Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 26 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of is het nou van 3,5mm vrouwelijk naar 6,3mm mannelijk? :P

>:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Lol daarom had ik het plaatje bijgevoegd er staan verschillende benaamingingen voor als ik die van fear invoeg bij google krijg ik een andere variant.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000575703.jpeg

[ Voor 18% gewijzigd door Read op 01-05-2016 12:58 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Moet de eerste hebben. Plaatje was duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Read schreef op zondag 01 mei 2016 @ 12:57:
Lol daarom had ik het plaatje bijgevoegd er staan verschillende benaamingingen voor als ik die van fear invoeg bij google krijg ik een andere variant.

[afbeelding]
Volgens mij zit het zo:
Je moet van 6,3 mm jack vrouwelijk (receiver) naar 3,5 mm jack male (headset), dus dan is bet verloop wat je nodig hebt tegenovergesteld: 6,3 mm male naar 3,5 mm female.

Het plaatje was inderdaad wel goed. Ik krijg op beide termen beide type stekkers naar boven. Heel duidelijk wordt het er zo niet op inderdaad.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

FeaR schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:37:
[...]

Volgens mij zit het zo:
Je moet van 6,3 mm jack vrouwelijk (receiver) naar 3,5 mm jack male (headset), dus dan is bet verloop wat je nodig hebt tegenovergesteld: 6,3 mm male naar 3,5 mm female.

Het plaatje was inderdaad wel goed. Ik krijg op beide termen beide type stekkers naar boven. Heel duidelijk wordt het er zo niet op inderdaad.
Idd het is maar hoe je het bekijkt kijk je vanaf de gebruiker headset of vanaf de gebruiker receiver en benoem je dan de verloop zelf of benoem je dan de gebruikers.
Het belangrijkste is dat de vraagsteller het maar begrijpt.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

FeaR schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:37:
[...]

Het zit zo:

;)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Read schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:56:
[...]

Idd het is maar hoe je het bekijkt kijk je vanaf de gebruiker headset of vanaf de gebruiker receiver en benoem je dan de verloop zelf of benoem je dan de gebruikers.
Het belangrijkste is dat de vraagsteller het maar begrijpt.
Het is gebruikelijk om de "richting" van het signaal te volgen, dus van bron naar weergever. Dus de koptelefoon aansluiting op je receiver is een uitgang en het verloop is dan dus ook van 6.3mm male naar 3.5mm female :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik gebruik tegenwoordig mijn Sony TA-F30 als headphone amp voor mijn HyperX Cloud headset. Ik merk dat dan de geluidskwaliteit veel beter is dan wanneer ik mijn headset direct in mijn PC prik.

Ik heb er echter regelmatig last van dat het rechterkanaal kraakt of wegvalt. Het linkerkanaal werkt wel prima.

Ik dacht eerst dat het een slechte potmeter was, maar dat is toch niet het geval.
  • Het probleem treedt vaak op als de versterker uit is geweest.
  • Draaien aan de volumeknop lost het probleem niet echt op (wat wel het geval zou zijn als de potmeter de oorzaak was)
  • Wat het probleem wel oplost, is het (flink) hard zetten van het volume voor een bepaalde tijd. Het maakt niet uit of ik dat via de potmeter op de versterker of via het volume op de PC doe. Als ik dus een tijdje harde muziek heb gedraaid is het probleem weg, en blijft het probleem over het algemeen weg zolang ik de versterker blijf gebruiken (door geluid af te spelen).
  • Het probleem komt soms plotseling weer terug, meestal wanneer er geen geluid of zacht geluid wordt afgespeeld. Het rechterkanaal valt dan in één klap weg, waardoor ik alleen nog wat hoor in mijn linkeroor. Het is weer langzaam terug te krijgen door het volume hard(er) te zetten.
Komt dit iemand bekend voor?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Oei. Ik zal hem eens openschroeven ;)

EDIT: Heb even gekeken maar ik zie geen bolle elco's.

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 05-05-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Sla is met de achterkant van een schroevendraaier op de 2 grote condensatoren, komt het kanaal wat niet werkt dan terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Ik zit met het volgende:

Mijn speakers kunnen het niet aan om op hoge volumes bepaalde muziek met veel laag goed weer te geven. Je hoort duidelijk dat stemmen vervormen en dat de mid/laag woofer het ontzettend zwaar heeft.
Het lijkt mij echter niet dat ik aan de maximale output van de speakers zit, gezien andere muziek met minder laag, er prachtig uitkomt op datzelfde volume.

Ik wil in de toekomst mijn speakers gaan upgraden, dan zou het mooi zijn dat de nieuwe speakers de muziek waar het nu bij mis gaat, wel aankunnen.

Kan ik aan de hand van de specs zien of ze deze muziek aankunnen (frequency respons +-3dB en +-6dB, maximum output in dB, etc) of is het echt per speaker verschillend hoe deze omgaat met lagere frequenties dan dat deze zelf aankan?

Ik dacht zelf namelijk dat het filter van de speaker zelf ook de frequenties eruit filtert die buiten de frequency respons liggen, maar niks is helaas minder waar.

Het gaat overigens over deze set:
  • Naim UnitiLite
  • Dynaudio M20

[ Voor 5% gewijzigd door RnB op 07-05-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou eerder verwachten dat je amp tle licht is om die zware pieken op te vangen. Flinke basuitslag betekent flinke stroompiek leveren namelijk. Nou is Naim best kwaliteit, maar zo'n uniding heeft natuurlijk niet het vermogen wat een flinke normale amp kan leveren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lip schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:49:
Sla is met de achterkant van een schroevendraaier op de 2 grote condensatoren, komt het kanaal wat niet werkt dan terug?
Terwijl hij aanstaat, bedoel je? Is dat veilig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ja, dat bedoelde ik inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
RnB schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 14:21:
Ik zit met het volgende:

Mijn speakers kunnen het niet aan om op hoge volumes bepaalde muziek met veel laag goed weer te geven. Je hoort duidelijk dat stemmen vervormen en dat de mid/laag woofer het ontzettend zwaar heeft.
Het lijkt mij echter niet dat ik aan de maximale output van de speakers zit, gezien andere muziek met minder laag, er prachtig uitkomt op datzelfde volume.

Ik wil in de toekomst mijn speakers gaan upgraden, dan zou het mooi zijn dat de nieuwe speakers de muziek waar het nu bij mis gaat, wel aankunnen.

Kan ik aan de hand van de specs zien of ze deze muziek aankunnen (frequency respons +-3dB en +-6dB, maximum output in dB, etc) of is het echt per speaker verschillend hoe deze omgaat met lagere frequenties dan dat deze zelf aankan?

Ik dacht zelf namelijk dat het filter van de speaker zelf ook de frequenties eruit filtert die buiten de frequency respons liggen, maar niks is helaas minder waar.

Het gaat overigens over deze set:
  • Naim UnitiLite
  • Dynaudio M20
Als ik het goed heb zou die Naim icm deze speakers, maximaal 101db aan volume moeten kunnen geven. Dat geldt dan voor de pieken. Het gemiddelde volume ligt daar in elk geval onder en dat kan best 10-15db zijn. Wanneer de pieken de limiet van de Naim aantikken, ligt het gemiddelde volume op 86-91db. Daar komt dan bij dat wij de lage tonen minder goed horen, waardoor deze eigenlijk op een hoger volume weergegeven moeten worden. Als ik het goed heb, corrigeert de receiver dit, waardoor lagere tonen meer vermogen vragen dan middenhoge tonen. Op deze manier loop je dus nog eerder tegen de limieten aan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wzVMTSQ.png
Als ik het goed interpreteer, tonen deze lijnen het benodigde volume per frequentie om gelijk te klinken aan het referentievolume op 1000hz. Dus 80db op 1000hz zou gelijk klinken als 85db op 100hz en bijna 100db op 30hz.

Nou heb je 3 opties;
- Speakers kopen met een hogere gevoeligheid en evt impedantie
- Versterker kopen met een groter vermogen
- Subwoofer aangschaffen

De huidige speakers hebben een gevoeligheid van 86db en een impedantie van 4ohm. Wanneer je speakers neemt met een gelijke gevoeligheid, maar hogere impedantie (bijv. 8ohm), dan zijn ze minder belastend voor de receiver. Wanneer je speakers neemt met een hogere gevoeligheid, dan klinken ze luider met minder vermogen. Wanneer je speakers neemt met zowel hogere gevoeligheid als hogere impedantie, dan zijn ze zowel minder belastend en klinken ze luider met minder vermogen. Elke 3db hogere gevoeligheid, betekend een halvering in benodigd vermogen. Impedantie is variabel en zegt daarom niet heel veel. Feit is wel dat een hogere nominale impedantie, doorgaans ook betekend dat deze minder ver dipt en daardoor minder belastend is voor de receiver.

De Naim levert 75w @ 4ohm en 50w @ 8ohm. Je kunt kiezen voor een receiver die meer vermogen levert, maar onthou dat elke verdubbeling in vermogen slechts 3db meer volume geeft. Het zal er mogelijk voor zorgen dat je op het huidige volume geen vervorming meer hebt, maar zet je het volume een paar puntjes hoger, dan loop je opnieuw tegen de limieten aan.

De laatste mogelijkheid is om een receiver te nemen met aparte subwoofer uitgang. Op deze manier kun je de front-speakers ontlasten door ze alleen de frequenties weer te laten geven vanaf zeg 100hz. De subwoofer neemt dan alles <100hz op zich. Een goede, losse subwoofer heeft al snel een versterker aan boord van >200w, waardoor deze aanzienlijk minder problemen zal hebben de lage tonen op hoog volume weer te geven. Doordat de speakers alleen hetgeen >100hz weer hoeven te geven, ligt het maximale volume ineens 15db hoger. Je huidige Naim heeft geen losse subwoofer uitgang, waardoor het toevoegen van een sub alleen geen meerwaarde heeft. De speakers zullen het hele frequentiebereik blijven weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Wow oké, dit is goede informatie. :)

Ik zat zelf ook al naar de sensivity en de impedantie te kijken, maar met deze uitleg weet ik nu deze ook juist te interpreteren.

Ik werd door de versterker op het verkeerde been gebracht, omdat ik bij 55/100 al vervorming hoorde bij de muziek met veel lage tonen. Je zou zeggen dat deze dan nog lang niet op zijn max kunnen zit.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Doel van fletcher-Munson curve, heeft te maken met het menselijk gehoor om iets waar te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
RnB schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 16:29:
Wow oké, dit is goede informatie. :)

Ik zat zelf ook al naar de sensivity en de impedantie te kijken, maar met deze uitleg weet ik nu deze ook juist te interpreteren.

Ik werd door de versterker op het verkeerde been gebracht, omdat ik bij 55/100 al vervorming hoorde bij de muziek met veel lage tonen. Je zou zeggen dat deze dan nog lang niet op zijn max kunnen zit.

Bedankt.
Hm, dat is idd wel vreemd. Is er ook een andere manier van volume-aanduiding? Soms heb je ook een weergave in de trend van: -50db tot +10db. Bij 0db zou je dan het volume krijgen die bij de speaker gevoeligheid staat aangegeven. Het geeft een betere indicatie van het daadwerkelijke volume.
Bovenstaande is slechts de theorie. Hoe dit precies in de praktijk tot uiting komt durf ik niet te zeggen, maar gevoelsmatig is het volume op 55% niet erg hoog. Je zou verwachten dat er genoeg marge zou moeten zijn. Nou dacht ik wel dat Dynaudio speakers over het algemeen wat lastig aan te sturen zijn, wat betekent dat ze graag wat vermogen lusten. Ze kunnen ook maximaal 150w verwerken zonder te vervormen. Ik

Wat ik wil zeggen is dat ik niet 100% zeker weet dat de naim de beperkende factor is, maar het lijkt er wel sterk op. Eigenlijk zou je het eens moeten kunnen proberen met een zwaardere versterker. Weet je trouwens zeker dat het liedje zelf niet de beperkende factor is? Sommige speakers confronteren je op pijnlijke wijze met slecht gemasterde opnames.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 07-05-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Echt, waar koop ik van die synthetische wol op rol, waar ze het vervolgens ook op voorraad hebben... Met name dat stukje voorraad...

Dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/3000_3999/3100/3150/3155/333999_RB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door ConZito op 07-05-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

ConZito schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:59:
Echt, waar koop ik van die synthetische wol op rol, waar ze het vervolgens ook op voorraad hebben... Met name dat stukje voorraad...

Dit:

[afbeelding]
Meubelrestaurateur al geprobeerd, of het Polyetherpaleis in de mooiste stad achter de duinen? (Den Haag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Lip schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:05:
[...]

Meubelrestaurateur al geprobeerd, of het Polyetherpaleis in de mooiste stad achter de duinen? (Den Haag)
De doelstelling hierbij is ook dat ze het bij mij komen brengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het Polyetherpaleis doet ook aan verzending, gewoon een belletje er tegen aangooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 22:37

Dit:

[afbeelding]
Hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Top! Thanks. Alle termen wel losgelaten op Google, veel webshops gezien, maar voorraad hadden ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

LA-384 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 17:25:
[...]

Hm, dat is idd wel vreemd. Is er ook een andere manier van volume-aanduiding? Soms heb je ook een weergave in de trend van: -50db tot +10db. Bij 0db zou je dan het volume krijgen die bij de speaker gevoeligheid staat aangegeven. Het geeft een betere indicatie van het daadwerkelijke volume.
Bovenstaande is slechts de theorie. Hoe dit precies in de praktijk tot uiting komt durf ik niet te zeggen, maar gevoelsmatig is het volume op 55% niet erg hoog. Je zou verwachten dat er genoeg marge zou moeten zijn. Nou dacht ik wel dat Dynaudio speakers over het algemeen wat lastig aan te sturen zijn, wat betekent dat ze graag wat vermogen lusten. Ze kunnen ook maximaal 150w verwerken zonder te vervormen. Ik

Wat ik wil zeggen is dat ik niet 100% zeker weet dat de naim de beperkende factor is, maar het lijkt er wel sterk op. Eigenlijk zou je het eens moeten kunnen proberen met een zwaardere versterker. Weet je trouwens zeker dat het liedje zelf niet de beperkende factor is? Sommige speakers confronteren je op pijnlijke wijze met slecht gemasterde opnames.
OK wat stom van me, de bron is ook nog een dingetje natuurlijk...
Ik stream FLAC files via TIDAL, dus dat zat wel snor dacht ik in eerste instantie.

De tracks die vervormen vanaf 55/100, hebben op lagere volume al een flink te horen bas (gain op bas?). 1 track vervormt op lage volume zelfs al in het refrein, waardoor deze op hoge volume helemaal niet meer klinkt.

Ik vermoed een gevalletje mastering (loudness war anyone) wat niet helemaal op orde is. De ''mooie'' tracks klinken op 55/100 ook nog loepzuiver, maar met minder laag dus. Deze zijn waarschijnlijk wel goed gemastered.

Ik kan overigens geen andere volumeweergave kiezen op de Naim.

Nogmaals dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-02 21:24

Scally

Ik geloof dat ie het doet?

Wie weet of ik speakers met een RCA aansluiting (volgens mij wordt dit ook tulp genoemd) aan kan sluiten op een wat oudere stereo set zoals de jvc rx-5020R? Deze heeft alleen aansluitingen met klemmetjes waar je per speaker 2 draden in vast moet klemmen. Weet niet hoe dat officieel heet. Alvast bedankt.

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zit er ook een stekker aan die speakers met RCA aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally

Scally

Volgens mij wel. Het gaat om deze: pricewatch: Edifier R1700BT Bluetooth speakers

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee dan kan dat niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Op die receiver zitten wel twee rca-uitgangen (tape en vcr). Zou dat ook niet werken? Hetzij omslachtig misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally

Scally

Klopt LA-384. Maar om daar speakers op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sturen ze niet gewoon het audiosignaal uit dan? Als het goed is wel namelijk. We hebben het hier over actieve speakers, dus die hebben geen versterking van een receiver nodig. Lijkt mij geen kwaad te kunnen om te proberen. Of het goed/handig werkt is een tweede natuurlijk. Als je twijfelt kun je ze ook nog op een hoofdtelefoon uitgang aansluiten met verloopstekkertje rca-jack. Dan moet je op de speakers zelf denk ik de aux ingang gebruiken, maar dat staat wellicht ook in de handleiding.

[ Voor 46% gewijzigd door LA-384 op 08-05-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally

Scally

Geen idee. Ik heb die speakers nog niet gekocht. Dacht eerst maar es kijken of het wel gaat werken maar dat vraag ik me nu af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ah op die manier, waarom zou je dan voor deze speakers gaan in tegenstelling tot normale/passieve speakers? Volgens mij zijn het eigenlijk pc-speakers, waardoor ze vooral geschikt zijn in een relatief kleine ruimte op vrij korte afstand. De gemiddelde woonkamer is groter dan dat en je zit er meestal verder vanaf. Dergelijke speakers werken wel, maar klinken over het algemeen toch wat minder vol.

Ik kan je in elk geval garanderen dat dergelijke speakers zullen werken via de hoofdtelefoon uitgang (phones) van je versterker en waarschijnlijk ook via de tape/vcr uitgang. In principe is dat gewoon een zogenaamde pre-out, wat betekent dat er hetzelfde audio-signaal door uitgezonden wordt als door de normale speakerterminals, met als enige verschil dat er geen vermogen over doorgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het is niet zo ingewikkeld. Het is bron - versterker - speaker. In die speakers zit al een versterker, dus daar moet je geen versterkt signaal instoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Gisteren heb ik mijn stereo setje beneden neergezet. Het is uiteindelijk een Marantz M-CR511 geworden met Q Acoustics 3020. De speakers staan op een steigerhouten stereomeubel (zie een paar pagina's terug).
Over de algemene klank van de speakers ben ik relatief tevreden, maar het lijkt erop dat er in het hoge midden nog wat mist. Het klinkt in ieder geval wat doffer dan in de winkel (waar deze met afstand het beste klonken van alles onder de 200 euro).
Omdat ze relatief dicht bij de muur staan (~15 - 20cm denk ik) heb ik de pluggen in de basreflexpoort gestopt. Het lijkt er niet direct op dat ze ruimte missen, maar voor mijn gevoel klonken ze in de winkel wat helderder. Wellicht ook door het hogere volume daar...

Zou het kunnen dat deze speakers nog een "burn-in" moeten krijgen? Kan iemand me wellicht schetsen wat het verwachte klankbeeld van deze speakers is als ze net nieuw zijn, en in hoeverre dit nog kan veranderen? Het kan ook aan de positie liggen, of ik moet de treble wellicht gewoon wat boosten.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakMDS op 09-05-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:44
In hoeverre het betrekking heeft op jouw speakers weet ik niet. Ik heb echter sinds een aantal weken een setjes Dali Zensor 7 staan en die beginnen na verloop van tijd steeds beter te klinken over de hele linie. Ik vond vooral de lage tonen in het begin wat tegenvallen.

Ook ben ik, als nieuwkomer op audio/hifi gebied, erachter gekomen dat het nogal uitmaakt wat de kwaliteit van de muziek is. Een willekeurig nummer via internetradio (bijv. Radio 538) klinkt aardig, via YouTube op 1080p is het geluid wat vlak en tegenvallend en op de hoogste kwaliteit via Spotify is het erg goed.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre de warmte van een receiver een probleem kan zijn. Ik heb een Denon AVR X2200W en deze staat sinds afgelopen weekend achter een gesloten deur van een TV meubel. Ik heb er wel twee gaten van circa 8cm doorsnee in gemaakt voor o.a. een paar kabels, toch wordt het best warm in het kastje als de receiver een avond lang aan staat (niet gemeten, maar zeker 30+ graden)
In hoeverre kan dit soort apparatuur tegen hoge temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023

Dit:

[afbeelding]
Sonofil.
Hier: http://www.rumoh.eu/sonofil-wit
of Hier: http://shop.speakerenco.nl/sonofil-wit-per-zak

Laatste heeft sowieso op voorraad :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
B-Real schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:50:
In hoeverre het betrekking heeft op jouw speakers weet ik niet. Ik heb echter sinds een aantal weken een setjes Dali Zensor 7 staan en die beginnen na verloop van tijd steeds beter te klinken over de hele linie. Ik vond vooral de lage tonen in het begin wat tegenvallen.

Ook ben ik, als nieuwkomer op audio/hifi gebied, erachter gekomen dat het nogal uitmaakt wat de kwaliteit van de muziek is. Een willekeurig nummer via internetradio (bijv. Radio 538) klinkt aardig, via YouTube op 1080p is het geluid wat vlak en tegenvallend en op de hoogste kwaliteit via Spotify is het erg goed.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre de warmte van een receiver een probleem kan zijn. Ik heb een Denon AVR X2200W en deze staat sinds afgelopen weekend achter een gesloten deur van een TV meubel. Ik heb er wel twee gaten van circa 8cm doorsnee in gemaakt voor o.a. een paar kabels, toch wordt het best warm in het kastje als de receiver een avond lang aan staat (niet gemeten, maar zeker 30+ graden)
In hoeverre kan dit soort apparatuur tegen hoge temperaturen?
Niet bijzonder goed, tenminste op langere termijn. Voor de zekerheid heb ik aan de bovenkant +/- 20 centimeter ademruimte. De zijkanten wat minder, denk een cm of 5. Op redelijk hard volume voelt de versterker lekker koel aan.
(De nieuwe modellen van onkyo hebben tegenwoordig een fan, weet niet hoe dit bij denon het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:44
De ruimte in de kast is opzich wel voldoende. Beide zijkanten naast de receiver circa 5cm en boven de receiver ook iets van 20cm, er komt verder ook niets bij in te staan. Plus dus een aantal gaten in de achterwand van het kastje en achter het kastje ook circa 10cm tot de muur.

Ik zou wel een fan kunnen inbouwen, maar dat geeft ook weer een hoop gedoe en vooral extra geluid. De vraag is dus meer in hoeverre de temperatuur echt kwaad kan. Ik zal het eens proberen te meten, maar ik gok op 30 á 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
Klopt geeft wel extra werk. Kwa geluid hoor ik er vrij weinig van, aangezien het geluid toch altijd aanstaat.
Ik heb een open tv meubel, zowel voor als achter. Dus de warmte kan ook weg.

Heb ooit ergens gelezen dat je je pols op de bovenkant moet laten rusten. Als het te warm is is de versterker te warm. Als het goed uit te houden is moet het geen probleem zijn.

Mijn vorige versterker is in ieder geval overleden door het slecht ventileren.
Vandaar dat ik maar meteen een nieuw meubel heb gemaakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
SndBastard schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:45:
Gisteren heb ik mijn stereo setje beneden neergezet. Het is uiteindelijk een Marantz M-CR511 geworden met Q Acoustics 3020. De speakers staan op een steigerhouten stereomeubel (zie een paar pagina's terug).
Over de algemene klank van de speakers ben ik relatief tevreden, maar het lijkt erop dat er in het hoge midden nog wat mist. Het klinkt in ieder geval wat doffer dan in de winkel (waar deze met afstand het beste klonken van alles onder de 200 euro).
Omdat ze relatief dicht bij de muur staan (~15 - 20cm denk ik) heb ik de pluggen in de basreflexpoort gestopt. Het lijkt er niet direct op dat ze ruimte missen, maar voor mijn gevoel klonken ze in de winkel wat helderder. Wellicht ook door het hogere volume daar...

Zou het kunnen dat deze speakers nog een "burn-in" moeten krijgen? Kan iemand me wellicht schetsen wat het verwachte klankbeeld van deze speakers is als ze net nieuw zijn, en in hoeverre dit nog kan veranderen? Het kan ook aan de positie liggen, of ik moet de treble wellicht gewoon wat boosten.
ik denk dat inspelen wat verschil maakt, maar vast niet extreem veel. in de winkel klinkt het altijd anders dan thuis. vanwege akoestiek.

de opties die jij noemt zou ik zeker proberen: ik associeer helderheid met midden en hoge tonen, zeker hoge tonen zijn gevoelig voor richting; staan de speakers op oorhoogte? zo niet, dan is dat een optie. of je kunt de speakers wat naar achter kantelen (als ze lager staan) zodat het geluid op de juiste hoogte uitkomt. Ook indraaien kan veel schelen (hoewel bij sommige speakers weer niet gewenst is).

En zeker in de receiver kun je nog aanpassingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
..

Het verwijderen van je bericht is natuurlijk niet zo netjes. Jammer want er is wel op gereageerd.

[ Voor 212% gewijzigd door S1NN3D op 10-05-2016 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Das mooi, stel je vraag dan voortaan in Consumentenelektronica Aankoopadvies
Of het een reele prijs is: zoek naar meer van die dingen, kijk wat ze kosten, en je weet het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
SndBastard schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:45:

Over het algemeen hebben alle speakers een burn-in periode, dus uiteindelijk zal het anders gaan klinken. Hoe lang dat duurt zal per speaker verschillend zijn. Ik dacht dat speakers naar verloop van tijd vooral ruimtelijke en voller gaan klinken, doordat de bewegende delen soepeler gaan bewegen. Ik heb het zelf in elk geval ondervonden met m'n rha ma750 inears.

Wat je in elk geval kan proberen om het meubel en de locatie als mogelijke oorzaak uit te sluiten, is om de speakers even op een stevige ondergrond (zware tafel, muur of vloer) te zetten om te zien hoe het dan klinkt. Een wankele ondergrond heeft ook veel invloed op de geluidsweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Bedankt voor de reacties. Ik heb de speakers nog een fractie vooruit gezet en de bass op de versterker nu op -4 DB gezet. Daarbij klinkt het geheel nu eigenlijk best goed. Daarnaast lijkt het er ook een beetje op dat bepaalde muziek gewoon "zwaar" klinkt, want als ik muziek van Spotify afspeel klinkt het eigenlijk prima. Wellicht neemt mijn TV ook de audio settings mee over de optische uitgang.
Hoe dan ook, gisteren Game of Thrones gekeken met het geluid over de speakers en het klonk helemaal niet onaardig.
Inmiddels is ook mijn versterker voor bij de computer boven binnen (SMSL Q5 Pro) dus wellicht kan ik die als referentie nog even proberen en kijken of dat anders klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:12
Ik heb recentelijk Z reviews ontdekt en moet zeggen dat ik er gecharmeerd van ben. Audiofilie is niet voor mij weggelegd maar ik kan degelijk geluid goed waarderen. Hij heeft de Fidelio L1 en L2 besproken waarvan de L1 niet leverbaar lijkt. Mijn aandacht is ook gevallen op de X2 waarvan de naam in de review van L1+L2 gedropt werd.

Ik zal het hoofdzakelijk verbinden met de PC en iPhone 6 maar die gast gebruikt in zijn reviews alleen maar DACs (solid state en tubes). Is dit ook aan te raden voor bijv de L2 en X2? Wat is een goede koop wat on-table DAC betreft icm met deze twee? (liever geen portable omdat ik buiten meestal in de auto zit). Het liefst geef ik er niet meer dan 50 euro aan uit.

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:55:
Over het algemeen hebben alle speakers een burn-in periode, dus uiteindelijk zal het anders gaan klinken. Hoe lang dat duurt zal per speaker verschillend zijn. Ik dacht dat speakers naar verloop van tijd vooral ruimtelijke en voller gaan klinken, doordat de bewegende delen soepeler gaan bewegen. Ik heb het zelf in elk geval ondervonden met m'n rha ma750 inears.
Als speakers beter na een burn-in gaan klinken waarom zorgen de speaker bouwers er dan niet voor dat al hun speakers ingespeeld worden zodat ze in de winkel het beste klinken? Volgens mij is dat dan ook een urban legend al dan niet in stand gehouden door verkopers die niet willen dat klanten hun spullen terugbrengen.

Het is meer aannemelijk dat je jezelf aan het geluid van nieuwe speakers moet wennen.
Mijn eigen speakers duurde 3 maanden eer ik ze lekker vond klinken terwijl degene ervoor veel minder lineair waren. Ik gebruikte ze zoveel dat ze na één week al ingespeeld hadden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Burn-in periode is wel degelijk een bestaand iets, maar wordt inderdaad vaak overdreven. Leveranciers dragen hier aan bij want zoals je zegt is het vooral de gewenning. Maar, lijm die soepeler wordt en bepaalde gassen uit het productieproces uit de conus verdampen, dus het zal wel íets uitmaken.

Heb het nooit gemeten, voor en na burn-in. Misschien wel een leuke test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

herofruit schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:13:
Burn-in periode is wel degelijk een bestaand iets, maar wordt inderdaad vaak overdreven. Leveranciers dragen hier aan bij want zoals je zegt is het vooral de gewenning. Maar, lijm die soepeler wordt en bepaalde gassen uit het productieproces uit de conus verdampen, dus het zal wel íets uitmaken.

Heb het nooit gemeten, voor en na burn-in. Misschien wel een leuke test :)
Is wel eens gemeten hoor. Je ziet wel iets verandering van parameters, maar die veranderen ook weer terug. Dus je hebt elke keer een beetje burn in. Ik betwijfel of dit nou echt hoorbare verschillen zijn? Maar goed, zoals gebruikelijk, zijn er altijd mensen die het een dag-en-nacht-verschil vinden :+ Net als met dure kabels, exclusieve DACs, "high res" audio (=misleidende term), audiofiele zekeringen, blokjes onder kabels, hele dure condensatoren, tuning blokjes/puks, stift voor de randen van CDs en eindeloos veel meer dubieuze tweaks die wat mij betreft allemaal in de fabeltjeskrant thuis horen :D. Het is maar hoe gevoelig je bent voor dit soort haarlemmer-olie achtige fantasiën1 :).

1 sommigen van deze zaken geven meetbare maar geen hoorbare verschillen in de praktijk

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 10-05-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lip schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 15:45:
Ja, dat bedoelde ik inderdaad.
Sorry voor de late reactie. Ik heb het nog maar één enkele keer kunnen testen (het valt minder vaak weg de laatste tijd lijkt het) en het lijkt inderdaad een effect te hebben. Als ik er op sla hoor ik ook wat gekraak.

Betekent dat dat die condensator stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 11:39
Jag schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:51:
[...]

Is wel eens gemeten hoor. Je ziet wel iets verandering van parameters, maar die veranderen ook weer terug. Dus je hebt elke keer een beetje burn in. Ik betwijfel of dit nou echt hoorbare verschillen zijn? Maar goed, zoals gebruikelijk, zijn er altijd mensen die het een dag-en-nacht-verschil vinden :+ Net als met dure kabels, exclusieve DACs, "high res" audio (=misleidende term), audiofiele zekeringen, blokjes onder kabels, hele dure condensatoren, tuning blokjes/puks, stift voor de randen van CDs en eindeloos veel meer dubieuze tweaks die wat mij betreft allemaal in de fabeltjeskrant thuis horen :D. Het is maar hoe gevoelig je bent voor dit soort haarlemmer-olie achtige fantasiën1 :).

1 sommigen van deze zaken geven meetbare maar geen hoorbare verschillen in de praktijk
Vaak zijn die wel leuk te ontkrachten. Een audiofiele "held" uit mijn kennissenkring beluisterde laatst mijn Tannoy's op een pracht van een HiFi-versterker (prijsklasse 1000-1500, wel geintegreerd)... dacht hij. Alleen de voorversterker was ingeschakeld. Mijn kleine Chinese klasse-D ukkieversterkertje lag erachter en deed het daadwerkelijke werk :)

Zo is er ook de fabel dat FLAC op echt mooie apparatuur toch hoorbaar slechter klinkt dan WAV (in dezelfde bitrate). Het is niet voor niets Lossless.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
De gemiddelde audiofiel die ik o.a. op youtube zie zijn mannen van 50+ met kabels van duizenden euro's die bestaan uit allemaal hele kleine adertjes om het skin-effect tegen te gaan. Zelfs _als_ het skin-effect hoorbaar zou zijn, is het alleen nog maar in de hogere regionen, en in die frequenties horen die gasten toch allang geen fuck meer (18kHz - 20kHz). Doe even normaal ofzo :P

Ik moet wel een kleine nuance plaatsen bij het stukje 'exclusieve DAC's', want nu is het net alsof een DAC geen verschil kan maken, en dat is niet waar natuurlijk. Dat ding bepaalt een deel van de karakteristiek van je geluid, en is dus juist een van de weinige dingen waar verschil te behalen valt.

Express 'verschil' ipv 'winst', want ik geloof niet zo in die DAC's van duizenden euro's waar uiteindelijk gewoon een chip in zit van max 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:47
Volgens mij hoort deze discussie meer thuis in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je hebt helemaal gelijk, het was mijn schuld, ik had de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok gegooid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
offtopic:
Mooi, dat (niet hoorbare verschil) strookt ook met mijn subjectieve bevinding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kakanox schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:19:
[...]
Vaak zijn die wel leuk te ontkrachten. Een audiofiele "held" uit mijn kennissenkring beluisterde laatst mijn Tannoy's op een pracht van een HiFi-versterker (prijsklasse 1000-1500, wel geintegreerd)... dacht hij. Alleen de voorversterker was ingeschakeld. Mijn kleine Chinese klasse-D ukkieversterkertje lag erachter en deed het daadwerkelijke werk :)

Zo is er ook de fabel dat FLAC op echt mooie apparatuur toch hoorbaar slechter klinkt dan WAV (in dezelfde bitrate). Het is niet voor niets Lossless.
Held :D
Zo ben ik stiekem nog wel benieuwd wat mijn zolderset (Pioneer A550r en PD 7700) zou doen als ik hem in de huiskamer op de Klipsch F3's aansluit. Ik verwacht iets heel anders dan de Denon AVR2311 /DCD520 combi dan ik nu heb, zeker als ik de analoge outs van de CD speler zou pakken. Maar ja, dan moet ik weer met kabels slepen en koppelen enzo, dus dat komt er niet van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 11:39
The Eagle schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:13:
[...]

Held :D
Zo ben ik stiekem nog wel benieuwd wat mijn zolderset (Pioneer A550r en PD 7700) zou doen als ik hem in de huiskamer op de Klipsch F3's aansluit. Ik verwacht iets heel anders dan de Denon AVR2311 /DCD520 combi dan ik nu heb, zeker als ik de analoge outs van de CD speler zou pakken. Maar ja, dan moet ik weer met kabels slepen en koppelen enzo, dus dat komt er niet van :P
Haha dank :D
Klipsch F3's? Die ken ik wel. Denk dat het vrij agressief wordt op de Pioneer. Waar ik Denon vaak wel "rustig" vind klinken is de laatste Pioneer die ik hoorde nogal een doorduwer. De F3's ken ik een klein beetje, heb zelf F1 en F2 gehad en die vond ik - zeker in vergelijking met mijn huidige Tannoy - ook behoorlijk fel.

Overigens: Je hebt Klipsch F3's, maar je vindt kabels slepen het grootste probleem? Da's ook wel indrukwekkend :D

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ja, want de hele bende zit ingebouwd in een meubel en dan moet ik los gaan koppelen op lastig bereikbare plaatsen enzo :P
FYI: F3 fronts en F1 rears hier, aangevuld met een C20 en sub 10 :Y)
En ja, ze zijn wat fel door de hoorntweeter maar dat bevalt me wel. En wel ontzettend makkelijk aan te sturen :)

Maar boed, we gaan offtopic. Iemand nog een kleine audiovraag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:44
Iemand bekend met Technics SA AX 530?
Voorheen altijd stereo op geluisterd en via Marktplaats leuke set 2de hands surround setje gevonden. Alles werkt maar hij is wat in de war met instellingen gezien ik de Subwoofer niet werkend krijg op 5.1

terwijl hij wel reageerd op 2.0

Subwoofer is een Panasonic SB WA50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Compizfox schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:35:
[...]

Sorry voor de late reactie. Ik heb het nog maar één enkele keer kunnen testen (het valt minder vaak weg de laatste tijd lijkt het) en het lijkt inderdaad een effect te hebben. Als ik er op sla hoor ik ook wat gekraak.

Betekent dat dat die condensator stuk is?
Dat hoeft niet perse. Het kan ook een soldeercontact zijn, wat na jaren los is gaan zitten. Hoe zien de soldeerpunten eruit? Dof of glimmend? Je moet niet meteen trouwens de soldeerpunten gaan aanpakken. Je moet dan eerst even uitzoeken of het met loodhoudende tin of loodvrije tin is gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Psyonara schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:29:
Iemand bekend met Technics SA AX 530?
Voorheen altijd stereo op geluisterd en via Marktplaats leuke set 2de hands surround setje gevonden. Alles werkt maar hij is wat in de war met instellingen gezien ik de Subwoofer niet werkend krijg op 5.1

terwijl hij wel reageerd op 2.0

Subwoofer is een Panasonic SB WA50.
Wat heb je al geprobeerd? Deze receiver geeft eigenlijk geen instellingen voor de subwoofer. Volgens mij kun je geen crossovers instellen of iets dergelijks. De enige keuze die je hebt is stereo of surround weergave.

Wat gebruik je als bron om te testen? Indien surround, is het natuurlijk belangrijk dat de bron ook echt surround betreft (dus 5.1). Het lijkt mij dat de subwoofer bij stereo het stereo-signaal binnenkrijgt en bij surround enkel het 0.1 signaal.

Heb je de gain-knop op de sub ook eens wat hoger gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Pc met Jack to Tulp/RCA. ook in sound van 2.0 naar 5.1 geswitched (In Windows). and vice versa. 6 channel (receiver) instelling er is ook nog een andere surround instelling die ik had geprobeerd maar die wou er niet naar toe switchen. Wat nu toevallig wel wil. En nu wil ik wel maar heb de sub nu niet aan gesloten Moet alles nog her inrichten voor de nieuwe speakers/setup.

Wou eerst alles testen voor ik het allemaal correct opzet. En de Receiver heeft helaas geen moderne aansluitingen anders had ik wel HDMI/Digitaal. gedaan.

Gok nu dat hij het wel doet nu die wel naar Dolby switched. Zo niet kom ik er nog wel op terug maar voorlopig nog te warm om het allemaal even goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Neem aan dat dat wel 3 jacks van tulp naar RCA zijn en niet gewoon eentje?
Meestal zitten center en sub knaal op de zelfde jackplug. Als je dat naar een RCA laat verlopen kan het zijn dat je center en sub omgewisseld heb. Wissel die RCA's eens om? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
zijn ook 3 jacks naar RCA, heb ik ook al even aan gedacht tegen de tijd dat ik er weer mee aan de slag ga, ga ik het ook even proberen. Maar zou wel raar zijn als je die om gekeerd moet aan sluiten gezien wit/zwart en rood altijd in hetzelfde rijtje zit als aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Wellicht heeft iemand hier een antwoord op mijn vraag:
Twee versterkers aansluiten op één bron mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Die vraag is toch al bevestigend beantwoord door Jag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Klopt, maar wellicht had iemand er meer over te zeggen in de zin van mogelijk problemen die het kan geven. Te hoge spanningen of een te hoge stroom bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb daar net even gereageerd. Volgens mij maak je je te druk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Psyonara schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:10:
zijn ook 3 jacks naar RCA, heb ik ook al even aan gedacht tegen de tijd dat ik er weer mee aan de slag ga, ga ik het ook even proberen. Maar zou wel raar zijn als je die om gekeerd moet aan sluiten gezien wit/zwart en rood altijd in hetzelfde rijtje zit als aansluiting.
Kleurcodering doet er in dit geval niet toe. Je moet je realiseren dat er twee kanalen (center en sub) op een klein plugje zitten. Die verloop je naar twee tulpjes. Maar jij weet niet welk kanaal op welk draadje zit, zowel niet op je output van je PC als intern in het verloopkabeltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
Beste medetweakers,
Ik heb een mooie surround systeem in de woonkamer alleen nou had ik dus 2 speakertjes over van een ander project en een LP speler van Philips die voorversterkt zou moeten worden op mijn huidige versterker dus nooit meer aangesloten had.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vqgrr5.jpg

Nou had ik een idee om van deze objecten die ik over had de keuken van geluid te voorzien
Gaat om een
- Philips platenspeler met tulp en die geaard dient te worden op bv de versterker
2x een Jamo A 102 speaker -> pricewatch: Jamo A 102 (Zwart)
Een logitech bluetooth adapter -> pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter

Omdat zone 2 van mijn versterker in de keuken kwa bekabeling te last word om het helemaal daarheen te trekken ben ik een paar 2e hands afgegaan en kwam ik 3 versterkers tegen die volgens mij een phono mogelijkheid hebben zonder een losse pre amp

Wensen:
- Phono ingang
- Redelijke plat want hij komt in een houten kast in de keuken
- Niet duur in aanschaf
- Stereo aansluiting

Kwam ik op 3 mogelijkheden uit voor rond de 20-25 euro

- LineEltax AVR Model280
http://www.cnet.com/produ...ceiver-5-1-channel/specs/

- JVC A-GX2 Stereo Integrated Amplifier
(2 x 30 watt uitgangsvermogen bij 8 ohm., Speakerimpedance 8-16 ohm.
Ingangen voor phono,tuner,dad/aux,tape 1,tape 2., 3 x ac outlet.
Met sound enhancer., Balance,treble,bass.)

- SONY Integrated Stereo Amplifier TA-AX22
http://www.radiomuseum.or...ted_stereo_amplif_23.html

Is er 1 van deze 3 aan te raden of welke is zou de beste voor mijn situatie zijn of hebben jullie een beter advies rekeninghoudend met dit budget.

Hoor graag van jullie
Gr Nino

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die platenspeler / draaitafel aansluiten lijkt me niet het "issue" gezien de eigenlijke vraagstelling waarbij je geluid naar je keuken wil "transporteren" vanuit de tweede zone op je huidige versterker?

Om geluid vanuit je tweede versterker zone aansluiting naar de keuken te krijgen zou je bijvoorbeeld ook naar een draadloos setje van Teufel kunnen kijken (tweedehands).

pricewatch: Teufel RearStation 4

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
wimmel_1 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:24:
Die platenspeler / draaitafel aansluiten lijkt me niet het "issue" gezien de eigenlijke vraagstelling waarbij je geluid naar je keuken wil "transporteren" vanuit de tweede zone op je huidige versterker?

Om geluid vanuit je tweede versterker zone aansluiting naar de keuken te krijgen zou je bijvoorbeeld ook naar een draadloos setje van Teufel kunnen kijken (tweedehands).

pricewatch: Teufel RearStation 4
Ben op zoek naar een budget oplossing om geluid te hebben in de keuken.

2e zone daarheen draadloos krijgen is prijzig in verhouding tot het projectje zelf dus dacht ik aan een 2e versterker want kabels trekken is ook geen optie en moet dan alsnog een pre amp 25 a 40 euro aanschaffen om mijn Onkyo versterker uberhoudt werkend te krijgen met de platenspeler omdat die geen Phono heeft

Vandaar dacht ik 2e hands een goedkope versterker kopen die met de rest van de componenten die ik al heb liggen kan omgaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met die "budget" oplossing komt je platenspeler dus ook in de keuken te staan en ga je het geluid daarvan over een paar "satelliet" speakers weergeven?

Ik kan mezelf niet voorstellen dat de artiest welke op een stuk vinyl te horen is (welke artiest dan ook) het geluid óóit zó bedoeld zou hebben :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 22:06
Wat is het verschil tussen DTS 5.1 op 1509Kbps en DTS-HD MA op 1509kbps? Ik verwacht juist dat DTS-HD MA hoger zou liggen qua kbps, waarom is dat niet zo?

[ Voor 36% gewijzigd door Dirrukje op 17-05-2016 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
wimmel_1 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:56:
Met die "budget" oplossing komt je platenspeler dus ook in de keuken te staan en ga je het geluid daarvan over een paar "satelliet" speakers weergeven?

Ik kan mezelf niet voorstellen dat de artiest welke op een stuk vinyl te horen is (welke artiest dan ook) het geluid óóit zó bedoeld zou hebben :P
en

Ben ik van bewust :p :)

Deze spullen heb ik al liggen wil het eerst hiermee proberen en ook kijken of ik het wat vind. Kan later altijd upgraden na de zomer nadat ik mijn keuken opnieuw heb ingericht en dan beter bijpassende dingen kan zoeken. In de woonkamer staat een prima set :)

Als je advies hebt binnen het budget hoor ik het uiteraard ook graag van je :)

[ Voor 5% gewijzigd door ninoxps op 17-05-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dirrukje schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:01:
Wat is het verschil tussen DTS 5.1 op 1509Kbps en DTS-HD MA op 1509kbps? Ik verwacht juist dat DTS-HD MA hoger zou liggen qua kbps, waarom is dat niet zo?
Compressie methode. DTS 5.1 (ongeveer 256 kbit/s MPEG layer 2) en DTS-HD MA gebruikt een compressie methode die vergelijkbaar is met FLAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Die 1509kbps van dts-hd die het programma aangeeft is zeer waarschijnlijk de "core". Volgens mij zijn dts-hd en dolby true-hd in de basis altijd gewoon dts en dolby digital. Als de mediaspeler overweg kan met het HD gedeelte, wordt deze extra informatie aan het geluidsspoor toegevoegd. Volgens mij geven programma's nooit de bitrate van het HD deel weer.

Als je eens zo'n bestand gaat ontleden, is het normale dts spoor een paar honderd mb tot een gig. Het HD spoor is al snel 3gb of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Helder, dank u!

Nog wel een vraag eigenlijk, die ik na wat zoeken op internet toch niet echt beantwoord krijgt. Sinds kort nieuwe receiver + home cinema set aangeschaft (2e hands, maar wel redelijk hoogwaardig spul).

De home cinema set is een 5.1 set, de receiver kan 7.1 aan. (Beide bij verschillende eigenaren opgehaald overigens). Nu gaf de eigenaar van de cinema set aan dat de 5.1 ook een 7.1 signaal aan kan. Ik heb wat zitten zoeken maar ik kan hier zo geen info over vinden eigenlijk. Nu vind ik het een beetje zonde om materiaal met 7.1 audio binnen te halen zonder dat dat echt kan, dus wil het wel zeker weten (Tis een JM Lab chorus set uit 2001).

Jullie wellicht een idee of die mogelijkheid voor komt? Wellicht een link met wat info om er wat meer over te lezen, of na te gaan hoe dat in te stellen (wellicht is dat niet eens nodig en gaat het automatisch goed)? In ieder geval dank voor de reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 22:32
Als je maar 5(.1) speakers hebt aangesloten ga je nooit een 7.1 geluid krijgen natuurlijk, maar indien je je receiver goed hebt ingeregeld (met bijv. audyssey) dan zal je receiver het geluid correct afhandelen, of het nu een 7.1 stream is, of zelfs een atmos stream.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dirrukje schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:55:
Nu gaf de eigenaar van de cinema set aan dat de 5.1 ook een 7.1 signaal aan kan.
Het klopt, alleen is het wat simpeler dan het klinkt. Als je een 7.1 track afspeelt op een receiver die in staat gesteld op een 5.1 installatie dan zullen de twee kanalen van de speakers die je niet hebt over de rear worden gemixed. Op die manier mis je geen informatie. Meer is het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Haha ik merk het al. Ik dacht uiteindelijk weer veel te moeilijk! Dank voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 19:54
goede middag,
ik heb een synology DS214 play en een MINI x8H stream ik mijn video via DS video alles werkt perfect,binnen kort ga ik een nieuwe Pioneer reciever kopen (vsx1131)met extra spreakers,
mijn vraag is kan ik een Atmos geluid streamen met mijn DS214 play en minix 8H....???
alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Die mini x8 h, is de mediaplayer met kodi neem ik aan? Als deze via hdmi is aangesloten op de receiver, dan zou het moeten werken, je hebt dan wel een atmos speaker opstelling nodig om er ook wat van te horen, anders hou je gewoon true-hd over. Als het niet via hdmi, maar via spdif is aangesloten, dan kom je niet verder dan dolby digital, omdat HD signalen er niet over verstuurd kunnen worden.

Ik dacht tenminste dat het atmos verhaal geen echte eisen stelt, als de bron het audiosignaal heeft, de mediaplayer kan het doorsturen (aka heeft de rechten), de receiver kan het decoderen en je hebt de benodigde speakers, dan ja, geen probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 22-05-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij adviseren? Mijn oude oortjes zijn gesneuveld (Senneheiser CX 250), of gesneuveld de 3,5mm plug maakt slecht contact waardoor een oortje soms geen geluide meer geeft. Nu ben ik op zoek naar vervanging en wil me eens wagen aan een hoofdtelefoon. Aangezien gamen ook een grote hobby van me is en ik eigenlijk al op zoek was naar een headset. Nu wil ik deze twee eigenlijk combineren. Nu ben ik op zoek naar een headset die:

- geen 'game' uiterlijk heeft (als in geen fancy LED'jes etc.)
- liefst draadloos is
- zowel geschikt is om muziek te luisteren als ook geschikt is om te gamen
- prijs (hangt af van wat ik ervoor terug krijg, maar in elk geval niet meer dan 80€)
- 3,5mm plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 08:47:
Nu ben ik op zoek naar een headset die:
Zie de TW, geen aankoopadvies binnen dit topic. Een los topic kan aangemaakt worden in Consumentenelektronica Aankoopadvies en ook in Het grote Headphones topic kan je je vraag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:09:
[...]

Zie de TW, geen aankoopadvies binnen dit topic. Een los topic kan aangemaakt worden in Consumentenelektronica Aankoopadvies en ook in Het grote Headphones topic kan je je vraag kwijt.
Ok bedankt, probeer ik het daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 19:54
LA-384 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 20:37:
Die mini x8 h, is de mediaplayer met kodi neem ik aan? Als deze via hdmi is aangesloten op de receiver, dan zou het moeten werken, je hebt dan wel een atmos speaker opstelling nodig om er ook wat van te horen, anders hou je gewoon true-hd over. Als het niet via hdmi, maar via spdif is aangesloten, dan kom je niet verder dan dolby digital, omdat HD signalen er niet over verstuurd kunnen worden.

Ik dacht tenminste dat het atmos verhaal geen echte eisen stelt, als de bron het audiosignaal heeft, de mediaplayer kan het doorsturen (aka heeft de rechten), de receiver kan het decoderen en je hebt de benodigde speakers, dan ja, geen probleem.
bedankt voor je reactie ,wanneer het binnen is ga ik het proberen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb wat op internet rond gezocht maar ben er nog niet helemaal achter. Ik heb een autoversterker van 450 watt. Het zijn 5 kanalen. 4 x 50 watt rms en 1 x 150 watt rms. Nu wil 2 speakers van 400 watt MAX en 60 watt NOM aansluiten. Verder heb ik een subwoofer van 1000 watt. Nu kan ik die kanalen overbruggen dus dan heb ik voor elke speaker 100 watt rms. Nu volgt mijn vraag; trekt mijn versterker dit?

Mvg, Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:59:
Hallo,

Ik heb wat op internet rond gezocht maar ben er nog niet helemaal achter. Ik heb een autoversterker van 450 watt. Het zijn 5 kanalen. 4 x 50 watt rms en 1 x 150 watt rms. Nu wil 2 speakers van 400 watt MAX en 60 watt NOM aansluiten. Verder heb ik een subwoofer van 1000 watt. Nu kan ik die kanalen overbruggen dus dan heb ik voor elke speaker 100 watt rms. Nu volgt mijn vraag; trekt mijn versterker dit?

Mvg, Niels
In principe kan het maar ik zou de boel niet bruggen en de normale speakers gewoon aan die 50 watt hangen zoveel extra brengt die verdubbeling van je vermogen niet en je houd het voor de speakers netjes.
Welke luidsprekers en versterkers zijn het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@nielsvdll : Waarom? Maximale waardes daar heb je geen fluit aan, laat de nominale waarde leidend zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 26-05-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De opgegeven belastbaarheid van instap autospul klopt meestal van geen kant, dus daar hoef je niet naar te kijken. Om te kijken of je versterker niet kapot gaat moet je kijken of de impedantie van de luidspreker niet lager is dan wat de versterker wil zien.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 27-05-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 08:03
Vanmiddag eindelijk een DAC ontvangen. De Arcam irDAC. Nog geen ervaringen met een DAC, maar hoor vooral positieve verhalen. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig.
De irDAC beschikt over de volgende aansluitingen: tweemaal coax en tweemaal optisch (en usb, ga ik zover ik nu weet niet gebruiken).

Nu zit ik wat te twijfelen hoe ik de boel moet aansluiten, eerst even een opsomming van de apparatuur die ik aangesloten zou willen;
- Sony Bravia W815B: alleen optisch out
- PS4: alleen optisch out
- Mediaspeler: alleen optisch out
- Denon DCD-2560: alleen optisch out
- Spotify ontvanger: alleen optisch out

Het "probleem" is al snel duidelijk: te weinig optische ingangen bij de DAC. Dit wist ik van tevoren, ik moet dus keuzes maken.

Nu zit ik even te denken wat het handigste is. Voor mij staan de CD speler en de TV/PS4/Mediaspeler op 1.
De PS4 en mediaspeler zitten logischerwijs via HDMI gekoppeld aan de TV. Is er sprake van "kwaliteitsverlies" als ik de optische uitgang van de tv gebruik om aan de DAC te koppelen, zodat het geluid van de tv (ps4+mediaspeler+tv zelf) weergeven wordt. Dit lijkt mij het meest voor de hand liggen.
Daarnaast via de optische aansluiting van de CD speler gebruiken om aan de DAC te koppelen.

Op deze manier heb ik de meeste apparatuur gekoppeld aan de DAC. Maar is dit ook het verstandigst? Hoe zouden jullie dit oplossen?
De spotify ontvanger zou ik ook graag koppelen aan de DAC.. Zag op verschillende webshops dat er optische-> coax converters zijn die beweren geen kwaliteitsverlies te veroorzaken. Heeft iemand hier ervaring mee, of is dit onzinnig?

Wellicht handig om het volledig te maken. De rest van mijn audio set:
- Rotel RC-1070
- Rotel RB-991
- B&W CDM9NT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou je DAC verkopen. Elk apparaat heeft al zijn eigen DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Jag schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 17:51:
Ik zou je DAC verkopen. Elk apparaat heeft al zijn eigen DAC.
Mag toch hopen dat een DAC van 300 euro beter werk doet dan die van een ps4/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Optisch / coaxial converters blijven digitaal dus geen kwaliteitsverlies te verwachten. Heb dr hier ook eentje in gebruik, gaat prima :)

Ik zou de apparaten koppelen waar de slechtste DAC in zit. Dus spotify receiver en mediaplayer. Of die beiden vervangen door een Pi met Kodi ofzo, ben je van een apparaat extra af. Hoef je ook de TV niet altijd aan te hebben staan :)
De DAC in de Denon CD speler zou al van zichzelf vrij goed moeten zijn, dus die zou ik gewoon analoog koppelen.
Ps/4 via de TV lijkt me goed. Je gaat met je stereoversterker toch geen surroundsignaal kunnen verwerken, dus dat komt goed (optisch/coax ondersteunt niet hoger dan DTS namelijk, maar hier dus niet relevant).
Volgens mij heb je dan 1 converterje nodig. Kost je een paar tientjes max :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:48
Henk schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:02:
[...]

Mag toch hopen dat een DAC van 300 euro beter werk doet dan die van een ps4/etc.
Hopen mag je altijd. Heb je al een paar blinde ABX tests gedaan?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 08:03
The Eagle schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:10:
Optisch / coaxial converters blijven digitaal dus geen kwaliteitsverlies te verwachten. Heb dr hier ook eentje in gebruik, gaat prima :)

Ik zou de apparaten koppelen waar de slechtste DAC in zit. Dus spotify receiver en mediaplayer. Of die beiden vervangen door een Pi met Kodi ofzo, ben je van een apparaat extra af. Hoef je ook de TV niet altijd aan te hebben staan :)
De DAC in de Denon CD speler zou al van zichzelf vrij goed moeten zijn, dus die zou ik gewoon analoog koppelen.
Ps/4 via de TV lijkt me goed. Je gaat met je stereoversterker toch geen surroundsignaal kunnen verwerken, dus dat komt goed (optisch/coax ondersteunt niet hoger dan DTS namelijk, maar hier dus niet relevant).
Volgens mij heb je dan 1 converterje nodig. Kost je een paar tientjes max :)
Bedankt voor de tips. De converter in de link zou prima kunnen lijkt mij? Onzinnig om een (veel) duurdere aan te schaffen heb ik het idee. http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=414684

Heb het nu als volgt aangesloten: TV (+aangesloten apparatuur) & CD speler via Toslink naar de DAC.
Mijn spotify streamer vooralsnog analoog aangesloten, maar wellicht dat ik hier de converter nog tussen ga zetten.
Zowel vriendin als ik zijn enthousiast over de verbetering van het geluid. Vooral bij de cd speler is het geluid nog groter en dieper geworden. De bass is veel strakker. De TV e.d. nog niet uitgebreid getest.

* Ook maar is op zoek hoe ik FLAC werkend kan krijgen op mijn Panasonic SH-ALL1C.. Zegt tot op heden dat het niet word ondersteund, terwijl ik overal andere verhalen lees.

[ Voor 5% gewijzigd door ThijsM op 28-05-2016 15:37 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6