Externe HDD kan niet geformatteerd worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Zoals in het SMART topic al staat, mijn externe HDD, een 3,25 jaar oude pricewatch: Seagate Expansion Desktop 3TB Zwart heeft een long format nodig, omdat ie wat pending sectors heeft.

Geen probleem, niet de eerste keer dat ik een semi-verrotte [externe] HDD tegenkom, dus, hop, de long format in. Dit heb ik gewoon via windows gedaan, geen vreemde programmaatjes gebruikt.

Het begin is goed, wel wat traag, voor 50% heeft ie zeker 4 uur nodig gehad, maar toen hij ongeveer op 2/3de zat wilde hij gewoon niet meer verder. Nog eens 12 uur laten draaien, maar hij wilde gewoon niet meer verder. Uit de HDD kwam een licht piepend geluid, wat ik ook hoorde toen ik een file wilde bereiken die op 1 van de slechte sectors stond. Die file was overigens ook het laatste wat ik erop had gezet, en toen was de HDD ook ongeveer voor 66% gevuld.

Ik heb dus geen foutmelding gekregen waarom hij niet meer verder kan/kon, en als ik hem nu opnieuw wil formatteren begint hij weer vol goede hoop, om weer op hetzelfde punt te stranden.

Wat ik al heb gevonden qua oplossingen? Eigenlijk niets. Bij alle dingen die ik op internet vind staat dat er een foutmelding kwam, of voor het formatteren, of halverwege, maar, dat heb ik dus niet.

Ik heb hem nog niet ingebouwd in mijn PC, vooral omdat dat vanwege de lading HDD's die er al in zitten best wel een vervelend klusje is :P De behuizing van de HDD is zo te zien ook niet zomaar open te maken, dat moet echt met het nodige geweld gebeuren.

Is er nog iets wat ik kan doen voor die schijf, of is het, zeker met dat krassende/piepende geluid erbij, een afgelopen zaak voor dit ding?

[ Voor 3% gewijzigd door RobinHood op 04-05-2016 15:32 ]

People as things, that’s where it starts.

Beste antwoord (via RobinHood op 06-05-2016 23:38)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
RobinHood schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:29:
Zoals in het SMART topic al staat, mijn externe HDD, een 3,25 jaar oude pricewatch: Seagate Expansion Desktop 3TB Zwart heeft een long format nodig, omdat ie wat pending sectors heeft.

Geen probleem, niet de eerste keer dat ik een semi-verrotte [externe] HDD tegenkom, dus, hop, de long format in. Dit heb ik gewoon via windows gedaan, geen vreemde programmaatjes gebruikt.
Voor een zgn ZERO FILL/DIAGNOSTIC format heb je WEL een apart programma nodig , dat kan niet met het standaard Windows format tool.
In het geval van Seagate kan je waarschijnlijk het beste hun Seatools for Windows gebruiken.

Zoals opgemerkt voor data recovery kan je beter de HDD direct op de Sata aansluiten. Meestal crasht/disconnect de USB interface bij veel read/retries.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 00:23
Weggooien en nieuwe kopen.
Als smart slecht is , dan kun je hem zeker weggooien, zeker als hij met formatteren stopt, dan heeft het ook geen zin om daar nog iets op te slaan aan data.
Dus bespaar je tijd, en koop een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nadeel van een usb interface.. die gooit roet in je eten. vaak ook met data van zulke disken halen.. op usb is het altijd een drama gewoon direct op de sata controller en het kan ineens allemaal wel :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Wat je kan gebruiken is dit:
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

[ Voor 41% gewijzigd door Galinsky op 04-05-2016 23:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
RobinHood schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:29:

Voor een zgn ZERO FILL/DIAGNOSTIC format heb je WEL een apart programma nodig , dat kan niet met het standaard Windows format tool.
In het geval van Seagate kan je waarschijnlijk het beste hun Seatools for Windows gebruiken.

Zoals opgemerkt voor data recovery kan je beter de HDD direct op de Sata aansluiten. Meestal crasht/disconnect de USB interface bij veel read/retries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:40:
[...]

In het SMART topic wordt telkens aangeraden om gewoon een long format te doen, zeker bij zo'n klein aantal pending sectors.

Maar, ik ga wel even de HDD uit de behuizing slopen, ik kan het altijd nog eens via SATA proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
RobinHood schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:24:
[...]

In het SMART topic wordt telkens aangeraden om gewoon een long format te doen, zeker bij zo'n klein aantal pending sectors.
Voor dat soort gevallen is nu juist het speciale diagnostic tool van de HDD fabrlkant bedoeld!
Deze voert een speciale format uit (zero fill) en kan de drive controleren op fouten en eventueel repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:09:
[...]

Voor dat soort gevallen is nu juist het speciale diagnostic tool van de HDD fabrlkant bedoeld!
Deze voert een speciale format uit (zero fill) en kan de drive controleren op fouten en eventueel repareren.
HDD is uit de behuizing gesloopt en hangt nu aan SATA.

Seatools gedownload en een "fix all long" gestart. Gaat natuurlijk lekker traag op een 3TB HDD, maar liever een paar uur wachten dan richting de 100 euro moeten uitgeven voor een nieuwe schijf :+

Zo, 5 uur later:

Fix All long is klaar, en heeft, weinig verrassend, een FAIL gekregen.

Volgens de guide die bij Seatools for windows zit, moet ik nu een long test via Seatools for DOS doen. dus die ga ik vannacht maar even zijn ding laten doen, als ik een bootable stick kan maken met Seatools erop.

Edit nummer 3:
Gister via UltimatieBootCDStick Seatools for DOS weten te draaien, een long test gedaan, die heeft een stapel bad sectors vervangen voor reserve sectors, toen via Windows opnieuw in een GPT schijf veranderd [was blijkbaar naar MBT ofzo gegaan, iets van geen 3TB aankan] en sindsdien geen problemen.

Crystaldisk zegt nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/10f1bmv.png

Die caution komt dus van de reallocated sectors, die dus geen problemen meer horen te geven.

Hij blijft nu intern draaien, voor het geval de USB controller de schuldige was voor die pending sectors, en ik blijf hem in de gaten houden of hij geen nieuwe pending sectors krijgt.

Grote kans dat hij alsnog op pensioen gaat als ik over een maandje of zes al mijn HDD's vervang voor verse, maar het zou geweldig zijn als hij tot die tijd vrolijk zijn rondjes blijft draaien.

[ Voor 54% gewijzigd door RobinHood op 06-05-2016 23:38 ]

Pagina: 1