Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een externe HDD (Medion Drive 2 Go; pic:(
http://medion.scene7.com/...dion/50036852_PIC-Q?$xxl$)) die gestopt is met werken.
Er staan foto's en video's op zeker 100+ GB.
De schijf zat aan de computer en was niet echt in gebruik toen ik het USB disconnect geluidje van Windows hoorde en de schijf niet meer als station te zien was.
Het is nu zo dat als de schijf stroom krijgt deze zo'n 2 minuten draait en dan opeens stopt, dus geen gek getik of geratel. Ik heb dus het idee dat de schijf niet kapot is.
Als de schijf, die overigens plug&play is, aangesloten is herkent Windows deze als USB massaopslag apparaat, maar verschijnt deze niet meer als station. Na die 2 minuten stopt de schijf met draaien en hoor je eerst het geluid alsof een USB apparaat eruit wordt gehaald. En dan meteen hoor je het geluid dat een USB apparaat wordt aangesloten en dan herkent Windows de schijf weer als USB massaopslag apparaat, maar is er een probleem en wordt het apparaat niet herkent (uitroep tekentje in apparaatbeheer).
Dus via USB wordt de schijf alleen herkent als Massaopslag apparaat, maar niet in bijvoorbeeld Disk Management.
Nu heb ik de schijf uit de behuizing gehaald en in een computer gebouwd en gebeurt hetzelfde. Ongeveer 2 minuten draait ie en dan stopt de schijf met draaien. De schijf wordt nu wel in Disk Management herkent, maar staat als onbekend en niet geïnitialiseerde schijf. Initialiseren lukt niet: "sector niet gevonden" ofzoiets.
Ik heb al verscheidene dingen geprobeerd:
- Recuva (dat kan dus niet, omdat de schijf geen letter heeft)
- Hard Disk Sentinel (ziet de schijf maar geeft alleen maar vraagtekens, zie img hieronder)
- MiniTool Patition Wizard Pro 8 (ziet de schijf niet)
- EaseUS Partition Master 10 (ziet de schijf ook niet)
- Yodot Hard Drive Recovery (crasht op het moment dat ik de recovery op de schijf toepas)
- Seatools (geeft geen fouten)
- Windows Surface Scanner (ziet de schijf, alleen als je scant is die meteen gestopt want de schijf bevat geen data)

Ook heb ik Gparted geprobeerd. Die heeft veel verschillende tools, maar geen van alle werkt. De enige plek waar de schijf daar herkent wordt, als /dev/sdg/, is in de file manager. Maar je kan de schijf niet mounten, want dan krijg je een fout (error 64).
Zelfs met het commando 'fdisk -l' is de schijf niet te vinden.
Overigens als de schijf via USB is aangesloten laat 'fdisk' wel iets zien.
Ik heb ook nog
TestDisk geprobeerd. Maar ook daar wordt de schijf niet herkent.
De schijf lijkt wel onzichtbaar.
Wat raden jullie mij aan om te doen. Het lijkt alsof de schijf dood is, maar dan snap ik niet waarom die wel 2 minuten draait en dan stopt. Ik heb de hoop dat de schijf een soort protectie heeft waardoor die alleen via de USB controller van de behuizing van de externe HDD gebruikt kan worden en dat die controller kapot is, maar ik vrees erger.
Ik sta eigenlijk op het punt om de HDD in de vriezer te doen (dat wordt op sommige plaatsen als 'last resort' aangeraden).
Weet iemand nog iets? Alvast bedankt.