Acties:
  • +1Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De afgelopen tijd komen er meer en meer topics voorbij over disken die stuk gaan en/of data die verloren gegaan is. De OM FAQ biedt een aantal links, tips en interessante informatie, maar natuurlijk staat daar lang nog niet alles in.
Dit topic is dan ook bedoelt om ervaringen met elkaar uit te wisselen over de verschillende manieren van datarecovery en de verschillende tools die daarvoor gebruikt kunnen worden. In veel topics wordt hier al over gesproken, maar tot nu toe hebben we geen centrale plek ervoor. En met de afnemende prijzen van harde schijven (1TB heb je al voor €75) en de toenemende hoeveelheden data die we opslaan zullen vroeg of laat meer mensen tegen dataverlies aanlopen.

Dataverlies kan in grote lijnen door 2 dingen veroorzaakt worden. Hardwarefalen of softwarefouten. Met name bij softwarefouten zijn er de nodige tooltjes beschikbaar (freeware, danwel betaald) die soms hele goede resultaten bieden, maar soms ook totaal niet werken. Hopelijk biedt dit topic een mooie ervaringendatabase die door mensen geraadpleegd kan worden voor ervaringen over datarecoverysoftware en een aanvulling geeft op de FAQ door up to date informatie van tweakers.
Heb je dus al eens (succesvol) een datarecovery uitgevoerd, geef aan welke software je hebt gebruikt en wat je eventueel verder hebt gedaan, en of het natuurlijk wel of niet het gewenste resultaat had.

Voor hardwarezaken is de OM FAQ een prima beginpunt. En voor mensen die er wat meer over willen weten, dan zijn deze presentaties van Scott Moulton ook zeker de moeite waard:
YouTube: Hard Drive Recovery Part 1
YouTube: Advanced Hard Drive Data Recovery Part 1
Maar mocht je zelf een briljante methode hebben gevonden dan mag je die hier uiteraard ook vermelden :).

Hanteer in elk geval de volgende regels bij het recoveren van data
1. Pak de OM FAQ erbij.
2. Schrijf niets meer naar de disk toe. Iedere geschreven bit reduceert de kans op een succesvolle recovery.
3. in geval van hardwarefalen, probeer een image te maken, of de data zo snel mogelijk te backuppen, voordat de disk het helemaal begeeft.
4. Is je data echt belangrijk en/of veel geld waard, overweeg dan een datarecovery bedrijf.
5. Datarecovery blijft natuurlijk eigen risico, als iemand goede ervaringen heeft met een programma wil niet gelijk zeggen dat het ook bij jou goed werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
En om zelf maar de spits af te bijten.
Ik heb voor een aantal softwaref*ckups goede ervaringen met Ontrack easy recovery pro.
Link: http://www.ontrackdatarecovery.com/file-recovery-software/

Het probleem was dat mijn disks (4 stuks, 320GB ieder) ineens niet meer leesbaar waren door brak geheugen in de server waar ze aahingen. Ze waren NTFS geformatteerd, en het waren veelal foto's, films en rars die erop stonden. Door het brakke geheugen was blijkbaar de partitietabel compleet omzeep geholpen, want ik kon totaal niets meer zien op de disk.
Door middel van de raw recovery optie heb ik vrijwel alle data terug kunnen lezen. Het duurt lang (destijds 48 uur voor het lezen van de data op een P3 600je en nog eens zo'n tijd om het te backuppen), maar het gaf zeker wel resultaat.
Vrijwel iedere rar groter dan 1MB was corrupt en kon ik niets meer mee, net als veel divxjes die ik op die schijven had staan. Met de foto's had ik echter veel meer geluk. Hier en daar een corrupte JPG, maar niet maar dan enkele tientallen op iets van 6000 foto's en gezien ik de eigenschap heb er vaak lustig op los te schieten was ik niet echt veel foto's kwijt, omdat ik er veel dubbel had.

Ontrack easy recovery is niet echt goedkoop, maar ik vind het wel een ideale tool om data terug te halen. Het let niet op partitietabellen, het begint gewoon vooraan de schijf en gaat data terughalen.
Zelfs nadat ik eens was vergeten wat bookmarks te backuppen uit m'n firefox directory en ik al een complete windows install had gedaan heb ik door middel van dit programma de bestanden teruggekregen (ook al was een groot deel overschreven). Ik zeg niet dat het altijd zo goed gaat, maar het is zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-03 18:20
Heel erg handig topic, dit.

Zelf heb ik veel goede ervaringen met GetDataBack van runtime (link). Dit bedrijf heeft nog meer handige tooltjes, maar GetDataBack is speciaal voor het recoveren van data.

Zelf heb ik ervaring met GetDataBack toen eens de data van een data-schijf corrupt raakte. Dit was waarschijnlijk te wijten aan het losraken van de sata-kabel tijdens een schrijf of lees operatie. Alle data was vervolgens corrupt. Met GetDataBack heb ik vervolgens de corrupte data kunnen recoveren. Niet alleen dat, ook data die al verwijderd dan wel overschreven was, heb ik hiermee terug kunnen halen. Daarom heeft dit handige tooltje me erg blij gemaakt :)

Helaas is GetDataBack niet gratis. Je kunt het gehele programma gebruiken, tot op het punt waarop de data daadwerkelijk gerecovered wordt. Hiervoor heb je de betaalde versie nodig. Het tooltje is vrij prijzig, we hebben het hier over €94 voor de NTFS editie en €82 voor de FAT editie.

Kortom, een handig en goed werkend programma dat helaas erg prijzig is. Het is maar wat je er voor over hebt om je data te recoveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Rian schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:00:
Helaas is GetDataBack niet gratis. Je kunt het gehele programma gebruiken, tot op het punt waarop de data daadwerkelijk gerecovered wordt. Hiervoor heb je de betaalde versie nodig. Het tooltje is vrij prijzig, we hebben het hier over €94 voor de NTFS editie en €82 voor de FAT editie.
Als je inderdaad kunt zien welke bestanden je nog terug kunt vinden dan is het natuurlijk makkelijk te bepalen of het die €94 waard is. Eerlijk gezegd vindi k het nog niet eens zo bizar duur. Stel dat je al je vakantiefoto's erop hebt staan. Voor €94 kun jij je vakantie niet overdoen (en ok al zou je het kunnen, het is nooit hetzelfde :P).

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 20:19
Gelukkig niet zoveel ervaring met data recovery, maar tot op heden ben ik aardig te spreken over Testdisk. Kost niets en werkte voor mijn probleem: de recovery dvd van mijn Acer Aspire One had de partition table van 1 van mijn schijven gewist. Dus alle foto's, documenten en Vista user files weg (dus meteen een hoop foutmeldingen dat het bureaublad niet gevonden kon worden en dergelijke). En natuurlijk had ik van al mijn documenten en foto's wel een backup gemaakt. Had de backup partitie alleen op dezelfde schijf staan 8)7. Zonder ervaring met soortgelijke tools kon ik met Testdisk de bestanden zien en voor de zekerheid kopieren naar een andere schijf, voor ik de partition table terug liet schrijven.

Desktop | Server | Laptop

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
Ik heb ook goede ervaringen met GetDataBack.
Was laatst zomaar een paar mappen met inhoud(films) kwijt op m'n WD Passport maar heb alles weer terug,duurde wel een halve dag maar dat komt omdat het een USB schijf was.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

NielsNL

DigiCow

Met m'n asrock bordje, en 2 WD's in raid 0, mooie bleu screen. Reboot, 1 schijf wilde niet meer opspinnen. Met een passende torx het printplaatje losgeschroefd, en verwisseld met de andere schijf. En ze werkten weer allebij. Het losschroeven van de printplaat kan bij de meeste schijven overigens prima.
GetDataBack is ook mijn favoriete tooltje!

[Voor 6% gewijzigd door NielsNL op 20-05-2009 11:04]

M'n Oma is een site aan het haken.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-04 15:37
met mijn muffe hoofd een nieuw moederbord in mijn systeem geschroefd maar vergeten dat een van mijn disks op dynamisch i.p.v. staat, zo juist dit topic gelezen en ik ben nu met Testdisk (uit de post van rupie) mijn data terug aan het halen. de files van een in explorer niet gevonden dynamische disk kan je dus (met mappen of files of wat dan ook) met testtool kopieren naar een andere disk om vervolgens de disk te formateren en te converteren naar standaard en dan de data weer terug te kopieren, dus zonder dataverlies:). Heb dik een uur lopen zoeken naar een dergelijke tool en kwam eigenlijk bij elk forum tegen dat dit onmogelijk was, niet dus 8) .

[Voor 23% gewijzigd door Bastard op 22-05-2009 14:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-04 18:08
Ik heb zelf vrij goede ervaringen gehad met Find and Mount...
Is een vrij simpel, maar effectief progje, dat een schijf kan "mounten" om zo bijvoorbeeld data te redden...
De gratis versie heeft alleen een snelheidsbeperking...

Zie hier:
Find & Mount

Maar idd TestDisk is ook een van mijn favoriete tooltjes idd :)

[Voor 10% gewijzigd door mindwarper op 31-05-2009 15:36]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ondanks dat ik talloze keren gewaarschuwd ben en ik andere mensen ook altijd waarschuw: Maak altijd dubbele backups (of triple) van werkstukken voor school! Helaas toch 'ervaringsdeskundige' geworden met datarecovery.

Ik heb te vaak data van USB sticks verwijderd om ruimte vrij te maken voor een nieuw bestand, en daarbij de meest belangrijke zaken 'verloren'.

Ik ben enorm fan van eerdergenoemde GetDataBack, ik ben zelfs nog in het bezit van een versie die helemaal gratis FAT data recovered. Koste me ongeveer 2 uur voor een USB van 1GB, maar had alles (!) terug. En zelfs meer, van een 1 GB stick, haalde ik bijna 1,3 GB aan data. Zelfs bestanden die ik een jaar geleden had verwijderd kwamen weer terug.

Daarnaast gebruik ik Back2Life (versie 2.4) welke gratis NTFS partities/schijven kan recoveren. Dit programma werkt net zo simpel en snel als GDB. Ik had dit tooltje nog niet

(Tegenwoordig loopt *Sjaakmeister standaard rond met 2 USB sticks van 2GB, een USB harde schijf van 160 GB, en kopieer ik standaard alles van de USB drive naar mijn laptop/pc bij opstarten. Op die manier heb ik altijd de meest recente versies van bestanden op de computer waar ik werk en minimaal 2 backups van de vorige versies van belangrijke bestanden)

[Voor 2% gewijzigd door Sjaakmeister op 25-06-2009 13:30. Reden: typfaut]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:00
Ik heb zelf ervaring met Lost & Found en Ontrack Easy Recorvery Pro.
OERP vooral handig als je sneller meerdere files wilt recoveren en ook vrij overzichtelijk. Nadeel is dat hij wel eens last heeft van hick-ups tot aan vastlopers.

Lost & Found voor goede ervaringen mee in het terug vinden van oude file versies.
Half jaar geleden kwam er nog iemand naar me toe die zijn boekhouding bestand kwijt was geraakt ("zomaar verdwenen" , maar heb me twijfels daar over). Ze hadden zelf een back-up tm juni op USB stick maar ze misten dus 4 maanden (was toen oktober). In LF zag ik de versie van oktober nog terug komen alleen kon deze niet goed gerecoverd worden (xls was corrupt). De versie die ik van augustus vond bleek wel in orde te zijn. Dit alles was op NTFS schijfje.
Duurde wel 8 uur voordat alles geïndexeerd was maar daarna wel het recoveren vrij snel.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:58
Tja ik hou niet zo van die vage software.
Maar Ontrack werkt wel redelijk voor een single disk, maar doe mij maar RAID 5.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:21
Ik heb goede ervaringen met TestDisk. Zeer makkelijk in gebruik. Zelfs voor leken is dit programma begrijpbaar. Met TestDisk heb ik zelf al verschillende data kunnen redden. Dit programma werkt ook als de harde schijf kapot is gegaan door menselijke fouten (laptop laten vallen bijvoorbeeld).
Dit programma staat ook op de Hiren's bootCD.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:00
Als de schijf nog spint en de kop nog kan bewegen dan probeer ik altijd elk recovery programma van hiren's bootCD.
Beste manier van recoveren blijft nog wel het volgende: Start Ghost op met de oude schijf en een nieuwe.
Maak een full disk copy en stel deze in dat hij bit voor bit moet gaan kopieren en niet gebruik moet maken van MFT's
Als Ghost op een bepaald gedeelde blijft hangen is het raadzaam de oude schijf op een andere kant te leggen (bv zijkant ipv plat of juist ondersteboven). Dit herhalen tot dat de image echt niet meer verder wil ;)
Alle bits die je kon recoveren zijn nu in ieder geval op een goed werkende schijf. En recovery programma's hebben nu in ieder geval toegang tot de data zijn verdere corruptie. (de lees / schrijf snelheid is daarna ook normaal..)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-03 14:39

Nvidiot

notepad!

klaasbram schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:21:
Als de schijf nog spint en de kop nog kan bewegen dan probeer ik altijd elk recovery programma van hiren's bootCD.
Beste manier van recoveren blijft nog wel het volgende: Start Ghost op met de oude schijf en een nieuwe.
Maak een full disk copy en stel deze in dat hij bit voor bit moet gaan kopieren en niet gebruik moet maken van MFT's
Als Ghost op een bepaald gedeelde blijft hangen is het raadzaam de oude schijf op een andere kant te leggen (bv zijkant ipv plat of juist ondersteboven). Dit herhalen tot dat de image echt niet meer verder wil ;)
Alle bits die je kon recoveren zijn nu in ieder geval op een goed werkende schijf. En recovery programma's hebben nu in ieder geval toegang tot de data zijn verdere corruptie. (de lees / schrijf snelheid is daarna ook normaal..)
Als je het nog iets beter wilt doen neem je een linux cd met dd_rescue erop, die kan ook de andere kant op lezen, dit werkt erg goed als er ergens in het begin van de schijf een fout zit waar andere programma's niet voorbij komen. Daarna kun je met TestDisk aan de gang op de image (of de image mounten met bijvoorbeeld Mount Image Pro, als het recovery programma wat je wilt gebruiken niet om kan gaan met dd images)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• superaki
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-05-2018
Ik gebruik EASEUS Data Recovery wizard als ik nog wat moet ophalen na een format of deleted dingen, tot nog toe alles gevonden wat ik wou vinden.

Maar nu loop ik tegen iets raars aan. Ik wou eens een filmpje kijken, en al mijn films bewaar ik op mijn ext. HDD van Freecom, 400 GB. Ik heb een vaste map met films, dus die ging ik zoeken.

Wat bleek : spoorloos verdwenen, systeem bestanden en verborgen bestanden weergeven staan aan, heb gezocht naar *.avi op al mijn HDD's, EASEUS laten onderzoeken, maar het begint er steeds meer op te lijken dat mijn >100 GB films weg van mijn ext. HDD is. Ik heb het niet gedelete en ook niet geformat, tevens ben ik ben de enige die achter mijn pc zit en de HDD gebruikt.

Ik heb geen idee hoe het heeft kunnen gebeuren, al heb ik misschien een theorie:
ik ben gehackt, want mijn pc reageert wel een beetje traag af en toe, hij is de afgelopen dagen(na de mysterieuze verdwijning) vaak vastgelopen( ging door dus heletijd gereset, bijvoorbeeld tijdens het dl'en (naar ext. schijf), het afspelen van muziek, (alles op int. HDD), hij loopt dan telkens een fragment van 10 seconden en tijdens het rippen van een CD liep de boel ook vast, zelfs het cd laatje wou niet open , zowel als je op het knopje drukt op het cd station of op uitwerpen in Deze computer. Sync error, stond er in EAC, mijn ripprogramma.

Verder wordt mijn ext. HDD ongelofelijk heet, misschien is zit het in mijn hoofd maar het lijkt alsof die stukken warmer is dan anders ( misschien door het landurig DL'en en datarecoveren en virusscannen). Malware is het zeer waarschijnlijk ook niet, want ik heb op elke HD verbonden met mijn computer met kaspersky gescanned (geupdate natuurlijk), tenzij de hacker (als het zo is) een rootkit geinstalleerd heeft.

Hoe zou ik concreet bewijs dat een hacker (misschien is het brein, die een harde aanpak heeft ingevoerd, want echt alleen die grote map die FILMS heet is weg, ik heb nog een paar andere films her en der en die waren er gewoon) kunnen vinden dat die op mijn systeem heeft huisgehouden?
Of heeft iemand een andere verklaring voor deze verdwijning van omvang?

Alles over muziek, productie, mastering en de soft/hardware die erbij komt kijken: Mastermusicproduction.com | DJ Aquinox Soundcloud

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 22:19

databeestje

Von PrutsHausen

Nog een positieve ervaring met GetDataBack, ik krijg regelmatig schijven en geheugen kaartjes binnen welke niet meer te lezen zijn. Ik bezit zowel de FAT als NTFS versie, beide in 1 bundel gekocht want dat was goedkoper. Ik heb er inmiddels veel data mee terug kunnen krijgen.

Wat ik meestal doe met stukke schijven is eerst een image maken van deze schijf. Ik krijg regelmatig schijven met slechte clusters binnen. Vanuit GetDataBack zit een Create Image file optie waarmee ik dan een Image van de kappotte schijf maak. Dit duurt vaak erg lang met kapotte schijven. Het record staat op 3 dagen voor een 40GB maxtor. Na het maken van het schijf image was het met een paar uurtjes geregeld.
Uiteindelijke > 90% van de data kunnen redden.

Uiteindelijk doet de lichtkrant in het makado centrum in Schagen het weer.

Onder linux doe ik het op een vergelijkbare wijze. Ik maak met dd eerst een image van de kapotte schijf als backup. De filesystem check utilities hebben mij meer dan eens gebeten en meer schade aangericht dan hersteld.

Voor het herstellen van Linux schade is het meestal handig om een Ubuntu of Knoppix Live CD bij de hand te hebben. Deze kan je als livecd gebruiken voor als de gewone schijf niet meer bruikbaar is.

Extra voordeel van Linux Live CDs is dat je een externe HD aan kan sluiten en van je niet opstart
ende windows installatie toch nog bestanden eraf kan kopieren voordat je deze opnieuw moet formatteren.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:08
Misschien niet helemaal data recovery maar dit kan zeker handig zijn voor mensen die tegen dit probleem aanlopen op een ICHxxR Sata raid controller van intel.

Ik was laatst mijn raid array kwijt na een bios upgrade op een ICH10R (raid set van 2 velociraptors in raid 0 met helaas was data welke ik niet kwijt wilde omdat ik geen super recente backup had, dom uiteraard maar gebeurt is gebeurt).

1 raptor was ineens Non raid disk en 1 nog member van uiteraard een broken array, dit was tevens mijn boot array wat het probleem verergerde. Het probleem was ontstaan omdat na de bios upgrade de sata mode ineens geen raid meer was, maar een andere mode (AHCI of IDE, herinneren het me niet meer exact meer.)

Op een website vond ik na een tijd zoeken oplossing het probleem op te lossen:

1. set beide drives op non raid (hierbij zal aangeven worden dat alle data verloren gaat, dit zal echter niet gebeuren zolang je niet zelf gaat formatteren).

2. Maak een nieuwe array van beide driver met exact dezelfde instellingen als de kapotte array en ook de schijven moeten op dezelfde volgorde aangesloten worden/blijven.

3. Hang een reserve schijf in het system en doe een basis windows install om van te booten. Vista of XP kan beide. (alleen nodig als je ook boot van de raidarray).

4. Haal het programmatje testdisk http://www.cgsecurity.org/ op en volg de volgende stappen op http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

5. Testdisk zal de partitie tabel herstellen en je moet nu rebooten.

6. Haal nu de reserve drive gebruikt voor het uitvoeren van testdisk uit het systeem zodat er weer geboot kan worden van de raid array (wanneer deze boot schijf was, wanneer je niet boot van de raid array moet het nu in orde zijn).

7. Boot van de Windows XP of Vista installatie CD. ga naar de recovery console en run fixmbr. De raidarray zal weer bootable gemaakt worden.

8. Boot nu van de herstelde raid array en je data zal onbeschadigd terug zijn.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-04 21:54
Niet helemaal zeker of deze post in dit topic thuishoort. Maar ik denk het wel.

Ik heb een externe LaCie 1TB HDD, met hierin een OEM Seagate ST31000333AS disk. Na de voeding eroip aan te hebben gesloten, begon het ding te stinken. Dus heb ik de disk in een andere PC gestopt, die niet wilde booten met de disk eraan. Ook een andere PC weigerde op te starten, wat me kortsluiting in de printplaat doet vermoeden, of iets dergelijks.

Het bleek dat er data op deze disk staat die waardevol is, en dus terug moet worden gehaald. Nu heb ik een Seagate retail ST31000333AS besteld, en is mijn plan om de printplaat over te zetten in de hoop dat ik zo de data weer terug kan krijgen. Hier heb ik een aantal vragen over:
  • Werkt deze truc over het algemeen, en heeft iemand ervaring met het recoveren van data van deze Seagate serie disks?
  • Als er een andere versie firmware op staat, kan het hierdoor mis gaan?
  • Wat zijn de do's en don'ts als ik hiermee aan de slag ga? Waar moet ik goed op letten?

TweakBlog

• Martien
  • Laatst online: 15-10-2019
SpinRite (http://www.grc.com/spinrite.htm) meer heb je niet nodig! duurt soms wel dagen om te recoveren, maar werkt elke keer! ;)

@iMartien

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 18:01
Tip voor mensen die een bepaald niet vaak gebruikt type bestand terug zoeken, zoals in dit topic : HEX-edit corrupted Fruityloops file

Maak een zelfde soort bestand aan op een andere machine, en kijk met een hexeditor wat altijd de eerste bytes zijn van dat bestandstype, de "magic bytes”

Gebruik daarna Winhex op je harddisk of een andere hexeditor op een iso van je harddisk, en zoek naar de "magic bytes". Heb je deze magic bytes gevonden dan heb je het begin van een bestand wat je zoekt. Sommige bestanden eindigen ook altijd met de zelfde bytes, maar vaak is het handiger, om gewoon de eerste zoveel MB aan bytes na de magic bytes op te slaan als nieuw bestand.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Anoniem: 95473

Ik heb een recovery gedaan met ontrack easy recovery, werkt prima voor films, foto's etc. Alleen de inhoud van alle documenten (.doc) zijn vreemde tekens geworden, een voorbeeldje: ' °I" #Øÿg:ÖÙzy… '. Wat doe ik verkeerd?

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 95473 op 09-09-2009 02:03]

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-03 23:26

pcprutser

No message

ik heb met succes van de week met GetDataBack gewerkt ;)
en is het geen idee, om de genoemde programma's in de TS te plaatsen? met voor en nadelen van het programma, link, kosten, en aantal succesvolle (en de niet succesvolle) operatie's (voor zover dit bij te houden is natuurlijk ;)

• Q
  • Laatst online: 01-04 17:13

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Soms is datarecovery helemaal niet nodig betreffende externe harde schijven, omdat er iets anders aan de hand is.

Het is mijn ervaring dat externe hardeschijven nogal vaak het loodje leggen omdat de voeding het begeeft. Ik heb dat op het werk en thuis al twee keer meegemaakt. De HD mankeert niets want met een andere voeding werkt hij weer prima.

• Q

Q

Als de disk goed is maar je per ongeluk bestanden hebt gewist kun je nog aan de slag gaan met de tool "foremost". Foremost is een Linux tool die normaal wordt gebruik voor forensics. De tool gaat los op een disk image en 'carved' alle files die hij herkent uit het image en slaat deze op.

http://foremost.sourceforge.net/

Tools als getdataback zijn waarschijnlijk makkelijker te bedienen dus daar kun je beter eerst naar kijken.

[Voor 23% gewijzigd door Q op 03-10-2009 00:49]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Q schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:32:
Soms is datarecovery helemaal niet nodig betreffende externe harde schijven, omdat er iets anders aan de hand is.

Het is mijn ervaring dat externe hardeschijven nogal vaak het loodje leggen omdat de voeding het begeeft. Ik heb dat op het werk en thuis al twee keer meegemaakt. De HD mankeert niets want met een andere voeding werkt hij weer prima.
Dit kan je toevallig niet, in theorie, omzeilen door de externe HDD uit z'n case te halen (let op: garantieverlies zodra zegels verbroken zijn) en vervolgens aan te sluiten op de SATA- en voedingskabels in de PC? Ervan uitgaande dat bijvoorbeeld een WD Elements Black USB 2.0 eigenlijk een gewone SATA HDD is met een USB-verloopje...

• diabolofan
  • Laatst online: 01-04 20:37
warez mag je weglaten

[Voor 95% gewijzigd door TERW_DAN op 12-10-2009 16:29]

Anoniem: 323496

Ik heb een defecte schijf van mijn camcorder welke niet meer aan de praat te krijgen was. Hij gaf enkel een tikkend geluid. In Nederland is hardeschijf recovery erg duur (goedkoopste die ik vond was 750 ex btw). Na een tijdje googlen heb ik een bedrijf in Bulgarije gevonden, ze spreken nederlands, correspondentie in nederlands en zelfs betaling naar een nederlandse bank. Maar ze waren maar 200 euro no cure no pay. Ik gokte het erop, want in NL werd mij sowieso te duur. Maar alles is toppie!! Het bedrijf krijgt van mij een dikke 10. Je wordt continu op de hoogte gehouden van de voortgang. Heb inmiddels de DVD's met data ontvangen. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Nu weet ik niet of ik hier namen mag noemen.... dus ff googlen op Bulgaria + data + recovery

• Q

Q

Jejking schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 01:12:
[...]

Dit kan je toevallig niet, in theorie, omzeilen door de externe HDD uit z'n case te halen (let op: garantieverlies zodra zegels verbroken zijn) en vervolgens aan te sluiten op de SATA- en voedingskabels in de PC? Ervan uitgaande dat bijvoorbeeld een WD Elements Black USB 2.0 eigenlijk een gewone SATA HDD is met een USB-verloopje...
Als je geen alternatieve voeding hebt en je niet om garantie geeft kun je beter de disk er uit halen en rechtsreeks op je computer aansluiten, ofwel via een SATA kabel of via een SATA2USB kastje.

• Q

Q

Mensen die overwegen om een data recovery bedrijf in te zetten zouden wel moeten nadenken over het volgende:

Hoe vertrouwelijk en privacy-gevoelig zijn mijn bestanden? Het in verkeerde handen vallen van die data kan mogelijk ernstiger zijn dan het verlies van die gegevens. Voor thuisgebruikers is het misschien niet zo'n issue, maar het is iets om bij stil te staan.

• TheJuror
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2018
Martien schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:59:
SpinRite (http://www.grc.com/spinrite.htm) meer heb je niet nodig! duurt soms wel dagen om te recoveren, maar werkt elke keer! ;)
Ik heb persoonlijk slechte ervaring met dit tooltje. Het analiseert wel bit per bit. Nadat ik het gebruikt had om een eenvoudige checkup test van een drive te doen bleken een aantal bestanden korrupt te zijn geraakt bij een voordien korrekt werkende drive. Gevolg: kon niet meer opstarten wegens die korrupte bestanden. Gelukkig had ik een backup.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 22:07
Obiter dictum schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 00:18:
Er staat veel over programma's voor datarecovery (duh), maar preventief is ook handig; tipje van mij dus. Voor school ben ik dagelijks aan het samenvatten en hoorcollege's invoeren in de pc. Dit backup ik dagelijks, omdat bijvoorbeeld wekelijks kan inhouden dat ik vele uren aan werk kwijt ben. Voor mensen in een soortgelijke situatie kan ik MS mesh aanraden! Ik gebruik daarvoor de volgende methode;

In Mesh heb ik de map "school" heb ik 2 submappen; "even" en "oneven". Elke dag pak ik op mijn eigen pc de map "school" in in een rar. Op even dagen upload ik naar de map "even", op oneven dagen naar de map "oneven". Dit kan dus ook geen onbruikbare rar opleveren wanneer in het ALLERergste geval je pc crasht halverwege je upload, of hooguit een dag achterstand (want in de andere map zit immers de correct geuploade rar van gisteren). Niet ideaal voor foto's, maar belangrijke bestanden waarin je dagelijks werkt/aanvult/verbeterd en niet kunt missen, is het ideaal, eenvoudig en behoorlijk waterdicht. Let even op; Mesh werkt hier alleen in IE, niet in FF.
Waarom gebruik je geen tools zoals iDrive.com. 2GB gratis storage, (12GB als je 5 bekenden een invite mailt, weet trouwens niet of dat nu ook nog zo is) en alles wordt keurig geupload, direct na de detectie van de update.

30 old versions worden bewaard, en verder kan je vanaf iedere andere locatie je files downloaden als je de passphrase bij de hand hebt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Q

Q

ddrescue

Als je een exacte kopie wilt maken van een disk dan biedt iedere Unix je een handige tool: 'dd'.

DD stopt er echter mee als hij een leesfout tegen komt en dat is precies wat je niet wilt als je een defecte disk wilt 'backuppen' (als in: redden wat er te redden valt).

ddrescue is onderdeel van de system rescue cd. ddrescue wordt ook bij de meeste distro's mee geleverd.

http://www.sysresccd.org/Main_Page

Ik heb laatst nog een kopie gemaakt van een kapotte harde schijf (bad sectors) waar ik alle relevante data nog van heb weten te redden, via USB.

[Voor 20% gewijzigd door Q op 09-11-2009 20:18]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 20:19
Vorige week een goede ervaring gehad met GetDataBack (FAT). Een kennis vroeg of ik wilde helpen met het overzetten van zijn bestanden (scans van een postzegelverzameling) van een win98 machine naar zijn 'nieuwe' xp bak. Omdat Win98 bleef crashen op mijn externe schijf, zelfs na installatie van de win98 drivers (fantastisch programma dat Win98, je krijgt een Blue Screen, je drukt op een toets en hij draait gewoon verder :p), uiteindelijk besloten om de schijf maar uit het systeem te halen en via een IDE naar USB converter aan te sluiten op de nieuwe machine.

In eerste instantie wil de XP machine de USB converter niet herkennen, maar uiteindelijk lukte dit wel en werd de schijf zichbaar in schijfbeheer, maar XP wilde met geen mogelijkheid de schijf verder openen. Dus de schijf maar weer teruggezet in de oude machine en aan de slag met een externe brander. dacht ik. Bij het opstarten gaf de pc aan dat er geen besturingssysteem aanwezig was op de schijf. Toch bijzonder aangezien ik er verder niets mee gedaan had. Dus de schijf er weer uit en aan de slag met TestDisk. Die herkende de schijf wel maar bleek na uren wachten niet in staat om er iets zinvols af te halen. Ik kreeg 205 mapjes op mijn schijf met in elk mapje iets van 50.000 bestanden waar geen enkele logica in de vinden was.

Uiteindelijk maar eens aan de slag gegaan met GetDataBack, in eerste instantie met de proefversie om te zien of er iets te achterhalen was. GetDataBack vond in verhouding tot TestDisk verbazingwekend veel afbeeldingen terug. En wat ik nog het fijnst vond? Ik heb niets hoeven betalen voor het terughalen van de foto's! En volgens mij heb ik toch niet iets illegaals gedaan... Nadat GetDataBack namelijk een tijdje heeft staan ratelen krijg je een overzicht met de gevonden bestanden. Foto's die hij gevonden heeft kan je vervolgens previewen in de standaard foto viewer van windows. En vandaar uit kan je gewoon kiezen voor 'opslaan als' blijkt. Niet helemaal de bedoeling denk ik, maar het werkt wel en het kost niets.

Al met al een deel van de bestanden terug kunnen krijgen, een groot deel (90%) van de foto's blijkt corrupt te zijn geraakt (helemaal of voor de helft groen geworden). Omdat ik dacht dat dit misschien met mijn manier van werken te maken had heb ik het later ook nog met de volledige versie van GetDataBack geprobeerd, maar ook daarbij waren de bestanden corrupt.

Ik vraag me nog altijd af wat er verkeerd gegaan is met de schijf, maar ik ben bang dat ik daar nooit achter ga komen.

Desktop | Server | Laptop

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:37

Matis

Rubber Rocket

Gelukkig heb ik tot op heden niet echt vaak gebruik hoeven te maken van recovery, maar de keren dat ik wel wat weggegooid had, bood Recuva de uitkomst.

Alles netjes teruggevonden en gerestored op een andere partitie :)

Op hardwarematig niveau heb ik nog geen gebruik hoeven maken van datarecovery. Ik draai RAID5 op mijn server en RAID0 op mijn PC. Tot op heden nog geen hardwarematig falen gehad van een van de HDD's :)

[Voor 32% gewijzigd door Matis op 24-11-2009 09:38]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:47
Ben nu bezig om mijn data terug te krijgen met getdataback.
Had 2 nieuwe 1TB schijven gehaald en had nog 2 oude hdd met belangrijke datas erin .
Mijn bedoeling was om 250gb te gebruiken in raid0 (2x TB) voor windows en de rest opdelen voor andere gegevens.Nadat ik 1 raid volume had gemaakt van 250gb, ging ik windows vers installeren.
Alles ging goed totdat ik in windows kwam en nergens de overige vrije data kon vinden. Op internet gezocht hoe en wat , blijkt dus dat ik meerdere volumes moest maken in de raid-config.
Dat heb ik dus gedaan, maar met mijn stomme kop heb ik ook de 2 oude hdds, een raid-volume van gemaakt en windows kon niet meer opgestart worden nadat ik de extra raid-volumes had aangemaakt.

En tijdens de 2e setup van windows had ik ook nog alle schijven geformatteerd.
Ben nu dus alles kwijt wat ik allemaal opgeslagen hebt in die 2-4jaar. Ik baal echt als ik mijn back-up mails van outlook niet kan recoveren.

Hopelijk kan ik veel data recoveren met getdataback.
Wat handig is met getdataback is dat ik nu 2hdd's tegelijk kan scannen dmv 2x het prog. op te starten ;)

edit: :D

[Voor 4% gewijzigd door Bullus op 26-11-2009 14:05]

|2600k|Asus 290|

• Q

Q

Ga niet proberen rechtstreeks de originele disk te recoveren.

Bij een stervende disk heb je misschien nog maar 1 kans om data te lezen voor het ding definitief sterft. Je kunt beter die ene kans gebruiken om een disk image te maken en te gaan spelen met die disk image in plaats van de falende schijf zelf.

Bovendien kun je, als je een stomme fout maakt, data die nog was te recoveren alsnog wissen.

Een handige tool om een disk image te maken is "ddrescue". De gewone dd stopt zodra een fout is gevonden, maar dat willen we niet, we willen redden wat er te redden valt en dus fouten negeren .

Als een disk technisch ok is maar door een stomme fout is verknoeid is het nog steeds slimmer om met een disk image te werken om de kans op fouten te verkleinen. Dat is echter veel meer moeite en je moet de spullen en kennis er voor hebben, dus het is een tradeoff.

[Voor 25% gewijzigd door Q op 29-11-2009 14:17]

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:48
Ik heb ooit eens Recuva getest, Het duurde ongeveer een half uur om te zoeken naar bestanden op mijn laptop's 120 GB schijfje. Per ongelijk omdat ik mijn hele site die bijna af was per ongeluk had mee geformatteerd. Ik kon alleen nog de index.php terug krijgen. Maar toen ik hem terug had, Is er vast iets mis gegaan. Het waren alleen maar blokjes in Dreamweaver. En later heb ik het nog eens gedaan op een 50 GB 2.5" schijfje, Ik vond een Google Chrome installatie bestand, Ik hem dus weer recoveren met Recuva, Ook corrupt.

Anoniem: 787

Ik heb 'n paar keer (maar zeker niet altijd) verdwenen partities kunnen terughalen met de freeware-tooltje MRecover. http://www.kristenonline.com/lain/cih/
Áls het werkt, ben je in enkele minuten klaar!

Nadat bijv. Partition Magic zomaar partities vernaggelde was Getdataback enkele dagen bezig met recoveren, met maar 10% geredde bestanden. MRecover toonde alle partities - ook de oudere lijsten - en zette alles meteen weer terug.

Let op: ik had zeker niet altijd succes, maar even uitproberen voordat je dagenlang gaat recoveren, is toch een gokje waard.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-03 13:19
Van youtube: harddisk recovery, harddisk recovery advanced, Defcon 14 - Hard Drive Recovery Part 1.

Myrescue, DDrescue, Media Tools Pro, SpeedClone, HD Duplicator, CopyR DMA, ByteBack.
MHDD
Ultimate boot cd
Oude ata kontrollers heb je meer kans
pio mode heb je meer kans

• adslben
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:01
Rupie schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:57:
Gelukkig niet zoveel ervaring met data recovery, maar tot op heden ben ik aardig te spreken over Testdisk. Kost niets en werkte voor mijn probleem: de recovery dvd van mijn Acer Aspire One had de partition table van 1 van mijn schijven gewist. Dus alle foto's, documenten en Vista user files weg (dus meteen een hoop foutmeldingen dat het bureaublad niet gevonden kon worden en dergelijke). En natuurlijk had ik van al mijn documenten en foto's wel een backup gemaakt. Had de backup partitie alleen op dezelfde schijf staan 8)7. Zonder ervaring met soortgelijke tools kon ik met Testdisk de bestanden zien en voor de zekerheid kopieren naar een andere schijf, voor ik de partition table terug liet schrijven.
Werkt inderdaad, mijn kingston 4gb was ineens "dood" maar nu is de data weer terug mbv testdisk. _/-\o_

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Vandaag een goede ervaring met Ubuntu LiveCD en Foremost.

Mijn broertje had zijn hardeschijf geformatteerd en Windows XP opnieuw geinstalleerd. Toen die klaar was kwam die erachter dat zijn profielwerkstuk in zijn mijn documenten stond. Die was natuurlijk ook weg.

Foremost heeft hem helemaal gerecoverd. Samen met nog een zooitje boekverslagen en andere docx bestanden.

Sowieso deze pagina is wel handig leesvoer:
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Q

Q

Ozzie schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 00:26:
Vandaag een goede ervaring met Ubuntu LiveCD en Foremost.

Mijn broertje had zijn hardeschijf geformatteerd en Windows XP opnieuw geinstalleerd. Toen die klaar was kwam die erachter dat zijn profielwerkstuk in zijn mijn documenten stond. Die was natuurlijk ook weg.

Foremost heeft hem helemaal gerecoverd. Samen met nog een zooitje boekverslagen en andere docx bestanden.

Sowieso deze pagina is wel handig leesvoer:
Maar dan is het al te laat. Je broertje kan beter hier gaan lezen:

Thematopic: Backups

Voorkomen is beter dan genezen...

• Dsierat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-02-2021
Mijn ervaring met recovery is dat het maken van een image (bij een stervende hdd) niet optimaal is, beter eerst de belangrijke bestanden kopieren. Bij een technisch werkende schijf altijd een image maken met dd of ddrescue (kun je domme fouten terug zetten)
heb met getdataback goede ervaringen , ptedit om je partitie tabel te recoveren (vereist wel rekenwerk en zeker niet voor beginners, handig is om alle informatie eerst op papier over te nemen)
en nattuurlijk printplaatjes swappen met een beetje geluk werkt t.
heb ooit 1 x een schijf een tik gegeven tegen de zijkant daarna probleemloos 1 jaar gewerkt als testschijf.
is overigens wel af te raden , meestal stop de schijf helemaal na de tik (last resort als t niet echt meer uitmaakt en proffessionele hulp niet rendabel is ;-)

• Ghost Dog
  • Laatst online: 29-03 11:04

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Hier ook goede ervaringen met Runtime's GetDataBack.
Heb zelf een keer een opeens niet meer herkende en daarna blijkbaar door Windows geformatteerde data-schijf ermee gered. Er stond 160 GB aan muziek op, en al mijn documenten. Ik heb bijna alles intact terug kunnen halen, op wat docs van mijn middelbare school, alle .rar's (niet zoveel, 40 ofzo), en wat muziekbestanden na.
Ook hierna nog meerdere keren data terug gehaald op een voor OS'en lege, of zelfs niet herkende, schijf.
Kost even tijd om te scannen, maar dan heb je ook wat. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• r.e.s
  • Laatst online: 01-04 01:05
Voor een familielid heb ik een computer geformateerd en opnieuw windows opgezet. Is het in zulke gevallen alsnog mogelijk om de data terug te halen. Uiteraard snap ik dat ik beter een image had kunnen maken en dergelijke. Indien het mogelijk is welke freeware tool kan ik hiervoor het beste gebruiken ? Ik zag in dit topic al de tool Testdisk ( compleet gratis ) en Find & Mount voorbij komen. Aan welke kan ik mij als leek op het gebied van data recovery het beste wagen?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Voor Linux gebruik ik meestal de volgende procedure. Deze heeft voor mij goed gewerkt en ik moet zeggen, dit lijkt mij een handigere manier dan menig ander programma.

Waarschuwingen
Meteen unmounten bij detecteren van verlies van data.
Nooit rebooten van systeem, totdat je een image hebt gemaakt.
Nooit fsck gaan draaien, totdat je een image hebt gemaakt.

1. Image maken
Bij nog goed werkende schijf, dus bij per ongeluk verwijderen ofzo, kun je DD gebruiken om de complete partitie, of schijf te imagen naar een andere locatie. Complete schijf is aan te raden, maar bij een werkende schijf zou een image van de partitie ook moeten volstaan.

Bij een niet goed werkende schijf gebruik je gddrescue. Deze heeft foutcorrectie enzo erin zitten, waardoor hij fouten probeerd te omzeilen. Hiermee heb ik ook nog redelijk goed dingen terug kunnen halen. Dus opzich is het wel de moeite waard.

2. Maak een kopie van de image en berg die op
Maak nog een kopie, 1op1, van die image. Dit is voor als je schijf en je image, waar je zo op gaat recoveren, kapot gaan, dan heb je nog een origineel.

3. Onder het imagen, pak een snelle Ubuntu machine erbij en richt die in met elk mogelijke denkbare recovery programma
Zoek onder het imagen alle mogelijke denkbare recovery programma's op voor je bestandssysteem. En installeerd die vast op je machine. Bij het imagen moet je toch wachten en het is handig om goed voorbereid te wezen.

TIP: Zorg ervoor dat deze machine snel is met I/O bewerkingen en veel ruimte heeft op de hardeschijf. En voorbereid is, zodat hij een aantal nachten kan draaien. Want recovery kan lang duren.

4. Installeer Sleuthkit en Autopsy
Geniaal pakket, al zeg ik het zelf. Zie http://www.sleuthkit.org/. Die Autopsy is een webinterface boven op sleuthkit, maar zelfs voor de expert een aanrader. Je kunt namelijk vrij makkelijk door je filelist heen bladeren. Tijdens dat bladeren kun je dan vaak ook de verwijderde bestanden zien en je kunt zien wat er mee gebeurd is. Vervolgens houd Autopsy ook een log map bij, waardoor je als expert niet zonder debug info komt te zitten. Maar meestal heb je aan de webinterface al genoeg.

5. Zet 1 van de images in Autopsy
Zet nu de gemaakte image, niet de backup van de image, in autopsy. Laat autopsy dus op de image werken en niet op de HDD. Dit omdat hij dan makkelijk door kan gaan, zonder lees errors. Want die lees errors heb je al afgevangen met het maken van de image. Dit werkt een stuk sneller maar ook beter voor sleuthkit om het te controleren. Zorg er wel voor dat je misschien de autopsy webinterface naar buiten open zet, staat standaard op localhost, dan kun je er thuis ook nog bij. Dit kan namelijk wel een halve/hele dag duren.

6. Als dit niet werkt, ga met filescrapers aan de gang
Zo gauw dit allemaal niet gaat werken, ga met een filescraper aan de gang. Mogelijk meerdere. Voorbeeld hiervan is foremost. Dit is nog wel een gepruts overigens.

7. Overig
Als dit alles niet heeft gewerkt, kun je kiezen voor professionele datarecovery. Dat kost je een hoop duiten. Als je dat niet wilt, is bij mij op dit punt de hoop opgegeven. Je kunt eventueel nog andere tooltjes op de image los laten. Als dat ook niet werkt, gooi maar een fsck over de hardeschijf in en probeer dat ding dan eventueel aan de praat te krijgen.

[Voor 9% gewijzigd door eghie op 25-02-2010 08:01]

- I Am Second - Rebels Guide to Joy - Werkelijke Christendom

• r.e.s
hallo eghie,

Helaas ben ik een echte linux n44b. Ik zal mijn vraag wat duidelijker formuleren.

Case
Computer is 2x geformateerd er is geen back up van de data, mijn familie lid wil deze data graag terug. Het betreft hier foto's en enkele Word documenten.

Vereisten voor de oplossing;
- Moet in een windows omgeving te gebruiken zijn ;) .
- Freeware.
- Het moet data van een geformateerde schijf kunnen halen.

Uiteraard ben ik al wezen googlen, en heb inmiddels dit lijstje van mogelijke freeware software.
  • PC Inspector FILE RECOVERY ( veel goede recensies ! onduidelijk of het ook data van geformateerde schijven kan halen
  • Recuva ( van de makers van CCleaner O+ makkelijke software waarmee gericht data terug gehaalt kan worden helaas geven sommige sites aan dat deze software niet werkt met geformateerde schijven
  • Testdisk ( ziet er lastig uit om te gebruiken :D ) en onduidelijk of deze wel echt bij mij van toepassing is
  • Find & Mount ( ziet er ook wat lastiger uit )
Welke tweaker kan mij een suggestie geven :>

[Voor 0% gewijzigd door r.e.s op 25-02-2010 15:35. Reden: windows=linux]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

en
Welke tweaker kan mij een suggestie geven :>
Beetje tegestrijdig vind je niet??
Helaas ben ik een echte linux n44b. Ik zal mijn vraag wat duidelijker formuleren.

Case
Computer is 2x geformateerd er is geen back up van de data, mijn familie lid wil deze data graag terug. Het betreft hier foto's en enkele Word documenten.

Vereisten voor de oplossing;
- Moet in een windows omgeving te gebruiken zijn ;) .
- Freeware.
- Het moet data van een geformateerde schijf kunnen halen.

Uiteraard ben ik al wezen googlen, en heb inmiddels dit lijstje van mogelijke freeware software.
  • PC Inspector FILE RECOVERY ( veel goede recensies ! onduidelijk of het ook data van geformateerde schijven kan halen
  • Recuva ( van de makers van CCleaner O+ makkelijke software waarmee gericht data terug gehaalt kan worden helaas geven sommige sites aan dat deze software niet werkt met geformateerde schijven
  • Testdisk ( ziet er lastig uit om te gebruiken :D ) en onduidelijk of deze wel echt bij mij van toepassing is
  • Find & Mount ( ziet er ook wat lastiger uit )
Ik denk dat je teveel eisen stelt. Recovery is niet iets waar je zomaar eisen aan kunt stellen. Zo van, ik wil dat ik het zo en zo moet restoren. Het ene programma werkt beter dan de ander en het ene programma heeft een ander doel dan de ander.

Ga er nooit van uit dat als software eruit ziet als lastig dat het ook echt lastig is. Tenminste, als ontwikkelaar misschien wel, maar als gebruiker moet je dat niet doen. Je hebt vrij snel door hoe het werkt, als je je een beetje leest. Dit maakt het uiteindelijk voor jezelf alleen maar makkelijker om met onbekende software om te gaan.

Omdat het 2x geformatteerd is, zul je er toch wat werk in moeten steken. Niet alleen tijd maar ook uitzoek werk en probeer werk. En ga er niet te laks mee om, want de wet van Murphy slaat op zulke momenten het hardst toe. ;)

Ik heb zelf goede ervaringen met GetDataBack voor Windows. Dit packet is geen freeware. Als het alleen maar foto's zijn + word bestanden, dan kom je met PhotoRec een eind. Dan mag je alles wel weer met de hand gaan categoriseren. Dit omdat PhotoRec een filescraper is.

Je zult toch zelf aan de slag moeten en het een en ander moeten proberen, omdat elke situatie anders is.

• r.e.s
eghie schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:51:
[...]

en

[...]

Beetje tegestrijdig vind je niet??

[...]

Ik denk dat je teveel eisen stelt. Recovery is niet iets waar je zomaar eisen aan kunt stellen. Zo van, ik wil dat ik het zo en zo moet restoren. Het ene programma werkt beter dan de ander en het ene programma heeft een ander doel dan de ander.

Ga er nooit van uit dat als software eruit ziet als lastig dat het ook echt lastig is. Tenminste, als ontwikkelaar misschien wel, maar als gebruiker moet je dat niet doen. Je hebt vrij snel door hoe het werkt, als je je een beetje leest. Dit maakt het uiteindelijk voor jezelf alleen maar makkelijker om met onbekende software om te gaan.

Omdat het 2x geformatteerd is, zul je er toch wat werk in moeten steken. Niet alleen tijd maar ook uitzoek werk en probeer werk. En ga er niet te laks mee om, want de wet van Murphy slaat op zulke momenten het hardst toe. ;)

Ik heb zelf goede ervaringen met GetDataBack voor Windows. Dit packet is geen freeware. Als het alleen maar foto's zijn + word bestanden, dan kom je met PhotoRec een eind. Dan mag je alles wel weer met de hand gaan categoriseren. Dit omdat PhotoRec een filescraper is.

Je zult toch zelf aan de slag moeten en het een en ander moeten proberen, omdat elke situatie anders is.
Hartstikke bedankt voor de reply, ik ga dan maar met Photorec aan de slag en post uiteraard mijn bevindingen! Ik snap dat ik mischien te veel eisen had opgesteld maar mogelijk was er iemand die precies een applicatie wist welke aansluit op mijn wensen!

• r.e.s
Zoals beloofd een update, inderdaad PhotoRec gebruikt ( link: http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec ) deze heeft van de harde schijf van mijn oom (die 2x geformateerd was ) een kleine 90000 foto's weten te halen! ( en nog ongeveer 50gb aan overige data ) en dat in 7 uur. Een erg gebruiksvriendelijk programma, let er wel alleen op dat je al je bestandsnamen kwijt bent!

• ITG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09-2022
audiojunk schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:53:
Ik heb ook goede ervaringen met GetDataBack.
Was laatst zomaar een paar mappen met inhoud(films) kwijt op m'n WD Passport maar heb alles weer terug,duurde wel een halve dag maar dat komt omdat het een USB schijf was.
Ik heb het net ook geprobeerd maar kan geen data recoveren voordat je een license betaald. Jammer

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-02 06:40
Na een crash van mijn 200gb Maxtor IDE schijf GDB met suc6 laten scannen. Kan al mijn bestanden zien en openen.

Maar als ik de copy functie wil gebruiken krijg ik de melding:

Error: Privilege

Privileged Instruction

Info: APPEXC
Address: 008514CC

Stack Dump:

Heb me al een ons gezocht zowel op Google als hier, maar wordt er niet echt wijzer van. Behalve dat het met een bepaald soort rechten te maken zou moeten hebben.

Zowel ingebouwd in een PC als extern aangesloten op mn laptop krijg ik deze fout

Kan iemand me helpen?

[Voor 8% gewijzigd door Elekit op 13-04-2010 18:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 131325

Mijn externe hdd schijf was ermee opgehouden; had de huls er al vanaf gesloopt en hem rechtstreeks aan mn pc gehangen, maar ik kon hem nog steeds op geen enkele manier benaderen. (Hij kwam niet bij Deze Computer te staan, maar ik kon hem wel zien onder Computerbeheer, maar ik kon verder niks met de schijf doen.)

Meer dan tien recovery progs geprobeerd (w.o. Testdisk, Ontrack Easy Recovery en GetDataBack) zonder resultaat.

Toen probeerde ik EASEUS Data Recovery en hoewel al mijn hoop reeds was vervlogen, werkte dit programma echt SUPER! Met één druk op de knop (die van de partities) werd een scan gedaan van max. 12 uur (ik zat er niet bij). Vervolgens had het programma al mijn data gevonden met originele naam. Ik kon selecteren wat ik wilde recoveren en vervolgens werd binnen drie kwartier 120GB aan belangrijke data teruggehaald!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-03 08:12
Situatie: Ik gebruik een raid array bestaande uit 4x 500GB schijven, waarvan 2 in raid 0 staat en 2 in raid 1. Dit draait op een GA-P35C-DS3R moederbord, dus op de Intel ICH9R controller

Wat mij nu al een aantal keer overkomen is, door biosupdate/overclock bsod/random error is dat raid instellingen verdwenen. Dus dat de ICH9R gereset is naar non-raid disks.

Als ik arrays dan weer met exact dezelfde instellingen opnieuw aanmaak, als ze dus weg zijn, kan ik niet meer booten. Er is immers een nieuwe bootsector/mbr aangemaakt die zegt dat de partities leeg zijn en ongeformatteerd.

De FAQ en google brengt mij niet tot een antwoord op heden en het is uiteraard bijzonder vervelend. Ik heb hirens boots cd 10.4 in mijn bezit, maar ik weet hier niet echt mee om te gaan...

Hoe krijg ik die partities terug zodat ze wel weer leesbaar en herkent geformatteerd als ntsf zijn?

Overigens heb ik bijna 3 jaar lang succesvol een matrix raid array gedraaid, raid 10 (250GB) + raid 0 (1,35 TB), maar dat is de laatste 3 maanden 2x fout gegaan, en eigenlijk is het probleem zoals hierboven beschreven hetzelfde, maar ook kreeg ik het toen niet gefixt. Nu heb ik dus gekozen voor de iets veiligere manier van pure raid 1 en raid 0, opdat de kans wellicht groter is dit wel te herstellen op de een of andere manier, maar ik weet niet hoe. Als een matrix raid net zo goed te herstellen valt heeft dit duidelijk mijn voorkeur omdat ik dan meer ruimte heb. 250GB in raid1 is meer dan genoeg in principe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

StraightOn.NL schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:38:
Situatie: Ik gebruik een raid array bestaande uit 4x 500GB schijven, waarvan 2 in raid 0 staat en 2 in raid 1. Dit draait op een GA-P35C-DS3R moederbord, dus op de Intel ICH9R controller

Wat mij nu al een aantal keer overkomen is, door biosupdate/overclock bsod/random error is dat raid instellingen verdwenen. Dus dat de ICH9R gereset is naar non-raid disks.

Als ik arrays dan weer met exact dezelfde instellingen opnieuw aanmaak, als ze dus weg zijn, kan ik niet meer booten. Er is immers een nieuwe bootsector/mbr aangemaakt die zegt dat de partities leeg zijn en ongeformatteerd.

De FAQ en google brengt mij niet tot een antwoord op heden en het is uiteraard bijzonder vervelend. Ik heb hirens boots cd 10.4 in mijn bezit, maar ik weet hier niet echt mee om te gaan...

Hoe krijg ik die partities terug zodat ze wel weer leesbaar en herkent geformatteerd als ntsf zijn?

Overigens heb ik bijna 3 jaar lang succesvol een matrix raid array gedraaid, raid 10 (250GB) + raid 0 (1,35 TB), maar dat is de laatste 3 maanden 2x fout gegaan, en eigenlijk is het probleem zoals hierboven beschreven hetzelfde, maar ook kreeg ik het toen niet gefixt. Nu heb ik dus gekozen voor de iets veiligere manier van pure raid 1 en raid 0, opdat de kans wellicht groter is dit wel te herstellen op de een of andere manier, maar ik weet niet hoe. Als een matrix raid net zo goed te herstellen valt heeft dit duidelijk mijn voorkeur omdat ik dan meer ruimte heb. 250GB in raid1 is meer dan genoeg in principe.
Ik snap je configuratie niet helemaal goed. Heb je Raid 1 over Raid 0, Raid 0 over Raid 1 of gewoon Raid 0 en Raid 1 naast elkaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Hebben we het hier alleen over NTFS en FAT, of is Linux hier ook welkom?

Nu toch steeds meer en meer PC's over gaan op Linux draaien deze ook allemaal EXT3 of EXT4, waar je ook veel rescue's mee uit kan voeren.

Mooie onder Linux blijf ik toch dd vinden. Eerste wat ik doe is altijd met "dd" de disk clonen en dan op deze cloon kijken wat er nog te redden is (maar dat is hier altijd al aangegeven).

In het Linux Magazine van een jaartje terug stond ook een hele mooie howto over hoe je verloren data onder Linux kan terug vinden, ging idd ook over de Magic Bytes e.d.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StraightOn.NL
eghie schreef op maandag 07 juni 2010 @ 21:19:
[...]

Ik snap je configuratie niet helemaal goed. Heb je Raid 1 over Raid 0, Raid 0 over Raid 1 of gewoon Raid 0 en Raid 1 naast elkaar?
Nou laten we beginnen met zoals het nu is:

Array 0 = 500GB bestaande uit:
Vol.0 = Mirror
Vol.1 = Mirror
RAID 1 dus

Array 1 = 1TB bestaande uit
Vol.2 = Stripe 500GB
Vol.3 = Stripe 500GB
RAID 0 dus

Dit heb ik gedaan omdat als de RAID array er nu uit knalt, niet door disk defect maar door controller defect/reset/error, dat ik in non-RAID (AHCI modus) alsnog kan booten en de data kan backuppen die op het Mirror gedeelte staat.

Voorheen had ik echt een Matrix draaien van:

Vol.0 = 128GB Mirror ; 372GB Stripe
Vol.1 = 128GB Stripe ; 372GB Stripe
Vol.2 = 128GB Mirror ; 372GB Stripe
Vol.3 = 128GB Stripe ; 372GB Stripe

Dit is dus (foutje in vorige post idd) RAID10 + RAID0 in Matrix

Je ziet dan 2 volumes:

VolArray0 = 256GB in RAID10
VolArray1 = 1,35TB in RAID0

Maar het probleem dat ontstond was dus hetzelfde, als de Array niet meer herkent werd kon ik niet booten omdat geen 'partities of volumes' meer gevonden werden. Ook in non-RAID (AHCI) kon door de Matrix niet meer geboot worden.

Als ik nu wist hoe ik het kon of moest herstellen met bijvoorbeeld testdisk dan was ik echt enorm geholpen. Maar ook testdisk vind geen partitie info meer om dat de MBR voor en achteraan er dan niet meer staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

StraightOn.NL schreef op maandag 07 juni 2010 @ 21:38:
[...]

Nou laten we beginnen met zoals het nu is:

Array 0 = 500GB bestaande uit:
Vol.0 = Mirror
Vol.1 = Mirror
RAID 1 dus

Array 1 = 1TB bestaande uit
Vol.2 = Stripe 500GB
Vol.3 = Stripe 500GB
RAID 0 dus

Dit heb ik gedaan omdat als de RAID array er nu uit knalt, niet door disk defect maar door controller defect/reset/error, dat ik in non-RAID (AHCI modus) alsnog kan booten en de data kan backuppen die op het Mirror gedeelte staat.

Voorheen had ik echt een Matrix draaien van:

Vol.0 = 128GB Mirror ; 372GB Stripe
Vol.1 = 128GB Stripe ; 372GB Stripe
Vol.2 = 128GB Mirror ; 372GB Stripe
Vol.3 = 128GB Stripe ; 372GB Stripe

Dit is dus (foutje in vorige post idd) RAID10 + RAID0 in Matrix

Je ziet dan 2 volumes:

VolArray0 = 256GB in RAID10
VolArray1 = 1,35TB in RAID0

Maar het probleem dat ontstond was dus hetzelfde, als de Array niet meer herkent werd kon ik niet booten omdat geen 'partities of volumes' meer gevonden werden. Ook in non-RAID (AHCI) kon door de Matrix niet meer geboot worden.

Als ik nu wist hoe ik het kon of moest herstellen met bijvoorbeeld testdisk dan was ik echt enorm geholpen. Maar ook testdisk vind geen partitie info meer om dat de MBR voor en achteraan er dan niet meer staan.
Er zijn op het internet wel wat recovery tooltjes te vinden, misschien zou je die eens kunnen proberen. Je kunt wel via BartPE de windows programma's starten en een externe HDD gebruiken om het op te kopieëren:
- http://www.runtime.org/raid.htm
- http://www.diskinternals.com/raid-recovery/

Je moet wel zorgen dat je precies dezelfde instellingen hebt als de vorige configuratie. Dus ook de blocksize onderandere.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StraightOn.NL
eghie schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:05:
[...]

Er zijn op het internet wel wat recovery tooltjes te vinden, misschien zou je die eens kunnen proberen. Je kunt wel via BartPE de windows programma's starten en een externe HDD gebruiken om het op te kopieëren:
- http://www.runtime.org/raid.htm
- http://www.diskinternals.com/raid-recovery/

Je moet wel zorgen dat je precies dezelfde instellingen hebt als de vorige configuratie. Dus ook de blocksize onderandere.
Jaja blocksize enzou uiteraard hetzelfde gehouden, zoals alle instellingen...maar toch werkte het niet helaas.

Die tools zijn opzich wel handig als noodoplossing idd! Fijnste zou zijn als je dus een nieuwe (RAID) bootsector kan maken oid, ik weet ff niet meer precies hoe het werkt, het is alweer ruim 3 jaar geleden dat ik me echt diep in de RAID stuff heb verdiept :P Het zit nu ergens in de grijze massa maar wil niet bovenkomen...erg vervelend als je het nodig hebt :P

• Stoefert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11-2022
Ik heb de FAQ doorgelezen maar daar staat mijn 'probleem' niet tussen. Wie kan mij helpen met dit probleem:

Ik heb een Western Digital externe HDD (USB powered) van 500GB.
Geformatteerd als "MAC OS Journaled"

Mijn XP computertje herkent hem als een goedsprekend USB apparaat maar vertoont hem niet in de verkenner.
Mijn iMac/MBP herkent hem niet. Wel geeft 'Schijfhulpprogramma' aan dat er een 2,2TB HDD gekoppelt zit.

Mijn eerste gedachte: Leesfout. Want ik kan verder niets bedenken waardoor hij defect zou kunnen gaan.
Alle data die erop staat is dus niet gewist of verwijderd of wat dan ook.

Is er een manier/programma om deze data aan te spreken? Of is er een andere (creatieve) oplossing. De Applecare begon al bijdehand te doen door te zeggen: "Het makkelijkste is opnieuw formatteren want dan werkt hij weer!". *DAT WIL IK DUS NIET, want ik wil mijn data erop behouden!!*.

Alvast bedankt.

• Karasu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-03-2021

Karasu

.,;:!'"'!:;,.

Dag allen. Een vriendin van me heeft net een nieuwe pc maar heeft een ongelukkige knop gedrukt tijdens installatie.

Een zeker programma van Nero (BackItUp ofzo?) vroeg opeens om een externe schijf als backup te gebruiken. Toen ze "ja" klikte werd de terradisk volledig "gewist" en vervangen door nero's backupsysteem. (ironish, eigenljk)

Ik verwachtte met programma's als stellar phoenix fat&ntfs alles terug te krijgen (de - USB, niet SATA - schijf was 350/1000 GB vol oorspronkelijk), maar deze vond niets bruikbaars. Momenteel is Recuva een poging aan 't wagen.

Wat google zoeken heeft slechts 1 gelijkaardig (en onopgelost) probleem gevonden:
V&A aangeboden: XFX HD 5850 1GB DDR5 PCI-E (HD-585A-ZNDA)

Heeft iemand nog tips? De schijf is niet beschadigd, dus ik verwacht zowat alles terug te vinden - maar de resultaten van Stellar hebben me wat ontmoedigd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 20:02
Ook een aanrader voor de Linux gebruikers onder ons ! UFS Explorer ! Had na een beetje prutsen met nfs mountpoints per ongeluk de mountpoint verwijderd met al mijn data. Er stonden veel grote bestanden op die partitie en daarom had ik juist voor XFS als bestandssysteem gekozen. Maar XFS recoveren lukte niet met de standaard tools daarom ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. Dit heb ik gevonden in UFS explorer. UFS explorer geopend en hij zag gelijk al al mijn verwijderde data. Data netjes overgekopieerd naar een tweede hdd en heb alles weer terug zonder enige vorm van corruptie. Het enige nadeel was dat de "gratis versie" alleen voor Windows was ;)

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 351482

active@ undelete heeft leuke scan opties.

[Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 351482 op 09-07-2010 22:25]

• diabolofan
Vorige week werd opeens mijn C-partititie corrupt, iig, ik kon niet meer opstarten.
Repair op Windows 7 cd mocht niet baten, alleen de D-partitite (zelfde schijf als waar de C-Partititie op staat) was zichtbaar.

Toch een paar keer ermee gekloot, maar niet meer gelukt om op te starten. Toen andere harde schijf gekocht en hier Windows 7 weer op gezet. Werkt weer als een malle, maar nu zou ik graag nog de Data van de (niet-aangetaste, dat denk ik in ieder geval) D-partitie willen halen. Ik hing dus die schijf in het systeem, maar als ik dan de D-partitie wil benaderen geeft hij de melding dat hij moet formateren. Best logisch misschien, maar dit wil ik dus niet, want wil niet al mijn data kwijt...

Heeft iemand een tool waarmee je dus wel op die partitie kan kijken zonder dat hij geformateerd hoeft te worden en je er wel wat bestanden vanaf kunt kopiëren?

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als ik ook nog mijn .pst bestand van Outlook van de C-partitie kan halen, maar dat is verwacht ik nog wat ingewikkelder? Waarschijnlijk is maar een klein stukje van die schijf kapot, dus dan moet je er toch nog wel bij kunnen?

Zou echt helemaal geweldig zijn als iemand wat werkends weet.. :)

• Ghost Dog
  • Laatst online: 29-03 11:04

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

GetDataBack doet dat meestal wel. :)
Is alleen helaas niet gratis. :(

[Voor 39% gewijzigd door Ghost Dog op 12-07-2010 22:02]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• diabolofan
Ghost Dog schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:02:
GetDataBack doet dat meestal wel. :)
Is alleen helaas niet gratis. :(
Dat programma heb ik dus dat komt mooi uit, maar er speelt nu een ander probleem parten...

Als ik de schijf erbij stop, en mijn pc opstart, dan wil hij niet doorstarten, ook al staat mijn andere schijf in de boot als eerste geselecteerd. Window start dus niet op.. Als ik hem er pas aanhang (sata) als hij al is opgestart dan herkend de computer hem niet. Ook niet als ik bij Computer -> Rechtermuisknop -> Beheren -> Opslagmedia -> Rechtermuisknop -> Vernieuwen doe..
Weet iemand toevallig hoe ik dit kan oplossen?

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 09:21
Hier een kennis die per ongeluk haar hardeschijf heeft geformatteerd i.p.v gedefragmenteerd zei ze. Alle data is nu weg. De hardeschijf is een externe hardeschijf van 400 GB. En natuurlijk geen backup gemaakt.

Ik heb GetDataBack geprobeerd maar na 4,5 uur de schijf sector voor sector afgescand te hebben heeft hij wel wat mappen gevonden maar dat zijn allemaal verborgen mappen die die Windows aanmaakt naar een format volgens mij ($recycle etc) + wat verborgen bestanden.

Helaas kan ik met GetDataBack niet recoveren. Ik probeer nu met Recova, deze is nu bezig de hardeschijf te scannen (nog 3,5 uur te gaan). Heb er een hard hoofd in. Ik dacht na een format dat het nog redelijk eenvoudig is om data terug te halen. Heb dat meerdere malen met GetDataBack kunnen doen.

De schijf is geformatteerd in NTFS, maar is er een manier om te bekijken hoe de schijf daarvoor is geformatteerd? Aangezien je GetDataBack in NTFS en FAT hebt.

Heb de FAQ ook gelezen, maar heeft er iemand nog tips die ik kan proberen of een tool die misschien uitkomst bied?
Iemand nog tips die ik kan proberen?

[Voor 18% gewijzigd door Binnetie op 23-07-2010 08:25]

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-01 21:54
Even een dikke thanks naar de Tweakers. Gisteren partitioneerde ik door een miscommunicatie een HD die niet gepartitioneerd had mogen worden. Natuurlijk schrik je dan, helemaal omdat ik vandaag op vakantie ga en er dus geen tijd te verliezen was. Tegen alle regels in een topic geopend, nog compleet in het verkeerde subforum ook, had gerekend op een OW maar dat moest dan maar. Wat tips gekregen van andere Tweakers en de mod verwees mij in zijn sluitpost door naar dit topic. Hier las ik de gouden tip: GetDataBack. Inmiddels zijn er 2 DVD'tjes gebrand met de gerecoverde data en heb ik rustig kunnen slapen :)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

de tekst zegt precies wat ik wil doen: foto's redden die abusievelijk zijn verwijderd van een memorystick uit een fotocamera.

Ik heb GDDrescue geinstalleerd via de package manager maar deze is niet terug te vinden op het systeem: wel DDrescue maar als ik het goed begrijp is dat een scripting/CLI tool en ik kan er niet mee overweg.

Kan iemand me op weg helpen met het redden van verloren foto's van deze geheugenkaart?
Belangrijk is dat ik Ubuntu draai, 10.04, en geen windows tools wil gebruiken, aangezien die allemaal geld kosten.

- edit -

Ik geloof dat ik iets heb gevonden, ik ben nu met 'photorec' van het pakket "testdisk" een pass aan het draaien op de bewuste geheugenkaart. Kijken wat dat doet :P

- edit 2 -

Gelukt! Alle foto's eraf weten te redden met Photorec! :*)

[Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-08-2010 19:39]

• RAT-1962
  • Laatst online: 26-05-2011
vraagje...

ik heb een ongeveer 2 jaar oude lacie 500gb externe hd.
normaal staat deze altijd uit..en start ik hem soms 1x per week,
maar soms ook maanden niet op.
Gisteren wilde ik even wat mpgs gaan streamen op mijn nieuwe Mediaplayer,
maar de hd wil niet meer opstarten...
het lampje gaat wel branden maar er gebeurt niets...
hoe kan ik er achter komen war er aan de hand is..schijf gecrashed, behuizing kapot ???
heb al de stroom eraf gehaald en opnieuw op andere pc aangesloten, maar hij gaat niet aan....

welke opties heb ik ?
op de schijf staan ongeveer 500gb aan muziek video mpg2 files die ik door de jaren heb verzameld...
en die ik dus niet kwijt wil..
Ik wil ze graag naar de 1,5 TB hd van m'n nieuwe mediaplayer kopieeren....

alle hulp is welkom...alvast bedankt...

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-02 15:37
Door een error was mijn SD geheugenkaart leeg gemaakt (geen flauw idee wat de error zei want ik was in Korea).

Ik heb met verschillende programma's wel de foto's kunnen terug halen maar niet de MP4 filmpjes.
De filmpjes zijn in hoge kwaliteit (filmde met een high def camera).

Weet iemand een programma die goed is om MP4 filmpjes terug te halen? De meeste programma's halen het terug als een mov bestand die niet af te spelen is. En als ze het als MP4 terug halen kan ik het ook niet afspelen. Iemand een idee?

edit: heb trouwens de FAQ gelezen en geprobeerd

[Voor 4% gewijzigd door Mangafan2 op 24-08-2010 23:37]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Mangafan2 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:37:
Door een error was mijn SD geheugenkaart leeg gemaakt (geen flauw idee wat de error zei want ik was in Korea).

Ik heb met verschillende programma's wel de foto's kunnen terug halen maar niet de MP4 filmpjes.
De filmpjes zijn in hoge kwaliteit (filmde met een high def camera).

Weet iemand een programma die goed is om MP4 filmpjes terug te halen? De meeste programma's halen het terug als een mov bestand die niet af te spelen is. En als ze het als MP4 terug halen kan ik het ook niet afspelen. Iemand een idee?

edit: heb trouwens de FAQ gelezen en geprobeerd
Welke programma's geprobeerd dan? Dan weten we in ieder geval welke we niet hoeven te noemen. Photorec al geprobeerd?

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 12:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

eghie schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 19:38:
[...]

Welke programma's geprobeerd dan? Dan weten we in ieder geval welke we niet hoeven te noemen. Photorec al geprobeerd?
idd, die was echt briljant, haalde alles op de stick terug, INCLUSIEF de filmpjes.

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-02 15:37
Ja heb alle programma's daarvan geprobeerd (maar 1 deed het niet), inclusief photorec.
Photorec haalde de filmpjes wel terug maar ik kan ze niet afspelen.
Ze zijn ook ongeveer allemaal dezelfde grote terwijl ze toch erg zouden moeten verschillen.

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-03 18:29
RAT-1962 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:14:
vraagje...

hoe kan ik er achter komen war er aan de hand is..schijf gecrashed, behuizing kapot ???
heb al de stroom eraf gehaald en opnieuw op andere pc aangesloten, maar hij gaat niet aan....
Haal eerst eens de harddisk uit de enclosure en sluit hem rechstreeks aan op je pc. Dan sluit je defecten aan de Lacie enclosure uit.

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:16

westergas

rikkie_pc

Dumb-ass (ik) heeft zijn mobo verkocht zonder een recente back up te maken van mijn raid-0 array :*)
Nu een hoop googelen kwam ik ook bij de raid recovery van diskinternals terecht. De trial ziet er veelbelovend uit, ik kan mijn volledige mappenstructuur zien. Alleen kan ik daar niets mee totdat ik mijn mastercard trek en zo'n $250 overmaak voor een licentie....

Moet goedkoper kunnen toch? Ik hoop echt dat iemand hier een vergelijkbaar progje weet want één slapeloze nacht vind ik wel voldoende 8)7

Edit:

Nu we het er toch over hebben...ik heb op diskinternals.com een gratis tooltje gedownload genaamd raid2raid. Hier is te lezen dat dit precies zou doen wat ik nodig heb, namelijk een bestaande raid-0 array aan de praat krijgen met een andere controller dan waarop deze oorspronkelijk is opgebouwd. Nu heb ik van die raid array een image kunnen maken, dat duurde een paar uur en nu zit ik met een *.dsk bestand van 650GB waar ik verder niets mee kan. Mounten met daemon tools, openen met winrar...niets helpt...

Moet ik het gewoon maar opgeven?

Edit#2:

Runtime software saved my life! RAID Reconstructor en GetDataBack hebben het gefixt voor me. Paar muisklikken en het was gebeurt *O*

[Voor 36% gewijzigd door westergas op 10-10-2010 21:39]

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• Jrz
  • Laatst online: 10:28
Mijn hdd (seagate momentus 7200.4) in mijn macbook gaf al een tijdje problemen.
Nu was de hdd ineens niet meer vindbaar tijdens mijn sessie osx.

Ik heb snel een andere hdd gehaald. Een hitachi 500gb.

Omdat ik bang was dat de data snel niet meer beschikbaar zou zijn, heb ik eerst alle losse data (foto's etc) verplaatst naar de nieuwe hdd.

En daana een clone getrokken naar een andere partitie op die 500gb.

Nu bleef osx ook error geven op de nieuwe machine.

lang verhaal kort:

ik zie nu weer op mn oude schijf via usb, en mn nieuwe schijf (waar alle data op staat GVD) is aan het kapot gaan.. i/o errors enzo

Ik probeer nu langzaam mijn gegevens te kopieren.. maar het gaat HEEL traag, en af en toe geeft de hdd aan dat hij niet meer bereikbaar is, waarna ik usb uit / aan moet doen.

Heeft iemand nog tips?

Mijn andere backup is van 2 weken geleden via crashplan, en staat remote.
Mijn time machine is van een paar maanden geleden.

Overigens draait mn mac soepeler dan ooit. Geen strandballen meer.
Ik vermoed dat mijn sata poort gewoon kaduuk is, en ook de nieuwe schijf heeft gesloopt, want eerst ging die nieuwe schijf snel en zonder problemen :(

-- nog even dit:
ufsexplorer is een mooi tootlje om verwijderde files etc te lezen.
Hij ondersteunt ook stripe en raid-5 sets waar de controller van weg is..

[Voor 6% gewijzigd door Jrz op 28-10-2010 19:55]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Jrz
Ondertussen ben ik gek geworden van elke keer cp -a /XXXX /XXX en dan na een tijdje de helft van een andere directory.

Ik heb nu mn disk via usb aan mn ubuntu xbmc box gehangen.
Daarop draai ik nu ddrescue (package: gddrescue.. dd_rescue / ddrescue is wat anders)

De tips van: http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

First you copy as much data as possible, without retrying or splitting sectors:
ddrescue --no-split /dev/hda1 imagefile logfile

Now let it retry previous errors 3 times, using uncached reads:
ddrescue --direct --max-retries=3 /dev/hda1 imagefile logfile

If that fails you can try again but retrimmed, so it tries to reread full sectors:
ddrescue --direct --retrim --max-retries=3 /dev/hda1 imagefile logfile

Ben nu bezig met de no-split optie.
ddrescue werkt als dd, maar kan beter met badsectors omgaan. Slaat in een log op wat er mis ging, en kan ook resumen. Daarnaast kan hij wat slims: fullspeed zolang het goed gaat, en als het fout gaat leest hij kleinere blocks.

Hoe het er uit ziet is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@xbmc:/media/data# ddrescue --no-split /dev/sdd4 kaputdisk.img ddrescuelogfile

Press Ctrl-C to interrupt
Initial status (read from logfile)
rescued:         0 B,  errsize:       0 B,  errors:       0
Current status
rescued:     3854 MB,  errsize:       0 B,  current rate:    65536 B/s
   ipos:     3854 MB,   errors:       0,    average rate:    3552 kB/s
   opos:     3854 MB,     time from last successful read:       0 s
Copying non-tried blocks...

Nou.. zoals je ziet is die 65kb/ec niet denderend... Hij ging daar aan het begin (disk goed) 14mb/sec
Ik heb gelukkig nog geen errors gehad tot zover, maar ik moet nog 170 gb =)

Hanging in there..

edit:
nog even een toevoeging over mijn timemachine..
Die werkte dus niet, omdat mijn router, DIR-300 nog firmware 1.05 beta draaide ugh :(
Vandaag geupgrade, en wat denk je.. time machine staan nu lekker te draaien

o o o o o wat een zure baksels

[Voor 6% gewijzigd door Jrz op 29-10-2010 20:20]

• Jrz
Update: Ik zit nu op 19.5GB recovered... gemiddeld 380kb/sec

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:04
Ik had last van een kapot moederbord, die NIET meer te krijgen was (BTX formfactor). Het had ook nog een Nvidia chipset om het nog erger te maken, en de HDDs liepen in raid0....

Toch is het me gelukt om deze gegevens terug te krijgen, hieronder staat een howto:

How-to:

Gebruikt worden:
- sharkoon HDD adapter (die van mij komt hiervandaan: http://azerty.nl/8-1128-8...pro-harddisk-adapter.html)
- externe HDD (minimaal met 150% vrije schijf ruimte van de raid0 comfiguratie)
- PC/notebook met GetDataBack and RaidReconstructor (beide van Runtime, full version (dit kost wat, maar als je echt belangrijke data erop hebt staan is het het zeker waard!))
Vervolgens werd met Raidreconstructor en 1 HDD in de Sharkoon adapter een image van die HDD gemaakt en op de externe HDD gezet.
Daarna werd de 2e HDD (van de raid configuratie) in de sharkoon geplaatst en kon met Raidreconstructor een complete image van de raid configuratie gemaakt worden (mbv de image van de 1e HDD) (in mijn geval bestond de raid uit 2 160GB HDDs, dus total image was 320 *0.93 = 298 GB).

Vervolgens kon met GetDataBack de data uitgelezen worden uit die "nieuwe" imaginaire schijf van 298GB. Reken wel op minimaal zo'n dikke 20 uur voor het totale proces.

• Jrz
20 uur.. Was het maar waar :)

Mijn restore actie staat nu bijna een week fulltime te draaien.
Hij heeft al 140gb gekopieerd. 180mb is kapot, en zal ik opnieuw proberen wanneer hij helemaal klaar is

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Situatie: ik heb een laptop van m'n schoonzusje waar windows niet meer op wil starten. Ze wil nog wel wat data eraf halen. De files zijn dus niet verloren gegaan, maar ik wil er op een andere manier bijkomen. Wat kan ik het beste hiervoor gebruiken? Bij voorkeur een oplossing waarbij ik een USB stick kan gebruiken, of nog beter, mijn netwerk.

Ik zat zelf aan Knoppix o.i.d te denken, is dat wat?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:37

Matis

Rubber Rocket

Gunner schreef op zondag 14 november 2010 @ 14:51:
Situatie: ik heb een laptop van m'n schoonzusje waar windows niet meer op wil starten. Ze wil nog wel wat data eraf halen. De files zijn dus niet verloren gegaan, maar ik wil er op een andere manier bijkomen. Wat kan ik het beste hiervoor gebruiken? Bij voorkeur een oplossing waarbij ik een USB stick kan gebruiken, of nog beter, mijn netwerk.

Ik zat zelf aan Knoppix o.i.d te denken, is dat wat?
Knoppix is daarvoor iets te complex of je moet veel systeemparameters uit je hoofd kennen. CD van Ubuntu Desktop downloaden, kun je kiezen of je de ISO op een CD wilt branden of op een (bootable) USB-stick wilt zetten en dan vanaf CD/USB opstarten.

Je kunt dan alles doen met de laptop, houd er alleen rekening mee dat het niet persistent is. Wanneer je de laptop afsluit, gaan al je instellingen in Ubuntu verloren.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Jrz
Jrz schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:09:
20 uur.. Was het maar waar :)

Mijn restore actie staat nu bijna een week fulltime te draaien.
Hij heeft al 140gb gekopieerd. 180mb is kapot, en zal ik opnieuw proberen wanneer hij helemaal klaar is

rescued:   183230 MB,  errsize:  16399 MB,  errors:    3572
Current status
rescued:   187388 MB,  errsize:  12241 MB,  current rate:    43008 B/s
   ipos:   172730 MB,   errors:    4166,    average rate:    46652 B/s
   opos:   172730 MB,     time from last successful read:       0 s
Splitting failed blocks...

Nog 12gb te gaan.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Matis schreef op zondag 14 november 2010 @ 14:54:
[...]

Knoppix is daarvoor iets te complex of je moet veel systeemparameters uit je hoofd kennen. CD van Ubuntu Desktop downloaden, kun je kiezen of je de ISO op een CD wilt branden of op een (bootable) USB-stick wilt zetten en dan vanaf CD/USB opstarten.

Je kunt dan alles doen met de laptop, houd er alleen rekening mee dat het niet persistent is. Wanneer je de laptop afsluit, gaan al je instellingen in Ubuntu verloren.
Bedankt voor de tip. Dat werkt echt fantastisch. Ubuntu is echt wel sterk verbeterd sinds de laatste keer dat ik het probeerde. Ben nu druk bezig om al die data naar m'n NAS te kopieeren d:)b

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Jrz
rescued:   183230 MB,  errsize:  16399 MB,  errors:    3572
Current status
rescued:   188599 MB,  errsize:  11030 MB,  current rate:      512 B/s
   ipos:   173941 MB,   errors:    4699,    average rate:    33175 B/s
   opos:   173941 MB,     time from last successful read:       0 s

En we gaan rustig door...

• Jrz
rescued:   189913 MB,  errsize:   9715 MB,  errors:    9652
Current status
rescued:   192937 MB,  errsize:   6692 MB,  current rate:    78336 B/s
   ipos:   178314 MB,   errors:   12796,    average rate:    22997 B/s
   opos:   178314 MB,     time from last successful read:       0 s

We zijn er bijna =)

• Jrz

rescued:   199622 MB,  errsize:   6788 kB,  errors:   12809
Current status
rescued:   199622 MB,  errsize:   6788 kB,  current rate:        0 B/s
   ipos:         0 B,   errors:   12809,    average rate:        0 B/s
   opos:         0 B,     time from last successful read:       0 s
Finished

Na meer dan 3 weken fulltime draaien, is er 6.7MB kapot.
Ik ga de missende deeltje nog een paar keertje proberen, in de hoop dat ik alles krijg

• Jrz

rescued:   199624 MB,  errsize:   4781 kB,  errors:    8950
Current status
rescued:   199628 MB,  errsize:   1614 kB,  current rate:      128 B/s
   ipos:   174148 MB,   errors:    2974,    average rate:       66 B/s
   opos:   174148 MB,     time from last successful read:       0 s
Retrying bad sectors... Retry 2

Who da man? Nog anderhalf megabibsjes

• Jrz

rescued:   199629 MB,  errsize:    112 kB,  errors:     177
Current status
rescued:   199629 MB,  errsize:    100 kB,  current rate:        0 B/s
   ipos:   174498 MB,   errors:     156,    average rate:        6 B/s
   opos:   174498 MB,     time from last successful read:     2.1 m
Retrying bad sectors... Retry 5

Nu nog de image zien te mounten!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kijk suoer! Ik ben momenteel ook bezig met die stap.

Is het mounten gelukt? Gewoon met:
code:
1
sudo mount -o loop /media/disk/backup.img /mnt/backup

Of moet je iets anders gebruiken?

[Updated spec's]

• Jrz
Yessa.
De laatste paar kbs duurde een aantal dagen, maar ik had hem stiekem van te voren al read-only gemount;:

mount -r -o loop kaputdisk.img /mnt/saver

Deed het voor mij.
Heleboel gekopieerd. Ik ga daarna nog kijken of ik een kopie van die image kan mounten onder osx, en kan fsck'en.. Voor het geval een paar files niet lekker waren.

Read-only natuurlijk, omdat het een image van die kapotte disk is. En niet weer 5 weken wil ddrescue'en.
Als ik hem rw ga mounten, doe ik dat wel op een kopietje ervan.

[Voor 19% gewijzigd door Jrz op 30-11-2010 18:56]

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-03 12:59
Ik heb ook de beste ervaring met GetDataBack, daarnaast werkt Easeus Data Recovery ook goed. Deze heb ik altijd gebruikt voor een schijf waar niet het OS vanaf draaide, dus meer een externe schijf of 2e ingebouwde schijf, partitie die niet in gebruik was enz.

Nu heb ik een Sony laptop waarvan ik niet precies weet waar de schijf zit (zit geen apart afdekplaatje voor onderop, alleen voor het geheugen). Ik heb dus weinig behoefte om 'm helemaal open te gaan maken en de schijf eruit ta halen ivm de nog lopende garantie. Ik wil foto's terughalen uit de Mijn Afbeeldingen map die in de loop der jaren verwijderd zijn. De laptop start dus gewoon prima op en is in de tussentijd niet geformateerd oid. De foto's zijn meestal eerst verplaatst naar de Prullenbak en vervolgens verwijderd. Als ik de recovery software wil installeren krijg ik echter nadrukkelijk de waarschuwing om de software niet te installeren op de schijf waar het OS op het moment draait dus ik heb de software op een externe schijf geïnstalleerd. Echter krijg ik geen melding dat de software ook niet gebruikt mag worden om data terug te halen juist ook van die partitie met OS die ingeladen is. Wie weet of dit gewoon kan of juist problemen kan geven en/of de kans om data terug te halen ook nog eens kan verminderen?

Ik heb al wel met beide programma's de optie in de trant van "bestanden die verwijderd zijn vanuit de prullenbak terughalen" geprobeerd maar die laat alleen de huidige bestaande files zien helaas.

Kort samengevat: ik wil dus data recoveren van de partitie die in gebruik is aangezien Windows daar vanaf draait. De software moet dus zoeken op de OS partitie die ingeladen is.

[Voor 10% gewijzigd door Neofloppy op 01-12-2010 16:44]

• Kalua
  • Laatst online: 10:42
Neoflip schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:39:
Ik heb ook de beste ervaring met GetDataBack, daarnaast werkt Easeus Data Recovery ook goed. Deze heb ik altijd gebruikt voor een schijf waar niet het OS vanaf draaide, dus meer een externe schijf of 2e ingebouwde schijf, partitie die niet in gebruik was enz.

Nu heb ik een Sony laptop waarvan ik niet precies weet waar de schijf zit (zit geen apart afdekplaatje voor onderop, alleen voor het geheugen). Ik heb dus weinig behoefte om 'm helemaal open te gaan maken en de schijf eruit ta halen ivm de nog lopende garantie. Ik wil foto's terughalen uit de Mijn Afbeeldingen map die in de loop der jaren verwijderd zijn. De laptop start dus gewoon prima op en is in de tussentijd niet geformateerd oid. De foto's zijn meestal eerst verplaatst naar de Prullenbak en vervolgens verwijderd. Als ik de recovery software wil installeren krijg ik echter nadrukkelijk de waarschuwing om de software niet te installeren op de schijf waar het OS op het moment draait dus ik heb de software op een externe schijf geïnstalleerd. Echter krijg ik geen melding dat de software ook niet gebruikt mag worden om data terug te halen juist ook van die partitie met OS die ingeladen is. Wie weet of dit gewoon kan of juist problemen kan geven en/of de kans om data terug te halen ook nog eens kan verminderen?

Ik heb al wel met beide programma's de optie in de trant van "bestanden die verwijderd zijn vanuit de prullenbak terughalen" geprobeerd maar die laat alleen de huidige bestaande files zien helaas.

Kort samengevat: ik wil dus data recoveren van de partitie die in gebruik is aangezien Windows daar vanaf draait. De software moet dus zoeken op de OS partitie die ingeladen is.
Kun je dan niet beter starten vanaf een bootable live-cd??

Vraagje van mijn kant. Ik heb een gecrashte laptop HDD, waar windows totaal niet meer op wil starten. Ik kan zelfs niet van een live-cd(Ubuntu geprobeerd, ook de windows 7 install disk geprobeerd) omdat het systeem zo traag als dikke stront door een trechter :> is geworden. Start ik echter een live cd op zonder dat de harde schijf is aangesloten, dan werkt alles wel prima. Ik heb deze nu in een andere computer hangen(die ook ontzettend traag hierdoor wordt) en ben bezig met ontrack easy recovery. Er zit ongeveer 45GB aan data op die ik er af wil halen, maar dit gaat onzttend lang duren. Hij geeft nu aan als remaining time nog 1180 uur. Zijn er manieren waarop ik dit sneller kan doen? De computer staat namelijk voornamelijk te idlen.

Signature afgekeurd door Evanescent

• Nollekeuh
  • Laatst online: 26-03 11:02
Ik ben ook bezig met een recovery van een 1,5 TB seagate schijf. De snelheid is ook bedroevend. In beginsel (koude schijf??? :? ) wil het nog wel snel gaan, maar nu doet het een sector per 5 seconden...

Nog wat neven informatie: De schijf was eerst helemaal niet meer leesbaar door een smart error. De schijf verscheen dan zelfs niet meer in de bios. Met behulp van een TTL verbinding de SMART status kunnen resetten, omdat ik dacht dat de schijf gelocked zat in BUSY state (bekend probleem met deze serie). Na het herstellen van de smart status en opnieuw wegschrijven van partitie informatie is de schijf wel weer benaderbaar. Met getdataback zijn er erg veel leesfouten en het recovery proces loopt daar vast (het indexeren van de inhoud). Ik ben nu bezig met iCare data recovery, het ziet eruit als een goed programma dat gewoon leest en standaard al fouten overslaat. Een programma als spinrite heeft geen zin, deze loopt al meteen vast met een dikke error.

Ik denk dat het ligt aan de leeskoppen? Leesfouten treden her en der op en niet consistent. Ook dat de snelheid variabel is op dezelfde datastukken doet mij denken dat er iets mis zit tussen schijfoppervlak -- leeskop door temperatuur. Ik heb ooit weleens iets gelezen van een recovery waarbij de schijf in de vriezer wordt geplaatst (vanwege het krimpen van het staal). Niet dat ik dat ga doen. Wordt ook sterk afgeraden ivm condensvorming.

• erik23
  • Laatst online: 01-04 18:35
hey,
op mijn computer had ik 4 partitie's( harde schijf 250gb)
-C:/windows vista(voor de zekerheid)
-D:/DATA
-M:/swap photoshop en downloads
-P:/ windows 7
alleen waren de D:/ en P:/ een beetje vol.
dus aangezien ik vista al een tijd niet gebruik vond ik het wel tijd om die schijf te wissen.
dus ubuntu geinstalleerd d.m.v C:/ te verwijderen en een partitie aan te maken van 2,4 gb.
die installatie zei dat het installeren van de bootloader mislukt was en dat ik een sessie zou openen (ik geloof van de live cd maar dat weet ik niet zeker)
vanuit die sessie wilde ik met gparted die ubuntu partitie verwijderen :F en de ongebruikte ruimte verdelen over D:/ en P:/.

maar toen ik na een tijdje terug kwam gaf hij meerdere foutmeldingen.
en als ik hem nu opzoek met ubuntu gparted live of gewoon de gparted live zegt hij;
unable to detect filesystem! possible reasons are:
-the filesystem is damaged
-blahblahblah.

ik kan hem niet mounten o.i.d. en windows is ook onvindbaar.
de ubuntu partitie is overigens nog steeds aanwezig

nus is mijn vraag. hoe kan ik hem repareren of alle data recoveren.

edit: ga nu testdisk proberen.
en hoe kun je getdataback gebruiken als je geen windows hebt geinstalleerd :(

[Voor 6% gewijzigd door erik23 op 04-01-2011 21:03]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-04 13:20
Misschien kan je Get Data Recover My files gebruiken. Werkt volgens mij alleen in Windows.

http://www.recovermyfiles.com/

• Kalua
  • Laatst online: 10:42
edit: ga nu testdisk proberen.
en hoe kun je getdataback gebruiken als je geen windows hebt geinstalleerd :(
Je kan Hirens boot cd gebruiken, die heeft een mini windows XP. die je op kunt starten zonder dat deze geinstalleerd hoeft te worden.

Signature afgekeurd door Evanescent

• erik23
  • Laatst online: 01-04 18:35
Kalua schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:43:
[...]

Je kan Hirens boot cd gebruiken, die heeft een mini windows XP. die je op kunt starten zonder dat deze geinstalleerd hoeft te worden.
had ik hier liggen van een oom. zelf had ik ook bartpe liggen.
maar mijn pc heeft een tik waardoor hij niet met xp om kan gaan altijd een leuke bsod.
draai hem van de gparted live cd

edit: ik kan nu met testdisk door mijn bestanden bladeren.
maar wat moet ik nu verder doen?

[Voor 9% gewijzigd door erik23 op 05-01-2011 10:35]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
[html]Dit topic is alleen bedoelt voor het delen van ervaringen met betrekking tot recoverysoftware en -methodes.
Specifieke problemen kun je kwijt in een eigen topic. Offtopic posts worden getrashed.[/html]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee