SMART data BX200 niet correct

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik besefte mij dat mijn post in 'check je SMART' te lang is voor het doel van dat topic vandaar dat ik dit maar in een apart topic post.

Mijn SMART data klopt niet van mijn: pricewatch: Crucial BX200 240GB
De power on hours kloppen van geen kant.

Mij SMART data is:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AQt5WrV.png

Terwijl ik met 100% zekerheid 180+ uur Dark Souls III heb gespeeld die geïnstalleerd is op deze SSD.
Voordat ik zoiets als dit post doe ik eerst zelf onderzoek, maar kan niet veel vinden wat voor mij relevant is, behalve dan dat dit probleem in firmware update MU02 opgelost zou moeten zijn zie hier: http://eu.crucial.com/eur/en/support-ssd en dan klikken op de BX200:
version compatible products download
MU02 Crucial BX200 SSD (all form factors) Manual Boot File for Windows and Mac®
download firmware
firmware guide
Release Date: 1/12/2016
  • Corrected SMART attribute threshold values
  • Improved general reliability and stability
  • Minor Bug Fixes and general reliability and stability Improvements
In de firmware guide zie hier: http://eu.crucial.com/wcs...irmware-update-all-en.pdf staat bij method 2, step 1, pagina 5 hoe ik de firmware versie kan controleren, tot mijn verbazing heb ik dus al de laatste versie(zie eerste rij, laatste vier karakters):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/64LHm20.png

Andere informatie wat ik hier zo over kan vinden is bijvoorbeeld dit: http://forum.crucial.com/...s-low-reading/td-p/170567 maar daarin wordt aangegeven dat het niet erg is 8)7 (donder op zeg, SMART data zijn indicatoren voor betrouwbaarheid, en als die niet betrouwbaar zijn is SMART niet valide en hebben we een validiteitsprobleem). Daarnaast draait die toch zeer actief DS3 voor 180+ uur waarbij die dus naar mijn mening echt niet in een slaap stand kan komen. Ik heb 'm nu zeer actief sinds 22-04-2016 in gebruik waarbij ik die dagelijks toch meer dan 8 uur heb aan staan en ik heb ook mijn OS(Windows 8.1 64bit Pro) hierop geïnstalleerd staan.

Wat kan ik hieraan doen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Hoi,

Geen slapende wolven wakker maken.
Als t werkt, gewoon door spelen :)
Wees er trots op, makkelijk voor verkoop :P

gr

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Xanquezer schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:57:
Hoi,

Geen slapende wolven wakker maken.
Als t werkt, gewoon door spelen :)
Wees er trots op, makkelijk voor verkoop :P

gr
Ik hecht waarde aan mijn integriteit en eerlijkheid. Dit is uiteindelijk daar zeker een deel van. Daarnaast heb ik niet veel behoefte een product wat niet naar goede orde werkt. Hoewel mijn back-ups zeker op orde zijn heb ik er geen behoefte aan om ineens toch een herinstallatie te moeten doen omdat mijn nieuwe maar budget SSD het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Hoi,

Je hebt nog heeel wat uurtjes/terabytetjes te gaan voordat hij het begeeft.

Soms wil smart ook niet helemaal mee werken, athans, uit ervaring gesproken. (ik heb 1 hdd in mn pc zitten die al bijna 4 miljoen uren mee draait...)

Eigenlijk geen rede voor paniek.

gr

** je temperatuur van 364390919700... graden is best hoog namelijk**

[ Voor 11% gewijzigd door Xanquezer op 27-05-2016 14:05 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:29
Waarschijnlijk staat ALPM aan, dan wordt je schijf uitgeschakeld als hij niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hcQd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:36:
Waarschijnlijk staat ALPM aan, dan wordt je schijf uitgeschakeld als hij niet gebruikt wordt.
Dat lijkt me niet standaard en als het wel standaard is dan klopt het alsnog niet want ik heb dus 180+ uur DS3 gespeeld vanaf deze SSD, dan wordt er genoeg vanaf geladen dat die echt nog geen vijf minuten achter elkaar 'uit' kan staan. Daarnaast staat er dus ook Windows op.

Ik ga me in ieder geval verdiepen in ALPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 20:57
Mijn BX100 geeft ook een veel te lage power on hours aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hcQd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:36:
ALPM staat inderdaad aan, op HIPM, zal eens kijken wat verschil is als ik dit op active zet(dat is uit 8)7 ) en zien wat dat doet met mijn Power on Hours.

Edit:
We zijn inmiddels een paar uur verder en hij heeft er nu welgeteld 0 uur bij opgeteld. HIPM lijkt mij niet de oorzaak van dit SMART probleem. :/

[ Voor 18% gewijzigd door True op 27-05-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
hier 2 BX100 in m'n Unraid server zitten.
Op één daarvan staat m'n Docker images (met continue activiteit)
heb het nu ruim 3 maanden zo werkend, en de SMART Power on hours staat op 115 (4 dagen, 19 uur)
Ik zelf houd me er niet echt mee bezig, zolang ie het maar doet...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wel apart dat we in dit topic nu al drie mensen die met een BX100 of BX200 die er last van hebben maar op internet kan ik er verder niet veel van vinden, althans niet als de firmware al geüpdatet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:29
Mijn M500 heeft na twee jaar ook pas 147 uur op de teller staan, ik kan er niet wakker van liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
True schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:33:
Wel apart dat we in dit topic nu al drie mensen die met een BX100 of BX200 die er last van hebben maar op internet kan ik er verder niet veel van vinden, althans niet als de firmware al geüpdatet is.
Beschrijf je bevindingen en open een ticket bij Crucial.
Het zou me niet verbazen dat er met deze firmware versie iets niet in de haak is. Firmware wel in orde, dan is er iets met de drive aan de hand.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik in elk geval weet is dat bij DIPM de tijd alleen geteld wordt bij activiteit. Ook tijdens I/O is je SSD dan weer idle. Alleen benchmarken waarbij er 100% stress is, zal de idle time minimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Er is duidelijk iets niet in de haak met de controller, de firmware of dergelijk. Ik heb maar een mail naar Crucial gestuurd en zal het antwoord hier later posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
True schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:23:
Er is duidelijk iets niet in de haak met de controller, de firmware of dergelijk. Ik heb maar een mail naar Crucial gestuurd en zal het antwoord hier later posten.
Maak voor de zekerheid een backup van de drive.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
eheijnen schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:56:
[...]

Maak voor de zekerheid een backup van de drive.
True schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:01:
[...]

Ik hecht waarde aan mijn integriteit en eerlijkheid. Dit is uiteindelijk daar zeker een deel van. Daarnaast heb ik niet veel behoefte een product wat niet naar goede orde werkt. Hoewel mijn back-ups zeker op orde zijn heb ik er geen behoefte aan om ineens toch een herinstallatie te moeten doen omdat mijn nieuwe maar budget SSD het begeeft.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
LOL die had ik gemist 8)7

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:53:
Wat ik in elk geval weet is dat bij DIPM de tijd alleen geteld wordt bij activiteit. Ook tijdens I/O is je SSD dan weer idle. Alleen benchmarken waarbij er 100% stress is, zal de idle time minimaliseren.
Weet jij hier onderwater wat meer van?
Ik ben benieuwd hoe de telling dan gaat. Is het een float in uren met decimalen of is het een int in seconden?
Gezien ik toch wel minimaal een paar keer in een uur de data op de SSD raadpleeg, hetzij Windows files, hetzij een game, hetzij %appdata% logs.
Heb nu namelijk een mail terug:
Hello Matthew,

Thank you for emailing us. The power-on hour count is measured by the amount of time the drive is actively being accessed. As most operating systems cut power to the drive after a period of 'inactivity' (meaning the drive is not being actively accessed by the user or a program), the power-on hour count is nothing to worry about. If the health status of the drive shows it as good and there are no SMART warnings or errors, then the drive is working properly.

Just for testing purposes, you can use different SMART reporting programs, such as Crucial Storage Executive or Crystal Disk Info. If neither of these programs give errors or warnings, then the drive is perfectly healthy.
Bij eventuele verkoop tweedehands zijn draaiuren wel belangrijk. Als dit gewoon niet meer afgelezen kan worden wat is dan het nu van SMART data. Ik vind dit eigenlijk wel een slechte zaak van Crucial als dit de 'betrouwbare' gegevens moeten voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ze hebben natuurlijk wel een punt. Het aantal "draaiuren" zegt niet zo veel bij SSD's. Sterker nog, ze draaien helemaal niet.
Als je eenmaal wist dat smart bestaat, was het wel leuk om aan de hand van de power on hours af te lezen hoe lang je achter de computer had gezeten, of hoe lang de computer actief was. Bij deze smart kan dat dus niet meer. Maar power on hours zegt natuurlijk niets over de ssd zelf. De rest van de smart data wel.
Pagina: 1