Toon posts:

HEX-edit corrupted Fruityloops file

Pagina: 1
Acties:
  • 712 views

• KoenAlberts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-03 17:24
Hallo allemaal,

Gisteren hebben we bij een vriend z'n computer geformateerd, wij zijn beiden erg begaan met het maken van muziek in fruityloops. Helaas is hij vergeten een mapje met al zijn .flp (fruityloops) bestanden te backuppen. We hebben gisteren daadwerkelijk de hele nacht doorgewerkt om alles weer terug te krijgen. Door middel van een mooi tooltje hebben we de bestanden allemaal kunnen terug kunnen krijgen, maar helaas waren deze allemaal corrupt en kunnen we deze niet openen in Fruityloops.

Na een beetje zoeken kwamen we erachter dat wij niet de enige zijn met dit probleem, er bestaat namelijk een manier om de headers te bewerken in HEX.

http://www.ocremix.org/forums/showthread.php?t=3577

Nu zijn we zelf niet erg begaan met het programmeren in HEX we zijn inmiddels al een aantal uren bezig en het lukt ons gewoon echt niet.

Het eerste gedeelte van de tutorial (zie URL hierboven) lukt aardig, op een gegeven moment wordt er gesproken over het einde van de HEX op te zoeken, en 22 (bytes) terug te tellen en wat er daarna komt is voor ons echt abrakadabra, we hebben het een aantal keer doorgelezen.

Het enige wat ik eruit begrijp is dat de eerste string van de header in elk fruityloops bestand gelijk is, en byte 18 en 19 (string 2 van de header) in elk fruityloops bestand gelijk zijn, maar 20 en 21 niet...
Deze verwijzen naar het einde: "de 22 bytes terugtellen". Ik heb het een aantal maal geprobeerd, maar ik kom er echt niet meer uit.

De bestanden die we kwijt zijn geraakt zijn voor ons echt belangrijke projecten, we hebben echt ons best gedaan om het zelf allemaal uit te vogelen. Zoals wij altijd andere bijstaan bij het leren maken van muziek, hopen we dat nu iemand ons zou kunnen helpen bij het terughalen van een belangrijk project.

Zou iemand met verstand van hex ons misschien kunnen uitleggen hoe we het dan wel moeten doen?!?

Alvast bedankt _/-\o_

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

HEX != taal en je kunt niet in "HEX programmeren". Neem eens een kijkje in onze Getallen en talstelsels FAQ over wat HEX wel precies is.

Verder ben je gewoon afhankelijk van hoe dat bestand in elkaar zit (ik zie dat er in dat topic ook verwezen wordt naar hoe 't bestand in elkaar zit) etc. maar 't lijkt me stug dat er alleen de "headers" dan van beschadigd zijn en acht de kans op 'redding' dan ook, zeker als je er al in hebt lopen prutten, zo goed als 0. Ik vermoed dat, als de header gaar is, de rest van de file ook als afgeschreven gezien kan en mag worden. Ik vermoed ook dat dat 'mooie tooltje' waarschijnlijk nog de bestandsnamen uit wat restanten van de MFT's heeft kunnen halen maar dat de daarbij horende blokken al overschreven zijn geweest en dus "garbage" voor een file heeft aangezien.

Verder neigt dit toch wel een beetje naar werving danwel Kan iemand even...? en dus wil ik even vast gezegd hebben dat ik niet graag zou zien dat 't topic die kant op gaat ;)

En, je hoort 't vast niet graag, maar als de projecten zo belangrijk zijn hoor je natuurlijk gewoon een backup te hebben (die regelmatig gecontroleerd wordt etc.)

[Voor 97% gewijzigd door RobIII op 02-09-2009 14:12]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• KoenAlberts
RobIII schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:04:
HEX != taal en je kunt niet in "HEX programmeren". Neem eens een kijkje in Getallen en talstelsels FAQ
Bedankt, het is misschien niet helemaal juist geformuleerd.. we hebben het internet al meerdere malen geraadpleegd over HEX. Het is voor ons zeer belangrijk en zijn bereid om het zelf te herstellen en er wat van op te steken, alleen hebben we gewoon net dat duwtje in de rug nodig.

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

KoenAlberts schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:11:
alleen hebben we gewoon net dat duwtje in de rug nodig.
Welk duwtje dan? Hoe verwacht je dat we je hierbij kunnen helpen anders dan naar die files voor je te gaan kijken? Je moet weten hoe zo'n file in elkaar steekt (dat weet je, hoewel dat natuurlijk ook maar hopen is op juiste informatie die je op een obscuur forum vindt), en dan je grijze massa gebruiken om iets te maken van de 'puzzelstukjes' die je hebt.

Het enige wat wij aan relevante info hebben en wat lijkt op een vraag is:
KoenAlberts schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:03:
Deze verwijzen naar het einde: "de 22 bytes terugtellen". Ik heb het een aantal maal geprobeerd, maar ik kom er echt niet meer uit.
Want? Hoe? Wat? Waarom? Explain. Ik neem aan dat je tot 22 kunt tellen dus dat lijkt me het probleem niet. Wat dan wel?

[Voor 29% gewijzigd door RobIII op 02-09-2009 14:15]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04 12:13
Door middel van een mooi tooltje hebben we de bestanden allemaal kunnen terug kunnen krijgen, maar helaas waren deze allemaal corrupt en kunnen we deze niet openen in Fruityloops.
Waarschijnlijk heb je alleen maar onzin bestanden terug gekregen. Als ik jou was zou ik de betreffende harddisk voorlopig niet overschrijven maar goed bewaren.

Beginnen de bestanden wel met de juiste header-bytes zoals in een normale FLP bestand?

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• KoenAlberts
RobIII schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:04:
HEX != taal en je kunt niet in "HEX programmeren". Neem eens een kijkje in onze Getallen en talstelsels FAQ over wat HEX wel precies is.

Verder ben je gewoon afhankelijk van hoe dat bestand in elkaar zit (ik zie dat er in dat topic ook verwezen wordt naar hoe 't bestand in elkaar zit) etc. maar 't lijkt me stug dat er alleen de "headers" dan van beschadigd zijn en acht de kans op 'redding' dan ook, zeker als je er al in hebt lopen prutten, zo goed als 0. Ik vermoed dat, als de header gaar is, de rest van de file ook als afgeschreven gezien kan en mag worden. Ik vermoed ook dat dat 'mooie tooltje' waarschijnlijk nog de bestandsnamen uit wat restanten van de MFT's heeft kunnen halen maar dat de daarbij horende blokken al overschreven zijn geweest en dus "garbage" voor een file heeft aangezien.

Verder neigt dit toch wel een beetje naar werving danwel Kan iemand even...? en dus wil ik even vast gezegd hebben dat ik niet graag zou zien dat 't topic die kant op gaat ;)

En, je hoort 't vast niet graag, maar als de projecten zo belangrijk zijn hoor je natuurlijk gewoon een backup te hebben (die regelmatig gecontroleerd wordt etc.)
Ja het is stom geweest om geen backup te maken en het is niet de bedoeling geweest om iemand te werven. We hebben het hele internet afgestruind naar een oplossing, maar we zijn ten einde raad en hebben hier toch maar uiteindelijk een topic gestart, hopende dat iemand met verstand van zaken ons op weg kon helpen.

mvg

• KoenAlberts
djexplo schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:14:
[...]
Waarschijnlijk heb je alleen maar onzin bestanden terug gekregen. Als ik jou was zou ik de betreffende harddisk voorlopig niet overschrijven maar goed bewaren.

Beginnen de bestanden wel met de juiste header-bytes zoals in een normale FLP bestand?
Hier begint de HEX mee:
8d 00 00 00 c5 00 00 11 02 7b d5 06 00 04 7e cd

Hier hoort het mee te beginnen:
46 4C 68 64 06 00 00 00 00 00 04 00 60 00 46 4C

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:30

NMe

Quia Ego Sic Dico.

KoenAlberts schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:22:
[...]

Hier begint de HEX mee:
8d 00 00 00 c5 00 00 11 02 7b d5 06 00 04 7e cd

Hier hoort het mee te beginnen:
46 4C 68 64 06 00 00 00 00 00 04 00 60 00 46 4C
En nu verwacht je serieus dat je header dermate verneukt is maar de rest van de file op magische wijze gefixt wordt als de header maar goed is? Als je header er al zo verneukt uitziet dan verwacht ik dat de rest van de file niet veel beter is. Zelfs al krijg je het door het aanpassen van de header in een formaat dat FL kan openen, dan nog krijg je hooguit totaal willekeurig ogende data terug.

Je bent je tijd aan het verspillen, je kan beter kijken of je met andere software het bestand beter terug kan halen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:23

mace

Sapere Aude

Wat is "de HEX" ??

Snap je wel wat hex is?

Het is een ander talstelsel, dus het IS je flp bestand, maar in een andere "taal" op je scherm getoverd.

Als jij zegt dat de header een bepaald iets moet zijn dan voer je dat toch gewoon in in je hex-editor?

• KoenAlberts
mace schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:28:
Wat is "de HEX" ??

Snap je wel wat hex is?

Het is een ander talstelsel, dus het IS je flp bestand, maar in een andere "taal" op je scherm getoverd.

Als jij zegt dat de header een bepaald iets moet zijn dan voer je dat toch gewoon in in je hex-editor?
Ik begrijp dat het flp bestand wordt omgetoverd in HEX in de desbetreffende HEX-editor

• KoenAlberts
NMe schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:27:
[...]

En nu verwacht je serieus dat je header dermate verneukt is maar de rest van de file op magische wijze gefixt wordt als de header maar goed is? Als je header er al zo verneukt uitziet dan verwacht ik dat de rest van de file niet veel beter is. Zelfs al krijg je het door het aanpassen van de header in een formaat dat FL kan openen, dan nog krijg je hooguit totaal willekeurig ogende data terug.

Je bent je tijd aan het verspillen, je kan beter kijken of je met andere software het bestand beter terug kan halen.
Dat gevoel kreeg ik ook al een beetje, hoewel ik wel heb gelezen dat fruityloops met bepaalde errors kan omgaan, desnoods krijgen we bepaalde stukken data terug die we misschien toch nog kunnen benutten.

Heeft er dan toevallig iemand een suggestie of ervaring met een bepaald recovery programma?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:23

mace

Sapere Aude

KoenAlberts schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:34:
[...]

Ik begrijp dat het flp bestand wordt omgetoverd in HEX in de desbetreffende HEX-editor
Nee, dat begrijp je verkeerd. ;)

Het is gewoon een andere manier om gegevens weer te geven.

Kijk wij tellen van 0 tot 9 (1 tot 10), dat is het decimale stelsel.
HEX is hexadecimaal dwz van 0 tot 15 (0 t/m9 en A t/m F).
Bestanden op de schijf staan in eentjes en nulletjes. binair.

Zo nu heb je er al 3 gehad.

Als jij iets opent in een hex editor verandert er helemaal niks aan je bestand, het is simpelweg een andere manier om gegevens te laten zien.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

KoenAlberts schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:34:
[...]

Er wordt niks "omgetoverd". Dit is je flp-bestand, weergegeven in hexadecimale waarden. Je zou het ook binair kunnen bekijken, maar of er nu 1111 0000 staat of F0 of 15 240 uit ons decimale talstelsel maakt niet uit, al die waarden zouden hetzelfde zijn.

Er is geen encryptie, geen encoding, geen omzetting. Dit ís gewoon je file. En die is stuk beyond repair. Even de header fixen gaat daar niets aan veranderen.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

KoenAlberts schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:40:
[...]

Heeft er dan toevallig iemand een suggestie of ervaring met een bepaald recovery programma?
GetDataBack.

[Voor 7% gewijzigd door jelmervos op 02-09-2009 14:45]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• KoenAlberts
mace schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:41:
[...]

Het is gewoon een andere manier om gegevens weer te geven.
Dat is dan mijn definitie van omtoveren...

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

KoenAlberts schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:45:
[...]

Dat is dan mijn definitie van omtoveren...
Hoe dan ook. Open in de hexeditor eens een willekeurige file (een .dll, .exe, whatever) en bekijk die data eens. Dezelfde "jibberish" als je (veronderstelde) "flp bestand". Zoals ik al eerder zei: Je "flp bestand" is zeer waarschijnlijk geen 'flp bestand' maar gewoon een random blok (oude) data van je HD. Het is niet alsof er maar "1 byte omgevallen is". Er is totaal géén overeenkomst whatsoever.

Conclusie: waiste of time, squared.

[Voor 18% gewijzigd door RobIII op 02-09-2009 14:55]

Over mij

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
NMe schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:41:
[...]
maar of er nu 1111 0000 staat of F0 of 15 uit ons decimale talstelsel maakt niet uit, al die waarden zouden hetzelfde zijn.
offtopic:
0xF0 == 240 ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Of erger nog: het is wél je flp-bestand dat deels is overschreven na de herinstallatie.
Oeps. :P

[Voor 47% gewijzigd door NMe op 02-09-2009 14:53]

• KoenAlberts

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Daar maak je allicht meer kans mee inderdaad :P
Hoe dan ook; dit gaat niet (meer) over programmeren. Misschien dat ze je in OM nog kunnen helpen. (Bijv. Thematopic: Datarecovery en check dan vooral even punt 2; heb je de herinstallatie en formattering op dezelde schijf als waar de bestanden stonden uitgevoerd dan begin maar héél hard met bidden... en als dat het geval is, ga dan meteen door naar punt 4; mits je grof wil schokken voor je bestanden en met de 0% garantie dat ze nog terug te krijgen zijn die er doorgaans bij hoort...)

[Voor 53% gewijzigd door RobIII op 02-09-2009 15:02]

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee