Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Check je SMART topic

Voor wie is dit topic?
Is jouw schijf al met één platter in de digitale hemel? Of zijn al die waarschuwingen maar overdreven en kan je schijf nog prima mee?

In dit topic kun je ons vragen om de SMART van jouw hardeschijf of SSD te analyseren. Je post een screenshot van de SMART-gegevens met daarbij de informatie om welke schijf het gaat en welke klachten er zijn. Wij zullen vervolgens jouw SMART bekijken en je van advies voorzien. Gratis en voor niets! ;)

Wat zijn de regels?
  • Je post een beknopte uitleg over waarom je om advies vraagt en of er concrete klachten zijn of vermoedens dat de schijf niet goed werkt.
  • Je post een screenshot waarbij alle SMART gegevens zichtbaar zijn.
Het posten van lange lappen text is niet toegestaan; maak een plaatje/screenshot van de SMART gegevens. Alleen als het echt niet anders kan, mag je als text posten. Maar dan moet het wel specifiek om de SMART attributen gaan en niet de gehele SMART error log. Dergelijke posts worden verwijderd.

Tip: stel de output in als decimaal
Gebruik je CrystalDiskInfo om de SMART uit te lezen, weet dan dat je het beste de output kunt instellen op decimaal ipv hexadecimaal. Dit doe je als volgt:

Menu: Function -> Advanced Feature -> Raw Values -> 10 [DEC]

Tip: doe NOOIT actieve tests voordat je de SMART hebt uitgelezen!
Maar al te vaak gaan mensen bij veronderstelde problemen met hun hardeschijf allerlei testjes uitvoeren. Populair daarbij is ook de utility van de fabrikant. Maar al te vaak gebeurt het dat zij deze utilities draaien voordat de SMART-gegevens zijn uitgelezen. In dat geval kun je spreken van contaminatie omdat de SMART niet meer betrouwbaar bewijs is. Het zou namelijk prima kunnen dat de hardeschijf utility van de fabrikant wijzigingen heeft aangebracht en bad sectors heeft verholpen. Vaak gebeurt dit zonder de gebruiker goed te informeren. De gebruiker krijgt dan gewoon te zien dat de schijf 'PASSED' is en dus in orde lijkt te zijn. Als de gebruiker daarna de SMART uitleest en ziet dat er geen bad sectors zijn, is de waarheid compleet verhuld. Zo zou de gebruiker nooit weten of er iets mis is geweest met de schijf.

Dus doe jezelf een lol en stel eerst de SMART gegevens veilig voordat je gaat prutsen met allerlei utilities. Bovendien is het zo dat een simpele surface scan genoeg is; het is niet alsof speciale utilities andere dingen doen. Alle handelingen met je hardeschijf kunnen de SMART beïnvloeden. Je wilt graag bewijs zodat je weet of je schijf een probleem heeft gehad. Dit verstoor je door eerst actieve utilities te draaien en daarna pas de SMART uit te lezen; dat kun je dus beter andersom doen. Lees je dit te laat en heb je al actieve utilities gedraaid? Dan zul je nooit meer zeker weten of de SMART die je nu ziet is veranderd. Als er nu staat 0 bad sectors kan het zijn dat je eerst wel degelijk bad sectors hebt gehad. Die informatie is dan voorgoed verdwenen; alsof het bewijs op professionele wijze is verdoezeld. Kortom, probeer zuinig te zijn met je SMART als je wat over je hardeschijf of SSD wilt weten.

Veel succes! :)

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Penait1
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:02
Laatste tijd lijkt mijn schijf kuren te krijgen. Een paar maanden geleden voor het eerst meldingen gekregen van windows dat er iets mis was met me schijf, maar na 2 meldingen niks meer gehoord. Toch maar eens gekeken met crystaldiskmark en er schijnt iets mis te zijn met "current pending sector count". Kan dit kwaad of moet ik het negeren? Heb namelijk nog geen problemen ondervonden.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:04
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik eens gekeken wat mijn disken zeggen. Voor Ubuntu kan dat hiermee:
CLI: smartmontools
GUI: GSmartControl

Hoewel ik totaal geen problemen ondervind, en de "Overall Health Self-Assessment Test PASSED" zegt, verbaas ik me over de vele "pre-failure" en "old age" meldingen, op al mijn 3 disken. Oftewel ik ben wel benieuwd wat dit betekent..

Disk 1 (64 GB SSD):

Disk 2 (320 GB backups):

Disk 3 (1.5 TB data), hierbij is tab Attributes roodgekleurd:

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• MasterJesseS1
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 05-02 11:11
Beste allen,

Sinds januari dit jaar ben ik de tevreden eigenaar van een Lenovo Thinkpad E540 (20C6CTO1WW) laptop.
Enkele specs:
i5 4200M @2,50GHz
Nvidia GT740M
4GB RAM
500HDD
Windows 7 Enterprise 64bit

Wordt gebruikt voor:
Zakelijke doeleinden, programma's als Word, Excel e.d.
Surfen, Firefox, Chrome
Af en toe gamen, FIFA, COD

Meestal werkt de laptop prima maar soms loopt deze zonder enige aanleiding vast. Dit gebeurt meestal wanneer ik de laptop even niet gebruik (kan soms al na enkele seconden zijn en meestal zijn er geen programma's geopend). Als de laptop vastloopt uit zich dit in een totale screen freeze. Ik kan de muis niet meer bewegen, knoppen op het toetsenbord werken niet meer (ctrl+alt+del, alt+tab, alt+F4 e.d.) waardoor ik genoodzaakt ben de powerknop enkele seconden in te drukken zodat de laptop uitvalt en ik deze weer op kan starten. Daarna werkt alles weer normaal en ook worden geen foutmeldingen gegeven.

Laptop wordt meermaals per week gescand op virussen en ook op malware e.d.
Schijfcontrole haalt niets uit, evenals zaken als defragmentatie.
Ik heb ongeveer 200GB vrije ruimte over op mij HDD dus dat kan het ook niet zijn.

Alvast bedankt voor de hulp, ik heb zelf geen idee wat dit kan zijn laat staan hoe ik het kan verhelpen.

Gr. Jesse

Origineel topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589290

http://www.imgdump.nl/upload/19818fede8738a8b86ce17c1e462836c.jpg

Hmm waarom doet mijn plaatje het niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-02 10:25
Mooi topic. Ik heb ook 2 schijven die me een beetje zorgen baren. Beide zitten in een ZFSguru installatie. Eerste is een SSD voor l2ark. Deze is een jaar oud en ik weet niet hoe ik het moet lezen, maar deze zit aan 100% lifetime??

2e schijf is een 3TB hdd. Heeft last van pending sectors. Deze lopen ook langzaam op. Van 7 ongeveer 1 maand geleden naar 74 nu.

Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:55
De laatste tijd heb ik last van het overzetten van bestanden van schijf 1 naar schijf 2. Soms gaat dat lekker vlot aan 100MB+/sec en soms haal ik nog geen 30MB/sec.

Schijf 1:

Schijf 2:

Voorts zegt de Samsung Magician SMART steeds dat er iets mis is met de ECC Error Count ofzo van volgende schijf:

Aangezien ik van niets een back-up heb wil ik wel even weten of het tijd wordt te investeren in een veiligere oplossing (NAS met raid 1 en 4 schijven o.i.d.).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 00:36
Ik kom net bij toeval dit topic tegen, en tot mijn verbazing (ok eigenlijk niet, zie * :/ ) heeft mijn schijf ook last van een Reallocated Sector en een aardige hoeveelheid Current Pending Sectors..
Ik begrijp dat de beste oplossing een format is. (of kan een chkdsk /r eerst ook helpen?)
Maar indien de kans op herhaling groter is dan stuur ik het ding liever retour..

Wat is aan te raden om te doen?

*Ik heb de schijf een maand of 8 geleden bij de MM gekocht, en deze grapjassen hebben hem dus gewoon verstuurd in een klein doosje, zonder ook maar enige vorm van bescherming eromheen.
Hier was ik dus al totaal niet blij mee, maar gezien alles er toen goed uitzag heb ik er maar geen drama van gemaakt. Als nu blijkt dat dit mogelijk de reden is dat de schijf kuren vertoont, wil ik ze iig op deze manier van verzenden attenderen, en een RMA aanvragen voor de huidige schijf.. Ik gebruik de schijf maar sporadisch, gezien ik Windows vanaf SSD's draai, en de media via een NAS.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhiteX
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2015
De PC van mijn moeder is echt ontzettend traag.
Opstarten/afsluiten duurt eeuwen.
Zelfs een simpele webpagina openen kan al een tijd duren.
Proberen om in de tussentijd andere zaken op te starten verergert alles nog meer.
Ik heb al meerdere tests uitgevoerd en krijg nooit een probleem met de schijf.

Ik ga deze toch verwisselen met een SSD maar zou graag eens willen nakijken of deze schijf echt zo slecht is en/of er nog iets aan kan gedaan worden?

Ik heb oudere PC's hier in huis waarvan de HDD toch nog sneller is dan deze, het is echt huilen met de pet op soms hoe traag deze is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:57

Baggeraar

Wat een gebagger..

ik heb een nas met 4 x 2TB Samsung HD204UI schijven in 1 van deze schijven heeft echter volgende smart output:

Dan heb ik het over die Multi_Zone_Error_Rate waarde.Moet ik mij daar zorgen beginnen over maken? (ergo: moet ik beginnen uitkijken naar nieuwe schijven?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-02 13:42
Onderstaande zijn de gegevens van mijn 1e schijf (Tevens opstartschijf). Een paar weken geleden merkte ik dat bij sommige applicaties de PC even leek te 'hangen'. Ik heb toen de SMART waardes bekeken, en er werden ongeveer 50 pending sectors aangegeven. Ik heb vervolgens een lange format uitgevoerd en een herinstallatie gedaan, na 2 weken is de eerste pending nu weer terug:

Ik heb een backup van alle belangrijke data, maar is de schijf wellicht aan vervanging toe?

Mijn vinyl collectie: Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 20:42
Ik heb het idee dat mijn harde schijf kapot aan het gaan is. Na thuiskomst van 10 dagen vakantie kreeg ik bij het opstarten van mijn computer de melding dat Windows 7 niet opgestart kan worden. Ik heb Windows 8.1 ook geïnstalleerd op mijn PC en dat werkt wel, maar daar krijg ik de melding dat de harde schijf aan vervanging toe is. Ik heb hieronder een SMART geplaatst en ben benieuwd of de harde schijf inderdaad aan het einde van zijn Latijn is, of dat er nog iets te redden valt (en als de harde schijf niet meer te redden is, of dan in ieder geval mijn data nog te redden is).

Bij voorbaat dank!

• just_kevin
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 14:58
Nadat ik dit topic heb doorgelezen heb ik zelf CyrstalDiskInfo geïnstalleerd om de SMART-waardes van mijn harde schijven te bekijken. Bij één van mijn harde schijven kwam ik onderstaande waardes tegen. Moet ik me zorgen maken?

Het lijkt me alsof de waardes verkeerd worden geïnterpreteerd, een temperatuur van 55.834.574.883 graden celsius lijkt me een beetje absurd.

• ProAce
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20-02 13:11
Vandaag probeerde ik wat games te spelen en ik merkte dat ik hele lange laadtijden had (koffie zet tijden).
Nu heb ik mijn os en games gescheiden op 2 schijven staan:

Opslag:

Is een van deze schijven slecht of ligt het ergens anders aan?
Alvast bedankt!

• filthy rich
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-02 23:03
Vandaag had de pc moeilijkheden met opstarten en traag in windows. Daarna BSOD, crystal disk zegt dat de schijf nog goed is, zijn jullie het hier mee eens?

zelf denk ik dat het aan de windows updates ligt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeman
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-02 10:23
Toen ik vandaag mijn PC uit de slaapstand hield, ondervond ik een freeze tijdens het inloggen (Windows 8.1)
Vervolgens een hard-reset uitgevoerd, nu krijg ik een melding binnen via de bios post:
code:
1
2
Port 2 : SAMSUNG HD103UJ
S.M.A.R.T. Status Bad, Backup and Replace.

Printscreen van de betreffende schijf:

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeman
  • Laatst online: 12-02 10:23
Hoi JSW,

Bedankt voor jouw snelle reply!
Klopt inderdaad, de reden waarom ik toch even een bericht had geplaatst, komt omdat er replies zijn die elkaar tegenspreken.

Als ik het verhaal goed begrijp, betekend het dat de count op 1 staat bij Current Pending Sector.
De HDD wordt puur gebruikt voor data opslag, dus er staan geen programma's op geinstalleerd.

Edit:

De status is van "Bad" naar "Caution" gegaan, is dit normaal?

Freeman wijzigde deze reactie 16-05-2014 23:19 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• just_kevin
  • Laatst online: 19-02 14:58
Mijn Synology NAS voert elke avond een SMART-test uit. Vanaf afgelopen vrijdag faalde deze test steeds op één van de harde schijven. De SMART-informatie is als volgt:

Het lijkt mij verstandig om de harde schijf zo snel mogelijk te vervangen, of valt het wel mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• piethoogland
  • Laatst online: 19-02 22:30
Beste gratis adviseurs handig topic!

Deze laptop loopt tijdens normaal gebruik of tijdens opstarten regelmatig helemaal vast zonder blue screen en moet dan uitgezet worden. Al geprobeerd is chkdsk /r en op virussen gecontroleerd.

Kan het aan de schijf liggen zie screens: Ik dacht zelf namelijk dat dat de sectoren waarin de fouten gevonden zijn geen kwaad kunnen. Zoals bijvoorbeeld current pending sectors

piethoogland wijzigde deze reactie 19-05-2014 11:29 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• piethoogland
Deze laptop maakt soms een tikkend geluid of valt spontaan uit. Kan het de schijf zijn?

De schijf heeft eerst in andere laptop gezeten en werd daar mogelijk te warm, aangezien de waarde zo hoog is en bij crystaldisk niet voor komt. Vraag ik me af of het wel klopt.

Had ik er beter eerder bij kunnen zetten... maar wat denken jullie er dan van?

piethoogland wijzigde deze reactie 20-05-2014 14:38 (40%)

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:08

F.West98

Jongste 10 jaar-actieve user

Dit is een gevalletje HDD kapot?

HDD:

SSD:

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Zorgen maken?

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjteef1986
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13-02 08:42
Harddisk van Qnap geeft status ABONORMAL

Nu staat alles bij smart op OK.
Moet ik me zorgen maken voer de raw value's ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20-01 22:53
Ik heb een PC met volgende S.M.A.R.T. waarden

Hierna heb ik een check disk gedaan voor inclusief repair van bad sectors en heb ik nog eens laten scannen:

De PC begon vast te lopen bij bepaalde applicaties en verschillende random errors schermen te tonen in Windows.
Moet deze schijf best vervangen worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 22:21

azerty

McFly

Heb deze schijf overgenomen van iemand anders, met als bedoeling ze enkel te gebruiken als tijdelijke data-opslag voor BitKinex (FTP chunked downloads).

Heb ze geformatteerd toen ik deze ontving, en dan met CrystalDisk bovenstaande screenshot gemaakt.

Wat ik kan afleiden is dat die Uncorrectable Sector Count niet goed is, maar zolang deze niet verhoogd kan ik de schijf blijven gebruiken vermoed ik?

• 50Miles
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:54
Heb hier een Toshiba 750Gb hdd uit een macbook te liggen. Deze macbook is door de gebruiker meerdere malen mee op reis geweest in de bagage via vliegreizen. SMART geeft het volgende:

Is dit incidentele beschadiging door het "bewegen" van de schijf? Kan dit verder uitbreiden, of kan ik de schijf nog een poos blijven gebruiken?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henkenbal
  • Laatst online: 10-11-2019
Hallo,

een aantal weken geleden kreeg ik voor het eerst dit bericht:

Eerst trok ik me er weinig van aan, aangezien ik geen problemen had. Na een aantal keer deze berichten te hebben gekregen, was mijn PC gecrasht. Reeds is het aantal crashes toegenomen.
Soms loopt de PC vast, soms krijg ik bluescreen en soms gaat het scherm meteen zwart en probeert de PC opnieuwe op te starten, wat niet altijd lukt.
Dit gebeurt willekeurig. Het kan zijn wanneer de PC net is opgestart, of nadat deze al enkele uren aanstaat. Het gebeurt tijdens alle variaties van bezigheden, van games tot filmpjes, zelfs wanneer ik nog niks heb gedaan, kan de PC vastlopen.
Vanochtend is de PC binnen ongeveer twee uur, vier keer gecrasht, waarvan twee 2 bluescreens, 1 keer vastgelopen en 1 keer zwart scherm en probeerde de PC opniew te starten.

Ik heb al een keer een standaard errorcheck gedaan, maar dit leverde geen resultaten op. Er werd geconstateerd dat er geen fouten zaten in mijn (C:) schijf

Ik heb Windows al een keer opnieuw geinstalleerd, dus het kan geen malware of virus zijn. Toen het probleem voor het eerst voorkwam, stond er Windows 7 86x op mijn PC. Immidels heb ik Windows 8.1 Pro 64x erop staan. Ik heb zelfs, in een poging om het te repareren, via een windows repair functie, mijn windows 8.1 een 'refresh' gegeven. Hiermee waren alle instellingen en bestanden naar standaard terug gezet. Dat heeft niks geholpen.

Ik heb CrystalDiskInfo gedownload en dit is mijn SMART:

Ik weet niet wat enig juiste handelwijze is om mijn probleem te verhelpen.

De PC is eind December 2010 gebouwd en is sindsdien niet veranderd, qua hardware. Ik heb geen garantie meer.

Ik weet weinig van mijn specs af, maar ik zal proberen zoveel informatie mogelijk te geven.

Processor: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor 3.21 GHz
RAM: 4,00 GB
Videokaart: AMD Radeon HD 6850
HDD: Samsung F3 HD103SJ

Ik weet niet wat enig juiste handelwijze is om mijn probleem te verhelpen.

Bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19-02 19:29
Zelf mijn harde schijf ook eens getest. Heb deze nu ongeveer 3-4 jaar . Zou ik mij nu zorgen moeten maken of is vervanging een betere optie?

jeppert wijzigde deze reactie 08-07-2014 13:18 (12%)

• Geert de Graaf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20-02 01:11
Ik vraag me af of deze schijven nog betrouwaar zijn:

Patient 1 (ST31500341AS):

Patient 2 (WD20EARS):

Geert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorWout
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05-07-2017
Beste GoT-vrienden,

Met toenemende belangstelling heb ik dit topic doorgenomen. Graag maak ik jullie deelgenoot van mijn SMART-avontuur. Hieronder vind je één regel van het SMART-rapport van een 3TB (SATA) harddisk. Bij rapport-item nummer 1 (en daarmee de belangrijkste?) vliegt de hdd al uit de bocht: 239 miljoen (!) leesfouten... Het aantal bad sectors (item 5) en het aantal sectoren wachtend hierop (item 197) zijn allebei 0 (nul). De conclusie van het SMART-rapport is dan ook: GEZOND. Dat terwijl de begeleidende tekst bij item 1 heel iets anders suggereert...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/21159465/239223712leesfouten.png

Het wordt nog curieuzer:
De temperatuurwaarde van de betreffende hdd is maar liefst 50 graden celcius, terwijl:
  • De PC in een koele kelder geplaatst is.
  • De drive eens per week gebruikt wordt voor backupactiviteiten en de rest van de tijd in spindown mode gaat.
  • De overige hdd's in hetzelfde systeem 10 tot 20 graden koeler zijn.
  • De betreffende hdd slechts 4 maanden oud is.
Wie durft hier een uitspraak over te doen?
De hhd komt van een hier bekende dozenschuiver en is per reguliere post verzonden. Kan de hdd door vallen beschadigd zijn? Rapport-item 191 (G-sense-fouten) geeft 0 (nul) aan. Het is ook geen refurbished apparaat, want het aantal ingeschakelde uren (rapport-item 9) komt overeen met de aanschafdatum.

Is er überhaupt een set vuistregels te formuleren waarmee de levensvatbaarheid van een hdd eenvoudig bepaald kan worden?

Wellicht een beetje off topic: Weet iemand waarom de "remote" feature uit de "disk utility" van Ubuntu desktop 14.04 gehaald is? Is hier een patch voor?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• knorde
  • Laatst online: 21:13
Ik heb sinds kort 2 nieuwe harde schijven, echter loopt bij 1 de write error rate op, ik vind dat toch geen lekker idee en ben bang dat de schijf niet goed is.
Wat kan de oorzaak zijn van de write error rate?
Het is wel toevallig zo dat deze schijf op een losse sata controller zit (mijn gewone sata porten zitten vol).
Of kan dit niks met de controller te maken hebben en gaat het puur fout bij het schrijven op de schijf zelf?
Het begon bij 3, toen paar dagen later 5 en nu 6.
De andere schijf blijft netjes op 0.
Moet ik me nu zorgen gaan maken (wat ik eigenlijk al dagen doe) of is dit heel normaal?
Hierbij de smart:

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Geert de Graaf
Het aantal blijft maar oplopen (regel 5) vervangen of niet?

Geert de Graaf wijzigde deze reactie 29-07-2014 10:33 (4%)

Geert

• donny007
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:19

donny007

Try the Nether!

Ik heb mijn ~5 jaar oude WD Green schijf (36k draaiuren, ex-nas) in mijn desktop gecontroleerd, wat mij opvalt is het hoge aantal 'load/unload cycles'.

De 4x 3TB WD Red schijven in mijn zelfbouw ZFS NAS hadden dit verschijnsel ook (~40.000 cycles in 7 maanden). Dat kwam omdat de idle3 timer door WD op 8 seconden was gezet, nu ik die aangepast heb naar 5 minuten krijg ik nog maar iets van 8 extra cycles per maand. Op de WD Green schijven schijnt dit ook het geval te zijn, het is me alleen al die tijd nooit opgevallen.

Bij hoeveel cycles moet ik me zorgen gaan maken?

/dev/null

• knorde
quote:
knorde schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:16:
Fijn dat je zo snel antwoord, ik ben echt moeilijk te overtuigen (ja dat is echt een probleem wat bij mijzelf ligt).
Ik denk ook dat het goed is voor mij dat ik die smart niet 100x per dag ga bekijken meer, ik haal het programma er meteen af want ik zit mezefl alleen maar gek te maken.
Ik heb het nu een aantal keer gevraagt en het moet maar goed zijn zo, en idd die miliseconden merk ik niet (ik heb zowieso niks gemerkt tijdens schrijven naar de schijf dat dat langzamer gaat ofzo).

Sorry dat ik zovaak gevraagt heb maar ik ben wel blij met je uitgebreide antwoorden, het is me nu geheel duidelijk :)
Het zal toeval geweest zijn, maar deze schijf heeft het vandaag begeven.
Terug gegaan naar azerty ermee en deze hebben hem omgeruilt voor een andere.
Echter schrok ik enorm toen ik de smart waardes van die schijf uitlas.

Dit is toch niet normaal voor 1 uurtje aanstaan?

De overige schijven van mij zijn prima overigens en ik heb ook al de poorten verwisselt en de sata kabels.
Het is dus niet zo dat ik dit alles op 1 port test of met 1 kabel.

Terug ermee weer?

• knorde
Maar is dat voor een "nieuwe" schijf ook wel acceptabel?
Een nieuwe moet toch in prenciepe bij 0 beginnen of zie ik dat totaal verkeerd?

Ik heb nu het gevoel dat ik een schijf heb gekregen waar al (ook al is het misschien niet veel) slijtage in zit.
Nu hebben ze me een aanbod gedaan voor een grotere schijf, heel aardig van ze natuurlijk maar ik heb wel even gevraagd of ze de smartgegevens willen checken.
Toen stuurde ze deze op:

Als ik deze waardes zie zijn die nog slechter.
Vooral de seek error rate zover ik het kan beoordelen.
Ik heb nu gevraagd of ze een harde schijf willen uitzoeken waar die getallen gewoon op 0 staan, zoals het met een nieuwe schijf ook gewoon hoort. Of ben ik nou teveel eisend en kan een nieuwe schijf al van zulke getallen hebben?

knorde wijzigde deze reactie 18-08-2014 17:17 (6%)

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:57

HaTe

haat niet

3 schijven (wv 1 SSD die natuurlijk nog goed is) in een HTPC.

HaTe wijzigde deze reactie 18-08-2014 18:53 (23%)

Specs

• Theezakje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-02 13:14
Mijn hdd draait volgens crystaldisk maar 5900 rpm ipv 7200. Moet ik maar op zoek gaan naar een nieuwe?

Theezakje wijzigde deze reactie 18-08-2014 20:04 (5%)

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:25
Mijn oude 320GB harde schijf wilt af en toe niet werken, hij draait wel maar hij komt niet in mijn BIOS/Windows.
Als ik een aantal keren mijn PC aan/uit zet dan werkt hij weer wel, en dan kan ik probleemloos gebruik ervan maken tot mijn PC weer uit gaat.
Ik heb andere kabel/PC gebruikt, enige verschil bij andere PC was dat er een melding was dat er een HDD fout was...
Wat is er toch mis mee?

• Grim
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:42
Wil wel eens weten hoe mijn schijven er voor staan. De eerste is HDD in de PC zelf (+-5 jaar). Tweede is externe HDD (+-4 jaar). Derde is externe HDD (+-2 jaar).

De externe HDD's worden enkel gebruikt voor het bijhouden van films, series, foto's, muziek en kleine andere dingen hier en daar.

Steam: Grim

• Dannyyy
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 02-11-2019
Ik heb ongeveer een maand, een Seagate 4 TB HDD in mijn systeem zitten.
De “Read Error Rate” heb ik nog nooit zo hoog gezien bij Western Digital HDD's, of Crucial of Samsung SSD's. Ook de “Seek Error Rate” is aardig hoog.
Hebben andere mensen met Seagate HDD's ook zulke waarden?

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Ik heb hier 3 backupschijven liggen, waarvan de oudste zo'n 8 jaar oud is (#1). Ook heb ik de nieuwste van 3 jaar oud neergezet. Aangezien dit externe hdd's zijn en veel heen-en-weer gesleept zijn, ben ik benieuwd hoe de staat van deze disks zijn en of ik ze al moet vervangen. De derde schijf post ik later.

Alvast bedankt voor jullie advies.

• Nindustries
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 04-02 18:24
Hallo,

Heb vanochtend een melding gekregen van abnormale SMART data van een van mijn WD Green schijven.
Deze staan wdidle'd op geen head parking (en stonden in DSM op slapen na 2 uur)

Zien jullie iets abnormaals? bedankt!
De multi zone error rate staat nu wel op 1. Dit is wel gebeurt (denk ik) nadat ik moest powercyclen op XPenology na update 4. (webinterface was niet meer bereikbaar)
De spinup times komen doordat ik niet direct wdidle had toegepast in het begin. Lazy :9

Uitgebreide SMART test is elke Maandag, korte test is dagelijks.

Nindustries wijzigde deze reactie 27-08-2014 08:52 (54%)

~ beware of misinformation.

• Lucleo
  • Laatst online: 19-02 13:11
Ik wil mijn nas bijvullen en heb nog plek voor 3 HDD welke van de 4 HDD kan ik het beste gebruiken. En is de overige eventueel nog toe te passen als vervanging?

Of zijn ze allemaal afgeschreven/erg onbetrouwbaar?

Disk A:

Disk B:

Disk C:

Disk D:

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Ik maak mij een beetje zorgen om de Read Error Rate en de Seek Error Rate, vooral omdat m'n andere twee schijven (beiden WD) een RAW-waarde van 0 hebben daar (één schijf is zelfs meer dan 5 jaar oud en draait dagelijks aardig wat uren). Ben sowieso niet zo'n fan van Seagate, maar ik had 'em nog liggen..

Blijkbaar heeft de Free Fall Protection ook ooit wat gedaan btw? :+

You save everyone, but who saves you?

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
quote:
CiPHER schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:04:
Ziet er goed uit; zijn ook vrij nieuwe schijven met 129 en 440 power-on-hours.
Bedankt voor je check. Relatief nieuw ja :P

Hierbij mijn 3 en laatste backupschijf. Deze is ooit is gevallen vanaf 20 cm hoogte. Ook toen ik vanmiddag aan het backuppen was, herkende hij plotseling de schijf niet meer. Na een tik op de behuizing deed ie het weer. Misschien dus kabel los binnen (zal ik later naar kijken)? Hierbij de smart.

• Zanbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18:58
Deze schrijf heb ik nu al jaren en ondanks dat ik nog geen problemen heb zou ik toch graag willen weten hoe het met zijn gezondheid is.

Moet ik me al zorgen gaan maken?

Zanbee wijzigde deze reactie 04-09-2014 11:35 (16%)
Reden: Fixed image

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• Sh1fty
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:00
De HDD in onze pc begon wat foutmeldingen te geven. Vermoedde dat het ging om een corrupt (geworden) Windows installatie door onkunde (Moeder trekt zo de stekker eruit als de PC niet snel genoeg afsluit en mevrouw wil stofzuigen, dat soort ongein). Echter toch maar even de SMART info bekeken met behulp van DiskCheckup.

Schijf is een GB1000EAFJL. Heb ivm upgrade al een SSD gekocht als bootschijf. Wilde eigenlijk deze HDD nog ernaast gebruiken als tweede schijf.

Na wat gegoogle kan ik de data nu een beetje zelf interpreteren, maar niet goed genoeg om te weten hoe erg het precies is. Dus hierbij mijn vraag: How bad it is?

• dutchinteldude
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-02 11:40
Krijg een warning..is mijn schijf nog wel betrouwbaar voor de komende tijd?

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• sjaakwortel
  • Laatst online: 23:27
Mijn samsung evo 840 120gb is begonnen met kuren te vertonen(de windows/bootpartitie is onbereikbaar geworden) waardoor er tijdens het windows logo een blauwscherm verschijnt met de errorcode "no bootable volume".
In de partition manager van windows geeft hij aan dat de partitie RAW is, en kan ik hem dus ook vanaf een andere computer niet bereiken.

Zoals hier te zien is lijken de smart waardes redelijk ok, behalve het hoge volume van weggeschreven gb's(als ik het uitreken is dat gemiddeld 500gb/s), kan dit een probleem zijn, of is deze waarde gewoon foutief?

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb hier een LaCie liggen waarvan ik niet zeker weet of ie goed is... Kan iemand es meekijken?

Zou 'm graag als OS-schijf recycleren (zuinig laptopschijfje).

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Ampie187
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 01-05-2019
Hallo,

Ik heb deze computer van een vriend meegekregen omdat hij zeer traag werkte, en ineens geraakte die in geen enkel bestand meer. De mappen bleven laden, de computer liep vast.. Na ontelbare reboots, en opstarten in veilige modus eindelijk een backup kunnen maken van zijn gegevens.

Dan een systemrecovery gedaan maar dit heeft niks niet uitgemaakt, ik kan wel terug in de bestanden, maar de pc werkt zeer traag.

Ook krijg ik elke 10min een melding van windows 8.1 dat er een probleem met de schijf is.

Hierbij de screenshot van HDTUNE

Bedankt alvast!

• Sleepkever
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-02 23:10
Liep bij het controleren of ik last had van de snelheidsvermindering in het nieuwsartikel van vandaag tegen wat read errors aan met hdtune op mijn Samsung 840 EVO 512GB. Grappig genoeg nog geen crashes gehad of weigerende software.

Ziet er okayish uit in mijn mening? Reallocated sector count is wat hoog maar met 11 maanden gebruik en volgens crystaldisk info 14TB written niet heel extreem volgens mij?

Echter ziet dit er wel dramatisch uit. Scannen gaat ook extreem sloom in de "kapotte" blokken maar gaat anders gewoon vrolijk met 400mb/s.

Wat zeggen jullie, snel opsturen voor garantie in de laatste maand of full format doen en hopen dat dat het oplost?
quote:
TrsvK schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:46:
Ik krijg in mijn freenas console steeds de melding dat een van mijn schijven 7 offline sectors bevat. Dit is de smartdata van de schijf in kwestie:
Is het toevallig een WD green schijf? Ik durf verder over de offline sectors geen uitspraken te doen maar je Load_Cycle_count springt er imho wel heel erg uit.

Sleepkever wijzigde deze reactie 16-10-2014 02:12 (19%)

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik heb bij het opstarten vaak (eigenlijk elke "koude" opstart), een melding van NTLDR ontbreekt. Ik moet dan ctlr+alt+del indrukken waarmee de pc opnieuw opstart en wel direct de schijf kan vinden.
Aangezien in de bios alles goed staat, bestond het vermoeden dat de SSD misschien defect begon te gaan. Echter alles lijkt netjes in orde (overal 100% score (muv temp en NAND blocks).

Goeie conclusie of moet ik het toch nog eens in de schijf zoeken?

• MrMilco
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08-02 19:34
Laatste paar dagen loopt mijn pc vast tijdens het kopieren van bestanden, of als mijn pc net uit slaapstand komt.

Dit zijn de smart waardes.
WINDOWS Schijf:

DATA Schijf:

Kan dat aan mijn schijfjes liggen, of moet ik het ergens anders zoeken.

Wil binnenkort wel overstappen naar een SSD, alleen leek me iets leuks voor kerst ofzo :P

MrMilco wijzigde deze reactie 22-10-2014 21:46 (4%)

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• 13art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:50

13art

Moderator Mobile
Nu ik zelf enorm gefrustreerd ben over mijn WD Elements Portable Storage 1TB van 1TB had ik besloten om maar wat hulp te gaan zoeken. En zodoende kom ik dus hier terecht. Want zelf kom ik er nu niet meer uit.

Wat zijn de klachten
De WD elements gebruik ik als harde schijf voor mijn Mede8er MED600X3D. Daar zet ik dan de films op, hang hem weer aan mijn mediaspeler en kijk de film, etc.
Nu de laatste dagen merkte ik dat als ik een map met film op de harde schijf had gezet de map op de mede8er als leeg werd gezien. Terwijl als ik de schijf aan mijn laptop hang, er wel degelijk een film in de map staat. Dit is niet met 1 map, maar met 2-3 mappen.
Sinds die constatering geeft windows ook de melding dat er een fout is geconstateerd met de schijf en wordt geadviseerd dat ik de schijf scan en repareer. Prima, wil ik best doen, maar windows geeft een foutmelding dat de schijf niet gescand kan worden (en dus ook niet gerepareerd kan worden.

Wat heb ik zelf al geprobeerd
Ik las zojuist dat je zo min mogelijk aan je schijf moet rommelen voordat je hier wat gaat posten, maar goed ik kwam dit topic nu net pas tegen. Heb ook altijd geleerd hier op GoT dat je eerst zelf het één en ander moet proberen voordat je om hulp vraagt. Dit topic is daar blijkbaar een uitzondering op ;) Nevertheless ga ik toch vertellen wat ik al geprobeerd heb.

Zoals aangegeven met behulp van Windows 8.1 geprobeerd de harde schijf te laten scannen en te repareren, maar zonder succes omdat windows de schijf niet op fouten kan scannen. Geen idee waarom niet. Hier onder het rapport hiervan:
quote:
Checking file system on F: Volume label is Mede8er. Stage 1: Examining basic file system structure ... Stage 2: Examining file name linkage ... Found 3 lost files (<0x2,0x2b>, <0x1,0x3c>, <0x1,0x4f>); requesting reconnection to index "$I30" of directory "\??\F:\found.000" ... repaired online. Stage 3: Examining security descriptors ... Windows has found problems and they were all fixed online. No further action is required. ---------------------------------------------------------------------- CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)... File verification completed. CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)... Multiple object id files found. Ignoring extra object id files. Multiple quota files found. Ignoring extra quota files. Multiple reparse file found. Ignoring extra reparse files. Index verification completed. CHKDSK is scanning unindexed files for reconnect to their original directory. CHKDSK is recovering remaining unindexed files. CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)... Security descriptor verification completed. 976728063 KB total disk space. 811530692 KB in 1359 files. 596 KB in 150 indexes. 0 KB in bad sectors. 97807 KB in use by the system. 65536 KB occupied by the log file. 165098968 KB available on disk. 4096 bytes in each allocation unit. 244182015 total allocation units on disk. 41274742 allocation units available on disk.
00080000EF050000A90600000000000001000000000000000000000000000000

--------------------------------------------------------------------------------

Binaire gegevens:

In woorden

0000: 00000800 000005EF 000006A9 00000000
0010: 00000001 00000000 00000000 00000000

In bytes

0000: 00 08 00 00 EF 05 00 00 ....ï...
0008: A9 06 00 00 00 00 00 00 ©.......
0010: 01 00 00 00 00 00 00 00 ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
Chckdsk geprobeerd met het volgende commando: chkdsk F: /f /r /x
Helaas ook chkdsk geeft een foutmelding namelijk:
quote:
Stage 2: Examining file name linkage ...
Correcting error in index $O for file 25.
An unspecified error occurred (766f6c756d652e63 461)
Op die foutmelding heb ik al gegoogled maar daar kom ik niet heel veel verder mee, omdat de oplossingen die ik heb gevonden alleen oplossing bieden voor schijven waar windows op staat en die dan gefixed worden met een windows reperatie tool, maar daar heb ik volgens mij niks aan voor deze externe harde schijf.

Vervolgens heb ik de harde schijf nog gescand op fouten met de tool: HDD Regenerator. Deze gaf geen foute clusters of andere problemen aan.

Daarna ook nog de tool van WD Elements zelf geprobeerd, maar ook hier geen foutmelding (al begreep ik uit de TS dat die tools zonder iets te zeggen schijven 'repareren'.

Maar goed ook dat heeft sowieso geen oplossing geboden, want vanochtend een Seizoen van Suits op de schijf gezet, en wederom wordt deze niet gelezen door mijn Mede8er.

Als laatste heb ik ook de betreffende mappen van de schijf gehaald en daarna weer opnieuw er op gezet. Met nog wat andere mappen. Dit hielp niks, het probleem verplaatste zich alleen een beetje. Zo was de ene map nu wel lees baar, maar een nieuwe map die er tegelijk mee werd opgezet niet meer. (in ieder geval bewijs dat het niet aan de mappen ligt aangezien eerdere mappen nu opeens wel leesbaar waren en de nieuwste mappen niet)

Waar denk ik zelf aan?
- Ik dacht eerst aan slechte clusters, maar die komen met geen enkele scan naar boven.
- Ook heb ik nog even gedacht aan een virus, maar de virusscanner heeft nooit een melding gegeven en op de schijf staan ook alleen maar films en series, geen andere bestanden.
- De Mede8er functioneerd niet goed. Maar dan is het wel heel toevallig dat op het zelfde moment de mede8er de mappen niet meer kan lezen en Windows aangeeft dat er iets mis is met de harde schijf. Om die reden heb ik dus ook de Mede8er nog niet hersteld naar de fabrieksinstellingen en kom ik eerst hier even langs in dit topic.

Screenshot SMART
Dan rest mij nu denk ik niet veel meer dan een screenshot te posten van de SMART gegevens.

Te koop: een AKG Y50BT Koptelefoon

• Lanithro
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19-02 17:29
Mijn NAS wilde vorig weekend plots niet meer starten. De hard disks maakten een raar geluid. In eerste instantie dacht ik dat het de NAS was omdat beide hard disks dezelfde kuren vertoonde. En hoe groot is de kans dat beide hard disks tegelijkertijd kapot gaan. Dus een nieuwe NAS gekocht en de oude hdd's er in geknald nadat ik deze geformateerd had in Windows. Na de installatie van het OS moet de NAS herstarten en weer hetzelfde probleem een raar geluid uit die disk.

Het rare is dus dat ik de NAS wel kan installeren op de Hard disks, maar als dat gedaan is boot hij ook niet meer. Als ik Crystaldisk draai, dan kan hij hem niet uitlezen.

Ik kreeg wel een waarschuwing op een andere schijf. Kan iemand hier iets mee?

Lanithro wijzigde deze reactie 31-10-2014 13:50 (12%)

Yavu Steam Profile Lanithro

• Lanithro
  • Laatst online: 19-02 17:29
Ook na een herstart hetzelfde. Ik heb nu de tweede aan mijn PC gehangen en die geeft het onderstaande aan.

Yavu Steam Profile Lanithro

• memsys
  • Laatst online: 15-02 21:24

De pc van mijn moeder is sinds eergisteren extreem traag met het opstarten en afsluiten en daarnaast zo nu en dan loopt windows wel héél erg lang te denken.

Ik heb nog nooit met harddrive failure te maken gehad dus als iemand mij kan vertellen hoe dood deze schijf is zou dat prettig zijn (een backup is gemaakt dus als de schijf over 10 minuten in vlammen op gaat is er IIG geen data verloren).

• Kortfragje
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-02 13:43
Hmm bagger, ziet er niet goed uit... FS is HFS+ , uiteraard alles gebackupped.. Had al het idee dat mn macbook unresponsive / slow was..

Hoe lang verwacht men dat ik nog heb voordat ie er echt mee kapt ? (ga alles clonen naar een andere drive..)

http://www.gjpvanwesten.nl

• Kortfragje
Helaas ben ik bij het kopieren wel wat data kwijt geraakt (zie onder). (Nou jah, dwz data vd backup halen) Dus wel blij dat ik de hdd vervangen heb... Vd week een zero write doen en dan weer onder ZFS in gebruik nemen.

Kortfragje wijzigde deze reactie 09-11-2014 20:51 (25%)

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:30

True

Dislecticus

Sinds paar weken maakt één van mijn twee harddisks meer geluid, waar moet ik naar kijken? (thumbnails)

Steam Profile

• Geert de Graaf
Ik heb het vermoeden dat deze schijf vervangen moet worden:
Preventief vervangen?

Geert

• Kortfragje
quote:
-The_Mask- schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:58:
[...]

Natuurlijk niet echt representatief voor de meeste mensen hier waarbij de hardeschijf vaak uit wordt gezet, vaak weer opnieuw moet opspinnen en veel temperatuur wisselingen heeft. Het hele gebruik is bij de meeste mensen toch heel anders. Zoiets is vooral interessant voor hun zelf en niet zo zeer voor anderen.

Net als de https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/ dat is meer een "what hard drive should we buy".
Hoewel ik je punt snap is er altijd wel iets op dergelijke studies af te dingen (geld evengoed voor de google studie). Niemand gaat 40.000 harde schijven in een thuisgebruikers opstelling testen en rapporteren voor de thuisgebruikers (er zijn een aantal online initiatieven gestart maar deze strandden altijd op een tekort aan data....).

Wat je je wel kan afvragen, is een sterke correlatie met failure zoals die aangetoond wordt voor 'SMART 187: Reported_Uncorrect' niet ook voor jou interessant (en in mijn geval zeker meer betrouwbaar dan de data die ik voor mijn 24 thuis drives heb opgebouwd.......)? Zeker omdat er ook foutmarges bij gegeven worden...

Dit geld ook voor de afwezigheid van een correlatie tussen failure en SMART 1: Read_Error_Rate.

Ik ga hier in ieder geval zeker gebruik van maken en heb de ruwe data (CSV) reeds bij ze opgevraagd.

Een ander interessant geval is de load cycle count (die bij bijv greens snel oploopt). Hier wordt gevisualiseerd dat dat wel degelijk een effect op betrouwbaarheid heeft. Hier de raw data , voor de normalized value geldt dat hun ervaring is dat bij een normalized value < 75 de annual failure rate constant 30 % wordt...

Kortfragje wijzigde deze reactie 14-11-2014 13:11 (14%)

• Kortfragje
quote:
CiPHER schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:58:
@Kortfragje: heb je een link voor die grafiek die je post?

Betreft het hier een correcte vergelijking, dus dezelfde schijven waarbij de één headparking is uitgeschakeld en de ander is ingeschakeld op verschillende timers? Of - zoals ik gewend ben van BackBlaze - een pseudo-wetenschappelijke vergelijking met verschillende modellen onder verschillende omstandigheden en ook nog eens met veels te kleine aantallen?
Hi Cipher, yes de grafiekjes zijn hier : https://www.backblaze.com/blog-smart-stats-2014-8.html data was verzameld over all hun schijven (+/- 40.000, verschillende merken). (je hoeft het niet zo passief agressief en Ad verecundiam te formuleren hoor... ;)

Zoals ik ook al eerder zei:
quote:
Hoewel ik je punt snap is er altijd wel iets op dergelijke studies af te dingen (geld evengoed voor de Google studie). Niemand gaat 40.000 harde schijven in een thuisgebruikers opstelling testen en rapporteren voor de thuisgebruikers (er zijn een aantal online initiatieven gestart maar deze strandden altijd op een tekort aan data....).

Wat je je wel kan afvragen, is een sterke correlatie met failure zoals die aangetoond wordt voor 'SMART 187: Reported_Uncorrect' niet ook voor jou interessant (en in mijn geval zeker meer betrouwbaar dan de data die ik voor mijn 24 thuis drives heb opgebouwd.......)? Zeker omdat er ook foutmarges bij gegeven worden...
Studies zijn niet perfect maar we hebben niets beters... Tenzij ik me uiteraard vergis en er wel een goeie publiek toegankelijke studie is op een dergelijke schaal naar de betrouwbaarheid van SMART waarden?

Overigens hier de grafiek van de genormaliseerde waarden:

• Nindustries
  • Laatst online: 04-02 18:24
Hm, na 2 WD REDs die kort na elkaar ATA errors gaven op mijn FreeNAS server (en daarna zelfs niet meer op Windows de short test van WD diagnosys kunnen voltooien), nu ook een WD Green die kuren begint te krijgen;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===                                        
SMART Self-test log structure revision number 1                                 
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA
_of_first_error                                                                 
# 1  Short offline       Completed without error       00%       522         -  
# 2  Short offline       Completed without error       00%       513         -  
# 3  Short offline       Completed without error       00%       498         -  
# 4  Short offline       Completed without error       00%       489         -  
# 5  Short offline       Completed without error       00%       474         -  
# 6  Short offline       Completed without error       00%       465         -  
# 7  Short offline       Completed without error       00%       450         -  
# 8  Short offline       Completed without error       00%       441         -  
# 9  Short offline       Completed without error       00%       426         -  
#10  Short offline       Completed: read failure       90%       417         591
20824                                                                           
#11  Short offline       Completed: read failure       90%       402         591
20824                                                                           
#12  Short offline       Completed: read failure       90%       393         591
20824                                                                           
#13  Short offline       Completed: read failure       90%       378         591
20824                                                                           
#14  Short offline       Completed without error       00%       375         -  
#15  Short offline       Completed without error       00%       344         -  
#16  Short offline       Completed without error       00%       198         -  
#17  Short offline       Completed without error       00%       175         -  
#18  Short offline       Completed without error       00%       151         -  
#19  Short offline       Completed without error       00%       127         -  
#20  Short offline       Completed without error       00%       103         -  
#21  Short offline       Completed without error       00%        79         -

Die vallen hier precies gelijk vliegen.. Is dit serieus? Redelijk ambetant omdat mijn pool altijd op "Degraded" springt met de mails tot gevolg.

Edit: Reallocated sectors ook op da0... WTF IS DIT? :(
Ik begin bijna te denken aan een externe oorzaak, zoals de PSU ofzo..
code:
1
2
3
4
5
Nov 27 18:27:13 gimli smartd[3479]: Device: /dev/da0 [SAT], 2167 Offline uncorrectable sectors
Nov 27 18:57:14 gimli smartd[3479]: Device: /dev/da0 [SAT], 2167 Currently unreadable (pending) sectors
Nov 27 18:57:14 gimli smartd[3479]: Device: /dev/da0 [SAT], 2167 Offline uncorrectable sectors
Nov 27 18:57:14 gimli smartd[3479]: Device: /dev/da0 [SAT], 2167 Currently unreadable (pending) sectors
Nov 27 18:57:14 gimli smartd[3479]: Device: /dev/da0 [SAT], 2167 Offline uncorrectable sectors

Nindustries wijzigde deze reactie 27-11-2014 19:52 (10%)

~ beware of misinformation.

• roycerolls
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-01 18:30
vraagje over laptop hdd.

Met Ubuntu live cd > disk utility>settings>SMART DATA&self-tests het volgende (foto, prtscreen en mail lukte niet)

Meerdere self-tests (short, extended, conveyance) , springt meteen op 90% en vervolgens "self test failed".

Er staat windows vista (pre installed) op, alle gegevens zijn veilig. Er zijn 3 partities waarschijnlijk automatisch gedaan het is van een Siemens Amilo laptop. Vista werkt niet, geen safe mode, geen checks, geen smart.. niks. Ubuntu wel.

roycerolls wijzigde deze reactie 29-11-2014 21:30 (35%)

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook een klein opkomend probleempje. Sinds een kleine 2 jaar heb ik een Synology DS213 met 2 Seagate ST3000DM001 drives. Aangezien ik overdag zelden/niet thuis ben heeft de standby stand voor de schijven aan gestaan, maar dat heeft nooit echt heel lekker gewerkt. Gevolg is (waarschijnlijk) dat 1 van de twee schijven momenteel langzaam aan het aftakelen is. Eind november kwamen de eerste bad sectors in Diskstation naar voren, inmiddels stijgt dat aantal met een kleine 100 per dag. Dat is allemaal nog te corrigeren maar geeft toch een niet zo goed gevoel.

Daarom heb ik de afgelopen dagen mijn NAS maar zover mogelijk leeggehaald om eventuele problemen te voorkomen. Ik had gelezen dat het soms voor komt dat Diskstation 5 en hoger soms incorrect fouten geven, maar een korte check in mijn PC geeft helaas hetzelfde beeld:

Ik denk dat het verstandig is deze schijf retour te doen voor een RMA/ruil. Is er nog iets te doen om dit te redden/stoppen? Aan de andere kant gaat de tweede er waarschijnlijk ook een keer aftakelen, dus misschien moet ik er meteen maar 2 vervangen.

Website

• Chris89
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 28-11-2019
Ik heb even me ouwe computer weer eens aangezet en vraag me toch af of deze schijf nog helemaal lekker is. Het is een vrij veroudert exemplaar namelijk:

• BooTB
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 29-12-2019
Beste mede-tweakers,

Recent mijn oude kast (Antec Sonata III) vervangen door een Fractal Design R4 met tevens een nieuwe voeding: Seasonic G Series 520 Watt.

Na het overzetten 'hoor' ik mijn schijf opeens heel sterk tikken. Bijv. bij het laden van Dragon Age Inquisition maar ook bij normaal gebruik. Hier heb ik voor de vervanging van de kast en voeding geen last van gehad. Ik wil in ieder geval de optie uitsluiten dat mijn harde schijf kaduuk gaat. dus hieronder mijn SMART waarden. Mocht het niets technisch zijn dan ga ik nog even kritisch kijken of ik de schijf wel goed gemonteerd heb.

Schijf is van maart 2009.

Thanks bij voorbaat, mocht ik nog iets moeten toevoegen aan info let me know.

Setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 0,-€ 0,-
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31000333AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 90,95€ 90,95
1LG Flatron W2261VP-PF€ 0,-€ 0,-
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,95

• Icefellow
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12-02 17:16
Hallo tweakers,

mijn systeem hield er laatst mid game mee op en ben toen de componenten eens gaan bekijken
zo geeft mijn schijf e.a. problemen aan en mijn videokaart ook (tijd voor een systeem upgrade).

Is deze schijf snel aan vervanging toe?

alvast bedankt voor het advies

• Spekkie88
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:43
Dit is de OS schijf van mijn servertje, die ineens kuren kreeg... Blijven hangen, services die niet gestart werden etc. OS is Ubuntu 14.04 LTS, middels upgrade vanaf 13.10 als ik me goed herinner...

SMART:

Hierna heb ik de schijf aan een windows bak gehangen en HD tune error check gedaan waarom inderdaad 2 rode vlakjes verschenen.

fsck geeft echter helemaal geen fouten ook niet als ik forceer de checks opnieuw uit te voeren...

Omdat het geen fysieke damaged sectors hoeven zijn heb ik besloten een non-destructice read-write badblocks test te draaien in de hoop dat de sectors "verdwenen" of realocated worden.
Badblocks vond 8 read errors:
code:
1
2
3
4
5
Checking for bad blocks in non-destructive read-write mode
From block 0 to 488386583
Checking for bad blocks (non-destructive read-write test)
Testing with random pattern: done                                                
Pass completed, 8 bad blocks found. (8/0/0 errors)

Echter is er helemaal niets verandert aan de smart waardes... Nog steeds 2 pending sectors en nog steeds geen reallocated sectors...
Dus ik vraag me af wat hier nu aan de hand is...
Ik weet dat het mogelijk is met fsck de blocks die badblocks heeft gevonden uit te sluiten echter heb ik dat nog niet gedaan, of zou ubuntu dat automatisch doen bij een EXT4 fs?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• dezejongeman
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-02 13:18
er viel mij zojuist iets vreemds op. niet dat m'n smart er slecht uitziet maar de hoeveelheid data die gelezen en geschreven is. er staat een datum bij van 19-04-2014.

Ik heb de schijf al een jaar of 3 in gebruik. mogelijk is dit de datum van zijn laatste firmware upgrade. klopt dit? en mag een fabrikant dat doen? het wist dan een heel stuk geschiedenis van de drive.

dezejongeman wijzigde deze reactie 23-12-2014 19:17 (7%)

• smiba
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 05-02 16:50
Ik kom hier maar even binnenvallen, heb een SSD die soms naar mijn idee vastloopt of even een performance hit heeft. En een hardeschijf die soms ineens bestanden kwijt is of beschadigd. Volgens mij het het echt hardware related, Is die hoge Raw Read Error Rate erg? En de hoge Seek Error Rate? (G: is HDD, C: is SSD)

Alvast bedankt! Normaal kom ik er wel uit, maar S.M.A.R.T. uitlezen blijft soms een raadsel.

G:

C:

smiba wijzigde deze reactie 23-12-2014 20:31 (8%)

• cmndr_adama
  • Laatst online: 20-02 13:42
Ik kreeg net een waarschuwing van Windows over een probleem met een harde schijf. Vervolgens zie ik dit:

Nog even Seatools gedraaid maar die kan er ook niks meer mee.
Na net geen 4 jaar is de koek kennelijk op, gelukkig heb ik alle belangrijke data in een recente backup :)

Mijn vinyl collectie: Discogs

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:48

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

Is mijn SSD nog in orde? Gaat om een ingebouwde SSD in een MacBook Air. Onder OS X krijg ik nogal eens een strandbal (=zandloper onder Windows) te zien. Heb het idee dat dat mogelijk door de SSD komt, maar ik heb geen idee of de waardes die ik zie kloppen...

Raw values staat op 10 DEC :)

ThinkPad wijzigde deze reactie 30-12-2014 00:31 (4%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-02 16:59
Ik hoor af en toe (niet regelmatig) een "tik" van mijn harde schijf bij leesacties. Ik heb nog geen problemen ondervonden, en ik vind met mijn beperkte kennis ook niets vreemd in mijn SMART-data. Zien jullie hier iets dat op een probleem kan wijzen (buiten de spin-up time en de hoge start/stop count)?

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:27

Ik heb af en toe rare problemen met de HD's (raid 5 set, 3 HD's) waardoor ik eens de waardes heb uitgelezen. Vooral C6, uncorrectable sector count van 48 vind ik vrij hoog :/ Moet ik richting vervanging gaan kijken?
quote:
CiPHER schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 14:35:
3: Current Pending Sector
De allerbelangrijkste SMART-attribuut. Dit is het aantal onleesbare sectoren; dat kunnen bad sectors zijn mét of zónder fysieke schade, zoals hierboven uitgelegd. Zodra je deze sectoren overschrijft, verdwijnen ze omdat de sector dan weer in gebruik genomen wordt en goed werkt, of deze wordt omgewisseld met een reserve sector. De Current Pending Sector raw-value wordt dan weer lager. De raw value moet altijd 0 zijn, wat betekent geen bad sectors op dit moment.
Hmm die staat bij mij al op 50 :X

We Are Borg wijzigde deze reactie 01-01-2015 15:26 (46%)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Even om te controleren of ik er goed aan gedaan heb om de schijf te vervangen (negeer de opmerkingen, ik weet niet of ik deze goed heb geïntepreteerd):

• DB LucF
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-02 16:44
Ik heb 2x een WD RED 3TB in m'n Synology Nas zitten.
2 dagen geleden gaf 1 van de schijven een "warning", nu geeft'ie hem weer als normaal aan. Voor de zekerheid zou ik graag hebben dat iemand even bevestigd wat ik denk.

Preventief vervangen maar?

• Bouddieehh
  • Laatst online: 04-01 08:57
Beste,

Om gebruik te maken van jullie service bijgaand mijn SMART hdd's.

HDD1 (aanschafdatum: 30-11-2014)

HDD2 (aanschafdatum: lente 2010)

HDD3 (aanschafdatum: lente 2010)

HDD4 (aanschafdatum: lente 2010)

Ik hoor graag hoe goed of slecht mijn hdd's er aan toe zijn! Alvast bedankt _/-\o_

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:05
Ik twijfel of mijn HDD betrouwbaar is, kreeg opeens een blauw scherm en hoorde de HDD opspinnen.

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-12-2019

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het enige van belang is:

AD Wear Levelling Count 57 (Raw d2184)
CA Percent Lifetime Used 57 (Raw d43)

Ik vind eigenlijk weinig informatie terug over het "waarom" als ik wat google. Waarop is dat gebaseerd?

YellowOnline wijzigde deze reactie 03-01-2015 02:53 (33%)

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:19
Deze SSD weigert zelfs te booten als ik in de bios Smart op aan heb staan. Verder merk ik eigenlijk tijdens gebruik nooit iets vreemds en surface scan laat ook alles op 'okay' zien. Is 'ie echt op zijn einde dan :|

Nickname does not reflect reality

• Lucleo
  • Laatst online: 19-02 13:11
4 keer Toshiba USB2.0 externe HDD met WD green 1TB erin. In 2008 gekocht voor in NAS omdat ze toen tijdelijk goedkoper waren dan een losse 1TB HDD. Jaren lang in Nas gewerkt totdat die het begaf en nu na 3 jaar toch maar een kijken of er nog wat leuks mee te doen is (in een backup nas?)

Schijf A

http://s18.postimg.org/sroeunsc9/Toshiba_onder_A_Info.jpg

Schijf B

http://s15.postimg.org/hq3jktspn/Toshiba_onder_B_Info.jpg

Schijf C

http://s29.postimg.org/hpatry9tz/Toshiba_onder_C_Info.jpg

Schijf D

http://s16.postimg.org/7hv0059r9/Toshiba_onder_D_Info.jpg

Lucleo wijzigde deze reactie 04-01-2015 13:03 (39%)

• Zorian
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-02 13:18
Uit het niets ineens reallocated sectors op 2 verschillende schijven. 1 in de desktop, 1 in de NAS.
Daar gaat 6TB aan data dus. :-(

• Sebastiaannn
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-02 13:49
Ik heb hier een WD harde schijf die sinds 2007 aardig wat gebruik en weinig formattering heeft gezien. Hij is momenteel ontzettend traag, mogelijk omdat alle bestanden gefragmenteerd op de schijf staan.

Is het nog de moeite waard om deze schijf te formatteren en naast mijn SSD te plaatsen voor de opslag van mediabestanden (geen probleem als ie het begeeft), of kan ik hem beter vervangen voor een nieuw model?
Bedankt :) .

• Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01-02 02:14
Hoe is het met deze schijfjes?
Waarde bij C3, 0C v.d. enterprise schijf vind ik hoog

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• stephankamp
  • Laatst online: 16:24
Ik heb hier 2 schijven die een waarschuwing geven:

nr 1

nr2

Wat is het handigst om te doen?
Beide schijven low-level formateren?
Of ze beide vervangen voor nieuwe exemplaren?

• Snoopy120
  • Laatst online: 12-01 11:18
Beste Tweakers,

Sinds enige tijd beginnen de SMART waarden 'waarschuwingen' op te leveren voor een SAMSUNG 750GB schijf. Omdat ik het niet vertrouw heb ik deze heel recent vervangen voor een SSD. Ik ben echter benieuwd of ik er verstandig aan doe deze schijf af te danken, of kan die toch nog gebruikt worden?

SMART waarden voor algehele slow format:

SMART waarden na format van de schijf:

Alvast dank voor jullie zienswijze! :)

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:39
Net even al mijn schijven bekeken en op 1 na zijn ze allemaal "gezond".

Deze schijf is nog geen jaar oud en dient alleen voor opslag, maar Crystal geeft wel een waarschuwing.
Kan iemand mij vertellen of dit is op te lossen met software of dat het geen kwaad kan?

• Snoopy120
  • Laatst online: 12-01 11:18
quote:
-The_Mask- schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:25:
Als je nog eens een full format doet, krijg je dan weer meer reallocated sectors? Als het elke keer namelijk meer worden dan is die niet meer goed.
Ik heb nog weer even een full format gedaan vanavond. Hij is met 1 waarde toegenomen bij 'reallocated sectors'. Maar dat zegt mij verder niets. Het beste is dus om deze bij het afval te doen en niet meer te vertrouwen.

• Tricq
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:15

Ik heb last van een supertrage schijf, hij geeft af en toe een random tikje die hij normaal maakt als je 'm op pakt (g-protection?). Aangezien mijn superdrive er al is mee gestopt zit ik te twijfelen om hem te vervangen voor SSD en deze voor opslag te gebruiken. Is 'ie nog betrouwbaar? Uit deze smart lees ik namelijk dat er niets aan de hand is.

• Chiel
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 01:25
Mijn 3Tb schijf werd laatst spontaan als 746Gb RAW gezien. Stond niks bijzonders op, dus geformatteerd; de bios zag de schijf wel gewoon als 3TB. Heb toen Intel RST geïnstalleerd. Toen was de schijf ineens weer 3 Tb RAW. Heb met KillDisk de schijf met nullen overschreven. Ik las ergens dat Intel`s rapid storage technology partities groter dan 2 Tb wel eens om zeep wil helpen door zodra dat de eerste 2Tb is volgeschreven, er tabellen aan het begin worden overschreven waardoor de partitie onleesbaar wordt. Daarom wil ik nu de schijf opdelen in 2 partities. Dit zijn de smartwaarden.

• mollleman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 22:28
Mijn QNAP geeft aan dat er een probleem is met mijn harde schijf:

(NB: is niet de gehele SMART tabel, maar de warning is hier wel te zien).

Kan ik hier nog iets aan doen, of is een nieuwe schijf zoals mijn QNAP zelf adviseert de enige oplossing?

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-02 07:02
Voor zover ik kan zien is er nog geen firmware upgrade voor de MX100 (click).

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online

Ragdoll

excommunicado

Mij zegt S.M.A.R.T waardes helemaal niks, maar ik heb het gevoel dat één van mijn schijven of niet goed is of een kabel fout heeft.
Mijn PC geeft soms een BSOD en direct na het opnieuw opstarten laden bepaalde programma's niet zoals Windows sidebar en IE reageert heel traag. Crystaldisk zegt dat al mijn schijven goed zijn.

Misschien kan iemand hier wat meer duidelijkheid geven door middel van de S.M.A.R.T waardes:

• jsteez
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-11-2019
Ik weet dat lange lappen tekst niet zijn toegestaan maar heb hier misschien toch een “leuke” kwestie. Een tijdje geleden heb ik via de V&A hier op tweakers een stapel HD's gekocht. Het gaat om 11 Barracuda's (ST31500341AS / 1.5TB). Afkomstig uit een datacenter, goedkoop, geloof dat ik totaal 130 euro heb betaald. Misschien dat een aantal van jullie wel weten welke aanbieding ik bedoel.

Aangezien ik toch bezig ben met wat andere systeemupgrades en de boel opnieuw te installeren wil ik de schijven zo efficiënt mogelijk inzetten. Voornaamste doel van het systeem is Photoshop en video-editing (Premiere/Encore).

Ik heb alle schijven getest met Seatools (DOS) geen van deze schijven gaf een fout in de snelle test ook gaven ze allemaal OK aan bij de S.M.A.R.T. test. Daarnaast heb ik ze nogmaals getest met HDTune Pro, kwamen hier ook allemaal door de test. Op twee na, die bleven tijdens de test af en toe eens “hangen” terwijl je de schijf hoorde klikken, daarna ging de test weer verder en uiteindelijk gaf deze geen fouten. Omdat klikken van een schijf toch 99% van de tijd ‘bad news’ betekend heb ik besloten deze sowieso niet te gebruiken. Maar hou ze achter de hand voor eventuele backup.

Alle S.M.A.R.T. resultaten van HDTune heb ik in een overzicht gezet onder dit bericht. Nu ben ik het volgende van plan:
  • Windows draaien vanaf een SSD (128GB) met Adobe CS6 en Microsoft Office geïnstalleerd incl. drivers voor mijn Systeem.
  • De beste vier schijven zonder pending sectoren en zo min mogelijk reallocated sectoren wil ik inzetten als RAID-10 voor ‘Mijn Documenten’ hierop komt ook veel HD-Videomateriaal en andere projecten. Om de zoveel tijd worden de belangrijkste bestanden gebackupped naar een USB-disk. Ik weet dat RAID5 mij meer diskruimte geeft maar gebruik gewoon de RAID-controller van het moederbord en verkies snelheid boven diskruimte.
  • De volgende twee schijven die de minste reallocated sectoren hadden en geen pending sectoren wil ik bewaren voor reserve, mocht er een schijf uit de RAID-10 array uitvallen.
  • Dan heb ik nog drie schijven over. En dit is eigenlijk mijn belangrijkste punt. Twee hiervan wil ik inzetten in een RAID-0 array. Deze wil ik gebruiken als Scratch-disk voor Photoshop/Premiere. Daarnaast wil ik deze ruimte gebruiken om de pagefile voor Windows op te zetten en overige minder belangrijke programma’s op te installeren. Daarnaast misschien een map voor downloads/tijdelijke bestanden.
Nu is dus mijn vraag: Is dit de meest logische, snelste en vooral veiligste setup? En met name de schijven voor de scratch-disk hebben een hogere reallocated count dan hun treshold. Ookal hebben twee hiervan geen pending sectoren. Betekend dit in het algemeen dat deze schijven iets slechter zijn dan de eerste zes schijven? Of kan in de praktijk dit heel anders uitvallen. In principe zou het dus niet het einde van de wereld zijn als de scratch-disk failed.

Hieronder het overzicht van alle SMART resultaten met de beoogde setup. Heb tijden het internet afgezocht naar een duidelijk antwoord op wat de gegevens nou echt inhouden maar veel informatie lijkt zich soms tegen te spreken. Ik weet dat dit topic niet helemaal bedoeld is voor mijn (uitgebreide) vraag maar dit leek me toch de beste plek om een degelijk antwoord te krijgen. :9

* Edit: Zie dat afbeelding teveel verkleind is, externe link naar full-size afbeelding

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:57
Ik zal van de week overzichten met de waardes hier plaatsen.

Gelijk maar even daad bij het woord voegen ;)

MdO82 wijzigde deze reactie 23-01-2015 20:33 (70%)

2250 WP Zuid PVoutput

• relie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16-02 17:20
Voor de hdd de garantie is net verlopen dus daar zal niet veel aan te doen zijn.
Samsung Magician zegt dat alle goed is dus ja.

relie wijzigde deze reactie 24-01-2015 17:34 (4%)

• piethoogland
Hoe is het met deze schijf? Windows zij dat hij geformatteerd moest worden bij het aansluiten de schijf een de computer reageerde wel snel. Omdat het daardoor in gebruik / gelocked was na het annuleren van de formatteren melding ging repareren moeizaam. Drevitalize vond 1 keer fouten en repareerde deze niet en vond daarna geen fouten. spinrite vond wel fouten en repareerde deze langzaam. daarna chkdsk /f gedaan en schijf kwam weer beschikbaar smartwaarde zijn van begin tot eind het hetzelfde gebleven.

reallocated sectors zijn volgens mij niet kritiek is deze schijf nog goed en betrouwbaar?

• Tripple20
  • Registratie: maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

https://db.tt/J71oKtBF

De schijf komt uit een systeem wat niet meer kon opstarten.

Ik heb de schijf in een externe behuizig gezet en getest in een ander systeem. Als de disk voor het opstarten al is aangesloten, crashed Explorer.exe al voordat het bureaublad volledig tevoorschijn is. :(

Crystaldiskmark doet er soms wel een minuut over om op te starten als deze schijf is aangesloten.
En de smart waarden zijn niet echt geruststellend.

Is deze schijf afgeschreven of kan een zero fill oid nog helpen?
Pagina: 1 2 3 ... 6

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True