heb je geen 2,5 mm2 nodig. Met 1,5 mm2 OFC van König kan je wel onder de €100 blijven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Luidspreker connectoren: Neutrik speakon. Als je de ruimte hebt, is dat met afstand de mooiste connector!

En dan nog een vraag voor mezelf. Iemand kennis / ervaring met power conditioners? Mijn actieve speakers, of eigenlijk de preouts van mijn reciever, reutelen zodra mijn computer aanstaat, ook al geven ze niet computer geluid weer. Storend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik heb een kleine vraag. Hopelijk past hij hier.. De strenge moderatie maakthet voor n00bs als mij niet altijd makkelijk het juiste topic te vinden.

Mijn vraag is: wanneer is het tijd mijn receiver & speakers te vervangen?

Ik heb nu een STR DG 500 van sony, die is op zich ok, maar al wel bijna 10 jaar oud. Dit is gecombineerd met een klipsch 10 inch sub en ss235 surround speakers van sony (15 jaar oud ongeveer).

De receiver gaf toen ik hem kocht en mijn oudere sony verving een enorme verbetering maar is een receiver van ca 450 euro nu echt een verbetering qua geluidskwaliteit?

Ik heb nu geen hdmi poorten, geen streaming of wifi, en niet al die nieuwe dts en dolby standaarden. Mar is dat erg? Na wat lezen kan ik er geen wijs uit en vandaar deze vraag.

Mijn eigen inschatting is dat ik de speakers wellicht het beste als eerst kan vervangen. Ze zijn wel zwaar en ik was er altijd best over te spreken, maar wellicht eens tijd voor iets nieuws. Ik heb geen plek voor zuil of boekenplankspeakers... Wat is wijsheid? Zijn sony speakers uit die tijd een beetje ok?

De sub is prima, die kan weleven mee, was een duur exemplaar van klipsch, mooi afgeprijsd en laat hier de lage tonen bij een film goed voelen en is subtiel genoeg bij muziek.

Wat wil ik ermee doen?

- Films kijken, netflix etc. Ik wil graag een goede ervaring zoals de meeste mensen.
- Muziek luisteren, niets audiofiels, gewoon lekkere muziek op aardige kwaliteit, mijn huidige set doet het naar mijn mening niet slecht, al mis ik soms wel wat power in de middentonen. Zuiver is alles naar mijn gehoor wel.
- TV kijken; documentaires, ja, zelfs Jinek of iets voor de kinderen...

Kortom; ik kom er met alle marketinggeweld niet zo goed meer uit. Wie heeft hier een eerlijk advies voor mij? Ga ik er met een receiver van de klasse/kwaliteit (ik kan ook best een andere kopen, Yamaha of een Sony) Denon X2200 w op vooruit in kwaliteit? Dit los van de extra opties? Of ga ik met nieuwe speakers er flink op vooruit? Of moet ik de spullen lekker houden tot er iets kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de str-dg500, zal niet zoveel verschillen met die van jou. Voor de prijs een prima versterker maar er zijn betere. Qua geluid vind ik dat de Sony heel sterk in mid is maar slechter in low / mid. Hoe harder je gaat hoe meer dat ding gaat klippen. Opgegeven vermogen 6x 100 w redt dat ding niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RichieB schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:59:
[...]

Tenzij je popconcerten gaat geven in je woonkamer heb je geen 2,5 mm2 nodig. Met 1,5 mm2 OFC van König kan je wel onder de €100 blijven.
Een paar dagen geleden werd me in dit zelfde topic 2,5 mm² aangeraden.
Ik heb nog geen idee wat voor een geluidsset ik ga kopen, maar ik wil toch wel wat moois hebben. Een voorzichtig budget is denk ik € 2500 à € 3000 inclusief alles (reveiver, 5.1 opstelling, platenspeler, kabels, enz.) Dat kan vanwege de aankoop van de keuken nog wat meer of minder worden. Bovendien ga ik daar nog een jaar voor sparen, maar aangezien de plinten nu gemonteerd worden, moeten de kabels al gelegd worden. Als de gangbare speakers van B&W, Boston Acoustics, Dali en co. allemaal voldoende hebben aan 1,5 mm² dan scheelt dat al een heleboel geld.

Ik luister af en toe nog wat cd's, soms radio en verder veel 320 kbps mp3's en flacs. Daar moeten dan nog wat LP's bijkomen. Verder zal de set hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor normale TV en films en series vanaf de NAS.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 23-02-2016 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Techneut schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:18:
[...]
Kun je ook voorbeelden noemen van die "verouderde" aansluitingen? Ik zie zelf eigenlijk in nieuwe audioapparatuur, als ik zo af en toe bijvoorbeeld een keer uit nieuwsgierigheid door winkels als de Mediamarkt loop, alleen nog maar tulp-aansluitingen. Maar dan wel vaak meerdere, zodat je geen gepruts hoeft te hebben met een extra schakelbox. Nooit meer om een voorbeeld te noemen DIN-entrees, wat ik ook als verouderd beschouw. Voor als iemand nog goedwerkende stokoude apparaten heeft die erop moeten worden aangesloten zijn er namelijk te kust en te keur verloopsnoertjes te koop. Voor het overige heb ik bij audio geen idee wat je verder zou kunnen bedoelen. Ook je negatieve verhaal over die instructie-DVD en dat de audiowereld zo onnozel is komt niet overeen met mijn ervaring. Kortom, zou je een wat genuanceerder oordeel kunnen geven?
Je ziet toch altijd dezelfde vragen terugkomen.

Een achterkant vol tulp aansluitingen noem ik tegenwoordig verouderd. Het kost allemaal geld en het gebruiksgemak voor een gemiddelde consument is ontzettend laag. De industrie mag best weleens de stap durven nemen om een hoop aansluitingen te schrappen en grotendeels digitaal te gaan.

De nieuwe Elac debut speakers van Andrew Jones heeft een app voor de subwoofer dat alles automatisch regelt via de microfoon van je smartphone. Er zitten geen knoppen meer aan. Daar zit de consument op te wachten, gewoon plug and play. Dat is echt een stap voorwaarts.

Als de audiowereld zich wat meer richt op functionaliteit dan levert dat minder verwarring op. Vaak leveren ze niet eens een papieren gebruiksaanwijzing mee, handig. Ik heb zelf ook vage Youtube video's gekeken om enigszins te snappen hoe je een set moet installeren. Daarom pleit ik ook voor een fatsoenlijke dvd die ze meeleveren. Wie gaat er nu 300 pagina's uitprinten en gezellig lezen om het vervolgens nog niet te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:48

matroosoft

Lone Christian

Sinds kort heb ik de Samsung Level On Wireless koptelefoon, waarvan het volume erg hard kan. Zo hard zelfs dat je de muziek ook kunt beluisteren wanneer je de koptelefoon op je bureau legt.

Het is natuurlijk erg handig om de koptelefoon ook als speaker te gebruiken, zelfs voor een speaker kan het geluid dan nog erg hard. Ook klinkt het geluid dan nog vrij goed. Nu vroeg ik me af of het verstandig om het geluid zo hard te zetten, of help je dan je drivers naar de knoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ Baracus: voor een groot deel geef ik je gelijk, maar tig mensen gebruiken nog audio- en video-apparatuur die 10+ / 20+ / 30+ jaren oud is en die moet ook aangesloten kunnen worden. Denk aan video-, band- en cassetterecorders, buizenversterkers, platenspelers, enz.

@ RichieB: ik denk dat die Neutrik aansluitingen dieper in de plintern komen te liggen dan mogelijk is, maar dat weet ik niet zeker.

Iemand dan nog iets zinnigs te zeggen over 1,5 mm² vs 2,5 mm² kabeldikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spanky79 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:19:
Kortom; ik kom er met alle marketinggeweld niet zo goed meer uit. Wie heeft hier een eerlijk advies voor mij? Ga ik er met een receiver van de klasse/kwaliteit (ik kan ook best een andere kopen, Yamaha of een Sony) Denon X2200 w op vooruit in kwaliteit? Dit los van de extra opties? Of ga ik met nieuwe speakers er flink op vooruit? Of moet ik de spullen lekker houden tot er iets kapot gaat?
Als je een grof idee van wat je budget ongeveer is kan je rondkijken naar
Speakers zijn vaak de meest zwakke schakel in een setup waar je het meeste kan winnen. Maar als je boven het midden segment gaat zitten dan betaal je vaak relatief meer dan dat je er aan afhoort. Maak een selectie van speakers binnen je budget marge die je dan gaan beluisteren in een winkel in de buurt.
Wat de versterker/receiver betreft helpt het als deze het vermogen kan leveren wat de speakers aan kunnen en dat het de opties heeft die je zoekt. Ook daar kan je op basis van je oren een keuze maken.
BARACUS schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 00:49:
Een achterkant vol tulp aansluitingen noem ik tegenwoordig verouderd. Het kost allemaal geld en het gebruiksgemak voor een gemiddelde consument is ontzettend laag. De industrie mag best weleens de stap durven nemen om een hoop aansluitingen te schrappen en grotendeels digitaal te gaan.
Maar welke digitale aansluitingen heb je het dan over? Spdif (optisch/coax), hdmi 1.0, hdmi 1.4, hdmi 2.0, bluetooth 3/4, wifi, nieuw formaat?
Gemiddeld audio setje kan wel 10 jaar meegaan. Maar ondersteuning gaat vaak niet zo lang mee of de standaard wordt aangepast en is hardware niet meer compatible met nieuwere generaties. Als je een app hebt waar je alles mee kan aansturen die niet meer ondersteund wordt dan zul je uiteindelijk met een oude telefoon en die app er naast moeten houden om het alsnog te kunnen gebruik.
Het is geen toeval dat die 'oude' analoge aansluitingen er nog op zitten. Dat is wat de consument wil anders kochten ze wel apparatuur met alleen nieuwe aansluitingen. Die is er wel maar veel minder omdat die weinig verkocht wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Jorgen schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:47:
[...]

Een paar dagen geleden werd me in dit zelfde topic 2,5 mm² aangeraden.
Ik heb nog geen idee wat voor een geluidsset ik ga kopen, maar ik wil toch wel wat moois hebben. Een voorzichtig budget is denk ik € 2500 à € 3000 inclusief alles (reveiver, 5.1 opstelling, platenspeler, kabels, enz.) Dat kan vanwege de aankoop van de keuken nog wat meer of minder worden. Bovendien ga ik daar nog een jaar voor sparen, maar aangezien de plinten nu gemonteerd worden, moeten de kabels al gelegd worden. Als de gangbare speakers van B&W, Boston Acoustics, Dali en co. allemaal voldoende hebben aan 1,5 mm² dan scheelt dat al een heleboel geld.

Ik luister af en toe nog wat cd's, soms radio en verder veel 320 kbps mp3's en flacs. Daar moeten dan nog wat LP's bijkomen. Verder zal de set hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor normale TV en films en series vanaf de NAS.
Welle kabeldikte je nodig hebt hangt niet af van de kwaliteit van de speakers, maar van hun weerstand en lengte van de kabel en het vermogen dat je er doorheen stuurt. Met name dat laatste wordt nogal overschat. Met een 8 Ohm speaker (=standaard) zal het niet vaak voorkomen zat je er (per speaker) meer dan 25W doorheen stuurt. Dat is namelijk keihard! Als je met 50W gast rekenen zit je echt veilig. Zie ook http://kabeltje.nl/dikte-van-luidsprekerkabels-bepalen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RichieB schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:34:
[...]

Welle kabeldikte je nodig hebt hangt niet af van de kwaliteit van de speakers, maar van hun weerstand en lengte van de kabel en het vermogen dat je er doorheen stuurt. Met name dat laatste wordt nogal overschat. Met een 8 Ohm speaker (=standaard) zal het niet vaak voorkomen zat je er (per speaker) meer dan 25W doorheen stuurt. Dat is namelijk keihard! Als je met 50W gast rekenen zit je echt veilig. Zie ook http://kabeltje.nl/dikte-van-luidsprekerkabels-bepalen/
Als ik langs de onderzijde van het raamkozijn ga, dan red ik het met een met of 10 à 11.
Ga ik langs de bovenzijde van het raamkozijn, dan heb ik minimaal 15 meter nodig.

Kabeltje.nl zegt dan ook dat ik evt. een slag dikker moet nemen.

Het kan me zoals eerder gezegd weinig schelen of de kabel bij Action / Gamma / Conrad / Coolblue gekocht wordt. Als hij voldoet, dan voldoet hij. Juiste dikte en volledig koper; dat lijkt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:45:
[...]

Als je een grof idee van wat je budget ongeveer is kan je rondkijken naar
Speakers zijn vaak de meest zwakke schakel in een setup waar je het meeste kan winnen. Maar als je boven het midden segment gaat zitten dan betaal je vaak relatief meer dan dat je er aan afhoort. Maak een selectie van speakers binnen je budget marge die je dan gaan beluisteren in een winkel in de buurt.
Wat de versterker/receiver betreft helpt het als deze het vermogen kan leveren wat de speakers aan kunnen en dat het de opties heeft die je zoekt. Ook daar kan je op basis van je oren een keuze maken.

[...]

Maar welke digitale aansluitingen heb je het dan over? Spdif (optisch/coax), hdmi 1.0, hdmi 1.4, hdmi 2.0, bluetooth 3/4, wifi, nieuw formaat?
Gemiddeld audio setje kan wel 10 jaar meegaan. Maar ondersteuning gaat vaak niet zo lang mee of de standaard wordt aangepast en is hardware niet meer compatible met nieuwere generaties. Als je een app hebt waar je alles mee kan aansturen die niet meer ondersteund wordt dan zul je uiteindelijk met een oude telefoon en die app er naast moeten houden om het alsnog te kunnen gebruik.
Het is geen toeval dat die 'oude' analoge aansluitingen er nog op zitten. Dat is wat de consument wil anders kochten ze wel apparatuur met alleen nieuwe aansluitingen. Die is er wel maar veel minder omdat die weinig verkocht wordt. ;)
Los van zelf luisteren. Is een nieuwe receiver in geluidskwaliteit echt beter mbt het exact weergeven van de bron tov een sony uit 2006?

En die speakers, hoe bepaal ik of de huidige goed genoeg zijn, ze zijn 15jaar oud... Maar dat zegt bijna niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Jorgen schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:44:
[...]

Als ik langs de onderzijde van het raamkozijn ga, dan red ik het met een met of 10 à 11.
Ga ik langs de bovenzijde van het raamkozijn, dan heb ik minimaal 15 meter nodig.

Kabeltje.nl zegt dan ook dat ik evt. een slag dikker moet nemen.
Dat is maar een vuistregel. Je moet doorklikken naar de calculator: http://www.popschoolmaast...llege_spanning_stroom.php Dan zie je dat 1,5 mm2 zat is en 2,5 mm2 echt vette overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb alleen geen idee wat ik daar bij volt en watt zou moeten invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
BARACUS schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 00:49:
[...]

Je ziet toch altijd dezelfde vragen terugkomen.

De nieuwe Elac debut speakers van Andrew Jones heeft een app voor de subwoofer dat alles automatisch regelt via de microfoon van je smartphone. Er zitten geen knoppen meer aan. Daar zit de consument op te wachten, gewoon plug and play. Dat is echt een stap voorwaarts.

Als de audiowereld zich wat meer richt op functionaliteit dan levert dat minder verwarring op. Vaak leveren ze niet eens een papieren gebruiksaanwijzing mee, handig. Ik heb zelf ook vage Youtube video's gekeken om enigszins te snappen hoe je een set moet installeren. Daarom pleit ik ook voor een fatsoenlijke dvd die ze meeleveren. Wie gaat er nu 300 pagina's uitprinten en gezellig lezen om het vervolgens nog niet te snappen.
Ik begrijp volledig wat je bedoelt. Maar met alle respect, zie je niet wat over het hoofd?
Een aantal jaren geleden had de gemiddelde versterker maar één AUX-ingang plus eventueel eentje apart voor een taperecorder. Had je meer apparaten die je er op aan wilde sluiten, dan moest je steeds "omstekkeren" of een schakelboxje gebruiken. Nieuwere versterkers voorzagen in die toename van apparaten.
Tot zover in iets andere bewoordingen wat ik al schreef in mijn vorige bericht.

Nu de moderne apparatuur met digitale ingangen al dan niet gecombineerd met uiteenlopende automatische mogelijkheden. Dus, meen ik uit je bericht op te maken, gooi al die achterhaalde analoge troep maar over boord. Maar moet iedereen die z'n versterker vernieuwd alle "ouderwetse" analoge apparaten dan ook maar vervangen of iets minder erg als er maar één analoge AUX-ingang op zit, terugvallen op die eerder genoemde methoden?
Nogmaals, ik begrijp je, maar ik vrees voor je dat je nog een flink aantal jaren geduld moet hebben voordat alles digitaal zal zijn. En dan ga ik nog voorbij aan de believers die het "analoog is beter" blijven roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Jorgen schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:57:
Je vult eerst in het eerste schema eerst de weerstand (8 Ohm of aflezen op je speakers) en vermogen (50W is echt al bizar veel) in. Dan lees je aphet voltage (20V in dit voorbeeld) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Jorgen schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:57:
Je vult eerst in het eerste schema eerst de weerstand (8 Ohm of aflezen op je speakers) en vermogen (50W is echt al bizar veel, je kan ook het vermogen van je versterker delen door het aantal kanalen als je op 100% wil kunnen spelen) in. Dan lees je het voltage (20V in dit voorbeeld) af. Dat vul je in het 2e schema in. Wat spelen met de getallen geeft dat je met 1,5 mm2 over 18m 50W met max 5% verlies kan versturen. Knappe installatie (en vooral vrijstaand huis of dove buren) als je meer nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 23-02-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nu zijn er nog geen speakers of receiver, dus dan blijft het wat gokken wat voor getallen er ingevuld dienen te worden. Met 1,5 mm² t.o.v. 2,5 mm² kosten de kabels echt een flinke duit minder. Wat pleit er dan voor of tegen (los van het geld) om nog voor dikkere kabels te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal niets tenzij,
1. Serieus: Je enorme afstanden moet overbruggen, tientallen meters.
2. Je gelooft dat de handelaren armlastig zijn en een beetje ondersteuning verdienen.

Punt 1, die overweging maak je uiteraard ook bij de keuze tussen 1,5 of 2,5 mm2. Bij zeer korte afstanden volstaat zelfs nog een handelsmaat dunner 0,75 mm2. Kwestie van een beetje rekenwerk in combinatie met hoeveel watt je naar je speakers stuurt. Nuchterheid staat ook hier boven allerlei fraaie praatjes die je alleen maar veel geld proberen te ontfutselen. Ik roer dit laatste aan vanwege je "flinke duit minder". Want wat noem je een flinke duit voor een kabel die helemaal niet duur hoeft te zijn?

Edit:
Heel redelijke prijs die je in je antwoord hieronder noemt. Neem dat ofc niet al te serieus, hier wordt te pas en te onpas mee geschermd, maar heeft voor gewone toepassingen in de lucht geen betekenis. Gewoon de vermelding van zuiver koperdraad volstaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 23-02-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan ga ik toch maar voor 1,5 mm². :)

Dit lijkt me dan wel een mooie: http://www.allekabels.nl/...spreker-kabel-150mm2.html

Heeft iemand een link naar een mooie wandcontactdoos/terminal voor speakerkabels?
Ik kwam er bij Neutrik nog niet uit.

Nu is deze trouwens nog mooier geprijsd, maar hier wordt nergens over koper, danwel OFC gesproken:
http://www.receiverstore....ml#product_specifications

[ Voor 29% gewijzigd door Jorgen op 23-02-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou, wat die laatste betreft, zeker weten doe je het natuurlijk niet, maar een paar details in de site geven me niet al te veel vertrouwen. en dan voor een "besparing" van een paar dubbeltjes per meter:
1. "doet wat het moet doen: luidsprekerkabel zijn". Zo lust ik er ook nog wel een paar.
2. "Makkelijk te trekken". Zegt helemaal niets.
3. "Voldoende voor de meeste projecten". Dus toch niet voor alle?

Kortom, een aaneenschakeling van nietszeggende aanprijzingen, zogenaamd van tevreden klanten, maar ze kunnen net zo goed zijn verzonnen.
kortom, trek zelf je conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 08:49
Ik heb nog steeds een oude Logitech z-5300 5.1 set (zonder spdif) aangesloten op een Realtek ALC892 onboard soundchip. Nou ben ik een beetje geïrriteerd dat vrienden met een 200euro klein mono Sonos boxje aan komen zetten in combinatie met hun smarthpone en mijn geluidskwaliteit eruit blazen. Het verschil is gigantisch. Beide partijen streamen van een Spotify premium account, dus aan de bron van het geluid ligt het niet. Denken jullie dat die z-5300 aan vervanging toe is of doe ik mogelijk iets anders fout?

Ik gebruik tevens niet de 'speakerfill' functies op zowel mijn audiocard drivers als op de bediening van de speakers zelf. Ondanks dat de twee rear speakers benut worden bij muziek, brengen deze functies de geluidskwaliteit omlaag.

P.S. ik heb het hier echt alleen over muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Sluit de speakers eens aan op een telefoon als een Galaxy S6 (edge) of iPhone 6(s). Die hebben recente en aardig goede DAC's aan boord, dan merk je vanzelf of de geluidskaart/DAC de beperking is, of je speakerset.

Sonos klinkt namelijk niet slecht, maar dat het jouw set uit het water blaast lijkt me toch wel weer wat vreemd.

Om een voorbeeld te geven; Ik heb (dacht ik) een ALC 1150, maar ook een Fiio E17k USB DAC (+amp). Op o.a. mijn harman kardon soundsticks en AKG K550 maakt het een wereld van verschil. Die ALC1150 wordt dus maar heel soms gebruikt, meestal hangt die headphone amp ertussen, met de soundsticks op de line-out uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 08:49
Helaas heb ik hier niet beter liggen dan een Galaxy S5. Die klinkt praktisch hetzelfde als mijn onboard sound chip (wat ik inderdaad DAC moet noemen). Ik vermoed dat de z-5300 eruit moet.

Ik denk verder dat met de jaren mijn behoefte voor een multichannel setup zijn afgenomen. Dan houd ik meer geld over voor een goede stereo set.

Maar je hebt gelijk over die Sonos (play 1). Waarschijnlijk geen eerlijke vergelijking. Ik lees zoveel positieve berichten over dat ding. Maar het is niet iets wat je neerzet in je PC slaapkamer, waar je toch vaker luistert op hoog volume.

[ Voor 14% gewijzigd door Vibonacci op 23-02-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
S5 heeft ook geen slechte DAC.

Ik vind persoonlijk sonos 'best leuk', maar om nou te zeggen dat het geweldig geluid is... dat nou ook weer niet ;) er is veel leuker te krijgen hoor, ook voor hetzelfde geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Techneut schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:48:
Nou, wat die laatste betreft, zeker weten doe je het natuurlijk niet, maar een paar details in de site geven me niet al te veel vertrouwen. en dan voor een "besparing" van een paar dubbeltjes per meter:
1. "doet wat het moet doen: luidsprekerkabel zijn". Zo lust ik er ook nog wel een paar.
2. "Makkelijk te trekken". Zegt helemaal niets.
3. "Voldoende voor de meeste projecten". Dus toch niet voor alle?

Kortom, een aaneenschakeling van nietszeggende aanprijzingen, zogenaamd van tevreden klante, maar ze kunnen net zo goed zijn verzonnen.
kortom, trek zelf je conclusie.
Dat is een gebruikersreview he.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat vermeldde ik toch ook DjVe, met iets andere woorden "zogenaamd van tevreden klanten, maar ze kunnen net zo goed zijn verzonnen". Overbodig om dat nog even te benadrukken. Zeker met die smiley. Nogmaals, zulke gebruikersreacties zijn van nul en generlei waarde. Ik heb (mede door ervaring) jegens aanprijzingen in deze stijl altijd een zeker wantrouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 23-02-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als er 1 webshop alles netjes doet, dan is het coolblue wel.

Als het nou om een "in plutonium dedipte kabel met drakenschubben coating ging" van een kleine "exclusieve" webshop, dan zou bij dit soort tevreden reviews we m'n twijfels hebben.

We hebben het hier over een simpel stukje koper van een paar cent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heb je helemaal gelijk in.
Maar wat ik met mijn wantrouwen bedoel is niet zoiets als elfenkabel (zie eindeloos topic hierover) maar het verschijnsel dat er sinds een aantal jaren kabel in de handel is die helemaal geen koperen aders heeft, maar zogenaamde CCA (Copper Clad Aluminium) d.w.z. aluminium met een heel dun laagje koper. En dat wil je gewoon niet. Ik hoef niet uitgebreid de nadelen van CCA op te noemen, dat is elders al uitvoerig uiteengezet. Dat wantrouwen lijkt me dan ook helemaal niet zo onterecht bij deze manier van aanprijzen waar bovendien "vergeten" is te vermelden van welk materiaal de aders zijn gemaakt. Best kans dat het CCA is, 60 à 70 % hogere weerstand bij dezelfde doorsnede of nog erger CCS (Copper Clad Steel, ijzerdraad met een dun laagje koper). Het kan allemaal meevallen, maar waarom vermelden ze dat dan niet wat duidelijker op hun site? Goede wijn hoeft immers geen krans, maar in plaats van een duidelijke beschrijving plaatsen ze een paar onbenullige klantcommentaren waar niemand wat aan heeft. Dat andere product http://www.allekabels.nl/...spreker-kabel-150mm2.html heeft namelijk die overbodige klantencommentaren helemaal niet, en terecht.
Kortom, waarom zou je met deze onduidelijkheden voor die paar dubbeltjes per meter het risico willen lopen een kat in de zak te kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 23-02-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Spanky79 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:19:

Mijn vraag is: wanneer is het tijd mijn receiver & speakers te vervangen?
Het antwoord is simpel, je vervangt je receiver als je aansluitingen of ondersteuning mist. Je vervangt speakers als je vindt dat het geluid niet deugd. Als ik jouw bericht zo lees, krijg ik sterk de indruk dat je ergens een reclame boekje hebt gelezen en je je aan de hand van dat afvraagt of je iets te kort komt.

Tenzij je een set hebt van enkele tienduizenden euro's, is het redelijk veilig om aan te nemen dat het altijd beter kan. Maar als je gewoon tevreden bent met wat je hebt, waarom zou je dan wat anders willen?

Wil je echt weten of je wat tekort komt, ga dan bij een serieuze hifi zaak luisteren naar speakers binnen een voor jouw passend budget. Maar nogmaals, het zal altijd beter kunnen, smaak is persoonlijk en veel speakers hebben hun eigen, unieke klank. Het is onbegonnen werk om alles te beluisteren wat er op de markt verkrijgbaar is.

Daarnaast: de meeste gangbare speakers zullen moeiteloos werken op de meeste gangbare receivers. Zolang je geen discotheek of bioscoop gaat beginnen, kom je zelden boven de 10 watt per speaker uit. Waarschijnlijk niet eens boven de 4 watt.

Dat vermogen bij speakers is wat ze maximaal, zonder (veel) vervorming of schade kunnen verwerken. De gevoeligheid en weerstand is een belangrijker gegeven. Lagere weerstand betekent meer vermogen voor gelijk volume (halvering weerstand = verdubbeling vermogen). Lagere gevoeligheid betekent hoger benodigd vermogen voor gelijk volume (3db lagere gevoeligheid = verdubbeling vermogen). Lagere gevoeligheid betekent dus hoger startvermogen om überhaupt geluid te krijgen. Toch zit je met >50 watt receiver vermogen altijd wel veilig volgens mij.

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 23-02-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
LA-384 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:56:
[...]

Het antwoord is simpel, je vervangt je receiver als je aansluitingen of ondersteuning mist. Je vervangt speakers als je vindt dat het geluid niet deugd. Als ik jouw bericht zo lees, krijg ik sterk de indruk dat je ergens een reclame boekje hebt gelezen en je je aan de hand van dat afvraagt of je iets te kort komt.

Tenzij je een set hebt van enkele tienduizenden euro's, is het redelijk veilig om aan te nemen dat het altijd beter kan. Maar als je gewoon tevreden bent met wat je hebt, waarom zou je dan wat anders willen?

Wil je echt weten of je wat tekort komt, ga dan bij een serieuze hifi zaak luisteren naar speakers binnen een voor jouw passend budget. Maar nogmaals, het zal altijd beter kunnen, smaak is persoonlijk en veel speakers hebben hun eigen, unieke klank. Het is onbegonnen werk om alles te beluisteren wat er op de markt verkrijgbaar is.

Daarnaast: de meeste gangbare speakers zullen moeiteloos werken op de meeste gangbare receivers. Zolang je geen discotheek of bioscoop gaat beginnen, kom je zelden boven de 10 watt per speaker uit. Waarschijnlijk niet eens boven de 4 watt.
Het geluid deugt, maar kan volgens mijn gehoor wel beter, ik mis verder wel aansluitingen. Ik heb geen extreme wensen qua geluid.

En nee, ik heb geen boekje gelezen, maar ik heb wel een nieuwe tv en erger me eraan dat ik met de tv het geluid van mijn receiver niet kan regelen en kijk dus of ik iets kan vinden dat via hdmi wat beter aan te sluiten is. Je weet hoe dat gaat, ik heb me jaren ingehouden, nu is die tv er en wil ik de rest ook eens goed bekijken. Uiteraard een beetje 'boys and toys' issue, maar hey, ik kan het betalen.

Streaming is dan mooi meegenomen, ik heb tenslotte ook een nas staan. Kortom, ik dacht ik ga eens kijken, maar ik kan er niet echt uit of ik voor mijn budget (ik wil aan de speakers en een receiver samen niet meer dan 1000 uitgeven) wel qua geluidskwaliteit vooruit kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Vibonacci schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:43:
Beide partijen streamen van een Spotify premium account, dus aan de bron van het geluid ligt het niet.
Bij Spotify kan je de kwaliteit instellen op normaal (96 kbps), high (160 kbps) en extreme (320 kbps) Ogg vorbis. Dus controleer dat beide bronnen dezelfde kwaliteit gebruiken.
LA-384 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:56:
[...]

Zolang je geen discotheek of bioscoop gaat beginnen, kom je zelden boven de 10 watt per speaker uit. Waarschijnlijk niet eens boven de 4 watt.
Hah, dan zat ik nog hoog met mijn 25 W schatting (en is 2,5 mm2 echt mega overkill voor 99% van de installaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
RichieB schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:27:
Hah, dan zat ik nog hoog met mijn 25 W schatting (en is 2,5 mm2 echt mega overkill voor 99% van de installaties).
Het gaat in elk geval om de kabellengte. Als het me goed herinner zou je zelfs met de beste audiofiele apparatuur genoeg hebben met 2,5mm tot een lengte van 15 meter. Ik heb ergens een tabelletje Gepost, maar zit nu op de tablet en dat werkt niet zo handig met multitasking :+

Ik heb het eens getest en met mij setup: Denon 2113 en dali zensor 5 en 1. Bij 4 speakers is het verschil in vermogen tussen idle (geen geluid) en muziek bij - 3db volume (stemverheffing noodzakelijk om hoorbaar te zijn) max 3 watt. Dus dat is 3 watt voor 4 speakers. Je moet erg luid gaan om een noemenswaardig verbruik te krijgen.
In dat geval zou ik een eigen topic maken in het aankoopadvies gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LA-384 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:44:
[...]

Het gaat in elk geval om de kabellengte. Als het me goed herinner zou je zelfs met de beste audiofiele apparatuur genoeg hebben met 2,5mm tot een lengte van 15 meter. Ik heb ergens een tabelletje Gepost, maar zit nu op de tablet en dat werkt niet zo handig met multitasking :+

Ik heb het eens getest en met mij setup: Denon 2113 en dali zensor 5 en 1. Bij 4 speakers is het verschil in vermogen tussen idle (geen geluid) en muziek bij - 3db volume (stemverheffing noodzakelijk om hoorbaar te zijn) max 3 watt. Dus dat is 3 watt voor 4 speakers. Je moet erg luid gaan om een noemenswaardig verbruik te krijgen.

[...]

In dat geval zou ik een eigen topic maken in het aankoopadvies gedeelte.
Dat had je hier gedaan: LA-384 in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

Hier kwamen we toen op max 2,5 mm², maar als ik de posts daarna goed begrijp, zou ik met vrijwel elke combinatie van speakers en receiver ook met 1,5 mm² afkunnen. Dat scheelt zo € 70 voor een rol kabel. En die kan je dan weer ergens anders in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 11:11
Bij deze review over de Teufel Consono 25 Mk3 staat de volgende zin:
On the downside, the system doesn’t like being pushed hard. We cranked our Onkyo TX-NR807 receiver up to -2.0dB and it really struggled.
Wat wordt met dat -2.0dB mee bedoeld? Is dat iets wat je bij normaal gebruik doet? Ik wil er geen aankoopadvies topic van maken, maar door deze review neig ik toch meer naar de 35 serie.

[ Voor 6% gewijzigd door MJ23 op 23-02-2016 22:40 ]

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ah kijk, ik zat er een paar meter langs. Je zegt dat het 70 euro verschil maakt?? Hoeveel lengte praten we dan totaal? Je hebt het over 15m per kabel, persoonlijk was ik dan voor 2,5mm gegaan, maar dat is puur op gevoel. De vorige posters hebben waarschijnlijk meer verstand van zaken en als zij zeggen dat 1,5mm op die lengte ook voldoet. Ik weet ook niet wat er kan gebeuren als de kabel te dun is. Doorbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LA-384 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:42:
Ah kijk, ik zat er een paar meter langs. Je zegt dat het 70 euro verschil maakt?? Hoeveel lengte praten we dan totaal? Je hebt het over 15m per kabel, persoonlijk was ik dan voor 2,5mm gegaan, maar dat is puur op gevoel. De vorige posters hebben waarschijnlijk meer verstand van zaken en als zij zeggen dat 1,5mm op die lengte ook voldoet. Ik weet ook niet wat er kan gebeuren als de kabel te dun is. Doorbranden?
Ik heb uiteindelijk 50 m 1,5 mm² kabel gekozen. Ik moet 2 (voor 5.1) of 4 (voor 7.1 of Atmos) speakerkabels naar de andere kant van de kamer trekken. Ik heb gekozen voor de kortste weg onder langs het kozijn. Dan kom ik op een totaal van tussen de 40 en 50 meter kabel. Als ik voor de langste weg had gekozen - bovenlangs het kozijn - dan had ik 60+ meter kabel nodig gehad. Een rol van 100 m 2,5 mm² kost circa € 150. Voor 1,5 mm² in die lengte betaal je een kleine € 80. Halveer je de kabellengte, dan kom je op € 80 en € 45 voor die diktes. Dat scheelde dus aanzienlijk. Had ik 1 x 15 meter nodig gehad, dan zou ik niet zo twijfelen, maar voor die bedragen dus wel.

Nu nog een mooie kleine (en niet te diepe) terminal vinden en dan is alles klaar voor de plinten.
Die Neutriks gaan denk ik niet passen.

[ Voor 80% gewijzigd door Jorgen op 23-02-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
MJ23 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:33:
Bij deze Wat wordt met dat -2.0dB mee bedoeld? Is dat iets wat je bij normaal gebruik doet? Ik wil er geen aankoopadvies topic van maken, maar door deze review neig ik toch meer naar de 35 serie.
Volgens mij is dat geen gestandaardiseerde waarde. Het is in elk geval een volume aanduiding. In mijn receiver kan ik kiezen voor de aanduiding 0-78 en -70db - 20db (om en nabij).

Nou kan ik me voorstellen dat bij een volledig gekalibreerd systeem die 0db volume gelijk kan staan aan of de maximum output van de speakers, of een referentie piekvolume van 105db. Dat is dan 105db voor de pieken. Het gemiddelde zal er 30db onder liggen. Zeker weten doe ik het niet.

In het eerste geval zegt het niets omdat het speaker afhankelijk is. In het tweede geval zegt het niets omdat het afhankelijk is van juiste kalibratie. Daarnaast moeten de speakers het ook nog kunnen weergeven.

Bij mijn systeem met dali zensor 5 als front. Is in 2.0 zonder verfraaiing van het geluid, - 6db hard genoeg om flink je stem te moeten verheffen om verstaanbaar te zijn. Bij meer dan 2 speakers of bij andere opties als dynamic volume, ligt dat punt bij - 25 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 11:11
LA-384 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:57:
[...]

Volgens mij is dat geen gestandaardiseerde waarde. Het is in elk geval een volume aanduiding. In mijn receiver kan ik kiezen voor de aanduiding 0-78 en -70db - 20db (om en nabij).

Nou kan ik me voorstellen dat bij een volledig gekalibreerd systeem die 0db volume gelijk kan staan aan of de maximum output van de speakers, of een referentie piekvolume van 105db. Dat is dan 105db voor de pieken. Het gemiddelde zal er 30db onder liggen. Zeker weten doe ik het niet.

In het eerste geval zegt het niets omdat het speaker afhankelijk is. In het tweede geval zegt het niets omdat het afhankelijk is van juiste kalibratie. Daarnaast moeten de speakers het ook nog kunnen weergeven.

Bij mijn systeem met dali zensor 5 als front. Is in 2.0 zonder verfraaiing van het geluid, - 6db hard genoeg om flink je stem te moeten verheffen om verstaanbaar te zijn. Bij meer dan 2 speakers of bij andere opties als dynamic volume, ligt dat punt bij - 25 of zo.
Bedannkt, maar ik heb echt geen flauw idee wat je hiermee bedoeld :+ kan je het in wat eenvoudigere taal uitleggen?

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nee sorry, ik weet er te weinig van voor een betere uitleg. Je zou eens via Google kunnen zoeken. Ik kwam o.a hier uit, maar ik ga dat nu niet allemaal lezen :+ http://forums.audioholics...-is-it-all-related.68081/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Iemand ervaring met deze: https://www.conrad.nl/nl/...unststof-wit-1086085.html ?

Ik bedenk me net dat ik kant-en-klare coax-kabel en utp-patchkabel heb besteld en dat die mooi achter de plinten passen, maar dat die er ook op een nette wijze uit moeten komen... In de trapkast is dat geen probleem, daar mogen ze zo uit de wand komen. In de woonkamer wel. Ik denk dat er straks niets anders opzit dan wel gewoon gaten in de plinten te boren waar de kabeltjes uitkomen. Tenzij ik al die kabels aan 1 kant van hun stekkers ga ontdoen en allerlei wandcontactdozen/terminals moet gaan gebruiken. :(

[ Voor 65% gewijzigd door Jorgen op 24-02-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Ik heb na ongeveer een half jaar luisteren en zoeken (en met een vast budget van ongeveer 2200 euro) eindelijk een knoop door kunnen hakken en ga ik vandaag het volgende bestellen:

- 2x Dali Opticon 6
- Rotel RA 12 V2 versterker
- Setje goedkope kabels voor het inspelen, later schaf ik wat duurdere / betere kabels aan

Ik had er graag een AVR bij willen kopen, maar dit schoot al snel buiten mijn budget als ik de Opticon 6 speakers optimaal aan wil kunnen sturen. Gezien ik nog geen behoefte heb aan surround denk ik dat dit een prima stereo versterker is voor de komende jaren (tot ik toe ben aan surround). Tevens probeer ik het eerst zonder sub om te ervaren of ik het mis.

Het past misschien niet helemaal binnen dit topic misschien, maar ik ben blij dat ik op het punt sta een beslissing te maken en wou het even delen. Wat vinden jullie er van? :D. Note: ik ben geen audiofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maar toch gevallen voor diverse verkooppraatjes...

Onder andere dat een surround receiver de speakers niet optimaal aan kan sturen en je daarvoor een stereoversterker nodig hebt. Voor 800 euro koop je ook een Denon AVR-X3200 dan wel Marantz 6010. Afhankelijk van je eisen (wel of geen 4K, 3D, et cetera) kan je ook nog een ouder type nemen wat nog wel te leveren is en dan een serie hoger zodat je kan beschikken over iets als Audyssey XT32.

Idem met de goedkope kabels: lekker laten liggen en zo veel mogelijk budget in de speakers steken. Er zijn al diverse topics op GoT volgeschreven over de zin dan wel onzin van dure kabels, het inspelen van speakers en het inspelen van kabels.

Proberen zonder sub (dan wel center) is mijn inziens lastig. Hoe weet je immers of je het mist als je geen vergelijk kan maken. Let wel, vergelijk in je eigen ruimte. Mijn mening is nog altijd dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is. Zet alleen wel een goede subwoofer neer die de set compleet maakt, niet een lompe bonkdoos die de set kan breken door veel te veel aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
Ibood heeft vandaag de Canton Chrono 509 en 509.2 in de aanbieding. Nu staan de Dali Zensor 7 speakers op mijn lijstje om te bestellen.
Wat ik er zo snel van kan vinden zijn de Canton speakers redelijk gelijkwaardig en lijkt de aanbieding ook nog vrij goed. Beide vergelijken door te luisteren gaat vandaag helaas niet meer lukken.

Is er iemand die een mening heeft over een keuze tussen bovenstaande speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
FeaR schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:51:
[...]

Maar toch gevallen voor diverse verkooppraatjes...

Onder andere dat een surround receiver de speakers niet optimaal aan kan sturen en je daarvoor een stereoversterker nodig hebt. Voor 800 euro koop je ook een Denon AVR-X3200 dan wel Marantz 6010. Afhankelijk van je eisen (wel of geen 4K, 3D, et cetera) kan je ook nog een ouder type nemen wat nog wel te leveren is en dan een serie hoger zodat je kan beschikken over iets als Audyssey XT32.

Idem met de goedkope kabels: lekker laten liggen en zo veel mogelijk budget in de speakers steken. Er zijn al diverse topics op GoT volgeschreven over de zin dan wel onzin van dure kabels, het inspelen van speakers en het inspelen van kabels.

Proberen zonder sub (dan wel center) is mijn inziens lastig. Hoe weet je immers of je het mist als je geen vergelijk kan maken. Let wel, vergelijk in je eigen ruimte. Mijn mening is nog altijd dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is. Zet alleen wel een goede subwoofer neer die de set compleet maakt, niet een lompe bonkdoos die de set kan breken door veel te veel aanwezig te zijn.
Bedankt voor de reactie! Interessant wat je zegt betreffende de receiver. Ik heb het met de verkoper ook gehad over de Denon AVR-X3200, maar hij gaf aan dat ik met de genoemde stereo versterker toch net iets meer uit mijn speakers kan halen. Ik heb dit tevens ook zelf beluisterd maar hier durf ik niet al te veel op te steunen gezien ik niet genoeg kennis heb op het hele audio vlak. Jouw mening is dus echter dat ik met een AVR van rond de 700 euro ook de gewenste geluidskwaliteit uit mijn speakers moet kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nipje schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:13:
Ik heb na ongeveer een half jaar luisteren en zoeken (en met een vast budget van ongeveer 2200 euro) eindelijk een knoop door kunnen hakken en ga ik vandaag het volgende bestellen:

- 2x Dali Opticon 6
- Rotel RA 12 V2 versterker
- Setje goedkope kabels voor het inspelen, later schaf ik wat duurdere / betere kabels aan
<knip>
Note: ik ben geen audiofiel.
Die laatste zin "ik ben geen adiofiel" doet het hem, die zegt dat je terecht niet openstaat voor fabeltjes.
Desondanks een paar puntjes voor nog een beetje meer nuchterheid. Persoonlijk vind ik 2200 euro voor een audioset een fors bedrag, maar over smaak valt nou een maal niet te twisten, dus daarover ga ik het niet hebben. Wat betreft inspelen wordt er verschillend gedacht. Hoewel ik daar het mijne van denk over zin en onzin ga ik daarover ook niet discussiëren. Er komen vage aspecten bij te kijken waarover je toch niet eens wordt.

Blijft over je plan om t.z.t. de kabels te vervangen, dat is elementaire elektrotechniek waar totaal geen geheimzinnigheid bij komt kijken, alleen maar simpele feiten. Mag ik vragen welke verbetering je hiermee denkt te behalen? Kabels zijn er namelijk alleen maar om stromen te geleiden, niet meer. Het enige waar je daarbij op moet letten is goede geleiding, dus materiaal koper (o.f.c. mag maar is onnodig als het meer gaat kosten) en doorsnede, alle andere verhaaltjes zijn puur lariekoek. Ik sta volledig achter het al gegeven advies, lekker laten zitten en besteed je geld aan nuttiger zaken.
Pagina: 1 ... 22 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6