Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is een beetje vergelijkbaar met zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 dilemma :P

Hoe méér (goedkope) contacten er tussen je versterker en de speakers (én je oren) zitten.....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 16-03-2016 00:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Tom Paris schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:48:
In mijn nieuwe woning heb ik twee loze leidingen aan laten leggen voor de rear-surround-speakers. Het idee is om de kabels aan beide kanten netjes af te werken middels wandcontactdozen, idealiter met banaanconnectoren.

Nu ben ik op zoek naar geschikte WCD's, maar ben verbaasd door de prijsverschillen. Kopp heeft een model voor €12,57, terwijl Gira voor iets vergelijkbaars €40,12 vraagt. Zie ik een verschil in kwaliteit over het hoofd? Of kan ik beter een derde optie nemen?
Voor connectoren zou ik overwegen om neutrik te nemen: betaalbaar en degelijk. Voor speaker signalen heb je dan Speakon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Ff een vraagje ter verduidelijking mbt mijn eerdere post hier boven.

Ik zie wel eens speaker projecten voorbij komen welke bestaan uit een passief 2 weg systeem met actief laag.

Word in voorkomend geval de passieve speaker normaal aangesloten op de receiver en het laag op de pre out ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat ligt er maar net aan hoe die speaker opgebouwd is. Weet toevallig van de Klipsch XF serie dat ze zowel actief als passief aangestuurd kunnen orden, en er achterop een switcht zit om aan te geven of je ze high of low level aanstuurt. Neem aan dat die schakelaar ook een stukje bevat dat de juiste versterking of verzwakking kiest :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Thx voor je antwoord.

Ik bedoel dan echt een passief en actief deel, waarbij je geen keuze hebt het midden en hoog actief aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26
Er van uitgaande dat die Klipsch speakers op dezelfde manier werken als een actieve subwoofer; dan betekent het high-level aansluiten niet dat de receiver de speakers van vermogen voorziet, maar wordt enkel het audiosignaal doorgestuurd naar de speakers en zorgt de interne versterker voor het vermogen.

Eigenlijk is dat ook verkeerd omschreven. Een versterker voorziet niet in vermogen, maar een speaker vraagt vermogen van de versterker. Als een speaker niets vraagt, zal een versterker niets leveren.

Als ik het goed heb is de weerstand bij de high-level aansluiting zo hoog, dat de versterker niet getriggert wordt om vermogen te leveren. Hierdoor komt enkel het audiosignaal de speaker/subwoofer binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 16-03-2016 19:31 . Reden: Kon er even niet opkomen. power = vermogen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Versterker = spanningsbron, die "wil" een bepaalde spanning creeren. Bij hoge impedantie (bijv high level ingang van subwoofer) loopt er dan maar weinig stroom, en bij lage impedantie (speaker) loopt er veel stroom. Dat verschil is ongeveer factor 1000. Bij lage impedantie veel stroom en dus veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 17:16
Ook hier maar even een vraagje tussendoor

Ik wil dit weekend een soundbar uitproberen zonder arc.
Kan ik m ook aansluiten op de koptelefoon uitgang van mijn tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 14:21

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ja. Als er een mini-jack of tulp ingang op zit.
Veel TV's hebben ook een optische uitgang en veel soundbars een ingang er voor. Is ook een optie.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 19:02
Vraagje tussendoor:

Ik gebruikte mijn speakerset met versterker (Marantz PM6005) met mijn computer middels een optische digitale kabel. Deze lag een beetje onhandig van m'n pc naar versterker en toen ben ik eroverheen gestruikeld.

Resultaat: optische poort (on board) defect en de kabel aan de computerkant kapot vanwege een scheef pinnetje. Gelukkig was de kabel lang en slok en heeft de versterker geen klap gehad.

Wat is nou de beste optie om weer gebruik te kunnen maken van mijn versterker? Ik zie zelf twee opties:
1. nieuwe optische kabel en een dedicated geluidskaart van 25 euro op pci poort (goedkoopste in pricewatch) wat samen zo'n 40 euro kost. Wel weer een kabel door m'n studeerkamer heen.
2. een streamer waarmee ik draadloos kan streamen. Bijv. een Denon Heos link of Argon stream2m of marantz na6005.

Probleem bij optie 2: ik heb niet zoveel budget want ik studeer nog (en alles is al duur genoeg). Bijkomend probleem: ik gebruik Windows Phone 8.1 en Windows 10 mobile: daar zijn geen apps voor bij bijv. de Denon Heos (maar die ondersteunt wel spotify).

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Misschien iets om even goed uit te zoeken: Alle audio van je PC streamen naar een Chromecast audio. Die kun je dan ook op je telefoon gebruiken met bijv. Spotify.

Er zijn wel projectjes die alle audio streamen naar een chromecast mogelijk maken:
http://lifehacker.com/how...o-a-chromecast-1750297581

[ Voor 10% gewijzigd door NoepZor op 17-03-2016 13:31 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
NoepZor schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:30:
Misschien iets om even goed uit te zoeken: Alle audio van je PC streamen naar een Chromecast audio. Die kun je dan ook op je telefoon gebruiken met bijv. Spotify.

Er zijn wel projectjes die alle audio streamen naar een chromecast mogelijk maken:
http://lifehacker.com/how...o-a-chromecast-1750297581
Is wel een super handige oplossing, maar dan heb ik eigenlijk weinig aan mijn prima versterker met prima DAC? Ik heb ook de nodige FLAC bestandjes op m'n computer staan.. dus ik weet niet of dit de geschikte oplossing is! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Er schijnt ook een lichte vertraging in het geluid te zitten, voor het spelen van spelletjes en kijken van films is dat natuurlijk storend. De meest veilige oplossing is een geluidskaart met kabel dan. Je kunt ook nog een USB geluidskaart overwegen mocht je liever geen PCI kaart in je PC willen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
NoepZor schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:02:
Er schijnt ook een lichte vertraging in het geluid te zitten, voor het spelen van spelletjes en kijken van films is dat natuurlijk storend. De meest veilige oplossing is een geluidskaart met kabel dan. Je kunt ook nog een USB geluidskaart overwegen mocht je liever geen PCI kaart in je PC willen steken.
Ik zit nu te kijken naar een Bluesound Node (eerste versie), Heos connect link of een sonos connect. Zou dat een optie zijn? Deze bovenstaanden zijn tweedehands wel voor 200 euro op de kop te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Worsteneter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:51:
[...]

Ik zit nu te kijken naar een Bluesound Node (eerste versie), Heos connect link of een sonos connect. Zou dat een optie zijn? Deze bovenstaanden zijn tweedehands wel voor 200 euro op de kop te tikken.
Worsteneter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:51:
[...]

Die hebben uiteraard ook een vertraging. overigens kan ik de Raumfeld connector aanraden, die is wat goedkoper dan de door jowu genoemde opties, maar misntens zo goed. Echter geen Windows Phone app.

Mocht je echt on budget zitten, dan is dit: http://www.teufelaudio.co...eufel-bt-link-p15112.html wellicht een leuke oplossing(mits je pc bluetooth heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
EddoH schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:02:
[...]

[...]

Die hebben uiteraard ook een vertraging. overigens kan ik de Raumfeld connector aanraden, die is wat goedkoper dan de door jowu genoemde opties, maar misntens zo goed. Echter geen Windows Phone app.

Mocht je echt on budget zitten, dan is dit: http://www.teufelaudio.co...eufel-bt-link-p15112.html wellicht een leuke oplossing(mits je pc bluetooth heeft).
Wat voor mij ook belangrijk is, is dat ik er mee vooruit kan. Dan mag het ook wel iets meer kosten.
De bluesound node kan ik voor 200 euro nieuw krijgen, de Heos en Sonos zijn voor ook rond de 200 euro tweede hands te krijgen.

Is dat een betere optie dan jouw genoemde opties? Hoe zit het met de DAC in de bluesound vs de DAC in de marantz pm6005?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Worsteneter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:06:
[...]

Wat voor mij ook belangrijk is, is dat ik er mee vooruit kan. Dan mag het ook wel iets meer kosten.
De bluesound node kan ik voor 200 euro nieuw krijgen, de Heos en Sonos zijn voor ook rond de 200 euro tweede hands te krijgen.

Is dat een betere optie dan jouw genoemde opties? Hoe zit het met de DAC in de bluesound vs de DAC in de marantz pm6005?
De Raumfeld Connector, Bluesound Node en Marantz hebben allen een vergelijkbare DAC (Cirrus Logic 24/192)
De Bluesound app schijnt niet super te zijn, Sonos ben ik persoonlijk geen fan van(prijsstelling/kwaliteit). Verder heb ik zelf een Raumfeld systeem en ben daar heel tevreden mee (geen Connector overigens). Het zijn allemaal apparaten die hetzelfde ongeveer doen, dus dan komt het voor jou af op persoonlijke voorkeur of eventuele Windows Phone ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
EddoH schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:16:
[...]

De Raumfeld Connector, Bluesound Node en Marantz hebben allen een vergelijkbare DAC (Cirrus Logic 24/192)
De Bluesound app schijnt niet super te zijn, Sonos ben ik persoonlijk geen fan van(prijsstelling/kwaliteit). Verder heb ik zelf een Raumfeld systeem en ben daar heel tevreden mee (geen Connector overigens). Het zijn allemaal apparaten die hetzelfde ongeveer doen, dus dan komt het voor jou af op persoonlijke voorkeur of eventuele Windows Phone ondersteuning.
Lastig! Ik neig naar de node als ik hem voor 200€ kan krijgen. Muziek afspelen op m'n telefoon is toch gepiel, vriendin heeft anders wel een iPhone en voor m'n tablet op Windows 10 is wel een goede desktop app.

Ga er nog even over nadenken! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Worsteneter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:46:
[...]

Is wel een super handige oplossing, maar dan heb ik eigenlijk weinig aan mijn prima versterker met prima DAC? Ik heb ook de nodige FLAC bestandjes op m'n computer staan.. dus ik weet niet of dit de geschikte oplossing is! ;)
Koop een chromecast audio. Van daar af een mini toslink naar coaxial adapter en dan coaxiaal je marantz in.
Op je PC windows media player zo congiggen dat ie DLNA server gaat spelen en je muziekmappen aan je library voor muziek toevoegen. Dan kun je er vanuit de chromecast af uit selecteren. Is wel een voorwaarde dat er een windows app voor de chromecast is, maar kan me niet voorstellen dat die er niet zou zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Worsteneter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:25:
Wat is nou de beste optie om weer gebruik te kunnen maken van mijn versterker?
http://www.hobo.nl/nad-dac-2-wireless-dac.html

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Leuk ding!

Heb uiteindelijk een bluesound node op dek op getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Beter. Mooi ding. Eerste generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:12
EddoH schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:11:
Beetje een beperkt ding voor een hoge prijs IMHO
Inderdaad. Plus, aangeraden artikel er onder (http://www.hobo.nl/audioq...usb-line-conditioner.html) deed mij meteen de tab sluiten. Koop uit principe niks bij winkels die dit soort onzin aanprijzen. Elk ander artikel op die site heeft daarna ook, voor mij, geen enkele betrouwbaarheid meer. YMMV, uiteraard :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
SannrHerr schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:12:
Beter. Mooi ding. Eerste generatie?
Ja, eerste generatie. Ik vind de tweede generatie mooier en ik wou eigenlijk een witte, maar ik kon een eerste generatie in het zwart voor 200 euro op de kop tikken incl. 5 jaar garantie bij een prima hifi winkel omdat er een klein krasje op zat. Keuze snel gemaakt.

Ik kan zoveel uitgeven als ik wil, maar er komt niets binnen dus hou ik het liever op de bank.. zo'n kleurtje maakt dan weinig uit :P Technisch is er vrijwel niets veranderd tussen de generaties, enkel een andere wifi chip (ik ga toch met een kabeltje werken) en extra uitgangen/ingangen (o.a. coax), maar dat heb ik toch niet nodig.
Morgen komt ie al! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Ik ben nu ongeveer een weekje in het bezit van een Rotel RA-12 versterker in combinatie met 2x Dali Opticon 6 speakers. Tot nu toe klinkt het allemaal super! Ik was alleen nog op zoek naar de beste oplossing voor het streamen van muziek naar de speakers. Natuurlijk alle opties als Sonos connect, Bluesound, Chromecast Audio bekeken maar nog geen knoop doorgehakt. Nu schiet me net te binnen dat er op de Rotel ook gewoon een USB aansluiting aanwezig is. Ik vraag mij nu het volgende af: als ik hier nou gewoon een iPad met Spotify aanhang via de standaard Apple kabel, lever ik dan heel veel in aan kwaliteit? Ik begrijp dat het streamen via Spotify opzich al een impact heeft op de kwaliteit. Ik ben enkel benieuwd naar wat er nog verloren gaat door het koppelen van de iPad aan de versterker middels USB. Zal ik bijvoorbeeld beter geluid krijgen als ik Sonos connect of Bluesound ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:58

DjVe

Hatsaflats!

Naar mijn weten is dat exact hetzelfde. Chromecasten is eigenlijk niet echt streamen, maar je apparaat als afstandsbediening gebruiken. De chromecast start vervolgens zelf spotify als app op en gaat je keuze afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
Je kan bij Spotify de streaming kwaliteit instellen op Extreem (320 kbps ogg vorbis). Dan is het niet meer te onderscheiden van een digitaal CD signaal. Zelfs met Hoog (160 kbps ogg vorbis) moet je bizar goede oren hebben om het verschil te horen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
RichieB schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:07:
Je kan bij Spotify de streaming kwaliteit instellen op Extreem (320 kbps ogg vorbis). Dan is het niet meer te onderscheiden van een digitaal CD signaal. Zelfs met Hoog (160 kbps ogg vorbis) moet je bizar goede oren hebben om het verschil te horen.
Ik hoor het verschil tussen 320 kbps en 24/192 FLAC ook niet echt (je denkt het te horen). Toch hoor je het verschil tussen een plaatje en een extreem hoge kwaliteit digitale track wel maar niet per se zoals je dat verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
DjVe schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:24:
Naar mijn weten is dat exact hetzelfde. Chromecasten is eigenlijk niet echt streamen, maar je apparaat als afstandsbediening gebruiken. De chromecast start vervolgens zelf spotify als app op en gaat je keuze afspelen.
RichieB schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:07:
Worsteneter schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:50:
[...]

Ik hoor het verschil tussen 320 kbps en 24/192 FLAC ook niet echt (je denkt het te horen). Toch hoor je het verschil tussen een plaatje en een extreem hoge kwaliteit digitale track wel maar niet per se zoals je dat verwacht.
Naar mijn idee is het inderdaad ook vrijwel hetzelfde, en zal ook niet direct hoorbaar zijn dat de bron Spotify is. Waar ik mij echter meer zorgen maak is enkel de verbinding met mijn versterker. Ik gooi de iPad dus middels een USB kabel op mijn versterker. Wellicht is het nog een oude (of trage) USB poort welke op mijn versterker aanwezig is (geen idee of dat uberhaupt verschil kan maken). Weten jullie dit wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
Worsteneter schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:50:
[...]

Het verschil horen tussen digitaal en analoog is inderdaad een ander verhaal. Maar de verschillen tussen verschillende hoogwaardige digitale formaten (gecomprimeerd of niet) zijn zeer subtiel.
Nipje schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:08:
[...]

Naar mijn idee is het inderdaad ook vrijwel hetzelfde, en zal ook niet direct hoorbaar zijn dat de bron Spotify is. Waar ik mij echter meer zorgen maak is enkel de verbinding met mijn versterker. Ik gooi de iPad dus middels een USB kabel op mijn versterker. Wellicht is het nog een oude (of trage) USB poort welke op mijn versterker aanwezig is (geen idee of dat uberhaupt verschil kan maken). Weten jullie dit wellicht?
Via USB kan je versterker de iPod functionaliteit van je iPad aanspreken. Dus de bestanden die in de Muziek beschikbaar zijn afspelen. Ik denk niet dat je via USB spotify op je iPad kan laten horen.

iOS understeunt de USB Audio Class standaard, dus als je versterker dat ook doet zou het moeten kunnen.

[ Voor 44% gewijzigd door RichieB op 19-03-2016 23:36 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Worsteneter, voor 200 euro zou ik 'm ook meteen kopen!

Check trouwens Magna Hifi, die modificeren oa. de Nodes.

[ Voor 6% gewijzigd door SannrHerr op 20-03-2016 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:10

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

ik heb een teufel cubycon 2 5.1 set in het bezit.
ben er erg tevreden mee. nu wil ik graag de rear speakers mooi plaatsen, alleen zit ik met een vraag hoe het beste te doen.

de situatie is als volgt, de bank staat tegen de achterkant van de muu aan, dus "echt" loze ruimte achter de bank heb ik niet meer. Graag wil ik wel de speakers als links/rechts rear gebruiken.

ik dacht zelf om een heel smal "sidetafeltje/plankje" te maken van +/- 15 cm diep. en die achter de bank te zetten. en hierop de 2 rear speakers (sateliets.. 20x10x10 cm)

is dit een goede oplossing? of hebben jullie voor dit probleem een betere oplossing?

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nipje schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:08:

Wellicht is het nog een oude (of trage) USB poort welke op mijn versterker aanwezig is (geen idee of dat uberhaupt verschil kan maken). Weten jullie dit wellicht?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, vanaf USB 2.0 (sinds 2000) zou het snel genoeg moeten zijn voor de meest audiofiele bestanden.
Nickrsd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 03:37:

ik dacht zelf om een heel smal "sidetafeltje/plankje" te maken van +/- 15 cm diep. en die achter de bank te zetten. en hierop de 2 rear speakers (sateliets.. 20x10x10 cm)

is dit een goede oplossing? of hebben jullie voor dit probleem een betere oplossing?
Lijkt mij geen probleem, alternatief is muurbevestiging of speakerstands. Die rears kunnen gewoon wat schuin geplaatst worden, ze hoeven niet perse volledig naar je toe te wijzen. Het beste werkt als ze op ooghoogte staan, maar ook dat is geen must. Het zal ook van de afstand afhangen. Bij mij staan de rears op zo'n 2-2,5 meter afstand. De een op de vensterbank (50cm hoog), de ander op een kast (2 meter hoog). Ik kan niet zeggen dat ik het hoogteverschil hoor.

[ Voor 51% gewijzigd door LA-384 op 20-03-2016 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
RichieB schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:19:

Via USB kan je versterker de iPod functionaliteit van je iPad aanspreken. Dus de bestanden die in de Muziek beschikbaar zijn afspelen. Ik denk niet dat je via USB spotify op je iPad kan laten horen.

iOS understeunt de USB Audio Class standaard, dus als je versterker dat ook doet zou het moeten kunnen.
Zojuist even getest en Spotify speelt inderdaad gewoon af op mijn versterker via iPod functionaliteit. Dit zou dus gewoon prima kwaliteit moeten geven via USB (zelf maar heel kort kunnen testen en niet echt vergelijkingsmateriaal, CD speler is nog onderweg).
LA-384 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 08:13:
[...]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, vanaf USB 2.0 (sinds 2000) zou het snel genoeg moeten zijn voor de meest audiofiele bestanden.
Dat dacht ik inderdaad ook. Verder geen anderen haken / ogen waardoor het afspelen van muziek via USB kwaliteit zou kunnen verliezen? Ik probeer te bepalen of ik nou toch nog een systeem als Sonos connect zou kopen. Ik heb een iPad in de kast liggen welke nu dus via USB aan mijn versterker hangt, en dat werkt voor mij prima. Als de kwaliteit niet zal verschillen dan doe ik het voorlopig hier even mee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
USB is digitaal, dat betekent dat het klinkt zoals het hoort, of je hoort niets. Als de usb de beperkende factor is, dat krijg je haperingen in het signaal, geen ruis of beperkte dynamiek. Dat is: tenzij het signaal wordt gecomprimeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nipje schreef op zondag 20 maart 2016 @ 08:22:
[...]

Zojuist even getest en Spotify speelt inderdaad gewoon af op mijn versterker via iPod functionaliteit. Dit zou dus gewoon prima kwaliteit moeten geven via USB (zelf maar heel kort kunnen testen en niet echt vergelijkingsmateriaal, CD speler is nog onderweg).

[...]

Dat dacht ik inderdaad ook. Verder geen anderen haken / ogen waardoor het afspelen van muziek via USB kwaliteit zou kunnen verliezen? Ik probeer te bepalen of ik nou toch nog een systeem als Sonos connect zou kopen. Ik heb een iPad in de kast liggen welke nu dus via USB aan mijn versterker hangt, en dat werkt voor mij prima. Als de kwaliteit niet zal verschillen dan doe ik het voorlopig hier even mee :).
Wat ik dan interessant vind is dat je alle spullen hebt liggen, het gewoon kunt aansluiten en beluisteren, maar hier komt vragen of het goed gaat klinken

8)7

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
SannrHerr schreef op zondag 20 maart 2016 @ 02:13:
Worsteneter, voor 200 euro zou ik 'm ook meteen kopen!

Check trouwens Magna Hifi, die modificeren oa. de Nodes.
Ja, ik speel er nu mee en het werkt perfect. Duurde even om m'n muziekschijf goed als shared folder te krijgen, maar nu is alles geïndexeerd en ook spotify draait als een zonnetje. :)

Er zaten we aardig wat krassen op (die in mijn optiek niet ontstaan bij gewoon gebruik), maar dat komt omdat het een demomodel was. Hij was verder aardig compleet en is technisch helemaal in orde. Dan is 200 euro prima. Hij hoeft ook niet vol in het zicht, pronk liever met m'n speakers en versterker! :D

Volgende hebbedingetje: Pro-ject RPM genie 1.3 in hoogglans zwart of wit 8) Maar daar wacht ik nog eventjes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
JvS schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:00:
[...]

Wat ik dan interessant vind is dat je alle spullen hebt liggen, het gewoon kunt aansluiten en beluisteren, maar hier komt vragen of het goed gaat klinken

8)7
Zoals ik ook schrijf in mijn post hierboven:

"zelf maar heel kort kunnen testen en niet echt vergelijkingsmateriaal, CD speler is nog onderweg."

Natuurlijk heb ik het zelf ook aangesloten en beluisterd.. maar ik heb even niets om er naast te leggen en een objectieve vergelijking te maken. Om deze reden stel ik puur een technische vraag: of het gebruik van de USB aansluiting en kabel de kwaliteit kan verslechteren. Feitelijk gezien kan dit dus niet, gezien het een digitaal signaal is.

Nu is het mij overigens intussen wel opgevallen dat wanneer ik de iPad middels de USB kabel aan mijn versterker hang, er direct een ruis op beide speakers ontstaat (een licht gepiep met zelfs wat geknetter). Wanneer ik de kabel weer uit de versterker haal dan is de ruis ook direct weer verdwenen. Ruis is ook hoorbaar wanneer ik geen muziek afspeel en ook op alle kanalen (dus niet enkel op het USB kanaal). Zo te horen gaat er toch iets niet helemaal lekker.. heb jij wellicht enig idee wat hier mis zou kunnen gaan?

Excuses overigens als ik je de indruk heb gegeven dat ik zelf niets test en enkel op de bank vragen zit te stellen, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling en ook niet het geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Nickrsd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 03:37:
ik heb een teufel cubycon 2 5.1 set in het bezit.
ben er erg tevreden mee. nu wil ik graag de rear speakers mooi plaatsen, alleen zit ik met een vraag hoe het beste te doen.

de situatie is als volgt, de bank staat tegen de achterkant van de muu aan, dus "echt" loze ruimte achter de bank heb ik niet meer. Graag wil ik wel de speakers als links/rechts rear gebruiken.

Je lokaliseert de speaker nogal snel zo dicht bij je hoofd. Met zijn tweeën op de bank hoor je dus vooral links of rechts in je oren toeteren. De speakers hoog boven je hoofd plaatsen en flink naar binnen draaien zou een meer ruimtelijk effect moeten geven.

Een beetje testen met hoogte en richting is dus aan te raden. Dan merk je snel genoeg wat het beste resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Worsteneter schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:23:
[...]
Er zaten we aardig wat krassen op (die in mijn optiek niet ontstaan bij gewoon gebruik), maar dat komt omdat het een demomodel was.
Ik heb in een computerwinkel gestaan en later bij een hifi zaak op kantoor gewerkt. Het is gestoord hoe mensen omgaan met spullen die (nog) niet van hen zijn. Denk aan: afgebroken laptopschermen, krassen op apperatuur, afgebroken knoppen, etc. Echt schandalig.
Worsteneter schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:23:
[...]
Volgende hebbedingetje: Pro-ject RPM genie 1.3 in hoogglans zwart of wit 8) Maar daar wacht ik nog eventjes mee.
Ik heb zelf de RPM 1 Carbon. Ben er zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
SannrHerr schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:38:
[...]

Ik heb in een computerwinkel gestaan en later bij een hifi zaak op kantoor gewerkt. Het is gestoord hoe mensen omgaan met spullen die (nog) niet van hen zijn. Denk aan: afgebroken laptopschermen, krassen op apperatuur, afgebroken knoppen, etc. Echt schandalig.

[...]

Ik heb zelf de RPM 1 Carbon. Ben er zeer tevreden mee.
Ja, bijzonder. Maar goed, technisch gezien helemaal in orde en ik heb hem niet gekocht voor de looks :)
Nice! Wat is de toegevoegde waarde van Carbon t.o.v. de normale eigenlijk? Het verschil in de arm of zitten er nog andere verschillen in?
Voor mij is de 1.3 Genie denk ik net de sweetspot tussen redelijk betaalbaar maar toch een mooi design en 2M Red element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessed93
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07 19:54
Tot enkele dagen terug had ik in mijn kamer een PS3, Xbox 360 en Mediaspeler. Via een HDMI-kabel gingen die naar een HDMI-switch en van daaruit met 1 HDMI-kabel naar een monitor. Ik heb die monitor echter moeten vervangen wegens defect, en heb een nieuwe in de plaats gekocht.

Het probleem is nu als volgt: op mijn oude monitor was een aux-poort. Op die poort sluitte ik mijn logitech geluidsboxen aan. Bij die nieuwe monitor is er geen aux-poort, waardoor ik nu geen geluid heb. Hoe los ik dit nu best op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

HDMI Extractor die beeld en geluid splitst. Afhankelijk van de Logitech die je hebt zal je een extractor moeten hebben met digitale dan wel analoge uitgang.

Als is volgens dit topic een nieuw scherm het makkelijkst...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
FeaR schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:06:
[...]

HDMI Extractor die beeld en geluid splitst. Afhankelijk van de Logitech die je hebt zal je een extractor moeten hebben met digitale dan wel analoge uitgang.

Mooie oplossing inderdaad. laat die pleuros maar rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessed93
FeaR schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:06:
[...]

http://ic.tweakimg.net/im...inal/1zYGjm2OgB5ucup.jpeg

Deze heb ik. Nog nooit van zo'n HDMI extractor gehoord, maar ik ben er dan ook niet zo in thuis. Zal het eens bekijken. Nieuw scherm lijkt me gek, heb er net 200 euro voor betaald :p
wienesroa schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:08:
[...]

Mooie oplossing inderdaad. laat die pleuros maar rollen
Op het eerste zicht valt dat wel mee? Als je het van China laat komen althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jessed93 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 14:41:
Tot enkele dagen terug had ik in mijn kamer een PS3, Xbox 360 en Mediaspeler. Via een HDMI-kabel gingen die naar een HDMI-switch en van daaruit met 1 HDMI-kabel naar een monitor. Ik heb die monitor echter moeten vervangen wegens defect, en heb een nieuwe in de plaats gekocht.

Het probleem is nu als volgt: op mijn oude monitor was een aux-poort. Op die poort sluitte ik mijn logitech geluidsboxen aan. Bij die nieuwe monitor is er geen aux-poort, waardoor ik nu geen geluid heb. Hoe los ik dit nu best op? :)
Goedkoopste oplossing lijkt me in dit geval een geluidskaart, al dan niet USB, en al dan niet icm wat verlengkabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Geluidskaartenvraag.

Ik vind geen zak op het internet waar men geluidsopties via informatie en meetwaarden uit reviews omzet in bruikbare vergelijkingen en begrijpbare taal voor boerenpummels. Ik heb dezelfde vraag ook op een ander forum gesteld, maar werd er kribbig van generieke google-antwoorden (irritante ingewikkelde leerstof, geluid). Dus ben zelf maar aan het goochelen gegaan. Omdat ik hypocriet ben kom ik het nu op een ander forum (hier) proberen, maar wel wat meer onderbouwd :*)

Ik heb 2 geluidsopties, hieronder heb ik voor zover mogelijk de aangenomen meetwaarden uit 2 reviews opgesomd (eentje van guru3d en de andere van hardware.info waarvan ik ervan uitga dat de geluidsvoorziening exact hetzelfde is als op mijn moederbord). Ja, is niet representatief met twee verschillende testomgevingen, maar het is beter dan niets.

Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/GSFuV.jpg

Ik heb geen "fingerspitzengefuhl" bij dit soort geluidsmetingen en -waardenverschillen, het zegt mij niet veel. Maar als ik zo naar de verschillen kijk. dan is het verschil tussen een oude audiokaart uit 2007 en een alc892 chip uit 2015 nog best wel groot. Bij de alc887 zal het verschil nog groter uitpakken. Bij een alc1150 is het verschil waarschijnlijk nihil.

- Hoofdvraag: Indien de bovenstaande data correct is, is dan de XiFi Extreme Music inderdaad de betere optie?
- Bijvraag: Is het mogelijk om op basis van de bovenstaande info een audiosetje onder de 150 euro te selecteren die goed past bij de beste geluidsoptie en waar moet ik naar kijken (ik wil graag een keuze cijfermatig kunnen onderbouwen)?

[ Voor 5% gewijzigd door govie op 26-03-2016 03:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoofdvraag: Ja, bij analoog. Je hebt het over een setje van 150 euro, een speakersetje? Daarmee ga je geen verschil horen tussen die twee. Een hoofdtelefoon van 150 euro? Daarmee wel. Tweedehands versterker plus degelijke full size speakers, daarmee ook nog wel, maar je gaat er echt op moeten letten.
Ik neem aan dat je die kaart hebt, dus waarom doe je geen dubbelblind test? Hoor jij geen verschil dan is de keus duidelijk toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
De XFi heeft minder ruis en vervorming, dus is hoe dan ook een verbetering. Of je iets mag verwachten van een audio set van 150 euro en dat daar gaat merken, dat durf ik niet te voorspellen. Dat is een redelijk krap budget, maar wat is je doel en wat zijn je eisen/wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Thx aan beide! Ben erg blij dat ik eindelijk een keuze op basis van concrete data heb kunnen maken. Ik zal de kaart installeren en proberen een verschil te waarnemen.
PageFault schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 08:13:
De XFi heeft minder ruis en vervorming, dus is hoe dan ook een verbetering. Of je iets mag verwachten van een audio set van 150 euro en dat daar gaat merken, dat durf ik niet te voorspellen. Dat is een redelijk krap budget, maar wat is je doel en wat zijn je eisen/wensen?
Ik weet wel wat ik wil met tastbare voorbeelden:
- Als ik cs:go speel dan wil ik graag mensen achter of naast me horen lopen zonder koptelefoon op;
- Heldere muziek afspelen op een (iets) hoger volume;
- Als ik films kijk dan vind ik een surround effect wel een meerwaarde om in een film te komen als ik recht voor mijn monitor zit, hoeft voor mij niet perfect te zijn (misschien is virutal surround sound goed genoeg);
- Ik heb het liefste alles rond/op mijn bureau. Had vroeger een creative 5.1 setje maar die kabels trekken is niet praktisch. Na verloop van tijd trok ik de kabels deels kapot en dan begint het geruis en dan kom je van de regen in de drup. Daarom heb ik het liefste alles op of rond mijn bureau staan (of wireless)

Laat ik het budget argument gewoon eens wegggooien en vragen welke set goed zou kunnen passen. Het mag best wel duurder zijn, sparen kan ook natuurlijk. Een goede set zou net als een monitor minimaal 2 systemen meemaken. Het lijkt me wel een goede investering in die zin, gaat lang mee.

Edit: Ik heb nu een creative 2.1 A220 en het surround/stereo gevoel komt qua kwaliteit niet in de buurt van de 5.1-kit die ik ervoor had.

[ Voor 15% gewijzigd door govie op 26-03-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Worsteneter schreef op maandag 21 maart 2016 @ 07:47:
[...]
Ja, bijzonder. Maar goed, technisch gezien helemaal in orde en ik heb hem niet gekocht voor de looks :)
Nice! Wat is de toegevoegde waarde van Carbon t.o.v. de normale eigenlijk? Het verschil in de arm of zitten er nog andere verschillen in?
Jep, zie dikgedrukte: http://www.project-audio.com/main.php?prod=rpm1carbon
Worsteneter schreef op maandag 21 maart 2016 @ 07:47:
[...]
Voor mij is de 1.3 Genie denk ik net de sweetspot tussen redelijk betaalbaar maar toch een mooi design en 2M Red element.
Zeker. Ziet er mooi uit, klinkt goed en is betaalbaar. Makkelijke keuze, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessed93
The Eagle schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:23:
[...]

Goedkoopste oplossing lijkt me in dit geval een geluidskaart, al dan niet USB, en al dan niet icm wat verlengkabels :)
Kan je eens een voorbeeld geven? Bvb een linkje naar zo'n geluidskaart? Ik vind niet direct terug wat voor een geluidskaart je net bedoelt.

Zou deze HDMI-extractor goed genoeg zijn?

http://www.amazon.de/kwmo...ywords=hdmi+extractor+aux

Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen in bezit van een nieuwe desktop inclusief Windows 10, maar ik krijg met geen mogelijkheid geluid uit mijn luidsprekers.

In de taakbalk staat gewoon het icoontje van de luidspreker, staat netjes op 80% geluid met als tekst 'Luidsprekers (Realtek High Definition Audio).

Als ik via Configuratiescherm klik op 'Geluid' staat er ook niets geks, ik kan zelfs op 'testen' klikken maar hoor nog steeds niets.
Ook bij 'afspeelapparaten' staat ie standaard op 'Luidsprekers, Realtek High Definition Audio' en zie ik zelfs die groene balkjes op en naar gaan als ik op 'testen' druk.

Via Apparaatbeheer ook al de nieuwste stuurprogramma's gedownload en geïnstalleerd (volgens mij gelukt?)
Het enige wat ik daar opvallend aan vind, is dat er zowel iets over een NVIDIA high definition audio staat, als die van Realtek.

Wat zie ik over het hoofd?

Het blijft niet beperkt tot het geluid trouwens, ook het afspelen van video's gaat niet van zijn leien dakje, zowel Youtube als Netflix hapert als een gek. Heeft dit er verband mee?

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Das geen kleine vraag, dat kan vanalles zijn. Maak aub ff een eigen topic aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Even een paar dingen uitsluiten.
Je hebt geen losse geluidskaart?
Heb je de speakers aangesloten op de Jack aansluiting met het groene ringetje?
Probeer de speakers eens uit op de telefoon.

Verder ben ik het met eagle eens. Je kunt beter even een eigen topic aanmaken en ook wat meer info geven:
- soort speakers
- geluidskaart of onboard en welke geluidskaart of moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Is het mogelijk om een USB DAC aan te sluiten op een Android TV televisie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:32
SannrHerr schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 00:24:
Is het mogelijk om een USB DAC aan te sluiten op een Android TV televisie?
Aansluiten gaat wel, maar of het werkt, dat betwijfel ik, ik denk het niet zelfs.

Maar merk en type tv, zullen wel helpen, dan kan je zien of deze audio uitstuurt via USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
mcg_nl schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:19:
[...]

Aansluiten gaat wel, maar of het werkt, dat betwijfel ik, ik denk het niet zelfs.

Maar merk en type tv, zullen wel helpen, dan kan je zien of deze audio uitstuurt via USB
Ben er ook bang voor. Heb helaas geen Android toestel om het uit te proberen voor je :|

Ik denk dat TVs niet uitgaan van een externe audio interface, laat staan dat deze dan in te stellen is via de user interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Even een korte vraag..

Gezien ik met een aankoop van een bungalow bezig ben en de garage die daarbij hoort voorlopig even niet wil verbouwen tot prive bios ben ik genoodzaak mijn audio spul in de woonkamer op te gaan stellen. (uiteindelijk word de garage wel omgebouwd overigens )
Nu wil ik straks aan mijn Cambridge Audio 651r surround receiver mijn cambridge audio 651a stereo versterker knopen zodat voor muziek de 651a het geluid voor zijn rekening neemt.

Is het dus de bedoeling dat ik de pre outs van de 651a gebruik en in de pre ins van de 651r stop zodat de dac in de 651r niet aangesproken word en de 651a het geluid maakt?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:44:
Is het dus de bedoeling dat ik de pre outs van de 651a gebruik en in de pre ins van de 651r stop zodat de dac in de 651r niet aangesproken word en de 651a het geluid maakt?
Het idee achter een dergelijke opzet is dat de voorversterker in een stereoversterker beter is in stereo dan de voorversterker van een surround receiver. Stereobronnen en de Front Left en Front Right speakers sluit je dan allemaal op de stereoversterker aan. Surroundbronnen, de center- en overige speakers op de surround receiver.

Op die manier speel je stereo volledig op de stereoversterker (zowel voor- als eindversterking). In surround gebruik je dan de voorversterker van de surround receiver en de eindversterker voor de center en rear speakers. De stereoversterker gebruik je dan als eindversterker om de Front Left en Right aan te sturen.

Zo te zien heeft de 651a geen HT Input / Bypass ingang. Een ingang die speciaal is ontworpen om de voorversterker over te slaan zodat - indien aangesloten op de Pre-Out van een surround receiver - alleen als eindversterker te dienen. In surround zal je dus twee voorversterkers hebben: de 651r en 651a. Waarmee je twee keer volume hebt en eventueel ook de instellingen van de 651a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

Ik heb sinds een tijdje bij de computer een Denon D-M40DAB microset, welke over een subwoofer pre-out beschikt. Echter kan ik nergens in de handleiding vinden welke cross-over frequentie deze hanteert.
Weet hier iemand misschien meer?
In de menu's kan ook nergens gekozen worden voor sub yes/no.

:)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

FeaR schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:46:
[...]

Het idee achter een dergelijke opzet is dat de voorversterker in een stereoversterker beter is in stereo dan de voorversterker van een surround receiver. Stereobronnen en de Front Left en Front Right speakers sluit je dan allemaal op de stereoversterker aan. Surroundbronnen, de center- en overige speakers op de surround receiver.

Op die manier speel je stereo volledig op de stereoversterker (zowel voor- als eindversterking). In surround gebruik je dan de voorversterker van de surround receiver en de eindversterker voor de center en rear speakers. De stereoversterker gebruik je dan als eindversterker om de Front Left en Right aan te sturen.

Zo te zien heeft de 651a geen HT Input / Bypass ingang. Een ingang die speciaal is ontworpen om de voorversterker over te slaan zodat - indien aangesloten op de Pre-Out van een surround receiver - alleen als eindversterker te dienen. In surround zal je dus twee voorversterkers hebben: de 651r en 651a. Waarmee je twee keer volume hebt en eventueel ook de instellingen van de 651a.
Oke, kort gezegd gaat t zoals ik t zou willen hebben dus niet werken? Het is indd de bedoeling dat ik de stereo versterker als stereo wil gebruiken om zo "zijn" potentie te gebruiken. Ik weet alleen niet of ik het verschil in stereo geluid ga horen tussen deze 2 versterkers? (Op papier zou de 651a beter in stereo zijn)
Ik zou dus als ik het werkzaam wil krijgen en wil schakelen tussen deze 2 versterkers, extra luidsprekerkabels aan moeten sluiten tussen de 651a en speakers?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
mvz schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:48:
Ik heb sinds een tijdje bij de computer een Denon D-M40DAB microset, welke over een subwoofer pre-out beschikt. Echter kan ik nergens in de handleiding vinden welke cross-over frequentie deze hanteert.
Weet hier iemand misschien meer?
In de menu's kan ook nergens gekozen worden voor sub yes/no.

:)
Ik vermoed dat het hier een low-level connectie betreft, wat betekent dat het volledige spectrum wordt doorgestuurd en dat je de crossover regelt op de subwoofer zelf. De speakers zullen ook het volledige spectrum (proberen) weer te geven. De speakers zijn vrij klein en de genoemde frequentie van 45hz moet je dan ook met een korreltje zout nemen. Ze zullen het wel hoorbaar kunnen weergeven, maar niet op het volume waarop een subwoofer dat doet.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 31-03-2016 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:29:
[...]

Oke, kort gezegd gaat t zoals ik t zou willen hebben dus niet werken? Het is indd de bedoeling dat ik de stereo versterker als stereo wil gebruiken om zo "zijn" potentie te gebruiken. Ik weet alleen niet of ik het verschil in stereo geluid ga horen tussen deze 2 versterkers? (Op papier zou de 651a beter in stereo zijn)
Ik zou dus als ik het werkzaam wil krijgen en wil schakelen tussen deze 2 versterkers, extra luidsprekerkabels aan moeten sluiten tussen de 651a en speakers?
Het gaat wel werken, alleen heb je twee keer volume en die zal je gelijk moeten trekken. Op dat punt werkt een dedicated HT aansluiting op een stereoversterker beter.

Tevens zal de stereoversterker niet als pure eindversterker dienen wat - mocht er klankverschil tussen beide apparaten zitten - kan leiden tot klankverschillen. Wat dubieus is, maar dat is een heel andere discussie :P

Een andere uitgang als een TAPE of REC Out heeft veelal een vast volume in tegenstelling tot een Pre-Out. Alleen schiet je daar ook niet veel mee op aangezien je dan nog steeds alles dubbel moet regelen.
LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:52:
[...]
Ik vermoed dat het hier een low-level connectie betreft, wat betekent dat het volledige spectrum wordt doorgestuurd en dat je de crossover regelt op de subwoofer zelf. De speakers zullen ook het volledige spectrum (proberen) weer te geven. De speakers zijn vrij klein en de genoemde frequentie van 45hz moet je dan ook met een korreltje zout nemen. Ze zullen het wel hoorbaar kunnen weergeven, maar niet op het volume waarop een subwoofer dat doet.
In de handleiding staat wel iets van een optie om de speakers optimaal aan te sturen of Full Range, maar verder echt helemaal niets. Doet dan inderdaad vermoeden dat de subwoofer het gehele spectrum voor zijn kiezen zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FeaR schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:26:
In de handleiding staat wel iets van een optie om de speakers optimaal aan te sturen of Full Range, maar verder echt helemaal niets. Doet dan inderdaad vermoeden dat de subwoofer het gehele spectrum voor zijn kiezen zal krijgen.
Lekker vaag dat "optimaal aansturen". Mogelijk wordt er dan een crossover van 80hz gehanteerd? dacht dat dat de THX standaard was. Het natuurlijk eenvoudig te testen door een frequentie sweep af te spelen met afwisselend de subwoofer en speakers losgekoppeld. Maarja, of het bij deze set van belang is, zet ik mijn vraagtekens bij. De speakers zullen zeker niet overheersen in het laag, waardoor de kans op storing door verschillende bronnen die hetzelfde signaal uitsturen, ook klein zal zijn. Vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:33:
[...]
Lekker vaag dat "optimaal aansturen".
Jup. Ik heb Denon best hoog staan, maar dit is wel de meest karige handleiding qua informatievoorziening ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, die telefoonboeken die je bij een normale AV receiver krijgt zijn ook niet de meest handige, maar er staat wel alles in idd. En deze is wel heel karig.
Wat ik zou doen: kijk ff op http://denon-nl.custhelp.com/app/home Of de site voor de US: http://denon.custhelp.com
Daar heb je ook een chatfunctie, kun je het de jongens van support ff vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

FeaR schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:26:
[...]

Het gaat wel werken, alleen heb je twee keer volume en die zal je gelijk moeten trekken. Op dat punt werkt een dedicated HT aansluiting op een stereoversterker beter.

Tevens zal de stereoversterker niet als pure eindversterker dienen wat - mocht er klankverschil tussen beide apparaten zitten - kan leiden tot klankverschillen. Wat dubieus is, maar dat is een heel andere discussie :P

Een andere uitgang als een TAPE of REC Out heeft veelal een vast volume in tegenstelling tot een Pre-Out. Alleen schiet je daar ook niet veel mee op aangezien je dan nog steeds alles dubbel moet regelen.
Hoi Fear,

Ik weet niet of je me helemaal goed begrepen hebt. Of ik begrijp jou niet helemaal, geheh! 
Ik heb even een autocad tekeningetje gemaakt voor de beeldvorming 

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/2016_04_01_09_57_25_Program_Manager.jpg

Ik wil dus de AV receiver (651r) als eind station gebruiken (waar alle speakers op aangesloten zitten) en de 651A als voor versterker. Maar ik zou graag willen dat de 651A de sound van de muziek maakt en dat de 651r op muziek gebied geen kleuring geeft. Een soort passtrough idee oid
?

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 01-04-2016 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:05:
[...]
Ik wil dus de AV receiver (651r) als eind station gebruiken (waar alle speakers op aangesloten zitten) en de 651A als voor versterker. Maar ik zou graag willen dat de 651A de sound van de muziek maakt en dat de 651r op muziek gebied geen kleuring geeft. Een soort passtrough idee oid
?
Zie mijn eerste post. Veelal gebruik je juist de stereoversterker als laatste en sluit je alle stereo bronnen daar op aan omdat je dan de voor- en eindversterker gebruikt van dat apparaat. Dat is de gedachte.

Hoe dan ook blijf je met twee volumeregelingen zitten omdat je twee keer een voorversterker hebt die je niet uit kan schakelen.

Aanvullend:
Het idee is dat de voorversterker in een apparaat er voor zorgt dat het ene apparaat anders klinkt dan het andere. Er van uitgaande dat er dus verschillen zijn, maar dat is een andere discussie. Als jij de stereoversterker voor de surround receiver zet zit de surround als laatste in de keten en zal dus zorgen voor zijn sausje/klank over het signaal. Daarom ook het idee om stereobronnen direct op de stereoversterker aan te sluiten zodat je in stereo alleen dat apparaat gebruikt.

Als je de stereoversterker achter de surround receiver zet dan heb je wel op het eind het sausje van de sterekversterker, maar de surround is daar al eens mee bezig geweest. Dat is de reden dat je normaliter één voorversterker gebruikt en als je beide gebruikt (om door te lussen) er eentje gebruikt als pure eindversterker. Met de apparatuur die jij hebt gaat dat mijn inziens niet lukken omdat de stereoversterker dus geen HT Pass Through heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 01-04-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Laatst online: 08:07
Ik heb nu een Denon AVR-2113 welke is aangesloten op Kef IQ90 front speakers. Naar mijn idee zijn de speakers 'te goed' voor deze versterker. Ik kijk dan ook naar een nieuwe en mijn oog is gevallen op de Denon X3200W. Past deze beter bij mijn front speakers of is een stap naar de X4200W aan te raden?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Met 8ohm nominaal en een gevoeligheid van 91db, lijken het me niet de moeilijkste speakers om aan te sturen. Een onofficiele stelregel is volgens mij dat de receiver ongeveer hetzelfde moet kosten als een enkele speaker, dit om de kwaliteit enigszins in balans te houden. De speakers kostten tegen het eind zo'n €550,- dacht ik. De receiver €450,- Dat ligt niet zover uit elkaar.

Wat mis je precies?

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 03-04-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

FeaR schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:49:
[...]

Zie mijn eerste post. Veelal gebruik je juist de stereoversterker als laatste en sluit je alle stereo bronnen daar op aan omdat je dan de voor- en eindversterker gebruikt van dat apparaat. Dat is de gedachte.

Hoe dan ook blijf je met twee volumeregelingen zitten omdat je twee keer een voorversterker hebt die je niet uit kan schakelen.

Aanvullend:
Het idee is dat de voorversterker in een apparaat er voor zorgt dat het ene apparaat anders klinkt dan het andere. Er van uitgaande dat er dus verschillen zijn, maar dat is een andere discussie. Als jij de stereoversterker voor de surround receiver zet zit de surround als laatste in de keten en zal dus zorgen voor zijn sausje/klank over het signaal. Daarom ook het idee om stereobronnen direct op de stereoversterker aan te sluiten zodat je in stereo alleen dat apparaat gebruikt.

Ok, thanks voor je heldere uitleg :)

Ik zou er dan voor kunnen kiezen als ik geen dubbele voorversterking wil ( en dan wil ik ook niet, ik heb nl geen zin in gehannes met constante volumeregeling ) de front speakers dubbel aan te sluiten. Ik moet dan alleen even in de gaten houden dat 1 van de 2 versterkers uit staan als ik tussen stereo/surround ga wisselen..

Als je de stereoversterker achter de surround receiver zet dan heb je wel op het eind het sausje van de sterekversterker, maar de surround is daar al eens mee bezig geweest. Dat is de reden dat je normaliter één voorversterker gebruikt en als je beide gebruikt (om door te lussen) er eentje gebruikt als pure eindversterker. Met de apparatuur die jij hebt gaat dat mijn inziens niet lukken omdat de stereoversterker dus geen HT Pass Through heeft.

Ik dacht altijd als je iets analoog aansluit, dat de bron het sausje maakt? Vandaar ik er gemakshalve vanuit ging als ik de stereo aan de surround knoop via analoge interlinks de stereo versterker het stereo sausje zou gaan maken.. Of werkt dit alleen bij bleuray en cd spelers zo op analoog gebied?

In mijn geval zou ik er dan voor kunnen kiezen als ik geen dubbele voorversterking wil ( en dan wil ik ook niet, ik heb nl geen zin in gehannes met constante volumeregeling ) de front speakers dubbel aan te sluiten.
Het is dan alleen zaak dat 1 van de versterkers uit staat als ik stereo/surround wil spelen..

[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 03-04-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
LA-384 schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:56:
Met 8ohm nominaal en een gevoeligheid van 91db, lijken het me niet de moeilijkste speakers om aan te sturen. Een onofficiele stelregel is volgens mij dat de receiver ongeveer hetzelfde moet kosten als een enkele speaker, dit om de kwaliteit enigszins in balans te houden. De speakers kostten tegen het eind zo'n €550,- dacht ik. De receiver €450,- Dat ligt niet zover uit elkaar.

Wat mis je precies?
Ik mis een stukje dynamiek in t geluid, moeilijk uit te leggen. Mijn vader heeft Kef Q11 speakers (vergelijkbaar met de IQ9) en een Denon AVR-3313 versterker en ik vind het geluid bij hem veel dynamischer klinken.

Prijzen kloppen wel maar de speakers waren in het begin € 1000,- p.s...

Daarnaast wil ik ook graag een 4k proof versterker en dat is de X3200W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:24:
[...]

Ik dacht altijd als je iets analoog aansluit, dat de bron het sausje maakt? Vandaar ik er gemakshalve vanuit ging als ik de stereo aan de surround knoop via analoge interlinks de stereo versterker het stereo sausje zou gaan maken.. Of werkt dit alleen bij bleuray en cd spelers zo op analoog gebied?

In mijn geval zou ik er dan voor kunnen kiezen als ik geen dubbele voorversterking wil ( en dan wil ik ook niet, ik heb nl geen zin in gehannes met constante volumeregeling ) de front speakers dubbel aan te sluiten.
Het is dan alleen zaak dat 1 van de versterkers uit staat als ik stereo/surround wil spelen..
Als de bron al klank toevoegt - wederom discutabel, maar dat doet er even niet toe - dan nog zal de voorversterker van de stereo- dan wel surroundbak daar iets mee doen.

Er zijn ook special schakelaars zodat je meerdere apparaten op één set speakers aan kan sluiten. Ik durf alleen niet te zeggen wat die kosten.
Morpheus2003 schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:40:
[...]
Ik mis een stukje dynamiek in t geluid, moeilijk uit te leggen. Mijn vader heeft Kef Q11 speakers (vergelijkbaar met de IQ9) en een Denon AVR-3313 versterker en ik vind het geluid bij hem veel dynamischer klinken.
Dat stukje doet meer dan je denkt. Grote kans dat zijn apparatuur in jouw ruimte en jouw apparatuur in zijn ruimte anders klinken. Akoestiek doet meer met het geluid dan een andere versterker.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 04-04-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
FeaR schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:55:
[...]

Als de bron al klank toevoegt - wederom discutabel, maar dat doet er even niet toe - dan nog zal de voorversterker van de stereo- dan wel surroundbak daar iets mee doen.

Er zijn ook special schakelaars zodat je meerdere apparaten op één set speakers aan kan sluiten. Ik durf alleen niet te zeggen wat die kosten.

[...]

Dat stukje doet meer dan je denkt. Grote kans dat zijn apparatuur in jouw ruimte en jouw apparatuur in zijn ruimte anders klinken. Akoestiek doet meer met het geluid dan een andere versterker.
Het grappige is dat hij in een nieuwbouwhuis woont met logischerwijs betonnen vloeren en er liggen tegels terwijl ik in een ouder huis woon met houten vloeren en laminaat. Je zou zeggen dat hout beter is voor de akoestiek..

Ik ga er nog eens goed over nadenken maar denk dat het sowieso een goede aanschaf is ivm 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Morpheus2003 schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:00:
[...]

Het grappige is dat hij in een nieuwbouwhuis woont met logischerwijs betonnen vloeren en er liggen tegels terwijl ik in een ouder huis woon met houten vloeren en laminaat. Je zou zeggen dat hout beter is voor de akoestiek..

Ik ga er nog eens goed over nadenken maar denk dat het sowieso een goede aanschaf is ivm 4k.
Gaat iets verder dan beton of hout. Vorm van de kamer, meubels, gordijnen, tapijtje, kasten. Speakers verder van de muur zetten en op tegels plaatsen. Misschien mis je wel de "enhancer" knop die staat ingedrukt :P

Ga daar eerst mee experimenteren voordat je magische verschillen denkt te krijgen met een versterker.
Als je iets wil toevoegen aan de dynamiek is een subwoofer mijn eerste gedachte. Maar wat je precies wil met "dynamiek" en "ik mis iets" blijft moeilijk te interpreteren voor een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf ben ik geen audiofiel en hecht geen bijzondere hoge waarde aan audio kwaliteit, maar waar ik wel een hekel aan heb is kabels in het zicht. Is het mogelijk om speakers aan te sluiten door gebruik te maken van een STP kabel (tegenwoordig U/FTP)? Danwel CAT5 of CAT6? De afstand zal ongeveer 25 meter zijn (via de meterkast).

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 04-04-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Het kan wel, maar dan vraag ik me af: waarom via UTP? Kun je niet gewoon luidsprekersnoer trekken? UTP heeft meerdere dunne aders, die kunnen meer verlies geven op zo'n afstand dan 2,5mm2 snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
U/FTP is dan misschien wel dunner, maar ook afgeschermd. Daardoor hoop ik naast de speakerkabels ook nog gigabit door dezelfde loze leiding leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Deveon schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:34:
Zelf ben ik geen audiofiel en hecht geen bijzondere hoge waarde aan audio kwaliteit, maar waar ik wel een hekel aan heb is kabels in het zicht. Is het mogelijk om speakers aan te sluiten door gebruik te maken van een STP kabel (tegenwoordig U/FTP)? Danwel CAT5 of CAT6? De afstand zal ongeveer 25 meter zijn (via de meterkast).
Zet je de versterker in de meterkast?
Ik ben nogal nieuwsgierig wat je precies van plan bent :)
Deveon schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:00:
U/FTP is dan misschien wel dunner, maar ook afgeschermd. Daardoor hoop ik naast de speakerkabels ook nog gigabit door dezelfde loze leiding leggen.
Afschermen is niet nodig bij speakerkabel. Dun speakerkabel is ook dun :P
100% koper netwerk kabel werkt prima, alleen even uitrekenen of het dik genoeg is voor de lengte en vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BARACUS schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:23:
[...]

Zet je de versterker in de meterkast?
Ik ben nogal nieuwsgierig wat je precies van plan bent :)
Zo spannend is het niet hoor. Het gaat om van de TV meubel, via de muur naar de meterkast en weer terug door een loze leiding naar de andere kant van de kamer.
[...]

Afschermen is niet nodig bij speakerkabel. Dun speakerkabel is ook dun :P
100% koper netwerk kabel werkt prima, alleen even uitrekenen of het dik genoeg is voor de lengte en vermogen.
Uiteindelijk wil ik wel 2 kanelen plus gigabit door de loze leiding heen. Dat moet elkaar natuurlijk niet in de weg gaan zitten. Eventueel kan ik ook alleen voor netwerk afschermen, maar dan vraag ik me af of het nog wel gaat passen. Zorgt de afscherming er niet voor dat het verlies over de afstand kleiner wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Deveon schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:28:
[...]

Zo spannend is het niet hoor. Het gaat om van de TV meubel, via de muur naar de meterkast en weer terug door een loze leiding naar de andere kant van de kamer.

[...]

Uiteindelijk wil ik wel 2 kanelen plus gigabit door de loze leiding heen. Dat moet elkaar natuurlijk niet in de weg gaan zitten. Eventueel kan ik ook alleen voor netwerk afschermen, maar dan vraag ik me af of het nog wel gaat passen. Zorgt de afscherming er niet voor dat het verlies over de afstand kleiner wordt?
Afscherming is voor storing van buitenaf. Bij speakerkabel gaat het om weerstand, een rekensom van lengte en dikte. Lees dit even + grafiek.

http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerKabels.htm

Ook al geef je geen reet om audiokwaliteit. Je gaat toch lopen klooien dus kun je beter de juiste kabel leggen i.p.v. te dun. 25 meter is wel enorm lang. Ik denk dat je 2,5mm nodig hebt volgens het schema, dat is niet zo ontzettend dik. Dat moet wel door een leiding passen.

[ Voor 5% gewijzigd door BARACUS op 04-04-2016 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ter ondersteuning van het uitstekende vorige bericht, ik was met het mijne bezig en zou het plaatsen toen dit verscheen met antwoorden die voor een groot deel overeenkwamen met de mijne. Met wat aanpassingen plaats ik mijn commentaar toch.
Als eerste luidsprekerkabel. Deze vereist qua afscherming inderdaad helemaal niets. Waarom niet? Wel gewoon omdat verhoudingsgewijs vergeleken met de vrij forse stromen door de speakers de stoorsignalen totaal verwaarloosbaar zijn. Ze zijn er evengoed als bij andere toepassingen wel, maar je merkt ze niet, zelfs niet een beetje. Het enige wat telt is er voor zorgen dat je niet te veel spanningsverlies hebt en dat speelt daardoor alleen bij relatief wat langere afstanden, gewoon wat dikker en klaar. Kortom een beetje eenvoudig rekenwerk.

Geheel anders ligt het met signaalkabel in alle toonaarden. In het gebied van audiofrequenties bij zoals microfoonkabel liggen stoorsignalen qua amplitude in dezelfde orde van grootte als de geluidsignalen. Vandaar dat b,v. microfoonkabel wel altijd is afgeschermd.
In het hoge- en ultrahoge frequentiegebied geldt dat nog meer. Voor radio en tv zie je dan ook coaxkabel en voor data-overdracht utp of broertjes en zusjes daarvan.
Daarnaast is utp-kabel tot 100 Mb/s mogelijk met 4 van de 8 aders en voor het gigabit bereik heb je alle 8 nodig.

Al met al niet aanbevelenswaard om utp data-overdracht te combineren met andere functies zoals speakerkabel. Het kan wel, welswaar bij extreem korte afstand, want de aders zijn heel dun, maar je ontneemt je de mogelijkheid van t.z.t. gigabit signalen.

Edit:
Een kabel van 25 meter is inderdaad behoorlijk lang, vooral als je bedenkt (wordt wel eens vergeten) dat de draadlengte het dubbele is. Verder, even mierenn....., het is natuurlijk niet 2,5 mm, maar 2,5 mm2
Anders zou het wel erg dikke draad worden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 04-04-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Korte aanvulling, er bestaat ook ronde speakerkabel, wellicht laat die zich makkelijker door een buis trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 11:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Thanks voor het duidelijke advies. Dat wordt dan toch maar proberen om 4x 2,5mm2 plus een (afgeschermde) ethernetkabel door de loze leiding te proppen.

De 25 meter is overigens vrij ruim geschat, maar denk dat 20 meter net te kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week Harman/Kardon Soundsticks 3 binnengekregen. Nu vermoed ik een defect in de rechter speaker.

Bij bepaalde toonhoogten lijkt deze een schel / resonerend geluid te produceren. Dit effect is duidelijk hoorbaar bij klassieke muziek zoals Debussy, Clair de lune.

Ter referentie heb ik ook mijn oude Creative I-trigue aangezet. Hierbij is er minder vervorming waarneembaar.

Nu twijfel ik echter aan een defect of dat de speakers simpelweg een matig bereik hebben in die toonhoogten. Vooral omdat alleen de rechter speaker de "vervorming" heeft.

For what it's worth: hangt aan een Macbook Pro icm Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Deveon schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:48:
Thanks voor het duidelijke advies. Dat wordt dan toch maar proberen om 4x 2,5mm2 plus een (afgeschermde) ethernetkabel door de loze leiding te proppen.

De 25 meter is overigens vrij ruim geschat, maar denk dat 20 meter net te kort is.
Wel opletten dat het 100% koper is en geen copperclad. 2 euro per meter maximaal.
Techneut zegt dat stroomkabel ook voldoet maar ik weet niet of dat altijd koper is.

[ Voor 8% gewijzigd door BARACUS op 04-04-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:28:
Van de week Harman/Kardon Soundsticks 3 binnengekregen. Nu vermoed ik een defect in de rechter speaker.

Bij bepaalde toonhoogten lijkt deze een schel / resonerend geluid te produceren. Dit effect is duidelijk hoorbaar bij klassieke muziek zoals Debussy, Clair de lune.

Ter referentie heb ik ook mijn oude Creative I-trigue aangezet. Hierbij is er minder vervorming waarneembaar.

Nu twijfel ik echter aan een defect of dat de speakers simpelweg een matig bereik hebben in die toonhoogten. Vooral omdat alleen de rechter speaker de "vervorming" heeft.

For what it's worth: hangt aan een Macbook Pro icm Spotify.
Ik moet zeggen dat ik zelf ook gekraak hoor in het stukje vanaf 1:20 ongeveer. Ik weiger dit te wijten aan mijn speakers (Ruark Audio MR1) en zou eerder zeggen dat het in de kwaliteit van de track zit. Wellicht zijn de niveaus wat te ver geboost, waardoor je vervorming krijgt.

Probeer eens met deze toongenerator om te zien of hetzelfde effect optreed bij bepaalde frequenties:
http://onlinetonegenerato...ency-sweep-generator.html

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 04-04-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:08:
[...]

Ik moet zeggen dat ik zelf ook gekraak hoor in het stukje vanaf 1:20 ongeveer. Ik weiger dit te wijten aan mijn speakers (Ruark Audio MR1) en zou eerder zeggen dat het in de kwaliteit van de track zit. Wellicht zijn de niveaus wat te ver geboost, waardoor je vervorming krijgt.

Probeer eens met deze toongenerator om te zien of hetzelfde effect optreed bij bepaalde frequenties:
http://onlinetonegenerato...ency-sweep-generator.html
Kwaliteit van de track had ik al meegenomen. Verschillende tracks getest op Spotify.

Dank voor de link! De rechter speaker heeft duidelijk last van vervormingen waarbij de linker dat niet heeft. Terug sturen dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
In dat geval lijkt het echt een defect te zijn, zeker omdat slechts 1 van de 2 deze storing vertoont.

Ik heb bij mezelf nog even getest door dat youtube filmpje op de telefoon en tablet af te spelen, met de speakers hieraan gekoppeld. Gek genoeg is er dan geen gekraak. Is het in mijn geval dan een driver-issue of begint de geluidskaart kuren te vertonen? Ik moet zeggen dat ik het alleen bij dat filmpje heb en sommige anderen. Ik kom het sporadisch tegen.

[ Voor 65% gewijzigd door LA-384 op 04-04-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:25:
In dat geval lijkt het echt een defect te zijn, zeker omdat slechts 1 van de 2 deze storing vertoont.
Thanks. Ga ik 'm opsturen! ;w :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, klein vraagje.. Heb overal gezocht maar kan geen concreet antwoord vinden.

Voor een oude platenspeler heb je op (oudere) receivers de ingang 'phono' zitten. Nu vraag ik me af in hoeverre de ingang 'MD/tape' vergelijkbaar is met phono?

Zal mijn platenspeler hier op werken zoals het hoort?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:05
Nee, alleen als je er een losse phonoversterker tussen zet werkt het. Die koop je voor een paar tientjes. Of je speler moet er 1 ingebouwd hebben zitten.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat idd. MD (minidisk) en tape zijn gewone ingangen. Een phono ingang heeft een stukje extra versterking van het signaal ingebouwd. Heb je die niet, dan kun je wel aansluiten maar krijg je meestal heel zacht geluid. Maar dat kun je zonder risico testen :)
Heb je idd zacht geluid, dan heb je dus een phono voorversterker nodig. De vraag is namelijk ook of jouw platenspeler die ingebouwd heeft of niet. Welk merk en type heb je? Want definieer "oudere". Als dat ding uit de jaren 90 komt kan het er goed al in zitten. En anders haal je zo'n ding voor een paar tientjes bij Conrad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties. Tis een oude platenspeler uit de kringloop, geen idee hoe oud precies maar moet nog met aparte aarde draad geaard worden ;)

Zit geen phonovoorversterker ingebouwd, heb t al getest met een normale speaker of receiver zonder phone aansluiting, zacht geluid idd.

Ik kan namelijk een andere receiver krijgen met MD/tape aansluiting en vroeg me af of dit dus hetzelfde werkte. Niet dus, weet ik voldoende. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Weet iemand waar de miniDSP UMIK-1 verkrijgbaar is in Den Haag of omstreken?

Edit : Haarlem had ik al gevonden, maar die is vandaag steen dicht.

[ Voor 31% gewijzigd door Lip op 05-04-2016 12:36 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:36:
[...]

Thanks. Ga ik 'm opsturen! ;w :P
Linker en rechter luidspreker al omgedraaid? En verplaatst het probleem dan? Als dat niet gebeurd heb je waarschijnlijk veel last van comb-filtering. Terug sturen heeft dan geen zin.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6