Thematopic: Backups

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vorige maand een nieuwe Synology DS420+ met twee 6TB WD Red Plus HDD’s aangeschaft. Deze heb ik in Raid-1 gezet met het idee dat ik er nog twee identieke HDD’s in ga stoppen.

Express niet gekozen voor SHR-1 of SHR-2 omdat ik een hogere redundancy wil.

Ook maar gelijk gebruik gemaakt van BTRFS en heb snapshots aangezet.

Toch ben ik mijn backup strategy aan het herzien.
Ik wil ook periodiek data scrubben op mijn NAS. Maar hoe “data scrub” ik mijn externe hdd backups?

Mijn externe backups zijn NTFS.
Lijkt mij met NTFS niet bepaald mogelijk.

Is het niet beter om de overstap te maken naar Linux en die externe backups te converteren naar een BTRFS systeem? Hoe zit dat met compatibiliteit met Windows?
Of is het sowiezo raadzamer om alle externe backups (+offsite) nu via de NAS te beheren (BTRFS?)

[ Voor 5% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-03-2023 23:17 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Hard gezocht naar een algemeen topic ivm dit thema, zodat ik niet loze topics moet openen om eenvoudig van gedachten te wisselen met andere tweakers ivm backups. Ik vind weinig echt goede, actieve, topics ivm de meest gebruikte software (filesync, syncback, ...). Blijkbaar zijn de meeste tweakers erg bedreven, en zijn er weinig n00bs in deze materie?

Het enige topic in dit thema wat echt goed draait is het synology topic, met veel ervaren en constructieve users, waarvoor nogmaals dank mochten ze dit hier lezen.

Ik heb er net een tweetal weken achterstallige (jaren) "spring cleaning" opzitten ivm het backuppen/syncen van al m'n devices/pc's (mac en windows), updaten, herinstalleren van het OS, het organiseren van allerhande externe schijfjes die ik had, en het configureren van een synology DS220+ NAS. Als netwerk en opslag n00b. Dus traag en moeizaam

Daartoe gebruik ik met veel dankbaarheid en plezier, als sinds jaar en dag, synbackFREE op PC (op mac nog niets eigenlijk). Zonder deze software zie ik niet in hoe ik al die jaren aan bestanden en foto's op een normale manier had kunnen syncen/opslaan/wegschrijven, zonder gebruik te maken van brakke file explorers. Zowel die van windows als Mac OS (waar je niet unanttended 1000 GB kan kopieren zonder allerhande stops/errors, weet ik veel)

[!] Waar ik nu wel tegenaan loop is het volgende: [!]

Ik zoek een application die kan syncen (beide richtingen dus) maar die ook bestanden kan verwijderen.

Stel
Folder 1 __________Folder 2
- bestand 1 _______bestand 1
- bestand 2________bestand 2
- bestand 3________bestand 3

Bij het syncen met synbackfree zal het bestand teruggezet worden vanuit de andere kant (bvb Folder 2), als je het uit volder 1 verwijderd hebt.

Wat is de naam voor het syncen met behoud van verwijder acties? Zodat ik in de documentatie van de software kan opzoeken of het werkt (ook vooral voordat ik software aankoop en dan blijkt dit niet te doen).

Ik kan niet steeds hoofdzakelijk van de NAS werken.
- Soms staat die niet aan
- Ik heb 'm niet extern bereikbaar gemaakt waardoor acties op de laptop zelf wanneer ik niet thuis ben (zoals verwijderen) bij het syncen moeten overgenomen worden op de NAS. Zoals het nu staat krijg ik al die folders/bestanden gewoon terug als ik thuis synchroniseer
- omwille van snelheid van de opslag (macbook pro) werk ik soms liever lokaal

Misschien is het antwoord heel simpel, maar ik vind niet veel informatie. Ik ben hier ook totaal niet in thuis.

Heeft het misschien te maken met het file system, die ergens moet kunnen bijhouden wat de operaties op een bestand zijn geweest, en dat de sync software hier bij moet kunnen? Het syncen is tussen AFS (apple) en BTFRS (synology)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Amos_x Ben je bekend met https://www.greenworldsoft.com/sync-folders-pro-help.php die heeft ingebouwd behoorlijk wat opties, kijk even onder Sync Modes

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Greatsword schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:32:
@Amos_x Ben je bekend met https://www.greenworldsoft.com/sync-folders-pro-help.php die heeft ingebouwd behoorlijk wat opties, kijk even onder Sync Modes
Super, hiermee heb ik de terminologie duidelijk:

A <-> B (Bidirectional synchronization mode)
A <+> B (Bidirectional synchronization mode without the tracking deletions)

Wat ik bedoel is dus het eerste.

Nu kijken of synbackfree (of wellicht een betalende versie) dit kan doen voor m'n windows omgeving
En een goed programma kiezen voor hetzelfde op mac (freefilesync, of wat jij aanhaalt, Sync Folders Pro)

Ik herinner me net dat ik sync folders pro in een heel ver verleden ooit eens heb gekocht in de macOS app store, en dit blijkt nog steeds in de laatste versie te voorzien _/-\o_ Daar maar op focussen dus, die heb ik al. Score 4,7/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:03
Voor een aanstaande langere reis ben ik op zoek naar een goede cloud oplossing voor backup van foto's/video. Ik wil het sowieso fysiek (SSD) bewaren. Daarnaast idealiter ook via de cloud. De foto's maak ik op een Sony A7 camera. Het is ook m'n plan om een simpele laptop mee te nemen. Waarschijnlijk een Chromebook.

In het verleden heb ik tijdens een langere reis Stack van TransIP gebruikt. Het probleem was dit dit voor geen meter werkte: trage Chromebook, brakke verbindingen en een upload systeem van Stack wat niet zo fijn werk. Vooral omdat Stack niet automatisch de upload hervatte na verlies van connectie, wat vaak gebeurde. Ook heb ik m'n twijfels of de Chromebook dit wel lekker trekt. Een alternatief is een goedkope MacBook Air kopen.

Het idee is nu in de avonden: Camera > data transfer naar externe SSD met Chromebook > upload via een cloud service van externe SSD (gekoppeld aan Chromebook) > cloud.

Is er een bepaalde cloud service (2-3 tb) die hiervoor aan te raden die meer betrouwbaar is? Met name met automatische hervatting van uploads met een trage verbinding in het achterhoofd? Google Drive? iCloud? OneDrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:11

_Apache_

For life.

Fuujii schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:19:
Voor een aanstaande langere reis ben ik op zoek naar een goede cloud oplossing voor backup van foto's/video. Ik wil het sowieso fysiek (SSD) bewaren. Daarnaast idealiter ook via de cloud. De foto's maak ik op een Sony A7 camera. Het is ook m'n plan om een simpele laptop mee te nemen. Waarschijnlijk een Chromebook.

In het verleden heb ik tijdens een langere reis Stack van TransIP gebruikt. Het probleem was dit dit voor geen meter werkte: trage Chromebook, brakke verbindingen en een upload systeem van Stack wat niet zo fijn werk. Vooral omdat Stack niet automatisch de upload hervatte na verlies van connectie, wat vaak gebeurde. Ook heb ik m'n twijfels of de Chromebook dit wel lekker trekt. Een alternatief is een goedkope MacBook Air kopen.

Het idee is nu in de avonden: Camera > data transfer naar externe SSD met Chromebook > upload via een cloud service van externe SSD (gekoppeld aan Chromebook) > cloud.

Is er een bepaalde cloud service (2-3 tb) die hiervoor aan te raden die meer betrouwbaar is? Met name met automatische hervatting van uploads met een trage verbinding in het achterhoofd? Google Drive? iCloud? OneDrive?
Ik zelf gebruik hier Nextcloud voor.
Met de desktop cliënt en android app als gebruikers.
En een gevirtualiseerde VM als server met Nextcloud als server.

Op die VM staat alleen nextcloud applicatie, de data folder word gemount via sshfs naar een fileserver, daar staat dus de daadwerkelijke data. In mijn geval is het de fysieke host die de virtual machine host.

Niet zo snel op te zetten als een Dropbox / Onedrive, of Google drive. Maar de data blijft wel "bij jou".

Je kan zoveel data absorberen als jij er hdd's aan koppelt.

De cliënts hervatten wel de uploads :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08-2024
meermarco schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:55:
Situatie: C schijf PC enkel in gebruik voor Windows en programma’s. Alle data (pst files etc) opgeslagen op D (andere HDD). Tevens sla ik hier foto’s op etc. Schijf is 1 TB groot.

Ik plaats foto’s in de map per jaar. Dus map 2020-2021-2022 etc.

Alles van de D schijf zet ik op een externe HDD. (5TB) eens in de week. Aangezien ik teveel foto’s heb voor de D schijf laat ik daar een vorig jaar en huidig staan. De rest gaat weg. (Die staan enkel extern). ( nu dus 2021-2022).

De externe HDD zet ik eens in de maand over naar een andere externe HDD die ik op kantoor bewaar.

Ik wil nu nog duplicTi2 gebruiken om de d schijf dagelijks even veilig te stelllen op de C schijf.

Aangezien ik alles encrypt met bitlocker, dan hoef je toch niet ook nog de encryptie te gebruiken van duplicati?
Zijn je C en D schijf fysiek dezelfde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08-2024
Fuujii schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:19:

Alle cloud providers doen dit wel automatisch. Ik gebruik zelf hiervoor OneDrive, werkt uitstekend.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:18
Voor een familielid (digibeet, 70+) op zoek naar een goede backup oplossing die zij zowel zelf kan uitvoeren als ook veilig is. Ze had nu haar dierbare foto's op een USB stickje gezet, maar alleen de originelen. Geen echte backup dus. Gisteravond daar geweest en bleek de helft van de bestanden al kapot (volledig beschadigd en/of gevlekt). Hoewel ik er al eerder voor had gewaarschuwd wil ze nu toch een betere methode kiezen.

Ik ben zelf meer voor HDD wegens eigen negatieve ervaringen met flash, waarbij de flash ineens kapot ging. Die ervaring zowel bij SSD wat maanden op de schap als USB sticks. Heb haar gezegd dat ze best eens kan beginnen met een 1TB externe HDD. Ze heeft nu 25GB aan data, wellicht dat dit toekomstig 100GB wordt maar dan houdt het ook wel op verwacht ik.

Maar nu ik in de Pricewatch kijk lees ik ook daar veel spontane uitval bij externe HDD's en kom ik in dubio wat verstandig is. Ik wil haar geen spul aanpraten en laten kopen waarna ze vervolgens alsnog de boel kwijt raakt. Dus wat kan ik haar nu het beste aanraden te doen? Kan ze toch beter de cloud aanhouden en daar maandelijks wat voor betalen? Of anders welke HDD? Welk medium zou dan het origineel moeten bevatten en welke de kopie?

Voornamelijk gekeken naar (allen last van defecten binnen 2jr):
uitvoering: WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart
uitvoering: WD My Passport 1TB Zwart
uitvoering: Seagate Expansion Portable Drive (2021) 1TB Zwart
WD site: WD My Passport (zie reviews, ook veel negatieve)

Optioneel tov bovenstaand kan ook een interne 3,5" HDD nemen met losse case. Moet het wel echt beter zijn dan die kant en klare 2,5" disken. In geval van HDD dacht ik het origineel daarop en als backup alsnog een USB stick ernaast. Ik twijfel alleen of ze zelf die sync begrijpt en zal/kan doen, dus dat is ook nog echt een ding.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 10-08-2023 02:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Om hoeveel GB/TB gaat het? Niet goed gelezen, momenteel 25GB dus. Ik zou voor cloud gaan denk ik.

Een HDD kan van tafel vallen en ook kapot zijn. Huis kan afbranden en data verloren. Schijf kan gejat worden. Je moet discipline hebben om de backup bij te houden en hebt dan nog steeds geen versioning.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2023 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ik heb bij mijn opa (90) een scheduled task die winscp gebruikt.
Doet een remote sync naar mijn sftp.
Die sftp word dan weer dagelijks naar een andere disk gekopieerd.Een aardige 1-2-3 methode.

Heb de upload geknepen op 75% van de max snelheid. Het volume is ~190GB / 70k foto's.

Voordeel,
Thuis genoeg storage,
Geen omkijken naar,
geen interactie nodig van gebruiker
Ik sync ook de logs, dus kan zien hoever ie is

Nadeel,
Na een paar weken (en paar uur per week aan) duurt 190GB een eeuwigheid.
Dus ga er van dr week even met een externe ssd naar toe. *

*
Laptop ging tijdje geleden stuk. Hij heeft nu nieuwe. En heb zn data op de sftp staan, en hij synct terug. Dus hij heeft nu nog maar een deel van zn data terug.

Die nextcloud oplossing van eerder, die wil vaak updaten, en dat moet de gebruiker steeds doorklikken.
Technisch werkt het aardig, maar teveel irritante updates (met verplichte reboots).

[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 10-08-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:18
Bedankt nog @ThinkPad en @_Apache_ voor jullie reacties.

Inmiddels heb ik het advies van jou (@ThinkPad ) overgenomen en de cloud genoemd als alternatief bij 1 van haar kinderen. Zij gaan nu eerst uitzoeken wat ze zelf hebben. Misschien een Office pakket met cloud erbij en dat via die weg op te lossen is of dat er toch gekozen gaat worden voor een losstaand abonnement.

Mocht het dat laatste worden, is Microsoft of GDrive dan nog te adviseren mbt privacy en de gevaren van algoritmische fotoscanning > foto's van kleinkinderen bloot in een badje > accountblokkade? Zal het meevallen of kan er beter een andere aanbieder worden gekozen? Zo ja welke?

PS: mocht de vraag hier niet passen dan excuus en aub verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-05 18:47
Vraagje: Ik heb een HDD WD paspoort vol met films. Hoe maak ik een reserve kopie van een WD paspoort?

MVG Lennie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:05
Lennie schild schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:03:
Vraagje: Ik heb een HDD WD paspoort vol met films. Hoe maak ik een reserve kopie van een WD paspoort?

MVG Lennie
Nieuwe schijf kopen, kopiëren, plakken? Maar waarschijnlijk had je dacht ook al bedacht :) Dus ik gok dat hier meer achter zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

kevi-n1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:00:
[...]

Nieuwe schijf kopen, kopiëren, plakken? Maar waarschijnlijk had je dacht ook al bedacht :) Dus ik gok dat hier meer achter zit...
Waarom denk je dat? Ik zat vorige maand nog bij een kennis copy-paste te doen om een backup te maken. Maar ze is 70+ en onzeker over haar eigen digitale vaardigheden dus ze wilde graag dat ik het deed omdat het belangrijke documenten waren. Liever op deze manier dan achteraf puinruimen omdat ze het zelf verkeerd heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Lennie schild schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:03:

MVG Lennie
Echt niet lullig bedoeld, maar als je zulke vragen stelt, wat niet erg is, dan zou ik zoiets als Backblaze aanraden voor enkele euro's per maand. Zonder omkijken is heel je computer continue gebackupped, en als je de WD paspoort schijf elke maand even aansluit, wordt die ook meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:05
Omdat iedereen (ook jij) aannames maakt over wat de ander bedoeld :)
De vraag van @Lennie schild klinkt simpel maar misschien is deze juist wel complex.

Ik doe de aanname dat als iemand weet hoe je een video naar een externe hardeschijf kopieert, dat diegene ook wel zal weten hoe dit naar een andere externe schijf gaat.

Jouw ervaring in jouw omgeving laat zien dat dit misschien te snel gedacht is en dat ook dat een moelijke stap kan zijn.

Dus @Lennie schild kan je ons vertellen of dit de oplossing voor je probleem is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennie schild
Ik bedoel, je kan bijv een backup maken van Windows op een klein usb stickje, kan je dit ook met een hdd op een stickje? Sorry ik ben niet zo computer handig.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09
@Lennie schild
Nee Lennie, backups maak je niet op een USB-stick: een USB-stick is daar te onbetrouwbaar voor.
Backups maak je op een andere harddisk (bv. een 2,5" USB-harddiskje of in de cloud.

En een backup kun je handmatig maken (via kopiëren van mappen naar de backup-schijf) of geautomatiseerrd (bv. met de nog steeds in Windows ingebouwde backupfunctie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennie schild
Renault schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:05:
@Lennie schild
Nee Lennie, backups maak je niet op een USB-stick: een USB-stick is daar te onbetrouwbaar voor.
Backups maak je op een andere harddisk (bv. een 2,5" USB-harddiskje of in de cloud.

En een backup kun je handmatig maken (via kopiëren van mappen naar de backup-schijf) of geautomatiseerrd (bv. met de nog steeds in Windows ingebouwde backupfunctie).
Dankjewel voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
Ik zou graag onze telefoons, laptops en pc’s standaard periodiek naar een externe bron automatisch willen backuppen.

Wat is de beste oplossing?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:58:
Ik zou graag onze telefoons, laptops en pc’s standaard periodiek naar een externe bron automatisch willen backuppen.

Wat is de beste oplossing?
Nextcloud, zelf hosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Die oplossing is zo niet te geven omdat je te weinig gegevens verstrekt.
De gemakkelijkste oplossing (maar niet de goedkoopste) is om al die apparaten naar de Cloud te laten backuppen.
Maar afhankelijk van je situatie en wensen / eisen zou een eigen opslag thuis ook in aanmerking kunnen komen (bv. een NAS of externe harddisk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 18:12
Beste

Ik ben op zoek naar een programma die mijn onedrives files automatisch backuped. De files worden naar een locatie op de pc gebackuped. Zou deze graag ook nog naar een externe locatie uploaden.

Momenteel gebruik ik EaseUS Todo Backup. Programma werkt, ingesteld dat hij bij opstarten pc iedere keer een back up maakt.

Echter start het programma niet automatisch op (wel ingesteld bij taakbeheer tabje opstarten). Ook manuel geprobeerd een opstartapp toe te voegen (zie screenshot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gA0seswPYkCN-6r5lUxk103aLO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PAfdCDdBbfg2SgJbAaWjgIFI.png?f=user_large

Graag zou ik iets anders willen gebruiken. Tenzij iemand kan maken dat het auto opstarten werkt.

Gelieve geen diy oplossing. Nas mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:25
Je zou kunnen kijken naar SyncBackPro.

Ik gebruik deze software om gegevens te backuppen naar elders.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackUpVraag
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-06-2024
Goedendag! Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede best practise rondom het maken van back-ups.

Huidige situatie: Eens in de zoveel tijd zet ik al mijn bestanden op een externe harde schijf. Dat is gewoon een kwestie van bestanden selecteren, kopiëren en dan plakken op de SSD. Eigenlijk is dat de meeste basale manier van back-ups maken.

Tot nu toe heb ik het onderdeel cloudopslag eigenlijk volledig buiten beschouwing gelaten. OneDrive, GoogleDrive, geen idee welke mogelijkheden er eigenlijk allemaal zijn. Ik ben eigenlijk benieuwd naar hoe andere dit zelf aanpakken en waarom ze voor die manier gekozen hebben om hun bestanden te back-uppen, zodat ik op basis daarvan een goed beeld kan krijgen van hoe ik mijn huidige situatie kan verbeteren.

Ik ben ook wel benieuwd of het handmatig kopiëren en plakken van bestanden wel de handigste manier is om data te back-uppen. Met foto's en filmpjes loopt het aantal GB al snel op. Ik heb gemerkt dat als ik alles in 1x doe, dat de explorer dat niet echt leuk vindt en het kopiëren enorm traag wordt. Bij het kopieren van sommige mappen geeft hij zelfs aan dat hij er uren over gaat doet. Als ik vervolgens een aantal kopieeracties in de pauze stand zet, dan gaat het opeens een heel stuk sneller... Toch is de laptop er toch nog steeds meerdere uren mee bezig.

Al met al ben ik op zoek naar een wat meer praktische manier van back-ups maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BackUpVraag schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:52:

Ik ben ook wel benieuwd of het handmatig kopiëren en plakken van bestanden wel de handigste manier is om data te back-uppen.
Nee. Dat is de slechtste manier. Je wilt backups automatiseren. Als je het handmatig doet dan ga je het vergeten of je denkt er wel aan maar doet het toch niet omdat het allemaal zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackUpVraag
downtime schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Nee. Dat is de slechtste manier. Je wilt backups automatiseren. Als je het handmatig doet dan ga je het vergeten of je denkt er wel aan maar doet het toch niet omdat het allemaal zo lang duurt.
Daar ben ik dus eigenlijk zelf ook wel achter gekomen. Daarom ben ik benieuwd wat juist wel een betere aanpak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackUpVraag
Ik krijg niet echt bepaald inhoudelijke reacties op mijn vraag. Jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:04
BackUpVraag schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:33:
Op zich kreeg je als inhoudelijke reactie: automatiseer.

Maar wat heb je zelf al uitgezocht? En wellicht gewoon eerst iets proberen (backblaze, onedrive) en daarna meer met concrete vragen komen. Nu is je vraag dusdanig open dat er niet een zinnig antwoord te geven valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BackUpVraag schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:33:
Dat is omdat je over een breed onderwerp zo’n ontzettend vage vraag stelt. Waar begin je? Er zitten zoveel aspecten aan. Het beste antwoord kan wel eens zijn om gewoon te googelen. Do your own research. The truth is out there.

Dingen om over na te denken: Wil je een cloud oplossing? Wil je dat juist absoluut niet? Heb je een budget? Of mag het eigenlijk niks kosten? Want geld is de belangrijkste reden waarom de meeste mensen geen (goede) backups hebben. Want hoeveel is een backup (die je misschien wel nooit nodig hebt) je waard als je voor dat geld ook veel leukere dingen kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thibaut1234 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:27:
Ik ben op zoek naar een programma die mijn onedrives files automatisch backuped. De files worden naar een locatie op de pc gebackuped. Zou deze graag ook nog naar een externe locatie uploaden.

Momenteel gebruik ik EaseUS Todo Backup. Programma werkt, ingesteld dat hij bij opstarten pc iedere keer een back up maakt.

Echter start het programma niet automatisch op (wel ingesteld bij taakbeheer tabje opstarten). Ook manuel geprobeerd een opstartapp toe te voegen (zie screenshot).
Je hebt (na 3 maanden) waarschijnlijk al een oplossing gevonden maar jouw probleem is waarschijnlijk dat Windows weigert om programma’s automatisch met admin rechten te starten. En helaas geeft ie daar geen foutmelding over.

Jouw opties:
  • Het programma altijd handmatig starten.
  • Het programma met Task Scheduler starten.
  • Een programma gebruiken wat je als service kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 01:31
BackUpVraag schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Daar ben ik dus eigenlijk zelf ook wel achter gekomen. Daarom ben ik benieuwd wat juist wel een betere aanpak is.
  1. Automatisch
  2. Meerdere plaatsen/manieren
  3. Controleren
Ik zou vooral iets instellen dat automatisch gaat en altijd werkt. Ook tijdens de vakantie waarbij je toch even de foto's op je telefoon moest leegmaken naar je laptop, vervolgens laptop gepikt of stuk, foto's kwijt.

Meerdere manieren, dat hoeft niet helemaal te overlappen met de beschikbaarheid op vakantie maar als je alles naar de Cloud stuurt overweeg dan ook een externe schijf die je bij familie legt.

Een belangrijk punt:controleer, probeer regelmatig of je die foto's van een week geleden kan vinden op je (cloud)backup en wees doortastend, werken die filmpjes ook en die belangrijke screenshots? Je wil niet dat je door één of ander filtertje of de verkeerde map of nieuw screenshot programma ineens zaken mist.

Ik vind zelf SyncThing een mooie oplossing, je kan zelfs met familie en vrienden backup ruimte delen. Jij zet dus 20 GB bij hen en zij bij jou. Je kan dat versleuteld of juist niet versleuteld doen. Dit werkt ook goed als apparaten niet altijd aan staan, bijvoorbeeld je telefoon naar je laptop syncen.

Als cloudopslag doe ik het 'zelf' bij Amazon Glacier, dat is iets lastiger dan de standaard partijen zoals Google of One drive maar heel voordelig en daardoor ook een mooie tweede oplossing. Er zijn tientallen stukjes open source software die het werkelijke uploaden voor je regelen.

Onlangs was een Australische firma toch zijn data kwijt bij een Google Cloud dienst, vandaar, een fout is zo gemaakt en je wilt niet die ene persoon zijn die 'altijd netjes de backup had gemaakt naar CloudXYZ, maar nu alles toch kwijt' (Het kan ook een gebruikers of financiele fout zijn).

Nog een punt bij controleren: Wees extra scherp en voorbedacht of veranderingen, nieuwe laptop, oude gaat naar familie, data wordt gewist, blijft het dan nog wel in de backup staan of ben je het daar dan ook kwijt. Het configureren van de nieuwe laptop wordt vergeten en het backup-horror-scenario wordt je al duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackUpVraag
downtime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Dat is omdat je over een breed onderwerp zo’n ontzettend vage vraag stelt. Waar begin je? Er zitten zoveel aspecten aan. Het beste antwoord kan wel eens zijn om gewoon te googelen. Do your own research. The truth is out there.

Dingen om over na te denken: Wil je een cloud oplossing? Wil je dat juist absoluut niet? Heb je een budget? Of mag het eigenlijk niks kosten? Want geld is de belangrijkste reden waarom de meeste mensen geen (goede) backups hebben. Want hoeveel is een backup (die je misschien wel nooit nodig hebt) je waard als je voor dat geld ook veel leukere dingen kunt kopen?
Mijn probleem is ook een beetje: Waar begin je? Dezelfde vraag die jij stelt. Google levert zoveel verschillene oplossingen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer ziet. Vandaar dat ik dacht: Laat ik hier eens vragen hoe het nu zit en wat mensen hier zouden adviseren.

Ik heb daardoor ook nog niet echt een beeld van wat ik anders zou moeten doen en wat aarvoor nodig is. Tot nu toe is het lekker makkelijk en goedkoop, maar het zou ook zomaar een keer fout kunnen gaan. Vandaar dat ik toch maar eens wil onderzoeken naar de mogelijkheden. De vragen die je stelt zijn vragen die daarna zouden moeten volgen als je weet wat er ongeveer mogelijk is.
jnr24 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:05:
[...]
  1. Automatisch
  2. Meerdere plaatsen/manieren
  3. Controleren
Ik zou vooral iets instellen dat automatisch gaat en altijd werkt. Ook tijdens de vakantie waarbij je toch even de foto's op je telefoon moest leegmaken naar je laptop, vervolgens laptop gepikt of stuk, foto's kwijt.

Meerdere manieren, dat hoeft niet helemaal te overlappen met de beschikbaarheid op vakantie maar als je alles naar de Cloud stuurt overweeg dan ook een externe schijf die je bij familie legt.

Een belangrijk punt:controleer, probeer regelmatig of je die foto's van een week geleden kan vinden op je (cloud)backup en wees doortastend, werken die filmpjes ook en die belangrijke screenshots? Je wil niet dat je door één of ander filtertje of de verkeerde map of nieuw screenshot programma ineens zaken mist.

Ik vind zelf SyncThing een mooie oplossing, je kan zelfs met familie en vrienden backup ruimte delen. Jij zet dus 20 GB bij hen en zij bij jou. Je kan dat versleuteld of juist niet versleuteld doen. Dit werkt ook goed als apparaten niet altijd aan staan, bijvoorbeeld je telefoon naar je laptop syncen.

Als cloudopslag doe ik het 'zelf' bij Amazon Glacier, dat is iets lastiger dan de standaard partijen zoals Google of One drive maar heel voordelig en daardoor ook een mooie tweede oplossing. Er zijn tientallen stukjes open source software die het werkelijke uploaden voor je regelen.

Onlangs was een Australische firma toch zijn data kwijt bij een Google Cloud dienst, vandaar, een fout is zo gemaakt en je wilt niet die ene persoon zijn die 'altijd netjes de backup had gemaakt naar CloudXYZ, maar nu alles toch kwijt' (Het kan ook een gebruikers of financiele fout zijn).

Nog een punt bij controleren: Wees extra scherp en voorbedacht of veranderingen, nieuwe laptop, oude gaat naar familie, data wordt gewist, blijft het dan nog wel in de backup staan of ben je het daar dan ook kwijt. Het configureren van de nieuwe laptop wordt vergeten en het backup-horror-scenario wordt je al duidelijk ;)
Dit stukje leidde toch wel tot wat vragen: Hoe automatiseren? Op dit moment sluit ik mijn externe harde schijf alleen aan als ik een back up ga maken. Anders sluit ik hem niet aan op mijn laptop. Ik zou ook niet echt weten waarom ik tijdens een vakantie back ups zou moeten maken van mijn gegevens op de laptop. Daarin verandert toch niets, want die blijft lekker thuis. Enige wat ik op vakantie bij heb waarop nieuwe data komt, is een mobiel. En die maakt dagelijks een back-up naar een google drive. Mocht ik mijn mobiel verliezen, dan heb ik via die weg nog altijd mijn foto's. Heel veel andere spannende dingen komen er niet bij tijdens een vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
BackUpVraag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Mijn probleem is ook een beetje: Waar begin je? Dezelfde vraag die jij stelt. Google levert zoveel verschillene oplossingen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer ziet.

[...]

Dit stukje leidde toch wel tot wat vragen: Hoe automatiseren? Op dit moment sluit ik mijn externe harde schijf alleen aan als ik een back up ga maken. Anders sluit ik hem niet aan op mijn laptop. Ik zou ook niet echt weten waarom ik tijdens een vakantie back ups zou moeten maken van mijn gegevens op de laptop. Daarin verandert toch niets, want die blijft lekker thuis. Enige wat ik op vakantie bij heb waarop nieuwe data komt, is een mobiel. En die maakt dagelijks een back-up naar een google drive. Mocht ik mijn mobiel verliezen, dan heb ik via die weg nog altijd mijn foto's. Heel veel andere spannende dingen komen er niet bij tijdens een vakantie.
Stel eerst voor jezelf de vraag wat je kan missen. Hoe neurotisch je bent etcetera. Ik zelf accepteer dat ik best een paar dagen lang foto's of documenten kwijt kan raken, maar ik zou niet willen dat ik afhankelijk ben van handmatig elke X weken kopiëren. (Echt heel leuke foto's of belangrijke dingen stuur ik direct naar Gdrive, de standaard zooi gaat naar OneDrive, ik dacht alleen via wifi)

Vervolgens een stukje kosten en praktische haalbaarheid. Maak je bijvoorbeeld heel veel heel leuke babyfilmpjes dan zal je toch flink moeten backuppen en waarschijnlijk wil je die backup ook over 4G doen.

En zo kan je een plannetje maken. Elke week 50GB aan foto's en filmpjes backuppen over wifi of 4G, of alleen via wifi. Na tien jaar heb je dan 12 TB, wil je dat in de cloud houden of op externe schijven. Waar laat je die schijven. Wil je daarvoor een NAS kopen, ook een NAS bij familie?

Als je dat een beetje helder hebt dan kan je zoeken wat er is. Apple iCloud, OneDrive, GDrive, doorgaans werken deze diensten als je ze goed instelt op je telefoon of laptop volautomatisch. Zodra je een foto of documentje maakt staat het binnen een halve minuut ook in de cloud. Wil je daar €10 per maand voor betalen of gebruik je het als 'eerste lijns backup' en zet je het na een paar maanden op een externe schijf of een externe schijf én laptop en waar laat je die externe schijf.

Met vakantie bedoelde ik natuurlijk als je een apparaat meeneemt op vakantie. En vakantie is een mooi scenario want de boel kan thuis óf op vakantie gestolen worden en wat doe je dan, heb je dan nóg een backup?

Een externe schijf aansluiten is een voordelige maar lastige manier van backup. Als je de boel niet aansluit hebt je geen backup en als je de boel wel aansluit kan het tegelijk afbranden, gestolen worden, waterschade, tegelijk stuk gaan of misvormde bestanden aanmaken en zo verder.

Nogmaals een enkele backup is eigenlijk geen backup. Verder is het te vergelijken met schoonmaken, de één vindt het fijn om elke dag de hoekjes te stofzuigen en de ander stofzuigt amper 6 keer per jaar en vergeet dan nog de hoekjes ;)

Naast de bekende 'big tech' die ik noemde zijn er vele alternatieven:
https://crossclave.com/one/
https://www.synology.com/en-global/dsm/solution/data_backup
https://proton.me/drive/pricing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:37

Marc H

- - Is wakker - -

BackUpVraag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Mijn probleem is ook een beetje: Waar begin je? Dezelfde vraag die jij stelt. Google levert zoveel verschillene oplossingen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer ziet. Vandaar dat ik dacht: Laat ik hier eens vragen hoe het nu zit en wat mensen hier zouden adviseren.

Ik heb daardoor ook nog niet echt een beeld van wat ik anders zou moeten doen en wat aarvoor nodig is. Tot nu toe is het lekker makkelijk en goedkoop, maar het zou ook zomaar een keer fout kunnen gaan. Vandaar dat ik toch maar eens wil onderzoeken naar de mogelijkheden. De vragen die je stelt zijn vragen die daarna zouden moeten volgen als je weet wat er ongeveer mogelijk is.

[...]

Begin eerst eens met simpele gegevens verzamelen.

Hoeveel data moet je back-uppen? Hoe vaak wijzigt deze data? Kan je onderscheid maken tussen verschillende soorten data? Je kan wel dagelijks je filmcollectie gaan back-uppen, maar als daar maar eens in de drie maanden een filmpje bijkomt is dat "misschien" overkill.

Als daarentegen aan een boek loopt te schrijven of een administratie in excel bijhoudt kan het handig zijn om die ook op een cloud oplossing te hebben staan, omdat die ook gelijk versie backups maakt. Dat wil zeggen dat je niet alleen de meest recente versie hebt, maar ook oudere versies. (Ik heb op OneDrive documenten staan waar is zo nu en dan aan werk/wijzig. Ik kan op OneDrive nog steeds versies van die bestanden terughalen uit 2019(!))

Eén backup is niet voldoende. Een externe harddisk met een backup is beter dan geen backup, maar wat als er brand uitbreekt? Als jet goed wil doen dan is een backup offsite eigenlijk een must. Ik heb daarom twee externe disks als backup. Elke week maak ik een backup naar één van de disks en die verdwijnt in mijn la op kantoor. Aan het einde van de week neem ik de disk met de oudste backup mee naar huis en maak in het weekend een backup daarop. Zo heb ik altijd een back-up buitenshuis liggen. Daarnaast gebruik ik voor regelmatig veranderende bestanden OneDrive.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 23:07
Wat off-site backups betreft: ik heb in de kruipruimte van mijn huis ('99-er, dus wel beton alles) een kastje (behoorlijk stevig kunststof) neergelegd met daarin een PI en een 4TB HDD. Niet waterdicht, maar wel spatwaterdicht. Die HDD is normaal uitgeschakeld (scheelt natuurlijk stroom maar vooral warmte), en die schakel ik in met zo'n ding vanaf de pi via een ssh sessie: https://www.bitsandparts....-1-(enkelvoudig)-p1924788
.. en dan kan ik backups draaien, en daarna gaat de HDD weer uit.

Als nu de brand uitbreekt heeft dat kastje naar mijn gevoel een redelijk grote kans van overleven, iig. meer dan een HDD in een computer een een van de kamers van het huis. Het is niet zo mooi als een echte offs-site natuurlijk, maar wel een stukje beter en het kost niet zo veel om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ISaFeeliN schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:27:
Wat off-site backups betreft ...
Als nu de brand uitbreekt heeft dat kastje naar mijn gevoel een redelijk grote kans van overleven, iig. meer dan een HDD in een computer een een van de kamers van het huis. Het is niet zo mooi als een echte offs-site natuurlijk, maar wel een stukje beter en het kost niet zo veel om te doen.
Afhankelijk van hoe waterdicht de kruipruimte is, hopen dat men niet gaat blussen, als men dat gaat doen, zal spatwaterdichtheid onvoldoende zijn (tenminste, dat zou mijn vrees zijn). Off-site is voor mij echt ergens anders (op zijn minst een andere wijk)

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 14-05-2024 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ISaFeeliN
begintmeta schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:56:
[...]

Afhankelijk van hoe waterdicht de kruipruimte is, hopen dat men niet gaat blussen, als men dat gaat doen, zal spatwaterdichtheid onvoldoende zijn (tenminste, dat zou mijn vrees zijn). Off-site is voor mij echt ergens anders (op zijn minst een andere wijk)
Ja het kan altijd beter he, dat zeg ik ook. Dit is gewoon een low-budget iets beter dan anders oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
@ISaFeeliN Ik vind het wel een mooie oplossing.

Qua stroom/inschakelen heb je nog wel wat truukjes, je kan bv de Raspi de laptop laten pingen, als dit lukt dan mag de schijf aan, blijft hij uit. Je kan het nog slimmer maken: mobiel en laptop pingen terug: dan pas aan (als je bv vaak de laptop aan laat staan).

Kijk ook eens naar Syncthing, die synchroniseert zodra het kan en kan ook synchroniseren naar een bekende die jou wel een tiental GB wil doneren (en jij hem/haar).

USB stick kan redelijk goed tegen water, die kan je altijd nog voor 'extra' gevoelige of leuke zaken gebruiken. En dit soort SDD cases zijn ook interessant voor backup schijven:
https://sabrent.com/products/EC-WPNE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Een backup-plan gaat volgens mij om meerdere dingen:

Hoe belangrijk is de data die je wil beschermen voor je? M'n trouwfoto's vind ik voor mij belangrijker dan de vakantiefoto's van afgelopen wintersport. Maar die vakantiefoto's vind ik weer belangrijker dan wat gedownloade films. En zo moet je een beetje er naar kijken: hoe verdrietig wordt je als het weg is?

Waartegen wil je je beschermen? Falen van een harde schijf? Bescherming tegen ransomware? Bescherming voor als je huis volledig afbrandt?

En natuurlijk ook: hoeveel geld ben je bereid aan bescherming uit te geven?

Afhankelijk van al je antwoorden kan het al prima zijn om handmatig eens per maand een kopietje te maken, als je data niet zo belangrijk voor je is. Of een backup-storage in de kruipruimte, als je een volledige uitslaande brand als onwaarschijnlijk inschat. Maar als je data echt, echt heel belangrijk is en je je wil beschermen voor multi-continent nuclear war, dan is 1 off-site backup wellicht weer te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:35:
Een backup-plan gaat volgens mij om meerdere dingen:

Hoe belangrijk is de data die je wil beschermen voor je? M'n trouwfoto's vind ik voor mij belangrijker dan de vakantiefoto's van afgelopen wintersport. Maar die vakantiefoto's vind ik weer belangrijker dan wat gedownloade films. En zo moet je een beetje er naar kijken: hoe verdrietig wordt je als het weg is?

Waartegen wil je je beschermen? Falen van een harde schijf? Bescherming tegen ransomware? Bescherming voor als je huis volledig afbrandt?

En natuurlijk ook: hoeveel geld ben je bereid aan bescherming uit te geven?

Afhankelijk van al je antwoorden kan het al prima zijn om handmatig eens per maand een kopietje te maken, als je data niet zo belangrijk voor je is. Of een backup-storage in de kruipruimte, als je een volledige uitslaande brand als onwaarschijnlijk inschat. Maar als je data echt, echt heel belangrijk is en je je wil beschermen voor multi-continent nuclear war, dan is 1 off-site backup wellicht weer te weinig.
Je vergeet Bitflips en data-rot aan dit lijstje toe tevoegen O-)
Als je data je heilig is moet je hier eigenlijk ook rekening mee houden.

Maargoed snap dat dit een opsomming als reactie op iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Ik ben zelf niet zo’n fan van automatiseren. Hoe gaat dit in praktijk met IOS>Windows>NAS. Hoe controleer en weet ik zeker dat alles goed is over gekomen? Ik maak veel foto’s en schiet veel video’s.

Ik selecteer en exporteer mijn foto bibliotheek vanuit mijn iPhone naar een mapje op mijn iPhone, die ZIP ik en stuur dit naar mijn laptop.
Pak die ZIP uit en stuur dat door naar NAS en externe SSD+HDD.

128 items geselecteerd, geexporteerd en 128 items uitgepakt.

Laatste foto die geexporteerd is label ik zodat ik weet waar ik ben gebleven bij de volgende export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zakkenwasser schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 05:41:
[...]

Ik ben zelf niet zo’n fan van automatiseren.
Ik ben zelf niet zo'n fan van handwerk. Vooral omdat alleen mensen met ijzeren discipline vaak genoeg de tijd nemen om backups maken. Vaak begint dat goed en na een paar weken komt de klad erin en gaan ze steeds meer uitstellen. Zeker als het een grote backup is die uren duurt.

Daarom moet je automatiseren zodat je zeker weet dat die backup elke dag draait en dat alleen bestanden die nieuw of gewijzigd zijn in de backup worden meegenomen.
Hoe gaat dit in praktijk met IOS>Windows>NAS. Hoe controleer en weet ik zeker dat alles goed is over gekomen?
Om het te testen kun je periodiek een paar bestanden restoren om te zien of dat goed gaat.
Ik maak veel foto’s en schiet veel video’s.

Ik selecteer en exporteer mijn foto bibliotheek vanuit mijn iPhone naar een mapje op mijn iPhone, die ZIP ik en stuur dit naar mijn laptop.
Pak die ZIP uit en stuur dat door naar NAS en externe SSD+HDD.

128 items geselecteerd, geexporteerd en 128 items uitgepakt.

Laatste foto die geexporteerd is label ik zodat ik weet waar ik ben gebleven bij de volgende export.
Dat is ook wel de simpelste use case. Je backupt dus alleen je foto's, die altijd op dezelfde plek staan, verder helemaal niks, en alleen de nieuwe foto's.

Stel je eens een use case voor met duizenden bestanden in honderden mappen en elke dag wijzigt er wel wat maar dat kan overal in die mappenstructuur zijn. Vandaag maak je een paar nieuwe foto's, morgen werk je de administratie bij, en je kunt niet meer volstaan met het backuppen van alleen de nieuwe bestanden in dat ene mapje omdat je nooit precies onthoudt wat er sinds de vorige backup in die grote mappenstructuur allemaal bijgekomen en gewijzigd is. Dan krijg je situaties zoals bij degene waar ik op reageerde, die periodiek een volledige backup van al zijn bestanden moet doen, en dat duurt dan uren. En dan wordt het steeds langer uitgesteld.

Een goed backuppakket regelt dat zelf. Je maakt eenmalig een full backup en daarna worden alleen de wijzigingen nog maar toegevoegd. Het gaat automatisch en wordt dus nooit vergeten, is snel klaar omdat zo'n pakket dagelijks draait en alleen de wijzigingen sinds de vorige backup verwerkt, en een goed pakket geeft je ook een waarschuwing als de backup fout ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Het onderwerp "offsite backups" wordt terecht regelmatig aangewezen als een belangrijk ding om te hebben als het om backups gaat. Ik ga binnenkort samen met een vriend een quid pro quo-achtige constructie doen, waarbij ik bij hem een pi met disk plaats en hij bij mij, en zo maken we bij elkaar offsite backups.

Denk die drop ik even hier, misschien brengt het anderen op ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:41
ISaFeeliN schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:01:
Het onderwerp "offsite backups" wordt terecht regelmatig aangewezen als een belangrijk ding om te hebben als het om backups gaat. Ik ga binnenkort samen met een vriend een quid pro quo-achtige constructie doen, waarbij ik bij hem een pi met disk plaats en hij bij mij, en zo maken we bij elkaar offsite backups.

Denk die drop ik even hier, misschien brengt het anderen op ideeen!
Hoe heb je die ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:11
Recentelijk ben ik gebruik gaan maken van Office 365, hierbij zit 1TB OneDrive cloud opslag.
Ik vroeg mij af voor de mede OneDrive Tweakers gebruikers welk (open source) programma jullie gebruiken om encrypted Back-ups te maken op Windows?

Had gedacht dat er wel een draadje over dit onderwerp zou zijn op Tweakers of Reddit, geen helpende informatie kunnen vinden.
Wel zie ik dat er sinds eind vorig jaar een
backup app van Microsoft is, deze doet niet encrypten.

[ Voor 26% gewijzigd door walterworld op 30-05-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Over offsite backups wil ik iedereen nog even lekker bang maken ;)

Stel je bent groot fan van een bigtech firma die vele facetten van je digitale leven afhandelt. Bijvoorbeeld Google, Microsoft, maar ook Proton of KPN kan een grote rol spelen in je e-mail, foto's, backup etc.

Let er dan op dat hoe groot en onfeilbaar deze partijen ook zijn (of lijken) er kan altijd iets gebeuren waardoor je 'bewust' geblokkeerd wordt en niet meer bij je data kan.

Het scenario lijkt wat vergezocht, maar juist bij diefstal of verlies kan er iets raars met je telefoon, creditcard of bankrekening gebeuren waardoor de betreffende accounts geblokkeerd kunnen worden.

Er zijn ook artikelen geweest op tweakers over mensen die onterecht werden geblokkeerd door bijvoorbeeld rare of discutabele foto's, ook als deze via groupchats binnenkwamen van 'vreemden'. Ik heb een groupchat waar grappige plaatjes binnenkomen die ik nooit zie (groep in archive), maar deze gaan wel via Samsung Gallery naar Onedrive.

En je zal maar degene zijn die door een paar woke studenten met een bijbaan in de US wordt aangemerkt als 'overtreder' terwijl je cloudopslag niet alleen je backup was maar (sinds die nieuwe telefoon 2 jaar geleden) ook een archief.

Je 2-factor authenticator die in de cloud is gebackupt is ook zo'n geval. Telefoon kwijt met de enige 2FA app die je had, met een backup in de cloud waar die je 2FA voor nodig hebt... Tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISaFeeliN
jeroen79 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Hoe heb je die ingericht?
Ik voor mijzelf bij hem heb ik een pi4 met een 2tb ssd er aan via USB (~150MB/sec prima te doen), gebruikt ongeveer 3 watt idle. Portmap naar binnen voor SSH, en dan rsync ik er diverse filesystems naartoe via die ssh verbinding. Die SSD is een crypted zpool, en met zfs snapshots (zfSnap) heb ik mijn retentie (na iedere rsync een snapshot maken).

Andersom heb ik een dedicated ssd in een dev/thuislab servertje gezet voor die vriend van me, en dit is ook zfs met een crypted zpool en hij doet hetzelfde (rsync/zfs snapshots), alleen hij komt vanaf een mac, ik vanaf linux.

Allemaal zelfbouw spul dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:08
Wat mij opvalt in dit topic is dat ik vooral lees hoe mensen een kopie maken van hun data ipv echt Backups maken met behulp van erkende backup software. Zelf ben ik vooral fan van Veeam Backup en de opties die zij aanbieden. Recent heb ik nog middels hun gratis versie mijn systeem "hersteld' dmv mijn eigen gemaakte Bare Metal backups. Al bied Veeam ook opties aan om individuele schijven en zelfs individuele bestanden te herstellen aan.

Omdat dit topic vooral bedoeld is om ideeën/gedachten uit te wisselen omtrent het maken/inrichten van backups, zal ik mijn situatie dan ook uitschetsen.

De volgende zaken worden gebackupped bij mij:

1) Mijn werkstation/game pc (C-schijf alleen, bare bone)
2) Test-server op basis van Windows 10
3) Rasberri Pi met Home Assistant

Mijn werkstation en Test-Server worden gebackkuped via Veeam Free Agent for Windows
(https://www.veeam.com/pro...windows.html?ad=downloads)
Deze maken allebei een bare bone backup naar mijn synology NAS met een retentie van 7 dagen via een SMB share.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P2J5hzTaxp3Gqhet4IApLt52Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qO1ZwNvK0WTj6zWfqXEm6peq.png?f=fotoalbum_large

Mijn Home Assistant maakt via Samba Backup elke dag een backup naar een aparte map op de Synology met een retentie van 30 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g3TAOlwkzhYnRupEDwH3ba2lHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJhBdzxLQIFZ2ER2yb3Yso47.png?f=fotoalbum_large

Zowel Free Agent for Windows als Free Agent for Linux zijn gratis te vinden op: https://www.veeam.com/pro...free&ad=menu-products-vdp

Als alle backups klaar zijn, maakt mijn Synology middels Cloud Sync een offsite kopie naar mijn OneDrive toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv-AwMLFsQCc9rYYuv0_Ne3conw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GN4SeTSFH3VxqRif1dRFsMJ4.png?f=fotoalbum_large

Middels deze constructie hou ik mij aan de Veeam 3-2-1 regel. Veeam adviseert om minstens 3 backups op 2 verschillende locaties te hebben, waarvan 1 off-site.
https://www.veeam.com/blog/321-backup-rule.html

Zoals reeds vermeld, heeft Veeam voor meerdere platformen gratis backup software. Waaronder Windows, Linux, Mac, Microsoft365 en Google Cloud.

Ik hoop hiermee andere tweakers te kunnen helpen om hun backup strategie te verbeteren en in te richten.
En mochten er vragen hierover zijn, stel ze gerust.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:49

R.G

Wylana schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:38:
Wat mij opvalt in dit topic is dat ik vooral lees hoe mensen een kopie maken van hun data ipv echt Backups maken met behulp van erkende backup software. Zelf ben ik vooral fan van Veeam Backup en de opties die zij aanbieden. Recent heb ik nog middels hun gratis versie mijn systeem "hersteld' dmv mijn eigen gemaakte Bare Metal backups. Al bied Veeam ook opties aan om individuele schijven en zelfs individuele bestanden te herstellen aan.

Omdat dit topic vooral bedoeld is om ideeën/gedachten uit te wisselen omtrent het maken/inrichten van backups, zal ik mijn situatie dan ook uitschetsen.

De volgende zaken worden gebackupped bij mij:

1) Mijn werkstation/game pc (C-schijf alleen, bare bone)
2) Test-server op basis van Windows 10
3) Rasberri Pi met Home Assistant

Mijn werkstation en Test-Server worden gebackkuped via Veeam Free Agent for Windows
(https://www.veeam.com/pro...windows.html?ad=downloads)
Deze maken allebei een bare bone backup naar mijn synology NAS met een retentie van 7 dagen via een SMB share.
[Afbeelding]

Mijn Home Assistant maakt via Samba Backup elke dag een backup naar een aparte map op de Synology met een retentie van 30 dagen.
[Afbeelding]

Zowel Free Agent for Windows als Free Agent for Linux zijn gratis te vinden op: https://www.veeam.com/pro...free&ad=menu-products-vdp

Als alle backups klaar zijn, maakt mijn Synology middels Cloud Sync een offsite kopie naar mijn OneDrive toe.
[Afbeelding]

Middels deze constructie hou ik mij aan de Veeam 3-2-1 regel. Veeam adviseert om minstens 3 backups op 2 verschillende locaties te hebben, waarvan 1 off-site.
https://www.veeam.com/blog/321-backup-rule.html

Zoals reeds vermeld, heeft Veeam voor meerdere platformen gratis backup software. Waaronder Windows, Linux, Mac, Microsoft365 en Google Cloud.

Ik hoop hiermee andere tweakers te kunnen helpen om hun backup strategie te verbeteren en in te richten.
En mochten er vragen hierover zijn, stel ze gerust.
Leuke toevoeging, dit is inderdaad goed en ben het ook van plan.

Alleen ik loop tot een volgend probleem aan:
teveel data te veel schijven, te weinig ruimte denk ik.

Denk maar eens mee:

Een PC met

1TB ssd C: schijf
4TB SSD game schijf
8TB usb 3.0 disk aan de pc
2TB SATA hd

Stel dat ik dat wil backuppen met alleen used data

dan ben je al gauw 15TB - 2 TB 13 TB kwijt aan data backup

Dit is 1 pc van de 4-5? met ongeveer dezelfde grootte aan TB.

Dan heb ik wel een NAS opslag van 20TB totaal in raid 5.

dan houdt het al op met 1 backup met 7 retenties?

het loopt echt de spuitgaten uit..

Plus zon backup met veeam free krijg je daarmee een bootable backup / clone backup of alleen raw data?

Als ik er zo over nadenk misschien is een backup van alleen C voldoende, maar dan geen data backup maar een image clone van C:\

dan zal de backup 1x6 = 6tb max zijn x 4 retenties = 20TB max, als die retenties slim in elkaar zitten dan is het als het goed is niet 6x4 maar iets van 6x2,5?

Geen idee hoor,

Alleen, zon offsite backup is wel een dingetje met zoveel TB's...

Misschien dan een NAS bij familie of vrienden neerzetten met 20TB en daarheen een kopie doen en de gehele nas encrypten natuurlijk. Dan de stroom rekening mee betalen ofzo?

Wat zou hier een goede oplossing voor zijn.

Hou in achterhoofd als:
4TB SSD game schijf ( legale games en cracked)
8TB usb 3.0 disk aan de pc ( films, videos, fotos, game installatie bestanden etc)
2TB SATA hd ( oude games die niet ssd geoptimailseersd zijn , melding gekregen al bad blocks gevonden)

Beste is dan gewoon games enzo, niet backuppen kan je wel van game portalen ophalen zoals steam origin etc.. lijkt mij?

Als dit crasht alles wel weg.. dat heb ik liever ook niet.. maar het is zoveel data dat het niet te doen is als je niet echt een bedrijf bent lijkt mij?

En onthoudt dit hierboven is x 4-6

Hoe denken jullie daarover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:44

rjong5

?

Zelf ook fervent gebruiker van veeam, als je bepaalde certificeringen hebt kan je zelfs een nfr licentie aanvragen. ( Volgens mij kan je gewoon wat invullen, controle is er volgens mij niet).
Je krijgt dan een enterprise plus licentie voor 10 instances.

Als je de. Mogelijkheid hebt kan je ipv backup naar een smb target ( performed niet super) een kleine linux installatie inrichten als backup repository met xfs filesystem. Hiermee krijg je aanzienlijke data deduplicatie.

Mooi initiatief ook van @Wylana om evt tweakers hiermee te helpen bij vragen of advies.

Je mag mij ook altijd taggen bij vragen of advies hierover. Professioneel gezien zeer veel ervaring met veeam backup oplossingen en troubleshooting

[ Voor 20% gewijzigd door rjong5 op 02-07-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

R.G schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Denk maar eens mee:

Een PC met

1TB ssd C: schijf
4TB SSD game schijf
8TB usb 3.0 disk aan de pc
2TB SATA hd

Stel dat ik dat wil backuppen met alleen used data

dan ben je al gauw 15TB - 2 TB 13 TB kwijt aan data backup

Dit is 1 pc van de 4-5? met ongeveer dezelfde grootte aan TB.

Dan heb ik wel een NAS opslag van 20TB totaal in raid 5.

dan houdt het al op met 1 backup met 7 retenties?

het loopt echt de spuitgaten uit..

Plus zon backup met veeam free krijg je daarmee een bootable backup / clone backup of alleen raw data?

Als ik er zo over nadenk misschien is een backup van alleen C voldoende, maar dan geen data backup maar een image clone van C:\

dan zal de backup 1x6 = 6tb max zijn x 4 retenties = 20TB max, als die retenties slim in elkaar zitten dan is het als het goed is niet 6x4 maar iets van 6x2,5?

Geen idee hoor,

Alleen, zon offsite backup is wel een dingetje met zoveel TB's...

Misschien dan een NAS bij familie of vrienden neerzetten met 20TB en daarheen een kopie doen en de gehele nas encrypten natuurlijk. Dan de stroom rekening mee betalen ofzo?

Wat zou hier een goede oplossing voor zijn.

Hou in achterhoofd als:
4TB SSD game schijf ( legale games en cracked)
8TB usb 3.0 disk aan de pc ( films, videos, fotos, game installatie bestanden etc)
2TB SATA hd ( oude games die niet ssd geoptimailseersd zijn , melding gekregen al bad blocks gevonden)

Beste is dan gewoon games enzo, niet backuppen kan je wel van game portalen ophalen zoals steam origin etc.. lijkt mij?

Als dit crasht alles wel weg.. dat heb ik liever ook niet.. maar het is zoveel data dat het niet te doen is als je niet echt een bedrijf bent lijkt mij?

En onthoudt dit hierboven is x 4-6

Kan niet ontkennen dat je hoe dan ook veel backupruimte nodig hebt.

Met xfs filesystem haal je wel aardige besparingen, ook met compressie.

Films en fotos valt weinig aan te comprimeren, diverse files in games etc denk ik wel.

Mbt retentie kan je dag/week/maand punten bewaren. Een stukje besparing zit ook in het feit dat een herstelpunt zowel een week en maandbackup kan zijn ( dus 1x data voor 2 herstelpunten).

Kijk hier eens naar en vul in

https://calculator.veeam.com/vbr/

Zo krijg je een ruwe schatting voor hoeveel backup storage je nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Als particulier is het indd bijna onbetaalbaar als je "al" je data wilt backuppen.

Denk daarom na, wat is echt onmisbaar?

Game installs en applicaties kan je weer downloaden, hell men windows install boeit me ook niet zozeer.

Je bent hooguit wat tijd kwijt om alles weer te verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Wylana schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:38:
Wat mij opvalt in dit topic is dat ik vooral lees hoe mensen een kopie maken van hun data ipv echt Backups maken met behulp van erkende backup software...
Ziet er goed uit. Ik denk dat mensen die op die topic reageren vooral liefhebbers zijn die het dan ook helemaal naar eigen hand willen zetten met zelfbouw systemen. Nu een een rsync kopie met snapshots e.d. ook een industriestandaard. Je kan het misschien vergelijken met soep maken of soep kopen.

Met jouw oplossing is het misschien (misschien ook niet) wat lastiger om op een 'oeps' momentje toch even een mapje bestanden terug te halen. Iemand die dat graag zou willen en iets zelf heeft gebouwd kan bij wijze van spreken met 3 toetsaanslagen de backup versies selecteren en terugzetten.
R.G schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:35:
[...]
..
Je moet uiteindelijk natuurlijk kiezen: of in bulkbedragen opslag regelen zoals jij omschrijft of nauwkeurig uitzoeken wat je als backup wil.

Ik ben geen game-expert maar ik kan me voorstellen dat je je 'save games' misschien wel elke seconde naar de cloud wil sturen en ik schat dat je dan in geen jaar de 50GB aan savegames haalt. (Geen verandering betekent geen backup natuurlijk). De game van 200GB zelf, tja die kan je misschien wel weer in een uurtje downloaden en dan installeren. Of je maakt van de installatiepakketten van je meest favoriete games zodat je die in 10 minuten weer geinstalleerd hebt, wel een backupje, zonder versies, zonder offsite.

Ik kan me wel voorstellen dat als je (semi-)pro gamer bent op een belangrijke dag in een toernooi, dan wil je waarschijnlijk wel een kant en klare PC al draaiend klaar hebben staan met je game al voorgeinstalleerd.

Een fotograaf, schrijver of architect zal vooral het werk opgeslagen willen hebben. Een nieuwe laptop is binnen een halve dag geregeld (of ligt al klaar) en dan kan er binnen een half uurtje weer verder gewerkt worden. Dat adobe even geinstalleerd moet worden verantwoord waarschijnlijk niet een hele rits van online/offsite backups. De foto's van de laatste dagen echter, ja die zijn niet meer opnieuw te downloaden van Adobe, dat moet gewoon goed zijn.

Een devops/tweaker heeft misschien wel een ultieme behoefte aan een volledig systeembackup, met honderden browserplugins, tooltjes, hotkey instelligen, certificaten, muisdriver helemaal op smaak geconfigureerd, de juiste background en equalizer instellingen en ga nog maar even door. Ja dan is een dagelijkse systeem image met incrementals misschien wel op zijn plek. Maar dan geldt nog steeds: wil de devops binnen 20 minuten weer naadloos verder werken ja dan helpt het natuurlijk niet als er een reserve laptop ligt die eerste allerlei restores moet inhalen en toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 14:33
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik zoek een mogelijkheid een offline systeem up te brengen t.b.v. recovery en onderhoud.

Wij maken backups van externe systemen naar een local server (met Veeam) door via een batch script VPN verbinding te maken met de externe systemen en na voltooien weer te verbreken en daarna de server NIC te disablen. De volgende dag brengt het script de NIC eerst weer online en loopt het script weer. Via de console kunnen we wanneer nodig de NIC weer enablen en data recovery uitvoeren of onderhoud plegen.
Het zou handig zijn als we de NIC vanuit het LAN weer online zouden kunnen brengen zodat we niet via de console hoeven in te loggen, is de enige mogelijkheid hiervoor een managed switch? I.p.v. het disablen van de NIC zou het systeem ook down kunnen gebracht en dan via Wake-on-lan up gebracht (en gescheduled t.b.v. de backups) maar elke dag herstarten lijkt me ook niet zo goed voor de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
mvandek2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:09:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik zoek een mogelijkheid een offline systeem up te brengen t.b.v. recovery en onderhoud.

...
Waarom moet die NIC offline? In verband met een dubbel IP address of zo? Je kan ook meerdere IP addressen aan 1 NIC hangen. bijvoorbeeld x.x.x.5 voor de applicatie/productie en x.x.x.105 voor het management/backup/etcetera. Als de anders server dan aktief moet worden dan kan je via 105 (en bv 106 van die andere server het .5 IP addres verhuizen.

Servers (hardware) kunnen prima tegen dagelijks opstarten. Dat lijkt me geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
jnr24 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Waarom moet die NIC offline? In verband met een dubbel IP address of zo? Je kan ook meerdere IP addressen aan 1 NIC hangen. bijvoorbeeld x.x.x.5 voor de applicatie/productie en x.x.x.105 voor het management/backup/etcetera. Als de anders server dan aktief moet worden dan kan je via 105 (en bv 106 van die andere server het .5 IP addres verhuizen.

Servers (hardware) kunnen prima tegen dagelijks opstarten. Dat lijkt me geen punt.
Offline t.b.v. 3-2-1-1-0 regel en compliancy.
Met meerdere IP adressen blijft de server online, zij het dan niet direct verbonden met internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
mvandek2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Offline t.b.v. 3-2-1-1-0 regel en compliancy.
Met meerdere IP adressen blijft de server online, zij het dan niet direct verbonden met internet.
Mag het op tijdschema? Server schakelt uit (of OS schakelt NIC uit) en op een vaste tijd start de boel weer voor 5 minuten op. Komt er geen backup opdracht dan schakelt de boel weer uit. Bij wel connectie wordt eerst de backup afgemaakt en dan NIC of server weer uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
jnr24 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Mag het op tijdschema? Server schakelt uit (of OS schakelt NIC uit) en op een vaste tijd start de boel weer voor 5 minuten op. Komt er geen backup opdracht dan schakelt de boel weer uit. Bij wel connectie wordt eerst de backup afgemaakt en dan NIC of server weer uitgeschakeld.
Periodiek de NIC even enablen (elk uur) hebben we ook aan gedacht maar we dachten dat het handiger kon.
De server kan na de backup job ook niet down gebracht en dan via Wake-on-lan up wanneer nodig (en scheduled voor de backup) omdat de disks encrypted zijn en we geen sleutels/tokens op de server willen.
Deze situatie is dus andersom, server is aan en NIC disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
mvandek2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:51:
De server kan na de backup job ook niet down gebracht en dan via Wake-on-lan up wanneer nodig (en scheduled voor de backup) omdat de disks encrypted zijn en we geen sleutels/tokens op de server willen.
Ik heb niet je voorgaande posts hier gelezen maar dit trok m’n aandacht.
Zelf heb ik ook een backup-machine met een encrypted disk. Zodra die via WoL opstart haalt ‘ie de sleutel op bij een andere machine op het LAN. Is dat wellicht een optie daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
vanaalten schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Ik heb niet je voorgaande posts hier gelezen maar dit trok m’n aandacht.
Zelf heb ik ook een backup-machine met een encrypted disk. Zodra die via WoL opstart haalt ‘ie de sleutel op bij een andere machine op het LAN. Is dat wellicht een optie daarvoor?
Zeker, dat ga ik dan uitzoeken.
Dan moet de server ook weer dagelijks online komen voor de backup, hoe schedule je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
mvandek2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Zeker, dat ga ik dan uitzoeken.
Dan moet de server ook weer dagelijks online komen voor de backup, hoe schedule je dat?
Voor het geval het je (of iemand anders) hier helpt, hoe ik de externe sleutel serveer heb ik hier beschreven:
vanaalten in "Het grote ZFS topic"

Ik heb thuis twee identieke machines, beide met volledig encrypted disks met zelfde wachtwoord. Eentje staat altijd aan, de ander altijd uit en wordt elke nacht via WoL wakker gemaakt waarna die via rsync zichzelf gelijk maakt met de always-on machine. De WoL komt dan natuurlijk door een cron opdracht op de always-on machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
Bedankt, afhankelijkheid van andere apparaten probeer ik ook uit te sluiten dus dat valt ook af helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door mvandek2 op 12-07-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
mvandek2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:38:
Bedankt, afhankelijkheid van andere apparaten probeer ik ook uit te sluiten dus dat valt ook af helaas.
Je kan in de bios vaak een dagelijkse/wekelijkse power up of down instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
jnr24 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:47:
[...]

Je kan in de bios vaak een dagelijkse/wekelijkse power up of down instellen
Klopt maar dan moeten de disks nog Bitlocker unlocked.

Volgens mij zijn de enige opties om de server offline te brengen waarbij we zelf nog toegang kunnen hebben:
1 - NIC na backup via script disablen en via console inloggen
2 - NIC na backup via script disablen en periodiek enablen t.b.v. toegang
3 - server na backup down brengen en via BIOS voor backup jobs online met unlocken disks via 2e systeem
4 - via een managed switch (dacht dat dit mogelijk was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
mvandek2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:16:
[...]

Klopt maar dan moeten de disks nog Bitlocker unlocked.

Volgens mij zijn de enige opties om de server offline te brengen waarbij we zelf nog toegang kunnen hebben:
Maar welk risico probeer je nu af te dekken? Inloggen via de console is toch ook niet echt offline? Of ik nu inlog via https/ssh/rdp met wachtwoorden/sleutels op een server en dan de NIC aanzet of via een KVM/console dongle en dan de bitlocker opent is toch in principe hetzelfde?

Hoe je het ook went of keert je activeert het systeem met credentials over tcp/ip. Of het nu een console, managed switch of OS is.

En als je nu een alternatieve bootdisk gebruikt? Modus A is operationeel met actieve NIC, unlocked disks, Modus B geeft alleen toegang voor reboots naar Modus A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
jnr24 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Maar welk risico probeer je nu af te dekken? Inloggen via de console is toch ook niet echt offline? Of ik nu inlog via https/ssh/rdp met wachtwoorden/sleutels op een server en dan de NIC aanzet of via een KVM/console dongle en dan de bitlocker opent is toch in principe hetzelfde?

Hoe je het ook went of keert je activeert het systeem met credentials over tcp/ip. Of het nu een console, managed switch of OS is.

En als je nu een alternatieve bootdisk gebruikt? Modus A is operationeel met actieve NIC, unlocked disks, Modus B geeft alleen toegang voor reboots naar Modus A.
Met offline bedoel ik niet via een netwerk benaderbaar, dus enkel via de console.
Hoe kan je inloggen via https/ssh/rdp als de NICs disabled zijn?

Ik probeer te bereiken dat de backup servers offline zijn met locked, encrypted disks en enkel voor de duur van de backup jobs automatisch online komen.

[ Voor 8% gewijzigd door mvandek2 op 12-07-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
mvandek2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:01:
[...]

Met offline bedoel ik niet via een netwerk benaderbaar, dus enkel via de console.
Hoe kan je inloggen via https/ssh/rdp als de NICs disabled zijn?
Console zit toch ook op een netwerk neem ik aan?

Met https/ssh/rdp bedoelde ik dat je luistert op een bepaald management netwerk, dat management netwerk kan het consolenetwerk zijn. Waarom zou je wel via een console mogen inloggen en niet via een management netwerk? Maar misschien bedoel je fysiek of is het ergens anders gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
jnr24 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:08:
[...]

Console zit toch ook op een netwerk neem ik aan?

Met https/ssh/rdp bedoelde ik dat je luistert op een bepaald management netwerk, dat management netwerk kan het consolenetwerk zijn. Waarom zou je wel via een console mogen inloggen en niet via een management netwerk? Maar misschien bedoel je fysiek of is het ergens anders gescheiden.
Ik bedoel met console inderdaad fysiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ah ja, uhm dan ben je er zelf bij ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
Heeft iemand een tutorial hoe een Windows 2022 Bitlocker D: drive automatisch te unlocken met de key op een extern systeem, cloud of wat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Voor mijn werk gebruikte ik Bitlocker bijna dagelijks om klanten te bedienen.
Daarbij moest o.a. de klant aan mij de code opgeven die bij hem/haar in het blauwe Bitlocker scherm stond vermeld. Ook moet de unlock-code handmatig worden ingevoerd. Om die reden weet ik niet of je geautomatiseerd via een scriptje de bitlockercode kunt aanbieden (dus omdat delen van de informatie die nodig is om de code te genereren, afgelezen moet worden) voor unlocken van het externe systeem.
Mij lijkt het niet.

Daarnaast is het raar dat het externe systeem in de Bitlocker beveiliging schiet (vaak een gebruikers-issue bv. teveel verkeerde wachtwoorden ingevoerd of amper-pogingen).
Ik zou dat eerst aanpakken voordat je naar dit machtsmiddel grijpt.

Bij herinrichting van met Bilocker beveiligde Windows laptops moet trouwens ook eerst handmatig volgens bovenstaande procedure de (eerst voor die laptop online te genereren) ontgrendelcode worden ingevoerd.
Wij hadden niet de beschikking over een "Master-ontgrendel-Key" of iets dergelijks.

Maar Bitlocker is een standaard voorziening die in de PRO-versie van Windows wordt meegeleverd.
De informatie over dit systeem is openbaar en wordt bij Windows bijgeleverd.
Het antwoord op je vraag zou dus bij Microsoft online te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:41
mvandek2 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:04:
Heeft iemand een tutorial hoe een Windows 2022 Bitlocker D: drive automatisch te unlocken met de key op een extern systeem, cloud of wat ook?
Hoe bedoel je dat precies?
In welk scenario stel je je dit voor?

Je noemt een D: drive, kunnen we daaruit afleiden dat Windows al draait vanaf de C: schijf?

*edit, even het topic terug gelezen*

Met PowerShell commando's:
https://learn.microsoft.c...view=windowsserver2022-ps

Voeg een externe recovery key toe en zet deze ergens neer als .bek bestand:
Add-BitLockerKeyProtector -MountPoint $disk -RecoveryKeyProtector -RecoveryKeyPath $keyfolder

Vergrendel de schijf:
Lock-Bitlocker -MountPoint $disk -ForceDismount

Ontgrendel de schijf:
Unlock-Bitlocker -MountPoint $disk -RecoveryKeyPath $keyfolderandfile

Dan kun je een scriptje maken dat test of $keyfolderandfile bereikbaar is en zo ja de schijf ontgrendelt en anders de schijf vergrendelt.
Dan vergrendelt de backupserver de schijf zodra de hij niet meer bij de key kan.

Met Invoke-Command kun je dat ook remote doen.
https://learn.microsoft.c...mmand?view=powershell-7.4

Of iets met manage-bde:
https://learn.microsoft.c...ommands/manage-bde-unlock

[ Voor 55% gewijzigd door jeroen79 op 25-07-2024 11:36 . Reden: even het topic terug gelezen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:01
oh my.

Ik heb in de de afgelopen 20 jaar van mijn bestaan, nu 32 jaar oud. Altijd een nas gehad met alle fotos die ik ooit gemaakt heb. Alle vakanties etc. Ik begon in wat mappen fotos te zien zonder tumbnail en fotos met gekke kleuren en artifacts. Toch bitrot lijkt me.

Ik werk al mijn hele leven met sfv files, en par2 files van usenet etc. Nooit geweten dat je daar ook gewoon hele mappen met random bestanden in kunt gooien voor par2 files om zulke dingen te herstelen. Ik dacht dat zoiets alleen voor rar en zips was.

Gelukkig nu dus ontdekt, en mijn 3 miljoen foto's zijn op een paar na weer gewoon veilig en te fixen ;)

wat een noob ben ik toch ook soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
3 miljoen in 20 jaar, dat is elke 3,5 minuten een foto, ook als je slaapt? ;)

par2, jemig,dat is een tijd geleden.

Pas op, je noemt 'een nas' en bitrot.. Een bestandstabel kan ook bitrot krijgen en überhaupt zou ik eens onderzoeken waar dit vandaan komt. Een harddisk die op zijn einde loopt? Heb je de foto's ook nog ergens weggezet bij familie of online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:26
Ik dacht een simpele vraag te hebben, maar kom er toch niet direct uit. Wellicht dat iemand mij op weg kan helpen.

Ik wil mijn NAS uitfaseren (oud beestje). Op de NAS staat ca. 2TB aan data. Nieuwe privé-bestanden en werkbestanden van zzp-partner slaan we nu op op Onedrive (Microsoft 365 Family-abbo, 1 TB per persoon). De hoeveelheden zijn dus beperkt, zeg max 10 TB, dan kan ik weer decennia voorruit.

Ik zoek een online-oplossing, waarmee ik de bestanden die op de Onedrive worden gemaakt worden gebackuped, binnen NL. Liefst automatisch. Het mag een paar euros per maand kosten. En het moet stupid simple zijn, zodat in geval van nood ook mijn partner de bestanden kan terughalen. Ik vind op een reclamesite Strato, Porton, Backblaze, pCloud. Is het gewoon een kwestie van de goedkoopste uitkiezen?

Wat ik dus niet zoek: vervanging door een andere NAS, zelfbouwoplossingen, budget-aanbieders die over 3 jaar niet meer bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Een Nas hebben geeft op de lange termijn geen enkele zekerheid dat je je data behoudt (defect, diefstal, brand enz.).
Die zekerheid verkrijg je alleen als je daar zelf een goed backupregime voor opzet en dat ook consequent uitvoert. Daarbij zou je het jezelf qua datavolume gemakkelijk maken door "oude data" te scheiden van "Nieuwe data".
- voor oude data:
Je zou zelf twee harddisks kunnen aanschaffen en daarop elk half jaar om en om een full backup maken, waarbij je om en om de harddisk (volledig, traag) formatteert (je hebt immers het origineel op de NAS en de andere backup nog) en de data er volledig opnieuw op zet (daarmee omzeil je bitrot en de zwakke plekken komen er bij de full format uit). De harddisks bewaar je op veilige plekken met een verschillend risicoprofiel.
- je "nieuwe data" (die dus nog niet op een backupharddisk staat) zet je op de (nieuwe?) NAS of in de cloud.
Ook daarvoor kun je weer een eigen oplossing verzinnen die past bij jouw wensen.

Zoiets?

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 11-09-2024 09:13 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:26
@Renault Gezien de relatief beperkte hoeveelheid oude data zou ik niet per sé onderscheid willen maken. Het gemak/overzicht om de backup-data op één herkenbare plek te hebben vind ik dan belangrijker.

Mijn vraag richt zich er dan vooral op: hoe zorg ik er voor dat de nieuwe data die nu allemaal op Onedrive wordt opgeslagen met gemak (liefst automatisch) wordt gebackuped op een online backup-service.

Ik wil juist geen fysieke vervanging in mijn eigen huis (geen NAS of hdd's). Voor de paar bestanden die relevant zijn om beschikbaar te hebben tijdens een internetstoring zorg ik wel voor een alternatieve oplossing, maar dat zie ik als iets anders dan een backup van mijn complete archief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:55
Zoals bij zovelen is mijn back up strategie niet al te best en dat moet nu eens anders.

Wat heb ik nu?
Onedrive staan mijn werkbestanden, die staan (compleet) in sync met HD in mijn laptop.
Af en toe maak ik een kopie van deze bestanden naar mijn Synology NAS
Op mijn NAS staan daarnaast prive bestanden. die worden onregelmatig naar losse harddisk gekopieerd (allegaartje)

Waarvoor wil ik backup?
Er zijn 3 disasters waar ik me voor wil behoeden;
- Data corruptie
- Ransomware
- Brand

Wat ben ik van plan?
Op een 2e locatie wil ik nog een synology neerzetten, Die gaat in sync staan met de huidige synology. Dan is alle data die in mijn huis staat ook ergens anders.
Een set exterene harde schijven kopen die ik braaf elke 2 weken een backup laat maken. Eigenlijk wordt dit dan de enige echte backup. Met cyclus 2 weken kan je 2 maanden terug bij 4 schijven.
Het liefst backup ik de bestanden en bestandsstructuur zoals ze nu zijn. Geen groot backup.dat bestand dat alleen maar met speciale software te lezen is.

Mijn vragen.
Is dit een beetje aardig plan? Wat voor software zou hiervoor goed kunnen werken. Vroeger wel met SE BackUp gewerkt, dat was toen wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik ben geen fan van geautomatiseerde online backups (dus via een applicatie die dat voor je doet), omdat een beschadiging in de originele data dan meteen (ongemerkt) dóórwerkt in "de backup" én vanwege de principieel grotere kwetsbaarheid van online media.
Daarom werk ik het liefst (met een goede discipline) aan periodieke (full) backups op normaal offline opgeslagen harddisks die ik om en om gebruik voor de backups.
Voor "versioning" (dus de tussenliggende backups) maak ik gebruik van Duplicati2, die alle vandaag veranderde data de dag erop encrypted en "smart" opslaat in een gratis clouddienst (Mega.nz).
Dat gaat al 6 jaar goed op de gratis 15 GB Mega-opslagruimte die nog niet voor de helft vol is.
De harddisks bewaar ik niet thuis, maar ieder op plekken met een verschillend risicoprofiel.

Tja, je moet er wel wat voor over hebben.
Online media vertrouw ik niet genoeg i.v.m. encryptievirussen e.d..

[ Voor 9% gewijzigd door Renault op 17-09-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:24
MeTooPV schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:38:

Waarvoor wil ik backup?
Er zijn 3 disasters waar ik me voor wil behoeden;
- Data corruptie
- Ransomware
- Brand
als je met datacorruptie ook een hardware/disk failure bedoelt, lijkt het redelijk compleet.

anders zou ik voor de bescherming tegen een individuele diskcrash de disks/nasinrichting in een raid configureren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Eentje die ik wil noemen (misschien al gedaan). Je hoort toch best wel van cloudaccounts (MS,Google,big tech) die dan worden afgesloten omdat er een moderator/AI teveel op de verkeerde knop hebben gedrukt bij foto's van je onderarm of 'grappige' foto's van een appgroep met halve garen die automatisch naar de backup gaan. Of een nog mindere reden, en natuurlijk gebruikers fouten, langdurige storingen etcetera.

Beschouw deze cloudstorage zeker niet als het onfeilbare alternatief voor je uiteindelijke archief bijvoorbeeld. (als je de data nog lokaal hebt dan is de blokkade alweer minder ernstig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Dat risico loop je m.i. niet als je met een applicatie (zoals Duplicati2) gecodeerde (AES256 encrypted) incremental bestanden opslaat op een clouddienst: daar kan niemand in kijken. En in de applicatie kan je gewoon (terug) tijdrijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:55
Dank voor de aanvullingen. Jullie zijn kritischer op cloud dan ik was;-) Dat neem ik nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:59
Goedemorgen,

Ik wil graag het volgende realiseren:

1. Er staat een PC in een werkkamer in huis. Er zijn diverse mappen op deze PC die ik wil backuppen.
2. Ik heb een externe HDD aangesloten op deze PC. Hier wil ik periodiek deze mappen naartoe backuppen.
3. Ook heb ik als 2e backup een externe HDD aangesloten op mijn router. Hier wil ik ook naartoe backuppen.

Is dit te realiseren middels een set-and-forget methode? Het liefst een soort Google Drive / OneDrive synchronisatie achtige methode.

Ik heb zelf EaseUS Todo Backup Free gebruikt om te backuppen tot nu toe, maar dit kost toch altijd wel weer een aantal manuele handelingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Is dit wel een handig plan?
Beide harddisks zijn steeds online beschikbaar en daarmee kwetsbaar voor hacken en virussen.
Als je op zeker wil spelen zou je beter één online en één offline backup kunnen hanteren.
Dat dit laatste handmatige inspanning en discipline veriest spreekt vanzelf.

Voor het dagelijks backuppen van je data naar de externe harddisk volstaat Windows File History, dat zit standaard in Windows.
Dat backupt elke dag alle veranderde bestanden van zowel Windows als data.
Als je dat alleen wenst voor je data kun je dat tweaken door in de library alle Windows mappen uit te zonderen. Dat werkt bij mij uitstekend en na eenmalig instellen zonder omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Atomius Je hebt zo misschien wat bescherming tegen een crashende HD of verwijderen, maar niet tegen virussen/malware/hacken. Ook is de kans vrij groot dat bij een blikseminslag/stroomprobleem zo al je HD's worden gebakken en je dus helemaal niets meer hebt want zoals je het nu typt laat je alles aangesloten.

Ik zou toch zeker zorgen voor een externe backup, en dan het liefst eentje met versies (dus bij een wijziging overschrijf je niet het origineel maar heb je een 2e bestand) en heb je er ook niet zomaar toegang toe.

Wat hier nog wel eens geopperd wordt is synchroniseren in de cloud als Dropbox/Drive etc. Ook dat is in mijn ogen geen backup want iedere wijziging wist het origineel en plaatst enkel het nieuwe bestand. Dus dat staat voor mij gelijk met een kopie op een externe HD, behalve dan dat die niet kapot gaat wat bij een externe HD wel kan gebeuren. Daarbij, als je het zonder encryptie op het internet zet loop je ook diverse risico's.

Ik zou investeren in een externe backup met fatsoenlijke software. Niet gratis maar hoeft ook niet heel veel te kosten. Maar het is natuurlijk maar hoe belangrijk de data voor je is.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:59
Renault schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:16:
Is dit wel een handig plan?
Beide harddisks zijn steeds online beschikbaar en daarmee kwetsbaar voor hacken en virussen.
Als je op zeker wil spelen zou je beter één online en één offline backup kunnen hanteren.
Dat dit laatste handmatige inspanning en discipline veriest spreekt vanzelf.

Voor het dagelijks backuppen van je data naar de externe harddisk volstaat Windows File History, dat zit standaard in Windows.
Dat backupt elke dag alle veranderde bestanden van zowel Windows als data.
Als je dat alleen wenst voor je data kun je dat tweaken door in de library alle Windows mappen uit te zonderen. Dat werkt bij mij uitstekend en na eenmalig instellen zonder omkijken.
Misschien niet, daarom test ik het hier bij jullie ;)

Ik lees over Stack, dat is online, maar dan krijg je een netwerkschijf erbij zie ik en synchroniseert hij niet automatisch?
Bastien schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:19:
@Atomius Je hebt zo misschien wat bescherming tegen een crashende HD of verwijderen, maar niet tegen virussen/malware/hacken. Ook is de kans vrij groot dat bij een blikseminslag/stroomprobleem zo al je HD's worden gebakken en je dus helemaal niets meer hebt want zoals je het nu typt laat je alles aangesloten.

Ik zou toch zeker zorgen voor een externe backup, en dan het liefst eentje met versies (dus bij een wijziging overschrijf je niet het origineel maar heb je een 2e bestand) en heb je er ook niet zomaar toegang toe.

Wat hier nog wel eens geopperd wordt is synchroniseren in de cloud als Dropbox/Drive etc. Ook dat is in mijn ogen geen backup want iedere wijziging wist het origineel en plaatst enkel het nieuwe bestand. Dus dat staat voor mij gelijk met een kopie op een externe HD, behalve dan dat die niet kapot gaat wat bij een externe HD wel kan gebeuren. Daarbij, als je het zonder encryptie op het internet zet loop je ook diverse risico's.

Ik zou investeren in een externe backup met fatsoenlijke software. Niet gratis maar hoeft ook niet heel veel te kosten. Maar het is natuurlijk maar hoe belangrijk de data voor je is.
Je hebt gelijk over virussen etc. Externe backup, dus Stack bijvoorbeeld of Google Drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:10

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

TLDR: welke online opslag aanbieder is een goede zet voor een Unraid opstelling met Duplicacy ?

Ik ben bezig om mijn backup strategie te herzien en mijn algehele dagelijkse software stack daarbij aan te pakken. Nu ben ik erg cloud-dependent. Dat wil ik terug brengen naar veel self-hosted diensten. Mijn backups zijn hier een deel van. Ik maak nu gebruik van de volgende strategie:

NAS met 4x4TB schijven. Deze zit vrijwel 100% vol dus hier komt een vervanger voor in de plaats met 2x18TB.

Van al deze opslag is voor nu maar ~550GB relevant. Voornamelijk filmpjes en foto's die mijn ouders en ik door de jaren heen gemaakt hebben. Ik voorzie dat dit nummer snel kan stijgen in een tijd van veel fotogratie en steeds meer detail (data) in foto's en video's.
  • Deze 550GB aan data staat nu op de NAS in de RAID array. Fijn want nu ben ik beschermt tegen het falen van een enkele schijf.
  • Ik maak periodiek een backup van deze data naar een externe 4TB schijf die ik in een kluis bewaar (brand en water beschermend tot een half uur) zonder dat deze is aangesloten aan andere systemen etc.
  • De NAS maakt maandelijks met een vaste interval een backup naar Onedrive. Hier heb ik een prive abonnement van 7 euro per maand voor 1TB aan opslag.
  • Met de nieuwe NAS wil ik gebruik gaan maken van Duplicacy. Daar kan ik dan gelijk de API van opvragen en monitoring op inschakelen voor meldingen dat een backup succesvol was. Ik heb geen zin om maandelijks het dashboard erbij te pakken van Unraid, die machine moet gewoon (met de nodige monitoring) prima draaien zonder dat ik erop inlog.
Mijn vragen:
Is bovenstaande setup een beetje wenselijk?
Ik ben mogelijk op zoek naar een alternatief voor OneDrive. Dit kost mij 7 euro per maand, ik maak niet genoeg gebruik van de volledige office suite, het big-tech verhaal staat mij niet echt aan en ik heb ook het idee dat de opslag kwaliteit misschien bij een andere partij beter kan zijn of vergelijkbaar is voor minder geld.

Zelf heb ik al even gekeken maar ik zie vooral veel aanbieders welke een complete cloud omgeving aanbieden met toeters en bellen, backup clients etc. Ik wil gewoon veilige en betrouwbare ruwe opslag om met Duplicacy naar te syncen. Niks meer of minder. Ik heb BackBlaze nu al meerdere keren langs zien komen en zie in het Black Friday topic een andere aanbieder voorbij komen met een goede deal haste in "Black Friday / Cyber Monday 2024 (29 november & 2 december)" maar ik ben benieuwd of jullie een andere aanbieder met tevredenheid gebruiken.

Edit: inmiddels gekozen voor de stack Unraid en Duplicacy-web in docker container. Opslag aanbieder gaat BackBlaze worden. Om de boel in de gaten te houden gebruik ik Zabbix, dit heb ik inmiddels ge-PoC'ed met succes (krijg een event wanneer een backup job niet succesvol is geweest.) Nu nog wachten op mijn moederboard en dan kan ik beginnen met bouwen en de stack opzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 03-12-2024 15:25 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-05 12:18
Yariva schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:36:
TLDR: welke online opslag aanbieder is een goede zet voor een Unraid opstelling met Duplicacy ?
Ik heb zelf goede ervaringen met Duplicati (in mijn geval op een Office cloud account); wat is het voordeel van Duplicacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:10

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

fce773febc139c7 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:03:
[...]

Ik heb zelf goede ervaringen met Duplicati (in mijn geval op een Office cloud account); wat is het voordeel van Duplicacy?
Voornamelijk dat het een mooie integratie heeft met deployment als container in Unraid. Verder dat ik de status van jobs d.m.v. de web API kan uit lezen en daarmee in mijn monitoring software in de gaten kan houden (in dit geval Zabbix). De Web GUI helpt ook om de software op mijn NAS te draaien en vervolgens te beheren vanaf een van mijn systemen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Laatst online: 09:01
jnr24 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:36:
3 miljoen in 20 jaar, dat is elke 3,5 minuten een foto, ook als je slaapt? ;)

par2, jemig,dat is een tijd geleden.

Pas op, je noemt 'een nas' en bitrot.. Een bestandstabel kan ook bitrot krijgen en überhaupt zou ik eens onderzoeken waar dit vandaan komt. Een harddisk die op zijn einde loopt? Heb je de foto's ook nog ergens weggezet bij familie of online?
Het zijn er idd nog geen eens een miljoen. Ik overdrijf graag.

Maar het is ook werkelijk alles, alle screenshots ooit gemaakt, ook gecrawlde data van hyves en facebook van jaren terug. Alle plaatjes die ik ooit op whatsapp heb ontvangen etc. alles ging altijd naar mijn foto backup folder. Mijn ex was foto model, daar heb ik ook nog alles van. Die schoten wel eens 5k platen op een dag met een fotograaf.

Multipar en verificatie
Overigens, heb ik vandaag voor het eerst het hele archief geverifieerd met multipar (nieuwste versie heeft GPU update voor accelaratie.
Het duurde een dag, en er was nog niet eens iets kapot. Maar wel een chill gevoel.
multipar en par2 niet bedoeld om gewoon zoveel jpg's of whatever in te gooien. Dat duurt echt dagen. Ik heb alles eerst in rar bestanden van 2gb parts gestopt.

WD RED Bug
Ik heb nog een mooi verhaal. De harde schijven die ik al 10 jaar in mijn NAS heb zitten hebben een jaar na release een critical firmware update gehad. Iets met het parkeren van de kop

Around 2014,
@WesternDigital
came up with a hotfix for a load cycle bug in their RED HDD drives. I only found out about this today because it's finally dying. Apparently, the number of load cycles is quite remarkable.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzBHHDx83WJOf5J74JE5yyiZw3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NS4TH03yAYfb1iGIRGtrHCMm.jpg?f=user_large
schijf zonder firmware fix en dus meer dan 1 miljoen load cycles (waar ik dus fotos met bitrot tegen kwam)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxJbEgfIGMReNeA_gSPo1d_uAAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b4OkoxxgucE6h5r1tzeKLbxe.png?f=user_large
schijf met zelfde leeftijd, zonder de bug, nogal een verschil in load cycle count.

[ Voor 29% gewijzigd door rcthans op 12-03-2025 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Laatst online: 23:22
Wat is de beste manier om data veilig op de plank (of kluis) te kunnen bewaren?

Ik ben bekend met de 3-2-1 strategie, die moet ik nog wat beter gaan toepassen, maar waar ik momenteel over nadenk is het volgende ==> Ik ben onze bescheiden DVD-collectie aan het digitaliseringen, eerst naar .ISO en vervolgens ook naar .MP4 (H.264/ACC) en parkeer deze bestanden vervolgens op de NAS.

Ik werd getriggerd door berichten over disc-rot en het feit dat ik waarschijnlijk geen DVD-speler meer neer wil zetten na de verbouwing van de woonkamer. Al jaren geen meer DVD's gekocht, ze worden ook zelden nog afgespeeld, maar heel af en toe pakken we er nog eentje. Niet alles is beschikbaar via de streamingdiensten en bovendien ik heb al betaald voor de DVD's en geen behoefte aan meerdere abonnementen op streamingdiensten. Dus in de toekomst via digitaal heel de collectie beschikbaar.

Dat rippen doe ik tijdens het thuiswerken, af en toe DVD-tje wisselen en weer door. Gaat prima, maar ik wou dat wel bij een eenmalige actie houden. Als ik eenmaal alles digitaal heb, dan heb ik zo'n 500 gb tot 1 tb aan bestanden op de NAS staan. Als die disk het begeeft kan ik opnieuw beginnen. Ik vind het overdreven om te gaan betalen voor een online back-up van deze data en ik ga geen tweede NAS bij familie plaatsen.

Kortom ik wil deze data ook op iets bewaren en vervolgens kunnen wegleggen. Ik krijg via internet geen duidelijk antwoord gevonden welke opslagmedium nu daarvoor het meest geschikt is. Ik ga er geen tapes voor kopen. USB-sticks lees ik kunnen problemen geven bij langdurig zonder stroom, klopt dit? Ik zag soortgelijke berichten over SSD's. Is dan een HDD de beste optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gsxxer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 23:02
Yariva schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:36:

Edit: inmiddels gekozen voor de stack Unraid en Duplicacy-web in docker container. Opslag aanbieder gaat BackBlaze worden. Om de boel in de gaten te houden gebruik ik Zabbix, dit heb ik inmiddels ge-PoC'ed met succes (krijg een event wanneer een backup job niet succesvol is geweest.) Nu nog wachten op mijn moederboard en dan kan ik beginnen met bouwen en de stack opzetten.
Ik ben recentelijk overgestapt van BackBlaze S3 naar Hetzner Storage Box.
Qua prijs zelfs nog iets voordeliger. Ik heb nu 1 TB backup voor de 3,83 Euro.

De voornaamste reden voor mij was om weg te gaan bij een Amerikaans bedrijf, en naar een Europese aanbieder te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
rcthans schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Het zijn er idd nog geen eens een miljoen. Ik overdrijf graag.

Maar het is ook werkelijk alles, alle screenshots ooit gemaakt, ook gecrawlde data van hyves en facebook van jaren terug. Alle plaatjes die ik ooit op whatsapp heb ontvangen etc. alles ging altijd naar mijn foto backup folder. Mijn ex was foto model, daar heb ik ook nog alles van. Die schoten wel eens 5k platen op een dag met een fotograaf.

Multipar en verificatie
Overigens, heb ik vandaag voor het eerst het hele archief geverifieerd met multipar (nieuwste versie heeft GPU update voor accelaratie.
Het duurde een dag, en er was nog niet eens iets kapot. Maar wel een chill gevoel.
multipar en par2 niet bedoeld om gewoon zoveel jpg's of whatever in te gooien. Dat duurt echt dagen. Ik heb alles eerst in rar bestanden van 2gb parts gestopt.

WD RED Bug
Ik heb nog een mooi verhaal. De harde schijven die ik al 10 jaar in mijn NAS heb zitten hebben een jaar na release een critical firmware update gehad. Iets met het parkeren van de kop

Around 2014,
@WesternDigital
came up with a hotfix for a load cycle bug in their RED HDD drives. I only found out about this today because it's finally dying. Apparently, the number of load cycles is quite remarkable.

[Afbeelding]
schijf zonder firmware fix en dus meer dan 1 miljoen load cycles (waar ik dus fotos met bitrot tegen kwam)

[Afbeelding]
schijf met zelfde leeftijd, zonder de bug, nogal een verschil in load cycle count.
Ik zie nu pas je post, met name de SMART-data i.c.m. je bitrot verhaal.
Ik zou toch even dóórzoeken, want de bron van je bitrot is volgens de SMART-data niet de hardware in en om je harddisk!
Dit betekent dat als je deze foute conclusie blijft handhaven, je waarschijnlijk een ander probleem over het hoofd ziet.
Ik weet niet of je nu de data van de beschadigde bestanden kwijt bent of dat je elders nog een intacte versie hebt, maar ik vind vooral de integrale verspreiding van je aantasting over alle bestanden gespreid, een alarmerend signaal.
Wat blijkt uit de SMART tabel:
- je hebt geen communicatie problemen tussen moederbord en harddisk
- je hebt geen probleem op je platters, noch met de koppen

Wat ik je kan aanraden, is om een systematisch onderzoek te doen in je pc, met de focus op ds integriteit van het bestandssysteem op de harddisk, het memory en de voeding: er moet iets zijn wat systematisch je bestanden verminkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@Arosa : diskrot* bestaat niet in de context zoals jij die bedoelt, bitrot wel.

*diskrot: als de magnetische laag op een p.atter oxideren, krijg je een steeds groter wordende vlek van magnetisch slecht oppervlak waarop je de daarop aanwezige data geleidelijk kwijtraakt. Maar dat is waarschijnlijk niet wat jij hierboven bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Laatst online: 23:22
@Renault : Ik wil mijn DVD's back-uppen om diskrot voor te zijn. Heb verrassend veel Warner Bros dvd's die berucht zijn. Maar om die ISO's nu volgens de 3-2-1 strategie te gaan bewaren gaat mij wat ver, dus vandaar de zoektocht naar de betrouwbaar medium om gewoon lokaal een extra back-up wel te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:08
Arosa schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:59:
@Renault : Ik wil mijn DVD's back-uppen om diskrot voor te zijn. Heb verrassend veel Warner Bros dvd's die berucht zijn. Maar om die ISO's nu volgens de 3-2-1 strategie te gaan bewaren gaat mij wat ver, dus vandaar de zoektocht naar de betrouwbaar medium om gewoon lokaal een extra back-up wel te bewaren.
Ik zou de ISO's dan op een NAS met 2 of meer schijven zetten en dan 1x in de x tijd een kopie maken naar een externe USB schijf of andere Synology NAS op een andere locatie.

Dat lijkt mij het makkelijkst.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29

Onbekend

...

Even het topic afstoffen. :)

Ter info, ik backup geen disk images o.i.d., maar alleen bestanden en mappen. Mocht mijn telefoon of pc kapot gaan, koop ik een nieuw apparaat met een modern besturingssysteem, en begin met een schone installatie. De gebackupte bestanden zet ik dan terug om weer te gebruiken zoals voorheen, of ik begin schoon en zet de bestanden in een archiefmap om handmatig deze te kunnen gebruiken.

Ik heb nu van alle bestanden en applicaties waarvan ik wil, een bruikbare backup kunnen maken. Van 2 onderdelen gaat het helaas handmatig, en vroeg mij af of het makkelijker/efficiënter kan.

1.
De e-mail van https://outlook.live.com. Ik gebruik de webbrowser om mijn e-mail af te handelen.
Om dit te backuppen heb ik Mozilla Thunderbird ingesteld die via imap alle e-mail synchroniseert. De e-mailbestanden staan dan op mijn pc, en deze kan ik dan backuppen en zelfs op een schone installatie weer inlezen.
Echter, ik moet in Thunderbird elke submap handmatig aanklikken voordat hij de e-mail synchroniseert.

Is dit eenvoudig te automatiseren? En hoe backuppen jullie de online e-mail?

2.
WhatsApp-gesprekken, en dan gaat het mij voornamelijk om de foto's die ik erin heb staan. Het hoeft niet voor alle gesprekken, maar voor bepaalde gesprekken/groepen klik ik handmatig op "Chat exporteren", en dan download ik het zip-bestand van het hele gesprek. Het mooie van deze methode is dat hij ook echt alles opslaat, inclusief de foto's die ik nog niet heb bekeken en dus nog niet waren gedownload.
Het is wel redelijk omslachtig om dat zo te doen, en na verloop van tijd worden die zip-bestanden steeds groter (en duurt het downloaden langer) omdat er steeds meer foto's bij komen.

WhatsApp wordt ook naar Google Drive gebackupt, maar die kan je alleen terugzetten als je een nieuw Android/Google-apparaat hebt. Die foto's kan ik niet uit Google Drive direct op mijn eigen backup krijgen.
Kan het exporteren van deze chats ook op 1 of andere manier automatisch? En ook misschien alleen van de laatste periode i.p.v. steeds alles?

En hoe backuppen jullie WhatsApp?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoelt om gedachten uit te wisselen over het maken van backups. De bedoeling is om lezers een wat breder inzicht te geven over de mogelijkheden en wijsheden omtrent het maken van backups.

Heb je toevoegingen schroom niet om ze hier gewoon te posten zodat we er allemaal wat wijzer van kunnen worden.