Acties:
  • +1Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
De afgelopen tijd komen er meer en meer topics voorbij over disken die stuk gaan en/of data die verloren gegaan is. De OM FAQ biedt een aantal links, tips en interessante informatie, maar natuurlijk staat daar lang nog niet alles in.
Dit topic is dan ook bedoelt om ervaringen met elkaar uit te wisselen over de verschillende manieren van datarecovery en de verschillende tools die daarvoor gebruikt kunnen worden. In veel topics wordt hier al over gesproken, maar tot nu toe hebben we geen centrale plek ervoor. En met de afnemende prijzen van harde schijven (1TB heb je al voor €75) en de toenemende hoeveelheden data die we opslaan zullen vroeg of laat meer mensen tegen dataverlies aanlopen.

Dataverlies kan in grote lijnen door 2 dingen veroorzaakt worden. Hardwarefalen of softwarefouten. Met name bij softwarefouten zijn er de nodige tooltjes beschikbaar (freeware, danwel betaald) die soms hele goede resultaten bieden, maar soms ook totaal niet werken. Hopelijk biedt dit topic een mooie ervaringendatabase die door mensen geraadpleegd kan worden voor ervaringen over datarecoverysoftware en een aanvulling geeft op de FAQ door up to date informatie van tweakers.
Heb je dus al eens (succesvol) een datarecovery uitgevoerd, geef aan welke software je hebt gebruikt en wat je eventueel verder hebt gedaan, en of het natuurlijk wel of niet het gewenste resultaat had.

Voor hardwarezaken is de OM FAQ een prima beginpunt. En voor mensen die er wat meer over willen weten, dan zijn deze presentaties van Scott Moulton ook zeker de moeite waard:
YouTube: Hard Drive Recovery Part 1
YouTube: Advanced Hard Drive Data Recovery Part 1
Maar mocht je zelf een briljante methode hebben gevonden dan mag je die hier uiteraard ook vermelden :).

Hanteer in elk geval de volgende regels bij het recoveren van data
1. Pak de OM FAQ erbij.
2. Schrijf niets meer naar de disk toe. Iedere geschreven bit reduceert de kans op een succesvolle recovery.
3. in geval van hardwarefalen, probeer een image te maken, of de data zo snel mogelijk te backuppen, voordat de disk het helemaal begeeft.
4. Is je data echt belangrijk en/of veel geld waard, overweeg dan een datarecovery bedrijf.
5. Datarecovery blijft natuurlijk eigen risico, als iemand goede ervaringen heeft met een programma wil niet gelijk zeggen dat het ook bij jou goed werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
En om zelf maar de spits af te bijten.
Ik heb voor een aantal softwaref*ckups goede ervaringen met Ontrack easy recovery pro.
Link: http://www.ontrackdatarecovery.com/file-recovery-software/

Het probleem was dat mijn disks (4 stuks, 320GB ieder) ineens niet meer leesbaar waren door brak geheugen in de server waar ze aahingen. Ze waren NTFS geformatteerd, en het waren veelal foto's, films en rars die erop stonden. Door het brakke geheugen was blijkbaar de partitietabel compleet omzeep geholpen, want ik kon totaal niets meer zien op de disk.
Door middel van de raw recovery optie heb ik vrijwel alle data terug kunnen lezen. Het duurt lang (destijds 48 uur voor het lezen van de data op een P3 600je en nog eens zo'n tijd om het te backuppen), maar het gaf zeker wel resultaat.
Vrijwel iedere rar groter dan 1MB was corrupt en kon ik niets meer mee, net als veel divxjes die ik op die schijven had staan. Met de foto's had ik echter veel meer geluk. Hier en daar een corrupte JPG, maar niet maar dan enkele tientallen op iets van 6000 foto's en gezien ik de eigenschap heb er vaak lustig op los te schieten was ik niet echt veel foto's kwijt, omdat ik er veel dubbel had.

Ontrack easy recovery is niet echt goedkoop, maar ik vind het wel een ideale tool om data terug te halen. Het let niet op partitietabellen, het begint gewoon vooraan de schijf en gaat data terughalen.
Zelfs nadat ik eens was vergeten wat bookmarks te backuppen uit m'n firefox directory en ik al een complete windows install had gedaan heb ik door middel van dit programma de bestanden teruggekregen (ook al was een groot deel overschreven). Ik zeg niet dat het altijd zo goed gaat, maar het is zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Rian schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:00:
Helaas is GetDataBack niet gratis. Je kunt het gehele programma gebruiken, tot op het punt waarop de data daadwerkelijk gerecovered wordt. Hiervoor heb je de betaalde versie nodig. Het tooltje is vrij prijzig, we hebben het hier over €94 voor de NTFS editie en €82 voor de FAT editie.
Als je inderdaad kunt zien welke bestanden je nog terug kunt vinden dan is het natuurlijk makkelijk te bepalen of het die €94 waard is. Eerlijk gezegd vindi k het nog niet eens zo bizar duur. Stel dat je al je vakantiefoto's erop hebt staan. Voor €94 kun jij je vakantie niet overdoen (en ok al zou je het kunnen, het is nooit hetzelfde :P).

• TERW_DAN
  • Niet online
MrN schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:41:
Het gaat mij puur om het terughalen van foto's van een geformateerde schijf.
Neem aan dat dit met recuva goed gaat zonder dat ik de schijf uit de pc hoef te halen?
Dat moet met Recuva wel lukken over het algemeen.
Duurt zoiets trouwens lang?
Dat ligt er aan hoe groot je disk is, en hoe goed bestanden nog te lezen zijn etc.

• TERW_DAN
  • Niet online
MrN schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:01:
En als ik uitga van een uurtje, lukt het daarin om ong 2 gig terug te halen?
Dat kan krap worden, soms heb je binnen een half uurtje al terug, soms sta je uren te wachten. De heoveelheid data die teruggehaald moet worden is niet echt boeiend, het gaat meer om de data die gescand moet worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Als het gaat om waardevolle, niet vervangbare data en een fysiek defect, dan zou ik het gewoon naar een datarecoverybedrijf sturen en er zelf vanaf blijven. Als de schijf het niet meer doet, dan kun je toch geen images meer maken.

• TERW_DAN
  • Niet online
Als je als admin inlogt en rechtsklikt op de drive en kiest voor 'take ownership', dan zou je er gewoon bij moeten kunnen komen volgens mij.

• TERW_DAN
  • Niet online
De eerste stap die je kunt proberen is de print te vervangen in de hoop dat de electronica de geest gegeven heeft en de schijf het daardoor niet meer doet. Werkt dat nog niet dan is waarschijnlijk de motor stuk (maar gezien de schijf helemaal niet gedetecteerd wordt kan het goed een probleem zijn met de electronica).

Als het echt belangrijke data is dan zou ik er niet zelf mee gaan klussen, maar dit naar een recoverybedrijf sturen.

• TERW_DAN
  • Niet online
Een PCB is te vervangen. Punt is dat je een print zoekt die zoveel mogelijk overeenkomt met die je nu hebt. Dus fabricagedatum, locatie, grootte, firmware etc.

Welke disk heb je nu precies?

• TERW_DAN
  • Niet online
Spast schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:49:
[...]

De schijf in kwestie heeft onderstaande details:
  • Western Digital WD740
  • WD Raptor
  • Serial ATA Hard Drive
  • DRIVE PARAMETERS: LBA 145226112
  • MDL:WD740GD - 00FLA2
  • DATE: 08 MAR 2005
  • DCM: HBCAJAB
  • SIZE: 74,3 GB
  • Product of Malaysia
PCB Details:
  • PCB-nummer: 2060-001213-004 REV A
Op welke gegevens ga ik nog moeten letten?
Hoe zie ik wat voor firmware versie er op staat?

Zijn er plaatsen om vervang-PCB's te verkrijgen?

Zou dit mijn vervangstuk zijn?
- http://nl.aliexpress.com/item/Western-Digital-HDD-PCB-Logic-Board-Board-Number-2060-001213-004/485308991.html
Het beste wat je kunt doen is een advertentie in V&A gooien en hopen dat iemand precies die disk heeft.

Die PCB die je daar aanhaalt zou best kunnen werken overigens.

• TERW_DAN
  • Niet online
Sluit het ding intern aan. Zeker bij schijven die niet goed gelezen willen worden wil je er geen USB tussen hebben zitten.

• TERW_DAN
  • Niet online
Ehh... die trek je gewoon uit een molex.

• TERW_DAN
  • Niet online
Er zit niet direct een molex heb, maar wel de pins ervoor.

Zo'n ding moet je daarvoor hebben. Want en standaard PATAconnector komt natuurlijk 4 pins tekort.

• TERW_DAN
  • Niet online
Wat sluit je daarop aan aan de andere kant?

• TERW_DAN
  • Niet online
Dus je hebt Windows op het ding geïnstalleerd terwijl er nog belangrijke data opstond? Dat gaat het recoveren waarschijnlijk niet makkelijker maken.

Je kunt proberen zelf de schijf te fixen met een identieke print (in de hoop dat daar het probleem lag). Anders zou ik 'm inderdaad opsturen.

• TERW_DAN
  • Niet online
Een print die precies overeenkomt met wat er nu op je disk geschroefd is. Dus zelfde type, grootte, sitecode, datecode etc.
Al denk ik eerder dat in dit geval het niet aan de print ligt, maar dat is helemaal lastig om zelf uit te proberen.

• TERW_DAN
  • Niet online
Sowieso eerst recoveren voordat je iets naar die schijf schrijft. Dus ook niet formatteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Christian_Ku schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:38:
Als bestanden met recuva worden teruggehaald maar het is maar ruwweg 30% van wat er verwijderd is. Nu heb ik dit forum al flink doorgebladerd en internet flink afgegoogled maar doorgaans zijn alternatieven minder succesvol. Heeft iemand nog een suggestie hoe ik meer resultaat kan boeken bovenop recuva?
Gewoon andere datarecovery dingen proberen. Ik heb goede ervaringen met getdataback en ontrack easy recovery. Ik durf niet te garanderen dat die meer data terug weten te halen, maar het valt te proberen. Het punt blijft dat data die kwijt is, ook echt kwijt kan zijn.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee