Ik ben zelf niet zo'n fan van handwerk. Vooral omdat alleen mensen met ijzeren discipline vaak genoeg de tijd nemen om backups maken. Vaak begint dat goed en na een paar weken komt de klad erin en gaan ze steeds meer uitstellen. Zeker als het een grote backup is die uren duurt.Zakkenwasser schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 05:41:
[...]
Ik ben zelf niet zo’n fan van automatiseren.
Daarom moet je automatiseren zodat je zeker weet dat die backup elke dag draait en dat alleen bestanden die nieuw of gewijzigd zijn in de backup worden meegenomen.
Om het te testen kun je periodiek een paar bestanden restoren om te zien of dat goed gaat.Hoe gaat dit in praktijk met IOS>Windows>NAS. Hoe controleer en weet ik zeker dat alles goed is over gekomen?
Dat is ook wel de simpelste use case. Je backupt dus alleen je foto's, die altijd op dezelfde plek staan, verder helemaal niks, en alleen de nieuwe foto's.Ik maak veel foto’s en schiet veel video’s.
Ik selecteer en exporteer mijn foto bibliotheek vanuit mijn iPhone naar een mapje op mijn iPhone, die ZIP ik en stuur dit naar mijn laptop.
Pak die ZIP uit en stuur dat door naar NAS en externe SSD+HDD.
128 items geselecteerd, geexporteerd en 128 items uitgepakt.
Laatste foto die geexporteerd is label ik zodat ik weet waar ik ben gebleven bij de volgende export.
Stel je eens een use case voor met duizenden bestanden in honderden mappen en elke dag wijzigt er wel wat maar dat kan overal in die mappenstructuur zijn. Vandaag maak je een paar nieuwe foto's, morgen werk je de administratie bij, en je kunt niet meer volstaan met het backuppen van alleen de nieuwe bestanden in dat ene mapje omdat je nooit precies onthoudt wat er sinds de vorige backup in die grote mappenstructuur allemaal bijgekomen en gewijzigd is. Dan krijg je situaties zoals bij degene waar ik op reageerde, die periodiek een volledige backup van al zijn bestanden moet doen, en dat duurt dan uren. En dan wordt het steeds langer uitgesteld.
Een goed backuppakket regelt dat zelf. Je maakt eenmalig een full backup en daarna worden alleen de wijzigingen nog maar toegevoegd. Het gaat automatisch en wordt dus nooit vergeten, is snel klaar omdat zo'n pakket dagelijks draait en alleen de wijzigingen sinds de vorige backup verwerkt, en een goed pakket geeft je ook een waarschuwing als de backup fout ging.
/f/image/qO1ZwNvK0WTj6zWfqXEm6peq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RJhBdzxLQIFZ2ER2yb3Yso47.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NS4TH03yAYfb1iGIRGtrHCMm.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/b4OkoxxgucE6h5r1tzeKLbxe.png?f=user_large)