Ik heb 2 jaar geleden een Synology 212+ in gebruik genomen icm 2 x 3 TB schijven in JBOD.
Helaas is vorig weekend een van de schijven gecrashed en konden volgens DSM niet meer hersteld worden. Ook is de "gezonde" schijf niet meer te benaderen (logisch ivm JBOD)
Uiteraard wil ik zoveel mogelijk data recoveren , alleen heb ik zelf geen idee waar te beginnen.
Hopelijk kunnen jullie me hier mee helpen !
Waarschijnlijk kocht je een budget USB-stick. Je bestanden zijn zeker nog terug te halen, bijvoorbeeld met een programma als Recover My Files. Daarmee kun je op bestandstype zoeken op je "kapotte" kaart. Let op, alle data die je op die stick zet evenals formatteren, maakt het alleen maar lastiger te recoveren.
Succes!
Tip: koop een USB stick van een gerenommeerd merk. Kost iets meer, heb je minder gedoe!
Bedankt voor de reactie. Ik heb de software geinstalleerd maar kan er niet achter komen hoe ik Bestandsmappen (die ik nu dus niet kan openen) kan 'herstellen'. Iemand enig idee?
De USB stick is een 32GB HP, van HP zou je wel kwaliteit verwachten?
Ik heb 2 jaar geleden een Synology 212+ in gebruik genomen icm 2 x 3 TB schijven in JBOD.
Helaas is vorig weekend een van de schijven gecrashed en konden volgens DSM niet meer hersteld worden. Ook is de "gezonde" schijf niet meer te benaderen (logisch ivm JBOD)
Uiteraard wil ik zoveel mogelijk data recoveren , alleen heb ik zelf geen idee waar te beginnen.
Hopelijk kunnen jullie me hier mee helpen !
Bij JBOD zou je de data op de 'gezonde' schijf 'gewoon' moeten kunnen benaderen. Datarecovery voor JBOD zou dan ook precies hetzelfde zijn als je voor normale disks doet, aangezien je data nog steeds fysiek op één disk staat (geen striping, mirroring, etc) en je de data uit zou moeten kunnen lezen als je deze los aan een computer hangt.
Zelf heb ik nooit JBOD gebruikt, maar ik begreep altijd dat je data wel weg is als de drive met de MFT gecrashed is. Immers, datarecovery software kan dan ook niet meer bepalen welke data op de schijven zou moeten staan. Als de gecrashede schijf niet de MFT bevat, dan zou je van de gezonde schijf in ieder geval de data uit moeten kunnen lezen.
Ik zou in ieder geval beginnen met de gezonde disk aan een computer te hangen en met bijv Recuva kijken of je iets kunt recoveren.
Bedankt voor de reactie. Ik heb de software geinstalleerd maar kan er niet achter komen hoe ik Bestandsmappen (die ik nu dus niet kan openen) kan 'herstellen'. Iemand enig idee?
Met de trial van 'Recover My Files' kun je alleen bestanden zien, niets recoveren. Gebruik Recuva, zij hebben wél een gratis versie waarmee je kunt recoveren.
[Voor 15% gewijzigd door Mad Marty op 16-04-2014 05:12]
Moet ik wel 'Recovery'/'Recuva' hebben? Ik wil geen verwijderde bestanden terughalen, maar beschadigde mappen/fotoos/videos (veel met een onjuiste naam en grootte) 'herstellen'. Of is dit hetzelfde?
-> Recuva heeft gescanned en verwijderde bestanden weer naar boven gehaald, maar dat wil ik helemaal niet. Alleen de bestanden die ik niet meer kan openen, moeten hersteld worden.
Kan de grootte van de bestanden wel kloppen? Dan zou ik één proberen te recoveren en dan kijken of je 'm wel kunt openen. Waarschijnlijk is de MFT de boel ook een beetje kwijt, waardoor datum en naam voor geen meter kloppen, maar komt vaker voor volgens mij.
Overigens, hopelijk ten overvloede: stel eerst de data die je nog wel kan lezen veilig, en zorg dat er niet naar die disk geschreven wordt, alleen gelezen
Ook kan je een ander programma gebruiken zoals PC Inspector (klik, zelf geen ervaring mee, maar schijnt ook prima te zijn) of GetDataBack (klik, is afaik wat uitgebreider dan Recuva, maar wel betaald - de gratis trial versie kun je wel gebruiken om te checken of-ie wat kan recoveren).
[Voor 38% gewijzigd door Mad Marty op 16-04-2014 15:35]
Om de synology 213j bij een familielid te installeren heb ik snel even een interne hdd van een windows laptop in de NAS geplaatst met de bedoeling die nadien mooi terug in de laptop te steken, er zou de dag nadien een nieuwe hdd vr de NAS worden gekocht. Ik had de ene melding "dat alle gegevens zouden gewist" niet opgemerkt en wist niet dat de installatie niet alleen software op de laptop zou installeren maar ook de hdd zou aanpakken. Ik werd dus even stil toen ik zag dat de software bezig was de systeempartities te formatteren en vervolgens de Synology DSM software zou installeren op de HDD. De hdd zou dus niet zomaar opnieuw functionneren in de laptop...
Nu is het mij niet duidelijk hoe de recovery best wordt aangepakt. Ik las al enkele bruikbare tips maar mis als leek wat structuur in de oplossingen.
A) welk type formatteren zou zijn toegepast (proces, incl installatie software duurde in totaal 15 minuten vr 250GB), welke approach ik best neem nu de hdd van NTFS nr EXT4 is omgezet (Linux software of windows draaien),
C) of ik de partities zou kunnen terugzetten en vervolgens de bestanden,
D) zou ik de windows backup op die hdd kunnen recupereren etc?
Bvb eerst image v hdd nemen en op copy werken
Vervolgens Photorec proberen en daarna Testdisc,...?
Ik heb een externe HDD (Medion Drive 2 Go; pic:(http://medion.scene7.com/...dion/50036852_PIC-Q?$xxl$)) die gestopt is met werken.
Er staan foto's en video's op zeker 100+ GB.
De schijf zat aan de computer en was niet echt in gebruik toen ik het USB disconnect geluidje van Windows hoorde en de schijf niet meer als station te zien was.
Het is nu zo dat als de schijf stroom krijgt deze zo'n 2 minuten draait en dan opeens stopt, dus geen gek getik of geratel. Ik heb dus het idee dat de schijf niet kapot is.
Als de schijf, die overigens plug&play is, aangesloten is herkent Windows deze als USB massaopslag apparaat, maar verschijnt deze niet meer als station. Na die 2 minuten stopt de schijf met draaien en hoor je eerst het geluid alsof een USB apparaat eruit wordt gehaald. En dan meteen hoor je het geluid dat een USB apparaat wordt aangesloten en dan herkent Windows de schijf weer als USB massaopslag apparaat, maar is er een probleem en wordt het apparaat niet herkent (uitroep tekentje in apparaatbeheer).
Dus via USB wordt de schijf alleen herkent als Massaopslag apparaat, maar niet in bijvoorbeeld Disk Management.
Nu heb ik de schijf uit de behuizing gehaald en in een computer gebouwd en gebeurt hetzelfde. Ongeveer 2 minuten draait ie en dan stopt de schijf met draaien. De schijf wordt nu wel in Disk Management herkent, maar staat als onbekend en niet geïnitialiseerde schijf. Initialiseren lukt niet: "sector niet gevonden" ofzoiets.
Ik heb al verscheidene dingen geprobeerd:
- Recuva (dat kan dus niet, omdat de schijf geen letter heeft)
- Hard Disk Sentinel (ziet de schijf maar geeft alleen maar vraagtekens, zie img hieronder)
- MiniTool Patition Wizard Pro 8 (ziet de schijf niet)
- EaseUS Partition Master 10 (ziet de schijf ook niet)
- Yodot Hard Drive Recovery (crasht op het moment dat ik de recovery op de schijf toepas)
- Seatools (geeft geen fouten)
- Windows Surface Scanner (ziet de schijf, alleen als je scant is die meteen gestopt want de schijf bevat geen data)
Ook heb ik Gparted geprobeerd. Die heeft veel verschillende tools, maar geen van alle werkt. De enige plek waar de schijf daar herkent wordt, als /dev/sdg/, is in de file manager. Maar je kan de schijf niet mounten, want dan krijg je een fout (error 64).
Zelfs met het commando 'fdisk -l' is de schijf niet te vinden.
Overigens als de schijf via USB is aangesloten laat 'fdisk' wel iets zien.
Ik heb ook nog TestDisk geprobeerd. Maar ook daar wordt de schijf niet herkent.
De schijf lijkt wel onzichtbaar.
Wat raden jullie mij aan om te doen. Het lijkt alsof de schijf dood is, maar dan snap ik niet waarom die wel 2 minuten draait en dan stopt. Ik heb de hoop dat de schijf een soort protectie heeft waardoor die alleen via de USB controller van de behuizing van de externe HDD gebruikt kan worden en dat die controller kapot is, maar ik vrees erger.
Ik sta eigenlijk op het punt om de HDD in de vriezer te doen (dat wordt op sommige plaatsen als 'last resort' aangeraden).
Ik ben er tot mijn schrik deze nacht achter gekomen dat er een heleboel foto's van mijn server zijn verdwenen. Er is geen backup of recycle van deze bestanden, allicht doordat ik zelf iets verkeerd heb ingesteld.
Het betreft een Synology DS413 (DSM5.0) met twee WD 3TB Red schijven in Synology Hybrid RAID opstelling. Hierop zijn mappen aangemaakt die als schijven zijn gelinkt aan mijn computer (MacBook Air met OSX 10.9.2).
Wat ik wil weten of het mogelijk is om remote de schijven op de server te scannen met een programma om te proberen de bestanden terug te halen. Ik kom alleen maar programma's tegen die de schijven in mijn computer scannen en de netwerkschijven niet zien.
Ik heb een externe HDD (Medion Drive 2 Go;
De schijf lijkt wel onzichtbaar.
Wat raden jullie mij aan om te doen.
Ik sta eigenlijk op het punt om de HDD in de vriezer te doen (dat wordt op sommige plaatsen als 'last resort' aangeraden).
Interessante case. Hou ons op de hoogte.
De vriezer is handig als de harde schijf last heeft met lezen van data. Dan is er iets met de platters of de leeskop. De vriezer zorgt voor een lage temp en dat zorgt er dan weer voor dat de leeskop beter zijn werk kan doen. De vriezer heeft een beperkt effect en na een uur merk je er eigenlijk niets meer van.
Vraag 1 is eigenlijk of je systeem de grootte van de schijf correct weergeeft. Zo ja, dan wordt de schijf herkend. Zo nee, dan is er iets met de drivers. Probeer bij apparaatbeheer de schijf in dat geval eens te deinstalleren. Dat kan werken. Of hang m aan een andere computer.
Ik bedoel eigenlijk, toen hij ging formatteren heb ik hem afgebroken bij 1%. Nu lijkt geen enkel programma ook maar iets te vinden . Daarom dacht ik misschien dat nu formatteren en daarna recoveren een goed idee was
Ik heb hier een Toshiba 750GB hard disk die niet meer in orde is. In mijn PC wordt 'ie wel herkend en ik kan bij de meeste data komen. Ik wilde data kopieren naar mijn Eigen hard disk, maar dat duurt uren, zo niet dagen. Daar heb ik geen moeite mee maar ik kan niet 24/7 bij mijn PC blijven zitten. Namelijk zodra de pc een bestand tegen komt die corrupt is of die hij niet kan lezen vraagt hij mij wat ik er mee wil doen; opnieuw proberen. skippen of de hele boel cancellen. Het probleem hiermee is dat wanneer ik niet bij de PC ben, en ik pas na enkele uren aangeef wat ik ermee wil, hij hoe dan ook stopt en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Heeft iemand hier een handig tooltje voor waarmee ik van te voren al kan aangeven wat hij met de beschadigde data doet (skippen dus)?
Mijn Buffalo NAS met al mijn mp3's gaf de geest. Die had ik samen met mijn Sonos systeem gekocht. Wat een ramp, want de KPN Backup had lang niet alles veiliggesteld...
Via via kwam ik terecht bij Attingo. Die zijn dus echt goed, want ze hebben van mijn gecrashte en rokende Buffalo NAS alle data kunnen herstelln. Ik zou deze mensen die mij zo geweldig hebben geholpen, graag aanraden. knip, spam.
[Voor 5% gewijzigd door br00ky op 13-01-2015 14:21]
Misschien een tip: als je schijf zegt dat hij geformatteerd moet worden ivm bad sectors heeft drevitalize mij al een paar keer gered. de trail is gratis
Is een SSD nog te recoveren? Heb een ocz vertex, maar nadat de battery van mn laptop leeg was geraakt wil die schijf niets meer. De pc komt niet meer door het bios als de schijf er aan hangt...
Je zal hem eerst aan de praat moeten krijgen.
Start de computer eens op en sluit daarna de ssd aan, wordt die dan wel herkent? (voor de veiligheid: sluit de ssd aan met alleen de stroomkabel eraan, nadat de pc is opgestart sluit de sata kabel aan).
een ander truukje om een ssd in panic weer te laten reageren is dat ding een half uutje te laten idlen met alleen de stroom erop, sata kabel los.
majjja, dit is meer ssd recovery dan data recovery, helemaal goed staat je bericht wellicht niet.
De (externe) harde schijf van mijn vriendin is aan het crashen. Het gaat om een Samsung HD502IJ in een externe behuizing.
Probleem begon met als ze de harde schijf inplugde, de foto's maar een kleine tijd liet zien en dan lege folders toonde. Nu heb ik hem in mijn systeem (uit de behuizing dus) aangesloten.
Ik probeerde aanvankelijk een image te maken van haar afbeeldingen folder (prioriteit) maar dit was onmogelijk.
Doe ik er goed aan een chkdsk (/f /r) te runnen of kan ik hiermee meer gegevens kwijtgeraken? Deze is nu aan het runnen maar duurt vrij lang (ETA: 999:00:00 ) ook heeft hij al enkele file record segments die unreadable zijn.
Waarmee kan ik mogelijk nog een back-up maken van de foto's voor hij helemaal de geest geeft?
Ik weet niet of ddrescue onder windows ook geport is, maar volgens mij gaat windows sowieso niet zo lekker om met directe access naar kapotte disks.
Wat je zal moeten doen:
* Hardeschijf niet gebruiken (om corruptie te voorkomen)
* Lege harde schijf, of voldoende ruimte op een andere disk hebben
* Linux (usb / livecd / gewone install)
* ddresue (of gddrescue, moet ik even terug zoeken) installeren
* (g)ddrescue gebruiken om data te recoveren naar een image
Het kan best een tijdje duren, en je kan ook bepaalde ranges skippen etc. Wat je dan overhoudt, is een image met alle beschikbare bits die je had. Hij zal ook meerdere malen proberen om een kapotte delen te lezen.
Als dit NIET jou probleem is (m.a.w. gewoon corrupte data door bijv verkeerd afsluiten), dan heb je aan de image net zo veel als aan de hardeschijf.
Aangezien het wrs door een tik is gekomen, zal er hier en daar het een en ander kapot zijn. Hopelijk niet je partitietabel, en ook niet je filetable. Je zal in dit geval sowieso een image willen trekken, omdat andere programma's simpelweg niet lekker omgaan met niet goed reagerende read-acties.
success! Ik heb uiteindelijk mijn al mijn data kunnen restoren, en heb gelukkig altijd mijn timemachine backup in orde =)
[...]
Zn schijf doet nog wel wat; hij kan immers zijn partitietabel uitlezen. Datarecovery is nog steeds erg prijzig volgens mij.
Dus harde schijf best niet gebruiken?! Kan ik Chkdsk nog veilig annuleren?
[Voor 51% gewijzigd door eSCe op 05-05-2015 15:24]
Het beste is om de disk zo weinig mogelijk te belasten. Maak een 1:1 kopie (ddrescue) naar een andere schijf en probeer pas daarvan de data te recoveren.
Ik heb nu een bootable USB met ubuntu gemaakt, gddrescue erop geïnstalleerd maar nu loop ik tegen volgend probleem aan.
De harde schijf is zichtbaar in ubuntu maar ik kan hem niet mounten omdat hij zegt dat hij nog in "hibernation" zit van windows.
Ik dacht geen biggie even windows opstarten en een full shutdown doen maar helaas wordt de schijf niet meer herkend in windows 8. Ook duurt het opstarten en afsluiten, met de schijf aangesloten, behoorlijk lang.
Is er een work-around voor dit probleem? Ik zou liefst de schijf zo weinig mogelijk gebruiken voor ik dingen ga proberen, om dataverlies te voorkomen.
Alvast bedankt voor het helpen van deze, ondertussen, gefrustreerde tweaker
*edit*
Zou ik SystemRescueCD tegen hetzelfde probleem aanlopen? Als ik al een image van de schijf kan maken zou ik al een pak geruster zijn.
[Voor 13% gewijzigd door eSCe op 06-05-2015 18:52]
eSCe schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:44:
Is er een work-around voor dit probleem? Ik zou liefst de schijf zo weinig mogelijk gebruiken voor ik dingen ga proberen, om dataverlies te voorkomen.
Waarom heb je het dan over mounten?
Maak nu eerst een kopie van de hele disk met ddrescue, en daarna nog een kopie om eventuele tools op los te laten.
Maak nu eerst een kopie van de hele disk met ddrescue, en daarna nog een kopie om eventuele tools op los te laten.
Wel als ik onder disks kijk bij ubuntu zie ik de schijf staan maar als ik hem wil openen krijg ik een error:
The NTFS partition is hibernated. Please resume and shutdown Windows properly.
Waardoor ik hem dus ook niet kan vinden in gddrescue.
*edit*
Na wat zoeken op google zou ik mogelijk de hibernate file kunnen verwijderen zie ik, echter ben ik bang dat ik zo gegevens verlies door teveel gebruik van de HDD. Ik vraag liever raad aan tweakers met meer ervaring in datarecovery voor ik de boel verpest. (zie mijn debacle met chkdsk, hierna vond windows hem niet meer).
[Voor 84% gewijzigd door eSCe op 06-05-2015 19:21]
ddrescue heeft geen weet van partities en opereert op blokniveau.. of/hoe je NTFS partitie geunmount is maakt dus niets uit.
gddrescue is de package name voor GNU ddrescue onder Ubuntu. Daar komt geen GUI bij kijken, je kunt ddrescue direct een disk/partition path voeren.
gddrescue is hetzelfde als ddrescue maar met GUI. Ik had hiervoor gekozen omdat ik niet zo sterk ben met ubuntu commands. Dus toch beter eens verdiepen in ddrescue lijkt me?
Ah, ddrescue-gui heet dat blijkbaar, niet gddrescue
Lijkt me dat je die prima kunt gebruiken ipv. de command line interface. Run je hem wel met sudo? Anders is de kans inderdaad groot dat je geen devices ziet...
Lijkt me dat je die prima kunt gebruiken ipv. de command line interface. Run je hem wel met sudo? Anders is de kans inderdaad groot dat je geen devices ziet...
Mijn excuses, gelijkaardige namen
Ik run hem als sudo, zie mijn andere schijven maar de 'hibernate'-schijf staat niet in het lijstje. M.a.w ik denk dat ik op een dood spoor zit met gddrescue ddrescue-gui. OF ik moet die hibernate files zien te verwijderen / read-only mode kunnen zetten, maar zal me dan eerst even moeten inlezen.
Misschien is het vlotter om toch maar met ddrescue aan de slag te gaan.
Iemand hier een idee mbt het recoveren van een Windows Phone toestel? Heb het een tijdje terug gewiped met de overtuiging dat alle afbeeldingen in de cloud zouden staan... Dat was dus voor oa. de screenshots niet het geval
Als ik hem aan de usb hang krijg ik geen echte usb drive... En recoverytooltjes herkennen hem ook niet als drive.
Ikzelf heb een corrupt SD kaartje welke door geen enkele laptop / cardreader / device meer wordt gezien. Recovery tools vinden het hele kaartje ook niet, wordt gewoon niet herkent als drive. Ik zou hem dan ook graag hersteld hebben, maar ik vind € 295,- of € 165,- wel erg veel geld. Weet er iemand nog een goedkoper alternatief wellicht?
[Voor 3% gewijzigd door Joster op 22-06-2015 21:57]
De usb-stick van mijn vriendin heeft kuren. Deze wordt wel als een usb-stick herkend in apparaatbeheer en schijfbeheer, krijgt een stationsletter, maar ook de aanduiding 'geen media'.
De connector van de stick is ietwat verbogen, maar wordt dus nog opgepikt (de pinnetjes in de stekker zien er nog goed uit). Kan hier nog iets worden gered of is het enkeltje prullenbak?
Alvast bedankt
Tornado1.0 geeft immers aan dat de USB stick gedetecteerd wordt (dus de connectie is prima), maar geen medium serveert.
NAND dumpen en descramblen is geen zolderkameraangelegenheid. Al die FTL algorithms zijn vziw. enkel commercieel verkrijgbaar, vette pech voor de thuishobbyist dus.
Tornado1.0 geeft immers aan dat de USB stick gedetecteerd wordt (dus de connectie is prima), maar geen medium serveert.
NAND dumpen en descramblen is geen zolderkameraangelegenheid. Al die FTL algorithms zijn vziw. enkel commercieel verkrijgbaar, vette pech voor de thuishobbyist dus.
Okee, daar concludeer ik uit dat het einde oefening is? Het zou fijn zijn als de data erop nog kon worden gered maar bijna alles is vanuit een backup terug
Ik heb van de week ook even een domme actie uitgevoerd.
Ik heb 2 volumes op een schijf staan waarvan ik ruimte van de ene schijf naar de andere schijf wilde verplaatsen zodat ik wat meer ruimte had.
Echter zat ik gewoon niet op te letten en heb ik de gehele volume verwijderd van de schijf.
Ik ben nu even bezig met active undelete, maar die blijft uren scannen en dan kom ik niet verder.
Iemand nog tips hoe ik de volume het beste kan herstellen ?
Afgelopen vakantie in Frankrijk, erg warme dag, wilde mijn Dell XPS17 maar zeer moeizaam starten. De originele Seagate momentus HDD van 750GB gebruik ik puur voor data, W7 en alle programma's draaien vanaf een SSD. Eenmaal opgestart was de HDD onvindbaar in Windows, ook de diskmanager zag hem niet. In de BIOS werd hij nog wel weergegeven. Seatools (Windows versie) gedownload, maar aangezien de schijf onvindbaar was in Windows had ik er een hard hoofd in, en mijn vermoeden werd helaas bevestigd. Balen, want natuurlijk net niet van alles een back-up gemaakt voor de vakantie.
Thuis verder gegaan met klooien, eerst een andere schijf erin om te kijken of de Sata bus wel okay was. Dat bleek het geval, alleen had ik er niet over nagedacht dat de HDD als eerste kwam in de bootvolgorde (nooit aangepast blijkbaar) en de tijdelijke HDD die ik geplaatst had nog een XP installatie bevatte. MBR verrot, systeem wilde helemaal niets meer. Deze stommiteit bracht me bij de Windows recovery vanaf DVD, nadat ik de kapotte Seagate weer had teruggeplaatst. DISKPART gedraaid, en tot mijn verbazing zag ik de schijf gewoon in het lijstje staan. Na reparatie MBR op de SSD Windows weer gestart, maar de HDD was daar nog steeds onvindbaar. Vervolgens weer vanuit een command prompt in de recovery een CHKDSK/R gedraaid, deze is ongeveer anderhalf uur bezig geweest (systeem leek lang te hangen) en vond uiteindelijk een stuk of wat bad sectors die in totaal 3 files beschadigd hadden. Na reparatie Windows weer gestart, schijf was gewoon weer zichtbaar en slechts 3 foto's waren corrupt geworden. Snel alles veilig gesteld en voor de grap Seatools nog es gedraaid, die vond de SMART test 100% okay
Uiteraard zit er ondertussen een nieuwe HDD in mijn laptop
Maar de moraal het verhaal: bij problemen met een HDD ben je volgens mij beter af met "low level" tooltjes (dosprompt, Linux) dan met programma's die onder Windows draaien. Ik heb niet de kennis om dit verder te onderbouwen, maar mijn ervaring lijkt dit te bevestigen. Verder kwam ik bij mijn zoektocht naar oplossingen vooral veel Linux programmaatjes tegen, maar wegens gebrek aan Linux ervaring had ik die niet uitgeprobeerd.
Tinuz___ schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:30:
...
Maar de moraal het verhaal: bij problemen met een HDD ben je volgens mij beter af met "low level" tooltjes (dosprompt, Linux) dan met programma's die onder Windows draaien. Ik heb niet de kennis om dit verder te onderbouwen, maar mijn ervaring lijkt dit te bevestigen. Verder kwam ik bij mijn zoektocht naar oplossingen vooral veel Linux programmaatjes tegen, maar wegens gebrek aan Linux ervaring had ik die niet uitgeprobeerd.
Hangt van de aard van het probleem af, maar voor de meest serieuze problemen klopt dat wel. Tooltjes zijn handig om kleine (vaak Windows related) fouten op te lossen. Juist wanneer Windows een disk niet meer herkent biedt Linux vaak een simpele oplossing. Daarvoor zijn live discs (nu op USB) als PartedMagic of SystemRescue erg handig: weinig Linux kennis vereist en waar nodig vee tutorials te vinden. Bij (dreigende) hardware failure is er eigenlijk maar één goede raad: low-level 1-on-1 backup maken en indien nodig daarvandaan recoveren. Nooit gaan klooien vanuit je OS of op de failing drive zelf.
Ik heb een 16gb USB stick waar foto's op staan/stonden. Vervolgens de stick geformateerd voor een memorytest(partitie van 42mb). Nu bleken de foto's toch niet gebackupt dus wil ik ze graag terug.
resultaat na wat geklooi: een USB stick zonder partitie, die ik via windows geen partitie meer kan toekennen.
Ik heb inmiddels een rits aan programma's(testdisk, recuva etc) geprobeerd, maar de meeste beperken zich tot HDD's. programma's als "Jihosoft File Recovery" en "Amazing free data recovery." vinden de foto's wel, echter moet ik betalen om ze te restoren. Nu is het zo dat er veel slechte recensies over beidep programma's te vinden zijn, dus ik vind het vooral riskant om geld over te maken naar organisaties die als scammers te boek staan.
Ik wil prima een paar tientjes neertellen, als ik maar weet dat het probleem daarmee gegarandeerd opgelost is.
Heeft iemand advies over hoe foto's terug te halen van een USB stick zonder partities?
Anoniem: 656975 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:16:
Ik heb een 16gb USB stick waar foto's op staan/stonden. Vervolgens de stick geformateerd voor een memorytest(partitie van 42mb). Nu bleken de foto's toch niet gebackupt dus wil ik ze graag terug.
resultaat na wat geklooi: een USB stick zonder partitie, die ik via windows geen partitie meer kan toekennen.
Ik heb inmiddels een rits aan programma's(testdisk, recuva etc) geprobeerd, maar de meeste beperken zich tot HDD's. programma's als "Jihosoft File Recovery" en "Amazing free data recovery." vinden de foto's wel, echter moet ik betalen om ze te restoren. Nu is het zo dat er veel slechte recensies over beidep programma's te vinden zijn, dus ik vind het vooral riskant om geld over te maken naar organisaties die als scammers te boek staan.
Ik wil prima een paar tientjes neertellen, als ik maar weet dat het probleem daarmee gegarandeerd opgelost is.
Heeft iemand advies over hoe foto's terug te halen van een USB stick zonder partities?
Recuva werkt gewoon voor USB-sticks, heb het daar al een aantal keer voor gebruikt. Staat zelfs expliciet op de website vermeld (https://www.piriform.com/recuva)
Recuva werkt gewoon voor USB-sticks, heb het daar al een aantal keer voor gebruikt. Staat zelfs expliciet op de website vermeld (https://www.piriform.com/recuva)
Bedankt voor het meedenken. Het probleem is dus dat windows de USB ziet(zodra ik hem insteek krijg ik het verzoek de USB te formateren), maar dat hij niet functioneert en geen partitie heeft. Ik kan hem met Recuva dus niet selecteren. De stick formateren lijkt me niet slim als ik net de data probeer terug te krijgen.
Mijn harde schijf is helaas kapot gegaan (zacht tikkend geluid en bij opstarten de tekst 'operating system nog found'). Bij de reparatie-desk van de winkel waar ik de laptop heb gekocht kunnen ze er helaas niks meer mee.
Nu schijnen er bedrijven te zijn (datarecovery?) die, weliswaar tegen (forse) betaling, kunnen proberen de gegevens / bestanden / foto's er toch nog af te halen.
Maar, hoe kom ik er achter welke bedrijven goed en betrouwbaar zijn???
Ik heb een ZFS backup server met een mix van 1 en 2 Tb disks in ZFS (Raid-0) staan. Nu is er een van de 1 Tb disks kapot. Op zich niet zo erg, want er zijn backups van de backups die nu terug staan op een nieuwe server. Nu valt er net een 1 bash script buiten de backups. Deze wil ik graag terug hebben, zonder opnieuw te gaan schrijven (en het is leuk om te proberen).
- Disk type: Seagate Barracuda 7200.12
- Disk verschijnt niet meer in het bios in zowel de server als mijn pc.
- Via een sata-> usb verschijnt hij wel in Windows als disk maar als ik de smart wil uitlezen of iets dergelijks dan is hij verdwenen (Linux hetzelfde)
Kan je een timeout ergens verhogen op read fouten in Windows//Linux?
Zou dit aan de printplaat kunnen liggen?
Het liefst maak ik een dd van de hele disk naar een andere disk toe.
Ik heb een Win10PC die in een "Repair" loop zit. Van alles geprobeerd maar zonder succes. Ik wil nu met bv TestDisk en PhotoRec proberen data te repairen. Ik heb al succesvol Ubuntu op een USB stickje gezet en gestart. Ubuntu ziet de HDD maar helaas maar 1 van de 2 partities (ik moet juist de partitie hebben die Ubuntu niet ziet).
Als ik alles goed gelezen heb ik het verstandig om eerst een image te maken van de kapotte partitie en dan pas data recovery uit te voeren op de image?
Stel ik wil eerst een image maken:
- Ik wil de image schrijven naar een USB externe HDD die ik heb liggen
- Kan ik dan die externe HDD ook gebruiken om gevonden data naar te exporteren?
Ik zit met een probleem waarvan ik dacht dat het gemakkelijk op te lossen zou zijn, maar inmiddels ben ik 30 uur en 8 recovery programma's verder en heb ik nog steeds geen oplossing. Het probleem:
Ik heb een externe SSD van samsung (T1 500gb). Deze SSD is encrypted (AES 256bit) en password protected. De SSD is geformatteerd op een mac. Na het verbinden met een windows pc (waar hij niet herkend werd) kan ik niet meer bij de data partition. Het lijkt erop dat windows de partition table kapot heeft gemaakt. Windows heeft de ssd NIET geformatteerd, althans niet zichtbaar.. Ik dacht dat dit gemakkelijk te verhelpen zou zijn door een partition recovery tool te gebruiken maar helaas.
De programmas die ik oa. heb geprobeerd:
- Testdisk
inc deep scan, vindt niet de missende partitie, wel een mac boot partitie (de OSX backup miss die er ook op stond?).
- Photorec
Vind alleen wat onbekende bestanden die lijken te horen bij de bootpartitie die testdisk ook zag
- EASUS
Vind na een scan van 20minuten alle bestanden die erop stonden (voornamelijk grote video bestanden). Echter zijn deze bestanden encrypted (bestandsnaam niet zichtbaar). Deze bestanden recoveren heeft dus weinig zin.
Nog wat andere programmas die soortgelijke resultaten gaven. Verder heb ik nog geprobeerd:
- contact op te nemen met samsung over de gebruikte software voor het encrypten en of ze wellicht een idee hadden. Behoorlijke longshot en leverde niets op.
- EASEUS gevraagd om advies maar dit leverde ook niets op
Nu mijn vraag.. Kan ik het nog terughalen op 1 of andere manier? Of is dit per definitie onmogelijk bij een encrpyted drive? De samsung utility op de ssd werkt nog gewoon en ik kan mn password invoeren om de drive te unlocken. Is er een manier om de individuele bestanden die ik met EASEUS kan recoveren te decrypten somehow?
In het verleden is het me gelukt om data terug te halen van kapotte hdds die in eerste instantie niet eens meer in bios herkend werden. Het zal toch niet zo zijn dat een paar seconde verbinden met een windows pc mn data voor altijd onbereikbaar heeft gemaakt
Als bestanden met recuva worden teruggehaald maar het is maar ruwweg 30% van wat er verwijderd is. Nu heb ik dit forum al flink doorgebladerd en internet flink afgegoogled maar doorgaans zijn alternatieven minder succesvol. Heeft iemand nog een suggestie hoe ik meer resultaat kan boeken bovenop recuva?
Christian_Ku schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:38:
Als bestanden met recuva worden teruggehaald maar het is maar ruwweg 30% van wat er verwijderd is. Nu heb ik dit forum al flink doorgebladerd en internet flink afgegoogled maar doorgaans zijn alternatieven minder succesvol. Heeft iemand nog een suggestie hoe ik meer resultaat kan boeken bovenop recuva?
Gewoon andere datarecovery dingen proberen. Ik heb goede ervaringen met getdataback en ontrack easy recovery. Ik durf niet te garanderen dat die meer data terug weten te halen, maar het valt te proberen. Het punt blijft dat data die kwijt is, ook echt kwijt kan zijn.
Correct, helaas blijkt dat laatste waar. Toch nog wel flink wat kunnen terughalen dus dat is tenminste iets maar ik zal me altijd blijven verbazen waar Microsoft de rechten vandaan haalt om zomaar je User folder te overschrijven. Ik snap niet waarom daar geen dubbele check op zit om te kijken of er niks is veranderd ten opzichte van de vorige update. Aan de andere kant moet je natuurlijk ook gewoon backuppen.
Ik heb per ongeluk mijn externe hardeschijf opnieuw geformatteerd mbv quickformat. Ik probeer het nu terug te krijgen mbv EeaseUS. Hij is nu al 24 uur bezig met een deep scan, ik weet niet of dit normaal is? Het gaat om een schijf van 2 TB.
Ik heb niks meer op de schijf geschreven sinds hij geformatteerd is. Dus is er niet een kans dat de oude partitie nog intact is en dat ik die mischien weer tervoorschijn kan halen zodat de oude mapstructuur weer terugkomt?
Voor het simpelweg herstellen van de partitietabel kun je TestDisk proberen.
Ik heb het gewoon laten uitzitten, hele scan duurde totaal ongeveer 36 uur met EaseUS. Alles is terug gevonden, maar programma geeft de voortgang wel erg slecht aan waardoor je niet weet of hij is vastgelopen of niet.
We zitten met een probleempje. Op de pc hier thuis is ongeveer 400GB data per ongeluk verwijderd. De data stond op een 4TB-schijf die naast een SSD-schijf (waar Windows op staat) in de pc steekt.
Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, op Google en op Tweakers, en dit is tot nu toe de meest informatieve bron: https://gathering.tweaker..._message/15999914#hdddata
Daar worden een aantal programma's vermeld die deze data zouden kunnen terughalen. Er is zodanig veel data weg dat sommige programma's waarschijnlijk tegen beperkingen aan zullen lopen, dus welk zou echter het best geschikt zijn hiervoor? Of zijn er nog andere voorstellen?
En stel dat een poging om de data terug te halen met een bepaald programma mislukt, daarmee is niets veranderd aan de schijf toch he? Dus dan zou je zonder problemen een volgend programma kunnen proberen?
Alvast bedankt.
[Voor 5% gewijzigd door Japeroen op 15-07-2016 20:42]
We zitten met een probleempje. Op de pc hier thuis is ongeveer 400GB data per ongeluk verwijderd. De data stond op een 4TB-schijf die naast een SSD-schijf (waar Windows op staat) in de pc steekt.
Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, op Google en op Tweakers, en dit is tot nu toe de meest informatieve bron: https://gathering.tweaker..._message/15999914#hdddata
Daar worden een aantal programma's vermeld die deze data zouden kunnen terughalen. Er is zodanig veel data weg dat sommige programma's waarschijnlijk tegen beperkingen aan zullen lopen, dus welk zou echter het best geschikt zijn hiervoor? Of zijn er nog andere voorstellen?
En stel dat een poging om de data terug te halen met een bepaald programma mislukt, daarmee is niets veranderd aan de schijf toch he? Dus dan zou je zonder problemen een volgend programma kunnen proberen?
Alvast bedankt.
1 de schijf of pc niet meer starten.
2 handleidingen zoeken, en aan je vraag zie ik dat je nog niks weet over hard disk recovery.
3 kopie maken van je hd, zie je handleiding van hard disk recovery.
4 je hebt een lege hd nodig voor je kopie
5 je hebt een lege hd nodig voor je data naar toe te kopiëren.
6 nu ga je aan je data recovery beginnen...........(zie je handleiding).
Zoek met google op ,
hard disk recovery
Eerst een aantal dagen zoeken, 2 lege harde schijven, dan heb je een aantal dagen nodig om te recoveren.
1 de schijf of pc niet meer starten.
2 handleidingen zoeken, en aan je vraag zie ik dat je nog niks weet over hard disk recovery.
3 kopie maken van je hd, zie je handleiding van hard disk recovery.
4 je hebt een lege hd nodig voor je kopie
5 je hebt een lege hd nodig voor je data naar toe te kopiëren.
6 nu ga je aan je data recovery beginnen...........(zie je handleiding).
Zoek met google op ,
hard disk recovery
Eerst een aantal dagen zoeken, 2 lege harde schijven, dan heb je een aantal dagen nodig om te recoveren.
We hebben hier wel een aantal 2TB- en een aantal 4TB-schijven liggen, maar die staan allemaal vol met data, het is echt onmogelijk om een volledige lege schijf te vinden om eerst die HD te kopiëren en dan nog een andere harde schijf om de verloren data op te zetten.
En verder vind ik wel genoeg handleidingen online, dat was ook mijn vraag niet, mijn vraag is welk programma in deze situatie het meeste kans op succes biedt, want elke site raadt wel een ander programma aan.
Let op:
Dit topic is alleen bedoelt voor het delen van ervaringen met betrekking tot recoverysoftware en -methodes.
Specifieke problemen kun je kwijt in een eigen topic. Offtopic posts worden getrashed.
Iemand die in de topicwarning "bedoelt" kan veranderen in "bedoeld"? #grammarnazi
We hebben hier wel een aantal 2TB- en een aantal 4TB-schijven liggen, maar die staan allemaal vol met data, het is echt onmogelijk om een volledige lege schijf te vinden om eerst die HD te kopiëren en dan nog een andere harde schijf om de verloren data op te zetten.
En verder vind ik wel genoeg handleidingen online, dat was ook mijn vraag niet, mijn vraag is welk programma in deze situatie het meeste kans op succes biedt, want elke site raadt wel een ander programma aan.
Case closed, is gelukt met EaseUS recovery software.
Jeej, ineens 3 disks in een Synology RackStation met smart errors. Leuk dat iemand de smtp server enz verkeer ingesteld heeft in de nas. Collega 1 disk verwisseld en nu is uiteraard het volume gecrasht door read errors op de andere disks. (als hij in de logs had gekeken had hij beter met een andere disk kunnen beginnen)
Gelukkig doet Synology min of meer standaard md software raid onder linux dus er is nog wel wat mogelijk.
Ik zit nu dus images te trekken van de 3 schijven die ik heb (want die collega heeft de verwisselde schijf thuis liggen en is op vakantie gegaan ), straks kijken of ik die images weer aan elkaar geassembled krijg (in degraded mode omdat ik 1 schijf mis) en er dan nog zo veel mogelijk data vanaf kan trekken.
Mocht dat niet lukken moet ik die 4e schijf ook imagen als die collega terug is en dan kijken of er nog wat bruikbaars van te assemblen valt (als de nummers niet al te ver uit elkaar liggen )
Iemand enig idee wat te doen? Heb van een kennis een My Book Live binnen, hij is bezig met afstudeeropdracht en heeft, ja vraag me niet waarom, al zijn opdrachten op een externe HD gezet.
Nu heb ik gekeken, ergens begin van de maand omstreeks 5:40 AM is zijn map met data verwijderd (let wel: de rest staat er nog wel op), dit terwijl er verder geen PC's aan stonden en/of er acties werden uitgevoerd.
Schijf gekregen, eruit gehaald, via USB craddle aangesloten en een dag laten scannen (diepscan) middels R-Studio, vervolgens zie ik netjes de datum/tijd van hierboven en dat de map weg is.
Recoveren lukt alleen niet, deze is 0 bytes, zoeken op bestanden lukt wel, alleen hier zie ik ook files van 0 bytes, terwijl ik files van voor deze datum (4 juli) wel kan recoveren lijkt het. Mapnaam = Torrents.
Doe ik iets verkeerd? Andere software gebruiken? Data toch echt foetsie of? Er is niks overschreven afaik.
Nee, hij heeft geen backups van de backup, of de data op een laptop staan (helaas).
Nee, hij heeft geen backups van de backup, of de data op een laptop staan (helaas).
Backup van een backup(leuk), als je een backup hebt, dan zul je nooit(bijna) je data verliezen.
Er was gewoon geen backup gemaakt, hoe lang gaat dit goed, in 2 seconde is een harde schijf defect, een crypto virus blokkeert alles in 2 seconde, etc, etc.
Een backup zijn 3 kopieen, die als backup dienen, dus je hebt ook nog 1 kopie(4e) op je werk pc.
1 van de backups is offsite, en 2 kopieen van de werk pc.
Zoek handleidingen, en welke software je nog kunt proberen.
En je data is snel weg, ja het kan dus zijn dat het weg is.
Backup van een backup(leuk), als je een backup hebt, dan zul je nooit(bijna) je data verliezen.
Er was gewoon geen backup gemaakt, hoe lang gaat dit goed, in 2 seconde is een harde schijf defect, een crypto virus blokkeert alles in 2 seconde, etc, etc.
Een backup zijn 3 kopieen, die als backup dienen, dus je hebt ook nog 1 kopie(4e) op je werk pc.
1 van de backups is offsite, en 2 kopieen van de werk pc.
Zoek handleidingen, en welke software je nog kunt proberen.
En je data is snel weg, ja het kan dus zijn dat het weg is.
Ik waardeer je verhaaltje over de ideale wereld maar dit is helaas niet mijn vraag. Mijn vraag is of iemand enig idee heeft wat te doen in deze situatie (software/recovere mogelijkheden).
Mad Marty schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:32:
Hoe weet je zeker dat de data niet is overschreven? Klinkt alsof dat nl het geval is. Probeer anders ook eens Recuva of EaseUS, R-Studio ken ik niet.
Zou iemand mij een software pakket kunnen aanraden voor de volgende situatie:
Een goeie vriendin heeft per ongeluk haar profiel verwijdert met data. Profiel werkte niet meer en in plaats van toen gelijk om hulp te vragen wat zelf geprobeerd. Veilige modes profiel verwijdert en opnieuw aangemaakt. Hierna was natuurlijk alle data weg. Daarna laptop uitgezet en niets meer mee gedaan. Heb zelf de harde schijf al even aan mijn computer gehangen maar kan inderdaad geen data vinden.
Aan mij dus de vraag of ik wat kon redden van die data aangezien haar scriptie zonder backup op haar bureaublad stond.
Nu ben ik dus aan het zoeken welk software pakket ik het beste kan gebruiken. Maakt me niet zo veel uit als dat eventueel geld kost wil gewoon het beste gereedschap voor de taak. Hopelijk heeft het aanmaken van een nieuw profiel niet teveel data overschreven.
Wat ik zelf al heb gevonden:
-Recuva zie ik veel voorbij komen. De keren dat ik dit heb gebruikt zeer wisselende resultaten. (niet al te enthousiast hierover)
-R-studio Ken ik niet maar zie een paar tevreden gebruikers in het topic.
-EaseUS data recovery. Nooit mee gewerkt en zal de pro versie nodig hebben.
-GetDataBack Iets duurder nog nooit gebruikt.
Even een vraagje. Mijn zus heeft een aantal externe harde schijven. Mijn pa heeft vervolgens met de adapters lopen klooien. De volgende dag kwam mijn zus er achter dat een van de harde schijven geen sjoege meer gaf. Helaas de schijf met 10 jaar aan data. Ik weet dus niet exact wat er gebeurd is. Een vriend heeft het volgende al geprobeerd. Kennelijk heeft hij de harde schijf eruit gehaald en in een vast pc gestopt. Waarna die vaste pc er kennelijk mee stopte. Nadat de harde schijf weer afgekoppeld was, deed die pc het gewoon weer. Als ik nu de originele adapter erop aansluit, en de schijf aanzet, gebeurd er niks.
Wat kan ik doen, of zou er aan de hand kunnen zijn? En als de schijf echt kapot is, heeft iemand dan een suggestie waar de schijf heen kan om uit te laten lezen?
Klinkt als kortsluiting. mogelijk door een kapotte TVS diode. Check of je op de PCB brandsporen ziet en/of check met een multimeter de diodes. In theorie zou je de kapotte diode kunnen verwijderen en direct een 1:1 kopie van de schijf kunnen maken. Zonder diode heeft de drive namelijk geen bescherming meer tegen overbelasting. Een beetje elektrotechnicus zou dit moeten kunnen. Zelf waag ik me daar niet (meer) aan. De gehele PCB vervangen kan ook, maar de vraag is of je dezelfde kunt vinden.
[Voor 8% gewijzigd door mtr33 op 26-09-2016 17:08. Reden: link]
De mensen blijven maar aankloppen met schijven die kapot gaan. Het lijkt wel of het een vaker voorkomend probleem is dan vroeger...
Anyway, iemand nog tips nadat onderstaande niet werkt?
sudo ntfsfix /dev/sdg4
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Mounting volume... ntfs_attr_pread_i: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read of MFT, mft=6 count=1 br=-1: Input/output error
Failed to open inode FILE_Bitmap: Input/output error
FAILED
Attempting to correct errors...
Processing $MFT and $MFTMirr...
Reading $MFT... OK
Reading $MFTMirr... OK
Comparing $MFTMirr to $MFT... OK
Processing of $MFT and $MFTMirr completed successfully.
ntfs_attr_pread_i: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read of MFT, mft=10 count=1 br=-1: Input/output error
Failed to open inode FILE_UpCase: Input/output error
$ sudo mount -t ntfs -o ro /dev/sdg4 /mnt/win8/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Failed to mount '/dev/sdg4': Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.
Vorige week vrijdag stopte de harde schijf van mijn iMac er mee.
De iMac start wel op. Start ook de programma's op die open stonden. Maar valt daarna in een repetitive geluid. Muis beweegt wel, maar ergens op klikken heeft geen zin meer.
De iMac is weggebracht naar een licensed reparateur, echter komt deze met de conclusie dat de bestanden hoogstwaarschijnlijk verloren zijn.
Dus, mijn vraag; zijn er nog mogelijkheden tot data recovery? De iMac werd zakelijk gebruikt en er staan belangrijke bestanden op die niet op een recente back up staan.
Er zijn bedrijven die hier in specialiseren. Mensen hier met ervaringen en inzicht van prijzen?
Lovers, they will leave you A thief will rob you blind And good friends are awful hard to find
Nee hoor.
Ik las al dat je geen backup hebt en dat je de bestanden terug wil hebben.
Je harddisk is niet verloren, want je kunt er nog van opstarten: een prutser zorgt ervoor dat je je bestanden niet meer terug kunt krijgen. Iedereen die nul affiniteit of ervaring heeft met datarecovery is een prutser.
De te nemen acties:
- SSD kopen van iets meer opslagcapaciteit dan je recent in gebruik had (dus je gebruikte 550 GB van de 1 TB: dan koop je bv. een 750 GB MX300 van Crucial) en die door de reparateur in de iMac laten zetten. Laat hem daarbij de juiste maatregelen nemen om de fans normaal te laten werken (dan weet hij genoeg).
Daarna installeer je je iMac opnieuw vanaf een USB-stick met Sierra (die kan je zelf of een vriend laten maken, online vind je hoe). Het enige wat je daarvoor nodig hebt is je iTunes-account en wachtwoord.
- de harddisk direct terugvragen en daar geen enkele schrijfactie meer op uitvoeren
De kans is groot dat alle bestanden er nog op staan en dat die er met een echte recovery actie gewoon nog vanaf komen.
- laat iemand die dat vaker heeft gedaan (bv. een daarin ervaren forumlid hier, sommigen doen dat voor je) een recoveryactie uitvoeren volgens de regelen der kunst (dus met dd een kopie van de harddisk inhoud maken op een andere/nieuwe harddisk en op die andere/nieuwe harddisk de recovery uitvoeren). De defecte harddisk hou je achter de hand totdat je via recovery alle / zoveel mogelijk bestanden terug hebt.
Maar je kunt het dus ook professioneel laten uitvoeren, MITS er niemand meer rondklooit op die harddisk.
En sowieso zou ik je iMac voorzien van een SSD, (want allemaal na pakweg 2008 hebben ze SATA harddisks) dan lijkt hij als nieuw (een racemachine)!
Renault schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:10:
Nee hoor.
Ik las al dat je geen backup hebt en dat je de bestanden terug wil hebben.
Je harddisk is niet verloren, want je kunt er nog van opstarten: een prutser zorgt ervoor dat je je bestanden niet meer terug kunt krijgen. Iedereen die nul affiniteit of ervaring heeft met datarecovery is een prutser.
De te nemen acties:
- SSD kopen van iets meer opslagcapaciteit dan je recent in gebruik had (dus je gebruikte 550 GB van de 1 TB: dan koop je bv. een 750 GB MX300 van Crucial) en die door de reparateur in de iMac laten zetten. Laat hem daarbij de juiste maatregelen nemen om de fans normaal te laten werken (dan weet hij genoeg).
Daarna installeer je je iMac opnieuw vanaf een USB-stick met Sierra (die kan je zelf of een vriend laten maken, online vind je hoe). Het enige wat je daarvoor nodig hebt is je iTunes-account en wachtwoord.
- de harddisk direct terugvragen en daar geen enkele schrijfactie meer op uitvoeren
De kans is groot dat alle bestanden er nog op staan en dat die er met een echte recovery actie gewoon nog vanaf komen.
- laat iemand die dat vaker heeft gedaan (bv. een daarin ervaren forumlid hier, sommigen doen dat voor je) een recoveryactie uitvoeren volgens de regelen der kunst (dus met dd een kopie van de harddisk inhoud maken op een andere/nieuwe harddisk en op die andere/nieuwe harddisk de recovery uitvoeren). De defecte harddisk hou je achter de hand totdat je via recovery alle / zoveel mogelijk bestanden terug hebt.
Maar je kunt het dus ook professioneel laten uitvoeren, MITS er niemand meer rondklooit op die harddisk.
En sowieso zou ik je iMac voorzien van een SSD, (want allemaal na pakweg 2008 hebben ze SATA harddisks) dan lijkt hij als nieuw (een racemachine)!
Thanks! Ik zal ze gelijk even mailen dat ze de HD met rust mogen laten. Naar een SSD heb ik al zitten kijken, maar gezien het feit dat de iMac 6 jaar oud is, zat ik al te twijfelen om volgend jaar eens te kijken voor een compleet nieuwe.
Maar met links en rechts upgraden ben ik denk ik goedkoper uit.
Lovers, they will leave you A thief will rob you blind And good friends are awful hard to find
Als een geheugenkaartje uit een GSM de geest lijkt te hebben gegeven (wordt niet meer herkend in de GSM, noch in een andere GSM; in een kaartlezer verbonden aan een PC wordt er evenmin een kaartje gevonden), kan er dan op een of andere manier (wellicht een gespecialiseerde firma? - zoja, zijn er aanraders?) toch nog data gerecovered worden? Of is dit reddeloos verloren?
Kwakkel schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:31:
Als een geheugenkaartje uit een GSM de geest lijkt te hebben gegeven (wordt niet meer herkend in de GSM, noch in een andere GSM; in een kaartlezer verbonden aan een PC wordt er evenmin een kaartje gevonden), kan er dan op een of andere manier (wellicht gespecialiseerd firma? - zoja, zijn er aanraders?) toch nog data gerecovered worden? Of is dit reddeloos verloren?
Volgens mij is deze toko een van de meest gunstige. Klein zaakje dat veel value for money lijkt te bieden.
Failed to read of MFT, mft=10 count=1 br=-1: Input/output error
Failed to open inode FILE_UpCase: Input/output error
$ sudo mount -t ntfs -o ro /dev/sdg4 /mnt/win8/
code:
1
2
3
4
Failed to mount '/dev/sdg4': Input/output error
Waarom zie ik hier I/O-errors? Zou je niet eerst een kopie maken voor je je filesystem poogt te repareren met allerlei tools?
Zou na een flinke poging met ddrescue kijken of er nog wel voldoende van je MFT over is, anders wordt 't een enkeltje Photorec vrees ik.
[Voor 26% gewijzigd door Thralas op 15-12-2016 17:54]
Het volgende.
Mijn vriendin heeft een WD Passsport die zij niet aan de praat krijgt. (op haar macbook)
Wanneer ik deze in mijn pc stop, herkent mijn pc de schijf wel. (My Passport 0740)
Hij komt echter niet in My Computer te staan. Wanneer ik naar Disk managment ga staat hij genoteerd als Disk3 Unknown, not initialized. Wanneer ik de schijf wil initializen geeft hij de volgende melding: The request could not be performed because of an I/O device .
Ik heb na wat zoeken op dit topic de volgende recovery softwares geprobeert: GetDataBack NTFS/FAT, Ontrack Easyrecovery en TestDisk.
Bij al deze recovery's komt de WDPassport niet in het rijtje te staan met mogelijke HD's om te recoveren.
Het volgende.
Mijn vriendin heeft een WD Passsport die zij niet aan de praat krijgt. (op haar macbook)
Wanneer ik deze in mijn pc stop, herkent mijn pc de schijf wel. (My Passport 0740)
Hij komt echter niet in My Computer te staan. Wanneer ik naar Disk managment ga staat hij genoteerd als Disk3 Unknown, not initialized. Wanneer ik de schijf wil initializen geeft hij de volgende melding: The request could not be performed because of an I/O device .
Ik heb na wat zoeken op dit topic de volgende recovery softwares geprobeert: GetDataBack NTFS/FAT, Ontrack Easyrecovery en TestDisk.
Bij al deze recovery's komt de WDPassport niet in het rijtje te staan met mogelijke HD's om te recoveren.
Is er iemand die mij, en m'n vriendin kan helpen?
Bij voorbaad dank!
Wat voor bestandssysteem staat er op de schijf? Gebruikte ze hem enkel op haar Mac en heeft ze hem daarop geformatteerd toentertijd? Dan gok ik dat het bestandssysteem HFS+ is. Dan werkt GetDataBack voor NTFS of FAT natuurlijk niet :-).
Wellicht kan je het beste een bit for bit copy maken, en daar mee aan de haal gaan.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Bedankt voor je bericht MsG,
Het punt is, ik kan niet eens zien welke bestandssysteem de schijf heeft en/off hoe de schijf geformat is toendertijd.
Bit for bit? dat zegt mij niets?
Bij alle programma's die ik probeer is het zoeken/recoveren binnen 1 seconden al klaar.
Ik begin te denken dat het idd een fysiek probleem is.
Nogmaals dank
[Voor 27% gewijzigd door Loch op 27-02-2017 17:27]
Helaas heeft dit weekend onze WD MyBook Live het begeven: LED bleef blauw branden. Heb de HD uit de behuizing gehaald en via een dock aan de PC gehangen. Helaas, het bleef bij 'tick tick tick'.
Jammer genoeg geen back-up - deze schijf WAS de back-up, maar is mettertijd gewoon 'centrale opslag' geworden. Stomme fout, maarja
Nu op zoek naar een data recovery service, maar GVD die zijn duur :(1300 bij Cherub.be, 899 bij Stellar.be, 950 bij Digirec.nl en 995 bij ontrack.be. Datarecuperatie.be begint vanaf 688.5 (maar zou volgens de site wel 20% korting geven voor particulieren.
Stellar krijgt goede reviews (enfin, volgens Google) en Ontrack wordt als een van de gespecialiseerde firma's vernoemdt op de site van WD.
Datarecuperatie.be lijkt me dan "te goedkoop" als ik vergelijk met de anderen, waardoor ik deze niet meteen vertrouw.
Iemand nog andere valabele opties of andere suggesties/input?
Thanks Jogai. Had Seagate ook gevonden, alleen geen prijs. Die heb ik ondertussen ook gevonden - geschat op een 700 euro (download van gegevens) of 800 euro (gegevens op nieuwe HD).
Nieuwe seagate link: https://seagatewtb.secure.force.com/submit/?lang=nl-nl (die van Jeffrey werkt niet meer )
Oke, medetweakers, ik ben zojuist behoorlijk dom bezig geweest. Ik was bezig met een image te schrijven naar een SD kaart, Raspbian voor de Raspberry. In alle haast, want had het al meerdere keren gedaan, klikte ik als locatie de D-schijf aan... Mijn interne data schijf. Gelukkig niet de meest belangrijke data, voornamelijk multimedia. Maar je raadt het al.. ik klikte op OK en de image begon te schrijven. Ik heb direct op cancel geklikt, maar de schijf is nu niet te openen.
Weet iemand wat te doen ?
Is er software waarmee ik de schijf alsnog kan openen en wat kan restoren?
Dat is op zich logisch - het spul begin de MBR over te schrijven en daarmee gaan dus gelijk al je verwijzingen naar de bestanden overboord. Het goede nieuws is dat het gros nog wel op de schijf aanwezig is en dus te recoveren valt.
Hoe je dat precies aanpakt hangt van de noodzaak van de data af. Is het toch wel belangrijk dat het goed gaat, kloon dan de schijf bit voor bit voordat je iets probeert.
Let op: [html]Dit topic is alleen bedoelt voor het delen van ervaringen met betrekking tot recoverysoftware en -methodes.
Specifieke problemen kun je kwijt in een eigen topic. Offtopic posts worden getrashed.[/html]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details