Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 23 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Techneut schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Die laatste zin "ik ben geen adiofiel" doet het hem, die zegt dat je terecht niet openstaat voor fabeltjes.
Desondanks een paar puntjes voor nog een beetje meer nuchterheid. Persoonlijk vind ik 2200 euro voor een audioset een fors bedrag, maar over smaak valt nou een maal niet te twisten, dus daarover ga ik het niet hebben. Wat betreft inspelen wordt er verschillend gedacht. Hoewel ik daar het mijne van denk over zin en onzin ga ik daarover ook niet discussiëren. Er komen vage aspecten bij te kijken waarover je toch niet eens wordt.

Blijft over je plan om t.z.t. de kabels te vervangen, dat is elementaire elektrotechniek waar totaal geen geheimzinnigheid bij komt kijken, alleen maar simpele feiten. Mag ik vragen welke verbetering je hiermee denkt te behalen? Kabels zijn er namelijk alleen maar om stromen te geleiden, niet meer. Het enige waar je daarbij op moet letten is goede geleiding, dus materiaal koper (o.f.c. mag maar is onnodig als het meer gaat kosten) en doorsnede, alle andere verhaaltjes zijn puur lariekoek. Ik sta volledig achter het al gegeven advies, lekker laten zitten en besteed je geld aan nuttiger zaken.
En ook jij erg bedankt voor de reactie. Toch ben ik wel vatbaar voor de verkooppraatjes hoor. Om direct maar even tot jouw vraag te komen betreffende de kabels: ook dit is het resultaat van de verkoper geweest. Hij kwam direct aan met een setje kabels van 250 euro (2x 2M) welke perfect bij mijn set zouden passen. In de winkel heb ik beluisterd met zowel kabels van 8,5EU per meter als deze dure kabels, maar zo snel kon ik het verschil niet horen. Daarom ook mijn besluit: ik neem goedkope kabels en die dure kunnen altijd nog, mocht dat uberhaupt van toepassing zijn.

Ik vind het overigens ook een flink bedrag hoor, maar na veel luisteren heb ik toch gemerkt dat de Opticon 6 erg goed klinkt in deze prijsklasse, en zeker beter dan alles wat er onder zit (in mijn horen he!).

Hoe kijk jij aan tegen het AVR vs Stereo versterker verhaal in de prijsklasse 700EU en in combinatie met deze speakers (zie ook bericht hierboven)?. Ik was echt van mening een beter geluid gehoord te hebben met de Stereo versterker dan met een AVR van rond de 500/600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb hier na mijn vorige advies nog meer één ding aan toe te voegen. Namelijk die wat jij noemt "goedkope" kabels van € 8,50 per meter zijn ook krankzinnig veel te duur, die duurdere set heb ik gewoon geen woorden voor, regelrechte poging tot afzetten van klanten die de technische kennis niet hebben om dit te doorzien! Trouwens, hoeveel kennis van de materie zouden veel winkelpersoneel zelf hebben? Dergelijke kabels koop je ook niet in audiowinkels maar gewoon in bijvoorbeeld lampenwinkels, elektriciteitswinkels in het algemeen of in een bouwmarkt. In audiowinkels worden op apparatuur soms vrij scherpe prijzen gevraagd, want er is nogal concurrentie in die wereld. Daardoor proberen ze te verdienen aan deze "bijkomstigheden". Doodeenvoudig schemerlampsnoer volstaat namelijk ook, totaal niets mis mee, mits het voldoet aan de twee voorwaarden die ik noemde, aders van koper en voldoende doorsnede. En dan ben je klaar voor ongeveer 1,00 euro per meter.

Edit:
Wat die versterker betreft ben ik het gewoon eens met onderstaand antwoord van FeaR.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 24-02-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Nipje schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:19:
[...]
Ik was echt van mening een beter geluid gehoord te hebben met de Stereo versterker dan met een AVR van rond de 500/600 euro.
Verschillen tussen versterkers en receivers liggen in dezelfde lijn als verschillen tussen kabels. De ene persoon hoort het, de andere niet. In blinde ABX-tests is nog nooit naar voren gekomen dat er verschil waarneembaar is. Let wel dat beide apparaten gelijk staan. Dus de receiver op Pure Direct zodat alle DSP uit staat, dat kan zeker het geluid veranderen namelijk. En verder de basale dingen als volume op een gelijk niveau. De stereoversterker hoeft maar een fractie hoger te staan dan de receiver en jij vind de stereoversterker beter (dan wel andersom). Het menselijk oor is zo gevoelig voor dat soort dingen. Veelal ook de reden dat speakers met een hogere gevoeligheid in een snelle test beter worden gevonden: luider wordt nu eenmaal snel beter gevonden.

Het is niet dat de Rotel een verkeerd apparaat is. Met de digitale ingangen die stereoversterkers hebben lopen stereoversterkers al een stuk minder achter op surround receivers. Nu nog HDMI (al zie je dat ook opkomen, alleen buiten budget) en dergelijke. Als purist zou ik ook een stereoversterker neerzetten als je bij stereo wilt blijven, maar met de mogelijke wens ooit naar surround uit te bouwen zou het voor mij een makkelijke keuze zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
FeaR schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Verschillen tussen versterkers en receivers liggen in dezelfde lijn als verschillen tussen kabels. De ene persoon hoort het, de andere niet. In blinde ABX-tests is nog nooit naar voren gekomen dat er verschil waarneembaar is. Let wel dat beide apparaten gelijk staan. Dus de receiver op Pure Direct zodat alle DSP uit staat, dat kan zeker het geluid veranderen namelijk. En verder de basale dingen als volume op een gelijk niveau. De stereoversterker hoeft maar een fractie hoger te staan dan de receiver en jij vind de stereoversterker beter (dan wel andersom). Het menselijk oor is zo gevoelig voor dat soort dingen. Veelal ook de reden dat speakers met een hogere gevoeligheid in een snelle test beter worden gevonden: luider wordt nu eenmaal snel beter gevonden.

Het is niet dat de Rotel een verkeerd apparaat is. Met de digitale ingangen die stereoversterkers hebben lopen stereoversterkers al een stuk minder achter op surround receivers. Nu nog HDMI (al zie je dat ook opkomen, alleen buiten budget) en dergelijke. Als purist zou ik ook een stereoversterker neerzetten als je bij stereo wilt blijven, maar met de mogelijke wens ooit naar surround uit te bouwen zou het voor mij een makkelijke keuze zijn.
Heldere informatie, nogmaals bedankt! Nog 1 kleine vervolgvraag: ooit wil ik inderdaad naar surround, maar dat kan goed nog een aantal jaren duren. Tevens heb ik momenteel het geld niet om meer dan ~750 uit te geven aan een versterker / receiver. Zou jij zelfs met dat budget van 750 momenteel een AVR verkiezen boven de versterker?
Techneut schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:45:
Ik heb hier na mijn vorige advies nog meer één ding aan toe te voegen. Namelijk die wat jij noemt "goedkope" kabels van € 8,50 per meter zijn ook krankzinnig veel te duur, die duurdere set heb ik gewoon geen woorden voor, regelrechte poging tot afzetten van klanten die de technische kennis niet hebben om dit te doorzien! Trouwens, hoeveel kennis van de materie zouden veel winkelpersoneel zelf hebben? Dergelijke kabels koop je ook niet in audiowinkels maar gewoon in bijvoorbeeld lampenwinkels, elektriciteitswinkels in het algemeen of in een bouwmarkt. In audiowinkels worden op apparatuur soms vrij scherpe prijzen gevraagd, want er is nogal concurrentie in die wereld. Daardoor proberen ze te verdienen aan deze "bijkomstigheden". Doodeenvoudig schemerlampsnoer volstaat namelijk ook, totaal niets mis mee, mits het voldoet aan de twee voorwaarden die ik noemde, aders van koper en voldoende doorsnede. En dan ben je klaar voor ongeveer 1,00 euro per meter.

Edit:
Wat die versterker betreft ben ik het gewoon eens met onderstaand antwoord van FeaR.
Ook jij bedankt! Het is mij nu vrij duidelijk dat ik gewoon lekker goedkope kabeltjes kan gaan leggen en de verkoper maar moet laten praten :P. Ik neem het ze niet kwalijk hoor, voor hun natuurlijk een goede inkomstenbron. Wel een mooi onderwerp dit, zojuist nog eens gebeld naar de winkel en ze zijn er van overtuigd dat ik het verschil in geluid zeer zeer zeker ga merken tussen de dure set kabels en de kabels van de rol. Naar zijn woorden ga ik dit zaterdag in de winkel ook zelf ervaren als hij tussen de kabels gaat wisselen tijdens het luisteren :').

[ Voor 9% gewijzigd door Nipje op 24-02-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, ik kan je maar één raad geven, wees alert.
Best mogelijk dat zo'n verkoper ook niet wordt gehinderd door theoretische kennis van zaken waardoor hij zin en onzin meteen kan onderscheiden. En als je dan maar vaak genoeg een bepaalde waarheid als een mantra wordt voorgepreveld dan loop je kans dat je het gaat geloven. Dictators hebben dit maar al te goed in de gaten, En veel mensen zijn helaas maar in heel geringe mate in staat om zelf na te denken.

Een mogelijkheid is dan ook dat personeel doelbewust wordt opgeleid om potentiele klanten te belazeren. Al dan niet met de slogan dat klanten nou eenmaal belazerd willen worden. Dus wat is er mis mee om het wat mooier dan de werkelijkheid voor te spiegelen?
Kwalijke zaak, maar in sommige takken van handel is het schering en inslag. Versta me a.u.b. niet verkeerd, ik ga er in dit geval niet van uit dat dit hier een rol speelt, maar wees altijd bedacht op niet nader te noemen uiterst gemakkelijk uit te voeren verborgen trucage. "Luister maar eens goed, dit klinkt toch veel beter dan de vorige?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:16
Hoe kijk jij aan tegen het AVR vs Stereo versterker verhaal in de prijsklasse 700EU en in combinatie met deze speakers (zie ook bericht hierboven)?. Ik was echt van mening een beter geluid gehoord te hebben met de Stereo versterker dan met een AVR van rond de 500/600 euro.
Net zoals hiervoor gezegd, is het goed mogelijk dat de verkoper wat instellingen heeft aangepast, zodat het geluid tussen beide apparaten niet gelijkwaardig werd weergegeven, in het voordeel van de Rotel. Jij bent alleen gefocust op het geluid en een beetje overdonderd door alle bling bling rondom jou, dus het zal je niet eens opvallen.

Wellicht kun je zelfs nog besparen op je receiver, mits het alle voor jouw noodzakelijke aansluitingen heeft. Die Opticon 6 is wel een speaker met een nominale weerstand van 4ohm, dit soort speakers vraagt meer vermogen van je receiver dan een met een hogere weerstand. Dit betekent dat je uiteindelijk minder luid zult kunnen spelen, maar desondanks zul je zelden tegen de limieten van de receiver aanlopen (op normaal volume worden slechts enkele watts gevraagd).

Ik dacht voorheen dat niet alle receivers geschikt waren voor 4-ohm speakers, maar Denon schrijft dat het zonder problemen zal werken op hun receivers.

Wat ik hier van de overige tweakers heb geleerd (en dat geldt zeker voor de beginnende audio-enthousiast); speakers maken het geluid, de receiver zorgt voor de aansluitmogelijkheden.

Wat betreft de subwoofer; die ga je niet missen, tot het moment dat je hoort wat een (goede) subwoofer doet :+ . Dat is mij ook overkomen. 2,5 jaar met veel plezier geluisterd naar de Dali Zensor 5, zonder ook maar iets te kort te komen. Toen bij wijze van test eens de subwoofer van m'n ouders aangesloten en nu staat er een mooie BK xxls400 te brommen :*)

Een goede sub die past bij jouw speakers zal al snel richting de €500,- gaan, waarschijnlijk meer, dus zorg dat je niet op onderzoek uitgaat tot het budget er is :D

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 24-02-2016 20:04 ]

• Nipje
Techneut schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:22:
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, ik kan je maar één raad geven, wees alert.
Best mogelijk dat zo'n verkoper ook niet wordt gehinderd door theoretische kennis van zaken waardoor hij zin en onzin meteen kan onderscheiden. En als je dan maar vaak genoeg een bepaalde waarheid als een mantra wordt voorgepreveld dan loop je kans dat je het gaat geloven. Dictators hebben dit maar al te goed in de gaten, En veel mensen zijn helaas maar in heel geringe mate in staat om zelf na te denken.

Een mogelijkheid is dan ook dat personeel doelbewust wordt opgeleid om potentiele klanten te belazeren. Al dan niet met de slogan dat klanten nou eenmaal belazerd willen worden. Dus wat is er mis mee om het wat mooier dan de werkelijkheid voor te spiegelen?
Kwalijke zaak, maar in sommige takken van handel is het schering en inslag. Versta me a.u.b. niet verkeerd, ik ga er in dit geval niet van uit dat dit hier een rol speelt, maar wees altijd bedacht op niet nader te noemen uiterst gemakkelijk uit te voeren verborgen trucage. "Luister maar eens goed, dit klinkt toch veel beter dan de vorige?"
Je hebt gelijk, bedankt voor de waarschuwing. Bij dezen is dan ook besloten dat ik gewoon goedkope kabels ga leggen, dan kan ik die discussie in de winkel ook uit de weg gaan :). Ik zal mijn ervaringen na het luisteren nog even delen voor je.
LA-384 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:59:
[...]

Net zoals hiervoor gezegd, is het goed mogelijk dat de verkoper wat instellingen heeft aangepast, zodat het geluid tussen beide apparaten niet gelijkwaardig werd weergegeven, in het voordeel van de Rotel. Jij bent alleen gefocust op het geluid en een beetje overdonderd door alle bling bling rondom jou, dus het zal je niet eens opvallen.

Wellicht kun je zelfs nog besparen op je receiver, mits het alle voor jouw noodzakelijke aansluitingen heeft. Die Opticon 6 is wel een speaker met een nominale weerstand van 4ohm, dit soort speakers vraagt meer vermogen van je receiver dan een met een hogere weerstand. Dit betekent dat je uiteindelijk minder luid zult kunnen spelen, maar desondanks zul je zelden tegen de limieten van de receiver aanlopen (op normaal volume worden slechts enkele watts gevraagd).

Ik dacht voorheen dat niet alle receivers geschikt waren voor 4-ohm speakers, maar Denon schrijft dat het zonder problemen zal werken op hun receivers.

Wat ik hier van de overige tweakers heb geleerd (en dat geldt zeker voor de beginnende audio-enthousiast); speakers maken het geluid, de receiver zorgt voor de aansluitmogelijkheden.

Wat betreft de subwoofer; die ga je niet missen, tot het moment dat je hoort wat een (goede) subwoofer doet :+ . Dat is mij ook overkomen. 2,5 jaar met veel plezier geluisterd naar de Dali Zensor 5, zonder ook maar iets te kort te komen. Toen bij wijze van test eens de subwoofer van m'n ouders aangesloten en nu staat er een mooie BK xxls400 te brommen :*)

Een goede sub die past bij jouw speakers zal al snel richting de €500,- gaan, waarschijnlijk meer, dus zorg dat je niet op onderzoek uitgaat tot het budget er is :D
Wat jou betreft zou ik dus prima voor een 500/600 euro AVR kunnen gaan en vervolgens weinig verschil merken ten opzichte van de Rotel RA 12 V2 stereo versterker? Let wel dat ik graag zoveel mogelijk uit mijn speakers wil kunnen halen, en ook regelmatig het volume wat omhoog gooi. Wat betreft de sub ben ik de mist al ingegaan, precies wat jij omschrijft :'). Toch zal ik dat nog even links moeten laten liggen..

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 14:21

SannrHerr

Furor Teutonicus!

[...]

Laat ik voorop stellen dat ik het niet eens ben met de uitspraak dat alle versterkers hetzelfde klinken. Zou wel fijn zijn, kan iedereen mooi een versterker van €200 kopen en zijn we klaar met de zoektocht naar beter geluid.

Simpele denkoefening: óf je investeerd €700 in de versterking van 2 kanalen, of €500/600 in de versterking van 5 of meer én je gooit er nog tal van aansluitingen en geluidsverwerkingstrucjes tegenaan. Wat denk je dat per kanaal meer waar voor je geld levert?
Een surroundversterker in dezelfde prijsklasse zal niet vaak in de buurt komen van de kwaliteit van de stereoversterker.

De reden waarom ik destijds voor een versterker met standaard ingangen, in plaats van (oa.) HDMI heb gekozen, is omdat die technieken sneller verouderen. Dan zat ik nu met een versterker met HDMI 1.4 module. Een aangezien ik niet de middelen heb om zomaar elke paar jaar een nieuwe versterker aan te schaffen...

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

De kostprijs van een apparaat wordt niet louter bepaald door de gebruikte componenten. Dat heeft ook te maken met de aantallen waarin ze geproduceerd worden en concurrentie ed. Surround receiver worden er veel van gemaakt :)

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Beste Tweakers,

Ik zit met een 'klein' probleem en wellicht kan iemand mij hiermee helpen.
Ik ben in het bezit van een Sony 50W755c (Tv) , een zelfbouw PC en een Logitech Z623 computersetje.
Wat mijn bedoeling is dat het geluid van zowel de Tv en de PC aangesloten zijn op de speakerset.
nu dacht ik dit met een splitter te doen(Link)

het probleem is zodra ik op de PC muziek aan het luisteren ben gaat het volume steeds hard en zacht.
tijdens het tv kijken heb ik hier geen last van (ik merk het niet,misschien omdat er niet continue geluid is?)
zodra ik de splitter weghaal is het probleem verholpen.

weet iemand waardoor dit komt en of het op de lossen is (wellicht andere soort splitter?)

bedankt voor het lezen!

Mvg,

Maarten

[ Voor 8% gewijzigd door maarten30 op 25-02-2016 14:35 . Reden: Links toegevoegd ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@maarten30 geen splitter gebruiken. (een lekker simpel antwoord.)

Maar een (geluids)mixer.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Jag schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:01:
De kostprijs van een apparaat wordt niet louter bepaald door de gebruikte componenten. Dat heeft ook te maken met de aantallen waarin ze geproduceerd worden en concurrentie ed. Surround receiver worden er veel van gemaakt :)
Het is een beetje kort door de bocht, maar de vergelijking gaat niet helemaal mank. Het is geen ultieme waarheid, maar wel iets om over na te denken.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
Jag schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:01:
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk, er zijn er maar weinig die nog een stereoversterker kopen tegenwoordig. Bijna alleen maar surround receivers. Dus kan de marge veel verder omlaag dan met stereoversterkers.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

SannrHerr schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:24:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik het niet eens ben met de uitspraak dat alle versterkers hetzelfde klinken. Zou wel fijn zijn, kan iedereen mooi een versterker van €200 kopen en zijn we klaar met de zoektocht naar beter geluid.
Het mooie is dat het wel zo is. Alleen dat bij audio iedereen altijd alle verhalen gelooft, niemand echt objectief gaat testen (of het dan weigert te geloven en gaat zoeken naar 1001 redenen waarom het bij blind testen niet werkt).
Simpele denkoefening: óf je investeerd €700 in de versterking van 2 kanalen, of €500/600 in de versterking van 5 of meer én je gooit er nog tal van aansluitingen en geluidsverwerkingstrucjes tegenaan. Wat denk je dat per kanaal meer waar voor je geld levert?
Een surroundversterker in dezelfde prijsklasse zal niet vaak in de buurt komen van de kwaliteit van de stereoversterker.
Tja, volumes. De grootste kosten zitten hem in ontwerp, mallen, fabricageruimte en weet ik het wat. Een klein beetje in de echte grondstoffen zoals de chips, metaal, koper, transistoren etc.
SannrHerr schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:58:
[...]

Het is een beetje kort door de bocht, maar de vergelijking gaat niet helemaal mank. Het is geen ultieme waarheid, maar wel iets om over na te denken.
Het is helemaal niet kort door de bocht, dat is het mooie. Jouw harde stelling dat er veel verschil zit tussen die versterkers is juist kort door de bocht.

Zoals gezegd, er is geen enkele gecontroleerde blinde test waarin het verschil tussen versterkers aangetoond is.Net als bij kabels, net als bij CD spelers. En toch is er allerlei duur spul te koop. Dat komt omdat er wel veel verschil waargenomen wordt. Maar zodra je de emotie en verwachting wegneemt (dubbelblind testen), zijn de verschillen als sneeuw voor de zon verdwenen. Voorwaarde: Lineair metende versterker met weinig vervorming (dat zijn ze in principe allemaal, behalve de chinese hakkie-takkies enzo).

Luidsprekers, akoestiek en correctie (adyssee enzo) maken wel enorm veel verschil.
Nipje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:21:

Wat jou betreft zou ik dus prima voor een 500/600 euro AVR kunnen gaan en vervolgens weinig verschil merken ten opzichte van de Rotel RA 12 V2 stereo versterker?
Sterker nog, deze van 350 euro is gewoon evengoed. Heeft meer dan zat vermogen en vervormt niet. pricewatch: Pioneer VSX-830-K

Nog sterker, omdat hij MCACC heeft, kan je staande golven (akoestiek probleem!) aanpakken en kan het laag er zelfs weleens veeeeeeel strakker van worden.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 25-02-2016 16:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

maarten30 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:33:
Beste Tweakers,

Ik zit met een 'klein' probleem en wellicht kan iemand mij hiermee helpen.
Ik ben in het bezit van een Sony 50W755c (Tv) , een zelfbouw PC en een Logitech Z623 computersetje.
Wat mijn bedoeling is dat het geluid van zowel de Tv en de PC aangesloten zijn op de speakerset.
nu dacht ik dit met een splitter te doen(Link)

het probleem is zodra ik op de PC muziek aan het luisteren ben gaat het volume steeds hard en zacht.
tijdens het tv kijken heb ik hier geen last van (ik merk het niet,misschien omdat er niet continue geluid is?)
zodra ik de splitter weghaal is het probleem verholpen.

weet iemand waardoor dit komt en of het op de lossen is (wellicht andere soort splitter?)

bedankt voor het lezen!

Mvg,

Maarten
Zo'n splitter stuurt geluid op al zijn aansluitingen. Dus van je PC ook naar je TV. Is gewoon niet handig. Wat je zoekt is een audio switch: https://www.conrad.nl/nl/...-switch-zwart-350715.html
Moet je alleen nog ff met verloopjes gaan werken denk ik, maar daar kom je wel uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LA-384
Nipje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:21:
Wat jou betreft zou ik dus prima voor een 500/600 euro AVR kunnen gaan en vervolgens weinig verschil merken ten opzichte van de Rotel RA 12 V2 stereo versterker? Let wel dat ik graag zoveel mogelijk uit mijn speakers wil kunnen halen, en ook regelmatig het volume wat omhoog gooi. Wat betreft de sub ben ik de mist al ingegaan, precies wat jij omschrijft :'). Toch zal ik dat nog even links moeten laten liggen..
Ik kan niet spreken uit eigen ervaring, want ik heb alleen maar mijn eigen speakers bij mijn eigen versterker gehoord. Maar voor wat betreft volume is vooral het vermogen van de versterker van belang. Die Rotel geeft max 60w. Dat is niet zo bijzonder en goedkopere receivers van de bekende merken, zullen dat volgens velen ook makkelijk kunnen leveren bij slechts 2 kanalen. Waar de versterkers/receivers wel in kunnen verschillen, is de kwaliteit van de gebruikte DAC (het onderdeel wat de digitale bronbestanden omzet naar analoge signalen voor de speakers) en andere technieken zoals hierboven ook genoemd. Of dat ook hoorbare verschillen gaat opleveren bij jouw Dali Opticons kan ik niet zeggen. Dat zou je zelf moeten beluisteren, maar dan is het wel van belang dat je de receiver/versterker juist instelt voor een eerlijk vergelijk.

Wat JvS schrijft, geloof ik ook meteen. Wanneer je een nieuw (pronk)stukje hardware hebt gekocht van vele honderden euro's, dan moet je van goede huize komen om toe te kunnen geven of/dat dit hetzelfde klinkt als het afdankertje van de concurrent.

Als jij een winkel in komt met de instelling om het beste van het beste (binnen budget) te kopen, dan neig je toch eerder naar die chique metalen versterker van €800,- dan dat glimmend plastic geval van €300,-

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Er zit wel degelijk een verschil in de totstandkoming van het vermogen en de opbouw van een eindversterker of receiver.
Zoek de verschillen :

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/sdmQ6NxKTWHnUOMkHBSdpPlP/full.jpg
"Onkyo TX-RZ900 Zwart met een verkoopprijs vanaf €1345,-"

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/collection-images/productreview/600/88849.jpg?d=1423436638
"Onkyo TX-NR609 met een adviesverkoopprijs van €600,- destijds"

Antwoord : Een mooie ringkern transformator, i.p.v een traditioneel H gewikkelde transformator.

Net zoals dat niet elke luidspreker hetzelfde presteert, is ook niet elke condensator, weerstand of MOSfet bij een x waarde hetzelfde. Zodoende kan in het schemaontwerp, van een versterker betere elektrotechnische componenten gebruikt worden met een lagere tolerantie met een hogere adviesverkoopprijs tot gevolg.

Het verschil? Wellicht een meetbaar verschil in de distorsie in de vorm van de zuivere sinus. Een hoorbaar verschil, dat betwijfel ik ernstig. Elektrotechnisch gezien heeft de RZ900 een nettere opbouw

[ Voor 10% gewijzigd door Lip op 25-02-2016 22:49 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
LA-384 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:15:
[...]

Waar de versterkers/receivers wel in kunnen verschillen, is de kwaliteit van de gebruikte DAC (het onderdeel wat de digitale bronbestanden omzet naar analoge signalen voor de speakers) en andere technieken zoals hierboven ook genoemd.
Je zou denken dat ze sinds de introductie van de compact-disc de DAC onderhand wel hebben geperfectioneerd :P

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=29248.0

Als je genoeg uitkomsten leest van blinde testen dan ga je begrijpen dat "geluidskwaliteit" alleen subjectief is bij speakers en de kamer waarin deze spelen. De rest is gewoon een objectief technisch verhaal.

Het meest lullige van het hele verhaal is dat de audiokwaliteit voornamelijk om zeep wordt geholpen door slechte audio mastering. Maar om dat verhaal te verdoezelen komen ze tegenwoordig met hoge resolutie muziek dat "beter klinkt" dan de compact-disc standaard ;(

Het digitale tijdperk moest juist de problemen oplossen en zaken makkelijker maken. Maar er komt alleen meer bullshit op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lip schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:51:
Er zit wel degelijk een verschil in de totstandkoming van het vermogen en de opbouw van een eindversterker of receiver.
Zoek de verschillen :

[afbeelding]
"Onkyo TX-RZ900 Zwart met een verkoopprijs vanaf €1345,-"

[afbeelding]
"Onkyo TX-NR609 met een adviesverkoopprijs van €600,- destijds"

Antwoord : Een mooie ringkern transformator, i.p.v een traditioneel H gewikkelde transformator.

Net zoals dat niet elke luidspreker hetzelfde presteert, is ook niet elke condensator, weerstand of MOSfet bij een x waarde hetzelfde. Zodoende kan in het schemaontwerp, van een versterker betere elektrotechnische componenten gebruikt worden met een lagere tolerantie met een hogere adviesverkoopprijs tot gevolg.

Het verschil? Wellicht een meetbaar verschil in de distorsie in de vorm van de zuivere sinus. Een hoorbaar verschil, dat betwijfel ik ernstig. Elektrotechnisch gezien heeft de RZ900 een nettere opbouw
Aardig betoog, maar om nou zo'n stom transformatortje heel prominent als bijzonder zwaarwegend te bestempelen? Zeker, ringkerntrafo's hebben bepaalde voordelen zoals minder strooiveld, vooral bij meettransformatoren en met name stroomtrafo's hebben deze dingen voordelen waarop ik hier niet verder inga omdat het nogal off topic is. Maar ik kan je vertellen dat dit hier maar een bijkomstigheid is, leuk maar niet bepaald die twee keer zo hoge prijs rechtvaardigt. Evenals de keuze voor wat kwalitatief betere condensatoren etc. Al met al een meerwaarde van hooguit een paar tientjes in plaats van meer dan 100 %. Wederom, nuchterheid bovenal en vooral niet openstaan voor verkooppraatjes.
Als ik in dat wereldje om me heen kijk, kom ik steeds weer tot de conclusie dat alles wat boven die genoemde half zo hoge prijs weggegooid geld is.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 26-02-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Weet iemand welk merk/type deze speakers van zijn?

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/wg6wo9ajh/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Na al jullie advies hierboven ben ik gisteren opnieuw een dag gaan beluisteren in diverse winkels (met name naar een aantal AVR's, stereo versterkers en dure kabels). Met de kabels was ik al heel snel klaar: geen verschil te horen naar mijn mening.

Wat betreft de versterkers en receivers ben ik wel wat verder gekomen. Na een aantal blinde tests hebben wij de wat goedkopere AVR's al snel links laten liggen. Het verschil was natuurlijk niet erg groot in geluid, maar toch hoorbaar. De volgende stereo versterkers zijn over gebleven:
- Rotel RA-12 V2
- Denon PMA-1520AE
- ARC A19

Tussen deze probeer ik nu een knoop door te hakken en ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :). Mijn eigen benadering: allereerst hebben we gemerkt dat de duurdere Denon het heldere geluid van de Dali speakers niet ten goede komt, waar ook dit verschil zeer zeer minimaal is. Omdat de verschillen zo klein zijn heb ik het extra geld niet over voor de Denon (of jullie moeten hier nog iets aan toe te voegen hebben wat ik over het hoofd zie). Tevens zitten er enkel analoge aansluitingen op de versterker en zou ik er ook nog eens een converter bij aan moeten schaffen om mijn TV er op kwijt te kunnen. De ARC A19 klonk wel erg goed, naar mijn gevoel net zo goed als de Rotel (misschien nog wel net iets beter, maar deze gedachte kan het resultaat zijn van de verkoper, welke groot fan was van deze versterker). Echter heeft ook de ARC A19 enkel analoge aansluitingen en zal ik hier nog een converter bij aan moeten schaffen. Uiteindelijk lijkt de Rotel dan toch echt de logische keuze: hij klinkt goed op de Dali speakers en heeft veel aansluitmogelijkheden (ook digitale dus). Er zijn echter 2 dingen die mij nog van de koop weerhouden:

1. Er is geen dedicated sub-out aansluiting aanwezig, en ik zal een eventuele sub dus via de pre-out aan moeten sluiten. Hier heb ik geen ervaringen mee en ik vraag mijzelf af of dit in deze tijd niet een beetje achterhaald is en mijn geluid te min zal doen?
2. Dit punt zit tussen mijn oren, maar ik vraag mij af of de 60 watt per kanaal op 8 ohm wel voldoende zal zijn voor de Dali Opticon 6 speakers. Ik heb echter ervaren dat de hogere wattages dus inderdaad geen wereld van verschil maken en wellicht moet ik hier gewoon over ophouden. Ik ben enkel wel benieuwd hoeveel watt per kanaal de versterker kan leveren op 4 ohm, waar de speakers op zitten. Dit kan ik in de specs helaas niet vinden

Ik hoop dat jullie mij nog een klein zetje kunnen geven, dan kan ik morgen lekker gaan bestellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een subwoofer out is ook een pre out ;) Enige verschil is dat een speciale sub out al gefilterd wordt op de frequenties die naar de sub gaan, en de gewone pre out alles mee krijgt :)

Je hebt gehoor hoe het klonk. Dat is het belangrijkste.
ARC ken ik verder niet. Denon wel, en die is vrij goed, en de Rotel zit daar dus voor jou boven. Ik zou de knoop al lang hebben doorgehakt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
@Nipje: waarom ben je bij die drie versterkers uitgekomen? Uit je verhaal begrijp ik dat een digitale ingang een pre zou zijn; maar er is toch wel een redelijk aantal stereo versterkers van goede kwaliteit die hierin voorzien.
Als je er een "converter" (DAC) bij moet halen heb je daar weer een extra onderdeel voor nodig wat wellicht minder van kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
The Eagle schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:28:
Een subwoofer out is ook een pre out ;) Enige verschil is dat een speciale sub out al gefilterd wordt op de frequenties die naar de sub gaan, en de gewone pre out alles mee krijgt :)

Je hebt gehoor hoe het klonk. Dat is het belangrijkste.
ARC ken ik verder niet. Denon wel, en die is vrij goed, en de Rotel zit daar dus voor jou boven. Ik zou de knoop al lang hebben doorgehakt ;)
Thanks voor de input! je hebt ook gelijk. De Denon is inderdaad een mooi ding, maar helaas doet het iets met het geluid van de Opticon 6 wat mij niet goed in de oren klinkt.
SndBastard schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:37:
@Nipje: waarom ben je bij die drie versterkers uitgekomen? Uit je verhaal begrijp ik dat een digitale ingang een pre zou zijn; maar er is toch wel een redelijk aantal stereo versterkers van goede kwaliteit die hierin voorzien.
Als je er een "converter" (DAC) bij moet halen heb je daar weer een extra onderdeel voor nodig wat wellicht minder van kwaliteit is.
Wegens mijn budget van ongeveer 800 euro voor een versterker en na het bezoeken van een aantal winkels ben ik tot deze selectie gekomen. Om deze reden is de converter ook een issue, deze kunnen nog redelijk wat kosten en mijn budget voorbij schieten. Anyway rond deze prijs heb ik tot nu toe niet echt passende alternatieven kunnen vinden welke voorzien zijn van digitale aansluitingen en goed klinken met de Opticon 6. Alle suggesties zijn overigens welkom als ik er een aantal over het hoofd heb gezien. In de winkel staat natuurlijk niet alles en enkel op basis van specificaties koop ik online liever niets. Het komt ook niet op 100 euro als dat het verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Heb je de marantz PM7005 kunnen beluisteren? Die en zelfs de pm6005 zouden wmb wel op een stereo shortlist moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
SndBastard schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:44:
Heb je de marantz PM7005 kunnen beluisteren? Die en zelfs de pm6005 zouden wmb wel op een stereo shortlist moeten.
Dank voor de suggestie. Deze heb ik enige tijd geleden van mijn lijst geschrapt. Ik zie dat hij qua vermogen ongeveer gelijk zit met de Rotel en 1 optische aansluiting minder heeft. Ik denk dat ik deze van mijn lijst heb geschrapt omdat ik zo snel geen pre-out uitgang kon vinden voor een eventuele sub (binnen een aantal maanden zou ik graag een sub toe willen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nipje schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:07:
[...]
...omdat ik zo snel geen pre-out uitgang kon vinden voor een eventuele sub (binnen een aantal maanden zou ik graag een sub toe willen voegen.
Er zijn ook subwoofers met High Level ingangen, dan heb je geen Pre-Out nodig en is elke versterker geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
FeaR schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:36:
[...]

Er zijn ook subwoofers met High Level ingangen, dan heb je geen Pre-Out nodig en is elke versterker geschikt.
Maar is dat nou optimaal? En zou tevens ook mijn keuze in subs straks niet willen beperken door de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08 23:00
Heeft iemand al wat gelezen over de nieuwe ELAC Uni-Fi B5 ontworpen door Andrew Jones? Kwam het tegen toen ik wat artikelen las van CES dit jaar. Klinken blijkbaar geweldig, 300 per *paar* and worden door sommige mensen vergeleken met de LS50's die ik sinds kort heb kunnen beluisteren. Dat klinkt toch wat te mooi om waard te zijn? Heb verder niet zo veel ELAC topics kunnen vinden hier, ook weinig over te vinden op Price Watch.

http://www.avsforum.com/f...f-speaker-ces-2016-a.html

YouTube: Meet the Best $500 Pair of Speakers We've Ever Heard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nipje schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:52:
[...]
Maar is dat nou optimaal? En zou tevens ook mijn keuze in subs straks niet willen beperken door de versterker.
Voordat er stereoversterkers kwamen met Pre Out was er geen andere manier. Sterker, velen verkiezen High Level boven Low Level voor een betere integratie van het systeem. Dat is natuurlijk wel persoonlijke voorkeur.

Qua instellen is High Level gelijk met op Left en/of Right Pre Out aansluiten: je regelt alles op de subwoofer (crossover, volume et cetera) alleen de kabel die je nodig hebt is anders. Met High Level sluit je de subwoofer aan met luidsprekerkabel dan wel een speciale kabel als je bijvoorbeeld een REL of BK neemt.

Daarom is een receiver ook handig, kan je veel meer op het apparaat zelf inregelen. Al zijn er wel stereoversterkers met een dedicated Subwoofer Pre Out, ik durf alleen zo niet te zeggen welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
John Dude schreef op zondag 28 februari 2016 @ 15:30:
Heeft iemand al wat gelezen over de nieuwe ELAC Uni-Fi B5 ontworpen door Andrew Jones? Kwam het tegen toen ik wat artikelen las van CES dit jaar. Klinken blijkbaar geweldig, 300 per *paar* and worden door sommige mensen vergeleken met de LS50's die ik sinds kort heb kunnen beluisteren. Dat klinkt toch wat te mooi om waard te zijn? Heb verder niet zo veel ELAC topics kunnen vinden hier, ook weinig over te vinden op Price Watch.

http://www.avsforum.com/f...f-speaker-ces-2016-a.html

YouTube: Meet the Best $500 Pair of Speakers We've Ever Heard!
Dat is de opvolger van de Debut serie? Het klinkt niet te mooi om waar te zijn want zijn Pioneer speakerset en de Elac Debut hebben hele goede reviews gekregen van (wat mij betreft) betrouwbare reviewers. Bij home theatre geeks kun je leuke video interviews bekijken met meneer Jones, sympathieke vent.

Omdat er kabel vragen waren de afgelopen week plaats ik deze video omdat ik hier hard om moest lachen. Audioquest heeft flink stof moeten happen na een ontmaskering met magische hdmi kabels.

YouTube: Potential Audioquest Rigged HDMI Demo Exposed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

John Dude schreef op zondag 28 februari 2016 @ 15:30:
Klinken blijkbaar geweldig, 300 per *paar* and worden door sommige mensen vergeleken met de LS50's die ik sinds kort heb kunnen beluisteren. Dat klinkt toch wat te mooi om waard te zijn?
Ach, elk jaar/elke beurs komt er wel weer een speaker naar voren die beter zou klinken dan speakers van tientallen keren zo veel. Tijdje geleden was dat nog de Boston Acoustics A25 (90 - 125 euro per stuk) die speakers van duizenden euro's weg zou spelen. Het is altijd maar de vraag hoe waar dergelijke verhalen zijn. De A25 heb ik zelf ook gekocht en met een direct vergelijk versus mijn Focals vielen de A25 door de mand. En dan zijn de Focals niet eens speakers van duizenden euro's per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

In bezit van een pricewatch: Harman Kardon AVR 347
Met 2 KEF q7 zuilen als front links en rechts. Een KEF IQ 2c center en twee magnat speakertjes (rear)

Alle aangekoppelde apparatuur is digitaal / optisch aangesloten.

Werkt allemaal naar behoren, maar ik merk dat ik de laatste tijd het geluid harder zet, voor dezelfde ervaring.

Waar vroeger bij TV kijken de volume aanduiding op -33 stond moet ie inmiddels naar -25

Nee, geloof niet dat ik doof wordt....

Kan het "slijtage" zijn ? Van de receiver of van de speakers?

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je niks aan de receiver veranderd hebt (wellicht van de stroom afgeweest?) zou ik als eerste een software update van de TV verdenken. Of men heeft of de kanalen waar je TV op kijkt het volume wat naar beneden gebracht, kan ook zomaar. Of je kabelprovider heeft dat integraal gedaan, kan ook nog.
Zomaar wat gedachten. Maar als je niks aan je receiver hebt gedaan gaat ie niet ineens minder luid spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even een vraagje m.b.t. bitstream vs PCM.

Sinds ik windows 10 op mijn htpc heb, geeft mijn receiver alleen nog maar PCM aan.
Ik hoor wel surround geluid, dus dat lijkt goed te gaan.

Maar wat heeft de voorkeur? Lekker laten staan zo, of op zoek hoe ik hem weer op bitstream kan krijgen?
Heb het idee dat mijn versterker (Pioneer SC-LX76) beter is in decoderen dan de drivers op m'n htpc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JAMF schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:40:
Werkt allemaal naar behoren, maar ik merk dat ik de laatste tijd het geluid harder zet, voor dezelfde ervaring.
Een met dB-meter gemeten ervaring of een ik-heb-het-gevoel-dat-het-vorige-keer-harder-stond-ervaring? Vooral het laatste is een valkuil. Dingen als gewenning spelen ook mee in de ervaring.

Ik ken het zelf als ik een tijd van huis ben geweest dan wel weinig heb gegamed. Dan begint Forza 6 op -32.5 dB want het staat wel hard genoeg zo. Na een paar uur gamen en stoppen gaat het volume langzaam naar de -25.0 dB omdat ik er dan toch meer in zit.
MikeyMan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:24:
Even een vraagje m.b.t. bitstream vs PCM.

Sinds ik windows 10 op mijn htpc heb, geeft mijn receiver alleen nog maar PCM aan.
Ik hoor wel surround geluid, dus dat lijkt goed te gaan.

Maar wat heeft de voorkeur? Lekker laten staan zo, of op zoek hoe ik hem weer op bitstream kan krijgen?
Heb het idee dat mijn versterker (Pioneer SC-LX76) beter is in decoderen dan de drivers op m'n htpc?
In theorie maakt het niet uit. Het is inderdaad wat je zegt, bij PCM doet de PC het decodeerwerk en bij bitstream doet de receiver dat. De track blijft in de basis gelijk en daardoor behoud je bijvoorbeeld het surround geluid.

De PC weer op bitstream zetten is veelal niet heel lastig. Hangt vooral af van de software waarmee je de bestanden afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

FeaR schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:30:
[...]

Een met dB-meter gemeten ervaring of een ik-heb-het-gevoel-dat-het-vorige-keer-harder-stond-ervaring? Vooral het laatste is een valkuil. Dingen als gewenning spelen ook mee in de ervaring.

Ik ken het zelf als ik een tijd van huis ben geweest dan wel weinig heb gegamed. Dan begint Forza 6 op -32.5 dB want het staat wel hard genoeg zo. Na een paar uur gamen en stoppen gaat het volume langzaam naar de -25.0 dB omdat ik er dan toch meer in zit.

[...]
Gewoon tijdens het TV kijken.. Achtergrondgeluid thuis is niet anders als anders
Gaat ook niet gedurende de avond harder..
Maar in de beleving kon vroeger het journaal op -33 en moet het nu op -25 om verstaanbaar te zijn.

Misschien heeft ziggo het volume van de uitzendingen bijgesteld.?

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik zat zojuist ook tv te kijken en ook mij viel het een en ander op. Niet zozeer dat het volume zacht was, maar wel een paar bijzondere verschillen tussen bepaalde instellingen en bronnen op de receiver.

Bij tv had ik het geluid altijd op all-channel stereo staan, omdat het dan net even wat duidelijker was. Nu viel mij vandaag op dat met deze instelling het geluid uit de rears harder/duidelijker was dan het geluid van de fronts (op de luisterpositie hoor ik het geluid van de rears komen, niet van de fronts). Als test ben ik eens bij de fronts gaan luisteren en bij all-channel stereo klinkt het geluid uit deze speakers wat "hol" alsof de speakers op de badkamer staan. Bij normale stereo weergave is dit niet het geval en klinken ze, zoals ze naar mijn idee zouden moeten klinken.

Hierna ben ik eens naar andere bronnen gaan luisteren, zowel de radio als de mediaspeler hebben hetzelfde verschil.

Wat mij vervolgens bij de mediaspeler opviel, was dat een stereo .wav bestand bijna onhoorbaar zacht klonk (ook op all-channel stereo), dat terwijl enkele dts .wav bestanden weer enorm luid klonken. Gemeten met een decibel app (niet nauwkeurig, maar goed genoeg om een idee te krijgen), had ik voor een output volume van ongeveer 60db een versterkervolume instelling nodig van -36 (dts) en -8,5 (stereo).

Ook ik heb wel vaker het idee dat het volume lijkt te fluctueren. Normaal gesproken kijk ik series en films via de mediaspeler op een volume-instelling van -40db. Maar ik had zojuist het idee dat het harder moest.

Nu ik er over nadenk, zijn de zenders bij ziggo niet 5.1? De enige mogelijkheid om dat te krijgen, is wanneer ik op de knop "game" druk, dan gaat het geluid naar de Pro Logic II instelling. Maar dat is volgens mij kunstmatig 5.1, want via de rears komt dan af en toe geluid alsof een radiozender niet goed doorkomt.

Hardware:
Denon 2113
Humax van Ziggo

En nog een laatste vraag. Is het normaal dat een receiver geluid maakt? Ik hoor een constante zoem van de receiver komen, ook als deze op standby staat. Als ik deze site mag geloven, wordt het geassocieerd met het elektriciteitsnet. Maar ik kan me niet herinneren dat ik het eerder uit de receiver heb gehoord. (Geluid komt dus niet uit de speakers, maar van de receiver zelf).

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 28-02-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Wat gebruiken jullie hier om speakers vast te zetten op de stands? Ik kom via internet op de volgende opties

- Blu-tack (schijnt goed te dempen, maar slecht verkrijgbaar)
- Pritt buddies (goedkoop, maar kleven deze genoeg? zien er vrij klein uit)
- Tesa powerstrips (goedkoop, goed verkrijgbaar)

Ik neig zelf naar de laatste optie, maar is dit ook de beste optie? De powerstrips zijn gewoon bij de blokker/bouwmarkt te koop.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Hier de ELAC hoofdpagina over de nieuw Uni-Fi serie: http://elac.com/product-category/passive/uni-fi/

Zijn er weinig ELAC winkels in Nederland? Heb wat moeite met het vinden van een NL ELAC retailer. Heb wel interesse in het merk maar prijsinfo is schaars. Als je op "RETAILERS" drukt zie je alleen maar Amerikaanse winkels. Kan toch niet dat deze speakers straks niet te koop zijn buiten Amerika ;_;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Op de elac.com site is het bij de taal in het Engels inderdaad vooral US.
Als je op Duits klikt krijg je wat andere opties zoals dit lijstje:
http://212.51.18.14/de/haendler/distributoren.php#westeuropa

Maar allemaal niet heel erg actueel... wellicht zou je een mailtje aan de NL of BE distributeur kunnen sturen. Ik heb in principe ook wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
John Dude schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:05:
Hier de ELAC hoofdpagina over de nieuw Uni-Fi serie: http://elac.com/product-category/passive/uni-fi/

Zijn er weinig ELAC winkels in Nederland? Heb wat moeite met het vinden van een NL ELAC retailer. Heb wel interesse in het merk maar prijsinfo is schaars. Als je op "RETAILERS" drukt zie je alleen maar Amerikaanse winkels. Kan toch niet dat deze speakers straks niet te koop zijn buiten Amerika ;_;
http://www.iear.nl/merken/elac.html

Het is een Duits merk dus ze moeten vrij makkelijk verkrijgbaar zijn in Duitsland. De bovenstaande Debut prijs lijkt ook iets minder laag dan de Amerikaanse prijzen die ik in interviews heb gehoord. Ik lees even snel, $560 per paar voor de torentjes was de afgesproken wonderbaarlijke prijs. Niet €379,- per stuk en dan kom je heel wat concurrentie tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArpieTech
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02-2024
Voordat ik een nieuw topic start wil ik het eerst hier proberen.

Ik heb een paar oude speakers uit de schuur gehaald die al een aantal jaar niet gebruikt zijn (misschien belangrijk?) en een versterker. Deze speakers wil ik via de versterker op mijn PC aansluiten. Dit is gelukt, maar nu hoor ik een constante, best harde zoem die afhankelijk is van het volume van de versterker.

Met hulp van Google dacht ik dat dit aan de kabel lag, maar als ik dezelfde kabel in mijn telefoon of tablet plug werkt het wel helder. Uiteindelijk wil ik deze grote lompe versterker vervangen door een kleine die op het bureau past (advies?), maar voordat ik dit doe wil ik wel weten waar het mis gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is de oplossing?

Onderdelen:
Twee Mission 761 speakers.
Kenwood stereo integrated amplifier AX-33.
Geel, wit, rood (rood en wit ingeplugd) naar jack kabel.
Gigabyte GA-H97M-D3H moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door ArpieTech op 29-02-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het zit hem in de jackplug. Kijk maar eens, als je goed kijkt zul je zien dat er drie zwarte ringetjes op zitte , en dus 3 kanalen plus grond. Dat vind de uitgang van je PC niet leuk, want die heeft maar twee kanalen plus grond. Dus dat gaat mis, want er is een stukje overlap op dat derde kanaaltje. Pak een jack naar 2x tulp en je probleem is opgelost :)

Dat het met je telefoon of tablet wel goed gaat komt omdat die ook een derde kanaal hebben (voor de microfoon). Dus die sturen wel het juiste signaal over de juiste ader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArpieTech
Ah dat klink eigenlijk best logisch. Die heb ik helaas zo niet in m'n grote doos vol kabels liggen. Nu heb ik de jack met 3 ringen via een koppelstukje in een 2 rings jack gestopt en het zoemen is weg. Alleen moet ik nu de versterker op vol volume zetten om een beetje geluid te krijgen. Is dat opgelost met een rechtstreekse kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vast wel. En alsnog ben je nu niet goed bezig. Ws heb je nu een ander kanaal ingeplugd ofzo. Koop gewoon zo'n kabeltje voor een paar euro, desnoods bij de kringloop. Wat je nu doet is niet goed voor zowel je PC als je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArpieTech
Zal er vanavond een bestellen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga toch maar weer af van bi-amp. Als ik het geluid helemaal op nul zet, dan hoor je uit de tweeters een dikke ruis-geluid komen. Hoort volgens mij niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je last hebt van ruis is het probleem meestal dat de gain structure niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:47
NoepZor schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:03:
Wat gebruiken jullie hier om speakers vast te zetten op de stands? Ik kom via internet op de volgende opties

- Blu-tack (schijnt goed te dempen, maar slecht verkrijgbaar)
- Pritt buddies (goedkoop, maar kleven deze genoeg? zien er vrij klein uit)
- Tesa powerstrips (goedkoop, goed verkrijgbaar)

Ik neig zelf naar de laatste optie, maar is dit ook de beste optie? De powerstrips zijn gewoon bij de blokker/bouwmarkt te koop.
Ik gebruik hier 2 lagen anti slip mat van de Action om te voorkomen dat mijn sensor 1's van de stands af schuiven en dat werkt voor mij prima!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Iemand een idee waar ik een goed overzicht kan vinden van meerkanaalsversterkers? Met de pricewatch heb ik tot nog toe geen succes geboekt, lijkt wel of ze onbestaande zijn. Het enige wat ik in de pricewatch kan vinden is surround-sound, maar dat is net niet wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
ArpieTech schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:13:
Uiteindelijk wil ik deze grote lompe versterker vervangen door een kleine die op het bureau past (advies?)
http://nl.aliexpress.com/...-surpass/32304353284.html

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Flying schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:29:
Iemand een idee waar ik een goed overzicht kan vinden van meerkanaalsversterkers? Met de pricewatch heb ik tot nog toe geen succes geboekt, lijkt wel of ze onbestaande zijn. Het enige wat ik in de pricewatch kan vinden is surround-sound, maar dat is net niet wat ik zoek.
Kun je meerkanaalsversterker wat beter omschrijven? Een stereoversterker is ook een meerkanaalsversterker >:)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
ArpieTech schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:13:
Voordat ik een nieuw topic start wil ik het eerst hier proberen.

Ik heb een paar oude speakers uit de schuur gehaald die al een aantal jaar niet gebruikt zijn (misschien belangrijk?) en een versterker. Deze speakers wil ik via de versterker op mijn PC aansluiten. Dit is gelukt, maar nu hoor ik een constante, best harde zoem die afhankelijk is van het volume van de versterker.

Met hulp van Google dacht ik dat dit aan de kabel lag, maar als ik dezelfde kabel in mijn telefoon of tablet plug werkt het wel helder. Uiteindelijk wil ik deze grote lompe versterker vervangen door een kleine die op het bureau past (advies?), maar voordat ik dit doe wil ik wel weten waar het mis gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is de oplossing?

Onderdelen:
Twee Mission 761 speakers.
Kenwood stereo integrated amplifier AX-33.
Geel, wit, rood (rood en wit ingeplugd) naar jack kabel.
Gigabyte GA-H97M-D3H moederbord.
Wat is het budget voor de versterker en de eisen/wensen? Ik kan wel wat aanraden, maar het moet wel aansluiten bij jouw budget en eisen/wensen.

Ik heb zelf sinds december de NAD D7050 en wil niks anders meer. Deze verving een NAD C340. Luxe probleem, maar hij maakt m'n bureau veel leger. Ik heb de coax out van m'n ESI sound card aangesloten op een van de vele digi inputs van de D7050. Er zit geen analoog in op, dat kan een probleem zijn. Ik weet niet wat je verder wilt aansluiten. Je mainboard ondersteund volgens de site van gigabyte SPDIF out, dus dat gaat passen. Anders kun je hem altijd via een USB kabel aansluiten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:32:
Als je last hebt van ruis is het probleem meestal dat de gain structure niet goed is.
De wat? En waar stel je zoiets in? Of is dat hardwarematig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

PageFault schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:38:
[...]

Wat is het budget voor de versterker en de eisen/wensen? Ik kan wel wat aanraden, maar het moet wel aansluiten bij jouw budget en eisen/wensen.

Ik heb zelf sinds december de NAD D7050 en wil niks anders meer. Deze verving een NAD C340. Luxe probleem, maar hij maakt m'n bureau veel leger. Ik heb de coax out van m'n ESI sound card aangesloten op een van de vele digi inputs van de D7050. Er zit geen analoog in op, dat kan een probleem zijn. Ik weet niet wat je verder wilt aansluiten. Je mainboard ondersteund volgens de site van gigabyte SPDIF out, dus dat gaat passen. Anders kun je hem altijd via een USB kabel aansluiten overigens.
Aankoopadvies hebben we een heel subforum voor.
Als het alleen om simpele versterking gaat: ff bij http://schiit.com kijken. Kost geen drol, erg goed spul :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 01-03-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Nu online
bartvl schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:16:
[...]

Kun je meerkanaalsversterker wat beter omschrijven? Een stereoversterker is ook een meerkanaalsversterker >:)
Nou, de bedoeling is om 4 kamers aan te sluiten (10 speakers in totaal). Daar hang ik dan een wielersport streamen aan. Verschillende bronnen per kamer of volumeregeling per kamer is niet nodig. Dus dan dacht ik aan een versterker waar ik dus 10 speakers aan kan hangen.

Origineel was het doel gaan voor Sonos Connect AMP, maar de prijs wordt gortig als ik er vier moet aankopen. Zeker als je weet dat de helft van de Spotify functies niet werken. Op het web raadt iedereen overal Sonos aan of vier aparte versterkers met Chromecast audio. Ik wil beginnen met een goede versterker, uitbreiden kan later.

Iets in de aard van de HTD DMA-1240 lijkt me in dat geval ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat klinkt meer als PA werk. Je zou kunnen proberen deze te kopen, kost je zo'n 650 euro inclusief invoerheffing enzo:

http://www.ebay.com/itm/D...ier-300-815-/221445692027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Nu online
Dat is exact wat ik zoek. Je kunt niet geloven hoe moeilijk het al is geweest om ook maar iets te vinden die voldoet aan de eisen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
BARACUS schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:39:
[...]

http://www.iear.nl/merken/elac.html

Het is een Duits merk dus ze moeten vrij makkelijk verkrijgbaar zijn in Duitsland. De bovenstaande Debut prijs lijkt ook iets minder laag dan de Amerikaanse prijzen die ik in interviews heb gehoord. Ik lees even snel, $560 per paar voor de torentjes was de afgesproken wonderbaarlijke prijs. Niet €379,- per stuk en dan kom je heel wat concurrentie tegen.
Ik geloof dat de 560 over de boekenplank speakers ging, maar dan de nieuwe Uni-Fi serie. De torens zijn sowieso niet weglegt voor mij vanwege gebrek aan ruimte.

Ik zat te denken

2x Debut B6 of Uni-Fi UB5 (fronts)
2x Debut B5 (surrounds)
1x Debut C5 (center)
1X SVS PB-1000

De EQ10 ziet er leuk uit vanwege de smartphone controll maar ehhh....moet nog even wat meer inlezen daarover. Veel keus qua subs voor rond de 500.

Het is nog even afwachten tot April als de Uni-Fi serie uitkomt. Alles wat ik tot zo ver heb gelezen is heel positief. Zat op het punt een Dali Zenzor 5.1 set aan te schaffen maar misschien zal ik toch voor ELAC gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door John Dude op 02-03-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FeaR schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:30:

[...]

In theorie maakt het niet uit. Het is inderdaad wat je zegt, bij PCM doet de PC het decodeerwerk en bij bitstream doet de receiver dat. De track blijft in de basis gelijk en daardoor behoud je bijvoorbeeld het surround geluid.

De PC weer op bitstream zetten is veelal niet heel lastig. Hangt vooral af van de software waarmee je de bestanden afspeelt.
Dat was nog een aardige zoektocht ook.
De instellingen stonden in principe goed, maar hij stuurde nog steeds alleen PCM uit.

Ging pas goed toen ik hem van 5.1 naar stereo naar 5.1 zette |:(

Maar, ik hoor zoals verwacht geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zo, alle kabels zijn - na gekocht en ontvangen - inmiddels ook weggewerkt achter de plinten. Dankjewel allemaal voor het meedenken. Nu dus lekker sparen voor een mooie AV-receiver en een fijne set luidsprekers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

John Dude schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:39:
[...]
Het is nog even afwachten tot April als de Uni-Fi serie uitkomt. Alles wat ik tot zo ver heb gelezen is heel positief. Zat op het punt een Dali Zenzor 5.1 set aan te schaffen maar misschien zal ik toch voor ELAC gaan.
De UB5! Worden KEF LS50 killers genoemd.

Elac's zijn echter niet altijd even makkelijk aan te sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
SannrHerr schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:56:
[...]

Niemand heeft ze kunnen testen in hun eigen omgeving maar het zijn al LS50 killers. Ik zal je alvast 1 ding vertellen, qua design killen ze de LS50 dus niet :P

Ik denk dat een hoop mensen (niet onterecht) ook een beetje een liefde hebben voor meneer Jones zelf. Hij weet zijn verhaal goed te vertellen. Maar hij is niet de enigste persoon die een paar redelijke speakers kan bouwen.

YouTube: Elac Uni-Fi Speakers with Andrew Jones Interview CES 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

BARACUS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:17:
[...]
Ik zal je alvast 1 ding vertellen, qua design killen ze de LS50 dus niet :P
Dat ben ik helemaal met je eens. Mijn vrouw echter... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
SannrHerr schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:56:
[...]

Heb nog even het avforums topic door gelezen waar meneer Jones zelf wat vragen had beantwoordt. Maar deze vraag ivm met het aansturen was ook gevraagd, Jones zegt zelf dat ze prima aan te sturen zijn met een mid-range versterker.

Ook zullen ze *waarschijnelik* samen kunnen gaan met de Debut serie ivm met timbre matching in surround setups. Dussss.....dat worden denk ik UB5's als fronts voor mij :9~

[ Voor 16% gewijzigd door John Dude op 04-03-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ik ben echt érg benieuwd. Als ze al minstens half zo goed presteren als die KEF LS50's, zijn ze het geld al waard. Zeker voor een derde (!) van de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:06
Mensen, ik heb nieuwe onderburen (hele lange tijd geen gehad), en ik draai toch graag met wat meer volume... Dus lijkt het me wel een goed idee om te proberen de overlast wat te beperken. Nu lees ik in het "post hier je fotos en specs van je home cinema"-topic vanalles over koppelen en ontkoppelen. Lijkt mij dat ik wat moet doen om te 'ontkoppelen'. Wat zijn jullie aanbevelingen in deze situatie? :) PS, ik heb Jamo S426 zuilen staan, zonder sub.

[ Voor 20% gewijzigd door Pyr0_ op 06-03-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Voor ontkoppelen zal je gebruik moeten maken van zachte materialen. Al vraag ik me - NOFI - af of het echt nodig is met een paartje S426, dat zijn geen speakers die echt ver doorlopen in het laag dan wel oemph geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Tnx FeaR. No buts hurted. ;) Het gaat er ook niet om dat ze superlaag gaan. Volume is volume, en met de heavy metal die ik graag hard luister heb je geen peperdure audio-set nodig om je buren te vervelen... ;)
Maar zachte materialen; volstaan dan van die dingen wat je onder je stoelpoten plakt? Of krijg je daar ergens speciale rubbertjes voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Volgens mij kunnen de buren op 2 manier last van je krijgen (audio-wise). Enerzijds het doordreunen van de lage tonen. Ze horen hierbij eigenlijk de trillingen van de vloer/plafond. Anderzijds het doorstralen van volume.

Dat eerste kun je verhelpen door de speakers te ontkoppelen, dat tweede is ontkoppelen niet voldoende, en zal je waarschijnlijk ook aan uitgebreide vloer-isolatie moeten denken. Dat is volgens mij wat FeaR probeert te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Qua vloer-isolatie heb ik al van die dikke groene matten onder m'n laminaat liggen. Wat dat betreft kan ik niet meer doen zonder echt héél veel werk erin te duwen. Daarom dat ik dacht aan ontkoppelen. Dus nogmaals de vraag; zijn er, en waar dan, 'ontkoppel'-rubbertjes/voetjes/weetikveelhoehetheet, te koop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Welke receiver raden jullie aan op kef q300 speakers? Het is mijn bedoeling om een 5.1 setup uit te bouwen met 2x kef q300 2x kef q100 en 1x q200, subwoofer heb ik nog niet op het oog

PSN: Jonasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
@Jonasken; had je zelf al iets op het oog? Welke receiver is een beetje een brede vraag; moet hij bijvoorbeeld iets van streaming hebben, of aan bepaalde afmetingen voldoen, of bijvoorbeeld méér dan één toslink input hebben... Er is best wel een aantal goede receivers, maar dit lijkt me ook een gevalletje van samen met de (je) speakers beluisteren en kijken wat goed klinkt.

Anders moet ik gewoon de Marantz SR7010 aanraden namelijk, en daar heb je niet direct iets aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Je budget is ook erg belangrijk voor een receiver. Als je budget het toe laat zou ik er één halen met Audyssey XT32. Mijn geluid is hier enorm op vooruit gegaan(Marantz SR6010)

Ook moet jij kijken hoe belangrijk het is of hij is voorbereid is op UHD/4K. Veel receivers zeggen dat ze hier op voorbereid zijn maar vaak is dit een 'light' versie van UHD/4K(geen 60Hz, HDR of 4:4:4 colorspace).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Ik kon het zo snel niet vinden dus dan maar hier.

Is het mogelijk om bij een X.2 versterker 2 verschillende subwoofers aan te sluiten en dan 1 voor LFE gebruiken en 1 voor muziek ?

Zodat er bv bij muziek een gesloten subje het laag voorziet en bij film een dikke gepoorte sub het sublaag voor z'n rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Je kan er altijd wel 2 verschillende subwoofers op aansluiten, maar of ze dan ook op die manier afzonderlijk te gebruiken zijn betwijfel ik.
Wat je wel kan doen is gewoon de grote uitzetten bij muziek en als je een film gaat kijken zet je de kleine sub uit. Maar dit heeft ook weer gevolgen voor eventuele Audyssey settings die dan niet meer optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

douwe.nl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:42:
Ik kon het zo snel niet vinden dus dan maar hier.

Is het mogelijk om bij een X.2 versterker 2 verschillende subwoofers aan te sluiten en dan 1 voor LFE gebruiken en 1 voor muziek ?

Zodat er bv bij muziek een gesloten subje het laag voorziet en bij film een dikke gepoorte sub het sublaag voor z'n rekening neemt.
Bij mij is niet een dergelijke constructie bekend, maar je kunt het ook anders doen:

Je gebruikt de pre-outs van je fronts en sluit daar je muziekale sub aan. Misshien moet je dan nog wel je fronts op Large.

Je grote sub sluit je aan op je LFE uitgang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Mikayu,

Ik wil juist niks aan of uit moeten zetten, gewoon knop indrukken en direct goed :P

Pauluz,

Ok thx, dat klinkt als een goede oplossing.

Zit er namelijk aan te denken om 2 monitors te gaan gebruiken icm 2 (nu 2 dus haha) subjes ter ondersteuning en een apparte sub voor het LFE kanaal die ik dan mooi als "tafel" naast de bank kan gebruiken :P

De pre-out van de fronts kan ik dan gewoon mono per kant op de sub versterker aansluiten zoals normaal op de Sub pre out ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja dat kan idd. Het is trouwens ook de moeite de drie subs tegelijk te proberen (alle drie aan het lfe). Meerdere subs is de manier om snaarstrak sublaag te krijgen met veel minder verschil tussen luisterposities. De enige catch is dat het lastig kan zijn het goed in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
M'n id is om een 2e hands x4000 te kopen, Ik heb nu een x2000...

Als ik 2 kleine gesloten en 1 grote gepoorte sub heb is het überhaupt wel fatsoenlijk af te stellen met een "reguliere" receiver met alle 3 op LFE?

Ik zit nog volop in de oriënterende fase om mogelijkheden te bekijken...

Wil de speedster van Paul carmody maken en afhankelijk of t bevalt houden of wat anders maken.

Iig monitor's met losse subjes omdat ik in een appartement woon en het anders wel erg snel vol staat...

[ Voor 35% gewijzigd door douwe.nl op 10-03-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:50:
Voor ontkoppelen zal je gebruik moeten maken van zachte materialen. Al vraag ik me - NOFI - af of het echt nodig is met een paartje S426, dat zijn geen speakers die echt ver doorlopen in het laag dan wel oemph geven.
Het valt me op dat je behoorlijk blase reageert op het laag dat uit normale speakers komt. Ik heb sterk de indruk dat je van mening bent dat zonder subwoofer het laag wel dermate armoedig en schraal is, dat het eigenlijk niet aan te horen is. Je beseft je wel dat er gewoon meer dan voldoende speakers zijn die netjes vanaf ongeveer 50-55Hz weergeven en tot 40Hz redelijk doorspelen (dat kunnen de meeste 2weg met 17cm woofer wel redelijk goed zelfs), dat daar gewoon een behoorlijke "oemph" uit komt en dat dat voor bijna alle muziek voor ongeveer 95% een uitstekende mooie en diepe laagweergave verzorgt en dat ongeveer 95% van de mensen geen (of een hele matige) subwoofer heeft?

Heb je er slechte ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:13:
[...]
Heb je er slechte ervaring mee?
In den zeer beginne zat de Jamo S426 ook in mijn shortlist, maar die vielen relatief snel af doordat ze alles behalve laag gingen (en het budget omhoog). Het houdt heel snel op bij die speaker. Dus het is echt bij dit model specifiek dat ik het aanhaal, niet omdat het een kleinere vloerstaander is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Nico111 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 08:45:
Ook moet jij kijken hoe belangrijk het is of hij is voorbereid is op UHD/4K. Veel receivers zeggen dat ze hier op voorbereid zijn maar vaak is dit een 'light' versie van UHD/4K(geen 60Hz, HDR of 4:4:4 colorspace).
Ik ben op termijn ook op zoek naar een nieuwe versterker en ik vroeg me af hoe je kan zien of het een 'light' versie betreft.

Wellicht sowieso wel handig om hier de vraag maar gelijk te stellen, welke versterker past er het best bij deze eisen:

- Nu 7.1 maar wil uitbreiden naar 7.1.4 atmos. Dus 4 speakers in het plafond.
- DtsX
- Beetje power
- Zoveel mogelijk toekomstbestendig
- Budget 8000-1200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Malt007 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:28:
[...]
Ik ben op termijn ook op zoek naar een nieuwe versterker en ik vroeg me af hoe je kan zien of het een 'light' versie betreft.

Wellicht sowieso wel handig om hier de vraag maar gelijk te stellen, welke versterker past er het best bij deze eisen:

- DtsX
- Beetje power
- Budget 8000-1200 euro.
Zie de TW betreffende aankoopadvies. Graag dergelijke topics openen binnen Consumentenelektronica Aankoopadvies. Gebruik dan meteen de quick start aangezien alleen een boodschappenlijstje vrijwel direct op slot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:30
Ik heb onlangs een PA set verkregen met een Peavey xr800f mengpaneel/versterker. Samen met twee 15" Peavey toppen geeft dat een leuk geluidje. Mogelijk wil ik in de toekomst nog een subwoofer toevoegen maar met het vermogen van deze versterker weet ik niet of dat gaat lukken dus ik ben benieuwd of hier wel een subwoofer op aangesloten kan worden.

de achterkant van de versterker Afbeeldingslocatie: http://medias.audiofanzine.com/images/normal/peavey-xr-800f-340430.jpg

Ik heb nu de speakers op de aansluitingen direct naast de "bridge" aangesloten zitten. De buitenste aansluitingen zijn daarvan nog vrij. Kan ik hier nog een eindtrap aan hangen voor een subwoofer?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Malt007 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:28:
[...]

- DtsX
- Beetje power
- Budget 8000-1200 euro.
Dts-x komt nu pas uit. Als dts-x en toekomstbestendig een grote eis is dan lekker wachten op de modellen van volgend jaar. Ik wil eerst een paar fatsoenlijke reviews zien voordat je in het plafond gaat zagen :D

Atmos heeft al zo'n grote voorsprong dat ik me afvraag of dts niet veel te laat is. De speaker configuratie is me ook niet helemaal duidelijk. Ik geloof dat ze nu water bij de wijn hebben gedaan en de atmos configuratie hebben overgenomen?

Het hele aura-3d, atmos en dts-x verhaal is weer zo'n typisch onnozel project van de industrie. De consument wijsmaken dat ze 12 speakers moeten ophangen en daarna 3 verschillende configuraties introduceren ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JeroenF schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:17:
Ik heb onlangs een PA set verkregen met een Peavey xr800f mengpaneel/versterker. Samen met twee 15" Peavey toppen geeft dat een leuk geluidje. Mogelijk wil ik in de toekomst nog een subwoofer toevoegen maar met het vermogen van deze versterker weet ik niet of dat gaat lukken dus ik ben benieuwd of hier wel een subwoofer op aangesloten kan worden.

de achterkant van de versterker [afbeelding]

Ik heb nu de speakers op de aansluitingen direct naast de "bridge" aangesloten zitten. De buitenste aansluitingen zijn daarvan nog vrij. Kan ik hier nog een eindtrap aan hangen voor een subwoofer?
Nou, beetje oldskool, maar die jacks zijn speaker aansluitingen. Bedoeld voor passieve speakers dus, en niet voor versterkers. Die moeten aan een andere output en dan moet er nog een crossover tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Jag schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:00:
[...]
Nou, beetje oldskool, maar die jacks zijn speaker aansluitingen. Bedoeld voor passieve speakers dus, en niet voor versterkers. Die moeten aan een andere output en dan moet er nog een crossover tussen.
Ja klopt. zover was ik inderdaad. Daarom ook de vraag of er uberhaubt een subwoofer aangesloten kan worden. Zat zelf misschien te denken aan de tape-out aansluiting?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

BARACUS schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:44:
[...]

Dts-x komt nu pas uit. Als dts-x en toekomstbestendig een grote eis is dan lekker wachten op de modellen van volgend jaar. Ik wil eerst een paar fatsoenlijke reviews zien voordat je in het plafond gaat zagen :D

Atmos heeft al zo'n grote voorsprong dat ik me afvraag of dts niet veel te laat is. De speaker configuratie is me ook niet helemaal duidelijk. Ik geloof dat ze nu water bij de wijn hebben gedaan en de atmos configuratie hebben overgenomen?

Het hele aura-3d, atmos en dts-x verhaal is weer zo'n typisch onnozel project van de industrie. De consument wijsmaken dat ze 12 speakers moeten ophangen en daarna 3 verschillende configuraties introduceren ;w
Ik volg het ook met interesse, maar ik ga ook niet zagen in het dak. Er komt hier hopelijk eind van het jaar / begin 2017 een leuke 5.1 set, al dan niet met omhooggerichte Atmos speakers. 5.1 is voor in de huiskamer gewoon prima en als het beter kan met een kleine aanpassing, dan ga ik daar misschien ook wel voor. Als echter blijkt dat Atmos met omhooggerichte speakers gewoon zonde is, dan sla ik het wel over.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Laatst online: 17-06-2024
Niet crossposten, verder in HKTS 200 vs Jamo 210 sub

[ Voor 72% gewijzigd door FeaR op 14-03-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JayJay schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:22:
welke sub raden jullie mij aan ter vervanging van mijn onkyo 538 sub:

jamo 210 (€90)
HKTS 200 €90)

of

Canton 600 (€180)
De 210 raad ik iig sterk af, erg bonkerig en totaal geen strakke bass...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Laatst online: 17-06-2024
DennusB schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:24:
[...]

De 210 raad ik iig sterk af, erg bonkerig en totaal geen strakke bass...
okee en het verschil tussen de canton en de hkts ? (behalve de prijs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:32
JeroenF schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:09:
[...]

Ja klopt. zover was ik inderdaad. Daarom ook de vraag of er uberhaubt een subwoofer aangesloten kan worden. Zat zelf misschien te denken aan de tape-out aansluiting?
Crossover

Bijvoorbeeld :
http://www.bax-shop.nl/cr...-weg-stereo-of-3-weg-mono
(maar dan liever iets met jacks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JeroenF schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:09:
[...]

De tape out is niet geschikt. Je kan de main outs gebruiken of anders de mon out of efx out. Met de laatste twee kan je per kanaal apart regelen hoeveel je naar het sub stuurt.

Of helemaal netjes: main outs naar crossover, uitgangen hoog terug naar power amp in en uitgangen laag naar sub versterker.

[ Voor 12% gewijzigd door Jag op 14-03-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Jag schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:00:
[...]

De tape out is niet geschikt. Je kan de main outs gebruiken of anders de mon out of efx out. Met de laatste twee kan je per kanaal apart regelen hoeveel je naar het sub stuurt.

Of helemaal netjes: main outs naar crossover, uitgangen hoog terug naar power amp in en uitgangen laag naar sub versterker.
Ah thanks! daar was ik naar op zoek :) _/-\o_

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb onlangs een IQaudio PI DAC-zero aangeschaft, hier wil ik middels Volumio internet radio etc gaan streamen in de huiskamer. Tevens wil ik het geluid van de TV via RCA versterken, 2x input dus. Ik heb echter nog geen versterker en speakers voorhanden. Heeft iemand een idee m.b.t. een stereo versterker - speaker combinatie? Ik heb naar zelfbouw printen gekeken, T-amps (TA2020, TA2024 and TA2021 based) de Lepai varianten en Class D versterkers SMSL's alleen hebben die allemaal maar 1 input :-/

edit:
Ik kom nu net de SMSL Q5 Pro tegen en die heeft meerdere inputs, een interessant apparaat!

Speakers heb ik helemaal nog niet naar gekeken, ze moeten zo klein mogelijk zijn maar wel een goede bass bevatten. Mocht iemand tips hebben verneem ik ze graag!

edit:
2 Kef KHT2005.2 (HTS2001) eitjes , is dat wat voor in de huiskamer?

edit:
Ik lees net dat de SMSL Q5 een DAC bevat die de PI herkent als dusdanig via USB. Mocht dat echt werken en goed klinken staat er binnenkort een IQaudio PI DAC-zero te koop! 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door WeaZuL op 15-03-2016 16:58 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je vraagt naar tips en input over wat je zou kunnen kopen, dus de beste tip is een topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58
In mijn nieuwe woning heb ik twee loze leidingen aan laten leggen voor de rear-surround-speakers. Het idee is om de kabels aan beide kanten netjes af te werken middels wandcontactdozen, idealiter met banaanconnectoren.

Nu ben ik op zoek naar geschikte WCD's, maar ben verbaasd door de prijsverschillen. Kopp heeft een model voor €12,57, terwijl Gira voor iets vergelijkbaars €40,12 vraagt. Zie ik een verschil in kwaliteit over het hoofd? Of kan ik beter een derde optie nemen?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Goede vraag. Maar heel eerlijk denk ik dat je hem beter hier kunt stellen: [DIY] Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2

Wat ik zelf zou doen is een paar kabels door de leiding trekken en gewoon glad afwerken met een afdekplaat ofzo. Net zo strak, en als je toch vaste plaatsen hebt is er ook geen reden om met banaanpluggen te werken.

Pagina: 1 ... 23 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6