Ter ondersteuning van het uitstekende vorige bericht, ik was met het mijne bezig en zou het plaatsen toen dit verscheen met antwoorden die voor een groot deel overeenkwamen met de mijne. Met wat aanpassingen plaats ik mijn commentaar toch.
Als eerste luidsprekerkabel. Deze vereist qua afscherming inderdaad helemaal niets. Waarom niet? Wel gewoon omdat verhoudingsgewijs vergeleken met de vrij forse stromen door de speakers de stoorsignalen totaal verwaarloosbaar zijn. Ze zijn er evengoed als bij andere toepassingen wel, maar je merkt ze niet, zelfs niet een beetje. Het enige wat telt is er voor zorgen dat je niet te veel spanningsverlies hebt en dat speelt daardoor alleen bij relatief wat langere afstanden, gewoon wat dikker en klaar. Kortom een beetje eenvoudig rekenwerk.
Geheel anders ligt het met signaalkabel in alle toonaarden. In het gebied van audiofrequenties bij zoals microfoonkabel liggen stoorsignalen qua amplitude in dezelfde orde van grootte als de geluidsignalen. Vandaar dat b,v. microfoonkabel wel altijd is afgeschermd.
In het hoge- en ultrahoge frequentiegebied geldt dat nog meer. Voor radio en tv zie je dan ook coaxkabel en voor data-overdracht utp of broertjes en zusjes daarvan.
Daarnaast is utp-kabel tot 100 Mb/s mogelijk met 4 van de 8 aders en voor het gigabit bereik heb je alle 8 nodig.
Al met al niet aanbevelenswaard om utp data-overdracht te combineren met andere functies zoals speakerkabel. Het kan wel, welswaar bij extreem korte afstand, want de aders zijn heel dun, maar je ontneemt je de mogelijkheid van t.z.t. gigabit signalen.
Edit:
Een kabel van 25 meter is inderdaad behoorlijk lang, vooral als je bedenkt (wordt wel eens vergeten) dat de draadlengte het dubbele is. Verder, even mierenn....., het is natuurlijk niet 2,5 mm, maar 2,5 mm
2
Anders zou het wel erg dikke draad worden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Techneut op 04-04-2016 17:50
]