Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:15
Ik hoop dat dit het juiste topic is om te vragen, aangezien het zowel over mijn Denon AVR X2200 receiver gaat als mijn Panasonic CX700 TV.

Afgelopen weekend heb ik mijn Dali Zensor 7 speakers binnen gekregen en heb ik de receiver voor het eerst aangesloten. Het was werkelijk plug&play. TV aangesloten via HDMI ARC en alles werkt foutloos.
TV kijken via de Horizon box en het geluid harder/zachter zetten met de Horizon afstandsbediening werkt zonder ook maar iets in te stellen. Kortom, tot zover geen problemen.

Wel merkte ik dat als ik YouTube of Netflix kijk via de apps op mijn TV ik het geluid niet via mijn receiver krijg en ook niet uit de TV. In de instellingen van de TV kan ik kiezen tussen de output via "home cinema" (wat dus prima werkt als ik tv kijk) of via de TV zelf. Als ik dit laatste selecteer heb ik gewoon geluid via de TV, terwijl ik dat natuurlijk via de receiver wil laten lopen.

Iemand die daar een oplossing voor heeft?

Vraag 2 heeft betrekking op de receiver. Het geluid is prima en is zelfs met het uitmeten via Audyssey iets verbeterd. Toch zou ik bij sommige muziekstijlen bijv iets meer bass willen hebben, is dat handmatig in te stellen en heb ik dus ergens een instelling-menu gemist of mag ik daarvoor gelijk opzoek naar een subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:41:
[...]

Linker en rechter luidspreker al omgedraaid? En verplaatst het probleem dan? Als dat niet gebeurd heb je waarschijnlijk veel last van comb-filtering. Terug sturen heeft dan geen zin.
Dat gaat niet. Links en rechts hebben een verschillende aansluiting naar de sub. Pakket is tevens al verstuurd. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

B-Real schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:04:
Vraag 2
Iemand die daar een oplossing voor heeft?
Hoeveel doet de Akoestiek met je geluid?
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9zUeUCZhOE1mrsn8GEbLv5ia/full.jpg
Die zou eigenlijk een lineair verloop moeten hebben Maar ja die vier muren en het plafond die blijven lastig. ::)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/s20k00hC02wTHmsnFIIHA046/full.jpg
Een berg vervorming waar je U tegen zegt!

De cijfers :

LOW RANGE
De dip op 40Hz, 78,2% THD
De dip op 62,8Hz 27,7%
De dip op 91,8 Hz 25,1%
De dip op 119,6Hz 25,7

MIDS
De dip 251Hz op 20,7%
385Hz 21,6

HIGH
2,11 kHz 14,7
2,41 kHz 12
3,4 kHz 13,6

Alle pieken en dips die ik niet heb opgesomd, vallen onder 10% THD.

Linker kanaal incl SUB, Audyssey : uit , Dynamic EQ : uit

Ik heb alleen de linker Mission M33i luidspreker uit getest, ook ik ben niet 100% zeker van het resultaat (vanwege de kalibratie tussen het volumeniveau van de AVR en het ingangsniveau van de UMIK-1) maar geeft wel een goede indicatie van de vervorming door het luisterruimte, die gigantisch is vergeleken met de (eerlijke?) THD percentages die je in de HANDLEIDING van je receiver vind.

Wanneer er door het vervangen van een receiver toch een beter resultaat behaald is, valt dit te herleiden aan de rekenkracht van de DSP (bijv. een upgrade van Audyssey 2EQ naar 1 van de multi varianten) Niet op de vervorming van de eindversterker in het prijssegment waar de meeste consumenten naar kijken. (zeg: tot 1200 euro)

Maar goed, morgen dus het rechter kanaal mee pakken, en de waterval grafieken!

Keep you posted :)

PS: Meer informatie over mijn setup vind je in de review die staat in mijn signature

[ Voor 82% gewijzigd door Lip op 07-04-2016 01:17 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Boys even een vraagje :) ik kom van een simpele versterker met twee frontspeakers, en heb nu een mooie receiver met 7.1 ondersteuning en een setje met twee frontspeakers, twee satelliet speakers en een centerspeaker. Ik zie dat de meeste topics hier een opstelling hebben waarbij alles tegen een vlakke muur staan, maar mijn opstelling is in een hoek van 90 graden zoals hieronder is te zien. Frontspeakers, centerspeaker, TV en apparatuur staan in dat driehoekje linksboven.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2gww2a0.png

Nou wil ik de satelliet speakers (donkerrood) gaan aansluiten, maar ik twijfel hoe ik die ga ophangen. Er zit een montagebeugel achterop, dus ik kan heel simpel twee gaatjes boren in de muur, plug + schroef erin, en ze hangen. Maar ik lees her en der dat dat niet aan te bevelen is, omdat dat schijnt te trillen op de muur. Is het dan beter om een plateau te maken waar de speakers op staan, of is dat geneuzel?

de WAF is trouwens niet van toepassing hier thuis, maar het moet wel een beetje normaal blijven :+

[ Voor 4% gewijzigd door Widow op 07-04-2016 09:38 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Widow, dat hangt helemaal af van de afvalfrequentie en de behuizing af. Wanneer je van het basreflexsysteem (naar voren geport) gebruik maakt met een afvalfrequentie van 80Hz maakt het bijvoorbeeld niet zo gek veel uit. Heb je die zelf de luidspreker in een gesloten behuizing, dan kan de behuizing akoestisch doorzichtig worden inderdaad.

Meer info is dus wel gewenst

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Ik heb een 7.1 opstelling gecombineerd met een marantz SR5005 versterker. Voldoet allemaal top op het moment maar zie veel aanbod op de diverse nieuwsgroepen met 7.1 dolby atmos geluid. Nu kan deze versterker geen dolby atmos afspelen maar ik vroeg me af wat de versterker doet met dit audiospoor.

Heb het namelijk geprobeerd maar heb niet door dat er nou kanalen missen. Moet bekennen dat ik niet heb getest of de achter speakers nu wel of niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Malt007 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:54:
Ik heb een 7.1 opstelling gecombineerd met een marantz SR5005 versterker. Voldoet allemaal top op het moment maar zie veel aanbod op de diverse nieuwsgroepen met 7.1 dolby atmos geluid. Nu kan deze versterker geen dolby atmos afspelen maar ik vroeg me af wat de versterker doet met dit audiospoor.

Heb het namelijk geprobeerd maar heb niet door dat er nou kanalen missen. Moet bekennen dat ik niet heb getest of de achter speakers nu wel of niet gebruikt worden.
Als het goed is maakt je receiver er gewoon dolby True HD van.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Audione0 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:31:
[...]

Als het goed is maakt je receiver er gewoon dolby True HD van.
En dan ook 7.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:38
Is het aan te raden je speakers altijd van hetzelfde merk te houden? Ik heb nl. Kef IQ9 front speakers en 'eitjes' achter en ben aan t kijken naar een B&W HTM61 centerspeaker. Is dit verstandig of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26
Zeker bij front en center is klank belangrijk. Normaliter hebben merken hun eigen klank, wat per serie subtiele verschillen kent. Speakers uit dezelfde serie zouden gelijk moeten klinken, maar doen dat niet altijd.

Soms kun je bepaalde speakers van verschillende fabrikanten combineren.

Ik heb zelf twee Dali zensor 5's gecombineerd met een Dynaudio excite X24 center. En dat klinkt prima samen.

Vreemde is dat de ene winkel het strikt afraadde , terwijl de andere het juist aanraadde.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 07-04-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Lip schreef op donderdag 07 april 2016 @ 00:18:
[...]

Hoeveel doet de Akoestiek met je geluid?
[afbeelding]
Die zou eigenlijk een lineair verloop moeten hebben Maar ja die vier muren en het plafond die blijven lastig. ::)

[afbeelding]
Een berg vervorming waar je U tegen zegt!

De cijfers :

LOW RANGE
De dip op 40Hz, 78,2% THD
De dip op 62,8Hz 27,7%
De dip op 91,8 Hz 25,1%
De dip op 119,6Hz 25,7

MIDS
De dip 251Hz op 20,7%
385Hz 21,6

HIGH
2,11 kHz 14,7
2,41 kHz 12
3,4 kHz 13,6

Alle pieken en dips die ik niet heb opgesomd, vallen onder 10% THD.

Linker kanaal incl SUB, Audyssey : uit , Dynamic EQ : uit

Ik heb alleen de linker Mission M33i luidspreker uit getest, ook ik ben niet 100% zeker van het resultaat (vanwege de kalibratie tussen het volumeniveau van de AVR en het ingangsniveau van de UMIK-1) maar geeft wel een goede indicatie van de vervorming door het luisterruimte, die gigantisch is vergeleken met de (eerlijke?) THD percentages die je in de HANDLEIDING van je receiver vind.

Wanneer er door het vervangen van een receiver toch een beter resultaat behaald is, valt dit te herleiden aan de rekenkracht van de DSP (bijv. een upgrade van Audyssey 2EQ naar 1 van de multi varianten) Niet op de vervorming van de eindversterker in het prijssegment waar de meeste consumenten naar kijken. (zeg: tot 1200 euro)

Maar goed, morgen dus het rechter kanaal mee pakken, en de waterval grafieken!

Keep you posted :)

PS: Meer informatie over mijn setup vind je in de review die staat in mijn signature
Met REW kan je heel makkelijk van alles meten, maar niet alles is altijd evenveel zeggend. Het ziet eruit als een meting op de luisterpositie. Maar THD meten is niet triviaal en moet sowieso met near Field of gegate meting (quasi anechoisch). Je kan gemeten vervorming al helemaal niet zomaar toeschrijven aan de receiver!

De respons meting in het laag (lijkt nog wel de nodige smoothing aan te staan?) is wel informatief. Is dit met 1 speaker? Hoe is het net beide tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat staat er toch, dat ik dat juist niet toeschrijf aan de receiver, maar aan de luisterruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Eigenlijk jammer dat we deze discussie niet in het grote akoestiek topic voeren voor het nageslacht :). Maar ik denk dat je vooral tegen de beperkingen van de meet methode aanloopt zo. De ruimte die zich niet lineair gedraagt en harmonische vervorming toevoegt :? Speakers doen dat, ruimtes voor zover ik weet niet. Wat ze wel doen is de amplitude respons in ernstige mate vervormen zoals je ook gemeten hebt, en daarmee ook de verhouding tussen fundamental en harmonische.

Uiteindelijk is volgens mij de conclusie dat de amplitude respons in het laag leidend is en de rest secundair. De amplitude respons goed krijgen (op meerdere plekken) is echter niet triviaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik kijk er iets anders tegen aan, maar ik heb die UMIK-1 gisteren gehaald en ben nog lerende en heb nog een hoop te lezen, Ik wist van te voren van ik een probleem in de 60Hz, 120 enzovoorts en de 4000HZ + 8000Hz. Ik had alleen verwacht het pieken waren in plaats van dippen onderin. Sowieso ga ik met glaswol aan de slag en basstraps, en nog iets anders waarvan ik niet op de naam kan komen. Omdat ik ervan bewust ben, dat de grootste winst in de akoestiek zit. Misschien nog meer dan nu andere luidsprekers kopen of subwoofer toevoegen en de akoestiek ongemoeid laten,

Verder heb ik belachelijk veel last van comb filtering, en merk met de pakken glaswol platen die nog in de verpakking zitten, direct meer rust in de akoestiek. Daarvoor hoeft mijn stereo niet eens aan te staan.

Maar goed, morgen weer een dag!

Ohja, dat topic trap nog wel een keer de lucht in. Wanneer het de tijd daarvoor is, voordat ik daar begin wil ik wel weten waar ik het precies over heb. De berichten die ik nu plaats moet je meer zien als een inleiding. Misschien kan dat oeverloze domme geouwehoer over receivers die warmer zouden klinken ook, de kop ingedrukt worden.

Ik kan nog steeds niet mijn brood afbakken op mijn Onkyo receiver, en een ei bakken op mijn luidspreker lukt ook nog steeds niet. Maar dat lukt vast wel op een Marantz. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Lip op 08-04-2016 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Widow schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:38:
Boys even een vraagje :) ik kom van een simpele versterker met twee frontspeakers, en heb nu een mooie receiver met 7.1 ondersteuning en een setje met twee frontspeakers, twee satelliet speakers en een centerspeaker. Ik zie dat de meeste topics hier een opstelling hebben waarbij alles tegen een vlakke muur staan, maar mijn opstelling is in een hoek van 90 graden zoals hieronder is te zien.
Wat is de achterliggende reden, dat je zo je opstelling heb gemaakt. En niet in de lengte as, destnoods in de breedte as als het echt niet anders kan? Met de opstelling zoals het nu staat in de hoek v,d luisterruimte, gedragen de reflecties zoals het nu staat, alsof ze afkomstig zijn van een kubusvormige huiskamer. Waarvan ik denk, dat spraak het centerkanaal er dus flink onder te leiden heeft, en dan met name klankloze medeklinkers. (s,t,z)

Hoe staan je speaker levels getrimd?
Widow schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:38:

Frontspeakers, centerspeaker, TV en apparatuur staan in dat driehoekje linksboven.

[afbeelding]

Nou wil ik de satelliet speakers (donkerrood) gaan aansluiten, maar ik twijfel hoe ik die ga ophangen. Er zit een montagebeugel achterop, dus ik kan heel simpel twee gaatjes boren in de muur, plug + schroef erin, en ze hangen. Maar ik lees her en der dat dat niet aan te bevelen is, omdat dat schijnt te trillen op de muur. Is het dan beter om een plateau te maken waar de speakers op staan, of is dat geneuzel?

de WAF is trouwens niet van toepassing hier thuis, maar het moet wel een beetje normaal blijven :+
zie vorige reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Ja bij mij wel..

Ik heb op mijn server heel wat atmos demo's staan, maar ik heb geen atmos receiver.

Mijn CA 651r maakt hier netjes Dolby True HD van. Alle speakers (7.1) worden netjes aangesproken.

Demo's:

http://thedigitaltheater.com/index.php/dolby-trailers/
To enjoy the MKV files in Dolby ATMOS, in addition to the requirements above, your AV Receiver must support Dolby ATMOS and you must have additional ceiling mounted speakers or Dolby Atmos enabled speakers.. Without those you will still experience the audio in Lossless TrueHD

[ Voor 34% gewijzigd door Audione0 op 09-04-2016 12:08 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highender
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04-2021
Lip schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 00:08:
Ik kijk er iets anders tegen aan, maar ik heb die UMIK-1 gisteren gehaald en ben nog lerende en heb nog een hoop te lezen, Ik wist van te voren van ik een probleem in de 60Hz, 120 enzovoorts en de 4000HZ + 8000Hz. Ik had alleen verwacht het pieken waren in plaats van dippen onderin. Sowieso ga ik met glaswol aan de slag en basstraps, en nog iets anders waarvan ik niet op de naam kan komen. Omdat ik ervan bewust ben, dat de grootste winst in de akoestiek zit. Misschien nog meer dan nu andere luidsprekers kopen of subwoofer toevoegen en de akoestiek ongemoeid laten,

Verder heb ik belachelijk veel last van comb filtering, en merk met de pakken glaswol platen die nog in de verpakking zitten, direct meer rust in de akoestiek. Daarvoor hoeft mijn stereo niet eens aan te staan.

Ohja, dat topic trap nog wel een keer de lucht in. Wanneer het de tijd daarvoor is, voordat ik daar begin wil ik wel weten waar ik het precies over heb. De berichten die ik nu plaats moet je meer zien als een inleiding. Misschien kan dat oeverloze domme geouwehoer over receivers die warmer zouden klinken ook, de kop ingedrukt worden.

Ik kan nog steeds niet mijn brood afbakken op mijn Onkyo receiver, en een ei bakken op mijn luidspreker lukt ook nog steeds niet. Maar dat lukt vast wel op een Marantz. :)
Als je toch al een UMIK-1 hebt, dan zou ik ook een free trial van Dirac Live proberen, om te kijken / luisteren wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Lip schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 00:08:

Akoestiek is een mooi en belangrijk onderwerp idd. Maar het helpt idd wel om er wat over te lezen om wat meer richting te geven wat je moet meten en waar je de verbetering in moet zoeken. Wat dat betreft is er 1 standaard werk voor akoestiek in HiFi toepassingen, en dat is Floyd Toole's Sound reproduction! En hou ons maar op de hoogte in het akoestiek topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Een vraagje. Om het geluid van de sub te testen, heb ik even m'n front speakers losgekoppeld. Nu hoor ik echter ook zeer zachtjes geluid door de overige gekoppelde speakers, terwijl de receiver in stereo weergave staat. Hetzelfde doet zich voor in direct modus en pure direct modus.

Is dit een beperking in de bouwkwaliteit van de receiver? Denon avr 2113. Of komt het eigenlijk altijd voor?
Het stoort me niet, want normaal valt het niet op, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

highender schreef op zondag 10 april 2016 @ 19:09:
[...]

Als je toch al een UMIK-1 hebt, dan zou ik ook een free trial van Dirac Live proberen, om te kijken / luisteren wat het doet.
Ik blijf liever van het signaalpad af, en begin liever aan de bron van de ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:42:
Een vraagje. Om het geluid van de sub te testen, heb ik even m'n front speakers losgekoppeld. Nu hoor ik echter ook zeer zachtjes geluid door de overige gekoppelde speakers, terwijl de receiver in stereo weergave staat. Hetzelfde doet zich voor in direct modus en pure direct modus.

Is dit een beperking in de bouwkwaliteit van de receiver? Denon avr 2113. Of komt het eigenlijk altijd voor?
Het stoort me niet, want normaal valt het niet op, maar ik vind het wel opmerkelijk.
Dat doet iedere versterker, wanneer het relais is ingeschakeld en daarmee je luidsprekers gekoppeld zijn aan de eindtrap. Die ruis kan afkomstig zijn uit je voor of eindversterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Ik twijfel tussen 2 Denon versterkers en hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Ik wil een Denon x2200w of x3200w aanschaffen. Mijn frontspeakers zijn de Kef IQ9, center Kef Q200c, Kef 'eitjes' als rear speakers en een Klipsch Sub-10 subwoofer.

Past bij deze speakers beter de x2200w of x3200w. Bij de eerste hoef ik het HiFI meubel niet dieper te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Is een Marantz SR6010 niet een optie. Deze heeft audyssey XT32 en dat heeft het geluid in mijn kamer heel veel goed gedaan. De subwoofer klinkt nu ook veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Morpheus2003 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:36:
Ik twijfel tussen 2 Denon versterkers en hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Zie de TW, geen aankoopadvies binnen dit topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Nico111 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:14:
Is een Marantz SR6010 niet een optie. Deze heeft audyssey XT32 en dat heeft het geluid in mijn kamer heel veel goed gedaan. De subwoofer klinkt nu ook veel beter.
Die past zeker niet in mijn HiFi meubel maar wel interessant. Thanks voor de tip.
FeaR schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:50:
[...]

[MBR]Zie de TW, geen aankoopadvies binnen dit topic.[/]
Sorry, my bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Laatst online: 09-08 13:18
Hallo allemaal, klein audio hifi vraagje hier.

Ik heb een xbox one waarop ik netflix kijk, aangesloten op een onky tx-nr626 receiver die het geluid in surround afspeelt in 5.1 met bi-amp op main L en R, en een samsung ue50es6100vw waar het beeld uit de onkyo naartoe gaat. Op de receiver staat audio pass through aan en op de TV heb ik een koptelefoon aangesloten.

Als ik nu de koptelefoon wil gebruiken hoor ik alleen het achtergrond geluid. Blijkbaar stuurt de onkyo het geluid hetzelfde door als het het binnen krijgt (5.1) en zet zowel de TV als de koptelefoon niet 5.1 om in stereo. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat er stereo signaal bij mij koptelefoon komt?

De meeste oplossingen die ik online vind adviseren om de bron (xbox) om te zetten naar stereo.Meestal luister ik via de speakers naar 5.1 geluid dus eigenlijk doe ik dat liever niet. Toch heb ik dat geprobeerd maar ik zag alleen '5.1', 'Dolby' en nog een andere merknaam. Bij alle opties bleef de output 5.1.

Thanks

[ Voor 16% gewijzigd door Cerebriform op 17-04-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zie dat lang niet elke AV-receiver een phono input heeft. Zit er een groot verschil in kwaliteit, prijs of gebruiksgemak (bij versterkers van gelijke kwaliteit) tussen een ingebouwde phono-input of het gebruik van een externe versterker?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Jorgen schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:01:
Ik zie dat lang niet elke AV-receiver een phono input heeft. Zit er een groot verschil in kwaliteit, prijs of gebruiksgemak (bij versterkers van gelijke kwaliteit) tussen een ingebouwde phono-input of het gebruik van een externe versterker?
Ik denk dat een externe phone pre-amp van een gerenommeerd merk altijd beter is dan de input bij de gemiddelde versterker/receiver onder de 1000 euro.

Verder: je kunt aan de voorversterker niet heel veel mis doen denk ik en daarnaast steekt het ook niet heel nou met LPs als het gaat om hoge frequenties.

Als ik er nu eentje los moest kopen, zou het denk ik deze worden:

https://www.poulissen.nl/nad/pp2e

maar er zijn natuurlijk heel erg veel alternatieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:42
Cerebriform schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:45:
Hallo allemaal, klein audio hifi vraagje hier.

Ik heb een xbox one waarop ik netflix kijk, aangesloten op een onky tx-nr626 receiver die het geluid in surround afspeelt in 5.1 met bi-amp op main L en R, en een samsung ue50es6100vw waar het beeld uit de onkyo naartoe gaat. Op de receiver staat audio pass through aan en op de TV heb ik een koptelefoon aangesloten.

Als ik nu de koptelefoon wil gebruiken hoor ik alleen het achtergrond geluid. Blijkbaar stuurt de onkyo het geluid hetzelfde door als het het binnen krijgt (5.1) en zet zowel de TV als de koptelefoon niet 5.1 om in stereo. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat er stereo signaal bij mij koptelefoon komt?

De meeste oplossingen die ik online vind adviseren om de bron (xbox) om te zetten naar stereo.Meestal luister ik via de speakers naar 5.1 geluid dus eigenlijk doe ik dat liever niet. Toch heb ik dat geprobeerd maar ik zag alleen '5.1', 'Dolby' en nog een andere merknaam. Bij alle opties bleef de output 5.1.

Thanks
Probeer eens je receiver gewoon op stereo te zetten, en anders de koptelefoon op de receiver aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

PageFault schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat een... altijd beter is...
Ik denk dat het weinig uitmaakt. Vanwege het feit dat teveel andere factoren waarvan de som van de vervorming dusdanig groot is, dat de vervorming van de voorversterker voor een platenspeler zo klein word dat het eigenlijk geen rol speelt. Die 100 euro die in mijn ogen feitelijk verspilt word, kan beter bijvoorbeeld in akoestiek gestoken worden waarbij de aanpassing wel direct hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Gister heb ik mijn Dali Zensor 7 fronts en Dali Vokal center uitgebreid met een SWS PB-1000 sub woofer, de beste medewerker wist mij te vertellen dat mijn huidige versterker (Denon X1000) eigenlijk zwaar te kort kwam om deze set echt tot zijn recht te laten komen.

Klopt dit en mis ik echt zoveel? En in welke richting moet ik gaan zoeken om deze 3.1 set wel tot zijn recht te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@koekkoek
Die verkoper moet natuurlijk ook zijn of haar boterham verdienen. :)

Dat hangt ook af van de kantelfrequentie af van de fronts. Staat dat bijvoorbeeld op 80Hz, en stel je je volgende receiver daar ook op in, dan maakt het geen fluit uit. Naarmate de kantelfrequentie lager word, gaat het vermogen een grotere rol spelen.

De woofer van een luidspreker moet de sinus volgen, een tekort aan vermogen kan ervoor zorgen dat de woofer meer de neiging gaat krijgen om ongecontroleerd in en uit te slingeren. Ik heb een stukje over vermogen geschreven in "beter geluid voor iedereen". Misschien dat je het dan duidelijker word.

Hoe bevalt je subwoofer trouwens?

Edit : kantelfrequentie = crossover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
Ik was gister stiekem op de bank in slaap gevallen werd letterlijk wakker getrild van het geweld dus wat dat betreft zeker een toevoeging.

Betreft je uitleg, na 3x opnieuw lezen weet ik nog niet goed wat je bedoeld.
kantelfrequency = crossover ? deze staat momenteel op 80 idd.

Ik heb nog geen mogelijkheid gehad om de denon setup wizard te draaien dus moet nog het een en ander instellen maar zo mijn eerste indruk is al geweldig

[ Voor 3% gewijzigd door koekkoek op 17-04-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Laatst online: 09-08 13:18
Pyr0_ schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:12:
[...]
Probeer eens je receiver gewoon op stereo te zetten, en anders de koptelefoon op de receiver aansluiten?
Goed idee. Als ik 'listening mode' probeer te veranderen (daar zit stereo / direct audio / etc) dan komt er 'not available' in beeld. Voorheen was dat niet zo. Als ik nu google op 'onkyo audio tv out listening mode' dan vind ik verschillende fora waarop mensen zeggen dat als 'tv audio' aan staat je inderdaad geen listening mode kan selecteren... Lijkt er op dat het dus niet mogelijk is.

Als ik een jack op de 'headphones' aansluiting zet komt er wel stereo uit, maar gaat de rest van het geluid uit, ik kan er dus niet standaard een in laten zitten. Daarnaast zijn mijn headphones voor de TV draadloos en heeft het base station een spdif aansluiting, geen jack.

Misschien moet ik een spdif - analog converter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

koekkoek schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:10:

Ik heb nog geen mogelijkheid gehad om de denon setup wizard te draaien dus moet nog het een en ander instellen maar zo mijn eerste indruk is al geweldig
Staar je niet te blind op de ervaring die je tot nu toe hebt. Grote kans dat de subwoofer niet goed af staat gesteld aangezien je nog geen Room EQ hebt doorlopen. Veelal staat een subwoofer te luid afgesteld en zal Audyssey dan ook tijdens het proces vragen de subwoofer wat te minderen qua volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
In aanvulling op fear. In de setup wordt gevraagd de sub gain op 50% te zetten. In veel gevallen is dit echter nog teveel. Kijk na de setup even hoeveel het volume van de sub wordt gecorrigeerd. Vaak zit er een maximum van -10db oid aan. In dat geval kun je beter de sub nog wat verder terugdraaien en opnieuw audyssey laten draaien. Het beste resultaat heb je over het algemeen wanneer de receiver de sub corrigeert met zo'n -3 tot 0db. Dan heb je in beide richtingen veel vrijheid tot fine-tuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
Heb de wizard gedraaid met idd sub op 50% en kwam uit op -6db voor de sub. Wat ik wel vreemd vind is dat hij me front en center op large zet terwijl ik overall lees dat dit small moet zijn met een dedicated sub?

crossover front: full band
crossover center: full band

en hij denkt dat me sub op bijna 10 meter afstand sta terwijl de speakers wel netjes op een 3.5m zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door koekkoek op 17-04-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat is een rare fout in de software, het gebeurt bijna altijd. Je kunt dit handmatig goed zetten, evenals de crossovers voor de speakers. Die horen ergens tussen de 80 en 100hz te staan, althans dat is een goed uitgangspunt.

De afstand van de sub kan idd zoveel afwijken, dat komt doordat het signaal door de sub anders loopt dan door de speakers. Er is meer vertraging zeg maar. De microfoon registreert dit als een grotere afstand. Als het bij een tweede run ook weer 10 meter is, lekker laten staan, anders loopt het niet synchroon.

[ Voor 41% gewijzigd door LA-384 op 17-04-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat klopt inderdaad niet. Audyssey nog eens runnen. Het is sowieso niet de beste versie (waardoor resultaten kunnen missen) en meetresultaten zijn sowieso niet altijd correct. Ik heb op mijn oude Denon nooit lekker resultaat gekregen met XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
4x opnieuw doorlopen maar elke keer hetzelfde resultaat.

Heb ze nu handmatig op small gezet en de crossovers op 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:45:
Dat is een rare fout in de software, het gebeurt bijna altijd. Je kunt dit handmatig goed zetten, evenals de crossovers voor de speakers. Die horen ergens tussen de 80 en 100hz te staan, althans dat is een goed uitgangspunt.
Bij mij gebeurd dat praktisch nooit.
Maar handmatig crossovers aanpassen, pakt naar mijn mening vaker slechter uit dan goed. Wanneer de hoofdluidsprekers na de meting als full range aangeduid worden, is het aannemelijk dat de amptitudes van de sub en de fronts door foutieve luidsprekerplaatsing te ver uit elkaar ligt, en niet te corrigeren valt in het tijd domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Lip schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:59:
[...]

Bij mij gebeurd dat praktisch nooit.
Maar handmatig crossovers aanpassen, pakt naar mijn mening vaker slechter uit dan goed. Wanneer de hoofdluidsprekers na de meting als full range aangeduid worden, is het aannemelijk dat de amptitudes van de sub en de fronts door foutieve luidsprekerplaatsing te ver uit elkaar ligt, en niet te corrigeren valt in het tijd domein
-O- :? M'n kennis gaat niet ver genoeg om dit te begrijpen. Ik was in de veronderstelling dat speakers die vrij laag gaan op een acceptabel volume, altijd als full range werden gezien en dat alleen satellietspeakers standaard door audyssey op small worden gezet ivm het beperkte bereik. Dat was tenminste de enige keer dat het bij mij zo gebeurde.

Ik lees nu voor het eerst dat het aanpassen van de crossover nadelig kan werken. Je wilt juist niet hebben dat er meerdere bronnen zijn die eenzelfde frequentie weergeven, om te voorkomen dat bepaalde signalen onbedoeld versterkt of opgeheven worden. Dat is althans wat ik zelf veelal teruglees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ruoMlZGf3lruX8yTlvkZMg0D/full.jpg

Je wilt niet dat subwoofer uit de maat gaat lopen, door slecht plaatsing van de fronts of de sub (of beide).

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TIvR5fKdp8QBSsrK1b3Ie4tI/full.gif
Uitleg tijd domein van amplitudes
Stel dat rood je fronts is en de amplitude van de golf net iets lager ligt, en je subwoofer is de zwarte. 't doel is op die golfen op elkaar te krijgen zo dat 1 de ander aanvult . Dat probeer je met kalibratie & goede luidspreker plaatsing voor elkaar te krijgen.

Wanneer dat dus niet lukt, zullen minimaal je fronts altijd als full range ingesteld worden. Omdat het dus niet anders kan. Zo'n situatie blijft dus beholpen, ook na een handmatige aanpassing aan de crossovers. Eigenlijk is dan het dringende advies om de luidspreker plaatsing nogmaals na te kijken.

Ik praat zeker nog steeds Chinees? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Lip op 17-04-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hmm. Klinkt aannemelijk, ik dacht dat dat gecorrigeerd werd door de afstanden, maar dat zal dan wel niet. Ik snap alleen nog niet wat de crossover of het wel of niet full range zijn, doet met deze vertraging. Maar wellicht is het meer dat de sub buiten spel wordt gezet op die manier. Ik ga het zeker eens testen met andere speaker plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:45:
Hmm. Klinkt aannemelijk, ik dacht dat dat gecorrigeerd werd door de afstanden, maar dat zal dan wel niet.
Dat is correct maar soms zijn die correctie mogelijkheden gewoon te grof.
Ik snap alleen nog niet wat de crossover of het wel of niet full range zijn, doet met deze vertraging. Maar wellicht is het meer dat de sub buiten spel wordt gezet op die manier.
De sub krijgt dan in dat geval alleen de LFE signaal, van een dolby digital of DTS track inderdaad. Op die manier word de vertraging met grove maatregelen omzeild (buiten pas gezet).
k ga het zeker eens testen met andere speaker plaatsing.
Dat kan ook makkelijker, heb je een analoge phase draaiknop op je subwoofer? Als je die namelijk op 90 graden kan zetten. Gaat je kalibratie meting de mist in.

[ Voor 25% gewijzigd door Lip op 17-04-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highender
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04-2021
Lip schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:05:
Ik blijf liever van het signaalpad af, en begin liever aan de bron van de ellende.
Tja, dat moet je uiteraard zelf weten, alhoewel ik dat argument vreemd vind. De akoestiek is immers ook onderdeel van het signaalpad, en wel eentje die veruit de meeste vervorming veroorzaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn laptop blijkt als hoofdtelefoonaansluiting niet 3,5 stereo jack, maar s/pdif te gebruiken. De tweede audio-aansluiting is voor de microfoon (microfoon-in-rondje-logo). Nu heb ik een vrij aardige hoofdtelefoon met 3,5 jack en die wil ik kunnen gebruiken. Het lukt me alleen niet om een geschikte adapter of kabel te vinden die ik tussen beide apparaten kan gebruiken. Kan dat überhaupt wel? Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Jorgen schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:42:
Mijn laptop blijkt als hoofdtelefoonaansluiting niet 3,5 stereo jack, maar s/pdif te gebruiken. De tweede audio-aansluiting is voor de microfoon (microfoon-in-rondje-logo). Nu heb ik een vrij aardige hoofdtelefoon met 3,5 jack en die wil ik kunnen gebruiken. Het lukt me alleen niet om een geschikte adapter of kabel te vinden die ik tussen beide apparaten kan gebruiken. Kan dat überhaupt wel? Iemand een suggestie?
Ik zou eens zoeken op dac en anders via de usb aansluiting. Wat voor laptop heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:42:
Mijn laptop blijkt als hoofdtelefoonaansluiting niet 3,5 stereo jack, maar s/pdif te gebruiken.
Al in de drivers van de geluidskaart gekeken of je daar de output aan kan passen? De zogenaamde flex-jack is iets wat je veel ziet bij laptops. In de driver kan je dan veelal instellen of het signaal over die uitgang digitaal moet zijn (mini toslink) dan wel analoog (3,5 mm jack).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FeaR schreef op donderdag 21 april 2016 @ 07:42:
[...]

Al in de drivers van de geluidskaart gekeken of je daar de output aan kan passen? De zogenaamde flex-jack is iets wat je veel ziet bij laptops. In de driver kan je dan veelal instellen of het signaal over die uitgang digitaal moet zijn (mini toslink) dan wel analoog (3,5 mm jack).
Nee, nog niet, maar dat is een goed idee. 't Enige is dat er geen 3,5 jack in past (hij gaat maar tot 2/3 van de plug naar binnen). Als datzelfde echter ook van toepassing is op de microfoon aansluiting, dan lukt het misschien wel.

Edit: ik kom via het configuratiescherm tot een menu waar ik de standaard audio-output kan kiezen: speakers of de digitale uitgang. Aldaar zie ik wel plaatjes voor analoog en digitaal, maar dat zijn ook echt puur plaatjes en meer niet; dus die zijn niet te selecteren of in te stellen. Er is daar zover ik zien kan ook geen optie tot wijzigen van de output.

[ Voor 44% gewijzigd door Jorgen op 21-04-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:52:
[...]

Nee, nog niet, maar dat is een goed idee. 't Enige is dat er geen 3,5 jack in past (hij gaat maar tot 2/3 van de plug naar binnen).
Dat is wel typisch. Een mini toslink is qua afmetingen gelijk aan de 3,5mm jack die redelijk standaard is. Dat is ook het idee achter de flex, dat beide kunnen. Als de afmetingen niet gelijk zijn gaat dat al niet op.
Als datzelfde echter ook van toepassing is op de microfoon aansluiting, dan lukt het misschien wel.
Met bepaalde geluidskaarten kan je ingangen toewijzen om zo bijvoorbeeld aansluitingen te laten fungeren als andere. Of dat voor de microfoon op gaat moet je even testen. Hoofdtelefoon in de mic out en kijken of Windows iets meldt of je die uitgang als headset in kan geven. Is wel wederom afhankelijk van de software.
Edit: ik kom via het configuratiescherm tot een menu waar ik de standaard audio-output kan kiezen: speakers of de digitale uitgang. Aldaar zie ik wel plaatjes voor analoog en digitaal, maar dat zijn ook echt puur plaatjes en meer niet; dus die zijn niet te selecteren of in te stellen. Er is daar zover ik zien kan ook geen optie tot wijzigen van de output.
Doe eens een screenshot, dit klinkt wel apart.

Ik kan zo ook geen goede afbeeldingen vinden van de laptop waarde in- en uitgangen zichtbaar zijn. Of desnoods een handleiding.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 21-04-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FeaR schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:58:
Dat is wel typisch. Een mini toslink is qua afmetingen gelijk aan de 3,5mm jack die redelijk standaard is. Dat is ook het idee achter de flex, dat beide kunnen. Als de afmetingen niet gelijk zijn gaat dat al niet op.
Nee, precies. Ik heb voorzichtig geduwd, maar de stekker gaat gewoon niet verder. Meer druk durf ik er ook niet op uit te voeren. Zonde als de aansluiting kapot gaat.
Met bepaalde geluidskaarten kan je ingangen toewijzen om zo bijvoorbeeld aansluitingen te laten fungeren als andere. Of dat voor de microfoon op gaat moet je even testen. Hoofdtelefoon in de mic out en kijken of Windows iets meldt of je die uitgang als headset in kan geven. Is wel wederom afhankelijk van de software.
Ik heb het onderdeel nog niet gevonden.
Doe eens een screenshot, dit klinkt wel apart.
Net wel een reboot en systeemherstel nodig gehad, aangezien ik helemaal geen geluid meer had.
Hieronder de screenshots:

http://imgur.com/Rm2qf9N
http://imgur.com/rFe6I3M
http://imgur.com/GQCvuoH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:24
Korte vraag; Ik maak gebruik van een NAD T748v2. Hier wil ik een sub op aansluiten, maar nu kan ik nergens in de handleiding vinden of de subout op de NAD een LFE uitgang is. Heeft iemand een NAD T748v2 met een SUB aangesloten?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Veelal lichten die plaatjes op zodra deze actief zijn. Hoofdtelefoon wordt dan bijvoorbeeld groen. Het insteken van de jack zou daarvoor de trigger moeten zijn. Maar als je de jack al niet in kan steken zal de laptop ook nooit het apparaat herkennen. Beetje een Catch 22-situatie.
Morpheusk schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:15:
Korte vraag; Ik maak gebruik van een NAD T748v2. Hier wil ik een sub op aansluiten, maar nu kan ik nergens in de handleiding vinden of de subout op de NAD een LFE uitgang is. Heeft iemand een NAD T748v2 met een SUB aangesloten?
De "Subwoofer" staat onder het kopje "Pre Out", daarmee is het een Low Level uitgang voor naar een actieve subwoofer. Dat is overigens niet alleen bij NAD zo, maar op 100% van alle receivers die een actieve subwoofer aan kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:24
FeaR schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:30:
[...]

...

[...]

De "Subwoofer" staat onder het kopje "Pre Out", daarmee is het een Low Level uitgang voor naar een actieve subwoofer. Dat is overigens niet alleen bij NAD zo, maar op 100% van alle receivers die een actieve subwoofer aan kunnen sturen.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de Sub daarop aansluiten en aan de kant sub aansluiten en instellen op LFE?

Waneer je de Crossover op de sub (SVS SB-1000) wilt regelen is dat ook mogelijk?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FeaR schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:30:
[...]

Veelal lichten die plaatjes op zodra deze actief zijn. Hoofdtelefoon wordt dan bijvoorbeeld groen. Het insteken van de jack zou daarvoor de trigger moeten zijn. Maar als je de jack al niet in kan steken zal de laptop ook nooit het apparaat herkennen. Beetje een Catch 22-situatie.
Precies. Nu heb ik even bij DAC's gekeken, maar die zijn wel allemaal echt heel duur.

De laptop beschikt verder nog over HDMI, USB 2.0, USB 3.0 en USB 3.1 gen. 2 met een type-C aansluiting. Deze laatste heeft ook ondersteuning voor Thunderbolt 3. Zie de afbeelding. Heb ik hier wellicht nog wat aan?

http://imgur.com/20QkaCu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo,

Ik ben bezig met een verbouwing van mijn kamer(zolder).
ik heb hier een 5.1 set van Harman Kardon staan.
En ik heb de sub naast de bank staan in plaats van naast het tv meubel.
Mijn vraag is, is dit wel een goede plek voor de sub of moet die juist naast het tv meubel staan.
Ik kon op dezen vraag geen duidelijk antwoord vinden.

Het leven is geen ponnykamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:40:
[...]
Precies. Nu heb ik even bij DAC's gekeken, maar die zijn wel allemaal echt heel duur.

De laptop beschikt verder nog over HDMI, USB 2.0, USB 3.0 en USB 3.1 gen. 2 met een type-C aansluiting. Deze laatste heeft ook ondersteuning voor Thunderbolt 3. Zie de afbeelding. Heb ik hier wellicht nog wat aan?

http://imgur.com/20QkaCu
Ik wil maar moeilijk geloven dat je geen analoge 3,5 mm speakers of headset op die ingang aan de zijkant aan kan sluiten. Dat is wel lomp om weg te laten, zeker op een laptop van deze prijsklasse.

Wat zegt Acer Support? Die 3,5 mm jack moet die laptop gewoon in kunnen. Als het inderdaad alleen S/PDIF is zal er geen geluid uit komen, maar als het al niet past is het gewoon raar.
Morpheusk schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:35:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik de Sub daarop aansluiten en aan de kant sub aansluiten en instellen op LFE?

Waneer je de Crossover op de sub (SVS SB-1000) wilt regelen is dat ook mogelijk?
Crossover zou ik niet regelen op de subwoofer maar in het menu van de NAD indien dat mogelijk is (crossover op de subwoofer dan geheel open zetten). Kan je meteen de crossovers van de andere speakers goed instellen. Crossover op de subwoofer regelen is omslachtiger. Zie ook Het Grote Subwoofer Topic
Yannick-ski schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:14:
Ik ben bezig met een verbouwing van mijn kamer(zolder).
ik heb hier een 5.1 set van Harman Kardon staan.
En ik heb de sub naast de bank staan in plaats van naast het tv meubel.
Mijn vraag is, is dit wel een goede plek voor de sub of moet die juist naast het tv meubel staan.
Ik kon op dezen vraag geen duidelijk antwoord vinden.
Normaal doet een subwoofer tonen onder de 100 Hz en is op gehoor niet te plaatsen en ben je relatief vrij waar je de subwoofer neer zet. Als de speakers van de set kleiner zijn zal de subwoofer meer bij moeten springen, ook in het mid-laag. Dan ga je de subwoofer kunnen plaatsen op gehoor en gaat het geheel sowieso minder natuurlijk klinken. Dat is al één punt waarop je vrij(er) kan zijn qua plaatsing en dat de plek naast de bank mogelijk niet lekker uit komt. Het grootste punt is nog de akoestiek: hoe de tonen/golven van de subwoofer zich gedragen in de ruimte. Een subwoofer plaatsen en goed afstellen is lastiger dan het lijkt. Zie ook Het Grote Subwoofer Topic voor een uitgebreidere uitleg.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 21-04-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FeaR schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:40:
Ik wil maar moeilijk geloven dat je geen analoge 3,5 mm speakers of headset op die ingang aan de zijkant aan kan sluiten. Dat is wel lomp om weg te laten, zeker op een laptop van deze prijsklasse.

Wat zegt Acer Support? Die 3,5 mm jack moet die laptop gewoon in kunnen. Als het inderdaad alleen S/PDIF is zal er geen geluid uit komen, maar als het al niet past is het gewoon raar.
Volgens Acer website zou het ook moeten werken: http://acer-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7710

Nog eens geprobeerd:

Via microfoon past wel maar geen geluid.
Via S/PDIF past hij gewoon niet. -> gekke is: nu geeft hij wél geluid, ondanks dat hij niet goed past / verder uitsteekt.

Chat met Acer gaf aan dat de hoofdtelefoon bij audio afspeelapparaten zichtbaar zou moeten zijn. Dat is hij dus niet. Ergens gaat het dus niet helemaal zoals het hoort. Vind het wel raar dat het geluid ene dag wel, andere dag niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:19:
[...]
Via S/PDIF past hij gewoon niet. -> gekke is: nu geeft hij wél geluid, ondanks dat hij niet goed past / verder uitsteekt.
Dan lijkt mij die ingang niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Precies. Acer support gaat ook een ticket aanmaken geloof ik. Krijg straks mail van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:03
Ik heb een klein vraagje over het type stekker die ik moet gebruiken voor mijn twee speakers: B&W, bouwjaar 1987 volgens mij. Foto van de aansluitingen

Heeft iemand een idee wat voor stekkers en kabels moet ik hiervoor halen? Ik wil graag een moderne versterker halen, maar ik wil wel zeker weten dat dan de speakers hierop werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Laatst online: 14-09 16:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Belecthor schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:58:
Ik heb een klein vraagje over het type stekker die ik moet gebruiken voor mijn twee speakers: B&W, bouwjaar 1987 volgens mij. Foto van de aansluitingen

Heeft iemand een idee wat voor stekkers ik hiervoor moet halen? Ik wil graag een moderne versterker halen, maar ik wil wel zeker weten dat dan de speakers hierop werken.
Bananenplug misschien?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Laatst online: 08:56

Heeft iemand een idee wat voor stekkers ik hiervoor moet halen? Ik wil graag een moderne versterker halen, maar ik wil wel zeker weten dat dan de speakers hierop werken.
Volgens de manual speakerdraad tussen de 2 en 4mm. Dat rode en zwarte gedeelte moet je als het goed kunnen uit- en aandraaien.

http://bwgroupsupport.com...manuals/bw/MATRIX1-OM.pdf

Mijn B&W DS4's zien er haast hetzelfde uit aan de achterkant, die heb ik ook via banaanpluggen aangesloten omdat daar geen 2,5mm speakerdraad in past.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Baxx op 22-04-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Normaal doet een subwoofer tonen onder de 100 Hz en is op gehoor niet te plaatsen en ben je relatief vrij waar je de subwoofer neer zet. Als de speakers van de set kleiner zijn zal de subwoofer meer bij moeten springen, ook in het mid-laag. Dan ga je de subwoofer kunnen plaatsen op gehoor en gaat het geheel sowieso minder natuurlijk klinken. Dat is al één punt waarop je vrij(er) kan zijn qua plaatsing en dat de plek naast de bank mogelijk niet lekker uit komt. Het grootste punt is nog de akoestiek: hoe de tonen/golven van de subwoofer zich gedragen in de ruimte. Een subwoofer plaatsen en goed afstellen is lastiger dan het lijkt. Zie ook Het Grote Subwoofer Topic voor een uitgebreidere uitleg.
Oke super bedankt

Het leven is geen ponnykamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Sir Baxx schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:14:
[...]

Volgens de manual speakerdraad tussen de 2 en 4mm. Dat rode en zwarte gedeelte moet je als het goed kunnen uit- en aandraaien.

http://bwgroupsupport.com...manuals/bw/MATRIX1-OM.pdf

Mijn B&W DS4's zien er haast hetzelfde uit aan de achterkant, die heb ik ook via banaanpluggen aangesloten omdat daar geen 2,5mm speakerdraad in past.
Dankjewel, ik ga even wat zaken proberen. Heb je enig idee hoe ik deze speakers vervolgens kan aansluiten op een moderne versterker, zoals deze bijvoorbeeld: pricewatch: Onkyo TX-SR343 Zwart. Ik wil graag een setup maken waarbij ik het geluid van de speakers ook op de tv kan beluisteren i.c.m. een Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FeaR schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:22:
[...]

Moet dus straks wat drivers nog gaan updaten en een bios update doen, volgens hun instructies. Dat gaat echter nooit die S/PDIF ingang veranderen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Laatst online: 08:56
Belecthor schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:06:
[...]

Dankjewel, ik ga even wat zaken proberen. Heb je enig idee hoe ik deze speakers vervolgens kan aansluiten op een moderne versterker, zoals deze bijvoorbeeld: pricewatch: Onkyo TX-SR343 Zwart. Ik wil graag een setup maken waarbij ik het geluid van de speakers ook op de tv kan beluisteren i.c.m. een Chromecast.
Je sluit de speakers op de achterkant van de receiver aan op de "front" aansluitingen.
De Chromecast sluit je aan op één van de HDMI inputs op de receiver. De "HDMI OUT" sluit je op je TV aan.

De receiver zal het geluid naar je speakers sturen en het beeld naar je TV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 14:21

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Heeft iemand een idee wat voor stekkers en kabels moet ik hiervoor halen? Ik wil graag een moderne versterker halen, maar ik wil wel zeker weten dat dan de speakers hierop werken.
Speaker - banaan - kabel - banaan - versterker.
Sir Baxx schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:14:
[...]
Dat rode en zwarte gedeelte moet je als het goed kunnen uit- en aandraaien.
Nope. Deze niet.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dan zou je dus ook nog speaker - banaan - kabel - receiver doen. Scheelt weer eventuele kosten. Bananen aan de kant van de receiver zijn optioneel. Zeker met een TX-SR343 passen alleen de fronts, mocht je ooit gaan schuiven heb je voor de andere kanalen andere bananen nodig dan wel kaal draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Bananen zijn zwaar overrated. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Valt mee:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c8/2d/c5/c82dc5b8af71b32a56c692cb09d161e2.jpg

:P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lip schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:28:
Bananen zijn zwaar overrated. :)
Ach, soms moet je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Heeft er iemand een tip voor het plaatsen van boekenplank luidsprekers naast de TV op een (door de vorige bewoner-) zelfbouw AV meubel van steigerhout?

We hebben een relatief kleine TV (32 inch) op een vrij groot meubel staan, en nu wil ik een setje Q Acoustics 3020 naast de TV zetten met een nader te bepalen optie als versterker in het meubel (allemaal vrij compact en budget: zoals bijv de Teac AI-101DA of Marantz M-CR511).
Helaas is steigerhout niet de meest akoestisch verantwoorde bodem voor luidsprekers. Ik zat nu te denken aan een aantal opties;
  • De luidsprekers er gewoon opzetten en zien wat er gebeurt.
  • De luidsprekers op speaker pads neerzetten... (maar welke?)
  • De luidsprekers op héél korte stands neerzetten... (maar welke?)
  • De luidsprekers ophangen (aan de 3000wb beugels).
De keuze zat voornamelijk tussen deze en de zensor 1. Die laatste hangen makkelijker op, maar ik boor liever niet al teveel gaten in die muur omdat de opstelling daarvan nogal eens kan veranderen. De 3020's hadden in mijn herinnering een wat warmer geluid en ik vond ze ook voller klinken bij laag volume.
Muziek gaat zeer zelden hard spelen, maar wat ik van de 3020's heb gehoord klinken die eigenlijk altijd OK op bescheiden volume.

Normale luidsprekerstandaarden zijn geen optie tenzij ze héél erg compact en onopvallend zijn. Denk aan een standaard van zo'n 10-15 cm hoog. Ik kan de boel ook niet naast het AV meubel zetten omdat daar geen plaats is (schouw aan de ene kant en gordijn aan de andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik zou gaan voor de eerste optie. Ik verwacht eerlijk gezegd maar weinig problemen. En mochten er problemen ontstaan voor wat betreft resonantie, dan denk ik dat de enige bruikbare oplossing is om de speakers aan een stevige muurbeugel te hangen.

Pads gebruik je om speakers te ontkoppelen van de ondergrond (ik dacht meestal van toepassing wanneer de signalen via de ondergrond naar de vloer worden gebracht en dat onwenselijke vibraties geeft in de hele kamer. Een wiebelende plank is waarschijnlijk meer dan een pad kan corrigeren).

Stands gebruik je om hoogte te krijgen.

Waarom kies je verder voor de genoemde receivers? Als je van plan bent alleen muziek via de receiver te laten lopen is het prima, maar als je het ooit wilt uitbreiden tot een surround opstelling, dan heb je voor een soortgelijk bedrag ook prima surround receivers. De Denon x1200w bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 24-04-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
FeaR schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:16:
Dan zou je dus ook nog speaker - banaan - kabel - receiver doen. Scheelt weer eventuele kosten. Bananen aan de kant van de receiver zijn optioneel. Zeker met een TX-SR343 passen alleen de fronts, mocht je ooit gaan schuiven heb je voor de andere kanalen andere bananen nodig dan wel kaal draad.
Top, dan ga ik dat overwegen. Is de volgende combinatie ook mogelijk: Speaker - bananenplug - speakerdraad - receiver - rca van receiver naar tv - chromecast in hdmi van tv. Vervolgens dan via de chromecast alle content afspelen, of pakt de receiver dan de audio niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Belecthor schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:14:
[...]
Top, dan ga ik dat overwegen. Is de volgende combinatie ook mogelijk: Speaker - bananenplug - speakerdraad - receiver - rca van receiver naar tv - chromecast in hdmi van tv. Vervolgens dan via de chromecast alle content afspelen, of pakt de receiver dan de audio niet?
Als je de Chromecast direct op de TV aan sluit en van de TV de Audio Out naar de receiver gaat dan zal de TV het geluid van de Chromecast doorgeven. Maar waarom die methode als de receiver HDMI In heeft? Met die methode houd je de audio in de receiver. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in de DAC van de TV. Dat je surround verliest is met 2.0 minder belangrijk, maar voor de toekomst eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
FeaR schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:35:
[...]

Als je de Chromecast direct op de TV aan sluit en van de TV de Audio Out naar de receiver gaat dan zal de TV het geluid van de Chromecast doorgeven. Maar waarom die methode als de receiver HDMI In heeft? Met die methode houd je de audio in de receiver. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in de DAC van de TV. Dat je surround verliest is met 2.0 minder belangrijk, maar voor de toekomst eventueel?
Ja, ik kan mogelijk een goede oude receiver op de kop tikken (zonder HDMI) en dan hoef ik veel minder geld uit te geven en als dat ook werkt, dan ga ik uiteraard als ras Nederlander voor de goedkoopste optie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
LA-384 schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:01:
Ik zou gaan voor de eerste optie. Ik verwacht eerlijk gezegd maar weinig problemen. En mochten er problemen ontstaan voor wat betreft resonantie, dan denk ik dat de enige bruikbare oplossing is om de speakers aan een stevige muurbeugel te hangen.

Pads gebruik je om speakers te ontkoppelen van de ondergrond (ik dacht meestal van toepassing wanneer de signalen via de ondergrond naar de vloer worden gebracht en dat onwenselijke vibraties geeft in de hele kamer. Een wiebelende plank is waarschijnlijk meer dan een pad kan corrigeren).

Stands gebruik je om hoogte te krijgen.

Waarom kies je verder voor de genoemde receivers? Als je van plan bent alleen muziek via de receiver te laten lopen is het prima, maar als je het ooit wilt uitbreiden tot een surround opstelling, dan heb je voor een soortgelijk bedrag ook prima surround receivers. De Denon x1200w bijvoorbeeld.
Het idee van pads (of dus mini stands) zou zijn om de eventuele vibraties met het meubel te verminderen. Ik denk dat ik het gewoon eerst ga proberen en wel zie of ik er last van heb.

Vwb de keuze voor versterker/receiver; ik wil liever niet zo'n lomp formaat AV receiver. Iets van rond de 30cm breed past netjes naast mijn mediaplayer (Ouya).
Eigenlijk simpele requirements; geluid uit de TV via SPDIF (geen ARC, dus ook geen interesse in een AV receiver), spotify connect of een extra ingang voor chromecast audio, en liefst ook nog één extra ingang voor toekomstig gebruik. Als er een USB dac optie in zit zoals bij de Teac biedt dat nog wat opties om straks een NUC als mediaplager neer te zetten. Daarnaast wellicht wat beter geluid dan een standaard AV receiver. 5.1 gaat er niet zo snel komen (of ooit) en mocht dat zo zijn, dan kan deze altijd naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SndBastard schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:17:
Heeft er iemand een tip voor het plaatsen van boekenplank luidsprekers naast de TV op een (door de vorige bewoner-) zelfbouw AV meubel van steigerhout?

We hebben een relatief kleine TV (32 inch) op een vrij groot meubel staan, en nu wil ik een setje Q Acoustics 3020 naast de TV zetten met een nader te bepalen optie als versterker in het meubel (allemaal vrij compact en budget: zoals bijv de Teac AI-101DA of Marantz M-CR511).
Helaas is steigerhout niet de meest akoestisch verantwoorde bodem voor luidsprekers. Ik zat nu te denken aan een aantal opties;
  • De luidsprekers er gewoon opzetten en zien wat er gebeurt.
  • De luidsprekers op speaker pads neerzetten... (maar welke?)
  • De luidsprekers op héél korte stands neerzetten... (maar welke?)
  • De luidsprekers ophangen (aan de 3000wb beugels).
De keuze zat voornamelijk tussen deze en de zensor 1. Die laatste hangen makkelijker op, maar ik boor liever niet al teveel gaten in die muur omdat de opstelling daarvan nogal eens kan veranderen. De 3020's hadden in mijn herinnering een wat warmer geluid en ik vond ze ook voller klinken bij laag volume.
Muziek gaat zeer zelden hard spelen, maar wat ik van de 3020's heb gehoord klinken die eigenlijk altijd OK op bescheiden volume.

Normale luidsprekerstandaarden zijn geen optie tenzij ze héél erg compact en onopvallend zijn. Denk aan een standaard van zo'n 10-15 cm hoog. Ik kan de boel ook niet naast het AV meubel zetten omdat daar geen plaats is (schouw aan de ene kant en gordijn aan de andere).
Ik zou het gewoon proberen :)
Wat wellicht ook mooi kan zijn: stands van een stukje steigerbuis maken. Voetje, 10cm buis, nog een voetje en daar nog een stuk steigerplank ter grootte van je speaker op. Onderste voetje schroef je vast op je meubel. Moet best mooi zijn volgens mij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En dan de steigerbuis afvullen met bijvoorbeeld vogelzand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Steigerbuis is inderdaad wel een leuk idee, ik zal eens op zoek gaan naar wat DiY opties daarvoor. Het steigerhout zelf is een soort whitewash, maar er is nog een stuk meubel wat daarvoor te kannibaliseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FeaR schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:22:
[...]

Jorgen schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 07:56:
[...]

Moet dus straks wat drivers nog gaan updaten en een bios update doen, volgens hun instructies. Dat gaat echter nooit die S/PDIF ingang veranderen natuurlijk.
Alles gedaan wat ze vroegen:
Audio drivers verwijderd en nieuw geïnstalleerd en nog wat dingen. Ik moest ook wat met de Thunderboltdrivers doen, maar aangezien dat installatieprogramma alleen greyed-out keuzes had voor change en repair - en alleen verwijderen klikbaar was, heb ik die niet gedraaid. Het bios heb ik ook geüpdatet. Nu merkt de HD audio software wel dat de audio jack wordt ingeprikt. Ik zie de plaatjes nu wel "actief worden". Ik heb mijn supporticket verder aangevuld en hoop dat ik morgen weer contact kan hebben hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Werkt een chromecast audio ook met Vtuner (of gewoon pls streams ingeven, ook goed) en met DLNA servers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 12:35
Een vraagje over versterker vermogens. Ik ben van plan de Teufel Ulitma 40 aan te schaffen met als receiver de Denon AVR-X1200W. Nou verwacht ik dat ik niet meer dan een paar watt nodig zal hebben voor voldoende volume terwijl de Denon 80W per kanaal kan leveren, wat volgens mij genoeg is om het hele appartementen complex mee te laten genieten. Nou wist de Teufel verkoper mij te vertellen dat deze versterker te licht is en op zijn tenen moet gaan lopen om de speakers aan te sturen. Zelf heb ik het idee dat dit wel goed komt, maar ik hoor toch graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Teufel verkoper? Die verkopen toch alleen online :?
Die Denon trekt dat makkelijk. Gevoeligheid van de vloerstaanders is 87dB, die van de bookshelves 84 dB, dus relatief makkelijk aan te sturen. Gaat goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 12:35
Dat was in de Teufel brandstore in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Eens met the eagle. De kleine rears zijn de beperkende factor met een maximale belastbaarheid van 50w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Hier ook een vraagje over vermogen/ohm.
Ik heb een Pioneer VSX424-K, in de handleiding staat:
"U kunt speakers gebruiken met een nominale impedantie van tussen 6  en 16 Ohm"

Nu gaat mijn interesse (vooralsnog op basis van online reviews) uit naar de nieuwe Elac Uni-Fi UB5. Bij de specs staat echt 4 O.

Ik kan op internet geen eenduidig antwoord vinden, maar waarom zou het niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Pioneer adverteert met 130 watt per kanaal, maar dat is gemeten op 6ohm, 1khz op 1 kanaal, met een geaccepteerde vervorming van 10%. In de praktijk is dit een waarde waar je niets mee kunt, het daadwerkelijke, bruikbare vermogen ligt dus een stuk lager. Verderop in de handleiding staat namelijk ook een waarde welke tot stand is gekomen door te meten op 8ohm, 20-20000hz, met maximaal 0,06% vervorming (hoeveel kanalen staat er niet bij). Deze waarde bedraagt 50 watt en dat is een bruikbare waarde.

4ohm vormt een hogere belasting voor de receiver, aangezien de speakers 2x zoveel vermogen vragen dan 8ohm speakers om tot een bepaald volume te komen. Nou is 4 ohm an sich niet zo'n probleem voor de meeste receivers, maar omdat het hier nominale waardes betreft, kan het zijn dat de daadwerkelijke variabele weerstand nog een stukje verder dan 4ohm dipt. Dit geeft dus een nog grotere belasting voor je receiver. Je loopt waarschijnlijk sneller tegen diens limieten aan, waardoor het dus kan zijn dat op hogere volumes de receiver in de beveiliging schiet en/of vrij warm wordt.

Nu is het in de praktijk echter zo dat je zelden meer dan enkele watts per kanaal vraagt. Dat geeft meestal een aanzienlijk hoog volume (bij deze speakers 85db @ 1meter bij ongeveer 2 watt). Enkel bij feestjes en partijen ga je daar overheen en wordt het mogelijk zorgelijk. Mijn eerste indruk is dat het dus niet zo'n probleem moet zijn, zolang je geen grote uitschieters maakt qua volume.

Misschien zitten er nog andere technische aspecten aan die mij niet bekend zijn, maar dat laat ik aan andere tweakers over.

[ Voor 87% gewijzigd door LA-384 op 26-04-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Top, bedankt voor je nuttige reactie.
Ik zet nu het volume nog wel regelmatig snoeihard bij een lekker nummer. Maar ik begrijp dat mijn receiver er dan nog wel eens uit kan knallen.
Kan het ook schadelijk zijn voor de speakers? De Pioneer is aardig budget, mocht ik die ooit moeten vervangen is nog niet zo heel erg maar de speakers is een ander verhaal.

Mijn grootste twijfel zit nog in wat ik uit wil geven, vooralsnog twijfel ik dan in 2 prijsklassen tussen B&W 685 en Q Acoustiq (650 euro vs 270 euro).
Nu de erg goede reviews/previews van de Elac Uni-fi (speakers zouden vergelijkbaar zijn met speaker van 1000 euro per set) en de verwachte kostprijs van 500 euro per set trekt mij deze erg aan. Nadeel is dus dat de Elac 4ohm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
yorroy schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:57:
Kan het ook schadelijk zijn voor de speakers? De Pioneer is aardig budget, mocht ik die ooit moeten vervangen is nog niet zo heel erg maar de speakers is een ander verhaal.
Als je echt de limieten gaat opzoeken kan het idd schadelijk zijn voor je speakers. Hoe het precies zit, weet ik zo niet, maar het komt er op neer dat de zogenaamde sinus (het signaal dat ervoor zorgt dat de driver op en neer beweegt) wordt afgeplat, waardoor er teveel spanning op de speakers komt. Schijnbaar kan de receiver doorbranden en de speakers blijvend beschadigd raken. Dit fenomeen noemt men "clipping" en wordt veroorzaakt doordat de receiver meer vermogen wil geven dan dat hij aankan. Vergelijk het maar een beetje met een auto welke je in de 2e versnelling laat staan terwijl je de snelweg op wil.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gFAkzeS.jpg

Aan de ene kant moet je je niet vergissen dat er heel wat volume nodig is om aan die 50 watt te komen, aan de andere kant moet je je ook niet vergissen dat een verdubbeling van het vermogen niet aanzienlijk meer volume geeft, maar wel het risico op bovenstaande problemen vermindert. Wil je dus echt op hoog volume gaan spelen, dan kies je beter voor een meer capabele receiver, niet omdat de goedkopere het volume niet kan geven, maar wel omdat de duurdere dit met minder vervorming/artefacts doet en daarmee veiliger zal zijn voor de speakers.

Een verdubeling in vermogen, betekent 3db extra. De meeste mensen merken pas verschil bij een toename van 6db (dus 4x zoveel vermogen). Kijk hier maar eens of jij het verschil hoort.
http://www.audiocheck.net/blindtests_level.php

Edit:
Hm. ik heb zelf even de test gedaan, maar dat 3db niet hoorbaar is lijkt nogal overtrokken. Ik hoor zelfs verschillen bij 1db verandering. Deze test is natuurlijk wel heel anders dan het volume in de woonkamer/slaapkamer. Zou je de signalen niet direct na elkaar horen, dan is er waarschijnlijk geen tot nauwelijks verschil waarneembaar.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 26-04-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Na maanden wikken en wegen tussen tientallen opties heb ik zojuist toch maar even voor mijn allereerste en goedkoopste optie gekozen en in China een SMSL Q5 Pro besteld (is dat hier vloeken in de kerk?).

Ik ga eerst maar eens bekijken of dat ding in combinatie met mijn TV (optisch), mijn NUC (USB) en/of een chromecast (via analoog dan maar) een beetje fijn gaat werken.
Mocht dat het net niet helemaal zijn, dan kan hij altijd nog naar boven met een setje oude speakers die ik nog wel ergens kan vinden, maar ik heb er eigenlijk wel goede hoop op. Ik ga er Q Acoustics 3020 aan knopen, en nu kom ik zoals iedereen op het probleem van kabels.
Aangezien ik maar weinig nodig heb, is 2.5mm nog steeds een vereiste, of is 1.5mm genoeg voor kabels van max 2 meter? Ik wil wel graag bananenpluggen om de boel afentoe te kunnen verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan zou ik 2,5 pakken, past net wat makkeljker in banaanpluggen volgens mij. Of het was 1,5, dat weet ik ff niet meer :P anyhoe, dat zou mijn overweging zijn. Prijsverschil is toch maar klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
2,5mm2 werkt idd goed. Bij mijn haakse nakamichi plugs vallen de schroefjes dan bijna volledig in de huls.

Dunner kan technisch geen kwaad (<0,75mm zou al goed zijn), maar zal zich minder vast in de pluggen laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Misschien een hele domme vraag. Ik heb een Yamaha receiver staan met een headset uitgang. Echter, is deze te groot voor de headsets die ik heb. Wat voor soort adapter (of dergelijke) heb ik nodig om de headset alsnog aan te kunnen sluiten op mijn receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Xtince schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:28:
Misschien een hele domme vraag. Ik heb een Yamaha receiver staan met een headset uitgang. Echter, is deze te groot voor de headsets die ik heb. Wat voor soort adapter (of dergelijke) heb ik nodig om de headset alsnog aan te kunnen sluiten op mijn receiver?
Verloop Jack van 6.3 mm Vrouwelijk naar 3.5 mm Mannelijk:

Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/069283/files/039234874/verloop-jack-van-63-mm-vrouwelijk-naar-35-mm-manne.jpg?_ga=1.144927031.2069173007.1462092569

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Read schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:51:
[...]

Verloop Jack van 6.3 mm Vrouwelijk naar 3.5 mm Mannelijk:

[afbeelding]
Dank voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Read schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:51:
[...]

Verloop Jack van 6.3 mm Vrouwelijk naar 3.5 mm Mannelijk.
Andersom: 6,3 mm jack male naar 3,5 mm jack female ;)

Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6