Wylana schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:38:
Wat mij opvalt in dit topic is dat ik vooral lees hoe mensen een kopie maken van hun data ipv echt Backups maken met behulp van erkende backup software. Zelf ben ik vooral fan van Veeam Backup en de opties die zij aanbieden. Recent heb ik nog middels hun gratis versie mijn systeem "hersteld' dmv mijn eigen gemaakte Bare Metal backups. Al bied Veeam ook opties aan om individuele schijven en zelfs individuele bestanden te herstellen aan.
Omdat dit topic vooral bedoeld is om ideeën/gedachten uit te wisselen omtrent het maken/inrichten van backups, zal ik mijn situatie dan ook uitschetsen.
De volgende zaken worden gebackupped bij mij:
1) Mijn werkstation/game pc (C-schijf alleen, bare bone)
2) Test-server op basis van Windows 10
3) Rasberri Pi met Home Assistant
Mijn werkstation en Test-Server worden gebackkuped via Veeam Free Agent for Windows
(
https://www.veeam.com/pro...windows.html?ad=downloads)
Deze maken allebei een bare bone backup naar mijn synology NAS met een retentie van 7 dagen via een SMB share.
[Afbeelding]
Mijn Home Assistant maakt via Samba Backup elke dag een backup naar een aparte map op de Synology met een retentie van 30 dagen.
[Afbeelding]
Zowel Free Agent for Windows als Free Agent for Linux zijn gratis te vinden op:
https://www.veeam.com/pro...free&ad=menu-products-vdp
Als alle backups klaar zijn, maakt mijn Synology middels Cloud Sync een offsite kopie naar mijn OneDrive toe.
[Afbeelding]
Middels deze constructie hou ik mij aan de Veeam 3-2-1 regel. Veeam adviseert om minstens 3 backups op 2 verschillende locaties te hebben, waarvan 1 off-site.
https://www.veeam.com/blog/321-backup-rule.html
Zoals reeds vermeld, heeft Veeam voor meerdere platformen gratis backup software. Waaronder Windows, Linux, Mac, Microsoft365 en Google Cloud.
Ik hoop hiermee andere tweakers te kunnen helpen om hun backup strategie te verbeteren en in te richten.
En mochten er vragen hierover zijn, stel ze gerust.
Leuke toevoeging, dit is inderdaad goed en ben het ook van plan.
Alleen ik loop tot een volgend probleem aan:
teveel data te veel schijven, te weinig ruimte denk ik.
Denk maar eens mee:
Een PC met
1TB ssd C: schijf
4TB SSD game schijf
8TB usb 3.0 disk aan de pc
2TB SATA hd
Stel dat ik dat wil backuppen met alleen used data
dan ben je al gauw 15TB - 2 TB 13 TB kwijt aan data backup
Dit is 1 pc van de 4-5? met ongeveer dezelfde grootte aan TB.
Dan heb ik wel een NAS opslag van 20TB totaal in raid 5.
dan houdt het al op met 1 backup met 7 retenties?
het loopt echt de spuitgaten uit..
Plus zon backup met veeam free krijg je daarmee een bootable backup / clone backup of alleen raw data?
Als ik er zo over nadenk misschien is een backup van alleen C voldoende, maar dan geen data backup maar een image clone van C:\
dan zal de backup 1x6 = 6tb max zijn x 4 retenties = 20TB max, als die retenties slim in elkaar zitten dan is het als het goed is niet 6x4 maar iets van 6x2,5?
Geen idee hoor,
Alleen, zon offsite backup is wel een dingetje met zoveel TB's...
Misschien dan een NAS bij familie of vrienden neerzetten met 20TB en daarheen een kopie doen en de gehele nas encrypten natuurlijk. Dan de stroom rekening mee betalen ofzo?
Wat zou hier een goede oplossing voor zijn.
Hou in achterhoofd als:
4TB SSD game schijf ( legale games en cracked)
8TB usb 3.0 disk aan de pc ( films, videos, fotos, game installatie bestanden etc)
2TB SATA hd ( oude games die niet ssd geoptimailseersd zijn , melding gekregen al bad blocks gevonden)
Beste is dan gewoon games enzo, niet backuppen kan je wel van game portalen ophalen zoals steam origin etc.. lijkt mij?
Als dit crasht alles wel weg.. dat heb ik liever ook niet.. maar het is zoveel data dat het niet te doen is als je niet echt een bedrijf bent lijkt mij?
En onthoudt dit hierboven is x 4-6
Hoe denken jullie daarover?