Ik kan de SMART data van mijn wd red, via een usb3.0 enclosure met asmedia 1153E usb-sata bridge, nieteens opvragen. Ik wil dan ook gaarg sugesties om dit probleem te kunnen optelossen.
Mijn laptop is een asus ux31a, met windows 8.0 core, en heeft intel 7aeries hardware usb controller. Huidig draait dit systeem via AHCI te zien via device manager. En gebruikt het ogenschijnlijk de MS uitgegeven versie van de Intel xHCI drivers voor het aansturen van oa usb3.0 poorten.
Via smartmontools "smartctl --scan" komt deze enclosure met de wd red schijf erin nieteens tevoorschijn. Hoe kan dit precies. Onder disk managment en explorer werkt de enclosure met schijf ogenschijnlijk wel normaal én met snelheden van 80-190mb/s transfer speeds.
Ik wil oa tler kunnen uitschakelen via SMART, maar als ik de SMART data niet kan benaderen kom ik niet ver. Heb helaas geen desktop.
Ik vermoed dat de intel/ms xhci drivers (datum september 2012) wellicht hier iets mee te maken hebben, en wil de recente Intel xHCI drivers van Intel zelf, geforceerd installeren, omdat deze officieel alleen voor win7/server2008 bedoeld zijn, nog niet geprobeerd.
Het valt mij op dat andere SMART apparaten. Via deze zelfse usb3.0 poort wel kunnen worden aangesproken op hun SMART data. De enclosure weer niet. Het krijgt nieteens een normale device toewijzing via smartctl behalve "/dev/csmi0,0". Ik weet nieteens wat dit inhoudt. Andere apparaten krijgen gewoon "/dev/sda-z"
Onder device manager ataat de enclosure als enige onder een kopje "mass storage scsi controller" en denk dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. Smartctl -d sat[12,16,auto] werken niet.
[
Voor 11% gewijzigd door
SoundByte op 29-03-2016 14:18
]