Toon posts:

Thematopic: Backups

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ja, dat kan. Of met symlinks (mklink souce dest /d), of bij installatie de locatie vooraf anders zetten (even op "move location userfolders" googlen). Niet in de registry gaan rommelen, dat is gedoe wat nooit meer goed komt. Wil je meer weten? Maak een nieuw topic.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 11:45
ThinkPadd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:10:
[...]

Losse data backuppen doe ik met SyncBack Free. Binnenkort ga ik de SE variant nog ff aanschaffen, dan heb je ook versiebeheer. De data sla ik op naar m'n NAS (DS114) en gaat elke nacht via ingebouwde Synology rsync naar de DS213j bij m'n ouders (en vice versa).
Interessant, die optie kende ik niet bij SE.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jolke schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:11:
[...]

Interessant, die optie kende ik niet bij SE.
Volgens mij heeft de SE variant ook nog dat je een bestand kan laten backuppen zodra het gewijzigd is. De gratis variant draait alleen op de ingestelde interval.

Ik gebruik het binnen het gezin, m'n moeder en zusje hebben het ook op hun laptop staan. Werkt voortreffelijk, ik krijg automatisch een mailtje als er iets is misgegaan.
Binnenkort nog ff de SE variant aanschaffen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:20
Ik ben op zoek naar een nieuwe backup oplossing (zakelijk).

Op dit moment heb ik 2 x 2TB USB schijf welke ik om de week mee naar huis neem.

Wat ik wil backuppen.

1 x SBS2008 server incl. Exchange
1 x 2008 server met diverse SQL databases
Diverse datashares.

Bovengenoemde draait in een virtuele VMWARE (esxi 4.1.0) omgeving.

Totaal in GB's is het +- 800GB

Gespecificeerd:

OS + APPS = 140GB
Exchange = 100GB
SQL databases = 100GB
File data = 560GB

Nu zit ik er aan te denken om bij mij thuis een fatsoenlijke NAS server neer te zetten en via het internet te backuppen.

Indien mogelijk natuurlijk graag met gratis software, maar ik weet niet of dat bestaat inclusief de gewenste plugins (Exchange / SQL / OS).

Hebben jullie een advies voor een NAS met een relatief laag stroomverbruik :?
En met welke software zouden jullie dit doen :?

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:20
Klein kickje, iemand nog tips voor mijn omgeving?

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Milmoor
  • Laatst online: 16:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dit is geen NAS topic, dus op die vraag zul je hier geen antwoord op krijgen. Qua software ben ik niet genoeg thuis in de zakelijke software. Heb je al gekeken wat je van andere in dit topic genoemde oplossingen vindt? Wat denk je bijv. van Crashplan?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:02

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Inmiddels ben ik overgestapt van Acronis True Image naar Macrium Reflect. (Link naar vorige discussie hierover). Wat een verademing zeg. _/-\o_

De Acronis scheduler was me toch een partij onlogisch in elkaar gezet en bagger geprogrammeerd.
Deze veroorzaakte bij mij tevens zo'n 1000 reads/min. op het wmipvrse.exe proces.
Daar ben ik nu eindelijk ook vanaf.
Reflect zit gewoon veel mooier in elkaar, ook de scheduler (synthetic backup en goede consolidatie opties) en het resource gebruik lijkt ook stukken beter te zijn.

Nu zat ik onlangs te kijken naar EaseUs Todo PCTrans heeft iemand daar ervaring mee?
http://www.easeus.com/pc-...ows-10-easy-transfer.html
Met deze tool zou het erg makkelijk moeten zijn om een backup te maken van al je users settings om deze vervolgens (met een selectie) terug te kunnen plaatsen op een nieuwe Windows installatie.
Of is er misschien een beter alternatief voor waar hetzelfde mee te bereiken valt?
Ziet er voor mij uit als een ideale migratie tool, zodra ik een schone W10 install ga doen...

[Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 14-07-2015 15:12]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor wat het waard is. Ik heb een artikeltje geschreven gericht op reguliere computer gebruikers om een en ander toe te lichten over backups.

http://louwrentius.com/understanding-backups.html

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:26

_Apache_

For life.

Ik heb eens een testje gedraaid met backupen naar Microsoft Azure, met de Microsoft Azure Recovery Services agent (MARS agent)

Normaal bedoeld voor Windows (SQL) Servers in Azure, maar de agent laat zich ook prima installeren op een Windows 10 client.
  • een backup vault in noord europa aangemaakt
  • encyption passphrase ingesteld
  • desktop toegevoegd
  • job aangemaakt met wat test folders en files.
Volgens de costcalculator zit je voor <50GB, op 4,22 euro per maand.

https://azure.microsoft.com/en-us/pricing/calculator/

gallery: _Apache_

[Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 11-06-2016 15:21]

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Paragon stelt hun backup software suite tijdelijk gratis beschikbaar (normaal 39,95 dollar).
Dit is dus niet de uitgeklede versie die altijd al gratis was, maar de volledige versie!

Aanbieding nog 2 dagen geldig:

https://www.paragon-software.com/home/brh/download.html

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik gebruikte altijd Cobian Backup, maar wil naar iets nieuwers. Cobian blijkt namelijk mijn foto's niet meer incrementeel te backuppen. Hij doet wel wat, zegt dat alles ok is, maar er staat niks in de aangemaakte backup folders. Dat merk je dan natuurlijk op de dag voor je vakantie.. |:(
Geen idee of het met de overstap naar Windows 10 te maken heeft.

Ik ben nu bezig met EaseUs ToDo backup, maar daar mis ik volgens mij wat mogelijkheden (type backup, als windows service draaien) die ik in Cobian had. Cobian kopieerde de bestanden gewoon, dat vond ik wel prettig, makkelijk even iets terugzoeken bijvoorbeeld.
Ik heb een thuisserver waar alle foto's en bestanden op staan en backups van een pc en een laptop. Ik maak op de thuisserver wekelijks backups van die foto's en bestanden naar een interne tweede schijf (die niet gedeeld is over het netwerk) en manueel naar een externe schijf die ik dan aankoppel op de server.
De wekelijkse backups moeten automatisch starten, incrementeel zijn (en elke 5 of 10 full) en de manual backup naar externe schijf start ik zelf via extern bureaublad.
Op de thuisserver is in principe nooit iemand ingelogd, zou je er een scherm aan hangen dan zie je het inlogscherm. Het backupprogramma moet dus ook als windows service kunnen draaien voor de automatische backups.

Vandaag laat ik EaseUs Todo Free even z'n gang gaan, maar ik heb het idee dat er wel iets beters moet zijn. Liefst freeware of iets betaalbaars. In ieder geval geen abonnementstructuur. Heeft er iemand een tip voor een goed programma om Cobian te vervangen?

Edit,
EaseUs is ontzettend traag. Al een uur bezig, en hij zegt nog 4 uur te gaan voor een backup van 1TB? Encryptie staat uit en het is een WD Elements USB 3.0 schijf. Hij zit rond de 30~40MB/s dus het kan zo 7 uur totaal worden. Dan is dit geen goede optie.

[Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 21-12-2016 11:12]

• Hobbykok
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-03-2019
Een topic kickje , maar dit lijkt mij de beste plaats voor mijn vraag.

Ik heb meerdere nassen en wil 3 a 4 TB aan data voor 40 jaar bewaren. Nu heb ik op twee verschillende nassen deze bestanden en ik heb nu 2 nieuwe hdd's gekocht en 1 aparte nas en wil die extern neerzetten en daar eigenlijk alleen de backups op bewaren. In de cloud is alles ook opgeslagen (bij microsoft onedrive betaald).

Nu kan ik daar eenvoudig de bestanden naar toe kopieeren en dan die nas lekker laten staan zonder stroom erop. Dan kan er immers niets slijten. Maar ik weet nog goed dat mijn blanco cd'tjes van de jaren 1990 / 2000 (of wanneer die dingen ook op de markt kwamen) na een paar jaar problemen gingen geven, sommigen werden geel etc.

Nu wil ik dat met mijn nas voorkomen. Ik denk dat ik wel af en toe (bijv. 6 uur per week) de schrijven moet laten draaien om het wat "soepel" te houden? Gaan ze natuurlijk ook nog geen 40 jaar mee, maar wie weet.

Is er ergens documentatie te vinden hoeveel uur per week een schrijf moet draaien om hem in goede conditie te houden? Of is uit zonder stroom gewoon de beste optie om iets te bewaren?

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hobbykok schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:55:
Een topic kickje , maar dit lijkt mij de beste plaats voor mijn vraag.

Ik heb meerdere nassen en wil 3 a 4 TB aan data voor 40 jaar bewaren. Nu heb ik op twee verschillende nassen deze bestanden en ik heb nu 2 nieuwe hdd's gekocht en 1 aparte nas en wil die extern neerzetten en daar eigenlijk alleen de backups op bewaren. In de cloud is alles ook opgeslagen (bij microsoft onedrive betaald).

Nu kan ik daar eenvoudig de bestanden naar toe kopieeren en dan die nas lekker laten staan zonder stroom erop. Dan kan er immers niets slijten. Maar ik weet nog goed dat mijn blanco cd'tjes van de jaren 1990 / 2000 (of wanneer die dingen ook op de markt kwamen) na een paar jaar problemen gingen geven, sommigen werden geel etc.

Nu wil ik dat met mijn nas voorkomen. Ik denk dat ik wel af en toe (bijv. 6 uur per week) de schrijven moet laten draaien om het wat "soepel" te houden? Gaan ze natuurlijk ook nog geen 40 jaar mee, maar wie weet.

Is er ergens documentatie te vinden hoeveel uur per week een schrijf moet draaien om hem in goede conditie te houden? Of is uit zonder stroom gewoon de beste optie om iets te bewaren?
Iets werkeloos laten staan is geen garantie dat het nooit stuk gaat. En als een component stuk gaat dan is over 20-30-40 jaar de kans heel klein dat je nog onderdelen kunt vinden om die NAS te fixen. De kans dat je de disks eruit kunt halen en die nog in een ander apparaat kunt inlezen is nauwelijks beter.
Ter vergelijking: In 1980 werd ST-506 bedacht. Het werd in de jaren 80 en 90 veel gebruikt en dat is nog geen 40 jaar geleden. Maar probeer vandaag de dag nog maar eens een apparaat te vinden waarmee je een ST-506 disk kunt lezen.

Sowieso is 40 jaar een onrealistisch lange termijn. Kies periodes van maximaal 10 jaar en zet alle data dan weer over naar een medium wat dan gangbaar is.
Maar eerlijk gezegd snap ik jou niet. Je gebruikt de cloud al. Eén van de grote voordelen van cloud is dat technische details als apparaten die stuk gaan niet meer jouw probleem zijn.

En kijk ook even naar het scrubben van data. Als je toch besluit om die NAS wekelijks een tijdje aan te zetten dan heeft ie gelijk wat te doen. Maar eerlijk gezegd geloof ik geen moment dat je het 40 jaar volhoudt om die NAS wekelijks aan te zetten. Na een paar maanden wordt je daar al lakser in en over maximaal 5 jaar stop je daar volledig mee.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Twee backups (naast je courante versie). De lokale backup eens per vijf of als geen belangrijke data tien jaar naar nieuwe hardware overzetten. De 'cloud'-backup regelt zichzelf wel (mits de SLA voldoet). Kopie maken van cloud naar jaarlijks gecheckte lokale backup als die laatste faalt. Nieuwe cloud backup maken als die faalt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hobbykok
sorry, het was niet de bedoeling iets voor 40 jaar te zoeken, dat komt niet helemaal duidelijk uit mijn vraag. Maar 1 keer in de 5 jaar alles overzetten is wel werkbaar.

Kan ik een harde schrijf gewoon 5 jaar bewaren? Of is het beter in te stellen op de nas dat hij elke dag een uur gaat draaien? Ik kan de nas aanzetten via de ingebouwde aan/uitplanner, dus daar heb ik verder geen omkijken naar en ik dacht: de cloud is prima, maar buiten mijn beheer. Fijn als extra beschermingslaag, maar ik heb liever een eigen nas die ik bij mijn ouders of op het werk neerzet en die dan via de ingebouwde planner bijvoorbeeld elke dag 1 uur gaat draaien.

Ik kan echter nergens vinden of het nu beter is voor een hdd om elke dag 1 uur te draaien of om bijvoorbeeld 5 jaar gewoon uit te staan. Ik denk dat het draaien beter is, een auto 5 jaar laten staan (even afgezien van de accu) is ook niet bevorderlijk voor de auto en het zijn beiden toch draaiende onderdelen die erin zitten.

Het zijn video bestanden en dat is lastig, voor foto's heb ik het goed geregeld (backup op 5 plaatsen intern en buiten ons huis), ook fysieke afdrukken maken we maandelijks. Maar voor film materiaal is het toch lastig. Kijk, een videoband van 20 of 30 jaar oud is nog te herstellen, maar als er bitjes missen uit een mkv of wat dan ook heb je een groter probleem.

[Voor 15% gewijzigd door Hobbykok op 28-04-2017 22:43]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hobbykok schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:42:
Maar voor film materiaal is het toch lastig. Kijk, een videoband van 20 of 30 jaar oud is nog te herstellen, maar als er bitjes missen uit een mkv of wat dan ook heb je een groter probleem.
Als bitjes in een MKV zo belangrijk zijn dan moet je eens naar PAR gaan kijken.

Voor periodes van 5 jaar zou ik de moeite niet nemen om die disk geregeld aan te zetten. De kans dat er ongelukken gebeuren doordat jij geregeld dat ding weer aanzet, en misschien wel permanent aan netstroom laat hangen, lijkt me niet kleiner dan het risico dat er over 5 jaar al problemen met die disk zijn.

Wel opletten dat je het ding bij constante temperatuur en in een droge omgeving bewaart.

[Voor 34% gewijzigd door downtime op 28-04-2017 22:54]

• Hobbykok
Bedankt, de par tip ga ik tevens oppakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik ben in bezit van een PC van iemand die wat klachten vertoonde en ook graag zijn/haar PC opgeschoond wilde hebben etc.
Nu heeft deze persoon een foto collectie van wel zo'n 330.000 afbeeldingen (!!!)
Het gevoel zegt hem/haar dat zo'n 30% van deze foto's dubbels zijn; echter door jarenlang heen en weer kopiëren en verschillende map structuren aan te houden is het echt 1 grote ongesorteerde bende verspreid over talloze mappen. Hier valt dus wel wat structuur en ruimtewinst te behalen.

De enige, enigzins goedwerkende/respectabele tool voor het uitzoeken van dubbele foto's die ik zelf ooit gebruikt heb is "Awesome duplicate photo finder" (ADPF). Lang geleden had DupeGuru voor Windows ook nog een duplicate search met Image pattern herkenning maar deze wordt al een aantal jaar niet meer ondersteund.
Ik ben dus van plan om ADPF te gebruiken om het gros dubbele foto's te vinden en op te schonen.

Ik blijf echter zitten met een tweetal vragen:
1.) Is dit echt de enige fatsoenlijke tool die er nog te vinden is voor het uitsorteren van grote hoeveelheden foto's?

2.) Wat gebeurd er nu wanneer er 3, 4 of zelfs 5 duplicates worden gevonden van dezelfde foto? Verwijder ik dan de eerste duplicate en zal ik dan de scan handelingen net zo vaak moeten herhalen totdat er geen duplicates meer over blijven?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is image pattern nodig? Als bestanden enkel gekopieerd zijn moet een hash ook prima werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Het mooie aan image pattern is wel dat andere filesizes en filetypes ook herkend worden. Of doel je ook op Dupeguru?
Ken je een goede tool die op hashes checkt dan? Wordt er dan enkel naar de inhoud van de file gekeken of ook naar de filename en file creation date?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbykok
Dit is een handige tool om mee te beginnen: http://www.nirsoft.net/articles/find_duplicate_files.html

Het probleem bij het weglaten van de filename om op te zoeken (met een andere tool dan hierboven) is dat het erg lang gaat duren, zeker bij 300.000 files die vast in vele subfolders zitten.

Laat de eigenaar het zelf maar uitzoeken zou ik zeggen :P

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ik ben eens wat nieuws aan het proberen.

Synchroniseren naar een Azure blob storage accounts, geautomatiseerd via Chef.
  • Op elke client word Chef geinstalleerd
  • Elk device - een node genoemd - krijgt een eigen storage account toegewezen via node attributes
  • Zodra een run met Chef word gedaan, word alle compontenen geinstalleerd. Waaronder de juiste powershell modules, storage credentials, een scheduled task, en een property file die een lijst is met mappen en bestandsnamen die gesynct moeten zijn
  • Bij elke boot word er een sync gedaan, het ene device staat weken uit, de ander elke dag aan. Dus zocht daar iets passends voor
En mocht ik de logica die ik voor het synchrniseren gebruik willen wijzigen dan push ik nieuwe code naar de Chef server, de clients halen het dan vanzelf weer op. (na boot, of checkin om de paar uur).
Ik kan dus op afstand de logica en storage credentials (laten) bijwerken.
Op dit moment heb ik 175GB in een storage account staan, met een kostenplaatje van rond een tientje per maand. :)

Details van het storage account :
  • Locally redundant (dus alleen regio azure eu west)
  • Geen bandbreedte kosten (want, upload = gratis)
  • Encryption data at rest.
  • Onbeperkte limieten

[Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 27-09-2017 19:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Toch een kickje..

Thuis heb ik nu deze setup draaien.
  • Nextcloud installatie op een Centos machine.
  • Domein en SSL certificaat (10EU/jr) erop
  • Machine via internet bereikbaar gemaakt
  • Dikke VDI schijf onder de VM
Diverse clients gekoppeld, en loopt als een speer. Die VM is dagelijks online van 09:00 tot 21:00.
Om 09:00u word er een full backup gemaakt naar een andere disk, daarna word de VM gestart.

De diverse clients uploaden een kopie een specifieke folder naar deze centrale server, welke op zijn beurt weer gekopieerd word naar een andere disk.

[Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 02-07-2019 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 23:06
_Apache_ schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:13:
Toch een kickje..

Diverse clients gekoppeld, en loopt als een speer. Die VM is dagelijks online van 09:00 tot 21:00.
Om 09:00u word er een full backup gemaakt naar een andere disk, daarna word de VM gestart.

De diverse clients uploaden een kopie een specifieke folder naar deze centrale server, welke op zijn beurt weer gekopieerd word naar een andere disk.
Hoezo een kickje op een topic met een last post van bijna 2 jaar oud? |:(

Maak gewoon een nieuw topic aan dan.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Wylana schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:13:
[...]

Hoezo een kickje op een topic met een last post van bijna 2 jaar oud? |:(

Maak gewoon een nieuw topic aan dan.
Het is een thematopic, ruimte voor discussies en verschillende oplossingen. Daarom lijkt het mij juist een goede plek.
En inderdaad al twee jaar stil, maar je gaat mij niet vertellen dat topic niet meer actueel is. :)

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Omdat ik nu bezig ben met het in elkaar zetten van een thuiserver (vanuit zuinige server topic) moet ik ook gaan nadenken over een backup-oplossing (te lang uitgesteld).

Aangezien de laatste posting van vorig jaar afstamt. Vroeg ik me af of dit komt omdat er een kant en klare oplossing is. Waardoor de noodzaak tot mutaties in dit topic overbodigt maakt. Ik weet het niet.

Graag zou ik willen weten welke backup oplossingen jullie gebruiken.

Ik overweeg op dit moment te kiezen tussen:
  • Online => Backblaze
  • Lokaal => Nas
Online – Backblaze
Kosten: 110 dollar voor 2 jaar; 55 dollar per jaar.

Pro:
  • Installatie van een programma met een basic setup.
  • Onbeperkte capaciteit.
Con:
  • De prijs is per computer; netwerkschijven worden niet meegenomen.
  • Oude versies van bestanden worden gewist na 30 dagen. Ik weet niet of dat genoeg is, wanneer je een wat langere tijd afwezig bent en niet tijdig kan reageren op een ransom. Dan is je backup gelijk corrupt. Weet trouwens niet wat Backblaze doet bij foutief lezen van een bit (bijvoorbeeld door bitrot).
  • Snelheid van restoren van 5tb is laag. Of je moet bij Backblaze een externe drive bestellen.
Lokaal – NAS
Kosten: 600 eur totaal; 120 euro per jaar.
Synology DS220j met 2 x 10tb in Raid 1. De prijs is met shucken van externe drives.

Pro:
  • Eenvoudige een eenmalige installatie van software DSM.
  • Melding van calamiteit via email.
Con:
  • Vatbaarder voor brand en andere fysieke calamiteiten.
  • Vatbaarder voor ransomware specifiek geschreven voor Synology.

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 17:17
Mezkeijou schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:26:

Ik heb zelf een synology thuis staan en maak via Cloud Station Backup automatisch backups van de belangrijke mappen op mijn laptop. De bedoeling was ooit om een keer per maand de belangrijkste bestanden ook nog eens op een externe schijf te zetten maar in werkelijkheid gebeurt dat niet meer vaak.
Om het locatie risico in te perken bij bijvoorbeeld brand hebben ik en een vriend van mijn externe backups op elkaars systeem.

Een punt waar je wel op moet letten is dat gmail het niet leuk vindt als je synology daarover emails wilt versturen waardoor belangrijke infromatie soms niet verstuurd wordt. Het werkt dan ook beter om geen gmail addres te gebruiken voor je synology emails. Verder vond ik het een prima oplossing en het is echt set and forget.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mezkeijou schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:26:
Omdat ik nu bezig ben met het in elkaar zetten van een thuiserver (vanuit zuinige server topic) moet ik ook gaan nadenken over een backup-oplossing (te lang uitgesteld).

Aangezien de laatste posting van vorig jaar afstamt. Vroeg ik me af of dit komt omdat er een kant en klare oplossing is. Waardoor de noodzaak tot mutaties in dit topic overbodigt maakt. Ik weet het niet.

Ik overweeg op dit moment te kiezen tussen:
  • Online => Backblaze
  • Lokaal => Nas
Online – Backblaze
Kosten: 110 dollar voor 2 jaar; 55 dollar per jaar.

Pro:
  • Installatie van een programma met een basic setup.
  • Onbeperkte capaciteit.
Con:
  • De prijs is per computer; netwerkschijven worden niet meegenomen.
  • Oude versies van bestanden worden gewist na 30 dagen. Ik weet niet of dat genoeg is, wanneer je een wat langere tijd afwezig bent en niet tijdig kan reageren op een ransom. Dan is je backup gelijk corrupt. Weet trouwens niet wat Backblaze doet bij foutief lezen van een bit (bijvoorbeeld door bitrot).
  • Snelheid van restoren van 5tb is laag. Of je moet bij Backblaze een externe drive bestellen.
Lokaal – NAS
Kosten: 600 eur totaal; 120 euro per jaar.
Synology DS220j met 2 x 10tb in Raid 1. De prijs is met shucken van externe drives.

Pro:
  • Eenvoudige een eenmalige installatie van software DSM.
  • Melding van calamiteit via email.
Con:
  • Vatbaarder voor brand en andere fysieke calamiteiten.
  • Vatbaarder voor ransomware specifiek geschreven voor Synology.
Allereerst: Backblaze kan een jaar terug als je wat meer dollars aan ze geeft.

Maar je keuzes zijn die tussen een offsite-online en een onsite-online. Dan zou ik die eerste absoluut kiezen, zodat je gedekt bent bij brand e.d.

Maar je mist simpelweg een off-line kopie (on- of offsite), dus een echte backup zal je niet hebben m.i.

Ik snap ook niet zo goed waarom je én een thuisserver én een NAS wilt, deze kan je toch heel mooi combineren juist?

Afhankelijk van hoe groot en hoe veranderlijk je data is kan je e.e.a. maandelijks naar een harde-schijf schrijven en die afkoppelen. Breng je die dan ook nog offsite dan is Backblaze niet perse nodig (maar wel handig, want je gaat vergeten die schijf regelmatig te updaten).

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
hoe snel is blackblaze? voor een kennis moet ik een backup regelen die niet een externe disk behelst die in zijn huis ligt (te fout gevoelig, brand ed)
ik dacht in eerste instantie aan een backup naar mijn NAS (een full backup van pak em beet 300GB kan ik best meerdere versies van hebben staan) maar probleem is dat ik echt niet weet hoe ik dat goed, liefst geautomatiseerd, inricht..

blackblaze kan evt een goede betaalde optie zijn voor hem (andere tips zijn ook welkom, betreft 1 laptop met data)

[Voor 5% gewijzigd door mschol op 17-10-2020 12:08]

• Mezkeijou
Aikon schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Maar je mist simpelweg een off-line kopie (on- of offsite), dus een echte backup zal je niet hebben m.i.

Ik snap ook niet zo goed waarom je én een thuisserver én een NAS wilt, deze kan je toch heel mooi combineren juist?
De NAS is puur een backupnas. Voor de rest geen andere services. Gaat aan en uit op gezette tijden en doet zijn ding: backups maken.

Dat als de server brak is. Dat de server snel hersteld kan worden.

Die off-line kopie kan dus ook een additionele nas die bij mijn broer ligt? Ik heb nog een ds218 ergens liggen.

• Aikon
  • Niet online
Ja, een NAS kan je als off-line backup gebruiken. Als je hem toch over hebt ;)

Voor het mooi zou ik dan WOL uitschakelen.

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:13:
Toch een kickje..

Even een update op deze variant.
Werkt fijn in de praktijk, vooral de 'instant upload' optie binnen de NC app. Foto's worden direct weggestuurd en opgeslagen op de remote server.
Wel ben ik afgestapt van de 'dikke vdi', omdat dit het restoren lastiger maakt, en de machine meermaals gecrasht is.

Wat ik nu heb gedaan, is van binnen de VM een mount gelegd naar een SFTP server (toevallig naar de fysieke host, maar kan ook remote zijn).

Dit heeft een aantal voordelen
- Geen performance penalty
- Backuppen data veel sneller (want simpele filetree), word simpelweg gespiegeld naar andere disk
- Restoren gaat veel sneller (simpel cherry picken)
- Mountpoint binnen SFTP server geven de mogelijkheid meer disks onder te schuiven. (huidige capacitieit is 2TB). Chassis heeft nog ruimte voor 8stuks meer

Wel even opletten met
- VM en data kan dus los van elkaar gaan lopen als je een flinke restore moet doen. Maar dat is op te lossen door de data als waarheid te houden, en Nextcloud met de OCC weer terug te syncen.

[Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 06-04-2021 12:03]

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06 15:45
Gerelateerd aan dit thema probeer ik een backup te maken van een oude RAID0 setup - waarbij dit keer niet 1 van de RAID schijven problemen geeft maar de schijf met de Windows install waarbinnen die RAID draaide.

Iemand een idee? Gefixt!

[Voor 14% gewijzigd door Het Vosje op 12-04-2021 16:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:42
Dit is een beetje een brain fart, een projectje waar ik thuis aan bezig ben. Een goedkope on-site (eigen apparatuur/beheer) backup oplossing met 'near' off-site eigenschappen qua data-integrity. We gebruiken de kruipruimte onder je huis om data op te slaan.

-

Voor alle data die je als familie produceert (telefoons, camera's, documenten, ander belangrijk digitaal spul) wil je uiteraard backups hebben. Minimaal is wel een extra harddiskje die we afentoe even aankoppelen om backups te maken, misschien leggen we die harddisk bij de buren of kenissen. Chiquer wordt het al als we iets commercieels hebben gekocht waar we onze data in een cloud kunnen backuppen. Het liefst heb je natuurlijk iets off-site, voor't geval je huis afbrandt. Ik heb inmiddels het grootste deel van mijn leven een eigen server gehad (ik ben systeembeheerder, 't is een perk), en dus kan ik hier naartoe al mijn off-site backups maken.

Alsnog had ik de behoefte om meer (off-site) backups te maken. Commericiele oplossingen bieden zeldzaam datgene wat ik zoek, en zo kwam ik op het volgende idee.

We nemen een Pi4 (4GB model is prima), OS gewoon van SD booten. Op een van de USB3 poorten sluiten we een externe harddisk aan (ik heb een 4TB disk nodig, SSD vind ik dan te prijzig maar zou wel voordelen hebben mbt. warmte produktie - zie verderop). Op de Pi draaien we en OS die 'productie-rijp' ZFS kan draaien. Ik kies hier even snel en makkelijk voor Ubuntu (5.11.0-1008-raspi aarch64).

Op die externe harddisk doen we een zpool create. Daarop kun je dan diverse zfs-filesystems aanmaken naar gelang de backup die je er op gaat zetten.

Naar die ZFS filesystems maken we de backups die we willen maken middels rsync. Meestal is dat gewoon met de flags -a --delete. We rsyncen dus gewoon volledig een kopie over. Na de rsync maken we van dat filesystem een snapshot (ik gebruik zfSnap, een bash script die verder alles voor je doet inclusief het weghalen van 'expired' snapshots). De volgende backup rsynct daar gewoon weer overheen, en dan snapshot je het weer.

Je maakt dus eindeloos lang incrementele backups (over't algemeen erg weinig data), en in de ZFS snapshots zit je retentie. Ik maak zelf snapshots met TTL's van meestal 4 weken, soms tot wel 52 weken. Omdat het bij ZFS allemaal niets extra's kost (behalve natuurlijk de diff-data) en er practisch geen limieten zitten aan het aantal snapshots die je mag maken en het altijd snel blijft werken, werkt dit als een trein.

Je kunt gewoon rsyncen via SSH, of je maakt rsyncd (let op encryptie) configjes aan op de Pi om er rechtstreeks naartoe te rsycnen (of andersom). In de rsyncd.conf kun je dan zelfs middels de pre-xfer exec en post-xfer exec je ZFS snapshots automatiseren (dus het rsyncen initieert zelf de zfs snapshot van te voren of naderhand).

Linux/OSX etc hebben gewoon rsync aan boord, Windows kan ook rsyncen als je WSL geinstalleerd hebt (niet gekeken naar rsync.exe maar waarom niet - waarschijnlijk ook makkelijker te automatiseren met scheduled tasks).

Op die Pi4 installeer je eventueel iets als Samba en doe je iets leuks met je .zfs snapdir en kun je op die manier makkelijk bij al je backupped data komen.

In dit mechanisme is ook een automatische integrity-controle toe te voegen, doordat we op de backup-sources op random plaatsen van de te backuppen filesystems kleine random bestandjes plaatsen waarvan de hashes bekend zijn, en naderhand in de backup bestanden vergeleken kan worden (dus een controle op: zijn je backups wel recent, en komt die data goed over).

Ik noem hier maar een paar ideeen, the sky is in feite the limit.

Dit geheel bouw je in in een waterdichte enclosure, met als eindbestemming de kruipruimte onder je huis (alternatief is een halve meter onder de grond in je tuin?). Het idee is dat de kruipruimte onder je huis er na een brand toch best goed vanaf moet komen. We beschermen onzelf daar dus ook niet tegen brand, maar wel tegen (blus)water.

Met een beetje geluk kun je af met Wifi, afhankelijk van beton, afstanden etc. Bij mij staat mijn Ziggo apparaat in de meterkast, dus Wifi erg dichtbij. Omdat ik zonder al te veel moeite ook met UTP daarvandaan naar de kruipruimte kon komen, heb ik uiteraard daarvoor gekozen.

Die waterdichte enclosure moet bij mij nog binnen komen, en voordat ik die heb kan ik nog niet heel veel zeggen over de warmte produktie van de Pi en de HDD in een (kleine) afgesloten ruimte. Als je het 'waterdicht' aspect dropt ben je vrij snel klaar op dit punt, maar ik wil daar wel voor proberen te gaan.

Ik minimaliseer iig. wel de warmte produktie (en energie verbruik) door de HDD van spanning te halen als ik geen backups aan het maken ben (USB Relais, of GPIO+thyristor, mogelijkheden zat). Zolang je die steeds netjes zpool import/export werkt dat prima. Ik haal in mijn dagelijkse backup run ca. 35GB op van internet op (rsync gelimit op 75% van mijn Ziggo bandbreedte van 500Mbit), en de dingetjes lokaal uit ons thuis-netwerk is qua tijd verder verwaarloosbaar. Die backup run duurt op dit moment ca. 25 minuten en in die tijd stijgt de temperatuur van de HDD van 20C naar 33C, en dit is nog een open enclosure. De harddisk zal op een of andere manier thermisch gekoppeld moeten worden aan de lucht (of grond?) buiten de enclosure.

Affijn, work in progress dus. Ik zal updaten as-we-go. Commentaar is uiteraard welkom!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
In kader van hdd's bestellen op amazon.de. Wie weet wat "komponent box" betekent als optie bij selecteren welke beschikbare optie je wilt. Het staat naast bulk en retail.

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 13:04
Vraagje: ik schrok me net een hoedje, want een external hard drive deed moeilijk. Ik was al een tjdje aan het kijken naar een NAS, maar nu wordt het toch echt tijd, denk ik.

Voordat ik zoiets doe, even een situatieschets:

Ik heb duizenden foto's die ik bewaar van mijn familie en vrienden. Deze zijn dierbaar voor mij, dus heb ik ze verspreid over een stuk of 3-4 external hard disks.

Mijn vraag is nu: wat is de beste manier om deze foto's te bewaren? Ik heb (nog) geen back-up van een back-up en dat is sowieso een groot probleem, maar zou een NAS de problemen die ik heb oplossen? Ik wil niet met een beschadigd external hard drive zitten... en cloud heeft ook niet echt de voorkeur (hack, grote toko's, enz.).

Tips, tricks?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:51
SaraNostra schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:23:
Vraagje: ik schrok me net een hoedje, want een external hard drive deed moeilijk. Ik was al een tjdje aan het kijken naar een NAS, maar nu wordt het toch echt tijd, denk ik.

Voordat ik zoiets doe, even een situatieschets:

Ik heb duizenden foto's die ik bewaar van mijn familie en vrienden. Deze zijn dierbaar voor mij, dus heb ik ze verspreid over een stuk of 3-4 external hard disks.

Mijn vraag is nu: wat is de beste manier om deze foto's te bewaren? Ik heb (nog) geen back-up van een back-up en dat is sowieso een groot probleem, maar zou een NAS de problemen die ik heb oplossen? Ik wil niet met een beschadigd external hard drive zitten... en cloud heeft ook niet echt de voorkeur (hack, grote toko's, enz.).

Tips, tricks?
Een NAS is ook maar gewoon een externe storage. Als je alle belangrijke data alleen op een NAS zet en die NAS gaat kapot, dan is er een goede kans dat je alsnog alle data kwijt bent. En als je de NAS gebruikt om een backup van je reguliere PC harddisk te maken - tja, dan is dat net zo veilig als met een externe harddisk.

Stap #1 is, denk ik, om op een rijtje te zetten waar je jezelf tegen wil beschermen:
  • Per ongeluk een bestand wissen?
  • Harde schijf falen? Een of meerdere tegelijk?
  • Ransomware?
  • Blikseminslag?
  • Huis afgebrand?
  • Thermo-nuclear war?
Ransomware vereist een andere aanpak dan enkel een harde schijf die uitvalt. Huis afbranden of erger vereist een andere aanpak dan per ongeluk een bestand wissen.

Daarnaast ben je wat kritisch t.o.v. cloud-diensten, maar dat zo algemeen stellen lijkt mij onterecht: je HOEFT niet bij een grote jongen als Amazon of Microsoft te zitten, er zijn ook kleinere partijen (zelf gebruik ik Backblaze, die ik een mooie middenweg vond tussen professionaliteit en kosten). En de kans op een hack - je kan er voor kiezen om enkel encrypted data naar de cloud te sturen ('client-side encryption').

• SaraNostra
vanaalten schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Een NAS is ook maar gewoon een externe storage. Als je alle belangrijke data alleen op een NAS zet en die NAS gaat kapot, dan is er een goede kans dat je alsnog alle data kwijt bent. En als je de NAS gebruikt om een backup van je reguliere PC harddisk te maken - tja, dan is dat net zo veilig als met een externe harddisk.

Stap #1 is, denk ik, om op een rijtje te zetten waar je jezelf tegen wil beschermen:
  • Per ongeluk een bestand wissen?
  • Harde schijf falen? Een of meerdere tegelijk?
  • Ransomware?
  • Blikseminslag?
  • Huis afgebrand?
  • Thermo-nuclear war?
Ransomware vereist een andere aanpak dan enkel een harde schijf die uitvalt. Huis afbranden of erger vereist een andere aanpak dan per ongeluk een bestand wissen.

Daarnaast ben je wat kritisch t.o.v. cloud-diensten, maar dat zo algemeen stellen lijkt mij onterecht: je HOEFT niet bij een grote jongen als Amazon of Microsoft te zitten, er zijn ook kleinere partijen (zelf gebruik ik Backblaze, die ik een mooie middenweg vond tussen professionaliteit en kosten). En de kans op een hack - je kan er voor kiezen om enkel encrypted data naar de cloud te sturen ('client-side encryption').
Dank voor de reactie. Ik ben vooral bang voor een harde schijf falen. Als het andere gebeurt... tja, dan gebeurt dat. Zo realistisch ben ik dan ook weer.

Is een external hard drive per definitie minder veilig (voor falen) dan een NAS?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SaraNostra schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:57:
[...]

Dank voor de reactie. Ik ben vooral bang voor een harde schijf falen. Als het andere gebeurt... tja, dan gebeurt dat. Zo realistisch ben ik dan ook weer.

Is een external hard drive per definitie minder veilig (voor falen) dan een NAS?
Een hard drive is een hard drive, die kunnen in principe op elk moment falen ongeacht het medium waar ze in zitten. Als je je data echt wilt beveiligen dan verspreid je het over meerdere systemen en het liefst nog in meerdere locaties.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SaraNostra
Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Een hard drive is een hard drive, die kunnen in principe op elk moment falen ongeacht het medium waar ze in zitten. Als je je data echt wilt beveiligen dan verspreid je het over meerdere systemen en het liefst nog in meerdere locaties.
Aha..

Dan hoef ik dus geen honderden Euro's te spenderen aan een NAS, aangezien het geen extra beveiliging biedt (als ik het zo hoor).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SaraNostra schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Aha..

Dan hoef ik dus geen honderden Euro's te spenderen aan een NAS, aangezien het geen extra beveiliging biedt (als ik het zo hoor).
Het is vooral een stuk gemak. Een Synology komt met eigen backup software, kan versioning toepassen en kan automatisch backups maken naar andere systemen of naar de cloud.
Ik heb zelf twee Synology's thuis staan en eentje bij m'n ouders. Backups gaan automatisch heen en weer, ik hoef er niks aan te doen.

Een externe hardeschijf heeft al die functionaliteiten niet waardoor je zelf afhankelijk bent van software en dicipline.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
SaraNostra schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:23:
...

Mijn vraag is nu: wat is de beste manier om deze foto's te bewaren? Ik heb (nog) geen back-up van een back-up en dat is sowieso een groot probleem, ...

Tips, tricks?
1.
Je maakt volgens mij hier een fout.
Ik denk al lezende dat jouw situatie de volgende is:
- je hebt helemaal geen backup, want een external drive doet moeilijk en je hebt blijkbaar meteen een probleem
- je hebt dus je originele bestanden op externe harddisks staan, zonder dat je een backup daarvan hebt.
- wellicht heb je op je PC/laptop de originele bestanden staan, met één backup, verspreid over enkele externe harddisks. Maar dat schrijf je niet.
Kan je beschrijven of je één versie of twéé versies van al je bestanden hebt (dus als de externe harddisk faalt, of je dan nog alle originelen minimaal eenmaal hebt)?

2.
Hoe je je bestanden veilig kunt stellen over de jaren heen?
- Je kunt jezelf indekken zonder NAS te gebruiken: een NAS biedt geen enkele meerwaarde voor opslagdoeleinden. Gebruik voor backupdoeleinden harddisks, geen SSD's en geen USB-sticks.
- zet alle originele bestanden z.s.m. óók op één nieuwe externe harddisk van voldoende capaciteit (liefst twee of driemaal de benodigde capaciteit) en controleer of je inderdaad alle bestanden daarop hebt.
- vóórdat je daarna backups maakt, doe je een schijfcontrole op alle media waarop je bestanden hebt staan, zowel voor de media met originelen als de media met backups
- daarna herhaal je het maken van een backup van alle originele bestanden op een tweede nieuwe externe harddisk van voldoende capaciteit (ook weer leifst met genoeg ruimte voor twee of drie backups) om alle bestanden op te zetten.
- elk jaar controleer je al je opslagmedia met een Schijfcontrole en maak je weer een kopie (erbij) van je originele bestanden.
- zodra een van de media met originele bestanden faalt en je bestanden kwijt raakt, vervang je die harddisk en kopieer je de originelen van een gecontroleerde backupharddisk terug naar het originele medium.

Zoiets geeft je (goedkoop) voldoende zekerheid dat je je bestanden niet kwijtraakt, MITS je de backupharddisks elk op een ander adres bewaart dan waarop de originele bestanden verblijven (bv. originelen thuis, eerste backupharddisk op het werk in je kluisje en tweede backupharddisk bij een goede vriend of familielid).
Als je bestanden vertrouwelijk moeten blijven, encrypt je de backup-harddisks en zorg je dat je het wachtwoord niet kunt kwijtraken (bv. het wachtwoord thuis bewaren én op de backupharddisk waarvoor dat wachtwoord NIET geldt).

• wortelsoft
  • Laatst online: 22:15
Heeft iemand een suggestie voor een backup/synchronisatie tool die:
o nederlandstalig is
o eenvoudig is om te gebruiken door een iemand dir niet heel handig is met computers
o die usb disk herkend zonder gedoe met drive letters
o oneway sync heeft

Ik wil voor een vriendin iets hebben dat ze haar laptop kan backuppen naar twee usb disk. Synback free heb ik eerst ingesteld, maar dat vind ik een draak van een programma, die blijft veel teveel vragen stellen, ook ging het mis toen een schijfletter veranderd was. Ik begin te neigen naar zelf een powershell script te maken die naar een tekstbestand zoekt in de root van een externe harde schijf, met googlen en wat tools uitproberen kwam ik niet echt wat tegen wat voldeed.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Geen vragen aan de gebruiker laten stellen, zorg dat het klik & klaar is.

Ik had dat ooit opgelost door een script te maken dat een commandline sync tool op de usb stick zelf aanroept. In de root van de usb disk alleen het script zetten om de sync te starten met als doel .\backup ipv. x:\backup. Desgewenst in het zelfde script eventuele foutmeldingen laten mailen naar jezelf.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Aanvulling: overigens kan je natuurlijk Windows vertellen dat een bepaalde USB-stick altijd dezelfde schijfletter krijgt dus dat hoeft geen probleem te zijn.

• wortelsoft
F_J_K schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:25:
Geen vragen aan de gebruiker laten stellen, zorg dat het klik & klaar is.

Ik had dat ooit opgelost door een script te maken dat een commandline sync tool op de usb stick zelf aanroept. In de root van de usb disk alleen het script zetten om de sync te starten met als doel .\backup ipv. x:\backup. Desgewenst in het zelfde script eventuele foutmeldingen laten mailen naar jezelf.
Dat is ook wat ik wil. Het bestand in de root folder van de usb disk leggen is op zich wel een idee. Ik heb net al een test gemaakt in powershell script en robocopy. Script zoekt eerst alle usb drives op en kijkt of daar een bestand BackupHarddisk.txt aanwezig is en gebruikt dan %desktop% om de dekstop folder te vinden. En dan met robocopy /mir de schijf bijwerken. Ik denk dat dat redelijk toekomst bestendig is.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wortelsoft schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:12:

Ik begin te neigen naar zelf een powershell script te maken die naar een tekstbestand zoekt in de root van een externe harde schijf, met googlen en wat tools uitproberen kwam ik niet echt wat tegen wat voldeed.
Da's toch niet moeilijk?

code:
1
get-volume | where { $_.drivetype -eq 'removable' }

of als je die externe disk een naam geeft

code:
1
get-volume | where { ( $_.drivetype -eq 'removable' ) -and ( $_.filesystemlabel -eq 'de_naam' ) }

• Renault
1. sluit de externe harddisk aan
2. activeer eenmalig Windows file History en stel die zo in dat hij dagelijks backupt naar de USB-disk.
Klaar.

Zoiets?

• wortelsoft
downtime schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Da's toch niet moeilijk?

code:
1
get-volume | where { $_.drivetype -eq 'removable' }

of als je die externe disk een naam geeft

code:
1
get-volume | where { ( $_.drivetype -eq 'removable' ) -and ( $_.filesystemlabel -eq 'de_naam' ) }
Zoiets ben ik nu aan het maken, ik zou alleen liever een kant en klaar programma hebben met gui wat door iemand onderhouden wordt.

• wortelsoft
Renault schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:14:
1. sluit de externe harddisk aan
2. activeer eenmalig Windows file History en stel die zo in dat hij dagelijks backupt naar de USB-disk.
Klaar.

Zoiets?
Dan is het alleen niet echt een backup meer.

• Renault
Nou, het is wél een backup, maar niet een die je tegen het volledige scala van bedreigingen beschermt.
Maar als ze (andere valide redenen even buiten beschouwing gelaten) te lui is om zich er in te verdiepen (want je kunt normaal gesproken alles leren als je in wél staat bent om een computer normaal te gebruiken), is dit een goed minimum.

Wellicht klinkt deze reactie te bot, maar ik heb in dezelfde situatie al héél vaak zaken uitgezocht en voorgekookt voor mensen in mijn omgeving die dezelfde vraag stelden (zelfs voor bedrijfsdata), die later het geheel voorgekookte en goed beschreven recept niet hadden uitgevoerd omdat ze er gewoon te lui voor waren geweest. Eén is er zelfs met bedrijf en al op failliet gegaan. Het is niet mijn bedoeling ook maar iemand te beledigen, maar op weg helpen is éen, enige eigen inspanning is twee op backupgebied.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 08:19
ISaFeeliN schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:33:
Die waterdichte enclosure moet bij mij nog binnen komen, en voordat ik die heb kan ik nog niet heel veel zeggen over de warmte produktie van de Pi en de HDD in een (kleine) afgesloten ruimte. Als je het 'waterdicht' aspect dropt ben je vrij snel klaar op dit punt, maar ik wil daar wel voor proberen te gaan.
met een duikerklok (omgekeerde emmer) opstelling is je systeem wel beschermd tegen bluswater etc maar hoef je je geen zorgen te maken over de warmte. Condens zal ook niet optreden omdat het dankzij de Pi het warmste plekje van de kruipruimte is.

-specs-

• ISaFeeliN
Rrob schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:49:
[...]

met een duikerklok opstelling is je systeem wel beschermd tegen bluswater etc maar hoef je je geen zorgen te maken over de warmte. Condens zal ook niet optreden omdat het dankzij de Pi het warmste plekje van de kruipruimte is.
De setup draait inmiddels een paar maanden als een zonnetje, en de temperatuur daar is overigens opvallend stabiel. Erg fijn gevoel :)

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:37
Hallo,

ik maak geregeld backup van fotos en videos vanaf mijn laptop naar een externe harde schrijf. Langzamerhand begint de 500gb externe harde schijf vol te lopen. Daarnaast begint hij ook op leeftijd te raken (WD elements 500 gb 3,5" >10 jaar oud?)

Ik overweeg nu een NAS aan te schaffen. Maar vraag me af of ik niet al geholpen ben met een nieuwe externe harde schijf.

Doel:
handmatig (tevens selectie moment) van fotos backuppen op externe media voor veiligheid.

Zou handig zijn:
- Bereikbaar via netwerk om fotos te zien
- Bereikbaar via netwerk om eventueel te editten op laptop

Ik krijg het gevoel dat een NAS met eventueel 2 schijven een overkill zou zijn.

Mogelijke nas.
pricewatch: Synology DS220+ (zonder harde schijven)

Mogelijke Ext HDD
pricewatch: WD Elements Desktop Storage 6TB Zwart
Maakt het nog uit of een hdd 2'5 of 3,'5 is met externe voeding? 8)7

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

BraX schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:31:
Ik overweeg nu een NAS aan te schaffen. Maar vraag me af of ik niet al geholpen ben met een nieuwe externe harde schijf.
a) '1 backup is geen backup'
b) vraag je af of je inderdaad alleen opslag nodig hebt, of misschien ook aanvullende NAS-functies wil gaan gebruiken.
c) en of die NAS ook bv. gebruiksrechten moet aankunnen. Zo backup ik met een andere account dan mijn account voor reguliere NAS-toegang (die geen toegang heef tot de backup-share), zodat een besmette PC niet meteen zorgt voor ook besmette NAS.

Pas als je alle gewenste functies op een rij hebt kan je een goede keuze maken :)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
waarvoor wil je de NAS gaan gebuiken?

Bij gebruik alleen voor opslag heb je al een aantal aspecten waarin je een keuze moet maken.
- ga je de NAS alleen als een reservekopie gebruiken(normal alleen lezen) of is het een gecentraliseerde opslag waarvan je onderdelen(fotos?) ook gaat bewerken.
- hoe ga je een backup inrichten.
- tegen welke failures moet de nas opslag bestand zijn (keuze voor RAID ivm schijf crash, stroomuitval etc),
-wie mag er lezen/schrijven
-hoe ga je propagatie van malware/ransomware voorkomen.
-vanuit welke omgevingen wil je de data kunnen benaderen (LAN, internet, mobiel) en met welke toegangsbeveiliging.

dit is geen uitputtende opsomming, maar bedoeld om het nadenken hierover te triggeren

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 08:27
Wat zijn jullie ervaringen met het terugzetten / herstellen van back-ups?
Ik heb een server draaien op Ubuntu (20.04). Uiteraard moeten daar back-ups van gemaakt worden.
So-far-so-good.
Logisch om daar back-up software aan het werk te zetten. De mogelijkheden zijn daar legio. Ik heb tijdenlang Deja Dub gebruikt, maar er zijn genoeg andere opties.

Ik ben dus aan het googlen gegaan: En veel artikelen gaan over de features van de software - encrypted, etc.

Wat vind ik echter belangrijk: Er is een ramp gebeurt en als enige dat ik over heb is de schijf met de back-up. Hoe krijg ik dan makkelijk mijn spullen weer terug?
Hoe werkt het herstellen? Is dat mogelijk met generieke software (als voorbeeld Deja Dub wordt niet meer verder ontwikkeld)? En die info kan ik nergens vinden. Tips waar dit te zoeken zijn welkom.

(Een 1-op-1 copy kan natuurlijk ook, maar dat moet ik dan nog ff zien te automatiseren 8) )

www.steamloco.info

• Renault
Ik heb enige tijd ook met dat dilemma gezeten en door informeren kwam ik in mijn geval op de gratis versie Duplicati2 uit. Die zal mogelijk niet passen bij jouw vereisten, maar het onderstaande is voor jou wel relevant.

Ik ben namelijk begonnen met het goed gedocumenteerd uitproberen van de backuptool: enkele dagen lang heb ik die een incremental backup laten maken (dat was mijn wens). Daarna ben ik óók goed gedocumenteerd die backup gaan herstellen naar een separate locatie en ik heb gecontroleerd of dat werkte en ook betrouwbaar werkte.
Pas daarna heb ik e.e.a. definitief geconfigureerd als backupjob.

• Skalders
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 12:57
Voor een klein bedrijfje altijd backups gedaan met RDX tapes. 1x per week, zo'n 300 gb totaal aan data. De tapes beginnen het te begeven en ik vind niet meer veel RDX tapes te koop.

Wat zijn kost efficiënte en simpele alternatieven?

Liefst een offsite backup. Cloud niet zo happig naar maar ben benieuwd naar jullie meningen. En hoe zit het met ransomware vermijden in de backups?

• Renault
Een backup in de cloud kan prima, mits het beoogde opslagvolume betaalbaar is / blijft.
En natuurlijk goed versleuteld van je systeem af laten gaan de cloud in!
Ransom-schade vermijd je als de backup niet online bereikbaar is tussen het backuppen door i.c.m. daar voldoende complete backups beschikbaar te hebben die lang genoeg terug gaan.

• TheSelfishGene
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb een vraag over een aspect van backuppen dat ik hier en elders ook voorbij zie komen maar nog niet echt een goede oplossing voor gevonden heb. Ik heb voor mijn kritieke data (ca. 2TB aan foto's/video's) een aardige backupstrategie (lokale pc en -offline opslag, en cloud-opslag). Ik maak mij echter wat zorgen over mogelijke corrupte data (en/of bitrot). Mijn backupacties zijn hoofdzakelijk handmatig, ik maak voor kopieëren b.v. gebruik van Teracopy met verificatie. Echter, hoe kan ik nou eenvoudig periodiek (laten) controleren dat alle (lokale) bestanden onbeschadigd/beschikbaar zijn? Ik zoek de oplossing in filehashes maar kan nog geen eenvoudige/werkbare oplossing vinden, wellicht zijn er ook andere oplossingsrichtingen te bedenken...

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb kopieer regelmatig de inhoud handmatig van mijn laptop naar mijn Truenas server. Die backupt op zijn beurt weer elke nacht naar de Truenas server bij familie (handig 1gbit glasvezel aan beide kanten).

Maar ... de familie vraagt mij om hetzelfde te regelen, maar dan andersom en automatisch. Dus backup laptop familie > Truenas familie > Truenas mij
Nu zit ik even wat te experimenteren met FreeFileSync voor het eerste deel: Windows laptop > Truenas familie
Prima programma voor dat doel, en het lukt me prima om een batchbestand met de Windows Taakplanner automatisch te laten uitvoeren.

Nu nog het logging gedeelte nog. Ik wil graag weten of een batch al dan niet geslaagd is, en wat er dan is gebeurd. Ook wil ik eventuele foutmeldingen binnenkrijgen. Maar... hoe?

[Voor 5% gewijzigd door koelkast op 01-02-2022 15:58]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb het al gevonden, heb de donatie-versie van FreeFileSync gedownload, en nu kan ik dus via hun dienst een mailtje krijgen over de status van de backup. Super!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TheSelfishGene schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:33:
… Ik zoek de oplossing in filehashes maar kan nog geen eenvoudige/werkbare oplossing vinden, wellicht zijn er ook andere oplossingsrichtingen te bedenken...
Je zou ook kunnen onderzoeken of filesystems met data-checksumming iets voor je kunnen betekenen (bijvoorbeeld ZFS, of iets als dm-integrity)

• vanaalten
begintmeta schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:34:
[...]

Je zou ook kunnen onderzoeken of filesystems met data-checksumming iets voor je kunnen betekenen (bijvoorbeeld ZFS, of iets als dm-integrity)
...ZFS/BTRFS was ook mijn eerste ingeving, maar @TheSelfishGene gebruikt Teracopy - een windows pakket en daarmee vallen die opties meteen weg. :(

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:46:
[...]

...ZFS/BTRFS was ook mijn eerste ingeving, maar @TheSelfishGene gebruikt Teracopy - een windows pakket en daarmee vallen die opties meteen weg. :(
Zou refs dan niet iets zijn (maar ik zou niet weten hoe dat te gebruiken is… afgelopen decennia geen Windows server gebruikt.)

[Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 02-02-2022 08:22]

• TheSelfishGene
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dank voor de suggesties. Ja, ik gebruik inderdaad een Windows omgeving (11 pro, geen server). Geloof niet dat ik iets met refs kan op dit moment, al lijkt het inderdaad te voorzien in de behoefte...

• Aikon
  • Niet online
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, na verloop van tijd zie je toch sommige, oude foto's met corruptie. En natuurlijk altijd te laat...

Om nou alles te zippen met .par bestanden is een beetje onwerkbaar :P

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 08:25
Even een check of mijn strategie voldoende is.

Nextcloud instance op mijn zfs truenas home server, 2 disks in mirror. Deze Nextcloud wordt gebruikt als een soort Dropbox. Dus de files worden tussen mijn computer en de home server gesynchroniseerd.

Synchronisatie is geen backup. Dus ik doe elke nacht de files naar transip kopiëren. Waarbij veranderingen worden overschreven i.v.m. grootte opslag.

Dus ik heb op 3 "computers" de files staan en
Op 2 fysieke locaties.
Brand/diefstal is dus gedekt. Ransomware is gedekt door alleen kopiëren naar transip en snapshots op zfs.

• vanaalten
Als door ransomware alle bestanden encrypt worden, worden dan niet de goede bestanden op TransIP overschreven door de encrypted versie?

• Aikon
  • Niet online
Jup, als je elke nacht je bestanden kopieert, en overschrijft, naar Transip, wat is dan nog het verschil met een synchronisatie? Tenzij je daar versioning hebt en makkelijk terugkan.

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 08:25
vanaalten schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:37:
Als door ransomware alle bestanden encrypt worden, worden dan niet de goede bestanden op TransIP overschreven door de encrypted versie?
Ja dat klopt. Alleen maakt zfs een snapshot voor elke push naar transip. Dus de versioning gebeurd op de home server. Transip heeft helaas maar de laatste 5 dagen een snapshot.

De kans dat m'n huis in brand staat en tegelijkertijd ransomware mij treft is wel gering.

Dus Transip is cloud offsite backup voor brand/diefstal.
ZFS is mijn ransomware buffer

CryptoLocker attacks work on the file level rather than the block level, keeping our virtual machine images immune as long as you snapshot them regularly and retain enough snapshots to return to a point in time before the attack. To be vulnerable you would have to share your whole VM store over NFS to a compromised Windows client but even then the snapshots would still bring you back to safety because they are at the block level.
Basically, CryptoLocker is a joke with ZFS.
Todd Ladouceur
CTO, Plextec

• ISaFeeliN
thijsjek schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:12:
[...]

Ja dat klopt. Alleen maakt zfs een snapshot voor elke push naar transip. Dus de versioning gebeurd op de home server. Transip heeft helaas maar de laatste 5 dagen een snapshot.

De kans dat m'n huis in brand staat en tegelijkertijd ransomware mij treft is wel gering.

Dus Transip is cloud offsite backup voor brand/diefstal.
ZFS is mijn ransomware buffer

CryptoLocker attacks work on the file level rather than the block level, keeping our virtual machine images immune as long as you snapshot them regularly and retain enough snapshots to return to a point in time before the attack. To be vulnerable you would have to share your whole VM store over NFS to a compromised Windows client but even then the snapshots would still bring you back to safety because they are at the block level.
Basically, CryptoLocker is a joke with ZFS.
Todd Ladouceur
CTO, Plextec
Op dit principe draaien ook mijn backups. Het staat al uitgelegd eerder in deze thread, maar ik rsync gewoon naar een zfs fs, waar ik na het rsyncen een snapshot maak. Rsyncen kun je inmiddels ook vanaf Windows machines doen (denk aan WSL), maar daar zijn ook andere opties te bedenken. Dit gebeurt naar een server die ik heb, maar daarnaast heb ik ook een heel klein setupje in een redelijk stevige behuizing (pi met ubuntu/zfs), onder in de kruipruimte van mijn huis (dat werkt denk ik wel alleen als je huis niet van hout is gebouwd). Dit is nu nog naar een simpele HDD van 4TB, die ik middels een USB relais ook pas aan zet (en daarna de zpool import) als ik backups ga maken, anders zou het uiteraard veel te heet worden. Na de backups export ik de zpool weer en *klak* gaat de HDD weer uit.

• Mezkeijou
Ik ben op zoek naar een backupsoftware. Maar ik ben de naam kwijt. je bedient het via de webbrowser. en het had ook encryptie.

• vanaalten
Mezkeijou schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:53:
Ik ben op zoek naar een backupsoftware. Maar ik ben de naam kwijt. je bedient het via de webbrowser. en het had ook encryptie.
Duplicati wellicht?

• Renault
Formeel is dat Duplicati2 inmiddels.

• Mezkeijou
Jaaaaa dat was het. Stom zeg dat ik dat vergeten ben. Je zet de automaat aan en omdat je nooit problemen hebt, kijk je er niet meer naar. Misschien ook maar goed om de passphrase ergens te onthouden 8)

Dank je wel @vanaalten
Dank je wel @Renault

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Weet iemand een tool of een manier om veel bestanden op verschillende locaties (>3K) vanuit een (oude) clone terug te kopiëren, zonder dit geheel handmatig te doen?

De beschadigde bestanden en locaties kan ik direct vanuit een search tool drag en droppen (gesorteerd op 0KB size). Daarmee zou het mogelijk moeten zijn dat de tool dit onthoudt en dit vergelijkt met de locaties op de clone en zodoende weer alles netjes herstelt. Een beetje het gewone kopiëren idee maar dan ''iets'' meer chirurgisch :)

Als ik de hoofd directory's zou moeten vergelijken dan komen er natuurlijk veel false positive's omdat er genoeg bestandsnamen hetzelfde zijn maar dan met een andere grootte.

Wat ook helpt is als er een tool oid is die de bestandslocaties (mappen) door middel van drag and drop een lijst in plain text genereert.

Heb namelijk helaas een berg aan 0kb files.

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Defmyc
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-11-2022
Dag,

*Product: WD My Cloud EX2 Ultra 4TB, RAID1.
*wens: automatische backup van Windows systeem en mappen naar My Cloud
*Probleem: Windows backup niet mogelijk.
*Foutcode: Er is onvoldoende schijfruimte beschikbaar om de volumeschaduwkopie te maken op de opslaglocatie. (0x80780119)

Ik heb mijn NASbox als netwerkpad geselecteerd en inloggegevens ingevuld. Dit werkt prima. Echter zodra ik de backup of systeemkopie wil starten krijg ik vrijwel meteen eerder genoemde foutmelding. En de schijf is nagenoeg leeg, voor de duidelijkheid.
Ook heb ik een losse externe harde schijf via USB aangesloten met 350gb ruimte. De systeemkopie is max 130gb, maar krijg tevens de foutmelding dat er onvoldoende ruimte is.

Is het backup'pen naar een NAS niet mogelijk of moet ik ergens nog rechten of ruimte toeschrijven?

[Voor 12% gewijzigd door Defmyc op 22-05-2022 21:29]

• Zakkenwasser
  • Niet online
Sinds ik dit topic ken (2009) ben ik me ervan bewust betere backups te maken op minimaal drie schijven.

In 2012 kwam daar ook een NAS bij met twee HDD’s op RAID 1 niveau. Dit werkt tot op de dag van vandaag gewoon goed.

Toch heb ik de afgelopen twee jaar wat verbeteringen toegepast en kennis opgedaan die ik hier graag zou willen delen.

ExFat.
Mijn Externe HDD’s waren ingedeeld op het ExFat bestandssysteem. Per toeval kwam ik erachter dat dit systeem heel erg gevoelig is zodra je stroomuitval hebt. Na een Checkdisk waren er namelijk altijd veel corrupte files gevonden. Gelukkig niks verloren omdat ik backups maak. Ik heb alles inmiddels overgezet naar NTFS.

Grootte van je backup.
Ik doe iedere keer trouw na het maken van een backup een berekening van de grootte.
Zo is de laatste backup die ik heb gemaakt
1.872.748.558.385 bytes groot.
Dit getal zet ik in de root van al mijn backup schijven met ook een datum en bestandsaantal.
Zo zie ik ook heel makkelijk of er verschil is tussen de schijven.

Verschillende media op verschillende locaties.
Ik gebruik momenteel 1 SSD, 1 Externe HDD, 1 NAS (2x HDD Raid1) en 2x losse HDD’s (op andere locatie).

Wat ik met SSD’s heb begrepen is dat je data daar op corrupt kan raken als je deze voor langere periode niet gebruikt. De controller lekt stroom en als dat uiteindelijk op is ben je alles kwijt. Uit veiligheid doe ik om het half jaar ongeveer een powerup van mijn SSD’s.

Wellicht in de toekomst de overstap maken naar Linux en ZFS.

Mochten er verbeterpunten zijn aan mij bevindingen dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Tmfk28
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
Ik heb nu een wd my cloud en wil overstap maken naar synology ds220+ ivm raid.

ik snap dat raid geen backup is en dat de beste manier 3 2 1 is, namelijk 3 kopieën, 2 mediums en 1 offline backup.

wat ik me afvroeg was dat je in raid 1 stand dus 2 kopieën hebt, kun je niet gewoon een hdd eruit trekken en nieuwe lege instoppen waardoor je gewoon een backup hebt?

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:04
Tmfk28 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:46:
wat ik me afvroeg was dat je in raid 1 stand dus 2 kopieën hebt, kun je niet gewoon een hdd eruit trekken en nieuwe lege instoppen waardoor je gewoon een backup hebt?
Dat zou kunnen. Dit heb ik ooit jaren terug als commercieel produkt gezien die zo werkte.

Twee overwegingen: 1) Die mirror kun je mogelijk niet net zo makkelijk mounten als een schijf die geen raid member is. Een halve mirror mounten is overigens doorgaans prima mogelijk, maar vergt misschien wel extra kennis en bij hardware raid ook de juiste controller/nas enclosure 2) Een raid repair doet doorgaans wel een aardige belasting op de schijven. Mogelijk dat ze op deze manier sneller slijten. Aan de andere kant als je regelmatig een schijf met rsync of vergelijkbaar bijwerkt geeft dat ook aardig wat IO op bron en doel schijf, dus misschien is dat qua slijtage vergelijkbaar.

• Tmfk28
tsjoender schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:19:
[...]

Dat zou kunnen. Dit heb ik ooit jaren terug als commercieel produkt gezien die zo werkte.

Twee overwegingen: 1) Die mirror kun je mogelijk niet net zo makkelijk mounten als een schijf die geen raid member is. Een halve mirror mounten is overigens doorgaans prima mogelijk, maar vergt misschien wel extra kennis en bij hardware raid ook de juiste controller/nas enclosure 2) Een raid repair doet doorgaans wel een aardige belasting op de schijven. Mogelijk dat ze op deze manier sneller slijten. Aan de andere kant als je regelmatig een schijf met rsync of vergelijkbaar bijwerkt geeft dat ook aardig wat IO op bron en doel schijf, dus misschien is dat qua slijtage vergelijkbaar.
Ik snap je antwoord niet, ik wil weten of dat mogelijk is en of dat een handige manier van back-uppen is.

• tsjoender
Tmfk28 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:59:
[...]

Ik snap je antwoord niet, ik wil weten of dat mogelijk is en of dat een handige manier van back-uppen is.
Sorry, ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het nog duidelijker verwoorden kan. Ja wat je voorstelt kan technish zeker. Of het handig is daar geef ik twee overwegingen mee dat het misschien extra slijtage op de harde schijven geeft en dat het mogelijk de restore moeilijker maakt.

• Tmfk28
tsjoender schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:10:
[...]

Sorry, ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het nog duidelijker verwoorden kan. Ja wat je voorstelt kan technish zeker. Of het handig is daar geef ik twee overwegingen mee dat het misschien extra slijtage op de harde schijven geeft en dat het mogelijk de restore moeilijker maakt.
Nu duidelijk.

ok snap het, dus gewoon raid 1 en replicatie, en back-uppen.

wat ik dan niet snap is wat dan de voordeel van een replicatie is als je dagelijks back-uped naar een externe schijf.

Want in feite is backup ook een soort replicatie.

Kun je dan niet ipv raid 1 opstelling, gewoon 2 hdd in, waarvan eentje backup is.

• tsjoender
Tmfk28 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:10:
[...]

Nu duidelijk.

ok snap het, dus gewoon raid 1 en replicatie, en back-uppen.

wat ik dan niet snap is wat dan de voordeel van een replicatie is als je dagelijks back-uped naar een externe schijf.

Want in feite is backup ook een soort replicatie.

Kun je dan niet ipv raid 1 opstelling, gewoon 2 hdd in, waarvan eentje backup is.
Iedere vorm van een kopie maken van jouw data telt als backup. De reden dat RAID(1) geen backup is, is dat het wel een continue kopie van je data is, maar omdat die ogenblikkelijk bijgewerkt wordt ben je je kopie ook meteen kwijt op het moment dat data corrupt raakt of dat je iets onbedoeld weggegooid hebt.

Dus op welke manier je die kopie maakt, is niet zo heel belangrijk, zolang die kopie beschikbaar is als je 'm nodig hebt.

• Tmfk28
tsjoender schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:13:
[...]

Iedere vorm van een kopie maken van jouw data telt als backup. De reden dat RAID(1) geen backup is, is dat het wel een continue kopie van je data is, maar omdat die ogenblikkelijk bijgewerkt wordt ben je je kopie ook meteen kwijt op het moment dat data corrupt raakt of dat je iets onbedoeld weggegooid hebt.

Dus op welke manier je die kopie maakt, is niet zo heel belangrijk, zolang die kopie beschikbaar is als je 'm nodig hebt.
Dat snap ik, wat ik bedoel is dat ik bv in synology ds220+ 2 hdd in stop en ipv raid 1 eentje gebruik als backup schijf.

Want anders moet ik nog een schijf kopen, ik snap dat je dan beide schrijven op dezelfde locatie hebt maar wil niet gelijk 3 schijven kopen.

dus stap 1 is synology ds220+ met 2 hdd en 1 hdd als backup, dus geen raid1.

stap 2 is extra schijf kopen en raid 1 invoeren en wekelijks backup maken naar andere schijf.

kan stap 1 in synology ds220 +?

• rl3092kl
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-01 09:30
Ik heb een vraag over een backup

Ik heb een harde schijf (gewoon in mijn Windows-pc) die ik graag wil backuppen ofwel in een raid wil zetten ofwel iets anders mee wil. Mainly als bescherming als de schijf kapot gaat. Nu gaat het om een 5TB schijf en ik heb al een andere lege 5TB schijf (van verschillende merken, maar wel met ongeveer dezelfde specs). Na wat googlen ben ik een beetje het overzicht kwijt wat ik het beste kan doen.

Situatie is dat regelmaat niet erg belangrijk is (1x per week een sync oid zou theoretisch genoeg zijn vaker mag ook), maar wat wel belangrijk is is dat er flink wat geschoven wordt met bestanden op de harde schijf en dat het behouden van de bestandsstructuur wel belangrijk is en bij een backup de bestanden dus ook verplaatst zouden moeten worden en niet enkel gekopieerd en in de andere map gewoon blijven staan, dit is het deel waar ik een beetje de draad kwijt raak waar dit wel en niet gebeurd qua oplossingen.

Raid-1 lijkt dan een goede oplossing (maar doe ik dat dan gewoon via de Windows oplossing, of via andere software of via het moederbord), maar nu lees ik ook dat er tegenwoordig betere oplossingen zijn. Dus de vraag is wat is het beste in deze situatie?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:30
rl3092kl schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:19:
Ik heb een vraag over een backup

Ik heb een harde schijf (gewoon in mijn Windows-pc) die ik graag wil backuppen ofwel in een raid wil zetten ofwel iets anders mee wil. Mainly als bescherming als de schijf kapot gaat. Nu gaat het om een 5TB schijf en ik heb al een andere lege 5TB schijf (van verschillende merken, maar wel met ongeveer dezelfde specs). Na wat googlen ben ik een beetje het overzicht kwijt wat ik het beste kan doen.

Situatie is dat regelmaat niet erg belangrijk is (1x per week een sync oid zou theoretisch genoeg zijn vaker mag ook), maar wat wel belangrijk is is dat er flink wat geschoven wordt met bestanden op de harde schijf en dat het behouden van de bestandsstructuur wel belangrijk is en bij een backup de bestanden dus ook verplaatst zouden moeten worden en niet enkel gekopieerd en in de andere map gewoon blijven staan, dit is het deel waar ik een beetje de draad kwijt raak waar dit wel en niet gebeurd qua oplossingen.

Raid-1 lijkt dan een goede oplossing (maar doe ik dat dan gewoon via de Windows oplossing, of via andere software of via het moederbord), maar nu lees ik ook dat er tegenwoordig betere oplossingen zijn. Dus de vraag is wat is het beste in deze situatie?
Een RAID is geen backup.
Een RAID beschermt niet tegen (per ongeluk) gewiste bestanden.
Doorgaans is je backup 1 dag oud, of 1 week oud of 1 maand oud, afhankelijk van je strategie.
Als je data veel verandert, kan je kiezen voor een full backup ipv een incremental.

In jouw geval lijkt een RAID beter, maar ik zou je ook willen meegeven om hiernaast apart nog een backup te overwegen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• rl3092kl
GarBaGe schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:42:
[...]

Een RAID is geen backup.
Een RAID beschermt niet tegen (per ongeluk) gewiste bestanden.
Doorgaans is je backup 1 dag oud, of 1 week oud of 1 maand oud, afhankelijk van je strategie.
Als je data veel verandert, kan je kiezen voor een full backup ipv een incremental.

In jouw geval lijkt een RAID beter, maar ik zou je ook willen meegeven om hiernaast apart nog een backup te overwegen.
Daarom zeg ik ook backup of raid. Maar aangezien het hoofddoel beschermen tegen schijf-failure is, is het in mijn situatie min of meer hetzelfde.

Full-backup (buiten een eerste keer uiteraard) is niet echt een optie vanwege het feit dat het gewoon mijn pc is en ik die niet nachts aan kan laten staan om te backuppen en ik toch een bepaalde mate van automatisme wil en dus niet altijd een ideaal moment moet kunnen vinden om te backuppen zonder dat ik er last van heb (dat is iets dat ik consequent zou vergeten).

Begrijp ik het overigens goed dat als ik incremental zou doen ik inderdaad het probleem zou hebben op de backup van dubbele bestanden bij het verplaatsen van bestanden naar andere mappen op de schijf?

En is er nog een andere oplossing wat zou beschermen tegen schijf-failure en per ongeluk gewiste bestanden ik lees wat dingen met ZFS maar dat is meer voor als ik een aparte server zou hebben als ik het goed begrijp ipv gewoon 2 schijven in mijn Windows-systeem?

[Voor 5% gewijzigd door rl3092kl op 20-11-2022 13:16]

• _Apache_

_Apache_

For life.

rl3092kl schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:12:
[...]

Daarom zeg ik ook backup of raid. Maar aangezien het hoofddoel beschermen tegen schijf-failure is, is het in mijn situatie min of meer hetzelfde.

Full-backup (buiten een eerste keer uiteraard) is niet echt een optie vanwege het feit dat het gewoon mijn pc is en ik die niet nachts aan kan laten staan om te backuppen en ik toch een bepaalde mate van automatisme wil en dus niet altijd een ideaal moment moet kunnen vinden om te backuppen zonder dat ik er last van heb (dat is iets dat ik consequent zou vergeten).

Begrijp ik het overigens goed dat als ik incremental zou doen ik inderdaad het probleem zou hebben op de backup van dubbele bestanden bij het verplaatsen van bestanden naar andere mappen op de schijf?

En is er nog een andere oplossing wat zou beschermen tegen schijf-failure en per ongeluk gewiste bestanden ik lees wat dingen met ZFS maar dat is meer voor als ik een aparte server zou hebben als ik het goed begrijp ipv gewoon 2 schijven in mijn Windows-systeem?
Geen idee wat je mechanisme is om over te brengen.
Maar Robocopy is echt heel snel, en als je denkt last te hebben van weinig bandbreedte tijdens kopiëren zijn daar ook parameters voor om aan te draaien.
Zo kan je bij eerst kleine bestanden over brengen (pdfs, foto') die hebben over het algemeen meet waarde dan je 9GB iso's ed.

Robocopy zal ook niet vanzelf je destination legen om je te beschermen tegen verwijderingen

[Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 20-11-2022 13:58]

• vanaalten
Zeker wel. Backup is een hele algemene uitdrukking en eigenlijk is het eerste wat je moet doen als je over backuppen gaat nadenken: bepalen waar je je tegen wil beschermen.
  • hardware fail?
  • huis dat afbrand?
  • ransomware dat je data encrypt?
  • Per ongeluk wissen van data?
  • global nuclear disaster / dinosaur-killing-asteroid?
Afhankelijk van waar je je tegen wil beschermen moet je keuzes maken voor off-site, on-site, off-line/online, off-world en ga zo maar door.

Als je nou voornamelijk bang bent voor een harde schijf die het loodje legt, dan is RAID-1 best een mogelijke backup-oplossing. Het is een minder goede keuze als je bang bent dat je huis per ongeluk affikt. Hoe dan ook, de eerste stap is bepalen voor welk scenario je je wil beschermen.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:44

Grvy

Bot

vanaalten schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:52:
[...]

Zeker wel. Backup is een hele algemene uitdrukking en eigenlijk is het eerste wat je moet doen als je over backuppen gaat nadenken: bepalen waar je je tegen wil beschermen.
  • hardware fail?
  • huis dat afbrand?
  • ransomware dat je data encrypt?
  • Per ongeluk wissen van data?
  • global nuclear disaster / dinosaur-killing-asteroid?
Afhankelijk van waar je je tegen wil beschermen moet je keuzes maken voor off-site, on-site, off-line/online, off-world en ga zo maar door.

Als je nou voornamelijk bang bent voor een harde schijf die het loodje legt, dan is RAID-1 best een mogelijke backup-oplossing. Het is een minder goede keuze als je bang bent dat je huis per ongeluk affikt. Hoe dan ook, de eerste stap is bepalen voor welk scenario je je wil beschermen.
Irrelevant.

RAID is geen back-up. RAID is redundantie. Het staat zelfs in de naam en die zijn niet hetzelfde.

Dit is een account.

• rl3092kl
_Apache_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:55:
[...]

Geen idee wat je mechanisme is om over te brengen.
Maar Robocopy is echt heel snel, en als je denkt last te hebben van weinig bandbreedte tijdens kopiëren zijn daar ook parameters voor om aan te draaien.
Zo kan je bij eerst kleine bestanden over brengen (pdfs, foto') die hebben over het algemeen meet waarde dan je 9GB iso's ed.

Robocopy zal ook niet vanzelf je destination legen om je te beschermen tegen verwijderingen
Het gaat om een volle 5TB schijf dus zelfs best-case scenario duurt dat wel een dag als ik een volledige back-up moet maken. En dan gaat het niet zozeer om te prestaties alswel het lawaai (1 van de schijven is een Toshiba die bekend staat om het lawaai).

Maar ik zie als ik zo snel even google heeft een robocopy een mirror optie (met ingebouwde purge) die misschien is wat ik zoek. Enige is dat robocopy wel te automatiseren moet zijn.

• _Apache_

_Apache_

For life.

rl3092kl schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:11:
[...]

Het gaat om een volle 5TB schijf dus zelfs best-case scenario duurt dat wel een dag als ik een volledige back-up moet maken. En dan gaat het niet zozeer om te prestaties alswel het lawaai (1 van de schijven is een Toshiba die bekend staat om het lawaai).

Maar ik zie als ik zo snel even google heeft een robocopy een mirror optie (met ingebouwde purge) die misschien is wat ik zoek. Enige is dat robocopy wel te automatiseren moet zijn.
Als je het in een bat file zet en aan een scheduled task hangt ben je klaar. Dan is het geautomatiseerd.
Dan kan je zelfs nog retry policy en logging toevoegen

Van de week met robocopy ~300GB overgekopierd met RC, was in ee paar minuten gepiept.
Sterk afhankelijk van je medium snelheid natuurlijk, maar met vele meer parameters te sturen dan copy paste in explorer.

De PURGE optie is juist waar je mee voorzichtig wil zijn voor bij een backup.
Purge ruimt bestanden op bij je destination als ze ook bij je source verdwenen zijn.
Dus als je per ongeluk bij je source verwijderd zijn, is je backup ook weg.

Ik draai purge eens in de maand, om te voorkomen dat m'n disks niet volslibben.

[Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 20-11-2022 19:31]

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 07:43
Situatie: C schijf PC enkel in gebruik voor Windows en programma’s. Alle data (pst files etc) opgeslagen op D (andere HDD). Tevens sla ik hier foto’s op etc. Schijf is 1 TB groot.

Ik plaats foto’s in de map per jaar. Dus map 2020-2021-2022 etc.

Alles van de D schijf zet ik op een externe HDD. (5TB) eens in de week. Aangezien ik teveel foto’s heb voor de D schijf laat ik daar een vorig jaar en huidig staan. De rest gaat weg. (Die staan enkel extern). ( nu dus 2021-2022).

De externe HDD zet ik eens in de maand over naar een andere externe HDD die ik op kantoor bewaar.

Ik wil nu nog duplicTi2 gebruiken om de d schijf dagelijks even veilig te stelllen op de C schijf.

Aangezien ik alles encrypt met bitlocker, dan hoef je toch niet ook nog de encryptie te gebruiken van duplicati?

• Zakkenwasser
  • Niet online
Vorige maand een nieuwe Synology DS420+ met twee 6TB WD Red Plus HDD’s aangeschaft. Deze heb ik in Raid-1 gezet met het idee dat ik er nog twee identieke HDD’s in ga stoppen.

Express niet gekozen voor SHR-1 of SHR-2 omdat ik een hogere redundancy wil.

Ook maar gelijk gebruik gemaakt van BTRFS en heb snapshots aangezet.

Toch ben ik mijn backup strategy aan het herzien.
Ik wil ook periodiek data scrubben op mijn NAS. Maar hoe “data scrub” ik mijn externe hdd backups?

Mijn externe backups zijn NTFS.
Lijkt mij met NTFS niet bepaald mogelijk.

Is het niet beter om de overstap te maken naar Linux en die externe backups te converteren naar een BTRFS systeem? Hoe zit dat met compatibiliteit met Windows?
Of is het sowiezo raadzamer om alle externe backups (+offsite) nu via de NAS te beheren (BTRFS?)

[Voor 5% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-03-2023 23:17]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:01
Hard gezocht naar een algemeen topic ivm dit thema, zodat ik niet loze topics moet openen om eenvoudig van gedachten te wisselen met andere tweakers ivm backups. Ik vind weinig echt goede, actieve, topics ivm de meest gebruikte software (filesync, syncback, ...). Blijkbaar zijn de meeste tweakers erg bedreven, en zijn er weinig n00bs in deze materie?

Het enige topic in dit thema wat echt goed draait is het synology topic, met veel ervaren en constructieve users, waarvoor nogmaals dank mochten ze dit hier lezen.

Ik heb er net een tweetal weken achterstallige (jaren) "spring cleaning" opzitten ivm het backuppen/syncen van al m'n devices/pc's (mac en windows), updaten, herinstalleren van het OS, het organiseren van allerhande externe schijfjes die ik had, en het configureren van een synology DS220+ NAS. Als netwerk en opslag n00b. Dus traag en moeizaam

Daartoe gebruik ik met veel dankbaarheid en plezier, als sinds jaar en dag, synbackFREE op PC (op mac nog niets eigenlijk). Zonder deze software zie ik niet in hoe ik al die jaren aan bestanden en foto's op een normale manier had kunnen syncen/opslaan/wegschrijven, zonder gebruik te maken van brakke file explorers. Zowel die van windows als Mac OS (waar je niet unanttended 1000 GB kan kopieren zonder allerhande stops/errors, weet ik veel)

[!] Waar ik nu wel tegenaan loop is het volgende: [!]

Ik zoek een application die kan syncen (beide richtingen dus) maar die ook bestanden kan verwijderen.

Stel
Folder 1 __________Folder 2
- bestand 1 _______bestand 1
- bestand 2________bestand 2
- bestand 3________bestand 3

Bij het syncen met synbackfree zal het bestand teruggezet worden vanuit de andere kant (bvb Folder 2), als je het uit volder 1 verwijderd hebt.

Wat is de naam voor het syncen met behoud van verwijder acties? Zodat ik in de documentatie van de software kan opzoeken of het werkt (ook vooral voordat ik software aankoop en dan blijkt dit niet te doen).

Ik kan niet steeds hoofdzakelijk van de NAS werken.
- Soms staat die niet aan
- Ik heb 'm niet extern bereikbaar gemaakt waardoor acties op de laptop zelf wanneer ik niet thuis ben (zoals verwijderen) bij het syncen moeten overgenomen worden op de NAS. Zoals het nu staat krijg ik al die folders/bestanden gewoon terug als ik thuis synchroniseer
- omwille van snelheid van de opslag (macbook pro) werk ik soms liever lokaal

Misschien is het antwoord heel simpel, maar ik vind niet veel informatie. Ik ben hier ook totaal niet in thuis.

Heeft het misschien te maken met het file system, die ergens moet kunnen bijhouden wat de operaties op een bestand zijn geweest, en dat de sync software hier bij moet kunnen? Het syncen is tussen AFS (apple) en BTFRS (synology)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Amos_x Ben je bekend met https://www.greenworldsoft.com/sync-folders-pro-help.php die heeft ingebouwd behoorlijk wat opties, kijk even onder Sync Modes

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:01
Greatsword schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:32:
@Amos_x Ben je bekend met https://www.greenworldsoft.com/sync-folders-pro-help.php die heeft ingebouwd behoorlijk wat opties, kijk even onder Sync Modes
Super, hiermee heb ik de terminologie duidelijk:

A <-> B (Bidirectional synchronization mode)
A <+> B (Bidirectional synchronization mode without the tracking deletions)

Wat ik bedoel is dus het eerste.

Nu kijken of synbackfree (of wellicht een betalende versie) dit kan doen voor m'n windows omgeving
En een goed programma kiezen voor hetzelfde op mac (freefilesync, of wat jij aanhaalt, Sync Folders Pro)

Ik herinner me net dat ik sync folders pro in een heel ver verleden ooit eens heb gekocht in de macOS app store, en dit blijkt nog steeds in de laatste versie te voorzien _/-\o_ Daar maar op focussen dus, die heb ik al. Score 4,7/5
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoelt om gedachten uit te wisselen over het maken van backups. De bedoeling is om lezers een wat breder inzicht te geven over de mogelijkheden en wijsheden omtrent het maken van backups.

Heb je toevoegingen schroom niet om ze hier gewoon te posten zodat we er allemaal wat wijzer van kunnen worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee